رواية وخضعت للحب الجزء الأول للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل السابع عشر
كانت تبكى في غرفتها لماذا تبكى لماذا عارضت ميرال هل تحبه بعد كل هذا نعم تحبه تخاف منه تريد معاقبته ولكن لاتتحمل عدم وجوده في هذه الحياه اصبحت تبكى بحرقه شديده قامت بالإتصال بروان فهى الوحيده التي تستطيع مواساتها اتت اليها روان روان بخضه: مليكه مالك فيكى إيه مليكه وهو تبكى: ياسين مات يامليكه روان بإستغراب: ياسين مين مليكه: إلى عمل فيا كده ميرال قتلته ياسين إلى اغتصبنى ميرال قتلته.
روان بصدمه: قتلته طب وإنتى زعلانه ليه علشان مات وإنتى بتحبيه لسه مليكه بتلبك: بحبه انا لا بس صعبان عليا وهقول لغسق ايه روان: غسق وصعبان عليكى واحد يغتصب واحده ويصعب عليها أزاى ده إنتى بتحبيه يامليكه بس خلاص مات ميرال لو غلطت فهو كمان غلط بس عرفتوه إزاى قصت لها مليكه ماحدث كانت الصدمه من نصيبها روان بصدمه: أخو ادهم إزاى مليكه بوجع تخفيه: أه اخو ادهم روان: حاولى تنسى يامليكه وأبداى من جديد.
مليكه بسخريه: على اساس حضرتك بداتى من جديد مهو إنتى لسه بتحبى عمار بعد كل إلى حصلك روان: الحب ده ياشيخه حاجه غريبه بتخليكى ضعيفه ولما حبيبك بيسيبك بتضعفي أكتر أنا بحاول أبعد عن عمار الفترة دي خايفة يعرفني ونخسر حياتنا مليكه: لسه بحبه ياروان مش عارفه هكمل من غيره إزاى روان بسخريه: غريب اوى الحب ده واحده زيك محدش إتوجع زيها ولسه بردك بتحبيه ليه موقفتيش ميرال لما إنتى كنتى عارفه إنها هتموته.
مليكه: أنا فضلت معذبها سنين متكلمش وهي كانت موجوعه اكتر مينى عايزانى أروح اقولها مسمحاه ياميرال على إلى عمله فيا ووجعك مسمحه فيه روان: صعبه حاولى تنسيه مليكه بوجع وبكاء: ياريت اقدر وظلو يتحدثون لفتره طويله.
دخلت ميرال المنزل كان ينتظرها شادى: ميرال انا مش مصدق أنك عملتى كده ميرال: ليه مش مصدق شادى: ميرال ألى قالتلى متقربش من الحرام متقتلش وهي عارفه عقوبة القاتل في الدين أيه ميرال: بس ده مغتصب شادى: مش هصدق لو قتلتى قدامى بنفسك ياميرال ميرال بحب: تعرف كلامك ده فرق معايا إزاى ياشادى أنا فعلا مقتلتش وبكره تعرف بس وقتها إلى ظلمونى هيعملو ايه ياشادى شادى: هتسمحيهم ياميرال.
ميرال: للأسف مش هينفع مش هقدر ياشادى ظهر كامل من العدم: هتقدرى لأنك عودتى العيله كلها على كده أنك دايما متسامحه معاهم انا فخور بيكى بس عندى سؤال ليه عملتى كده مقولتيش لينا ليه كانت تنظر ألى ظل الشخص وصارت بأتجاهه دون إصدار اى صوت تعجب شادى وكامل أشارت لهم بعدم التحدث اخرجت الخادم من خلف الحائط ميرال: علشان الكلب ده بيعرف أخبارنا ويقولها لضاحى صح ياعم عثمان عثمان برعب: والله ياهانم هددونى هيموتو عيالى.
ميرال: ومجتش تقولى ليه عثمان: خوفت ياهانم على عيالى امرت ميرال الحرس بأخذه ألى احدى المخازن ميرال بسخريه: الموضوع كبير ياعمى والعدو مش سهل كامل وهو يرتب على كتفها: وبنت اخويا اقوى من الكل ميرال: بس عرفتو منين كامل: شادى مصدقش إنك تعملى كده وانا بردك بس حسيت أنى لازم اعمل كده ولو خطه امشى معاكى فيها ميرال: تمام المهم عندى محدش يعرف علشا أقدر احدد مشاعر مليكه تجاه ياسين كامل: العيله من غيرك مش عيله ياميرال.
تركتهم ورحلت وهي تفكر ماذا ستفعل في هذا العدو الذى يدور حولها ويتمنى تدمير من حولها لان تدميرها في تدمير عائلتها.
في اليوم التالى في الشركه طلبت إجتماع مع محامين ومحاسبين الشركه ميرال: طبعا مستغربين انا مجمعاكم ليه انا عايزه ألغى الشراكه مع شركات توفيق الشاذلى احد المحامين: بس ممنوع فض الشراكه ميرال بزعيق: إزاى ده تحدث الشخص مره ثانيه: في شرط جزائى كبير ياهانم وده هيخسرنا كتير ميرال: أستاذ احمد خلص معاهم حكاية الشرط الجزائى عندك سيوله تغطى الشرط احمد: موجوده ياهانم بس سبب كل ده أيه.
ميرال بثبات: أسبابها هحتفظ بيها لنفسى اهم حاجه شغلنا معاهن إنتهى خالص احمد بفرح داخلى: تمام حضرتك هنخلص مع شركاتهم كل حاجه ميرال بمكر: مش عايزه غلطه يااحمد أحمد: تمام حضرتك ميرال: اه نسيت اقولكم مازن هينضم لينا تانى هيرجع من لندن هو ومراته مش عايز الى حصل يوصله احمد: بجد راجع تمام ياهانم هنخلص معاهم ونبلغ حضرتك.
ذهب كامل الى الستشفى للإطمئنان على صديقه ادهم: لو سمحت ياعمى عيله الجمال قطعنا علاقتنا بيها خلاص كامل: بتقول ايه يابنى أنا وأبوك طول عمرنا اصحاب مينفعش كده ادهم بغل: بنت أخوك قتلت اخويا توفيق وهو يمثل التعب: تعالى ياكامل سيبه يابنى ادهم: مينفعش حضرتك دول لم يكمل حديثه رن هاتفه ادهم: فيه إيه بتكلمونى دلوقتى ليه الشخص:.
ادهم: وإحنا مش هناخد الشرط الجزائى انا كنت هلغيها بس هي سبقتنا بس حلو طلع عندها دم ميرال هدمرها على دم اخويا اغلق معه أدهم توفيق: مين يابنى فيه أيه ادهم بسخريه: ميرال الجمال لغت الشراكه معانا ولغت المشروع وكانت مستعده تدينا الشرط الجزائى هتمن علينا بس متعرفش إننا زيها مش عايزين الشراكه دى كامل: أنا وأبوك ملناش علاقه بكل ده ادهم: وأخويا ألى مات المفروض أنساه يعنى توفيق: ربنا يرحمه يابنى.
أدهم وهو يرحل: لازم أدمرها ميرال الجمال حفرت قبرها بإيدها ورحل وتركهم توفيق: خايف عليه ياكامل كامل: متقلقش ميرال مش هتسيبه يأذى نفسه توفيق: ميرال بنت أخوك بتفجأنا كل يوم بتصرفاتها كامل: كلنا بنتفاجأ بيها ياتوفيق إنتا عرفت منين أن إبنك عايش توفيق: بلغنى بإتفاق ميرال معاه جلسو يتحدثون سويا وكل منهم يتمنى أن تنجو عائلته من الخطر الذى يحاوطها.
كان يقود سيارته مثل الوحش الثائر يتمنى ان يقتلها ولكن هناك شى يمنعه تبا لهذا القلب الملعون يخشى عليها من كل شى يريد الأنتقام لدم أخيه الذى قتلته ميرال بدم بارد تبا لها ولقسوتها وأثناء شروده وجد بعضى السيارات تحاوطه حاول مقاومتهم والفرار منهم ولكن دون جدوى لم يسمحو له بذالك إستطاعو السيطره عليه ووضعوه في إحدى السيارات وقامو برش بعض المخدر على وجهه وذهبو بيه إلى أحدى المخارن.
وقامو بوضعه على كرسى وربطوه جيدا فاق من المخدر وجد نفسه مربوط على كرسى حاول القيام لم يعرف لعن من فعلها وأخذ ينادى ولكنه توقف عندما وجد أحدهم يدخل من الباب شكلك حلو كده وإنتا مربوط ورينى هتموتنى إزاى بقا ياأدهم هكذا تحدثت ميرال ادهم بصدمه: ميرال ميرال: اه ميرال إيه مستغرب صح بس حبيت أعرفك ممكن أعمل أيه فتتكلم على قدك أحسن مش ميرال الجمال الى حد يفكر يموتها.
ادهم: كل يوم بكتشف وسختك وقذارتك أنتى إيه هو انا كنت غبى كده حبيت واحده زيك أيه ياشيخه زباله ميرال بسخريه: هسيبك تتكلم براحتك حلاوة روح بقا إتكلم ياأدهم براحتك ادهم بصوت عالى: بكرهك ياميرال بكرهك ميرال بوجع داخلى: كويس كنت هزعل قوى لو كنت لسه بتحبنى ادهم بغضب: هو إنتى ألى زيك تتحب إنتى تتكرهى ياميرال تتكرهى وبس.
ميرال بوجع صامت: خليك عند رأيك ياأدهم وإفضل إكرهنى دايما دلوقتى عن إذنك متفكرش في طريقه تهرب بيها لان انا مأمنه المكان كويس خد بالك من نفسك ياأدهم رحلت وتركته وهو يلعنها ويلعن هذا الحب وهي رحلت وهي تقول اى حب هذا الذى لايوجد فيه ثقه اى حب هذا الذى يجعل من يحبك لايثق فيك بأى شكل اى حب هذا لو انه يظن أنى من فعلت ذلك بالفعل لم يحبنى يوما ما.
في فيلا عائشه كانت تجادل والدها عائشه: لا مش هتجوزه يابابا مش هتجوز واحد إنتا جايبه علشان في بينكم مصالح وانا مصلحه بالنسبه ليه معتز: لا هتتجوزيه غصب عنك انا محتاج الجوازه ديه الفتره دى محتاج أسمى جنب إسم العريس عائشه: انا معرفهوش هتجوزه كده معتز: هو شافك وعجبتيه وعايزك في هذا الوقت اتت زوجة أبيها: هتتجوزيه غصب عنك انا إستحملتك كتير عائشه: خلاص هروح عند ماما معتز: لو متجوزتيش روحى لأمك الخاينه.
عائشه بوجع: بكرهكم كلكم بكره مراتك إلى خلتنى اكره حياتى وبكرهك علشان عمرك ماعملتنى حلو وبكره امى إلى رمتنى ليكم الحل أنى اسيبلكم البيت وامشى وتركتهم ورحلت جاء معتز ليذهب وراءها اوقفته زوجته: هترجع ملهاش مكان غير هنا ركبت سيارتها ظل تسير في الشوراع وجدت إحدى المطاعم دخلت وجلست تفكر لايوجد احد يريدها جاء صوته من العدم مثل كل مره حسام: أنسه انسه عائشه بإنتباه وتعجب: دكتور حسام حسام: بتعملى أيه هنا في الوقت.
عائشه بسخريه: ماليش مكان في الدنيا كلها ولقيت ليا مكان هنا حسام: انتى أزاى كده عملتى إيه تانى مع اهلك قصت عليه ماحدث مع اهلها ولم تقص عليه الجزء الخاص بوالدتها حسام بتعجب: ورفضتى الجواز ليه من كلامك إنه شخص غنى ليه موافقتيش عائشه: غنى فعلا ورجل اعمال ناجح وأتنقل من بيت مفيهوش مشاعر لبيت تانى مفيهوش مشاعر كله بالفلوس حسام يتعجب من تفكيرها: ولو إتقدملك واحد فقير هتوافقى.
عائشه: اه هوافق علشان هنبنى بيت بالحب هنعيش مع بعض نقسم الاكل ونحارب مع بعض انا اشتغل وارجع من الشغل بجرى علشان الحق اعمله غدا قبل مايوصل احمل في طفل منه وافرح ونفضل نحوش في الفلوس علشان الولاده والسبوع زى الناس العاديه الناس الى كل حياتهم فرح وحب حسام: يعنى توافقى تتجوزينى بصراحه انا من اول ماشوفتك وانا مشدود ليكى عائشه بصدمه: عايز تتجوزنى علشان صعبت عليك حسام: معجب بيكى.
عائشه: أنتا معجب بيا بجد يعنى انا في حد بيحبنى وعايزنى طب الأول قولى الحاله الإجتماعيه ايه حسام: متوسطة عائشه: موافقه ياله بينا على اقرب مأذون ياله إياكش بابا يجيله جلطه ونرتاح منه حسام: طب اطلبك من باباكى عائشه ؛مش هيوافق وهياخدنى بالغصب يجوزنى للعريس إلى جايبه وبالفعل اخذها حسام وذهبو إلى المأذون وقام بالأتصال باحد اصدقائه وتم عقد قرأنه على عائشه حسام: دلوقتى هتيجى معايا على بيتى.
عائشه: لا ألاول هروح لمرات بابا وبابا اجبلهم جلطه وبعدين نروح على بيتك حسام: مش فاهم عائشه: هروح اقولهم إتجوزت واخد حاجتى وبابا يحرمنى من الورث ويقولى متدخليش البيت تانى وكده حسام: مجنونه والله عائشه: طبعا اخذها حسام وذهبو إلى فيلا معتز واخذت اشياءها ورحلت معه وبداخلها فرحه.
عند توفيق في المستشفى توفيق بضحك: خطفتيه ياجباره ميرال: ياله يستاهل توفيق: مفتريه واخده عيالى الأتنين ميرال: عيالك يستاهلو ياعمى والله وبقولهالك بأمانه توفيق ؛جباره ميرال: ياله بقا اروح لإبنك المخطوف سلام ياعمونا رحلت ميرال ألى ادهم واخذت ياسين معها دخلت على ادهم بمفردها ادهم: جايه ليه دلوقتى ميرال: كنت حابه اشوفك فجيت أيه رايك طيبه صح ادهم: بارده بكرهك ميرال: ليك عندى هديه ادخل يالى بره دخل ياسين.
ادهم بصدمه: ياسين ده بجد قوليلى أنه جد ميرال: انا مش هتكلم اتكلم ياياسين لان انا وادهم كلامنا إنتهى ياسين: انا بجد ياادهم عايش قام ياسين بفك أدهم وحضنه ادهم: فهمونى بقا كل حاجه قص عليه ياسين ماحدث لعن ادهم حاله ميرال بأسى: اخوك عايش ياادهم لو عايز تموتنى إتفضل ادهم: ميرال انا.
ميرال: متكملش ياادهم انا وإنتا مبداناش مع بعض ابدا خليك فاكر ياأدهم أن الحب مبنى على الثقه وإنتا موثقتش فيا ابدا صدقت ان ممكن اقتل يعنى مجرمه حب ايه ده بقا ادهم: لازم تسمعينى ميرال بنفى: مش هسمع ياادهم اخوك عايش يعنى انا مقتلتهوش وخطفتك خوفت عليك تإذى نفسك عن إذنكم هستنا بره.
رواية وخضعت للحب الجزء الأول للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل الثامن عشر
أخذها وذهب إلى بيته روان بتعجب: مين الموزه ديه ياحزنك ياروان أخوكى بيصاحب بنات وبيجبهم البيت كمان قوليلى ياختى عجبك فيه إيه ده حسام: روان ياله ادخلى نامى مش عايز أعرفك تانى روان بشكل كوميدى: وإنتا مفكر أنى هعرفك تانى مثلا انا هاخد حاجتى وألم عيالى وأسيبلك البيت ليه اهل تتعارك معاهم حسام بصدمه: روان حبيبتى أنتى هبله عيال مين إحنا مخلفناش أصلا روان بضحك: ياله يا اهبل هتخلف من اختك إزاى.
حسام بخضه: يخربيت كده ياهبله روان تمثل الحزن: أختك ولا الموزه ياطه حسام: الموزه طبعا عائشه بتضحك بشكل هستيرى: لا بالله عليكم كفايه هموت منكم حسام بخضه: بعد الشر روان: حونين قوى الواد ده عائشه: ياكسوفى حسام: إخرصى بقا عائشه مراتى روان بأستنكار: ده ألى هو إزاى ده حسام: قبلنا بعض حبينا بعض أتجوزنا روان: بسيطه يالهوى على البساطه ياجدع مش عارفه انا مش فاهمه ازاى.
عائشه: قابلنى في مطعم واتجوزنا وروحت بيت أهلى جيبت حاجتى وجيت معاه على هنا بس تقريبا بابا إتشل من الى عملته روان: اه قولى كده يعنى هربتو يامراهقين طب ومروحتش شقتك ليه ياخويا حسام: مش نضيفه ياله زى الشاطره كده روحى نضفيها روان: نعم ناس تتجوز وناس تنضف متخلى عم عبده يشوفلك حد ينضفها ياخويا وانا مالى يالمبى وبعدين ماالشقق كتير في العمار متقعد في أى واحده فيهم ولا نروح نسكن الفيلا عائشه: فيلا ايه وشقق ايه.
روان وكأنها تتسابق في الكلام مع احدهم: مقولتلهاش ان العماره دى بتاعتنا وإننا عندنا فيلا بس قفلناها من عشر سنين بعد موت بابا وماما سبب وفاتهم بابا خسر فلوسه كلها ومات و ماما ماتت وراه لانها كانت بتحبه بعدها حسام خلص تعليمه سافر لندن واشتغل وتعب وعمل شركات تانى وانا قعدت هنا لوحدى بعدها سافرت ليه لندن ورجعنا هنا تانى وحسام نقل شغله هنا يعنى جوزك رجل أعمال قد الدنيا ياختى.
عائشه بصدمه: يعنى أنتا مش فقير زى مافهمتنى روان: ماتتكلم ياخويا حسام: هو إنتى مديه لحد فرصه يتكلم عائشه هفهمك روان: مش عايزه افهم ولا زفت ضحكت عليا وخلاص حسام: لا كده كتير هتبرى منك والله روان: عائشه ياله يابنتى نسيبله الشقه لينا أوضه نقعد فيها وفى محاكم هنمرمطه حسام مسكها من قفاها ودخلها اوضتها وطبعا عائشه بتضحك عليها روان باست إيد حسام: تسلم ايدك ياسيد المعلمين.
حسام طلع من عندها وهو بيخبط كف على كف: مجنونه رسمى روان طلعتله: خليك فاكره لو مطلقتش في حاجه إسمها خلع وهبهدلك في المحاكم وقفلت الأوضه ودخلت حسام بذهول وهو بيص للأوضه: البت دى لازم اكشف عليها عند دكتور عائشه وهي بتضحك: لا بصراحه اختك دى عسل مطلعتش زيها ليه روان من ورا الباب: تسلمى يامرات اخويا ياغاليه حسام شد عائشه من إيديها ودخل اوضته.
حسام: بصى انا مش هقولك ليا حقوق والكلام ده لان اكيد لسه متعودناش على بعض هديكى فرصه تعرفينى وبعد كده نتعامل كأى زوجين عائشه: في حاجات انا مش فاهمها لما أنتا غنى مقولتش ليه حسام: حسيت إنه مش هيفرق معاكى في حاجه ومقولتش لترفضى تتجوزينى لما تعرفى أنى غنى عائشه: طب ليه كل ده إنتا غنى يعنى تتجوز ألى تشاور عليها حسام: والأخت جايه من خربتها ولا أيه عائشه: الله دنتا بتقلش زينا وحلو اهوه.
حسام: دنا هبهرك والله دنا عليا جمل تهبل عائشه: دلوقتى هتنام فين ياشبح حسام: انا جوزك بردك جمبك على السرير ومتخافيش انا مؤدب عائشه لنفسها ؛ اخاف منك المفروض انتا إلى تخاف على نفسك ياخويا والله عائشه: خلاص أنتا زى جوزى نام ونحط مخده مبينا حسام: وهو كذلك وقامت بتبديل ثيابها في الحمام الملحق بالغرفه وانتظرت حتى اتم هو ايضا تغير ثيابه وبعدها خرجت حسام بشرود: يخربيت كده ياشيخه بقولك انا رجعت في كلامى ينفع.
عائشه بعدم فهم: كلام إيه حسام: كنا نعمل الدخله انهارده وبعد كده نتعرف براحتنا قامت بقذف الوسائد عليه وبعد ذلك خلدو للنوم.
تحدث مع ياسين في الداخل وطلب من ياسين أن ينتظره في الداخل ادهم بحزن هو من فعل ذلك لم يثق فيها: ميرال لازم تسمعينى ميرال بحزن: أسمعك وده من امته انا سمعتك كتير أوى ياأدهم كتير بس إنتا شكلك نسيت بس أدهم: بس إنتى كمان ياميرال موثقتيش فيا وقولتلى ياسين على ألى بتعمليه وأنا إعتبرتينى مش موجود ليه ياميرال قولتلك بحبك ميرال: الحب ثقه ياأدهم ادهم: وليه أنتى موثقتيش فيا وإختبرتى حبى.
ميرال بزعيق: أنا مبحبكش أفهم بقا أهم بنفس مستوى صوتها: مش هفهم ياميرال ميرال: خلينا في المهم دلوقتى ادهم: إيه هو المهم ميرال: احنا هنلغى الشراكه ادهم: ليه مهو إحنا مفيش بينا شر ميرال بنفاذ صبر: لا كده كتير عليا هو انا كنت بعمل الليله دى ليه لعبه مثلا بتسلى ادهم ركز معايا إحنا هنلغى الشراكه وهتاخد الشرط الجزائى كمان ادهم: انا مش عايز منك فلوس.
ميرال: أدهم ركز معايا بالله عليك إحنا هنجتمع مع بعض في الشركه عندى ياسين هيفضل مختفى أدهم: في ايه في دماغك ياميرال ميرال: كل خير بس تعمل كده بس تيجى لوحدك وانا وانتا ومحاسب في الشركه بس ادهم: انا مش فاهم حاجه ميرال: مش لازم تفهم ياأدهم المهم تعمل زى مابقولك أدهم: غريبه دماغك دى محدش يعرف تفكيرك هيوصلك لفين ياميرال بس هيجى يوم وأفهمك واعرف تفكيرك ميرال: صعب تفهمنى ياادهم ياله نمشى من هنا خرج ياسين.
ياسين: سلام عليكم بقا رايح مكانى ادهم: بقا ليك مكان هنا ياسين: طبعا يابنى انا هتجوز بنتهم وكده بيحترمونى ميرال: ياسين ياسين: هو الكلام بقا عليه جمرك كمان بنهزر ياجدع ميرال: طب هزر براحه وعلى قدك ومش إما أختى توافق عليك الاول تبقى تشيل مناخيرك وتعيش الدور كده ياسين: لا أختك قلبها أبيض وهتسامحنى ادهم: مش زى ناس ميرال بضحك: فعلا أنا قلبى مش أبيض لأنى بعتبر نفسى حاله خاصه حاجه مش هتتكرر تانى.
أدهم بحب: عندك حق مفيش غير ميرال واحده بس ياسين: حساس ورقيق الواد ده ميرال: ياله ياادهم ولا حابب تكمل الليله هنا انا معنديش مانع ادهم بنفى: لا جاى معاكى بس كده مش هيشفونى معاكى وتبقى مشكله ميرال بضحك: ودى تفوتنى بردك انا عامله حسابى جيبالك شنب ودقن ونظاره خد حطهم ياسين: هو انتى كنتى بتشتغلى مع المافيا زمان ميرال بضحك: لا كده كتير عليا من العيله دى انجز ياادهم وبالفعل انهى أدهم وضع الأشياء وذهب معها.
وهو يفكر في ميرال هل ستعود له يوما ما نعم يشعر ان حبه لها سوف يقدر على اعادتها له ثانيه نعم يحبها ويعشقها ولكن هو من فعل بنفسه هذا الشئ لماذا لم يثق فيها إلى متى سوف يدفع ثمن هذه الغلطه أدهم: ميرال أنا لسه بحبك وإنتى بتحبنى الى بيحب مش بيعرف يكره ياميرال متخليش قلبك يقسى عليا.
ادهم بحب: لأنك ميرال الكل اتعود منك على كده تسامحى وتغفرى وتساعدى لما بتبقى موجوده كل فرد في العيله بيبقى مطمن في وجودك ياميرال مش عارف قوتك جايباها منين بس كلهم بيحبوكى ميرال: قوتى في وحدتهم ياادهم قوتى وهوما مع بعض ادهم: ماتكسبى فيا ثواب وتاخدينى معاكي بالمره في العيله ميرال: وصلنا اتفضل انزل ومتنساش الى قولتلك عليه ياأدهم دخل ادهم وهو شارد ويفكر فيها حبها في قلبه الذى يتمزق من بعدها.
توفيق وهو يربت على كتفه: هترجعلك لو بتحبك ادهم: بابا طلعت من المستشفى إمته توفيق: قولت كفايه تمثيل بقا واجى بيتى ادهم بصدمه: يعنى كنت عارف توفيق: طبعا يابنى هو انا كنت هستحمل موت أخوك ادهم باس ايده وطلع نام وهو بيفكر في ميرال على الجانب الأخر عند ميرال وصلت القصر وهي تفكر هل تستطيع مسامحة ادهم هل الحب لوحده يكفى جلست في الحديقه تنظر إلى السماء وجدتها صافيه تمنت لو ان بعض البشر يصبحو مثل هذه السماء وقالت.
(ياسماء أصبحتى صافيه بعد رحيل الغيوم والسحب هل ستصبح حياتى مثلكى ام سأظل أحارب الغيوم لكى اصبح مثلك هل سأقدر عليهم بمفردى هل سأظل مثل ماانا أقف في وجه من يريد وضع الغيوم في حياتى ام سأهرم ويحل عليا التعب وتنهدم عائلتى ) جاء ادم من خلفها: هتوجهى كل حاجه وإحنا معاكى ميرال بتعجب: بتعملو ايه هنا شادى: جاين نسهر معاكى.
ميرال وهي تنظر بشك لمليكه: وشك نور الواد شادى مبيتبلش في بوقه فوله ياجدع بس تعالى هنا مش ده إلى عايزه تنتقمى منه فجأه كده حبتيه رفيف لمليكه: أودي وشي من الناس فين بيسان: انا أتكسفتلها سلف مليكه: بس بقا إسكتو هو كويس ياميرال صح ميرال: أه كويس أنا عمرى مافكر انهى سعدتكم انا بفكر في إلى يسعدكم بس ادم: خلاص ياختى عرفنا اسفين ياابو صلاح ميرال: مشكلتى مبعرفش ازعل منكم.
معاذ بشكل كوميدى: جسمى قشعر ياولاد حبايبى تعالو في حضنى ضمونى وأنسو الدنيا ضمونى وإنسو الناس ميرال وعينها تتركز على جردل مياه قامت وراحت إتجاهه: صدق ياواد طلعت حونين شالت ميرال الجردل وبسرعه غرقت معاذ بيه معاذ: يح يح الكل بيضحو على معاذ شاف ضحكهم راح فتح خرطوم المايه ألى في الجنينه وغرقهم كلهم قعدو يجرو ورا بعض ويضحكو كان ينظر إليهم بفرح وحب.
كامل: كفايه كده هتبردو ياله كل واحد على اوضته بسرعه غيرو هدومكم وبالفعل إنصاعو له وذهبو إلى غرفهم.
في اليوم التالى في لندن لاتستطيع القيام من النوم تشعر بأرهاق شديد يسيطر عليها مازن: اسماء سوما سوسو قومى ياكسوله من النوم أسماء: . مازن: إنتى يابت قومى بقا أسماء: مازن: هي البت جرالها ايه تكونش ماتت ياله الواحد يجدد أسماء: منك لله يامازن يابن ام مازن عايز تتجوز عليا مازن: جاتلك الفوقه دلوقتى مكنتى نايمه من شويه أسماء: فوقت علشان اشوف خيانتك ليا مازن بتعجب: خيانه.
أسماء: اه خيانه حضرتك عايز تتجوز عليا تبقى أيه مازن: ياهبله انا عايز اجيب واحده تساعدك اسماء: ياراجل شوف وانا ألى فهمتك غلط مازن: علطول كده ظلمانى اسماء: إلى هو انا صح طب قولى حلوه ولا وحشه مازن: تفرق معاكى يعنى أسماء: اكيد لأنها لازم تكون احسن منى برستيجى وكده مازن: متقلقيش حلوه أسماء بصوت عالى: بتهزررررر مازن: امال اسيبك تهزرى لوحدك قومى بقا ياسمسم عندنا شغل أسماء: تعبانه يامازن مش هقدر أجى معاك.
مازن بخضه: مالك ياحبيبتى أسماء: قولها تانى مازن: مالك أسماء: لا حبيبتى مازن: اسماء إخلصى مالك اسماء: عايزه انام وتعبانه مازن: استنى اتصل بالدكتور يجى يشوفك أسماء: لا مفيش داعى للدكتور انا عارفه عندى ايه مازن: عندك إيه أسماء: حامل مازن: طب حاجه بسيط. بتقولى أيه أسماء: حامل مازن شالها ولف بيها الأوضه كلها: بحبك بحبك متتحركيش من مكانك انا هبلغ الناس ألى تحت الفطار يطلعلك فوق ممنوع الحركه.
اسماء: طب خد الباب في أيدك وسيبنى أنام وبالفعل خلدت الى النوم قبلها مازن من رأسها وذهب ألى العمل والسعاده تغمره.
في الشركه تجمعو لأنهاء العقد كما قالت له ميرال احمد: ديه الفلوس ياأستاذ أدهم ادهم: ماشى أنا مش عايز حاجه تربطنى بالشركه بتاعتكم وحسابك معايا تقل ياميرال ميرال: أخدت فلوسك وخلاص عايز إيه ادهم: عايز ادمرك ميرال: غلبان ناس كتير حاولت ومعرفتش إنتا الى هتعرف صعبت عليا أدهم: هعرف ياميرال وحق أخويا هيرجع وقريب قووى ياميرال ميرال وهي بتصقف: مستنيه ياأدهم ادهم: بس اوعدك مش هخليكى تستنى كتير لان دمارك قرب.
ميرال: العب على قدك وشوف بتهدد مين ياادهم دنا ميرال الجمال ادهم: هقتلك ياميرال ميرال: مستنيه قتلى بس مستعجله حاول تخلص بسرعه بالله عليك ودلوقتى بره شركتى خالص فلوسك خدتها أمشى بقا وورينا جمال خطوتك ذهب ادهم وكذالك ميرال وظل الذى فرح بشده لما حدث منذ قليل.
في مكتب ميرال اتصل ادهم بها ادهم: ايه رايك ممثل شاطر ميرال بضحك: شاطر فعلا ادهم: بس غريبه انا ممضتش على ورق إنى اخدت فلوس ولا مضيت ورق فض الشراكه ميرال بمكر: مهو ده المطلوب ادهم: مش فاهم ميرال: مش لازم تفهم بس ألى عايزاه عملته وخلاص كده تمام اوى وانا ممضتش على ورق ان الشركه طلع منها فلوس حتى كاميرات المراقبه إتعطلت في الوقت ده في الشركه كلها ادهم بتعجب: ليه كل ده.
ميرال بخبث: هتفهم بعدين ودلوقتى إقفل عايزه أشوف شغلى أغلقت معه ميرال الهاتف وظلت تفكر لوقت طويل ماعليها فعله.
رواية وخضعت للحب الجزء الأول للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل التاسع عشر
فاقت من نومها لم تجده بجانبها بحثت عنه في الغرفه لم تجده ايقنت وقتها أنه رحل ذهبت ألى الحمام توضأت وصلت فرضها وخرجت من الغرفه وجدت روان منشغله ببعض الأوراق عائشه: صباح الخير روان بإنتباه: صباح الفل ياعروسه عائشه: فين حسام روان: راح شغله من بدرى وعنده محاضرات في الجامعه يومه مشغول وبعدين تعالى هنا مش ده جوزك إشغليه بيكى ياختى مش فضيالكم عائشه: مهو ان كنت نايمه.
روان: هو قالى اقولك إنه هيتأخر وممكن تتقابلو في الجامعه مش هو الدكتور بتاعك عائشه: يالهوى نسيت الجامعه روان: عائشه لسه بدرى الفطار عندك إفطرى الأول فين اهلك عائشه: اهلى ماصدقو إنى مشيت محدش عايزنى في الدنيا ديه حتى حسام صعبت عليه وقال يتجوزنى روان: هو الجواز بقى كده يارب حد اصعب عليه ويتنيل يتجوزنى عائشه بضحك: حسام عارف عنى كل حاجه وقصت عليها حكايتها عدا الجزء الخاص بوالدتها روان: فين مامتك.
وفى حب اسري بس ليه دايما المجتمع بيحمل الست سبب فشل العلاقة ليه السبب مش من الراجل يعني لو والدك كان شخص كويس كان على الأقل عامل بنته كويس ليه الست لازم تستحمل طبع راجل متسلط جشع علشان الأطفال مع إن الاطفال إلى بيعيشو في مشاكل أسريه بيبقو اطفال غير مؤهلين نفسين إنما لو الزوجين إختلفو لأسباب ما ومفيش قدره على انهم يعيشو مع بعض الأنفصال بيبقى في الوقت ده أفضل والأطفال يعيشو مع طرف فيهم وحياتهم بتبقى افضل أنما الواضح من كلامك إن مرات ابوكى أنسانه مش كويسه حاولى تقعدى مع مامتك تفهمى منها.
في مكتبها كانت تفكر فيما ستفعله حتما ستجعل هذا العدو يندم على تحديها والوقوف امامها من هو ليقف في وجهها هذه الميرال يخشاها الجميع يتجرا هذا الشخص على تحديها ومحاولة تحطيم عائلتها يبدو ان عقله صار بيه شئ قامت بالأتصال بأحدهم عمار: بنت حلال كنت هكلمك ميرال: اخلص ياعمار عملت أيه عمار: عملت المطلوب كله ياميرال تلميذك ياكبيره ميرال: مش عايزه غلطه ياعمار أرجوك مش هسمح بكل ألى عملته يروح على الأرض.
عمار: متقلقيش الشحنه وصلت خلاص وضاحى راح يستلمها بإسمه ميرال: كده تمام بلغت البوليس عمار: حصل اتصلت بالبوليس وعرفتهم لعب ضاحى في الشحنه ميرال: وانا هخلص من الكلب ألى هنا وراه علطول عمار: اهوه الى عندك ده مكنش في دماغ حد الكلب ده ميرال: كشف نفسه المهم دلوقتى هقفل معاك علشان ابلغ البوليس وقامت ميرال بإبلاغ الشرطه عن أحدهم جلست تنتظر وصول الشرطه لتكمل مابداته ولتعطى هذا الشخص درس لن ينساه.
دخلت الشرطه شركة ميرال وصارت حالة فزع لدى الجميع واخذو يتسألون ماذا تفعل الشرطه هنا دخلت الشرطه مكتب احمد تفاجأ من وجودهم وتعجب احمد بتعجب: حضرتكم بتعملو ايه هنا الضابط: جاين ناخدك ياله معانا من غير كلام احمد: انا ليه الضابط: حضرتك متبلغ عنك اختلست من الشركه مبلغ تلاته مليون جنيه مصرى احمد بصدمه: أنا لا اسألو ميرال هانم انا عمرى ماعمل كده.
اتت ميرال وهي تمثل الحزن: لا عملت ياأستاذ احمد انا زعلانه بجد ليه عملت كده فيا جيت طلبت فلوس وانا حوشتها عنك ليه تسرقنى احمد بصدمه: انا معملتش كده احمد وهو يتذكر: اه مش الفلوس ديه الى ادهم الشاذلى خدها الشرط الجزائى بتاع عقد فض الشراكه ميرال بتعجب: فض شراكه ليه انا عمرى مافكرت اعمل كده احمد بصدمه: نعم ادهم واخد الفلوس قدامى ممكن نراجع الكاميرات ونشوف ادهم وهو خارج من الشركه.
وبالفعل ذهبو ولم يجدو شى في الكاميرات تعجب أحمد من كل هذا ومن فعل ذلك به أخذوه الى قسم الشرطه وذهبت بعده ميرال مباشره وصلو جميعا قسم الشرطه الضابط: إنتا ليه مصر على ان كل ده حصل مع ان مفيش اوراق تثبت صحت كلامك أحمد لنفسه: لعبتيها صح يابنت الجمال ودخلتى البوص السجن بس متعرفيش ورايا رجاله تاكل الزلط اكيد ضاحى مش هيسكت في نفس الوقت على الجانب الأخر.
وصلت الشحنه المينا واستعد ضاحى لكى يتسلمها ولكنه فوجئ بأفراد الشرطه يقومون بتفتشيها والكشف على ماتحمله وكانت المفاجأه ان هذه الشحنه تحتوى على الاطعمه الفاسده التي لاتصلح لاكل البشر قامت الشرطه بألقاء القبض على ضاحى وقامو بتفتيش المخازن التي يملكها ضاحى ووجدو هيروين بكميات كبيره.
في قسم الشرطه ميرال: لو سمحت ممكن اتكلم معاه شويه يمكن يقولى مكان الفلوس وأتنازل عن القضيه إبن عمى خاطب بنت عمه وبالفعل خرج الظابط وتركها معه احمد بغيظ: عملتي معايا ليه كده ميرال: أخص عليك المفروض انا الى أسأل السؤال ده مش أنتا ولا ايه يابوص احمد بتلبك: بوص بوص مين ميرال: البوص عيب عليك هو في حاجه بتخفى على ميرال احمد: وعرفتى امته ميرال: للأسف عرفت متأخر.
احمد بضحك: للأسف مش هتعرفى تثبتى عليا حاجه وقضية الأختلاس هطلع منها بكل سهوله ميرال بخبث: ليه مش هعرف أثبت عليك حاجه احمد: كل حاجه بأسم ضاحى يعنى انا بره الليله كلها ميرال: والشحنات بتاعتك الاطعمه الفاسده مش تبعك احمد: تبعى طبعا بس اثبتى بقا إنها بتاعتى ميرال: والمخدرات إلى كانت في المخازن عندى احمد: دى كمان عرفتيها.
ميرال: طبعا ده غير المشاكل بتاعت عيلتى والمافيا ألى انتا بتتعامل معاه وتحريضك على قتل ياسين الشاذلى وقتل ساندى الرواى احمد بصدمه: عرفتى كل ده إمته ميرال: دى شغلتى بقا بس إيه رايك سبتك تلعب براحتك وانا في مكانى احمد: ضاحى هيطلعنى من هنا.
ميرال بضحك: للأسف ضاحى محتاج حد يطلعه من هنا هو يوه نست اقولك شحنة الاطعمه الفاسده أتمسكت في المينا وضاحى موجود مع الشرطه دلوقتى والمخدرات إلى كانت في المخازن عندى سبحان الله بقت عند ضاحى في المخازن بتاعته ياحرام بس يستاهل الصراحه احمد: شيطانه ميرال: الشيطان الى بيدمر الناس علشان الفلوس احمد: انا بكرهكم كلكم بكره عمك وتوفيق وعصام وكل ده علشان أشوفهم قدامى بيتدمرو.
ميرال: لا عشت ولا كنت لما تدمرهم وأنا موجوده عملو ليك أيه للكره ده احمد: كانو السبب في موت بابا زمان خسروه كل فلوسه ميرال بوجع: والدك إلى موت اهلى عمك معملش معاه حاجه هو ألى كانت سمعته وحشه علشان كده الناس بطلت تتعامل معاه انا سألت عمى وعرفت كل الحقيقه منه أحمد: بابا لايمكن يعمل كده كدابه في هذا الوقت دخل عمه حسن: ميرال مش كدابه فعلا والدك عمل كده الله يرحمه وإنتا زيه ليه يابنى كل ده.
احمد: عايزنى أشتغل موظف ومرتبى يدوبك يعيشنى انا وبنتى حسن: يعنى دلوقتى إنتا كويس احمد: كويس وهطلع من هنا قريب دخل الضابط في هذا الوقت: ده كان قبل ماتعترف بنفسك وضاحى يعترف عليك تفاجأ احمد من الذى قاله هذا الضابط وبعدها اخذوه وألقوه في السجن اخذت ميرال حسن وذهبت الى القصر وكان الجميع في أنتظارها حسن: ميرال يابنتى أبن اخويا غلط في حقكم كلكم والأعتذار لوحده مش هينفع.
اميره بحزن: معاذ انتا مش مجبر تكمل معايا بعد كل ده معاذ: ليه بتقولى كده أنتى ملكيش دعوه بكل ده انا مش هحاسبك على حاجات ملكيش ذنب فيها ميرال: عم حسن إنتا من يوم شغلك في الشركه معملتش حاجه وحشه تخلينى أحسبك على حاجات إنتا ملكش ذنب فيها وأنتى يااميره مينفعش تقولى كده اميره: ألى احمد عمله يجبرنا نقول كده ياميرال معاذ: الحب يقدر يتخطى كل ده أميره بفرحه: حب ميرال: ابوها واقف ياموكوس ضحك الجميع على كلامها.
في الجامعه رفيف: بت ياعائشه هتدخلى محاضرة جوزك عائشه: اكيد طبعا يرضيكى يقولى في البيت كنتى فين ياهانم ومحضرتيش المحاضره برستيجى ياأختاه رفيف بضحك: والله مجانين أتجوزتو في سواد الليل مجانين على حق عائشه: طب ياله على المحاضره هطلق في الصباحيه ياوليه دخلو المحاضره وبعد فتره دخل حسام البنات ركزو مع حسام جدااا وعائشه عايزه تولع فيهم وسمعت البنات ألى وراها بيتكلمو عليه.
البنت: يالهوي الدكتور ده موز اخر حاجه البنت التانيه: أنا سمعت أنه كان في لندن البنت: هي لندن بتحدف علينا موزز حلوه ليه كده البنت التانيه: وحلاوته بقا مش متجوز البنت: ده بجد يعنى أوقع البنت التانيه: ياله ياقمر وقعى عائشه بغيظ: لاسبينى عليها اقتلها بنت المبقعه رفيف: أهدى ياوليه عائشه: هديت إما نشوف أخرتها إيه وبعد فتره انتهت المحاضره رحل الجميع عدا هؤلاء الفتيات ورفيف وعائشه.
كانت تجلس وتنظر للسماء صديقتها وتخبرها بأن حياتها اصبحت صافيه مثلها دخل القصر وجدها شارده تنظر للقمر تحمحم فأنتبهت له وجدته ينظر لها (لماذا تنظرين للسماء وانتى صافيه مثلها وهذا القمر سيخجل من جمالك لان جمالك لايوجد مثله في هذا الكون لايوجد سوى اميرتى قمر تنير حياتى أتمنى ان تعودى ألى وتظلى في حياتى مثل هذا القمر في السماء يفترقان ولكن لايستطيعو الأبتعاد ) قامت لتذهب.
ادهم: ارجوكى ارجعيلى بحبك ياميرال حياتى من غيرك ملهاش معنى مليكه سامحت ياسين بعد ألى عمله فيها ليه مش عايزه تسامحينى ميرال: انا مش مليكه مليكه من خلفهم: مالها مليكه ياختى ياسين: قمر ياناس شادى: متتلم ياض مش مالين عينك ولا ايه ادم: ياسين خف العسل شويه رفيف: ياعينى عليكى يالوكه مليكه: شوفتى ياسين وهو مسحول ميرال: هو انتو متجمعين ليه مش مرتاحه بيسان: أقولك انا ياميرال ميرال: قولى يابيسان ياقمر.
شادى بخوف: لا البت دى بتهزر ياله يابوسى ياحبيبتى علشان تنامى بيسان: لا مش عايزه انام هقول لميرال معاذ بتحذير: بيسان عندك مذاكره ياله شوفيها ميرال: قولى يابيسان فيه ايه رفيف بصوت واطى: إتفقتو على ميرال بخاطركم بقا بيسان: الناس دى إتفقت عليكى وانا متفقتش معاهم عليكى ميرال: اتفقو على ايه بيسان: اتفقو أننا نتجمع هنا ونخليكى تسامحى ادهم.
ميرال بفرحه داخليه ولكن ادهم فعل شى خاطى ولابد من دفع الثمن: وانا مش موافقه ارجعلك ياادهم عن إذنكم بيسان بخوف: إستنى ياميرال خدينى معاكى هيقتلونى شادى مسكها من قفاها: عن إذنكم ياجماعه بيسان محتاجه ظبط زوايه بس معاذ: محتاج مساعده بيسان: عيل واطى ادم: شادى محتاج حاجه بيسان: رفيف متحوشى أخوكى ياختى مش شيفاه هيعلقنى ياختى مليكه: تستاهلى روقها ياشادى اخذها ورحل وفى هذا الوقت أتى عمار عمار: سلام عليكم.
ياسين: عمار تعالى ياخويا القاعده ناقصه رخامتك عمار: رخامتى صدق عيل غتت انا جاى لميرال ادهم: إزيك ياعمار وحشتنى ياصاحبى عمار حضنه وفرح انه رجع لصاحبه تانى عمار: انا اسف ياادهم بس إنتا عارف انا كنت بحب ساندى قد إيه ياريتها كانت موجوده والكلب هو إلى وقعنا في بعضنا وكانت الضحيه ساندى ميرال فين رفيف: فوق عمار: عن إذنكم مليكه: عمار ساندى لسه عايشه وقف مكانه بذهول وكذالك الجميع عمار بذهول: عايشه.
مليكه: ساندى مامتتش خافت منهم وعملت عملية تجميل موتها لعبه مش حقيقه عمار بحزن: عايشه كل ده وسيبانى اتعذب يامليكه انا مش عايزها ومش عايز اعرفها عن أذنكم تركهم وذهب الى ميرال حزن الجميع على حاله حزن ادهم بشده لرفض ميرال مسامحته ولكن ميرال ليست بالمراه الضعيفه لمسامحته بكل سهوله ولكنها قويه وتحتاج لوقت طويل لمسامحته.