logo




أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .





12-04-2022 04:59 صباحاً
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10


t22153_8454

توته توته هحكيلكم حكاية بنوتة اسمها لمياء بطله روايتنا لمياء تعيش مع ولدتها ولديها اخوات متزوجين والاب توفي وهي بس الي تعيش مع ولدتها وقريبه منها جدا ومعندهاش اغلي منها في حياتها ...

لمياء بنت طيبه كتير وحساسه جدا ورقيقه ولكن بتقابلها مشاكل كتيره في حياتها ومن ضمن مشكلاتها دي تقدم سنها في العمر ولسه متزوجتش. بتقابل مضايقات كتيره جدا بالنسبه للموضوع ده اثرت ع نفسيتها ..

وحيده لمياء مفيش حد جنبها غير والدتها ولها صديقه اسمها ( حنين) من اقرب الناس ليها وبتحبها اوي .

وفي يوم من الايام كانت خطوبه حنين...
فصول رواية حكاية بنوتة
رواية حكاية بنوتة للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الأول

وفي يوم من الايام كانت خطوبه حنين...

لمياء: اخيرا هفرح فيكي بقاا ياحنونه وهشوفك عروسه زي القمر
حنين: عقبالك يالولو ياحبيبتي
لمياء: اخلص منك بس الاول وربنا يسهل بقا
حنين: هههههه ماشي ياختي يلا بقا قومي هنتاخر ع الكوافير





لمياء: اوك بس هسيبك شويه اروح ابص ع ماما واشوفها لو عايزه حاجه وبعدين اجيلك
حنين: ماشي حبيبتي وانا هجهز ؤهعدي اخدك ونروح ماشي
لمياء: ماشي يلا سلام، وخرجت لمياء من من غرفه حنين وهي خارجه خبطت في (خالد) بدون قصد.

لمياء: بارتباك اسفه
خالد: برخامه حصل خير





لمياء: بصتله ومشيت ع طول
خالد: دخل عند حنين: ايوه بقا ياعروستنا انا مش مصدق اخيراا بقيتي عروسه ؤهنخلص منك
حنين: ياسلام هو انتو كلكو عايزين تخلصو مني كده هو انا قعده فوق دماغكو وبعدين دي خطوبه لسه يعني لسه قعده ع قلبك ومربعه
خالد: هههههه طيب يالمضه الله يكون في عونه الي اتحول وخطبك ده





حنين: بقا كدده ماااشي بكره نشوفك هتعمل اي ياخويا ونشوف عروستك دي شكلها اي.

خالد: مش عارف ياختي عندكيش عروسه
حنين: عندي طبعا وعروسه زي القمر كمان
خالد: مممممم مين دي بقا
حنين: لمياء
خالد: مين ياختي
حنين: لمياء اي مالك اتخضيت ليه
خالد: انا اتجوز دي قصدي اتجوز دول كلهم كده مع بعض يابنتي دي 9 في بعض اخص عليكي اخص
حنين: حرام عليك والله ياخالد دي لمياء كويسه اوي وعسوله جدا بس هي مليانه شويه عادي يعني
خالد: مممم قولي شويتين تلاته مش شويه.

حنين: تصدق انك رخم اووي يلا بقا امشي اتاخرت ع الكوافير...
ونزلت حنين ورنت ع لمياء، عشان تنزلها
حنين: يلا بقا يالولو هنتاخر
لمياء: حاضر نازله اهو وقفلت معاها ماما حبيبتي مش عايزه حاجه قبل ما انزل.

والدتها: لا ياحبيبتي يلا انزلي لحنين وسلميلي عليها وباركيلها بالنيابه عني لمياء: حاضر ياحبيبتي يلا سلام ومشيت هي وحنين وراحو الكوافير وعدي اليوم وجه العريس عشان ياخد حنين وكلهم وراها ولمياء اول واحده وراها والخطوبه كانت. في الشقه طلعو كلهم ودخلو ولمياء داخله من باب الشقه وكانت المفاجأة انها اتكعبلت في عتبه الشقه ووقعت وطبعا الكل ضحك عليها وتعالت اصواتهم وبعض التريقه من الناس لان وزنها تقيل...

قامت لمياء والدموع مليه عنيها مش عارفه تعمل اي ولا تروح فين من الكسوف الي هي في بصت لحنين وكانت هي الوحيده الي مش بتضحك عليها، جريت عليها وحضنتها وقالتها مبروك ياحبيبتي عقبال ليله العمر يارب، بس انا هستاذنك اروح بقا عشان اتاخرت ع ماما
حنين: معقوله ياحبيبتي هتمشي واحنا لسه ملبسناش الدبل حتي
لمياء: معلش ياحبيبتي ما انا معاكي طول النهار ؤهبقي اعدي عليكي بكره.

حنين: مرضيتش تضغط عليها عشان حست بيها وقالتلها ع راحتك ياحبيبتي وسلمت عليها، ومشيت لمياء والدموع ف عنيها ومخنوقه اوي..

مشيت لمياء وهي حزينه اوي ودموعها بتنزل بشده صعبان عليها نفسها اوي فضلت تعيط طول الطريق لحد ما وصلت للبيت طلعت وكانت موجوده فوق (مروه) اختها
لمياء: تماسكت وسلمت ع اختها
مروه: وحشاني يالولو عامله ايه
لمياء: الحمدلله انتي اخبارك ايه
مروه: الحمدلله كويسه ياختي وانتي هان عليكي تسالي عليا
لمياء: يعني انتي الي هان عليكي تسالي عليا انا وامك احنا سالنا كتير بس مفيش حد منكم بيعبرنا.

مروه: ماانتي عارفه اني مشغوله مع جوزي والعيال لكن انتي قعده فاضيه موراكيش حاجه اسالي انتي بقا
لمياء: اتعصبت اكتر وبصتلها بزعل وقالتلها ان شاء الله هبقا اسال عليكي
مروه: اما نشوف المهم عملتي اي في خطوبه حنين كانت حلوه
لمياء: اه كانت زي القمر ربنا يسعدها يارب
مروه: عقبال ما تبقي عروسه بقا ونفرح بيكي زيها كده
لمياء: ان شاء الله
مروه: امتي بقا عايزين نفرح ونهيص
لمياء: لما ربنا يريدلي افرح هفرح...

والدتها: بس انتي جيتي بدري اوي ياحبيبتي انتي مش قولتي هتعدي معاها لحد الخطوبه متخلص
لمياء: اه بس حسيت بصداع من الدوشه فقولت اروح احسن وبعدين منا معاها من الصبح عادي بقا
والدتها: ماشي ياحبيبتي يلا ادخلي غيري هدومك وتعالي عشان تاكلي انتي مكالتيش من الصبح
مروه: اكيد اكلت هي دي بتعتق
لمياء; بصتلها ومشيت راحت تغير ودخلت غرفتها واعدت تبكي كتير اوي مع نفسها.

والدتها: تصدقي يابت يامروه انتي كلامك زي السم دي منظر واحده مشفتش اختها بقالها شهر عماله تنغزيها بالكلام ليه كده
مروه: اي ياماما انا بهزر معاها انا مش عارفه هي اي جرالها مبقتش تضحك ولاتهزر زي الاول ليه
والدتها: كل واحد وعنده ظروفه الخاصه بي يابنتي متلوميش عليها
مروه: ظروف اي بس وهي اي الي هيضايقها ياماما مهي قعده اهي ولا عيل ولاتيل مريحه مخها ومفيش حاجه بتزعجها.

والدتها: وهي قعدتها دي بالساهل كده مش نفسها تفرح زي كل البنات ويبقي ليها حياتها المستقله زيك كده
مروه: طيب واحنا هنعملها اي لسه نصيبها مجاش
والدتها: طيب انا عيزاكي تشوفلها عريس يكون كويس ومحترم
مروه: اشوفه فين ده ياماما وانا هعرفه منين
والدتها: يابنتي يكون صاحب جوزك او حد من معارفه يعني خليكي قلبك ع اختك كده وساعديها انا عايزه اطمن عليها انا مش هعيش ليها العمر كله.

مروه: حاضر ياماما ربنا يسهل انا هروح بقا عشان اتاخرت
والدتها: ماتعدي يابنتي انتي لسه مقعديش مع اختك
مروه: شكلها كده مش عايزه تعد معايا اصلا
لمياء: خرجت من غرفتها وكانت سمعاها وردت قالتلها ومش عايزه اعد معاكي ليه يامروه كنت بغير وجايه ف ايه
مروه: يلا مره تانيه بقا نبقي نعد مع بعض انا اتاخرت ع جوزي يلا عن اذنك
لمياء: بصتلها وعنيها دمعت وقالتلها مع السلامه...

لمياء: هو في اي ياماما الناس جرالها ايه حتي اختي بتتغير عليا يعني اعيش ازاي وسطهم اعيش ازااااي
والدتها: اهدي بس ياحبيبتي دي اختك ولا يمكن هتتغير معاكي انتي بس بقيتي حساسه اوي وبتاخدي الكلام بحساسيه زياده.

لمياء: حساسيه اي بس الناس محسساني اني مذنبه ولا عامله مصيبه وبسمع كلام زي السم كل ده ليه! عشان لسه متجوزتش طب وانا ذنبي ايه اعمل ايه دي حكمه ربنا ونصيبي كده ودموعها بتنزل بشده. قالت لها. نصيبي اعيش وحيده
والدتها: لا ياحبيبتي متحرقيش قلبي عليكي ربنا هيراضيكي ويجبر بخاطرك وهيرزقك الزوج الصالح الي يريح قلبك باذن الله لمياء: مسحت دموعها باذن الله.

والدتها: بهزار ويعدين ايه لوحدك دي بقا اومال انا بعمل اي معاكي هنا ولا خلاص اكمني كبرت وعجزت بقا
لمياء: بابتسامه خفيفه انتي حبيبتي ونور عيني واغلي حاجه عندي ف الدنيا ربنا يخليكي ليا ياست الكل وقامت باست ايديها ودماغها
والدتها: ربنا يراضيكي ياحبيبتي ويرضي عنك ويفرحني بيكي ياقادر ياكريم...
لمياء: طب فين الاكل بقا انا جعانه ولا هتضحكي عليا هههههه
والدتها: حالا اقوم احضرلك الاكل يا لولتي.

لمياء: لا ياحبيبتي خليكي انا هقوم احضره خليكي انتي مرتاحه متتعبيش نفسك وقامت عشان تحضر الاكل...
والدتها: ربنا يسعدك يابنتي يارب.

اكلت لمياء وبعدين دخلت غرفتها وطلعت مذاكرتها واعد تكتب وتطلع كل الي في قلبها وكتبت عن الموقف الي حصلها انهارده لما وقعت وضحكو عليها وموقفها مع اختها، ومن ضمن مذاكرتها دي كانت بتكتب رسائل لزوجها المستقبلي عندها يقين انه مهما اتاخر عليها في يوم من الايام هيقرأ الرسايل دي...
وكتبت. رساله لي:.

وحشتني آه وحشتني اوي من غير ما اشوفك ولا اعرف ملامحك انت وحشتني وبحبك كمان عشان انا متاكده وعندي يقين وثقه في الله انك هتكون احن مخلوق عليا هتكون ليا كل حاجه بتمناها من ربنا تعرف انا مسنياك ومش هحب حد غيرك انت وبس الي هيدخل قلبي، اوعدك هحافظ ع نفسي عشان ربنا يباركلنا، وحياتنا تبقا سعيده، يارب تيجي بقا ومتتاخرش عليا اكتر من كده شوفت الناس بتعايرني ازاي وبيجرحوني بالكلام وبيضحكو عليا كمان زي ما وقعت النهارده كده والكل ضحك عليا ونزلو دموعي بس انا متاكده انك لو كنت موجود مكنتش ضحكت عليا انت كمان اكيد كنت هتطبطب عليا وتاخدني في حضنك وساعتها مكنتش هزعل والي يضحك يضحك، مستنياك.

وقفلت مذكرتها وقامت اتوضت وصلت ركعتين واعدت تدعي ربنا يوفقها وتستغفر كتير وبعد كده نامت، وصحيت الصبح ع صوت والدتها وهي بتقولها لولتي حبيبتي خبر بمليون جنيه اصحي بسرعه...
تاااابع اسفل
 
 






look/images/icons/i1.gif رواية حكاية بنوتة
  12-04-2022 04:59 صباحاً   [1]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية حكاية بنوتة للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الثاني

لمياء; اي ياماما خير في ايه
والدتها: الشركه ياستي الي كنتي مقدمه فيها اتصلت وموافقه انك تشتغلي معاهم
لمياء: بسرور بجد ياماما بجد الحمدلله يارب الف حمد
والدتها: بس بيقولو في مقابله الاول مع المسؤولين وبعدين هتستلمي
لمياء: مقابله ايه دي بقا منا مقدمه كل بياناتي وكل حاجه
والدتها: عادي بقا يالولو خير ان شاء الله، يلا قومي كده وفوقي عشان نفطر مع بعض.

لمياء: حاضر ياماما، وقامت ياااه الحمدلله يارب عديها ع خير وشتغل واملي وقت فراغي يااارب...
وبعدين فطرت هي ووالدتها مع بعض وقالتلها انها هتروح لحنين تعد معاها شويه عشان متزعلش انها مشيت بدري من الخطوبه، وقامت لبست ونزلت عشان تروحلها ولما وصلت وخبطت ع الباب فتح لها خالد
خالد: اهلا
لمياء: حنين موجوده
خالد: حنين مش فاضيه.

لمياء: بصتله وقالتله اوك هعدي عليها وقت تاني ولسه بتنزل اول سلمه ندهت عليها والدت حنين، تعالي يالمياء حنين موجوده نزلتي ليه..
لمياء: مسكت نفسها وقالتلها مهي مش فاضيه هبقي اجي وقت تاني
والدت حنين: لا ياحبيبتي تعالي دي معاها مكالمه بس وهتخلصها وتجيلك تعالي ادخلي
لمياء: فضلت واقفه ع الباب وبتشاور نفسها تدخل ولا لا وحابسه دموعها ومش عارفه تعمل ايه.

حنين: خرجت من غرفتها ايه ده لمياء تعالي ياحبيبتي واقفه ع الباب ليه وسلمت عليها وحضنتها ودخلتها، عامله ايه
لمياء: الحمدلله انتي اخبارك ايه
حنين: الحمدلله بس زعلانه منك اوي كده تسبيني امبارح لوحدي وتمشي
لمياء: معلش ياحنين حقك عليا مكنش ينفع اعد اكتر من كده اعذريني
حنين: ماشي ياستي مردودالك ها
لمياء: هههههه ماشي ياختي
حنين: المهم انتي فيكي ايه يالولو متغيره كده وعنيكي مدمعه في حاجه
لمياء: لا ابدا عادي.

حنين: ياسلام ع حنين يالولو مالك بجد
لمياء: بصراحه اخوكي احرجني اوي ع الباب وقالي انك مش فاضيه وكلمني بطريقه وحشه اوي
حنين: تؤ معلش ياحبيبتي هو اسلوبه كده ع طول مع اي حد متزعليش حقك عليا
لمياء: مش زعلانه عشان خاطرك ياحنين، المهم بقا ياستي الشركه الي كنت مقدمه فيها اتصلت وهروح اقابلهم بكره
حنين: بجد فرحتيني اوي والله يلا ع خير ياحبيبتي ربنا يوفقك يارب
لمياء: يارب ياحنين يارب..

وهما قعدين وبيتكلمو رن جرس الباب، كانت صديقه ليهم اسمها رنا
رنا: دخلت السلام عليكم ازيك ياحنين عامله ايه
حنين: الحمدلله كويسه ازيك انتي
رنا: الحمدلله بخير
حنين: ايه يا رنا مش هتسلمي ع لمياء ولا ايه
رنا: اها سوري ما اخدتش بالي ومن طرف مناخيرها ازيك يا لمياء
لمياء: بضيق الحمدلله
رنا: ايه مفيش اخبار جديده كده خطوبه ولا اي حاجه
لمياء: لا مفيش
رنا: ليه كده
لمياء: معرفش والله حكمه ربنا.

رنا: مممممم ربنا يبعت بس نصيحه مني خسي شويه غلط كده محدش دلوقتي بيحب التخان خالص
لمياء: دموعها اتملت في عنيها وقالتلها ده نصيب ملهوش دعوه بالشكل ولا بالرفع ولا بالتخن..
رنا: ههههه خلاص خليكي كده لحد ما تبلطي في الخط وتعنثي
لمياء: بصتلها وسكتت لان الكلمه جرحتها ومش قادره تتكلم ولا تقول نص كلمه، وبصت لحنين وقالتلها انا لازم امشي بقا ياحنين عايزه حاجه
حنين: اعدي معايا شويه لسه بدري.

لمياء: لا معلش، يلا سلام
حنين: مع السلامه ياحبيبتي وقفلت الباب ولفت ل رنا، وقالتلها ع فكره بقا انتي قليله الذوق ومعندكيش دم خالص
وخرجت لمياء وخرجت دموعها من عيناها متنهده قائله يااااارب.

حنين: ع فكره بقا انتي قليله ذوق ومعندكيش دم خالص
رنا: اي في ايه ياحنين هو انا عملتلها حاجه
حنين: ياسلام عماله تجرحي فيها بالكلام وهي ساكته مبتردش ولا عشان هي ساكته بتسوقي فيها
رنا: اهدي ياحنين في ايه انتي مالك مدايقه عشانها اوي كده
حنين: عشان هي طيبه ومبتغلطش في حد واحده غيرها كانت عرفت ترد عليكي وتحرق دمك زي ما حرقتي دمها
رنا: يوووه فكك بقا ياحنين دي هبله اصلا طول عمرها وعايشه الدور كده.

حنين: لا بجد قليله ذوق اوي يعني
رنا: اووووف خلاص ياستي اما اشوفها ابقي اعتذرلها فكي بقا
حنين: استغفر الله العظيم يارب بجد عصبتيني
رنا; طب قوليلي بقا فين اخوكي مش باين يعني
حنين: اخويا! وانتي عايزه ايه منه
رنا: لا عادي انا بسال بس اصله بصراحه دمه خفيف اوي ويوم الخطوبه كان قمر كده
حنين: بصتلها باستحقار وسكتت
رنا: هو مبيدورش ع عروسه
حنين: بيدور بس لسه مش لاقي
رنا: مممممم طب ايه بقا ما توفقي ما بينا ياحنونه.

حنين: برقت ليها وقالتلها بس انتي مخطوبه ازاي بتقولي كده
رنا: انا مخطوبه بس عشان ارضي اهلي انما مش بحبه
حنين: حتي لو مش بتحبي مش من حقك تفكري ف حد تاني غيره ؤتخوني ثقته فيكي وثقت اهلك
رنا: ياحنين فكك من الكلام القديم ده انا عايزه اعيش سني مع شاب استايل كده زي اخوكي واحبه بجد
حنين: يعني عايزه اي دلوقتي لخصي
رنا: منا قولتلك وفقي بيني وبين اخوكي ولو عايز يتكلم معايا ف الفون نتعرف انا معنديش مانع.

حنين: مممممم يعني انتي مخطوبه وعايزه تكلمي مع واحد تاني غير خطيبك الغلبان في الفون وتقضيها بقا، والمطلوب مني اوفق الدنيا ع بعضها صح؟
رنا: ايوووه الله ينور عليكي
حنين: الله يخربيتك ياشيخه، انتي ايه مبتخافيش من ربنا وعايزني انا اوفقك مع اخويا بقولك ايه يا رنا انتي لو اخر وحده ف الدنيا ومفيش غيرك عمري ما هعمل كده معلش متزعليش مني.

رنا: والله! طب وليه الغلط ياحنين ولا انتي بقا حاجزه اخوكي لادرة الفول صحبتك الهبله دي
حنين: متجبيش سيرتها ع لسانك ادرة الفول دي اشرف من الف زيك
رنا: لاحظي انك بتغلطي فيا ياحنين انا ماشيه ومش هعتبلك بيت تاني
حنين: بعصبيه مع السلامه ورزعت الباب وراها، اووووف عصبتني يخربيتها
والدت حنين: ايه في ايه ياحنين مالك ومال صحبتك نزلت زعلانه كده انتو اتخانقتو ولا ايه
حنين: دي انسانه مريضه ومتخلفه ومش متربيه اصلا.

والدتها: يابنتي في ايه بس اهدي كده
حنين: احرجت لمياء اوي ياماما وفضلت تتريق عليها وتجرحها في الكلام...
وهي بتتكلم خرج اخوها خالد
خالد: طب وانتي زعلانه ليه هي لمياء دي من بقيه عليتنا
حنين: لو سمحت ياخالد دي صحبتي وزي اختي بالظبط
خالد: طب بس بس اشبعي بيها ياختي وع فكره بقا صحبتك دي عندها حق
حنين: اها طبعا انتي هتقول اي غير كده. ماهي واحده من معجبين جنابك
خالد: احم احم بجد عرفتي منين.

حنين: المحترمة مخطوبه وعايزه تتكلم مع حضرتك وتقضيها بقا وبتتكلم عااااادي جدا حاجه غريبه اوي
خالد: وانتي قولتلها ايه
حنين: قولتلها ايه! هزقتها طبعا وبهدلتها
خالد: طب وليه بسسس متبقيش قطاعه ارزاق ومنفسنه كده
حنين: انت بتتكلم جد انت كمان
خالد: لا بهزر اوعي كده عديني ودخل غرفته
حنين: استغفر الله العظيم يارب.

اما لمياء فروحت للبيت من بدري وبتحضر هدومها عشان هتروح بكره الشغل الجديد وبتدعي ربنا انه يوفقها فيه وتشتغل وتعمل حاجه مفيده.



look/images/icons/i1.gif رواية حكاية بنوتة
  12-04-2022 05:01 صباحاً   [2]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية حكاية بنوتة للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الثالث

لمياء نامت وصحيت الصبح بدري عشان تروح الشغل الجديد
لمياء: صباح الخير ياماما
والدتها: صباح الخير ياحبيبتي، يلا عشان تفطري حضرتلك الفطار
لمياء: مليش نفس ياماما حاسه اني متوتره وخايفه اوي
والدتها: لا مينفعش طبعا لازم تفطري كويس وبعدين خليكي واثقه في نفسك كده ومتخافيش وخلي عندك امل ياحبيبتي
لمياء: حاضر ياماما ربنا يستر ادعيلي كتير
والدتها: ربنا يوفقك يارب ياحبيبتي ويجعل في وشك القبول.

لمياء: امين يارب العالمين...
وبعدين فطرت ونزلت بقا وهي كلها خوف وتوتر ومش مطمنه..
ماشيه في طريقها بتدعي وتستغفر لحد ما وصلت للشركه، ودخلت وهناك كان الكثير من البنات مقدمين معاها، وع حسب ترتيبها في الكشف هتدخل للمسؤولين، فضلت منتظره ساعات لحد ما جه دورها للدخول، و ع وجهها التوتر والخوف دخلت لغرفه المقابله وكان من المسؤولين اتنين واحد اسمه محمد والاخر بهاء...
لمياء: السلام عليكم وهي باصه ف الارض.

بهاء: وعليكم السلام، اتفضلي استريحي
لمياء: اعدت وهي برضو باصه في الارض ومكسوفه اوي
محمد: حضرتك اشتغلتي في المجال بتاعنا قبل كده
لمياء: في الحقيقه لا
بهاء: اومال حضرتك جايه ليه
لمياء: بصتله بكسوف اوي وكانت خلاص هتعيط وقالتله عشان التخصص بتاعي نفس المجال
بهاء: مممممم تمام بس حضرتك قرأتي الشروط قبل ما تقدمي هنا عندنا
لمياء: ايوه قرأتها
بهاء: متأكده انك قرأتيها كويس
لمياء: ايوه حضرتك.

بهاء: مقرأتيش تشطرت الشركه حسن المظهر
لمياء: ارتعشت وقلبها دق وقالتله يعني ايه
بهاء: يعني وزن حضرتك زياده اوي وكده مينفعش لانك هتبقي وجه للشركه
لمياء: عنيها دمعت وقامت وقفت وقالتله تمام شكرا لحضرتك
محمد: نغز بهاء بكوعه وقاله ما تهدي شويه في ايه بصوت واطي مش كده، وبعدين بص ل لمياء وقالها: حضرتك ممكن تشتغلي معانا حاليا ك مؤقت بس لازم تدينا وعد منك انك تحاولي تنزلي وزنك وده الحل الوحيد ليكي.

لمياء: فضلت باصه وعنيها دمعت وحابسه دموعها بالعافيه ومش عارفه تنطق ولا كلمه
محمد: قولتي ايه
لمياء: هزت راسها بالموافقه ومتكلمتش
محمد: تمام تقدري تيجي من الاسبوع الحاي باذن الله. اتفضلي
لمياء: شكرا لحضرتك، وخرجت..
بهاء: ده انت حنين اوي
محمد: حنين اي بس انت مشفتش شكلها عامل ازاي دي خالص الدمعه كانت هتنزل من عنيها وانت احرجتها اوي
بهاء: هو انا جبت حاجه من عندي مش دي شروط الشركه يابني انت.

محمد: خلاص بقا هي هتشتغل مؤقت وهنشوف هتعمل ايه وبعدين البنت ورق التخرج بتاعها وشهادتها كلها ممتازه وباين عليها عايزه تشتغل بجد وعندها طاقه عايزه تطلعها في الشغل
بهاء: ماشي ياعم الحنين اتفضل شوف شغلك...

اما لمياء فماشيه في طريقها دموعها بتنزل بشده لانها اتحرجت اوي وعماله تفكر تعمل ايه هل مترحوش الشغل تاني ولا فعلا لازم تخس عشان تقدر تكمل حياتها بدون عواقب واحراج من الجميع، فضلت تفكر لحد ما وصلت للبيت وتطلعت...
والدتها ; ها يا لمياء عملتي ايه طمنيني
لمياء: اتقبلت بالعافيه لفتره مؤقته..
والدتها: بالعافيه ازاي.

لمياء: ببكاء عشان وزني زياده وقالولي لازم تخسي وهتشتغلي معانا مؤقت لحد ما وزنك ينزل ولو مخستش مش هشتغل
والدتها: طب اهدي بس ياحبيبتي وبطلي عياط وكل شئ هيبقي تمام الحل في ايدكي انتي دلوقتي وكويس انك برضو هتشتغلي مؤقت و تعالي نروح لدكتور وتمشي معاه ع نظام وهتخسي بامر الله
لمياء: بس انا خايفه ما اخسش
والدتها: وليه يعني التشاؤم ده هتخسي طول ما عندك اراده يلا ابدائي من دلوقتي.

لمياء: مسحت دموعها وقالتلها عندك حق ياماما...

لمياء: عندك حق ياماما انا لازم فعلا اخس عشان خاطر الناس الي مبترحمش دي,
والدتها: لا لو هتخسي عشان خاطر الناس متخسيش انتي تخسي عشان خاطر لمياء
لمياء: ساكته ومستمعه لوالدتها.

والدتها: زي ما بقولك كده الناس دي مش هيعجبها اي حاجه هتفضل تتكلم حتي لو عملنا ايه مفيش فايده نصيحه مني يابنتي ارمي كلام الناس ورا ضهرك متهتميش بيه طالما مش ف صالحك غيري من نفسك عشان نفسك انتي اولا قبل اي حد عشان تكوني مرتاحه وثقتك بنفسك تزيد فهماني
لمياء: فهماكي ياماما عندك حق في كل كلمه، انا لازم اتحدي نفسي لحد ما اوصل لهدفي ومش لازم اسمح لحد يجرحني باي كلمه.

والدتها: برافو عليكي ياحبيبتي ربنا يساعدك ويوفقك يارب
لمياء: امين يارب...
وبعدين دخلت غرفتها وفضلت قعده زهقانه ومش عارفه تعمل ايه قررت تروح لحنين تفضفض معاها شويه وتحكيلها عن يومها انهارده والي حصل في الشركه...
استأذنت من والدتها عشان تروح وقامت لبست ونزلت.

ماشيه في طريقها وفي نفس الوقت كانت حنين بتتكلم مع اخوها خالد
خالد: ها بقا مفيش اخبار عن صحبتك دي المعجبه بيا
حنين: لا مفيش وبعدين اي الي جابها ع بالك دلوقتي
خالد: لا عادي بسال بس في اي
حنين: لا متسالش ولا تجبلي سيرتها تاني وياريت تعقل بقا عشان هقول لبابا وماما وهزعلك
خالد: هتزعليني تصدقي انك منفسنه يابت
حنين: اه حل عني بقا
خالد: طيب
حنين: سبني انا انئيلك عروسه ع ذوقي بقا.

وفي نفس اللحظة كانت لمياء خلاص طالعه ع السلم وللحظ السئ كان باب الشقه مفتوح
خالد: اها اظن هتقوليلي صحبتك الكرونبه دي صح
حنين: والله ما هتلاقي احسن منها متاخدش بالشكل دي قلبها طيب اوي والله
خالد: ياسلام يابنتي دي الله يكون في عون الي هيتجوزها اصلا عامله زي برميل الطرشي ال اجوزها ال
حنين: هههههه ضحكت غصب عنها ع طريقه كلامه وقالتله انت حر ملكش في الطيب نصيب.

خالد: اه ياختي انا حر اجننت انا ولا ايه عشان اتجوز الفيل ابو زلومه ده اوعي كده عديني خليني انزل ولسه بيخرج من باب الشقه لقي طبعا لمياء واقفه ودموعها مغرقه وشها لانها سمعت الحديث الي دار بنهم فضلت لمياء بصا ليه وبتبكي بصوت مكتوم وحرقه وهو اتكسف من نفسه اوي وفضل باصصلها عشان صعبت عليه لان شكلها يصعب ع اي حد.

حنين: في اي يابني مالك متنح كده خرجت وراه وكانت المفاجأة ليها ولا كان يخطر ع بالها ان لمياء تسمع حاجه زي كده، بصتلها وقالتلها لمياء حبيبتي انا اسفه حقك عليا ولسه بتمسكها بعدت ايديها عنها وطلعت تجري ع السلم ونزلت
حنين: بصت لاخوها نظره لوم وقالتله منك لله ياشيخ حرام عليك
خالد: استغفر الله العظيم مكنتش اعرف انها هتسمع الكلام ده
حنين: اوعي كده انا هخش البس وانزل وراها دي تلاقيها مش طايقه تبص في وشي.

خالد: طب وصللها اسفي وقوللها انا اسف بجد
حنين: دي لو رديت تكلمني تاني اصلا، ودخلت لبست حنين عشان تروح ل لمياء...



look/images/icons/i1.gif رواية حكاية بنوتة
  12-04-2022 05:01 صباحاً   [3]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية حكاية بنوتة للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الرابع

لمياء ماشيه منهاره في البكاء وبتقول من قلبها حسبي الله ونعم الوكيل، يارب انا تعبت من الناس يارب خدني بقا وريحني، وفضلت تبكي طول الطريق لحد ما وصلت للبيت وطلعت وهي مخنوقه وكارهه نفسها ومش طايقه كلمه من اي حد فتحت لها ما متها..
والدتها: ايه يا لمياء في اي مالك ورجعتي بسرعه ليه كده مش قولتي هتعدي مع حنين شويه
لمياء: زادت ف البكاء اوي ودخلت غرفتها.

دخلت وراها والدتها , يابنتي في ايه طمنيني مالك متوقعيش قلبي ايه الي حصل
لمياء: عماله تبكي ومش بتتكلم
والدتها: يابنتي طيب مين الي زعلك قولي اي حاجه في اي بس، استغفر الله العظيم يارب..
وفجأه رن جرس الباب فتحت الام ولقت حنين
والدتها: في ايه ياحنين لمياء مالها حصل ايه
حنين: خجلانه اوي من نفسها ومش عارفه تقولها ايه وبعدين قالتلها ابدا ياطنط اطمني مفيش حاجه.

والدتها: مفيش حاجه ازاي دي منهاره ومش راضيه ترد عليا
حنين: اصل ولسه بتكمل كلامها...
خرجت لمياء من غرفتها: وقالتلها انتي جايه ورايا ليه وعايزه مني ايه سبيني في حالي انا مش عايزه اعرف حد انا خلاص هكتفي بنفسي وبس
حنين: يا لمياء متظلمنيش انا والله ما ليا ذنب انتي عارفه انتي بالنسبالي ايه
لمياء: بدموع منهمره قالتلها انا سامعه ضحكتك بوداني واخوكي بيتريق عليا وانتي بتضحكي ثم ان انا عمري ظ.

ما طلبت منك تكلمي اخوكي عليا ولا حتي عمري لمحتلك واخوكي ده اصلا انا عمري ما ابص لي ابدا ولو كان اخر راجل في الدنيا لانه انسان مريض وحسبي الله ونعم الوكيل فيه
حنين: انا مقدره كل الي انتي فيه بس والله ما كنت بضحك عليكي يا لمياء والله وانا قولتله كده عشان بحبك ومش هلاقي احسن منك
والدتها: ما تفهموني فيه ايه بقا اهدي ياحنين واعدي وانتي لمياء اعدي ياحبيبتي وطبطبت عليها وقعدتها
والدتها: قولولي في ايه بقا.

لمياء: انا اقولك ياماما اخو حنين بيقول عليا عامله زي برميل الطرشي والله يكون في عون الي هيتجوزني ده ان لقيت حد اتجوزو اصلا عرفتي في ايه ياماما..
والدتها: بصت لحنين نظره لوم وقالتلها ليه كده يابنتي دي لمياء بنتي احسن واحن بنت في الدنيا يعني عشان هي مليانه شويه تهنوها بالمنظر ده وتكسرو نفسها بس لا ما عاش ولا كان الي يكسر نفس بنتي وبكره تشوفو لمياء بنتي دي هتبقي احسن واحده في الدنيا.

حنين: اكسفت اوي من نفسها وقالتلها والله ياطنط انا مليش ذنب وانا بحب لمياء ذي اختي بالظبط وبجد انا اسفه جدا والله ياريت تسامحيني يا لمياء والله ماقدر ع زعلك ابدا انا اسفه
لمياء: بتبكي وساكته
حنين: بالله عليكي تسامحيني
لمياء: قامت دخلت جوه وسابتها قعده، فبكت حنين ع زعل لمياء وحزنها وكمان خجلانه من نفسها اوي.

والدتها: خلاص ياحنين سبيها دلوقتي تهدي وبعدين هي هتبقي كويسه وهتلاقيها بتكلمك لوحدها لمياء بنتي طيبه وبتسامح اي حد
حنين: انا عارفه انها طيبه اوي عشان كده زعلانه ع زعلها بس والله ياطنط ما كان قصدي
والدتها: حصل خير يابنتي..
حنين: ماشي انا همشي دلوقتي وهبقي اتصل اطمن ع لمياء
والدتها: ماشي يابنتي مع السلامه.

وقفلت الباب ودخلت ل لمياء ايه ياحبيبتي مش انا قولتلك كلام الناس ده ترمي ورا ضهرك لانو ملوش لازمه وتسيبك منهم خالص
لمياء: مش قادره ياماما مش قادره الاحساس الي حسته انهارده ده دمرني وخلاني بتمني الموت
والدتها: يابنتي بعد الشر عليكي ياحبيبتي لا طبعا مش كلام واحد تافه زي ده هيعمل فيكي كده انتي احسن منه ومن اي حد وبكره تشوفي ربنا هيكرمك اخر كرم ازاي وابقي قولي امي قالت
لمياء:.

والدتها: طب يلا قومي اللبسي عشان نروح لدكتور دايت وتمشي ع ريجيم عشان توصلي لهدف زي ما اتفقنا يلا
لمياء: بيأس لا ياماما مش هروح ومش عايزه اخس ومش عايزه اشتغل ومش هروح الشغل ده ولا عايزه اتعامل مع الناس ؤهخليني مع نفسي كده ومش هعرف اي حد تاني.

والدتها: غلط كده وانتي كده هتزعليني منك اوي يا لمياء مش معقوله اي موقف يحصلك يخليكي يأسه كده من حياتك اتحدي نفسك زي ما قولتيلي واوصلي لهدفك ومتوقفيش كل حياتك عشان ناس تافها معندهمش مبادئ لازم تغيري حياتك ومش هسمحلك ابدا تهدي حياتك كلها
لمياء:
والدتها: والله العظيم يا لمياء لو ما عملتي الي اتفقنا عليه لا تكوني بنتي ولا اعرفك وهزعل منك زعل شديد جدا
لمياء: زادت في البكاء وبصت ل والدتها وقالتلها ماشي.

والدتها: يعني موافقه ع كل الي قولتهولك وهتبدائي وهتغيري حياتك!
لمياء: هزت راسها وقالتلها موافقه.

اما حنين روحت للبيت وكان منتظرها خالد اخوها
خالد: ها روحتي وكلمتيها
حنين: بزعل مرديتش تكلمني ومنهاره في البكاء وكل ده بسببك انت
خالد: وانا يعني كنت اعرف انها هتسمعني
حنين: بس كده يعني عشان سمعتك مش عشان انت بهدلتها واتريقت عليها وسخرت منها
خالد: المهم وصلتلها اعتذاري.

حنين: عيبك انك مغرور وفاكر انها هتفرح باعتذارك ده بس اطمن هي مش قابله اعتذارك وكمان قالتلي انك لو اخر راجل في الدنيا عمرها ما هتبصلك لانك مفكش اي صفه من الي هي بتتمناها ماشي ياريت بقا تخليك في حالك بعد كده بدل ما تخسرني صحبتي الوحيده، وسابته ودخلت جوه
ووقف خالد مصدوم.

لمياء سمعت كلام ما متها وراحو لدكتور فعلا عشان تبدأ من جديد وتنزل من وزنها لتزداد ثقتها في نفسها، وراحت لمياء ووالدتها لدكتوره ولما شافت لمياء مكشره قالت لها اذا بتظلي مكشره ويأسه من اولها، فخدي الكشف بتاعك وروحي مع والدتك بدل ما تتعبي نفسك لان من الواضح انك زعلانه عشان هتخسي وجايه غصب عنك..
لمياء: اتصدمت من كلام الدكتوره وباصلها وساكته.

والدتها: كلام حضرتك مظبوط بس لمياء بتمر بظروف نفسيه وعيبها انها بتيأس بسرعه وبتفقد الامل
قالت: واضح جدا عليها وده غلط ولازم تبقي مبسوطه وتحبي الشئ الي بتعملي عشان توصلي لافضل النتائج..
مسمعتيش الجمله الي بتقولك (حب ما تفعل حتي تفعل ما تحب)، ساكته ليه يا لمياء ولا كلامي مش صح؟
لمياء: ارتاحت من كلامها اوي وردت وقالتلها كلام حضرتك صح وعندك حق.

ردت الدكتوره وقالتلها خلاص يبقا اتفقنا اوعديني انك هتساعديني وانا هساعدك عشان نوصل لهدفنا يعني الي هقولك عليه تعملي وتمشي معايا مظبوط تمام
لمياء: تمام
الدكتوره: بس لو لغبطي او عكيتي ويأستي انا هزعل منك ومش هكمل معاكي لان انا بحب امشي مع الي عندهم اراده ويقين في الله انهم هيوصلو لهدفهم.

لمياء: ان شاء الله همشي مع حضرتك مظبوط، وتكلمت معاها شويه وارتاحتلها جدا واديتها نظام تمشي عليه وهتروحلها كل اسبوع عشان تشوف في نتيجه ولا لا...
ولما روحت لمياء قالت ل والدتها انا ارتاحت اوي للدكتوره دي يا ماما وباذن الله همشي معاها مظبوط
والدتها: باذن الله ياحبيبتي ايوه كده تفائلي ووريني ضحكتك الحلوه.

لمياء: حضنتها وقالتها ربنا يخليكي ليا انا من غيرك ولا حاجه انتي الوحيده الي بتحبيني في الدنيا دي كلها
والدتها: ويخليكي ليا ياحبيبتي واشوفك احلي عروسه في الدنيا وكل الناس بتحبك يالولو عشان انتي طيبه وحنينه اوي
لمياء: ربنا يخليكي ليا ياماما، بس انا بفكر اعمل تاجيل للشغل بتاعي ده شويه لحد اما اتظبط نفسيا
والدتها: بس هما هيرضو وانتي لسه مش بدائتي اصلا.

لمياء: مش عارفه انا هتصل بيهم وهشوف هيقولو ايه ويارب يوافقو..

وبالفعل اتصلت لمياء ولقت معندهمش مانع وحددولها مده معينة انها متتأخرش عن كده، وبعدين قامت اتوضت وصلت واعدت تدعي ربنا كتير انها تحقق هدفها ويحقق كل امانيها. وبعدين كالعاده جابت مذكرتها وبدات تكتب رساله لزوجها المستقبلي وبتكتب بيقين ان هو في يوم من الايام هيقرأ كل الرسايل دي واليقين في الله ا الذي قال (انا عند حسن ظن عبدي بي) ف لمياء كانت واثقه ان مهما طال الوقت ربنا هيعوضها خير..

وبعدين خلصت كتابه وقامت نامت وصحيت الصبح بدائت يوم جديد كله امل وحيويه ونشاط وفضلت تمر الايام وتعدي ولمياء نفسيا في تحسن بفضل ربنا ثم ارادتها ومساعده والدتها ليها وبالفعل ابتدي وزنها يقل شويه بشويه وهي كانت فرحانه اوي بالنزول ده وبتروح لدكتوره وكانت بتشجعها اكتر وفخوره بيها اوي، ولمياء زادت ثقه في نفسها اكتر من الاول بكتير وفضلت تحمس في نفسها وكل ما تلاقي نفسها هترجع خطؤه لورا تفتكر كلام الناس والمضايقات الي بتقابلها في حياتها وبدل ما ترجع ورا كانت بتتقدم قدام.

اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد
الصفحة 2 من 3 < 1 2 3 >




المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 1517 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 1109 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 1151 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 947 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 1712 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، حكاية ، بنوتة ،











الساعة الآن 09:14 PM