رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر
و بعدين الكل كان خارج اسيل لاحظت شخص كدة، و وقفت. اسيل: الشخص ده انا شوفته فين؟ ادهم: يلا... اسيل مشيت و بعدين بصت وراها بصت للراجل تاني... اسيل(بهمس): مستحيل! اسيل سابتهم و طلعت تجري... ادهم: راحة فين؟ و الكل استغرب من جريها المفأجئ، و ادهم جري وراها و الكل طلعوا وراها...
اسيل طلعت السلالم بسرعة و بعدين اسيل راحت اوضة احمد، و فتحت الباب بسرعة لقت شخص بيحاول يدي احمد حقنه هواء، اسيل جريت عليه زقته، الشخص بصلها بكل غضب... الشخص: اه يا بنت ال... الشخص زقها و حاول يوديها هي حقنه الهواء و اسيل بتقاومه، ادهم دخل بسرعة و قوم الشخص ده من علي اسيل... ادهم بدأ يضرب الشخص ده... اسيل: دكتور بسرعة... و كانت بقية العائلة وصلت، و حراس ادهم جم... ادهم(بقلق): انتي كويسة؟
اسيل(بابتسامة خفيفة): اه... عبدالرحيم: يا ابنتي ايه اللي حصل؟ اسيل: معرفش بس كل اللي اعرفه ان الشخص ده حاول يخطفني قبل كدة، معرفش علاقته بيكوا. صفية: منك لله يا شيخة جوزي كان هيروح فيها بسببك. احمد: صفية متنسيش برضو انها اللي انقذتني... اسيل: و لا يهمك يا عمو... ادهم: يلا انا هكلم الدكتور و هتخرج من هنا حالا... ادهم مسك ايد اسيل و خرج من الاوضة... ادهم: اجبلك حاجة تشربيها؟
اسيل: اه هات عصير و شيبسي و شيكولاتة... ادهم: معايا بنت اختي انا... اسيل: اعتبر كدة... ادهم اتكلم مع الدكتور و خرجوا احمد من المستشفي... صفية: هركب مع احمد انا... ادهم: تمام... الكل ركب عربيته... كريم: يلا يا ادهم... ادهم: جاي وراكوا... ادهم و اسيل ركبوا عربية ادهم، و بعدها بشوية ادهم وقف و راح لسوبر ماركت... اسيل: رايح فين؟ ادهم: راح اجيب حاجة... ادهم دخل و غاب فترة و خرج بأكياس كتير و وداها لاسيل...
اسيل: ايه ده كله؟ ادهم: حاجات بنت اختي... اسيل: واو بجد تسلم يا ادهم... و اسيل باست ادهم من خده بعفوية، ادهم بصلها و ابتسم... اسيل بدأت تفتح الشيبسي و معزمتش علي ادهم و بتأكل باستمتاع، و ادهم كل شوية يبصلها باستغراب. اسيل(باحراج): احم تتفضل... ادهم(بسخرية): بعد ايه مثلا؟ اسيل: يا سيدي نسيت... ادهم: اكليني انتي علشان بسوق مش فاضي... اسيل(ببرود): سوق بإيد و كل بإيد...
ادهم: و نعمل حادثة و نموت و عائلتك تتشرد و عائلتي تزعل و رحيق تنهار و باسم يعذب غزل و... اسيل: هش هش هش، ايه بتبخ تفاؤل... اسيل بدأت تاكل ادهم، و ادهم مستمتع... ادهم: هاتي تاني... اسيل: معايا ابن اختي انا... ادهم: اعتبري كدة... صفية: يا لهووووووي هو ده ادهم... احمد: وريني كدة... احمد شاف اسيل بتاكل ادهم و ادهم مبتسم... احمد: اختارت البنت الصح يا بابا... صفية: انا مش طايقاها و مش هقبل تكون مرات ابني...
عبدالرحيم: مش المهم سعادة ابنك... صفية: الا البت دي... كريم: العب يا اسطا... اسيل و ادهم انتبهوا ليهم... ادهم(باحراج): عايز ايه؟ عدي: هيكون ايه؟ اسيل: رحيق تأخدي؟ رحيق: اه... اسيل: قرب العربية منهم يا ادهم... ادهم: هو انا جايبهم ليكي و لا لرحيق... اسيل: دي اختي و كمان اختك معاهم الله... ادهم قرب بعربيته من عربية كريم... اسيل: خد وديهم الشنطة دي... ادهم: لا... اسيل: بارد... كانوا واقفين في اشارة مرور...
اسيل مالت بجسمها علي كرسي ادهم و ناولت رحيق الشنطة، و لسة هترجع ادهم اتحرك بعربيته بسرعة. و اسيل قعدت علي رجل ادهم... اسيل(بصدمة): ايه ده؟ ادهم(ببرود): ايه؟ اسيل: وسع... ادهم: لا... اسيل: ادهم بلاش استفزاز و برود و وسع... ادهم(ببرود): بشرط... اسيل: اتفضل... ادهم: وديني بوسة... اسيل خدت ثانية اتنين تلاتة تستوعب... اسيل(بمكر): اه يعني انت عايزني ابوسك... ادهم: اه... اسيل(بمكر): عيوني...
اسيل قربت من ادهم، و بعدين صرخت... اسيل(بصريخ): الحقووووووني خاطفني... اسيل(بصريخ): مجرم خاطفني، الحقووووني. ادهم: بس بس... اسيل(بصريخ): الحقووووني... العربيات وقفت في وش عربية ادهم و ادهم اضطر انه يقف... اسيل(بهمس و ابتسامة انتصار): خدت اللي انت عاوزه يا استاذ ادهم الشافعي... شخص: انزلي يا استاذ انت... ادهم بص لاسيل بكل غيظ و غضب... ادهم فتح الباب و نزل اسيل الاول و نزل هو بكل جبروت...
ادهم: خير وقفتوني ليه؟ شخص: الشخص ده خاطفك يا انسة؟ اسيل بصت لادهم بكل مكر و خبث و ابتسامة مستفزة علي شفايفها... ادهم: ما تردي... اسيل: لا ده جوزي بس بعد عملية التجميل معرفتش اتعرف عليه... شخص(بضحك): راجل و بيعمل عمليات تجميل... اسيل(باستفزاز): اصله كان وحش اوي اوي، كان قرعة و طخين و قصير و عيونه لون و لون و ودانه كبيرة اوي، كان مقرف اوي... ادهم بص لاسيل بغضب و غيظ و عصبية و كان ناقص يموتها في ايده...
اسيل: شكرا ليكوا يا رجالة... اسيل بصت لادهم بابتسامة استفزاز و راحت ركبت في مكانها، و ادهم بصلها بكل هدوء و هو بيغلي من جواه... ادهم ركب مكانه و اسيل مكانها، و طول الطريق اسيل بتستفز ادهم بتغني و تقول كلام بمعني التلقيح، و ادهم بيبتسم بسخرية و باصص قدامه بهدوء... و بعد فترة ادهم وصل للقصر، و اسيل لسة جاية تنزل لقت الباب مقفول... اسيل(بتوتر): افتح الباب يا ادهم...
ادهم نزل من بابه و راح فتح الباب لاسيل، و اول ما اسيل نزلت ادهم شالها... اسيل: نزلني وسع وسع... اسيل: يا بارد وسع و نزلني... اسيل(بصريخ): الحقوني... ادهم دخل بيها قدام نظر الجميع... اسيل: خلوه ينزلني... عبدالرحيم: ماسك مراتك كدة ليه؟ نيرة: بنتي... سامر: في ايه فهمني؟ باسم: يا ابني اتكلم... ادهم كمل طريقه علي السلالم... اسيل(بصريخ): الحقوووووني ده مش بني ادم... غزل: هو في ايه؟
رحيق(بخوف): هو هيعمل حاجة في اسيل؟ عدي: لا متخافيش... احمد: يا تري حصل ايه؟ ادهم دخل الاوضة و نزل اسيل، و اسيل حاولت تخرج ادهم قفل الباب بالمفتاح و حط المفتاح في جيبه... اسيل(بتوتر): عا يز ا يه(عايز ايه؟ )... ادهم باصص في عيونها... اسيل(بخوف): ادهم في ايه متوترنيش؟ ادهم قرب من اسيل و اللي بيفصل بينهم خطوة... اسيل(بخوف و توتر): في ا... و ادهم مسكها و قربها منه و (لخيالكوا)... اسيل ضربته علي صدره...
ادهم(بهدوء): كل مرة هتعملي فيها مشكلة او هتعملي حاجة متعجبنيش هتنالي عقاب زي ده و ممكن يبقي في تطور... اسيل(بعصبية): انت شخص حيوان و سافل و قليل الادب... ادهم قرب منها تاني و(لخيالكوا)... اسيل كانت مصدومة... ادهم(بهدوء): اثبتلك اني مش بكدب... ادهم(بهدوء): و هعد عدد الغلطات و اجي اخد حقهم في اخر اليوم، باي... ادهم ساب اسيل في صدمتها و نزل لتحت... اسيل(لنفسها): لا لا لا... اسيل ضربت نفسها قلم خفيف...
اسيل: فوقي فوقي، مش هيقدر يعمل حاجة اهدي. الباب خبط... اسيل: ادخل... الخدامة: ادهم بيه بيقولك انزلي علشان الاكل... اسيل(بصوت عالي): قوليله اني مش نازلة... الخدامة: بس هو قال قولي ليها ان اعتراضها علي الاكل يعتبر غلطة... اسيل(لنفسها): ادهم الكلب، و ربي لاوريك يا ادهم... اسيل: روحي... اسيل نزلت علطول لتحت، و راحت قعدت علي السفرة بصمت... عبدالرحيم: هو حصل ايه؟ اسيل(بغضب): حفيدك مش محترم...
ادهم(بلامبالاة): واحد... اسيل بصتله و سكتت... احمد: كملي يا بنتي... اسيل: مفيش حاجة... عدي: شكل الباشا مسيطر... رحيق: مفيش حد يقدر يمشي كلامه علي اختي اسيل... ادهم مقدرش يمنع نفسه من الضحك... ادهم(بضحك): عندك حق فعلا اوي. اسيل(بهمس و غضب): حيوان... ادهم: اتنين... اسيل بصتله بصدمة و كملت اكل في صمت... ادهم: تلاتة... نيرة: هو في ايه؟ اسيل(عصبية خفيفة): اسألي ادهم ده بيعد علي الفاضي و المليان...
باسم: هو بقي بيعد ايه؟ اسيل اتحرجت و بصت لادهم... ادهم(بهمس): لو كنتي بوستيني بوسة علي خدي كان ارحم ليكي... اسيل(برجاء و همس): مستعدة اعملها بس اعفيني... ادهم(بهمس): غلطتي تحملي نتيجة اغلاطك... سوزان: بطلوا همس، و انت يا عدي بطل كلام مع رحيق... عدي: في ايه يا امي؟ اسيل: غزل انتي بقي في كلية ايه؟ غزل: هندسة... اسيل: تمام باسم هيأخدك و يحول ورقك لكلية هندسة... سالي: و اشمعنا ابني... سامر: ده جوزها يا سالي...
اسيل: الحمد لله، حمد لله علي السلامة يا عمو... احمد: الله يسلمك يا روحي... ادهم: ليلي انتي و رحيق هتنزلوا الكلية من بكره، و انت يا عدي انت و كريم نشوف شغلنا بقي... ادهم: اه و انتي يا اسيل بكره هعديكي علي الجريدة الجديدة... اسيل: تمام... اسيل طلعت اوضتها و هي حزينة... عبدالرحيم: ادهم عايزك... ادهم: تمام... محمد: و انا... ادهم: لو هتسألوا حصل ايه ف دي حاجة خاصة بيني و بين مراتي... ادهم: انا طالع اشتغل...
باسم: و انا رايح مشوار... سالي: فين؟ باسم: مش عيل صغير انا... غزل: انا هطلع انام... نيرة: ماشي يا روحي... عدي(بهمس): تيجي نتمشي... رحيق: تمام. محمد: ما تيجي انفرد بيكي... فردوس(باحراج): ماشي... احمد: يلا يا صفية عايز ارتاح... سوزان: تعالي يا ليلي ننقي فساتين لحفلة بعد بكرة. ليلي: بعدين يا طنط... ليلي طلعت اوضتها... كريم: هروح فيلتي باي... كريم روح لفيلته، و عدي و رحيق قعدوا يتمشوا في الجنينة و يتكلموا...
فردوس و محمد عملوا زيهم، و عبدالرحيم راح نام. صفية و احمد طلعوا يناموا، و سوزان قعدت تدور علي فساتين ليها، سامر و نيرة و سالي راحوا قعدوا في الجنينة يشربوا قهوة... -في اوضة باسم و غزل... غزل: اساعدك في حاجة؟ باسم: شكرا و اه انا ممكن اتأخر... غزل: براحتك... باسم لبس هدومه و خرج ركب عربيته وراح يسهر مع كام بنت و يسكر... غزل فضلت قاعدة تتفرج علي التلفزيون... -في اوضة ادهم و اسيل...
اسيل لما طلعت خدت دوش و خرجت لبست شورت و تي شيرت بيتي بحمالة و قعدت علي اللاب توب. ادهم دخل و هي مودتهوش اي اهتمام... ادهم دخل مكتبه بالرقم السري و دخل يشتغل... اسيل: هروح اسأله... اسيل راحت و خبطت الباب... ادهم: مين؟ اسيل(لنفسها): متجوز مية واحدة يعني... اسيل: انا اسيل... ادهم فتح الباب من عنده... ادهم: ادخلي... اسيل دخلت... ادهم: خير؟ اسيل: كنت عايزة اعرف معلومات عن جريدة بكرة.
ادهم: لما تروحي هناك هتفهمي... اسيل: وصيتهم عليا... ادهم: اه... اسيل: لا خلاص مش عايزة اروح الجريدة دي... ادهم(باستغراب): مش فاهم... اسيل: مبحبش الوسطة، و كمان هما المفروض يشغلوني علشان شغلي مش علشان خاطر انا اسيل الجارحي او كدة... ادهم: عايزة ايه يعني؟ اسيل: اتنقل لفرع جريدتي اللي في امريكا... ادهم: خلاص بكرة هعمل كدة... اسيل: انا عملت كدة... ادهم(بعصبية): بإذن مين؟ اسيل: هيكون مين انا...
ادهم: رابع غلطة يا اسيل، و هأخد تمنهم دلوقتي... اسيل(بخوف): ادهم بص بليز يعني... ادهم قرب منها جامد، و لسة بيمسك وشها بين ايديه، لقاها بتعيط بصمت و دموعها نازلة زي المطر... ادهم بدل ما يقرب منها حضنها، و هي مسكت في التي شيرت بتاعه جامد، و بدأ صوت عياطها يعلي... ادهم: خلاص اهدي... اسيل بتعيط اوي... ادهم: خلاص انا آسف... ادهم: مفيش حاجة هتحصل، متخافيش... اسيل(بعياط): بليز متقربش مني تاني لاني...
و بعدها اسيل دخلت في نوبة عياط تاني... ادهم: خلاص يا بنتي، مالك حصل ايه لده كله؟ اسيل(بعياط): بليز متقربش مني تاني... ادهم: خلاص ماشي مش هقرب منك تاني، بس بطلي عياط. اهدي بقي... اسيل قعدت شوية لغاية ما خلصت عياط، و بعدت نسبيا عن ادهم... ادهم مسح ليها دموعها، و باس جبينها. ادهم(بمرح غير معهود): خلاص بقي يا سكر... ادهم(بمرح): كدة بهدلتي التي شيرت بتاعي حرام عليكي... اسيل: اسفة...
ادهم(بمرح): مين بقي هيغيرلي؟ اسيل(بصدمة): ها... ادهم ضحك علي منظرها و بعدين افتكر حاجة... ادهم(بحدة): اخرجي يا اسيل... اسيل: في ايه؟ ادهم(بحدة): اخرجي... اسيل خرجت بسرعة، و سمعت صوت تكسير في اوضة المكتب، و بعدين ادهم خرج من الاوضة... اسيل: ادهم... ادهم شاور ليها بمعني متتكلمش... ادهم سابها و نزل... رحيق: سمعت صوت التكسير... عدي: هتلاقي ادهم اتعصب... فردوس: في ايه؟
و بعدين لقوا ادهم نزل و دخل علي اوضة جمب القصر... سالي: في ايه؟ نيرة: شوفه يا ابني... عدي: طالما دخل هنا يبقي هو في قمة عصبيته... اسيل: فين ادهم يا جماعة؟ سامر: حبيبتي عملتي ايه؟ اسيل(ببرود): انا مش حبيبتك، و انا معملتش ليه حاجة... عدي: اسيل بلاش تخشي ليه... اسيل: ليه؟ رحيق: بيقول انه في قمة عصبيته... اسيل(بحدة): فين هو؟ عدي: هنا...
اسيل راحت ناحية الباب اللي عدي شاور عليه، و فتحته لقت ساحة ملاكمة و معدات و اجهزة رياضية، و ادهم لابس القفازات و بيضرب، و هو في قمة عصبيته و مدي اسيل ضهره... اسيل لبست قفازات زيه و طلعت المنصة... ادهم: عايزة ايه؟ اسيل: لف و انت تعرف... ادهم لف لقي اسيل لابسة القفازات و واخدة وضع الضرب... ادهم: ايه؟ و فجأة لقي اسيل ضربته بالبوكس في وشه... ادهم(بغضب): ايه ده؟ اسيل: طلع غضبك... ادهم: و يا تري بتعرفي تلعبي؟
اسيل: عيب عليك... و ادهم و اسيل بدأوا يلعبوا... -ادهم مش عايز يضرب جامد علشان ميأذهاش، و اسيل مش عارفة تضربه لانه بيعرف يتوقع الضربة، و اسيل علي قد ما بتقدر بتفلت منه... ادهم: تعبتي؟ اسيل: لا... اسيل: ادهم الحق... ادهم بص وراه، اسيل ضربته... اسيل: القاعدة الاولي و الاساسية متأمنش لعدوك و متدهوش ضهرك... ادهم اتعصب جدا... اسيل(ببرود): شكلك متعصب بس مش عارف تضرب...
ادهم(باستفزاز): انا خايف عليكي، علشان وشك كأنثي ميتخرشمش... اسيل: لا متخافش اضرب... و ادهم و اسيل بدأوا يلعبوا جد و ادهم انبهر من قوة اسيل. و اسيل انبهرت من توقعه للضربة... اسيل و هي بتضربه خبطت في رجله و وقعت و هو وقع هو كمان لان قوته كانت شبه منهاره... اسيل بتأخد نفسها بسرعة و ادهم برضو زيها... اسيل: قوم من عليا... ادهم: تصدقيني ولو قولت مش قادر... اسيل: و لا انا...
ادهم فرد جسمه جمب اسيل، و اسيل حاولت تقاوم النوم بس مقدرتش نامت علي ساحة الملاكمة، و ادهم نيمها علي ايده و نام...
-عند الباقي. عدي(و هو بيتاوب): اتأخروا اوي دول... رحيق: انت شكلك مش متعود علي السهر... عدي: ادهم كان بينيمنا بالساعة لكن بقي البركة في اختك... رحيق: انا و اسيل كنا نسهر ونصيع للساعة 5 و 6 الصبح... عدي: بتعملوا ايه؟ رحيق(بعفوية): بنصيع... عدي(بعصبية): نعم يا روح اهلك... رحيق(بحدة): احترم نفسك... عدي: انا برضو اللي احترمها... رحيق: اه... عدي: انا رايح انام... رحيق طلعت هي كمان نامت...
-و في حدود الساعة 4 الفجر... باسم دخل من باب القصر و هو مش شايف قدامه... و كان سكران و شرب كتير، و طلع علي اوضته... غزل(بخضة): باسم مالك؟ باسم(بضحك): هيكون ليه كنت بشرب... غزل(بصدمة): انت بتشرب... غزل: انا هروح ابلغ العائلة... باسم مسكها من شعرها... باسم: بس انتي ايه احلويتي و بقيت قمر... غزل(بخوف): ابعد يا باسم. باسم: لا، انتي مراتي...
و الشيطان هيئ لباسم تصورات عديدة و افكار غلط، و باسم اغتصب غزل تحت صرخاتها المكتومة و بكاءها و توسلاتها، و لكنه كان كالاعمي و الاصم...
رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر
نبدأ فصلنا الجديد، في الصباح الباكر... -في اوضة الملاكمة... ادهم صحي قبل اسيل و افتكر كل حاجة حصلت... ادهم(بحنية غير معهودة): اسيل اسيل... ادهم(بحنية): يا بنتي قومي... ادهم: قومي يا اسيل... اسيل: اممممممممم، في ايه عايزة انام... ادهم: انتي مش شايفة انتي نايمة فين؟ اسيل فتحت عنيها و بصت حواليها و استغربت... اسيل(بصوت نوم): اه ايه اللي حصل؟ ادهم: امبارح مكناش قادرين نقوم و شكلنا نمنا هنا...
اسيل(بصوت نوم): ما انت لو مكنتش اتعصبت مكنتش حاجة هتحصل... ادهم: قومي يلا... اسيل(بصوت نوم): و الله ما قادرة يا ادهم... ادهم: اول غلطة... اسيل: يا شيخ روح اوف، قايمة... اسيل قامت و هي لسة نايمة و نزلت من المنصة، و ادهم نزل هو كمان... اسيل غمضت عنيها و هي واقفة... ادهم: مجنونة... ادهم شال اسيل، و اسيل حاوطته بإيديها... -في القصر... الكل علي السفرة ما عدا غزل و باسم و ادهم و اسيل... عدي: ادهم فين؟
ليلي: معرفش روحت اوضته ملقتهوش و لا هو و لا اسيل... رحيق: ايه لا؟ نيرة: متخافيش هتلاقيهم خرجوا او حاجة... عبدالرحيم: هما عرسان جداد برضو... و بعدين الكل لاحظ ان ادهم داخل شايل اسيل... رحيق(بخوف): اسيل مالها؟ ادهم: اختك دي كانت بتصحي ازاي؟ رحيق: اه هي نايمة. كنا بقي بنجيب قطة و نخوفها بيها و هي بتخاف من القطط و بتقرف منهم... صفية(بسخرية): بتخاف من القطط... ادهم: عن اذنكوا... صفية: مش هتأكل؟
ادهم: هصحي مراتي الاول... ادهم خد اسيل و طلع علي اوضته و دخل علي الحمام و وقفها و هي ماسكة فيه و شغل الدوش... اسيل شهقت... اسيل(بعصبية): ادهم يا حيوان... اسيل: انت ازاي تتجرء و تعمل كدة؟ ادهم: انتي مراتي... اسيل: يا رزل... ادهم: هتعرفي تأخدي دوش و لا اخليكي تأخديه بطريقتي... اسيل: بره يا ادهم... ادهم: تاني غلطة... اسيل: ادهم اخرج... ادهم: ماشي يا مجنونة... ادهم مشي و اسيل خدت دوش بتاعها...
-في اوضة غزل و باسم... باسم نايم و لسة بيفوق لقي غزل قاعدة في ركن في الاوضة و بتعيط... باسم(بصوت نوم و صداع): في ايه؟ غزل بصتله برعب و خوف و بتكمل عياط... باسم ركز فيها و لقاها قاعدة بملاية السرير و في علامات علي جسمها... باسم: حصل ايه؟ باسم قام بسرعة و لاحظ انه لابس بنطلونه بس و راح ليها، و غزل بتعيط و بترجع ضهرها للحيطة... باسم: حصل ايه يا بنتي؟ غزل بتعيط و بس...
باسم قام و ربط كل حاجة ببعضها و عرف هو عمل ايه... باسم(بصدمة): لا مستحيل! باسم: اوعي تقولي ان في حاجة حصلت بينا لا... غزل كملت عياطها و مردتش عليه... باسم: لا لا مستحيل مينفعش لا، غزل قولي غير كدة... غزل(بعياط): ان ا بك ره ك(انا بكرهك). غزل(بعياط): ط ل قن ي(طلقني). باسم مسكها من ايدها و قومها... باسم: اللي حصل ده حصل غصب عني... غزل(بعياط): بك ره ك(بكرهك)... باسم: اللي حصل انسيه يا غزل انسيه فاهمة...
باسم: محصلش حاجة تمام، و كمان انتي مراتي شئ طبيعي... غزل(بعياط): كل ال ل ي شاغ لك ان مح دش يع رف(كل اللي شاغلك ان محدش يعرف)... باسم: طبعا، و يلا خشي استحمي. غزل بصتله بكل ندم و عتاب و حزن و دموع و خذلان و كل نظرات الالام... غزل دخلت الحمام و خدت دوشها، و باسم قاعد مش عارف يعمل ايه... -عند الكل... كريم دخل... كريم: صباح الفل... كريم: جاهزة يا ليلي؟ ليلي: اه... كريم: ادهم فين يا عدي؟ عدي: مع مراته فوق...
صفية(بسخرية): زي اللي قبلها... عبدالرحيم(بحدة): صفية اخرسي... احمد: مش عايز اسمع كلمة هنا بعد اذنكوا... سوزان: يلا يا سالي هانم نروح النادي... سالي: تمام... سامر(بهمس): مقولتيش ليا ليه؟ سالي: مش حاجة مهمة... محمد بص لابنه سامر بنظرة ذات مغزي... نيرة: باسم و غزل ليه لسة منزلوش؟ رحيق: معرفش يا طنط... نيرة: تمام... فردوس: متشغليش بالك... صفية: يلا يا سوزان يلا يا سالي... صفية و سوزان و سالي راحوا للنادي...
احمد: مش هيتغيروا... سامر: عندك حق... عدي: كريم وصل رحيق و ليلي... كريم: طب ما تيجي معانا يا ابني... عدي(بحدة): لا... عدي(بسخرية): اصلي مش محترم... رحيق: اعمل ايه انت اللي بتفهم غلط... عدي: اه فعلا لما الاقيكي بتقولي كنت بقعد للساعة 6 الصبح بصيع ده افهمه ازاي؟ رحيق: مبدأيا اسيل كانت بتكون معايا ثانيا احنا كنا بنسافر و نخرج بس مش اللي جه في بالك... رحيق: عن اذنكوا يلا يا استاذ كريم...
رحيق خرجت من القصر بكل غضب... سامر: هو حصل ايه؟ عدي: ها، يلا يا كريم نوصل البنات... ليلي: و النبي... كريم و ليلي و عدي خرجوا لقوا رحيق واقفة بتعيط. عدي: آسف... رحيق: ميهمنيش... رحيق مسحت دموعها بعنف. رحيق: يلا يا استاذ كريم. رحيق و ليلي ركبوا العربية من ورا، و كريم و عدي من قدام، و مشيوا... -في اوضة ادهم و اسيل... اسيل خرجت بالبشكير بتاعها، و دخلت اوضة الملابس و ملاحظتش ادهم، و لسة هتقلع البشكير.
ادهم: انا هنا علفكرة... اسيل فتحت عنيهم علي اخرهم... اسيل(بكسوف): اسفة مكنتش اعرف... ادهم(بخبث): يعني لو مكنتش قولتلك كان زمانك... اسيل(بكسوف): امشي يا ادهم... ادهم: عيوني... اسيل: يا رب امشي بقي... ادهم(بضحك): طب ما انا قولت عيوني... اسيل: علفكرة بقي انت شخص رزل بس... ادهم: متشكر... ادهم خرج من اوضة الملابس و دخل خد دوش...
اسيل غيرت هدومها لبدلة باللون الابيض بدلة بناتي شيك و خدت شنطة سوداء و لبست صندل كعب باللون الاسود، و حطت كحل كان ظاهر جمال عنيها الزرقاء و روچ باللون الاحمر فاقع اللون و سيبت شعرها، كانت حلم اي راجل اسيل خرجت و قعدت علي السرير مديه ضهرها للحمام و بتعمل كذا حاجة علي اللاب... ادهم خرج من الحمام و دخل لبس بدلة باللون الكحلي و كان شيك اوي و رجولي... ادهم: انا جاهز... اسيل: تمام...
اسيل حطت اللاب توب في الشنطة و لفت لادهم. اللي اتسحر بيها، اسيل قربت منه. اسيل: يلا... ادهم: انتي ايه اللي لابساه ده؟ اسيل: بدلة ايه؟ ادهم: و بالنسبة للي في وشك... اسيل: اه هتعمل بقي زي ابطال الروايات و تقولي امسحه بطريقتي و لا تروحي تمسيحه بالادب... اسيل(باستفزاز): بس احب اقولك انك مش بطل رواية، تمام. اسيل سابته و نزلت... ادهم ابتسم علي تفكيرها... و دخل مكتبه جاب ملفات و نزل وراها...
اسيل(بابتسامة): اخبارك يا ماما؟ نيرة: بخير يا روحي... اسيل: دايما... اسيل: اخباركوا يا جدعان؟ الكل: الحمد لله... اسيل: تمام. ادهم(بمرح): اهلا يا جدعان... عبدالرحيم و احمد(بصدمة): اهلا يا ادهم... اسيل(بهمس): هما مالهم؟ ادهم(بهمس): معرفش... ادهم: طيب عن اذنكوا، يلا يا اسيل... ادهم خد اسيل و راحوا ركبوا عربية ادهم... عبدالرحيم(بفرحة): ادهم بقاله كتير متكلمش بالنبرة دي... احمد: البركة في بنتكوا و الله بجد تسلم...
فردوس: بس هي برضو مجروحة لازم يساعدها شوية... نيرة: و لو برضو يا حماتي... محمد: لو حبوا بعض يبقي ده شئ عظيم و هيعدوا كل ماضيهم و ينسوه... احمد: يا رب... -في اوضة باسم و غزل... غزل خرجت من الحمام وهي عنيها حمراء من كتر الدموع... باسم: البسي عقبال ما اخد دوش و اجي... باسم دخل خد دوش... و غزل كانت هتعيط بس مسكت دموعها، و دخلت لبست فستان طويل و بكم، و حطت مساحيق تجميل بسيطة علشان تخفي اي آثار...
و باسم خرج و لقاها قاعدة علي السرير باصة في نقطة ما بشرود... باسم دخل لبس بدلة شيك باللون الرصاصي و خرج ليها... باسم: يلا... غزل قامت و اتحركت معاه كالدمية... باسم: غزل افردي وشك... غزل فضلت باصة في الارض... باسم(بحدة): بصيلي يا غزل... غزل بصتله و اول ما عنيها جت في عينه الدموع بدأت تتجمع... باسم: خلاص خلاص... باسم مسح ليها دموعها، و غزل شالت ايده بعنف... غزل: ابعد عني بكرهك...
باسم: تمام الكلام ده يبقي بينا بس قدام الكل احنا اتنين مبسوطين و متفاهمين... باسم: فهمتي؟ غزل: للاسف اه... باسم: قدامي، وافردي وشك... باسم و غزل نزلوا لتحت... باسم(بابتسامة): اهلا... نيرة: حبيبي اخبارك ايه؟ اخبارك يا غزل؟ غزل(بخفوت): شكرا يا طنط... نيرة: لا انا اسمي ماما هنا... غزل دمعت... غزل: حاضر... نيرة قامت و حضنت غزل و غزل قعدت تعيط... و الكل استغرب... نيرة: مالك يا حبيبتي حصل ايه؟
باسم: هي بس مامتها وحشتها صح يا غزل... غزل(بعياط): اه ماما وحشاني... نيرة(بابتسامة و حنان ام): اعتبريني انا هنا مامتك... غزل: تسلمي يا ماما... نيرة: تسلمي انتي يا روحي، انا بقي عندي 3 بنات... عبدالرحيم: يلا يا احمد اطلع ارتاح... احمد: لا يا بابا هشتغل شوية علي اللاب... سامر: لا مينفعش ارتاح شوية... احمد: لا لا هشتغل... سامر: خلاص هساعدك... احمد: تمام... احمد و سامر قعدوا يشتغلوا في اوضة المكتب...
محمد: اهلا يا وحش اخبارك... عبدالرحيم: اخبارك انت يا عجوز؟ محمد(بضحك): انا لسة زي ما انا في عز شبابي... باسم: انا هاخد غزل علشان اسحب ورق جامعتها... فردوس: ماشي يا حبيبي... باسم خد غزل و ركبها عربيته وطول الطريق محدش اتكلم... عبدالرحيم: تعالي نلعب شوية... محمد: هغلبك... عبدالرحيم: هنشوف... محمد و عبد الرحيم قعدوا يلعبوا شطرنج، و نيرة و فردوس بيتكلموا... -في عربية كريم و عدي... كريم: انزلوا...
ليلي و رحيق نزلوا... عدي: رحيق رقمي معاكي لو حصل حاجة اتصلي فورا... رحيق: لا... رحيق خدت ليلي و مشيت... ليلي و رحيق دخلوا الجامعة... كريم: البنات دول مشكلة... كريم: يلا نلحق قبل ادهم... عدي: لما نشوف اخرتها معاه... كريم و عدي مشيوا و وصلوا للشركة... كريم: اهو مجاش الباشا... كريم و عدي دخلوا و اشتغلوا...
ليلي: بصي يا رحيق هنا الكل بيعمل اللي هو عاوزه بس في تقاليد في عائلتنا محدش يتكلم مع ولد الا في حدود الادب... رحيق: اسيل برضو قالت ليا كدة... ليلي: يلا طيب... رحيق: تمام... شاب: ليلي... ليلي: نعم يا ساهر... ساهر: مش تعرفينا علي القمر... ليلي: دي رحيق اختي يعني اخت ادهم الشافعي و بنت عم عدي الشافعي... ساهر(بخوف ملحوظ): اه اهلا تشرفت بحضرتك... رحيق: تمام يلا يا ليلي...
ليلي و رحيق دخلوا اول محاضرة، و الناس بدأت تتعرف علي رحيق... -في عربية ادهم و اسيل... ادهم: تفطري؟ اسيل: اه... ادهم: تمام يلا... اسيل و ادهم نزلوا في مطعم راقي و فطروا... اسيل: المرة الجاية عايزة اكل فول و طعمية مليش فيه... ادهم: انتي بطنك هتستحمل؟ اسيل: يا ابني انت متعرفنيش بس... ادهم: ماشي يا اسيل، يلا علشان كدة انا بتأخر و انا بحب الانضباط... اسيل: تمام هبقي اروح بعربيتي بعد كدة...
ادهم(و هو بيحط الفلوس علي الترابيزة): و تحصل زي المرة اللي فاتت و تهربي و تركبي عربية واحد متعرفهوش... اسيل: انت لسة فاكر؟ ادهم: كدبتي ليه و قولتي ان اسمك نرمين؟ اسيل: عادي... ادهم: انا استفدت كدة... اسيل: اه خد بالك بقي مني المؤتمر الجديد... ادهم: الستر يا رب... اسيل(بضحك): ادعي ادعي... ادهم وصل اسيل لحد باب الجريدة... اسيل لسة هتنزل من العربية ادهم: استني... اسيل: ايه؟
ادهم: مبدأيا كدة ممنوع تتكلمي مع شاب الا في حدود العمل بس، و ممنوع الضحك بصوت عالي و مسموع، و ممنوع انك تبدلي هدومك في اي مكان خارج البيت، و ممنوع انك تشربي اي حاجة تحتوي علي كحول، و متعمليش مشاكل، و لو حصل اي حاجة او حد ضايقك بالكلام اتصلي بيا... اسيل: ايه ايه ده كله؟ ادهم: دي تقاليدي يا اسيل و لازم تمشي عليها لغاية ما نطلق...
اسيل: مبدأيا انا بعمل ده كله من غير ما تقول، لكن لما حد بيضايقني او كدة بعرف اخد حقي كويس مش هحتاج اتصل بيك... ادهم: لا تتصلي بيا... اسيل(ببرود): ماشي... اسيل لسة هتنزل... ادهم: لا استني... اسيل: خير... ادهم: البوسة... اسيل كانت هتعترض و بعدين افتكرت اللي حصل امبارح... اسيل: تمام... اسيل قربت منه و باسته علي خده كتير، مع ان ادهم استغرب بس كان مستمتع... اسيل: حاجة تاني؟ ادهم: انزلي...
اسيل نزلت و بصتله بابتسامة، و اول ما هو مشي... اسيل(بمكر): لما نشوف يا استاذ ادهم بقي هتعمل ايه؟ اسيل دخلت بكل ثقة الجريدة... اسيل: لو سمحت مكتب المدير فين؟ شخص: الصحفية اسيل الجارحي بجد بجد انتي من اكتر الصحافيين المحترمين اللي بحبهم حاولت اتكلم معاكي كتير بس معرفتش... اسيل(بابتسامة): تمام يا سيدي و اهو انا جيت هنا و ان شاء الله اشتغل هنا... شخص(بفرحة): بجد، انا اسمي طارق...
اسيل: تمام، ممكن بقي توريني اوضة المدير... طارق: طبعا طبعا اتفضلي... طارق ورا اسيل اوضة المكتب... اسيل خبطت الباب... المدير: اتفضل... اسيل: ممكن ادخل... المدير: اهلا اهلا... اسيل: شكرا... المدير: اتفضلي انبسطت اوي انك اتنقلتي هنا... اسيل: شكرا... المدير: احسن مكتب تختاريه هيكون ليكي... اسيل: بس انا مبحبش الوسطة و لا كدة، حضرتك تعاملني كأني صحفية زي اي حد عند حضرتك... المدير: حاضر...
اسيل عرفت الجريدة كلها و قعدت في المكتب بتاعها... واحدة: انا اسمي زينات... اسيل: اهلا تشرفت... واحدة: انا ام عبده اللي بعمل قهوة و كدة يعني... اسيل: اتشرفت بحضرتك... زينات: هو انتي ازاي بتنجحي كدة؟ اسيل(ببرود): اعتقد احنا في الشغل بعد الشغل... طارق: سيبوا الانسة تشتغل... اسيل(ببرود): تمام... اسيل بدأت تشتغل و رجعت اسيل بطبيعتها... -عند ادهم...
ادهم نزل من عربيته بكل وقار، و بدأ يدخل الشركة و لاحظ همس موجود بين الموظفين... ادهم: دانا ابعتيلي كريم و عدي... دانا(بضحك بتحاول تكتمه): حاضر... ادهم(بغضب): تعرفي اني بكره الضحك يا دانا... ادهم دخل قعد علي مكتبه و هو مضايق... كريم و عدي: اهلا... و اول ما شاوفوا ادهم، نزلوا ضحك للركب... كريم: لا مش قادر... عدي: ادهم الحق شوف وشك... كريم و عدي بيكملوا ضحك... ادهم قام دخل حمامه و شاف وشه... ادهم(بغضب): اسيل.
و بدأ يمسح الروچ اللي علي خده... ادهم(بغضب): بطلوا ضحك... كريم و عدي لاحظوا عصبيته... كريم: اه... ادهم(بعصبية): الشغل يرجع احسن من الاول، و الغي الصفقة اللي مع رؤوف... عدي: تمام يا كبير... ادهم: و حفلة بكرة عايزاها حفلة اسطورية... عدي: تمام و رجل الاعمال ديفيد جاي بكرة علشان نتمم الصفية... ادهم: هنتمم الصفقة في الحفلة... كريم: تمام... ادهم: علي شغلكوا... كريم و عدي خرجوا... و ادهم في قمة عصبيته...
ادهم طلع تليفونه و اتصل باسيل... اسيل بصت للرقم لقته رقم غريب... الخط اتفتح... اسيل: الو مين؟ ادهم: مش عارفة صوت جوزك... اسيل: سوري مبسجلش ارقام غريبة... اسيل(باستفزاز): اخبار خدك ايه؟ ادهم(بعصبية): و الله يا اسيل لاربيكي لما اشوفك... اسيل(بدلع مصطنع): انت قفوش اوي يا ادهم... ادهم(بعصبية): انتي بتدلعي كدة قدام مين؟ اسيل: الاستاذ طارق و مدام زينات...
ادهم(بعصبية): و حياة امك يعني بتدلعي و جمبك راجل غير جوزك... اسيل(ببرود): ادهم احترم نفسك... اسيل قفلت في وشه التليفون... طارق: احم هو مين ده؟ اسيل(ببرود): شئ ميخصكش... ادهم رمي تليفونه علي الارض بعصبية... ادهم(بغضب): و ربي لاربيكي يا اسيل... -عند باسم و غزل... باسم كان بيخلص اجراءات نقل الورق... باسم: تأكلي ايه؟ غزل: مش عايزة... باسم: يبقي هطلبلك علي مزاجي...
غزل(بعصبية): مش عايزة اكل و كفاية اني قرفانة من نفسي بسببك... باسم(بغضب): احترمي نفسك يا غزل و انتي بتتكلمي معايا... باسم خد غزل و راحوا مطعم راقي... باسم طلب الاكل... باسم: كلي... غزل: قولتلك مش هاكل... باسم: و انا بقولك كلي... غزل: لا... باسم: انا بقول ايه انتي مراتي فعادي بقي نرجع... قبل ما باسم يخلص جملته لقي غزل بدأت تاكل بسرعة... باسم(بابتسامة): شطورة... غزل(بغضب): بكرهك...
بعد الاكل باسم خد غزل و روحوا علي البيت... -عند رحيق و ليلي... ساهر: انسة رحيق انسة رحيق... رحيق: نعم... ساهر: انا عرفت انك من امريكا و كدة ايه رأيك نبقي صحاب؟ رحيق: لا عن اذنك... ساهر: ليه بس، هتنبسطي معايا جدا... رحيق بتبص حواليها علشان تشوف ليلي لكن ملقتهاش... رحيق: بعد اذنك ابعد عني... رحيق سابته و مشيت ساهر مسكها قبل ما تمشي... رحيق كانت خايفة و متوترة... رحيق(بخوف): ابعد... ساهر: هنبقي صحاب...
رحيق(بصوت عالي): ابعد عني... ساهر: لا... عدي(بعصبية): هي مش قالتلك ابعد عنها... عدي زق ساهر بعيد عن رحيق... و بدأ يضرب ساهر... رحيق(بخوف): خلاص يا عدي... كريم: في ايه؟ ليلي: حصل ايه احكي؟ كريم: خلاص يا عدي الواد اغمي عليه... عدي: عملك حاجة؟ رحيق(بخوف): لا. عدي مسك رحيق و ركبها العربية، و كريم و ليلي ركبوا ورا... و عدي مشي بسرعة كبيرة... رحيق(بخوف): ب بط ء الس ر عة(بطئ السرعة)...
رحيق(بخوف): عل ش ان ب خا ف(علشان بخاف). عدي بطئ السرعة و وصل للقصر... رحيق نزلت جري و طلعت علي اوضتها... ليلي: الواد ساهر واد رزل... كريم: عملك حاجة انتي كمان؟ ليلي: لا هو كدة... الكل دخل القصر... سالي: مالها رحيق؟ عدي: مفيش... عبدالرحيم: ليلي يا بنتي حصل ايه؟ ليلي حكت اللي هي استنتجته و اللي هي شافته... عبدالرحيم بص لعدي بنظرة ذات مغزي و عدي بص في الارض... محمد: طب اطلعوا ارتاحوا بقي...
عبدالرحيم: و انزلوا اتغدوا يلا... صفية: فين ادهم؟ كريم: هيستني لما اسيل تخلص... صفية: يادي اسيل اوف... فردوس: اسيل بنت طيبة... صفية: مستحيل اثق فيها... سوزان: اكيد علشان تربية مدام نيرة... عبدالرحيم(بحدة): صفية سوزان احترموا نفسكوا... -عند ادهم في الشركة... ادهم كان بيعد الثواني علشان يروح يجيبها... ادهم مكنش يعرف ليه بيعمل كدة او ايه اللي بيحصل... جه الوقت، خد حاجته و نزل لسة هيركب عربيته... بنت: ادهم...
ادهم(لنفسه): لا يا ادهم... بنت(بدموع): محتاجة مساعدتك يا ادهم... ادهم: عايزة ايه يا مها؟ مها(بدموع): عايزة اتكلم معاك... مها: ممكن اركب؟ ادهم(ببرود): لا تعالي نقعد في الكافتريا... ادهم و مها راحوا قعدوا في الكافتيريا... ادهم(ببرود): خير... مها(بعياط): ... وقعدت تتكلم مما يقرب نص ساعة... و ادهم لسة هيرد، لقي تليفونه بيرن... الخط اتفتح... ادهم: الو... الحارس: الو يا باشا هي دلوقتي بتركب مع واحد زميلها...
ادهم(بغضب): خلاص ماشي... ادهم: بعدين يا مها نبقي نتكلم... ادهم طلع من مفاتيحه مفتاح و وداه لمها... ادهم: باتي في الشقك دي مؤقتا انتي اكيد عارفاها. مها: اه، ربنا يخليك ليا... ادهم طلع فلوس و وداها ليها... ادهم: انا ماشي... ادهم مشي و ركب عربيته... -عند اسيل... طارق زن عليها علشان يوصلها و هي وافقت في الاخر... طارق: فين بقي بيتك؟ اسيل: قصر ادهم الشافعي... طارق(بصدمة): بجد ازاي؟ اسيل: مش مهم...
تليفون اسيل رن، اسيل اول ما شافت الاسم ضحكت... اسيل سمت ادهم الوحش المتحول... الخط اتفتح... ادهم(بعصبية): انتي فين يا اسيل؟ اسيل: راحة علي القصر... ادهم(بعصبية): حسابك في البيت يا اسيل... ادهم قفل الخط في وشها... طارق: في حاجة؟ اسيل كانت متوترة و خايفة... اسيل: لا مفيش... بعد فترة طارق وصل اسيل للقصر و اسيل لقت ادهم قاعد في عربيته بيبص ليها بغضب... اسيل: اه تمام شكرا، امشي... طارق: باي هقابلك بكره...
طارق بعت قبلة في الهواء لاسيل علي سبيل الصداقة... اسيل(لنفسها): الله يخرب بيتك حبك تعملها دلوقتي... اسيل(لنفسها): اسيل انتي في عداد الموت... ادهم نزل بكل هدوء من عربيته و بص لاسيل بهدوء... ادهم(بابتسامة صفراء): يلا يا اسيل ندخل بيتنا... اسيل(بخوف): حا حا ضر(حاضر)... ادهم مسك ايد اسيل كان بيضغط عليها كل شوية، و دخل القصر... عبدالرحيم: حماتك بتحبك تعالي كل...
ادهم(بابتسامة صفراء): و انا بحب حماتي بس بحب مراتي اكتر، عن اذنكوا تعبان يلا يا حبيبتي... اسيل(لنفسها): لا لا هيغمي عليا... الكل كان مدهوش من طريقة كلام ادهم. اسيل حاولت تشد ايديها من ايد ادهم لكن ادهم كان ماسكها جامد، و طلع علي اوضته... محمد: شكله اتغير... احمد: اسيل عملت حاجة غلط و ادهم هيعاقبها... باسم: ليه هي طفلة ما الكل بيغلط... غزل: بس في غلطات مش بتتغفر او تتصلح...
عبدالرحيم: عندك حق، بس القلب اللي بيعرف يحب بيعرف يسامح... نيرة: يعني بنتي هيحصل ليها حاجة؟ سامر: متخافيش ده جوزها... عدي: اومال فين رحيق؟ ليلي: نايمة و مش عايزة تصحي... -في اوضة ادهم و اسيل... ادهم دخل اسيل و قفل الباب... اسيل(بخوف): ا ن ا عم علت اي ه(انا عملت ايه)... ادهم مبيتكلمش، و بيقرب منها خطوة خطوة... اسيل حطت شنطتها و شنطة اللاب علي السرير...
اسيل: بص يا ادهم انا مش طفلة و لو هتعاملني كطفلة فالطفل لما بيغلط المفروص احنا نعلمه الصح صح... ادهم: بس لما يزيد في غلطاته يبقي نخليه يحرم يعمل غلطات تاني... اسيل(بخوف): ازاي؟ ادهم: بالتربية طبعا... ادهم بدأ يقلع جاكت البدلة بتاعه و رماه و بدأ يفك زراير القميص بتاعه... اسيل(بخوف): ادهم بليز بلاش تعمل كدة... ادهم قلع قميصه و رماه و قرب من اسيل اللي ميتة من الخوف و الرعب و بدأت تعرق...
اسيل رجعت لورا لغاية ما سندت علي حيطة، و ادهم حاوطها بينه و بين الحيطة... اسيل(برعب): بل اش يا ادد ه مم(بلاش يا ادهم)... ادهم بص في عيونها و بعدين بص علي شفايفها اللي بترتعش من الخوف... اسيل(بدموع و خوف و رعب): ب ل لل اشش ار جو ك(بلاش ارجوك)... ادهم بعد عن اسيل بمسافة بسيطة... ادهم: كفاية عليا تحذيرك و تربيتك المرة دي يا اسيل. المرة الجاية معرفش ممكن اعمل ايه...
و ادهم وداها ضهره و لسة هيمشي سمع صوت ارتطام حاجة بالارض، لف لقي اسيل مغمي عليها، و واقعة في الارض...
رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر
ان ادهم بعد عن اسيل بمسافة بسيطة... ادهم: كفاية عليا تحذيرك و تربيتك المرة دي يا اسيل. المرة الجاية معرفش ممكن اعمل ايه... و ادهم وداها ضهره و لسة هيمشي سمع صوت ارتطام حاجة بالارض، لف لقي اسيل مغمي عليها، و واقعة في الارض... ادهم(بخوف): اسيل... ادهم جري علي اسيل و لقاها عرقانة و بترتعش و حرارتها مرتفعة... ادهم(و هو بيضربها علي خدها بخفة): اسيل اسيل... ادهم: اسيل فوقي...
ادهم شال اسيل و نيمها علي السرير... ادهم خرج بسرعة... ادهم(بصوت عالي): عايز دكتور بسرعة... نيرة(بخضة): اسيل مالها؟ ادهم: جيبوا دكتور انجزوا... ادهم دخل لاسيل و قعد جمب اسيل و بيحاول يفوقها... عبدالحميد و احمد و سامر و نيرة و عدي و كريم و ليلي و فردوس و محمد طلعوا... ادهم(بغضب): مش عايز حد هنا، اخرجوا بره... سامر: بس يا ابني... ادهم: لو سمحت دي مراتي... عبدالرحيم: سيبوه براحته يا جماعة...
كريم: انا كلمت الدكتور و هو جاي... ادهم: تمام اتفضلوا... الكل نزل تاني و هما قلقانين علي اسيل... و بعد فترة بسيطة الدكتور جه... ادهم: اتفضل... الدكتور بدأ يكشف علي اسيل... الدكتور: الانسة... ادهم(بغضب): مدام دي مراتي...
الدكتور(بخوف): المدام اتعرضت لخوف و رعب شديد و اتعرضت لضغط خلاها يغمي عليها و جسمها مقدرش يقاوم الرعب و الخوف و استسلم للامر ده، و حرارتها ارتفعت و لازم يتعملها كمادات كل شوية و لو الحرارة منزلتش ممكن تحطها في بانيو مليان ماية ساقعة و لو مفيش فايدة لازم تتحول للمستشفي... ادهم: تمام... الدكتور: عن اذنك... الدكتور مشي، و ادهم قرب من اسيل و حط ايده علي جبينها و لقي حرارتها عالية... ادهم نزل لتحت...
ليلي شهقت... ادهم: في ايه؟ عبدالرحيم: يا ابني انت نازل كدة ازاي؟ ادهم: اه معلش مخدتش بالي... ادهم مكنش لابس حاجة من فوق كان عاري الصدر... نيرة: اسيل عاملة ايه؟ ادهم: بخير، هعملها كمادات و هتفوق متخافوش... ادهم راح يجيب الحاجات اللي هيستخدمها و طلع تاني... ادهم بدأ يعمل لاسيل كمادات... -عند الكل... باسم: انا طالع انام، يلا يا غزل... غزل: تمام... باسم و غزل طلعوا الاوضة... غزل: هنطلق امتي؟ باسم: معرفش، و نامي...
غزل: مستحيل انام و انت في نفس الاوضة... باسم: غزل عدي اليوم و نامي... غزل: لا... باسم زقها علي السرير... باسم: غزل نامي علشان متشوفيش مني نفس وش امبارح... غزل لفت وشها و نامت او بمعني اصح عملت نفسها نايمة... باسم هو كمان نام... غزل حست انه نام و لسة بتقوم... باسم: نامي يا غزل... غزل نامت علطول... -عند الباقي... عبدالرحيم: يلا كله ينام... الكل طلع ما عدا عدي بدأ يتمشي في الجنينة...
رحيق صحيت من نومها و نزلت تتمشي في الجنينة لقته... رحيق: احم احم... عدي: اهلا... رحيق: شكرا علي اللي عملته النهاردة... عدي: علي ايه عادي، و انا بعتذر... رحيق: عن اذنك... عدي: تتمشي معايا؟ رحيق: لا اصل انا صايعة... عدي: يا بنتي متقفيش علي الكلمة، اسف... رحيق: لا عادي و لا يهمك خلاص... رحيق و عدي بدأوا يتمشوا و يتكلموا في مواضيع مختلفة... -عند ادهم و اسيل... ادهم ملاحظش اي تغير في درجة الحرارة...
اسيل(بتخريف): لا لا... اسيل(بتخريف): خلاص اسفة، ابعد. ادهم قرب منها و حضنها... ادهم: هش اهدي يا اسيل انا اهو هنا... ادهم(لنفسه): الحرارة منزلتش... ادهم شالها و راح عند الحمام و بدأ يقلعها هدومها و حطها في بانيو مليان ماية ساقعة... اسيل(و هي بين الوعي و اللاوعي): ادهم... ادهم: نعم... اسيل: انا فين؟ ادهم: هنا معايا... ادهم شاف حرارتها لقاها نزلت...
ادهم لفها بالبشكير و شالها و لبسها بنطلون طويل و تي شيرت بكم و نيمها علي السرير و نشف ليها شعرها... ادهم: اسيل اسيل... اسيل فتحت عنيها براحة و بتعب... اسيل: امممم. ادهم: انتي كويسة؟ اسيل: اه... اسيل: عايزة اقوم... ادهم ساعدها علشان تقعد علي السرير، و اسيل بدأت تفوق و تركز حواليها... اسيل(بخوف): ادهم حصل اي حاجة بينا؟ ادهم: لا... اسيل: الحمد لله... ادهم: انتي ايه اللي حصلك؟ اسيل: معرفش... ادهم: طب نامي...
اسيل: هخش الحمام بس... ادهم: طب تعالي هساعدك... ادهم بدأ يوقف اسيل... اسيل(بصريخ): عاااااااااااااااااا... ادهم: في ايه؟ اسيل: مين غير ليا هدومي؟ ادهم(باحراج و صدق): احم انا، انا آسف هي دي الطريقة الوحيدة علشان حرارتك تنزل... اسيل حست باحراجه و صدق كلامه... اسيل: احم خلاص ماشي... ادهم وصل اسيل للحمام و استناها بره. و بعدها رجعها تاني للسرير... ادهم شال الاب توب و شنطة اسيل علي الكنبة...
و بدأ يغطي اسيل كويس و نام جمبها... اسيل: شكرا ليك... ادهم: تمام... تليفون ادهم رن... ادهم شاف اللي بيتصل و قفل الخط. و لكن اللي بيتصل قعد يرن كتير... اسيل: لتقفل يا ادهم موبايلك لترد... ادهم قفل الموبايل خالص... و نام جمب اسيل و حضنها... اسيل: بس... ادهم: هشششش خلاص، نامي... -عند عدي و رحيق... رحيق: شكلنا اتأخرنا و في جامعة بكرة... عدي: تمام و لو حصل اي حاجة كلميني... رحيق: شكرا، باي...
رحيق و عدي كل واحد راح علي اوضته... -في الصباح الباكر... عبدالحميد: صفية انتي و سوزان هتشرفوا علي البيت هنا و معاكوا سالي و نيرة و اللي تقول عليه فردوس هو اللي يتعمل... صفية: حاضر يا uncle... فردوس: هو حفلة النهاردة عبارة عن ايه؟ احمد: عبارة عن اتمام صفقة مهمة اوي في تاريخ عائلة الشافعي و بتتوقف علي ادهم... سامر: ان شاء الله هتعدي... باسم: اهلا يا جدعان... رحيق: بطل طريقتك بقي...
ليلي: احنا مختارناش الفساتين اوف... عدي: لا متخافيش احنا اختارنا... ليلي: انتوا مين؟ كريم: انا و عدي اختارنا ليكوا انتي و رحيق... عدي: اعتقد ذوقي عجبك صح يا رحيق... رحيق(باحراج): اه... ليلي: تمام، يلا علشان الكلية... نيرة: طب افطروا... كريم: فطرنا الصبح بدري... كريم و عدي خدوا ليلي و رحيق و وصلوهم للكلية... و الستات بدأت تجهز الحفلة و الجنينة اتقلبت...
محمد و عبد الرحيم بيتكلموا في الزمن القديم و بيفتكروا ذكريات زمان الجميلة... فردوس بتشرف علي كل حاجة... احمد و سامر بيتكلموا في مستقبل اولادهم... باسم(بصوت عالي نسبيا): غزل غزل... غزل(بخفوت): نعم... باسم: يلا علشان اوصلك لكليتك... غزل: هروح لوحدي... باسم(بحدة): يلا يا غزل... باسم خد غزل و ركبها عربيته و راح علي كليتها... باسم: اياكي تكلمي اي شاب فاهمة... غزل: تمام... باسم: انا هعدي عليكي... غزل: تمام...
غزل نزلت الكلية الجديدة و باسم راح علي شغله... -في اوضة ادهم و اسيل... اسيل صحيت قبل ادهم، و قامت دخلت الحمام و خرجت لقته لسة نايم. اسيل(برقة): ادهم ادهم... ادهم لا رد... اسيل(برقة): ادهم يا ادهم... ادهم(بنوم): في ايه يا اسيل؟ اسيل: قوم يلا الوقت هنتأخر... ادهم مسك اسيل من خصرها و زقها علي السرير تحته... اسيل شهقت... اسيل(بكسوف): ابعد يا ادهم... ادهم: عايزة ايه؟ اسيل: ابعد...
ادهم: لا مش قبل ما اعرف حصل ايه امبارح خلاكي يغمي عليكي... اسيل: بعد اذنك ابعد يا ادهم... ادهم: لا يا اسيل، احكي وراكي ايه؟ اسيل: ادهم انت دلوقتي جوزي و كمان شوية هتبقي طليقي يعني هنطلق يا ادهم و هتكون في حياتي مجرد فترة او تجربة... ادهم بص في عيونها بعمق، و قرب منها و (لخيالكوا)، اسيل مكنتش معارضة، و بعد ما خلص و اسيل استدركت الموضوع... اسيل: ادهم مينفعش ابعد...
اسيل زقت ادهم بعيد عنها و قامت دخلت اوضة الملابس... ادهم بعد ما اسيل قامت غمض عيونه... ادهم(لنفسه): ليه قدامها برجع لادهم القديم... ادهم(لنفسه): لا يا ادهم متسمحش لنفسك ترجع... ادهم(لنفسه): اياك ترجع يا ادهم، انت ادهم الشافعي القاسي اللي ميعرفش الرحمة البارد. اللي الكل بيعمله حساب... ادهم قام و دخل الحمام... اما عند اسيل... اسيل كانت خايفة متوترة فرحانة قلقانة مضايقة... اسيل(لنفسها): لا يا اسيل لا...
اسيل(لنفسها): مفيش حاجة، امحي اي احساس... اسيل افتكرت اللي حصل من شوية و شردت و بعدها نفضت الافكار دي بعيد عنها... اسيل(ببرود): انتي الصحفية المشهورة اسيل الجارحي فاهمة... - اسيل طلعت بدلة ليها باللون الجملي و قميص ابيض و لبست صندلها و خرجت، و ادهم خرج من الحمام و دخل اوضة الملابس، و الاتنين بيتجاهلوا بعض... اسيل خدت شنطة اللاب و خدت شنطتها و موبايلها، و لسة هتنزل... ادهم(ببرود): استأذنتي؟
اسيل(ببرود مماثل): استأذان علي ايه مثلا؟ ادهم(ببرود): لاي حاجة، فاهمة؟ اسيل(ببرود): موعدكش، باي... ادهم: استني في حفلة مهمة... اسيل: عارفة و انا هاجي كصحفية... ادهم: تمام، و محدش يعرف اننا اتجوزنا... اسيل(ببرود): ده مش شرف ليا ان حد يعرف اساسا... اسيل نزلت و ادهم نزل بعدها... عبدالرحيم: حبيبة جدو... اسيل(بابتسامة): اهلا يا جدو... محمد: طب و انا يا ست اسيل... اسيل: انت اللي في القلب يا معلم...
ادهم(ببرود): اخبار الحفلة ايه يا بابا؟ احمد: بخير يا حبيبي... ادهم: تمام الكل يبقي جاهز... ادهم(ببرود): فستانك هيوصل قبل ما ترجعي من الجريدة... اسيل: ملوش داعي انا مبلبسش فساتين... ادهم(باستفزاز): هو يا طنط اللي ميسمعش كلام جوزه يبقي اتربي، معتقدش، كان بيسأل و يجاوب علي نفسه ادهم سابها و مشي... اسيل(لنفسها)ماشي يا ادهم الكلب و ربي لاوريك مين هي اسيل الجارحي...
اسيل نزلت ركبت عربيتها و ادهم ركب عربيته و كل واحد راح لشغله... عبدالرحيم: لاحظتوا التوتر اللي بين ادهم و اسيل... فردوس: اه، كل واحد رجع للي كان عليه الاول... محمد: ابنك اكيد عمل حاجة لاسيل... سامر: ربنا يهديهم بقي... فردوس: متخافش هتسامحك يا حبيبي... -في الشركة، ادهم دخل بكل هيبة و وقار و قسوة. كريم: ايه يا ابني ما صدقنا تشيل البوز... ادهم(بعصبية): كريم ملكش دعوة بيا، امشي بعيد عني...
عدي: حصلت حاجة يا ادهم... ادهم: ملكوش فيه، غوروا من وشي... كريم و عدي مشيوا. كريم: ماله ده؟ عدي: اكيد في حاجة حصلت بينه و بين اسيل. ادهم كان في قمة عصبيته من برودها و تجاهلها... تليفونه رن، الخط اتفتح... ادهم: ايه يا مها... مها(بدموع): ادهم انا خايفة و محتجاك... ادهم: هششش اهدي انا جاي... ادهم خد حاجته و راح لمها... -عند اسيل... اسيل دخلت بكل برود و ثقة... زينات: هو انتي فعلا زي ما بتقابلي الناس دي طبيعتك...
طارق: مالك يا انسة اسيل؟ اسيل(ببرود): ممكن محدش يتدخل في حياتي... المدير: اسيل زينات طارق انتوا من امهر الناس عندي انتوا واثقين من نفكسوا تمام... طارق: اكيد يا فندم... زينات: هتنبهر... مدير: و انتي يا اسيل... اسيل(ببرود): متحاولش تقلل من قدارتي هتندم... مدير: احم ماشي، عن اذنكوا... طارق: انتي طبعا مش هتخافي من رهبة القصر صح... اسيل: طارق الخوف في شغلة الصحافة مش مطلوب تمام، الصحافة محتاجة جراءة...
زينات: عندك حق اتفق معاكي... اسيل: كملوا بقي شغلكوا... -عند ادهم... ادهم ساق عربيته و وصل لعمارة و طلع عند شقة و خبط الباب... الباي اتفتح... مها(بدموع): ادهم، و مهما راحت حضنت ادهم... ادهم دخل و هو لسة حاضن مها و قفل الباب... مها(بعياط): انا محتجاك يا ادهم... ادهم: مها مش هينفع... مها: هششششش... و مها بدأت تفك ليه القميص بتاعه و... مها كانت عارفة ازاي تجيب ادهم و كانت عارفة ايه اللي هي بتعمله...
تسريع احداث... عدي و كريم رجعوا خذوا ليلي و رحيق، و باسم خد غزل و متكلموش خالص، و باقي كبار العائلة بدأت تجهز، و اسيل وصلت للقصر و ملقتش ادهم و لقت فستانها... باسم: خدي يا غزل... غزل: ايه ده؟ باسم: فستان الحفلة... غزل: تمام... غزل لبست فستانها...
- غزل لبست فستان باللون الرمادي قصير واصل لبعد الركبة بشوية، و كان بحمالة رفيعة و واسع من عند الخصر، و حطت روچ فاقع و لبست صندل اسود بكعب، و لمت شعرها علي شكل كحكة مع تمرد بعد الخصلات، كانت قمر اوي... - باسم لبس بدلة باللون الاسود و القميص اسود و جذمة سوداء، و لبس ساعته، و حط البرفيوم بتاعه، و كان مز... باسم خرج و لما شاف غزل اتصدم، و قعد يكح... غزل(بعفوية): اجبلك ماية؟ باسم: لا لا شكرا...
-اما رحيق، ف لقت فستان شيك... - رحيق لبست فستان طويل و بكم ¾، و كان ضيق بعض الشئ و محددها، و لبست جذمة كعب جميلة و كان الفستان باللون الاحمر الفاتح، و لمت شعرها علي شكل ديل حصان بشياكة، و حطت روچ لايق مع الفستان، و بصت لنفسها برضا في المراية...
-اما ليلي، لقت فستان و ورقة مكتوب فيها... مضمون الورقة انا واثق من انك هتكوني جميلة في اليوم ده، بحبك ليلي ابتسمت بخجل... - ليلي لبست فستان كحلي واسع و حمالة عريضة واقعة علي دراعها و مفتوح من ورا شوية بسيطة. و مقفول من قدام، و لبست جذمة باللون الاسود بكعب بسيط، و حطت روچ احمر غامق، و سيبت شعرها...
- كريم و عدي لبسوا زي بعض، كل واحد لبس بدلة باللون الرصاصي و جذمة سوداء و ساعة شيك نفس الماركة و برفيوم واحد، كانوا زي التؤام...
اما اسيل طلعت لقت الفستان في كيس باللون الاسود مغطيه و مكتوب عليه Aseel... اسيل بدأت تفتح الكيس لقت الباب اتفتح... ادهم دخل و مبصلهاش... و بدأ يغير هدومه و دخل استحمي و خرج كانت اسيل في الوقت ده بطلع الفستان و انبهرت جدا بتصميمه... - ادهم دخل طلع بدلته الرمادي اللي نفس لون عنيه، و لبس جذمة باللون الاسود ماركة، و ساعة شيك و فخمة ماركة باللون الاسود، و حط برفيوم مميز، و كان زي الامير...
ادهم: خشي البسي... اسيل: مش محتاجة اذنك... اسيل خدت الفستان و دخلت غيرت هدومها... - اسيل لبست فستان باللون الاسود بكم بس مبين كتفها و مفتوح من الضهر. و مفتوح من قدام فتحة بسيطة جدا، و مش مطرز باي حاجة سادة، و ضيق لغاية الخصر، و نازل بوسع لغاية رجليها، و لبست صندل باللون الفضي، و عقد بسيط و شيك فضي، و حلق شيك و انسيال من نفس النوع، و حطت روچ باللون الاحمر الغامق، و سيبت شعرها علي ضهرها..
اسيل خرجت لادهم اللي كان مشغول باللاب بتاعه و انصدم من رقتها و جمالها و شياكتها... ادهم(بانبهار): ايه ده؟ اسيل(برقة): ايه؟ ادهم قرب من اسيل و قرب منها باسها جمب شفايفها. ادهم(بحنية): جميلة اوي... اسيل(بكسوف): شكرا، انت كمان وسيم... و كأنهم نسيوا تجاهلهم لبعض و برودهم... ادهم: تعالي... ادهم مسك ايد اسيل و نزل بيها... محمد: بسم الله ما شاء الله قمر... اسيل: شكرا يا جدو... رحيق: اخيرا خليت اسيل تلبس فستان...
اسيل: كان حلم حياتك... باسم: و ادهم حققه... فردوس: طب يلا... اسيل: تمام، بس انا معزومة كأني صحفية... صفية: لو غلطتي في بنتي تاني هتضايقي مني، فاهمة... اسيل: انا صحفية، باي... اسيل سابتهم و خرجت بره القصر و راحت علي الجنينة... و الكل انبهر بجمالها... و بعدين عائلة الشافعي خرجت، و بدأت الحفلة تشتغل... اسيل: رحيق هتفضلي ملازماني كدة... رحيق: انتي مثلي الاعلي... اسيل: روحي اتكلمي مع ليلي كريم عدي ماما اي حد...
طارق: انسة اسيل... رحيق(و هي بتكتم ضحكها): انسة! اسيل(بحدة): رحيق... زينات: الحفلة حلوة اوي اوي... اسيل: تمام اتفضلوا... و عائلة الشافعي اتجمعت في ترابيزة واحدة... فردوس: طب ما تنادوا طيب اسيل... ادهم كان مركز مع اسيل اللي بتضحك مع طارق و زينات بصوت عالي و مسموع و جاذبة انتباه كل اللي حواليها... ادهم(بغضب مكتوم): ما هي قاعدة بتضحك بصوت عالي اهو و لا هاممها انها متجوزة و لا اي حاجة...
محمد: طب ما تروح تناديها هي مراتك. ادهم زي كأنه ما صدق يسمع الكلمة دي... ادهم راح ناحية اسيل و عيونه كإنها بطلع نار... ادهم: اهلا... طارق(بتوتر): اهلا اهلا ادهم بيه. زينات: اهلا يا باشا... ادهم(بهمس): تعالي معايا... اسيل بصتله بالامبالاة و كملت كلامها... اسيل: بس انت وسيم اوي يا طارق بالبدلة دي... ادهم حط ايده علي خصر اسيل و ضغط عليها جامد... اسيل(بخفوت): آآآه... ادهم(بهمس و غضب): احترمي نفسك...
اسيل(بعناد): و تعرف كمان يا طارق انت حلم اي بنت... طارق: بجد تسلمي يا اسيل... اسيل: و شخص gentle و محترم و طيوب و جميل و حلو و انا بحبك اوي... ادهم كان زي كأنه بيعصر برتقال. كان بيعصر خصر اسيل اللي مستحملتش... اسيل(بوجع): آآآه ابعد يا ادهم... زينات: انتي كويسة يا بنتي... ادهم: هتبقي كويسة... ادهم شد اسيل معاه و وصل للترابيزة بتاعتهم... اسيل: انت غبي؟!
ادهم: قال ايه بتقول للواد اللي بيتحرج انا بحبك اوي، ده راجل ده... اسيل: عاجبني ملكش فيه... محمد: اسيل عيب تقولي كدة لجوزك... اسيل: علي اساس هو مش بيخوني... ادهم: و عرفتي منين يا فيلسوفة؟ اسيل: قبل ما تتجوزني كنت كدة، و متقنعنيش و تقول انك اتغيرت بعد جوازك مني... كريم: الراجل جه يا ادهم... كريم و عدي و ادهم راحوا و رحبوا بالراجل... اسيل اول ما بصت للراجل اتصدمت...
و بعدين ظهر من ورا الراجل الكبير ده شاب وسيم و باين انه بتاع بنات... الراجل الكبير: اهلا يا ادهم... ادهم: اهلا سيد ديفيد... ديفيد: تشارلي ابني... ادهم: اهلا يا استاذ تشارلي... ديفيد: المدام سارة... ادهم: تشرفت بحضرتك يا فندم... عدي: هو بيتكلم ازاي عربي؟ سالي(بفرحة): سارة... كريم: عادي... محمد و فردوس و باسم و رحيق و نيرة و اسيل كانوا مصدومين... ادهم: اتفضلوا اتفضلوا... ادهم خدهم و وداهم علي ترابيزتهم.
ادهم: دي عائلة الشافعي... تشارلي: واو، اهلا انسة اسيل... ادهم: ازاي تعرفها؟ تشارلي: مين لا يعرف الصحفية اسيل الجارحي؟! سالي: سارة حبيبتي... سارة و سالي حضنوا بعض... عبدالحيمد: انا مش فاهم حاجة... نيرة(بقرف): مدام سارة اخت سالي... صفية: بجد؟ سارة: اه... ديفيد: شكلنا قرايب... عبدالحميد: نفهم بعد الحفلة... ادهم: اتفضل يا استاذ ديفيد معايا... ديفيد: يلا يا تشارلي... ادهم و كريم راحوا مع ديفيد علشان يوقعوا العقد.
تشارلي(بهمس كل العائلة خدت بالها من تصرف تشارلي): مش هتقوليلي اهلا بعودتك يا تشارلي و لا ايه؟ اسيل بصت ليه بقرف و سابته و مشيت... اسيل: طارق زينات انا تعبانة مش قادرة اقدم اللقاء... طارق: بس... اسيل: انتوا قدها و انا اهو معاكوا... اسيل مقدمتش المؤتمر و ادهم استغرب جدا... و الحفلة خلصت... عبدالرحيم: ايه رأيك يا ادهم يباتوا معانا؟ ادهم: طلعنا قرايب براحتكوا... اسيل(بسرعة): لا... عدي: في ايه؟
سالي(بشماتة): ايه يا تري في ايه يا اسيل؟ اسيل: براحتكوا... ديفيد: لا ورانا الكثير من الشغل... سارة: و لكني اريد هذا يا ديفيد... ديفيد: تمام يا مدامتي... اسيل: انا طالعة انام... اسيل طلعت جري علي اوضتها... و ديفيد و سارة راحوا اوضة ليهم... تشارلي: هل هذة زوجتك يا باسم؟ باسم: ملكش فيه... باسم مسك ايد غزل و طلع علي الاوضة بتاعتهم فوق... رحيق: يلا يا ليلي الجو بقي زبالة... رحيق و ليلي طلعوا يناموا...
و الكل طلع ينام... تشارلي: عن اذنكوا... تشارلي طلع... كريم: حد فهم تصرف اسيل و رحيق؟ ادهم: لا و كمان اسيل مقدمتش المؤتمر بتاعها... عدي: في حاجة من ساعة ما شافوا ديفيد و تشارلي ده. ادهم: هتلاقيهم بيكرهوهم علشان سارة تبقي اخت سالي... عدي: ممكن... ادهم: انا طالع... اسيل كانت قاعدة علي سريرها و مصدومة و رافضة انها تعيط، و لقت الباب اتفتح... اسيل(بصدمة): تشارلي، اخرج حالا... اسيل: ازاي جيت هنا؟
تشارلي: سألت الخدادمة... تشارلي: وحشتيني اوي يا اسيل... اسيل(بهمس): تشارلي امشي حالا. انا واحدة متجوزة... تشارلي: و لكن انا لسة عايزك... اسيل: انت شخص حقير و انا اكرهك تشارلي... تشارلي: انسي ما حدث زمان اسيل، تعالي نهرب و نتجوز... اسيل: ابدا يا تشارلي انت مش انسان و كمان مسيحي و انا مش هخرج عن ديني زي ما والدتك ما عملت... تشارلي: و لكني احبك اسيل... و تشارلي قرب من اسيل اوي و حاوطها بايده...