رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع والعشرون
اسيل لسة هتتكلم باسم دخل... باسم(بزعيق): الحقونا البيت بيولع... باسم طلع جري و ادهم و اسيل نزلوا بسرعة وراه. عدي: كل سنة و انت طيب يا كبير... عبدالرحيم: جه اليوم االلي هنحتفل بيه بعيد ميلادك... ادهم حضن اسيل جامد... اسيل: و الله مكنتش اعرف اسفة... ادهم: مش مهم... ادهم: طب انتوا لابسين و جاهزين حد ينزلني كدة انا و مراتي... احمد: اطلع غير انت و مراتك يا ابني... صفية: يلا مستنينكم...
ادهم و اسيل طلعوا اوضتهم... اسيل: اسفة مكنتش اعرف. و مجبتش هدية... ادهم: يا قلبي انتي وجودك اجمل هدية... اسيل: طيب... - ادهم لبس بدلة باللون الكحلي و قميص ابيض و فتح اول زرارين و لبس جذمته السوداء و ساعته و حط البرفيوم بتاعه... - اسيل لبست فستان باللون الاسود و فيه ورود حمراء بشكل جميل اوي و كان بنص كم و واسع و لبست صندل احمر. و حطت روچ بنفس لون الورود و سيبت شعرها و حطت كحل... ادهم: جاهزة؟
اسيل: اه، شكلك وسيم... ادهم: بس انتي احلي... اسيل و ادهم نزلوا بشكل جميل و متناسق... رحيق: اختي قمر يا اخواتي... عدي: اخويا قمرين... اسيل: ياض انا انثي قولي كلمة حلوة... ادهم(بهمس): انا قولت ايه؟ اسيل(بهمس): ده عدي يا ادهم... ادهم راح عند جده و باس ايده و سلم علي والده و والد اسيل... اسيل سلمت علي نيرة و صفية... ليلي: هنقطع التورتة بقي... ادهم: مستعجلين علي الاكل... اسيل: انجز يا ابني قطع التورتة...
غزل: بص البيبي بيقولك قطع التورتة انجز جعانة... كريم: خد بالك يا باسم هي هدخل كل حاجة في البيبي... باسم: لا ما انا واخد بالي... اسيل: محدش يضايقها ياض منك ليه... عبدالرحيم: طب يلا... ادهم: ثانية بس هي فين التورتة اللي بتتكلموا عليها؟ احمد: برة في الجنينة... الكل خرج للجنينة متزينة بشكل بسيط و ترابيزة عليها تورتة كبيرة عليها صورة ادهم... اسيل: بص بقي يا ادهم انت ايه تقطع رقبتك و تديها ليا...
ادهم: هو علي اخر الزمن هوديكي انتي رقبتي. رحيق: انجز قطع... ادهم بدأ يقطع التورتة و طلع اول قطعة لاسيل... عبدالرحيم: ايه اختفينا؟ اسيل(باحراج): وديهم الاول... ادهم: لا انتي يلا... اسيل كلت من ايده و اكلته، و مسحت ايدها... و بعدين ادهم اكل كل اللي موجود... و قعدوا في مكان خصصوه ليهم... رحيق: تعالوا نعمل اي شي مفيد... كريم: زي؟ رحيق: لا انا بقول فكرة انتوا قولوا بقي... عدي: عمرنا ما هننتفع منك بحاجة...
اسيل: ليه متجوز مجدي يعقوب... رحيق: شايف يا بابا اسيل بتقول ايه؟ سامر: يا بنتي متبقيش قفوشة... غزل: لا الرجالة هي اللي قفوشة... عبدالرحيم: الصراحة عندها حق... كل البنات ضحكوا... ادهم: لا و النبي و انتوا قموصين... عبدالرحيم: الصراحة عنده حق... صفية: هو حضرتك معاهم معاهم عليهم عليهم... كريم: نسينا امر الهدايا خالص... ادهم: يا ابني عادي... اسيل: انت مش بتحب الهدايا. ادهم: عادي... باسم: اسيل بتعشق الهدايا...
اسيل: لو كانت شيكولاتة او كتب او شي قيم يعني حاجة انتفع بيها... رحيق: دي مني انا و عدي... اسيل: هاتي هاتي... كريم: دي انا و ليلي... اسيل: هات يا ابني... ادهم(برفعة حاجب): هي هدايا ليكي انتي و لا ليا. اسيل: مش انا و انت واحد... كل واحد ودي لادهم هدية و اسيل خدتهم... ادهم(بهمس): يلا... اسيل: تمام... ادهم: طب عن اذنكوا... باسم: رايح فين مع اختي ها؟ ادهم: هحتفل بعيد ميلادي. كريم: حقك يا معلم...
ادهم خد اسيل و ركبها عربيته و مشي... كريم: يا بت فكي... ليلي: ما انا فاكة اهو اعمل ايه؟ كريم: بحبك. ليلي: و انا كمان... عدي: تحبوا تطلعوا فوق شوية مثلا... كريم: عيل فصيل... كريم: تعالي يا بنتي معايا استفرد بيكي... كريم خد ليلي و قعدوا في مكان لوحدهم في الجنينة... عدي: وحشتيني... رحيق: طب ما انا معاك من الصبح ايه؟ عدي: عيلة فصيلة... رحيق: ما انت لسة فاصل كريم و ليلي... عدي: و النبي... عدي قام و شال رحيق...
رحيق: يا رزل شايلني ليه... عدي: هستفرد بيكي زيهم. عدي خد رحيق في مكان بعيد نسبيا و قاعدين عمالين يهزروا... احمد: طب يعني انا استفرد بيكي و لا ايه بجمالك ده. صفية(بكسوف): شكرا... احمد: لا مش قد كسوفك... سامر: يا ابني الستات دول محتاجين خبرة. احمد: لا و النبي... نيرة: و يا تري ايه بقي هي الخبرة؟ باسم(بضحك): قصف جبهة... غزل: عيل رزل سيبهم يهزروا الله... باسم: طيب اقوم بقي استفرد بيكي. عبدالرحيم: امشوا امشوا...
باسم خد غزل و راح عمل زي عدي و رحيق... و الكبار قعدوا يتكلموا، و سوزان مش موجودة...
-عند ادهم و اسيل... اسيل: رحت ليه علي الشركة؟ ادهم: هتلبسي. اسيل: تمام... ادهم خد اسيل و راحوا للمكتب بتاعه... ادهم: اللبس في الحمام... اسيل: تمام. طب البس علي الفستان و لا اعمل ايه؟ ادهم: براحتك... اسيل دخلت الحمام لقت نقاب، لبست النقاب علي الفستان و بقي زي كأنه فستان، و لمت شعرها و لبست بندانة و حاولت تلبس النقاب لغاية ما لبسته. و حطت عدسات بنفس لون عيون ليلي، و خرجت لادهم...
ادهم: ما تفضلي كدة علطول... اسيل ابتسمت ابتسامة باهتة بانت في عيونها... ادهم: مالك؟ اسيل: لا مفيش انا بخير... ادهم: طب قربي... اسيل لسة هتقرب من ادهم وقعت... ادهم(بخضة): مالك؟ اسيل: مش قادرة اخد نفسي... ادهم شال النقاب من علي وشها، اسيل خدت نفسها بحرية... ادهم: خلاص يا اسيل مش لازم انتي اي حد غيرك يروح. اسيل: لا لا هروح انا... ادهم: قولت لا... اسيل(بعناد): انا اللي هروح يا ادهم... ادهم: لا. اسيل: ادهم بليز.
ادهم: يا رب... اسيل: علشان خاطري بليز... ادهم: لو في اي وقت حسيتي باختناق قوليلي فاهمة. اسيل: حاضر حاضر... ادهم: اهو تليفون ليلي... اسيل: تمام، انا جاهزة. اسيل نزلت و ركبت عربية بسواق و ادهم وراها بعربيته... اسيل وصلت للكافيه و هي لابسة النقاب و كانت بتأخد نفسها بصعوبة، و راحت قعدت علي ترابيزة... تليفون ليلي رن، الخط اتفتح... اسيل: الو حضرتك فين؟ مجهول: انتي لابسة ايه؟ اسيل: نقاب في اخر ترابيزة...
مجهول: ارفعي ايدك... اسيل رفعت ايدها... مجهول: شوفتك... ادهم كان علي الترابيزة اللي قبل اسيل. اسيل لقت شخص بنقاب قعد قدامها... اسيل: لو سمحت مستنية حد... مجهول: انا... اسيل(بصدمة): انتي ست؟ مجهول: اه ست... اسيل(بصدمة): اومال ازاي صوتك كان راجل؟ مجهول: برنامج... اسيل: تمام، الصور فين؟ مجهول: الفلوس؟ اسيل: هو مش لما اشوف الصور هو انا اسااسا هتأكد ازاي ان مفيش نسخ منها... مجهول: نظرتك مش مطمناني.
اسيل(ببرود): ده اللي عندي... مجهول: انتي لابسة نقاب ليه؟ اسيل: علشان محدش يشوفني، و انجزي فين الصور؟ البنت طلعت و حطت الصور قدامها و الموبايل و فلاشة... اسيل خدتهم منها... المجهول: الفلوس؟ اسيل: تعرفي حاجة عن فلوس الحكومة؟ ادهم كان مبسوط من اسيل و من قوتها... المجهول(بخوف): انتي مين؟ اسيل شالت النقاب و قلعته... اسيل: انا اسيل الجارحي... المجهول(بصدمة): اسيل...
البنت كان هتهرب ادهم مسكها و شال النقاب من عليها... اسيل(بصدمة): انتي! ادهم: انتي ازاي تعمل كدة؟ سالي(بشر): علشان انتقم من شرف عائلة الشافعي... اسيل: انتي احقر بني ادمة انا شوفتها... ادهم: حضرة الظابط اتصرف... في ظباط جت و خدت سالي اللي قعدت تصرخ و تزعق، ادهم حضن اسيل... ادهم(بخضة): اسيل اسيل... ادهم لقي اسيل بتغمض عنيها و تفتحهم و وقعت في دراع ادهم، ادهم شالها بسرعة و راح علي المستشفي...
ادهم(بزعيق): دكتور... ممرضة: اتفضل معايا... ادهم دخل حط اسيل في الطوارئ... الدكتور: اتفضل بره. ادهم(بعصبية): مش خارج و انجز شوف مالها. الممرضة: دي مضروبة بسكينة في جمبها... الدكتور بص لقي انها مجروحة في جمبها... ادهم: ايه؟ الدكتور: جرح بسيط... الدكتور بدأ يخيط الجرح لاسيل و فوقها... اسيل: ادهم... ادهم: نعم يا حبيبتي. اسيل: انت كويس؟ ادهم: اه... اسيل: تمام. الدكتور: تقدروا تروحوا بس الجرح يتغير كل شوية.
ادهم: تمام. ادهم شال اسيل و ركبها عربيته و وصلوا للقصر... اسيل: هقدر انزل خليك هنا بقي... اسيل و ادهم نزلوا... نيرة: حمد لله بالسلامة... اسيل: الله يسلمك يا طنط. رحيق: كل حاجة جاهزة. ادهم: في ايه؟ اسيل: معرفش، خليك هنا هطلع و ابقي تعالي. ادهم: هساعدك... اسيل: لا... اسيل طلعت علي اوضتها... عدي: تعالي بقالنا كتير مشتغلناش... ادهم: مش دلوقتي. كريم: لا دلوقتي... عدي و كريم خدوا ادهم و اشتغلوا شوية...
-عند ادهم... اول ما دخل اتفأجي بالاوضة و جمالها... لقي الاوضة متزينة و في بلالين و صورة كبيرة لادهم و اسيل، و علي الترابيزة في شموع و تورتة صغيرة مكتوب عليها بحبك، و ورود علي السرير بحرف الA، والبلالين مرمية علي الارض و مالية الاوضة... و بعدين لقي اسيل بتحضن ادهم من ضهره... اسيل: عجبتك؟ ادهم(بانبهار): الصراحة اه. اسيل: آسفة اني مكنتش اعرف انه عيد ميلادك و آسفة ان الاحتفال بسيط...
-ادهم لف ليها و لسة هيتكلم انبهر بجمالها... - آسيل كانت لابسة فستان باللون الاحمر طويل و مفتوح من الجمب و بكم بس مبين اكتافها و لبست صندل باللون الاحمر بكعب بسيط، و حطت روچ احمر بنفس لون الفستان. و كانت حاطة كحل محدد لون عنيها الزرقاء، و كانت مسيبة شعرها بطريقة جميلة... اسيل: سرحت في ايه؟ ادهم: هيكون ايه غيرك... اسيل: تمام... اسيل غمضت عنيها و فتحتهم و بصت في عيون ادهم...
اسيل: اللي هقوله مقولتوش لاي شخص و لا هقوله لاي شخص غيرك يا ادهم، اينعم مليش في الرومانسية اوي بس نجرب...
اسيل: الصراحة مكنتش من النوع اللي بيعجب برجال الاعمال و لما اعمل اي لقاء صحفي معجبتش باي حد الصراحة، لغاية ما شوفتك اول مرة في العربية اينعم مكنتش طايقاك لانك طردتني من العربية بس عجبتني لما انقذتني من الرجالة و وصلتني بعربيتك طبعا بشكرك كنت فاكراها صدفة بس يشاء القدر اني اقابلك في اللقاء، في اللقاء الصراحة خطفتني بجاذبيتك بس اكيد طنشت لاني اسيل الجارحي...
-ادهم كان باصص ليها و كان مركز مع كل كلمة بتقولها، اسيل سكتت و بعدين كملت...
اسيل: اينعم اضايقت لانك كنت هتمد ايدك عليا بس عذرتك لاني زودتها شوية آسفة، لما اكتشفت اننا عائلة واحدة مكنتش عارفة اتصرف ازاي يعني اللي هو انسي الشد اللي حصل بينا في النقاش و لا لا، المهم انه لما جدو عرض عليا اني اتجوزك انا رفضت لاني مكنتش مستعدة للخطوة دي ابدا اني اتجوز يعني ممكن يحصل بينا اي حاجة يعني اني هتجوز شخص متملك و شخص بارد و مستفز و انا اينعم كنت مستفزة و باردة بس انا كنت محتاجة حد يطلعني من جو البرود ده...
اسيل: لما اتجوزنا كنت مبسوطة شوية لان في النهاية حلم اي بنت انها تتجوز بس مكنتش عايزاك تبقي جوزي و مكنتش عايزة اتجوز بالطريقة دي بس اهو اللي حصل... اسيل: لما قولت ليا اني انسي الاتفاق اللي بينا اللي هو انك مش هتلمسني الصراحة خوفت جدا لاني مبحبش حد يفرض عليا حاجة و خاصة لو كانت امور زي دي، بس ساعتها ضرب نار حصل و هكذا بقي...
اسيل: لما روحنا امريكا و فيكي حاول يعتدي عليا معرفش ليه انت اللي جيت في بالي انت اللي كنت هنادي عليه و هطلب منه النجدة، و بعدين لما لقيتك قدامي احتميت في ضهرك بس كسرتني لما كنت هتقرب مني و تغتصبني. بس يشاء القدر ان صوفيا تيجي و تحكي كل الامور وتتراجع عن قرارك... -اسيل خدت نفس عميق و ادهم مركز معاها برضو...
اسيل: منساش اني كنت برضو بنبسط لما تدخل في لبسي، انا اساسا بحب الرجالة الشرقيون بحب الراجل و انت تستحق تكون راجل و بجدارة يا ادهم، كنت بحب اعاندك و استفزك كنت ببقي مستمتعة و انا بعصبك. انا اسيل بعصب البارد ادهم الشافعي، لما رؤوف خطفني كنت عارفة انك هتلاقيني و هتنقذني و كنت مبسوطة لما جييت و انقذتني، و لما عملنا حادثة و انت خدتني الصبح و كشفت و انا كنت بعيط و كنت ماسكة في رقبتك كنت حاسة بأمان معاك، و لما كنت بتحب تضايقني. و لما روحت المنطقة العشوائية و انت جيت ورايا و انقذتني. بس اضايقت لما فضحتني قدام نفسي حسيتك ساعتها انك مش قد الثقة دي. و لما عرفت انك كنت متجوز حسيت ان كل الثقة وقعت في الارض اينعم قاومت اني اكون ضعيفة بس كنت مجروحة اوي من جوايا...
اسيل: كنت مبسوطة لما عملت الاوضة اللي في المطعم كنت فرحانة بس كابرت و عاندت، و بما اعترفت ليك اني بحبك بس بطريقة غير مباشرة اضربت بالنار كنت حاسة بأن قلبي اتشال من مكانه يا ادهم، و لما سمعنا الدكتور و هو بيقول القلب وقف ساعتها الدنيا اسودت حواليا و اغمي عليا، و لما فوقت و اطمنت عليك حسيت ان روحي رجعت ليا، بس الصدمة الكبيرة لما انت صدقت عليا اني ممكن اسرقك و اخونك، و طلقتني كنت حاسة بأني ضايعة بس وعدت نفسي اني هثبتلك الحقيقة. و لما ردتني ساعتها حسيت اني رجعت للحياة بس كابرت و عاندت مع نفسي، و لما كنت بقولك كلمة تجرحك او تضايقك كنت بضايق اضعاف يا ادهم...
اسيل: انا لغيت تذكرتي يا ادهم لامريكا لاني عايزة اكمل حياتي جمبك و معاك انت و بس، انا بثق فيك قد الدنيا كلها يا ادهم، انت ملكت قلبي يا ادهم و انت الوحيد اللي قدرت تعمل كدة... اسيل وقفت كلام و بصت في الارض و بعدين بصت لادهم... اسيل: انا بحبك يا ادهم... -ادهم كل كلمة هي قالتها كانت بتتردد في عقله كان مبسوط منها اوي. كانت نبضات قلبه سريعة مكنش عارف يعمل ايه، كأن اسيل سحرته...
ادهم(بابتسامة): و انا بعشقك يا اميرتي... ادهم حضن اسيل و اسيل بادلته الحضن... ادهم بص لاسيل اسيل فهمت نظرته... اسيل(بتوتر): بص لسة في تورتة تعالي، و في هدية. ادهم: اه ما انا هأكل التورتة بس بعدين بقي... اسيل(بتوتر): اومال عايز ايه؟ ادهم: الصراحة مش عارف... و بعدين ادهم شال اسيل و قربها منه و(لخيالكوا).
-في الصباح الباكر... عند الكل... عدي: هو ادهم لسة منزلش ليه؟ كريم: عريس يا ابني سيبه... باسم: طب كل منك ليه... عدي: ما انا بأكل اهو... عبدالرحيم: ها يا ولاد هتعملوا ايه النهاردة؟ كريم: علي حسب ادهم هنشوف... عدي: لا بصوا بقي انا عايز اتجوز، اتصرفوا لاما هخطف البت و ههرب... رحيق: احترم نفسك... غزل: انتي اللي معجبكيش الفساتين امبارح... ليلي: اللي انا خايفة منه اني هسقط... غزل: حاسة بكدة، و انا و حياتك...
باسم: طب ما انا بذاكرلك. غزل: كدااااااااااب... نيرة: اهدوا بقي... صفية: ما بتبطلوش لك... و بعدين الباب خبط... عدي: مين ده يا امي؟ سوزان: اقدملكوا رفعت جوزي... الكل بصلها بصدمة... رفعت: هاي شباب... - رفعت كان شاب في العشرينات و صايع... عدي: نعم يا اختي، انتي اتجننتي... سوزان: اياك تتكلم معايا كدة فاهم، انت ناسي اني امك... عدي: ام مين يا ام ام انتي ام انتي... رحيق(بتوتر): اهدي يا عدي.
عدي خد حاجته و خرج بسرعة من القصر... نيرة: روحي وراه يا حبيبتي... رحيق جريت و لقته لسه هيمشي بالعربية و ركبت العربية معاه... عدي(بعصبية): انزلي يا رحيق حالا من غير نقاش... رحيق: لا... عدي(بعصبية): بقولك انزلي... رحيق: لا يا عدي... عدي ساق العربية بسرعة و رحيق خايفة من سرعته. عبدالرحيم(بسخرية): متجوزة واحد قد عيالك... سوزان: حريتي... سوزان: يلا يا بيبي نطلع فوق... احمد: الواد ده ميقعدش هنا خالص فاهمة...
سوزان: متنساش اني ليا نصيب في القصر... سوزان خدت رفعت و طلعت علي اوضتها... صفية: يادي المصيبة، ادهم لو عرف هينفخنا... نيرة: هو في كدة... سامر: هي ازاي تعمل كدة اساسا؟ كريم: المهم دلوقتي عدي... ليلي: هو ممكن يعمل حاجة لرحيق... غزل: اكيد لا... باسم: هي ايه اللي خلاها تعمل كدة مش عارف... و الكل قاعد بيحاول يفكر في المصيبة دي...
-عند ادهم و اسيل... ادهم قام قبل اسيل و خد دوش و خرج ليها... ادهم(بحنية): اسيل اسيل... اسيل: ابعد يا ادهم... ادهم: يلا قومي يا كسولية. اسيل: خمس دقايق بس، خمس دقايق. ادهم: يلا بقي الوقت اتأخر... ادهم: اسيل قومي يلا... اسيل فتحت عنيها و شافت ادهم قدامها خبت وشها تحت البطانية... اسيل(بخجل): عايز ايه؟ ادهم(بابتسامة): قومي علشان ننزل. اسيل: طب انزل انت الاول. ادهم: لا. اسيل: انت رزل... ادهم: عارف...
اسيل: طب لف وشك و انا هقوم... ادهم: لا. ادهم شال اسيل و دخلت علي الحمام و حطها في البانيو... ادهم: خدي دوش سريع و متناميش تمام... اسيل: اوف حاضر حاضر... - ادهم خرج لبس بدلة باللون الزيتي(الاخضر الغامق). و لبس جذمة باللون الاسود و ساعة باللون الاسود. و حط البرفيوم بتاعه... ادهم(بصوت عالي): يلا يا اسيل ده كله... اسيل خرجت بسرعة و جريت علي اوضة الملابس مبصتش لادهم اللي ضحك علي تصرفها...
- اسيل لبست بنطلون جينز و تي شيرت ابيض بكم و دخلته في البنطلون و سيبت شعرها و حطت روچ بسيط و كحل و لبست كوتشي ابيض عالي... اسيل: جاهزة متزعقش. ادهم قام و باسها من رأسها و حط وشها بين ايده. ادهم: ممكن استناكي العمر كله... اسيل(بضحك): فكرتني بيوسف... ادهم(بضيق): فصيلة يا اسيل... اسيل(بضحك): اضايقتي يا بيضة... ادهم شال اسيل و قعد يلف بيها كتير. و بعدين وقفها فجأة، اسيل كانت هتقع... ادهم: ها ايه رأيك؟
اسيل(بدوخة): حرام عليك هرجع... ادهم: طب يلا يا بيضة... اسيل: لا مش قادرة امشي... ادهم شال اسيل و اسيل نامت علي كتفه، و نزل بيها. ادهم: متجمعين علي الخير ان شاء الله... اسيل: مالكوا في ايه؟ ليلي: طنط سوزان اتجوزت... ادهم نزل اسيل علي الارض... ادهم(بحدة): و ده ازاي ان شاء الله؟ ادهم: فين عدي؟ كريم: اول ما سمع الخبر مشي و هو في قمة عصبيتة... ادهم(بصوت عالي): سوزان سوزان... اسيل: ادهم بليز اهدي.
ادهم(و هو بيحاول مينفعلش عليها): اسيل روحي اقعدي او ابعدي عني دلوقتي علشان منفعلش عليكي... سوزان: ايه الدوشة دي؟ ادهم: فين المحروس جوزك؟ رفعت: نعم... ادهم: لا و النبي متجوزة واحدة اصغر من ابنك كمان. مش مكسوفة و انتي راحة تتجوزي و يا تري الشهود كانوا مين و لا ده يبقي مين. و اتعرفتي عليه ازاي؟ سوزان: انا اتعرفت عليه في النادي و حبيته و اتجوزته، و ده شي خاص بيا...
ادهم(بعصبية): طب اسمعي بقي قدامك خيارين لاما تتطلقي من الواد الزبالة ده و تأخدي ورثك، لاما متطلقيش منه و تأخديه كدة و تغوري بره البيت ده. سوزان: انا ليا نصيب في البيت... ادهم: طب بصي متخلنيش ارميكي بإيدي بره البيت ده... رفعت: حبيبتي ليها نصيب هنا و مش هتمشي... ادهم طلع و ضرب رفعت و سوزان بتحاول تبعده... اسيل: خلاص يا ادهم... اسيل طلعت لادهم علي السلالم و كريم و باسم طلعوا لكن ادهم نازل ضرب في رفعت...
سوزان(بشر): ادهم... ادهم بص ليها، و لقي سوزان بتوقع اسيل من علي السلم، ادهم اتصدم. اسيل(بصريخ): ادهم... اسيل وقعت من علي السلم و دماغها اتفتحت و اغمي عليها، ادهم نزل جري وراها... ادهم(بخضة): اسيل حبيبتي اسيل ردي يا حبيبتي. ادهم: اسيل اسيل... ادهم شالها و راح علي المستشفي... عبدالرحيم(بحدة): سوزان اللي عملتيه ده ليه عقاب... سوزان: كان بيموت جوزي حبيبي... رفعت: خلاص يا روحي انا مسامحه.
نيرة: بنتي لو حصلها حاجة مش هيكفيني اني اقتلك يا سوزان. سامر: يلاا نروح وراهم... نيرة و سامر و احمد و صفية و عبد الرحيم ركبوا العربية... و ادهم كان خد اسيل و ركبها العربية و معاه باسم و غزل. و وراهم كريم و ليلي في عربيته... ادهم وصل للمستشفي... ادهم(بزعيق): دكتور انجزوا. ممرضة(بهمس): دي تاني مرة يجي بيها للمستشفي. ممرضة: اتفضل معايا... خدوا منه اسيل و الدكتور كشف عليها و ربط رأسها بشاش.
الدكتور: كدة علفكرة غلط عليها يا ادهم بيه كل شوية بتيجي المستشفي و تكون مجروحة شكل مختلف ده غلط عليها و علي جسمها و علي مناعتها. ادهم(بقلق): اسيل طيب دلوقتي عاملة ايه؟ الدكتور: مش هقدر اقول دلوقتي الخبطة كانت قوية علي دماغها و هي تحت المخدر و احنا هنعمل ليها اشاعة علي الجمجمة... ليلي(بخوف): طب هو ممكن يحصل اضرار ايه؟ الدكتور: فقدان ذاكرة، ارتجاج في المخ...
ادهم وقع علي الكرسي و حط وشه بين ايده و كان خايف و متوتر و قلقان علي اسيل. كريم: شد حيلك يا بطل هي هتبقي بخير... باسم: انا عارف اختي قوية و هتبقي احسن... غزل: اكيد يا حبيبي... نيرة(بخضة): بنتي حصلها ايه؟ سامر: مالك يا ادهم مالها حصلها ايه؟ عبدالرحيم(بزعيق): حصل ايه ردوا؟ الدكتور: لسة بعد الاشاعة. صفية: خلاص يا حبيبي هي هتبقي بخير... ادهم: لو حصلها حاجة مش هسيب سوزان في حالها. احمد: اهدي يا ابني...
-عند عدي و رحيق... عدي راح لمكان خالي من الناس و نزل من عربيته، و رحيق كانت مش عارفة تعمل ايه، و نزلت وراه. رحيق: عدي. عدي حضن رحيق جامد و قعد يعيط زي الاطفال... رحيق: خلاص يا حبيبي... عدي: امي اتجوزت يا رحيق و خلت منظري وحش قدام كل العائلة... عدي: امي مرجعتش ليا و لا احترمتني و لا احترمت بابا المتوفي يا رحيق... عدي: خلتني مكسور، مش هعرف ارفع وشي قدام الكل يا رحيق...
رحيق: انت معملتش حاجة علشان مترفعش وشك انت راجل يا رحيق و مفيش حد يقدر يخليك توطي رأسك، بس لازم نفكر الاول اهدي انت و هنفكر بهدوء. -و بعد فترة من الوقت... تليفون عدي رن... الخط اتفتح. كريم: عدي انت فين؟ عدي: ليه يا كريم؟ كريم: امك وقعت اسيل من علي السلم و احنا دلوقتي في المستشفي. عدي(بصدمة): ازاي كدة؟ كريم: بعدين يا عدي، تعالي لمستشفي(، ). عدي: تمام تمام... رحيق: حصل ايه؟ عدي: اركبي بس...
رحيق ركبت هي و عدي و عدي ساق بسرعة... رحيق(بخوف): حد حصله حاجة؟ عدي: اسيل في المستشفي... رحيق قعدت تعيط و عدي حاسس بالذنب لانه بسبب امه... عدي: وصلنا... رحيق نزلت جري و هي بتعيط... رحيق(بعياط): اسيل فين ردوا فين اسيل؟ نيرة: اهدي يا حبيبتي... عدي(بقلق): حصل ايه؟ ادهم مسك عدي من رقبته و زقه علي الحيطة... ادهم(بغضب): قسما بربي يا عدي لو اسيل حصلها حاجة امك مش هتأخد في ايدي ثانية، فاهم؟
رحيق(بخوف و عياط): حصل ايه؟ سيبه يا ادهم... ادهم بعد عنه و راح وقف جمب اوضة اسيل... باسم: اهدي بس يا ادهم مينفعش كدة... الدكتور: مدام اسيل بدأت تفوق... رحيق: هدخل اشوفها... الدكتور: اتفضلوا بس مطولوش. الكل دخل ما عدا عدي و ادهم... عدي: انا اسف يا صاحبي و الله مكنتش اعرف... ادهم: انت عارف ان اسيل حياتي يا عدي. -عند اسيل... عبدالرحيم: حمد لله بالسلامة يا حبيبتي... اسيل(و هي مغمضة عنيها): الله يسلم حضرتك...
الدكتور: مدام اسيل افتحي عينك... اسيل(بتعب): مش قادرة... الدكتور: طب حاولي معايا و افتحي... اسيل: لا مش قادرة... سامر: هي مالها؟ الدكتور: مش عارف و الله. ليلي: ازاي يعني؟ اسيل(بتعب): فين ادهم؟ احمد: نادي ادهم يا كريم... كريم: ادهم اسيل عايزاك... الدكتور: لو سمحت اخرجوا كلكوا... ادهم: اسيل مالها؟ رحيق(بعياط): مش قادرة تفتح عنيها... ادهم اتصدم جدا... ادهم(بصدمة): ي يع ن يا يه(يعني ايه؟! ).
ادهم دخل لاسيل وكان ماشي براحة و خايف... الدكتور: مدام اسيل حاولي افتحي كدة معايا. اسيل: كل ما احاول توجعني صدقني... ادهم(بدموع): حبيبتي حاولي. اسيل مدت ايديها لادهم و ادهم مسكها... اسيل: شكل في شخص هنا قلقان... ادهم(بدموع): انا اسف يا اسيل اسف جدا اني مقدرتش احميكي... اسيل: و شكل في شخص هنا حاسس بالذنب. اسيل: بص يا باشا و لا تضايق نفسك انا كويسة. ادهم: اسيل ده مش وقت هزار... اسيل: دكتور انت لسة هنا.
الدكتور: اه يا مدام... اسيل: طب المفروض اعمل ايه علشان الباشا ميقلقش. الدكتور: حاولي تفتحي عينك... اسيل بدأت تحاول تفتح عنيها و ادهم خايف اوي عليها. فتحت و غمضتهم بسرعة. و قعدت تكرر الحركة دي لمدة دقيقيتن و بعدين فتحت عنيها. اسيل: اهو فتحت عيني يا باشا. ادهم باس عنيها و عيونه دمعت، اسيل حطت ايدها علي خده... اسيل: انا جمبك و قاعدة علي قلبك متخافش. ادهم: بحبك... اسيل: و انا كمان... ادهم قرب من اسيل اوي...
الدكتور: ادهم بيه احنا هنا... ادهم(بهمس): ينعل ابو شكلك. ادهم(بعصبية): طب ما تمشي. الدكتور و الممرضة خرجوا... عبدالرحيم: ها يا ابني؟ الدكتور: تمام بس ادهم بيه طردنا... كريم: مبيضيعش فرص... ادهم: اه و يا ريت بقي الكل يمشي انا هجيب مراتي و نرجع. احمد: ماشي يا ابني... الكل مشي... ادهم: اتفضل علي شغلك يا دكتور... ادهم دخل لاسيل تاني و قفل الباب و نزل الستارة اللي علي الازاز... اسيل(بتوتر): عايز ايه؟
ادهم نام جمبها علي السرير و هي اتأخرت... ادهم: اسيل لو عايزاني اجبلك حقك من ام عدي معنديش مانع... اسيل: لا مش عايزة، و اصبر عليها. ادهم: كنت عارف انك هترفضي، بس انا مش موافق و هجبلك حقك يا حبيبتي... اسيل: لا يا ادهم بليز علشان خاطري... ادهم: لا يا اسيل. اسيل: طب يلا بقي خرجني علشان زهقت... ادهم: حاسة بوجع؟ اسيل: اه. ادهم: اسف. اسيل: متعتذرش... ادهم قوم اسيل و عدل ليها هدومها... ادهم: جاهزة؟ اسيل: اه.
ادهم مسك اسيل و اول ما فتح الباب الاوضة اتصدموا...
رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثلاثون
ادهم قوم اسيل و عدل ليها هدومها... ادهم: جاهزة؟ اسيل: اه. ادهم مسك اسيل و اول ما فتح الباب الاوضة اتصدموا... ادهم: انت ازاي هنا؟ تشارلي(بابتسامة خبث): هربت من رجالتك يا ادهم... اسيل: تشارلي احنا معملناش ليك حاجة. نزل مسدسك. تشارلي: لا يا اسيل... ادهم خبي اسيل ورا ضهره... ادهم(ببرود): اضرب... اسيل(بخوف): ادهم بليز بلاش مشاكل... ادهم: اضرب يا تشارلي لو راجل...
تشارلي اتعصب و لسة هيضرب بالمسدس ادهم في حركة بسيطة خد المسدس منه و وجهه ناحية تشارلي... ممرضة(بصريخ): الامن بسرعة... اسيل: ايوه بليز جيبي الامن... تشارلي: شكلك يا ادهم مش عايز تتعامل راجل لراجل. اسيل: ادهم متسمعش كلامه ده بيتوهك... و بعدين الامن جم و مسكوا تشارلي... ادهم: خدوه و انا هرجع ميهربش منكوا... شخص: حاضر يا بيه... ادهم: يلا يا حبيبتي... ادهم لقي اسيل واقفة و مش بتحرك... ادهم(بقلق): اسيل مالك؟
اسيل(بشرود): ادهم انا تعبانة. ادهم(بقلق): ليه بس يا روحي؟ اسيل: عيني وجعاني و رأسي و الجرح اللي في جمبي و مش قادرة امشي، و حاسة اني عايزة انام اوي... ادهم شال اسيل و اسيل نامت علي كتفه... ادهم: انا آسف... ادهم ركبها عربيته و ركب جمبها و وصلوا للقصر... ادهم مسك ايد اسيل و نزلها و دخلوا القصر... عبدالرحيم(بزعيق): اللي عملتيه يا سوزان هتتحاسبي عليه فاهمة، و هتعتذري لاسيل و لادهم كمان...
سوزان: لا مش هعتذر لحد... ادهم(بحدة): لا غصب عنك هتعتذري و لو اسيل مقبلتش اعتذارك ساعتها صدقيني هخليكي متسويش حاجة وسط كل الناس... عدي: اعتذري... سوزان: انت كمان عليا يا عدي انا امك... عدي(بعصبية): لاااا انتي مش امي فاهمة انا امي ماتت... رحيق(بهمس): اهدي يا عدي... رفعت: مش عارف انتوا مكبرين الموضوع ليه؟ ادهم(بغضب): وربي اقتلك و محدش يعرفلك طريق. ادهم: و انت يا كريم ازاي متقولش ان تشارلي هرب؟
كريم: انا معرفش اساسا... احمد: اعتذري يا سوزان. سوزان: ابدا. اسيل: اوف مليت، خلاص يا ادهم عايزة انام... ادهم: لا و مش قبل ما تعتذر... اسيل: بليز يا ادهم انا تعبانة... عبدالرحيم: خلاص يا ادهم خد مراتك و اطلعوا. عبدالرحيم: و لما نشوف اخرة الواد الصايع ده ايه... سوزان: ده مش واد صايع ده راجل. عدي: راجل بس بالاسم... نيرة: ايه ده هو فين باسم و غزل؟ رحيق: لا معرفش... ليلي: هما مش كانوا معانا... سامر: اتصلوا بيه...
ادهم: طمنونا... ادهم مسك اسيل و طلع لاوضته... كريم اتصل ب باسم، الخط اتفتح... باسم: الو يا كريم... كريم: انت فين يا ابني؟ باسم: المدام كان نفسها تأكل حلويات و كوارع و حاجات كدة... كريم: ماشي متتأخروش... باسم: في جديد؟ كريم: اسيل رجعت. باسم: تمام. كريم: غزل كانت بتتوحم... سوزان: يلا يا رفعت يا حبيبي نطلع فوق... عدي بصلها باحتقار و طلع علي اوضته... سامر: طب نستأذن بقي. احمد: انتوا قاعدين...
رحيق: لا علشان امتحاناتي قربت. ليلي: و انا كمان... رحيق و نيرة و سامر روحوا بيتهم... كريم: طيب استأذن انا كمان... كريم مشي... عبدالرحيم: اطلع ارتاح شوية. صفية: ماشي يا عمو... احمد: هروح اشتغل. صفية: لا يا حبيبي الشغل بقي متعب عليك اطلع ارتاح شوية... احمد: بس... صفية: يلا بس يا حبيبي... صفية و احمد طلعوا لاوضتهم...
-عند باسم و غزل... باسم: ارتاحتي... غزل: كان نفسي فيها اعملك ايه الله؟ باسم: لا متعمليش تعالي كليني بقي. غزل: ظريف اوي. باسم: شكرا... غزل: مش هتأكل؟! باسم: ابدا. غزل: دوق بس... باسم: غزل ابعدي عني و كلي بقي... غزل: براحتك انت الندمان... باسم: انجزي... غزل: اوف ماشي ماشي... غزل قعدت تأكل خلصت كل الاكل و باسم قرفان. باسم: يلا علشان هرجع... غزل: متتريقش بقي. باسم: لا و اتريق ليه؟
باسم دفع الحساب و خد غزل و روحوا الفيلا...
-عند ادهم و اسيل... اسيل: مالك بس يا ادهم؟ ادهم: مفيش يا اسيل. اسيل: يا حبيبي انا مش هينفع انا متقبلش اعتذارها او اعاند معاها لان عدي واقف اولا و ده يعتبر ذل ليه. ادهم: خلاص يا اسيل... اسيل: يا شيخ بقي فك... ادهم: نامي يا اسيل نامي... اسيل: لا... ادهم: عايزة ايه؟ اسيل: معرفش. ادهم: انا عارف... اسيل: ايه؟ ادهم(بمكر): هقولك متخافيش. اسيل(بخوف): لا مش بثق فيك. اسيل قامت تجري و هو جري وراها و...
-في الصباح الباكر... نيرة: ها يا سامر قررت الفرح امتي؟ سامر: هو يبقي يوم في اخر الاسبوع... نيرة: تمام يا حبيبي... رحيق: صباح الخير... نيرة: صباح النور يا روحي... سامر: صباح الخير يا لمضة... رحيق: ماشي ماشي... غزل: اهلين... رحيق: اهلا اهلا باللي خرجت تأكل من غيري... غزل: ده ابن اخوكي يا اختي... رحيق: ايه ده هو هيطلب و يتأمر من دلوقتي؟ غزل: شوفتي... نيرة: شدي حيلك يا روحي. غزل: شكرا يا طنط...
باسم: بتعاكسوا مراتي. غزل: يا شيخ اتنيل... باسم: كنت هدافع عنك يا بيبي. غزل: بتعصب من الكلمة دي. باسم: طب انا رايح شغلي لان بسبب ناس ها ناس واخدين بالكوا طبعا بقيت اقصر في شغلي... غزل: غور في داهية. باسم: ماشي بعد ما تولدي هنفخك... غزل: علي كدة بقي اتشرط براحتي و انا حامل... نيرة: طب افطر و بعدها روح شغلك... باسم: لو مكنتيش بس حلفتي... الكل قعد يضحك، و راحوا فطروا... باسم: عن اذنكوا، حد عايز حاجة؟
غزل: عايزة فراولة. باسم: ما في هنا... غزل: لا من البلد... باسم: روحي نامي يا حبيبتي... باسم سابها و مشي... رحيق: هطلع اكلم عدي و بعدين اذاكر... سامر: ماشي يا حبيبتي... رحيق طلعت و اتصلت بعدي... الخط اتفتح... رحيق: صباح الخير... عدي: صباح النور... رحيق: عامل ايه؟ عدي: تمام... رحيق: هتعمل ايه؟ عدي: هروح الشغل. رحيق: تمام، فطرت؟ عدي: لا و مش عايز. رحيق: تمام و انا مش هفطر... عدي: ملكيش دعوة بيا...
رحيق: لا هتأكل هأكل... عدي: ماشي يا رحيق، مع اني عارف انك كلتي بس ماشي... رحيق: ايه ده ايه الاحراج ده؟ عدي: ذاكري. رحيق: متكشرين يا كبير... رحيق قعدت تذاكر شوية...
-في القصر... عبدالرحيم: نادوا الولاد يفطروا... عدي: صباح الخير... صفية: صباح النور يا حبيبي... سوزان: حبيبي تحب احضرلك ايه؟ رفعت: اي حاجة من ايدك... سوزان(بضحك): حاضر يا روحي... عدي بصلهم هما الاتنين باحتقار و قعد كل... ليلي: صباح الفل... عدي: صباح الورد... احمد: ادهم فين؟ الخدامة: ادهم بيه امرني ان محدش يتصل بيهم او يطلع عندهم غير الخدم يدخلوا الاكل و ينزلوا... كريم: طول عمره بيلقط الفرص...
احمد: طالع صياد لابوه... عدي: ابنك بقي مهمل اوي في الشغل، ابنك بقي فاشل... صفية: براحته... عدي(بضحك): قولنا حاجة يا ست الكل... رفعت: قوليلي يا ليلي ايه اخبار كليتك؟ كريم(بحدة): ملكش فيه و ركز في الاكل... سوزان: في ايه يا كريم ده بيسألها عادي. كريم: و انا مش طايقه عندك مانع... رفعت: خلاص يا روحي... كريم: ليلي اطلعي ذاكري... ليلي: كدة كدة كنت هروح لرحيق هنذاكر سوا... كريم: تمام. تعالي يلا انا رايح الشغل...
عدي: خدني معاك... كريم و عدي و ليلي خرجوا... عبدالرحيم: تعالي يا احمد نشتغل شوية... احمد: حاضر يا بابا... عبدالرحيم: صفية اشرفي علي الغداء... صفية: حاضر يا عمو... عبدالرحيم و احمد دخلوا اوضة المكتب، و صفية قامت تشوف المطبخ... رفعت: هما مش بيحبوني يا روحي... سوزان: لا يا حبيبي ملكش دعوة بيهم... رفعت: بموت فيكي انا... سوزان: شكرا يا حبيبي.
-عند ادهم و اسيل... ادهم: يا بت قومي بقي... ادهم: يا بت هو انتي ايه؟ ده كله نوم قومي... ادهم(بصوت عالي نسبيا): اسيل قومي... اسيل كانت نايمة علي بطنها و مغطية جسمها كله بالبطانية، فشالت البطانية من علي وشها بس... اسيل: عايز ايه يا ادهم؟ ادهم: قومي يلا... اسيل: عشر دقايق... ادهم: اسيل قومي احسن و ربنا لاخليكي تقومي بطريقة متعحبكيش...
اسيل: لا يا ادهم و انا هكمل نوم و روح العب بعيد يا شاطر، انا عايزة انااااااااااااااااااااام... اسيل حطت علي وشها البطانية و كملت نوم... ادهم: يا بنت الناس قومي. اسيل: اوووووووف يا ادهم عايز ايه هعمل ايه لما اقوم يعني... ادهم: تأخدي دوش تقومي نفطر انا و انتي نتفرج علي فيلم كدة يعني... اسيل: عيل رزل و رخم... اسيل قامت جريت علي الحمام و خدت دوش، ادهم طلب الفطار يطلع ليه... اسيل دخلت اوضة الملابس...
- اسيل لبست بيجامة قطعة واحدة زي سلوبيتة بس قصيرة باللون الاسود و حمالة رفيعة و عبارة عن شورت و تي شيرت بس قطعة واحدة و لبست سلسلة فضي شيك و رفعت شعرها لفوق و حطت روچ بسيط و خرجت لادهم... اسيل: يلا علشان ننزل... ادهم: لو كنتي فاكرة اني هسمحلك تنزل باللبس ده تبقي غلطانة، و انتي مش هتنزلي من الاوضة دي طول اليوم... اسيل: نعم ليه! ادهم قرب منها و حاوطها بايده و قربها منه...
ادهم: لان بكل بساطة عايز اقضي اليوم معاكي انتي و بس. عايز اشوفك انتي و بس و مش عايز اشوف غيرك... اسيل: طب و هنأكل ازاي؟ ادهم: الاكل اهو... اسيل: طب يلا علشان جعانة... اسيل و ادهم راحوا علي الترابيزة و بدأوا يأكلوا و ادهم يفضل يمدح في اسيل... اسيل: طب و هنعمل ايه دلوقتي؟ ادهم: شوفي فيلم علي التلفزيون نتفرج عليه... اسيل: تمام... و في خدامين دخلوا خدوا الاكل و خرجوا... ادهم: عايزة تقعدي فين؟
اسيل: علي السرير... ادهم: تمام... ادهم و اسيل قعدوا علي السرير و ادهم ماسك اسيل و بيتفرجوا علي التلفزيون... اسيل: اعلانات، هغير القناة... ادهم: تمام براحتك... اسيل بدأت تغير في القنوات... اسيل(بفرحة): بسسسسس هو ده اللي هنتفرج عليه. ادهم: و يا تري ايه ده؟ اسيل(ببرائة): مسلسل... ادهم: مسلسل ايه؟ اسيل: مسلسل اشرح ايها البحر الاسود... ادهم: اوف يا اسيل ده تركي... اسيل: انا بحب البطل. ادهم: نعم بتحبي مين؟
اسيل: البطل، اوه لا يا ادهم حتى بتغير من الممثلين. ادهم: و لا كلمة خالص و غيري الزفت ده... اسيل: اوف ماشي... اسيل قعدت تغير في القنوات... اسيل: بس خلاص ايه رأيك؟ ادهم: هو انا قاعد مع بنت اختي يا اسيل... اسيل: ايه مبتحبهوش؟ ادهم: انتي عارفة انتي عمرك كام يا بنتي و لا هما كتبوكي في الشهادة غلط و لا في لغبطة و لا ايه بس... اسيل: انت مش بتحب سندريلا... ادهم: اسيل و النبي متحسسنيش انه معاايا طفلة...
اسيل رمت الريموت في وش ادهم... اسيل(بغضب طفولي): اتفرج انت بقي لوحدك، انت وحش بس كدة... اسيل لقت ادهم بيضحك... اسيل: متضحكش يا ادهم... ادهم(بضحك): لا ادهم ايه بقي قولي يا عمو ادهم... اسيل: رزل... اسيل لسة هتقوم مسكها و زقها تاني علي السرير... اسيل: ابعد... ادهم: لا... اسيل: انت مش عايز تتفرج علي اي حاجة خالص و الله حرام ايه ده... ادهم: خلاص يا ستي نتفرج علي الكرتون... اسيل: بجد... ادهم: اه بجد...
اسيل: شكرا يا ادهم... ادهم: لا قولنا عمو ادهم... اسيل(بقرف): ابعد يا ادهم... ادهم: مالك؟ اسيل زقت ادهم و قامت بعيد عنه... اسيل: مش عارفة... ادهم: مالك حسيتي بايه؟ اسيل: اول ما قربت عليا حسيت بقرف، معرفش ليه. اسيل: بليز متزعلش مني يا ادهم... ادهم(بضيق): براحتك يا اسيل، لو مش عايزة نكمل اليوم مع بعض و عايزة تنزلي غيري و انزلي... اسيل: يا ادهم. ادهم: انا ورايا شغل...
ادهم دخل اوضة المكتب و كان مضايق جدا، و اسيل قاعدة مش عارفة تعمل ايه... اسيل حاولت تفتح المكتب بالباسورد القديم مفتحش... ادهم: عايزة ايه؟ اسيل: افتح الباب. ادهم فتح الباب من عنده و لما اسيل دخلت مودهاش اهتمام... اسيل: يا ادهم بليز يعني متزعلش الله... ادهم: مفيش حاجة يا اسيل... اسيل قربت و قعدت علي رجله و حاوطت رقبته بايديها... اسيل: و الله يا ادهم معرفش حصل ايه... ادهم: خلاص يا اسيل...
اسيل: طب يلا نتفرج علي اللي انت عايزه... ادهم: لا روحي انتي... اسيل: بليز يا ادهم... ادهم: يا ربي يا اسيل، ورايا شغل... اسيل: انا اهم من الشغل يا ادهم... ادهم: بس الشغل مهم برضو... اسيل قامت من علي رجله بغضب... اسيل: براحتك يا ادهم... اسيل خرجت من اوضة المكتب و قعدت علي السرير. و ادهم قعد شوية و خرج... ادهم: مجنونتي زعلانة ليه؟ اسيل ودت وشها الناحية التانية بغضب و ربعت ايدها... ادهم: لا دي غضبانة كمان...
ادهم: طب انا جايبلك حاجة بسيطة. اسيل لا رد. ادهم: شيكولاتة اهو زي ما بتحبي... اسيل لا رد... ادهم: خلاص بقي... اسيل: لو مكنتش حلفت... ادهم و اسيل قضوا باقي اليوم بيضحكوا و يهزروا...
-عند رحيق و ليلي... رحيق: باي للمذاكرة... ليلي: اهلا بالمياصة... غزل: ده انا اعلقكوا، بتعملوا ايه؟ رحيق: بنرقص تيجي. غزل: و الله نفسي... ليلي: ارقصي خفيف... و البنات قعدوا يهيصوا... رحيق: هش هش هش، عدي... الخط اتفتح... عدي: بتعملي ايه؟ رحيق: ها، بذاكر و بجتهد... عدي: مش مصدقك. رحيق: عدي اكيد مش هكدب. عدي: تمام بس لما اجي بقي هسألك ذاكرتي ايه. رحيق: عادي و لا يهمني... عدي: ماشي يا رحيق. رحيق: اوف يلا نكمل...
-في القصر... صفية: هما بيعملوا ايه ده كله فوق؟ احمد: عرسان جداد يا صفية... صفية: ده يعتبر عدي 3 شهور علي جوازهم... عبدالرحيم: سيبيهم براحتهم... رفعت: هاي... عبدالرحيم: و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته... رفعت: اومال فين البنات؟ احمد: ملكش فيه... ادهم(و هو نازل من علي السلم): مساء النور... اسيل نزلت جري قبله... اسيل: وحشتوووووووووووووني... احمد: في ايه يا بنتي؟
اسيل: الوحش ده كان حابسني في اوضتي طول اليوم... ادهم: لا و النبي... عبدالرحيم: يا حبيبتي هو بيحبك... ادهم: شوفتوا كنت بحاول اجيب ولاد قبل ما نكبر احنا الاتنين... اسيل بصتله بصدمة و احراج... اسيل(باحراج): متصدقهوش. ادهم: اه خليكوا واثقين... صفية: يا رزل خف شوية علي البنت... اسيل: قوليله يا طنط... رفعت: هاي... احمد(بهمس): هو ده مش وراه غير هاي... اسيل: فين الباقي؟ وحشووووووووني... عدي و كريم: مساء النور...
ادهم: اهلا، اخبار الشغل؟ عدي: بيسلم عليك و بيقولك ابقي روح سلم عليه شوية... اسيل: دايما بقوله اهتم بشغلك، بس هو بقي مهمل. اسيل(بغرور): انا اي حد يشوفني ينسي اي حاجة حواليه... ادهم: لا و النبي... اسيل: طبعا يا ابني في ايه؟ عندكوا شك... عبدالرحيم: لا الصراحة... اسيل: شوفت... سوزان: حبيبي قلقت عليك... رفعت: انا اهو يا حياتي... سوزان: طب تعالي نخرج... رفعت: تمام يا روحي. رفعت: هطلع اغير...
سوزان: براحتك يا روحي... رفعت طلع علشان يلبس، و الباقي قعد يتكلم... ادهم: ايه اخبار اخر صفقة؟ عدي: متخافش في ضهرك رجالة... ادهم: عارف يا ابني. احمد: انا بقول بقي اريح انا شوية... ادهم: براحتك يا بابا. عدي: سؤال بس هتجوز امتي؟ كريم: اه و انا و انا... اسيل: هتبيضوا و تتجوزوا... ادهم: ايه رأيك يا جدو اخر الاسبوع؟ عبدالرحيم: تمام، موافق...
-في الفيلا... ليلي: همشي انا تمام... غزل: تعالي و نروح لاسيل شوية... رحيق: اه يلا... و التلات بنات لسة بيفتحوا الباب لقوا شخص واقف قدام الباب... غزل: نعم؟ شخص: فين مدام غزل؟ غزل: انا. شخص: الحاجة دي من باسم بيه لحضرتك... غزل(بفرحة): ليا انا؟ غزل فتحت الحاجة لقت الفرراولة اللي هي طلبتها... رحيق: يا سلام علي الناس اللي بتجيلها فراولة... نيرة: مالكوا يا حبايبي في ايه؟
غزل: باسم جاب ليا الفراولة اللي كنت عايزاها... نيرة: رينا يخليه ليكوا... تليفون غزل رن... الخط اتفتح... غزل: شكرا اوي اوي اوي يا باسم... باسم: كل مطالبك اوامر يا قلب باسم... غزل: شكرا... باسم: بحبك. غزل: و انا كمان... ليلي: يلا بقي... رحيق و ليلي و غزل راحوا للقصر... اسيل: قلوووووووووب... رحيق: وحشتيني... و البنات قعدوا يحضنوا بعض و يتكلموا... ادهم: يلا يا اسيل... اسيل: هنعمل ايه؟
ادهم: انا خرجتك فسحة اهو يلا نطلع اوضتنا تاني... اسيل: لا لا، انت بتفضل تزعق و تعمل حاجات زيك كدة... ادهم(بمكر): بعمل ايه؟ اسيل: معرفش بس غور يا ادهم من وشي... ادهم شال اسيل و طالع علي السلالم... اسيل: بليز مش قادرة و مش عايزة انام دلوقتي عايزة اقعد مع اخواتي... ادهم: لا... و الكل قعد يضحك علي منظر اسيل... ادهم: احنا بس هنام... اسيل: مش عايزة انام الله. ادهم: اسمعي الكلام يا اسيل...
اسيل لفت ضهرها و نامت علطول... ادهم: اسيل اسيل، و قال مش عايزة تنام قال... ادهم نام جمبها و حضنها...
-ادهم: اسيل اسيل... اسيل: ايه يا ادهم؟ ادهم: قومي شوفي عيالك يا هانم... اسيل: مليش فيه مش انت ابوهم... ادهم: سجي بتعيط يا اسيل... اسيل: انت السبب روح سكتها... اسيل: انا غلطانة اني عرفتك ينعل ابو شكلك ينعل ابو الجواز علي اللي عايزين يتجوزوا و ينعل ابو الخلفة علي اللي عايزين يخلفوا. مراد: هو ادهم كان جابرك و لا ايه؟ اسيل: و ينعل ابو شكلك يا مراد... مراد: طب قومي يا اختي صحي بنتك...
اسيل: لا روح صحيها انت او خلي ابوك... مراد: ادهم مشغول مع سجي. قومي يا اسيل... اسيل: ادهم حاف و اسيل حاف، احترم نفسك ياض انت... مراد: لا... اسيل قامت من علي السرير و شالت مراد من التي شيرت بتاعه... اسيل: احترم نفسك ياض... ادهم(بزعيق): اسيل تعالي شوفي بنتك اوف... اسيل: حااااااااااااضر ينعل ابو اللي اتجوزوا... اسيل خرجت من اوضتها و نزلت خدت سجي من ادهم و اول ما شالتها البنت سكتت...
ادهم: اه يا بنت الجذمة مش عايزة تسكتي معايا و بتسكتي مع امك... اسيل: ايه الالفاظ دي و احترم نفسك و متشتمنيش... بنت: بابي مامي... مراد(ببرود): اهي الدلوعة جت... ادهم: تعالي يا حبيبة قلب بابي... اسيل: سيدرا... سيدرا: نعم يا مامي. اسيل: يلا البسي علشان مدرستك... سيدرا: بابي هيوديني صح؟ ادهم: اه يا قلب بابي... مراد: دلعك ده هيبقي اخره مياصة و قلة ادب... اسيل: ياض احترم نفسك و اتكلم مع ابوك عدل...
ادهم: سجي نامت دخليها اوضتها... اسيل: تمام... ادهم: يلا يا بطل علي اوضة الملاكمة... مراد: يلا بينا... اسيل: سيدرا تعالي ورايا... اسيل شالت سجي و طلعت علي اوضة مليانة لعب اطفال و اوضة شيك اوي. و حطت سجي مكانها و خرجت... سيدرا: هو احنا ليه بنصحي من 6 الصبح اوف مشفتش كدة... اسيل: بت يا لمضة انتي ولا كلمة و ورايا... اسيل: اعتمدي بقي علي نفسك تلبسي نفسك... سيدرا: هحاول... اسيل لبست سيدرا لبس مدرسة و نزلتها...
اسيل: تعالي نتفرج علي ابوكي و اخوكي... اسيل: مين اللي كسب؟ ادهم: عندك شك في قدرات جوزك و لا ايه؟ اسيل: طيب... مراد: بس متنكرش اني بلعب كويس... ادهم: واخد غرور امك... اسيل: واضح واضح، و هو واخد برودك عادي يعني... ادهم: هطلع اغير. يلا يا بطل روح غير. مراد: تمام... مراد طلع و لبس هدومه... ادهم(بهمس): مش هتيجي دور كدة... اسيل: لا... ادهم: جبانة و بقيتي ضعيفة خلاص... اسيل(بغيظ): سيدرا حبيبتي روحي جهزي شنطتك...
سيدرا: حاضر مامي... اسيل بحركة غدر ضربت ادهم بوكس في وشه... ادهم: احنا فينا من الغدر يا اسيل... اسيل: لا كنت بس بثبتلك اني مش ضعيفة و لا حاجة. ادهم: تمام... ادهم في حركة سريعة قيد حركة اسيل و وشه قريب من وشها... اسيل: ابعد يا ادهم... ادهم: لا. اسيل: يا ا... ادهم مخلهاش تكمل كلام... اسيل: عيل رزل وسع... ادهم بعد عن اسيل، اسيل قامت من علي الارض... اسيل: مش هتتغير مهما كبرت مش هتتغير...
ادهم: خديني معاكي اغير يا بنتي علشان الشغل. ادهم و اسيل لبسوا... اسيل: انا كدة هضطر اخد سجي معايا... ادهم: قولتلك جيبي مربية... اسيل: اه شكلك مستغني عن عمرك و عمرها... مراد: يلا و بطلي غيرة و شك يا اسيل... اسيل: احترم نفسك يا مراد... اسيل طلعت جابت سجي و شنطة البيبي و شالتها و نزلت... سيدرا: يلا يا بابي نتصور... ادهم: يلا... ادهم وقف و حضن اسيل و هي شايلة سجي و مراد و سيدرا واقفين جمبهم...
اسيل اتقلبت في نومها و ادهم لاحظ ضحكتها اللي واصلة لغاية ودانها و عرف انها بتحلم حلم جميل اوي...
رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والثلاثون
-في الصباح الباكر... ليلي: ماما لا يعني لا... عدي: ليه بس يا ليلي؟ ليلي: مليش فيه كدة هنتشتت عن الامتحانات. عدي: يا ستي سيبي الموضوع ده علينا ابوس ايدك. ليلي: لا يا عدي... صفية: يا حبيبتي احنا بقالنا كتير مفرحناش... ليلي: و اسقط بقي. استنوا شهر الله... عبدالرحيم: انا مش هجبرك يا روحي براحتك... عدي: ده ظلم ابوس ايدك عايز اتجوز... احمد: يا ابني الجواز مشقة... صفية: نعم نعم...
احمد: هو احنا جوازنا اي جواز و لا ايه؟ صفية: بحسب... سوزان: هاي. رفعت: هاي يا جماعة... عبدالرحيم: يلا علشان نفطر قبل ما نفسنا تتسد... احمد: حد يصحي ادهم و اسيل... الخدامة: فاقوا يا فندم و نازلين...
-عند ادهم و اسيل... اسيل صحيت قبل ادهم و خدت دوش و خرجت لادهم... اسيل: ادهم ادهم يلا قوم... ادهم: ايه يا اسيل؟ اسيل: يلا علشان الشغل... ادهم مد ايده لاسيل و اسيل مسكت ايده و قعدت جمبه... ادهم: نامي... اسيل نامت جمب ادهم و ادهم حضنها و قعد يلعب في شعرها... ادهم: كنتي بتحلمي بأيه امبارح؟ اسيل(بصدمة): انت عرفت منين اني حلمت... ادهم: لا و كمان كان حلم حلو... اسيل: عرفت ازاي رد عليا...
ادهم: كنتي بتحلمي بايه؟ اسيل: اوف ماشي، حلمت باننا خلفنا مراد و سجي و سيدرا و كنا عايشين في فيلا لوحدنا و عايشين براحتنا و الولد كان شبهك واخد نفس لون عيونك و برودك، و سيدرا كانت الدلوعة بتاعتنا. و سجي كانت بتسكت في ايدي انا بس... ادهم: حلم جميل... اسيل(بفرحة): اوي. كنت مبسوطة اوي... ادهم: بحبك... اسيل: و انا كمان، و يلا قوم علشان نفطر و نروح شغلنا...
ادهم قام و دخل الحمام بتاعه. و اسيل دخلت اوضة الملابس. - اسيل لبست بنطلون جينز و تي شيرت ابيض و جاكت زيتي و صندل زيتي و سيبت شعرها و لبست ساعتها و حطت البرفيوم بتاعها و حطت مكياج بسيط... ادهم: مزة، و غمز ليها... ادهم دخل اوضة الملابس، و اختار بدلة باللون الزيتي و لبس ساعته و جذمته و حط البرفيوم بتاعه. اسيل: انت كدة بتقلدني صح؟ ادهم: عندك مانع؟ اسيل: براحتك يا كبير... ادهم: يلا.
ادهم مسك ايد اسيل و نزلوا للكل تحت... عدي: صباح الفل... اسيل: صباح الخير... ادهم: صباح الخير... رفعت(بانبهار): ايه الجمال ده؟ ادهم(بغضب): بص قدامك علشان مشلش عيونك... سوزان: خلاص. ادهم: تعالي يا اسيل نأكل... ادهم و اسيل قعدوا و الكل بدأ يأكل، و بعدين اسيل بدأت تعطس مرة اتنين تلاتة اربعة... ادهم: ايه يا بنتي؟ اسيل: مش عارفة شكلي خدت برد، آه منك لله... ادهم: هو انا عملتلك حاجة.
اسيل: من ساعة ما عرفتك و انا بقت بتحصل حاجات غير اللي انا متعودة عليها... ادهم: زي مثلا... اسيل: اقل حاجة لما كنت بصحي كنت لازم اشرب نسكافيه و حاجة خفيفة، لكن دلوقتي اهو بصحي عليك انت... ادهم: انا احلي من النسكافيه... اسيل: يا عم انا كنت راضية بالنسكافية... عدي: قصف جبهة... ادهم: خليك في حالك يا عدي و كل... ليلي: ادهم انا مش موافقة اتجوز اخر الاسبوع... ادهم: براحتك يا روحي...
اسيل: يا بنتي المفروض عطست تصلي استخارة او نعمل قرعة... ادهم: شوفي يا ليلي براحتك... عدي: ابوس ايديكوا عايز اتجوز... ادهم: تتجوز علشان يتنكد عليك كل شوية... اسيل(بصدمة): انا بنكد عليك كل شوية يا ادهم... ادهم: و حياتك كل ثانية... اسيل(بعصبية): طيب شوف بقي مين اللي هيتكلم معاك تاني و لا مين اللي هيعبرك بس... رفعت: ملكش حق يا ادهم في حد يزهق من القمر دي. اسيل(بسخرية): شكلك مش مسيطرة يا مدام سوزان.
احمد: يلا يا صفية... عدي: طبعا ما انت خدت اجازة من الشغل و خارج و طالع مع مراتك... صفية: لا انت صعبان عليا اوي يا عدي. عدي: طب ما تجوزوني و النبي... عبدالرحيم: امشوا علشان الواد هيجبلي جلطة... اسيل: انا راحة الشغل... ادهم: يلا اوصلك... اسيل: تمام... عدي: يستحسن تيجي الشركة علشان قرفت انا و كريم... ادهم: متنساش ان انا اللي هشيل الشركة بعد جوازك انت و الزفت كريم و انتوا حضراتكوا بتقضوا شهر العسل.
اسيل: قصف جبهة... ليلي: خدوني في طريقكم. ادهم: لا... اسيل: ليه يا رزل؟ ادهم: عايز استفرد بمراتي عندكوا مانع. اسيل: ادهم انا راحة بعربيتي... ادهم: يلا قدامي يا اسيل... اسيل: رخمممممممممم... ادهم: شكرا... ادهم خد اسيل و ركبها العربية و بدأ يسوق... عدي: اسمعوا بقي هتجوز لاما هخطف البت بس. عدي: يلا يا بت اوصلك... ليلي: اتكلم باحترام... عدي: تعرفي لو وافقتي اننا نتجوز اخر الاسبوع هعملك اي حاجة تعوزيها...
ليلي: خليني انجح في الامتحانات... عدي: بصباع رجلي الصغير و ربنا... ليلي: برضو لا... عدي: طب قدامي علشان منفخكيش... ليلي و عدي مشيوا و قابلوا كريم... كريم: اهلا يا باشا... عدي: عقل مراتك و خليها توافق اننا نتجوز اخر الاسبوع... كريم: هو احنا لسة هناخد الاذن... ليلي: لا و النبي ازاي بقي؟ كريم: زي السكر في الشاي. كريم: انتي راحة فين اساسا؟ ليلي: هجيب محاضرات من الجامعة...
كريم: مفيش خروج ارجعي لجوا و انا هروح اجيبها. ليلي: بس. كريم: اسمعي الكلام. ليلي: رزل منك ليه... عدي: مسيطر يا باشا. كريم: يلا علشان الشغل. كريم و عدي ركبوا عربيتهم و راحوا للشركة...
-في الفيلا... باسم: يا بنتي عدي محلفني اني ما اسيبك الا لما توافقي... رحيق: قوله لا يعني لا... باسم: يا بنتي فكري و اهدي كدة اعقلي. رحيق: لا... غزل: الصراحة عندها حق يا باسم فاضل شهر علي الامتحانات... باسم: سيبيني اقنعها يا شيخة... رحيق: لا يا باسم... باسم: بصي بقي هو الفرح اخر الاسبوع خلص الكلام. رحيق: يا ماااااااما... باسم: امك و ابوكي سافروا امريكا يخلصوا حاجة و راجعين علي الفرح...
رحيق: لا مستحيل لا مش هتجوز بس... باسم: انا رايح الشغل جتكوا نصيبة... باسم سابهم و مشي، و رحيق و غزل قاعدين بيتكلموا...
-في عربية ادهم و اسيل... ادهم: مبسوطة؟ اسيل: لا... ادهم(بخوف بسيط): ليه؟ اسيل: اصلي نكدية و بنكد علي جنابك... ادهم: انتي لسة فاكرة؟ اسيل: و دي حاجة تتنسي... ادهم: يا بت كنت بهزر، هو في احلي و اجمل منك اساسا. اسيل: مبأكلش بالكلام ده... ادهم: طب فكي بقي... اسيل: لا... ادهم: بحبك... اسيل: لا... ادهم: اوف يا اسيل خلاص بقي فكي... اسيل: انت عيل رزل و كمان مش عايز تصالحني و تتعب شوية...
ادهم: يا بنتي انتي بتزعلي علي حاجات تافهة... اسيل: قصدك ان انا تافهة... ادهم: يا رب، مش قصدي يا اسيل... اسيل: اقف يا ادهم احنا وصلنا... ادهم: مش هسيبك الا لما تفكي... اسيل: لا و انا هنزل... اسيل حاولت تفتح الباب لقته مقفول... اسيل(بعصبية): افتح يا ادهم الباب... ادهم: لا لما تفكي... اسيل: مش هفك، و خلينا قاعدين كدة بقي... ادهم: معنديش مانع...
ادهم: و طالما معندكيش مانع انك متروحيش الشغل بقول نطلع علي اي فندق نعيش حياتنا... اسيل: لا... ادهم: خلاص فكي و روحي الشغل. اسيل(بضحكة صفراء): كدة كويس و لا ابين سناني اكتر... ادهم: اسف... اسيل: باي... اسيل باسته من خده و ادهم شدها لحضنه... ادهم: خلي بالك من نفسك و لما تخلصي اتصلي بيا. اسيل: تمام، و انت كمان. اسيل نزلت و دخلت للجريدة، اما ادهم راح علي شركته... اسيل دخلت بكل ثقة الجريدة لكنها وقفت لما سمعت.
صحفية(بهمس): بيقولوا انها عشيقة ادهم الشافعي. صحفية(بهمس): و بيقولوا كمان انها ضحكت عليه و بتعمل ده كله علشان تأخد فلوسه... صحفي(بهمس): بس هي ليها اسمها برضو و من عائلة كبيرة مش محتاجة للفلوس... صحفية(بهمس): البحر بيحب الزيادة و هي طماعة و مغرورة وشايفة نفسها علينا... صحفي(بهمس): ممكن... صحفية(بهمس): ده حتى انا هنا شوفتها كانت بتبوس ادهم الشافعي... اسيل(ببرود): خلصتوا؟! الكل اتصدم و ارتبك و اتوتر...
اسيل(ببرود): بس اللي انتوا متعرفهوش اني ابقي مدام ادهم الشافعي، يعني انا و ادهم بتربطنا علاقة شرعية، و كلامكوا بالنسبة ليا في الهواء... اسيل سابتهم في صدمتهم و كملت مشي بكل برود و ثقة... زينات: اسيل اخيرا شوفناكي... اسيل: اهو يخرب بيت الجواز و سنينه... طارق: عاملة ايه يا اسيل؟ اسيل: بخير، اخباركوا وحشتوووووني... زينات: مش هتتغيري... اسيل: انه انا اسيل الجارحي.
طارق: طب يلا ده في مقالات كتير و مواضيع لازم نناقشها... اسيل: يلا بينا.
-عند ادهم... ادهم نزل بكل ثقة و وقار، و دخل ببروده المعتاد و طلع لاوضة مكتبه... ادهم: دانا عايز كل الملفات اللي انا اهملتها في الفترة اللي فاتت... دانا: تمام يا فندم، تؤمر بحاجة تاني؟ ادهم: فنجان قهوة بس اظبطيه... دانا: حاضر... دانا لسة هتمشي بس ادهم وقفها... ادهم: دانا انتي فعلا هتتجوزي كمان تلات ايام... دانا(بحرج): اه يا فندم كنت هقدم استقالتي بليل... ادهم: ليه؟
دانا: علشان حضرتك مش هتقبل اني اخد اجازة. ادهم: لا خالص اسبوعين يكفوا... دانا(بفرحة): و النبي؟ ادهم: هو انا كنت ماسكها للدرجة دي. دانا: لا مش اقصد يعني هو... ادهم: و لا يهمك، عموما اجهزي و تأخدي اجازة من بكرة، و اختاري بنت تبقي محل ثقة مكانك... دانا: طب ممكن اطلب من حضرتك طلب؟ ادهم: اكيد اتفضلي. دانا: ممكن تيجي تحضر الفرح؟ ادهم: اكيد...
دانا(بدموع): شكرا شكرا لحضرتك جدا انا اساسا مقطوعة من شجرة و مش عندي اخ و بجد بشكر حضرتك انك هتيجي... ادهم: ايه ده ايه ده اومال انا روحت فين؟ دانا: تشكر يا فندم... ادهم: فندم ايه بقي انا زي اخوكي. دانا: شكرا. ادهم: جبتي فستان الفرح؟ دانا: هأجر... ادهم: لا متأجريش بكرة هيكون في فستان قدام بيتك... دانا: بس... ادهم: انا اخوكي فاهمة، و يلا بقي علي شغلك و جيبي القهوة... دانا: شكرا... ادهم: يلا...
ادهم رجع مكتبه و بدأ يشتغل و هو مبسوط... و بعدين طلع تليفون و اتصل باسيل... الخط اتفتح... ادهم: وحشتيني... اسيل: شكرا... ادهم: عاملة ايه؟ اسيل: تمام، و انت؟ ادهم: بخير، اخبار الشغل ايه؟ اسيل: نايم... ادهم: ازاي؟ اسيل: انا عايزة انام فعلشان كدة خليت الشغل ينام... طارق(بصوت عالي): الحقي يا اسيل... اسيل(بخضة): في ايه يا طارق؟ طارق: البنت نورا كاتبة مقال عنك انتي و ادهم و بتقول انك عشيقته و انك بتضحكي عليه...
ادهم: في ايه يا اسيل؟ اسيل(بغموض): اقفل مفيش حاجة... ادهم: اسيل... اسيل قفلت التليفون و قامت راحت ناحية مكتب نورا، و ادهم مش بيضمن تصرفات اسيل نزل ركب عربيته و راح بسرعة علي الجريدة... اسيل(بهدوء): هو مش انا قولتلك ان ادهم يبقي جوزي و لا انتي مبتفهميش... نورا(باستفزاز): و الله هو لو كان جوزك كان قال، و كمان ادهم بيه لما يجي يتجوز هيعمل فرح كبير تتكلم عنه مصر كلها...
اسيل(بحدة): ملكيش فيه انا و جوزي براحتنا نعمل فرح منعملش مش مشكلتك، و ابعدي عني انا و ادهم علشان مخلكيش عبرة لمن لا يسوي... نورا: لا مش هبعد... اسيل(بهصبية): يا بت هجيبك من شعرك افرمك تحت رجلي... نورا(باستفزاز): متقدريش، لو تقدري وريني شطارتك... زينات: خلاص يا اسيل، خلاص يا نورا... اسيل(بغيظ): جنيتي علي نفسك يا مستنقع الزبالة انتي...
اسيل قربت من نورا و مسكتها من شعرها و لفت بيها المكتب كله و نازلة فيها ضرب، و الامن حاول يتدخل بس مش عارفين، لان نورا و اسيل كانوا ماسكين في بعض جامد... و بعدين اسيل لقت اللي بيشلها من وسطها و رفعها من علي الارض و هي بترفص برجليها... اسيل(بعصبية): سيبني... ادهم: اسيل اهدي، حصل ايه؟ اسيل(بعصبية): الحيوانة دي بتقول اني عشقيتك... ادهم(بحدة): الكلام ده صح؟
نورا(بخوف): انا انا كنت بك تت ب م قا ل و و كنننت يع ن ي ا نك تت كلم يع ن يتط لع ف يحوار تن نفي الق كك رة(انا كنت بكتب مقال و كنت يعني انك تطلع تتكلم في حوار تنفي الفكرة)... اسيل: قلبتي كتكوت مبلول يعني... ادهم نزل اسيل و قرب من نورا ضربها قلم، كل اللي كان موجود اتصدم و خاف و اسيل كانت مصدومة شوية... اسيل: خلاص يا ادهم...
ادهم(بحدة): انتي مطرودة من الجريدة دي و من اي جريدة تانية و كارنية الصحافة هيتلغي فاهمة... نورا: بس... ادهم: قولت اللي عندي... ادهم مسك ايد اسيل و راح علي اوضة المدير... ادهم: اخرج بره... المدير خرج بسرعة و خوف... ادهم: انتي كويسة؟ اسيل: اه اه... و بعدين ادهم قرب من اسيل لقي جروح بسيطة تحت رقبتها... ادهم(بغضب): وجعينك؟ اسيل: يعني شوية... ادهم حضنها و مسك فيها جامد و اسيل بادلته حضنه...
اسيل: ايه اي ابني هنقضيها طول اليوم واقفين و بنحضن بعض... اسيل بعدت عن حضن ادهم و ادهم بص لاسيل بتعمق... اسيل: النظرة دي مش مطمئنة... ادهم: اسيل انا عايزك تسيبي الشغل... اسيل(بدون تفكير): لا طبعا... ادهم: اسيل الشغل ده خطر عليك و كمان سمعتي كلام الناس... اسيل: و انا مش هوقف شغلي علشان خاطر كلام تافه... ادهم: اسيل هتوقفي شغل غصب عنك...
اسيل: انت لما اتجوزتني اتجوزتني و انا بشتغل. و انا معنديش استعداد اخسر شغلي علشان اي حاجة. ادهم: لكن عندك استعداد انك تخسريني. اسيل: لك ادهم انت بتقارن نفسك بالشغل انت مجنون... ادهم: اخر كلام يا اسيل... اسيل: اكيد يعني مش هسيب شغلي... ادهم: لا اما انا لا اما الشغل يا اسيل... اسيل(بصدمة): ده الموضوع بجد بقي. ادهم: اختاري. اسيل: انت مجنون؟ ادهم: قرارك هتديهولي النهاردة بليل يا اسيل.
ادهم ساب اسيل و مشي. و اسيل وقعت علي الكرسي اللي في الاوضة و حست بدوخة و كان هيغمي عليها بس اتماسكت... اسيل قامت و دخلت اوضتها و قعدت تشتغل في صمت من غير و لا كلمة...
-في القصر... عبدالرحيم: ها يا بنات قراركوا ايه؟ رحيق: يا جدو مستقبلنا الله... ليلي: هو هيخليني اشتت انتباهي و خصوصا انه فاضل شهر... عبدالرحيم: انا ضامنلكوا انكم تنجحوا. صفية: يلا بقي يا بنات عايزين نفرح... رحيق(بتردد): ماشي... ليلي: لكن و ربنا لو منجحتش لاصورلكوا قتيل. غزل: اخيرا هنفرح... صفية: لسة فاضل الفساتين و الميكب و القاعة... سوزان: اهلا يا جماعة... رفعت: مبروك علي الفرح...
عبدالرحيم: وجودك مش مرحب بيه في الفرح... سوزان: بس ده جوزي و لازم يجي... عدي: و لا وجودك انتي كمان مرحب بيه... سوزان(بصدمة): عدي انت مش عايزني احضر فرحك... عدي: اه و يا ريت تمشي من هنا لاني مش طايق اشوف وشك... سوزان طلعت جري علي اوضتها و رفعت وراها... عدي: رحيق ليلي دول المحاضرات اللي انتوا محضرتوهاش... رحيق: تمام يا حبيبي... ليلي: عندنا خبر حلو ليك... عدي: قولي... رحيق: وافقنا علي الجواز...
عدي(بفرحة): احلفي... عدي شال رحيق و لف بيها شوية... عدي(بفرحة و دموع): اخيرا هتبقي ملكي كمان يومين... ليلي: اه بس وسع بقي لانه فاضل حاجات كتير. عدي: هسيبكوا براحتكوا... احمد: انشف ياض، ده و انا بتجوز صفية مكنش فارق معايا... صفية: لا و الله... احمد(بارتباك): اكيد يعني يا حبيبتي لا... عدي: اهلا يا بطل... عبدالرحيم: مفيش اخبار عن فردوس؟ احمد: لسة يا بابا زي ما هي... عبدالرحيم: ربنا يشفيها... الكل: آمين.
تسريع احداث بسيط... اسيل خلصت شغلها و خرجت و هي بتتكلم مع زينات لقت ادهم راكب عربيته و مستنيها... اسيل(لنفسها): اطنشه. اسيل(لنفسها): لا اركبي و اتعاملي عادي ده كان كلام وقت غضب... اسيل: باي يا زينات اشوفك بكرة... زينات(بضحك): تمام يا مزة. اسيل راحت ركبت بصمت جمب ادهم و ادهم طلع بعربيته... اسيل(و هي بتحاول تفتح كلام): اخبار الشغل؟ ادهم(بهدوء): افهم من كدة انك قررتي تسيبي الشغل؟
اسيل: ادهم انت قولت الكلام ده وقت غضب صح؟ ادهم: لا يا اسيل، انا واعي للي قولته انا او الشغل. اسيل: ادهم انت ازاي تقارن نفسك بالشغل؟ ادهم: شكلك لسة عند موقفك... اسيل: و يا تري بقي هنطلق و لا هيحصل ايه؟ ادهم: ايوه هنطلق. اسيل(بصدمة): انت اتجننت رسمي... ادهم: براحتك...
اسيل: و انا بختار الشغل يا ادهم. لاني لو اختارتك ممكن بعد كدة تخيرني بينك و بين اي حاجة و هتستخدم حبي ليك نقطة ضعفي، و انا مش هسيب شغلي يا ادهم و اللي انت عايزه اعمله... ادهم كان مصدوم من انها فضلت الشغل عليه... ادهم: ده اخر كلام... اسيل(و هي بتحاول تطلع صوتها): اه اخر كلام... ادهم زود من سرعته في السواقة...
-عند غزل... غزل روحت الفيلا و طلعت اوضتها... غزل دخلت الاوضة لقت الاوضة متزينة و فيها ورد و شموع... باسم: بحبك... غزل(بدموع): انت اللي عملت ده كله؟ باسم: اه، معجبكيش؟ غزل: عجبني اوي... باسم: مكنتش اعرف ان حاجة بسيطة زي دي هتفرحك اوي كدة... غزل: انا فرحت اوي... باسم: انا بحتفل بحملك يا روحي... غزل: بحبك اوي. باسم: و انا كمان. باسم و غزل قعدوا يتكلموا و بيهزروا و منسجمين مع بعض...
-في القصر... الكل كان قاعد بيتكلم و يهزر... و ادهم وصل و وقف العربية و اسيل نزلت بسرعة من غير ما تستناه و دخلت للقصر... ادهم: هتندمي يا اسيل... صفية: ايه يا روحي؟ فين ادهم؟ اسيل: جاي يا طنط. صفية: مدخلتوش مع بعض ليه؟ ادهم: كنت بركن العربية في الجراچ... صفية: طب اطلعوا غيروا هدومكوا و انزلوا نتعشي سوا. اسيل: شكرا يا طنط هنام علطول. اسيل طلعت من غير ولا كلمة زيادة... عبدالرحيم: مالها اسيل؟
ادهم: مفيش، و انا كمان هنام عن اذنكوا... كريم: ده حتى مسلمش علينا. عدي: شكل في شد حصل ما بينهم... احمد: ان شاء الله خير... صفية: احنا ما صدقنا الامور تتصلح... عبدالرحيم: لو ابنك اللي مزعلها هيندم اوي. صفية: بس. عبدالرحيم: هو خسرها مرة لو خسرها تاني اسيل مش هترجع... احمد: عندك حق يا بابا... رحيق: طب انا هروح... ليلي: باتي معانا. عدي(بنبرة طفولية): اه و النبي. رحيق: لا باسم هيزعق... ليلي: جربي بس...
رحيق اتصلت ب باسم، الخط اتفتح... باسم: خير. رحيق: هو انا ممكن ابات هنا مع ليلي؟ باسم: ماشي براحتك، بس متخليش عدي يستظرف و يقرب منك... رحيق: تمام شكرا... رحيق: وافق... عدي: حبيبي و ربنا... رحيق: بس قال متخليش عدي يستظرف و يقرب منك... كريم: اتفضحت يا معلم... عدي: انا طالع اتخمد. كريم: خدني معاك... عدي و كريم ناموا في اوضة، و ليلي و رحيق في اوضة... عبدالرحيم: و انا هطلع انام... صفية: تمام يا عمو، و احنا كمان...
و الكل راح علي اوضته ينام...
-عند ادهم و اسيل. اسيل طلعت خدت هدوم ليها و دخلت رزعت باب الحمام وراها كان ادهم لسة بيدخل من باب الاوضة. ادهم(بصوت عالي نسبيا): حاسبي علشان لما واحدة غيرك تيجي تعيش هنا تلاقي باب كويس بيدل علي شخصية اللي قبلها... اسيل اتصدمت من كلامه و انه ممكن يتجوز تاني. اسيل خدت دوش و اتأخرت في الحمام لانها نسيت نفسها و قعدت تفتكر كل مواقفها مع ادهم، فاقت علي دخول ادهم المفاجئ...
اسيل(بعصبية): انت غبي اخرج بره... ادهم(ببرود): انجزي لانه مش حمام ابوكي... ادهم خرج ببرود خلي اسيل تتعصب و ترش عليه ماية... اسيل(لنفسها): الحيوان الزبالة الحقير البارد المستفز الغليظ، بكرهك يا ادهم يا بارد انت... اسيل قامت و نشفت نفسها... - اسيل لبست بيجامة عبارة عن شورت اسود و تي شيرت ابيض بحمالة و قصير مبين بطنها و لفت شعرها بالفوطة و خرجت... ادهم: لغاية ما نطلق يبقي كل حاجة بحساب...
اسيل سابته و دخلت اوضة الملابس من غير و لا كلمة، و ادهم اتعصب جدا... -اسيل نشفت شعرها و لمته علي شكل كحكتين كل واحدة علي جمب و بقت زي الاطفال و خدت كذا صورة لنفسها، و خرجت قعدت علي السرير... ادهم خرج من الحمام و دخل غير لبنطلون و تي شيرت بحمالة مبين عضلاته، و خرج اتفاجئ بمظهرها البرئ و شكلها زي الاطفال و لعن نفسه في سره و غمض عيونه و خد نفس عميق و راح قعد علي السرير... اسيل: ادهم احنا لازم نتكلم...
ادهم: خير؟ اسيل(بحنية): ادهم حبيبي احنا وعدنا بعض اننا هنحكي كل حاجة لبعض صح. في ايه بقي علشان تخليني اسيب الشغل و تقارن نفسك بالشغل؟ ادهم(لنفسه): لا و مش مكفيكي شكلك كمان بتتكلمي بحنية الله يخرب بيتك يا شيخة... ادهم(ببرود): حرية شخصية، انا مش عايز مراتي تشتغل انا مش ناقصني فلوس علشان تشتغلي... -اسيل حاولت تتقبل بروده و فضلت تتكلم بحنية.
اسيل: يا حبيبي الشغل مش عيب و انا مش بشتغل علشان عايزة فلوس انا بشتغل لاني حابة الشغل لو موضوع فلوس كان زماني قعدت في بيتي قبل ما تتجوزني. اسيل: و كمان يا حبيبي متنساش ان شغلي السبب في اننا نتجوز و نعرف بعض و نحب بعض... اسيل قربت من ادهم و حطت ايدها علي خده... اسيل: لو في حاجة قولها و احنا نحلها مع بعض سوا. او قول يا حبيبي وجهة نظرك... ادهم قرب من اسيل و...
-في امريكا... نيرة و سامر سافروا علشان ينقلوا كل شغل سامر لمصر و راحوا قعدوا في الفيلا... نيرة و سامر كانوا نايمين... نيرة(بصريخ): انتوا مين؟ الحقني يا سامر... سامر(بخضة): في ايه يا روحي؟ و بعدين لقوا اشخاص ضربتهم علي دماغهم و خدوهم من الفيلا و خرجوا راحوا لمخزن قديم رموهم فيه و مشيوا...
-عند باسم و غزل... باسم: يا بنتي و ربنا تعبان عايز انام... غزل: خلاص اخر دور اخر دور... باسم: ما انتي لسة قايلة كدة من شوية... غزل: ما انا بحب اللعب... باسم: نلعب بكرة، الكوتشينة اهي عادي... غزل: طب نلعب دور شايب. باسم: اوف ماشي... غزل و باسم لعبوا دور شايب... باسم: شوفتي انا كسبتك. غزل: اوف قول حكمك ايه؟ باسم: ننام... غزل: كنت حاسة... باسم: طب يلا... باسم و غزل ناموا بعد ما لعبوا كتير...
-عند ادهم و اسيل... اسيل: افهم انك هتخليني اشتغل... ادهم(ببرود): لا، و كمان اللي حصل شئ طبيعي بين اي اتنين متجوزين... ادهم ساب اسيل في صدمتها و نزل... اسيل قعدت تعيط كتير... اما عند ادهم... ادهم اتمشي كتير في الجنينة... ادهم(لنفسه): انا غبي انا غبي... ادهم(لنفسه): زمانها بتعيط دلوقتي. ادهم(لنفسه): يا رب بقي اعمل ايه؟ ادهم(لنفسه): انا مكنش لازم اضعف، اوف ينعل ابو جمالك يا شيخة...
ادهم(لنفسه): اسف يا اسيل... ادهم طلع لقي اسيل نايمة و في دموع علي رموشها ادهم كان هيقرب منها و يمسحهم... اسيل(ببرود): ابعد عني... ادهم(ببرود): مش هاممني اساسا. ادهم راح نام من الناحية التانية من السرير و اسيل نامت و هي بتلعن ادهم في سرها...