logo




أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .






look/images/icons/i1.gif رواية لأني فتاة
  15-12-2021 12:23 صباحاً   [16]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل السابع عشر

كانت سيلين سوف تركض خلف نجوى لاكنها توقفت على صوت نغمة هاتفها أخرجت هاتفها تم نظرت على محتوى الرسالة لتتفاجئ من محتواها فقد شعرت بالخوف لوهلة من المرسل، تم نظر إلى نجوى لتجد أنها استلمت ايضا رسالة ليلتفتن حول أنفسهن ليكي يروا إن كان هناك أحد يراقبهم فلم يجدوا أحد تم أعادوا النظر إلى أنفسهم ثواني تم انفجرتا من الضحك على هذان المتحكمان الاحمقان، اقتربت نجوى من سيلين و هي ما زالت تضحك لتريها نص الرسالة فكانت الرسالة تحتوي على تهديد صريح لها. رساله نجوى، عارفة لو ما بطلتيش ضحك يا حببتي انا هكسرلك سنانك سن ورا سن ووريني بقا هتضحكي ازاي سعتها ومتقلقش حتى لو سنانك متكسرة هتفضلي ملكي.

المرسل: k. m لتري سيلين رسالتها إلى نجوى بعد أن انتهت من قرائت الرسالة المرسلة إلى نجوى وهي تقول شوفي انا المجنون ده بعتلي ايه ده ضرب و اللهي، اخدت نجوى منها الهاتف لتقرئ محتوى الرسالة رسالة سيلين. ثانية زيادة لو مبطلتيش ضحك و بأن سن من سنانك أو الحفرة إلى خدك دي حد شافها غيري مرة تانية انا مش بس هكسرلك سنانك لا وحيات اغلى حاجة عندي لكون مقطعك حتت حتت انتي و كل عيلتك وقطع صحبتك إلى واقفة معاها قدام عنيكي ومش هخلي فيكي حتا سليمة وبعد مقطعك هخلي حتا وحدة سليمة بس وهي غمازتك الى فوشك علشان تفضل معايا ومحدش يشوفها غيري.

المرسل: A. S بعد أن انتهت نجوى من قرائت الرسالة المرسلة إلى سيلين لتقول الراجل ده مهوس ومجنون بيكي تصدقي خفت منه قال عاوز يقطعني قال لتتابع بمزاح على الاقل المعجب بتاعي مقلش كدا كل الى قاله هيكسر سناني بس ومش هبدل معاكي اه انا بقولك اهو انا عجبني ده المعجب بتاعك مجنون رسمي هههههه ليقاطعها رنة هاتفها.

مرة أخرى لتجده نفس الشخص، لتقرئها بصوت مسموع و هي تستشعر ابتسامته المشاكسة وهو يكتبها انا عارف يا قلبي اني حد جميل واي وحدة ممكن تعجب بيا بس اعمل ايه قلبي وقع ليكي انا مش بس معجب انا تخطيت المرحلة دي من زمان انا بعشقك ومستني اليوم إلى تبقي فيه عندي وحطك جوة قلبي ومش هخلي حد يبص عليكي قريب هنلتقي يا فريز فكرة اليوم ده ولا افكرك. انتهت من القراءة ووجهها يشتعل حرفيا.

فهي تكاد تقسم أنها تشعر به يضحك بقوة الان فهي قد عرفت من المرسل لكنها لم تتكلم من الخجل. لتقول سيلين بسخرية: والله انك وقعة اكتر منه و بعدين يا جذمه هو ده كل إلى همك حتى لو كسر سنانك، ابتعد الخجل عنها لتقول بضحك: ههههه اه شفتي أصله عجبني أسلوبه قبل معرفه هيبتدي تكسير فيا ههههه سيلين و هي تدفعها و تضحك على جنون صديقتها ليحظروا الاشياء فلابد أن هالة ملت.

الانتظار لتقول: امشي يختي امشي مبسوطة قال وبعدين خلينا نسرع و نجيب الحجات تلاقي هالة نامت وهيا بتستنا فينا. احنا اتأخرنا اوي، : اه صحيح انا نسيت يلا خلينا نسرع دي هتعلقنا ههههه دخلن الى السوبر ماركت واحضرن كل ما يردن بسرعة وعندما كانت سوف تحاسب وضعت نجوى النقود قبلها للبائع لتقول لها سيلين ايه إلى بتعملي ده لتقول لها انا إلى هدفع انتي.

عارفة أن اليوم قبضت مرتبي صح و علشان كدة انا عزماكم على الحاجات دي لتتابع بمزاح هههه قلت ارخص بدل منروح المطعم و هالة تقشطني و تطلب كل المنيو ههههه قالت ذلك حتى لا تشعر سيلين أنها تتمنن عليها فهي تعلم أن النقود التي مع سيلين ليست
كتيرة فهي لا تريدها أن تصرف ما معها فهمت سيلين ما تريد صديقتها لتقول لها متابعة
مزاحها المنيو بس ههه لا ده المطعم كله هيقشط ومع ذلك انا إلى هدفع لتقول نجوى لا ابدا.

انا إلى هدفع سيلين انا إلى هدفع تم أخرجت النقود ووضعتها على المكتب أما المحاسب
نجوى باصرار: لا انا إلى هدفع اخصم مني انا (( سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم))
سيلين: قلت انا إلى هدفع خلاص متخلنيش اتغابا عليكي يا جذمة نجوى: ابدا انا لا يمكن اتنازل انا هدفع يعني هدفع يا بقرة كان المحاسب في كل مرة تقول واحدة انا إلى هدفع و تمد النقود لتدفع فيمد يده لاخد.

النقود فتاخدها الأخرى و ترجعها لها و في آخر الأمر سئم منهن ليصرخ عليهن و هو يقول
باااس خلاص منك ليها ادفعي انتي نص المبلغ و هيا النص و خلصوني في ام اليوم ده الله.

يحرقكم كلكم انا الى خلاني اشتغل هنا. نظرت كل من سيلين و نجوى الى المحاسب كأنه براسين تم نظرن الى بعض لتقول لها نجوى اقتراح كويس موافقة و لا لا امم تمام موافقة بس ده اول مرة و اخر مرة اوكي، قمن بالمحاسبة تم خرجن لتتذكر سيلين أنها نسيت احضار الحلوى المفضلة لها و هي حلوى بطعم القهوه لتعاود ادراجها و ما.

كادت تغيب عن نظر نجوى حتى سمعتها تصرخ لتترك ما بيدها و تسرع لها لترى ما بها لتقول لها بقلق مالك في ايه إلى حصل قولي بسرعة، لتقول نجوى بسرعة و هي تشير على أحدهم: سيلين بسرعة سرق الشنطة بتعتي و فيها حجات مهمة مش مشكلة الفلوس المهم إلى جوى الشنطة دول اهم لم تنتظر سيلين لتركض خلف الشخص الذي أشارت عليه نجوى فهو لم يبتعد كتيرا و بامكانها امساكه فهي سريعة..

أسرعت سيلين خلفه فهي وراءه تقريبا لتصرخ عليه: وقف عندك. وقف بقلك لاكنه لم يتوقف بل زادت سرعته رغم ضئالة جسده فهو يبدو طفل من حجمه و يغطي رائسه بغطاء فلا يظهر من وجهه شيئ سوا عينيه لاكنه سريع ذهب الى زقاق ضيق يناسب حجمه ظنا منه أنه هكذا سوف يضيعها و اخذ يكتم أنفاسه السريعة اثر الركض كي لا تسمعه و تمسكه. ليشاهد سيلين تدهب مباشرة دون أن تراه انتظر قليلا تم خرج من مكانه ليذهب الى مكانه ظنا منه أنه تخلص منها ولاكن تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن فقد خرجت له سيلين من.

حيت لا يعلم و امسكته من الخلف كالارنب لتقول له و اخيرا مسكتك يخرب عقلك فرهدتني
اخد يتحرك بعنف ليفلت من يدها لكنها امسكته بقوة لتمنعه من الهرب لتقول له بس بقا
ايه ده لتسمع صوت ناعم صغير و هو يقول سيبيني انا مش عاوزة حاجة انا هديكي الشنطة التفتت سيلين حولها ظنا منها أنها قد تشاهد فتاه خلفها اكلمها لاكنها لم تجد أحد أعادت
نظرتها المصدومة إلى الذي بين يديها تم مدت يديها الغطاء الذي على رائسها لتتراجع.

تلقائيا برائسها إلى الخلف لتحاول سيلين طمئنتها لتقول لها بدفئ متقلقيش يا قلبي مش هعملك حاجة انا بس عاوزة اطمن بس مش هسمح يجرالك حاجة متخفيش اتفقنا اطمئنت لها قليلا لتقف مكانها وهي تومئ باجل تم قامت سيلين بنزع الغطاء عن وجهها
لتصدم من رؤية فتاة بهذا الجمال و في هذا الوقت و ايضا في الشارع بهذه الملابس المهترئة اين والديها.

عنها و اليس لها بيت هل هي تدرس ام لا و الكتير الكتير من الأسئلة مرت في عقلها لتنظر لها سيلين بدفئ و هي تقول لها اسمك ايه يا حببتي ترددت الفتاة قليلا و لاكن بعد أن شاهدت الدفئ في عينيها اطمئنت لها لتقول لها بهمس.

انا اسمي شمس لتقول لها سيلين ياه ايه الاسم الجميل ده لايق عليكي يا قمر انتي ابتسمت لها شمس فهي قد شعرت بالالفئ معها لتقول لها بخجل مرسي جدا انتي إلى جميلة ابتسمت سيلين وهي تقول لها و عمرك كام بقا ولا قلك انا هخمن تمام. هزت شمس رأسها بالموافقة و هي تبتسم. لتجلس سيلين على أحد الحجارة البارزة و تجلس شمس في حضنها وهي تشعر بخجلها. ابتسمت سيلين لها لتقول بحماس نبدء بقا امم عندك خمس سنين صح. كانت سيلين تعرف عمرها و لاكن كانت تريد منها التكلم معها. هزت راسها بالنفي و هي لا زالت تبتسم. لتتابع سيلين طيب ست سنين و ايضا نفت شمس. طب تسع سنين لتنفي مجددا وابتسامته تزداد لتمتل سيلين أنها عجزت عن التخمين لتقول لها عااا خلاص معرفتش قولي بقا ضحكت شمس على استسلامها السريع لتقول لها: عمري ثلاث عشر سنين و نص لتقول لها سيلين بمزاح انا كنت عارفة.

طبعا بس قلت اخليكي انتي تقولي لتنظر الى شمس التي تضحك عليها لتقول لها بتضحكي عليا ماشي خدي دي و اخدت تزغزغ بها و ضحكها يزداد و هي تقول هههههه انتي صح خلاص، توقفت سيلين و هي تقول نبدا الجد دلوقتي لتكمل ممكن اعرف ايه إلى يخلي طفلة بعمرك تسرق و فين بابا و ماما يا حببتي، احتدت عينان شمس لتحاول الوقوف عن سيلين لاكن سيلين تمسكت بها اكتر و هي تقول متقلقيش قوليلي و انتي كدة محدش هيئديكي. تنهدت شمس كالكبار الذين اثقلته الدنيا بهمومها لتحتضنها.

سيلين لتشجعها على أن تتكلم لتقول شمس انا معنديش حد غير اختي الصغيرة عمرها اربع سنين و انا إلى بجبلها كل حاجة ماما ماتت و بابا انسان وحش خمرجي و مقامر كان عاوز يبعنا انا و اختي مش مكفيه قعدني عن المدرسة لا كان عاوز يجوزني لواحد قد عمر جدي علشان الفلوس كان كل يوم يضربني وكل لما يجي يضرب اختي اخد أنا الضرب عنها كانت تتكلم و دموعها تنزل و سيلين تمسح لها دموعها بحنان و داخلها يغلي.

على والد شمس لتحزن عليها كل ده شايله في قلبها و هي لسا طفلة المفروض تكون بتلعب و تدرس مش. تتحمل مسئولية طفلة اصغر منها كانت تتوعد له أن رأته. لتكمل شمس في اليوم إلى كان المفروض يكون كتب كتابي على العجوز انا اخدت اختي و هربت من البيت لتكمل و هي تنظر إلى سيلين انا اسفة مكنش قصدي اسرق بس انا كنت عاوزة فلوس اصرف على اختي لان محدش راضي يشغل بنت صغيره عنده انا اسفة و الشنطة اهي انا و الله ما سرقت منها حاجة بس ارجوكي متسلمنيش للشرطة يمكن بابا يجلنا هناك و سعتها هيجبرني اتجوز العجوز ارجوكي انا بجد اسفة احتضنتها سيلين اكتر وهي تقول متقلقيش يا قلبي محدش يقدر يعمل حاجة طول ما انتي معايا تمام و حتى ابوكي العجوز قالتها بمزاح ابتسمت شمس لها لتكمل سيلين طب اختك فين يا حببتي لتقول لها انا مخبياها في المكان بتعنا وبقلها متخرجش الا لما.

تسمع صوت انا و بس لتقول لها طب يلا خلينا نروح نجبها علشان هتروحوا معايا تردد شمس و هي تقول: انا اسفة مش هقدر اروح معاكي هنبقا حمل ثقيل و كمان باباكي و مامتك مش هيوافقوا و كمان خايفة بابا يعرف مكانا انا و اختي ونسبب لكم المشاكل سيلين بحنان: متقلقيش يا قلبي إلى اسمه بابا مش موجود مفيش غير انا و هدهد الهي ماما ست طيبة و زي العسل هتحبيها اوي و كمان اختي المجنونة هالة انتي هتتبسطي اوي اوي معانا غير صحبتي و اختي نجوى و كتر غيرهم هعرفك عليهم كلهم و اوعدك هتحبيهم كلهم ماشي اومئت شمس براسها و عينيها تلمع بشدة من الفرحة فهي سيصبح لها عائلة جديدة. ذهبت مع سيلين لتدلها على مكان اختها الصغيرة ذخلت بمكان مكسر لا يصلح للعيش والقمامة تملاء المكان كأنه مكب للنفايات ندهت شمس باسم اختها.

مرتين لتخرج طفلة صغيرة لم تتجاوز الخمس سنوات و هي تصيح باسم اختها شمس الطفلة و هي تصرخ بحماس: سسسمسس اتي جيتي فتحت شمس يديها لتستقبل اختها بحنان رغم صغر سنها، شعرت سيلين بالحزن عليهن و الحقد على والدهم و كم تمنت أن تلتقي به كي تصب جام غضبها عليه فهي تشعر بشعور شمس و كأنها هي انتبهت عندما سمعت صوت الصغير يسأل اختها عن من تكون و هي تختبئ خلفها.

الطفلة بخوف: سمس مين دي. كانت شمس سوف تتكلم لتوقفها سيلين لتقول لها بمرح متقوليش يا شمس خليها تخمن لأنها لو عرفت هديلها الشوكلاته دي ولا ايه رائيك يا شمس ابتسمت شمس لها وهي تقول أيوة وان معرفتش هاخدها انا خرجت الطفلة من خلف شمس وعيناها تلمع من الفرحة تم نظرت الى اختها لتأخد بمعنى.

هل تذهب و تتكلم، هزت شمس رأسها بالموافقة لتقول الطفلة بحماس: اتي اسمت ملأت صح (انتي اسمك ملاك صح ) ضحكت سيلين بخفة على لطافتها لتقول لها ليه قولتي الاسم ده بقا ((اذكروا الله)) لتقول الطفلة ببراءة: اتي هلوة اوي اشان كدة قولت اسمت ملات(انتي حلوة اوي علشان.

كدة قولت اسمك ملاك ) ابتسمت سيلين على براءتها لتقول لها وانتي بقا اسمك ايه الطفلة ببراءة: اسمي لهف (رهف ) ايه رائيك تيجي معايا و هديكي شوكلا كتير غير دي كمان ها تمسكت الطفلة بشقيقتها لتقول لها لا مس عاوزسة اسيب سمس لتقول لها سيلين ووهي تدعي الحزن: خسارة اصل سمس هتيجي معايا وانتي هتفضلي هنا لوحدك صح يا شمس وهتاكل شمس كل الشوكلاته لوحدها أن ما جتيش معاها وهتنام على السرير لوحدها و. تشوف ماما كمان ها لسة مش عاوزة تيجي معانا براحتك لتقف سيلين وهي تدعي الذهاب لتوقفها صوت الصغيرة وهي تقول طب ممتن اخد العبة بتاعتي اصل ماما عملتهالي اقتربت منها سيلين وهي تحتضنها بحنان لتقول لها خدي إلى انتي عاوزاه يا قلبي بس بسرعة علشان الوقت اتاخر ذهبت رهف بسرعة لتحضر لعبتها، التفتت سيلين الى شمس و هي تقول وانتي يا قلبي عاوزة تجيبي حاجة جبيها بسرعة علشان نروح لتقول لها شمس لا مليش حاجة غير كتاب هروح اجيبه بسرعة ذهبت بسرعة لتحضر الكتاب. وفي هذه الأثناء رن هاتفها بنغمة رسالة لتفتحها لتصدم من محتواها وتاكدت أن هناك من يراقبها وهو مهوس بحق كانت الرسالة تقول يبدو أن تهديدي مجابش نتيجة بس الى متعرفيهش أن كل واحد شاف غمزاتك أو ضحكتك بقا تحت التراب دلوقتي وعلى العموم سكتلك انك تحضني الطفلة بس علشانها صغيرة يستحسن ماضتحكيش قدام حد والا مش هيفضل حد عايش A. s لتقول سيلين ده مجنون رسمي بقا لتاتيها رسالة أخرى محتواها مجنون بيكي مرفقة باموجي يغمز باحدى عينيه صمتت سيلين لأنها شعرت أنه يسمع ما تقول لتشاهد قدوم الطفلتين لتمسك سيلين بيديهم وتتجه إلى البيت وقد نست أنها تركت نجوى أمام السوبر ماركت هيا الاغراض الكتير. وصلت سيلين برفقة الطفلتين إلى البيت لتفتح الباب وهي تقول بحنان يلا ادخلن.

دخلن وهن يشعرن بالخجل لتاتي هالة وهي تقول ما لسة بدري يختي ان، قطعت كلامها وهي تقول بغباء مين دول تم نظرت لسيلين وهي تقول هو انتي اتجوزتي وكمان خلفتي بنتين عمرهم عشرة وأربع سنين في الكم ساعة إلى غبتيهم دول غريبة ضربتها سيلين على رأسها من غبائها تحت ضحك الاطفال لتقول لها سيلين شفتي ضحكتيهم على غبائك يا جذمة لتسالها عن أمها لتقول لها انها في غرفتها تم التفتت الى الطفلتين لتخبرهن بالجلوس ريتما تعود. أخبرت هالة بتحضير لهن شيئ يؤكل تم ذهبت الى أمها لتخبرها، طرقت الباب على أمها فاذنت لها بالدخول لتقول لها مسا.

الفل يا ست الكل ابتسمت لها امها بحنان وهي تقول مسا الخير يا قلبي بصي يا هدهد أن هقولك على حاجة بتمنى تتقبليها يا امي قولي يا بنتي هو انا عمري قولتلك لا على حاجة. ابتسمت لها سيلين بحب وهي تخبرها عن كل شيئ كيف التقت بشمس واختها الطفلة رهف ووالدها وعندما انتهت نظرت الى أمها لاكن تعابيرها كانت هادئة لتتكلم أمها بعد مدة قصير من الهدوء البنات برا دلوقتي. اومئت سيلين بخفة لتخرج أمها بهدوء لتشاهد ابنتها هالة وهي تلاعبهم بحماس ويضحكون معا اقتربت منهم تم احتضنتهم بحنان وقوة فهي تشعر.

بهم فقد مرت به ابنتيها لتبكي ويبكي الأطفال بقوة لتنظم لهم هالة بالبكاء لتقول لهم سيلين بمرح لتخفف عنهم خلاص بقا ايه الكآبة دي فينك يا نجو، لم تكمل كلامها لتصرخ بقوة نجوىىىىىى لتدهب بسرعة فهي قد نست أمرها ولا بد أنها لا زالت تنتظر مكانها والوقت اتاخر فتحت الباب لتفاجى بنجوى وهي تحمل الاكياس
الكتير بيدها وملامح القلق بادئة على وجهها سرعان ما تحول إلى الغضب واحد اتنان ثلاثة ووووو.


look/images/icons/i1.gif رواية لأني فتاة
  15-12-2021 12:23 صباحاً   [17]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الثامن عشر

تذكرت سيلين أنها تركت نجوى وحدها لتصرخ فجأة باسمها و تذهب بسرعة لكي تحضرها و أثناء خروجها تفاجئت بنجوى التي تكاد تبكي من القلق على سيلين بسبب تأخرها و هي تحمل بيدها الاثنتان جميع الاغراض التي اشترونها ليتحول قلقها الى غضب في ثواني و هي تلقي الاشياء على الأرض و تلتقط فردة حذائها تم تلقيه على سيلين التي تتفاداه و هي تصرخ: عااااا و تهرب منها الى الداخل و نجوى تركض خلفها و تلقي.

كل ما تراه أمامها و تشتم بها تحت ضحك امها و اختها و الطفلتين..

سيلين و هي تتفادا كل ما تلقيه نجوى عليها لتصرخ بها: بس يا مجنونة خلاص فرهدتيني عملتلك ايه اهمدي بقا. نجوى و هي تبحث عن شيئ اخر تلقيه على سيلين و تقول لها بصرخ اكبر. : عملتي ايه و لا حاجة معملتيش حاجة يا جذمة يا معفنه بقا انا اموت من خوفي عليكي و الف تخيل جا في دماغي عن أنه يكون حصلك حاجة اتخطفتي، او الحرامي جاب كل شلته و ربطوكي و اغتصبوكي و بعد كده عذبوكي و بعد كدة قتلوكي و باعوا اعضائك ورموكي للكلاب تاكل لحمك و و، كانت سوف تكمل ليوقفها صوت سيلين عن تكملت فلم الرعب الذي خطر ببالها.

سيلين بصراخ: باااااس خلاص ايه فلم الرعب ده. نجوى بحنق: اعمل ايه يعني غبتي عني فترة طويلة كنت هبلغ البوليس لا و المصيبة اجي
الاقيكي هنا و نسياني خالص، سيلين بضحك: ههههه اعمل ايه التخمت و نسيتك خالص بس كويس انك منسيتيش.

الحاجات و خاصة الشوكولا، لتصرخ رهف بحماس: هيييه سوكولا انتبهت نجوى على الصوت لتشاهد فتاتان صغيرتان لتقول بغباء: يا لهوي هم لحقوا يغتصبوكي و تخلفي و يكبروا في الكم ساعة إلى غبتي بيهم لتضربها سيلين على رأسها و هي تقول عرفت هالة جابت الذكاء منين دلوقتي بت يا هالة متقعديش مع نجوى تاني فاهمة و انتي يا جذمة دول من دلوقتي خواتي الصغار دول يبقوا ش ا قبل أن تكمل تكلمت نجوى موجهة حديثها لهداية لتقول لها بغباء: اخس عليكي يا هدهد انتي متجوزة و عندك بنتين غير سيلين و هالة ومتقوليليش لا. و ااخ لم تكمل كلامها لتفاجئ بهدايه تلقي الشبشب بوجهها سيلين بضحك: ههههه برا?وا عليكي يا هدهد و اللهي انك جدعة لو معملتيش كده كنت أنا اتصرفت بطريقتي. نجوى بالم: اخ تسلمي يا هدهد دانتي نشانة يا قلبي في الهدف بالضبط هداية بضحك: تستاهلي يا قلبي علشان ترجعي للواقع نجوى و هي تجلس على أحد الكراسي و تقول ادي قعدة متفهموني بقا ازاي دول خوات سيلين و هالة الله متفهموني يا جدعان جلست سيلين بالمقعد المقابل لها لتقول: انتي يا جذمة هو انا قلت ايه مش قلت دول من دلوقتي خواتي بصي بقا دي شمس و دي رهف لتهمس لها هقولك القصة بعدين ها مش قدام البنات ماشي. اومئت لها نجوى بتفهم لتقول سيلين لشمس و رهف نبدء التعارف بقا اظن اتعرفتم على البت هالة مش كدة أما الست الجميلة دي فهي ماما هدهد اشطر ست تعمل اكل بالدنيا و خاصة الفطير و هتعتبروها مامتكم تمام شمس و رهف ببكاء: بجد يعني بقا لينا ام هداية ببكاء و هي تحتضنهما: أيوة يا قلبي انا دلوقتي ماما انا كان عندي اربع بنات دلوقتي بقا ليا ستة لتصرخ هالة حضن جماعي بقا ليضحك الجميع و يحتضنوا بعضهم لتبتعد نجوى بعد مدة و هي تقول: ايه النكد ده دنتوا عيلة نكد والله اني خسارة.

في البيت ده قالتها بغرور مصطنع ((لا اله الا الله محمد رسول الله)) سيلين بغل: نجوى امشي روحي يا قلبي مع السلامة نجوى بحزن مصطنع: اخس عليكي يا سيل بتطرديني بالليل كده بعد كل إلى عملته علشانك خلاص خدتي إلى انت عاوزاه مني و خلاص هترميني اهي اهي انا زحلانة منك انت اخدتني لحم و رمتني عظم، قالتها بدرامة لتقول سيلين بسخرية: يا بخت من نام ظالم و الناس فكراه مظلوم لتتابع بدرامة و هي.

تضخم صوتها انتي عاوزة تتبليني يا بت حاجة ايه إلى اخدتها منك و الله ما قربت عليكي روحي دوري على إلى اخد منك إلى هو عوزه و رماكي انا لا يمكن اتحمل مسؤولية اخطائك نجوى وهي تمثل البكاء و تضع يد على رأسها بدراما: اهي اهي انا مخطئتش الا معاك بس ارجوك مترمنيش انا و ابنك في الشارع احنا نضيع من غيرك انت مبتخفش من ربنا سيلين بنفس الصوت: اطلعي برة بيتي انا معرفش انتي بتتكلمي عن ايه روحي دوري على ابو الواد بعيد عني يا فاجرة، كانت هالة و الطفلتين يجلسون على الأرض يتفرجون باستمتاع و هن يتناولن الفشار بتلذذ، بينما ذهبت أمها الى المطبخ لتعد العشاء.

ليتناولوه دون الاكتراث لهن فهي اعتادت على جنونهن. : لا لا ارجوك هفضل خدامة تحت رجليك بس مترمنيش برة ارجوك امسكها سيلين من يدها و هي تقول اطلعي برة بقلك. توقفت على تصفيق حاد و تصفير من
هالة و الطفلتين، هالة بتصفيق و تصفير: برا?و هووهو.

شمس و رهف بصراخ: وحدة كمان حلوة اوي المسرحية دي. نظرت كل من نجوى و سيلين الى بعض ليسقطوا أرضا من الضحك توقفت نجوى عن الضحك بعد مدة لتقول لسيلين: لا بجد لازم اروح قبل متظلم الدنيا اكتر من كدة، سيلين باصرار: ابدا انتي هتنامي عندنا النهاردة لا يمكن اسيبك تروحي بالوقت ده
حتى لو معاكي عربية. اتاها صوت هداية من المطبخ و هي تقول: متروحيش يا نجوى اقعدى اعملي حسابك هتباتي هنا النهاردة.

نجوى محاولة الاعتراض: بس ااا، قاطعتها سيلين و هي تدفعها للداخل لتقول لها مفيش بس لتتابع بمزاح: و بعدين عاوزة ابني يتربا بعيد عني ابدا لا يمكن يحصل هههه نجوى: هههههه دلوقتي اعترفت أنه ابنك انا مخسماك هالة بملل: خلصونا من مسلسل العشق الممنوع ده انا مجهزة كل حاجة بقالي اكتر من ثلاث ساعات ايه ده اقتربت رهف من نجوى و هي تقول تات ( طنط ) نظرت لها نجوى لتنحني تم تحميلها لتقول عاوزة حاجة يا حببتي. لتقول رهف بعيون تلمع: فين السوكولا بتعتي اتي هتديني سوكولا مس كدة يا تات لتقول لها نجوى: انتي تؤمري يا قلبي احلا شوكولا ليكي بس على شان خطري بلاش طنط دي اصلها بتنرفزني اتفقنا، رهف ببراءة: اتفتنا بث انا هتول ايه بتل تات (اتفقنا بس انا هقول ايه بدل طنط ) نجوى بحنان: قوليلي يا نجوى أو يا نونو.

رهف ببراءة: ماتي يا ندوى. نجوى بسخرية: ماتي و كمان ندوى اسمي راح فين انطقي انا عاوزة حرف الجيم مليش دعوة خرجيه من بقك و لا قلك هي خربانة خربانة قولي الى انتي عاوزه يا حببتي ما وقفتش على حرف الجيم يعني سيلين بضحك: معلش المهم باقي الحروف موجودة رهف و هي تتائب: سنين انا عاوسة انام نجوى و هي تضحك بقوة و تغني: هههههههه سنين عمري ضاع ضاع هههههه على الاقل ندوى ارحم، ألقت عليها سيلين أحد المساند عن الكنب و هي تضحك وتقول بس بقا تم التفتت الى رهف و هي تقول بحنان حاضر يا حببتي بس ناكل الاول وبعد كدة نستحمى و بعدين ننام ماشي لتقول لنجوى عربيتك معاكي يا نجوى اومئت لها نجوى بمعنى أجل لتقول لها حلو بعد ما نتعشى هننزل نجيب كم لبسة كدة لرهف و شمس تصبيرة لبكرة تمام. لتقول نجوى بحماس: واوو هنجيب لبس للصغار طول عمري بحلم باللحظة دي: اهو اتحقق لتقول سيلين بتذكر: اه صحيح شنطتك اهي قالتها و هي تنحني و تحضرها من جانب الكنب فهي وضعتها عندما ذهبت الى أمها لتخبرها عن الطفلتين اخدت نجوى الشنطة و هي تشعر بالتوتر من أن تكون سيلين شاهدت الاوراق التي في الشنطة و قد لاحظت سيلين ذلك لتسألها بشك: مالك يا نجوى في حاجة نجوى بتوتر: لا بس أوراق بابا خاصة بالشغل نسيها معايا فخفت تكون حد لعب بيها أو ضاعت بس مش اكتر. صدقتها سيلين مع انها ما زالت تشعر بأنها تكذب و لاكنها لا تريد أن تضغط عليها فهي إن أرادت اخبارها ستخبرها فهي لا تخفي عنها شيئ اتاهم صوت هداية من المطبخ و هي تقول: يلا يا بنات تعالوا خدوا الاطباق وحطوهم على السفرة قبل ما يثلج، سيلين بصوت مرتفع قليلا: حاضر يا هدهد احنا جايين اهو لتقول لنجوى يلا خلينا نروح علشان نخلص بسرعة و ما نطولش وحنا بنجيب لبس الدنيا قربت تظلم كتير و هتسكر المحلات. اومئت لها نجوى تم ذهبن جميعا لمساعدة هداية في تحضير السفرة و بعد مدة انتهن من تناول العشاء طلبت سيلين من أمها أن تذهب للراحة و هن سينظفن السفرة بعد تنظيف السفرة ارتدت سيلين لبسها و كذلك فعلت نجوى لكي يذهبن بسرعة لشراء اللبس فقد تركت سيلين الطفلتين أمام التلفاز و هالة تنظف الاطباق فاليوم دورها في جلي الصحون فلكل واحدة دور حتى لا تتعب امهم فامهم تقوم فقط بإعداد الطعام ولاكن عندما تكون سيلين موجودة فهي تطبخ بعد إصرار منها على أمها بالراحة.

نزلت سيلين و نجوى تم ركبن العربية ليتجهوا الى محل لبيع ملابس الصغار و صلن الى المحل الاقرب لهم و لاكنه كان هادئ فيبدو أن لا أحد بالمكان سوى العاملات فلا وجود لأي رجل لتستغرب كل من نجوى و سيلين و لاكنهن لم يلقين بألا للأمر فهن يردن الشراء و العودة بسرعة قبل ان تنام الطفلتين اقتربت سيلين من الموظفة و هي تسألها هو المحل مغلق ولا ايه. لتقول الموظفة.

بسرعة و التوتر ظاهر عليها ليزيد استغرابها اكتر: لا ي. يا فندم اتفضلي اختاري.

إلى انتي عاوزه المحل ليكي. سيلين و ما زالت على استغرابها: انا عاوزة لبس اطفال بناتي ممكن الاقيه فين لو سمحتي. أسرعت الموظفة بنداء موظفة أخرى و هي تقول لسيلين اتفضلي حضرتك معاها هي هتدلك على المكان، شكرتها سيلين تم ذهبت هي و نجوى مع الموظفة جائت رسالة الى هاتف سيلين أثناء سيرهم مع الموظفة لتصدم من محتواها لتسألها نجوى أن كان هناك مشكلة لتريها الرسالة فكان محتوى الرسالة.

المحل تحت امرك انا حجزته علشان و بالمناسبة انا طلبت من المدير ميدخلش حد غيركم و خليته يعطي كل الموظفين الرجالة إجازة النهاردة اختاري إلى انتي عاوزه يا سيليني.

المرسل: A. s نجوى بسخرية: بصي انا معرفش إن كان رومنسي أو مجنون بس الى متأكدة منه أنه مهوس بيكي ده حجز المكان ليكي لتقول بغضب طفولي اومال المجنون بتاعي محجزهوش ليا انا كمان ليه. دقائق بل ثواني و اتاتها رسالة شعرت بالتوتر لتنظر الى سيلين التي تنظر لها وتبتسم بخبث و تقول ايه مالك خايفة ليكون من المجنون بتاعك.

شوفي فيها ايه متخافيش شعرت نجوى بالاحراج لتقول لها بمرح: بس بقا انا باوحرج سيلين بصدمة مصطنعة: باوحرج يا نهار ابيض تصدقي بدئت أشفق عليه من دلوقتي نجوى: ههههه بس رخامة بقا خليني اشوف كتب ايه سيلين بسخرية: شوفي يختي شوفي لما اروح اشوف اللبس إلى هناك لبين ما تخلصي مع حبيب القلب هههه ذهبت سيلين لروئيت الملابس التي اعجبتها بينما فتحت نجوى الرسالة لتقرائها.

انا عارف انك دلوقتي بتقولي ليه محجزتلكيش المحل زي صحبتك بس صدقيني كنت هحجزه و هعمل كل ده بس انحجز لصحبتك فقلت بما انها صحبتك فانتوا واحد فمش هتفرق كتير متزعليش يا قلبي اوعدك هحجزلك أكبر محل المرة الجاية و مش بس لبس لا كل حاجة وخاصة الملابس النسائية ارسلها مرفقة باموجي يغمز أغلقت نجوى الرسالة و هي تشتعل حرفيا من الخجل لتسبه بخفوت تم ذهبت الى سيلين و وجهها احمر من الخجل شاهدتها سيلين لتغمز لها وهي تقول ايه هي السمارة غمزت ولا ايه نجوى بخجل: بس بقا متفكرنيش ده طلع قليل الأدب ضحكت سيلين عليها لتقول لها يلا بسرعة خلينا نرجع بصي انا اخترت كم حاجة كدة عجبوني وبكرة أن شاءالله وحنا مروحين بنجيب كمان ماشي لتقول لها نجوى بغباء وقد نسيت ما اتفقت عليه هي وسيلين: ليه هو احنا رايحين.

مكان بكرة، ضربتها سيلين على رأسها وهي تقول بحنق: انتي نسيتي ايه اتفقنا النهاردة الصبح ضربت نجوى جبهتها بعد أن تذكرت لتقول لها بضحك: معلش المرة الجاية هنسى نفسي من غبائي ههههه سيلين بضحك: وانا شاكة برضوا كدة يلا يختي يلا ذهبت سيلين بالثياب التي اشتراها لتدفع ثمنها سيلين للموظفة: لو سمحتي كم ثمن دول بس بسرعة الله يخليكي الموظفة بعملية: ثمنهم مدفوع يا فندم سيلين باستغراب: يعني ايه مدفوع انا مدفعتش حاجة انتي يا نجوى دفعتي حاجة نفت نجوى لتقول الموظفة: على حساب المحل يا فندم دول هدية من المحل ليكي بما انها اول مرة تشرفينا. سيلين بسخرية: ليه هو اي حد يجي هنا ياخد هدية الموظفة بعمليةوهي تحاول اخفاء توترها: لا يا فندم النهاردة كان يوم بتختار فيه زبون.

جديد اول مرة يزورنا ويفوز معانا بقسيمة تمكنه من شراء اي شيئ ومجاني يا فندم نجوى بحماس: تصدقي وجه البنتين حلو اوي علينا متسلفهملي يا سيلين والنبي هرجعهم تاني ليكي. رفعت سيلين حاجبها بسخرية بمعنى حقا. نفخت نجوى بحنق منها تم اخدت الاشياء تم خرجت للعودة إلى المنزل، وصلت إلى المنزل تم صعدت وهي تحمل الاكياس بمساعدة نجوى تم دخلت الى المنزل وهي تنادي على الأطفال لياتينها بسرعة تم يحتضننها نجوى بتذمر: ما انا كمان كنت معاها هو انا شفافة مليش حضن ايه ده ضحكت سيلين عليها لتذهب الطفلتين وتحتضننها لتقول لهم سيلين يلا منك ليها بسرعة على الحمام انصاعت لها الطفلتين وهن يضحكن من الحماس وفي أثناء وهي تحممهن طرق الباب لتصرخ سيلين على هالة لتفتح الباب ذهبت هالة لتفتح الباب و..


look/images/icons/i1.gif رواية لأني فتاة
  15-12-2021 12:24 صباحاً   [18]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل التاسع عشر

ذهبت سيلين لتحمم الطفلتين وذهبت معها نجوى لتسمع طرق الباب لتصرخ على هالة من الداخل بأن تفتح الباب ذهبت هالة لفتح الباب وهي تتذمر فتحت الباب لتجد مجموعة من الأكياس وسيدة تقف وهي تبتسم ردت لها هالة الابتسامة وهي تقول: اتفضلي حضرتك عاوزة حاجة السيدة بعملية: اسفة لازعاج حضرتك بس ده بيت الانسة سيلين.

هالة: أيوة هو مين حضرتك. السيدة: انا موظفة في محل للألبسة ممكن لو سمحتي تندهي الانسة سيلين علشان تأكد أنها استلمت الحاجات هالة بهدوء: ماشي ثواني وراجعالك اتفضلي اقعدي جوة لبين مندهلها الموظفة بابتسامة: معلش مش مشكلة انا افضل اقف هنا بس ممكن تستعجلي لو سمحتي اومئت لها هالة وهي مستغربة ذهبت هالة بسرعة وهي تصرخ باسم سيلين هالة بصوت عالي: سيلين يا اااا سيلين خرجت سيلين بسرعة من الحمام يبدو عليها القلق: ايه ايه مالك في ايهماما حصلها حاجة انتي حصلك حاجة متنطقققي الله بتصرخي ليه.؟ هالة بضحك: هههه اهدي يا عم محصلش حاجة لكل القلق ده انحنت سيلين لتلتقط الشبشب من قدمها وهي تقول بقا يا جذمة كل هالصويت على ولا حاجة الله يحرقك وقعتي قلبي يا جذمة قالتها وهي ترمي الشبشب على هالة تفادتها هالة وهي تضحك لتقول: اهدي يا بنتي كنت بزعق لان في ست واقفة برة بتسال عليكي.

سيلين باستغراب: ست مين دي ماقلتلكيش عاوزة ايه.

هالة: قالت إنها من محل للألبسة وهي بتستعجلك. سيلين: و عاوزة ايه دي مقالتش حاجة هالة بنفي: لا ابدا بس قالت تستعجلي سيلين: أما اروح اشوف عاوزة ايه خدي المناشف دي وتعطيهم لنجوى تنشف فيهم شمس و رهف بسرعة ليبردوا اومئت هالة تم ذهبت إلى نجوى ذهبت سيلين لترى ماذا تريد هذه الموظفة فاخدت تفكر هل هناك خطئ في المشتريات، استغربت سيلين من وجود عدة اكياس و لم تجد احد، فتحت الاكياس لتجد ملابس للاطفال مناسبة لشمس و رهف كل ما يحتجونه من ملابس للنوم والخروج والبيت كل شيئ وفي أثناء وهي ما زالت تفتش بالاكياس رن هاتفها برسالة فتحتها لتقرائها لتشعر بالدهشة والغضب فلابد أنه يراقبها (( ايه رايك في زوقي اعتقد عجبوكي مش كدة فمظنش في لازمة انك ترجعي تجيبي بقيت اللبس اظن مفهوم البس ده هدية مني للبنتين مش ليكي لترفضي حاجة سلام يا عسلي )) سيلين بغضب: لا بقا ده بهددني استنى عليا لما اعرف انت مين يا واطي الله يحرقك لتسكت قليلا لتتذكر أن هذه الملابس من نفس المحل الذي ذهبت إليه فلا بد أنهم يعرفون.

من يكون ذهبت الى غرفتها بسرعة تم أخرجت الكرت المدون عليه عنوان و رقم المحل، كتبت الرقم تم اتصلت، انتظرت لحظات لياتيها صوت الموظفة. الموظفة بعملية: تفضل حضرتك معاك محل لجميع الألبسة سيلين: لو سمحتي عاوزة اسال سؤال الموظفة: اتفضلي يا فندم أنا تحت امرك سيلين: ممكن اعرف مين بعت اللبس إلى جت قبل شوي الموظفة باستغراب: لبس ايه يا فندم احن مبعتناش اي لبس اكيد حضرتك غلطانة يا فندم سيلين بحدة: ايه الكلام ده الباكدج عليها اسم المحل كما أنه انا بنفسي زرت المحل وخدت لبس مجاني عليها نفس العلامة. الموظفة ولا زالت على نفس الاستغراب: اسفة يا فندم مفيش عندنا علم الموظفة بتذكر لحظة يا فندم قلتي قبل ساعة.

سيلين بتأكيد: أيوة قبل ساعة. سعتين كدا تقريبا الموظفة: اسفة يا فندم المحل تم استئجاره لمدة ثلاث ساعات من شخص مجهول وتم إخلاء جميع الموظفين بالساعات دي فانا اسفة يا فندم ما راح اقدر اساعدك سيلين بصدمة: انتي بتقولي ايه والموظفات إلى كانت هناك الموظفة باستغراب: لا يا فندم كل الموظفين سواء نساء أو رجال اخدوا الساعات دي إجازة وخلصت من شويه. أي أسئلة تانية حضرتك.

سيلين وما زالت على صدمتها: لا متشكرة. تم أغلقت الهاتف لتجلس قليلا رن هاتفها برسالة فتحتها. لتشتمه بخفوت فهي بدئت تشك أنه وضع كمرة في بيتها (( متحاوليش يا قلبي تعرفي حاجة انا مش عاوزك تعرفيها تستعجليش على الجحيم يا عسلي بس متخافيش كلها يوم و هتشوفيني على طول سلام يا سيليني مؤقتا )) أغلقت الهاتف تم تنهدت بتقل تم حملت اكياس الملابس و ذهبت لترى أن انتهت نجوى من تحميم شمس و رهف..

في غرفة الرياضة يجلس ببرود بعد المجهود الذي بدله و كأنه لم يفعل شيئ و يده مليئة
بالدماء وأمامه ستة أشخاص ساقطون على الأرض و لا يظهر من ملامحهم شيئ من الضرب الذي تلقوه و لا تعرف اذا كانوا يتنفسون ام لا و ان لم يتنفسوا فلن يتكلم معه أحد حتى لو كانت الحكومة. فهم قد اعتدوا على أملاكه. يالا السخرية.

فهم لم يفعلوا شيئ، كل ما قد فعله احدهم هو رد الابتسامة لها عندما ساعدها في إيجاد ما كانت تبحث عنه في السوبر ماركت فابتسمت له شاكرة أما اخران كانا يبديان اعجابهم بها أما بتصفير أو بعض الكلمات رغم عدم انتباهها لهم و لكن للاسف لم يقعوا الا بيد الذي لا يرحم و اخران انضما لهم فقط لأنهم لم يبعدا نظرهم عنها و خاصة عندما ضحكت ومن ضمنهم الرجل الذي أرسله لمراقبتها بكل خطواتها فهو وضع لها أشخاص يراقبونها اينما ذهبت ويرسلون له تفاصيل يومها بالتفصيل الممل و لأنه كان يراها تضحك ولقد شاهد غمازتها التي تفقده صوابه حتى لو كان هو من أرسله فلا يحق له رؤيتها فهي.

له و إن كان بيده سجنها لسجنها حتى لا يراها احد سواه ولاكن فل يصبر فقريبا ستصبح له و إن كان رغما عنها ستكون له شاءت ام ابت. أشار للحراسه أن ياخدوهم من أمامه و يلقونهم بعيدا أمام أحد المشافي، استجاب له حراسه بطاعة و بسرعة خوفا أن يأتيهم الدور جلس يشاهد الصور لها مند اول لقاء لها معه إلى هذه اللحظة ومن ضمنهم فيديوهات بالصورة و الصوت لكل تحركاتها و كان أحد الفيديوهات عندما كانت في غرفة المدير فكم أعجبه تصرفها وكم ضحك عندما شاهدها و هي تضرب الحارسان لا ينكر غضبه الشديد على علاء ( والد ايهاب ) و توعد له بالكتير رغم ما تعرض له من خسائر الا انه لم يشفي غليله فقد أفلس كل شركته و جعله عبرة لمن يعتبر اسودت عيناه بغضب عندما كان الشرطي سوف يضع يده عليها ليطلب من مدير اعمله أن يتصل بالوزير ليوقف ما يحصل و في خلال دقيقة انتهاء كل شيئ كان يشاهد صور لها بكل الوضعيات منها و هي تضحك و أخرى تركض خلف صديقتها و أخرى و هي تركض خلف شخص و أخرى وهي تحتضن الطفلتين و الكتير الكتير أتاه اتصال من مدير أعماله أن الانسة سيلين قد اتصلت على محل الذي قام باستئجاره قبل دقائق و أخبره ما اجابتها الموظفة ليبتسم على فطنتها ليقرر استفزازها ليرسل.

لها الرسالة تم ابتسم باستمتاع فهو متاكد انها تشتعل الان. تم اخد الصور جميعها و بالطبع لم ينسى الملف الذي به كل شيئ عنها منذ ولادتها فهو قد حفظ كل كلمة به و خاصة غير مرتبطة وما تحب و ما تكره فهو لم ينسى شيئ تم صعد الى جناحه الفخم ووضع الصور والملف في داخل الخزنة الموضوعة في غرفته خلف صور ضخمة تاخد مساحة من الجدار فهو يضع كل ما هو مهم بها. تم اخد حماما منعشا ليزيل عنه تعب اليوم تم ارتدى ملابس بيتية طرق الباب لياذن له بالدخول. دخلت الخادمة و هي ترمقه باعجاب و بعض الخوف فهو مهما ارتدى فسوف يبدو غاية في الجمال و الأناقة والجاذبية الخادمة بسهو: سيدي العشاء جاهز حضرتك اومئ لها ليقول بصوت مخملي رجولي بارد: ثواني و نازل انصرفي انتي ذهبت الخادمة وهي حانقة منه و من رده نظر إلى شكله بعد أن قام بتمشيط شعره الاسود الكثيف تم نزل إلى الأسفل ليتناول عشائه وجد جده و جدته يجلسون اما والدته في عشاء مع صديقاتها كالعادة القى التحية مع ابتسامة صادقة لا يظهرها الا لهم تم قبل راس و يد جدته و هو يقول بمرح لا يظهرها أمام أحد سواهم ايه يا سوسو يا قمر هو انتي كل ما تكبر بتحلوي و لا ايه أطلقت سلوى ضحكة خفيفة و هي تقول بلطف: هههههه بس يا واد بلاش بكش ليتابع أسر مزاحه: ابدا و الله دانا بفكر اخدك و نسافر كم يوم بعيد عن فيدو أصله عجز.

ايه رائيك متتجوزيني و تكسبي فيا ثواب فادي بغضب: و حيات امك تاخد مين يلا دانا احرقك قبل متعملها و تبعدها عني.

قال يخدها قال. تم تابع بغيرة و بعدين يا هانم كم مرة قلتلك متضحكيش قدام حد قالها و هو يلصق كرسيها بجانب كرسيه حرفيا تم همس بخبث بجانب اذنها شكل هيكون ليكي عقاب و انا مش هفوته و نراجع موضوع اني عجزت ده تم أطلق ضحكة قوية على خجلها رغم مرور السنين الا أنها لا تزال تخجل من اقل الأسباب تحول وجهها إلى اللون الأحمر من الخجل لتبتعد عنه و هي تضرب كتفه بخفة أسر بخبث: اه يا شقي انت قولتلها ايه خلتها كدة فادي بغرور مصطنع: اسرار أما تتجوز هقولك اصلها للكبار مش كدة قالها بمكر لسلوى التي ازدادت احمرار ليزداد ضحكه سلوى بحزم مصطنع: بس منك ليه و يلا كلوا و الا هيبرد الاكل فادي بضحك: اهرب يا جميل اهرب مصيرك تحن قالها بغمزة نظرت له سلوى نظرة اسكتته ضحك أسر على جده فهو يعرف ما معنى هذه النظرة لجده تعني أنه سوف ينام على الكنبة بمفرده ليقول أسر بسخرية: يا عيني على الرجالة لما تتبهدل ليقول جده بسخرية اكبر: بكرة نشوف هتعمل ايه لما اتجوز و هتعرف ساعتها الرجولة راحت فين أسر بانكار: و مين قال اني هتجوز.

فادي بسخرية: هتجوز انا ياما قلت كدة و هتقع لششتك في حبها، عندما قال جده ذلك ظهرت سيلين أمامه لتلمع عيناه ببريق لم يفت جده فهو يعرفه جيدا لينظر لزوجته تم يبتسم لتبتسم له بدورها فهي تعرف بما يفكر زوجها فهو نصفها الآخر قاطع عليهم عشائهم حضور والدته فاتن و معها ابنت صديقتها اللزجة سوزي بملابسها التي لا تستر شيئا استعاد أسر ملامح البرود على وجهه ليتابع تناول طعامه اقتربت منهم وهي تلقي التحية.

فاتن: مساء الخير يا عمي قالتها باحترام تم قبلت يد سلوى فهم الكبار ويجب احترامهم
لتتابع ازيك يا أسر يا قلبي، رد لها التحية بابتسامة بالكاد ظهرت و هو يقول كويس.

يا امي متقلقيش. اتاهم صوت سوزي و هي تقول: هاي يا جماعة ازيك يا بيبي وحشتني اوي اوي قالتها بدلع فادي بهمس سمعه كل من أسر وسلوى لكبتوا ضحكهم: وحش أما يلهفك يا فرخة ملونة فهي تضع من جميع انواع المكياج على وجهها لتبدو كصورة، اقتربت من أسر لتقبله من وجهه لينظر لها أسر نظرة بمعني حاولى فعلها تم وقف من مكانه و هو يقول: يلا أصبحوا على خير ورايا شغل كتير بكرا لازم ارتاح شوية فادي بمكر: ايه مفيش سهر و بنات النهاردة و لا ايه فهم ما يرمي إليه جده ليقول له: لا النهاردة مفيش بس يمكن بكرة أن كنت عاوز احجزلك مفيش مانع يا شقي قالها بغمزة و هو يبتسم بخبث نظر فادي ليشتم أسر في سره فقد كانت سلوى تنظر له بغضب و توعد حاول التكلم لتتركه و تذهب ببرود ليشتم أسر مرة أخرى فهي يصعب ارضائها ليذهب خلفها وهو يتوعد لأسر، ضحك أسر بخفوت على جده فهو ضمن النوم على الكنبة صحيح أن القصر مليئ بالغرف لاكنه لا يستطيع أن ينام بمكان ليست موجودة به فهو يفضل اللام جسده على ذلك كان سيتابع صعوده إلى غرفته ليوقفه صوت امه وهي تقول فاتن: استنى لحظة يا أسر عاوزة اتكلم معاك.

أسر ببرود: مينفعش يتأجل الحديث لبكرة. فاتن بلطف: هو طلب يا قلبي صغنن تنهد أسر وهو يقول: اتفضلي يا امي عاوزة ايه مع أنه متاكد أنه طلب يخص الفرخة الملونة كما قال جده. فاتن: بص يا قلبي انا عاوزك تشغل حبيبت قلبي سوزي معاك في الشغل و بكدة هتقربوا من بعض أسر بسخرية لاذعة: ومين قال اني بوظف بنات ليل في شركتي أعتقد أن شركتي للمحترمين يبقى طلبك مرفوض بعد اذنك شهقت سوزي من كلامه لتوبخه امه وهي تقول: أسر ايه الكلام ده عيب كدة وبعدين أن كان على اللبس فانا اوعدك هتغيره وافق بقا على شان خاطر ماما تنهد أسر تم اتجه الى جناحه وهو يقول مش عاوز تأخير خلال ثلاث ايام تكون موجودة بالشركة وتبقى لبسة محترم والا مش هتلوم الا نفسها سعدت كل من سوزي وفاتن لتبدء في اعطائها النصائح لتكسب أسر وتجعله يحبها ولاكن للاسف فهي لا تعلم ان قلبه مع شخص آخر تسطح أسر على فراشه الضخم وهو ينظر إلى السقف بشرود ليتذكر سؤال جده ليقول بنفسه هو انا ليه مرحتش اشهر النهاردة معقول علشانها لينفض رأسه من الافكار ليقول و هو يتنهد بعمق انت عملتي فيا يا سيليني تم غط بنوم عميق باحلام سيلين هي بطلتها وهو لم يمانع بل مرحب جدا.

دخلت سيلين الغرفة لتشاهد نجوى تمشط شعر شمس و هالة تمشط شعر رهف وكم بدون جميلات بعد الاستحمام لتطلق سيلين صفيرا عاليا دليل على اعجابها بهن. التفتن إليها جميعا
لتقول سيلين: صبح صبح يا عم الحج ايه الجمال ده ده حقيقي ولا لعبة مشاء الله، الله.

اكبر تم اقتربت منهن لتقبل كل من شمس و رهف اللتان تحول وجههن للون الاحمر من الخجل و خاصة شمس شمس بخجل: مرسي نجوى بمرح: ايه رائيك مزز صح سيلين بسخرية: نجوى يا قلبي متأكدة انك دكتورة اصل بدئت اشك بعد مزز دي نجوى بضحك: هههههه يعني شاكة مش متأكدة الحمد لله ضحكت عليها سيلين كما فعل الجميع لتتوقف سيلين بعد مدة وهي تقول لهم يلا دلوقتي على النوم ومن هنا و رايح النوم ليه معاد ممنوع السهر و ممنوع التلفزيون.

ليتذمرا الطفلتين ومن ضمنهم نجوى و هالة لتضربهم نجوى بخفة وهي تقول بضحك انا قصدي شمس و رهف انتوا مالكم انتوا اطفال يا جذم نظرت نجوى الى هالة لتقول ببلاها: أيوة صحيح احنا مالنا تواني لضحكن على غبائهن شاركتهن سيلين بالضحك لتقول لهن يلا بقا على النوم وبكرة أن شاء الله هنروح نسجل.

لشمس في المدرسة لمعت عيناها بفرحة الشديدة فهي ستعود للدراسة التي منعها عنها ابيها رغما عنها ذهبت الى سيلين لتحتضنها بسعادة وهي تشكرها مسدت سيلين على شعرها بحنان لتقول يلا بقا بسرعة على النوم ومن كالآتي شمس ورهف على السرير أما هالة في غرفتها و سيلين و نجوى قمن بفرش الفراش على الأرض بجانب بعض. غطت الطفلتين بالنوم سريعا أما نجوى و سيلين ففضلن يتحدثن إلى أن نعسن تم نمن بسرعة.

تم بحمد الله? اسفة والله على التاخير الجهاز كان ماخود مني واول ما عرفت مكانه كتبت البارت بسرعة و النت زفت والله انا عارفة أن البارت ممل معلش بس اتمنى يعجبكم البارت ألفين وثلاثمائة كلمة. انا غيرت عمر شمس خلتها ثلاث عشر تمام لفكرة بدماغي..

اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد
الصفحة 3 من 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >




المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 2072 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 1523 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 1549 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 1396 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 2613 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، لأني ، فتاة ،











الساعة الآن 06:14 PM