رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس
ادهم: بس اسيل لازم تعتذر ليا... اسيل(ببرود): احلم... ادهم: انتي غلطتي فيا... اسيل: تنكر انك متعدد العلاقات النسائية. تنكر انك بتبدل كل يومين سكرتيرة ليك لانك بتكره ان شركتك تبقي مشبوهه. تنكر ان تم حادثة اغتصاب في جراج شركتك من يومين و تم رفض كلا من الشاب و الشابة مع اعطاء الشابة مبلغ مالي، تنكر انك انتقمت من البنت و الخمس شباب علشان اختك. الكل انصدم من كم المعلومات الهائل اللي عندها...
ادهم(بغضب): انتي ازاي عرفتي ده كله؟ اسيل(ببرود): يعني كلامي صح... اسيل(ببرود): عموما عن اذنكوا يلا يا رحيق... عبدالرحيم: انا شايف بعد التوتر اللي حصل ده يعني نفتح صفحة جديدة... اسيل(ببرود): و علي اساس كان في صفحة قديمة، عموما بما انه اتضح ان حضرتك جدي ف عن اذنك... فردوس: و احنا كمان هنستأذن... عبدالرحيم: لا يا اختي لسة في كلام كتير لازم يتقال و نتكلم فيه... محمد: ليه نفتح جرح قديم؟
نيرة: اكيد يا عمي علشان ننسي اللي فات لازم نعاتب و نسامح... عبدالرحيم: فعلا يا بنتي... سامر: تمام هنمشي النهاردة و نيجي بكرة... عبدالرحيم: لا انا عايزكوا تباتوا معايا... باسم: انا لا انا لا انا لا... كريم: انت من امريكا؟ باسم: اكيد... محمد: طبعا انتوا متفرقين بقالكوا كتير فانا موافق. و برضو راحة فردوس اهم... فردوس: يا عبد... عبدالرحيم: خلاص جوزك موافق يلا بقي... فردوس: تمام... اسيل(بهمس): اعمل نفسك ميت...
باسم(بهمس): و دي ازاي بقي؟ اسيل(بهمس): مبتعرفش تعمل حاجة... احمد: ليلي يلا بقي اهتمي البنات... اسيل: لا يا عمو لا احنا لينا بيتنا انا و رحيق هنروح نبات فيه و هناخد باسم معانا... ادهم: انا طالع انام... ادهم طلع و راح عند اوضته استحمي و لبس بنطلون و تي شيرت و نام... رحيق: نمشي بقي احنا... ليلي: لا بليز خليكي... عدي: خليكي يا انسة رحيق. احنا بقينا نقرب لبعض. رحيق(باحراج): شوفوا اسيل... باسم: ها يا اسيل؟
سالي: اللي تؤمر بيه يا سامر يا حبيبي... محمد: خلاص بقي متكسفهمش... اسيل: تمام يا قمر انت انت... ليلي: تعالوا بقي اوريكوا تباتوا فين؟ اسيل: مش معانا لبس بقول اروح انا بقي... فردوس: مش هتتغيري... ليلي خدت اسيل و رحيق معاها... احمد: صفية سوزان اهتموا بقي بمدام نيرة و مدام سالي... احمد: اتفضل معايا يا استاذ سامر... كريم: طب استأذن انا... عبدالرحيم: لا بات معانا... كريم: ما هصدق، تمام. ليلي: ممكن اطلب طلب؟
اسيل: اتفضلي... ليلي: انا كان نفسي في اخت كبيرة تنام جمبي ممكن تنامي جمبي. رحيق: قصدك اسيل صح؟ ليلي: اه... اسيل: تمام... ليلي(بفرحة): بجد بجد شكرا. اسيل: انتي زي رحيق... ليلي: هوريكي هتنامي فين يا رحيق... رحيق: تمام... عدي: اتفضل يا باسم... عدي: تبات معايا و لا اوضة لوحدك؟ باسم: اي حاجة... عدي: تعالي معايا... باسم: طب ما تقول من الاول... و قعدوا يضحكوا... سوزان: سالي هانم اتفضلي...
صفية: نيرة هتباتي مع استاذ سامر... سالي: اشمعنا هي... سوزان: فردوس هانم هي اللي قالت... احمد: اتفضل يا سامر... سامر و نيرة باتوا في اوضة، رحيق باتت مع مامتها. اسيل مع ليلي، باسم مع عدي، كريم بات في اوضة لوحده، فردوس و محمد في اوضة... ليلي: خدي... اسيل: تمام شكرا، وديتي رحيق؟ ليلي: اه... اسيل: هدخل اغير... اسيل دخلت غيرت لبست عباية بيتي قصيرة بحمالة و ضيقة... ليلي: مظبوط؟ اسيل: اه... ليلي: اليوم كان متعب...
اسيل: اه هنام. تصبحي علي خير... اسيل نامت و ليلي، و رحيق بدلت هدومها... اما الباقي كان معاه هدومه... محمد: انبسطتي يا روحي. فردوس: اه ربنا يخليك ليا يا حبيبي... محمد: بحبك... فردوس: شكرا... محمد: لسة بتتكسفي زي زمان؟ فردوس: انت لسة فاكر؟ محمد: طبعا... -في الصباح الباكر... ادهم قام استحمي و لبس بنطلون و تي شيرت يوم اجازة... ليلي قامت استحمت و نزلت... اسيل لسة نايمة...
سالي قامت و صحيت و نزلت، و الكل صحي و نزل و رحيق دخلت تستحمي... عبدالرحيم: صباح الخير يا فردوس... فردوس: صباح النور يا حبيبي... محمد(بغيرة مكتومة): احم مش نقعد بقي و لا ايه؟ عبدالرحيم: بعد السن ده لسة بتغير. محمد: اكيد... احمد: اتفضل يا استاذ سامر... سوزان: مدام سالي... سالي: ايه.؟ صفية: تعالي نتكلم... نيرة: صباح الخير... سوزان و سالي و صفية خرجوا للجنينة... فردوس: روحي وراهم...
نيرة: شكرا يا حماتي، هنا احلي... سامر قعد جمب نيرة و حاوطها بإيده... احمد: و انت عامل ايه في الشغل يا سامر؟ سامر: اهي ماشية... كريم: صباح الخير... نيرة: صباح النور يا حبيبي... عدي: لا انت طلعت مسخرة يا باسم... باسم: لا هو تخاطر تفاهة بس... ليلي: هو عدي علطول تافه... قعدوا بضحكوا... ادهم خرج من اوضته و راح ناحية اوضة ليلي، و دخل من غير استأذان... ادهم: ليلي ليلي... ادهم: يا بنتي قومي...
ادهم قرب من السرير و قعد علي السرير و قعد يهز البني ادمة اللي نايمة قدامه... اسيل(بزعيق): باسم اهدي بقي... و بعدها قامت شافت لقت ادهم، و ادهم اتصدم... اسيل لسة هتصرخ، ادهم حط ايده علي بوقها و و نيمها علي السرير... ادهم: هششششش اهدي... اسيل مش عارفة تصرخ و لا تتكلم و عمالة تهز رأسها. ادهم: مكنتش اعرف انه انتي... ادهم: هشيل ايدي لو صرختي هتزعلي اوي...
ادهم شال ايده براحة و هو باصص في عنيها الزرقاء. و بص علي تعبيرات وشها و بص علي هدومها و رجليها... اسيل ضربته برجلها في بطنه، قام بسرعة من علي السرير... ادهم: انتي غبية... اسيل(ببرود): اطلع بره احسن ما هتبقي قدوة زبالة لاختك... اسيل قامت وقفت و العباية البيتي كانت مفصلاها و ظاهرة جمال رجليها و دراعتها البيضة و شعرها الاسود عنيها الزرقاء، ادهم كان نسي نفسه...
اسيل قربت منه و مسكت ايده و راحت علي باب الاوضة. اسيل: بره... ادهم: مسيرك هتقعي... اسيل(ببرود): يوم ما اقع مش ههختار بلاعة مجاري... و قفلت الباب في وش ادهم... اسيل(بعصبية): شخص منحرف و قليل الادب. اسيل دخلت خدت دوش و خرجت لبست هدوم امبارح... رحيق كانت نزلت و مكنتش عارفة تروح فين... عدي: انسة رحيق... رحيق(بخضة): خضتني... عدي: شكلك تايهة. رحيق: اه بسم الله ما شاء الله القصر كبير... عدي(بانبهار): انتي مسلمة؟
رحيق: نعم! اكيد مسلمة اسمي رحيق... عدي: لا لا مش قصدي اقصد يعني انك متمسكة بدينك في امريكا و هناك كل الدنيا مع بعضها فهماني يعني... رحيق: اه فهمت، اسيل علمتني الصح و الغلط و علمتني حدودي... ادهم كان نزل و سمع الحوار ده... ادهم: هما فين يا عدي؟ عدي: في اوضة الجلوس و بيحضروا الفطار... ادهم: تمام، اهلا انسة رحيق... رحيق: اهلا... اسيل: رحيق... رحيق طلعت حضنتها و اسيل باستها... اسيل: عاملة ايه؟
رحيق: حلو، بس مخلصتش من مدام سالي... اسيل: معلش يا روحي، زي امك. رحيق قعدت تضحك و عدي مركز معاها... ادهم(بهمس): شاور و اديها فلوس و هتبقي في ايدك... عدي(بغضب): لا طبعا يا ادهم... ادهم(بهمس): صنف حواء كله بتاع فلوس ميغركش المظهر... اسيل: تعرفي هما فين؟ عدي: هوديكوا... اسيل: شكرا استاذ عدي... و راحوا ناحية الباقي، اسيل راحت باست ايد جدها و جدتها و باست مامتها و حضنتها... فردوس: و ابوكي شكلك نسيتي...
اسيل فهمت انها بتتكلم عن المظهر و كدة... اسيل(ببرود): لا منستش يا تيتة... محمد: حبيبتي روحي بوسي ايد جدك بقي... اسيل: لما اخد علي الجو يا جدو... الخدامة: الفطار جاهز... عبدالرحيم: تمام، اتفضلوا... فردوس: دول الخدامين و لا بلاش... كريم: ايه مكنش عندك خدامين و لا ايه؟ نيرة: لا علشان كانوا بيتكلموا بالانجليزي... ليلي: اه فهمت. الكل راح علي السفرة، و بدأوا يأكلوا...
احمد: بس انتي يا اسيل بتجيبي اسئلتك منين و اسئلتك بتبقي غريبة... اسيل: مش مطلوب مني اني اجاوب... فردوس(بتحذير): اسيل. اسيل: بس هجاوب بطريقة غير متكاملة... عدي: ازاي يعني؟ رحيق: يعني اسيل مش هتقول اجابة كاملة هتقول خطوط عريضة بس... اسيل: انا بجيب معلوماتي منين من مصادر خاصة و اعتقد ده سر الصحفية او الصحفي... اسيل: بقول اسئلة غريبة...
اسيل: و لو مكنتش بقول اسئلة غريبة كنت ازاي هبقي الصحفية المشهورة اسيل الجارحي... اسيل: يعني كل الصحافيين بيسألوا اسمك سنك مشروعاتك تخطيطاتك اعمالك طموحاتك... اسيل: ازاي بقي هبقي مختلفة؟! كريم: عجبتني طريقة تفكيرك... اسيل: شكرا... عبدالرحيم: طالعة لجدك مختلف عن الآخرين... اسيل: ده فخر ليا... سالي(باستفزاز): مش من الادب نأكل و احنا علي الاكل، شكلك معلمتيش بنتك يا نيرة...
اسيل(ببرود): معني كلامك ان رجل الاعمال المشهور عبدالرحيم متعلمش الادب هو كمان... سالي: ها انا مكنش قصدي انا كنت بهزر، بعتذر يا استاذ عبد الرحيم... اسيل(باستفزاز): قلبتي فرخة بلدي... الكل مستغرب من طريقة كلام اسيل... نيرة: اسيل خلاص... رحيق(بهمس): اسفة... اسيل: قولتلك مية مرة متعتذريش مش انتي السبب. تليفون اسيل رن، الخط اتفتح... اسيل: الو يا فادي... فادي: اسيل في واحدة محتاجة مساعدتك. اسيل: اسمها؟
فادي: غزل البنت اللي انتي شوفتيها... غزل(بعياط): ارجوك ودهاني... اسيل: وديها التيلفون يا فادي... غزل: ارجوكي ممكن تساعديني... اسيل: طبعا طبعا بس اهدي الاول و اتكلمي... و فجأة و بدون مقدمات اسيل سمعت صوت صريخ... -عند غزل... والد غزل نزل فيها ضرب و شتايم... والد غزل: دي اخرة تربيتي... خال غزل: خلاص يا ابو غزل. انت اللي غلطان... والد غزل زق خالها و مسك غزل من شعرها و ركبها الميكروباص...
فادي حاول يتدخل بس معرفش، لان كان في رجالة كتير و معاهم بندقيات... اسيل: فادي فادي، فين غزل؟ اسيل: فادي رد عليا... الخط اتقفل... رحيق: في ايه؟ اسيل: مفيش حاجة... باسم: اسيل بلاش تخبي كل حاجة علينا حصل ايه؟ اسيل: لو شئ مهم هاجي و هتكلم... سامر: سيب اختك علي مزاجها يا باسم هي عارفة الصح من الغلط... اسيل(ببرود): كدة كدة هعمل اللي في مزاجي يا استاذ سامر الجارحي... سالي: بنت قليلة الادب...
فردوس: احترمي نفسك يا اسيل احنا مش في بيتنا. عبدالرحيم: شكل في شوية شد بس بينكوا... ادهم: براحتهم يا جدو... عدي: لو في خلاف ممكن نحله... سوزان و صفية بيتابعوا بقرف... ليلي: مهما كان ده والدك... رحيق و باسم عارفين رد اسيل... كريم: مش شايف اي حاجة ممكن تخلي البنت و الاب يختلفوا... اسيل(ببرود): خلصتوا؟ اسمعوا بقي اللي عندي...
اسيل: اللي ميعرفش الحكاية يحط لسانه في بوقه علشان لو بقي طويل و بالذات عليا هقصه، و بالمختصر الاب اللي ميقدرش يحمي بنته ميبقاش اب، تمام... ادهم: عادي مكنش في مقدرته انه يحميها... اسيل ضحكت بسخرية... اسيل(بسخرية): ممكن... اسيل: جدو انا راحة مشوار مهم و هبات في شقتي... محمد: احنا خدنا قرار مهم يا اسيل... اسيل: مينفعش يتأجل... محمد: احنا هنقضي شهر الاجازة مع جدك عبدالرحيم. باسم: طب و شغلي...
محمد: خدنا اجازة ليك و كمان اسيل و رحيق واخدين اجازة... اسيل: انا ماشية، اكتر من كدة هموت... فردوس: اسيل عايزاكي ثانية... اسيل: اتفضلي يا تيتة... فردس: عن اذنك يا اخويا هنروح الجنينة... عبدالرحيم: البيت بيتك... عدي: هو حصل ايه لاسيل؟ رحيق: متسألش كتير... محمد: رحيق بلاش تورثي من اسيل البرود... باسم: و علي اسااس هي كانت باردة مش الباشا هو اللي خلاها باردة و معندهاش احساس... سالي: اتكلم بادب مع جدك...
فردوس: هترجعي امتي يا اسيل؟ اسيل: انتي فاكرة اني هرجع تاني اسيل اللي بتضحك اسيل الحساسة كل ده مات يا تيتة مات و ادفن، اسيل ماتت اللي عايشة دلوقتي جسم جسم بس يا تيتة روح اسيل ماتت و ادفنت... اسيل كانت بدأت الدموع تتجمع في عنيها. فردوس: بالعكس اسيل لو مدفونة ادفنت جواكي. مجرد غبار محطوط عليها خلي اسيل الجديدة تشيل الغبار ده... اسيل: بس انا مت يا تيتة مت مرة. و اللي بيموت مرة مبيرجعش تاني...
كل الكلام ده ادهم كان واقف و بيسمعه... اسيل: بس انا مرتاحة كدة و مش هقبل ان حد يغيرني، عن اذنك يا تيتة... فردوس: اسيل متنسيش تجيبي هدومك و هدوم اختك... اسيل: تمام... اسيل مشيت و خدت عربيتها و ساقت، فردوس دخلت القصر... ادهم(لنفسه): فعلا ممكن تكون غير الكل... ادهم: كلهم زي بعضه حتى رحيق و مدام سالي... ادهم: هنعرف... ادهم دخل القصر و الكل قعد يضحك و يتكلم... -في مكان تاني... اسيل راحت للشقة بتاعتها...
اسيل: فادي مش كلمتك كتير مردتش ليه؟ خال غزل: يا ست هانم يا ست هانم... اسيل: فين غزل؟ و حضرتك عايز ايه حد يفهمني في ايه؟ خال غزل: ممكن احكيلك الحكاية؟ اسيل: طبعا اتفضل...
خال غزل: غزل بنت من الارياف و من عائلة فقيرة و والدها مديون لشيخ البلد عندهم و شيخ البلد كان عايز يتجوز غزل فطلب منه انه يتجوز بنته مقابل ان الديون تتشال من عليه. و طبعا والد غزل وافق، أمها اللي هي اختي هربتها، و هما جم هنا معرفش ازاي لاقوها انا خايف عليها اوي كدة هيقدموا ميعاد الفرح... اسيل: فادي خد العنوان و جبلي كل المعلومات اللي ممكن احتاجها في اقل من ساعة... فادي: حاضر...
فادي راح يجيب المعلومات لاسيل... اسيل: متقلقش يا عمو غزل هتبقي بخير... اسيل طلعت لمت هدومها و هدوم اختها و خلت الامن ينزلوها و ركبت عربيتها و راحت علي قصر ادهم...
-في مكان تاني... عند غزل... والد غزل: بتهربي يا بنت ال... مامت غزل(بعياط): خلاص ارجوك... والد غزل: اما ربيتك انتي و هي... والد غزل: فرحك علي شيخ البلد الشيخ وجدي الليلة. غزل(بعياط): لا ابوس ايدك لا يا بابا... غزل(بعياط): ارجوك مش عايزة اتجوز مش عايزة اموت بالحياة، ارجوك يا بابا... مامت غزل حضنت بنتها و غزل قاعدة عمالة تعيط... وجدي: ها يا ست البنات فستان فرحك جه... غزل(بعياط): اخرس ده فستان اعدامي.
والد غزل: اخرسي... وجدي: سيبها يا ابو غزل هي العروسة سيبها تدلع. غزل: انت شخص مقرف و زبالة... وجدي: في بيتنا الليلة يا ست البنات يا غزل انتي. -و بقوا كل الاشخاص يزينوا مكان الفرح، و في بنات جم يهتموا بغزل و غزل بقت زي الدمية في ايديهم، و مامت غزل اتصلت باخوها و عرفته و هي حزينة علي بنتها...
-في مكان تاني... في قصر عائلة الشافعي... اسيل دخلت بسرعة و هي بتجري، و الكل كان قاعد. اسيل: رحيق تعالي بسرعة... رحيق: في ايه؟ باسم: انتي بخير... اسيل: اه... تليفون اسيل رن، الخط اتفتح... اسيل: فادي جبت المعلومات... فادي: الفرح النهاردة يا اسيل... اسيل: لا لا مستحيل مش هخليها تصبح جارية... اسيل: العنوان بسرعة يا فادي ابعته... فادي: هبعتلك كل المعلومات في رسالة... اسيل: فين اوضتي؟
ليلي: تعالي هوريهالك، و الخدامين هيطلعوا الشنط. اسيل: باسم اقرأ اللي بعته ليك... اسيل: تعالي يا رحيق... اسيل طلعت هي و رحيق... اسيل: بصي يا رحيق دلوقتي في مشكلة كبيرة... و اسيل حكت الموضوع بإختصار... اسيل: موافقة؟ رحيق: طبعا... -اسيل دخلت لبست هوت شورت اسود و تي شيرت قصير مبين بطنها و لونه ابيض، و لمت شعرها كحكة و حطت روچ بلون الاحمر الغامق، و كوتشي ابيض عالي شوية...
-رحيق لبست بنطلون اسود مقطوع من عند الركبة و ضيق و تي شيرت بنص كم ابيض، و روچ احمر فاتح، و سيبت شعرها، و كوتشي زي بتاع اسيل... و اسيل خدت شنطتها و رحيق خدت شنطتها. و نزلوا... فردوس: انا حاسة انكم رايحين تعملوا مصيبة... اسيل: عيب عليكي يا تيتة... اسيل: فكرت يا باسم... باسم: اسيل الاختيار صعب... اسيل: ليك الحرية... باسم: موافق... سالي: هتعملي ايه في ابني؟ اسيل(بابتسامة): هخليه يحقق امنية كل ام...
سامر: ضحكتك حلوة اوي يا اسيل بقالك كتير مبتضحكيش... ليلي: الشخص اللي مبيضحكش و بعدها يضحك ضحكته بتسحر القلوب زي ضحكتك... رحيق: اسيل قمر علطول... سالي: مفهمتش... فردوس: لو اللي في بالي. يبقي جنيتي علي نفسك... اسيل: اسبقني يا باسم، عن اذنكوا... اسيل خدت رحيق و مشيت بعربيتها و لقت فادي. و خدته معاها و وصلوا للمكان بعد ساعتين... اسيل: لو سمحت بيت الانسة غزل... سعيد: حضرتك مين؟ اسيل: اسيل...
سعيد: هي العروسة للاسف. اسيل: بيتها... سعيد وصلها لحد البيت، الباب خبط... مامت غزل: مين؟ رحيق: صحاب غزل... وجدي: مين الجدع ده؟ اسيل: نعم... وجدي فتح عينه علي اخرهم من المليكان اللي قدامه دي... وجدي: انتي انتي مين؟ اسيل: صاحبة غزل... وجدي: انا عريس غزل... اسيل(بقرف): تمام، ممكن ندخل يا طنط... وجدي: بس الجدع ده هيجي معانا. فادي: معاكوا فين؟ وجدي: مع الرجالة و لا تخش تقعد مع الستات...
فادي راح مع وجدي، و اسيل و رحيق طلعوا لغزل... اسيل: اهلين... غزل: ست هانم... اسيل: انا اسمي اسيل بس، بصي... اسيل بصت حواليها لقت الكل بيبصلها هي و رحيق... اسيل: في ايه؟ بنت: مين القمرات دول يا غزل؟ بنت: قمرات ايه؟ ايه الجمال ده؟ ست: انتي مخطوبة او متجوزة يا حبيبتي؟ اسيل: غزل عايزاكي... غزل و اسيل و رحيق طلعوا لاوضة غزل... اسيل: بصي بقي كتب الكتاب امتي؟ غزل: كمان 3 ساعات...
رحيق: طب البسي بقي حاجة تقدري تجري بيها... غزل: هنهرب؟ اسيل: هفهمك كل حاجة بس يلا دلوقتي... غزل لبست بنطلون و تي شيرت قديمين. اسيل: شباك اوضتك بيودي علي فين؟ غزل: علي مكان مهجور... اسيل: ده المطلوب... اسيل نطت من الشباك بكل سهولة(متعودة علي دة صحفية بقي). اسيل: هاتي ايدك يا رحيق متخافيش... رحيق ودت ايديها لاسيل و اسيل ساعدتها تنزل... و بعدين اسيل و رحيق ساعدوا غزل تنزل... اسيل: بقول نجري بقي.
التلاتة جريوا لغاية ما وصلوا لمجري مياه... غزل: هنعمل ايه؟ اسيل اتصلت بفادي، الخط اتفتح... اسيل: فادي عطلهم باكبر وقت... فادي: حاضر... اسيل: بسرعة بسرعة... اسيل و رحيق و غزل ركبوا العربية و اسيل مشيت بسرعة كبيرة... غزل: اهدي شوية... اسيل: هتموتي لو موصلناش في اقل من ساعتين... بعد ساعتين، اسيل وصلت عند خال غزل... اسيل خدت غزل و طلعت جري علي السلالم و دخلت شقتها... و اول ما دخلوا غزل اتصدمت...