راهن على أخذها عنوة وحتى لم يهتم بأنها خطبية أخيه، قام باستغلال شقيقتها الصغرى و لكن هل بذلك سوف يمتكلها؟ أم ستصبح هي المسيطرة؟ ولكن دماءاً ستسيل العشق أم الحقد؟! اقتباس من الرواية
صمتت حور و تذكرت اول مرة رأته بها... كانت في سنتها الأخيرة من مرحلة الثانوية، كانت فتاة مرحة و جادة في نفس الوقت بسبب تحملها المسؤولية باكرا، ذهبت إلى والدها في مكان عمله لتعطي له الدوا فقد ساءت حالته الصحية في الأواني الأخيرة كان سالم من الغفر الذي يحرسون المصنع الخاص بعائلة الجبالي.
جبتلك الدوا يابا سالم بعتاب:
يا بنتي ليه اكدة جولتلك متنزلش من البيت في الوقت دي مينفعش اسيبك تعبان و انا ابجي مرتاحة يا حج.
خرج عاصي من المصنع و لكن تعجب من وقوف سالم مع فتاة و سرعا ما تذكر بأن لديه ابنتان واحدة في الثانوية و الأخرى في الإعدادية و لكن لم يتوقع بأنها جميلة بتلك الدرجة فهي تمتلك بشرة بيضاء صافية و شفاه ممتلئة و شعر اسود كالحرير و ذلك ما رآه من أسفل حجابها ذهبت حور تاركة والدها و كانت الكلاب قد املت الشوارع في تلك الظلمة الموحشة، زفرت حور بحنق و استعاذت بالله و لكنها كانت مازالت خائفة بأنها تسير من جوارهم.
وقفت مكانها خلف الشجرة تنتظر ذهابهم و لكن وجدت صوتا من خلفها جعلها تتفزع هتخافي منهم؟ نظرت له حور و صمتت فهو شاب غريب بالنسبة لها و قالت: ملكش صالح بيا عاد... رواية دماء العشق رواية دماء العشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل الأول
الحياة مجرد مجموعه من التجارب و المواقف الصعبة و لكن ما علينا هو تعلم الدروس جيدا فالخطأ يبقى كذلك مهما حدث. مسحت وجهها بكفيها و داعت ربها قائلة: يارب وفقني و نجح حبيبه و اشفي ابويا قامت حور و طبقت السجادة و وضعتها على طرف الفراش و نظرت على حبيبه و قالت: يا بت بطلي كسل عاد، انا معرفاش عتتجوزي ازاي و انتي أكده زفرت حبيبه بحنق و وضعت الوسادة على وجهها تنهدت حور باستياء و قالت:.
يا مُري منك يا بت، انا هحضر الفطور جومي عشان تتحممي حبيبه بسئم فهي تريد أن تحصل على بعض الراحة و النوم و قالت بنعاس: طيب يا حور جايمه اهو خرجت حور من غرفتها و بدأت تعديل صالة منزلهم المتواضعة و التي تتكون من ثلث كنبات و طاوله صغيرة، كنست الأرض و بعد ذلك وضعت الطبلية المستديرة و دخلت إلى المطبخ التي تأكلت جدرانه حضرت فطارهم الذي اعتادت عليه منذ أن ماتت والدتها و هي في سن الحادية عشر.
و وضعته على الطاولة و بعد ذلك طرقت باب غرفة والدها و دخلت لتفتح الشرفة و قالت: صباح النور يا حج قام سالم و ابتسم فرؤيتها بالنسبة له ترد إليه الحياة و قال: صباح الجمر، صحيتي اختك ايوه جوم اتوضي و صلى الصبح و الفطار جاهز و انا هلبس و انزل عشان اروح الوحدة تنهد سالم بحزن و قال: والله يا بنتي مش عارف اقولك ايه من بعد ما تعبت و انتي شيلنا أمسكت حور بكفيه و قبلته قائلة:.
وجودك معانا بالدنيا، أنا هعدي على ام شبل اشوفها يا بنتي بلاش تخرجي و تدخلي كتير عِنديهم (عندهم) انتي لسه خطيبته متجلجش عاد يا ابوه حور بنتك بميت راجل خابر زين ذهبت حور من المنزل و تماشت إلى منزل شبل، طرقت الباب و فتحت لها نعميه و قالت: ادخل يا حور خير يا خاله اتوغوشت تنهدت نعميه و قالت: مش هنتحدد على الباب يا بنتي، ادخلي عاد دخلت حور و جلست على الكنبة و انتظرت حديثها و قد شعرت بالقلق.
انتي خابرة زين اننا قطعنا مع عيله الجبالي خابرة يا خاله عاصي الجبالي مجوي السلخ على شبل حور باستغراب: كيف يعني؟ في الشغل يا بنتي، عاصي مفتري و ايده طايل و ابوه ربنا يسامحه هو اللي راكبه علينا رتبت حور على يدها و قالت: طب انا اساعدكم ازاي؟ شبل هيأجل الدخلة و هو محروج يقول لابوكي كلام زي دي عيب يا خاله أكده مفهاش حاجه، انا هستني و بعدين هيفرق ايه شهر من أتنين ابتسمت نعميه فهي بذلك ارحت قلبها و قالت:.
سلمتي من كل شر يا بنتي انا هجوم امشي على الشغل بالتوفيق يا ضكتورة خرجت حور من عندها و تماشت إلى الوحدة و لكنها أثناء طريقها، توقفت سيارة أمامها فجأة تعجبت حور و انفعلت فهو كان يصدمها، نزل عاصي من السيارة و قال ببرود: حور اتوحشتك قوي نظرت له حور بدهشة و قالت: مخبول في عقلك و لا ايه إياك؟ أسند ظهره على السيارة و عقد ساعديهبجي مترضيش تتجوزي عاصي الجبالي و تروح لشبل النكد و أمه الحيزبون دي.
حور بحدة و نبرة جادة: بجولك ايه؟ امشي من قدامي بدل ما أفرج البلد عليك ابتسم ساخرا: عجبك المرمطة دي؟ والله مفيش سبب يخليني اتجوز واحد اتجوز تلت مرات قبل أكده و كل مرة يطلق مراته تفتكر إيه السبب؟ هترمي لايه يا بنت سالم اللي فهمته يا ابن الجبالي متجلجيش انا كيف الاسد و بعدين هتجربي بنفسك و هسيبك تحكمي يا عسلية أحمرت وجنتها و قالت بتوتر: كفاية قلة أدب عاد و ماله.
زفرت حور بحنق و ذهبت من أمامه فهو دايماً يفقدها صوابها، وصلت إلى الوحدة الصحية الخاصة بالنجع و التي تعمل بها دخلت دنيا صديقتها إلى عيادتها الخاصة و قالت: اكدة يا حور اتاخرتي قوي تنهدت حور باقتضاب و قالت: ونبي يا دنيا اسكتي كفايه اني اصطبحت بوش اللي ميتسماش دي ضحكت دنيا و قالت: عاصي الجبالي والله الراجل جمر انتي اللي غاوية نكد و فقر يا حور لوت حور شفتيها و قالت باستهجان: دي جمر بلا خيبة.
عملتي ايه مع شبل هتتجوزوا ميته معرفاش كل شوية الجوازه تتأجل مش باينلها جواز واصل نفسي اعرف انتي رفضتي عاصي ليه؟ لاني مش رايدها يا دنيا و مش عحبه نظرت لها دنيا بتعجب و قالت: يعني عتحبي شبل يا حور و بعدين اتجوزي جوازة تخليكي ملكة بدل شبل اللي مش يخلص الشقة اللي في بيت أمه حور بضيق: كفاية الأخلاق يا دنيا إنما عاصي دا يجول لقلة التربية جومي و انا اقعد مكانك تنهدت دنيا و قالت:
فقرية طول عمرك يا اختي...
نزلت حبيبه من الميكروباص و بعد ذلك تماشت لتصل إلى جامعتها، اوقفها شخص قائلا: انسه حبيبه التفتت حبيبه إليه و قالت: انت مين؟ انا معاكي في الكلية حبيبة باستغراب: نفس القسم لا انا كلية هندسة قسم طيران بس بشوفك كتير و عرفت اسمك حبيبة بحدة: اممم تمام ماشي عن اذنك بجا انا بلال الجبالي نظرت إليه حبيبه و قالت: تشرفنا، ممكن تسيبني ادخل الجامعه لاني عندي محاضرات ممكن اعزمك على الفطار و نتكلم مع بعض حبيبة بضيق:.
لا مينفعش عادي يا حبيبه انتي كبيرة كفاية يعني مش طفلة ايوه عايز ايه؟ نتكلم مع بعض بس، انا براقبك بقالي فترة ما ساعه ما شوفتك مع أمنية اختي تنهدت حبيبه و قالت: اها انا و أمنية صحاب من فترة قصيرة طب تعالى نروح ايه كافية أو مطعم، مش هنقضي اليوم في الشارع.
صمتت حبيبه لوهلة و نظرت إليه فهو وسيم، يبدو و كأنه فارس أحلامها من جمال و غني، عيناه الزرقتان الهادئة و ملامحه الجذابة و شعره المهندم المرفوع للأعلى و لحيته الخفيف و ملابسه العصرية و قررت أن تجرب تلك المرة فهي لم تصبح مثل شقيقتها الكبرى و ترتبط بشخص فقير أو متوسط الحال حتى تمام لما نشوف اخرتها بس دي اول و آخر مرة تمام اتفضلي و أشار على سيارته الحمراء الفارهة، ابتلعت ريقها و قالت:.
مينفعش اركب معاك عاد؟ مفهاش حاجه، بظبط دقيقتين و نوصل.
طرق عاصي مكتب والده و دخل قائلا: كيفك يا حج؟ زين طالما ما انا شايفك قدامي ابتسم عاصي و جلس على المقعد المجاور و قال: خليت بلال يرجع ليه عاد؟ ما كان خلص دراسته كلها برا تنهد منصور و قال: كفاية اكدة دا بقاله سنتين برا و بعدين اهو يبجي معاك و يشيل عنك شوية اللي تشوفه يا حج هو اخوك اتجوز حور بنت سالم الغفير و لا لسه؟ قطبت ملامحه و رد بضيق: لا لسه و الجوازه مش هتم عاد.
فيها ايه؟ و بعدين مالك مصمم عليها أكدة ليه؟ انا اللي أتقدمت ليها من خمس سنين و بعدها بشوية يروح هو يتجوزها الجواز قسمة و نصيب و بعدين دي بنت غفير و انت اتقدمت ليها لسبب و لا ناسي و انا اللي هتجوزها بجي انا اترفض عشان شبل الكحيان دي منصور بضيق: متنساش انه اخوك يا عاصي اخويا يحترم نفسه و حور هتجوزها غصبن عنها.
ضحكت حبيبه و قالت: دا بجد ايوه و بعدين انا مش طالب اصلا كنت بتضحك عليا؟ لا بس قولت ممكن تبجي سبب مثلا و بعدين محصلش حاجه اهو ابتسمت حبيبه و قالت: ايوه بس انا هجوم امشي دوك طب مش هاخد رقمك عشان نتكلم حبيبه بتردد: ميصحش عاد اطمن عليكي بس و بعدين مفهاش حاجه لما نبجي أصحاب تنهدت حبيبه و أعطيت له هاتفها ليكتب رقمه ليها...
كانت حور تلملم أغراضها لكي تذهب، فهي تغادر في العاشر مساءا دخل عاصي إلى غرفتها و قفل الباب خلفه التفت حور و نظرت له بدهشة فكيف يتجرا على اقتحام عيادتها بتلك الطريقة و من سمح له بالدخول من الأساس و لكن ذلك جعلها تشعر بالتوتر فالجميع غادروا الوحدة و معنى ذلك بأنها بمفرده معه، تغفلت عن ذلك و قالت بضيق: عايز ايه؟ و ازاي تدخل بالطريقة دي؟!
هو مش انتي ضكتورة برضو و لا إيه؟ حور بحدة: اها خير انت مريض؟ ايوه، قطعت الكشف و دخلت بس اكدة و عاصي الجبالي هيكشف في الوحدة، ما عندك الدكاترة كتير احب أكشف اهني تنهدت حور بغيظ و قالت بجدية: اتفضل على سرير الكشف ذهب عاصي و استقلي على الفراش، وضعت حور السماعة الطبية و أخذت مشرطا من الدُرج و اتجهت إليه، قائله: هتشتكي من ايه؟ مخابرش زفرت حور بغضب و قالت: اللهم طولك يا روح.
رفعت قميصه و وضعت السماعة على خصره و قالت: زي الفل مفيش حاجه واصل امسك يدها و وضعها على قلبه قائلا: جلبي نبضاته مش منتظمة يا ضكتورة سحبت يدها بعنف و قالت بحدة: ما تلم نفسك عاد بجي، و اتفضل أعدل خلاجتك و امشي رايدك يا حور ابتعدت حور و ذهبت لتجلس على مكتبها، قام هو و هندم ملابسه و قال: مش هخليكي تتجوزي نظرت له بعدم اهتمام و قالت: واضح انك مخبول أو عقلك ضارب، بص بجي انا و شبل مخطوبين و هنتجوز غصبن عنك.
ضحك باستفزاز و قال: انتي عسل قوي يا حور بس تعرفي نفسي في ايه؟ حور باستفسار: نفسك في ايه عاد؟ أسند على المكتب بيداه ليقرب منها و قال: نفسي ادوق طعم الشفاف دي احمرت وجنتها بقوة و تصاعدت انفاسها خجلا و قالت بجدية: انت عديم الرباية و انتي عديمة الاحساس بس اوعدك اني هدوق كل حاجه مش دي بس اطلع برا و الا... هتعملي ايه يا حوريتي نظرت حور إليه لتلاقي عيناهم و بعد ذلك اشاحتها بعيد عنه و قالت:.
اتفضل بدل ما اصوت و ألم الخلق عليك يا عديم الأخلاق ما تيجي اوصلك مبمشيش مع راجل غريب متجوليش اكدة يا جبلي دا انا جوزك المستقبلي بأمر الله ضحكت حور و قالت: بتحلم احب اخلي الحلم حقيقة و نصحى في يوم و احنا نايمين في حضن بعض خجلت حور من حديثه فخطبيها لم يتجرأ لقول شي مثل ذلك و قالت: اتلم بجي مش اكدة، و بعدين كل الحريم اللي اجوزتها دي مملتش عينك كلهم كانوا جوافة و انا رايد التفاح.
اخدت حور حقيبتها و اتجهت لتفتح الباب لتذهب، ذهب هو خلفها و قال: مش هتجوليلي تصبح على خير يا جلبي زفرت حور بحنق و قالت: مش صوح انك تمشي ورايا اكدة وقف أمامها ليحجب طريقها و قال: جاي على بالي اني ابوسك قوي غور من قدامي بجي اتفضلي امشي يا روح الجلب ذهبت حور إلى المنزل و دخلت بهدوء و قالت: أكده يابا جاعد مستنيني النوم ميجيش غير و انتي في البيت ابتسمت حور و قبلت ظهره كفه و قالت:.
ربنا يخليك ليا يا ضي عينا، حبيبه نامت من ساعة ما جات و هي في أوضتها تنهدت حور و قالت: طب كفاية سهر اكدة و ادخل نام و بعد ذلك دخلت حور إلى الغرفة و عندما راتها وضعت الهاتف بجوارها، استغربت حور و تسألتكنتي بتكلمي مين؟ حبيبه بتوتر: زميلتي في الكلية، اتاخرت انهاردة؟ أرادت حبيبه تغير الحوار، فأجابتها حورعادي كنت بقفل الوحدة، هتنامي و لا عندك مذاكرة لا هنام بجي.
تنهدت حور و اخذت بيجامتها و خرجت من الغرفة لتدلف إلى المرحاض عاودت حبيبه الاتصال به مرة أخرى و قالت: سوري بس اختي جات بلال باستغراب: و اختك هتتحكم فيكي ولا إيه؟ حور اختي الكبيرة بس عادي يعني انتي كبيرة برضو ابتسمت حبيبه و قالت: هقفل معاك بجي و نكمل على الواتس تمام قفلت حبيبه معه و وضعت الهاتف بجانبها، عادت حور إلى الغرفة و قالت: منمتيش ليه؟ عادي كنت عايزة أسألك على حاجه.
تمددت حور على فراشها و وضعت الغطاء عليها و قالت: قولي يا ست عايزة ايه؟ هو انتي رفضتي عاصي الجبالي ليه؟، أيام ما أتقدملك كنتي لسه الكلية تنهدت حور و قالت: تفتكري واحد زي عاصي الجبالي هيتجوز واحدة زيي ليه؟، انا بنت غفير كان شاغل عندهم حبيبه باستغراب: ايوه بس هو أتقدم ليكي و بعدين إيه المانع ابوكي ديما كان بيقول الناس اتواب و كل واحد لي التوب المناسب، و عاصي غيري في كل حاجه و بعدين اهو ربنا بعتلي نصيبي.
ما شبل اخوه يا حور و بعدين عاصي دا هيعيشك ملكة ابتسمت حور و قالت: عاصي كداب يا حبيبه و كان عايز يتسلى بيا و لما ملقاش سكة قال يتجوزني مع انه كان لسه متجوز و مطلق يعني انتي عمرك ما اعُجبتي به خالص... صمتت حور و تذكرت اول مرة رأته بها...
كانت في سنتها الأخيرة من مرحلة الثانوية، كانت فتاة مرحة و جادة في نفس الوقت بسبب تحملها المسؤولية باكرا، ذهبت إلى والدها في مكان عمله لتعطي له الدواء فقد ساءت حالته الصحية في الأواني الأخيرة كان سالم من الغفر الذي يحرسون المصنع الخاص بعائلة الجبالي جبتلك الدوا يابا سالم بعتاب: يا بنتي ليه اكدة جولتلك متنزلش من البيت في الوقت دي مينفعش اسيبك تعبان و انا ابجي مرتاحة يا حج.
خرج عاصي من المصنع و لكن تعجب من وقوف سالم مع فتاة و سرعا ما تذكر بأن لديه ابنتان واحدة في الثانوية و الأخرى في الإعدادية و لكن لم يتوقع بأنها جميلة بتلك الدرجة فهي تمتلك بشرة بيضاء صافية و شفاه ممتلئة و شعر اسود كالحرير و ذلك ما رآه من أسفل حجابها ذهبت حور تاركة والدها و كانت الكلاب قد املت الشوارع في تلك الظلمة الموحشة، زفرت حور بحنق و استعاذت بالله و لكنها كانت مازالت خائفة بأنها تسير من جوارهم.
وقفت مكانها خلف الشجرة تنظر ذهابهم و لكن وجدت صوت من خلفها جعلها تتفزع هتخافي منهم؟ نظرت له حور و صمتت فهو شاب غريب بالنسبة لها و قالت: ملكش صالح بيا عاد؟ تعالى اعديكي منهم نظرت له حور بتعجب ليلتقي هو بفيروزتها الخلابة و اهدبها الكثيفة و قالت: بجد و لا عايز تتضحك عليا؟ ابتسم عاصي بجاذبية و قال: لا والله بس ميصحش تقفي هنا كتير، امشي جنبي و متخافيش سارت حور بجواره و بعد أن ابتعدوا عنهم توقفت حور و قالت:.
شكرا اسمي عاصي و انتي توترت حور فهي اول مرة تتحدث بها مع شاب غريب و قالت: حور هنتقابل تاني؟ احمرت وجنتها و فركت أصابعها بتوتر و قالت: عن أذنك ابتسم عاصي و كان يراقبها بعينه و هي تغادر و فجأة وجد من يضرب على كتفه من الخلف قائلا: مش اكدة يا ولد خالي يا نعم؟ في ايه ابتسم عاصي و قال: حته بسكوتة عايزة الاكل فوق من الاحلام يا اخويا، متنفعش و بعدين انت خاطب واحدة كيف الجمر مبحبهاش واصل فاقت حور من ذكرياتها و قالت:.
انا عايزة انام بجي غريبه يا حور قوي الضربة اللي متموتش بتقوي يا نور عيني و بعدين ارجع و اقولك كل واحد يخلي في اللي معاه حبيبه باستياء: يبقى هنفضل طول عمرنا في الفقر دا يا حور الفقر مش عيب يا حبيبتي و بعدين احنا احسن من غيرنا و بعدين انا بقيت دكتورة و انتي كلها السنادي و تبقى مهندسة عملتي إيه يا دكتورة و انتي واقفة في وحدة صحية للنجع؟! مرتبك كام تنهدت حور و قالت: نعمه الحمد الله هتتجوزي شبل ميته؟
لما يجهز حاله، ادينا موجودة و يلا نامي بجي.
اتفقت حبيبه أن تلتقي به في الصباح في نفس الكافية الذي تقابلوا به أمس بلال بابتسامة: فرحان جدا انك وافقتي عادي متخدش على اكدة بجي ابتسم بلال و قال: عايز اقولك على حاجه بس متفهمنيش غلط حبيبه بتساؤل: اتفضل امسك بلال يداها و لكنها توترت و همت بسحبهم، ضغط عليها أكثر و قال: انا معجب بيكي و عايز نرتبط سحبت حبيبه يداها و قالت: نرتبط كيف يعني؟ انا مليش في الكلام دي تنهد بلال و قال:.
اكيد يا حبيبه بس انا كنت صريح معاكي و لو مش عايزة عادى اعتبرني مقولتش حاجه... حبيبه بضيق: انا ماشي عن أذنك...
أنهت حور عملها بعد العشاء و ذهبت إلى زيارة مقبر والدتها السلام عليكم، وحشتني قوي يا حبيبتي، معلش بقالي فترة مقصرة بس الشغل والله.
قرأت لها الفاتحة و ما تيسر من القرآن و بعد ذلك ذهبت و لكنها رأت أشخاص يقفون بعيدا عن المقابر و يبدو أنهم يفعلون شي مخالف للقانون، اقتربت حور بخطوات حذرة لكي لا ينتبهوا لها و لكنها شهقت بصدمة عندما رأت أحدهم يعين قطعة آثار و اختفت خلف السيارة المركونة و لكن عاصي شعر بطيف أحدهم...
أنهى عاصي عمله و انتظر إلى أن غادر الشخص و اتجه إلى السيارة و رآها تختبي خلفها و قال: بتعملي ايه اهني يا حور؟ نظرت له حور و قالت بصدمة: بتاجر في الآثار و رحمة امي لأبلغ عنك بلغي اكدة و وريني شطارتك حقير غضب عاصي و قال: ملكيش صالح يا حور و افضلي امشي دوك همشي بس اعرف انك لو فكرت بس تظهر قدامي هكون مبلغة عنك.
قبض على ساعدها و قال بغضب و هو يجذبها إليهوالله العظيم يا حور لو ما لمتى نفسك يا اكون واخدك و مش هخلي حد يعرفلك طريق و دا اللي انا عايزه فبلاش تخليني اعمل حاجه انتي مش هتحبها ابتلعت حور ريقها برعب و قالت: بعد يدك عني طرد زفيرا من رئتيه و تركها قائلا: مش عايز احظرك تاني يا حور لاني مش عايز ازعلك هتعملي ايه عاد؟ انا بجا اللي هقولك آخر حاجه اني مش عايزة اشوفك وشك قدامي تاني.
عاصي هو اللي بيقول ايه يحصل و ايه بيكون نظرت له حور غاضبة و ذهبت مسرعة بخطوات راكضة و سقطت دمعة من عيناها، زفرت بحنق و مسحت تلك الدمعة العابرة و وصلت إلى منزلها و كان والدها غفو في النوم على الكنبة، ذهبت إليه و قالت بهدوء: ادخل نام جوه يا حج فاق سالم و قال: حور جيتي ميته دوك ادخل نام و ميت مرة اقولك بلاش تستنيني.
دخلت حور إلى غرفتها و وجدت حبيبه جالسة و تمسك هاتفها و كأنها تراسل أحدهم فهي حتى لم تنتبه لدخولها حور بتساؤل: هتكلمي مين؟ ارتبكت حبيبة و بسطت كفها على موضع قلبها قائلة: ايه يا حور اتخضيت حور بجدية: ما انتي اللي بتتكلمي واخد عقلك حبيبه بتوتر: بكلم أمنية، هتسلم عليكي.
حور بعدم اقتناعأمنية الساعه ١١ بليل، طيب بس اعملي حسابك أن الراجل الغلبان اللي برا دا مش هيستحمل حاجه واصل كفاية انه فضل جبنا لحد ما صحته اتهلكت زفرت حبيبه بحنق و قالت: ما كفاية حكم و مواعظ عاد يا حور و بعدين انا خلاص كبرت بجي عندي ٢٢ سنه مش عيلة الكبير بعقله يا حبيبه مش بالسن و اتمنى يكون ظني غلط انا هنام تصبحي على خير يا اختي ضربت حور كف على أخر فهي تخشى على شقيقتها تنهدت باستياء و قالت: ربنا يسترها.
مرت ايام عليهم و كانت الأحوال كما هي لم يظهر بها شي جديد سوى حديث حبيبه مع بلال و الذي أصبح ياخذا مسارا أخر فقد توطيد علاقتهم و تطورت سريعا...
دخلت نعيمة غرفته و قالت: يا شبل جومي يا ابني الوقت اتأخر فرك شبل عيناه بتكاسل و قال: حاضر يا أمي، حضرتي الفطور ايوه يا نور عيني، اتحمم و تعال افطر عشان تروح شغلك تنهد شبل باستياء: والله الشغل دي مبيجبش همه واصل ياما تنهدت نعيمة و رتبت على كتفه قائلة: انا السبب يا ابني اعذرني، بس انت ممكن تروح لابوك و تشتعل عنده شبل بغضب: منصور الجبالي مش ابويا و لا عمره هيكون أكده كفاية عليه عياله.
بس يا ابني دا ميرضيش ربنا إنك تكون مش عارف تخلص شقتك عشان تتجوز و ابوك عايش في أكبر ثرايا في البلد النصيب ياما و انا كل اللي يهمني انتي و أمنية و نفسي اجوزها و افرح بيها و حور ابتسمت نعيمة و قالت: بنت حلال قوي حور مع اني مكنتش عايزها عشان عاصي يعني؟ ايوه يا ابني دا كان عايز يتجوزها بس هي رفضته و بعدين منصور الجبالي عمره ما يوافق على بنت الغفير الا لسبب قوي قمان نعيمة باستغراب:.
قولت اكدة وقتها، ربنا يسعدكم مع بعض يا حبيبي ما بقولك ايه ما تقولها و تظبط اوضتك اهني و تدخل عليها و هي مننا يعني و حتى أول أسبوع هاخد اختك و هروح عند خالتك لا ياما مينفعش تطلعي من بيتك عشان تاخد راحتك مع مراتك، قولها و شوف شبل بتردد: بس حور ممكن ترفض مش هتخسر حاجه لو قولتها و بعدين بعدها بشوية هتروحوا شقتكم تسلم أفكارك يا ام شبل، انا هعدي عليها دوك.
خرجت حبيبه من غرفتها بعد أن ارتدت ملابسها و اتجهت إلى والدها الجالس بابا انا هتاخر انهاردة عشان عندي محاضرات بليل سالم بتعجب: بليل ميته يعني؟ حبيبه بتردد: هخلص الساعه ٨ اكدة و هاجي على طول طب يا بنتي خدي بالك على نفسك و تعالى بسرعة ابتسمت حبيبه و قبلت يده و قالت: ربنا يخليك ليا.
ذهبت حبيبه و قلبها يقفز من السعادة فهي تريد أن تقضي معه بعض الوقت و هو قال لها ذلك بجميع الطرق و طلب منها أن تخبرهم في البيت بانها سوف تتأخر قليلا ذهبت إليه و هو كان ينظرها بداخل السيارة، ركبت قائلة: اتاخرت عادي المهم انك جيتي، انتي انهاردة بتاعتي ابتسمت حبيبه بخجل و قالت: أخرى الساعة ٨ عندي فكرة، تيجي نطلع على اسكندرية شهقت حبيبه بصدمة و قالت: دي بعيدة قوي طيران مش هناخد ساعة حبيبة بدهشة: بالطيارة يعني؟!
ابتسم بلال و قال: اها لا هخاف طبعا امسك بلال يدها و قبلها قائلا: و انا معاكي متخافيش من حاجه.
طرق شبل العيادة و دخل، قامت حور و قالت باسمه: اتفضل ليه مقولتش انك جاي مبحبتش اشغلك بس الست اللي برا قالت ان معنديكش حد في حاجه و لا إيه؟ تنحنح شبل و اعتدل في جلسته و شبك أصابعه معا و قال: عندي اقتراح و ليكي حرية الرفض، احنا بقالنا سنه و نص خطوبة و انا بصراحة مش رايد تأجيل تاني فبقول يعني ممكن نتجوز مع امي و الشقة تخلص على راحتها صمتت حور لتفكر في عرضه و قالت: موافقة ابتسم شبل و قال:.
خلاص انا بليل هروح لعمي و اتفق معاه على كتب الكتاب تمام هسيبك انا و هروح على شغلي ابتسمت حور و قالت: ربنا وياك.
أنهت درسها و تفاجأت به يقف أسفل الشجرة، اقتربت منه و قالت: انت هتعمل ايه اهني ابتسم عاصي و قال: لاقيتك رايحه الدرس فقولت اجي وراك و فضلت مستنياكي اهني حور بضيق: المرة اللي فات كانت عشان الكلاب بس المرة انت هتستعبط و انا مبحبش اكدة و انا عايز اشوفك و بس صمت حور و احمرت وجنتها بخجل و قالت: مينفعش عاد، و لو مشيت ورايا تاني... خلاص يا حور هشوفك من بعيد لبعيد حلو اكدة ايوه حلو اكدة.
و بعد ذلك ذهبت حور من أمامه و ارتسمت على ثغرها ابتسامة ناعمه افاقتها دنيا من شرودها زاجرة اياها ايه يا بنتي؟ تنهدت حور و قالت: دخلتي ميته من شوية انتي كنتي سرحانة في ايه؟ و لا حاجه، في مرضى و لا لا مفيش بفكر اروح بدري شوية عشان شبل جاي تمام روحي و انا هبقي مكانك.
أشار إلى الشاليه و قال: الشاليه اللي هناك دا بتاعي، تعالى ندخل و نطلب غدا جوه حبيبه بتردد: مينفعش حبيبه افهمي عاد، احنا كبار مش عيال بس... ما انتي لأزمة تكوني واثقة فيا اكتر من اكدة يا بلال اصل... قطعها بلال بضيق و قال: بكيفك بس انا بقولك اكدة بدل ما نفضل قاعدين في الشارع كدا تنهدت حبيبه و قالت: طيب بس عايزين نمشي بجا ماشي يا حبيبتي...
خرجت حور من الوحدة و تفاجأت به يقف بالقرب منها، تجاهلته و ذهبت و لكن أسرع بخطاه خلفها و أدارها إليه بعنف و قال: رايحه فين؟ افلتت يدها منه و قالت: بعد عن طريقي طب بصي بجا يا حور شبل اللي قاعد مع ابوكي في البيت دي، مش هتتجوزي زفرت حور بحنق و قالت: انت اتخبلت صوح هتجوزك حتى لو كان غصبن عنك هملني بجا انا اقدر اخدك غصبن عنك و وقتها هتبقى متسويش حاجه نظرت له حور و قالت: طيب يا ابن الجبالي اللي تقدر عليه اعمله.
و ذهبت حور و لكنه اوقفها قائلا: اختك مع بلال في شاليه في اسكندرية لحالهم و الله اعلم ايه اللي بيحصل هناك التفتت حور له و قالت بصدمة: حبيبه اختي ازاي...؟ ابتسم عاصي بخبث و قال: تروحي زي الشاطرة اكدة تقوليهم في البيت انك مش موافقه و هتسيبي شبل و الا وجودك اختك في شاليه مع راجل غريب هيبجي على كل لسان..
نظرت إليه مندهشة فمن ذلك من الأساس لكي يتحدث معها هكذا فهي حور التي واجهت جميع مشاكل الحياة التي تعرضت إليها و صرخت به صائحة: انت مين اصلا عشان تقول على اختي كدا، حبيبه اختي أشرف من عشرة زيك يا زبالة ضحك عاصي بتهكم و هندم طرف عباءته و قال: كيف ما سمعتي، لمى خيتك الأول و بعدين ابجي اتكلمي و انا ممكن اثبتلك هدأت حور من روعها لكي تستمع لباقي حديثه فوالدها حالته لا تسمح له بسماع شي عن ابنته الصغيرة و.
قالت برجاء: طب نفرض أن كلامك دا صوح كلامي ديما صوح، دوك بجا ايه العمل، الواد صغير و طايش و ممكن يودي خيتك في داهية و سمعتها تبوظ للأبد، شوفي خيتك تسوي قام عندك ما انا جولتلك يا ولد الجبالي انا مليش صالح بيك طلع خيتي من الحوار و سيبني في حالي ارتفع جانب فمه و قال: دا انا كبير النجع يا بت و لا انتي ناسية نفسك عايز ايه؟ في دجيجة واحدة ممكن افضحها بس انا طيب و ميخلصنيش دي فعشان اكدة بجي نوصل لحل وسط.
نظرت إليه باهتمام لتسمع إلى ما يقوله سيبي شبل و اتجوزيني و دا قصاد سمعة اختك اتسعت عيناها بدهشة و قالت: هتتجوزني كيف يعني و مين جالك اني هوافق على واحد زيك ابتسم ببروددا غصبن عنك و الا خيتك الكتكوتة هفضحها، احنا صعايدة يا ضكتورة و ملنهاش في الكلام الماسخ دي نظرت إليه بغضب و رفعت نبرة صوتهاالا اختي يا ابن الجبالي و بعدين انت كنت متجوز بدل المرة تلاته مطلجهم حور بغضب:.
انت عايز الدكتورة حور تتجوز تاجر آثار و قمان كان متجوز قبل أكده، دا انا خطيبة اخوك بصي يا حور الجلب انا هتجوزك يعني هتجوزك سوأ كان بكيفك أو غصبن عنك، الخطوبة تتفسخ و ماله كفايه انك هتتجوزي عاصي الجبالي تنهدت بضيق فهو ياتي يهددها بشقيقتها الوحيدة و يطلب منها أن تترك خطيبها و قالت بتحذير: من الاخر أكده أعلى ما في خيلك اركبه، و اختي متقدرش تعملها حاجه دا انا قطعك ابتسم و امسك معصمها عنوة و قال:.
هستني تكلمني و تجوليلي عايزاك يا عاصي و مش هتجوزك غيرك مجنون هقبلها منك يا جلبي و نفذي اللي قولتله و الا؟ اتصل عاصي به و فتح مكبر الصوت لكي تسمعه، ابتسم ببرود عندما أجاب و قال: انت فين يا بلال في اسكندرية و راجع عايز حاجه من هناك معاك مزة و لا إيه؟ اها حبيبه اخت حور تعرفها نظر عاصي إلى حور و قال: ايوه اعرفها طبعا دي اختي الدكتورة قفل عاصي معه و نظر إلى حور و قال باستفزاز: و بعدين يا حوري هنتجوز ميته.
هبطت دموعها علي وجنتها و قالت: ليه بتعمل كدا حرام عليك انتي اللي خليتني اعمل أكده، لما رفضتي تتجوزيني تروح تهديني بأختي تنهد عاصي و قال: وافقي أنك تتجوزي و كل اللي انتي عايزها هعمله زفرت حور بحنق و زاد نحيبها فهي لا تريد أن يحدث مكره لشقيقتها و قالت: مش عايزاك، هو بالعافية غضب عاصي فهي مازالت ترفضه و قال بحدة: القرار بين ايدك يا حور.
ذهب و تركها، تنهدت حور و اتصلت بحبيبه و لكن كان هاتفها مغلق و ذلك زاد قلقها عليها و من ناحية أخرى وجود شبل في المنزل و دخولها بتلك الحالة سوف تجعلهم يقلقون و بماذا ستخبر والدها ذهبت خلف عاصي و قالت باكية: موافقة يا عاصي بس الكلام دا لو اختي رجعت سليمة ألتفت إليها و ابتسم قائلاً: اكيد نظرت له و قالت: بس قسما بالله لو اختي حصلها حاجه لأقتل اخوك.
روحي و افسخي خطوبتك مع شبل و كلها نص ساعة و اختك هتبقى في البيت هثق فيك لاني معنديش حل تاني...
انتظر عاصي رجوع بلال إلى المنزل و كان يشتعل غضبا من فعلته المشينة و كان وليد معه فهو علم منه ما حدث.
#فلاش باك منذ ثلاث ساعات، كان عاصي يمر بين العاملين ليعطي لهم بعض الأوامر و بجانبه وليد ابن عمه و فجأة لاحظ تسحب وليد و أخذه جانبا فذهب خلفه و لكن استمع حديثه مع بلال بجد، بتهزر، حبيبه معاك في الشاليه، ابعتلي الصور، ضحك و اكمل ياريت لو في حاجه بالبكيني وسط المياه اخذ عاصي الهاتف من على أذنه و قال بصوت الاجش: حبيبه مين يا ابن الجبالي بلال بتبرجل: عاصي...
البت اللي معاك ترجع يا بلال من غير ما تلمسها و بطل و عاد بس كلامي هيتسمع و انا هكلمك كمان ساعتين و انت هتقول انها معاك و بس أكدة، معاك شوية و ارجع فاهم فصل المكالمة و نظر إلى وليد و قال: مش مكسوف من نفسك يا زبالة وليد بضيق: كنا بنتسلي يا عاصي و بعدين... عاصي بنرفزة و حزم مش ببنات الناس يا وليد و صورها دي تتسمح من عندك فتح بلال الباب و دخل، رمقه عاصي بغضب و اقترب منه ليصفعه على وجه بقوه و قال:.
علاقتك بيها اتقطعت مفهوم بلال بانفعال: انا حر و بعدين هي جايه معايا بمزاجها و ايه حاجه كانت هتحصل بمزاجها في حاجه اسمها الاصول يا بلال و دي من بنات بلدك بلال بسخرية: عشان اختها اللي مش عايزاك الكلام انتهى يا بلال و حبيبه انسيها و طلعها من دماغك.
عندما دخلت حبيبه إلى المنزل، و دلفت إلى غرفتها قامت حور خلفها و قفلت الباب قائلة: كنتي فين؟ نظرت لها حبيبه و قالت: في المحاضرات اقتربت حور منها و صفعتها بقوة و قالت بغضب: كنتي مع بلال الجبالي نظرت لها حبيبه بتوجس و قالت بتوتر: لا قبضت حور على حجابها لتصل إلى خصلاتها تشدها بعنف و قالت: حصل حاجه بينكم و لا؟ اندهشت حبيبة و قالت بخوف: مفيش حاجه من دي احنا كنا خارجين مع بعض و خلاص والله يا حور.
دفعتها حور و قالت: لو فكرتي تقابلي هقتلك انا مش هستني لما تفضحينا وبكرة هاخدك معايا الصحية عشان اطمن بنفسي و بعد ذلك رمقتها بازدراء و خرجت حور من الغرفة و قالت: شبل كلم المأذون؟ شبل بدهشة: دوك سالم باستغراب: كيف يا بنتي؟ تنهدت حور و قالت: هتفرق إيه، هو هيروح يجيب المأذون و اتنين شهود و نتجوز شبل بتعجب: بس مش بالسرعة دي يا حور و بعدين أمي و أمنية في البيت حور بضيق: براحتكم عادي تنهد شبل و تسأل بقلق: مالك يا حور.
حور باستياء: مفيش يا شبل بس شايفه ان مفيش داعى لتأجيل نظر شبل إلى سالم و قال: رايك ايه يا عمي موافق يا ابني توكل على الله ذهب شبل مسرعا إلى منزل الشيخ و طلب منه أن يأتي لكتب كتابه و بعد أن وافق على طلبه، ذهب شبل إلى منزله نعيمة باستغراب: شبل انا و حور هنكتب الكتاب دوك البسي و يلا اندهشت نعيمة في بداية الأمر و بعد ذلك قام بإطلاق الزغاريد قائلةدجايج يا نور عيني ابتسم شبل بسعادة و قال: كفاية زغاريد يا اما.
خلي البلد كلها تعرف يا روح جلبي استيقظت أمنية على الصوت و تسألت بتعجبخبر إيه عاد ابتسمت نعيمة و قالت: ادخلي البسي يا بت، هنروح عند حور عشان نكتب الكتاب أمنية بدهشة: دوك ايوه ابدلوا ملابسهم سريعا و خلال نص ساعة كانوا يجلسون ببيت حور ينتظرون المأذون وصل المأذون و جلس و طلب من حور إحضار بطاقتها ابتسمت حور و قامت و احضرتها من الخارج و قالت: اتفضل يا شيخنا زغردت نعيمة و قالت: أكتب يا مولانا.
شعرت حور اخيرا بالارتياح فهي بذلك لم تصلح له و سوف تكون زوجة أخيه، افاقها صوت المأذون يقولقول ورايا يا حج سالم، ، ابتسمت و هي تنظر إلى شبل الممسكة بيد والدها...