رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والعشرون
ادهم و رحيق نزلوا و قعدوا و بيتكلموا و بيضحكوا... الباب خبط... مها(بعياط): ادهم الحقني... الكل اتصدم... صفية: انتي ليكي عين تيجي هنا تاني... مها: بليز يا ادهم الحقني... ادهم قام و حط ايده في جيبه و قرب من مها... ادهم(ببرود): خير؟ مها(بعياط): ابويا محتاج علاج ضروري يا ادهم و عملية ممكن تساعدني عارفة اني ظلمتك بس ممكن اعيش خدامة او اتجوزني فعلا انا آسفة اوعدك هجبلك البيبي اللي انت نفسك فيه...
ادهم: نسيت اعرفك بمراتي... ادهم شال ايده من جيبه و اسيل قربت منه و شبكت ايدها في ايد ادهم، و ادهم قرب ايدها منه و باسها. ادهم: مراتي اسيل... مها(لنفسها): الخطة هتفشل... مها غارت جدا من اسيل لانها خدت مكانها... مها(بدموع): بجد الف مبروك مبروك... مها: ممكن تساعديني انتي؟ اسيل(ببرود): معرفكيش علشان اساعدك... مها لسة هتقرب من ادهم، اسيل زقتها بعيد عنه.
اسيل: يعني يستحسن انك تروحي تشوفي حضن تاني يحميكي لان ادهم يبقي جوزي انا... اسيل مسكت في ادهم اوي و حضنته... رحيق: ما تمشي يا بت الله... مها(بصريخ): و ربي لاوريكي يا بت انتي، ادهم ده يبقي حبيبي انا فاهمة... اسيل(ببرود): كانت معاكي صلاحية و استخدمتيها غلط، و وقت الصلاحية انتهي من سنتين... ادهم: عدي ابعت الحراس يخرجوها بره. الباب خبط و مها بتخرج، باسم و غزل دخلوا... غزل: صباح الخير.
اسيل(بابتسامة): صباح النور... اسيل: هو انت مش ناوي تروح للدكتور علشان تتابع الحمل يا ابني... باسم: اه صح... غزل: يعني كنت ناسي انت مبقتش تحبني... عدي: يا الله انا زهقت ليك يا باسم... باسم: شوفتوا هرمونات الحمل. ادهم: طب فين حماتي و حمايا؟ باسم: راحوا يجيبوا حاجات لرحيق... رحيق: ليا انا؟! باسم: اه... ادهم: اسيل تعالي معاايا. اسيل: فين؟ ادهم: تعالي بس... ادهم خد اسيل و ركبها العربية و مشي...
عبدالرحيم: ادهم خلع انتوا مش هتخلعوا... احمد: عندك حق يلا يا صفية... صفية: اكيد مش قصده علينا... احمد: لا انا عارف هو قصده علينا... عدي: في ايه يا حاج الصبر... سوزان: انا راحة النادي باي... عدي: مش هتتغير... عبدالرحيم: صفية اتغيرت اكيد هتتغير... باسم: طب نخلع بقي نروح لدكتورة... عدي: طير يا ابني... عدي: يلا يا رحيق علي الشركة... رحيق: لاحظ ان مستقبلي بيضيع... عدي: طب انا و لا مستقبلك...
رحيق: ازاي تسأل السؤال ده يا عدي. مستقبلي طبعا. عدي: يا واطية... رحيق(بضحك): طب يلا... رحيق و عدي مشيوا، و باسم و غزل... احمد: تعالي يا صفية معايا... صفية: ايه هتخرجني زيهم؟ احمد: ليه لا؟ عبدالرحيم: روحوا يلا... عبدالرحيم برضو خرج من القصر... -في عربية ادهم و آسيل... ادهم مشغل اغاني رومانسية... اسيل: هو احنا رايحين فين؟ ادهم(بحب): هنتغدي مع بعض... اسيل: اه تمام... ادهم مسك ايد اسيل و باسها...
ادهم: اسيل انا مش عايز غيرك في الدنيا دي انتي الاول و الاخيرة، مها كانت تجربة مكنتش حب حقيقي. انتي اللي ملكتي قلبي يا اسيل، بحبك. اسيل: تمام... ادهم: لا و النبي... اسيل: قدامك لسة اسبوعين و خمس ايام، و اللي انا متأكدة منه انك هتعجز انك تخليني اثق فيك. ادهم بصلها بحزن، اسيل مكنتش قادرة تستحمل نظرته دي و هي في ايدها سعادته... اسيل: بص ايه رأيك نعمل اتفاق؟ ادهم: ايه؟ اسيل نامت علي كتف ادهم و مسكت في ايده.
اسيل: ننسي كل حاجة و نعتبر اننا اتنين مرتبطين بيتعرفوا علي بعض... ادهم(بابتسامة): فكرة حلوة موافق... ادهم وصل لمطعم و نزل فتح الباب لاسيل... ادهم: يعني ملقتيش غير الفستان ده. اسيل: ادهم هنتكلم في الموضوع ده كتير كدة... ادهم مسك ايديها و دخلوا المطعم... ادهم: عايزة اي ترابيزة؟ اسيل: براحتك... ادهم اختار اخر ترابيزة بعيدة عن الناس نسبيا... اسيل: ليه اختارت دي؟ ادهم: علشان اقدر اسبلك براحتي...
اسيل(بضحك): تسبلي، و انت بتعرف تقول كلام حلو. ادهم: و كل اللي كنت بقوله ده ايه؟ اسيل: لا عايزة اسمع بقي... ادهم: اقول ايه بقي... اسيل و ادهم كانوا قاعدين جمب بعض و اسيل حطت دقنها علي ايديها و باصة لادهم... ادهم: لا انا مش قد البصة دي... اسيل(بابتسامة): ليه؟ ادهم: هضعف و ربنا... جرسون: تحبوا تأكلوا ايه يا فندم؟ ادهم(بهمس): الله يخرب بيتك قطعت اللحظة...
ادهم(بضحكة صفراء): اه ما انا كنت مستمتع حضرتك قطعت اللحظة... اسيل كانت بتحاول تكتم ضحكها... اسيل(بضحك): احم آسفين حضرتك... اسيل: تأكل ايه؟ ادهم: اي حاجة. اسيل: هو القائمة فيها ايه؟ الجرسون: كل حاجة... اسيل: اطلب انت يا ادهم. ادهم: هات سي فود و. اسيل: لا لا طبعا يعععع يا ادهم انت بتحبه. ادهم: انتي مش بتحبيه؟ اسيل: هات يا بني وجبة علي مزاجك بس مش سمك و لا لحمة... جرسون: يعني اعمل ايه؟ اسيل: هات الmenu و امشي.
ادهم: انتي مبتحبيش اللحمة و لا السمك. اسيل: No... ادهم: اومال لو عشنا لوحدنا هتعمليلي اكل ايه؟ اسيل قربت منه و وشهم كان قريب من بعض. اسيل: هتأكل اللي انا هأكله صح؟ ادهم: يا بت انتي خطر و ربنا عليا. اسيل(بضحك): يعني عجبتك... اسيل: بص نجيب بيتزا... ادهم: تمام... و طلبوا بيتزا و قعدوا يتكلموا و يضحكوا...
-عند باسم و غزل... غزل: مالك يا ابني؟ باسم: مش عارف متوتر خايف... غزل: انا اللي حامل يا ابني. باسم: برضو مش عارف. ممرضة: مدام غزل. غزل: تمام، هتيجي معايا و لا ايه؟ باسم: اه اه اكيد... غزل و باسم دخلوا للدكتورة... دكتورة(بابتسامة): اهلا اهلا، اتفضلوا... دكتورة: ها اقدر اساعدكوا في ايه؟ باسم: هي حامل في الشهور الاولي يعني هو كدة... دكتورة: شكلك متوتر... غزل: معرفش ليه؟ دكتورة: هو شكل ده اول حمل...
غزل: اه... دكتورة: طب اتفضلي معايا. غزل نامت علي السرير و الدكتورة بدأت تفحصها... الدكتورة: شايفين النقطة دي... باسم: اه... الدكتورة: هو ده البيبي... باسم(بفرحة و دموع): بجد! غزل: شكرا يا دكتورة... دكتورة: ربنا يحفظه... دكتورة: الادوية دي تمشي عليها علشان صحة البيبي ربنا يتمم علي خير... باسم: شكرا يا دكتورة بجد شكرا... باسم و غزل خرجوا... باسم: انا مبسوط اوي حاسس باحساس جميل اوي... غزل: و انا كمان...
باسم: تعالي هغديكي. غزل: تمام يا حبيبي... باسم: يا ايه؟ غزل: يا رزل... باسم: بحبك...
-في مكان تاني... عند احمد و صفية... صفية(بدموع): بجد يا احمد انا كنت غبية اوي. احمد: متقوليش كدة يا روحي... صفية: مكنتش مقدرة حبك ليا و لا اني المفروض احب بيتي اكتر حاجة، بجد بشكر ربنا اني رجعت عن اللي كنت فيه... احمد: حبيبتي يا صفية و انا بحبك في كل الاقات... احمد: يلا بقي علشان المفأجاة... صفية: يلا... احمد خد صفية و راح علي محل مجوهرات... احمد: انا شاري العقد ده مخصوص علشانك...
صفية: لا يا حبيبي ده غالي ايه رأيك نجيبه لاسيل كهدية جواز... احمد: الغالي يرخصلك انتي و بس... احمد حضن صفية و اشتروا عقد ليها و عقد لاسيل و روحوا...
-في مكان تاني... عند عبدالرحيم... عبدالرحيم راح المستشفي لاخته... عبدالرحيم: يا دكتور هي اخبارها ايه؟ دكتور: حالتها مستقرة لكن لسة في الغيبوبة... دكتور: الغيبوبة ممكن تقعد يوم شهر سنة عشر سنين مية سنة، منعرفش هتفوق امتي... عبدالرحيم: شكرا... عبدالرحيم راح لقبر صاحبه محمد و اتكلم معاه كتير و قرأ ليه الفاتحة و مشي...
-في مكان تاني... عند كريم و ليلي... كريم: ليلي ليلي... ليلي: خير؟ كريم: شكل حضني لا يقاوم... ليلي(باحراج): لا ابدا... كريم: اه عارف، يلا قومي بقينا المغرب... ليلي(بخضة): يا نهار بابا و ماما دول هينفخوني. كريم: انتي ليه محسساني انك كنتي نايمة مع عشيقك انا جوزك يا بنتي... ليلي قامت بسرعة و دخلت الحمام غسلت وشها و رتبت هدومها و شعرها، و خرجت... ليلي: و لما يسألوني اشتريتي ايه و لا اختارتي ايه اقولهم ايه؟
كريم: قولي ليهم اني كنت مع حبيبي و جوزي بس. كريم مسك ايدها و نزلوا راحوا القصر ملقوش غير احمد و صفية و عبدالرحيم... صفية: ايه اللي اخرك؟ كريم: هي لما جت انا خلتها تنام و لسة صاحين... احمد: نوم... كريم: بس و الله. احمد: ماشي يا كريم. ما هي مراتك حد يقدر يتكلم. كريم: بقولها كدة من الصبح و الله...
-في مكان تاني... عند عدي و رحيق... رحيق: يا عدي امشي بقي حرام عليك... عدي: لا ابدا... رحيق: هتفضل باصص ليا و انا بشتغل كدة و فاتح باب مكتبك علي اخره. عدي: بحبك بقي اعمل ايه؟ رحيق: يا رب عايز تحرجني و خلاص... عدي: انا بحبك يا رحيق اعملك ايه. انتي بقي سحرتيني و لا عملتي ايه عايز اعرف... رحيق: لا و الله... عدي: اه...
-عند ادهم و اسيل... اسيل: هتفضل باصص ليا كتير. ادهم(بحزن): انتي ممكن تسيبيني و تمشي يا اسيل. اسيل: و الله انت و قدراتك بقي... ادهم(بحزن): و لو مقدرتش... اسيل: اووووووووف... ادهم: آسف... اسيل خدت نفس عميق غمضت عنيها ثانية اتنين تلاته و فتحتهم... اسيل: ادهم انا بحبك... اسيل: و بثق فيك و بحس بالامان معاك، و مستحيل ابعد عنك... اسيل: بس بربيك و بعاقبك عندك مانع...
ادهم ابتسم و بعدين ضحكته وصلت لغاية ودانه و بصلها بكل حب... ادهم: و انا بحبك اوي... اسيل: بس انا مليش في جو الرومانسية الاوفر تمام. ادهم: بمعني؟! اسيل: ماشي يعني ممكن تقولي كلمة حلوة تدلعني لكن علطول رومانسية و كدة لا... ادهم: تمام... اسيل: عايزين نعمل فرح كريم و ليلي و عدي و رحيق بقي... ادهم: تمام، هشوف الموضوع ده... اسيل: ممكن اطلب طلب... ادهم: اكيد.
اسيل: كنت عايزاك تعلم طارق ازاي يعني يعتمد علي نفسه و كدة... ادهم(بصوت عالي نسبيا): و النبي انا و انتي مع بعض تقومي تجيبي سيرة الزفت طارق... اسيل: لا مش كدة اقصد يعني انا وعدته... ادهم(بعصبية خفيفة): اعمله ايه يعني الله؟ اسيل باست ادهم من خده و من رأسه... اسيل(برقة): بليز يا ادهم مترفضش... ادهم: لو مكنتيش حلفتي بس... اسيل ضحكت و ادهم ضحك... ادهم: يلا نروح... اسيل: تمام...
ادهم مسك ايد اسيل و كان في قمة سعادته و ركبها العربية و ركب جمبها... ادهم: شوفي عايزة شهر العسل يبقي فين؟ اسيل(بصدمة): شهر عسل مين؟ ادهم: انا و انتي، اومال هنفضل زي الاخوات كدة. اسيل: ابقي افكر ان شاء الله سوق انت بس... ادهم: بتتكسفي يا بيضة... اسيل: ابدا... ادهم و اسيل وصلوا للقصر... ادهم: اهلا يا جماعة... صفية: اهلا يا حبيبي، اخبارك يا اسيل؟ اسيل: الحمد لله يا طنط...
صفية: انا جيبالك هدية صغيرة ممكن تقبليها... اسيل(بحرج): يعني علي حسب يعني علي حسب الشخص و علي حسب الهدية و المناسبة... صفية: انا جايباها علشان اعتذرلك عن اللي عملته معاكي... اسيل: لايا طنط عادي انا مسمحاكي. ادهم: طب و انا... اسيل: لسة فاضل اسبوعين و خمس ايام... عبدالرحيم: انا عايزك تربيه كدة يا اسيل... ادهم: ما تخليك في حالك... عبدالرحيم: ولد... صفية طلعت علبة فيها عقد شيك من الماس.
اسيل: ماس لا مبحبش البسه... صفية: طب علشان خاطري... اسيل: طيب يا طنط... ادهم: خلي عنك يا ماما انا هلبسه ليها فوق... اسيل: لا مش بثق فيك... ادهم: هلبسهولها هنا... ادهم لبس لاسيل العقد و كان عليها جميل اوي... ليلي: شيك اوي... اسيل: خديه يا روحي براحتك... كريم: هتجوز امتي؟ عدي: جواز انا سمعت سيرة جواز ها هتجوز امتي بقي؟ احمد: انتوا مستعجلين كدة ليه؟ رحيق: معرفش ايه ده؟
ادهم: خلاص بكرة ننزل و ننقي الفساتين و البدل... ليلي: تمام... ادهم: و الفرح هيبقي بعد امتحانات غزل و ليلي و رحيق... كريم: ماشي نستني شهر مش مشكلة... عدي: طب نطلع ننام... اسيل: انت استحلتها... رحيق: معرفش يا اسيل... عدي: و النبي... اسيل: رحيق اتصلي بباسم و قوليله اذا كان في البيت روحي مش في البيت خليكي هنا لغاية ما يجي... رحيق: لا ماما و بابا هناك، هروح. رحيق حضنت اسيل وجريت علي بره...
اسيل: احم هو فين الاكل؟ ادهم شال اسيل... ادهم: الغداء فوق بقي... اسيل: لا ادهم نزلني... ادهم: ابدا... عدي: لاحظ ان في شغل متأخر بس ليكون في علمك... كريم: طيب استأذن انا... كريم مشي...
-في مكان تاني... في فيلا عائلة الجارحي... نيرة: بصي بقي يا رحيق اشتريت ليكي هدوم حاجات كتيرة للجواز يا روحي... رحيق(بدموع): شكرا يا ماما... سامر: مفيش شكرا لبابا اللي لف علي رجله طول النهار... رحيق(بدموع): شكرا شكرا اوي... رحيق حضنتهم هما الاتنين... باسم: خيانة. باسم: بتعيطي مين مزعل مراتي و بنتي و اختي و حبيبتي و كل حاجة؟ سامر: انت عارف رحيق هي كدة لوحدها... باسم: يا سلام...
باسم شال رحيق علي كتفه و لف بيها، و رحيق بتضحك... باسم: تيجي يا غزل؟ غزل: لا ابني... باسم: براحتك كنت هدلعك، مدلعة يا رحيق؟ رحيق(بفرحة): اه انا بحب الحركة دي... غزل طلعت و باسم طلع وراهم...
-عند ادهم و اسيل... اسيل: يا ادهم عايزة اتغدي ابعد... ادهم: لا مفيش نزول... اسيل(بعصبية): ادهم عايزة اكل الله... ادهم: طب تتأكلي و لا تأكلي؟ اسيل: لا و النبي ازاي يعني هتأكلني مثلا، انا عايزة اكل... ادهم: لا... اسيل: رزل، طب نزلني طب... ادهم رمي اسيل علي السرير، و نام جمبها و قيد حركتها... اسيل: يا ادهم بتخنق اوف... ادهم: في كذا حاجة نتكلم فيها بقي... اسيل: و انت ماسكني كدة؟! ادهم: اه...
ادهم: مبدأيا كدة احنا ان شاء الله هنكمل حياتنا مع بعض لازم بقي تحترميني قدام الكل و تبقي زوجة مطيعة شطورة جميلة كدة، تلبسي حلو و محترم. و تسمعي الكلام يا اسيل، و متتكلميش مع اي راجل غريب و متضحكيش مع حد و لا تهزري مع حد غيري فاهمة، و اللي اقولك متلبسهوش و انتي خارجة تلبسيه هنا عادي قدامي انا و بس، و متروحيش في اي حتة غير بأذني المهم اكون عارف، وقت ما تحتاجي حاجة تيجي تقوليلي انا وقت ما تكوني زعلانة مني تيجي تعاتبيني و تقوليلي انا زعلانة منك، وقت ما تكوني فرحانة بخبر انا اول واحد اكون مشاركك فرحتك، فاهمة؟!
ادهم بص علي اسيل لقاها نامت... ادهم(بضيق): اسيل اسيل... ادهم كان هيقوم لقي اسيل شدته تاني...
اسيل: مبدأيا كدة لازم تحترمني قدام الكل و متكلمش اي ست غيري انا و امك و اختك، و متهزرش مع اي بنت و متضحكش قدام اي بنت و تتعامل مع العملاء الستات عندك برسمية، ترد غيبتي قدام الكل و تلبس دبلة فضي للدلالة علي انك متجوز، و تلبس اللي انا اقول عليه، و تجبلي كل شوية هدايا و شيكولاتات، و تعاملني كأني بنتك، و كل يوم تجيب ليا شيكولاتة بليل، و تحكي ليا قصة و تشاركني مشاكلك اللي في الشغل، و لما تكسب صفقة نحتفل انا و انت بيها، فاهم؟!
ادهم: يعني صاحية... اسيل: كنت بسمعك مش ده من صفات الزوجة المطيعة... ادهم: كلي بعقلي حلاوة... اسيل: و اه كل اسبوع نلعب ملاكمة مع بعض... ادهم: موافق... اسيل(بابتسامة): تمام... ادهم: بحبك... ادهم و اسيل قعدوا يتكلموا و يضحكوا... ادهم: هقوم انا اشوف شغلي... اسيل: تمام... اسيل: هقوم اغير... اسيل قامت و لسة هتمشي ادهم حضنها من ورا و باسها من رقبتها و كتفها... ادهم: اوعديني انك تفضلي معايا... اسيل لفت ليه و حضنته...
اسيل(بهمس): موعدكش يا ادهم... و بعدين بعدت عنه شوية... اسيل: انا ملغتش تذكرتي لامريكا يا ادهم... - اسيل سابته و دخلت غيرت لبيجامة عبارة عن شورت و تي شيرت و لمت شعرها علي شكل كحكة و حطت روچ وردي هادي. اسيل: انا هتفرج علي التلفزيون... ادهم(بحزن): و انا هغير و ادخل اشتغل في المكتب. ادهم غير هدومه لبنطلون وتيشيرت بيتي و دخل اوضة المكتب و اسيل بتتفرج علي التلفزيون...
-عند باسم و غزل... باسم: شايف ان في ناس بدأت تغير. غزل: لا ابدا... باسم: ممكن... و بعدين باسم شال غزل و قعد يلف بيها، و هي تضحك بصوت عالي... باسم: مبسوطة؟ غزل(بضحك): اه... باسم: دايما، تعالي بقي ننام. غزل: اشطا. باسم حط غزل علي السرير و حضنها... باسم: بصي بعد ما تولدي هنأخد فيلا في الكمبوند هنا جمب الكل و نبقي نجيب مامتك و والدك علشان الولادة و كدة... غزل: طب ما تخلينا جمب طنط و عمو...
باسم(بتفكير): هبقي اشوف. غزل: هتخليني اروح اشوف ماما... باسم: انا خايف علي البيبي. غزل: بس انا نفسي اشوف ماما و بابا... باسم: هخليهم يجيوا في فرح كريم و ليلي و عدي و رحيق... غزل: شكرا...
-عند نيرة و سامر... نيرة: انا خايفة سالي و سارة مش ظاهرين... سامر: انا مش عايز أذي سالي علشان باسم و رحيق. نيرة: مش عارفة نعمل ايه... سامر: انا خايف علي اسيل... نيرة: ربنا يحفظها و ادهم بيحبها اكيد هيحميها بروحه... سامر: ادهم بيحب اسيل و انا بموت فيكي... نيرة(باحراج): شكرا... سامر: نفسي اعرف اسيل مطلعتش بتتحرج ليكي ليه؟ نيرة: مين قالك كدة اسيل بتتحرج بسرعة علفكرة بس قناع البرود هو اللي مش مبين...
سامر: ماشي يا ستي، اخيرا هبقي جد. نيرة: ايوه، و انا كمان عقبال اسيل و رحيق... سامر: ان شاء الله...
-عند ليلي... تليفون ليلي رن، الخط اتفتح... ليلي: الو، مين؟ مجهول: ازيك يا ليلي. ليلي: مين؟ مجهول: مش مهم... ليلي: خلاص هقفل... مجهول: عندي كلام مهم ليكي... ليلي: خير و مين انت اساسا؟ مجهول: هبعتلك صور كدة شوفيها و قولي ايه رأيك. ليلي لقت صور كتير اتبعتت ليها متركبة و كانت صور ل ليلي في اوضاع مختلفة... ليلي(بخوف و دموع): ايه ده؟ مجهول: ايه رأيك بقي يا حلوة. ليلي: الصور دي مش حقيقية...
مجهول: قدامك يومين لتجيبي 5 مليون جنيه لصورك تنزل علي النت، و كمان انتي من عائلة الشافعي يعني سمعتكوا مهمة... ليلي(بدموع): بس انا مش هعرف اجيب المبلغ ده كله ارجوك... مجهول: قدامك يومين اتصرفي، و لو قولتي لحد من عائلتك اعتبري ان صورتك اتنشرت... المجهول ده قفل الخط، و ليلي قعدت تعيط لغاية ما نامت...
-عند ادهم و اسيل... ادهم كان تعب اوي لانه اشتغل كتير و خرج لاسيل. ادهم(بتعب): منمتيش. اسيل: لا نايمة بس عاملة نفسي صاحية... ادهم(بتعب): لمضة و مش هتتغيري... اسيل: طول عمري... اسيل: مالك شكلك تعبان؟ ادهم: خديني يا بنتي جمبك اشتغلت شغل شهر كامل... اسيل: متعطلش شغلك بعد كدة. ادهم رمي نفسه علي السرير و حط رأسه علي رجل اسيل، اسيل لعبت في شعره... ادهم: بطلي الحركة دي، بتبوظي شعري...
اسيل: لا بقي هلعب براحتي... ادهم(بحدة): اسيل... اسيل(بحزن): خلاص مش عايزة العب... ادهم(لنفسه): و ربنا طفلة ينعل او كدة... ادهم عدل من نومته، و مسك دقن اسيل... اسيل: ابعد... ادهم: خلاص يا ستي آسف تمام كدة... اسيل: بص بعد كدة متعتذرش علي اي حاجة. ادهم: اومال بلاش تجننيني... اسيل: بص بعد كدة لو موضوع كبير اكيد اعتذر، لو حاجات تانية عادية جيب شيكولاتة و بوسة علي خدي... ادهم: حاضر يا طفلتي... اسيل: تمام...
و بعدين جت رسالة لادهم علي تليفونه... اسيل: مين؟ ادهم: بلاش شك، هفتحها قدامك... ادهم فتح الرسالة لقي صورة لاسيل و هي في حضن واحد... ادهم بص لاسيل...
رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والعشرون
جت رسالة لادهم علي تليفونه... اسيل: مين؟ ادهم: بلاش شك، هفتحها قدامك... ادهم فتح الرسالة لقي صورة لاسيل و هي في حضن واحد... ادهم بص لاسيل، اسيل منتظرة ردة فعله... ادهم مسح الصورة، و فتح تليفونه و اتصل بحد. الخط اتفتح... ادهم: انا هبعتلك رقم حد عايزك تجيبه من تحت الارض و تدخله السجن... شخص: حاضر... اسيل(بخضة): هدخلني السجن؟ ادهم(باستغراب): نعم! اسيل وطت رأسها و قعدت تفرك في ايديها...
ادهم: اه يا اسيل يا بت نيرة بتضحكي عليا... اسيل(بتوتر): كنت بتأكد انك مش هتشك فيا تاني... ادهم بص ليها كتير و حاول ميتعصبش... ادهم(شبه هادئ): اسيل حبيبتي انا مبقتش اشك فيكي و الدليل اني بحاول امتص غضبي... ادهم بعت ماسدج للراجل بأنه يلغي اللي هو قاله... ادهم(بزعل): تصبحي علي خير يا اسيل... ادهم طفي النور و نام ودي ضهره لاسيل... اسيل(بحزن): ادهم... اسيل(بحزن): ادهم بليز متنامش زعلان مني...
اسيل(بحزن): انا كدة مش هنام بليز يا ادهم... اسيل(بدموع): انا آسفة... ادهم قام و شغل النور و مسح ليها دموعها... ادهم: توعديني انك مش هتعملي كدة تاني و يكون عندك فيا ثقة و لو شوية... اسيل(بدموع): اوعدك... ادهم حضنها و باس رأسها... اسيل: مش زعلان مني؟ ادهم: مقدرش اساسا... اسيل: انا عايزة انام... ادهم: و انا تعبان اوي... ادهم طفي النور و اسيل نامت جمبه و حضنته...
-في الصباح الباكر... باسم: غزل غزل انتي يا بت قومي... غزل(بنوم): عايز ايه يا رزل؟ باسم: انتي ايه يا شيخة كتلة نوم متحركة... غزل: طب سيبني انام يا باسم... باسم: طب قومي علشان خارجين... غزل(بنوم): روح انت مكاني... باسم: بصي بقي جبت اخري معاكي... باسم شال البطانية من علي غزل و شالها... غزل(بخضة): انت حيوان! باسم: انتي مش عايزة تصحي من الصبح الله... غزل: طيب قومت، هعمل ايه بقي؟
باسم: تقومي زي الشاطرة تلبسي لبس خروج علشان خارجين... غزل حضنت باسم... غزل(برقة): بليز يا باسم عايزة انام... باسم(بخبث): من عيوني. و...
-نروح لمكان تاني... نيرة: انتوا رايحين كلكوا؟ رحيق: لا يا ماما انا و ادهم و اسيل و ليلي و كريم و عدي و باسم و غزل بس... نيرة: ربنا يحميكوا يا رب... رحيق: شكرا يا ماما يا نبع الحنان... نيرة: قلبي يا روحي... سامر: و انا روحت فين؟ رحيق: قلبي يا بابا انت... سامر: لا انا بتكلم مع امك... رحيق: ايه الاحراج ده؟ انا راحة لباسم... رحيق طلعت لباسم و غزل و خبطت الباب... باسم: خير يا مهدمة اللذات...
رحيق: مش ناوي تيجي... باسم: ساعة و جاي... رحيق: انا مال امي. يا رب تولع... رحيق سابته و نزلت و راحت للقصر... كريم: اهلا رحيق... رحيق: اهلا كريم... كريم: تعالي افطري... رحيق: اه و الله انا جعانة... رحيق راحت قعدت مع كريم في الجنينة و قعدوا يتكلموا و يضحكوا... عدي: خيانة... رحيق: اه بخونك مع صاحبك في وسط النهار... كريم: لمضة... عدي: انتوا خلصتوا الاكل يا واطيين... رحيق: باسم قال ساعة و نازل...
عدي و كريم: يا بخته... رحيق: قصدكوا ايه؟ عدي: لما تكبري هتعرفي... رحيق: لك انت بتتكلم بالالغاز عيل مستفز، انا راحة لطنط صفية رزل... كريم و عدي قعدوا يضحكوا و يتكلموا... رحيق: صفصف صفية صفصف... رحيق و هي ماشية خبطت في سوزان... سوزان: مش تحاسبي يا عامية... رحيق: اسفة يا طنط... سوزان: جتك البلة يا شيخة... رحيق(بدموع): انا عملت لحضرتك ايه يا طنط؟ سوزان: انا بكرهك و مش عايزاكي.
عبدالرحيم(بحدة): سوزان روحي شوفي كنتي رايحة فين... سوزان: ناس مقرفة... سوزان مشيت و رحيق قعدت تعيط... عبدالرحيم: معلش يا بنتي استحمليها... رحيق(بدموع): بحاول يا جدو بس هي مش قابلاني. عبدالرحيم: معلش يا روحي استحملي علشان خاطر عدي. رحيق: حاضر يا جدو...
-عند ليلي... ليلي قامت و قعدت تعيط تاني، و مش عارفة تتصرف و لا تعمل ايه... قامت خدت دوش و خرجت لبست فستان باللون الاسود و طرحة سوداء، كانت حزينة اوي من جواها و خايفة و متوترة و مش عارفة تكلم مين تقوله.
-عند اسيل و ادهم... اسيل قامت من جمب ادهم خدت دوش و خرجت بالروب و لقت ادهم لسة نايم... اسيل: ادهم ادهم ادهم... ادهم لا رد... اسيل: اوف مفيش فايدة... - اسيل دخلت لبست بنطلون جينز و سويت شيرت اسود و كوتشي ابيض و سيبت شعرها و حطت روچ باللون الاحمر... اسيل: يا ابني قوم الله... اسيل قعدت تفكر تعمل ايه... اسيل(بخبث): هوريك يا ادهم... اسيل نزلت جري و هي ماشية خبطت في صفية و احمد... صفية(بخضة): مالك يا بنتي؟
اسيل: لا مفيش... اسيل كملت جري للمطبخ... اسيل: لو سمحت فين الكاتشب و المايونيز؟ الخادمة: اتفضلي يا هانم... اسيل: شكرا... اسيل طلعت جري خبطت في ليلي... اسيل: اسفة يا ليلي... اسيل طلعت تاني لغاية ما دخلت اوضتها... اسيل قربت من ادهم و غرقته كاتشب و مايونيز و بهدلت وشه و ايده، و قربت جمب ودانه... اسيل(بصريخ): ادهم... ادهم قام بخضة و نزل من علي السرير اتزحلق بسبب الكاتشب اللي علي الارض و وقع...
ادهم(بغضب): اسييييييل... اسيل(بضحك): تعيش و تأخد غيرها... ادهم(بعصبية): لو سبتك عايشة... اسيل نزلت علي تحت بسرعة و ادهم مسك فوطته مسح رجله و وشه، و نزل وراها. اسيل(بصريخ): خبوني... رحيق: في ايه؟ اسيل: ادهم هيضربني، عااااااااااااا... اسيل: عدي بليز. عدي: اشربي بقي انتي اللي لعبتي معاه... ادهم(بغضب): اسيل تعالي هنا قدامي... اسيل: لا... ادهم(بغضب): كلمة واحدة تعالي قدامي... اسيل: لا...
عبدالرحيم: اهدي بس يا ابني... صفية: ايه اللي غرق هدومك كدة؟ ادهم(بعصبية): اسألي الست هانم اسيل... اسيل: انت مكنتش عايز تصحي اعملك ايه؟ ادهم: لا و النبي، طب لو سبت فيكي حتة سليمة مبقاش انا ادهم الشافعي... اسيل: ياا ماما... ادهم: و ربنا يا اسيل لاعلمك الادب... اسيل: بص نعمل اتفاق بس بينا و بين بعضنا تمام... ادهم: اسمعه الاول... اسيل: خليه بينا طب... ادهم: قربي قوليه في ودني... اسيل: وعد مش هتعمل حاجة.
ادهم: وعد... اسيل قربت من ادهم... اسيل(بهمس): بص لو مقربتش مني هسامحك و هثق فيك و هلغي تذكرتي لامريكا... ادهم(بتفكير): العرض مغري الصراحة... اسيل(بأمل): ها موافق؟ ادهم: انتي اسااسا في كل الحالات هتلغي تذكرتك. اسيل(بخوف): قصدك؟ ادهم شال اسيل و طلع جري علي اوضته... اسيل: يا مجنون نزلني... اسيل: هو انت تخصص شيل عايزة افهم بس... ادهم: حاجة زي كدة... ادهم زق اسيل علي السرير...
اسيل: الله يخرب بيتك بهدلت السويت شيرت... ادهم: البسي غيره... اسيل: اوف لك كنت بحبه اوي... ادهم: البسي غيره و بلاش لكلك كتير... اسيل: ادهم انت رزل... ادهم: اسيل انتي قمرررررر... اسيل: ايه ده احرجتني... ادهم: لا و انتي وش كسوف اوي... اسيل: يا بايخ... ادهم: ما بلاش نتكلم بقي لان البواخة وسعت منك انتي اوي... اسيل: قصدك ايه؟ ادهم: يعني عايز اخلف انا قربت اكبر حرام عليكي...
اسيل(باحراج): ان شاء الله، روح استحمي بقي... ادهم: يا رب الصبر من عندك انا متجوز فراولة. ادهم دخل استحمي و اسيل ابتسمت بمكر و طلعت تليفونها و اتصلت بشخص... اسيل: نفذ حالا... و بعدين اسيل استنت دقيقة... ادهم(بزعيق): اسييييبيييل... اسيل: نعم... ادهم(بزعيق): شغلي الماية يا اسيل لاحسن و ربي اطلع انفخك... اسيل: اتحايل عليا شوية... ادهم: اسيل انجزي الصابون دخل عيني... اسيل(بضحك): لا اتحايل...
ادهم(بزعيق): اسيل انجزي... اسيل(بضحك): خلاص خلاص اطلب باحترام مني. ادهم(بزعيق): اسيل انجزي... اسيل: No... ادهم(شي من الهدوء): اسيل شغلي الماية... اسيل: معجبتنيش... ادهم(بغيظ): لو سمحت يا اسيل. حلو كدة. اسيل(بضحك): مش بطال... اسيل طلعت تليفونها و اتصلت بنفس الشخص... اسيل: شغل يا ابني... الماية عند ادهم اشتغلت و ادهم و هو بيستحمي بيفكر ينتقم من اسيل ازاي... -اسيل دخلت غيرت السويت شيرت لسويت شيرت تاني...
ادهم خرج و اتجاهل اسيل و اسيل كانت بتكتم ضحكها بالعافية... - ادهم لبس بنطلون و تي شيرت و جاكت و لبس ساعته و الكوتشي بتاعه و حط البرفيوم بتاعه... ادهم خرج و موجهش كلمة لاسيل... اسيل(بضحك): حلو الصابون؟ ادهم نزل من غير ما يأخدها معاه، اسيل نزلت وراه و هي بتضحك... ادهم(بحدة): مين اللي طفي الماية من تحت؟ الكل قعد يبص للتاني و اسيل بتبص لادهم... اسيل(بضحك): انت قفوش يا ادهم...
ادهم(بحدة): عندك حق، قفوش و بزعل و زعلي وحش يا اسيل و انتي جربتيه مرة و في النهاية اغمي عليكي صح... اسيل(بحزن): خلاص اسفة مش ههزر معاك تاني... اسيل وطت رأسها و كانت الدموع متجمعة في عنيها... ادهم(لنفسه): يا رب الصبر، اكتر من كدة هروح اموت اهون... ادهم قرب منها و رفع وشها ليه و حضنها... ادهم: بتعرفي تقلبي المواضيع يا اسيل. اسيل(بدموع): انا كنت بهزر معاك بس... ادهم: خلاص يا ستي انا اللي اسف...
كريم: لو خلصتوا دور العشق الممنوع ده ممكن نمشي. رحيق: باسم لية مجاش... باسم: مين جاب سيرتي؟ اسيل: زي القطط علطول... سوزان(بتكبر): عدي انت اللي تختار الفستان انا مش عايزة الناس اللي في النادي يعايروني. عدي(بهدوء): ده فستان رحيق و هي اللي تختاره مش انا براحتها هي، هي اللي هتلبسه و صحابك اللي في النادي ميفرقوش معايا... سوزان لسة هتتكلم... عبدالرحيم(بحدة): خلاص يا سوزان، يلا امشوا يا ولاد ربنا معاكوا...
اسيل: قولهم بقي يا جدو يطلعوا اللي تحت البلاطة. ادهم: ليه قاعدة علي بنك حضرتك؟ اسيل: انت ليه مش زي حسن شاكوش يقولي يرخصلك الغالي... ادهم: حسن مين يا اختي؟ رحيق: شاكوش... ادهم: انا هروح اجيب شاكوش و اعدلك جمجمتك دي يا روحي امشي قدامي... اسيل: شاهد يا عمو شاهد يا جدو... احمد: ولد براحتها تصرف براحتها. اسيل(بغرور): انا اساسا لو شاورت بس كدة هتجيلي الحاجة لغاية عندي...
كريم: هي مال اختك يا ابني لابسة اسود في اسود و لا كأننا جبرناها علي الجواز... ادهم: مالك يا حبيبتي؟ ليلي(بتعب): مفيس شوية ارهاق بس... اسيل: لا ده انا هفرفشك فرفشة مشفهاش مفرفش في عالم الفرفشة... عدي: انا مفهمتش حاجة... غزل: مش مهم دي لغة البنات العسلات القمرات... رحيق: صاحبي اللي فاهمنا... باسم: شكلنا هنخلل هنا ما يلا الله...
كل الشباب خرجوا و كل ثنائي في عربية... -في عربية باسم و غزل... باسم: لو ولد هنسمي ايه ان شاء الله؟ غزل: لا معرفش... باسم: طب لو بنت؟ غزل: نفسي اسمي ريناد... باسم: اشمعنا يعني؟ غزل: معرفش، سمعته و الاسم علق معايا... باسم: تمام، و الولد ان شاء الله بهجت... غزل: نعم لا طبعا... باسم: ليه بس؟ غزل: كدة... غزل: ايه رأيك في ليل؟ باسم: اسم غريب بس حلو تمام... غزل: انا بحبك اوي... باسم مسك ايديها و باسها...
باسم: و انا بموت فيكي...
-في عربية كريم و ليلي. كريم: مالك يا حبيبتي؟ ليلي: مليش تعبانة شوية. كريم: ليلي لو في حاجة اقدر اعملها قوليلي انا حبيبك و جوزك و مش هخون ثقتك ابدا... ليلي بصتله و خدت نفس عميق. ليلي: انا بخير بس شوية ارهاق بس... كريم: عموما افتكري اني هنا و جمبك... ليلي: شكرا... ليلي قعدت تفكر هتعمل ايه و هتجيب ال5 مليون ازاي. و تقول لمين...
-في عربية عدي و رحيق... عدي: مش مصدق انها كلها شهر و تبقي جمبي علطول. رحيق: للاسف... عدي: لا و النبي... رحيق: عدي لو عايز ترضي مامتك معنديش مانع... عدي: لا يا رحيق و اتكلمنا في الموضوع كتير و قولتلك مش هسيك مهما يحصل... رحيق: بس انا بحاول مزعلهاش و هي برضو مش طيقاني... عدي: حبيبتي معلش استحملي اسف... رحيق: انا اللي اسفة... عدي(بحنية): بحبك... رحيق(باحراج): شكرا...
-في عربية اسيل و ادهم... اسيل طول ما هي قاعدة ادهم مبيتكلمش و هي ملت. اسيل: طب شغل اي حاجة طب... ادهم(ببرود): بايظ... اسيل: اوف يا رب علي الملل... اسيل طلعت تليفونها و عدلت وضعيتها بحيث يكون ضهرها للشباك و فاردة رجليها علي رجل ادهم... ادهم(ببرود): نزلي رجلك... اسيل: No... ادهم(ببرود): اسيل نزلي رجلك احسن اقطعهالك... اسيل: ادهم انت مبقتش تحبني... ادهم(ببرود): و ده يفرق معاكي...
اسيل: وقف يا ادهم العربية... ادهم: لا... اسيل: طالما وجودي انا ميفرقش معاك يبقي انا عايزة امشي بعد اذنك وقف العربية... ادهم: لا يا اسيل و اقعدي انتي عارفة وجودك يفرق معايا قد ايه... اسيل(بدموع): مش باين... اسيل نزلت رجلها من علي ادهم و سندت برأسها علي ازاز العربية... و بعدين لقت ادهم مسكها من رأسها و حطها علي كتفه. ادهم: شكلك نسيتي وعودنا لبعض... اسيل لا رد...
ادهم: مش انا قولتلك لما تبقي زعلانة تيجي تعاتبيني انا و لما تكوني زعلانة تشكي ليا... اسيل مسكت في دراعه جامد و غمضت عنيها، و ادهم باسها من رأسها... و بعد فترة بسيطة... ادهم: انزلي عقبال ما اركن... اسيل(بصوت نوم): تمام... ادهم: طالما عايرة تنامي مقولتيش ليه كنت اخليها يوم تاني...
اسيل: كل بنت بتحلم في اليوم اللي بتنزل تنقي فيه فستانها و تختاره بيبقي اسعد يوم في حياتها و اكيد مش هوقف سعادة ليلي و رحيق علشان عايزة انام... ادهم: تمام... اسيل نزلت راحت للبنات و الشباب كل واحد راح ركن عربيته... اسيل(بهمس): مالك حصل ايه؟ ليلي(بدموع): مفيش بقي خلاص زهقت الله... رحيق: في ايه يا بنانيت؟ اسيل: مفيييييش و متتحشريش يا بت انتي... غزل: انا عايرة ادخل الحمام... اسيل: روحي يا رحيق معاها...
رحيق: تمام... رحيق و غزل راحوا الحمام... اسيل: ليلي انا اختك و اكيد مصلحتك تهمني يا روحي، احكي. ليلي(بدموع): في حد... عدي: اومال فين رحيق و غزل؟ باسم: اه صح فين؟ اسيل: راحوا الحمام. ادهم: طب يلا نروح نستناهم... ادهم مسك ايد اسيل و مشي... اسيل: انت فاعص ايدي كدة ليه يا ابني؟ ادهم: ابني! اسيل: اه، و خف بقي انت مش بتعصر برتقال فاكر يوم الحفلة عصرت وسطي لغاية ما اتقطم...
ادهم: انتي اللي كنتي بتتمايصي علي الواد اللي اسمه طارق ده... اسيل: يا الله، مش هتتغير... كريم: برضو مش عايزة تقولي مالك؟ ليلي: مفيش حاجة يا كريم... رحيق: اهم يلا نروحلهم... غزل و هي ماشية خبطت في شاب. شاب: مش تحاسبي يا بت انتي... غزل(بخوف): اسفة... رحيق: مش انت اللي تفتح يا اعمي... غزل: خلاص يا رحيق يلا تعالي... غزلد و رحيق لسة هيمشوا، الشاب مسك ايد رحيق. الشاب(بوقاحة): طب ما تيجي معايا انتي...
غزل(بصريخ): باااسم... الكل انتبه ليها، و باسم جري عليها هو و عدي و الكل راح وراهم... باسم: في ايه انتي كويسة؟ عدي مسك ايد الشاب و تناها وراه... عدي(بغضب): انت ازاي تتجرء و تمسك ايدها انت اتجننت... الشاب: سيب ايدي... عدي: مش لما اكسرها... عدي كسر ايد الراجل... باسم: حصل ايه؟ رحيق: و احنا ماشين غزل خبطت في الشاب غصب عنها و هو مسكتش... موظف: يافندم مينفعش كدة لازم تيجي للتحقيق...
ادهم: هو اللي غلطان و كمان كان ماسك ايد مراته و كمان احنا عائلة الشافعي... موظف(بخوف): خلاص يا فندم. اسيل(بهمس): يا شبح... اسيل: ثانية يا جماعة هدخل الحمام، تعالي يا ليلي. اسيل مسكت ليلي و دخلت الحمام جري... ادهم: طفلة و مجنونة... كريم: انا مش مسامحكوا علشان مراتي زعلانة وهي في بيتكوا... عدي: لا و النبي... -في الحمام... اسيل: ها يا ستي في ايه؟ ليلي قعدت تعيط كتير و اسيل حضناها...
اسيل: طيب خلاص اهدي يا بنتي... اسيل: احكي علشان اعرف اساعدك... ليلي حكت كل اللي حصل و المكالمة و الصور ورتهالها... اسيل(بصدمة): الصور دي حقيقية يا ليلي؟ ليلي(بعياط): لا و الله، المشكلة ان بكرة اخر ميعاد و هو طالب 5 مليون جنيه... اسيل: بصي لما يتصل بيكي قوليله انه معاكي الفلوس كلها، و لو قالك ازاي قوليله بعت مجوهراتي قولي اي حاجة، و قوليله هيجي يأخدهم ازاي، و قوليلي العنوان، تمام؟ ليلي: هتعملي ايه؟
اسيل: متخافيش هحل الموضوع... اسيل: دلوقتي انتي عروسة فاهمة احنا جاين ننبسط اضحكي و فرفشي... ليلي: حاضر... اسيل(بضحك): متخافيش يا شاطرة ده احنا هنظبطوكي... ليلي ابتسمت... اسيل: ايوه بقي افتحي الشبابيك، يلا يا جمر. اسيل: ابعتيلي الرقم والصور معلش... ليلي: حاضر... اسيل و ليلي خرجوا بعد ما ليلي غسلت وشها... كريم: اتأخرتوا ليه؟ اسيل: هيكون ليه علشان احنا بنات نظبط ميكب شعرنا نتصور هكذا...
ادهم(بهمس): بلاش تكدبي انتي مظبطتيش اي حاجة... اسيل بصتله و هو بصلها بتعمق... اسيل(بمرح): طب يلا يا جدعااااااان بقي الله... كل ثنائي ماشي جمب بعض... ادهم حاطط ايده علي كتف اسيل... ادهم(بهمس): في ايه يا اسيل؟ اسيل(بهمس و ابتسامة): بحبك. ادهم(بهمس): يا بت ردي الله... اسيل(برفعة حاجب): لا و النبي يعني مش عايزني اقولهالك تاني. ادهم بص حواليه و بعدين شد اسيل في ركن... اسيل(بخضة): ايه في ايه؟
ادهم حاوطها بينه و بين الحيطة... ادهم(بحنية): اسيل ليلي تبقي اختي و فرحتها واجبي، و متنسيش اننا اتوعدنا اننا نشارك همومنا و مشاكلنا و اي مشكلة تقابلك نشاركها صح... اسيل: بس مينفعش اقولك يا ادهم... ادهم: ليه بس يا حبيبتي؟ ، اسيل: طب بص ايه رأيك بليل؟ ادهم: بس. اسيل باسته من خده و مسكت ايده... اسيل: يلا بقي... باسم(برفعة حاجب): كنتوا بتعملوا ايه؟ ادهم: ملكش فيه، مراتي... اسيل: روح لمراتك الحامل...
اسيل: يلا يا بنات نلف... ادهم: احنا هنروح نقعد هناك لما تخلصوا لف في الدور ده تعالوا تمام... اسيل: حاضر... اسيل و رحيق و ليلي و غزل قعدوا يلفوا، و الشباب بيشربوا قهوة... اسيل: بصي يا رحيق الفستان ده حلو. رحيق: لا. غزل: طب ده؟ رحيق: لا... ليلي: طب بصوا ده... اسيل: ده شيك يا رحيق. رحيق: لا... اسيل قعدت علي الكرسي اللي في المحل... اسيل: رحيق روحي العبي بعيد... اسيل: تعالي يا بنتي اقعدي يا غزل انتي حامل...
غزل: شكرا يا روحي... اسيل قامت و غزل قعدت. و رحيق بتتفرج علي الفساتين و ليلي برضو. بنت: مين هنا مدام اسيل؟ اسيل: انا... بنت: ده من ادهم بيه و بيقولك كليه كله... اسيل اتحرجت جدا و خدته منها... رحيق: يا عيني يا عيني... غزل: باسم معبرنيش بفردة شبشب... بنت: لا يا فندم دول لحضراتكوا... غزل: ظلمته... اسيل وقفت و فتحت الكيس لقت عصاير و شيكولاتات و بسكويت... اسيل بدأت تأكل... اسيل: انجزي يا رحيق تعبتيني.
رحيق: مفيش حاجة حلوة... ليلي: بصي يا اسيل ده ليا. اسيل: بصي هو شيك بس في الاحلي... اسيل: تعالوا نشوف محل تاني... اسيل: عن اذنك... الموظفة: تمام يا فندم... البنات فضلوا ماشين في الدور... ادهم: ملقتوش حاجة... غزل: ست رحيق مش موافقة علي اي فستان. عدي: ليه يا حبيبتي؟ رحيق: مفيش حاجة عدلة الله... ليلي: تعالوا نشوف المحل ده... -كان المحل قصاد ترابيزة ادهم و الشباب... باسم: تمام روحوا...
شاب: اهلا يا فندم نقدر نساعدكوا في ايه؟ اسيل: عايزين فستانين فرح... شاب: اتفضلي هنوريكوا احدث تشكيلة... رحيق قعدت تدور و ليلي و غزل قاعدة و اسيل ساندة علي الحيطة... اسيل: لا يا رحيق مفتوح و انتي محجبة... رحيق: بس عجبني... ليلي: ايه رأيكوا؟ غزل: خراااافة. اسيل: حلو... رحيق(بدموع): اشمعنا بتاعي مش حلو... شاب: ليه بس يا انسة ده هينطق عليكي من كتر شياكته... اسيل(برفعة حاجب): هو حد قالك تتدخل. شاب: اسف يا فندم...
عدي: انا شاكك في الواد ده حاسه مش مظبوط... باسم: خليه يتطاول في الكلام مع اسيل او مع اي بنت اسيل هتقصف جبهته... ادهم ابتسم من داخله علي حبيبته... اسيل: غيري يا رحيق... رحيق دخلت قلعت الفستان. غزل: بصي ننادي كريم يقول ايه رأيه في الفستان... ليلي: لا متوترة... اسيل: هو الليلة الفرح يعني... اسيل: كريم تعالي... كريم دخل و شاف الفستان. اسيل: مش ناوي تشوف اختك يا ابني... ادهم: ايه لازمة المشاوير...
اسيل: كسووووول... كريم: بسم الله ما شاء الله، الفستان قمر... اسيل: و اللي لابساه... كريم: قمرين يا بنتي... ادهم: حلو يا حبيبتي... ليلي(بكسوف): شكرا... اسيل: خشي بقي اقلعيه و نشوف واحد غيره... كريم: نعم ليه؟ اسيل: هنحطه احتياطي و نروح نشوف الاحلي... رحيق: ايوه فعلا... ادهم: هو انت عايزني اشيلك عيونك و لا ايه؟ الشاب(بخوف): ليه بس يا فندم؟ ادهم: طب بص قدامك علشان مخلكش اعمي... اسيل(بهمس): هو عمل ايه؟
ادهم: بيبص لشفايفك... اسيل بصتله بصدمة و اتصدمت من قوة ملاحظته... اسيل(بصدمة): انت ملاحظ اوي كدة... ادهم: اي حد يبص لاميرتي يبقي هخليه يبات قتيل. اسيل: طب يلا نشوف في مكان تاني... الشاب: ليه بس يا فندم؟ ادهم ضرب الواد بوكس... ادهم: ملكش فيه... ادهم: يلا بينا... الكل خرج و لفوا كتير و مفيش حاجة عجبت رحيق و ليلي مفيش حاجة كانت مناسبة ليها... اسيل(بوجع): اه يا رجلي... ادهم شالها... اسيل: انت ما بتصدق.
ادهم: اه ملكيش فيه... ادهم خد اسيل و دخل مطعم و الكل وراه... باسم: تأكلوا ايه؟ اسيل: نووووووم... اسيل نامت علي كتف ادهم... ادهم: اطلبوا ليا انا و اسيل بيتزا... باسم: و انتي يا حبيبتي. غزل: بيتزا عادي. باسم: حد عايز بيتزا تاني؟ رحيق: انا... عدي: جيب بقي للكل بيتزا... ادهم: يا عصافير الحب... كريم(باحراج): احم يعني في ايه؟ ليلي: هي اسيل نامت... ادهم: روحوا لترابيزة يا بني لوحدكوا يلا... ادهم: انتشروا...
كريم و ليلي و عدي و رحيق قعدوا علي ترابيزة واحدة، و ادهم و اسيل و غزل و باسم علي ترابيزة جمب بعض يعني... ادهم: حبيبتي اسيل. باسم: ابقي قابلني لو صحيت... غزل: اومال ايه؟ باسم(بخبث): شايف القطة دي. ادهم بص ناحية ما باسم بص، و استغل الفرصة دي علشان ينتقم من اللي هي عملته الصبح... ادهم(بهمس): روح فضي ليا الحمام كله... باسم(بهمس): عيوني... غزل: حرام عليكوا، هتعملوا ايه؟ ادهم: اسكتي...
باسم قام و اتفق مع مدير المطعم، و فضي كل الحمام... ادهم شال اسيل... عدي: رايح فين؟ رحيق: اه صح... ادهم: جاي... ادهم راح و هو شايل اسيل للحمام و قعدها علي الرخامة اللي في الحمام... اسيل(بنوم): امممممم... ادهم: هات يا باسم... باسم ودي لادهم قطة و ادهم قربها من ودن اسيل... اسيل(بصريخ): عاااااااا، ابعدها عني... اسل قامت وقفت... اسيل(بصريخ): ادهم بليز ابعدها عني... ادهم(بضحك): ابدا...
ادهم ساب القطة في الارض و هو وقف عند الباب. اسيل(بصريخ): بليز يا ادهم خلاص اسفة اسفة و ربنا خلاص... ادهم(بضحك): هتعملي مقالب تاني؟ اسيل(بصريخ): ابدا... و بعدين اسيل لقت القطة نطت علي الحوض و بتروح عند رجليها... اسيل(بصريخ): ادهم ارجوك اسفة... اسيل(بصريخ و دموع): بليز خلاص بليز... ادهم شال اسيل و اسيل مسكت فيه جامد... اسيل(بدموع): بليز ابعدها عني... ادهم: اياكي تخافي طول ما انا جمبك فاهمة...
اسيل(بدموع): حاضر حاضر... ادهم سند بضهره علي الحيطة و قرب اسيل منه و(لخيالكوا)... اسيل(بصريخ): يععععع القطة... ادهم(بضيق): يا شيخة فصلتيني... ادهم نزل اسيل و اسيل خرجت بره الحمام بسرعة... ادهم: تعالي هنا يا طفلتي... اسيل(ببرود): متكلمنيش فاهم... ادهم: اللي يشوفك دلوقتي ميشوفكيش من دقيقة... باسم: ايه اخبار القطة؟ اسيل: باسم الكلب و ربنا لاوريك... رحيق: حصل ايه هو انتي اللي كنتي بتصرخي؟ اسيل: لا، كلي انتي...
ليلي: و لا ادهم اللي كان بيضحك... اسيل بصتله بغيظ و داست علي اسنانها بغيظ مكتوم... اسيل: بكرهك يا ادهم انت و باسم... كريم: عمل ايه؟ عدي: اكيد كان بينتقم من الصبح... اسيل: و ربنا يا ادهم لاوريك بس... غزل: يلا كلوا... اسيل(بقرف): لا انا عايزة استحمي انا قرفانة من نفسي القطة جت جمب رجلي لا... ادهم(بضحك): للدرجة دي؟ انتي مبتشوفيش الناس اللي بتعيش و تاكل مع القطط... اسيل: انا مالي...
اسيل بدأت تأكل بشهية اوي و خلصت البيتزا بتاعتها... اسيل: هات بقي من البيتزا بتاعتك اكل... ادهم: خديها كلها و لو عايزة تأكليني انا كمان معنديش مانع... اسيل: اووووووفر... باسم: انتوا االي مش بيعجبكوا حاجة... غزل: ازاي بقي؟ باسم: نكون رومانسين مش عاجب، نكون كويسين مش عاجب، ندلعكوا مش عاجب، نعمل اي حاجة مش عاجب... رحيق: اكيد مش هتعجبنا مش انتوا اللي عاملينها... عدي: ليه ان شاء الله؟
ليلي: كدة في ناس غيركوا احسن... كريم: طب اتظبطتي علشان مظبطكيش قدام اخوكي. اسيل: انتوا فاكرين ان احنا هنخاف... ادهم: الله يرحم مشوفتهاش و هي ماسكة فيا خايفة من القطة... اسيل: يعني لو كان اي حد غيرك كنت همسك فيه برضو اوي، حتى لو كان طارق... ادهم رمي البيتزا علي الترابيزة... ادهم(بعصبية): يخرب بيت زفت طارق يا شيخة ينعل ابو طارق يا ستي ايه يا شيخة هو طالع لينا في البخت... طارق: اسيل...
ادهم(بعصبية): اهو طارق جه اشبعي بيه... ادهم ساب ليهم الترابيزة و مشي. و اسيل كان بتضحك... طارق: ازيك يا اسيل... اسيل: بخير يا طارق... طارق: اخبارك نسيت اعرفك... اسيل: مين؟ طارق: نسرين بنت عمي و ان شاء الله هنتخطب قريب. اسيل(بفرحة): بجد الف الف مبروك... طارق: اللي يبارك فيكي... اسيل: تشرفت بيكي يا انسة نسرين. نسرين: طارق علطول بيتكلم عليك، طلعتي حلوة اوي. اسيل: يا قلبي تسلمي. انتي احلي...
اسيل: عن اذنكوا هروح مكان مهم... اسيل قامت... باسم: اتفضلوا... طارق: لا علشان منزعجكوش. غزل: لا عادي و لا يهمكوا... نسرين: لا بلاش... طارق: عن اذنكوا... طارق و نسرين مشيوا... عدي: رزل... رحيق: حرام عليك... عدي: تروحي تتجوزيه. رحيق: رجالة قفوشة... -عند ادهم راح وقف علي سور المول في الدور اللي فيه المطعم، اسيل خرجت بصت عليه و راحت ليه. اسيل: كان معاه خطيبته... ادهم: انا مالي...
اسيل وقفت علي الحتة الصغيرة اللي بيبقي فيها السور و مالت بجسمها و بصت لادهم بحب... اسيل: مالك انك بتحبني... ادهم: و لو... اسيل: طب مالك اني بحبك... ادهم: مليش فيه روحي كلي... اسيل(بحزن): انت رميت البيتزا... ادهم مسكها من دقنها و قربها منه... ادهم: اياكي تنطقي اسم راجل تاني فاهمة. اسيل حاوطت رقبته بإيديها... اسيل: قلبي... ادهم: يا ربي علي الضعف بقي... اسيل: ها هنعمل ايه بقي؟ ادهم: تحكي ليلي مالها...
اسيل: توعدني انك مش هتتصرف بغضب او تتعصب و تسمعني و تحل الموضوع بهدوء... ادهم(بحب): حاضر يا حبيبتي... اسيل: في حد هدد ليلي بصور و عايز 5 مليون جنيه... ادهم فتح عيونه بصدمة و زق اسيل...
رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والعشرون
ان ادهم خلي اسيل تقول ليه ليلي مالها... اسيل: في حد هدد ليلي بصور و عايز 5 مليون جنيه... ادهم فتح عيونه بصدمة و زق اسيل... ادهم مسك اسيل و زقها و وقعوا علي الارض. و سمعوا صوت رصاص... اسيل(بخوف و هي ماسكة في ادهم): في ايه؟ ادهم: معرفش... كل الناس بدأت تجري و تمشي... طارق و نسرين كانوا ماشين من جمب اسيل و ادهم و لما سمعوا صوت الرصاص وطوا رأسهم جمبهم... ادهم: قومي براحة يا اسيل و وطي رأسك...
اسيل: حاضر... عدي: هو في ايه؟ ادهم: حد حاول يضرب نار علينا... رحيق(بخوف): طب هيحصل ايه؟ ادهم: هنروح يلا بسرعة... طارق(بخوف): ممكن تأخدونا معاكوا. باسم: ليه مش راجل؟ نسرين: بليز احنا خايفين... اسيل: خلاص يا جماعة يلا يا طارق... و بعدين ضرب نار اشتغل تاني و الكل وطي رأسه. اسيل: ادهم شكلهم جاين علشاني هروح ليهم... ادهم: مش عايز اسمع كلمة يا اسيل... غزل: انا خايفة اوي... باسم: متخافيش. كريم: ما حد يتصرف...
ادهم: مين معاه مسدسه؟ كريم و عدي و باسم: انا... ادهم: و انا، هنرد ليهم الطلقات... كريم: تمام... ادهم: اسيل اول ما اقوم اضرب اجري فاهمة. اسيل: مش هسيبك... ادهم(بحدة): اسيل اسمعي الكلام... باسم: اجري يا غزل بس براحة... غزل(بخوف): حاضر حاضر... رحيق: هنجري امتي؟ عدي: لما انا و ادهم و كريم و باسم نضرب نار ونقف. ليلي(بخوف): طب و انتوا. كريم: ملكيش دعوة... ادهم(بحدة): امشوا... اسيل قربت منه و باسته من راسه...
اسيل: اسفة يا ادهم... عدي: واحد اتنين تلاتة، اجروا... عدي و باسم و كريم و ادهم بدأوا يضربوا نار... و البنات جريت و طارق و نسرين... اسيل: رحيق رحيق خدي البنات و اجري و خلي بالك من غزل. طارق: و انتي... اسيل: جاية... اسيل دخلت الحمام و قفلت الباب عليها... فتحت تليفونها و الخط اتفتح... اسيل: لو سمحت عايزين قوات حالا في هجوم علي مول(، ) في منطقة(، )... شخص: طب اهدي اهدي، العدد كام...
اسيل(بعصبية): انتوا مجانين. انا الصحفية اسيل الجارحي. شخص: طب صوري... اسيل(بعصبية): اتصرفوا هنا في عائلات كتير و عائلة الشافعي انجزوا. شخص: تمام جايين... اسيل خرجت تدور علي الامن لقتهم كلهم مضروبين، خدت مسدساتهم و جهاز الكهرباء و جريت علي ادهم و الباقي... عدي: ادهم الرصاص خلص... ادهم: مش مهم المهم ان البنات مشيوا... باسم: هنعمل ايه؟ اسيل(بصريخ): ادهم... ادهم بص لقي واحد ماسك اسيل جامد من شعرها...
ادهم(بعصبية): سيبها... كريم: انتي غبية ايه اللي جابك؟ اسيل(بوجع): بليز انا معملتش حاجة... شخص1: ارميهم جمب الباقي... و في ناس كتفت ادهم و باسم و عدي و كريم و زقوا اسيل عليهم... ادهم(بحدة): ماشي يا اسيل، دي صفات الزوجة المطيعة... اسيل(بهمس): اسمعني. باسم(بحدة): مش عايزين نسمع حاجة... اسيل(بهمس): الشنطة بتاعتي فيها مسدسات و اجهزة الكهرباء... عدي(بهمس): جبتيها منين؟ اسيل(بهمس): من الامن...
ادهم(بهمس): حاولي فكي ايدي يا اسيل... اسيل كانت في ضهر ادهم، و حاولت تفك ايد ادهم كتير لغاية ما فكتها... ادهم خد مسدس من شنطة اسيل و وجهة ناحية زعيم العصابة... ادهم: كله ينزل المسدسات... اسيل كانت بتفك ايد باسم و عدي و كريم... و كل واحد خد مسدسه و وجهة ناحية حد... و بعدين سمعوا صوت انفجار، و الشرطة دخلت و انقذت الرهائن، و قبضت علي العصابة. ادهم(بخضة): فين اسيل؟ باسم: كانت هنا من شوية...
ادهم و باسم و عدي و كريم قعدوا يدورا عليها... ادهم قعد يلف علي كل الحمامات... ادهم فتح الحمام لقي اسيل منكمشة علي نفسها و في حضنها بنت صغيرة... ادهم(بخضة): اسيل انتي كويسة؟ اسيل(بابتسامة باهتة): اه اه... البنت(بعياط): هترجعيني لبابي... اسيل: اكيد يا روحي... ادهم قوم اسيل و حضنها و هي مسكت فيه جامد. البنت: بابي لما كان يخاصم مامي كان بيحضنها... اسيل ضحكت و هي في حضن ادهم... ادهم(بهمس): بحبك اوي.
اسيل(بكسوف): و انا كمان... اسيل: طب يلا نشوف مامت البنت دي. ادهم مسك البنت و شالها، و اسيل بصتله برفعة حاجب. ادهم: ايه؟ اسيل: انت هتحب بنتنا اكتر مني يا ادهم... ادهم: يا ستي هي فين بس الاول... اسيل ضربته في كتفه... اسيل: يا رزل... ادهم حاوط اسيل بدراعه و شايل البنت... باسم: انتي كويسة؟ اسيل: اه... كريم: هو انتوا لحقتوا خلفتوا... ادهم ضربه قلم بهزار. ادهم: ياض احترم نفسك. عدي: طب يلا عايز اطمن علي رحيق.
اسيل: هنشوف مامت البنت الاول... واحدة(بعياط): بنتي... الست دي شالت البنت من ادهم و قعدت تحضنها و تبوس فيها... ادهم شدد علي حضنه لاسيل... واحدة: شكرا شكرا جدا ربنا يخليكوا لبعض و يحمكيوا و يرزقكوا بالذرية الصالحة ان شاء الله... اسيل(بهمس): امين... واحدة: عند اذنكوا... و الكل نزل لتحت لقوا البنات قاعدة بتعيط. و راحوا ليهم...
رحيق(بعياط): عدي مات مات و مش هيرجع في الدنيا دي تاني، و اسيل هتسبني لوحدي احارب الناس الوحشة دي... ليلي(بعياط): كريم سابني و مشي و ادهم مش هيبقي سند ليا تاني هبقي من غير سند. غزل(بعياط): ابني و لا بنتي لما يتولدوا هقولهم ايه ابوكم مات سابني لوحدي و مات بعد عني... و التلاتة قعدوا يعيطوا، و ادهم و كريم و عدي و اسيل و باسم مش قادرين يمسكوا نفسهم من الضحك... عدي: رحيق.
رحيق(بعياط): انا بقيت اتخيل صوته من دلوقتي اه يا قلبي... اسيل: ناس وحشة ايه دي يا ماما اللي انتي هتحاربيهم انتي بتخافي تقتلي نملة... رحيق: شايفين بتخيل اصواتهم ازاي؟ ليلي(بفرحة): ادهم... رحيق(بعياط): حتى انتي بقيتي تتخيليهم... غزل(بعياط): انا عايزة باسم... باسم حضن غزل من ضهرها، و عدي ضرب رحيق قفا علي قفاها، و كريم باس ليلي من رأسها... رحيق(بفرحة و عياط): انا مش بتخيل صح صح، مش بتخيل. انت حقيقي صح...
اسيل: اه يا اختي. غزل(بسعادة): مش هربي ابني لوحدي صح... باسم: قاعد علي قلبك يا اختي. غزل(بفرحة): بحبك اوي... ليلي: انت كويس. كريم: انا كويس بيكي... ادهم: طب يلا بقي بينا... كل ثنائي رجع في عربيته...
-في مكان تاني... في القصر... صفية: سوزان خفي علي رحيق شوية... سوزان: ملكيش فيه... صفية: يا بنتي ابنك هيكرهك... سوزان: و لو برضو... صفية: طب اعملي زيي، مش هتخسري ابدا. سوزان: فكك، البت دي مش عايزاها تبقي مرات ابني. عبدالرحيم(بحدة): و ابنك عايزها يا سوزان و هو الراجل هو اللي يختار فاهمة... سوزان: بس برضو مش موافقة... عبدالرحيم: مش هتتغيري يا شيخة... عبدالرحيم: اكسبي ابنك في صفك يا سوزان...
سامر: جينا في وقت مش مناسب. عبدالرحيم: تنور في اي وقت... صفية: اخبار فردوس هانم ايه؟ نيرة(بحزن): اهي زي ما هي ربنا يشفيها... عبدالرحيم: ان شاء الله... احمد: اهلا يا عجوز... سامر: مين ده اللي عجوز انت اللي عجزت و كبرت و بقيت تخرف بس... احمد: طب ما تيجي اغلبك شطرنج. سامر: معنديش مانع... عبدالرحيم: و انا هبقي حكم... نيرة: و انا هشجع جوزي... صفية: و انا كمان... سوزان(بقرف): ناس مقرفة... سوزان سابتهم و مشيت...
سامر و احمد بيلعبوا شطرنج و عبدالرحيم بيحكم و صفية و نيرة بيشجعوا اجوازهم و قاعدين بيضحكوا... سوزان(بصريخ): الحقوا ده المول اللي العيال فيه اتفجر و في ناس دخلته... الكل اتخض و اول ماشافوا الخبر لسة هيخرجوا من القصر و هما زعلانين، الشباب وصلت... ادهم(بخضة): في ايه؟ صفية(بعياط): حبيبي انت كويس... عدي: هي الاخبار لحقت تيجي... سوزان حضنت عدي و ماسكة فيه مش عايزة تسيبه... اسيل: احنا بخير خلاص...
اسيل و رحيق حضنوا نيرة... ليلي: و انا مليش في الحضن ده يا ست صفية و لا ايه... ليلي حضنت مامتها و ادهم... احمد باسم رأس اسيل. ادهم: لا كدة نزعل محدش يقرب من اسيل تاني. اسيل: في ايه الله؟ ادهم: انتي ملكي انا لوحدي بس... اسيل: لا جدو محمد مقالش كدة... غزل: هنقلبها حزن. كريم: انا خالع... باسم: مراتي تعبانة و انا باي... باسم شال غزل و راحوا علي الفيلا... نيرة و سامر و رحيق راحوا وراه...
عدي: خلاص يا امي خلاص يا حبيبتي... سوزان: كنت خايفة عليك... عدي: تسلمي يا امي... اسيل: انا طالعة انام و محدش يصحيني علشان منزعلش... ادهم: خديني في ايدك. اسيل: ليه عيل صغير؟ ادهم(بهمس): لا بحبك... اسيل: تزعلني و بعدين تصالحني... ادهم: ده الحب، ازعلك علشان اصالحك... اسيل ضحكت علي كلامه... عدي: انا طالع انام... ليلي(بحزن): و انا... و كل واحد راح لاوضته... عبدالرحيم و صفية و احمد و سوزان ناموا، عدي نام.
-عند ليلي... ليلي قعدت تعيط جامد و هي خايفة لاسيل متعرفش تتصرف، و بعدين الرقم اتصل بيها تاني. الخط اتقتح... مجهول: جهزتي الفلوس؟ ليلي(بخوف): اه اه... مجهول: عارفة لو قولتي لحد. ليلي(بخوف): لا مقولتش... مجهول: هنتقابل بكرة في كافيه(، )الساعة5. ليلي: حاضر حاضر... ليلي قفلت التليفون و قعدت تعيط كتير، و بعدين جت ليها ماسدج من اسيل... المضمون متخافيش و نامي و انتي مطمنة.
ليلي: الميعاد بكرة الساعة خمسة في كافيه(، ). اسيل: ماشي نامي و متشليش هم... ليلي ارتاحت نوعا ما و نامت...
-عند اسيل و ادهم... ادهم: انا خذت دوش و هاجي انااااام، خشي خدي انتي كمان و تعالي... اسيل: بص هو مينفعش تنام... ادهم: ليه؟ اسيل(بتوتر): انا عايزاك... ادهم(بمكر): مش فاهم... اسيل(بتوتر): هتكلم معاك... ادهم: تمام مستنيكي... اسيل: تمام... - اسيل خذت هدومها و خدت دوش سريع و لبست عباية بيتي قصيرة باللون الاسود و عليها رسومات كرتونية و لغاية الركبة، و حطت روچ هادي و بسيط و لمت شعرها علي شكل كحكة اي كلام...
اسيل: مش لابس التي شيرت ليه؟ ادهم: حريتي... اسيل: تمام. اسيل: احم بص في موضوع كدة. ادهم: سامعك... اسيل: موضوع بخصوص ليلي... ادهم(بنوم): ايه يا حبيبتي؟ اسيل: لا بليز متنامش... اسيل(بسرعة): في حد مهدد ليلي بصور مقابل تدفع 5 مليون جنيه... و اسيل قامت بسرعة من جمبه وقفت بمسافة كافية بعيد عنه... ادهم لا ثانية اتنين تلاتة بس يستوعب... ادهم: نعم... اسيل: في ناس مهددة ليلي.
ادهم قام و قرب من اسيل و حاصرها بين الحيطة و بينه... اسيل: يعني بليز متضربش... ادهم كان بيحاول يمتص غضبه و عصبيته علشان ميخسرش اسيل تاني، و بيحاول يهدي نفسه... ادهم(بابتسامة مصطنعة): احكي يا اسيل اللي تعرفيه... اسيل(بتوتر): في حد بعت ليها صور و هددها لاما تدفع 5 مليون لاما الصور هتتنشر... ادهم ساب اسيل و لسة هيخرج. اسيل: لا يا ادهم اصبر. ادهم: هشوف الصور يا اسيل. اسيل: هي معايا ما صدقت البت تنام.
ادهم مسك موبايل اسيل... ادهم: الباسورد؟ اسيل خدته منه و فتحته هي... اسيل: اهي الصور... ادهم شاف الصور و زاد من ضغطه علي التليفون... اسيل قربت منه و مسكت ايده و شالت التليفون منه، و حاوطته بدراعتها... اسيل: ادهم لازم نهدأ و نتصرف بالعقل. و انا عندي حل... ادهم(بشئ من الهدوء): ايه؟ اسيل: انا هلبس نقاب و هروح للشخص ده و لما يديني الصور و اجي اوديله الفلوس يكون البوليس جه... ادهم: هاجي معاكي.
اسيل: بس هو قالها محدش يجي معاكي و لا تقولي لحد... ادهم: هبقي اقعد في مكان بعيد عنك... اسيل: اه تمام... اسيل قعدت ادهم علي السرير و قعدت تعمله مساچ علي رقبته و دماغه، هي حاسة بيه لانها هي كمان تعبانة و مرت بالتوتر ده... ادهم نام و اسيل فضلت بصاله شوية و بعدين حضنته و نامت...
-في الصباح الباكر... ليلي(بهمس): اسيل اسيل... ادهم: عايزة ايه يا ليلي؟ ليلي(بتوتر): ها كنت بصحيها علشان الوقت اتأخر يعني... ادهم: قربي يا ليلي. ليلي قربت من ادهم و وطت رأسها، ادهم رفع رأسها. ادهم: انتي اخت ادهم الشافعي مستحيل رأسك توطيها ابدا رأسك تبقي عالية فوق دايما انتي شرف عائلة الشافعي. خليكي عارفة اني واثق فيكي و مستحيل اسمح لكلب خسيس زي ده يفضحك و هتكون نهايته علي ايدي يا اسيل...
ليلي(باحراج): انا ليلي... ادهم: احم اه متزعليش... ليلي(بفرحة): ربنا يخليك ليا... ادهم حضن ليلي جامد... اسيل(بحب): يا سلام علي الحب... ادهم(بحب مماثل): صباح الورد و الياسمين و صباح كل حاجة حلوة... اسيل خدودوها احمرت و اتكسفت... ليلي: طب اسيبكوا بقي... اسيل: لا انا عارفة اخوكي مش بيرحم انا داخلة اغير هدومي... ادهم: كدة ده انا برئ... اسيل: بالستر يا بيبي... ادهم: لا و النبي، ايه بيبي دي؟ اسيل: مش عجباك.
ادهم: اه. اسيل: روح اضرب نفسك في الحيطة... ادهم: ان شاء الله. ليلي: مش بتخلصوا انا ماشية... اسيل لسة هتقوم ادهم رمي نفسه علي السرير و نيم اسيل علي بطنه زي البيبي... اسيل: لا انا مش طفلة... ادهم: هشششش، اسمعيني... اسيل: اتفضل... ادهم: تعرفي اني غلطت النهاردة و قولت اسمك... اسيل: و هي دي غلطة. ادهم: لا و انا بتكلم مع ليلي قولت ليها ماشي يا اسيل... اسيل: اه يعني بتحبني... ادهم: لا انا عديت المرحلة دي من زمان...
اسيل: امممم... ادهم: ايه؟ اسيل لسة هتتكلم باسم دخل... باسم(بزعيق): الحقونا البيت بيولع...