رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر
ان ادهم بعد عن اسيل بمسافة بسيطة... ادهم: كفاية عليا تحذيرك و تربيتك المرة دي يا اسيل. المرة الجاية معرفش ممكن اعمل ايه... و ادهم وداها ضهره و لسة هيمشي سمع صوت ارتطام حاجة بالارض، لف لقي اسيل مغمي عليها، و واقعة في الارض... ادهم(بخوف): اسيل... ادهم جري علي اسيل و لقاها عرقانة و بترتعش و حرارتها مرتفعة... ادهم(و هو بيضربها علي خدها بخفة): اسيل اسيل... ادهم: اسيل فوقي...
ادهم شال اسيل و نيمها علي السرير... ادهم خرج بسرعة... ادهم(بصوت عالي): عايز دكتور بسرعة... نيرة(بخضة): اسيل مالها؟ ادهم: جيبوا دكتور انجزوا... ادهم دخل لاسيل و قعد جمب اسيل و بيحاول يفوقها... عبدالحميد و احمد و سامر و نيرة و عدي و كريم و ليلي و فردوس و محمد طلعوا... ادهم(بغضب): مش عايز حد هنا، اخرجوا بره... سامر: بس يا ابني... ادهم: لو سمحت دي مراتي... عبدالرحيم: سيبوه براحته يا جماعة...
كريم: انا كلمت الدكتور و هو جاي... ادهم: تمام اتفضلوا... الكل نزل تاني و هما قلقانين علي اسيل... و بعد فترة بسيطة الدكتور جه... ادهم: اتفضل... الدكتور بدأ يكشف علي اسيل... الدكتور: الانسة... ادهم(بغضب): مدام دي مراتي...
الدكتور(بخوف): المدام اتعرضت لخوف و رعب شديد و اتعرضت لضغط خلاها يغمي عليها و جسمها مقدرش يقاوم الرعب و الخوف و استسلم للامر ده، و حرارتها ارتفعت و لازم يتعملها كمادات كل شوية و لو الحرارة منزلتش ممكن تحطها في بانيو مليان ماية ساقعة و لو مفيش فايدة لازم تتحول للمستشفي... ادهم: تمام... الدكتور: عن اذنك... الدكتور مشي، و ادهم قرب من اسيل و حط ايده علي جبينها و لقي حرارتها عالية... ادهم نزل لتحت...
ليلي شهقت... ادهم: في ايه؟ عبدالرحيم: يا ابني انت نازل كدة ازاي؟ ادهم: اه معلش مخدتش بالي... ادهم مكنش لابس حاجة من فوق كان عاري الصدر... نيرة: اسيل عاملة ايه؟ ادهم: بخير، هعملها كمادات و هتفوق متخافوش... ادهم راح يجيب الحاجات اللي هيستخدمها و طلع تاني... ادهم بدأ يعمل لاسيل كمادات... -عند الكل... باسم: انا طالع انام، يلا يا غزل... غزل: تمام... باسم و غزل طلعوا الاوضة... غزل: هنطلق امتي؟ باسم: معرفش، و نامي...
غزل: مستحيل انام و انت في نفس الاوضة... باسم: غزل عدي اليوم و نامي... غزل: لا... باسم زقها علي السرير... باسم: غزل نامي علشان متشوفيش مني نفس وش امبارح... غزل لفت وشها و نامت او بمعني اصح عملت نفسها نايمة... باسم هو كمان نام... غزل حست انه نام و لسة بتقوم... باسم: نامي يا غزل... غزل نامت علطول... -عند الباقي... عبدالرحيم: يلا كله ينام... الكل طلع ما عدا عدي بدأ يتمشي في الجنينة...
رحيق صحيت من نومها و نزلت تتمشي في الجنينة لقته... رحيق: احم احم... عدي: اهلا... رحيق: شكرا علي اللي عملته النهاردة... عدي: علي ايه عادي، و انا بعتذر... رحيق: عن اذنك... عدي: تتمشي معايا؟ رحيق: لا اصل انا صايعة... عدي: يا بنتي متقفيش علي الكلمة، اسف... رحيق: لا عادي و لا يهمك خلاص... رحيق و عدي بدأوا يتمشوا و يتكلموا في مواضيع مختلفة... -عند ادهم و اسيل... ادهم ملاحظش اي تغير في درجة الحرارة...
اسيل(بتخريف): لا لا... اسيل(بتخريف): خلاص اسفة، ابعد. ادهم قرب منها و حضنها... ادهم: هش اهدي يا اسيل انا اهو هنا... ادهم(لنفسه): الحرارة منزلتش... ادهم شالها و راح عند الحمام و بدأ يقلعها هدومها و حطها في بانيو مليان ماية ساقعة... اسيل(و هي بين الوعي و اللاوعي): ادهم... ادهم: نعم... اسيل: انا فين؟ ادهم: هنا معايا... ادهم شاف حرارتها لقاها نزلت...
ادهم لفها بالبشكير و شالها و لبسها بنطلون طويل و تي شيرت بكم و نيمها علي السرير و نشف ليها شعرها... ادهم: اسيل اسيل... اسيل فتحت عنيها براحة و بتعب... اسيل: امممم. ادهم: انتي كويسة؟ اسيل: اه... اسيل: عايزة اقوم... ادهم ساعدها علشان تقعد علي السرير، و اسيل بدأت تفوق و تركز حواليها... اسيل(بخوف): ادهم حصل اي حاجة بينا؟ ادهم: لا... اسيل: الحمد لله... ادهم: انتي ايه اللي حصلك؟ اسيل: معرفش... ادهم: طب نامي...
اسيل: هخش الحمام بس... ادهم: طب تعالي هساعدك... ادهم بدأ يوقف اسيل... اسيل(بصريخ): عاااااااااااااااااا... ادهم: في ايه؟ اسيل: مين غير ليا هدومي؟ ادهم(باحراج و صدق): احم انا، انا آسف هي دي الطريقة الوحيدة علشان حرارتك تنزل... اسيل حست باحراجه و صدق كلامه... اسيل: احم خلاص ماشي... ادهم وصل اسيل للحمام و استناها بره. و بعدها رجعها تاني للسرير... ادهم شال الاب توب و شنطة اسيل علي الكنبة...
و بدأ يغطي اسيل كويس و نام جمبها... اسيل: شكرا ليك... ادهم: تمام... تليفون ادهم رن... ادهم شاف اللي بيتصل و قفل الخط. و لكن اللي بيتصل قعد يرن كتير... اسيل: لتقفل يا ادهم موبايلك لترد... ادهم قفل الموبايل خالص... و نام جمب اسيل و حضنها... اسيل: بس... ادهم: هشششش خلاص، نامي... -عند عدي و رحيق... رحيق: شكلنا اتأخرنا و في جامعة بكرة... عدي: تمام و لو حصل اي حاجة كلميني... رحيق: شكرا، باي...
رحيق و عدي كل واحد راح علي اوضته... -في الصباح الباكر... عبدالحميد: صفية انتي و سوزان هتشرفوا علي البيت هنا و معاكوا سالي و نيرة و اللي تقول عليه فردوس هو اللي يتعمل... صفية: حاضر يا uncle... فردوس: هو حفلة النهاردة عبارة عن ايه؟ احمد: عبارة عن اتمام صفقة مهمة اوي في تاريخ عائلة الشافعي و بتتوقف علي ادهم... سامر: ان شاء الله هتعدي... باسم: اهلا يا جدعان... رحيق: بطل طريقتك بقي...
ليلي: احنا مختارناش الفساتين اوف... عدي: لا متخافيش احنا اختارنا... ليلي: انتوا مين؟ كريم: انا و عدي اختارنا ليكوا انتي و رحيق... عدي: اعتقد ذوقي عجبك صح يا رحيق... رحيق(باحراج): اه... ليلي: تمام، يلا علشان الكلية... نيرة: طب افطروا... كريم: فطرنا الصبح بدري... كريم و عدي خدوا ليلي و رحيق و وصلوهم للكلية... و الستات بدأت تجهز الحفلة و الجنينة اتقلبت...
محمد و عبد الرحيم بيتكلموا في الزمن القديم و بيفتكروا ذكريات زمان الجميلة... فردوس بتشرف علي كل حاجة... احمد و سامر بيتكلموا في مستقبل اولادهم... باسم(بصوت عالي نسبيا): غزل غزل... غزل(بخفوت): نعم... باسم: يلا علشان اوصلك لكليتك... غزل: هروح لوحدي... باسم(بحدة): يلا يا غزل... باسم خد غزل و ركبها عربيته و راح علي كليتها... باسم: اياكي تكلمي اي شاب فاهمة... غزل: تمام... باسم: انا هعدي عليكي... غزل: تمام...
غزل نزلت الكلية الجديدة و باسم راح علي شغله... -في اوضة ادهم و اسيل... اسيل صحيت قبل ادهم، و قامت دخلت الحمام و خرجت لقته لسة نايم. اسيل(برقة): ادهم ادهم... ادهم لا رد... اسيل(برقة): ادهم يا ادهم... ادهم(بنوم): في ايه يا اسيل؟ اسيل: قوم يلا الوقت هنتأخر... ادهم مسك اسيل من خصرها و زقها علي السرير تحته... اسيل شهقت... اسيل(بكسوف): ابعد يا ادهم... ادهم: عايزة ايه؟ اسيل: ابعد...
ادهم: لا مش قبل ما اعرف حصل ايه امبارح خلاكي يغمي عليكي... اسيل: بعد اذنك ابعد يا ادهم... ادهم: لا يا اسيل، احكي وراكي ايه؟ اسيل: ادهم انت دلوقتي جوزي و كمان شوية هتبقي طليقي يعني هنطلق يا ادهم و هتكون في حياتي مجرد فترة او تجربة... ادهم بص في عيونها بعمق، و قرب منها و (لخيالكوا)، اسيل مكنتش معارضة، و بعد ما خلص و اسيل استدركت الموضوع... اسيل: ادهم مينفعش ابعد...
اسيل زقت ادهم بعيد عنها و قامت دخلت اوضة الملابس... ادهم بعد ما اسيل قامت غمض عيونه... ادهم(لنفسه): ليه قدامها برجع لادهم القديم... ادهم(لنفسه): لا يا ادهم متسمحش لنفسك ترجع... ادهم(لنفسه): اياك ترجع يا ادهم، انت ادهم الشافعي القاسي اللي ميعرفش الرحمة البارد. اللي الكل بيعمله حساب... ادهم قام و دخل الحمام... اما عند اسيل... اسيل كانت خايفة متوترة فرحانة قلقانة مضايقة... اسيل(لنفسها): لا يا اسيل لا...
اسيل(لنفسها): مفيش حاجة، امحي اي احساس... اسيل افتكرت اللي حصل من شوية و شردت و بعدها نفضت الافكار دي بعيد عنها... اسيل(ببرود): انتي الصحفية المشهورة اسيل الجارحي فاهمة... - اسيل طلعت بدلة ليها باللون الجملي و قميص ابيض و لبست صندلها و خرجت، و ادهم خرج من الحمام و دخل اوضة الملابس، و الاتنين بيتجاهلوا بعض... اسيل خدت شنطة اللاب و خدت شنطتها و موبايلها، و لسة هتنزل... ادهم(ببرود): استأذنتي؟
اسيل(ببرود مماثل): استأذان علي ايه مثلا؟ ادهم(ببرود): لاي حاجة، فاهمة؟ اسيل(ببرود): موعدكش، باي... ادهم: استني في حفلة مهمة... اسيل: عارفة و انا هاجي كصحفية... ادهم: تمام، و محدش يعرف اننا اتجوزنا... اسيل(ببرود): ده مش شرف ليا ان حد يعرف اساسا... اسيل نزلت و ادهم نزل بعدها... عبدالرحيم: حبيبة جدو... اسيل(بابتسامة): اهلا يا جدو... محمد: طب و انا يا ست اسيل... اسيل: انت اللي في القلب يا معلم...
ادهم(ببرود): اخبار الحفلة ايه يا بابا؟ احمد: بخير يا حبيبي... ادهم: تمام الكل يبقي جاهز... ادهم(ببرود): فستانك هيوصل قبل ما ترجعي من الجريدة... اسيل: ملوش داعي انا مبلبسش فساتين... ادهم(باستفزاز): هو يا طنط اللي ميسمعش كلام جوزه يبقي اتربي، معتقدش، كان بيسأل و يجاوب علي نفسه ادهم سابها و مشي... اسيل(لنفسها)ماشي يا ادهم الكلب و ربي لاوريك مين هي اسيل الجارحي...
اسيل نزلت ركبت عربيتها و ادهم ركب عربيته و كل واحد راح لشغله... عبدالرحيم: لاحظتوا التوتر اللي بين ادهم و اسيل... فردوس: اه، كل واحد رجع للي كان عليه الاول... محمد: ابنك اكيد عمل حاجة لاسيل... سامر: ربنا يهديهم بقي... فردوس: متخافش هتسامحك يا حبيبي... -في الشركة، ادهم دخل بكل هيبة و وقار و قسوة. كريم: ايه يا ابني ما صدقنا تشيل البوز... ادهم(بعصبية): كريم ملكش دعوة بيا، امشي بعيد عني...
عدي: حصلت حاجة يا ادهم... ادهم: ملكوش فيه، غوروا من وشي... كريم و عدي مشيوا. كريم: ماله ده؟ عدي: اكيد في حاجة حصلت بينه و بين اسيل. ادهم كان في قمة عصبيته من برودها و تجاهلها... تليفونه رن، الخط اتفتح... ادهم: ايه يا مها... مها(بدموع): ادهم انا خايفة و محتجاك... ادهم: هششش اهدي انا جاي... ادهم خد حاجته و راح لمها... -عند اسيل... اسيل دخلت بكل برود و ثقة... زينات: هو انتي فعلا زي ما بتقابلي الناس دي طبيعتك...
طارق: مالك يا انسة اسيل؟ اسيل(ببرود): ممكن محدش يتدخل في حياتي... المدير: اسيل زينات طارق انتوا من امهر الناس عندي انتوا واثقين من نفكسوا تمام... طارق: اكيد يا فندم... زينات: هتنبهر... مدير: و انتي يا اسيل... اسيل(ببرود): متحاولش تقلل من قدارتي هتندم... مدير: احم ماشي، عن اذنكوا... طارق: انتي طبعا مش هتخافي من رهبة القصر صح... اسيل: طارق الخوف في شغلة الصحافة مش مطلوب تمام، الصحافة محتاجة جراءة...
زينات: عندك حق اتفق معاكي... اسيل: كملوا بقي شغلكوا... -عند ادهم... ادهم ساق عربيته و وصل لعمارة و طلع عند شقة و خبط الباب... الباي اتفتح... مها(بدموع): ادهم، و مهما راحت حضنت ادهم... ادهم دخل و هو لسة حاضن مها و قفل الباب... مها(بعياط): انا محتجاك يا ادهم... ادهم: مها مش هينفع... مها: هششششش... و مها بدأت تفك ليه القميص بتاعه و... مها كانت عارفة ازاي تجيب ادهم و كانت عارفة ايه اللي هي بتعمله...
تسريع احداث... عدي و كريم رجعوا خذوا ليلي و رحيق، و باسم خد غزل و متكلموش خالص، و باقي كبار العائلة بدأت تجهز، و اسيل وصلت للقصر و ملقتش ادهم و لقت فستانها... باسم: خدي يا غزل... غزل: ايه ده؟ باسم: فستان الحفلة... غزل: تمام... غزل لبست فستانها...
- غزل لبست فستان باللون الرمادي قصير واصل لبعد الركبة بشوية، و كان بحمالة رفيعة و واسع من عند الخصر، و حطت روچ فاقع و لبست صندل اسود بكعب، و لمت شعرها علي شكل كحكة مع تمرد بعد الخصلات، كانت قمر اوي... - باسم لبس بدلة باللون الاسود و القميص اسود و جذمة سوداء، و لبس ساعته، و حط البرفيوم بتاعه، و كان مز... باسم خرج و لما شاف غزل اتصدم، و قعد يكح... غزل(بعفوية): اجبلك ماية؟ باسم: لا لا شكرا...
-اما رحيق، ف لقت فستان شيك... - رحيق لبست فستان طويل و بكم ¾، و كان ضيق بعض الشئ و محددها، و لبست جذمة كعب جميلة و كان الفستان باللون الاحمر الفاتح، و لمت شعرها علي شكل ديل حصان بشياكة، و حطت روچ لايق مع الفستان، و بصت لنفسها برضا في المراية...
-اما ليلي، لقت فستان و ورقة مكتوب فيها... مضمون الورقة انا واثق من انك هتكوني جميلة في اليوم ده، بحبك ليلي ابتسمت بخجل... - ليلي لبست فستان كحلي واسع و حمالة عريضة واقعة علي دراعها و مفتوح من ورا شوية بسيطة. و مقفول من قدام، و لبست جذمة باللون الاسود بكعب بسيط، و حطت روچ احمر غامق، و سيبت شعرها...
- كريم و عدي لبسوا زي بعض، كل واحد لبس بدلة باللون الرصاصي و جذمة سوداء و ساعة شيك نفس الماركة و برفيوم واحد، كانوا زي التؤام...
اما اسيل طلعت لقت الفستان في كيس باللون الاسود مغطيه و مكتوب عليه Aseel... اسيل بدأت تفتح الكيس لقت الباب اتفتح... ادهم دخل و مبصلهاش... و بدأ يغير هدومه و دخل استحمي و خرج كانت اسيل في الوقت ده بطلع الفستان و انبهرت جدا بتصميمه... - ادهم دخل طلع بدلته الرمادي اللي نفس لون عنيه، و لبس جذمة باللون الاسود ماركة، و ساعة شيك و فخمة ماركة باللون الاسود، و حط برفيوم مميز، و كان زي الامير...
ادهم: خشي البسي... اسيل: مش محتاجة اذنك... اسيل خدت الفستان و دخلت غيرت هدومها... - اسيل لبست فستان باللون الاسود بكم بس مبين كتفها و مفتوح من الضهر. و مفتوح من قدام فتحة بسيطة جدا، و مش مطرز باي حاجة سادة، و ضيق لغاية الخصر، و نازل بوسع لغاية رجليها، و لبست صندل باللون الفضي، و عقد بسيط و شيك فضي، و حلق شيك و انسيال من نفس النوع، و حطت روچ باللون الاحمر الغامق، و سيبت شعرها علي ضهرها..
اسيل خرجت لادهم اللي كان مشغول باللاب بتاعه و انصدم من رقتها و جمالها و شياكتها... ادهم(بانبهار): ايه ده؟ اسيل(برقة): ايه؟ ادهم قرب من اسيل و قرب منها باسها جمب شفايفها. ادهم(بحنية): جميلة اوي... اسيل(بكسوف): شكرا، انت كمان وسيم... و كأنهم نسيوا تجاهلهم لبعض و برودهم... ادهم: تعالي... ادهم مسك ايد اسيل و نزل بيها... محمد: بسم الله ما شاء الله قمر... اسيل: شكرا يا جدو... رحيق: اخيرا خليت اسيل تلبس فستان...
اسيل: كان حلم حياتك... باسم: و ادهم حققه... فردوس: طب يلا... اسيل: تمام، بس انا معزومة كأني صحفية... صفية: لو غلطتي في بنتي تاني هتضايقي مني، فاهمة... اسيل: انا صحفية، باي... اسيل سابتهم و خرجت بره القصر و راحت علي الجنينة... و الكل انبهر بجمالها... و بعدين عائلة الشافعي خرجت، و بدأت الحفلة تشتغل... اسيل: رحيق هتفضلي ملازماني كدة... رحيق: انتي مثلي الاعلي... اسيل: روحي اتكلمي مع ليلي كريم عدي ماما اي حد...
طارق: انسة اسيل... رحيق(و هي بتكتم ضحكها): انسة! اسيل(بحدة): رحيق... زينات: الحفلة حلوة اوي اوي... اسيل: تمام اتفضلوا... و عائلة الشافعي اتجمعت في ترابيزة واحدة... فردوس: طب ما تنادوا طيب اسيل... ادهم كان مركز مع اسيل اللي بتضحك مع طارق و زينات بصوت عالي و مسموع و جاذبة انتباه كل اللي حواليها... ادهم(بغضب مكتوم): ما هي قاعدة بتضحك بصوت عالي اهو و لا هاممها انها متجوزة و لا اي حاجة...
محمد: طب ما تروح تناديها هي مراتك. ادهم زي كأنه ما صدق يسمع الكلمة دي... ادهم راح ناحية اسيل و عيونه كإنها بطلع نار... ادهم: اهلا... طارق(بتوتر): اهلا اهلا ادهم بيه. زينات: اهلا يا باشا... ادهم(بهمس): تعالي معايا... اسيل بصتله بالامبالاة و كملت كلامها... اسيل: بس انت وسيم اوي يا طارق بالبدلة دي... ادهم حط ايده علي خصر اسيل و ضغط عليها جامد... اسيل(بخفوت): آآآه... ادهم(بهمس و غضب): احترمي نفسك...
اسيل(بعناد): و تعرف كمان يا طارق انت حلم اي بنت... طارق: بجد تسلمي يا اسيل... اسيل: و شخص gentle و محترم و طيوب و جميل و حلو و انا بحبك اوي... ادهم كان زي كأنه بيعصر برتقال. كان بيعصر خصر اسيل اللي مستحملتش... اسيل(بوجع): آآآه ابعد يا ادهم... زينات: انتي كويسة يا بنتي... ادهم: هتبقي كويسة... ادهم شد اسيل معاه و وصل للترابيزة بتاعتهم... اسيل: انت غبي؟!
ادهم: قال ايه بتقول للواد اللي بيتحرج انا بحبك اوي، ده راجل ده... اسيل: عاجبني ملكش فيه... محمد: اسيل عيب تقولي كدة لجوزك... اسيل: علي اساس هو مش بيخوني... ادهم: و عرفتي منين يا فيلسوفة؟ اسيل: قبل ما تتجوزني كنت كدة، و متقنعنيش و تقول انك اتغيرت بعد جوازك مني... كريم: الراجل جه يا ادهم... كريم و عدي و ادهم راحوا و رحبوا بالراجل... اسيل اول ما بصت للراجل اتصدمت...
و بعدين ظهر من ورا الراجل الكبير ده شاب وسيم و باين انه بتاع بنات... الراجل الكبير: اهلا يا ادهم... ادهم: اهلا سيد ديفيد... ديفيد: تشارلي ابني... ادهم: اهلا يا استاذ تشارلي... ديفيد: المدام سارة... ادهم: تشرفت بحضرتك يا فندم... عدي: هو بيتكلم ازاي عربي؟ سالي(بفرحة): سارة... كريم: عادي... محمد و فردوس و باسم و رحيق و نيرة و اسيل كانوا مصدومين... ادهم: اتفضلوا اتفضلوا... ادهم خدهم و وداهم علي ترابيزتهم.
ادهم: دي عائلة الشافعي... تشارلي: واو، اهلا انسة اسيل... ادهم: ازاي تعرفها؟ تشارلي: مين لا يعرف الصحفية اسيل الجارحي؟! سالي: سارة حبيبتي... سارة و سالي حضنوا بعض... عبدالحيمد: انا مش فاهم حاجة... نيرة(بقرف): مدام سارة اخت سالي... صفية: بجد؟ سارة: اه... ديفيد: شكلنا قرايب... عبدالحميد: نفهم بعد الحفلة... ادهم: اتفضل يا استاذ ديفيد معايا... ديفيد: يلا يا تشارلي... ادهم و كريم راحوا مع ديفيد علشان يوقعوا العقد.
تشارلي(بهمس كل العائلة خدت بالها من تصرف تشارلي): مش هتقوليلي اهلا بعودتك يا تشارلي و لا ايه؟ اسيل بصت ليه بقرف و سابته و مشيت... اسيل: طارق زينات انا تعبانة مش قادرة اقدم اللقاء... طارق: بس... اسيل: انتوا قدها و انا اهو معاكوا... اسيل مقدمتش المؤتمر و ادهم استغرب جدا... و الحفلة خلصت... عبدالرحيم: ايه رأيك يا ادهم يباتوا معانا؟ ادهم: طلعنا قرايب براحتكوا... اسيل(بسرعة): لا... عدي: في ايه؟
سالي(بشماتة): ايه يا تري في ايه يا اسيل؟ اسيل: براحتكوا... ديفيد: لا ورانا الكثير من الشغل... سارة: و لكني اريد هذا يا ديفيد... ديفيد: تمام يا مدامتي... اسيل: انا طالعة انام... اسيل طلعت جري علي اوضتها... و ديفيد و سارة راحوا اوضة ليهم... تشارلي: هل هذة زوجتك يا باسم؟ باسم: ملكش فيه... باسم مسك ايد غزل و طلع علي الاوضة بتاعتهم فوق... رحيق: يلا يا ليلي الجو بقي زبالة... رحيق و ليلي طلعوا يناموا...
و الكل طلع ينام... تشارلي: عن اذنكوا... تشارلي طلع... كريم: حد فهم تصرف اسيل و رحيق؟ ادهم: لا و كمان اسيل مقدمتش المؤتمر بتاعها... عدي: في حاجة من ساعة ما شافوا ديفيد و تشارلي ده. ادهم: هتلاقيهم بيكرهوهم علشان سارة تبقي اخت سالي... عدي: ممكن... ادهم: انا طالع... اسيل كانت قاعدة علي سريرها و مصدومة و رافضة انها تعيط، و لقت الباب اتفتح... اسيل(بصدمة): تشارلي، اخرج حالا... اسيل: ازاي جيت هنا؟
تشارلي: سألت الخدادمة... تشارلي: وحشتيني اوي يا اسيل... اسيل(بهمس): تشارلي امشي حالا. انا واحدة متجوزة... تشارلي: و لكن انا لسة عايزك... اسيل: انت شخص حقير و انا اكرهك تشارلي... تشارلي: انسي ما حدث زمان اسيل، تعالي نهرب و نتجوز... اسيل: ابدا يا تشارلي انت مش انسان و كمان مسيحي و انا مش هخرج عن ديني زي ما والدتك ما عملت... تشارلي: و لكني احبك اسيل... و تشارلي قرب من اسيل اوي و حاوطها بايده...