logo




أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .





08-04-2022 11:52 مساءً
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10












t22151_5292

فرحه بنوته في العشرين من عمرها بنوته عاديه زي اي بنت تعيش مع اخوها ومرات اخوها وابن اخوها الصغير للاسف فرحه تعاني من اشياء كثيره بداخلها. بسبب قسوه مرات اخيها معها الاخ لن ياخذ موقف ولا يهتم باخته ولا يعمل بوصيه الاب والام بعد وفاتهم هو لا يهتم بفرحه ويترك زوجته تعاملها بقسوه كانت فرحه تنام كل ليله ودموعها ع وجهها وقلبها يحترق فهي لا ترتاح في حياتها مع اخوها فرحه كان لديها صديقه اسمها (مريم) هي كل حياتها وبتحبها اوي وبتحكيلها كل حاجه عنها وبتفضض معاها كتير...

وفي يوم من الايام مريم قالت لفرحه...
فصول رواية فرحة لـ: فاطمة حمدي

رواية فرحة للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الأول

وفي يوم من الايام مريم قالت لفرحه...
مريم: فرحتي تعالي نخرج شويه
فرحه: هههه نخرج ازاي بقا يامريم ماانتي عارفه اخويا (عصام) مش بيرضي يخرجني خالص
مريم: تؤ طب اتحايلي عليه شويه اكيد هيرضي والنبي يافرحه انا زهقانه ونفسي اخرج معاكي
فرحه: والله انا زهقانه اكتر منك بس خايفه اقوله هيزعقلي زي كل مره ويقسي عليا وبعدين حتي لو رضي سهير مش هترضي (مراته) وهتقفلي فيها ماانتي عارفها.

مريم: يالهوي يافرحتي كل ده عشان نخرج نتمشي شويه
فرحه: بدموع آه يامريم
مريم: حبيبتي يافرحه وقامت طبطبت عليها وحضنتها وقالتلها برضو هنخرج وهتقولي لاخوكي هههههه
فرحه: هههه عبو شكلك يامريم انتي هتوقعيني ف الشر
مريم: ولا شر ولا حاجه انتي بس قولي لاخوكي واتمسكني شويه ولو ياستي قلك لا خلاص مش هتخسري حاجه والنبي يافرحتي عشان خاطري
فرحه: اه منك يامريومتي حاضر هقوله بس لو زعقلي هضربك.

مريم: ماشي ماشي بس هيرضي بقا تفألي كده الله...
فرحه سمعت صوت اخوها جه من الشغل وقامت خرجت عشان تقوله وهي بتترعش وكلها خوف انه يتعصب عليها او بكسفها كالعاده
فرحه; عصام
عصام: في حاجه يافرحه
فرحه: كنت عايزه اطلب منك طلب ممكن
عصام: قولي
فرحه: بخوف وخجل ممكن اخرج اتمشي شويه مع صحبتي مريم
عصام: سكت شويه وقالها انا مش قولت مفيش خروج خالص من البيت الا لما تكوني معايا
فرحه: ساكته وعنيها دمعت.

عصام: بتعيطي ليه هو انا كل ما اكلمك تعيطي مش معقوله كده
فرحه: خلاص انا اسفه
عصام: خلاص روحي معاها بس اوعي تتاخري وتيجي بسرعه هي نص ساعه بس وتيجي ع طول
فرحه: بفرحه اوي طلعت تجري ع اوضتها عشان تلبس وتخرج هي ومريم
سهير: ليه خلتها تخرج احنا مش عاوزين مشاكل
عصام: وايه المشاكل في خروجها بقا
سهير: خروج يعني في شباب وممكن حد يعاكسهم وتجبلك مشكله خليها تعد وبلاش خروج احنا مش ناقصين ياعصام اي مشاكل تاني.

عصام: سرح شويه ف كلامها وبيفكر...

عصام: فرحه
فرحه: نعم انا خلاص لبست وهخرج اهو مش هتاخر زي ما قولتلي
عصام: سكت وصعبت عليه فرحه وقالها ماشي متتاخريش وخدي بالك من نفسك
فرحه: حاضر وخرجت هي ومريم
سهير: انت حر بس لما تبقي تحصل حاجه ابقي اصرف لوحدك
عصام: ليه كل ده عشان خارجه تتمشي شويه حرام عليكي دي مش بتتنقل من البيت خالص
سهير: انا مالي انت حر انت واختك ومشيت من قدامه...
المهم خرجت فرحه مع مريم وبيتمشو مع بعض وفرحه فرحانه اوي.

فرحه: يااااه انا فرحانه اوي يابت يامريومه مش مصدقه بقولك ايه تعالي ندخل الجنينه ونركب المراجيح
مريم: هههههه هنركب طبعا بس تعالي نقعد شويه تحت الشجره الي هناك دي ونحكي شويه
فرحه: يلا بينا وراحو وقعدو
مريم: ياسلام لو نخرج كل يوم نشم الهوا كده
فرحه: كل يوم ايه يابنتي بقولك هي نص ساعه بالعافيه ومرات اخويا كانت هطق
مريم: اخوكي ده صعب اوي يافرحه ومراته المفتريه دي رخمه اوي.

فرحه: اخويا شديد عليا اه بس انا مليش غيره هو كل حاجه بالنسبه ليا الله يسامحها مراته هي الي قسته عليا كده وخلته يجرحني ويضربني ويسمع كلامها ومش شايف غيرها قدامه
مريم: معلش يافرحتي مش تزعلي كله عند ربنا ياحبيبتي وكما تدين تدان والي بتعمله فيكي هتلاقي.

فرحه: بدموع عارفه يامريم انا كان نفسي اوي اكمل تعليمي كان نفسي ادخل كليه حلوه وابقي حاجه كده ده كان حلم ماما الله يرحمها بس بعد ما ماتت هي وبابا حياتي اسودت اسودت اوي يامريم اخويا طلعني من المدرسه برضو بسبب سهير هي الي قالتله وهو سمع كلامها ومهموش اخته تحس بايه وبعدين قعد ف البيت اتحبست بمعني اصح واستغلوني اوي ودموعها منهمره ع وجهها ع فكره انا راضيه بكل حاجه حصلت معايا راضيه اني ابقي خدامه عندهم بس من غير اهانه عايزه اعيش حياتي من غير ما قلبي يتوجع يامريم انا كل يوم بتهان عارفه يعني ايه كل يوم.

مريم: بتبكي اوي ع فرحه عارفه ياحبيبتي خلاص بالله عليكي ما تبكي كفايه وافرحي شويه يافرحتي
فرحه: بضحه خفيفه حلوه اوي فرحتي بحب اسمعها منك ماما الله يرحمها كانت بتقولي كده وكمان كانت بتقولي حياتك كلها هتبقي فرحه في فرحه بس مش عارفه هي فين الفرحه دي
مريم: هتيجي ان شاء الله وهتفرحي وتنسي كل وجعك. يافرحتي
فرحه: يارب يامريم
مريم: يالهوي عليكي وع نكدك ده هضيعي النص ساعه ف العياط هههه.

فرحه: هههههه عبو شكلك قلبتي عليا المواجع قومي بسرعه نتمرجح وهاتيلي ايس كريم
مريم: كماااان ايس كريم عبو الخروجه الي هتبهدلني دي ههههههههههههههه
قامو اتمرجحو ولعبو وكلو ايس كريم كمان وللاسف الاوقات الحلوه بتمر بسرعه جدا وفرحه خلصت النص ساعه بتاعتها وهتروح خلاص وسلمت ع مريم ومشيت بسرعه عشان اخوها مش يزعقلها...

وخلاص عدي الوقت وفرحه سلمت ع مريم وروحت واول ما روحت مرات اخوها استقبلتها طبعا كالعاده واتاخرتي وسودت عشيتها كالعاده برضو وهكذا ظلت حياه فرحه هي فرحه ولا تكمل ليها اي فرحه نفسها تتحول حياتها من كتر القسوه بقا عندها خوف رهيب بتخاف من اي حاجه ومن اي حد فرحه نفسها تحب وتتحب نفسها في حضن حنين يحتويها ويحميها ويخاف عليها كانت بتدعي دائما ربنا انه يرزقها بزوج صالح يعوضها عن السنين الي ضاعت من عمرها يعوضها عن القسوه والظلم الي هي عايشه في وكمان فرحه كانت ع خلق ومؤدبه جدا وعمرها ما فتحت قلبها لاي خد فرحه بنت بتخاف من ربها وبتحب ديما تعمل الي يرضيه وكانت بتدعي كل يوم وهي واثقه وعندها يقين ان ربنا حاسس بيها وبيطبطب ع قلبها وهيستجيب لها في يوم من الايام...

كانت فرحه تحب تجلس لوحدها كثيرا. وانطوائيه ولما تحس بخنقه بتكتب في مذكرتها.

كتبت فرحه: ودموعها بتنهمر ماما حبيبتي وحشتيني انتي وبابا وحشتوني اوي اوي نفسي اشوفك واترمي في حضنك وطبطبي عليا ليه يا ماما سبتيني لوحدي ومشيتي شوفتي حصلي ايه انا قلبي موجوع ياامي موجوع اوي مفيش حد حنين ولا حد بيهتم بيا انتي كنتي الي ليا وربنا اراد انه يحرمني منك ومن بابا كمان انا نفسي اجيلكو بقا مش عايزه اعيش هنا الناس كلها وحشه ياامي وحشه اوي والدموع ع وجهها منهمره انا بحبك ياماما انتي كنتي بتدعيلي كتير اوي وبتقوليلي حياتك هتبقي كلها فرحه طب ازاي وانتي مش معايا فيها ازاي وانا لوحدي ياماما ياماما ياحبيبتي يانور عنيا عمري ما هنساكي ياامي انتي عايشه في قلبي انتي بابا بحبكو اوي اوي...

بعد ما كتبت فرحه قعدت تمسح دموعها وارتاحت شويه وقامت اتوضت وصلت ركعتين لله وبعد كده نامت
صحيت فرحه الصبح ع صوت (عمر) ابن اخوها الصغير وهو بيهمس في ودنها عمتو عمتو قومي ياعمتو
فرحه: فتحت عينها وبصتله وابتسمت لانها بتحبه اوي وقالتله قلب عمتو عموره حبيبي وباسته وفضلت حضناه
عمر: عمتو احنا مسافرين
فرحه: باستغراب مسافرين ازاي ياعموره





عمر: ماما قالت هنسافر البلد عشان هنروح فرح يلا قومي بقا ياعمتو.

فرحه قامت ولقت سهير
سهير: كل ده نوم ايه الكسل ده
فرحه: صباح الخير ومن جواها بتقول يافتاح ياعليم منك لله ع الصبح..
سهير: بغل صباح الخير يلا عشان تحضري الفطار وتروقي البيت
فرحه: هو انتو صحيح هتسافرو زي ما قالي عمر
سهير: اه عندنا فرح في البلد هنسافر نحضره ونيجي ع طول
فرحه: طب كويس ده انا نفسي اروح البلد اوي
سهير: نعم ياختي وانتي مين قالك انك هاتيجي معانا بقا.

فرحه: يعني ايه هعد لوحدي في البيت انا مبعرفش اعد لوحدي
سهير: هو انتي صغيره ولا هياكلك العو اومال مين هيشوف طلبات البيت بلاش مياعه بقا يلا خضري الفطار وشوفي ايه وراكي ومشيت من قدامها
فرحه: بدموع حاضر هحضر الفطار حاااااضر واعدت تبكي فرحه وقبلها بيوجعها اوي كل يوم بيمر ع فرحه بيكون اسوء من الي قبله...
تاااابع اسفل
 
 






look/images/icons/i1.gif رواية فرحة
  08-04-2022 11:53 مساءً   [1]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية فرحة للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الثاني

دخلت فرحه تحضر الفطار ودخلت سهير عشان تصحي عصام وقالتله يلا عشان نفطر ونمشي ع طول
عصام: ماشي قولتي لفرحه؟
سهير: آه قولتلها
عصام: طيب تمام خليها تحضر نفسها بقا
سهير: تحضر نفسها ازاي يعني
عصام; هو ايه الي ازاي تلبس يعني
سهير: ليه وهي هتيجي معانا تعمل ايه انا شايفه اننا مينفعش ناخدها معانا
عصام: نعم! انتي عايزاني اسافر واسيب اختي لوحدها؟

سهير: بمكر ياحبيبي وايه يعني لازم حد يكون موجود في البيت وبعدين احنا مش هنغيب ده هو يوم واحد وهنرجع ع طول
عصام: لالا انا عمري ما هطمن عليها وهي لوحدها
سهير: لازم تطمن هي مش صغيره ياعصام وبعدين احنا فلوسنا ع قدنا مش حمل مصاريفها معانا بقا بصراحه
عصام: استغفر الله العظيم يااارب
سهير: صدقني ياحبيبي الفلوس احنا اولي بيها وابننا محتاج كل جنيه انت بس اطمن ومتقلقش عليها واحنا هنروح وهنيجي ع طول.

عصام: سكت وسرح في كلامها كالعاده وللاسف سمع كلامها وهيسافر من غير فرحه...
عصام: فرحه
فرحه: نعم وهي بداري الزعل الي جواها
عصام: خلي بالك من نفسك حبيبتي احنا هنروح ونيجي ع طول وللاسف مش هينفع اخدك معايا هتتعبي ومش هتاخدي ع الجو الي هناك
فرحه: بوجع متخافش عليا انا هعد هنا لحد ما تيجو وبابتسامه مليانه حزن تروحو وترجعو بالسلامه.

عصام: حضنها وطبطب عليها هو من جواه بيتقطع بس مبيقدرش يرفض لسهير اي طلب وهي مسيطره عليه جامد اوي...
سافر عصام وسهير وتركو فرحه لوحدها
جلست فرحه واعدت تبكي بكاء شديد اعدت تفتكر كل المواجع وتدعي ربنا وتقول يارب ارحمني يااارب
وبعد كده عدي من الوقت شويه وقالت تتصل بمريم وتخليها تيجي تعد معاها
فرحه: مسكت الفون بتاعها واتصلت بمريم
مريم: فرحتي حبيبتي
فرحه: بصوت مخنوق عامله ايه يامريومه
مريم: مالك يافرحه ف ايه.

فرحه: مفيش بس مخنوقه شويه
مريم: من ايه ياحبيبتي
فرحه: بدموع اصل عصام سافر وسابني لوحدي
مريم: يعني انتي لوحدك في. البيت دلوقتي يافرحتي؟
فرحه: آه يامريم وعنيها مليانه دموع
مريم: انا هستأذن ماما واجيلك حالا ياحبيبتي متخافيش
قفلت معاها وقامت استأذنت من والدتها وراحت لفرحه.

مريم: وصلت عند البيت واول ما فرحه فتحت حضنتها جامد وفرحه فضلت تعيط اووي ومريم تطبطب عليها وتقولها متخافيش انا معاكي وبعدين قعدو مع بعض وفضلت مريم تهدي في فرحه
مريم: خلاص اهدي حبيبتي بس ازاي اخوكي يسيبك لوحدك
فرحه: سابني لوحدي عشان مراته قالتله كده
مريم: الله يخربتها البعيده وينتقم منها
فرحه: بدموع وصوت مخنوق حسبي الله ونعم الوكيل فيها
مريم: حبيبتي يافرحه ربنا مش بيسيب والله.

فرحه: تخيلي ان اخويا مكنش عايز يسبني لوحدي وهي الي زنت عليه وقالتله احنا مش حمل مصاريفها واحنا اولي بالفلوس انا سمعتهم وهما بيتكلمو وسمعت كل كلمه قالتها عليا ومش عايزه اخويا يصرف عليا وهي اصلا فلوسي وفلوس امي وابويا الله يرحمهم مش كفايه خدت حقي ومش بترضي تجبلي اي حاجه منها لله
مريم: خلاص ياحبيبتي انتي بكره يجيلك ابن الحلال الي يريحك من العم ده كله ويعوضك خير
فرحه: بدموع يااااارب.

وبعد كده اعدو مع بعض وفضلو يرغو ويضحكو شويه ويعيطو شويه ومريم بتواسي فرحه وبتصبرها بكلامها الحلو وعدي شويه من الوقت وبعدين مريم قالتلها
مريم: طب جاتلي فكره هايله
فرحه: فكره ايه بقا دي مريم: تعالي نخرج شويه واهي فرصه اخوكي مش هنا
فرحه: يالهوي لالا طبعا ده لو عرف يموتني لا لا
مريم: اسمعي بس وهو مين هيقولو يابنتي متخافيش مش انتي قولتي قالك احتمال يبات يبقي نخرج نص ساعه زي المره الي فاتت متخافيش.

فرحه: سرحت ف كلامها وخايفه تخرج وفي نفس الوقت نفسها تخرج بس هتعمل اييه.

فرحه: مريم بطلي زن الله يخليكي انا خايفه ومش ناقصه
مريم: ياحبيبتي متخافيش اخوكي لسه بدري ع مايجي ده هيبات يعني دي فرصه بقا ناخد راحتنا شويه
فرحه; يعني انتي رايك كده
مريم: اه كده طبعا يلا بقا قومي البسي
فرحه: ماشي ربنا يستر.

قامت فرحه ولبست وخرجو مع بعض بقا وفرحانين اوي وفرحه مبسوطه اوي
فرحه: حاسه اني بعمل جريمه يابت يامريومه وخايفه خد يشوفني
مريم: متخافيش طول ماانا معاكي انتي فاهمه
فرحه,: هههه فاهمه ياختي
مريم: بت يافرحه تعالي نروح الجنينه بقا ونعد براحتنا
فرحه: يلا بينا خلاص انتي هتوديني في داهيه
مريم: هههههه يابت متبقيش جبانه كده افرحي شويه...

راحو مع بعض الجنينه ولعبو وخدو راحتهم اوي لحد ما الدنيا ليلت ومبقاش في حد كتير في الشارع...
فرحه: يلا بقا يامريم اتاخرنا اووي
مريم: يلا خلاص المهم اننا انبسطنا ولا من شاف ولا من دري
فرحه: طيب انا هروح اجيب مناديل من المحل الي هناك ده تعالي معايا
مريم: لا يافرحه هستناكي هنا مش قادره امشي خالص.

فرحه. راحت تجيب المناديل ومريم وقفت استنتها تيجي وهي واقفه ومفيش حد في الشارع فجأه ظهرو مجموعه من الشباب الفاقده واول ما لمحو مريم راحو عشان يعاكسوها وفجأه مريم لقت نفسها متحاوطه من جميع النواحي لانهم كتير واعدت تصرخ ومفيش حد يغيطها فرحه بس هي الي سمعت صوتها من بعيد وطلعت تجري تشوف في ايه ولقت الشباب بيعاكسو مريم ومحوطنها طلعت تجري عليها وفضلت ماسكه في مريم وبيعيطو هما الاتنين و الشباب دي مش عايزه تسيبهم في حالهم بحد ما جت بالصدفه عربيه دوريات كانت بتمر(بوليس) ونزلو وانقذو فرحه ومريم من الحيوانات دول بس قاللهم انهم لازم يروحو معاهم القسم عشان يعملو محضر ويثبتو حاله...

بس فرحه اترعبت اول ما سمعت انها هتروح القسم ومريم كمان، بس كان لازم يروحو وفعلا خدوهم كلهم وراحو القسم وهناك تولي المحضر ظابط شاب اسمه (احمد) وشاف فرحه ومريم وهما منهارين من البكاء
احمد: اتفضلو استريحو واحكولي ايه الي حصل من فضلكم
فرحه: ساكته ومنهاره م البكاء والخوف ومريم كمان بس مريم كانت متماسكه شويه عن فرحه وقدرت تحكي ل احمد ع كل حاجه
احمد: تمام بس لازم حد من ولي امركم يجي عشان نقفل المحضر وتروحو.

فرحه: بصتله بخوف اوي وقالتله لالا مش هينفع ارجوك انا لازم امشي
احمد: باستغراب ليه مينفعش دي التعليمات هنا وانا مقدرش اخرجكم من غير ولي امركم انتي ليه خايفه كده؟
فرحه: من جواها منهاره وعماله تقول يارب اخر مره هعمل كده والله يارب استرها يارب
مريم: اهدي يافرحه ياحبيبتي انا هتصل بماما واخليها تيجي تقفل المحضر متخافيش محدش هيعرف حاجه.

احمد: باصص اوي لفرحه ومتنح وصعبت عليه وقالها ممكن اعرف انتي ليه خايفه كده احنا لازم نعمل محضر عشان تاخدي حقك وبعدين ده كان هيحصل ترحش لكن ربنا ستر وقدرنا ننقذكم ليه الخوف ده كله
مريم: اصل حضرتك هي اخوها صعب شويه وكمان هو مسافر وميعرفش اننا خرجنا
احمد: ممممممممممم انا اسف جدا لازم اقفل المحضر بحد من ولي امركم
مريم: حضرتك انا اتصلت بوالدتي وهي زمانها جايه.

احمد: تمام. اتفضلي استريحي انتي وصحبتك وهو عمال يبص اوي لفرحه وبيقول من جواه دي رقيقه اوي وشكلها خايفه اوي من حاجه وفضل سرحان فيها خالص...

واعدو مريم وفرحه بيستنو لحد ما والدت مريم تيجي وتخرجهم وفرحه حاطه ايديها ع قلبها والخوف مليها ومش مطمنه وعماله تترعش
وفجٱه الفون بتاعها رن وبتبص تشوف مين بيتصل لقيته عصام اخوها، اتصدمت وفضلت باصه للفون ومتنحه ومش عارفه تعمل ايه ولا ترد ازاي...



look/images/icons/i1.gif رواية فرحة
  08-04-2022 11:54 مساءً   [2]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية فرحة للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الثالث

فرحه فضلت باصه في الفون ومش عارفه ترد من الخوف خلاص قلبها هيوقف بس تماسكت وردت ع الفون بصوت مرتعش: الو
عصام: ايه مبترديش عليا ليه
فرحه: معلش كنت في المطبخ
عصام: مممممم بتعملي ايه
فرحه: كنت بعمل حاجه اكلها
عصام: بغل لا والله طب ايه رايك ان انا رجعت البيت!
فرحه: ذهلت ودموعها نزلت وعماله تترعش ومش عارفه تقوله ايه
عصام: انتي فين ياهانم انتي ليلتك سوده انهارده.

مريم: مسكت الفون من فرحه وحكتله ع الي حصل وقالتله ارجوك اهدي مفيش حاجه بس والدتي زمانها جايه وهنخرج ع طول
عصام: ايييييه ينهار اسووود انا جايلكم حاااالا
فرحه: بانهيار اعمل ايه انا دلوقتي يامريم اعمل ايه يالهوي يالهوي انا هموت النهارده هموت
مريم: بعد الشر عليكي يافرحه حقك عليا والنبي انا السبب ياربي يارتنا ما خرجنا
احمد: بص لفرحه وقالها اهدي ياانسه بس مفيش حاجه متخافيش انا هفهم اخوكي الموقف متقلقيش.

فرحه: مش مدركه باي حاجه وهتموت م الخوف خلاص فضلت تعيط وتبص لمريم نظره لوم وبتقولها يارتني ما سمعت كلامك يامريم يارتني
مريم زعلانه اوي عليها وعماله تطبطب عليها ومش عارفه تعملها ايه وبتلوم نفسها اوي عشان هي الي الحت عليها عشان يخرجو
وللاسف عصام اخوها وصل قبل ما والدت مريم تيجي
عصام دخل وهو ع وشه الشر واول ما لقا فرحه فقد اعصابه وجري عليها وضربها بالالم.

احمد: قام بسرعه عشان يحوشه عنها وفرحه في الحاله دي منهاره ومش حاسه باي حد حواليها واخوها منهار جدا واحمد ومريم بيحوشو عن فرحه وفجأه بدون ما يشعر احمد حط ايده ع فرحه وهو بيحوش والايد التانيه ماسك بيها اخوها وبصوت عالي قاله خلاااااالص من فضلك اهدي كفاااااايه
عصام بصله وسكت وفضل يستغفر واعد ع الكرسي
وفجأه حس احمد انه حاطط ايده ع فرحه فسحبها بسرعه وقالها اتفضلي اعدي.

أحمد: ممكن تهدي خضرتك الي حصل ده غصب عن اختك واحنا انقذنا الموقف ليه الضرب ده كله
عصام: بنرفزه عشان خرجت بدون اذني وقفل ع كلامه وقاله ممكن اخد اختي وامشي بقا
احمد: اها طبعا بطاقه حضرتك عشان اقفل المحضر
وخلاص خد البطاقه وقفل المحضر وقاله تقدر تاخد اختك وتروح دلوقتي وهو باصص اوي لفرحه وتقريبا كده مشاعره اتحركت من ناحيتها ومن جواه مش عايزها تمشي.

المهم فرحه مشيت مع اخوها وهي عماله تترعش وتبص لمريم ومريم عماله تبكي وتقولها متخافيش بس مريم اعدت عشان تستنا والدتها
وروحت فرحه مع اخوها واول ما روحو
سهير: بقا نسيبك في البيت نرجع نلائيكي في القسم انتي فعلا عايزه تتربي بقا
فرحه: قلبها بيتخرق من جوه نفسها حد ياخدها في حضنه بس للاسف مش لاقيه وفضلت باصلها وهي بتعيط
عصام: ادخلي جوه يافرحه واستنيني
فرحه: دخلت وهي بتترعش وخايفه ليضربها تاني.

سهير: انت هتسبها كده ايه خشي جوه كده مش تاخدها قلمين ع وشها دي هتعرنا
عصام: اسكتي بقا وسبيني في حالي كفايه الضرب الي ضربهولها في القسم انا ضربتها بغباء اوي انتي مش شايفه الدم الي ع بؤها اسكتي
سهير: وتستاهل اكتر من كده دي اقل حاجه تعملها معاها
عصام: ماهو كله منك انتي يارتني كنت خاتها معايا ومسمعتش شورتك المهببه الله يخربيتك ياشيخه ومشي من قدامها ودخل لفرحه.

عصام دخل ورا فرحه الاوضه وبصلها لاقها قعده ومسكه صوره ولدتها وحضناها اووي وعماله تبكي بشده واول ما لقته قامت اتنفضت وقالتله. ودموعها منهمره والله ما هعمل كده تاني حقك عليا والنبي ما تضربني تاني انا اسفه وغلطانه والله حقك عليا
عصام: خدها في حضنه وطبطب عليها وقالها متزعليش بس انا فقد اعصابي كنتي عايزاني اعمل ايه وانا سيبك في البيت وارجع الائيكي في القسم
فرحه: بتبكي اوي مش هعمل كده تاني.

عصام: مسحلها دموعها وقالها خلاص متعيطيش روحي اغسلي وشك
فرحه: حاضر وراحت غسلت وشها واتوضت وراحت عشان تصلي وكل ده دموعها مش عايزه تقف وصعبان عليها نفسها اووي وحاسه انها وحيده في الدنيا دي بدون سند يحميها...

صلت فرحه واعدت تدعي ربنا وتشكيله وهي بتقوله ودموعها نازله ع خدها: يارب انا مليش غيرك انت وبس الي ليا وحنين عليا واكيد حاسس بيا انا تعبت اوي يارب والي ليا من بعدك راحو خلاص وسابوني لوحدي في الدنيا دي انا عارفه الي عملته انهارده غلط ومش صح اني اخرج من غير اذن اخويا بس انت شاهد ياربي ع حياتي عامله ازاي وانهم السبب في كده هما السبب في كل مآساتي في الحياه يارب خلاص قلبي داب م الوجع اتوسل اليك ياربي ان ترحمني وترزقني الفرحه من حيث لا ادري يارب انا عشمانه فيك اوي وعارفه انك هترزقني وقامت فرحه واعدت تمسح دموعها وتستغفر كتير وبعد كده نامت وفضلت تفتكر كل الي حصل معاها وكل ما تفتكر دموعها تنزل اكتر وتصعب عليها نفسها اكتر وبعدين راحت ف النوم وهي موجوعه، وبعدين حلمت، الكلام ده في (الحلم).

فرحه: حلمت بوالدتها وهي بتحضنها اووي وعماله تطبطب عليها وفرحه عماله تقولها ماما حبيبتي وحشتيني اوي انتي فين وسيباني لوحدي وفضلت حضناها ومش عايزه تسبها خالص وبعدين والدتها قالتلها انا معاكي ياحبيبتي متزعليش وبعدين ادتها حلق وقالتلها خدي يافرحه البسي الحلق ده واوعي تفرطي في مهما حصل خليكي لابساه ديما
فرحه: فرحت اوي وبعدين قالتلها بس خليكي معايا متسبنيش ياماما انا وحيده.

فضلت تنده عليها وبعد كده صحيت من النوم وهي عماله تنده ع مامتها واول ماصحيت زعلت اوي انه حلم وفضلت تبكي وتقول يارب وبعد كده قامت عشان متسمعش مرشح كل يوم من مرات اخوها.

اما مريم فقامت من بدري ولبست عشان تروح تطمن ع فرحه واول ماوصلت فتحتلها
سهير: خييير ايه الي جايبك هنا مش كفايه الي حصل لفرحه عايزه ايه انتي مننا
مريم: بصتلها باستغراب لو سمحتي عايزه اشوف فرحه
سهير: لا مش هتشوفيها ومش هتكلميها تاني واتفضلي امشي بقا
مريم: بغيظ انا مش همشي من هنا غير لما اشوف فرحه، وبعدين صوتهم علي. اوي لحد ما جه عصام
عصام: في ايه
مريم: لو سمحت عايزه اشوف فرحه وهي مش راضيه.

عصام: ليه ياسهير سبيها تخش
سهير: كفايه الي جرالنا بسببها مش لازم تعرف فرحه تاني هتبوظ اخلاقها
مريم: فضلت بصالها وعايزه تمسك فيها بس متماسكة عشان خاطر فرحه وقالتلها انا مش هرد عليكي
عصام: اتفضلي يامريم فرحه جوه خشلها
سهير: انت بتكسر كلامي يا عصام
عصام: بصلها ومقالش ولا كلمه ومشي.

مريم دخلت لفرحه وحضنتها اوي وفضلت تقولها حقك عليا سامحيني انا السبب وفرحه اول ما شفتها فضلت حضناها برضو ومش عايزه تسبها وعماله تعيط
مريم: اعدت تمسحلها دموعها ولقت وشها في كدمات من اثر الضرب وقالتلها كفايه دموع ياحبيبتي انا اسفه والله حقك عليا
فرحه: بدموع انتي حبيبتي واختي وعمري ماازعل منك مش انتي السبب في الي انا في دي سهير حسبي الله فيها ربنا ينتقم منها.

مريم: انا كنت همسك فيها وربنا يافرحه دي بهدلتني ع الاخر ومكنتش راضيه تخليني ادخلك كنت همرمطها هههه
فرحه: هههههه مضحكنيش مليش نفس
مريم: اضحكي ولا يهزك هههه
فرحه: هههه بس تصدقي حاسه اني مرتاحه شويه عشان حلمت بماما
مريم: حلمتي بايه احكيلي
فرحه: حلمت انها فضلت تخضني وتضحكلي اووي وادتني حلق وقالتلي اوعي تفرطي فيه
مريم: مممممم ده حلم حلو اوي وشكله كده هيتفسر قريب
فرحه: ازاي يعني يتفسر.

مريم بصتلها وضحكت وقالتلها انا جيبالك خبر بمليوون جنيه اتعدليلي كده عشان احكيلك.



look/images/icons/i1.gif رواية فرحة
  08-04-2022 11:55 مساءً   [3]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية فرحة للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الرابع

فرحه: بشوق في ايه يامريم قوليلي
مريم: تدفعي كام
فرحه: يالهوي يخربيتك يابت قولي عبو شكلك
مريم: خلاص خلاص هقول بصي ياستي فاكره امبارح والي حصل في القسم
فرحه: بتفكريني ليه حرام عليكي يامريم
مريم: استني بس فاكره الظابط الي عمل المحضر؟
فرحه: ايووه ماله
مريم: معجب بيكي يافرحتي
فرحه: بزهول بجد؟
مريم: اه وربنا هي دي حاجه اهزر فيها
فرحه: ازاي يعني وانتي عرفتي منين.

مريم: يابنتي مش انتي امبارح مشيتي مع اخوكي وانا اعدت استنيت ماما فهو قالي بقا
فرحه: بفضول قالك ايه قوليلي
مريم: هحكيلك.

فلاش باااك نرجع لي ورا حابه ده الكلام الي دار بين مريم وأحمد
أحمد: انا ممكن اقولك ع حاجه اذا سمحتيلي
مريم: اتفضل
احمد: بصراحه انا معجب جدا بصديقتك وشدتني اوي
مريم: فرحت اوي بس تماسكت وقالتلو يعني ايه المطلوب حضرتك؟
احمد: نفسي اعرف عنها كل حاجه وحابب اني اتقدملها وياريت تساعديني في الموضوع ده اصولها ازاي
مريم: فرحت جدا وقالتله اكيد هساعدك وفرحه بنوته كويسه جدا واخلاقها عاليه اوي وعمرك ما هتلاقي زيها.

احمد: بابتسامه قالها فرحه اسمها فرحه
مريم: ايوه في حاجه
احمد: لا اصل اسمها حلو اوي وكله بهجه وهي فعلا فرحه لاي حد
مريم: طب حضرتك ناوي تعمل اي
احمد: منا قولتلك عايز اتقدملهابس اوصلها ازاي
مريم: انا هكتبلك عنوان بيتهم وتقدر تروح وتوصل وتطلبها من اخوها
احمد: تمام بس اشمعنا اخوها ليه فين والدها او والدتها
مريم: للاسف متوفين وهي عايشه مع اخوها وزوجته.

احمد: لا اله الا الله لما بصيت ف عنيها حسيت انها مليانه خوف ووجع كتير
مريم; فعلا فرحه شافت وجع كتير اوي ف حياتها وتعبت اوي وياريت حضرتك تهتم بيها وتعوضها عن الوجع والتعب الي حصلها
احمد: ربنا يقدرني واقدر اسعدها ويجعلها من نصيبي
مريم: يارب وكتبتله عنوان بيتهم واتدهولو
احمد: شكرا ليكي اوي بس كان ليا طلب واحد بس قبل مااروح اتقدم
مريم: طلب ايه.

احمد: كنت عايز لو اكلمها مكالمه واحده بس يعني عايز اعرف تفكيرها ايه وطريقه كلامها
مريم: طب وليه المكالمه دي ماتخليها بعد ما تتقدم وبعدين ابقا كلمها
احمد: معلش انا حابب اتكلم معاها مكالمه واحده بس
مريم: بس انا اسفه مقدرش اديك رقم موبايلها
احمد: وانا عمري ما هخده منك انا هديلك رقم موبايلي وفي اي وقت انا منتظر المكالمه منها
مريم: خدته منه وقالتله هحاول اقنعها...

مريم: وبس ياستي هو ده كل الي حصل
فرحه: وانتي متخيله اني ممكن اكلمه يامريم؟
مريم: انا عارفه انك مش هترضي بس عشان خاطري فكري
فرحه: لا طبعا مستحيل انا واخده عهد ع نفسي اني مش هكلم حد بدون علاقه شرعيه وواخده العهد ده امام ربنا سبحانه وتعالي
مريم: معاكي حق بس هي هتبقي مكالمه عاديه ولا فيها حب ولااي حاجه خارجه ع الحدود
فرحه: حب مش حب مش هتكلم يامريم.

مريم: براحتك يافرحه بس عايزاكي تفكري كويس اوي ومضيعيش الفرصه دي من ايديكي وطلعي نفسك من تحكم اخوكي ومراته المفتريه دي وفكري ف مستقبلك ودي مش حاجه غلط دي مكالمه بس هو عايز يعرف طريقه تفكيرك مش اكتر فكري يافرحه عشان خاطري
فرحه: بصتلها وسرحت في كلامها شويه وقالتلها سبيني افكر طيب
مريم: ع راحتك يافرحتي وانا مستنيه ردك عليا.

فرحه اعدت تفكر كتير اوي ياتري تعمل ايه تكلم احمد ولا تعمل ايه قعدت في حيره كتير اوي مش عارفه تعمل ايه للاسف مفيش حد تاخد رأيه ولا ينصحها فكرت مع نفسها كتير وبعد وقت طويل جدا من التفكير وصلت للقرار واتصلت بمريم عشان تقولها...
فرحه: مسكت الفون واتصلت بمريم
مريم: هااا يافرحتي وصلتي لايييه
فرحه: وصلت للصح يامريم
مريم: انطقي وصلتي لايه.

فرحه: مش هكلم حد يامريم ومش هخون العهد الي بيني وبين ربنا ومش هخون تربية ماما وبابا ليا الله يرحمهم ومش هخون ثقه اخويا فيا ومش هعمل حاجه غلط هو ده الي وصلتلو يامريم
مريم: خلاص براحتك يافرحه والله كلامك كله صح وميه ميه بس انا عايزه مصلحتك والله يافرحتي وبعدين ده شكله محترم اوي
فرحه: محترم ع عيني وراسي معاه عنوان بيتنا يتفضل ف اي وقت يامريم غير كده متقولليش حاجه تاني.

مريم: حاضر يامريم مش هقولك حاجه. تاني بس اعمل ايه بقا ده منتظر مكالمه مني عشان انتي تكلمي ماتفكري يابنت الحلال هههههه
فرحه: يوووه مش هفكر وامشي يلا بقا سلام
مريم: ماشي سلام
مريم قعدت تفكر تعمل ايه وبعدت تفكير قالت لنفسها انها هتتصل باحمد وتقوله ع كل الكلام الي قالته فرحه وهو بقا يجي يتقدم ع طول ومسكت الموبايل واتصلت بي
أحمد: سلام عليكم
مريم: وعليكم السلام
أحمد: مين؟

مريم: احم حضرتك كنت ادتني رقمك عشان فرحه تكلمك
احمد: ايوه انا مستنيكي من بدري ومنتظر المكالمه ياتري اقدر اكلمها دلوقتي
مريم: للاسف فرحه رفضت
احمد: بجد؟ طب ايه السبب
مريم: حكتله ع كلام فرحه الي قالتوهلها وقالتله انت معاك العنوان وتقدر تشرف ف اي وقت لكن غير كده هي قالتلي انها مش هينفع تتكلم معاك بدون علاقه رسميه.

احمد: وكأنه كان مستني الرد ده منها وفرح جدابكل كلمه قالتها فرحه وقالها دي جوهره وكلامها كله صح وانا اعجابي زاد بيها بعد الكلام ده
مريم: فرحت اوي وقالتله فعلا جوهره ومش موجوده ف الزمن ده خلاص حضرتك هتروح تتقدم امتي؟
احمد: في اقرب وقت بس انا عايز احدد مع اخوها معاد مينفعش اطب عليهم فجأة كده
مريم: معاك حق انا ممكن اخد رقم اخوها منها وهتصل بحضرتك ادهولك
احمد: تمام وانا منتظر منك مكالمه وشكرا ليكي اوي.

مريم: عفوا مع السلامه
وقفلت معاه ع طول واتصلت بفرحه
فرحه: خيييير يازنانه
مريم: اديني رقم اخوكي بسررررعه
فرحه: نعم! ليه
مريم: انا كلمت الظابط ده الي اسمه احمد
فرحه: ينهارك وقالك ايه وقولتيلي ايه انتي هتوديني ف داهيه يخربيتك
مريم: لا داهيه ولا حاجه في ايه ياهبله مش تسمعي الي حصل وحكتلها مريم ع المكالمه الي دارت بينهم
فرحه: فرحت بكلامه اوي وقالتها بس خايفه من عصام.

مريم: ليه بقا ان شاء الله هتعملي حاجه غلط بطلي خوف بقا واديني الرقم
فرحه: حاضر واتدلها الرقم وقالتلها ابقي بلغيني بالاخبار يامريومه
مريم: حاااضر يافرحتي عونيااا
وبعدين اتصلت بي احمد واتدله الرقم وقالها انه هيبلغ اهله الاول وفي اقرب وقت هيتصل باخوها ويحدد معاه معاد.

وبعدين بلغت فرحه بالكلام وفرحت جدا وحست براحه نفسيه وفضلت منتظره اليوم. الي هيجي في وتمر ايام وتيجي ايام وتروح واحمد حصله ظروف في شغله منعته انه يروح وفرحه فضلت منتظره يوم بعد يوم ولسه برضو مفيش بشاير لاحمد...

اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد
الصفحة 2 من 3 < 1 2 3 >




المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 1541 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 1126 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 1173 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 970 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 1748 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، فرحة ،











الساعة الآن 10:32 PM