رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع
الكل كان قاعد علي السفرة بيتعشي. وبعدين. عبدالرحيم مسك قلبه و مش قادر يتنفس... عبدالرحيم(بنفس متقطع): ال ح قو ني(الحقوني)... ادهم: جدو جدو انت بخير... احمد: هتصل بالاسعاف... احمد اتصل بالاسعاف... فردوس: اخويا اخويا رد ارجوك... اسيل: ابعدوا علشان النفس... ادهم(بزعيق): اخرسي خالص... اسيل: انا بتكلم صح...
و بعد فترة الاسعاف جت و نقلوا عبدالرحيم للمستشفي، و الكل ركب العربيات. و محدش دقق في اي حاجة، اسيل ركبت مع ادهم و ليلي و صفية، و رحيق ركبت مع عدي و كريم و سوزان، سالي ركبت مع نيرة و فردوس و محمد و سامر، احمد ركب مع والده في عربية الاسعاف... ادهم كان بيسوق بسرعة عالية... ليلي: اهدي شوية يا ادهم... اسيل: متخافيش... و بعد فترة وصلوا للمستشفي... و نقلوا عبدالرحيم اوضة العناية المركزة...
الدكتور: شكل المريض كان عنده مشاكل في القلب و حالته متأخرة، فلازم الراحة و عدم الزعل او الحزن، هو تعرض لازمة قلبية... الدكتور: و اه هو طلب الاستاذ ادهم... ادهم: انا... الدكتور: مطولش معاه في الكلام... فردوس(بهمس): هنشوف... محمد(بهمس): قدرات اخوكي بقي... عبدالرحيم(بتعب و خفوت): قرب يا ادهم... ادهم: عامل ايه؟ عبدالرحيم: تمام، ادهم ممكن اطلب طلب؟ ادهم: اكيد اتفضل...
عبدالرحيم(بتعب): ت تجو ز ا س يل(تتجوز اسيل)... ادهم(بصدمة): اسيل!؟!؟! عبدالرحيم: مش عايز العائلة تنقص تاني يا ادهم. ما صدقت أكملها، و انا ممكن امشي في اي وقت دي امنيتي الوحيدة يا حبيبي... ادهم: بعد الشر عليك... عبدالرحيم: موافق؟ ادهم بصله لمدة دقيقة و خد نفس عميق... ادهم: موافق يا جدو. عبدالرحيم: اخرج بقي و ناديلي اسيل... ادهم: تمام... ادهم خرج... سامر: ها يا ابني طمني... ادهم: اسيل روحي كلمي جدك...
اسيل(باستغراب): حضرته طالبني انا؟ ادهم(ببرود): في غيرك اسمه اسيل... اسيل(بهمس): رزل. اسيل دخلت... اسيل: حمد لله علي السلامة يا جدو... عبدالرحيم: اسيل قربي... اسيل قربت منه... عبدالرحيم: اسيل انتي بتحبيني؟ اسيل: هو بص حضرتك انت جدي فطبيعي هحبك لكن مش اللي هو يعني اقصد اني مش متعودة عليك فاهمني... عبدالرحيم: فاهمك، طب لو حد غريب طلب مساعدتك توافق؟ اسيل: طبعا لو اقدر اعملها. عبدالرحيم: تتجوزي ادهم؟
اسيل(بصوت عالي نسبيا): نعممممم! اتجوز بغل لا طبعا... عبدالرحيم: دي امنية شخص بيودع... اسيل: بس مش موافقة يا جدو... عبدالرحيم: مش هغصبك يا حبيبتي. و بدأ يكح و نفسه يقل... اسيل: دكتور بسرعة... الدكتور دخل و ظبط الدنيا... الدكتور: مين زعله بس؟ ادهم(بزعيق): انتي زعلتيه؟ اسيل: لا... فردوس: هدخل اشوف اخويا... الدكتور: ممنوع... فردوس(بدموع): ارجوك... بعد محاولات كتيرة الدكتور وافق... فردوس: عبدالرحيم...
عبدالرحيم: زي ما قولتي اسيل عنيدة... فردوس: انا عارفاها، بس هأثر عليها بطريقتي. عبدالرحيم: ماشي... فردوس خرجت بتعيط... اسيل: ايه يا تيتة؟ فردوس: اخويا تعبان اوي يا اسيل و شكله زعلان... اسيل: طب اهدي... عدي: ادهم هو فعلا تعبان اوي... ادهم(بغضب): كان كويس لما دخلتله لكن لما الحيوانة دي دخلتله هو تعب... اسيل: لا مسمحلكش انا محترمة غصب عنك و عن اهلك كمان فاهم... الدكتور: هشششش وطوا صوتكوا هنا مستشفي...
فردوس: اسيل ارجوكي لو في ايدك حاجة اعمليها... اسيل مشيت في الممر مرة اتنين تلاتة و غمضت عنبها خدت نفس عميق... اسيل: لو سمحت يا دكتور ممكن ادخل للمريض... الدكتور: مطوليش... اسيل: احم جدو... عبدالرحيم: نعم يا حبيبتي... اسيل(باحراج): موافقة اتجوز ادهم... عبدالرحيم(بسعادة): بجد؟ اسيل: اه، بس عندي شرط... عبدالرحيم: اؤمري... اسيل: الفرح يقتصر علي العائلة بس... عبدالرحيم: بس انتي عروسة...
اسيل: لا يا جدو، انا مشهورة و هو مشهور و الفرح هيبقي ضخم و انا مبحبش الافراح الضخمة... اسيل(لنفسها): مع انه كان احلي احلامي... عبدالرحيم: اللي تشوفيه يا روحي، ابعتيلي الكل بقي. اسيل: الدكتور قايل ممنوع... عبدالرحيم: ملكيش دعوة، نادي الدكتور... اسيل خرجت و بلغت الدكتور، و الكل دخل... باسم(بمرح): ايه يا جدو؟ عجزت؟ كريم: عندك حق... ليلي: اخبارك ايه دلوقتي؟ عبدالرحيم: ممكن تسمعوني؟ صفية: قول يا uncle...
عبدالرحيم: فرح اسيل علي ادهم بكرة... ادهم بص لاسيل و اسيل بصت ليه... صفية: نعم لا طبعا... سالي: تجوزي ابني لفقيرة. و توقعي علي راجل غني. نيرة(مدعية الدهشة): انتي موافقة يا اسيل؟ محمد: ردي يا بنتي... اسيل: دي رغبة جدو و انا هنفذها... رحيق: مبروك يا سوسو. عدي: كدة تتجوز من غيري يا ادهم. ادهم: المرة الجاية... كريم: اهلا يا عريس... صفية: انا مش موافقة... سوزان(لنفسها): لا مستحيل اخلي الجوازة تتم.
احمد: دي رغبة ابنك... صفية: ادهم لو غصبوك علي الجواز قول... اسيل(بسخرية): ليه هو بنت... ادهم(بغضب مكتوم): دي رغبتي يا امي. ليلي: انا حبيت اسيل من اول مرة... سوزان: بس حضرتك تعبان... عبدالرحيم: ملكيش فيه يا سوزان. غزل(بخفوت): مبروك يا اسيل هانم... اسيل: اسمي اسيل بس تمام... عبدالرحيم: يلا بقي نادوا الدكتور... الدكتور جه و كشف عليه... الدكتور(بتمثيل): الله صحتك عالية اوي.
اسيل(بشك): هو مش كان من شوية ازمة قلبية. الدكتور(بتوتر بسيط غير ملحوظ): لا هو بقي احسن مليون مرة... و خرجوا عبد الرحيم من المستشفي و رجعوا علي القصر... اسيل: استاذ ادهم عايزاك ثانية... ليلي: ده خطيبك استاذ ايه بقي... ادهم: تعالي ورايا... اسيل: غليظ... ادهم راح اوضة المكتب و اسيل وراه... ادهم: خير... اسيل: الفرح بكرة... ادهم: اه... اسيل: بالنسبة للكل هنبقي متجوزين... ادهم: مفهمتش.
اسيل: لكن بينا او بمعني ان جوازنا هيبقي علي ورق... ادهم(ببرود): متخافيش مش هموت شوقا علشان المسك، انتي مش انثي اسااسا. اسيل(بعصبية): احترم نفسك فاهم... ادهم(ببرود): صوتك ميعلاش... اسيل لسة هتتكلم ادهم سابها و مشي... اسيل: انا حيوانة حطيت نفسي في ورطة... اسيل خرجت من الاوضة... صفية: تعالي هنا... اسيل: خير... صفية: انتي هتبقي مرات ابني لازم تختاري الفستان علي ذوقي... ليلي: تعالي الفساتين حلوة اوي...
رحيق: كل الفساتين تحفة يا اسيل... اسيل: اختاري انتي يا رحيق انا بثق في اختياراتك... نيرة: لية بس يا روحي؟ اسيل: او انتي يا امي اختاري. اسيل: مش بيهمني شكل الفستان و لا اي حاجة... اسيل طلعت اوضتها و نامت... عبدالرحيم: ادهم عروستك مختارتش فستان اختار ليها انت... ادهم: و هي متختارهوش ليه. عبدالرحيم: تجربة جديدة يا ابني، و كمان انا تعبان و رايح انام... عبدالرحيم طلع اوضته، و هو طالع... فردوس: لعبت الدور صح...
عبدالرحيم: عيب عليكي... محمد: قفشتكوا... فردوس: حبيبي... محمد: روح قلب حبيبك... عبدالرحيم: ليكوا اوضة. محمد: عندك حق... فردوس: احم انا راحة انام... رحيق: حد يساعدني في اختيار فستاني... عدي: تسمحيلي. رحيق: اه... عدي قعد يدور في الفساتين... عدي: هما دول بس اللي موجودين؟ رحيق: دول الاستايل بتاعي... عدي: كلهم قصيرين و مفتوحين... عدي: هختارلك واحد علي مزاجي بس توعديني انك تلبسيه... رحيق: تمام... عدي قعد يدور كتير.
عدي: اهو... رحيق: وريني... عدي: ايه رأيك؟ رحيق: ده طويل و بكم... عدي: اه... رحيق: بس... عدي: انتي وعدتيني... رحيق: لولا ان اسيل قالت ليا متخلفيش بوعدك كنت هخالفه... عدي: تمام ده حلو اوي... عدي: باي يا قمر... رحيق(باحراج): باي... ليلي: البس ايه؟ رحيق: ها يا غزل اختاري... غزل: لا انا هلبس فستان من بتوعي... سالي(بقرف): لا طبعا انتي اساسا محتاجة تستحمي و نعملك نضافة كاملة متكاملة... باسم: عندك حق...
رحيق(بغضب): ماما، كفاية بقي الله... رحيق: غزل اسيل ذوقها خرافة هي هتنقيلك... غزل: بلاش يا رحيق... كريم: هاتي كدة يا ليلي... ليلي: ايه؟ كريم: هاتي بس... ليلي ودته الجهاز اللي عليه الفساتين... كيرم قعد يطلع و ينزل... كريم: بصي بقي ده انتي هتلبسيه بمزاجك او غصب. باي يا جميل. كريم سابها و مشي... ليلي حضنت التابلت و ضحكت... ليلي: اختارت فستاني هطلع انام... رحيق: خديني معاكي... نيرة: باسم حبيبي... باسم: نعم...
نيرة: يلا خد غزل و اطلع اوضتك... باسم لسة هيعترض، نيرة بصتله بتحذير... باسم: قدامي يا غزل... باسم خد غزل و طلع اوضته... -في اوضة باسم و غزل... باسم: هتنامي في الارض انا علي السرير... غزل: تمام... غزل جابت مفرش و مخدة و نامت علي الارض... و باسم نام علي السرير بتاعه، لكنه حاسس بشوية ندم... باسم: غزل... باسم: غزل... باسم: انتي بتنامي بسرعة كدة ليه؟ باسم قام و حاول يصحيها لكن لا رد.
باسم شالها و نيمها علي السرير و هو نام... -في اوضة سامر و نيرة... سامر: مش مصدق اني هسلمها بكرة لجوزها... نيرة: انا فرحانة انها وافقت، بس لو عرفت الحقيقة هتكرهنا... سامر: ان شاء الله الامور هتتغير. و تسامحني و نعيش بسعادة... نيرة: يا رب... و الكل طلع لاوضته ينام... و ادهم طلع خد دوش و لبس بنطلون و تي شيرت بيتي، و قعد علي سريره... ادهم: نشوف الزفتة هتلبس ايه؟ ادهم قعد يبحث عن فساتين كتير و يدور...
ادهم: ينعل ابو كدة، مفيش فستان عدل. ادهم: طب ما دي فكرة اجبلها فستان وحش علشان تبقي وحشة... ادهم: بس. و بعدين ادهم دور تاني لغاية ما اختار فستان و اختار لنفسه بدلة... و بعدين نام نوم عميق... -في الصباح الباكر... نيرة: اسيل حبيبتي قومي... نيرة: يا بنتي قومي... ليلي: اسييييييل... رحيق: يا بت الليلة فرحك... فردوس: حبيبتي اسيل... اسيل(بزعيق): ايه بقي في ايه؟ ليلي: النهاردة فرحك. و ورانا مشاوير كتير...
اسيل: اعمل ايه يعني؟ نيرة: قومي يا حبيبتي البسي علشان نروح للحمام المغربي... اسيل: نعم نعم، انا هكمل نوم بطلوا تفاهة... غزل: يا بنتي مينفعش... فردوس: هجبلك الكل يطبل فوق رأسك... اسيل: غوروا من وشي هقوم... الكل خرج و نزلوا لتحت... محمد: ايه؟ فردوس: طردتنا... ليلي: هتتعب اوي يا ادهم... اسيل قامت استحمت و لبست بنطلون جينز و سويت شيرت اسود علي القمر، و كوتشي ابيض. و نزلت ليهم و هي نايمة اساسا...
اسيل: خير سبب انكم تصحوني... عدي: النهاردة فرحك... اسيل: شكرا علي المعلومة... صفية: اتعاملي برقي احنا هنعزم ناس محدودة بس... اسيل: اممممم و ايه كمان... باسم: يا بت اتكلمي جد... عبدالرحيم: يلا يا ادهم وصل خطيبتك و العائلة للحمام المغربي ده... ادهم: عدي كريم روحوا وصلوهم. عدي: تمام... كل البنات راحوا للحمام المغربي... و اسيل اتعمل ليها مساچ و جاكوزي و ادلعت... رحيق: عقبالي... اسيل: يوم اسود يا روحي...
اسيل: اختارتي ايه يا غزل للفرح؟ رحيق: يا نهاري انا نسيت اقولك تختاري ليها... اسيل: مفيش مشكلة هاتي اختار... نيرة: سيبك من ده يلا قومي استحمي... اسيل: ثانية يا ماما... اسيل اختارت فستان شيك لغزل و حلو... اسيل: ده تحفة يا غزل ليكي... و بعدين اسيل خلصت و راحوا علي فندق... و لقت فستان متعلق باسمها و ميكب ارتست منتظراهم... البنت: ادخلي البسي علطول يا انسة... اسيل: لا هستريح الاول... فردوس: اسيل مش وقت بردو...
اسيل: انا تعبت الله، انا اتجوزت علشان خاطر اخوكي بس... اسيل: و كمان مين اللي اختار الفستان؟ البنت: ادهم بيه... اسيل: كمان يعني هيبقي شكلي معفن... اسيل خدت الفستان و بدأت تلبسه و انبهرت بالذوق. رحيق: خرافة... اسيل(ببرود): مش حلو خالص... ليلي: حرام عليكي ده تحفة... غزل: حلو اوي... البنت: اتفضلي هنا... البنت بدأت تحط لاسيل المكياج، و في الوقت ده غزل و ليلي و رحيق دخلوا يلبسوا فساتينهم... البنت: كدة تمام...
اسيل كانت طالعة زي القمر... فرودس: قمر يا بنتي... اسيل: تسلمي انتي احلي... - اسيل كانت لابسة فستان ابيض بكم لغاية الكوع و الكم شفاف، و كان مفتوح من قدام بفتحة بسيطة و نازل بضيق لغاية الوسط. و بعدين نازل بوسع خفيف و جذمتها الفضي اللي بتلمع و طرحتها القصيرة و التاج اللي مزين رأسها و و الروچ النبيتي و خدودها الحمراء و عنيها الزرقاء. كانت اميرة بجد، البنت: انا اول مرة اشوف بنت مش محتاجة مكياچ.
اسيل: شكرا... رحيق: قمر اوي، ايه رأيك فيا؟ اسيل: قمرين... - رحيق كانت لابسة فستان باللون الأحمر دم الغزال و طويل و بكم مقفول من الضهر و مفتوح بفتحة بسيطة من قدام و لبست عقد بسيط و صندل فضي. غزل: انتي بسم الله ما شاء الله قمر يا اسيل. اسيل: و ربنا انتي اللي عسل و احلي مني... - غزل كانت لابسة فستان ضيق و منفوش من تحت و كب و باللون الكحلي و لمت شعرها علي كحكة و كانت قمر اوي ليلي: ايه رأيكوا فيا؟
غزل: حلو اوي... - ليلي كانت لابسة فستان اسود طويل و واسع و في حزام باللون الابيض من الوسط و سيبت شعرها و لبست اكسسورات بسيطة فردوس: هشوف الشباب خلصوا و لا ايه... -في اوضة الشباب... عدي: ايه القمر ده عريس قمر و ربنا... ادهم(بغرور): طول عمري... ادهم: و كمان الجواز مجرد فترة و هنطلق... كريم: جايب الغرور ده منين؟ بس اللي متأكد منه ان اسيل بعيونها الجميلة دي هتبقي قمر اوي...
ادهم(بحدة): كريم لاحظ انك بتتكلم عن اللي هتبقي مراتي... عدي: هو مش من شوية هتتطلقوا... ادهم: و لو برضو هتكون شايلة اسمي في الفترة دي. الباب خبط... باسم: ها يا رجالة جهزتوا... ادهم: اه تمام... باسم: علفكرة اسيل بتحب العيون الرمادي جدا... عدي: طب مينفعش اخضر... ادهم: بتنقطوا سكر... عبدالرحيم: يلا يا ابني. انزل علشان والد العروسة هيجبها... ادهم: تمام...
- ادهم كان لابس بدلة باللون الاسود و قميص ابيض و كإن البدلة مفصلة خصوصا ليه، و جذمته بتلمع و عيونه الرمادي اللي بتسحر اي حد، و البرفيوم بتاعه اللي بيوصلك علي بعد امتار، و دقنه اللي زايداه وسامة و تسريحة شعره - عدي كان لابس بدلة كحلي و منديله باللون الاحمر زي فستان رحيق، و كان وسيم اوي زي ادهم - كريم كان لابس بدلة باللون الرصاصي زي لون عيونه و كان في قمة الوسامة.
- باسم كان لابس بدلة باللون الرمادي و كان وسيم جدا و حلو ... -فردوس: هنزل انا يا روحي، ابوكي جاي يأخدك... اسيل: لا يا تيتة جدو هو اللي يأخدني... محمد: يلا يا فردوس... اسيل: بس... فردوس و محمد و الكل نزل لتحت ما عدا غزل و رحيق و ليلي و اسيل... الباب خبط... رحيق: اتفضل يا بابا... سامر دخل... سامر: بسم الله ما شاء الله، ربنا يحفظك و يحميكي يا بنتي... اسيل كانت هتتكلم بس تراجعت...
سامر مسك ايديها و بدأوا ينزلوا السلالم... و ادهم مكنش مركز خالص مع اللي نازل. و بعدين مرة واحدة بص، اتفأجا بجمال اسيل و رقتها... اسيل كانت مكسوفة فهي في النهاية بنت و ده كان حلمها في يوم من الايام... اما عدي كان مركز مع رحيق اللي نازلة ورا اختها بكل رقة، و كريم مركز مع محبوبته ليلي، باسم انصدم من تحول غزل اللي اظهر جمالها و انوثتها... سامر: ادهم يا ابني دي جوهرة ثمينة اوي حافظ عليها...
ادهم: اكيد يا عمي... سامر: اياك تزعلها في يوم. هتزعل مني... ادهم: ان شاء الله لا يا عمي... سامر: ربنا يسعدكوا... و سامر مسك ايد اسيل و حطها في ايد ادهم... ادهم: اتفضلي... اسيل: شكرا... ادهم و اسيل مشيوا و وراهم صفية و احمد و فردوس و سوزان و محمد و عبد الرحيم و سامر و سالي... عدي: احم يعني انا مش معايا رفيقة تقبلي تكوني رفقيتي... رحيق: اكيد، و شكرا لذوقك في الفستان... عدي: انتي قمر اوي...
رحيق(بكسوف): شكرا... عدي: يلا علشان ادهم هيزعق. عدي مسك رحيق و خرجوا... باسم: اتفضلي... غزل: تمام... باسم: مين مختار الفستان؟ غزل: وحش! باسم: لا بالعكس جميل اوي... غزل: شكرا... و خرجوا من الفندق... كريم: هو شكل مبقاش غيرنا يلا... ليلي: تمام... كريم: زي القمر... ليلي: شكرا... كريم: بحبك... ليلي: ها... كريم: ادهم هينفخنا يلا... كريم مسك ليلي و خرج من الفندق...
ادهم فتح الباب الخلفي لاسيل و اسيل حاولت تدخل و بدخل فستانها و ادهم ساعدها... و بعدين راح قعد جمبها الناحية التانية... عدي راح مكان السواقة و رحيق جمبه... باسم خد غزل و كريم و ليلي في عربية واحدة... عبد الرحيم و محمد و فردوس راكبين عربية و فيها سواق... احمد و صفية و سوزان في عربية... سامر و نيرة و سالي في عربية... عدي: الف مبروك... ادهم: الله يبارك فيك... رحيق: ذوقك حلو اوي يا ادهم... ادهم: في ايه؟
رحيق: الفستان اللي اخترته لاسيل. ادهم: انأ اخترت حاجة محترمة لاني متوقع ذوقها. اسيل: ثانية ثانية بس قصدك ايه قصدك اني مش محترمة... ادهم: افهمي براحتك... اسيل: انت شخص مستفز و بارد. ادهم: طب احترمي نفسك... رحيق عارفة تهور اسيل في الكلام، و عدي عارف تهور ادهم في حركاته و تصرفاته. رحيق و عدي: خلاص يا جماعة حصل خير... عدي(بضحك): تخاطر بقي... رحيق(بضحك): عندك حق... و بعد فترة وصلوا قدام القصر...
و بدأوا ينزلوا... و ادهم خد اسيل و راح قعد مكان العريس و العروسة، و باقي العيلة راحت اتوزعت. و كان في كذا شخص غير العائلة... عبدالرحيم: ادهم يلا علشان كتب الكتاب... اسيل(بتوتر): ها هو ينفع متروحش. ادهم: انتي غبية مثلا... اسيل: خلاص روح... ادهم راح... المأذون: اين العريس؟ ادهم: انا. المأذون: وكيل العروسة... سامر: انا... المأذون: الشهود... عدي و باسم: انا... المأذون بدأ يشوف شغله. و جه وقت توقيع اسيل...
رحيق: يلا يا عروسة امضي... اسيل: ها ما بلاش... فردوس: قلبتي فرخة بلدي... اسيل: انا مش جبانة... اسيل مضت و ودتهم الدفتر... المأذون: بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما في خير... احمد: يلا يا عريس روح بوس عروستك... عدي: ما هيصدق... غزل: مبروك يا اسيل... اسيل: الله يبارك فيكي... ادهم قرب من اسيل، و وقفها و مسك وشها بين ايديه و باسها في جبينها... اسيل: ايه ده؟
ادهم: انتي متعرفيش ان العريس بيبوس عروسته بعد كتب الكتاب... اسيل(بخفوت): لا... ادهم: تمام اديكي عرفتي... سوزان: ها ابنك اتجوز يا صفية... صفية: مش هسيبها تتهني. سوزان: لازم نكون ايد واحدة... سالي: و انا كمان معاكوا... سالي: انا بكره اسيل كره العمي... سوزان: تمام... صفية: هنوريها مين احنا... و جت وقت رقصة ال slow... و ادهم و اسيل بدأوا يرقصوا، و حولهم عدي و رحيق و كريم و ليلي و باسم و غزل...
اسيل: هو الفرح هيخلص امتي؟ ادهم: زهقتي. اسيل: اه لانه مش فرحي... ادهم(باستغراب): نعم؟! اسيل: لا اقصد انه جواز مصلحة. بمعني انه انا و انت مستحيل نكون مع بعض و نكون اسرة صح... ادهم: فهمت... عبدالرحيم: خلاص يا جماعة سيبوا العروسين يرتاحوا... كل غريب مشي و اتبقت العيلة، و الكل دخل القصر... نيرة: الف مبروك يا حبيبتي. اسيل: الله يبارك فيكي... احمد: يلا خد عروستك... ادهم و اسيل وقفوا قدام السلم و لسة هيطلعوا...
رحيق: مش هتشيلها... اسيل: رحيق... رحيق: اه اسيل كانت عايزة جوزها يشيلها... اسيل: متسمعش كلامها يا ادهم... ادهم انحني و شالها، و اسيل مسكت في رقبته. اسيل: مش لازم يعني... ادهم: خلاص... عدي(و هو بيتاوب): تصبحوا علي خير... كريم: خدني وراك انا تعبان. و الكل راح علي اوضته اتقتل... -في اوضة ادهم و اسيل. ادهم نزل اسيل... ادهم: دي اوضتي، و ده الحمام و دي اوضة المكتب و محدش بيدخلها خالص، و دي اوضة الملابس...
اسيل: تمام شكرا... ادهم: خشي غيري... اسيل: تمام... اسيل دخلت اوضة الملابس و حاولت تفتح السوستة مش عارفة... ادهم: اساعدك؟ اسيل: لا شكرا... ادهم قرب من اسيل... ادهم: انتي مراتي يعني عادي... اسيل: و انا مش واثقة فيك... ادهم: حد قالك تثقي فيا... ادهم: و بالنسبة لكلامك في اوضة المكتب انسيه... اسيل: يعني ايه؟ ادهم: يعني اعتبري نفسك اتجوزتي طبيعي، و... ادهم فضل يبصلها بصات قذرة...
اسيل: انت حيوان و مش راجل لانك مش ملتزم بكلمتك... ادهم: و انا هوريكي الراجل... ادهم لسة بيقرب من اسيل... فجأة حصل ضرب نار في القصر...