رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والعشرون
ان ادهم خلي اسيل تقول ليه ليلي مالها... اسيل: في حد هدد ليلي بصور و عايز 5 مليون جنيه... ادهم فتح عيونه بصدمة و زق اسيل... ادهم مسك اسيل و زقها و وقعوا علي الارض. و سمعوا صوت رصاص... اسيل(بخوف و هي ماسكة في ادهم): في ايه؟ ادهم: معرفش... كل الناس بدأت تجري و تمشي... طارق و نسرين كانوا ماشين من جمب اسيل و ادهم و لما سمعوا صوت الرصاص وطوا رأسهم جمبهم... ادهم: قومي براحة يا اسيل و وطي رأسك...
اسيل: حاضر... عدي: هو في ايه؟ ادهم: حد حاول يضرب نار علينا... رحيق(بخوف): طب هيحصل ايه؟ ادهم: هنروح يلا بسرعة... طارق(بخوف): ممكن تأخدونا معاكوا. باسم: ليه مش راجل؟ نسرين: بليز احنا خايفين... اسيل: خلاص يا جماعة يلا يا طارق... و بعدين ضرب نار اشتغل تاني و الكل وطي رأسه. اسيل: ادهم شكلهم جاين علشاني هروح ليهم... ادهم: مش عايز اسمع كلمة يا اسيل... غزل: انا خايفة اوي... باسم: متخافيش. كريم: ما حد يتصرف...
ادهم: مين معاه مسدسه؟ كريم و عدي و باسم: انا... ادهم: و انا، هنرد ليهم الطلقات... كريم: تمام... ادهم: اسيل اول ما اقوم اضرب اجري فاهمة. اسيل: مش هسيبك... ادهم(بحدة): اسيل اسمعي الكلام... باسم: اجري يا غزل بس براحة... غزل(بخوف): حاضر حاضر... رحيق: هنجري امتي؟ عدي: لما انا و ادهم و كريم و باسم نضرب نار ونقف. ليلي(بخوف): طب و انتوا. كريم: ملكيش دعوة... ادهم(بحدة): امشوا... اسيل قربت منه و باسته من راسه...
اسيل: اسفة يا ادهم... عدي: واحد اتنين تلاتة، اجروا... عدي و باسم و كريم و ادهم بدأوا يضربوا نار... و البنات جريت و طارق و نسرين... اسيل: رحيق رحيق خدي البنات و اجري و خلي بالك من غزل. طارق: و انتي... اسيل: جاية... اسيل دخلت الحمام و قفلت الباب عليها... فتحت تليفونها و الخط اتفتح... اسيل: لو سمحت عايزين قوات حالا في هجوم علي مول(، ) في منطقة(، )... شخص: طب اهدي اهدي، العدد كام...
اسيل(بعصبية): انتوا مجانين. انا الصحفية اسيل الجارحي. شخص: طب صوري... اسيل(بعصبية): اتصرفوا هنا في عائلات كتير و عائلة الشافعي انجزوا. شخص: تمام جايين... اسيل خرجت تدور علي الامن لقتهم كلهم مضروبين، خدت مسدساتهم و جهاز الكهرباء و جريت علي ادهم و الباقي... عدي: ادهم الرصاص خلص... ادهم: مش مهم المهم ان البنات مشيوا... باسم: هنعمل ايه؟ اسيل(بصريخ): ادهم... ادهم بص لقي واحد ماسك اسيل جامد من شعرها...
ادهم(بعصبية): سيبها... كريم: انتي غبية ايه اللي جابك؟ اسيل(بوجع): بليز انا معملتش حاجة... شخص1: ارميهم جمب الباقي... و في ناس كتفت ادهم و باسم و عدي و كريم و زقوا اسيل عليهم... ادهم(بحدة): ماشي يا اسيل، دي صفات الزوجة المطيعة... اسيل(بهمس): اسمعني. باسم(بحدة): مش عايزين نسمع حاجة... اسيل(بهمس): الشنطة بتاعتي فيها مسدسات و اجهزة الكهرباء... عدي(بهمس): جبتيها منين؟ اسيل(بهمس): من الامن...
ادهم(بهمس): حاولي فكي ايدي يا اسيل... اسيل كانت في ضهر ادهم، و حاولت تفك ايد ادهم كتير لغاية ما فكتها... ادهم خد مسدس من شنطة اسيل و وجهة ناحية زعيم العصابة... ادهم: كله ينزل المسدسات... اسيل كانت بتفك ايد باسم و عدي و كريم... و كل واحد خد مسدسه و وجهة ناحية حد... و بعدين سمعوا صوت انفجار، و الشرطة دخلت و انقذت الرهائن، و قبضت علي العصابة. ادهم(بخضة): فين اسيل؟ باسم: كانت هنا من شوية...
ادهم و باسم و عدي و كريم قعدوا يدورا عليها... ادهم قعد يلف علي كل الحمامات... ادهم فتح الحمام لقي اسيل منكمشة علي نفسها و في حضنها بنت صغيرة... ادهم(بخضة): اسيل انتي كويسة؟ اسيل(بابتسامة باهتة): اه اه... البنت(بعياط): هترجعيني لبابي... اسيل: اكيد يا روحي... ادهم قوم اسيل و حضنها و هي مسكت فيه جامد. البنت: بابي لما كان يخاصم مامي كان بيحضنها... اسيل ضحكت و هي في حضن ادهم... ادهم(بهمس): بحبك اوي.
اسيل(بكسوف): و انا كمان... اسيل: طب يلا نشوف مامت البنت دي. ادهم مسك البنت و شالها، و اسيل بصتله برفعة حاجب. ادهم: ايه؟ اسيل: انت هتحب بنتنا اكتر مني يا ادهم... ادهم: يا ستي هي فين بس الاول... اسيل ضربته في كتفه... اسيل: يا رزل... ادهم حاوط اسيل بدراعه و شايل البنت... باسم: انتي كويسة؟ اسيل: اه... كريم: هو انتوا لحقتوا خلفتوا... ادهم ضربه قلم بهزار. ادهم: ياض احترم نفسك. عدي: طب يلا عايز اطمن علي رحيق.
اسيل: هنشوف مامت البنت الاول... واحدة(بعياط): بنتي... الست دي شالت البنت من ادهم و قعدت تحضنها و تبوس فيها... ادهم شدد علي حضنه لاسيل... واحدة: شكرا شكرا جدا ربنا يخليكوا لبعض و يحمكيوا و يرزقكوا بالذرية الصالحة ان شاء الله... اسيل(بهمس): امين... واحدة: عند اذنكوا... و الكل نزل لتحت لقوا البنات قاعدة بتعيط. و راحوا ليهم...
رحيق(بعياط): عدي مات مات و مش هيرجع في الدنيا دي تاني، و اسيل هتسبني لوحدي احارب الناس الوحشة دي... ليلي(بعياط): كريم سابني و مشي و ادهم مش هيبقي سند ليا تاني هبقي من غير سند. غزل(بعياط): ابني و لا بنتي لما يتولدوا هقولهم ايه ابوكم مات سابني لوحدي و مات بعد عني... و التلاتة قعدوا يعيطوا، و ادهم و كريم و عدي و اسيل و باسم مش قادرين يمسكوا نفسهم من الضحك... عدي: رحيق.
رحيق(بعياط): انا بقيت اتخيل صوته من دلوقتي اه يا قلبي... اسيل: ناس وحشة ايه دي يا ماما اللي انتي هتحاربيهم انتي بتخافي تقتلي نملة... رحيق: شايفين بتخيل اصواتهم ازاي؟ ليلي(بفرحة): ادهم... رحيق(بعياط): حتى انتي بقيتي تتخيليهم... غزل(بعياط): انا عايزة باسم... باسم حضن غزل من ضهرها، و عدي ضرب رحيق قفا علي قفاها، و كريم باس ليلي من رأسها... رحيق(بفرحة و عياط): انا مش بتخيل صح صح، مش بتخيل. انت حقيقي صح...
اسيل: اه يا اختي. غزل(بسعادة): مش هربي ابني لوحدي صح... باسم: قاعد علي قلبك يا اختي. غزل(بفرحة): بحبك اوي... ليلي: انت كويس. كريم: انا كويس بيكي... ادهم: طب يلا بقي بينا... كل ثنائي رجع في عربيته...
-في مكان تاني... في القصر... صفية: سوزان خفي علي رحيق شوية... سوزان: ملكيش فيه... صفية: يا بنتي ابنك هيكرهك... سوزان: و لو برضو... صفية: طب اعملي زيي، مش هتخسري ابدا. سوزان: فكك، البت دي مش عايزاها تبقي مرات ابني. عبدالرحيم(بحدة): و ابنك عايزها يا سوزان و هو الراجل هو اللي يختار فاهمة... سوزان: بس برضو مش موافقة... عبدالرحيم: مش هتتغيري يا شيخة... عبدالرحيم: اكسبي ابنك في صفك يا سوزان...
سامر: جينا في وقت مش مناسب. عبدالرحيم: تنور في اي وقت... صفية: اخبار فردوس هانم ايه؟ نيرة(بحزن): اهي زي ما هي ربنا يشفيها... عبدالرحيم: ان شاء الله... احمد: اهلا يا عجوز... سامر: مين ده اللي عجوز انت اللي عجزت و كبرت و بقيت تخرف بس... احمد: طب ما تيجي اغلبك شطرنج. سامر: معنديش مانع... عبدالرحيم: و انا هبقي حكم... نيرة: و انا هشجع جوزي... صفية: و انا كمان... سوزان(بقرف): ناس مقرفة... سوزان سابتهم و مشيت...
سامر و احمد بيلعبوا شطرنج و عبدالرحيم بيحكم و صفية و نيرة بيشجعوا اجوازهم و قاعدين بيضحكوا... سوزان(بصريخ): الحقوا ده المول اللي العيال فيه اتفجر و في ناس دخلته... الكل اتخض و اول ماشافوا الخبر لسة هيخرجوا من القصر و هما زعلانين، الشباب وصلت... ادهم(بخضة): في ايه؟ صفية(بعياط): حبيبي انت كويس... عدي: هي الاخبار لحقت تيجي... سوزان حضنت عدي و ماسكة فيه مش عايزة تسيبه... اسيل: احنا بخير خلاص...
اسيل و رحيق حضنوا نيرة... ليلي: و انا مليش في الحضن ده يا ست صفية و لا ايه... ليلي حضنت مامتها و ادهم... احمد باسم رأس اسيل. ادهم: لا كدة نزعل محدش يقرب من اسيل تاني. اسيل: في ايه الله؟ ادهم: انتي ملكي انا لوحدي بس... اسيل: لا جدو محمد مقالش كدة... غزل: هنقلبها حزن. كريم: انا خالع... باسم: مراتي تعبانة و انا باي... باسم شال غزل و راحوا علي الفيلا... نيرة و سامر و رحيق راحوا وراه...
عدي: خلاص يا امي خلاص يا حبيبتي... سوزان: كنت خايفة عليك... عدي: تسلمي يا امي... اسيل: انا طالعة انام و محدش يصحيني علشان منزعلش... ادهم: خديني في ايدك. اسيل: ليه عيل صغير؟ ادهم(بهمس): لا بحبك... اسيل: تزعلني و بعدين تصالحني... ادهم: ده الحب، ازعلك علشان اصالحك... اسيل ضحكت علي كلامه... عدي: انا طالع انام... ليلي(بحزن): و انا... و كل واحد راح لاوضته... عبدالرحيم و صفية و احمد و سوزان ناموا، عدي نام.
-عند ليلي... ليلي قعدت تعيط جامد و هي خايفة لاسيل متعرفش تتصرف، و بعدين الرقم اتصل بيها تاني. الخط اتقتح... مجهول: جهزتي الفلوس؟ ليلي(بخوف): اه اه... مجهول: عارفة لو قولتي لحد. ليلي(بخوف): لا مقولتش... مجهول: هنتقابل بكرة في كافيه(، )الساعة5. ليلي: حاضر حاضر... ليلي قفلت التليفون و قعدت تعيط كتير، و بعدين جت ليها ماسدج من اسيل... المضمون متخافيش و نامي و انتي مطمنة.
ليلي: الميعاد بكرة الساعة خمسة في كافيه(، ). اسيل: ماشي نامي و متشليش هم... ليلي ارتاحت نوعا ما و نامت...
-عند اسيل و ادهم... ادهم: انا خذت دوش و هاجي انااااام، خشي خدي انتي كمان و تعالي... اسيل: بص هو مينفعش تنام... ادهم: ليه؟ اسيل(بتوتر): انا عايزاك... ادهم(بمكر): مش فاهم... اسيل(بتوتر): هتكلم معاك... ادهم: تمام مستنيكي... اسيل: تمام... - اسيل خذت هدومها و خدت دوش سريع و لبست عباية بيتي قصيرة باللون الاسود و عليها رسومات كرتونية و لغاية الركبة، و حطت روچ هادي و بسيط و لمت شعرها علي شكل كحكة اي كلام...
اسيل: مش لابس التي شيرت ليه؟ ادهم: حريتي... اسيل: تمام. اسيل: احم بص في موضوع كدة. ادهم: سامعك... اسيل: موضوع بخصوص ليلي... ادهم(بنوم): ايه يا حبيبتي؟ اسيل: لا بليز متنامش... اسيل(بسرعة): في حد مهدد ليلي بصور مقابل تدفع 5 مليون جنيه... و اسيل قامت بسرعة من جمبه وقفت بمسافة كافية بعيد عنه... ادهم لا ثانية اتنين تلاتة بس يستوعب... ادهم: نعم... اسيل: في ناس مهددة ليلي.
ادهم قام و قرب من اسيل و حاصرها بين الحيطة و بينه... اسيل: يعني بليز متضربش... ادهم كان بيحاول يمتص غضبه و عصبيته علشان ميخسرش اسيل تاني، و بيحاول يهدي نفسه... ادهم(بابتسامة مصطنعة): احكي يا اسيل اللي تعرفيه... اسيل(بتوتر): في حد بعت ليها صور و هددها لاما تدفع 5 مليون لاما الصور هتتنشر... ادهم ساب اسيل و لسة هيخرج. اسيل: لا يا ادهم اصبر. ادهم: هشوف الصور يا اسيل. اسيل: هي معايا ما صدقت البت تنام.
ادهم مسك موبايل اسيل... ادهم: الباسورد؟ اسيل خدته منه و فتحته هي... اسيل: اهي الصور... ادهم شاف الصور و زاد من ضغطه علي التليفون... اسيل قربت منه و مسكت ايده و شالت التليفون منه، و حاوطته بدراعتها... اسيل: ادهم لازم نهدأ و نتصرف بالعقل. و انا عندي حل... ادهم(بشئ من الهدوء): ايه؟ اسيل: انا هلبس نقاب و هروح للشخص ده و لما يديني الصور و اجي اوديله الفلوس يكون البوليس جه... ادهم: هاجي معاكي.
اسيل: بس هو قالها محدش يجي معاكي و لا تقولي لحد... ادهم: هبقي اقعد في مكان بعيد عنك... اسيل: اه تمام... اسيل قعدت ادهم علي السرير و قعدت تعمله مساچ علي رقبته و دماغه، هي حاسة بيه لانها هي كمان تعبانة و مرت بالتوتر ده... ادهم نام و اسيل فضلت بصاله شوية و بعدين حضنته و نامت...
-في الصباح الباكر... ليلي(بهمس): اسيل اسيل... ادهم: عايزة ايه يا ليلي؟ ليلي(بتوتر): ها كنت بصحيها علشان الوقت اتأخر يعني... ادهم: قربي يا ليلي. ليلي قربت من ادهم و وطت رأسها، ادهم رفع رأسها. ادهم: انتي اخت ادهم الشافعي مستحيل رأسك توطيها ابدا رأسك تبقي عالية فوق دايما انتي شرف عائلة الشافعي. خليكي عارفة اني واثق فيكي و مستحيل اسمح لكلب خسيس زي ده يفضحك و هتكون نهايته علي ايدي يا اسيل...
ليلي(باحراج): انا ليلي... ادهم: احم اه متزعليش... ليلي(بفرحة): ربنا يخليك ليا... ادهم حضن ليلي جامد... اسيل(بحب): يا سلام علي الحب... ادهم(بحب مماثل): صباح الورد و الياسمين و صباح كل حاجة حلوة... اسيل خدودوها احمرت و اتكسفت... ليلي: طب اسيبكوا بقي... اسيل: لا انا عارفة اخوكي مش بيرحم انا داخلة اغير هدومي... ادهم: كدة ده انا برئ... اسيل: بالستر يا بيبي... ادهم: لا و النبي، ايه بيبي دي؟ اسيل: مش عجباك.
ادهم: اه. اسيل: روح اضرب نفسك في الحيطة... ادهم: ان شاء الله. ليلي: مش بتخلصوا انا ماشية... اسيل لسة هتقوم ادهم رمي نفسه علي السرير و نيم اسيل علي بطنه زي البيبي... اسيل: لا انا مش طفلة... ادهم: هشششش، اسمعيني... اسيل: اتفضل... ادهم: تعرفي اني غلطت النهاردة و قولت اسمك... اسيل: و هي دي غلطة. ادهم: لا و انا بتكلم مع ليلي قولت ليها ماشي يا اسيل... اسيل: اه يعني بتحبني... ادهم: لا انا عديت المرحلة دي من زمان...
اسيل: امممم... ادهم: ايه؟ اسيل لسة هتتكلم باسم دخل... باسم(بزعيق): الحقونا البيت بيولع...