رواية وخضعت للحب الجزء الأول للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل التاسع عشرفاقت من نومها لم تجده بجانبها بحثت عنه في الغرفه لم تجده ايقنت وقتها أنه رحل ذهبت ألى الحمام توضأت وصلت فرضها وخرجت من الغرفه وجدت روان منشغله ببعض الأوراقعائشه: صباح الخيرروان بإنتباه: صباح الفل ياعروسهعائشه: فين حسامروان: راح شغله من بدرى وعنده محاضرات في الجامعه يومه مشغول وبعدين تعالى هنا مش ده جوزك إشغليه بيكى ياختى مش فضيالكمعائشه: مهو ان كنت نايمه.روان: هو قالى اقولك إنه هيتأخر وممكن تتقابلو في الجامعه مش هو الدكتور بتاعكعائشه: يالهوى نسيت الجامعهروان: عائشه لسه بدرى الفطار عندك إفطرى الأول فين اهلكعائشه: اهلى ماصدقو إنى مشيت محدش عايزنى في الدنيا ديه حتى حسام صعبت عليه وقال يتجوزنىروان: هو الجواز بقى كده يارب حد اصعب عليه ويتنيل يتجوزنىعائشه بضحك: حسام عارف عنى كل حاجهوقصت عليها حكايتها عدا الجزء الخاص بوالدتهاروان: فين مامتك.عائشه بحزن: عايشهروان بتعجب: عايشه ومسألتش عليكىعائشه بحزن: اه متجوزه ورمتنى لمرات أبويا وعملو فيا ألى حكتلك عليهروان: متظلميهاش ياعائشه جربتى تقعدى معاها وتكلميهاعائشه: جربت تكلمنى كتير بس انا رفضتمش قادره أنسىروان: تنسى إيه بالظبطعائشه: مش فاهمهروان: يعنى ألى باباكى بيعملو فيكى هو ومراته عقلك حلله أن مامتك سببه يعنى لو مكنتش إتطلقت كنت هتعيشى حياه تانيه.وفى حب اسري بس ليه دايما المجتمع بيحمل الست سبب فشل العلاقة ليه السبب مش من الراجل يعني لو والدك كان شخص كويس كان على الأقل عامل بنته كويس ليه الست لازم تستحمل طبع راجل متسلط جشع علشان الأطفال مع إن الاطفال إلى بيعيشو في مشاكل أسريه بيبقو اطفال غير مؤهلين نفسين إنما لو الزوجين إختلفو لأسباب ما ومفيش قدره على انهم يعيشو مع بعض الأنفصال بيبقى في الوقت ده أفضل والأطفال يعيشو مع طرف فيهم وحياتهم بتبقى افضل أنما الواضح من كلامك إن مرات ابوكى أنسانه مش كويسه حاولى تقعدى مع مامتك تفهمى منها.عائشه بتفكير: كلامك جميل بس انتى فهمتى كل ده إزاىروان: أنا دكتوره نفسيه ياحبيبتىعائشه: خلاص بس توعدينى تيجى معايا وأنا رايحه أقابلها لأنى مش هعرف أقابلها لوحدىروان: أوعدك إنتى مش عندك جامعه أتأخرتىفرت عائشه من أمامها مسرعه.في مكتبها كانت تفكر فيما ستفعله حتما ستجعل هذا العدو يندم على تحديها والوقوف امامها من هو ليقف في وجهها هذه الميرال يخشاها الجميع يتجرا هذا الشخص على تحديها ومحاولة تحطيم عائلتها يبدو ان عقله صار بيه شئقامت بالأتصال بأحدهمعمار: بنت حلال كنت هكلمكميرال: اخلص ياعمار عملت أيهعمار: عملت المطلوب كله ياميرال تلميذك ياكبيرهميرال: مش عايزه غلطه ياعمار أرجوك مش هسمح بكل ألى عملته يروح على الأرض.عمار: متقلقيش الشحنه وصلت خلاص وضاحى راح يستلمها بإسمهميرال: كده تمام بلغت البوليسعمار: حصل اتصلت بالبوليس وعرفتهم لعب ضاحى في الشحنهميرال: وانا هخلص من الكلب ألى هنا وراه علطولعمار: اهوه الى عندك ده مكنش في دماغ حد الكلب دهميرال: كشف نفسه المهم دلوقتى هقفل معاك علشان ابلغ البوليسوقامت ميرال بإبلاغ الشرطه عن أحدهمجلست تنتظر وصول الشرطه لتكمل مابداته ولتعطى هذا الشخص درس لن ينساه.دخلت الشرطه شركة ميرال وصارت حالة فزع لدى الجميع واخذو يتسألون ماذا تفعل الشرطه هنادخلت الشرطه مكتب احمد تفاجأ من وجودهم وتعجباحمد بتعجب: حضرتكم بتعملو ايه هناالضابط: جاين ناخدك ياله معانا من غير كلاماحمد: انا ليهالضابط: حضرتك متبلغ عنك اختلست من الشركه مبلغ تلاته مليون جنيه مصرىاحمد بصدمه: أنا لا اسألو ميرال هانم انا عمرى ماعمل كده.اتت ميرال وهي تمثل الحزن: لا عملت ياأستاذ احمد انا زعلانه بجد ليه عملت كده فيا جيت طلبت فلوس وانا حوشتها عنك ليه تسرقنىاحمد بصدمه: انا معملتش كدهاحمد وهو يتذكر: اه مش الفلوس ديه الى ادهم الشاذلى خدها الشرط الجزائى بتاع عقد فض الشراكهميرال بتعجب: فض شراكه ليه انا عمرى مافكرت اعمل كدهاحمد بصدمه: نعم ادهم واخد الفلوس قدامى ممكن نراجع الكاميرات ونشوفادهم وهو خارج من الشركه.وبالفعل ذهبو ولم يجدو شى في الكاميراتتعجب أحمد من كل هذا ومن فعل ذلك بهأخذوه الى قسم الشرطه وذهبت بعده ميرال مباشرهوصلو جميعا قسم الشرطهالضابط: إنتا ليه مصر على ان كل ده حصل مع ان مفيش اوراق تثبت صحت كلامكأحمد لنفسه: لعبتيها صح يابنت الجمال ودخلتى البوص السجن بس متعرفيش ورايا رجاله تاكل الزلط اكيد ضاحى مش هيسكتفي نفس الوقت على الجانب الأخر.وصلت الشحنه المينا واستعد ضاحى لكى يتسلمها ولكنه فوجئ بأفراد الشرطه يقومون بتفتشيها والكشف على ماتحمله وكانت المفاجأه ان هذه الشحنه تحتوى على الاطعمه الفاسده التي لاتصلح لاكل البشر قامت الشرطه بألقاء القبض على ضاحى وقامو بتفتيش المخازن التي يملكها ضاحى ووجدو هيروين بكميات كبيره.في قسم الشرطهميرال: لو سمحت ممكن اتكلم معاه شويه يمكن يقولى مكان الفلوس وأتنازل عن القضيه إبن عمى خاطب بنت عمهوبالفعل خرج الظابط وتركها معهاحمد بغيظ: عملتي معايا ليه كدهميرال: أخص عليك المفروض انا الى أسأل السؤال ده مش أنتا ولا ايه يابوصاحمد بتلبك: بوص بوص مينميرال: البوص عيب عليك هو في حاجه بتخفى على ميرالاحمد: وعرفتى امتهميرال: للأسف عرفت متأخر.احمد بضحك: للأسف مش هتعرفى تثبتى عليا حاجه وقضية الأختلاس هطلع منها بكل سهولهميرال بخبث: ليه مش هعرف أثبت عليك حاجهاحمد: كل حاجه بأسم ضاحى يعنى انا بره الليله كلهاميرال: والشحنات بتاعتك الاطعمه الفاسده مش تبعكاحمد: تبعى طبعا بس اثبتى بقا إنها بتاعتىميرال: والمخدرات إلى كانت في المخازن عندىاحمد: دى كمان عرفتيها.ميرال: طبعا ده غير المشاكل بتاعت عيلتى والمافيا ألى انتا بتتعامل معاه وتحريضك على قتل ياسين الشاذلى وقتل ساندى الرواىاحمد بصدمه: عرفتى كل ده إمتهميرال: دى شغلتى بقا بس إيه رايك سبتك تلعب براحتك وانا في مكانىاحمد: ضاحى هيطلعنى من هنا.ميرال بضحك: للأسف ضاحى محتاج حد يطلعه من هنا هو يوه نست اقولك شحنة الاطعمه الفاسده أتمسكت في المينا وضاحى موجود مع الشرطه دلوقتى والمخدرات إلى كانت في المخازن عندى سبحان الله بقت عند ضاحى في المخازن بتاعته ياحرام بس يستاهل الصراحهاحمد: شيطانهميرال: الشيطان الى بيدمر الناس علشان الفلوساحمد: انا بكرهكم كلكم بكره عمك وتوفيق وعصام وكل ده علشان أشوفهم قدامى بيتدمرو.ميرال: لا عشت ولا كنت لما تدمرهم وأنا موجوده عملو ليك أيه للكره دهاحمد: كانو السبب في موت بابا زمان خسروه كل فلوسهميرال بوجع: والدك إلى موت اهلى عمك معملش معاه حاجه هو ألى كانت سمعته وحشه علشان كده الناس بطلت تتعامل معاه انا سألت عمى وعرفت كل الحقيقه منهأحمد: بابا لايمكن يعمل كده كدابهفي هذا الوقت دخل عمه حسن: ميرال مش كدابه فعلا والدك عمل كده الله يرحمهوإنتا زيه ليه يابنى كل ده.احمد: عايزنى أشتغل موظف ومرتبى يدوبك يعيشنى انا وبنتىحسن: يعنى دلوقتى إنتا كويساحمد: كويس وهطلع من هنا قريبدخل الضابط في هذا الوقت: ده كان قبل ماتعترف بنفسك وضاحى يعترف عليكتفاجأ احمد من الذى قاله هذا الضابط وبعدها اخذوه وألقوه في السجناخذت ميرال حسن وذهبت الى القصر وكان الجميع في أنتظارهاحسن: ميرال يابنتى أبن اخويا غلط في حقكم كلكم والأعتذار لوحده مش هينفع.اميره بحزن: معاذ انتا مش مجبر تكمل معايا بعد كل دهمعاذ: ليه بتقولى كده أنتى ملكيش دعوه بكل ده انا مش هحاسبك على حاجات ملكيش ذنب فيهاميرال: عم حسن إنتا من يوم شغلك في الشركه معملتش حاجه وحشه تخلينى أحسبك على حاجات إنتا ملكش ذنب فيها وأنتى يااميره مينفعش تقولى كدهاميره: ألى احمد عمله يجبرنا نقول كده ياميرالمعاذ: الحب يقدر يتخطى كل دهأميره بفرحه: حبميرال: ابوها واقف ياموكوسضحك الجميع على كلامها.في الجامعهرفيف: بت ياعائشه هتدخلى محاضرة جوزكعائشه: اكيد طبعا يرضيكى يقولى في البيت كنتى فين ياهانم ومحضرتيش المحاضره برستيجى ياأختاهرفيف بضحك: والله مجانين أتجوزتو في سواد الليل مجانين على حقعائشه: طب ياله على المحاضره هطلق في الصباحيه ياوليهدخلو المحاضره وبعد فتره دخل حسامالبنات ركزو مع حسام جدااا وعائشه عايزه تولع فيهم وسمعت البنات ألى وراها بيتكلمو عليه.البنت: يالهوي الدكتور ده موز اخر حاجهالبنت التانيه: أنا سمعت أنه كان في لندنالبنت: هي لندن بتحدف علينا موزز حلوه ليه كدهالبنت التانيه: وحلاوته بقا مش متجوزالبنت: ده بجد يعنى أوقعالبنت التانيه: ياله ياقمر وقعىعائشه بغيظ: لاسبينى عليها اقتلها بنت المبقعهرفيف: أهدى ياوليهعائشه: هديت إما نشوف أخرتها إيهوبعد فتره انتهت المحاضره رحل الجميع عدا هؤلاء الفتيات ورفيف وعائشه.البنت: لو سمحت يادكتور انا مش فاهمه النقطه دىعائشه: مهو حضرتك لو كونتى مركزه في المحاضره كونتى فهمتىالبنت: عائشه محدش سمحلك تتكلمىحسام: عائشه تتكلم براحتهاالبنت: ليهحسام: مراتى وتتكلم وقت ماتحبتركتهم البنت ورحلت فرحت عائشه بشده وفرحت رفيف لصديقتها بشده.كانت تجلس وتنظر للسماء صديقتها وتخبرها بأن حياتها اصبحت صافيه مثلهادخل القصر وجدها شارده تنظر للقمر تحمحم فأنتبهت له وجدته ينظر لها (لماذا تنظرين للسماء وانتى صافيه مثلها وهذا القمر سيخجل من جمالك لان جمالك لايوجد مثله في هذا الكون لايوجد سوى اميرتى قمر تنير حياتى أتمنى ان تعودى ألى وتظلى في حياتى مثل هذا القمر في السماء يفترقان ولكن لايستطيعو الأبتعاد )قامت لتذهب.ادهم: ارجوكى ارجعيلى بحبك ياميرال حياتى من غيرك ملهاش معنى مليكه سامحت ياسين بعد ألى عمله فيها ليه مش عايزه تسامحينىميرال: انا مش مليكهمليكه من خلفهم: مالها مليكه ياختىياسين: قمر ياناسشادى: متتلم ياض مش مالين عينك ولا ايهادم: ياسين خف العسل شويهرفيف: ياعينى عليكى يالوكهمليكه: شوفتى ياسين وهو مسحولميرال: هو انتو متجمعين ليه مش مرتاحهبيسان: أقولك انا ياميرالميرال: قولى يابيسان ياقمر.شادى بخوف: لا البت دى بتهزر ياله يابوسى ياحبيبتى علشان تنامىبيسان: لا مش عايزه انام هقول لميرالمعاذ بتحذير: بيسان عندك مذاكره ياله شوفيهاميرال: قولى يابيسان فيه ايهرفيف بصوت واطى: إتفقتو على ميرال بخاطركم بقابيسان: الناس دى إتفقت عليكى وانا متفقتش معاهم عليكىميرال: اتفقو على ايهبيسان: اتفقو أننا نتجمع هنا ونخليكى تسامحى ادهم.ميرال بفرحه داخليه ولكن ادهم فعل شى خاطى ولابد من دفع الثمن: وانا مش موافقه ارجعلك ياادهم عن إذنكمبيسان بخوف: إستنى ياميرال خدينى معاكى هيقتلونىشادى مسكها من قفاها: عن إذنكم ياجماعه بيسان محتاجه ظبط زوايه بسمعاذ: محتاج مساعدهبيسان: عيل واطىادم: شادى محتاج حاجهبيسان: رفيف متحوشى أخوكى ياختى مش شيفاه هيعلقنى ياختىمليكه: تستاهلى روقها ياشادىاخذها ورحل وفى هذا الوقت أتى عمارعمار: سلام عليكم.ياسين: عمار تعالى ياخويا القاعده ناقصه رخامتكعمار: رخامتى صدق عيل غتت انا جاى لميرالادهم: إزيك ياعمار وحشتنى ياصاحبىعمار حضنه وفرح انه رجع لصاحبه تانىعمار: انا اسف ياادهم بس إنتا عارف انا كنت بحب ساندى قد إيه ياريتها كانت موجوده والكلب هو إلى وقعنا في بعضنا وكانت الضحيه ساندى ميرال فينرفيف: فوقعمار: عن إذنكممليكه: عمار ساندى لسه عايشهوقف مكانه بذهول وكذالك الجميععمار بذهول: عايشه.مليكه: ساندى مامتتش خافت منهم وعملت عملية تجميل موتها لعبه مش حقيقهعمار بحزن: عايشه كل ده وسيبانى اتعذب يامليكه انا مش عايزها ومش عايز اعرفها عن أذنكمتركهم وذهب الى ميرال حزن الجميع على حالهحزن ادهم بشده لرفض ميرال مسامحته ولكن ميرال ليست بالمراه الضعيفه لمسامحته بكل سهوله ولكنها قويه وتحتاج لوقت طويل لمسامحته.