رواية حبيب الروح للكاتبة لولو الصياد الفصل الثامن والثلاثونمارلين ببكاء. كرم البيبي راح مات يا كرمكرم بصدمه: انتي بتقولي ايه ازاي دهمارلين: كتير اسفه كرم بس كنت في سباق سيارات مع صديقي وانقلبت بيا السياره وخسرت البيبي اسفه كتير كرم بترجاك سامحنيكرم بحزن فهم في الاول والاخر اطفالهكرم: انا لله وانا اليه راجعون خلاص مارلين كل شيء نصيبمارلين: اسفه بتمنالك كل خير والله انت شخص كتير طيب وانا كتير خسرت لما تركتككرم: كل شيء نصيب.مارلين: ايه عندك حق كرم انا هسكر هلا واسفه كرم بليز لا تزعل مني ان شاء الله بتتعوض وربنا بيرزقك بصبيان وبنات كتيركرم: متشكر.اغلق كرم الخط معها ورجع براسه إلى الخلف يفكر فيما حدث هل هو القدر يشعر بالحزن من داخله لكن ايضا يشعر وكان هم كبير اختفي من على صدره اصبح حر اصبح زواجه من مريم طبيعي لن يحدث بينهم اي مشاكل لاول مره يشعر وكان الحياه تبتسم له ثانيه كان يشعر بالذنب ولكن كل شيء تغيير وهكذا سوف يكون زواجهم مليء بالسعاده والحب وان شاء الله تتعوض وربنا يرزقه بالخلف الصالح من مريم وبس.على الجانب الاخر كان صلاح استيقظ لتوه حين سمع طرق على البابصلاح: ادخلدخلت احدي الخادمات سريعا وهي مترترهالخادمه: صلاح بيه في مصيبهصلاح وهو يقف امامها ويبدا عصبيتهصلاح: انطقي في ايه.الخادمة: حضرتك احنا مراقبين ام ملك هانم ونزلت من شويه وسالت عن مدام شاهي قلنا انا في الحديقه لقينها طلعت اوضتها وبعدها لقيتها بترمي على السلالم زيت وبعدها خرجت لشاهي هانم وطلبت منها تروح لوالده حضرتك شكلها عاوزها تقع من على السلمصلاح بخوف حقيقي: وشاهي فينالخادمه: في الحديقه لسه سبتها هناك وجيت ابلغ حضرتكدفعها صلاح عن طريقه ونزل بملابس النوم كان اعلي السلم حين وجد شاهي سوف تصعد اول سلمه.صلاح: بصراخ: شاهي اوقفي مكانك متطلعيش السلم عليه زيت هتقعي يا شاهي اقفي مكانكشعرت شاهي بخوف شديد فقامت بالرجوع إلى الخلف بينما نزل صلاح السلم بكل حرص واخذها في حضنه بقوهشاهي: في ايه يا صلاحفي تلك اللحظة وجد صلاح طليقته تدخل فترك شاهي واقترب من تلك العقربه وصفعها على وجهها بقوهصلاح: من غير ولا كلمه تخرجي من هنا والا قسما بالله هوديكي في ستين داهيهطليقته: هو انا عملت ايه يا صلاح.صلاح وهو يمسكها من شعرها بقوهصلاح: عاوزه تجهضي مراتي كنت فاكره تمثيلك هيخيل عليا لا تبقي عبيطه اوي مش انا اللي يضحك عليا يا مدام وانا اكتر واحد حفظك كويس تبعي اهلك علشان الفلوس اخرجي من هنا ومشفش وشك تاني واياك تقربي من بنتي فاهمهطليقته بخوف: حاضروبالفعل ماهي سوي نصف ساعه وكانت تخرج من الفيلا دون رجعه...على الجانب الآخر...وصل امير إلى منزل مرامدق الباب ففتحت له والدتهاامير: مرام فينالام: مالك يا بني في ايهامير وهو يدخل المنزل ويري مرام تخرج من غرفتها فاقترب منها سريعا وظل يضربها ويضربها حتى شعر بالتعب ووالدتها تصرخ وتحاول ابعاده عنها لكن لم تقدرامير وهو يخلع الدبله ويرميها بوجهها وهي مرميه تحت قدميه على آلأرض.امير: دبلتك ميشرفنيش ان اسمك يتربط بيا نهائي لانك واحده حقيره وسافله مش عارف ازاي مكنتش شايف حقيقتك بندم على كل لحظه عرفتك بيهامرام ببكاء: وانا عملت ايه يعني علشان كل دهامير بسخريه: عملتي ايه كنتي عاوزه تضيعي مستقبل طفله انتي ازاي كده ازايصمتت مرام وتحدثت الامالام بغضب: خلاص خلصت اللي عندك اتفضل بقيامير: لا مخلصتش تقومي تروحي الشقه تاخدي حاجتك من هناك مشفش حاجه ليكي نهائي فاهمهمرام ببكاء: حاضر.ولكن امير نظر لها بقرف وبصق عليها وخرج دون رجعه.هدئت الام مرام كثيرا ولكن مرام انتفضت واقفه واتصلت بسنيه وعلمت ما حدث فصمتت وارتدت ملابسها وتوجهت إلى الشقه سريعا من اجل الشبكه فهي هناك ولن تتركها مهما حدث اما باقي الاشياء والدتها ستاتي بها اخبرت مرام امها بامر الذهب فاخبرتها ان تذهب سريعا وتحضره وبالفعل ذهبت مرام إلى العمارة ولكن راها اخو سنيه فصعد خلفها فتحت مرام باب الشقه ودخلت وكانت تهم باغلاقه حين دفعها اخو سنيه بقوه حتى وقعت على الأرض.ودخل واغلق البابمرام بغضب: انت يا حيوان ازاي تعمل كدهاقترب منها اخو سنيه وكانت في حاله غير طبيعية فهو مدمن مخدراتاخو سنيه: كل اللي حصلي بسببك يا بنت الكلب انضربت بسببك وكمان ضيعتي البت من ايدي بس انا هاخد حقيمرام وهي تقف سريعا وترجع إلى الخلفمرام بخوف فقد كانت عيونه حمراء ويتحدث بطريقة غريبة: انت عاوز ايه ابعد عني واخرج من هنااخو سنيه: كله الا ده.واقترب منها وامسكها بقوه ووضع يده على فمها يمنعها من الصراخ ويكتم صوتها وحملها ودخل بها إلى غرفه النوم وقام بربطها بالتخت بفميص نوم وجده على التخت وكمم فمها بطرحه كانت تلفها على رقبتها وجردها من ملابسها واغتصبها دون شفقه ولا رحمه كانت تصرخ دون صوت تبكي وتبكي ولكن ليس هناك من منقذ فلتجرب ما كانت تريد ان تفعله بطفله صغيره هذا هو نتيجه الحقد فكما تدين تدان.انتهي من اغتصابها وتركها بالشقه بعد ان فك يديها وخرج وهو مستمتع سعيد للغايه فقد اخذ حقهمرام ببكاء هستيري: لا مستحيل لالالالالالا...
رواية حبيب الروح للكاتبة لولو الصياد الفصل التاسع والثلاثونكانت مرام تصرخ بقوه وتلطم على وجهها هل ما حدث هو النهايه لن تقبل بالهزيمه مهما حدثمسحت مرام دموعها واقتربت من الدولاب وفتحته وجدت ملابس العرس مكانها اختارت طقم باللون الاحمر يشبه الدم وغيرت ملابسهاوبعدها دخلت إلى المطبخ وفتحتدرج السكاكين واخرجت اكبر سكين به وكان حاد بقوهوقامت بتخبئته داخل حقيبه يدهاوبعدها خرجت من الشقه وصعدت إلى الاعلي حيثشقه سنيهطرقت مرام الباب وبعد لحظات فتحت سنيه.سنيه بقرف: انتي تاني مش كفايه اللي حصلنا بسببكمرام وهي تتماسك بكل قوتهامرام: اما ماليش فيكي انا عاوزه اخوكي في مصلحهسنيه وهي تبتعد عن البابوتدخل ومرام خلفها اشارت سنيه بيدها على غرفه اخيهاسنيه: أهو عندك جوه لكن انا ماليش فيه مش ناقصه مشاكل وهو مش صغير بلا همدخلت سنيه إلى المطبخ ومرام توجهت إلى غرفه الاخ وفتحت الباب وجدته نائم على بطنه وغارق في نوم عميق.حينها شعرت مرام بكل غل وحقد الدنيا واخرجت السكين واقتربت منه سريعا وظلت تطعنه وتطعنه حتى لم يصبح به شي لم تصله سكين مرامواخيرا جلست إلى جانب الجثه صامته مغرقه بالدماء تنتظر عقابهابينما سنيه دخلت المطبخ لترى الطعام وبعدها توجهت إلى غرفه اخيها وظلت تصرخ وتصرخ مما رات حتى تجمع الجيران على صوت سنيه التي فتحت باب الشقه وهي تطلب النجده.وبالفعل ماهي إلى ساعه وكانت مرام يتم سحبها إلى مغفر الشرطة لتحقيق معاها بقتل اخو سنيه...وبهذا تنطوي صفحتها إلى الأبد ولكنحين كانت تتجه إلى المغفر قابلت امير امام العمارهفوقفت امامهمرام: ببكاء: سامحنيامير بذهول قتلتيه ليهمرام: بقهر: اغتصبني على سريرنا كان لازم يموت ولازم اخد حقيامير: سبحان الله كما تدين تدانمرام: ارجوكم سامحونيامير: ربنا يستر عليكي يا مرام.نظر لها امير بحزن فهذا هو نتيجه الجشع والطمع وكره الناس والاساس بما فعلته مرام هو تربيه والدتها التي كان يهمها المال فقط لا ترى غيره وجعلت ابنتها لا ترى اخلاق ولا عادات وتقاليد ولا حتى تفمر في عقاب ربها كل ما يهمها هو المال وكانت تلك هي النهايه...على الجانب الآخر...في فيلا صلاححمل صلاح شاهي بين يديه وصعد إلى الاعلي وهو حريص عليها وبعدها جلس على احدي الكراسي وهي على قدميه حاولت شاهي ان تقوم من على رجليه ولكن صلاح شدد من قبضته عليهاصلاح: اهدي يا شاهي عاوز اتكلم معاكي لاخر مرهشاهي: اتفضلصلاح: وهو ياخذ نفس عميق.صلاح: انهارده حسيت لما عرفت انها بتحاول تجهضك ان قلبي كان هيقف كنت بجري وانا حاسس ان رجليا مش بتلمس الارض كنت خايف كان انا اللي هقعشاهي: بحزن: طبعا علشان ابنكصلاح. وهو يمسك يدها وينظر يعيونها.صلاح: والله علشانك انا بحبك يا شاهي عمري ما حبيت حد زيك انا فعلا بحبك وكنت اتمني تحبيني كنت بتقطع من جوايا وانا بنام جنبك مش قادر المسك انا بحبك بجنون وكل مشاكلي معاكي من غيرتي عليكي يا شاهي لاني مش قادر اتحمل امير يقرب منك ولا قدو اتحمل انك بتح...ولكن شاهي منعته من تكميل جملته ودموعها تنهمر على وجهها.شاهي: غلطان انا بحبك انت من وقت ما اتجوزتك عرفت ان اللي كنت بحسه مع امير مجرد ارتباط طفوله بين انما انت يا صلاح انا بحبك كنت بتمني اموت قبل ما الشهر يخلص علشان مبعدش عنك كنت بموت في كل لحظه نفسي اقولك اني بحبك بس مكنتش اعرف انك بتحبني كنت فاكره انك وخدني عشان ملك وانت ظلمتني مرتين مره يوم ملكصلاح: انا آسفشاهي: وهي تمسح دموعها.شاهي: هقولك حاجه حلوه بلاش نفتكر اللي فات نعتبر اننا اتولدنا من دلوقتي من لحظه ما قلتلي بحبك هي دي لحظه ولادتيصلاح: انا مش بحبكشاهي: بصدمه: ايهصلاح: انا بعشقك يا شاهي بعشقكواقترب منها وقبلها بقوه وجوع واشتياق ايام كثيره مضت واخيرا حملها وتوجه إلى سريرهم الزوجيشاهي: بخجل: صلاح ممنوع الدكتوره قالتصلاح: لا وحياه ابوكي بلا دكتوره بلا بتاع انا خلاضشاهي: بضحك: هههههه مجنونصلاح: بس بحبك.على الجانب الآخرفي منزل اميركانت والدته تنتظر رجوعها وحدها فقد نامت ياسمين اخيرا من شده البكاءامير: مساء الخير.الام: مساء النور اتاخرت ليهحكي لها امير ما حدث لمرامالام بحزن: ربنا معاها وينجيهاامير: بدهشه: بتدعيلهاالام: طبعا يا ابني دي بنت والعيب على امها هي اللي اثرت في تربيتهاامير: بتنهيده: ما علينا ياسمين فينالام: نامت يا عيني عينيها ورمت من العايطامير: ماماالام: نعم يا ابني.امير: وهو ياخذ نفس عميق: انا بحب ياسمين وعاوز اتجوزها خلاص معنتش قادر اتحمل.
رواية حبيب الروح للكاتبة لولو الصياد الفصل الأربعون والأخيرامير وهو ياخد نفس عميق: انا بحب ياسمين وعاوز اتجوزها خلاص معنتش قادر اتحملالام بجديه: انا عن نفسي نفسي في كده لكن هي صغيره يا امير وكمان هل هي بتحبك زيكامير: هي خلاص كملت 18سنه يا ماما من كام يوم وده سن جواز انا بحبها يا ماماالام: ربنا يهديهالك يا ابني اتكلم معاهاولكن رد عليهم صوت ياسمينياسمين: انا سمعت كلامك يا امير بس صدفه والله انا صحيت وكنت عاوزه ماما اقعد معاهت سمعت كلامك.الام: وهي تنسحب حتى تتركهم يتحدثون بحريه فهي تشعر ان ياسمين تحب امير كانت ترى نظرات الغيره عليه كلما رات مرام وتري السعاده كلما رجع إلى المنزل وكلما تحدث معهاجلست ياسمين على الكنبه وتحدثت لاول مره بقوهياسمين: عاوز تتجوزني بدل مران سد خانه وبس يا أميرامير: بحب: قسما بالله العظيم انا بحبك يا ياسمين انا بحبك فعلا ومرام شيلتها من حياتي من يوم ما حبيتكياسمين: كنت هتتجوزها.امير بحزن: كنت هتجوزها لان كنت خايف عليكي من نفسي انتي صغيره وفي فرق سن بينا كنت خائف اكون بظلمك معايا وكنت خايف ترفضي حبي زي خوفي دلوقتي بالظبطياسمين: بس كده كنت هدمر حياتك.امير: بس الحمد لله ربنا سترها وانا خلاص معاكي اهو وبطلبك للجواز وبقولك انتي اني بحبك ربنا غير كل شيء جايز لان انا كانت نيتي كويسه مظلمتش حد وكمان انتي اتظلمتي كتير انا بحبك والله بحبك وعمري ما هفكر ازعلك او اجرحك هكون ليكي اب قبل ما اكون زوج يا ياسمين هكون انا حمايتك صدقينيياسمين: بتفكير: طيب لو انا مكنتش بحبك ورفضتك هتعمل ايه هتمشيني من هنا.امير: لا طبعا بس هكون احزن واحد في الدنيا وهفضل ادعي ربنا تحبيني ويحقق املي في الجواز منك بس صدقيني هكون من جوه اتحطمت لاني بحبك حب عمري ما حبيته قبل كدهياسمين بخجل: وانا كمانحينها وقف امير بسرعه واقترب منها ونزل على ركبتيه امامها وامسك يدهاامير: بفرحه. لا توصف: انتي بتكلمي جدياسمين وهي تشير براسها دليل الموافقهامير: انا فرحان طاير ونفسي نتجوز حالاياسمين: امير انا ليا شرطامير: اتفضلي حبيبتي.ياسمين: انا عاوزه ناجل الجواز لبعد الجامعه عاوزه احقق هدفي الاول مش عاوزه احس اني اهملت دراستي بالجواز وانت لازم تساعدني خليها خطوبه ونتجوز بعد الجامعهامير: ازاي يا ياسمين استني خمس سنوات واكترياسمين: مدام بتحبني هتستني يا أميرامير: ماشي يا ياسمين بس ليا طلب وياريت مترفضيشياسمين: ايه هو.امير: نكتب كتابنا عاوز أحس انك قربت منك وكمان علشان نكون عايشين سوا وانتي مراتي لو بصتلك او مسكت ايدك او حتى شفتك بلبس بيت تبقي مراتي مش حاجه حرامياسمين: وانا موافقه بسامير: بس ايه حبيبتيياسمين: بحزن: كان نفسي بابا يكون وكيليامير: ربنا يشفيه تشوف اي حد تاني تختاريهياسمين: في واحد تاني عاوزه وكيليامير: مين ده...ياسمين: استاذي ومعلمي استاذ مصطفي الخياط استاذ اللغه العربيه كان في مدرستي وطلع معاش عاوزه هو وكيلي يا اميرامير: طلباتك اوامرياسمين: ربنا يخليك ليا يا حبيبيامير: يا بركه دعاكي يا امهياسمين: بابتسامه امير بطلامير: ابطل ايه ده انا حاسس اني عاوز اتحزم وارقصياسمين: بضحك يا عيني عليك كنت عاقلامير بحب: حبك جنني يا يا اجمل ياسمينه في الدنيا ياسمينتي انا وبس...وبالفعل بعد يومان تم كتب كتاب امير وياسمين بهدوء وبالفعل احضر لها معلمها وكان وكيلها كانت تشعر بفرحه لا توصف وكانت تتمني من كل قلبها ان يكون معاها احد من اهلها ولكن يكفيها الان امير فهو والدها واهلها وكل ما لها...بينما الام كانت ترفرف من السعاده وتشعر براحه فقد تحقق حلمها ونجدت ياسمين ابنها من شر مرام.على الجانب الاخر في منزل صلاح وشاهيكانت شاهي تقف امام المراه وعلي التخت اكثر من عشر فساتين سواريه كانت غاضبه فقد زاد وزنها وتشعر بضيق بداخلها وكلما قاست شيء وجدته ضيق عليهاكانت تقف غاضبه حين دخل صلاحومعه ملكملك: شوشو مالك زعلانه ليهشاهي: علشان شوشو تخنت ومفيش حاجه البسها اروح بيها فرح صحبتي بقيت فيلهصلاح وهو ينفجر بالضحكصلاح: فيله ايه وضحك بقوه وهو يكمل: ده انتي معصعصه.شاهي: بعصبيه: صلاح سبني في حالي واطلعوا بره هلبس واحصلكم والا مش مسؤله هعمل فيك ايهصلاح وهو يمثل الخوف: لوكا انزلي بسرعه لتيته قوليلها تجيب ليكي ايس كريم لحد ما ننزلملك: اوكوبالفعل نزلت مسرعه إلى الاسفل بينما اغلق صلاح الباب واقترب من شاهي وحضنها من الخلف وضمها اليه بقوهصلاح: انتي زعلانه ليه مش انتي حامل طبيعي وزنك يزيدشاهي: بس الناس هتضحك عليا.صلاح: اي ست بتكون حامل بتكون فخوره بكده اهم حاجه ابنها ينزل سليم معافي وبعدين لو انتي زعلانه على شكلك ممكن تجه...كان صلاح يقولها وهو يتقطع من الداخل ولكن لا يهمه سوي سعادتها وكان يعلم انها سترفض بالطبع وهو مجرد كلام لكن يقسم على جثته ان يفعلهاولكن لم يكنل كلمه الاجهاض فقد لفت شاهي راسها بسرعه ووضعت يدها على فمهشاهي: اوعي تكمل كفايه انه رمز حبنا وانه حته مني ومنك وهو اغلي عندي من اي حاجه.صلاح بمشاكسه: وانا فينشاهي وهي تشير إلى قلبهاشاهي: انت هنا انت يا صلاحصلاح: بمشاكسه: طيب البسي يا حلوه بسرعه علشان انا كمان شويه مش مسؤل عن نفسيشاهي وهي تبعده عنهاشاهي: امشي يا صلاح وبطل تعطلنيصلاح: دلوقتي بقيت بعطلك مش كنت حبيب الروحشاهي: وهي تضحك: صلاح هسصلاح: تمام يا فندم.على الجانب الاخر في منزل مريم ارتدت فستان سواريه باللون الأبيض كان رائعه الجمالحين دخل اخيها اخيرا لياخدها للخارج ليقدمها لكرمالاخ والدموع بعيونهالاخ: مبروك يا مريموقفت مريم واقتربت منه وقامت بتقبيل يده فهو والدها الانمريم: بدموع: انا بحبك اوي انت ابويا واخوياالاخ: وانتي بنتي وسامحيني لو في يوم زعلتكمريم: عمري ما ازعل منك مفيش حد بيزعل من ابوه.الاخ: ربنا يسعدك وتكون حياتك سعيده يا حبيبتي وبعدها قال لها ان تنتظر لحظات وخرج ورجع بعد دقائقوجدت بيده صندوق ذهب ولدتهاالاخ: مبروك يا حبيبتي ده وصيه ماما اديكي دهبها يوم فرحكمريم بدموع: ربنا يخليك ليا ويرحمهم برحمتهالاخ: وهو يمسح دموعها: مش عاوز اشوفها ابدا عاوزك سعيده ومبسوطه يا مريممريم: حاضر بس ليا طلب منكالاخ: قولي حبيبتيمريم: سهرالاخ: سهر مين.مريم: سهر يا حبيبي بنت ام احمد جارتنا بتحبك اوي وقالتلي قبل كده انت عارف ان انا وهيا صحاب ورافضه الجواز علشانك اتجوزها يا حبيبي وانسي اللي حصلالاخ: بسمريم: علشان خاطري صعبان عليا انك تكون لوحدكالاخ: حاضر يا مريم اوعدك هفكر يله بينا بقي والا العريس هيهربمريم: يله يا حبيبي.وبالفعل خرجت مريم كانت تشعر بالسعاده الجميع حولها كانت صلاح وشاهي يقفوا إلى جانب بعضهم بكل حب وسعاده والي جانبهم ملك شعرت الان باكتمال صوره حياه شاهي واخيرا تم الصلح بينهم واصبحت حياتها سعيده مستقره والتفت براسها وجدت ياسمين وامير ينظرون تلي بعض بكل حب وخجل كانوا لا يتحدثون ولكن نظرات عيونهم لبعضهم تكفي ان تعلم انهم عاشقين والتفت تبحث عن اخيها وجدته يقف إلى جانب سهر يتحدثون بهدوء وكانت البسمه على وجه اخيها شعرت بالراحة بداخلها اخيرا.مر الزفاف بسرعه ولكن كرم لاحظ التوتر والحزن على وجهها في نهايه الزفاف لا يعلم ما حدث واخير وصلوا إلى الفيلا وصعدوا إلى غرفتهم كان يظن انه الخوف من ليله الزفافكرم وهو يقترب منها حتى يخلع طرحتهامريم: بغضب وهي تزيح يده متلمسنيشانصدم كرم بقوه: في ايه يا مريم مالكمريم ببكاء: مالي انت اللي تقولي ازاي جالك قلب تضحك علياكرم بتوتر فقد ظن انها علمت موضوع مارلين...كرم: انا ازاي.مريم هقولكفلاش باك...كانت مريم قد استاذنت منه لتظبيط الطرحه فقد فكت قليلاوبالفعل دخلت غرفتها وبعد قليل خرجت بحثت عنه وجدته يقف مع شاهياقتربت منهم كان ظهرهم لها سمعتها تقول لهشاهي: كويس انك سمعت كلامط لما قلتلك مريم بتحبك وانك اتجوزتها مش هتلاقي حد زيهاكرم: فعلا مريم بنت كويسه جدا وانا فعلا حابب أشكرك انك عرفتيني عليهابااااااك...مريم ببكاء هستيري: يعني كل ده كان بس شفقه لانك عارف اني بحبك كل حاجه كانت تمثيل مجرد بنت صعبت عليك لانها بتحبك بس وطبعا بنت خالتك وصحبتي عرفتك كده تقوم انت تعمل شهم وتتجوزني ماهي محترمه وكويسه اسيبها ليهاكرم وهو يقترب منها ويمسك بكتفيها بقوه.كرم: لو كان كده عمري ما كنت اتجوزتك انا اتجوزتك لاني حبيتك لو تعرفيني كنتي هتعرفي اني مش هتجوز غير اللي تخطف قلبي صحيح شاهي قالتلي انك بتحبيني بس انا جيت واتكلمت معاكي حسيت انك خطفتيني من اول نظره والله العظيم انا حبيتك يا مريم حبيت خبك لاخوكي حبيت طيبتك حبيت رقتك وحنيتك حبيت تدينك حبيت احترامك لنفسك كل ده خلاني اعشقك مش احبك بسمريم بشك: انت مش بتكدب صح.كرم: وحياه امي وابويا عمري ما حبيت ولا هحب غيركمريم بحب: وانا كمان بحبك واتصذمت من كلامكم كنت فاكره انك مبتحبنيشكرم: ننسي االي حصل كفايه ضيعتي وقت كتير في الزعل خلاص يا مريم انسي الزعل والحزن انا عاوزه السعاده بس تكون هي حياتنا عاوزه اشوف الحب بينا زي ما كنت بشوفه بين بابا ومامامريم: حاضركرم وهو يضمها من خصرها اليهكرم: مش بالكلام يا حبيبتيمريم بخجل: كرمكرم: عيونيمريم: بحب: بحبك.بينما كرم اخبرها حبه بالفعل وليس بالقول جعلها تحلق في سماء العشاق...بعد مرور ثلاث سنوات...في الجامعة: بالتحديد بكليه الصيدله دخلت ياسمين كليه الصيدلة من عام ونصف توفي والدها شعرت بالحزن ولكن ايضا فقد ارتاح من الالم بينما امير كان السند والاب والزوج والحبيبياسمين: بعصبيه: وطتي صوتك يا اميرامير: اوطي صوتي طيب يله يا مدامياسمين بغضب: اوف بقيوبالفعل ركبت إلى جانبه بسيارته فقد تحسنت احواله الماديه كثيرا منذ ان عمل مع كرمظل الصمت مسيطر عليهم حتى وصلوا إلى المنزل.دخلت ياسمين المنزل وهي تنادي الأمياسمين: ماما يا ماماخرجت الام من المطبخ كالعاده خناق كل يوم من شده غيره امير عليها تعلم ان ابنها يمارس كل سيطرته على نفسهالام: خير يا اولادياسمين: الاستاذ المحترم بيتخانق في الجامعه وضرب زميليامير: ده انا كنت هكسر امه قال ايه جاي يطلب ايدها منيياسمين: كان فاكرك اخوياامير: اه وانا كيس جوافه انا جوزك وخلاص فاض بياالام: انا راحه اكمل الاكل بلا وجع دماغ.امير بعناد: ياسمين انا تعبت خلاص حسي بياياسمين: انا بحبك انت مش في دماغي غيركامير: وانا بعشقك انا بحبك بس ارجوكي كفايه كدهياسمين: كفايه ايهامير وهو يقترب منها وينظر بعيونهاامير: عاوز انام وانتي في حضني حرام يا ياسمين انا بقيت بفضل في الشغل ساعات اكتر علشان بس اقدر اتحكم في نفسيياسمين: اناموافقه ندخل يا امير خلاص انا فضلي سنتين نتحملهم وخلاص وانا عارفه انك مش هتعطلني وهتكون حافز ليا دايما.امير: وهو يحملها ويلف بيها رهو يضحك بسعادهامير: بحبببببببببكالام وهي تخرج وتري السعاده عليهم...الام: ربنا يسعدكم يارب.في منزل صلاح وشاهيكان صلاح يدخل الفيلا حين سمع اغبيه شعبيه غريبه لم يفهم منها شيء ما يسمي الان مهرجاناتووجد شاهي وملك ومراد طفلهم الصغيريرقصون بطريقه غريبه ويلبسون نفس الملابس هم الثلاثهشاهي: ايوه يا لوكا هو دهمراد: وانا يا ماميشاهي وهي تقبله: موز الموز يا مراد هو دهصلاح: من خلفهم: يا حلاوه هو ده فعلاشاهي بفزع: صلاحصلاح وهو يغلق التلفاز ويقبل اطفاله بحبمراد: حلو يا بابيصلاح: اه حبيب قلبي.ملك: وانا يا بابيصلاح: انتي ست البنات بس عاوزكم تروحوا تلعبوا بره عاوز مامياطاع الاطفال حديثه بينما هربت منه شاهي وصعدت مسرعه إلى الاعلي وصلاح خلفها حاولت إغلاق الباب ولكنه دفعه بقوهشاهي وهي تقف على التختشاهي: صلاح انا كنت بلعب مع العيالصلاح: اه والخدم اللي هنا يا حلاوه وكمان ايه لبسك ده شورت ملك دهشاهي: صلاح بطل رزاله.صلاح: وهو يخلع ملابسه ويجري خلفها حتى امسكها وحملها بين يديه ووضعها في نصف التختشاهي بضحك: صلاح بطلصلاح: ابطل ايه هو انا لسه عملت حاجهشاهي: مجنونصلاح: بس بحبكشاهي: وهو تمرر يدها بخصلات شعرهشاهي: وانا بموت فيك يا حبيب الروح.... بينما في منزل كرم ومريم كانت مريم تصرخ بقوه افزعت كرم وخرج من مكتبه سريعا وجدها تجري وراء اطفاله التوام سيف ويوسفالاطفال وهي تختبي وراء والدهاكرم: في ايه يا مريمسيف: هتضربنايوسف: شريرهمريم: بغضب. ده انا هعضكمكرم: بهدوء عملوا ايه يا حبيبتيمريم. بغضب: وقعوا كل حاجه في الثلاجه وبهدلوا الدنياكرم: اعتذروا لماماوبالفعل اعتذر الاولاد من والدتهم وجعلهم والدهم يذهبون للخارج للعبمريم: بحده: هيجننوني.كرم: بحبكمريم: بغيظمن هدوئه. وانا لاكرم: نعم يا اختيمريم: بإبتسامه: ايوه انا بموت فيك يا قلبيكرم: بفرح. يا بركه دعاكي يا اميمريم: بمشاكسه: ما تجيب اي حاجه ينوبك ثواب وانت حلو كدهكرم: بضحك بس بتكسفمريم: بضحك هستيري: يخربيتك حلاوتككرم: بسخريه: مجنونه العيال واضح جننوكيمريم بحب: انت سبب جناني من كتر حبي ليككرم: وهو يضمها اليه. ربنا يخليكي ليامريم وهي تضع راسها على صدره ويخليك ليا.تم الحكم على مرام 15عام مع الشغل لقتلها اخو سنيه ولكن اصبحت شخص اخر منطوي إلى حد بعيد وتقربت إلى ربها بقوه...بينما ماتت والدتها من صدمت ما حدث لابنتها...تزوج اخو مريم من سهر ورزقهم الله بمحمود وكانت ونعم الزوجه المخلصه وكانت دائما تحفزه على ود وزياره اختهسنيه تزوجت رجل اخر بعد وفاه والد ياسمين وجعل حياتها كالجحيم وتزوج عليها.اما والده ملك فقد ماتت بسبب ادمانها للخمر فقامت بعمل حادث وماتت وهي مخموره لا تدري ماذا تفعل...تمتنهاية الروايةأرجوا أن تكون نالت إعجابكم