logo




أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .




اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد

الصفحة 6 من 14 < 1 7 8 9 10 11 12 13 14 > الأخيرة



look/images/icons/i1.gif رواية طغيان عاشق
  12-11-2021 04:42 مساءً   [37]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية طغيان عاشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثامن والثلاثون

خرج جاسر من الغرفة ليبحث عنها و لكنه وجدها نائمة على الاريكه، اتنهد بارتياح و ذهب لها ابتسم عندما وجد وجهها عليه آثار شوكولاتة، ابتسم جاسر و لكن لفت انتباه شكل الكيكة فهي كاتبه بطرف المعلقة (بكرهك يا بارد)
اخذ الكيكة و وضعها في التلاجه و بعدين ذلك احضر كوب من الماء و خرج...
ليل كانت لسه نايمه، احضر عبله المناديل الورقية و الدوا...
ليل شعرت بأحد جانبها فتحت عينها و قالت في ايه؟

-مفيش حاجه بس خدي الدوا دا؟
ليل كانت قلقانه و قالت بتوتر لا مش عايزة...
-دا عشان يظبط الضغط و ميحصلش هبوط...
تناولت ليل الدوا و بعدين امسك مناديل ورقي و مسح وجهها برفق و امسك يدها و مسح ما بقى عليها و قال صغيرة انتي و بعدين كنبة ايه اللي انتي نمتي عليها ممكن كنتي وقعتي...
ليل بضيق ملكش دعوة بيا...
-طب ينفع تأكلي كلمة بحبك كدا...؟
ابتسمت و بعدين كشرت تاني و قالت عادي عشان انت كداب...
-انا كداب؟

-اها يا جاسر انا مش عايز واحد يقعد يجيلي في حاجات بس مع أقل حاجه يسيبني و يمشي و معرفش عنه حاجه بدل ما كان يفضل معايا و يكون جانبي، و ادمعت عينها و اهتزت نبره صوتها لتعلن عن البكاء و قالت يعني كل اللي انت بتعمله دا ملهوش لازمه قدام الوقت اللي بكون في محتاجك و انت تتخلى عني...
اتنهد جاسر و شعر بالندم و قال عارف ان كلامك صح بس...

قطعته ليل و قالت بس مش هتقبل بيا عشان انا بنت واحد انت بتكره صح، بس لو دي النهاية فخلاص
-طب ادخلي نامي جواه...
-امشي يا جاسر عشان انا زهقت، حملها جاسر بين ذراعه...
-يا جاسر...
دخل إلى الغرفة و أغلق الباب بقدمه و انزلها على الفراش و قال بما انك عايزها فخلي بالك من نفسك و منه...
-طيب اتفضل بقا شوف انت هتروح فين؟!
نزل على قدمه و امسك يدها و قال مش هروح في حته...
-هتفضل قاعد هنا يعني؟

-اممممم، تنهد و قال اسف...
سحبت يدها و قالت جاسر وفر كلامك انا عايزة فعل عايزك تثبت انك بتحبني مش كلام و خلاص
-اعمل ايه يعني؟ انا اتصدمت
-بجد؟، و انا بقا اعمل ايه؟
-اهلك مش هيرضوا
-جاسر انت محاولتش و لا اتمسكت بيا حتى؟!
-يعني انتي هتختارني انا و لا هما؟!
اتنهدت و قامت و قالت بيأس انت اناني اوي بجد...
قام و حاوط خصرها من الخلف و قال انا بحبك...
-لا يا جاسر انت اناني مش بتحبني...
-اعملك ايه؟

-ابعد عني و سيبني في حالي، ابتعد عنها و زفر بضيق و قال ليل اعملي اللي انتي عايزها براحتك
ارتدى جاسر قميصه و خرج من الغرفة، نسمه كانت خارجه من الاوضه و قالت جاسر؟
-تعالى عايزك...
جلست نسمه و قالت ايه؟
-هي ليل ناويه تقعد هنا على طول و لا إيه؟
نسمه بتعجب قصدك ايه؟
-بسأل يا نسمه...
-اهااا هي عاجبها المكان دا و بصراحة جميل اوي دا كفايه انه قدام البحر على طول...
-ماشي...
نسمه بتساؤل لسه مرضيتش عنك...؟!

-لا و تقريبا مش طايقني خالص...
-عادي استحمل بقا...
-ليل بتستهبل
عقدت حاجبها و قالت هي برضو اللي بتستهبل...
-قصدك ايه؟
-و لا حاجه يا اخويا انا هقوم احضر الفطار...
زفر جاسر بضيق و ظل جالس مكانه و بعدين قام دخل ليها، ليل كانت خارجه من الحمام و مشيت من قدامه و لا أكنها شايفها و قامت لف راسها و جاء شعرها المبتل على وجه
جاسر مسح قطرات المياه و قال جيبتي المياه عليا على فكرة
-مخدتش بالي...

اتنهد جاسر بضيق و قال فعلا مش باين انا...
امسكت ليل الفرشة و قالت خد سرحلي
رد بدهشه نعم؟!
-سرحلي، زفر بضيق و قال ما انتي كنتي هتسرحي لنفسك
-مزاجي كدا، لو مش عايز خالص...
اخذ منها الفرشة و قال بضيق حاضر، جاسر هينفجر اصلا...
مشيت ليل و راحت قعدت و قالت اعملي تسريحة حلوة...
قبض على الفرشة بغضب و قال اعملك ايه يعني؟
-معرفش...

زفر جاسر بضيق و ابتسم باقتضاب طيب، جلس و بدأ في تمشيط في شعرها و قال مش عارف اعمل حاجه؟
ليل ببرود اتعلم عشان هتبقى تسرح لي سلين عشان اكيد شعرها هيبقى حلو زيي
مسح وجه بيده و قال ماشي، بس سلين مين؟
-بنتي...
-طيب، جاسر قاعد يلف في شعرها يمين و شمال و مش عارف يعمل حاجه و قال وهو مفرود كدا شكلك حلو...
قامت ليل و قالت انا حلوه في ايه حاجه و انت ملكش دعوه بيا...

و خرجت من الغرفة و دخلت المطبخ إلى نسمه و قالت حضرتي الفطار
-اهاا يا قلبي مش هتحني عليه بقا
-لا طبعا مش كفايه اللي عمله، و هنفطر جاتوه بالشكولاتة خلي يتجنن
ضحكت نسمه و قالت حرام عليكي...
-مش عاجبه يمشي، أخذت ليل الأطباق و خرجت و تابعتها نسمه و هي تحمل الشاي...
خرج جاسر و قال انا همشي...
-لا تعالى افطر...
جاسر طبعا ما مصدق انها كلمته و راح قعد جانبها، أعطت له الطبق و قالت اتفضل...
ابتلع ريقه و قال جاتوه؟

-اهااا مش عايز تأكل و لا إيه؟
-لا هاكل...
ابتسمت نسمه و قالت حلوة الشوكولاتة يا جاسر
جاسر باقتضاب تحفه
ليل خلصت طبقها و قالت جاسر...
-نعم؟!
-انا عايزة اكُل رمان
جاسر بدهشة ايه؟
-عايز سلين يطلع ليها رمانه في وشها...
جاسر بتأفف رمان في شهر ٦ ازاي؟
-اتصرف اكيد هتلاقي...
زفر ضيق و قال حاضر، خرج جاسر و مشى
ضحكت نسمه و قالت حرام عليكي بجد شويه و هيتجنن
-عشان يعرف اني مش بمزاجه...

جاسر قعد طول اليوم في الشارع بيدور ليها على رمان يعتبر لف اسكندرية كلها، رجع على بليل، فتحت له نسمه و قالت جيبت رمان...
-اهااا...
ليل نظرت له و قالت انا مش بعرف افرت الرمان، نسمه هاتي طبق و سكينه و خلي جاسر يعمله...
جاسر نفخ بضيق جاسر ايه اللي هيعمل رمان؟!
-مش عايز؟!
-هاتي الطبق يا نسمه يارب نخلص
ابتسمت نسمه و قالت و انا يا جاسر اعملي رمانه...

جاسر شوية و هيقوم يخنق الاتنين، و فضل قاعد يعمل ليهم الرمان لحد ما كان هيطق و قال خدي يا حبيبتي
-اكلني...
زفر جاسر بضيق انا اتخنقت...
ليل لسه هتقوم، اجلسها و قال حاضر...
-انا بكرا هروح لماما و اجي هنا تاني و انت خليك معها يا جاسر
-هتتاخري؟
-لا هروح بسرعه و ارجع...
في اليوم التالي ذهبت نسمه إلى منزلها لرؤية والدتها...
-فين المكتب اللي أجرتي منه الشاليه؟
-ليه؟
-هشتري
-اممم طيب، هي نسمه هتتاخر.

-لا زمانها على وصول انا هروح و ارجع بسرعه...
-ماشي هاتلى بسكوت بالشكولاتة معاك...
-حاضر يا حبيبتي...
خرج جاسر و تركها، و جاءت نسمه، و سألت عنه قائلة عملتي في الواد ايه؟
ضحكت ليل و قالت و لا حاجه المهم أخبارهم ايه؟
-والله خالو و طنط حكمت هيموتوا نفسهم عليكي...
ليل بحزن عارفه بس انا خايفه على ابني...
سمعت نسمه طرق الباب فقامت عشان تفتح و لكنها اتفاجات عندما رأيته يوسف...

يوسف دفعها و دخل و قال بعصبيه الهانم هنا؟
ليل رددت بصدمة يوسف...
دخلت حكمت و تابعها سامي، و قالت ليه يا بنتي كدا...
يوسف بغضب يلا عشان نمشي و بطلي دلع ماسخ و لو مش عايزة تيجي بمزاجك هتيجي غصبن عنك...


look/images/icons/i1.gif رواية طغيان عاشق
  12-11-2021 04:42 مساءً   [38]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية طغيان عاشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل التاسع والثلاثون

ليل هزت رأسها و قالت انا مش همشي من هنا، دخل جاسر
يوسف بسخرية الباشا بقا هو اللي واخدها...
ليل راحت وقفت جنب جاسر و قالت انا مش عايزة اروح معاهم خليني معاك...
يوسف هيتجنن و مش طايق نفسه...
سامي اتنهد و قال يا بنتي بلاش تتعبي قلبنا معاكي...
ليل ببكاء انا عايزة أفضل هنا...
يوسف اتعصب و اتجه لها و مد يده ليسحبها و يقبض عليها و لكن وقف جاسر حاجزا و قال بغضب ايدك لأقطعها...
يوسف نظر له و قال دي اختي؟

-و مراتي...
نسمه حسيت ان الموضوع مش هيبقى ظريف خصوصا أنها عارفه ان الاتنين لو مسكوا في بعض فأكيد حد فيهم هيموت التاني...
ليل قالت بخوف خلاص...
يوسف بزمجرة اسمعي كلام أهلك لأحسن اقسم بالله مش هيحصلك و قبل أن يكمل جملته تلقى لكمة قويه
يوسف وضع يده على وجه بغضب و قال بعصبية انت اتجننت...
جاسر بص لسامي و قال لو مخدتش ابنك و مشيت هتخرج من غيره...
سامي بضيق انت بتحاربنا في بنتنا كمان...

ليل قالت بخوف سيبوني و امشوا
يوسف بعصبيه انا مش عارف أنتي عايزة تعيشي مع المجنون دا...
حكمت تتدخلت و قالت يوسف خليها على راحتها، براحتك يا بنتي...
سامي نظر إلى حكمت و قال يعني ايه؟
-يعني انا مش هخسر بنتي يا سامي و هو جوزها و هي اخترته فخلاص و انت يا جاسر ياريت تعمل حساب انك متجوز بنتنا و انها حامل...
ليل ابتسمت و اقتربت من والدتها، ضمتها حكمت إليها و قالت خلي بالك من نفسك يا بنتي و انا هاجي ازورك...

هزت رأسها و قالت شكرا...
اتنهدت حكمت و قالت يلا عشان نمشي، و غادروا
يوسف بعصبية انتي موافقة على كلامها دا؟
حكمت بحزم اهاا هي حره و بعدين هي حامل يعني هيكون بينا صلة و بصراحة انا مش عايزة اخسر بنتي و لا ادخل في جدال في جاسر المنشاوي...
زفر يوسف بضيق و قال بس أنا مش هسكت
حكمت بتأفف خليك في حالك يا يوسف و انت يا سامي فكر في كلامي هتلاقي صح
سامي اتنهد و قال بس جاسر مش مناسب ليها...؟ و انتي عارفه.

-هي متعلقة به و كمان تعبانة يعني مش ناقصه، فخلاص طالما دا اختيارها، احنا عاوزين ايه غير أنها تبقى كويسه...
سامي بيأس على رأيك...
ليل سأبتهم و دخلت الاوضه
نسمه بعتاب على الأقل كنت احترم الناس
جاسر بعصبية اخدهم بالحضن يعني و بعدين هو اكيد مشي واركي...
-يا جاسر افهم دول أهل مراتك...
-طيب يا نسمه ادخلي شوفي انتي هتعملي ايه؟
تنهدت نسمه و قالت عمرك ما هتتغير و تركته و دخلت إلى غرفتها.

جاسر فضل قاعد برا و بعدين خرج، و جلس بالخارج على الرمال...
ليل شعرت بالقلق عندما خرجت و لم تجده فدخلت إلى الشرفة و لمحته يجلس أمام الشاطئ، دخلت ليل و ارتديت ملابسها و حجابها و بعدين خرجت لي و قالت جاسر انت قاعد برا دلوقتي ليه...؟
رفع نظره ليها و بعدين قام و اتنهد قائلا اول مره شوفتك كانت عند البحر و كانت الدنيا ليل برضو
ليل باستغراب بجد؟!
-ساعتها كنت نسيت التليفون و انتي طلعتي ورايا...

تذكرت ليل الموقف و قالت اهاا و السواق هو اللي خده مني...
-امممم و تاني مرة كانت في المصنع و لما خدتك البيت عندي و التالتة في الشركة و الرابعة كانت في الفندق و الخامس كانت في البيت عندك لما قررت اتجوزك...
ليل بدهشة ليه بتقولي الكلام دا؟

وضع يده في جيبه و نظر إلى البحر و قال تعرفي اتجوزتك ليه؟، عشان مبحبش احس اني مش عارف أطول حاجه و انها بعيدة عني، لما عرفت انك تعبانة خوفت تموتي و اكون أن السبب في دا...
سقطت الدموع من عينها و قالت خلاص يا جاسر اللي فات مات...

التفت لها و امسك كفيها و قال انا خايف تسيبني، انا عارف اني مجنون و ممكن تصرفاتي تكون وحشه بس انا عايزك، و عارف اني اناني بس انا طول عمري لوحدي بعمل كل حاجه لوحدي مكنش معايا ام تاخد بالها و لا تراعي تصرفاتي و لا كان عندي حد يشاركني في حاجه، الوحيدة اللي كانت بتحاول تقرب مني رغم أن الكل كان بيبعد هي نسمه و هي اللي قدرت تتخطى الحواجز اللي بينا انا معرفش انا حتى بحبها و لا؟ بس بالنسبالي حاجه اساسيه مقدرش اعيش من غيرها و حتى معاها كنت اناني أوي، نسمه عاشت معايا اكتر ما عاشت مع امها و ابوها و اتنهد و انتي احلى و انضف حاجه حصلت في حياتي، مش عايزك تمشي و لا تبعدني عني لحظة واحدة، استحملي عصبيتي و غيرتي عليكي عشان انا عايزك ليا لوحدي، عارف انك كنتي تستاهلي واحد احسن مني واحد يعاملك كويس من اول مره شافك فيها واحد مش كل حياته عقد نفسية، انا هحاول أتغير والله بس اكيد هاخد وقت...

سحبت يدها و عقدت ذراعها حول عنقه و عناقته و قالت انا بحبك يا جاسر و شايفك احسن واحد في الدنيا مش مهم ايه حاجه حصلت زمان المهم دلوقتي، و حتى مش مهم تتغير انا عايزك زي ما انت، ابتعدت عنه و قالت عايزة نربي عيالنا مع بعض و ايه حاجه حصلت وحشه في حياتنا نعوضها ليهم...
قبل يدها و قال نفسي تفضلي معايا لآخر يوم في عمري...
تنهدت ليل و قالت و انا نفسي ربنا يطول في عمري عشان أفضل معاك...

وضع ذراعه حول خصرها و الاخر خلف ركبتيها و حملها، لفت يدها حول عنقه و قالت حاسب لتوقعني بقا...
ابتسم و قال حاضر، دخل جاسر إلى الشاليه و قفل الباب خلفه و من ثم دخل إلى غرفتهم و وكل الباب بقدمه، و وضعها على الفراش برفق و قال نامي...
-انام؟!
جاسر باستغراب عشان الوقت اتأخر!
-اهااا طب هقوم أغير...
-طيب يا حبيبتي...

قامت ليل و أخذت بيجامة ليها و دلفت إلى المرحاض و ابدلت ملابسها و خرجت، و ذهبت و نامت بجواره و قالت جاسر هو انت هتنام؟
-اممم و اومال هعمل ايه؟
قامت و زفرت بضيق و قالت انت حتي مش هاين عليك تبوسني...
قام جاسر و قال بس كدا، و اقترب منها و قبل وجنتها...
ليل لوت فمها بضيق و قالت اختك انا...
-بقيت قليلة الادب...
-انت اللي فهمت غلط انا قصدي اللي هو عشان تصالحني...

-حاضر، انحني عليها ليقبل شفتيها، اوصدت عنها و بادلته قبلته العاشقة، أبتعد عنها و قال عايزة حاجه تاني...
وضعت رأسها على صدره و احتضتنه و قالت لا كفاية عليك كدا انهاردة
ابتسم و قال هو انتي مش ناوية تعملي سونار و لا إيه...؟
-لا مش عايزة
-ليه؟
-عشان انا حامل في توأم و نفس يطلعوا ولد و بنت فمش هعمل سونار عشان مصدمش و بعدين انا لسه في الرابع...
-اممم توأم و عرفتي ازاي؟

بعد ما خرجت من المستشفى، روحت عيادة عشان اطمن إذا كان حصلي حاجه ولا و الدكتورة لما عملتي إشاعة قالتي اني حامل في توأم...
-اممم و انتي قررتي انهم هيبقوا آدم و سيلين
-امممممم عندك مانع و لا إيه؟
-هو انا اتكلمت...
-انت مش فرحان؟
اتنهد جاسر و قال مش عارف والله بس انا هحب ايه حاجه منك...
ابتسمت ليل و قالت انت بس لو تبطل رخامة و برود هتبقى زي الفل...
-هتفضلي هنا و لا هترجعي البيت؟

-لا هفضل هنا بصراحه المكان عاجبني و قدام البحر على طول
-ماشي بس المهم خدي العلاج و كُلي كويس عشان آدم و سيلين
ابتسمت ليل و قالت حاضر، اغمض جاسر عينه و مرت بضع دقائق
-جاسر
-يا قلب جاسر
ابتسمت ليل و قالت انا جعانه...
فتح عينه و قال دلوقتي؟، هزت رأسها قائلة اها و حتى آدم و سيلين جعانين معايا...
-اعمل ايه طيب؟
-اعملي اكل عشان أكله، تنهد جاسر و قام و قال يارب يعدي الخمس شهور دول على خير...

-جاسر انا مبعرفش اعمل اكل اصلا فمش هتفرق و فيها ايه يعني لما تعمل اكل لمراتك و عيالك...
-يا خبر دي احسن ساعه في حياتي كلها، قام جاسر و ذهب إلى المطبخ و ذهبت هي خلفه و قالت اعملي مكرونة...
-مكرونة؟!
-اهااا آدم بيحب المكرونة...
-طيب يا روحي...
-و عايزة بطاطس محمرة
-اكيد عشان سيلين، ابتسمت ليل و قالت اهااا، و اعمل ليا انا بقا شاورما.

-كل دا دلوقتي، هزت رأسها و قالت فيها ايه و بعدين الحاجه في التلاجه مش هتتعب...
-طيب، اخرج جاسر الأغراض من التلاجه و بدأ في اعداد الطعام و ليل طلعت الشوكولاتة و قعدت على رخامه المطبخ و بدأت في تناولها، جاسر هاتلى مياه عشان عطشانة، ترك جاسر ما في يده و أحضر لها زجاجه المياه و قال اتفضلي...
ارتشفت ليل المياه و قالت ناقص كتير...
-لا خلاص الأكل جهز، حملها لينزلها برفق و قال بلاش تقعدي كدا تاني...
-حاضر...

وضع الطعام في الاطباق و حملها و خرجوا و وضعها على السفرة، جلست ليل و قالت انت مش هتاكل معايا؟
-لا...
-اقعد كُل معايا، اتنهد جاسر و بدأ ياكل لقيمات بسيطة و ليل كانت خلصت طبقها كله، و قالت الحمد الله...
-قومي اغسلي ايدك بقا و نامي...
-هنام دلوقتي هتخن كدا...
-يعني الاكل دا كله و الشوكولاتة مش هتخنك و النوم هو اللي هيتخنك
-اهاا...
-قومي اغسلي ايدك طيب، ابتسمت ليل و قالت حاضر...

في الصباح، طرقت نسمه باب غرفتهم و قالت اصحوا يا جماعه...
استيقظ جاسر و فتح الباب و قال ناقص ثانيه و هتشل...
ضحكت نسمة و قالت صباح الخير يا جسور
-و انتي هتفضلي قاعدة هنا؟
-هروح فين بصراحه عاجبني البحر أوي و بعدين الشاليه بقى بتاعنا
-طيب يا اختي المهم خلي بالكم من بعض و انا هروح الشغل
-هترجع امتى؟
-مش عارف والله بس مراد متسوح و لازم اروح...
-طيب يا حبيبي مش هتفطر.

-لا في الشغل بقا المهم خلي بالك منها و لو في حاجه قوليلي...
غادر جاسر و نسمه فضلت قاعدة و كانت بتتفرج على التليفزيون و لكنها سمعت طرق الباب
نسمه باستغراب مين اللي هيجي دا؟
قامت نسمه تفتح و قالت بدهشه...


look/images/icons/i1.gif رواية طغيان عاشق
  12-11-2021 04:43 مساءً   [39]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية طغيان عاشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل الأربعون

قامت نسمه تفتح و قال بدهشه طنط حكمت، اتفضلي...
دخلت حكمت و تابعتها سمر و مايا و سلمت عليهم نسمه و قالت طب مش كنتي قولتوا انكم جايين
مايا بعتاب يا اختي انتم الاتنين اختفيتوا و محدش شافكم و لما سألت سمر قالتلي و قولت اجي عشان اطمن على ليل...
-استني بس يا نسمه السواق هيجيب الحاجه من العربية
نسمه باستغراب هيجيب ايه يا طنط
-شوية حاجات بسيطة كدا ليكي و ليل...

ابتسمت نسمه و قالت طب أدخلوا و انا هصحي ليل...
طرقت نسمه الغرفة و بعدين دخلت و قالت ليل اصحى، أمك برا، يا ليل...
ليل استيقظت و قالت بصوت ناعس عايزة ايه يا نسمه...
-يا بت قومي بطلي كسل بقا...
قامت ليل و قالت في ايه؟
-امك و سمر و مايا برا...
-ماشي هقوم اغسل وشي و اغير و هطلع
-اشطا بس بسرعه بقا، خرجت نسمه و ذهبت إلى المرحاض و غيرت ملابسها و خرجت ليهم، عناقتها والدتها و قالت بحنان عامله ايه يا حبيبتي؟

ابتسمت ليل و قالت الحمد الله كويسه
-طب يا بنتي كنتي خليكي في المستشفي...
-انا كويسه والله و منتظمة على العلاج، تنهدت حكمت و قالت طب خلي بالك من نفسك و لو في حاجه كلميني...
ليل استغربت و قالت بس مايا...
ضحكت مايا و قالت مراد حكيلي كل حاجه و جبت رقم سمر و كلمتها و ما صدقت عرفت انهم جايين...
ابتسمت ليل و قالت والله الأرقام كلها ضاعت مني...
-المهم انك كويسه يا حبيبتي...
-الحمد الله...

قضوا يومهم معا و حكمت كانت سعيدة لأنها قدرت تقرب من بنتها، و كلهم كانوا بيتكلموا مع بعض و عديت ساعات و مازال الحديث مستمر
حكمت نظرت إلى الساعة و قالت الوقت اتأخر اوي يلا عشان نروح يا بنات
نسمه بحزن دا لسه المغرب...
-مره تاني بقا...
ليل بحزن طب خليكم هنا...
طرق جاسر الباب و قامت نسمه و فتحت لهم و كان معاه مراد...
نسمه بابتسامة اكيد جي عشان مايا...
-اهاا بدل ما تروح لوحدها...

دخل جاسر و مراد، حكمت لما شافتهم قامت قائلة احنا هنستاذن بقا، يلا يا سمر...
سمر سلمت على جاسر و مراد و قالت ماشي...
-ليه يا مدام حكمت، ابتسمت حكمت و قالت انا هنا من بدري يا مراد، وقفت نسمه بجانب جاسر و وكزته...
اتنهد جاسر و قال لسه بدري يا مدام حكمت...
حكمت بابتسامة لا خلاص بقا، بس عايزة اتكلم معاك شويه و يكون برا...
جاسر بتردد تمام اتفضلي
نظرت حكمت إلى سمر و قالت خلصي يا حبيبتي و ابقى اطلعي...

خرجت حكمت مع جاسر و قالت أظن أن كدا كل حاجه انتهت
جاسر باستغراب قصدك ايه؟
-يعني ان انا مش هسمح بحاجه تأذي بنتي و انا كل اللي عايزها انها تبقى كويسه حتى معرفش حياتها كانت ازاي معاك بس كل اللي انا طالبها انك تخلي بالك منها، و تحافظ عليها
-انا بحبها...

-الحب مش كل حاجه يا جاسر في حاجات أهم يا ابني، الحب ممكن يكون دافع زيه زي حاجه في الدنيا بس في حاجات تانيه أهم، انكم تقدروا تتخلوا عن الحواجز و انكم تقدوا تصنعوا حاجه خاصه بينكم، يوم ما خلفت ليلياس كنت فرحانه أوي هي و اسيل كانوا أغلى حاجه عندي بس للأسف اتحرمت منهم و برضو لما الدكتور قرر يعملها إجهاض فهو عشان حالتها الصحية و على ما اظن انك كنت خريج طب و تقدر تقيم الحالة كويس و مش عايزة في يوم ترجعلي البيت و هي زعلانه منك خليك عارف انها اختارتك مع انها كانت ممكن تسيبك زي ما انت سيبتها، و اتنهدت قائلة و ياريت تفكر في موضوع نسمه و يوسف تاني عارفة انك و لا بتحبه و لا هو بيحبك بس هو اخو مراتك و هيبقي خال عيالك، و نسمه بتحبه...

-أن شاء الله...
ابتسمت حكمت و قالت عليك برود يا جاسر مش على حد، ابتسم جاسر
-يلا ندخل...
دخلوا، و اخدت حكمت سمر و اصر مراد أن يوصلهم بسيارته
ليل بسعادة كان يوم حلو اوي...
رددت نسمه جدا الصراحه...
جاسر بص ليهم و قال حلو من غيري
هزت نسمه رأسها و قالت اهاا عادي
-يارب امك تكلمك عشان تمشي...
ضحكت نسمه و قالت لا هما ما بيصدقوا اني امشي اصلا و بعدين انا و هادي عاملين زي القط و الفار.

ابتسمت ليل و قالت بالعكس استاذ هادي محترم اوي
جاسر بضيق و ايه كمان يا اختي
-دي كلمة حق بس يا جاسر انا مقصدش حاجه...
-ماشي المهم بقا حاولي متتحركيش كتير...
ليل بيأس يا جاسر انا بطلع من الاوضه بقعد على الكنبة...
-معلش عشان الخمس شهور دول يعدوا على خير و متتعبيش تاني...
-حاضر يا حبيبي...

بعد مرور خمس شهور، استعدت ليل ليوم ولادتها و كانت تخشى بأن يحدث لها شي...
نسمه بخوف متقلقيش يا ليل خير ان شاء الله و بعدين انتي بقالك اسبوع في المستشفي...
اتنهدت ليل و قالت خايفه اوي بجد حاسه اني هموت...
نسمه بعتاب ونبي متخوفنيش بقا...
رتبت عليها سمر و قالت يا ستي تفائلوا بالخير تجدو و بعدين الدكتور قال تمام الحمد الله الضغط مظبوط
-هي ماما فين؟

نظرت سمر إلى نسمه و قالت برا بس هي قلقانه شوية فمش عايزة تتدخل عشان متخافيش...
-لا خليها تتدخل ونبي...
تنهدت نسمه و خرجت و قالت طنط حكمت ليل عايزكي...
مسحت حكمت دموعها و دخلت معاها و قالت مالك يا حبيبتي...
-مفيش بس انتي قاعده برا ليه؟
-عادي يا بنتي...
طرق جاسر الباب و قال العمليات جهزت يا ليل
ليل بخوف جاسر انا خايفه
اتنهد جاسر و قال متخافيش يا حبيبتي خير ان شاء الله...

انتقلت ليل إلى غرفة العمليات و كان بالخارج الجميع ينتظرها...
و بعد مرور ساعتين، خرجت لهم الدكتورة و قالت الحمد الله البيبي بخير، ولد و بنت و هي انقل ليها دم و هتتنقل العناية...
حكمت بلهفه يعني هي كويسه ولا؟
-أن شاء الله هتبقى كويسه ادعولها تفوق على خير...
نسمه بقلق ربنا يستر...
سامي اتنهد و قال خير يا حكمت أن شاء الله
-ربنا يستر...

جاسر راح ليها و دخل، و جلس بجانبها و قال ونبي يا ليل بلاش تفضلي كدا و قومي، انا مش هقدر اعيش من غيرك...

مرت ساعات و فاقت ليل و انتقلت الى غرفة أخرى...
جاسر كان قاعد جانبها، ابتسمت ليل و قالت بوهن انا بقيت كويسه...
-بلاش تتكلمي غلط...
و ردت عليه حكمت و قالت ونبي اسمعي كلامه لحد ما تبقى كويسه...
-طب هو انا جيبت ايه؟
قبل جاسر يدها و قال آدم و سيلين زي ما قولتي...
-شوفتهم؟!
-هما برا مع نسمه و سمر...
-انا عايزة اشوفهم...
برا نسمه كانت شايله سيلين و قالت قموره اوي و عينها ملونه زي ليل..

يوسف كان واقف جانبها و قال عقبال ما تشيلي عيالنا...
نسمه احمر وجهها بخجل بس بقا لحد يسمعك
-ما انتي اللي مش موافقه و بعدين هنستني ايه تاني هو اخوك دا اللي خانقنا في حياتنا
ضحكت نسمه و قالت نفسي اعرف بتكرهوا بعض ليه؟
-طب ما تجيبي بوسه عشان بنت اختي القمر اللي انتي شايلها دي...
ضربه هادي خلف رأسه و قال بتقول ايه؟
تحمم يوسف قائلا احم احم منور يا هادي انت هنا من امتى...؟
-مش عيب تعاكس اختي.

-فين دا انا بعاكس سيلين...
نظر له هادي بعدم اقتناع و قال طيب، هي جابت سيلين
هزت نسمه رأسها و قالت و أدم بس هو مع سمر، وهي واقفه مع مايا و مراد...
هادي بص عليهم و قال امممم مايا، ما تشوف اختك يا جميل...
يوسف بخبث ما تروح انت تشوف اختي بما انك ابن خالها و انا هشوف اختك بما انها بنت عمتي...
اقتربت منهم مايا و قالت ازيك يا هادي...
-تمام و انتي
-الحمد الله، نسمه ليل عايزة سيلين...

-حاضر انا هدخلها، نظرت مايا على سيلين و قالت بسم الله ما شاء الله جميلة اوي...
رد يوسف بثقة هتجيب الحلاوة من برا طالعه لخالها
ضحكت مايا و قالت لا الصراحة هي فيها شبه من ليل...
-طب يلا ادخلي يا نسمه و خدوني معاكم و أنت خليك برا يا يوسف بدل ما انت و جاسر تتضربوا بعض جوه...
دخلوا إلى ليل و أعطيت لها نسمه سيلين و قالت حلوه اوي.

ابتسمت ليل و حملتها و قبلت جبنها و بعدين بصيت لجاسر و مددت يدها و قالت حلوة زيي...
جاسر ابتسم و خدها منها و قبل جبنها...
حكمت كانت شالت آدم و قالت واضح انكم نسيتوا آدم...
طرق باب الغرفة و دخل ممدوح و مني...
و طبعا كلهم ملامحهم اتغيرت بما فيهم حكمت و سامي لأنهم مكنوش عايزين مشاكل...
مني بابتسامه مبروك يا ليلياس
ابتسمت ليل و قالت الله يبارك فيكي، نظرت مني إلى جاسر وقالت مبروك يا جاسر...

رد جاسر باقتضاب الله يبارك فيكي، و همس لي ليل قائلا انا هخرج...
اخذ جاسر مراد و لسه هيخرجوا من الاوضه اوقفهم ممدوح قائلا استنى يا جاسر...
زفر جاسر بضيق و فتح الباب ليخرج...

اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد
الصفحة 6 من 14 < 1 7 8 9 10 11 12 13 14 > الأخيرة




المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 2075 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 1523 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 1552 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 1398 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 2613 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، طغيان ، عاشق ،











الساعة الآن 08:32 PM