رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن
ان ادهم قال لاسيل... ادهم: يعني اعتبري نفسك اتجوزتي طبيعي، و... ادهم فضل يبصلها بصات قذرة... اسيل: انت حيوان و مش راجل لانك مش ملتزم بكلمتك... ادهم: و انا هوريكي الراجل... ادهم لسة بيقرب من اسيل... فجأة حصل ضرب نار في القصر... اسيل: ايه ده؟ ادهم طلع تليفونه و اتصل بكبير الحراس... الخط اتفتح... ادهم: في ايه؟ كبيرالحراس: في عربيتين جت و ضربوا نار و هربوا. و انا و مجموعة من الحراس طلعنا وراهم...
ادهم: تمام، اعرفلي الاخبار بسرعة... اسيل: في ايه؟ ادهم: معرفش... اسيل: طب ممكن يكون تشتيت انتباه... ادهم: قصدك ايه؟ الخدامة(بصربخ): الحقووووووني... اسيل و ادهم خرجوا بسرعة... ادهم: في ايه؟ الخدامة(بخوف): دخلت دخلت عند احمد بيه و صفية هانم لقيت احمد بيه مطعون، صفية هانم مش موجودة... ادهم راح لاوضة ابوه... ادهم(بصريخ): اسعاف بسرعة... اسيل راحت اتصلت بالاسعاف، و الباقي بدأ يصحي... فردوس: في ايه؟
اسيل: مدام صفية اتخطفت و احمد بيه مطعون... محمد(بصدمة): ازاي ده؟ رحيق: ايه يا عروسة اللي خرجك دلوقتي... باسم: في ايه يا اسيل؟ و الكل بدأ يخرج و اسيل حكت كل اللي حصل... اسيل: ادهم الاسعاف جت... و الاسعاف خدت احمد، ادهم نزل جري و اسيل نزلت وراه و ركبت معاه عربيته، و الباقي بدأوا يغيروا هدومهم و روحوا وراهم... اسيل: متقلقش هيبقي بخير...
و بعد فترة وصلوا المستفشي و دخلوا احمد العمليات، لان الاصابة كانت خطيرة... ادهم(بزعيق): عدي اعرفلي مين وراها، و انت يا كريم شوف فين ماما... عدي: خلاص اهدي... كريم: متقلقش كل حاجة هتبقي بخير... عبدالرحيم(بهمس): واسي جوزك يا بنتي... اسيل بصت ليه و بعدين بصت لادهم... اسيل قربت من ادهم و قعدت جمبه... اسيل(بهمس): كل حاجة هتبقي تمام، متقلقش... اسيل(بهمس): مامتك هترجع و والدك راجل و هيخرج بسلامة...
اسيل لسة هتكمل كلامها لقت ادهم خرج من المستشفي... نيرة: معلش يا حبيبتي هو معذور... سوزان: جوازك كان نحس علينا... سالي: عندك حق، هي نحس علي الكل... اسيل سابتهم و مشيت و خرجت للجنينة، لقت ادهم في مكان لوحده و قاعد علي الأرض... اسيل راحت ناحيته و قعدت قدامه... اسيل: انا مقدرة موقفك بس انت راجل والدتك لازم ترجعها... ادهم بصلها و حضنها، اسيل اتصدمت و بعدين حاوطته بدراعها... اسيل: هتبقي بخير متقلقش...
فردوس: مهما حصل كنت عارفة اسيل... عبدالرحيم: اخترتها لانها هي الوحيدة اللي هتخفف عنه، و ادهم متأكد انه هيخفف عنها... محمد: ربنا يشفي احمد... عبدالرحيم(بدموع): يا رب... فردوس راحت حضنته... فردوس: هو هيبقي بخير يا اخويا... ادهم بعد عن اسيل و بعدين بصلها بحدة... ادهم(بحدة): انسي اي حاجة حصلت دلوقتي فاهمة... اسيل(بصدمة): نعم انت قلبت كدة ليه؟!
ادهم(ببرود): انتي واحدة رخيصة زيك زي اي واحدة عاهرة عادي، و اه معلش بقي فرحك باظ بس هعوضهولك متخافيش، و انا لسة عند كلمتي جوازنا هيبقي حقيقي قدام الكل و بينا بس افوقلك الاول... ادهم سابها و مشي... محمد: حفيدك ده اسيل هتتعب معاه... عبدالرحيم: بس طيب اوي... اسيل خدت نفس عميق و قامت من علي الارض، و دخلت للمستشفي... ادهم: كل الستات تروح... نيرة: مينفعش يا ابني... ادهم(بغضب): قولت كلمة و الكل يسمعها...
اسيل(بعصبية): اياك تعلي صوتك علي امي... باسم: ادهم ادهم خلاص، اسيل اسكتي. عدي: يلا هوصلكوا يلا... الدكتور خرج... الدكتور: احمد بيه دخل في غيبوبة و لو ال 48 ساعة الجايين عدوا علي خير يبقي هو عدي مرحلة الخطر، الشخص اللي طعنه كان عارف هو هيضرب فين بالظبط... ادهم: موته فيها موتك، فهمت؟! الدكتور(بخوف): ف هم ت(فهمت). ادهم: قولت كلمة كل الستات تروح... عبدالرحيم: اهدي يا ابني...
ادهم: كريم جيب حراسة علي المستشفي و علي باب العناية، و محدش يدخل غير الدكتور و الممرضة، فهمت... كريم: تمام... محمد: خليك قوي يا ابني... ادهم: كريم و عدي وصلوا الكل و تعالوا... كريم: تمام... الكل مشي... اسيل: انا هروح اقعد مع ادهم لغاية ما ترجعوا يا كريم انت و عدي... كريم: لا ادهم متهور... عبدالرحيم: و هي هتقدر تقف قدامه، روحي لجوزك يا بنتي... اسيل: رحيق جيبي هدوم ليا مع عدي او كريم... رحيق: حاضر...
الكل ركب العربيات و راحوا للقصر... اسيل دخلت المستشفي لادهم، لقته قاعد علي كرسي من كراسي المستشفي، و اسيل قعدت علي كرسي جمبه... ادهم(بغضب): ممشتيش ليه؟ اسيل: مكنش ينفع اسيبك هنا لوحدك... ادهم(بغضب): و انا قولت كلمتي لازم تسمعيها... اسيل: بس يا ادهم... رؤوف: ادهم بيه... ادهم: رؤوف! رؤوف: اهلا اهلا بمدام ادهم و لا انسة بقي ملحقتيش تفرحي... ادهم مسك رؤوف من رقبته... ادهم: انت السبب؟
رؤوف: تؤ تؤ مش انا اسيل مراتك... ادهم(بغضب): اسيل كلامه صح؟! اسيل: لا طبعا يا ادهم... رؤوف: هحكيلك بإختصار... اسيل: سيبه يا ادهم... ادهم زق رؤوف... ادهم: اتكلم... رؤوف: حياة والدتك في ايد مراتك... ادهم: بمعني؟ رؤوف: دليل برائة ابني... اسيل: انت حقير و استغلالي و انا مستحيل اطلع ابنك تاجر المخدرات ده... ادهم: اسيل اسكتي كمل يا رؤوف...
رؤوف: ابني يطلع امك ترجع بيتها سالمة غانمة، و اه راجلي قتلته علشان خاطر بس قرب من والدك، هو ايه اخباره دلوقتي؟ رؤوف: امك معايا لغاية ما تفكر، باي. رؤوف: اه نسيت بوكيه الورد ده بمناسبة فرحكوا، مع اني متعزمتش بس ملحوقة، فكر يا ادهم... رؤوف مشي، و ادهم فضل باصص لاسيل كتير... اسيل: هتبيع ذمتك يا ادهم... ادهم: اسيل فين الورق اللي هيطلع ابن رؤوف يخرج برائة؟
اسيل: ادهم اسمعني ربنا معانا، ده مجرم و انا شوفته و هو بيتعاطي مخدرات و بيستلم شنطة الفلوس. ادهم قرب من اسيل... ادهم: اسيل دي امي... اسيل: بس كدة انا هتسجن انت مجنون... ادهم: خالص... اسيل: الورق في امريكا، و اساسا هو مسجون في امريكا... ادهم: يلا بسرعة... اسيل: علي فين؟ ادهم: هنروح نلبس و نسافر... اسيل: ادهم... ادهم: كلمة واحدة قدامي يلا... ادهم خد اسيل و ركب عربيته و راح علي القصر...
عدي: انجزوا جيبوا هدوم اسيل... رحيق: مش عارفة اجيب ليها ايه؟ ادهم: ملهوش لزوم انا و اسيل مسافرين... عبدالرحيم: نعم هتسافر ازاي؟! ادهم: رايح اجيب امي... ادهم: و مش عايز و لا كلمة. ادهم: جهز الطيارة الخاصة يا كريم هنسافر حالا... ادهم مسك ايد اسيل وطلع علي اوضته... ادهم: انجزي غيري... اسيل: تمام... اسيل دخلت اوضة الملابس و حاولت تفتح السوستة و مش عارفة، و خرجت علشان تنادي علي اختها...
ادهم(و هو خارج من الحمام): راحة فين؟ اسيل: هنادي رحيق تفتح ليا السوسته... ادهم: ليه ان شاء الله اومال متجوزة ليه؟ اسيل: مش عايزة حاجة منك كفاية انك هتبيع ذمتك. ادهم اتعصب و مسك ايديها و حطها ورا ضهرها و قرب اسيل منه... ادهم(بحدة): مش انا اللي ابيع ذمتي و مش انا اللي اكون عبد لحد يا اسيل... اسيل: ابعد يا ادهم...
ادهم مسكها و دخلها اوضة الملابس و فتح ليها السوستة و مودهاش اهتمام لما شهقت، و راح جاب لنفسه هدوم و خرج... اسيل(لنفسها): زبالة و حقير و سافل... اسيل غيرت هدومها لبدلة باللون الاخضر الغامق و جذمة باللون الاسود، و لمت شعرها علي شكل ديل حصان، و انسيال فضي شيك، و حطت كذا طقم ليها في شنطة سفر صغيرة، و خرجت لادهم... ادهم: متجوز راجل انا...
اسيل: احسن ما تكون متجوز واحدة و تغلط مع واحد و تقولك اسفة يا حبيبي اصلي انثي... ادهم بصلها بكل غضب و قام و ضربها قلم... ادهم(بغضب): اياكي تقولي الكلام ده تاني، فاهمة؟ اسيل كانت مصدومة جدا، و عيونها و ملامح وشها باين عليها الصدمة... ادهم: قدامي... اسيل واقفة قدامه مش بتتحرك، ادهم مسكها من ايديها و خرج لبره... رحيق: انتوا رايحين امريكا ليه؟ ادهم: ملكيش فيه يا رحيق...
سالي(باستفزاز): ايه ده هو ايه اللي معلم علي وشك ده يا أسيل اخس عليك يا ادهم لحقت تكسر كلمتك... الكل بص علي وش اسيل... سامر: ادهم ضربك يا اسيل؟ محمد: ردي يا بنتي... اسيل: لا مفيش حاجة حصلت... اسيل شالت ايديها من ايد ادهم، و مشيت... كريم(بهمس): عمره ما يعرف يتعامل مع واحدة بنت باحترام... عدي(بهمس): اكيد عصبته. كريم(بهمس): و لو برضو... رحيق(بدموع): اسيل هتمشي و تسبيني... عدي(لنفسه): و ربي انا ما هسيبك...
اسيل: لا يا روحي انا هرجع علطول... ادهم: عدي خلي بالك من بابا... ادهم: يلا يا اسيل... نيرة: بنتي عايزة اي حاجة؟ اسيل(بابتسامة): ماما انا مش راحة اقضي شهر عسل ده يوم و هنرجع... فردوس: طول عمرك لمضة... باسم: تعالي في حضن اخوكي... اسيل حضنت باسم... اسيل(بهمس): لو زعلت غزل يا باسم هتزعل مني جامد... باسم: روحي يا اسيل غوري من وشي، بتجيبي سيرة زفت...
اسيل: زفت زيك، غزل حبيبتي خليه بس يقول كلمة تضايقك و انا هعلقه... ادهم(ببرود): يلا... اسيل: باي. عبدالرحيم(بهمس): خلي بالك منه... اسيل بصتله و كأن عيونها عايزة تقول كلام كتير... ادهم و اسيل ركبوا الطيارة، و اسيل ركبت في كرسي بعيد عنه... ادهم كان كل شوية يبص عليها... المضيفة: اجيب لحضرتك اي حاجة؟ اسيل: شكرا... المضيفة: اجيب لحضرتك اي حاجة يا فندم؟ ادهم: كحول... المضيفة: حاضر...
المضيفة جابت ازازة كحول لادهم، و ادهم قعد يشرب، و اسيل بتبصله بقرف... اسيل: وصلنا كفاية شرب... ادهم: مش بشرب من جيب ابوكي هو... اسبل: احترم نفسك، شخص قليل الادب. ادهم: هوريكي قلة الادب علي اصولها بس الصبر... ادهم و اسيل نزلوا من الطيارة... شخص: The car is ready, sir(العربية جاهزة سيدي. )... ادهم: ok. ادهم و اسيل ركبوا العربية... اسيل: رايحين فين؟ ادهم: فندق...
اسيل: no no please go to the villa Mohamed Al-Garhi(لا لا من فضلك اذهب لفيلا محمد الجارحي)... السواق: Do I go, sir(هل اذهب سيدي؟ )... ادهم: الورق في الفيلا؟ اسيل: اه... ادهم: yes, go(نعم اذهب)... اسيل و ادهم وصلوا للفيلا... اسيل: Hello Sofia(اهلا صوفيا). صوفيا: Hello Miss Aseel(اهلا انسة اسيل)... ادهم: انجزي فين الورق يا اسيل؟ اسيل طلعت اوضتها، و قعدت تدور في المكتب بتاعها... ادهم طلع وراها...
اسيل: ازاي تدخل اوضتي من غير استأذان؟ ادهم(ببرود): عادي، و انجزي. اسيل قعدت تدور و تبص في الملفات اللي عندها... اسيل: اتفضل يا عديم الضمير... ادهم(ببرود): شكرا... ادهم بص في الورق، و سابها و خرج... اسيل: استني هنا هتعمل ايه بالورق؟ ادهم: ملكيش فيه... اسيل: لك انت عديم الانسانية و الضمير و مقرف و حقير و زبالة و انا بكرهك... ادهم(بحدة): متخلنيش اثبتلك كل كلامك... ادهم سابها و مشي قبل ما يتهور...
اسيل قعدت علي السلالم، و هي منهارة... صوفيا: Are you OK(هل انتي بخير؟ )... اسيل: No... صوفيا: every thing will be better. Don t worry. (كل حاجة هتبقي احسن. لا تقلقي). اسيل: Thank you Sofia... صوفيا: Don t care about(و لا يهمك). اسيل: go to your work(اذهبي إلى عملك). صوفيا: ok... اسيل دخلت اوضتها و استحمت و خرجت بالبشكير بتاعها... و قعدت علي سريرها بتفكر... -عند ادهم...
ادهم راح و قدم دليل يخرج بيه ابن رؤوف... و الشرطة طلعته. ادهم طلع تليفون، الخط اتفتح. ادهم: فين امي؟ رؤوف: اسمع ابني الاول... ادهم: ابنك خرج فين امي؟ رؤوف: هتوصل البيت اهو. باي. ادهم: خلوه معاكوا لغاية ما نطمن علي والدتي... حارس: حاضر يا بيه... ابن رؤوف: انا هعمل ايه هنا؟ ادهم: اعتبرها سياحة... ادهم ركب عربيته و راح علي فيلا اسيل... عند اسيل... بااب الفيلا خبط.
صوفيا: What do you want Vicky(ماذا تريد فيكي؟ )... فيكي: Is Aseel here(هل اسيل هنا؟ ) صوفيا: yes,she is(نعم انها هنا)... فيكي مسك صوفيا و حبسها في اوضة في الجنينة و قفل الباب عليها فيكي(بخبث): Tonight you will be to me(الليلة ستكونين لي). فيكي طلع بسرعة لاوضة اسيل. و فتح الباب. اسيل(بخضة): vicky... اسيل كان غيرت هدومها لشورت و تي شيرت قصير. اسيل: What do you want(ماذا تريد؟ ). فيكي: i want you(انا اريدك).
اسيل: but I don t want you. I hate you(و لكني لا اريدك. انا بكرهك)... فيكي: انا احبك... اسيل: بتتكلم عربي؟! فيكي: اتعلمته علشانك، لاني احبك. فيكي بدأ يقرب من أسيل... اسيل: فيكي عيب يا فيكي... فيكي هجم علي اسيل و اسيل ضربته بالقلم... ادهم دخل الفيلا و لقي الباب مفتوح... اسيل(بصريخ): صوفيا. فيكي: صوفيا ليست هنا... اسيل ضربت فيكي برجليها و نزلت جري علي السلالم لقت ادهم طالع... ادهم: في ايه؟
اسيل بصت وراها لقت فيكي و قدامها لقت ادهم. اسيل استخبت في ضهر ادهم... اسيل: عايز يلمسني غصب عني... ادهم(بغضب): نعم يا روح اهلك انت... فيكي: و انت مين؟ ادهم: انا جوزها... فيكي: و هل تعرف ان اسيل ليست كما هي؟ ادهم بص لاسيل بصدمة و بعدين بص لفيكي فيكي: اراكي اسيل... فيكي نزل جري و خرج... ادهم قرب من اسيل و اسيل تبعد، ادهم كان بيقرب بخطوات بطئية زي الاسد او النمر لما يهجم علي فريسته... اسيل كانت بتبعد...
ادهم: يعني بتغفليني... اسيل: لا خالص انت مش فاهم، انا لسة زي ما انا صدقني... ادهم: مش بثق فيكي. اسيل: يا ادهم. و في اقل من لحظة ادهم شال اسيل، و طلع علي اوضتها. اسيل(بصريخ): بليز يا ادهم بلاش ارجوك... اسيل حاولت تفلت منه... اسيل: ارجوك ارجوك بلاش. ابوس ايدك... اسيل(بدموع): خلاص و النبي، طب نروح نكشف... اسيل: ارجوك علشان خاطر ابوك او جدك، ابوس ايدك علشان خاطر مامتك طيب و النبي يا ادهم...
ادهم رماها علي السرير و لسة هيقرب منها... صوفيا(بصوت عالي نسبيا): اسيل لسة زي ما هي...
رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع
ادهم رمي اسيل علي السرير و لسة هيقرب منها... صوفيا(بصوت عالي نسبيا): اسيل لسة زي ما هي... اسيل(بدموع): صوفيا... ادهم: اطلعي بره... صوفيا: انه تخطيط مدام سالي... ادهم: مش فاهم... صوفيا راحت قربت منهم و وقفت بين ادهم و اسيل و اسيل قعدت علي سريرها و هي خايفة و مسكت في صوفيا، ادهم باصص ليها... ادهم: انجزي...
صوفيا(بخوف): لا هو مدام سالي هي كانت متفقة معايا علي اني اكون عنيها هنا، و هي متفقة مع فيكي علشان يعمل اللي هو عمله النهاردة... ادهم: و انا اصدق كلامك منين؟ صوفيا: لازم تصدقه لان الانسة اسيل اكتر شخص محترم ممكن تقابله... ادهم: امشي من وشي... اسيل(بهمس): متمشيش يا صوفيا... ادهم(بعصبية): امشي من وشي... صوفيا نزلت جري و قفلت الباب وراها. اسيل(بخوف و دموع): ادهم بليز متعملش حاجة... ادهم: سالي تعمل كدة ليه؟
اسيل(بخوف): سالي بتكرهني انا و ماما... ادهم: ليه؟ اسيل: سالي دي عشيقة استاذ سامر و سامر خان ماما معاها، و بعدها هي كانت حامل و لما كانت في شهرها الاخير استاذ سامر جابها و ماما كانت هتطلق بس هي وافقت لانها عرفت انها حامل فيا، و علشان تيتة و جدو و استاذ سامر بيحب ماما فهي بتكره ماما و لما هي بتشوفهم انهم بيعاملوني بحب فهي كرهتني، ده كل حاجة...
ادهم: بتقولي ليه لوالدك استاذ سامر او بتناديه بالالقاب و بتكلميه ببرود... اسيل: اعتقد ده شئ خاص بيا مينفعش تعرفه، بليز. ادهم: نامي... اسيل: بس... ادهم(بزعيق): نامي... اسيل اترمت علي السرير و حطت البطانية علي وشها... اسيل(لنفسها): اوف ربنا يأخدك يا شيخ... اسيل(لنفسها): بكرهك بكرهك بكرهك... اسيل(لنفسها): ازاي يمشي كلامه عليا؟! و انا ليه سمعت كلامه اسااسا ازاي اسمحله يتحكم فيا؟ ادهم: متفكريش كتير و نامي...
اسيل(لنفسها): الصبر يا رب... اسيل بدأت تدخل في النوم و نامت نوم عميق... ادهم خد هدوم ليه و دخل استحم و لبس تي شيرت و بنطلون بيتي، و بدأ يكتشف اوضة اسيل، و شاف الروايات اللي في المكتبة و شاف قلمها و خطها، و شاف حاجات كتير بتدل علي شخصيتها و استغرب من الوان اوضتها الاسود و الرمادي... و بعدها بدأ يتعب و راح نام جمب اسيل... -في الصباح الباكر... في مصر في قصر عائلة الشافعي...
عبدالرحيم: ايه اخبار احمد يا كريم؟ كريم: عمو بخير يا جدو... رحيق: انا عايزة اطمن علي أسيل... فردوس: هما عرسان جداد و مناموش من امبارح، فاكيد نايمين... غزل: تيتة عندها حق يا رحيق... سالي: هو انتي خبرة و لا ايه؟ غزل(بحزن): لا يا طنط... نيرة: سالي عيب... سالي: هو علي اخر الزمن انتي هتقولي عيب و لا مش عيب... سامر: سالي خلاص عدوا يوم من غير خناق... الباب خبط، الخدامة فتحت... الخدامة: صفية هانم...
عدي: اهلا يا طنط... صفية: اهلا يا عدي، فين ادهم؟ عدي: سافر مع اسيل... صفية(بصوت عالي): البت دي لازم ادهم يطلقها... الكل خرج علي اثر صوتها... عبدالرحيم: اخيرا رجعتي يا بنتي... صفية: ادهم يطلق البت اللي اسمها اسيل فورا... محمد: في ايه يا هانم؟ سوزان: مالك يا صفية؟ صفية: اللي خطفني خطفني بسبب البت اللي اسمها اسيل دي... فردوس: مستحيل... ليلي: ماما ايه الكلام ده...
صفية: الشخص ده قالي ان اسيل هي السبب لكن مذكرش سبب... نيرة: اكيد لا... سامر: بنتي ليه هتخطفك؟ صفية: معرفش معرفش، و فين احمد؟ عدي: احم في المستشفي... صفية(بخضة): احمد... رحيق: متخافيش يا طنط هو بخير... صفية: اخرسي بقي هو انتوا ايه من ساعة ما دخلتوا حياتنا و احنا في مصايب... عبدالرحيم: صفية اخرسي... محمد: انا مقدر حالة حضرتك... ليلي: تعالي يا امي بس غيري... سوزان: اه يا صفية...
ليلي خدت صفية و خلتها ترتاح و نامت... رحيق: انا اسفة. عدي: متتأسفيش عادي محصلش حاجة... كريم: عدي انا هتقدم ل ليلي... عدي: لما الامور تعدي يا عم... كريم: اكيد يعني احم... رحيق: شكلك مدلوق... كريم: ايه الاحراج ده؟ رحيق: دايما اسيل كانت بتقولي اللي بيحب مفيش حاجة هتقف قدامه مهما حصل... باسم: اه فعلا... كريم: الراجل ده بيقول كلام زي الفل... و قعدوا يضحكوا... عدي: يا ابني مراتك ما تجيبها... باسم: سيبها. ليلي: غزل.
غزل: نعم... ليلي: تعالي تعالي... ليلي: رحيق... رحيق: نعم. ليلي: تعالوا نطلع نتكلم و نهزر بدل الكئابة دي. رحيق: انتي متأكدة ان والدك في المستشفي... ليلي: انا مبحبش اقعد كئيبة كتير، بفرفش بالكلام... غزل: يلا بينا... و البنات طلعوا اوضة و قعدوا يتكلموا... -في مكان تاني. في امريكا عند اسيل و ادهم...
ادهم صحي قبل اسيل و بيبص جمبه لقي اسيل نايمة مودياه وشها و ملامحها هادية و جميلة و شعرها مفروش علي المخدة رجليها باينة و البطنية مرمية في الارض... ادهم لف جسمه ليها و حط ايده علي خدها... و قرب منها جامد لدرجة ان انفاسه كانت علي وش اسيل، و خلاص هيقرب منها، اسيل فتحت عنيها. اسيل(بخضة): في ايه؟ ادهم لف جسمه و قام بسرعة من علي السرير، و اسيل قعدت علي السرير... اسيل: ايه اللي كان بيحصل من شوية ده؟
ادهم(ببرود): انتي مراتي عادي... ادهم سابها و دخل الحمام. اسيل(بعصبية): بارد و رزل و حيوان و حقير و زبالة. اسيل قامت ظبطت سريرها و طلعت هدوم ليها... ادهم خرج... اسيل: مبدأيا دي اوضتي و ده حمامي مطولش فيه. أسيل: و اياك تدور في اي حاجة في اوضتي. او تدخل في حاجتي تمام... اسيل: و شوف هنمشي امتي؟ اسيل سابته و دخلت خدت دوش و خرجت بالبشكير بتاعها... ادهم: انزلي علشان الفطار... اسيل: تمام... ادهم: مش بتتكسفي؟
اسيل(ببرود): ملكش فيه. و كمان دي اوضتي و افتكرتك نزلت. مليش فيه... اسيل دخلت اوضتها و لبست جيبة قصيرة و تي شيرت ابيض و جاكت جلد، و نزلت من اوضتها... اسيل: صوفيا... صوفيا: عايزاني اتكلم عربي و لا انجليزي... اسيل: مع اني زعلانة منك بس اتكلمي براحتك... صوفيا: انا آسفة و الله هي ضغطت عليا... اسيل: حسابها بيتقل بس ماشي يا صوفيا... صوفيا: ابتسام... اسيل: اسمك ابتسام... ابتسام: اه...
اسيل: اسمك جميل بس انا اتعودت علي صوفيا... صوفيا: براحتك... صوفيا: الاكل جاهز و ادهم بيه مستنيكي... اسيل: تمام... اسيل راحت قعدت علي السفرة في كرسي بعيد عن ادهم... ادهم: تعالي هنا... اسيل مودتهوش اي اهتمام و بدأت تأكل... ادهم(بغضب مكتوم): اسيل تعالي هنا. اسيل: الحمد لله خلصت... اسيل: صوفيا انا راحة الجريدة بتاعتي... ادهم(بغضب): هو انتي متجوزة صوفيا و انا معرفش. اسيل(ببرود): افندم...
ادهم قام و مسك ايديها جامد... ادهم: اسيل اتعدلي في الكلام معايا متنسيش اني جوزك، و الاهم اني راجل شرقي في كل الحالات... اسيل(ببرود): سيب ايدي، و كمان كفاية اني بعرف اعصبك ده شي بيبسطني اوي... ادهم(و هو بيحاول يكون هادئ): شغلك اتنقل لمصر. اسيل: و مين اللي عمل كدة؟ ادهم: انا... اسيل(بعصبية): و مين اداك الحرية انك تعمل كدة انت غبي و لا مجنون و لا ايه بالظبط؟ ادهم(بابتسامة برود): يكفيني شرف اني عصبتك...
اسيل زقت ايده و مسكت مفرش السفرة و رمته و كل الكوبايات و الكاسات وقعوا اتكسروا... اسيل: لو عايز تشوف العصبية هوريهالك علي أصولها، متتحدنيش يا ادهم الشافعي... ادهم(باستفزاز): و انا بحب التحدي يا مدام ادهم الشافعي... اسيل: انت كداب محصلش حاجة بينا علشان اكون المدام بتاعتك... ادهم بصلها من تحت لفوق بنظرات مش كويسة... ادهم(بخبث): لو عايزة معنديش مانع، و كمان في كل الحالات هتبقي مراتي...
اسيل(بعصبية): ادهم متقولش كدة، انا اسمي اسيل الجارحي فاهم... صوفيا كانت شايفاهم و بتضحك... ادهم: لا اسمك مدام ادهم الشافعي... اسيل(بعصبية): ادهم اخرس بقي... ادهم: لا و هثبتلك... و ادهم قرب من اسيل بسرعة و (لخيالكوا)... اسيل كانت مصدومة و فاتحة عيونها علي اخرهم، و ادهم كان ماسكها جامد من خصرها... ادهم: اثبتلك و لا لا؟ اسيل لا رد... ادهم: بت... أسيل لا رد و بصاله بصدمة... ادهم: اسيل يا بت انتي...
اسيل سابته و طلعت تجري علي اوضتها، و قفلت وراها الباب و سندت عليه... اسيل(و هي بتأخد نفسها): لا لا مستحيل... اسيل مكنتش قادرة تتنفس... اسيل: انسي اسيل انسي يا روحي، مفيش حاجة... اسيل: محصلش حاجة... اسيل خدت نفس عميق و طلعته براحة... و فتحت الباب لقت ادهم ساند ايده علي الباب، و بيبصلها بابتسامة... اسيل(بكسوف): عايز ايه؟ ادهم: مش عايز... اسيل: اومال واقف هنا ليه؟
ادهم: اه صحيح هو انتي زي البنات خدودك بتحمر و تتكسف و تتصدم و كدة؟ اصل الصراحة مش شايفك انثي بالمرة... اسيل(ببرود): و انا الصراحة مش شايفاك نوعي المفضل... ادهم: بكرة تتمني لحظة يا جميل. اسيل(ببرود): قولتهالك قبل كدة يوم ما هقع مش هقع في بلاعة مجاري... ادهم: عندك حق، اصل الانسان مبيحبش يقع في الحاجات اللي شبه... صوفيا: احم في عربية مستنية حضرتك بره... ادهم: تمام... ادهم: خشي جيبي كل حاجتك... اسيل: ليه؟
ادهم: راجعين مصر... اسيل: تمام... اسيل لسة هرتقفل الباب في وش ادهم... ادهم: و اه انا مش ببيع ذمتي... اسيل قفلت الباب و شغلت التلفزيون و بدأت تجهز هدومها و حاجتها... اسيل سمعت حاجة لفت انتباها... اسيل: يا نهار هو فعلا عمل كدة... -مضمون اللي المذيعة قالته انه تم القبض علي ابن رؤوف بيه بتهم عديدة منها تجارة المخدرات و خطف الاطفال و تم الحكم عليه بالاعدام من قبل الحكومة الامريكية و مصر... ادهم: خلصتي؟
اسيل: اه بس ايه اللي انت عملته ده؟ ادهم: قولتلك مش ببيع ذمتي يا اسيل... اسيل: انا خلصت كل حاجة خلاص... ادهم: ايه ده كله؟ اسيل: احم يعني مش انت نقلت كل حاجة مصر و كمان ممكن بعد طلاقنا اكمل في مصر حياتي و ده كان حلمي. يعني كدة. ادهم: طب انزلي الحراس هيطلعوا يأخدوا الشنط... ادهم و اسيل نزلوا ركبوا العربية، و وصلوا للمطار و ركبوا الطيارة... ادهم و اسيل ركبوا جمب بعض... ادهم: وراكي ايه يا اسيل؟
اسيل: وراك ايه يا ادهم؟ ادهم: انا سألت الاول... اسيل: و انا سألت الاول... ادهم: ازاي بقي؟ اسيل: عيوني كانت بتسأل... ادهم: طب نامي بقي. اسيل: مش عايزة انام... ادهم: اسمعي اغاني... اسيل: في راجل مسلم مؤمن يقول اسمعي اغاني بدل ما تقولي اسمعي قرآن... ادهم بصلها كتير... اسيل شغلت تليفونها و شغلت قرآن و حطت سماعة في ودانها و سماعة في ودان ادهم... ادهم: اسيل. اسيل: ولد اسمع الكلام...
اسيل نامت علي كتف ادهم، و ادهم فضل باصص ليها ومستغرب منها جدا، لكنه حاسس بالراحة. و بعدها بفترة... ادهم: اسيل اسيل. اسيل: امم. ادهم: يلا وصلنا... اسيل و ادهم نزلوا و ركبوا العربية اللي هتوصلهم للقصر... -في مكان تاني... في قصر عائلة الشافعي... حارس: مينفعش يا فندم... شخص: امشي من قدامي حالا، امشي... حارس: يا فندم ده بيت عائلة كبيرة ازاي تدخل كدة؟ عدي: في ايه؟ حاوس: يا عدي بيه الراجل ده عايز يدخل عافية...
شخص: فين غزل ردوا؟ عدي: مين حضرتك؟ شخص: انا وجدي جوزها... عدي: اتفضل اتفضل... وجدي دخل و ابو غزل و مامتها و خال غزل... عدي: مفيش داعي للرجالة... وجدي: و احنا منين نثق فيكوا؟ عدي: عيب عليكوا احنا عائلة لينا اسمنا و مركزنا... الكل دخل... غزل(بصدمة): بابا... باسم: كملت... سالي: يعععع دول يبقوا عائلتك... نيرة: سالي احترمي الناس... والد غزل: اه يا بنت ال، بتهربي يا بنت ال... وجدي: هتروحي معايا بالذوق و لا لا؟
عبدالرحيم: نفهم بس... محمد: فهمونا مين انتم؟ وجدي: انا ابقي جوز الهانم و ده ابوها و امها و خالها... غزل: كداب انا مش مراتك... ليلي(بهمس): حد فاهم حاجة؟ رحيق(بهمس): فين اسيل بس؟ عدي(بهمس): شايف انك معتمدة علي اسيل اوي... رحيق(بحدة و همس): ملكش دعوة... كريم(بهمس): اهدي يا ابني. وجدي قرب من غزل و مسكها من شعرها... غزل(بصريخ): ابعد عني... باسم شد غزل من ايد وجدي و ضرب وجدي برجله.
باسم: احترم نفسك ازاي تمد ايدك علي مراتي؟ مامت غزل: جوزك يا مصيبتي... اسيل: هو في ايه؟ في رجالة كتيرة. ادهم: هندخل نشوف... ادهم و اسيل دخلوا... ادهم: في ايه؟ اسيل: مالك يا غزل في ايه؟ وجدي: هو انتي... خال غزل: اسف يا اسيل هانم... وجدي: ازاي انتي متجوزة اتنين؟ والد غزل شتمها بلفظ وحش انا محبش اذكره... اسيل: احترم نفسك، بنتك محترمة. اسيل: غزل اتجوزت باسم قبل ما الشخص ده يتجوزها... وجدي: و ايه اللي يثبت؟
اسيل: قسيمة الجواز... والد غزل: فين دي؟ اسيل: بتأخد كام يوم و تطلع... باسم: و بالنسبة للديون اللي عليكوا انا مستعد ادفعها. سالي: لا طبعا انت اتجننت... سامر: سيبيه يا سالي دي مراته... اسيل: المبلغ كام؟ مامت غزل: 40 الف جنيه... باسم طلع دفتر الشيكات و كتب شيك بمبلغ 40 الف جنيه، و رماه في وش وجدي... وجدي: ايه ده؟ باسم: فلوس ديون عائلة مراتي. خال غزل: و نعمة التربية... باسم: ملكش حاجة عندي. بره.
وجدي: و الفرح و دي مراتي... عدي: شكلك مش بتفهم، ما هي اتجوزته قبلك جوازك باطل... باسم: بره... اسيل: انت بس اللي تخرج بره، عائلة غزل تفضل... خال غزل: ست اسيل ست اصيلة اسمعوا كلامها... وجدي: يلا يا ابو غزل. والد غزل: لا هقعد مع بنتي، انا ظلمتها علشانك بس بعد دلوقتي لا... وجدي: ماشي يا ولاد ال... ادهم: احترم نفسك... وجدي كان هيمشي بس وقف و قرب من اسيل... وجدي رفع ايده و ضرب اسيل قلم...
رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر
وجدي كان هيمشي بس وقف و قرب من اسيل... وجدي رفع ايده و ضرب اسيل قلم... الكل اتصدم من رده الفعل و قبل من اسيل تتصرف. ادهم مسك وجدي بحركة فجأئية و كسر رقبته و ايده و وجدي كان بيصرخ من الالم... ادهم(بغضب): مش مرات ادهم الشافعي اللي يقرب منها حد فاهم... كريم(بهمس): الواد اتحول... عدي(بهمس و ضحك): حب... ادهم: اسيل لو عايزة تأخدي حقك خدي...
اسيل(بصدمة و دهشة): و ده مثلا اعمله ايه حضرتك قمت بالواجب كفاية انك كسرت رقبته... كريم: بالنسبة لرجالته نعمل ايه؟ ادهم: اتصرف يا كريم و ارموا الكلب ده بره... والد غزل: انا اسف اسف اوي... غزل(بدموع): بابا... غزل جريت حضنت والدها و قعدوا يعيطوا... سالي: اوف علي الملل... صفية: ادهم... صفية جريت علي ادهم و زقت اسيل و حضنت ادهم. اسيل: رحيق. رحيق(بدموع): وحشتيني اوي. اسيل و رحيق حضنوا بعض...
صفية: ادهم انا عايزاك تطلق البت دي... ادهم: نعم يا امي... صفية: هي اللي خطفتني... ادهم: ازاي يعني يا امي؟ صفية: الراجل اللي خطفني قال كدة... ادهم: خلاص يا امي كل الامور اتظبطت... تليفون ادهم رن، الخط اتفتح. ادهم: مبروك علي ابنك... رؤوف: و ربنا لاخليك تبكي بدل الدموع دم... ادهم: اعلي ما في خيلك اركبه، مش ادهم الشافعي اللي يتهدد... رؤوف: هخليك تخسر كل عائلتك واحد واحد، و هخليك تشوف مراتك و هي في حضني...
ادهم(بغضب): هخليك تتمني الموت يا رؤوف الكلب. ادهم: عدي ايه اخبار بابا؟ اسيل(بهمس): رؤوف كان عايز ايه؟ ادهم: مفيش... عدي: بخير... نيرة: يلا بقي يا عرسان اطلعوا ارتاحوا... ادهم(بمكر): اه فعلا عندك حق يا حماتي. يلا يا اسيل. اسيل(بخوف و توتر): لا ماما و رحيق وحشوني هقعد معاهم شوية... ادهم(بحزن مصطنع): براحتك يا حبيبتي... ليلي(بهمس): اقرصني يا كريم... كريم(بهمس): انا اللي عايز حد يقرصني.
محمد(بهمس): حفيدك مش سهل يا عبد الرحيم. عبدالرحيم: ما انا عارف... فردوس: حبيبتي اسمعي كلام جوزك يلا... اسيل: بس... ادهم: يلا يا حبيبتي بينا فوق لسة في كلام مخلصنهوش... اسيل(لنفسها): و ربي لاوريك يا ادهم الكلب انت، يا ماما انا خايفة... ادهم مسك ايد اسيل و طلع علي اوضته... والد غزل: متشكر يا ابني... باسم: و لا يهم حضرتك...
سالي: المفروض بقي تطلقها يا باسم خلاص الامور اتحلت، و بما اننا دفعنا الديون يبقي متاخدش مهر. سامر: ده يبقي قرار باسم يا سالي مش انتي... عبدالرحيم: اتفضلوا باتوا معانا... خال غزل: لا انا مينفعش، عن اذنكوا... خال غزل مشي... والد غزل و مامتها قعدوا في اوضة ليهم... -في اوضة ادهم و اسيل... اسيل: ايه الرزالة دي؟ ادهم: ايه يا حبيبتي؟ اسيل(بعصبية): ادهم متقولش الكلمة دي... ادهم(ببرائة مصطنعة): كلمة ايه يا روحي؟
اسيل(بعصبية): ادهم... ادهم: نعم... اسيل(بعصبية): بارد... ادهم: المفروض يعملوا ليا تمثال لان انا ادهم الشافعي قدرت اخلي الصحفية الباردة المستفزة اسيل الشافعي متعصبة... اسيل(بعصبية): اسمي اسيل الجارحي... ادهم(بمكر): شكل اثبات النهاردة مكنش كفاية ممكن اثبت تاني... اسيل اتحرجت بس احراجها مطولش... اسيل قربت من ادهم و حاوطت رقبته بإيديها و قربت منه اوي، تحت نظرات ادهم المستغربة و المتعجبة...
اسيل(بهمس): ادهم لاحظ اننا هنطلق يا حبيبي و اكيد هتجوز من بعدك فحافظ عليا لغاية ما بإيديك دي تسلمني لعريسي ماشي يا حبيبي... ادهم كان كإنه مسحور و مركز علي شفايفها و هي بتتكلم. بس لما ركز في كلامها. ملامحه بقت حادة و بص ليها بكل غضب... اسيل شالت ايديها من حاولين رقبته و لسة هتعبد. ادهم مسكها من خصرها... ادهم: ليه خليكي شوية؟ اسيل: ابعد... ادهم: ليه؟ اسيل: كدة... ادهم: لا مش هبعد...
ادهم لسة بيقرب من اسيل، الباب اتفتح... صفية: الله الله... ادهم(بغضب مكتوم): خير يا امي... اسيل حاولت تبعد عن ادهم لكن هو ماسكها جامد. اسيل(بهمس): ابعد يا ادهم... اسيل(بهمس): يا ادهم بليز انا محرجة... صفية: لو فعلا بتتكسفي و عندك دم كنتي تبعدي عن ابني و كنتي متجوزتهوش، بس انا هعرف ازاي اخليكي تطلقي و تبعدي عنه... اسيل: يا طنط هو... ادهم: اسيل خلاص، امي حضرتك جاية ليه؟
صفية: شكلك عايش حياتك كعريس و ناسي ابوك اللي مرمي في المستشفي... ادهم: اسيل ليها حقوق عليا كزرجة و انتي عارفاني بحب اعمل كل الواجبات اللي عليا... اسيل قعدت تكح و تشرق... ادهم بيطبطب علي ضهرها... ادهم: انتي كويسة... اسيل(لنفسها): ربنا ياخدك يا ادهم... اسيل: اه اه بقيت تمام، ابعد بقي... ادهم: حاجة تاني يا امي؟ صفية: هتبقي زي غيرهم يا ادهم مش ده رأيك كل بنات حواء صنف واحد...
ادهم: و حضرتك برضو من بنات حواء... صفية(بغضب): بتقارني انا ب دي يا ادهم ماشي هثبتلك هثبتلك يا ادهم. اصبر... صفية خرجت و هي في قمة غضبها، و ادهم بعد عن اسيل... اسيل: هي ليه مش قادرة تفهم اننا هنطلق قريب؟ ادهم: خلاص يا اسيل... ادهم قام دخل مكتبه و اسيل نامت بهدومها... -في اوضة غزل و باسم... غزل: شكرا يا باسم... باسم(بلامبالاة): اللي عملته عملته علشان خاطر اختي... غزل: و ده شئ يخليني احترمك اكتر، شكرا...
غزل: عن اذنك... غزل خرجت من اوضة باسم... باسم(لنفسه): مين دي؟ باسم: دي غريبة و مضايقتش و لا اي حاجة... الباب خبط... باسم: ادخل... رحيق: بتفكر في مين؟ باسم: فيكي، عايزة ايه يا لمضة؟ رحيق: عايزة اقولك انك لازم تعامل غزل حلو علي الاقل قدام اهلها... باسم: و لية ان شاء الله. هما كدة كدة لازم يعرفوا اننا هنطلق و انا انقذتها من ورطة و خلصت... رحيق: مش ممكن تحبها... باسم: انا و احب دي ليه؟ اتجننت...
رحيق: باسم بليز اسمع كلامي... باسم: هشوف يا رحيق، يلا ننزل... باسم و رحيق نزلوا... والد غزل: انا اسف جدا جدا علي اللي حصل انا اسف. غزل(بدموع): محصلش حاجة يا بابا خلاص... فردوس: غزل دي بنتنا و نعمة تربيتك يا ام غزل... مامت غزل: تسلمي... محمد: و خلاص هي بقت واحدة من العائلة... سامر: و انا اتشرف انها تبقي مرات ابني... سالي: و انا لا متشرفش... مامت غزل: ليه بس يا ست هانم؟
سالي: انتوا ملكوش اسم عائة كبير و مش من مركزنا و لا مستوانا و كمان ناس فقيرة... والد غزل: الفقز عمره ما كان عيب... سوزان(بسخرية): بأمارة ان بنتك هربت لانك مديون و هتجوزها لراجل اكبر منها... نيرة: بعد اذنكوا ده قرار باسم... صفية: اه و بنتك اللي خطفت ابني... عبدالرحيم: صفية انتي و سوزان في ايه؟ سوزان: و البت دي اللي عايزة تخطف ابني عدي. عدي: ماما في اي؟ سوزان: اخرس خالص...
سوزان: احنا عائلة كبيرة اما انتوا مجرد اسم ثروتنا تغطيكوا الالاف المرات... عبدالرحيم: و نص الثروة دي مكتوبة باسم فردوس. صفية و سوزان و سالي اتصدموا... صفية: نعم... سوزان: مستحيل... سالي: ازاي الكلام ده؟ عبدالرحيم: الثروة دي تبقي ملكي انا و انا اللي اقسمها براحتي... فردوس: يا اخويا بس انا مش عايزة... عبدالرحيم: كل حاجة اتكتبت و اتوثقت و انا بضمن حق اسيل و كل بنت في عائلة الجارحي... رحيق(بهمس): هما بنتين...
كريم(بهمس): بقولك بدل الفيلم البلدي ده ابوكي يفوق انا اجي اتجوز خلص الكلام... ليلي(بهمس و كسوف): مليش فيه، عن اذنك... ليلي طلعت اوضتها... عبدالرحيم: خلص الكلام و يلا علشان الغداء... -في اوضة ادهم و اسيل... ادهم خرج من اوضة مكتبه لقي اسيل نايمة بهدومها و بجذمتها و كل حاجة... ادهم قرب منها و قلعها الجذمة. و طلع رجليها السرير. و قلعها الجاكت الجلد... اسيل اتقلبت في نومها...
ادهم خد ليه هدوم و غير و اترمي علي السرير... ادهم(لنفسه): و بعدين بقي الفيلم ده هيخلص امتي... ادهم(لنفسه): انا لازم اطلق منها و بسرعة... ادهم(لنفسه): دي خراب علي الواحد... ادهم بص ليها بصة سريعة و كان هيقرب منها... ادهم(لنفسه): بس بقي فوق، لازم ترجع ادهم الشافعي بجبروته و قسوته تاني... و بعدين لقي اسيل حضنته و حطت ايد علي صدره و ايديها التانية حوالين رقبته و رأسه...
ادهم: اهي كملت، كنت ناقصك انا يا اسيل... ادهم نام و كان بيحلم... الحلم... كان ادهم واقف في نفس مكان الحلم اللي فات، في غابة و فيها اشجار طويلة و مفيش غير ضوء بسيط من الشمس... و نفس البنت جاتله... البنت: ادهم ادهم. ادهم: مين؟ البنت: نستني. ادهم: عايزة ايه و انتي مقولتيش المرة اللي فاتت انتي مين؟ البنت: لا جاوبتك قولتلك اني احتياجك... البنت قربت من ادهم و مسكت ايده... البنت: هأخدك مكان حلو... ادهم: فين؟
البنت: مفأجاة... البنت دي خدت ادهم و راحت لمكان زي شاطئ المياه بتاعته صافية و لونها ازرق و منعكس عليها لون السماء... ادهم: احنا فين؟ البنت: مكان جميل حلو... ادهم: فعلا جميل... ادهم: اسمك ايه؟ البنت: للدرجة دي مش قادر تميزني... ادهم ركز في ملامحها و اتصدم... البنت: ادهم ادهم ادهم اهدم... اسيل: ادهم ادهم ادهم ادهم... ادهم: ايه؟ اسيل: انت اللي ايه؟ ادهم: حصل ايه؟ اسيل: انت بتعرق جامد يا ابني...
ادهم حط ايده علي رأسه لقي فعلا انه بيعرق و حرارته مرتفعة شوية... ادهم: خلاص انا بخير انا بخير... اسيل: كابوس؟ ادهم: لا خلاص انا بخير... الباب اتفتح فجأة... صفية: ابوك فاق يا ادهم... اسيل(بهمس): يا شيخة حسستيني اني خاينة و انتي جوزي و فتحتي الباب بسرعة... ادهم ابتسم علي تفكيرها... ادهم: تمام يا امي، هلبس و هنزل، و بعد اذنك اتعلمي الخبط علي الباب... صفية: لا دي اوضة ابني...
ادهم: و ابنك اتجوز، يعني بقي في بنت عايزة تأخد حريتها في اوضتها، تمام. صفية: مش دايمة يا اسيل... صفية مشيت... اسيل: الصبر هي امك مش عايزة تفهم ان انا و انت بنكره بعض... ادهم: معرفش... ادهم دخل خد دوش و خرج بفوطة بس حوالين خصره... اسيل(باحراج): ايه ده كون عارف ان في بنت هنا كمان... ادهم: انتي مراتي عادي يعني... اسيل: لا طبعا مش عادي، مراتك لما يكون جوازنا طبيعي احنا متجوزين بس علشان جدو... ادهم: ماشي...
اسيل: خش البس... ادهم دخل لبس بدلة شيك باللون الكحلي، و جذمة سوداء و لبس ساعته السوداء الماركة. و حط البرفيوم بتاعه... و خرج لاسيل... ادهم: خشي البسي يلا... اسيل: البس ايه ما انا لابسة؟ ادهم: يا بنتي خشي البسي هدوم خروج... اسيل: طب ما انا لابسه هدوم خروج... ادهم: و حياة امك... اسيل: لو سمحت احترم نفسك... ادهم: المايوه ده لبس خروج... اسيل(بصدمة): مايوه، ده مايوه؟ ادهم: طبعا في مصر ده مايوه...
اسيل: انا لابسة شورت يا ابني... ادهم: انتي لابسة هو انتي كدة لابسة اساسا... اسيل: ايه ده طب ما انا كنت بلبس كدة كتير و محدش بيقول حاجة... ادهم(بحدة): انا مالي. انتي دلوقتي مراتي و علي ذمتي انا. يبقي تمشي بأصولي و تقاليدي، لبسك اللي بتلبسيه في امريكا ميتلبسش هنا، فاهمة. اسيل: لا مش فاهمة، انت ملكش حكم عليا... ادهم: انا بحاول اخليكي محترمة... اسيل: انا محترمة غصب عنك...
-اسيل كانت لابسة شورت تلجي قصير ضيق و محددها، و تي شيرت علي قد الجزء العلوي بس و كل بطنها باينة، و جاكت خفيف باللون الازرق الفاتح و قصير لحد القمر بس. ادهم: اسيل متخلنيش ازعلك... اسيل: انا مش هدخل اغير يا ادهم... ادهم: تمام براحتك، مفيش خروج من الاوضة دي. اسيل: انت ازاي تتحكم في حياتي كدة؟ ادهم: لاني انا جوزك و المفروض تسمعي كلامي. اسيل: انسي. ادهم: براحتك، هتغيري و لا هتتحبسي.
اسيل: احبسني، متنساش اني صحفية... ادهم: هتفضحيني مثلا. اسيل: ابدا، روح يا زوجي العزيز هتلاقيني وراك... ادهم: خشي البسي يا اسيل باحترام علشان مقلعكيش كل هدوك و البسك واحد علي مزاجي... اسيل: مستحيل تعملها... ادهم بدأ يقرب من اسيل ببطء و اسيل تبعد لغااية ما وقعت علي السرير... ادهم حاوطها بين السرير و هو... ادهم: عايزاني اثبت و لا كفاية كدة... اسيل(بشرود): عينك حلوة...
ادهم خد وقت علي ما يستوعب و بعد ما استوعب قعد يضحك و صوت ضحكه عالي اوي... عدي: مين اللي بيضحك؟ ليلي(بفرحة): ده صوت ادهم... عبدالرحيم: هي اسيل الوحيدة اللي هتقدر تساعده... كريم: ربنا يحميكي يا اسيل يا بنت طنط نيرة... و اللي بيحبوا ادهم و اسيل انبسطوا اوي بسعادته دي... اسيل: ايه بتضحك علي ايه؟ ادهم: مش قادر... و ادهم كمل ضحك لغاية ما وقع في الارض، ادهم كل ما يفتكر كلمتها يضحك اكتر...
اسيل(لنفسها): انا غبية بس هو عيونه حلوة... اسيل: انا حامل... ادهم وقف ضحك بسرعة و قام من علي الارض... ادهم: نعم يا اختي... اسيل: الطريقة الوحيدة اللي تخليك تبطل ضحك، لانك رجل شرقي، و عملت حركة بايديها... ادهم: و النبي، طب انجزي خشي البسي... اسيل: لولا اني طيبة... اسيل دخلت جري اختارت بنطلون و تي شيرت ابيض بكم و واسع... ادهم: يعني تمام، مش بطال. اسيل: ربنا يكون في عون مراتك... ادهم: امال انتي ايه؟
اسيل: اعتبرها تجربة... ادهم و اسيل نزلوا... صفية: هي السنيوريتا متأخرة ليه؟ اسيل: معلش يا طنط كنت بغير هدومي... عبدالرحيم(بابتسامة): انا دلوقتي اتأكدت اني اخترت صح يا ادهم... ادهم: ليه يا جدو؟ كريم: يا ابني انت صوت ضحكك كان واصل للجيران. ادهم(ببرود): مش هتتكرر عادي... اسيل(بهمس): هو للدرجة دي مكنش بيضحك خالص. عبدالرحيم: للاسف اه... ادهم: طيب يلا...
ادهم و اسيل و عبد الرحيم و فردوس و سامر و صفية و نيرة و رحيق و عدي و ليلي و كريم، راحو المستشفي... ادهم و اسيل و صفية و نيرة في عربية... سامر و محمد و عبد الرحيم و فردوس في عربية... عدي و رحيق و كريم و ليلي في عربية... -اما بقي في قصر عائلة الشافعي... سالي: غزل غزل... غزل: نعم يا طنط... سالي: جيبي ماية و اغسلي رجلي... غزل: نعم... سالي: زي ما قولتلك... غزل(بانكسار): حاضر...
غزل راحت تجيب ماية و لسة هتغسل رجل سالي. باسم(بغضب): بتعملي ايه؟ باسم قام شد غزل من ايديها... باسم: ايه اللي بيحصل هنا؟ سالي: دي غزل لقتني تعبانة فقالت هغسلك رجلك علشان تعبانة بس... غزل(بدموع): لا و الله... بايم: اطلعي علي فوق يا غزل. غزل: بس... باسم(بزعيق): اطلعي علي فوق... والد غزل: في ايه يا جماعة؟ غزل طلعت جري علي اوضتها... باسم: امي يا ريت تحترميها لغاية ما تغور من هنا تمام.
سالي: و هتأخد ربع مليون جنيه صح... باسم: ملكيش فيه و مش انا اللي كنت هدفع دي اسيل تمام... سوزان: انت مكبر الموضع ليه؟ و زقت مامت غزل تحت رجليها... سوزان: دول ميستهلوش... باسم اتعصب جدا و مسك مامت غزل و والد غزل... باسم: امي مقام عائلة مراتي و مراتي من مقامي فاهمة، و زعلهم يعني زعلي... باسم: و انتي عارفة قلبتي وحشة... باسم: انا بعتذر ليكوا... والد غزل: اتأكدت ان بنتي اتجوزت راجل، و احنا هنمشي يا ابني...
باسم: بس مينفعش... مامت غزل: هطلع اسلم عليها بعد اذنك... باسم: اتفضلي... والد غزل: اسف يا ابني... باسم: و لا يهمك يا عمي... سالي و سوزان مشيوا بغضب... مامت غزل خبطت علي باب اوضة غزل... مامت غزل: غرل حبيبتي. غزل: نعم يا امي... مامت غزل: احنا ماشين، مشفتيش باسم عمل ايه في امه... غزل(بدموع): هتمشوا ليه؟ مامت غزل: معلش يا روحي جوزك يسد عين الشمس. غزل: هتوحشيني...
مامت غزل حكت لغزل علي اللي باسم قاله و غزل كانت مصدومة من انه يدافع عنها كدة... غزل نزلت و حضنت والدها و مامتها و مشيوا و هي قعدت تعيط... باسم: خلاص يا بنتي... غزل(بعياط): مش هيبقي ليا ضهر هنا... باسم مسكها و حضنها و قعد يملس علي شعرها... باسم: متقوليش كدة... غزل مسكت في باسم اوي لغاية ما كانت بدأت تدخل في النوم... باسم شالها و غزل نامت علي كتفه، و هو طلع بيها لاوضته و نيمها في السرير...
سوزان: ابنك محتاج تخطيط... سالي(بحقد): ما هو تربية نيرة... -في المستشفي... الكل وصل للمستشفي. الدكتور: ادهم بيه احمد بيه احنا نقلناه اوضة عادية و هو بقي بخير الحمد لله... ادهم: شكرا... عبد الرحيم: خش انت و مراتك يا ابني... صفية: لا طبعا انا مراته انا اللي هدخل الاول... صفية دخلت... صفية: حبيبي عامل ايه؟ احمد(بتعب): بخير يا صفية، انتي عاملة ايه؟ صفية: كويسة... احمد: فين الباقي؟ صفية: بره...
احمد: نادي ادهم و اسيل... صفية: هنادي ادهم بس... احمد: يا صفية انا تعبان اسمعي كلامي... صفية(بغضب): حاضر... صفية: ادهم و المحروسة يكلموا احمد... اسيل: المحروسة انا؟! صفية: اه... اسيل: بس انا ليا اسم. ادهم: اسيل مش وقته... اسيل و ادهم دخلوا... احمد(بتعب): قربوا... اسيل قربت منه من ناحية و ادهم من الناحية التانية. احمد: تعرفوا اني سعيد اوي بيكوا...
احمد: كنت اتمني في واحدة تغير ادهم، و لقيت البنت دي فيكي يا اسيل... احمد: قربي يا اسيل... اسيل قربت من احمد... احمد: قرب يا ادهم... ادهم قرب منه و كان قريب من اسيل... احمد مسك ايد اسيل وحطها في ايد ادهم... احمد: اياك تسيب ايدها يا ادهم. احمد: عارف انه ضغط جدك عليك هو اللي خلاكوا توافقوا، بس انا مش بضغط عليكوا انا بقولكوا الصح...
احمد: انكم تشوفوا بعض ممكن يكون صدفة و ممكن يكون قدر، بس اللي متأكد منه انه قدر... احمد: متسيبوش ايدين بعض خالص، فاهمين. اسيل و ادهم عنيهم تقابلت و كل واحد نفسه يقول كلام كتير... اسيل و ادهم: فاهمين... و بعدين كل العائلة دخلت و قعدوا شوية، و بعدين لسة هيمشوا... اسيل: صدفة... ادهم: اكيد صدفة. قدري مش هو قدرك... اسيل: هنضطر نمثل علشان سعادتهم... ادهم: تمام...
و بعدين الكل كان خارج اسيل لاحظت شخص كدة، و وقفت. اسيل: الشخص ده انا شوفته فين؟ ادهم: يلا... اسيل مشيت و بعدين بصت وراها بصت للراجل تاني... اسيل(بهمس): مستحيل! اسيل سابتهم و طلعت تجري... ادهم: راحة فين؟ و الكل استغرب من جريها المفأجئ، و ادهم جري وراها و الكل طلعوا وراها... اسيل طلعت السلالم بسرعة و بعدين...