حكاية فتاة عاشت قصة حب رائعة منذ طفولتها مع جارها وصديق اخوها وبيتخطبه بالفعل لكن بيحصل خلافات بينهم قبل جوازهم بايام بسبب عدم رغبتها فى السفر معه وبتنتهى العلاقة بينهم ومع الوقت بيتم زواجها برجل اخر ومع مرور السنين بيعاود حبيبها القديم بيطالب بروجعها ليه ياترى هيكون موقفها.منه ايه هترضي ترجعله وتسيب جوزها؟ ويا ترى هيكون موقف جوزها ايه لما يعرف العلاقة دى؟ ده الى هنعرفه فى الرواية.ساعات الحب ممكن يكون موجود. ادامنا ومش شايفينه. لاننا بنكون مركزين مع حب تانى او شخص تانى وممكن يكون ملوش وجود اصلا وعلى ما ناخد بالنا ونحش بالى يحبنا بجد ممكن ساعتها يكون فات الاوان.فصول رواية نهر الحبقصة نهر الحب للكاتبة أمنية الريحاني الفصل الأول( الحب الحلال )تسللت اشعة الشمس من شباك غرفتها لتداعب وجهها النائم البرئ وتدعوها لبدء يوم جديد فتستجيب لنداء الشمس وتفتح عينيها محدثة نفسهامني: يوم جديد بصباح جديد يوم زي كل يوم خطة محطوطة وبتكرر نفسها كل يوم مفيش جديد النهاردة زي امبارح زي اول. النهاردة النهاردة! لا النهاردة في جديد النهاردة عيد ميلاد احلي حب في حياتي اليوم الي اتولدت في ضحكتي ومع كل ضحكة منه بيتولد امل في قلبي . النهاردة عيد ميلاد خالد احلي حاجة في حياتي.تستيقظ مني بنشاط عند تذكرها عيد ميلاد خالد وتنادي علي كل من بالمنزل.مني: رقية . أبراهيمرقية: نعم يا مني هانممني: ايه الاخبار يا رقية الاستعدادات الي قولتلكم عليها امبارح عشان حفلة عيد الميلاد جهزت ولا لسه .كلمتوا محل الحلويات عشان حاجة الحفلة .رقية: كله تمام يا هانم.مني: امال أبراهيم فين.رقية:راح يجيب الحاجات الي ناقصةمني: تمام خالد صحي يا رقية.رقية: لا لسه يا هانم تحب ادخل اصحيه.مني: لا استني انتي يا رقية انا هدخل اصحيهاتجهت مني لغرفة خالد ودخلت لتجده نائم ببراءة في سريره . خالد ابن مني الوحيد طفل في السابعة من عمره وهو قرة عين مني وابتسامتها الوحيدةمني: اصحي يا خالد . اصحي يا خالد .اصحي يا حبيبي بطل كسل بقي.خالد بكسل: صباح الخير يا مامامني: صباح النور يا حبيبي . في حد يبقي عيد ميلاده النهاردة وينام كل ده امال هتعزم صحابك امتي؟خالد:خلاص يا ماما انا صحيتمني تقبله: كل سنة وانت طيب يا حبيبيخالد: وانتي طيبة يا ماما.فين هديتي بقيمني:شوف الولد الشقي مش كفاية الحفلة الي عملهالك كمان عايز هدية طب قوم من السرير الاولخالد: خلاص يا ماما انا قمت اهومني: طب متزعلش يا سيدى هديتك اهي العجلة الي كان نفسك فيهاخالد يحضن مني: شكرا يا مامامني: طب قوم بقي يا كسلانخالد بتردد: مامامني: ايه يا حبيبيخالد: هو بابا مش هيحضر حفلة عيد ميلاديمني: ليه يا حبيبي اكيد هيحضرخالد: اصل بقالي كام يوم مشوفتوش بينزل وانا نايم وكمان مقليش كل سنة وانت طيب واكيد مش هيحضر الحفلة ولا هيجيب لي هدية اصلا تلاقيه مش فاكر ان النهاردة عيد ميلاديمني: لا يا خالد بابا فاكر عيد ميلادك وعمره ما نسيك ولا نسي حاجة تخصك هو بس مشغول شوية . حبيبي انت عارف ان بابا محامي كبير وشغله كتير واحنا لازم نستحمل شغله وبعدين يا دودي احنا لسه في اول اليوم واكيد هيكلمك ويقولك كل سنة وانت طيب وكمان يديك هديتك .خالد ماشي يا مامامني: رقية يا رقيةرقية: نعم يا هانممني: خدي خالد شطفيه وفطريهرقية: حاضر يا هانممني تمسك بهاتفها المحمول وتطلب زوجهامني: ايوا يا طاهرطاهر:صباح الخير يا مني. في حاجة مهمةمني: كنت عايزة افكرك بعيد ميلاد خالد الحفلة النهاردة متتأخرش من فضلكطاهر: مني انتي عارفة انا اد ايه مشغول عشان الانتخابات قربت واكيد مش هعرف احضرمني: معقولة يا طاهر حتي ابنك مشغول عنه الولد بيسأل عليك وكده نفسيته هتتأثرطاهر: خلاص يا حبيبتي او عدك اول لما اجي هصالحه واجيبله هدية معايا هتعجبه اويمني باقتضاب: ماشي يا طاهرطاهر: سلام دلوقتي عشان عندي اجتماع مهممني في نفسها: هو من امتي مكنش عندك اجتماع مهم من يوم ما اتجوزتك يا اما مشغول بالقضايا يا ف الحزب يا ف بالانتخابات . عمرك ما فضيت لينا ولا كنا ف حسباتكمني تجلس ف التراس وتشرب كوب من الشاي ناظرة الي منظر النيل ومستدعية ذكرياتهافلاش باك:تدخل مني مكتب لتجد اخوهها ممدوح يجلس منهمكا ف العمل ليتفاجئ بوجودهاممدوح: ايه الي جابكمني: يا سلام على الذوق يا اخي بدل ما تقولي نورتي المكتب تشربي ايهممدوح: لا ما اقصدش طبعا نورتي المكنب تشربي ايهمني: ولا اي حاجة . انا جيت اخدك عشان عارفة انك بتنسي نفسك ف الشغل ولا انت نسيت انك عريس وكتب كتابك النهاردة وورانا مية حاجة لسهممدوح: عارف يا ستي ومش ناسيمني: طب ممكن تسيب الي ف ايدك وتيجي معايا بدل ما ادخل للمحامي الي مشغلك واخدلك منه اذن لو خايف منه يعنيممدوح: لا والله الراجل سامحلي باجازة اصلا بس انا الي كان ورايا شغل مهم واصلا هو مش هنا عالعموم هسلم الملف ده لزميلي واجيلك استنينيمني: متتاخرشممدوح: حاضربعد قليل يدخل رجل يبدو عليه الهيبة والوقار ببدلة سوداء وسيم لدرجة كبيرة ذو جسم عريض رياضي وهيئة تجذب من يراه وشعره اسود يتخلله القليل جدا من الشعر الابيض الذي يزيد من وسامته وعمره في منتصف الثلاثيناتطاهر: احم .حضرتك ليكي قضية هنامني بتردد: لا حضرتك انا اخت محامي هناطاهر: اممم . ويا تري اخت مين بقي اخت علي ولا طلعت ولا ممدوح خليني اخمن متهيالي اخت ممدوحمني: تمام . بس عرفت منينطاهر: شوية ملامح مشتركة بينكم و شوية تردد لبخة حاجات كده. بس انت احل بكتير منه طبعامني بابتسامة هادية:شكرا لحضرتكطاهر: لا بجد انتي اهدي بكتير منه لكن هو شعنون ومركبني العصبي وخصوصا لو اديته قضية بحس ان المتهم هياخد اعدام علي ايدهمني لم تستطع ان تمنع ضحكاتها الهادئة ولم تعلم سحر هذه الضحكات علي طاهر وانها جعلت لنسفها مكانة في قلبهقطع حديثهما ممدوحممدوح: استاذ طاهر انا اسف دي مني اختي جاية تاخدني عشان كتب الكتاب حضرتك عارف انه النهاردةطاهر ينظر لمني:اسف علي ايه انا سعيد جدا اني اتعرفت عليهامني بتردد: انا الاسعدطاهر: عن اذنكميذهب طاهر لباب مكتبه ليعود مرة اخري وكانه نسي شيئا ماطاهر: علفكرة يا ممدوح اختك مختلفة تماما عنكفي حفل صغير يعقد ممدوح قرانه علي نهي ويحضر الحفل عدد من الاصدقاء وقليل من الاقارب والاهم من هؤلاء حضور طاهرالمأذون: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خيرمني: مبروك يا حبيبي مبروك يا نهيممدوح: عقبالك يا مني لما اسلمك لعريسك يا حبيبتيينظر ممدوح لنهي ويمسك يدها مقتربا منها قائلا: مبروك يا نهينهي في خجل: الله يبارك فيك يا ممدوحممدوح: اخيرا بقيتي مراتي دا انا هعمل عمايلنهي بتوتر: لا اخيرا ايه دا كتب كتاب بس يعني مراتك مع ايقاف التنفيذممدوح هامسا لها: قريب هنفذ يا قمرنهي تبعده عنها قائلة طب ابعد بقي عشان انت قليل الادبمني تنظر لهما بحب وامتنان ولا تعلم ان هناك من يراقبها هو الاخر باعجابهيام صديقة مني تقترب منها منها هامسة:بت يا مني مين المز الي قاعد هناك دهمني: بس يا بت انتي عيب كدههيام: لا بجد مين ده اول مرة اشوفهمني: ده يا ستي استاذ طاهر الي ممدوح شغال شغال عنده ف المكتبهيام: بس دا ايه ده طول بعرض وعليه هيبة ولا وسامته يا مني وتلاقيه كمان مريش تفتكري متجوز باين عليه صغير ف السنمني تخبطها علي يدها قائلة: قلتلك عيب كده .ابقي اسألهولك متجوز ولا لا غوري يالاتأتي عينها في عينيه بدون قصد لتجده ينظر لها نظرة لا تفهمها تجعلها مرتبكةطاهر يقوم من مكانه مهندما بدلته ويتجه الي ممدوحطاهر: مبروك يا ممدوح عقبال الفرحممدوح: متشكر جدا يا استاذ طاهر حضرتك بجد شرفتني النهاردةطاهر: انت اخويا الصغير يا ممدوح. كنت عايزك في كلمتين لوحدنا انا مش هعطلك عارف انك عريس ومش فاضي لحدممدوح: تحت امرك طبعاينتهي الحفل فينفرد ممدوح بمنيمني: انا هلكت النهاردة . يالا عقبال الفرحوتمسك خدود ممدوح بشكل مضحك قائلة: مبروك يا بيضة خلاص اتجوزتي يا بطةممدوح: ها ... بتقولي ايه يا منيمني: مالك يا ممدوح من اخر الحفلة وانت مش معانا سرحان في ايهممدوح:لا معاكيمني: في حاجة يا ممدوحممدوح: اصل ... اصلمني: اصل ايه يا ممدوح قلقتنيممدوح: اصل جالك عريسمني: عريس ليا اناممدوح: امال ليا انا . اه مستغربة ليه هو انتي مش بنت وليكي يوم وتتجوزيمني نظرت لاخوها نظرة هو وحده من يفهمها: اتجوز يا ممدوح؟ممدوح بأسي: اه يا مني تتجوزي الدنيا مبتقفش علي حد والواحد لازم ينسي ويكمل حياته انتي مش هتفضلي لوحدك كتير وانا مش هتفرج عليكي وانتي بضيعي عمرك سنة ورا سنة انتي محتاجة راجل يبقي في ضهرك وسندك وولاد تفرحي بيهم. وانا كمان نفسي ابقي خالو يا مني.مني تبتسم ابتسامة باهتة واخذت تفكر فيما يقولممدوح:بصي يا حبيبتي فكرى وانا عمري ما هغصبك علي حاجة وسواء العريس ده ولا غيره المهم مبدأ الجواز يبقي عندكمني: ممكن اعرف مين العريسممدوح: طاهر الدندراويمني: اييييييهتااابع اسفل