رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثلاثون
ادهم قوم اسيل و عدل ليها هدومها... ادهم: جاهزة؟ اسيل: اه. ادهم مسك اسيل و اول ما فتح الباب الاوضة اتصدموا... ادهم: انت ازاي هنا؟ تشارلي(بابتسامة خبث): هربت من رجالتك يا ادهم... اسيل: تشارلي احنا معملناش ليك حاجة. نزل مسدسك. تشارلي: لا يا اسيل... ادهم خبي اسيل ورا ضهره... ادهم(ببرود): اضرب... اسيل(بخوف): ادهم بليز بلاش مشاكل... ادهم: اضرب يا تشارلي لو راجل...
تشارلي اتعصب و لسة هيضرب بالمسدس ادهم في حركة بسيطة خد المسدس منه و وجهه ناحية تشارلي... ممرضة(بصريخ): الامن بسرعة... اسيل: ايوه بليز جيبي الامن... تشارلي: شكلك يا ادهم مش عايز تتعامل راجل لراجل. اسيل: ادهم متسمعش كلامه ده بيتوهك... و بعدين الامن جم و مسكوا تشارلي... ادهم: خدوه و انا هرجع ميهربش منكوا... شخص: حاضر يا بيه... ادهم: يلا يا حبيبتي... ادهم لقي اسيل واقفة و مش بتحرك... ادهم(بقلق): اسيل مالك؟
اسيل(بشرود): ادهم انا تعبانة. ادهم(بقلق): ليه بس يا روحي؟ اسيل: عيني وجعاني و رأسي و الجرح اللي في جمبي و مش قادرة امشي، و حاسة اني عايزة انام اوي... ادهم شال اسيل و اسيل نامت علي كتفه... ادهم: انا آسف... ادهم ركبها عربيته و ركب جمبها و وصلوا للقصر... ادهم مسك ايد اسيل و نزلها و دخلوا القصر... عبدالرحيم(بزعيق): اللي عملتيه يا سوزان هتتحاسبي عليه فاهمة، و هتعتذري لاسيل و لادهم كمان...
سوزان: لا مش هعتذر لحد... ادهم(بحدة): لا غصب عنك هتعتذري و لو اسيل مقبلتش اعتذارك ساعتها صدقيني هخليكي متسويش حاجة وسط كل الناس... عدي: اعتذري... سوزان: انت كمان عليا يا عدي انا امك... عدي(بعصبية): لاااا انتي مش امي فاهمة انا امي ماتت... رحيق(بهمس): اهدي يا عدي... رفعت: مش عارف انتوا مكبرين الموضوع ليه؟ ادهم(بغضب): وربي اقتلك و محدش يعرفلك طريق. ادهم: و انت يا كريم ازاي متقولش ان تشارلي هرب؟
كريم: انا معرفش اساسا... احمد: اعتذري يا سوزان. سوزان: ابدا. اسيل: اوف مليت، خلاص يا ادهم عايزة انام... ادهم: لا و مش قبل ما تعتذر... اسيل: بليز يا ادهم انا تعبانة... عبدالرحيم: خلاص يا ادهم خد مراتك و اطلعوا. عبدالرحيم: و لما نشوف اخرة الواد الصايع ده ايه... سوزان: ده مش واد صايع ده راجل. عدي: راجل بس بالاسم... نيرة: ايه ده هو فين باسم و غزل؟ رحيق: لا معرفش... ليلي: هما مش كانوا معانا... سامر: اتصلوا بيه...
ادهم: طمنونا... ادهم مسك اسيل و طلع لاوضته... كريم اتصل ب باسم، الخط اتفتح... باسم: الو يا كريم... كريم: انت فين يا ابني؟ باسم: المدام كان نفسها تأكل حلويات و كوارع و حاجات كدة... كريم: ماشي متتأخروش... باسم: في جديد؟ كريم: اسيل رجعت. باسم: تمام. كريم: غزل كانت بتتوحم... سوزان: يلا يا رفعت يا حبيبي نطلع فوق... عدي بصلها باحتقار و طلع علي اوضته... سامر: طب نستأذن بقي. احمد: انتوا قاعدين...
رحيق: لا علشان امتحاناتي قربت. ليلي: و انا كمان... رحيق و نيرة و سامر روحوا بيتهم... كريم: طيب استأذن انا كمان... كريم مشي... عبدالرحيم: اطلع ارتاح شوية. صفية: ماشي يا عمو... احمد: هروح اشتغل. صفية: لا يا حبيبي الشغل بقي متعب عليك اطلع ارتاح شوية... احمد: بس... صفية: يلا بس يا حبيبي... صفية و احمد طلعوا لاوضتهم...
-عند باسم و غزل... باسم: ارتاحتي... غزل: كان نفسي فيها اعملك ايه الله؟ باسم: لا متعمليش تعالي كليني بقي. غزل: ظريف اوي. باسم: شكرا... غزل: مش هتأكل؟! باسم: ابدا. غزل: دوق بس... باسم: غزل ابعدي عني و كلي بقي... غزل: براحتك انت الندمان... باسم: انجزي... غزل: اوف ماشي ماشي... غزل قعدت تأكل خلصت كل الاكل و باسم قرفان. باسم: يلا علشان هرجع... غزل: متتريقش بقي. باسم: لا و اتريق ليه؟
باسم دفع الحساب و خد غزل و روحوا الفيلا...
-عند ادهم و اسيل... اسيل: مالك بس يا ادهم؟ ادهم: مفيش يا اسيل. اسيل: يا حبيبي انا مش هينفع انا متقبلش اعتذارها او اعاند معاها لان عدي واقف اولا و ده يعتبر ذل ليه. ادهم: خلاص يا اسيل... اسيل: يا شيخ بقي فك... ادهم: نامي يا اسيل نامي... اسيل: لا... ادهم: عايزة ايه؟ اسيل: معرفش. ادهم: انا عارف... اسيل: ايه؟ ادهم(بمكر): هقولك متخافيش. اسيل(بخوف): لا مش بثق فيك. اسيل قامت تجري و هو جري وراها و...
-في الصباح الباكر... نيرة: ها يا سامر قررت الفرح امتي؟ سامر: هو يبقي يوم في اخر الاسبوع... نيرة: تمام يا حبيبي... رحيق: صباح الخير... نيرة: صباح النور يا روحي... سامر: صباح الخير يا لمضة... رحيق: ماشي ماشي... غزل: اهلين... رحيق: اهلا اهلا باللي خرجت تأكل من غيري... غزل: ده ابن اخوكي يا اختي... رحيق: ايه ده هو هيطلب و يتأمر من دلوقتي؟ غزل: شوفتي... نيرة: شدي حيلك يا روحي. غزل: شكرا يا طنط...
باسم: بتعاكسوا مراتي. غزل: يا شيخ اتنيل... باسم: كنت هدافع عنك يا بيبي. غزل: بتعصب من الكلمة دي. باسم: طب انا رايح شغلي لان بسبب ناس ها ناس واخدين بالكوا طبعا بقيت اقصر في شغلي... غزل: غور في داهية. باسم: ماشي بعد ما تولدي هنفخك... غزل: علي كدة بقي اتشرط براحتي و انا حامل... نيرة: طب افطر و بعدها روح شغلك... باسم: لو مكنتيش بس حلفتي... الكل قعد يضحك، و راحوا فطروا... باسم: عن اذنكوا، حد عايز حاجة؟
غزل: عايزة فراولة. باسم: ما في هنا... غزل: لا من البلد... باسم: روحي نامي يا حبيبتي... باسم سابها و مشي... رحيق: هطلع اكلم عدي و بعدين اذاكر... سامر: ماشي يا حبيبتي... رحيق طلعت و اتصلت بعدي... الخط اتفتح... رحيق: صباح الخير... عدي: صباح النور... رحيق: عامل ايه؟ عدي: تمام... رحيق: هتعمل ايه؟ عدي: هروح الشغل. رحيق: تمام، فطرت؟ عدي: لا و مش عايز. رحيق: تمام و انا مش هفطر... عدي: ملكيش دعوة بيا...
رحيق: لا هتأكل هأكل... عدي: ماشي يا رحيق، مع اني عارف انك كلتي بس ماشي... رحيق: ايه ده ايه الاحراج ده؟ عدي: ذاكري. رحيق: متكشرين يا كبير... رحيق قعدت تذاكر شوية...
-في القصر... عبدالرحيم: نادوا الولاد يفطروا... عدي: صباح الخير... صفية: صباح النور يا حبيبي... سوزان: حبيبي تحب احضرلك ايه؟ رفعت: اي حاجة من ايدك... سوزان(بضحك): حاضر يا روحي... عدي بصلهم هما الاتنين باحتقار و قعد كل... ليلي: صباح الفل... عدي: صباح الورد... احمد: ادهم فين؟ الخدامة: ادهم بيه امرني ان محدش يتصل بيهم او يطلع عندهم غير الخدم يدخلوا الاكل و ينزلوا... كريم: طول عمره بيلقط الفرص...
احمد: طالع صياد لابوه... عدي: ابنك بقي مهمل اوي في الشغل، ابنك بقي فاشل... صفية: براحته... عدي(بضحك): قولنا حاجة يا ست الكل... رفعت: قوليلي يا ليلي ايه اخبار كليتك؟ كريم(بحدة): ملكش فيه و ركز في الاكل... سوزان: في ايه يا كريم ده بيسألها عادي. كريم: و انا مش طايقه عندك مانع... رفعت: خلاص يا روحي... كريم: ليلي اطلعي ذاكري... ليلي: كدة كدة كنت هروح لرحيق هنذاكر سوا... كريم: تمام. تعالي يلا انا رايح الشغل...
عدي: خدني معاك... كريم و عدي و ليلي خرجوا... عبدالرحيم: تعالي يا احمد نشتغل شوية... احمد: حاضر يا بابا... عبدالرحيم: صفية اشرفي علي الغداء... صفية: حاضر يا عمو... عبدالرحيم و احمد دخلوا اوضة المكتب، و صفية قامت تشوف المطبخ... رفعت: هما مش بيحبوني يا روحي... سوزان: لا يا حبيبي ملكش دعوة بيهم... رفعت: بموت فيكي انا... سوزان: شكرا يا حبيبي.
-عند ادهم و اسيل... ادهم: يا بت قومي بقي... ادهم: يا بت هو انتي ايه؟ ده كله نوم قومي... ادهم(بصوت عالي نسبيا): اسيل قومي... اسيل كانت نايمة علي بطنها و مغطية جسمها كله بالبطانية، فشالت البطانية من علي وشها بس... اسيل: عايز ايه يا ادهم؟ ادهم: قومي يلا... اسيل: عشر دقايق... ادهم: اسيل قومي احسن و ربنا لاخليكي تقومي بطريقة متعحبكيش...
اسيل: لا يا ادهم و انا هكمل نوم و روح العب بعيد يا شاطر، انا عايزة انااااااااااااااااااااام... اسيل حطت علي وشها البطانية و كملت نوم... ادهم: يا بنت الناس قومي. اسيل: اوووووووف يا ادهم عايز ايه هعمل ايه لما اقوم يعني... ادهم: تأخدي دوش تقومي نفطر انا و انتي نتفرج علي فيلم كدة يعني... اسيل: عيل رزل و رخم... اسيل قامت جريت علي الحمام و خدت دوش، ادهم طلب الفطار يطلع ليه... اسيل دخلت اوضة الملابس...
- اسيل لبست بيجامة قطعة واحدة زي سلوبيتة بس قصيرة باللون الاسود و حمالة رفيعة و عبارة عن شورت و تي شيرت بس قطعة واحدة و لبست سلسلة فضي شيك و رفعت شعرها لفوق و حطت روچ بسيط و خرجت لادهم... اسيل: يلا علشان ننزل... ادهم: لو كنتي فاكرة اني هسمحلك تنزل باللبس ده تبقي غلطانة، و انتي مش هتنزلي من الاوضة دي طول اليوم... اسيل: نعم ليه! ادهم قرب منها و حاوطها بايده و قربها منه...
ادهم: لان بكل بساطة عايز اقضي اليوم معاكي انتي و بس. عايز اشوفك انتي و بس و مش عايز اشوف غيرك... اسيل: طب و هنأكل ازاي؟ ادهم: الاكل اهو... اسيل: طب يلا علشان جعانة... اسيل و ادهم راحوا علي الترابيزة و بدأوا يأكلوا و ادهم يفضل يمدح في اسيل... اسيل: طب و هنعمل ايه دلوقتي؟ ادهم: شوفي فيلم علي التلفزيون نتفرج عليه... اسيل: تمام... و في خدامين دخلوا خدوا الاكل و خرجوا... ادهم: عايزة تقعدي فين؟
اسيل: علي السرير... ادهم: تمام... ادهم و اسيل قعدوا علي السرير و ادهم ماسك اسيل و بيتفرجوا علي التلفزيون... اسيل: اعلانات، هغير القناة... ادهم: تمام براحتك... اسيل بدأت تغير في القنوات... اسيل(بفرحة): بسسسسس هو ده اللي هنتفرج عليه. ادهم: و يا تري ايه ده؟ اسيل(ببرائة): مسلسل... ادهم: مسلسل ايه؟ اسيل: مسلسل اشرح ايها البحر الاسود... ادهم: اوف يا اسيل ده تركي... اسيل: انا بحب البطل. ادهم: نعم بتحبي مين؟
اسيل: البطل، اوه لا يا ادهم حتى بتغير من الممثلين. ادهم: و لا كلمة خالص و غيري الزفت ده... اسيل: اوف ماشي... اسيل قعدت تغير في القنوات... اسيل: بس خلاص ايه رأيك؟ ادهم: هو انا قاعد مع بنت اختي يا اسيل... اسيل: ايه مبتحبهوش؟ ادهم: انتي عارفة انتي عمرك كام يا بنتي و لا هما كتبوكي في الشهادة غلط و لا في لغبطة و لا ايه بس... اسيل: انت مش بتحب سندريلا... ادهم: اسيل و النبي متحسسنيش انه معاايا طفلة...
اسيل رمت الريموت في وش ادهم... اسيل(بغضب طفولي): اتفرج انت بقي لوحدك، انت وحش بس كدة... اسيل لقت ادهم بيضحك... اسيل: متضحكش يا ادهم... ادهم(بضحك): لا ادهم ايه بقي قولي يا عمو ادهم... اسيل: رزل... اسيل لسة هتقوم مسكها و زقها تاني علي السرير... اسيل: ابعد... ادهم: لا... اسيل: انت مش عايز تتفرج علي اي حاجة خالص و الله حرام ايه ده... ادهم: خلاص يا ستي نتفرج علي الكرتون... اسيل: بجد... ادهم: اه بجد...
اسيل: شكرا يا ادهم... ادهم: لا قولنا عمو ادهم... اسيل(بقرف): ابعد يا ادهم... ادهم: مالك؟ اسيل زقت ادهم و قامت بعيد عنه... اسيل: مش عارفة... ادهم: مالك حسيتي بايه؟ اسيل: اول ما قربت عليا حسيت بقرف، معرفش ليه. اسيل: بليز متزعلش مني يا ادهم... ادهم(بضيق): براحتك يا اسيل، لو مش عايزة نكمل اليوم مع بعض و عايزة تنزلي غيري و انزلي... اسيل: يا ادهم. ادهم: انا ورايا شغل...
ادهم دخل اوضة المكتب و كان مضايق جدا، و اسيل قاعدة مش عارفة تعمل ايه... اسيل حاولت تفتح المكتب بالباسورد القديم مفتحش... ادهم: عايزة ايه؟ اسيل: افتح الباب. ادهم فتح الباب من عنده و لما اسيل دخلت مودهاش اهتمام... اسيل: يا ادهم بليز يعني متزعلش الله... ادهم: مفيش حاجة يا اسيل... اسيل قربت و قعدت علي رجله و حاوطت رقبته بايديها... اسيل: و الله يا ادهم معرفش حصل ايه... ادهم: خلاص يا اسيل...
اسيل: طب يلا نتفرج علي اللي انت عايزه... ادهم: لا روحي انتي... اسيل: بليز يا ادهم... ادهم: يا ربي يا اسيل، ورايا شغل... اسيل: انا اهم من الشغل يا ادهم... ادهم: بس الشغل مهم برضو... اسيل قامت من علي رجله بغضب... اسيل: براحتك يا ادهم... اسيل خرجت من اوضة المكتب و قعدت علي السرير. و ادهم قعد شوية و خرج... ادهم: مجنونتي زعلانة ليه؟ اسيل ودت وشها الناحية التانية بغضب و ربعت ايدها... ادهم: لا دي غضبانة كمان...
ادهم: طب انا جايبلك حاجة بسيطة. اسيل لا رد. ادهم: شيكولاتة اهو زي ما بتحبي... اسيل لا رد... ادهم: خلاص بقي... اسيل: لو مكنتش حلفت... ادهم و اسيل قضوا باقي اليوم بيضحكوا و يهزروا...
-عند رحيق و ليلي... رحيق: باي للمذاكرة... ليلي: اهلا بالمياصة... غزل: ده انا اعلقكوا، بتعملوا ايه؟ رحيق: بنرقص تيجي. غزل: و الله نفسي... ليلي: ارقصي خفيف... و البنات قعدوا يهيصوا... رحيق: هش هش هش، عدي... الخط اتفتح... عدي: بتعملي ايه؟ رحيق: ها، بذاكر و بجتهد... عدي: مش مصدقك. رحيق: عدي اكيد مش هكدب. عدي: تمام بس لما اجي بقي هسألك ذاكرتي ايه. رحيق: عادي و لا يهمني... عدي: ماشي يا رحيق. رحيق: اوف يلا نكمل...
-في القصر... صفية: هما بيعملوا ايه ده كله فوق؟ احمد: عرسان جداد يا صفية... صفية: ده يعتبر عدي 3 شهور علي جوازهم... عبدالرحيم: سيبيهم براحتهم... رفعت: هاي... عبدالرحيم: و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته... رفعت: اومال فين البنات؟ احمد: ملكش فيه... ادهم(و هو نازل من علي السلم): مساء النور... اسيل نزلت جري قبله... اسيل: وحشتوووووووووووووني... احمد: في ايه يا بنتي؟
اسيل: الوحش ده كان حابسني في اوضتي طول اليوم... ادهم: لا و النبي... عبدالرحيم: يا حبيبتي هو بيحبك... ادهم: شوفتوا كنت بحاول اجيب ولاد قبل ما نكبر احنا الاتنين... اسيل بصتله بصدمة و احراج... اسيل(باحراج): متصدقهوش. ادهم: اه خليكوا واثقين... صفية: يا رزل خف شوية علي البنت... اسيل: قوليله يا طنط... رفعت: هاي... احمد(بهمس): هو ده مش وراه غير هاي... اسيل: فين الباقي؟ وحشووووووووني... عدي و كريم: مساء النور...
ادهم: اهلا، اخبار الشغل؟ عدي: بيسلم عليك و بيقولك ابقي روح سلم عليه شوية... اسيل: دايما بقوله اهتم بشغلك، بس هو بقي مهمل. اسيل(بغرور): انا اي حد يشوفني ينسي اي حاجة حواليه... ادهم: لا و النبي... اسيل: طبعا يا ابني في ايه؟ عندكوا شك... عبدالرحيم: لا الصراحة... اسيل: شوفت... سوزان: حبيبي قلقت عليك... رفعت: انا اهو يا حياتي... سوزان: طب تعالي نخرج... رفعت: تمام يا روحي. رفعت: هطلع اغير...
سوزان: براحتك يا روحي... رفعت طلع علشان يلبس، و الباقي قعد يتكلم... ادهم: ايه اخبار اخر صفقة؟ عدي: متخافش في ضهرك رجالة... ادهم: عارف يا ابني. احمد: انا بقول بقي اريح انا شوية... ادهم: براحتك يا بابا. عدي: سؤال بس هتجوز امتي؟ كريم: اه و انا و انا... اسيل: هتبيضوا و تتجوزوا... ادهم: ايه رأيك يا جدو اخر الاسبوع؟ عبدالرحيم: تمام، موافق...
-في الفيلا... ليلي: همشي انا تمام... غزل: تعالي و نروح لاسيل شوية... رحيق: اه يلا... و التلات بنات لسة بيفتحوا الباب لقوا شخص واقف قدام الباب... غزل: نعم؟ شخص: فين مدام غزل؟ غزل: انا. شخص: الحاجة دي من باسم بيه لحضرتك... غزل(بفرحة): ليا انا؟ غزل فتحت الحاجة لقت الفرراولة اللي هي طلبتها... رحيق: يا سلام علي الناس اللي بتجيلها فراولة... نيرة: مالكوا يا حبايبي في ايه؟
غزل: باسم جاب ليا الفراولة اللي كنت عايزاها... نيرة: رينا يخليه ليكوا... تليفون غزل رن... الخط اتفتح... غزل: شكرا اوي اوي اوي يا باسم... باسم: كل مطالبك اوامر يا قلب باسم... غزل: شكرا... باسم: بحبك. غزل: و انا كمان... ليلي: يلا بقي... رحيق و ليلي و غزل راحوا للقصر... اسيل: قلوووووووووب... رحيق: وحشتيني... و البنات قعدوا يحضنوا بعض و يتكلموا... ادهم: يلا يا اسيل... اسيل: هنعمل ايه؟
ادهم: انا خرجتك فسحة اهو يلا نطلع اوضتنا تاني... اسيل: لا لا، انت بتفضل تزعق و تعمل حاجات زيك كدة... ادهم(بمكر): بعمل ايه؟ اسيل: معرفش بس غور يا ادهم من وشي... ادهم شال اسيل و طالع علي السلالم... اسيل: بليز مش قادرة و مش عايزة انام دلوقتي عايزة اقعد مع اخواتي... ادهم: لا... و الكل قعد يضحك علي منظر اسيل... ادهم: احنا بس هنام... اسيل: مش عايزة انام الله. ادهم: اسمعي الكلام يا اسيل...
اسيل لفت ضهرها و نامت علطول... ادهم: اسيل اسيل، و قال مش عايزة تنام قال... ادهم نام جمبها و حضنها...
-ادهم: اسيل اسيل... اسيل: ايه يا ادهم؟ ادهم: قومي شوفي عيالك يا هانم... اسيل: مليش فيه مش انت ابوهم... ادهم: سجي بتعيط يا اسيل... اسيل: انت السبب روح سكتها... اسيل: انا غلطانة اني عرفتك ينعل ابو شكلك ينعل ابو الجواز علي اللي عايزين يتجوزوا و ينعل ابو الخلفة علي اللي عايزين يخلفوا. مراد: هو ادهم كان جابرك و لا ايه؟ اسيل: و ينعل ابو شكلك يا مراد... مراد: طب قومي يا اختي صحي بنتك...
اسيل: لا روح صحيها انت او خلي ابوك... مراد: ادهم مشغول مع سجي. قومي يا اسيل... اسيل: ادهم حاف و اسيل حاف، احترم نفسك ياض انت... مراد: لا... اسيل قامت من علي السرير و شالت مراد من التي شيرت بتاعه... اسيل: احترم نفسك ياض... ادهم(بزعيق): اسيل تعالي شوفي بنتك اوف... اسيل: حااااااااااااضر ينعل ابو اللي اتجوزوا... اسيل خرجت من اوضتها و نزلت خدت سجي من ادهم و اول ما شالتها البنت سكتت...
ادهم: اه يا بنت الجذمة مش عايزة تسكتي معايا و بتسكتي مع امك... اسيل: ايه الالفاظ دي و احترم نفسك و متشتمنيش... بنت: بابي مامي... مراد(ببرود): اهي الدلوعة جت... ادهم: تعالي يا حبيبة قلب بابي... اسيل: سيدرا... سيدرا: نعم يا مامي. اسيل: يلا البسي علشان مدرستك... سيدرا: بابي هيوديني صح؟ ادهم: اه يا قلب بابي... مراد: دلعك ده هيبقي اخره مياصة و قلة ادب... اسيل: ياض احترم نفسك و اتكلم مع ابوك عدل...
ادهم: سجي نامت دخليها اوضتها... اسيل: تمام... ادهم: يلا يا بطل علي اوضة الملاكمة... مراد: يلا بينا... اسيل: سيدرا تعالي ورايا... اسيل شالت سجي و طلعت علي اوضة مليانة لعب اطفال و اوضة شيك اوي. و حطت سجي مكانها و خرجت... سيدرا: هو احنا ليه بنصحي من 6 الصبح اوف مشفتش كدة... اسيل: بت يا لمضة انتي ولا كلمة و ورايا... اسيل: اعتمدي بقي علي نفسك تلبسي نفسك... سيدرا: هحاول... اسيل لبست سيدرا لبس مدرسة و نزلتها...
اسيل: تعالي نتفرج علي ابوكي و اخوكي... اسيل: مين اللي كسب؟ ادهم: عندك شك في قدرات جوزك و لا ايه؟ اسيل: طيب... مراد: بس متنكرش اني بلعب كويس... ادهم: واخد غرور امك... اسيل: واضح واضح، و هو واخد برودك عادي يعني... ادهم: هطلع اغير. يلا يا بطل روح غير. مراد: تمام... مراد طلع و لبس هدومه... ادهم(بهمس): مش هتيجي دور كدة... اسيل: لا... ادهم: جبانة و بقيتي ضعيفة خلاص... اسيل(بغيظ): سيدرا حبيبتي روحي جهزي شنطتك...
سيدرا: حاضر مامي... اسيل بحركة غدر ضربت ادهم بوكس في وشه... ادهم: احنا فينا من الغدر يا اسيل... اسيل: لا كنت بس بثبتلك اني مش ضعيفة و لا حاجة. ادهم: تمام... ادهم في حركة سريعة قيد حركة اسيل و وشه قريب من وشها... اسيل: ابعد يا ادهم... ادهم: لا. اسيل: يا ا... ادهم مخلهاش تكمل كلام... اسيل: عيل رزل وسع... ادهم بعد عن اسيل، اسيل قامت من علي الارض... اسيل: مش هتتغير مهما كبرت مش هتتغير...
ادهم: خديني معاكي اغير يا بنتي علشان الشغل. ادهم و اسيل لبسوا... اسيل: انا كدة هضطر اخد سجي معايا... ادهم: قولتلك جيبي مربية... اسيل: اه شكلك مستغني عن عمرك و عمرها... مراد: يلا و بطلي غيرة و شك يا اسيل... اسيل: احترم نفسك يا مراد... اسيل طلعت جابت سجي و شنطة البيبي و شالتها و نزلت... سيدرا: يلا يا بابي نتصور... ادهم: يلا... ادهم وقف و حضن اسيل و هي شايلة سجي و مراد و سيدرا واقفين جمبهم...
اسيل اتقلبت في نومها و ادهم لاحظ ضحكتها اللي واصلة لغاية ودانها و عرف انها بتحلم حلم جميل اوي...