رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس
ادهم: بس اسيل لازم تعتذر ليا... اسيل(ببرود): احلم... ادهم: انتي غلطتي فيا... اسيل: تنكر انك متعدد العلاقات النسائية. تنكر انك بتبدل كل يومين سكرتيرة ليك لانك بتكره ان شركتك تبقي مشبوهه. تنكر ان تم حادثة اغتصاب في جراج شركتك من يومين و تم رفض كلا من الشاب و الشابة مع اعطاء الشابة مبلغ مالي، تنكر انك انتقمت من البنت و الخمس شباب علشان اختك. الكل انصدم من كم المعلومات الهائل اللي عندها...
ادهم(بغضب): انتي ازاي عرفتي ده كله؟ اسيل(ببرود): يعني كلامي صح... اسيل(ببرود): عموما عن اذنكوا يلا يا رحيق... عبدالرحيم: انا شايف بعد التوتر اللي حصل ده يعني نفتح صفحة جديدة... اسيل(ببرود): و علي اساس كان في صفحة قديمة، عموما بما انه اتضح ان حضرتك جدي ف عن اذنك... فردوس: و احنا كمان هنستأذن... عبدالرحيم: لا يا اختي لسة في كلام كتير لازم يتقال و نتكلم فيه... محمد: ليه نفتح جرح قديم؟
نيرة: اكيد يا عمي علشان ننسي اللي فات لازم نعاتب و نسامح... عبدالرحيم: فعلا يا بنتي... سامر: تمام هنمشي النهاردة و نيجي بكرة... عبدالرحيم: لا انا عايزكوا تباتوا معايا... باسم: انا لا انا لا انا لا... كريم: انت من امريكا؟ باسم: اكيد... محمد: طبعا انتوا متفرقين بقالكوا كتير فانا موافق. و برضو راحة فردوس اهم... فردوس: يا عبد... عبدالرحيم: خلاص جوزك موافق يلا بقي... فردوس: تمام... اسيل(بهمس): اعمل نفسك ميت...
باسم(بهمس): و دي ازاي بقي؟ اسيل(بهمس): مبتعرفش تعمل حاجة... احمد: ليلي يلا بقي اهتمي البنات... اسيل: لا يا عمو لا احنا لينا بيتنا انا و رحيق هنروح نبات فيه و هناخد باسم معانا... ادهم: انا طالع انام... ادهم طلع و راح عند اوضته استحمي و لبس بنطلون و تي شيرت و نام... رحيق: نمشي بقي احنا... ليلي: لا بليز خليكي... عدي: خليكي يا انسة رحيق. احنا بقينا نقرب لبعض. رحيق(باحراج): شوفوا اسيل... باسم: ها يا اسيل؟
سالي: اللي تؤمر بيه يا سامر يا حبيبي... محمد: خلاص بقي متكسفهمش... اسيل: تمام يا قمر انت انت... ليلي: تعالوا بقي اوريكوا تباتوا فين؟ اسيل: مش معانا لبس بقول اروح انا بقي... فردوس: مش هتتغيري... ليلي خدت اسيل و رحيق معاها... احمد: صفية سوزان اهتموا بقي بمدام نيرة و مدام سالي... احمد: اتفضل معايا يا استاذ سامر... كريم: طب استأذن انا... عبدالرحيم: لا بات معانا... كريم: ما هصدق، تمام. ليلي: ممكن اطلب طلب؟
اسيل: اتفضلي... ليلي: انا كان نفسي في اخت كبيرة تنام جمبي ممكن تنامي جمبي. رحيق: قصدك اسيل صح؟ ليلي: اه... اسيل: تمام... ليلي(بفرحة): بجد بجد شكرا. اسيل: انتي زي رحيق... ليلي: هوريكي هتنامي فين يا رحيق... رحيق: تمام... عدي: اتفضل يا باسم... عدي: تبات معايا و لا اوضة لوحدك؟ باسم: اي حاجة... عدي: تعالي معايا... باسم: طب ما تقول من الاول... و قعدوا يضحكوا... سوزان: سالي هانم اتفضلي...
صفية: نيرة هتباتي مع استاذ سامر... سالي: اشمعنا هي... سوزان: فردوس هانم هي اللي قالت... احمد: اتفضل يا سامر... سامر و نيرة باتوا في اوضة، رحيق باتت مع مامتها. اسيل مع ليلي، باسم مع عدي، كريم بات في اوضة لوحده، فردوس و محمد في اوضة... ليلي: خدي... اسيل: تمام شكرا، وديتي رحيق؟ ليلي: اه... اسيل: هدخل اغير... اسيل دخلت غيرت لبست عباية بيتي قصيرة بحمالة و ضيقة... ليلي: مظبوط؟ اسيل: اه... ليلي: اليوم كان متعب...
اسيل: اه هنام. تصبحي علي خير... اسيل نامت و ليلي، و رحيق بدلت هدومها... اما الباقي كان معاه هدومه... محمد: انبسطتي يا روحي. فردوس: اه ربنا يخليك ليا يا حبيبي... محمد: بحبك... فردوس: شكرا... محمد: لسة بتتكسفي زي زمان؟ فردوس: انت لسة فاكر؟ محمد: طبعا... -في الصباح الباكر... ادهم قام استحمي و لبس بنطلون و تي شيرت يوم اجازة... ليلي قامت استحمت و نزلت... اسيل لسة نايمة...
سالي قامت و صحيت و نزلت، و الكل صحي و نزل و رحيق دخلت تستحمي... عبدالرحيم: صباح الخير يا فردوس... فردوس: صباح النور يا حبيبي... محمد(بغيرة مكتومة): احم مش نقعد بقي و لا ايه؟ عبدالرحيم: بعد السن ده لسة بتغير. محمد: اكيد... احمد: اتفضل يا استاذ سامر... سوزان: مدام سالي... سالي: ايه.؟ صفية: تعالي نتكلم... نيرة: صباح الخير... سوزان و سالي و صفية خرجوا للجنينة... فردوس: روحي وراهم...
نيرة: شكرا يا حماتي، هنا احلي... سامر قعد جمب نيرة و حاوطها بإيده... احمد: و انت عامل ايه في الشغل يا سامر؟ سامر: اهي ماشية... كريم: صباح الخير... نيرة: صباح النور يا حبيبي... عدي: لا انت طلعت مسخرة يا باسم... باسم: لا هو تخاطر تفاهة بس... ليلي: هو عدي علطول تافه... قعدوا بضحكوا... ادهم خرج من اوضته و راح ناحية اوضة ليلي، و دخل من غير استأذان... ادهم: ليلي ليلي... ادهم: يا بنتي قومي...
ادهم قرب من السرير و قعد علي السرير و قعد يهز البني ادمة اللي نايمة قدامه... اسيل(بزعيق): باسم اهدي بقي... و بعدها قامت شافت لقت ادهم، و ادهم اتصدم... اسيل لسة هتصرخ، ادهم حط ايده علي بوقها و و نيمها علي السرير... ادهم: هششششش اهدي... اسيل مش عارفة تصرخ و لا تتكلم و عمالة تهز رأسها. ادهم: مكنتش اعرف انه انتي... ادهم: هشيل ايدي لو صرختي هتزعلي اوي...
ادهم شال ايده براحة و هو باصص في عنيها الزرقاء. و بص علي تعبيرات وشها و بص علي هدومها و رجليها... اسيل ضربته برجلها في بطنه، قام بسرعة من علي السرير... ادهم: انتي غبية... اسيل(ببرود): اطلع بره احسن ما هتبقي قدوة زبالة لاختك... اسيل قامت وقفت و العباية البيتي كانت مفصلاها و ظاهرة جمال رجليها و دراعتها البيضة و شعرها الاسود عنيها الزرقاء، ادهم كان نسي نفسه...
اسيل قربت منه و مسكت ايده و راحت علي باب الاوضة. اسيل: بره... ادهم: مسيرك هتقعي... اسيل(ببرود): يوم ما اقع مش ههختار بلاعة مجاري... و قفلت الباب في وش ادهم... اسيل(بعصبية): شخص منحرف و قليل الادب. اسيل دخلت خدت دوش و خرجت لبست هدوم امبارح... رحيق كانت نزلت و مكنتش عارفة تروح فين... عدي: انسة رحيق... رحيق(بخضة): خضتني... عدي: شكلك تايهة. رحيق: اه بسم الله ما شاء الله القصر كبير... عدي(بانبهار): انتي مسلمة؟
رحيق: نعم! اكيد مسلمة اسمي رحيق... عدي: لا لا مش قصدي اقصد يعني انك متمسكة بدينك في امريكا و هناك كل الدنيا مع بعضها فهماني يعني... رحيق: اه فهمت، اسيل علمتني الصح و الغلط و علمتني حدودي... ادهم كان نزل و سمع الحوار ده... ادهم: هما فين يا عدي؟ عدي: في اوضة الجلوس و بيحضروا الفطار... ادهم: تمام، اهلا انسة رحيق... رحيق: اهلا... اسيل: رحيق... رحيق طلعت حضنتها و اسيل باستها... اسيل: عاملة ايه؟
رحيق: حلو، بس مخلصتش من مدام سالي... اسيل: معلش يا روحي، زي امك. رحيق قعدت تضحك و عدي مركز معاها... ادهم(بهمس): شاور و اديها فلوس و هتبقي في ايدك... عدي(بغضب): لا طبعا يا ادهم... ادهم(بهمس): صنف حواء كله بتاع فلوس ميغركش المظهر... اسيل: تعرفي هما فين؟ عدي: هوديكوا... اسيل: شكرا استاذ عدي... و راحوا ناحية الباقي، اسيل راحت باست ايد جدها و جدتها و باست مامتها و حضنتها... فردوس: و ابوكي شكلك نسيتي...
اسيل فهمت انها بتتكلم عن المظهر و كدة... اسيل(ببرود): لا منستش يا تيتة... محمد: حبيبتي روحي بوسي ايد جدك بقي... اسيل: لما اخد علي الجو يا جدو... الخدامة: الفطار جاهز... عبدالرحيم: تمام، اتفضلوا... فردوس: دول الخدامين و لا بلاش... كريم: ايه مكنش عندك خدامين و لا ايه؟ نيرة: لا علشان كانوا بيتكلموا بالانجليزي... ليلي: اه فهمت. الكل راح علي السفرة، و بدأوا يأكلوا...
احمد: بس انتي يا اسيل بتجيبي اسئلتك منين و اسئلتك بتبقي غريبة... اسيل: مش مطلوب مني اني اجاوب... فردوس(بتحذير): اسيل. اسيل: بس هجاوب بطريقة غير متكاملة... عدي: ازاي يعني؟ رحيق: يعني اسيل مش هتقول اجابة كاملة هتقول خطوط عريضة بس... اسيل: انا بجيب معلوماتي منين من مصادر خاصة و اعتقد ده سر الصحفية او الصحفي... اسيل: بقول اسئلة غريبة...
اسيل: و لو مكنتش بقول اسئلة غريبة كنت ازاي هبقي الصحفية المشهورة اسيل الجارحي... اسيل: يعني كل الصحافيين بيسألوا اسمك سنك مشروعاتك تخطيطاتك اعمالك طموحاتك... اسيل: ازاي بقي هبقي مختلفة؟! كريم: عجبتني طريقة تفكيرك... اسيل: شكرا... عبدالرحيم: طالعة لجدك مختلف عن الآخرين... اسيل: ده فخر ليا... سالي(باستفزاز): مش من الادب نأكل و احنا علي الاكل، شكلك معلمتيش بنتك يا نيرة...
اسيل(ببرود): معني كلامك ان رجل الاعمال المشهور عبدالرحيم متعلمش الادب هو كمان... سالي: ها انا مكنش قصدي انا كنت بهزر، بعتذر يا استاذ عبد الرحيم... اسيل(باستفزاز): قلبتي فرخة بلدي... الكل مستغرب من طريقة كلام اسيل... نيرة: اسيل خلاص... رحيق(بهمس): اسفة... اسيل: قولتلك مية مرة متعتذريش مش انتي السبب. تليفون اسيل رن، الخط اتفتح... اسيل: الو يا فادي... فادي: اسيل في واحدة محتاجة مساعدتك. اسيل: اسمها؟
فادي: غزل البنت اللي انتي شوفتيها... غزل(بعياط): ارجوك ودهاني... اسيل: وديها التيلفون يا فادي... غزل: ارجوكي ممكن تساعديني... اسيل: طبعا طبعا بس اهدي الاول و اتكلمي... و فجأة و بدون مقدمات اسيل سمعت صوت صريخ... -عند غزل... والد غزل نزل فيها ضرب و شتايم... والد غزل: دي اخرة تربيتي... خال غزل: خلاص يا ابو غزل. انت اللي غلطان... والد غزل زق خالها و مسك غزل من شعرها و ركبها الميكروباص...
فادي حاول يتدخل بس معرفش، لان كان في رجالة كتير و معاهم بندقيات... اسيل: فادي فادي، فين غزل؟ اسيل: فادي رد عليا... الخط اتقفل... رحيق: في ايه؟ اسيل: مفيش حاجة... باسم: اسيل بلاش تخبي كل حاجة علينا حصل ايه؟ اسيل: لو شئ مهم هاجي و هتكلم... سامر: سيب اختك علي مزاجها يا باسم هي عارفة الصح من الغلط... اسيل(ببرود): كدة كدة هعمل اللي في مزاجي يا استاذ سامر الجارحي... سالي: بنت قليلة الادب...
فردوس: احترمي نفسك يا اسيل احنا مش في بيتنا. عبدالرحيم: شكل في شوية شد بس بينكوا... ادهم: براحتهم يا جدو... عدي: لو في خلاف ممكن نحله... سوزان و صفية بيتابعوا بقرف... ليلي: مهما كان ده والدك... رحيق و باسم عارفين رد اسيل... كريم: مش شايف اي حاجة ممكن تخلي البنت و الاب يختلفوا... اسيل(ببرود): خلصتوا؟ اسمعوا بقي اللي عندي...
اسيل: اللي ميعرفش الحكاية يحط لسانه في بوقه علشان لو بقي طويل و بالذات عليا هقصه، و بالمختصر الاب اللي ميقدرش يحمي بنته ميبقاش اب، تمام... ادهم: عادي مكنش في مقدرته انه يحميها... اسيل ضحكت بسخرية... اسيل(بسخرية): ممكن... اسيل: جدو انا راحة مشوار مهم و هبات في شقتي... محمد: احنا خدنا قرار مهم يا اسيل... اسيل: مينفعش يتأجل... محمد: احنا هنقضي شهر الاجازة مع جدك عبدالرحيم. باسم: طب و شغلي...
محمد: خدنا اجازة ليك و كمان اسيل و رحيق واخدين اجازة... اسيل: انا ماشية، اكتر من كدة هموت... فردوس: اسيل عايزاكي ثانية... اسيل: اتفضلي يا تيتة... فردس: عن اذنك يا اخويا هنروح الجنينة... عبدالرحيم: البيت بيتك... عدي: هو حصل ايه لاسيل؟ رحيق: متسألش كتير... محمد: رحيق بلاش تورثي من اسيل البرود... باسم: و علي اسااس هي كانت باردة مش الباشا هو اللي خلاها باردة و معندهاش احساس... سالي: اتكلم بادب مع جدك...
فردوس: هترجعي امتي يا اسيل؟ اسيل: انتي فاكرة اني هرجع تاني اسيل اللي بتضحك اسيل الحساسة كل ده مات يا تيتة مات و ادفن، اسيل ماتت اللي عايشة دلوقتي جسم جسم بس يا تيتة روح اسيل ماتت و ادفنت... اسيل كانت بدأت الدموع تتجمع في عنيها. فردوس: بالعكس اسيل لو مدفونة ادفنت جواكي. مجرد غبار محطوط عليها خلي اسيل الجديدة تشيل الغبار ده... اسيل: بس انا مت يا تيتة مت مرة. و اللي بيموت مرة مبيرجعش تاني...
كل الكلام ده ادهم كان واقف و بيسمعه... اسيل: بس انا مرتاحة كدة و مش هقبل ان حد يغيرني، عن اذنك يا تيتة... فردوس: اسيل متنسيش تجيبي هدومك و هدوم اختك... اسيل: تمام... اسيل مشيت و خدت عربيتها و ساقت، فردوس دخلت القصر... ادهم(لنفسه): فعلا ممكن تكون غير الكل... ادهم: كلهم زي بعضه حتى رحيق و مدام سالي... ادهم: هنعرف... ادهم دخل القصر و الكل قعد يضحك و يتكلم... -في مكان تاني... اسيل راحت للشقة بتاعتها...
اسيل: فادي مش كلمتك كتير مردتش ليه؟ خال غزل: يا ست هانم يا ست هانم... اسيل: فين غزل؟ و حضرتك عايز ايه حد يفهمني في ايه؟ خال غزل: ممكن احكيلك الحكاية؟ اسيل: طبعا اتفضل...
خال غزل: غزل بنت من الارياف و من عائلة فقيرة و والدها مديون لشيخ البلد عندهم و شيخ البلد كان عايز يتجوز غزل فطلب منه انه يتجوز بنته مقابل ان الديون تتشال من عليه. و طبعا والد غزل وافق، أمها اللي هي اختي هربتها، و هما جم هنا معرفش ازاي لاقوها انا خايف عليها اوي كدة هيقدموا ميعاد الفرح... اسيل: فادي خد العنوان و جبلي كل المعلومات اللي ممكن احتاجها في اقل من ساعة... فادي: حاضر...
فادي راح يجيب المعلومات لاسيل... اسيل: متقلقش يا عمو غزل هتبقي بخير... اسيل طلعت لمت هدومها و هدوم اختها و خلت الامن ينزلوها و ركبت عربيتها و راحت علي قصر ادهم...
-في مكان تاني... عند غزل... والد غزل: بتهربي يا بنت ال... مامت غزل(بعياط): خلاص ارجوك... والد غزل: اما ربيتك انتي و هي... والد غزل: فرحك علي شيخ البلد الشيخ وجدي الليلة. غزل(بعياط): لا ابوس ايدك لا يا بابا... غزل(بعياط): ارجوك مش عايزة اتجوز مش عايزة اموت بالحياة، ارجوك يا بابا... مامت غزل حضنت بنتها و غزل قاعدة عمالة تعيط... وجدي: ها يا ست البنات فستان فرحك جه... غزل(بعياط): اخرس ده فستان اعدامي.
والد غزل: اخرسي... وجدي: سيبها يا ابو غزل هي العروسة سيبها تدلع. غزل: انت شخص مقرف و زبالة... وجدي: في بيتنا الليلة يا ست البنات يا غزل انتي. -و بقوا كل الاشخاص يزينوا مكان الفرح، و في بنات جم يهتموا بغزل و غزل بقت زي الدمية في ايديهم، و مامت غزل اتصلت باخوها و عرفته و هي حزينة علي بنتها...
-في مكان تاني... في قصر عائلة الشافعي... اسيل دخلت بسرعة و هي بتجري، و الكل كان قاعد. اسيل: رحيق تعالي بسرعة... رحيق: في ايه؟ باسم: انتي بخير... اسيل: اه... تليفون اسيل رن، الخط اتفتح... اسيل: فادي جبت المعلومات... فادي: الفرح النهاردة يا اسيل... اسيل: لا لا مستحيل مش هخليها تصبح جارية... اسيل: العنوان بسرعة يا فادي ابعته... فادي: هبعتلك كل المعلومات في رسالة... اسيل: فين اوضتي؟
ليلي: تعالي هوريهالك، و الخدامين هيطلعوا الشنط. اسيل: باسم اقرأ اللي بعته ليك... اسيل: تعالي يا رحيق... اسيل طلعت هي و رحيق... اسيل: بصي يا رحيق دلوقتي في مشكلة كبيرة... و اسيل حكت الموضوع بإختصار... اسيل: موافقة؟ رحيق: طبعا... -اسيل دخلت لبست هوت شورت اسود و تي شيرت قصير مبين بطنها و لونه ابيض، و لمت شعرها كحكة و حطت روچ بلون الاحمر الغامق، و كوتشي ابيض عالي شوية...
-رحيق لبست بنطلون اسود مقطوع من عند الركبة و ضيق و تي شيرت بنص كم ابيض، و روچ احمر فاتح، و سيبت شعرها، و كوتشي زي بتاع اسيل... و اسيل خدت شنطتها و رحيق خدت شنطتها. و نزلوا... فردوس: انا حاسة انكم رايحين تعملوا مصيبة... اسيل: عيب عليكي يا تيتة... اسيل: فكرت يا باسم... باسم: اسيل الاختيار صعب... اسيل: ليك الحرية... باسم: موافق... سالي: هتعملي ايه في ابني؟ اسيل(بابتسامة): هخليه يحقق امنية كل ام...
سامر: ضحكتك حلوة اوي يا اسيل بقالك كتير مبتضحكيش... ليلي: الشخص اللي مبيضحكش و بعدها يضحك ضحكته بتسحر القلوب زي ضحكتك... رحيق: اسيل قمر علطول... سالي: مفهمتش... فردوس: لو اللي في بالي. يبقي جنيتي علي نفسك... اسيل: اسبقني يا باسم، عن اذنكوا... اسيل خدت رحيق و مشيت بعربيتها و لقت فادي. و خدته معاها و وصلوا للمكان بعد ساعتين... اسيل: لو سمحت بيت الانسة غزل... سعيد: حضرتك مين؟ اسيل: اسيل...
سعيد: هي العروسة للاسف. اسيل: بيتها... سعيد وصلها لحد البيت، الباب خبط... مامت غزل: مين؟ رحيق: صحاب غزل... وجدي: مين الجدع ده؟ اسيل: نعم... وجدي فتح عينه علي اخرهم من المليكان اللي قدامه دي... وجدي: انتي انتي مين؟ اسيل: صاحبة غزل... وجدي: انا عريس غزل... اسيل(بقرف): تمام، ممكن ندخل يا طنط... وجدي: بس الجدع ده هيجي معانا. فادي: معاكوا فين؟ وجدي: مع الرجالة و لا تخش تقعد مع الستات...
فادي راح مع وجدي، و اسيل و رحيق طلعوا لغزل... اسيل: اهلين... غزل: ست هانم... اسيل: انا اسمي اسيل بس، بصي... اسيل بصت حواليها لقت الكل بيبصلها هي و رحيق... اسيل: في ايه؟ بنت: مين القمرات دول يا غزل؟ بنت: قمرات ايه؟ ايه الجمال ده؟ ست: انتي مخطوبة او متجوزة يا حبيبتي؟ اسيل: غزل عايزاكي... غزل و اسيل و رحيق طلعوا لاوضة غزل... اسيل: بصي بقي كتب الكتاب امتي؟ غزل: كمان 3 ساعات...
رحيق: طب البسي بقي حاجة تقدري تجري بيها... غزل: هنهرب؟ اسيل: هفهمك كل حاجة بس يلا دلوقتي... غزل لبست بنطلون و تي شيرت قديمين. اسيل: شباك اوضتك بيودي علي فين؟ غزل: علي مكان مهجور... اسيل: ده المطلوب... اسيل نطت من الشباك بكل سهولة(متعودة علي دة صحفية بقي). اسيل: هاتي ايدك يا رحيق متخافيش... رحيق ودت ايديها لاسيل و اسيل ساعدتها تنزل... و بعدين اسيل و رحيق ساعدوا غزل تنزل... اسيل: بقول نجري بقي.
التلاتة جريوا لغاية ما وصلوا لمجري مياه... غزل: هنعمل ايه؟ اسيل اتصلت بفادي، الخط اتفتح... اسيل: فادي عطلهم باكبر وقت... فادي: حاضر... اسيل: بسرعة بسرعة... اسيل و رحيق و غزل ركبوا العربية و اسيل مشيت بسرعة كبيرة... غزل: اهدي شوية... اسيل: هتموتي لو موصلناش في اقل من ساعتين... بعد ساعتين، اسيل وصلت عند خال غزل... اسيل خدت غزل و طلعت جري علي السلالم و دخلت شقتها... و اول ما دخلوا غزل اتصدمت...
رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس
اسيل وصلت عند خال غزل... اسيل خدت غزل و طلعت جري علي السلالم و دخلت شقتها... و اول ما دخلوا غزل اتصدمت... غزل: ايه ده؟ اسيل: بصي يا غزل هو حل واحد لتكتبي كتابك لشخص بنثق فيه و خالك وكيلك لاما يتكتب كتابك لراجل كبير زي وجدي ده و والدك وكيلك... رحيق: باسم يبقي اخونا يعني بنثق فيه اوي... خال غزل: غزل براحتك يا بنتي بس هما هيكتبوا كتابك هناك و هترتبطي بواحد مش بيرحم...
اسيل: اول ما الامور تتظبط هتطلقوا... غزل(بخفوت): موافقة... باسم: علي اساس كان عندك رأي تاني انا بنقذك من ورطة... اسيل: لا متاخديش علي كلامه بيحب يهزر كتير. المأذون: موافقة يا عروسة؟ غزل: اه... المأذون: بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما في خير... المأذون مشي و خال غزل قرب من غزل... خال غزل: متخافيش يا روحي الانسة اسيل مش هتسيبك ابدا... باسم(بلامبالاة): يلا بقي يا اسيل... اسيل: تمام اوف...
اسيل: يلا يا غزل... غزل: هنروح فين؟ رحيق: هتعيشي معانا... خال غزل: كدة يا غزل لو كتبوا كتابك هيبقي باطل. غزل: اللي تشوفه يا خالو... الكل نزل و باسم و اسيل قدام و غزل و رحيق ورا، و خدوا هدوم غزل اللي نسيتها هنا...
-في مكان تاني... في الارياف... ست: الحقونااااااااااااا... كانوا كتبوا الكتاب و بدأوا يحتفلوا... والد غزل: ايه؟ مامت غزل: غزل مش موجودة... وجدي: ازاي الكلام ده؟ و الفرح اتقلب... وجدي: قسما بربي يا ابو غزل لو مرجعتش هيبقي موتك انت و مراتك... مامت غزل: و ربنا المرة دي معرفش هي فين... و الفرح خلص و غزل سيرتها علي كل لسان... -اما بقي في العربية... اسيل: انتي عندك كام سنة؟ غزل: 23 سنة...
اسيل: بسم الله ما شاء الله... باسم(بسخرية): و يا تري متعلمة و لا تعليم صرف صحي... غزل(ب ذل): لا يا باسم بيه متعلمة... رحيق: ايه باسم بيه دي لا ده جوزك باسم بس... باسم: كويس انك عارفة الفرق بيني و بينك... غزل: انا مش مضطرة اني اتذل لحضرتك... اسيل: باسم غزل اهدوا... باسم: ماما لما تعرف شوفي المجاري اللي هتطفح في وشنا بسبب بنت منعرفش اصلها و لا اي حاجة... اسيل: باسم انت وافقت من البداية اتحمل بقي...
باسم: كنت بحاول اساعدك... رحيق: خلاص بقي اهدوا وصلنا. اسيل و رحيق و غزل و باسم دخلوا القصر... اسيل: اهلا... رحيق(بتوتر): عاملين ايه؟ فردوس: مين دي يا اسيل؟ اسيل لسة هتتكلم... باسم: دي غزل مراتي... سالي(بصريخ): نعم مراتك، انت ازاي تتجرأ و تعمل كدة... محمد: سالي اهدي نفهم... سامر: ما تفهمونا. سالي: منها لله بنتك يا نيرة، منها لله ربنا يأخدها...
اسيل(ببرود): مبدأيا شكرا، ثانيا يستحسن الدعوة تبقي بينك و بين نفسك علشان تستجاب... سالي قربت من غزل و كانت لسة هتضربها بالقلم، غزل مسكت في باسم اوي و استخبت وراه... باسم: امي متنسيش انها مراتي. عبدالرحيم: اسيل انتي عارفة كل حاجة فهمينا... نيرة: اسيل انتي فعلا السبب... عدي: انتوا متجوزين من امتي؟ ليلي: متوتروناش...
رحيق: بس بس بس، ده كله اسيل اسيل اسيل اي مشكلة بتجبوها في اسيل اي حاجة اسيل اسيل، كل حاجة اسيل جايين علي اسيل بزيادة ارحموها شوية دي بني أدمة حرام عليكوا... سالي: اخرسي خالص... سالي: هي عايزة تخلص اللي انا عملته فيها زمان. آسيل اول ما افتكرت اللي حصل، عيونها بقت بتطلع نار و نظرتها بقت حادة، و قربت من سالي اوي، لدرجة ان سالي خافت...
اسيل(بصوت مميت): قسما بربي لولا باسم و رحيق كنت دفنتك حية مكانك من زمان، و انا لو عايزة انتقم منك هنتقم منك شخص مش هنتقم من اخواتي اللي دمهم بيمشي في دمي، خلاص يا مدام سالي... اسيل: هو بقي امر واقع غزل مرات باسم... فردوس: واثقة فيها يا اسيل... اسيل: طبعا يا تيتة... محمد: تصرفاتك مبقتش تعجبني يا اسيل... اسيل: معلش يا جدو... نيرة: تعالي يا غزل يا حبيبتي تعالي جمبي...
رحيق: روحي دي تعتبر مامتك هنا متخافيش... غزل قربت من نيرة و نيرة حضنتها... نيرة: انتي هنا زوجة باسم خلص الكلام... سالي: دي مرات ابني و من عائلة ايه و شايفين لبسها ايه القرف ده و شعرها و جسمها دي مقرفة اوي. باسم(بهمس): عندك حق و ربنا... اسيل: هي لو بالمظهر الخارجي كان زمانك دلوقتي بتشتغلي في افلام رعب... ليلي و عدي و كريم حاولوا يكتموا ضحكهم مقدروش... ادهم(بعصبية): عدي. كريم، ليلي...
سالي: مستحيل البنت الفقيرة دي تبقي مرات ابني... باسم: امي ممكن تصبري لحد ما نشوف حل و هنخلص متخافيش... محمد: قصدك ايه؟ اسيل: مش قصده حاجة يا جدو هو انت عارفه يعني كدة... عبدالرحيم: بما اني الكبير هنا... عبدالرحيم: فردوس و محمد و نيرة و سامر و سالي و صفية و احمد و سوزان و ادهم و اسيل يجوا ورايا علي اوضة المكتب... ادهم: ليه يا جدو؟ عبدالرحيم: هتعرفوا... كريم: طب و اشمعنا اسيل و ادهم... عبدالرحيم: ورايا...
كل اللي عبدالرحيم قال عليهم راحوا علي اوضة المكتب... عبدالرحيم: كل هنا كبار العائلة اللي لازم نحترمهم يا اسيل... اسيل: هو ادهم بيه عنده 100 سنة و لا ايه؟ ادهم: احترمي نفسك... اسيل: انت مسمعتش جدو قال ايه... عبدالرحيم: اسيل، ادهم يبقي هو اكبر اخواته و اكتر واحد مسئول... اسيل: طب احنا هنا ليه؟ عبدالرحيم: احكي يا اسيل اللي حصل احنا ناس كبيرة و بتفهم... اسيل: لو هحكي مش هحكي قدام سالي هانم و لا ادهم بيه...
فروس: اسيل شكل دلعنا جاب نتيجة عكسية... نيرة: براحة يا حماتي، اسيل حبيبتي ده جواز يعني مسئولة يعني ممكن عيال... اسيل خدت نفس عميق و طلعته براحة... اسيل: تمام بس لو مدام سالي فكرت و لو للحظة تذل او تهين غزل يبقي حسابها معايا، تمام؟ احمد: متخافيش يا بنتي... صفية: ما تنجزي تحكي...
اسيل: غزل دي بنت عم البواب بتاع العمارة اللي كنا ساكنين فيها، انا مكنتش اعرفها بس لما شوفتها حسيت ان وراها حكاية و قولت ليها وقت ما تحتاجي مساعدتي قوليلي، و بعدين لقيت اللي بتتصل بيا و تستنجد بيا و فجأة الخط قفل، و لما روحت للعمارة عرفت حكايتها انها بنت فقيرة من الارياف اهلها غصبوها تتجوز واحد اكبر منها و شخص شمام اساسا بسبب ان ابوها مديون، و هي هربت و هما جابوها، و انا عرفت كل حاجة و طلبت من سامر انه يتجوزها قبل ما يكتبوا كتابها في البلد. و هو وافق، و بعدين انا و رحيق روحنا و هربنا غزل و قبل ما يكتبوا الكتاب في البلد كنا كتبنا الكتاب في العمارة و خالها كان وكيلها، و فادي...
اسيل: اوف فادي انا نسيته هناك... طلعت تليفونها، الخط اتفتح... اسيل: فادي فادي انت كويس... فادي: اه في شاب اسمه سعيد ساعدني... اسيل: اوف الحمد لله... اسيل: عرفوا؟ فادي: قلبوا الدنيا... اسيل: المهم ان جوازها دلوقتي باطل من اللي اسمه وجدي ده، انت مشفتش بص ليا و بص لرحيق ازاي؟ فادي: انتي بالنسبة ليها غازيه... اسيل: بمعني قصدك يعني الجسم و اللبس و كدة... فتدي: و الجمال كفاية عيونك...
اسيل: شكرا ليك يا فادي، طمني لما توصل... فادي: حاضر، باي... اسيل: و طبعا مش هنسي فادي اللي عطل المأذون... محمد قرب من اسيل و حضنها و باس رأسها... محمد: مع انك غلطتي بس برضو عملتي الصح... اسيل: عيب عليك يا قمر انت... ادهم(بغضب): انتي اتجننتي ازاي تسافري لبلد لمدة ساعتين و متعرفيش حد هناك و لو كان حصل حاجة. اسيل: محصلش حاجة... ادهم: انتي من عائلة الشافعي يعني تصرفاتك و كلامك محسوبين عليكي...
اسيل(ببرود): هما كوبايتين شاي و هدفع حسابهم؟ عبدالريحم: هو ادهم عنده حق بس يا اسيل انتي عملتي الصح برضو... صفية(بهمس): يا رب تغوروا بقي من هنا... سوزان(بهمس): يا رب بقي... فردوس: روحي انتي و الله... عبدالرحيم: لا عرفتوا تربوا... سالي(بزعيق): يعني جوزتي ابني لواحدة رخيصة زبالة فقيرة متفهمش تقاليدنا و لا عاداتنا... الكل كان سامع كل حاجة من ورا الباب، و غزل بدأت تعيط... عدي: خلاص يا انسة غزل...
ليلي: يا ابنتي ملكيش دعوة بحد. رحيق: مش اسيل قالتلك اياكي تضعفي طول ما هي معاكي... غزل: هو ذنبي اني فقيرة هو ده المظهر الخارجي... باسم: طبعا و من هنا و رايح لازم تفهمي الفرق بينا. رحيق: باسم احترم نفسك... باسم: متنسيش اني اكبر منك... عدي: خلاص يا استاذ باسم... عبدالرحيم: خلاص الموضوع انتهي... الكل خرج... عبدالرحيم: احمد استني... اسيل فتحت الباب لقت الكل علي الباب... اسيل: يا حلاوة. ادهم: اتعلموا التقل...
اسيل: غزل حبيبتي هننزل بكرة نشتري ليكي هدوم تمام... سالي: جتك القرف... غزل: بس انا مش معايا فلوس و مش هينفع اخد فلوس... اسيل(باستفزاز): لا يا روحي كفاية انه مكتوب ليكي مهر ربع مليون جنيه... الكل بصلها بصدمة... سالي(بصدمة): البت دي هتاخد ربع مليون جنيه بعد ما تطلق... اسيل: طبعا دي بنت و اتحسبت عليها جوازة... عبدالرحيم: ملاحظتش حاجة... احمد: ايه؟
عبدالرحيم: اسيل هي البنت اللي هتعرف ترجع ادهم و تنسيه الماضي... احمد: بس ازاي؟ عبدالرحيم: بقدراتها هي، و هو كمان هيكمل الحزن اللي عندها... احمد: متأكد؟! عبدالرحيم: اه، هنخليهم يتجوزوا... احمد: معتقدش ان ادهم هيوافق... عبدالرحيم: و لا اسيل، بس اللي هيساعدونا فردوس و محمد و نيرة و سامر مش سالي و لا صفية و لا سوزان... احمد: اللي تؤمر بيه... كل الشباب راحوا يقعدوا... عدي: وانتي في كليه ايه يا انسة رحيق؟
رحيق: لو هنتكلم كمصر و كدة فممكن كلية تجارة قسم ادارة اعمال... ليلي: ايه ده زيي، واو. كريم: و انتي يا مدام غزل... غزل اتكسفت و اتحرجت و قلبت طماطم... اسيل: انسة يا استاذ كريم... باسم: و علي اساس هي وش كسوف. اسيل: باسم احترم نفسك... باسم: انا اكبر منك علفكرة... اسيل: بس انا البنت ال... نيرة(بزعيق): اسيل... سامر: انتي ازاي كنتي هتقولي الكلمة دي؟!
فردوس: الكلام ده نهيناه يا اسيل من زمان، و انتي اللي امرتينا بكدة... اسيل: انا طالعة اوضتي... محمد: باسم متزعلش... باسم قام و ضرب غزل، و الكل تدخل... باسم(بغضب): انتي السبب انتي من ساعة ما جيتي و نزلت مشاكل فوق رأسي. اسيل(بعصبية): ازاي تتجرأ و تعمل كدة؟ هي دي التربية فعلا ما هي تربية مدام سالي... باسم: اياكي تنطقي اسم امي علي لسانك... اسيل: لما انطقه بأخد سيئات اسااسا...
باسم: و يا تري حضرتك بقي لسة زي ما انتي ما انتي مرضتيش... و اسيل قطعت كلامه بقلم علي وشه... اسيل: كلمة كمان و هنسي انك حفيد محمد الجارحي... اسيل طلعت جري علي اوضتها، و باسم خرج من القصر كله، غزل قاعدة في حضن نيرة بتعيط... و عائلة الشافعي مش فاهمة حاجة... رحيق طلعت لاسيل، و خبطت... رحيق(بصوت عالي): اسيل اسيل افتحي اسيل ارجوكي انا خايفة ارجوكي يا اسيل اسيل افتحي. محتاجاكي اسيل...
و فجأة الباب اتفتح و اسيل خدت رحيق في حضنها... اسيل: هش اهدي انا جمبك اهو... اسيل فضلت حاضنة رحيق لغاية ما نامت... اسيل قامت و غيرت هدومها لبست جيبة مفتوحة من الجمب و قميص ابيض و جاكت جلد. و نزلت. فردوس: راحة فين؟ اسيل: مشوار مهم، و محدش يصحي رحيق. اسيل خرجت و ركبت عربيتها و ساقت... عبدالرحيم: فردوس ممكن تيجي انتي و محمد و نيرة و سامر... فردوس: اه... الكل راح وراه...
عبدالرحيم: يا جماعة احنا بقينا عائلة، و لازم نعرف ايه اللي حصل سبب التوتر ده ما بينكوا... محمد: هحكي بس الكلام ميطلعش بره... احمد: اكيد... محمد حكي كل حاجة تتعلق بالماضي بالنسبة لعائلتهم... عبدالرحيم(بصدمة): ده كله حصل. احمد: انت ازاي قبلت بكدة؟ سامر(بندم): ندمان... نيرة: متأكدة انها هترجع... عبدالرحيم: اللي انا عايزاكوا فيه، انا بطلب ايد اسيل لابننا ادهم... فردوس: انت متأكد يا عبدالرحيم؟
احمد: انا يشرفني اننا نأخد بنتكوا اسيل من عندكوا. عبدالرحيم: عارف ان ادهم و لا اسيل هيوافقوا... احمد: جه وقت اللي نحكي فيه قصة ادهم... احمد حكي كل حاجة متعلقة بماضي ادهم... نيرة: اكيد اتألم... احمد: كتير... عبدالرحيم: هما الاتنين هيعرفوا يعالجوا جروح بعض. نيرة: هنقنعهم ازاي؟ عبدالرحيم(بابتسامة): ده بقي عليا. احمد: احنا هنحطهم قدام الامر الواقع... نيرة: ازاي؟ عبدالرحيم: بمعني... -في مكان تاني...
اسيل و هي في عربيتها... اسيل: ها عرفت فين؟ شخص: اه يا فندم، في(، ). اسيل: تمام شكرا... اسيل وصلت للمكان اللي هي عاوزاه، و نزلت. دخلت كافيه، و راحت لترابيزة... اسيل: آسفة... باسم بصلها و بعدين بص ناحية ما كان بيبص... اسيل: تسمحلي اقعد... باسم مردش عليها... اسيل قعدت قدامه... اسيل: عارفة اني غلطت و غلطت لما ضربتك و غلطت لما كنت هقول سر دفناه من زمان، بس انت كمان غلطان... اسيل: بس اللي انت عملته غلط...
اسيل: هتخلي مامتك تشمت فينا... اسيل: هتنسي لحظاتنا الحلوة علشان خاطر لحظة غضب و انفعال، انت عارف اني وقت عصبيتي بقول كلام مش حقيقي او كلام بيبقي مجرد انفعال... اسيل: مش هتنسي... اسيل: بتطلبوا مني اني انسي حاجة عمرها ما هتتنسي يا باسم... اسيل: شكل وجودي هنا زي عدمه... اسيل: عن اذنك يا باسم... اسيل لسة هتقوم تمشي... باسم: مفكرتيش و لو لحظة اني مليش ذنب... باسم: مفكرتيش انه ذنب الاستاذ باسم و مدام سالي.
باسم: جيت و انا مش عارف مستخبي ايه. باسم: مكنتش عارف حاجة كنت صغير يا اسيل... باسم: و انا مكنش قصدي اقولك كلمة تجرحك بس اللي عملته في غزل ده مجرد انفعال و اللي قولته مجرد انفعال... باسم: انا آسف... اسيل: ده احنا نجيب ورد و شيكولاتة بقي... باسم: اه هتخليني اصرف كل اللي في جيبي... اسيل: قدامي... اسيل و باسم قعدوا يضحكوا و راحوا اشتروا حاجات كتير، و روحوا... -في قصر عائلة الشافعي... علي السفرة الكل متجمع...
سالي: اهو باسم و اسيل خسروا بعض و ده احسن... سالي: هي اساسا كانت ممشياه علي مزاجها. دي مش اخت... نيرة: سالي خلاص... سالي: القطة بقي ليها لسان... ادهم: مدام سالي احنا علي الاكل... رحيق: خلاص بقي يا ماما... سامر: كلي يا سالي... عبدالرحيم: كله يأكل في صمت... و فجأة بدون مقدمات، الكل لقي اسيل و باسم ماسكين شنط كتير في ايديهم و داخلين... اسيل: اتأخرت عليكوا...
سالي اتصدمن من انه بعد ما اتخانقوا اتصالحوا في لحظة... فردوس: و نعمة التربية... اسيل: مش بسيب فرصة لعدوي علشان يغتنمها يا تيتة... باسم: احم اسف يا غزل... غزل(بخفوت): و لا يهم حضرتك... رحيق: كنت عارفة انكم هترجعوا مع بعض... و جريت عليهم حضنتهم و قعدت تعيط... اسيل: عيوطة العائلة... باسم: التي شيرت باظ الله يسامحك... رحيق: طب بكرة بقي اتجوز و اعيط في حضن حبيبي و جوزي. و يقولي بهدلي التي شيرت بتاعي براحتك.
اسيل: امه داعية عليه... رحيق(بغضب طفولي): اسيل هنزعل... اسيل: اوه طفلتي المجنونة شكلها غضبانة... باسم: طفلة ايه دي بغلة كبيرة... رحيق: انا بقي هوريكوا... رحيق قعدت تجري ورا اسيل و باسم... اسيل: متعبتيش يا شيخة... رحيق: اللي يجي عليا ميكسبش... باسم: و لا عاش و لا كان... عبدالرحيم: تعالوا بقي اتعشوا... و الكل قعد و بيتكلم و بيهزر... عبدالرحيم مسك قلبه و مش قادر يتنفس...
رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع
الكل كان قاعد علي السفرة بيتعشي. وبعدين. عبدالرحيم مسك قلبه و مش قادر يتنفس... عبدالرحيم(بنفس متقطع): ال ح قو ني(الحقوني)... ادهم: جدو جدو انت بخير... احمد: هتصل بالاسعاف... احمد اتصل بالاسعاف... فردوس: اخويا اخويا رد ارجوك... اسيل: ابعدوا علشان النفس... ادهم(بزعيق): اخرسي خالص... اسيل: انا بتكلم صح...
و بعد فترة الاسعاف جت و نقلوا عبدالرحيم للمستشفي، و الكل ركب العربيات. و محدش دقق في اي حاجة، اسيل ركبت مع ادهم و ليلي و صفية، و رحيق ركبت مع عدي و كريم و سوزان، سالي ركبت مع نيرة و فردوس و محمد و سامر، احمد ركب مع والده في عربية الاسعاف... ادهم كان بيسوق بسرعة عالية... ليلي: اهدي شوية يا ادهم... اسيل: متخافيش... و بعد فترة وصلوا للمستشفي... و نقلوا عبدالرحيم اوضة العناية المركزة...
الدكتور: شكل المريض كان عنده مشاكل في القلب و حالته متأخرة، فلازم الراحة و عدم الزعل او الحزن، هو تعرض لازمة قلبية... الدكتور: و اه هو طلب الاستاذ ادهم... ادهم: انا... الدكتور: مطولش معاه في الكلام... فردوس(بهمس): هنشوف... محمد(بهمس): قدرات اخوكي بقي... عبدالرحيم(بتعب و خفوت): قرب يا ادهم... ادهم: عامل ايه؟ عبدالرحيم: تمام، ادهم ممكن اطلب طلب؟ ادهم: اكيد اتفضل...
عبدالرحيم(بتعب): ت تجو ز ا س يل(تتجوز اسيل)... ادهم(بصدمة): اسيل!؟!؟! عبدالرحيم: مش عايز العائلة تنقص تاني يا ادهم. ما صدقت أكملها، و انا ممكن امشي في اي وقت دي امنيتي الوحيدة يا حبيبي... ادهم: بعد الشر عليك... عبدالرحيم: موافق؟ ادهم بصله لمدة دقيقة و خد نفس عميق... ادهم: موافق يا جدو. عبدالرحيم: اخرج بقي و ناديلي اسيل... ادهم: تمام... ادهم خرج... سامر: ها يا ابني طمني... ادهم: اسيل روحي كلمي جدك...
اسيل(باستغراب): حضرته طالبني انا؟ ادهم(ببرود): في غيرك اسمه اسيل... اسيل(بهمس): رزل. اسيل دخلت... اسيل: حمد لله علي السلامة يا جدو... عبدالرحيم: اسيل قربي... اسيل قربت منه... عبدالرحيم: اسيل انتي بتحبيني؟ اسيل: هو بص حضرتك انت جدي فطبيعي هحبك لكن مش اللي هو يعني اقصد اني مش متعودة عليك فاهمني... عبدالرحيم: فاهمك، طب لو حد غريب طلب مساعدتك توافق؟ اسيل: طبعا لو اقدر اعملها. عبدالرحيم: تتجوزي ادهم؟
اسيل(بصوت عالي نسبيا): نعممممم! اتجوز بغل لا طبعا... عبدالرحيم: دي امنية شخص بيودع... اسيل: بس مش موافقة يا جدو... عبدالرحيم: مش هغصبك يا حبيبتي. و بدأ يكح و نفسه يقل... اسيل: دكتور بسرعة... الدكتور دخل و ظبط الدنيا... الدكتور: مين زعله بس؟ ادهم(بزعيق): انتي زعلتيه؟ اسيل: لا... فردوس: هدخل اشوف اخويا... الدكتور: ممنوع... فردوس(بدموع): ارجوك... بعد محاولات كتيرة الدكتور وافق... فردوس: عبدالرحيم...
عبدالرحيم: زي ما قولتي اسيل عنيدة... فردوس: انا عارفاها، بس هأثر عليها بطريقتي. عبدالرحيم: ماشي... فردوس خرجت بتعيط... اسيل: ايه يا تيتة؟ فردوس: اخويا تعبان اوي يا اسيل و شكله زعلان... اسيل: طب اهدي... عدي: ادهم هو فعلا تعبان اوي... ادهم(بغضب): كان كويس لما دخلتله لكن لما الحيوانة دي دخلتله هو تعب... اسيل: لا مسمحلكش انا محترمة غصب عنك و عن اهلك كمان فاهم... الدكتور: هشششش وطوا صوتكوا هنا مستشفي...
فردوس: اسيل ارجوكي لو في ايدك حاجة اعمليها... اسيل مشيت في الممر مرة اتنين تلاتة و غمضت عنبها خدت نفس عميق... اسيل: لو سمحت يا دكتور ممكن ادخل للمريض... الدكتور: مطوليش... اسيل: احم جدو... عبدالرحيم: نعم يا حبيبتي... اسيل(باحراج): موافقة اتجوز ادهم... عبدالرحيم(بسعادة): بجد؟ اسيل: اه، بس عندي شرط... عبدالرحيم: اؤمري... اسيل: الفرح يقتصر علي العائلة بس... عبدالرحيم: بس انتي عروسة...
اسيل: لا يا جدو، انا مشهورة و هو مشهور و الفرح هيبقي ضخم و انا مبحبش الافراح الضخمة... اسيل(لنفسها): مع انه كان احلي احلامي... عبدالرحيم: اللي تشوفيه يا روحي، ابعتيلي الكل بقي. اسيل: الدكتور قايل ممنوع... عبدالرحيم: ملكيش دعوة، نادي الدكتور... اسيل خرجت و بلغت الدكتور، و الكل دخل... باسم(بمرح): ايه يا جدو؟ عجزت؟ كريم: عندك حق... ليلي: اخبارك ايه دلوقتي؟ عبدالرحيم: ممكن تسمعوني؟ صفية: قول يا uncle...
عبدالرحيم: فرح اسيل علي ادهم بكرة... ادهم بص لاسيل و اسيل بصت ليه... صفية: نعم لا طبعا... سالي: تجوزي ابني لفقيرة. و توقعي علي راجل غني. نيرة(مدعية الدهشة): انتي موافقة يا اسيل؟ محمد: ردي يا بنتي... اسيل: دي رغبة جدو و انا هنفذها... رحيق: مبروك يا سوسو. عدي: كدة تتجوز من غيري يا ادهم. ادهم: المرة الجاية... كريم: اهلا يا عريس... صفية: انا مش موافقة... سوزان(لنفسها): لا مستحيل اخلي الجوازة تتم.
احمد: دي رغبة ابنك... صفية: ادهم لو غصبوك علي الجواز قول... اسيل(بسخرية): ليه هو بنت... ادهم(بغضب مكتوم): دي رغبتي يا امي. ليلي: انا حبيت اسيل من اول مرة... سوزان: بس حضرتك تعبان... عبدالرحيم: ملكيش فيه يا سوزان. غزل(بخفوت): مبروك يا اسيل هانم... اسيل: اسمي اسيل بس تمام... عبدالرحيم: يلا بقي نادوا الدكتور... الدكتور جه و كشف عليه... الدكتور(بتمثيل): الله صحتك عالية اوي.
اسيل(بشك): هو مش كان من شوية ازمة قلبية. الدكتور(بتوتر بسيط غير ملحوظ): لا هو بقي احسن مليون مرة... و خرجوا عبد الرحيم من المستشفي و رجعوا علي القصر... اسيل: استاذ ادهم عايزاك ثانية... ليلي: ده خطيبك استاذ ايه بقي... ادهم: تعالي ورايا... اسيل: غليظ... ادهم راح اوضة المكتب و اسيل وراه... ادهم: خير... اسيل: الفرح بكرة... ادهم: اه... اسيل: بالنسبة للكل هنبقي متجوزين... ادهم: مفهمتش.
اسيل: لكن بينا او بمعني ان جوازنا هيبقي علي ورق... ادهم(ببرود): متخافيش مش هموت شوقا علشان المسك، انتي مش انثي اسااسا. اسيل(بعصبية): احترم نفسك فاهم... ادهم(ببرود): صوتك ميعلاش... اسيل لسة هتتكلم ادهم سابها و مشي... اسيل: انا حيوانة حطيت نفسي في ورطة... اسيل خرجت من الاوضة... صفية: تعالي هنا... اسيل: خير... صفية: انتي هتبقي مرات ابني لازم تختاري الفستان علي ذوقي... ليلي: تعالي الفساتين حلوة اوي...
رحيق: كل الفساتين تحفة يا اسيل... اسيل: اختاري انتي يا رحيق انا بثق في اختياراتك... نيرة: لية بس يا روحي؟ اسيل: او انتي يا امي اختاري. اسيل: مش بيهمني شكل الفستان و لا اي حاجة... اسيل طلعت اوضتها و نامت... عبدالرحيم: ادهم عروستك مختارتش فستان اختار ليها انت... ادهم: و هي متختارهوش ليه. عبدالرحيم: تجربة جديدة يا ابني، و كمان انا تعبان و رايح انام... عبدالرحيم طلع اوضته، و هو طالع... فردوس: لعبت الدور صح...
عبدالرحيم: عيب عليكي... محمد: قفشتكوا... فردوس: حبيبي... محمد: روح قلب حبيبك... عبدالرحيم: ليكوا اوضة. محمد: عندك حق... فردوس: احم انا راحة انام... رحيق: حد يساعدني في اختيار فستاني... عدي: تسمحيلي. رحيق: اه... عدي قعد يدور في الفساتين... عدي: هما دول بس اللي موجودين؟ رحيق: دول الاستايل بتاعي... عدي: كلهم قصيرين و مفتوحين... عدي: هختارلك واحد علي مزاجي بس توعديني انك تلبسيه... رحيق: تمام... عدي قعد يدور كتير.
عدي: اهو... رحيق: وريني... عدي: ايه رأيك؟ رحيق: ده طويل و بكم... عدي: اه... رحيق: بس... عدي: انتي وعدتيني... رحيق: لولا ان اسيل قالت ليا متخلفيش بوعدك كنت هخالفه... عدي: تمام ده حلو اوي... عدي: باي يا قمر... رحيق(باحراج): باي... ليلي: البس ايه؟ رحيق: ها يا غزل اختاري... غزل: لا انا هلبس فستان من بتوعي... سالي(بقرف): لا طبعا انتي اساسا محتاجة تستحمي و نعملك نضافة كاملة متكاملة... باسم: عندك حق...
رحيق(بغضب): ماما، كفاية بقي الله... رحيق: غزل اسيل ذوقها خرافة هي هتنقيلك... غزل: بلاش يا رحيق... كريم: هاتي كدة يا ليلي... ليلي: ايه؟ كريم: هاتي بس... ليلي ودته الجهاز اللي عليه الفساتين... كيرم قعد يطلع و ينزل... كريم: بصي بقي ده انتي هتلبسيه بمزاجك او غصب. باي يا جميل. كريم سابها و مشي... ليلي حضنت التابلت و ضحكت... ليلي: اختارت فستاني هطلع انام... رحيق: خديني معاكي... نيرة: باسم حبيبي... باسم: نعم...
نيرة: يلا خد غزل و اطلع اوضتك... باسم لسة هيعترض، نيرة بصتله بتحذير... باسم: قدامي يا غزل... باسم خد غزل و طلع اوضته... -في اوضة باسم و غزل... باسم: هتنامي في الارض انا علي السرير... غزل: تمام... غزل جابت مفرش و مخدة و نامت علي الارض... و باسم نام علي السرير بتاعه، لكنه حاسس بشوية ندم... باسم: غزل... باسم: غزل... باسم: انتي بتنامي بسرعة كدة ليه؟ باسم قام و حاول يصحيها لكن لا رد.
باسم شالها و نيمها علي السرير و هو نام... -في اوضة سامر و نيرة... سامر: مش مصدق اني هسلمها بكرة لجوزها... نيرة: انا فرحانة انها وافقت، بس لو عرفت الحقيقة هتكرهنا... سامر: ان شاء الله الامور هتتغير. و تسامحني و نعيش بسعادة... نيرة: يا رب... و الكل طلع لاوضته ينام... و ادهم طلع خد دوش و لبس بنطلون و تي شيرت بيتي، و قعد علي سريره... ادهم: نشوف الزفتة هتلبس ايه؟ ادهم قعد يبحث عن فساتين كتير و يدور...
ادهم: ينعل ابو كدة، مفيش فستان عدل. ادهم: طب ما دي فكرة اجبلها فستان وحش علشان تبقي وحشة... ادهم: بس. و بعدين ادهم دور تاني لغاية ما اختار فستان و اختار لنفسه بدلة... و بعدين نام نوم عميق... -في الصباح الباكر... نيرة: اسيل حبيبتي قومي... نيرة: يا بنتي قومي... ليلي: اسييييييل... رحيق: يا بت الليلة فرحك... فردوس: حبيبتي اسيل... اسيل(بزعيق): ايه بقي في ايه؟ ليلي: النهاردة فرحك. و ورانا مشاوير كتير...
اسيل: اعمل ايه يعني؟ نيرة: قومي يا حبيبتي البسي علشان نروح للحمام المغربي... اسيل: نعم نعم، انا هكمل نوم بطلوا تفاهة... غزل: يا بنتي مينفعش... فردوس: هجبلك الكل يطبل فوق رأسك... اسيل: غوروا من وشي هقوم... الكل خرج و نزلوا لتحت... محمد: ايه؟ فردوس: طردتنا... ليلي: هتتعب اوي يا ادهم... اسيل قامت استحمت و لبست بنطلون جينز و سويت شيرت اسود علي القمر، و كوتشي ابيض. و نزلت ليهم و هي نايمة اساسا...
اسيل: خير سبب انكم تصحوني... عدي: النهاردة فرحك... اسيل: شكرا علي المعلومة... صفية: اتعاملي برقي احنا هنعزم ناس محدودة بس... اسيل: اممممم و ايه كمان... باسم: يا بت اتكلمي جد... عبدالرحيم: يلا يا ادهم وصل خطيبتك و العائلة للحمام المغربي ده... ادهم: عدي كريم روحوا وصلوهم. عدي: تمام... كل البنات راحوا للحمام المغربي... و اسيل اتعمل ليها مساچ و جاكوزي و ادلعت... رحيق: عقبالي... اسيل: يوم اسود يا روحي...
اسيل: اختارتي ايه يا غزل للفرح؟ رحيق: يا نهاري انا نسيت اقولك تختاري ليها... اسيل: مفيش مشكلة هاتي اختار... نيرة: سيبك من ده يلا قومي استحمي... اسيل: ثانية يا ماما... اسيل اختارت فستان شيك لغزل و حلو... اسيل: ده تحفة يا غزل ليكي... و بعدين اسيل خلصت و راحوا علي فندق... و لقت فستان متعلق باسمها و ميكب ارتست منتظراهم... البنت: ادخلي البسي علطول يا انسة... اسيل: لا هستريح الاول... فردوس: اسيل مش وقت بردو...
اسيل: انا تعبت الله، انا اتجوزت علشان خاطر اخوكي بس... اسيل: و كمان مين اللي اختار الفستان؟ البنت: ادهم بيه... اسيل: كمان يعني هيبقي شكلي معفن... اسيل خدت الفستان و بدأت تلبسه و انبهرت بالذوق. رحيق: خرافة... اسيل(ببرود): مش حلو خالص... ليلي: حرام عليكي ده تحفة... غزل: حلو اوي... البنت: اتفضلي هنا... البنت بدأت تحط لاسيل المكياج، و في الوقت ده غزل و ليلي و رحيق دخلوا يلبسوا فساتينهم... البنت: كدة تمام...
اسيل كانت طالعة زي القمر... فرودس: قمر يا بنتي... اسيل: تسلمي انتي احلي... - اسيل كانت لابسة فستان ابيض بكم لغاية الكوع و الكم شفاف، و كان مفتوح من قدام بفتحة بسيطة و نازل بضيق لغاية الوسط. و بعدين نازل بوسع خفيف و جذمتها الفضي اللي بتلمع و طرحتها القصيرة و التاج اللي مزين رأسها و و الروچ النبيتي و خدودها الحمراء و عنيها الزرقاء. كانت اميرة بجد، البنت: انا اول مرة اشوف بنت مش محتاجة مكياچ.
اسيل: شكرا... رحيق: قمر اوي، ايه رأيك فيا؟ اسيل: قمرين... - رحيق كانت لابسة فستان باللون الأحمر دم الغزال و طويل و بكم مقفول من الضهر و مفتوح بفتحة بسيطة من قدام و لبست عقد بسيط و صندل فضي. غزل: انتي بسم الله ما شاء الله قمر يا اسيل. اسيل: و ربنا انتي اللي عسل و احلي مني... - غزل كانت لابسة فستان ضيق و منفوش من تحت و كب و باللون الكحلي و لمت شعرها علي كحكة و كانت قمر اوي ليلي: ايه رأيكوا فيا؟
غزل: حلو اوي... - ليلي كانت لابسة فستان اسود طويل و واسع و في حزام باللون الابيض من الوسط و سيبت شعرها و لبست اكسسورات بسيطة فردوس: هشوف الشباب خلصوا و لا ايه... -في اوضة الشباب... عدي: ايه القمر ده عريس قمر و ربنا... ادهم(بغرور): طول عمري... ادهم: و كمان الجواز مجرد فترة و هنطلق... كريم: جايب الغرور ده منين؟ بس اللي متأكد منه ان اسيل بعيونها الجميلة دي هتبقي قمر اوي...
ادهم(بحدة): كريم لاحظ انك بتتكلم عن اللي هتبقي مراتي... عدي: هو مش من شوية هتتطلقوا... ادهم: و لو برضو هتكون شايلة اسمي في الفترة دي. الباب خبط... باسم: ها يا رجالة جهزتوا... ادهم: اه تمام... باسم: علفكرة اسيل بتحب العيون الرمادي جدا... عدي: طب مينفعش اخضر... ادهم: بتنقطوا سكر... عبدالرحيم: يلا يا ابني. انزل علشان والد العروسة هيجبها... ادهم: تمام...
- ادهم كان لابس بدلة باللون الاسود و قميص ابيض و كإن البدلة مفصلة خصوصا ليه، و جذمته بتلمع و عيونه الرمادي اللي بتسحر اي حد، و البرفيوم بتاعه اللي بيوصلك علي بعد امتار، و دقنه اللي زايداه وسامة و تسريحة شعره - عدي كان لابس بدلة كحلي و منديله باللون الاحمر زي فستان رحيق، و كان وسيم اوي زي ادهم - كريم كان لابس بدلة باللون الرصاصي زي لون عيونه و كان في قمة الوسامة.
- باسم كان لابس بدلة باللون الرمادي و كان وسيم جدا و حلو ... -فردوس: هنزل انا يا روحي، ابوكي جاي يأخدك... اسيل: لا يا تيتة جدو هو اللي يأخدني... محمد: يلا يا فردوس... اسيل: بس... فردوس و محمد و الكل نزل لتحت ما عدا غزل و رحيق و ليلي و اسيل... الباب خبط... رحيق: اتفضل يا بابا... سامر دخل... سامر: بسم الله ما شاء الله، ربنا يحفظك و يحميكي يا بنتي... اسيل كانت هتتكلم بس تراجعت...
سامر مسك ايديها و بدأوا ينزلوا السلالم... و ادهم مكنش مركز خالص مع اللي نازل. و بعدين مرة واحدة بص، اتفأجا بجمال اسيل و رقتها... اسيل كانت مكسوفة فهي في النهاية بنت و ده كان حلمها في يوم من الايام... اما عدي كان مركز مع رحيق اللي نازلة ورا اختها بكل رقة، و كريم مركز مع محبوبته ليلي، باسم انصدم من تحول غزل اللي اظهر جمالها و انوثتها... سامر: ادهم يا ابني دي جوهرة ثمينة اوي حافظ عليها...
ادهم: اكيد يا عمي... سامر: اياك تزعلها في يوم. هتزعل مني... ادهم: ان شاء الله لا يا عمي... سامر: ربنا يسعدكوا... و سامر مسك ايد اسيل و حطها في ايد ادهم... ادهم: اتفضلي... اسيل: شكرا... ادهم و اسيل مشيوا و وراهم صفية و احمد و فردوس و سوزان و محمد و عبد الرحيم و سامر و سالي... عدي: احم يعني انا مش معايا رفيقة تقبلي تكوني رفقيتي... رحيق: اكيد، و شكرا لذوقك في الفستان... عدي: انتي قمر اوي...
رحيق(بكسوف): شكرا... عدي: يلا علشان ادهم هيزعق. عدي مسك رحيق و خرجوا... باسم: اتفضلي... غزل: تمام... باسم: مين مختار الفستان؟ غزل: وحش! باسم: لا بالعكس جميل اوي... غزل: شكرا... و خرجوا من الفندق... كريم: هو شكل مبقاش غيرنا يلا... ليلي: تمام... كريم: زي القمر... ليلي: شكرا... كريم: بحبك... ليلي: ها... كريم: ادهم هينفخنا يلا... كريم مسك ليلي و خرج من الفندق...
ادهم فتح الباب الخلفي لاسيل و اسيل حاولت تدخل و بدخل فستانها و ادهم ساعدها... و بعدين راح قعد جمبها الناحية التانية... عدي راح مكان السواقة و رحيق جمبه... باسم خد غزل و كريم و ليلي في عربية واحدة... عبد الرحيم و محمد و فردوس راكبين عربية و فيها سواق... احمد و صفية و سوزان في عربية... سامر و نيرة و سالي في عربية... عدي: الف مبروك... ادهم: الله يبارك فيك... رحيق: ذوقك حلو اوي يا ادهم... ادهم: في ايه؟
رحيق: الفستان اللي اخترته لاسيل. ادهم: انأ اخترت حاجة محترمة لاني متوقع ذوقها. اسيل: ثانية ثانية بس قصدك ايه قصدك اني مش محترمة... ادهم: افهمي براحتك... اسيل: انت شخص مستفز و بارد. ادهم: طب احترمي نفسك... رحيق عارفة تهور اسيل في الكلام، و عدي عارف تهور ادهم في حركاته و تصرفاته. رحيق و عدي: خلاص يا جماعة حصل خير... عدي(بضحك): تخاطر بقي... رحيق(بضحك): عندك حق... و بعد فترة وصلوا قدام القصر...
و بدأوا ينزلوا... و ادهم خد اسيل و راح قعد مكان العريس و العروسة، و باقي العيلة راحت اتوزعت. و كان في كذا شخص غير العائلة... عبدالرحيم: ادهم يلا علشان كتب الكتاب... اسيل(بتوتر): ها هو ينفع متروحش. ادهم: انتي غبية مثلا... اسيل: خلاص روح... ادهم راح... المأذون: اين العريس؟ ادهم: انا. المأذون: وكيل العروسة... سامر: انا... المأذون: الشهود... عدي و باسم: انا... المأذون بدأ يشوف شغله. و جه وقت توقيع اسيل...
رحيق: يلا يا عروسة امضي... اسيل: ها ما بلاش... فردوس: قلبتي فرخة بلدي... اسيل: انا مش جبانة... اسيل مضت و ودتهم الدفتر... المأذون: بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما في خير... احمد: يلا يا عريس روح بوس عروستك... عدي: ما هيصدق... غزل: مبروك يا اسيل... اسيل: الله يبارك فيكي... ادهم قرب من اسيل، و وقفها و مسك وشها بين ايديه و باسها في جبينها... اسيل: ايه ده؟
ادهم: انتي متعرفيش ان العريس بيبوس عروسته بعد كتب الكتاب... اسيل(بخفوت): لا... ادهم: تمام اديكي عرفتي... سوزان: ها ابنك اتجوز يا صفية... صفية: مش هسيبها تتهني. سوزان: لازم نكون ايد واحدة... سالي: و انا كمان معاكوا... سالي: انا بكره اسيل كره العمي... سوزان: تمام... صفية: هنوريها مين احنا... و جت وقت رقصة ال slow... و ادهم و اسيل بدأوا يرقصوا، و حولهم عدي و رحيق و كريم و ليلي و باسم و غزل...
اسيل: هو الفرح هيخلص امتي؟ ادهم: زهقتي. اسيل: اه لانه مش فرحي... ادهم(باستغراب): نعم؟! اسيل: لا اقصد انه جواز مصلحة. بمعني انه انا و انت مستحيل نكون مع بعض و نكون اسرة صح... ادهم: فهمت... عبدالرحيم: خلاص يا جماعة سيبوا العروسين يرتاحوا... كل غريب مشي و اتبقت العيلة، و الكل دخل القصر... نيرة: الف مبروك يا حبيبتي. اسيل: الله يبارك فيكي... احمد: يلا خد عروستك... ادهم و اسيل وقفوا قدام السلم و لسة هيطلعوا...
رحيق: مش هتشيلها... اسيل: رحيق... رحيق: اه اسيل كانت عايزة جوزها يشيلها... اسيل: متسمعش كلامها يا ادهم... ادهم انحني و شالها، و اسيل مسكت في رقبته. اسيل: مش لازم يعني... ادهم: خلاص... عدي(و هو بيتاوب): تصبحوا علي خير... كريم: خدني وراك انا تعبان. و الكل راح علي اوضته اتقتل... -في اوضة ادهم و اسيل. ادهم نزل اسيل... ادهم: دي اوضتي، و ده الحمام و دي اوضة المكتب و محدش بيدخلها خالص، و دي اوضة الملابس...
اسيل: تمام شكرا... ادهم: خشي غيري... اسيل: تمام... اسيل دخلت اوضة الملابس و حاولت تفتح السوستة مش عارفة... ادهم: اساعدك؟ اسيل: لا شكرا... ادهم قرب من اسيل... ادهم: انتي مراتي يعني عادي... اسيل: و انا مش واثقة فيك... ادهم: حد قالك تثقي فيا... ادهم: و بالنسبة لكلامك في اوضة المكتب انسيه... اسيل: يعني ايه؟ ادهم: يعني اعتبري نفسك اتجوزتي طبيعي، و... ادهم فضل يبصلها بصات قذرة...
اسيل: انت حيوان و مش راجل لانك مش ملتزم بكلمتك... ادهم: و انا هوريكي الراجل... ادهم لسة بيقرب من اسيل... فجأة حصل ضرب نار في القصر...