
رومانسية تصف معنى الحب الصادق والحب الحقيقي وتعنى أيضا معنى الصداقة الحقيقة اتمنى تنال اعجابكم
فصول نوفيلا حكاية عشق
نوفيلا حكاية عشق للكاتبة داليا صحصاح الفصل الأول
كانت أمال فتاه جماعية جميلة جدا بيضاء اللون كحيلة العيون السود وكانت فتاة متواضعة جدا من اسره طيبة ومحبوبة من الجميع وضعهم المادي ميسور الحال من الطبقة المتوسطة وكان أخر شيء بيفكروا فيه هو المال كان كل سعادتهم تكمن في راحة البال وعزة النفس ومحبة الناس لهم...
أمال كانت كل يوم تذهب على الجامعة وبتحضركل محاضرتها كاملة وكان لها زملاء بنات وشباب وكلهم كانوا يحبونها لحسن خلقها وجمالها وكانت جمالها يجذب اي شخص يعرفها وكانت لها صديقة مقربة لها كانت الأنتيم لها إسمها نوال ولكنها من عائلة غنية جدا ورغم ذلك لم تشعر امال بأي فرق بينهم سواء كان في مستوى المعيشة او المعاملة.
ولها صديق شاب يدعى خالد وهو شاب خلوق جدا ووسيم جدا وكان يكن لها بعض المشاعر ويتمنى لها الرضى والسعادة وكان نفسة امال تبادله نفس الشعور ولكن هو يعلم انها لم تبادله نفس الشعور لأنها تعتبره أخ وصديق مقرب لها لأنه حاول أكثر من مرة يفاتحها وكانت تتهرب منه وبعد ذلك كان يحاول يعبر لها عن مشاعره كان يتردد ويتراجع عن إخبارها خوفا ان يخسرها ولكن قرر ان يفاتح نوال صديقتهم ويطلب منها ان تساعده لكي يعرف مشاعر امال نحوه بحكم ان اسرارها كلها معها وبالتالي امسك بالهاتف واتصل على نوال...
كانت نوال جالسة في حديقة منزلها تتناول مشروبها المفضل على انغام الموسيقى الهادئة ثم أتاها إتصال من خالد وقامت بالرد عليه...
نوال: الو مين خالد عامل إيه فينك مش باين ليه حتى ماطولتش في الجامعة اليوم ومشيت على طول ايه يابني طمني عليك؟
خالد: أبدا مافيش بس كنت حاسس بإرهاق بسيط فروحت على طول...
نوال: ياخبر ألف سلامة عليك ياخالد بس كنت عرفتني كنت وصلتك لمنزلك بدل ماكنت تتعب لحالك.
خالد: ماحبيتش أزعجكم والحمدلله عدت على خير نوال حابب أطلب منك مساعدة صغيرة ممكن تساعديني؟
نوال: أكيد ياخالود أنا اعملك كل اللي انت عايزه انت تؤمربس كده خير ياخالود، خير.
خالد: كنت حابب إنك تكلمي أمال وتحاولي تفاتحيها في إني حابب أتقدم لها وتكون شريكة حياتي هل هتوافق ام لا لأني بصراحه بحبها جدا واتنمى إنها تكون مراتي
سكتت نوال قليلا ثم قالت له...
نوال: بصراحة ياخالد أنا مش عارفة اقولك ايه بس لازم اقولك الصراحه امال بتعتبرك أخ وصديق غالي لها لأن بصراحة قلبها مشغول بشخص أخرولولا غلاوتك عندي وخوفي عليك ماكنتش خبرتك وياريت ماتحاولش إنك تفتح معها كلام وتحطها وتحط نفسك في موقف صعب
خالد: متشكرجدا لكي يانوال اوعدك اني مش هتكلم في الموضوع ده تاني واتمنى لها السعادة من كل قلبي.
نوال: بجد ياخالد إنت شخص مافي منك بس القلب ومايريد واتمنى لك حياة أفضل مع إنسانة تستحق قلبك الطيب اللي مصنوع من ذهب، ثم انتهت المحادثة بينهم ولكن كان خالد حزين جدا لأنه حبه من طرف واحد ولكنه ضل يحبها واكتفى انه بقربها وشايفها سعيدة وكان مستعد يعمل المستحيل لكي يراها سعيدة.
ما اجمل ان تحب حبا صادقا حتى لو كان من طرف واحد انه الحب الصادق ان الحبيب يفرح ويسعد فرح وسعادة محبوبته حتى لو كان الحب من طرف واحد سيضل هو الحب
ولكن امال كانت تشعربحبه لها ولم تستطيع فعل شئ لأن قلبها ليس ملكها بل ملك للشخص أخراللي هي بتحبه ولكن حبها هي الأخرى من طرف واحد وده اللي خلاها تشعر بحب خالد لها وتشعربعذابه ولكن ماباليد حيلة...
وفي أحدالأيام كانت امال جالسة في كافية الجامعة مع زملائها وفجأة قلبها دق مجرد مارأت حبيبها أي نعم حبيبهاوكان شاب وسيم يوجد به كل الصفات التي تعجب به كل بنت وهو من عائلة غنية جدا ويدرس معهم بنفس الجامعة وكانت بنات الجامعة يحبونه ويتمنون ان يتحدثوا معه ولكن هو لم يحب احدا منهم وكل معرفته بالبنات عبارة عن تسليه ولكنه كان صريح معهم من البدايه ولم يوعد اي بنت منهم بالإرتباط وكان صريح في كل علاقاته مع البنات ورغم ذلك كانوا يحبونه لكنه لم يجد الفتاه التي تحتل قلبه وكا عواطفه وكان يبحث عن هذا الحب في كل البنات ولم يجده الى الأن، اعرفكم عليه...
يدعى احمد أبيض اللون أسود العينين شعره اسود ليل طويل القامة مفتول العضلات جسم رياضي ورغم انه عايش حياته بالطول والعرض متفوق في دراسته ورغم انهم في جامعة واحدة لكنهم لم يتقابلوا لأنه كان يهتم بالمظاهر وهي لم تكن مهتمة بالمظاهر نهائي ولم تحاول ان تتكلم معه ابدا وكانت كلما رأته قلبها يخفق بسرعة فائقة.
نوفيلا حكاية عشق للكاتبة داليا صحصاح الفصل الثاني
يخفق بسرعة فائقة ولم تعلم كيف تتصرف لكي تلفت نظرهوكانت خائفة تقترب منه ليفكرها مثل اي بنت هو يعرفها وكان نفسها تقترب منه ونفس الوقت تعلمه انها غير كل البنات اللي يعرفهم ولكن كيف تخبره بذلك لاتعلم؟
كانت نوال تعلم انها تحاول التقرب منه ومش عارفه لأن عزة نفسها وكرامتها لا يسمحوا لها بالقيام بذلك وأن تضع نفسها مكان أي بنت من البنات اللي هو يعرفهم وكانت نوال تشجعهاعلى أنها لازم تحاول التقرب منه وان تتكلم معه ولكن امال ترفض ذلك حينها خطرت في بال نوال فكرة تخلي احمد يرى فيها امال وهو اللي يحاول يتقرب منها ويتكلم معها وكانت نيتها هنا هو إسعاد امال وتحقيق حلمها لعلى بفكرتها ان تقرب احمد منها يكتشف انها مميزة عن كل البنات اللي عرفهم ويعرفها ويشعر بحبها له.
وبالتالي قررت ان تنفذ ماخطر في بالها وهي تعلم ان احمد كل اللي يلفت نظره هو الجمال والمظهر وكانت تعلم طبع امال ترفض المظاهر الكاذبة ولن تهتم تظهر جمالها رغم انها بالفعل جميله وجمالها مميز جدا ولكنها لم تهتم لذلك لأنها مثل ماذكرنا من قبل انها متواضعة جدا في كل شئ وكان مبدأها هو ان الجمال جمال الروح وليس جمال الوجه فقط وعزمت نوال إظهار جمالها وكانت تفكر كيف تظهره وكانت كل ما تتكلم مع امال بترفض وحينها افتكرت ان موعد عيد ميلادها بعد يومين فقررت انها تهديها فستان كهدية منها لها وساعتها امال مش هترفض انها تقبله لأنها سوف تعطيها الفستان على انه هديه عيد ميلادها وذهبت فورا واشترت لها اجمل فستان يليق بجمالها ويظهر المختبئ عن عيون الناس وذهبت الى امال لكي تعطيها الفستان وكانت امال جالسه مع والدتها وكانت والدتها تفكر كيف تحضر لحفل عيد ميلاد امال، اعرفكم على والدة امال...
تدعى سالي فائقة الجمال وكان وصفها مثل وصف امال وبل بالعكس جمال امال مكتسب من جمال والدتها، وهنا تحدثت الوالدة...
سالي: امال حبيبتي كل سنة وانت طيبة ياقلبي عيد ميلادك كمان يومين تحبي أعملك إيه في عيد ميلادك وحبة تعزمي مين من زملائك
قامت امال مقبله يد والدتها وتقول
امال: وانت طيبة ياست الحبايب ربنا مايحرمنيش منك ابدا ياقلبي كفايه عليه وجودك في حياتي وده عندي بالدنيا ومافيها..
الوالده: ياقلبي انت ولايحرمني منك ابدا ياقلبي واشوفك سعيدة وتحققي كل اللي تتمنيه..
ساعتها نظرت امال لوالدتها وقالت يارب ياماما احلى دعوة بجد وتمنت ان دعوة والدتها تستجاب وان تحقق حلمها انها تكون مع حبيبها ويشعر بحبها له ثم دق جرس الباب وذهبت امال لكي تفتح الباب وبالتالي فتحت وجدت نوال هي التي من تدق الباب فرحت كثيرا برؤيتها وأدخلتها على الفور ورحبت بها والدة امال كثيرا...
الوالدة: أهلا يانوال ياحبيبتي تعالي نورتي البيت ربنا يعلم انك عندي زي امال بالضبط
نوال: مرسي ياطنط وانا كمان بحبك اوي زي ماما بالضبط ربنا هو اللي يعلم اني بحبكم وبعتبركم اهلي.
ثم تحدثت امال: تعالي يانوال ندخل جوه في غرفتي بعد اذنك ياماما
الوالدة: إذنك معك ياقلبي وانا هاروح اجيب لكم الشاي ومعه الكيك هيعجبك يانوال ياحبيبتي
نوال: تسلمي ياطنط تسلم ايدك يارب
ودخلت نوال مع امال الى غرفتها وقفلوا باب الغرفه.
امال: ايه ده اللي معاكي يا نوال فستان جديد ده
نوال: اه ياحبيبتي فستان جميل جدا
امال: بجد هيكون جنان عليكي
نوال: من جهة جنان فهو فعلا هيجنن على صحبته.
نوفيلا حكاية عشق للكاتبة داليا صحصاح الفصل الثالث
نوال: لامش بتاعي ده بصراحة كده بتاعك انت يامولي واتنمنى تقبلي هديتي لكي
امال: بس يانوال ده شكله غالي قوي وانا بصراحه مش هاقدر اقبله
نوال: انت بتقولي ايه مافيش حاجه تغلى على القمر بتاعنا وياستي انا ماجيبتوش كده ده هدية عيد ميلادك وكل سنة وانت طيبة ياقلبي
امال: وانت طيبة يانونا هديتك جميلة جدا بس ماقدرش اقبلها.
وهنا زعلت نوال منها انها لم تقبل هديتها وان كل مخططها بات بالفشل، وهنا دخلت عليهم والدة امال
الوالدة: اتفضلوا ياحبايب الشاي والكيك بالهنا والشفاء ثم رأت الفستان وأعجبت به كثيرا وكم تمنيت ان تحضر مثله لإبنتها امال وقالت الله الفستان ده جميل قوي قوي فستانك ده يانوال؟
نوال: لا ياطنط وبصراحة انا زعلانة من امال قوي يرضيكي اقدمه لها هدية عيد ميلادها وهي ترفض تقبله مني.
الوالدة: ترفض هديتك انت ليه ده انت عندها العالم كله
نوال: واضح قوي ياطنط بدليل انها رفضت هديتي
الوالدة: لية ياامال ياحبيبتي تزعلي منك صحبتك مش عيب عليكي...
امال: ياماماالفستان غالي قوي وماقدرش على ثمنة ولاهقدرارد لها هدية بنفس القيمة
نوال: هو من امتى في بينا الحاجات دي بجد انت مزودها قوي.
الوادة: خلاص يامولي ياحبيبتي اقبلي الهدية من اختك لو كانت الهدية من حد تاني غير نوال كنت قولت حقك ترفضي لكن انت عارفة ان نوال بتحبك وهديتها دي رمز لحبها لكي
امال: طيب ياماما ولولا اني خايفة على زعل نونا ما كنت قبلتها وضحكوا سويا، وكانت نوال هنا ماكرة بفعلتها مثلت انها زعلانه لكي تجبرامال على قبول هديتها فرحت نوال ان مخططها مازال قائما ولم يفشل مخططها وقالت...
نوال: بصي بقى عايزاني مازعلش منك بشرط.
امال: شرط ايه بقى ياست نوال؟
نوال: انك تلبسي الفستان في عيد ميلادك ها موافقة
امال: البسه فين يابنتي هو انا هاروح فين ده انا لو عملت حفلة بتكون على قدنا احنا كده وخلاص
نوال: مين قال كده ده انت معمولك حفلة كبيرة قوي في النادي الشلة كلها بصراحة هتعملك احلى بارتي وعارفة كمان مين هيكون موجود حاضر حبيب القلب
امال: ازاي بقى ومين اللي هيعزمه.
نوال: هو مافيش حد هيعزمه هو بيكون موجود لأنه عضوبالنادي ولا اقولك خذيها فرصه واعزميه بنفسك بكرة على عيدميلادك ايه رأيك؟
امال: تفتكري هيوافق اصلا يحضر وخصوصا ان مافيش حاجة تربطني بيه ومايعرفنيش اصلا
نوال: جربي انت هتخسري حاجه اهو جايز يشوف القمرويحس بيه اسيبك بقى انا ونتقابل بكرة وماتنسيش اللي اتفقنا عليه اوك..
وتركتها نوال وذهبت وهي ضلت في غرفتها تحلم باللحظة اللي هتشوف فيها حبيبها وتتكلم معه ونامت وغطت في النوم وهي تحلم بمقابلة حبيبها
وفي صباح اليوم التالي استيقظت امال على غير عادتها قبل معادها الأساسي ولبست وخلصت لبسها ولسة هتفتح باب غرفتها وجدت والدتها فاتحة الباب عشان تصحيها من نومها ولكن وجدتها صحيت وجاهزة كمان
الوالدة: خير ياقلبي صاحية بدري غير عادتك وجهزتي كمان هو في ايه بالضبط.
امال: ها ابدا ياست الحبايب كل الحكاية اني فوقت بدري قولت اقوم وابطل كسل وعشان تهرب من اسئلة والدتها قالت لها يلا بقى عشان ان جعانة قوي ونفسي مفتوحة على الاكل اليوم..
الوالدة: عيوني ياقلب ماما حالا الفطار بيكون جاهزوتناولت امال فطارها ثم وصلت نوال لإصطحابها للجامعة مثل كل يوم
نوال: ايوة بقى مين قدك اليوم هتكلمي مع حبيب القلب الله يسهلكم
امال: بس قولي يارب اقدراكلمه وانه يوافق يحضر.
نوال: بس ليه ماحطيتي اي حاجه حتى لو لون بسيط
امال: انت عارفة اني حباه يشوفني زي ما انا ويحبني على طبيعتي مش الميكب وجمال وخلاص
نوال: مافيش فايدة طيب يلا عشان مانتأخرش ووصلوا الى الجامعة ودخلوا حضروا اول محاضرة لهم وخلصوها وخرجوا وراحوا جلسوا في الكافيه وكانت تراقبه من بعيد منتظرة اللحظه اللي هتكلمة فيها وهنا جاء خالد وشاف امال فرح جدا وما قدر يشيل عينه عنها وقال..
نوفيلا حكاية عشق للكاتبة داليا صحصاح الفصل الرابع
خالد: كل سنة وانت طيبه ياامال عقبال مليون سنه وانت سعيده وتحققي كل اللي بتحلمي بيه
امال: وانت طيب ياىخالود وربنا يبارك فيك ويحقق كل امالك يارب
نظر لها خالد وقال: يارب اتمنى حلمي يتحقق رغم انه مستحيل...
فهمت امال ولم تستطيع الرد عليه وسكتت وانها تعلم انه يقصد على حبه لها...
وهنا ظهر احمد ودخل وجلس في الكافيه وكان معه زميلة له وضلت تنظر له ومحتارة تروح ولا لاء وكيف تلفت نظرة لها وكان هناك من يراقبها ويراقب نظرات عيونها نعم انه خالد كان يراقب نظرتها التي لم تنزل من على احمد وفهم انه هو اللي شاغل بالها وهنا زاد خوفه وقلقه عليها لأنه عارف ان احمد مش بتاع حب ولا كلام من ده وغرضه التسليه مع البنات فقط ولكنه ضل ساكت ولم ينطق بكلمة وكانت امال تفكر كيف تحتك بيه وتكلمه بحيث تعزمة على عيد ميلادها وهنا رأته ذاهب قررت انها تروح تكلمه قامت على الفور ونادت عليه...
امال: احمد، احمد ليلتفت لها وينظر لها ويعرف من هي اللي بتناديه ومجرد ما التفت لها نظرت في عيونه وضلت متسمره من غير ولا كلمة وهو ايضا ضل ينظر في عيونها واستغرب ازاي هو ماشاف جمال عيونها من قبل وفجأة تكلمت وتقول له
امال: انا، انا بتعلثم واضح في الكلام من خوفها وكسوفها منه مش عارفه تجمع الكلام
احمد: ها انت ايه مالك اتكلمي سمعك...
امال: انا اسمي امال وحبيت اعزمك على عيد ميلادي ودي بطاقة دعوه لو حبيت تحضر واتمنى انك تحضر الحفل معنا
احمد: كل سنه وانت طيبة وبخير وسعاده بعون الله بحضر ويشرفني اني اكون من المدعووين بس ايه اللي خلاكي تعزميني رغم ان العلاقة مش قوي بينا
امال: بإرتباك ملحوظ ابدا انا عزمت كل الشله وحبيت انك تشارك معنا مش احنا زملاء مش كده برضه ولاايه.
احمد: اكيد زملاء وهنكون اصدقاء كمان وهنا لمعت عيونها من الفرحة وزاد اعجابه بها اكثرثم استأذنت منه لترحل
امال: اوك استأذنك انا عشان اتأخرت ولازم اروح
احمد: لوتحبي اوصلك لو ماعندكيش مانع
امال: لا ابدا متشكرة انا معي نوال صحبتي بنروح سوا مع بعض
احمد: اوك اتفضلي ونتقابل في الحفلة اكيد على فكره اسمك حلو قوي مثل صحبته.
وهنا يحمر وجهها من كثر الكسوف ووابتسمت ابتسامة خفيفه وذهبت وهو ضله يفكرفيها ويحدث نفسه، ازاي ده هو في كده في جمال باشكل ده وعيون سود وكحيله كده ياه انا كنت اعمى البصر ازاي ماأخذت بالي منهاىقبل كده، وقابله احد زملائه وقال له، ايه ياعم احمد انت اتجننت ماشي تكلم روحك نظر له احمد وقال مين طارق
طارق: كمان مش داري مين بيكلمك ايه يابني جو جديد ولاايه اصل انت بصراحه عيني عليك بارده مش ملاحق...
احمد: لا ده انا طلعت خايب ولا اي حاجه تعرف كل البنات اللي عرفتهم كوم والبنت دي كوم تاني بنت غير كل البنات جمال ايه وعيون ايه بصراحة تحفه نادرة
طارق: اعرفها ولا ايه هي معنا هنا في الجامعة
احمد: تصدق الجمال ده كله يكون معنا هنا في الجامعه وما شوفهوش واشارله عليها وقال هي اللي هناك دي مع زملائها
طارق: اه فعلا معك حق بس انا اعرف نوال زميلتها هي لاء ماعرفهاش.
وذهبت امال الى منزلها وجلست في غرفتها تفكر هو فعلا هيحضر ولا لاء وياترى هتلبس ايه وساعتها وقررت تعمل مثل ماقالت لها نوال تهتم بمظهرها اكثر خصوصا في اليوم ده على امل انه يهتم بيها ويشعر بحبها له ولكن كان الخوف مالي قلبها هل فعلا هيحس بيها ولاهتكون بالنسبة له مثل اي بنت هو يعرفها ولكن ضلت تحلم بيه وتركت خوفها للأيام.
وجاء يوم الحفل النتظر وكانت امال جاهزة وما ضل لها غير انها تجهز شعرها وتكون جاهزة وكانت نوال حضرت ومعها ميكب ارتست لكي تجهز امال على اكمل وجه وبالفعل جهزت امال واصبحت جاهزة وطلعت مثل الملاك مجرد ماشافتها والدتها بكت من فرحتها لأنها شعرت ان ابنتها حوريه من حوريات واخذتها في حضنها وقالت لها
الوالده: كبرتي وبقيتي احلى عروسه ياقلبي
امال: قبلت يدها وقالت ماتحرمش منك ياست الحبايب.
نوال: يلا ياجماعة زمان الكل منتظر ست الحسن واالجمال يلا اتأخرنا
وذهبوا.
نوفيلا حكاية عشق للكاتبة داليا صحصاح الفصل الخامس
وذهبوا الى الحفل وكان الجميع منتظرين حضور امال ليحتفلوا وكان خالد ينتظرها بفارغ الصبرليرى من احبها قلبة ولكن شعربالحزن مجرد ماشاف احمد حاضر الحفل وتأكد انها من عزمه وكان احمد بيدور عليها ولم يجدها وكان مشغول البال انها هتظهر امتى ولاحظ طارق نظرات عيونه اللي كانت بتدور عليها في كل مكان.
طارق: اهدى شويه ياعم الرومانسي مش كده الكل بيأخذ باله وساعتها مش هيسبوك في حالك حينها وصلت نوال ومعها ست الحسن والجمال ولكن نوال ارادت انها ماتظهرش الا اخر واحدة وأخذت والدتها ودخلت الى الحفل ثم قالت لأمال مجرد ماأشير لك والمسيقى تشتغل تدخلي اوك وبالفعل دخلوا الى الحفل معهم وكان احمد يراقب ولكن تعجب وقال.
احمد: اين انت ياأميرتي الجميلة ايتها السندريلا ليه ماظهرتيش لحد دلوقتي ومجرد ما اشتغلت الموسيقى اشارت لها نوال بالدخول ثم انطفئ النور كله وسلط عليها الضوء كله فقط على اميرتنا الحلوة ودخلت امال في ظل هذا الضوء مع اطلاق الألعاب الناريه المضيئه وكان الجميع منبهر بجمالها وكانت حوريه مو حوريات الجنه وبدأ يعايدها الجميع حتى جاء خالد وقف امامها ينظر اليها قائلا.
خالد: كل سنه وانت طيبه وقدم لها هديته لها ويقول انا لو طولت اجيب لك نجمة من السماء مش هتأخر كل سنه وانت منوره حياتنا وسكت لما وجد نفسه هيغلط ويقول لها ياحبيبتي ابتسم ابتسامه خفيفه وتركها ومشي وكان احمد ينتظر الفرصة ليغتنمها ويروح لها يعايدها ويقدم لها هديته
نوال: امال بقولك احمد هنا اتقلي واعملي حالك ولا اكنك هنا وهو لحاله بيجيلك لحد عندك وتقولي نوال قالت بس اصبري.
امال: اه بس انا مش عارفه امسك نفسي وامنع نفسي ابص عليه، وبالفعل احمد قرر انه يذهب لها ورأته نوال وساعتها غمزت امال...
امال: ايه بتغمزيني ليه ماهو انا ساكته اهو...
نوال: بصي وراكي صاحبك اهو جاي...
احمد: هلا امال كل سنه وانت طيبة يامولي
امال بتعجب انه قالها مولي وضلت مزبهلة
احمد: ايه اسف لوكنت قولتلك مولي بس حبيت اشيل اي تكلفه ونكون اصدقاء ولا انت عندك مانع بكده.
امال: ها ابدا مافيش حاجه انا بس استغربت لأن مافيش حد من زملائي نداني بالإسم ده قبل كده وانت طيب يااحمد
احمد: ههههههههه خلاص من هنا ورايح انت مولي وانت حبة تقوليلي ايه ها
امال بكسوف شديد مش عارفه ياريت تعفيني
احمد: خلاص انا اقولك مولي وانت تقوليلي ياميدو متفقين
امال: اوك متفقين.
وكان خالد واقف يراقب في صمت من بعيد لايملك غير انه يراقب ولكنه خائف عليها من احمد وهو يعلم كم هي بريئة المشاعرمالهاش في اللوع ولكنه لم يحب ان يكسر قلبها بيده ولكنه قرر انه سوف يكون لها السند يحميها من اي غدر تتعرض له
فعلا لما يكون الصديق حبيب واخ لكي سندك وحمايتك تكوني مطمئنه انه يجد من يحميكي ويدافع هل يوجد هذا الصديق؟
احمد: تفضلي يامولي اجمل هدية لأجمل قمر في العالم.
امال: مرسي لزوقك بجد وفتحت الهدية وجدتها طقم الماس مكون من الكليه ومشتقاته انبهرت بجماله ولكنها لم تقبل بها لأنها صعب انها تقدر تردها وخافت في نفس الوقت انه يفكرها مثل البنات اللي يعرفهم ويعرفونه عشان فلوسه، وهو نفسه تعجب انها ترفض هديه مثل هذة الهديه، وحضرت والدتها وعرفتهم ببعض
امال: ماما اعرفك على احمد زميل لي في الجامعة
احمد، اعرفك ماما ست الحبايب وهي كل ما املك في حياتي كلها.
احمد: اهلا بحضرتك ياطنط بجد امال مش جايبة الجمال من بره لأن القمر لازم يجيب قمر مثله وهي نسخة طبق الاصل من حضرتك
الوالده: تسلم ياحبيبي ربنا يسعدك ويلا استمتعوا معا
ثم اشتغلت اغنية هادئه رومانسية وكان لسه احمد هيطلب منها انها ترقص معه على انغام هذه الموسيقى ولكن يوجد من سبق وطلب منها الرقص معه وهو
خالد: امال تسمحيلي بالرقصة دي ولا؟
امال حبت تكون اول رقصة تكون مع احمد ولكن ماحبتش ترفض لخالد طلبه ووافقت وذهبت للرقص معه وكان احمد يقف يراقب نظرات خالد لها وضمته لها اثناء الرقص وعلم انه يحبها لأن نظراته وتصرفاته تصرفات عاشق ولكن الشك دخل الى قلبه ان يوجد علاقة ومشاعر مشتركه بينهم وهنا شعر بالغيرة والضيق ولم يعلم لما شعر بهذا الشعور وكان طارق ملاحظ تصرفات احمد وانه لم يره في هذة الحاله من قبل فتعجب لأمرة لأنه عرف الكثير من البنات ولم يتصرف مثل هذا التصرف.
طارق: احمد مالك في ايه متوتر ومش على بعضك ليه انت عرفت بنات كثير وعمري ماشوفتك في الحالة دي في ايه مالك
احمد: ابدا انا عادي اهو بس في حاجه مش طبيعية حاسس انه خالد زميلها بيحبها وفي شئ بيربطهم ببعض اة على الأقل خالد حاسس انه بيحبها مش شايف بينظرلها ازاي وماسكها كأنها هتهرب منه
طارق: عادي يااحمد وفيها ايه يعني وغير كده اللي اعرفه انه صديق مقرب لها هي ونوال ايه مالك انت طبيت ولا ايه.
احمد: تقصد ايه وضح كلامك ياطارق
طارق: والله انت فاهم كلامي معناه ايه
سكت احمد ولم يرد عليه وضل يراقبها وهي بترقص مع خالد ولكن لاحظ انها كانت تنظر رومانسيه له.
تااااابع اسفل