رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر
وجدي كان هيمشي بس وقف و قرب من اسيل... وجدي رفع ايده و ضرب اسيل قلم... الكل اتصدم من رده الفعل و قبل من اسيل تتصرف. ادهم مسك وجدي بحركة فجأئية و كسر رقبته و ايده و وجدي كان بيصرخ من الالم... ادهم(بغضب): مش مرات ادهم الشافعي اللي يقرب منها حد فاهم... كريم(بهمس): الواد اتحول... عدي(بهمس و ضحك): حب... ادهم: اسيل لو عايزة تأخدي حقك خدي...
اسيل(بصدمة و دهشة): و ده مثلا اعمله ايه حضرتك قمت بالواجب كفاية انك كسرت رقبته... كريم: بالنسبة لرجالته نعمل ايه؟ ادهم: اتصرف يا كريم و ارموا الكلب ده بره... والد غزل: انا اسف اسف اوي... غزل(بدموع): بابا... غزل جريت حضنت والدها و قعدوا يعيطوا... سالي: اوف علي الملل... صفية: ادهم... صفية جريت علي ادهم و زقت اسيل و حضنت ادهم. اسيل: رحيق. رحيق(بدموع): وحشتيني اوي. اسيل و رحيق حضنوا بعض...
صفية: ادهم انا عايزاك تطلق البت دي... ادهم: نعم يا امي... صفية: هي اللي خطفتني... ادهم: ازاي يعني يا امي؟ صفية: الراجل اللي خطفني قال كدة... ادهم: خلاص يا امي كل الامور اتظبطت... تليفون ادهم رن، الخط اتفتح. ادهم: مبروك علي ابنك... رؤوف: و ربنا لاخليك تبكي بدل الدموع دم... ادهم: اعلي ما في خيلك اركبه، مش ادهم الشافعي اللي يتهدد... رؤوف: هخليك تخسر كل عائلتك واحد واحد، و هخليك تشوف مراتك و هي في حضني...
ادهم(بغضب): هخليك تتمني الموت يا رؤوف الكلب. ادهم: عدي ايه اخبار بابا؟ اسيل(بهمس): رؤوف كان عايز ايه؟ ادهم: مفيش... عدي: بخير... نيرة: يلا بقي يا عرسان اطلعوا ارتاحوا... ادهم(بمكر): اه فعلا عندك حق يا حماتي. يلا يا اسيل. اسيل(بخوف و توتر): لا ماما و رحيق وحشوني هقعد معاهم شوية... ادهم(بحزن مصطنع): براحتك يا حبيبتي... ليلي(بهمس): اقرصني يا كريم... كريم(بهمس): انا اللي عايز حد يقرصني.
محمد(بهمس): حفيدك مش سهل يا عبد الرحيم. عبدالرحيم: ما انا عارف... فردوس: حبيبتي اسمعي كلام جوزك يلا... اسيل: بس... ادهم: يلا يا حبيبتي بينا فوق لسة في كلام مخلصنهوش... اسيل(لنفسها): و ربي لاوريك يا ادهم الكلب انت، يا ماما انا خايفة... ادهم مسك ايد اسيل و طلع علي اوضته... والد غزل: متشكر يا ابني... باسم: و لا يهم حضرتك...
سالي: المفروض بقي تطلقها يا باسم خلاص الامور اتحلت، و بما اننا دفعنا الديون يبقي متاخدش مهر. سامر: ده يبقي قرار باسم يا سالي مش انتي... عبدالرحيم: اتفضلوا باتوا معانا... خال غزل: لا انا مينفعش، عن اذنكوا... خال غزل مشي... والد غزل و مامتها قعدوا في اوضة ليهم... -في اوضة ادهم و اسيل... اسيل: ايه الرزالة دي؟ ادهم: ايه يا حبيبتي؟ اسيل(بعصبية): ادهم متقولش الكلمة دي... ادهم(ببرائة مصطنعة): كلمة ايه يا روحي؟
اسيل(بعصبية): ادهم... ادهم: نعم... اسيل(بعصبية): بارد... ادهم: المفروض يعملوا ليا تمثال لان انا ادهم الشافعي قدرت اخلي الصحفية الباردة المستفزة اسيل الشافعي متعصبة... اسيل(بعصبية): اسمي اسيل الجارحي... ادهم(بمكر): شكل اثبات النهاردة مكنش كفاية ممكن اثبت تاني... اسيل اتحرجت بس احراجها مطولش... اسيل قربت من ادهم و حاوطت رقبته بإيديها و قربت منه اوي، تحت نظرات ادهم المستغربة و المتعجبة...
اسيل(بهمس): ادهم لاحظ اننا هنطلق يا حبيبي و اكيد هتجوز من بعدك فحافظ عليا لغاية ما بإيديك دي تسلمني لعريسي ماشي يا حبيبي... ادهم كان كإنه مسحور و مركز علي شفايفها و هي بتتكلم. بس لما ركز في كلامها. ملامحه بقت حادة و بص ليها بكل غضب... اسيل شالت ايديها من حاولين رقبته و لسة هتعبد. ادهم مسكها من خصرها... ادهم: ليه خليكي شوية؟ اسيل: ابعد... ادهم: ليه؟ اسيل: كدة... ادهم: لا مش هبعد...
ادهم لسة بيقرب من اسيل، الباب اتفتح... صفية: الله الله... ادهم(بغضب مكتوم): خير يا امي... اسيل حاولت تبعد عن ادهم لكن هو ماسكها جامد. اسيل(بهمس): ابعد يا ادهم... اسيل(بهمس): يا ادهم بليز انا محرجة... صفية: لو فعلا بتتكسفي و عندك دم كنتي تبعدي عن ابني و كنتي متجوزتهوش، بس انا هعرف ازاي اخليكي تطلقي و تبعدي عنه... اسيل: يا طنط هو... ادهم: اسيل خلاص، امي حضرتك جاية ليه؟
صفية: شكلك عايش حياتك كعريس و ناسي ابوك اللي مرمي في المستشفي... ادهم: اسيل ليها حقوق عليا كزرجة و انتي عارفاني بحب اعمل كل الواجبات اللي عليا... اسيل قعدت تكح و تشرق... ادهم بيطبطب علي ضهرها... ادهم: انتي كويسة... اسيل(لنفسها): ربنا ياخدك يا ادهم... اسيل: اه اه بقيت تمام، ابعد بقي... ادهم: حاجة تاني يا امي؟ صفية: هتبقي زي غيرهم يا ادهم مش ده رأيك كل بنات حواء صنف واحد...
ادهم: و حضرتك برضو من بنات حواء... صفية(بغضب): بتقارني انا ب دي يا ادهم ماشي هثبتلك هثبتلك يا ادهم. اصبر... صفية خرجت و هي في قمة غضبها، و ادهم بعد عن اسيل... اسيل: هي ليه مش قادرة تفهم اننا هنطلق قريب؟ ادهم: خلاص يا اسيل... ادهم قام دخل مكتبه و اسيل نامت بهدومها... -في اوضة غزل و باسم... غزل: شكرا يا باسم... باسم(بلامبالاة): اللي عملته عملته علشان خاطر اختي... غزل: و ده شئ يخليني احترمك اكتر، شكرا...
غزل: عن اذنك... غزل خرجت من اوضة باسم... باسم(لنفسه): مين دي؟ باسم: دي غريبة و مضايقتش و لا اي حاجة... الباب خبط... باسم: ادخل... رحيق: بتفكر في مين؟ باسم: فيكي، عايزة ايه يا لمضة؟ رحيق: عايزة اقولك انك لازم تعامل غزل حلو علي الاقل قدام اهلها... باسم: و لية ان شاء الله. هما كدة كدة لازم يعرفوا اننا هنطلق و انا انقذتها من ورطة و خلصت... رحيق: مش ممكن تحبها... باسم: انا و احب دي ليه؟ اتجننت...
رحيق: باسم بليز اسمع كلامي... باسم: هشوف يا رحيق، يلا ننزل... باسم و رحيق نزلوا... والد غزل: انا اسف جدا جدا علي اللي حصل انا اسف. غزل(بدموع): محصلش حاجة يا بابا خلاص... فردوس: غزل دي بنتنا و نعمة تربيتك يا ام غزل... مامت غزل: تسلمي... محمد: و خلاص هي بقت واحدة من العائلة... سامر: و انا اتشرف انها تبقي مرات ابني... سالي: و انا لا متشرفش... مامت غزل: ليه بس يا ست هانم؟
سالي: انتوا ملكوش اسم عائة كبير و مش من مركزنا و لا مستوانا و كمان ناس فقيرة... والد غزل: الفقز عمره ما كان عيب... سوزان(بسخرية): بأمارة ان بنتك هربت لانك مديون و هتجوزها لراجل اكبر منها... نيرة: بعد اذنكوا ده قرار باسم... صفية: اه و بنتك اللي خطفت ابني... عبدالرحيم: صفية انتي و سوزان في ايه؟ سوزان: و البت دي اللي عايزة تخطف ابني عدي. عدي: ماما في اي؟ سوزان: اخرس خالص...
سوزان: احنا عائلة كبيرة اما انتوا مجرد اسم ثروتنا تغطيكوا الالاف المرات... عبدالرحيم: و نص الثروة دي مكتوبة باسم فردوس. صفية و سوزان و سالي اتصدموا... صفية: نعم... سوزان: مستحيل... سالي: ازاي الكلام ده؟ عبدالرحيم: الثروة دي تبقي ملكي انا و انا اللي اقسمها براحتي... فردوس: يا اخويا بس انا مش عايزة... عبدالرحيم: كل حاجة اتكتبت و اتوثقت و انا بضمن حق اسيل و كل بنت في عائلة الجارحي... رحيق(بهمس): هما بنتين...
كريم(بهمس): بقولك بدل الفيلم البلدي ده ابوكي يفوق انا اجي اتجوز خلص الكلام... ليلي(بهمس و كسوف): مليش فيه، عن اذنك... ليلي طلعت اوضتها... عبدالرحيم: خلص الكلام و يلا علشان الغداء... -في اوضة ادهم و اسيل... ادهم خرج من اوضة مكتبه لقي اسيل نايمة بهدومها و بجذمتها و كل حاجة... ادهم قرب منها و قلعها الجذمة. و طلع رجليها السرير. و قلعها الجاكت الجلد... اسيل اتقلبت في نومها...
ادهم خد ليه هدوم و غير و اترمي علي السرير... ادهم(لنفسه): و بعدين بقي الفيلم ده هيخلص امتي... ادهم(لنفسه): انا لازم اطلق منها و بسرعة... ادهم(لنفسه): دي خراب علي الواحد... ادهم بص ليها بصة سريعة و كان هيقرب منها... ادهم(لنفسه): بس بقي فوق، لازم ترجع ادهم الشافعي بجبروته و قسوته تاني... و بعدين لقي اسيل حضنته و حطت ايد علي صدره و ايديها التانية حوالين رقبته و رأسه...
ادهم: اهي كملت، كنت ناقصك انا يا اسيل... ادهم نام و كان بيحلم... الحلم... كان ادهم واقف في نفس مكان الحلم اللي فات، في غابة و فيها اشجار طويلة و مفيش غير ضوء بسيط من الشمس... و نفس البنت جاتله... البنت: ادهم ادهم. ادهم: مين؟ البنت: نستني. ادهم: عايزة ايه و انتي مقولتيش المرة اللي فاتت انتي مين؟ البنت: لا جاوبتك قولتلك اني احتياجك... البنت قربت من ادهم و مسكت ايده... البنت: هأخدك مكان حلو... ادهم: فين؟
البنت: مفأجاة... البنت دي خدت ادهم و راحت لمكان زي شاطئ المياه بتاعته صافية و لونها ازرق و منعكس عليها لون السماء... ادهم: احنا فين؟ البنت: مكان جميل حلو... ادهم: فعلا جميل... ادهم: اسمك ايه؟ البنت: للدرجة دي مش قادر تميزني... ادهم ركز في ملامحها و اتصدم... البنت: ادهم ادهم ادهم اهدم... اسيل: ادهم ادهم ادهم ادهم... ادهم: ايه؟ اسيل: انت اللي ايه؟ ادهم: حصل ايه؟ اسيل: انت بتعرق جامد يا ابني...
ادهم حط ايده علي رأسه لقي فعلا انه بيعرق و حرارته مرتفعة شوية... ادهم: خلاص انا بخير انا بخير... اسيل: كابوس؟ ادهم: لا خلاص انا بخير... الباب اتفتح فجأة... صفية: ابوك فاق يا ادهم... اسيل(بهمس): يا شيخة حسستيني اني خاينة و انتي جوزي و فتحتي الباب بسرعة... ادهم ابتسم علي تفكيرها... ادهم: تمام يا امي، هلبس و هنزل، و بعد اذنك اتعلمي الخبط علي الباب... صفية: لا دي اوضة ابني...
ادهم: و ابنك اتجوز، يعني بقي في بنت عايزة تأخد حريتها في اوضتها، تمام. صفية: مش دايمة يا اسيل... صفية مشيت... اسيل: الصبر هي امك مش عايزة تفهم ان انا و انت بنكره بعض... ادهم: معرفش... ادهم دخل خد دوش و خرج بفوطة بس حوالين خصره... اسيل(باحراج): ايه ده كون عارف ان في بنت هنا كمان... ادهم: انتي مراتي عادي يعني... اسيل: لا طبعا مش عادي، مراتك لما يكون جوازنا طبيعي احنا متجوزين بس علشان جدو... ادهم: ماشي...
اسيل: خش البس... ادهم دخل لبس بدلة شيك باللون الكحلي، و جذمة سوداء و لبس ساعته السوداء الماركة. و حط البرفيوم بتاعه... و خرج لاسيل... ادهم: خشي البسي يلا... اسيل: البس ايه ما انا لابسة؟ ادهم: يا بنتي خشي البسي هدوم خروج... اسيل: طب ما انا لابسه هدوم خروج... ادهم: و حياة امك... اسيل: لو سمحت احترم نفسك... ادهم: المايوه ده لبس خروج... اسيل(بصدمة): مايوه، ده مايوه؟ ادهم: طبعا في مصر ده مايوه...
اسيل: انا لابسة شورت يا ابني... ادهم: انتي لابسة هو انتي كدة لابسة اساسا... اسيل: ايه ده طب ما انا كنت بلبس كدة كتير و محدش بيقول حاجة... ادهم(بحدة): انا مالي. انتي دلوقتي مراتي و علي ذمتي انا. يبقي تمشي بأصولي و تقاليدي، لبسك اللي بتلبسيه في امريكا ميتلبسش هنا، فاهمة. اسيل: لا مش فاهمة، انت ملكش حكم عليا... ادهم: انا بحاول اخليكي محترمة... اسيل: انا محترمة غصب عنك...
-اسيل كانت لابسة شورت تلجي قصير ضيق و محددها، و تي شيرت علي قد الجزء العلوي بس و كل بطنها باينة، و جاكت خفيف باللون الازرق الفاتح و قصير لحد القمر بس. ادهم: اسيل متخلنيش ازعلك... اسيل: انا مش هدخل اغير يا ادهم... ادهم: تمام براحتك، مفيش خروج من الاوضة دي. اسيل: انت ازاي تتحكم في حياتي كدة؟ ادهم: لاني انا جوزك و المفروض تسمعي كلامي. اسيل: انسي. ادهم: براحتك، هتغيري و لا هتتحبسي.
اسيل: احبسني، متنساش اني صحفية... ادهم: هتفضحيني مثلا. اسيل: ابدا، روح يا زوجي العزيز هتلاقيني وراك... ادهم: خشي البسي يا اسيل باحترام علشان مقلعكيش كل هدوك و البسك واحد علي مزاجي... اسيل: مستحيل تعملها... ادهم بدأ يقرب من اسيل ببطء و اسيل تبعد لغااية ما وقعت علي السرير... ادهم حاوطها بين السرير و هو... ادهم: عايزاني اثبت و لا كفاية كدة... اسيل(بشرود): عينك حلوة...
ادهم خد وقت علي ما يستوعب و بعد ما استوعب قعد يضحك و صوت ضحكه عالي اوي... عدي: مين اللي بيضحك؟ ليلي(بفرحة): ده صوت ادهم... عبدالرحيم: هي اسيل الوحيدة اللي هتقدر تساعده... كريم: ربنا يحميكي يا اسيل يا بنت طنط نيرة... و اللي بيحبوا ادهم و اسيل انبسطوا اوي بسعادته دي... اسيل: ايه بتضحك علي ايه؟ ادهم: مش قادر... و ادهم كمل ضحك لغاية ما وقع في الارض، ادهم كل ما يفتكر كلمتها يضحك اكتر...
اسيل(لنفسها): انا غبية بس هو عيونه حلوة... اسيل: انا حامل... ادهم وقف ضحك بسرعة و قام من علي الارض... ادهم: نعم يا اختي... اسيل: الطريقة الوحيدة اللي تخليك تبطل ضحك، لانك رجل شرقي، و عملت حركة بايديها... ادهم: و النبي، طب انجزي خشي البسي... اسيل: لولا اني طيبة... اسيل دخلت جري اختارت بنطلون و تي شيرت ابيض بكم و واسع... ادهم: يعني تمام، مش بطال. اسيل: ربنا يكون في عون مراتك... ادهم: امال انتي ايه؟
اسيل: اعتبرها تجربة... ادهم و اسيل نزلوا... صفية: هي السنيوريتا متأخرة ليه؟ اسيل: معلش يا طنط كنت بغير هدومي... عبدالرحيم(بابتسامة): انا دلوقتي اتأكدت اني اخترت صح يا ادهم... ادهم: ليه يا جدو؟ كريم: يا ابني انت صوت ضحكك كان واصل للجيران. ادهم(ببرود): مش هتتكرر عادي... اسيل(بهمس): هو للدرجة دي مكنش بيضحك خالص. عبدالرحيم: للاسف اه... ادهم: طيب يلا...
ادهم و اسيل و عبد الرحيم و فردوس و سامر و صفية و نيرة و رحيق و عدي و ليلي و كريم، راحو المستشفي... ادهم و اسيل و صفية و نيرة في عربية... سامر و محمد و عبد الرحيم و فردوس في عربية... عدي و رحيق و كريم و ليلي في عربية... -اما بقي في قصر عائلة الشافعي... سالي: غزل غزل... غزل: نعم يا طنط... سالي: جيبي ماية و اغسلي رجلي... غزل: نعم... سالي: زي ما قولتلك... غزل(بانكسار): حاضر...
غزل راحت تجيب ماية و لسة هتغسل رجل سالي. باسم(بغضب): بتعملي ايه؟ باسم قام شد غزل من ايديها... باسم: ايه اللي بيحصل هنا؟ سالي: دي غزل لقتني تعبانة فقالت هغسلك رجلك علشان تعبانة بس... غزل(بدموع): لا و الله... بايم: اطلعي علي فوق يا غزل. غزل: بس... باسم(بزعيق): اطلعي علي فوق... والد غزل: في ايه يا جماعة؟ غزل طلعت جري علي اوضتها... باسم: امي يا ريت تحترميها لغاية ما تغور من هنا تمام.
سالي: و هتأخد ربع مليون جنيه صح... باسم: ملكيش فيه و مش انا اللي كنت هدفع دي اسيل تمام... سوزان: انت مكبر الموضع ليه؟ و زقت مامت غزل تحت رجليها... سوزان: دول ميستهلوش... باسم اتعصب جدا و مسك مامت غزل و والد غزل... باسم: امي مقام عائلة مراتي و مراتي من مقامي فاهمة، و زعلهم يعني زعلي... باسم: و انتي عارفة قلبتي وحشة... باسم: انا بعتذر ليكوا... والد غزل: اتأكدت ان بنتي اتجوزت راجل، و احنا هنمشي يا ابني...
باسم: بس مينفعش... مامت غزل: هطلع اسلم عليها بعد اذنك... باسم: اتفضلي... والد غزل: اسف يا ابني... باسم: و لا يهمك يا عمي... سالي و سوزان مشيوا بغضب... مامت غزل خبطت علي باب اوضة غزل... مامت غزل: غرل حبيبتي. غزل: نعم يا امي... مامت غزل: احنا ماشين، مشفتيش باسم عمل ايه في امه... غزل(بدموع): هتمشوا ليه؟ مامت غزل: معلش يا روحي جوزك يسد عين الشمس. غزل: هتوحشيني...
مامت غزل حكت لغزل علي اللي باسم قاله و غزل كانت مصدومة من انه يدافع عنها كدة... غزل نزلت و حضنت والدها و مامتها و مشيوا و هي قعدت تعيط... باسم: خلاص يا بنتي... غزل(بعياط): مش هيبقي ليا ضهر هنا... باسم مسكها و حضنها و قعد يملس علي شعرها... باسم: متقوليش كدة... غزل مسكت في باسم اوي لغاية ما كانت بدأت تدخل في النوم... باسم شالها و غزل نامت علي كتفه، و هو طلع بيها لاوضته و نيمها في السرير...
سوزان: ابنك محتاج تخطيط... سالي(بحقد): ما هو تربية نيرة... -في المستشفي... الكل وصل للمستشفي. الدكتور: ادهم بيه احمد بيه احنا نقلناه اوضة عادية و هو بقي بخير الحمد لله... ادهم: شكرا... عبد الرحيم: خش انت و مراتك يا ابني... صفية: لا طبعا انا مراته انا اللي هدخل الاول... صفية دخلت... صفية: حبيبي عامل ايه؟ احمد(بتعب): بخير يا صفية، انتي عاملة ايه؟ صفية: كويسة... احمد: فين الباقي؟ صفية: بره...
احمد: نادي ادهم و اسيل... صفية: هنادي ادهم بس... احمد: يا صفية انا تعبان اسمعي كلامي... صفية(بغضب): حاضر... صفية: ادهم و المحروسة يكلموا احمد... اسيل: المحروسة انا؟! صفية: اه... اسيل: بس انا ليا اسم. ادهم: اسيل مش وقته... اسيل و ادهم دخلوا... احمد(بتعب): قربوا... اسيل قربت منه من ناحية و ادهم من الناحية التانية. احمد: تعرفوا اني سعيد اوي بيكوا...
احمد: كنت اتمني في واحدة تغير ادهم، و لقيت البنت دي فيكي يا اسيل... احمد: قربي يا اسيل... اسيل قربت من احمد... احمد: قرب يا ادهم... ادهم قرب منه و كان قريب من اسيل... احمد مسك ايد اسيل وحطها في ايد ادهم... احمد: اياك تسيب ايدها يا ادهم. احمد: عارف انه ضغط جدك عليك هو اللي خلاكوا توافقوا، بس انا مش بضغط عليكوا انا بقولكوا الصح...
احمد: انكم تشوفوا بعض ممكن يكون صدفة و ممكن يكون قدر، بس اللي متأكد منه انه قدر... احمد: متسيبوش ايدين بعض خالص، فاهمين. اسيل و ادهم عنيهم تقابلت و كل واحد نفسه يقول كلام كتير... اسيل و ادهم: فاهمين... و بعدين كل العائلة دخلت و قعدوا شوية، و بعدين لسة هيمشوا... اسيل: صدفة... ادهم: اكيد صدفة. قدري مش هو قدرك... اسيل: هنضطر نمثل علشان سعادتهم... ادهم: تمام...
و بعدين الكل كان خارج اسيل لاحظت شخص كدة، و وقفت. اسيل: الشخص ده انا شوفته فين؟ ادهم: يلا... اسيل مشيت و بعدين بصت وراها بصت للراجل تاني... اسيل(بهمس): مستحيل! اسيل سابتهم و طلعت تجري... ادهم: راحة فين؟ و الكل استغرب من جريها المفأجئ، و ادهم جري وراها و الكل طلعوا وراها... اسيل طلعت السلالم بسرعة و بعدين...