رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس
اسيل وصلت عند خال غزل... اسيل خدت غزل و طلعت جري علي السلالم و دخلت شقتها... و اول ما دخلوا غزل اتصدمت... غزل: ايه ده؟ اسيل: بصي يا غزل هو حل واحد لتكتبي كتابك لشخص بنثق فيه و خالك وكيلك لاما يتكتب كتابك لراجل كبير زي وجدي ده و والدك وكيلك... رحيق: باسم يبقي اخونا يعني بنثق فيه اوي... خال غزل: غزل براحتك يا بنتي بس هما هيكتبوا كتابك هناك و هترتبطي بواحد مش بيرحم...
اسيل: اول ما الامور تتظبط هتطلقوا... غزل(بخفوت): موافقة... باسم: علي اساس كان عندك رأي تاني انا بنقذك من ورطة... اسيل: لا متاخديش علي كلامه بيحب يهزر كتير. المأذون: موافقة يا عروسة؟ غزل: اه... المأذون: بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما في خير... المأذون مشي و خال غزل قرب من غزل... خال غزل: متخافيش يا روحي الانسة اسيل مش هتسيبك ابدا... باسم(بلامبالاة): يلا بقي يا اسيل... اسيل: تمام اوف...
اسيل: يلا يا غزل... غزل: هنروح فين؟ رحيق: هتعيشي معانا... خال غزل: كدة يا غزل لو كتبوا كتابك هيبقي باطل. غزل: اللي تشوفه يا خالو... الكل نزل و باسم و اسيل قدام و غزل و رحيق ورا، و خدوا هدوم غزل اللي نسيتها هنا...
-في مكان تاني... في الارياف... ست: الحقونااااااااااااا... كانوا كتبوا الكتاب و بدأوا يحتفلوا... والد غزل: ايه؟ مامت غزل: غزل مش موجودة... وجدي: ازاي الكلام ده؟ و الفرح اتقلب... وجدي: قسما بربي يا ابو غزل لو مرجعتش هيبقي موتك انت و مراتك... مامت غزل: و ربنا المرة دي معرفش هي فين... و الفرح خلص و غزل سيرتها علي كل لسان... -اما بقي في العربية... اسيل: انتي عندك كام سنة؟ غزل: 23 سنة...
اسيل: بسم الله ما شاء الله... باسم(بسخرية): و يا تري متعلمة و لا تعليم صرف صحي... غزل(ب ذل): لا يا باسم بيه متعلمة... رحيق: ايه باسم بيه دي لا ده جوزك باسم بس... باسم: كويس انك عارفة الفرق بيني و بينك... غزل: انا مش مضطرة اني اتذل لحضرتك... اسيل: باسم غزل اهدوا... باسم: ماما لما تعرف شوفي المجاري اللي هتطفح في وشنا بسبب بنت منعرفش اصلها و لا اي حاجة... اسيل: باسم انت وافقت من البداية اتحمل بقي...
باسم: كنت بحاول اساعدك... رحيق: خلاص بقي اهدوا وصلنا. اسيل و رحيق و غزل و باسم دخلوا القصر... اسيل: اهلا... رحيق(بتوتر): عاملين ايه؟ فردوس: مين دي يا اسيل؟ اسيل لسة هتتكلم... باسم: دي غزل مراتي... سالي(بصريخ): نعم مراتك، انت ازاي تتجرأ و تعمل كدة... محمد: سالي اهدي نفهم... سامر: ما تفهمونا. سالي: منها لله بنتك يا نيرة، منها لله ربنا يأخدها...
اسيل(ببرود): مبدأيا شكرا، ثانيا يستحسن الدعوة تبقي بينك و بين نفسك علشان تستجاب... سالي قربت من غزل و كانت لسة هتضربها بالقلم، غزل مسكت في باسم اوي و استخبت وراه... باسم: امي متنسيش انها مراتي. عبدالرحيم: اسيل انتي عارفة كل حاجة فهمينا... نيرة: اسيل انتي فعلا السبب... عدي: انتوا متجوزين من امتي؟ ليلي: متوتروناش...
رحيق: بس بس بس، ده كله اسيل اسيل اسيل اي مشكلة بتجبوها في اسيل اي حاجة اسيل اسيل، كل حاجة اسيل جايين علي اسيل بزيادة ارحموها شوية دي بني أدمة حرام عليكوا... سالي: اخرسي خالص... سالي: هي عايزة تخلص اللي انا عملته فيها زمان. آسيل اول ما افتكرت اللي حصل، عيونها بقت بتطلع نار و نظرتها بقت حادة، و قربت من سالي اوي، لدرجة ان سالي خافت...
اسيل(بصوت مميت): قسما بربي لولا باسم و رحيق كنت دفنتك حية مكانك من زمان، و انا لو عايزة انتقم منك هنتقم منك شخص مش هنتقم من اخواتي اللي دمهم بيمشي في دمي، خلاص يا مدام سالي... اسيل: هو بقي امر واقع غزل مرات باسم... فردوس: واثقة فيها يا اسيل... اسيل: طبعا يا تيتة... محمد: تصرفاتك مبقتش تعجبني يا اسيل... اسيل: معلش يا جدو... نيرة: تعالي يا غزل يا حبيبتي تعالي جمبي...
رحيق: روحي دي تعتبر مامتك هنا متخافيش... غزل قربت من نيرة و نيرة حضنتها... نيرة: انتي هنا زوجة باسم خلص الكلام... سالي: دي مرات ابني و من عائلة ايه و شايفين لبسها ايه القرف ده و شعرها و جسمها دي مقرفة اوي. باسم(بهمس): عندك حق و ربنا... اسيل: هي لو بالمظهر الخارجي كان زمانك دلوقتي بتشتغلي في افلام رعب... ليلي و عدي و كريم حاولوا يكتموا ضحكهم مقدروش... ادهم(بعصبية): عدي. كريم، ليلي...
سالي: مستحيل البنت الفقيرة دي تبقي مرات ابني... باسم: امي ممكن تصبري لحد ما نشوف حل و هنخلص متخافيش... محمد: قصدك ايه؟ اسيل: مش قصده حاجة يا جدو هو انت عارفه يعني كدة... عبدالرحيم: بما اني الكبير هنا... عبدالرحيم: فردوس و محمد و نيرة و سامر و سالي و صفية و احمد و سوزان و ادهم و اسيل يجوا ورايا علي اوضة المكتب... ادهم: ليه يا جدو؟ عبدالرحيم: هتعرفوا... كريم: طب و اشمعنا اسيل و ادهم... عبدالرحيم: ورايا...
كل اللي عبدالرحيم قال عليهم راحوا علي اوضة المكتب... عبدالرحيم: كل هنا كبار العائلة اللي لازم نحترمهم يا اسيل... اسيل: هو ادهم بيه عنده 100 سنة و لا ايه؟ ادهم: احترمي نفسك... اسيل: انت مسمعتش جدو قال ايه... عبدالرحيم: اسيل، ادهم يبقي هو اكبر اخواته و اكتر واحد مسئول... اسيل: طب احنا هنا ليه؟ عبدالرحيم: احكي يا اسيل اللي حصل احنا ناس كبيرة و بتفهم... اسيل: لو هحكي مش هحكي قدام سالي هانم و لا ادهم بيه...
فروس: اسيل شكل دلعنا جاب نتيجة عكسية... نيرة: براحة يا حماتي، اسيل حبيبتي ده جواز يعني مسئولة يعني ممكن عيال... اسيل خدت نفس عميق و طلعته براحة... اسيل: تمام بس لو مدام سالي فكرت و لو للحظة تذل او تهين غزل يبقي حسابها معايا، تمام؟ احمد: متخافيش يا بنتي... صفية: ما تنجزي تحكي...
اسيل: غزل دي بنت عم البواب بتاع العمارة اللي كنا ساكنين فيها، انا مكنتش اعرفها بس لما شوفتها حسيت ان وراها حكاية و قولت ليها وقت ما تحتاجي مساعدتي قوليلي، و بعدين لقيت اللي بتتصل بيا و تستنجد بيا و فجأة الخط قفل، و لما روحت للعمارة عرفت حكايتها انها بنت فقيرة من الارياف اهلها غصبوها تتجوز واحد اكبر منها و شخص شمام اساسا بسبب ان ابوها مديون، و هي هربت و هما جابوها، و انا عرفت كل حاجة و طلبت من سامر انه يتجوزها قبل ما يكتبوا كتابها في البلد. و هو وافق، و بعدين انا و رحيق روحنا و هربنا غزل و قبل ما يكتبوا الكتاب في البلد كنا كتبنا الكتاب في العمارة و خالها كان وكيلها، و فادي...
اسيل: اوف فادي انا نسيته هناك... طلعت تليفونها، الخط اتفتح... اسيل: فادي فادي انت كويس... فادي: اه في شاب اسمه سعيد ساعدني... اسيل: اوف الحمد لله... اسيل: عرفوا؟ فادي: قلبوا الدنيا... اسيل: المهم ان جوازها دلوقتي باطل من اللي اسمه وجدي ده، انت مشفتش بص ليا و بص لرحيق ازاي؟ فادي: انتي بالنسبة ليها غازيه... اسيل: بمعني قصدك يعني الجسم و اللبس و كدة... فتدي: و الجمال كفاية عيونك...
اسيل: شكرا ليك يا فادي، طمني لما توصل... فادي: حاضر، باي... اسيل: و طبعا مش هنسي فادي اللي عطل المأذون... محمد قرب من اسيل و حضنها و باس رأسها... محمد: مع انك غلطتي بس برضو عملتي الصح... اسيل: عيب عليك يا قمر انت... ادهم(بغضب): انتي اتجننتي ازاي تسافري لبلد لمدة ساعتين و متعرفيش حد هناك و لو كان حصل حاجة. اسيل: محصلش حاجة... ادهم: انتي من عائلة الشافعي يعني تصرفاتك و كلامك محسوبين عليكي...
اسيل(ببرود): هما كوبايتين شاي و هدفع حسابهم؟ عبدالريحم: هو ادهم عنده حق بس يا اسيل انتي عملتي الصح برضو... صفية(بهمس): يا رب تغوروا بقي من هنا... سوزان(بهمس): يا رب بقي... فردوس: روحي انتي و الله... عبدالرحيم: لا عرفتوا تربوا... سالي(بزعيق): يعني جوزتي ابني لواحدة رخيصة زبالة فقيرة متفهمش تقاليدنا و لا عاداتنا... الكل كان سامع كل حاجة من ورا الباب، و غزل بدأت تعيط... عدي: خلاص يا انسة غزل...
ليلي: يا ابنتي ملكيش دعوة بحد. رحيق: مش اسيل قالتلك اياكي تضعفي طول ما هي معاكي... غزل: هو ذنبي اني فقيرة هو ده المظهر الخارجي... باسم: طبعا و من هنا و رايح لازم تفهمي الفرق بينا. رحيق: باسم احترم نفسك... باسم: متنسيش اني اكبر منك... عدي: خلاص يا استاذ باسم... عبدالرحيم: خلاص الموضوع انتهي... الكل خرج... عبدالرحيم: احمد استني... اسيل فتحت الباب لقت الكل علي الباب... اسيل: يا حلاوة. ادهم: اتعلموا التقل...
اسيل: غزل حبيبتي هننزل بكرة نشتري ليكي هدوم تمام... سالي: جتك القرف... غزل: بس انا مش معايا فلوس و مش هينفع اخد فلوس... اسيل(باستفزاز): لا يا روحي كفاية انه مكتوب ليكي مهر ربع مليون جنيه... الكل بصلها بصدمة... سالي(بصدمة): البت دي هتاخد ربع مليون جنيه بعد ما تطلق... اسيل: طبعا دي بنت و اتحسبت عليها جوازة... عبدالرحيم: ملاحظتش حاجة... احمد: ايه؟
عبدالرحيم: اسيل هي البنت اللي هتعرف ترجع ادهم و تنسيه الماضي... احمد: بس ازاي؟ عبدالرحيم: بقدراتها هي، و هو كمان هيكمل الحزن اللي عندها... احمد: متأكد؟! عبدالرحيم: اه، هنخليهم يتجوزوا... احمد: معتقدش ان ادهم هيوافق... عبدالرحيم: و لا اسيل، بس اللي هيساعدونا فردوس و محمد و نيرة و سامر مش سالي و لا صفية و لا سوزان... احمد: اللي تؤمر بيه... كل الشباب راحوا يقعدوا... عدي: وانتي في كليه ايه يا انسة رحيق؟
رحيق: لو هنتكلم كمصر و كدة فممكن كلية تجارة قسم ادارة اعمال... ليلي: ايه ده زيي، واو. كريم: و انتي يا مدام غزل... غزل اتكسفت و اتحرجت و قلبت طماطم... اسيل: انسة يا استاذ كريم... باسم: و علي اساس هي وش كسوف. اسيل: باسم احترم نفسك... باسم: انا اكبر منك علفكرة... اسيل: بس انا البنت ال... نيرة(بزعيق): اسيل... سامر: انتي ازاي كنتي هتقولي الكلمة دي؟!
فردوس: الكلام ده نهيناه يا اسيل من زمان، و انتي اللي امرتينا بكدة... اسيل: انا طالعة اوضتي... محمد: باسم متزعلش... باسم قام و ضرب غزل، و الكل تدخل... باسم(بغضب): انتي السبب انتي من ساعة ما جيتي و نزلت مشاكل فوق رأسي. اسيل(بعصبية): ازاي تتجرأ و تعمل كدة؟ هي دي التربية فعلا ما هي تربية مدام سالي... باسم: اياكي تنطقي اسم امي علي لسانك... اسيل: لما انطقه بأخد سيئات اسااسا...
باسم: و يا تري حضرتك بقي لسة زي ما انتي ما انتي مرضتيش... و اسيل قطعت كلامه بقلم علي وشه... اسيل: كلمة كمان و هنسي انك حفيد محمد الجارحي... اسيل طلعت جري علي اوضتها، و باسم خرج من القصر كله، غزل قاعدة في حضن نيرة بتعيط... و عائلة الشافعي مش فاهمة حاجة... رحيق طلعت لاسيل، و خبطت... رحيق(بصوت عالي): اسيل اسيل افتحي اسيل ارجوكي انا خايفة ارجوكي يا اسيل اسيل افتحي. محتاجاكي اسيل...
و فجأة الباب اتفتح و اسيل خدت رحيق في حضنها... اسيل: هش اهدي انا جمبك اهو... اسيل فضلت حاضنة رحيق لغاية ما نامت... اسيل قامت و غيرت هدومها لبست جيبة مفتوحة من الجمب و قميص ابيض و جاكت جلد. و نزلت. فردوس: راحة فين؟ اسيل: مشوار مهم، و محدش يصحي رحيق. اسيل خرجت و ركبت عربيتها و ساقت... عبدالرحيم: فردوس ممكن تيجي انتي و محمد و نيرة و سامر... فردوس: اه... الكل راح وراه...
عبدالرحيم: يا جماعة احنا بقينا عائلة، و لازم نعرف ايه اللي حصل سبب التوتر ده ما بينكوا... محمد: هحكي بس الكلام ميطلعش بره... احمد: اكيد... محمد حكي كل حاجة تتعلق بالماضي بالنسبة لعائلتهم... عبدالرحيم(بصدمة): ده كله حصل. احمد: انت ازاي قبلت بكدة؟ سامر(بندم): ندمان... نيرة: متأكدة انها هترجع... عبدالرحيم: اللي انا عايزاكوا فيه، انا بطلب ايد اسيل لابننا ادهم... فردوس: انت متأكد يا عبدالرحيم؟
احمد: انا يشرفني اننا نأخد بنتكوا اسيل من عندكوا. عبدالرحيم: عارف ان ادهم و لا اسيل هيوافقوا... احمد: جه وقت اللي نحكي فيه قصة ادهم... احمد حكي كل حاجة متعلقة بماضي ادهم... نيرة: اكيد اتألم... احمد: كتير... عبدالرحيم: هما الاتنين هيعرفوا يعالجوا جروح بعض. نيرة: هنقنعهم ازاي؟ عبدالرحيم(بابتسامة): ده بقي عليا. احمد: احنا هنحطهم قدام الامر الواقع... نيرة: ازاي؟ عبدالرحيم: بمعني... -في مكان تاني...
اسيل و هي في عربيتها... اسيل: ها عرفت فين؟ شخص: اه يا فندم، في(، ). اسيل: تمام شكرا... اسيل وصلت للمكان اللي هي عاوزاه، و نزلت. دخلت كافيه، و راحت لترابيزة... اسيل: آسفة... باسم بصلها و بعدين بص ناحية ما كان بيبص... اسيل: تسمحلي اقعد... باسم مردش عليها... اسيل قعدت قدامه... اسيل: عارفة اني غلطت و غلطت لما ضربتك و غلطت لما كنت هقول سر دفناه من زمان، بس انت كمان غلطان... اسيل: بس اللي انت عملته غلط...
اسيل: هتخلي مامتك تشمت فينا... اسيل: هتنسي لحظاتنا الحلوة علشان خاطر لحظة غضب و انفعال، انت عارف اني وقت عصبيتي بقول كلام مش حقيقي او كلام بيبقي مجرد انفعال... اسيل: مش هتنسي... اسيل: بتطلبوا مني اني انسي حاجة عمرها ما هتتنسي يا باسم... اسيل: شكل وجودي هنا زي عدمه... اسيل: عن اذنك يا باسم... اسيل لسة هتقوم تمشي... باسم: مفكرتيش و لو لحظة اني مليش ذنب... باسم: مفكرتيش انه ذنب الاستاذ باسم و مدام سالي.
باسم: جيت و انا مش عارف مستخبي ايه. باسم: مكنتش عارف حاجة كنت صغير يا اسيل... باسم: و انا مكنش قصدي اقولك كلمة تجرحك بس اللي عملته في غزل ده مجرد انفعال و اللي قولته مجرد انفعال... باسم: انا آسف... اسيل: ده احنا نجيب ورد و شيكولاتة بقي... باسم: اه هتخليني اصرف كل اللي في جيبي... اسيل: قدامي... اسيل و باسم قعدوا يضحكوا و راحوا اشتروا حاجات كتير، و روحوا... -في قصر عائلة الشافعي... علي السفرة الكل متجمع...
سالي: اهو باسم و اسيل خسروا بعض و ده احسن... سالي: هي اساسا كانت ممشياه علي مزاجها. دي مش اخت... نيرة: سالي خلاص... سالي: القطة بقي ليها لسان... ادهم: مدام سالي احنا علي الاكل... رحيق: خلاص بقي يا ماما... سامر: كلي يا سالي... عبدالرحيم: كله يأكل في صمت... و فجأة بدون مقدمات، الكل لقي اسيل و باسم ماسكين شنط كتير في ايديهم و داخلين... اسيل: اتأخرت عليكوا...
سالي اتصدمن من انه بعد ما اتخانقوا اتصالحوا في لحظة... فردوس: و نعمة التربية... اسيل: مش بسيب فرصة لعدوي علشان يغتنمها يا تيتة... باسم: احم اسف يا غزل... غزل(بخفوت): و لا يهم حضرتك... رحيق: كنت عارفة انكم هترجعوا مع بعض... و جريت عليهم حضنتهم و قعدت تعيط... اسيل: عيوطة العائلة... باسم: التي شيرت باظ الله يسامحك... رحيق: طب بكرة بقي اتجوز و اعيط في حضن حبيبي و جوزي. و يقولي بهدلي التي شيرت بتاعي براحتك.
اسيل: امه داعية عليه... رحيق(بغضب طفولي): اسيل هنزعل... اسيل: اوه طفلتي المجنونة شكلها غضبانة... باسم: طفلة ايه دي بغلة كبيرة... رحيق: انا بقي هوريكوا... رحيق قعدت تجري ورا اسيل و باسم... اسيل: متعبتيش يا شيخة... رحيق: اللي يجي عليا ميكسبش... باسم: و لا عاش و لا كان... عبدالرحيم: تعالوا بقي اتعشوا... و الكل قعد و بيتكلم و بيهزر... عبدالرحيم مسك قلبه و مش قادر يتنفس...