رواية وخضعت للحب الجزء الأول للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل الحادي عشرذهبت ميرال إلى عصامعصام: كله تمام وخلصت من بنت المجنونه دىميرال: كله تمامفلاش باكقامت ميرال بالذهاب إلى شركة عصام الجيار ورحب بها كثيرا وظن أنها سوف تعاتبه على مافعلته أبنته ولكن حدث العكسميرال: إزى حضرتكعصام: والله أنا محرج منكم من إمبارح بسبب الى بنتى عملتهميرال: أنا جايه أطلب منك اسماء لمازنعصام: ماهى بنتى نيلة الدنيا إمبارح ورفضته.ميرال: انا إلى قولتلها تعمل كده أسماء هتتجوز مازن بس من غير ماحد يعرفهنقول أنها راحت تغير جو في أى بلد وأنا هقول إن مازن سافر لندن يمسك الشغل هناكعصام بتعجب: ليه كل دهميرال: وافق بس ياعصام باشاعصام: انا موافق طبعا علشان أسماء هتبقى سعيدهميرال: كده تمام تخلى بقا طنط صفيه تجهز شنطة أسماء بعد ماتروح الجامعه أنا عمللها الجواز مفاجأهعصام: متأكد أن بنتى هتبقى سعيده في وسطكم بنتى حبت الشخص الصح.تبسمت له ميرال وتحدثت معه لفترخ وبعد ذلك رحلتباكميرال: أنا صورت أسماء وقت ماقولنا ليه على الجواز حسيت إنك لازم تشوف فرحت بنتكعصام بإمتنان: بجد إلى أنتى فيه ده مش من فراغ بجد ليهم حق يعتمدوا عليكى في كل حاجه لأن ده ثقه إنك دايما بتختارى ليهم الصح ولو على مصلحتك انتى بجد أنتى حاجه كبيره والكل يتمنى يبقى عنده بنت زيك.ميرال بحب: وأنا دايما مع الكل وعيلتى اهم حاجه في حياتى ومش هسمح لحد يإذيهم مهما حصل أسيبك بقا ياحاج عندى شغل سلاموتركته ورحلتميرال لنفسها: كده مشكلتك إتحلت يامازن فاضل باقى العيله يارب قدرنى.عند أسماء ومازنمازن: إنتى يابت أنتى هبله مش مصدقه إيهأسماء ببلاهه: مش مصدقه كل ده هو انا إتجوزتك بجد يالهوى هيغمى عليا ياناسمازن بضحك: مجنونه والله ماقولنا خلاص إتجوزنا خلاص بقيتى حرم مازن الجمالأسماءبغرور: طب بس متتنفخش أوى كده دانتا متجوز أسماء الجيار إحنا مش شويه يعنىمازن بحب: احلى سوسو في الكون كله.أسماء: بص يامازن ياخويا أنا لسه متعودتش على الحاجات دى متدنيش الصدمات مره واحده أصبر عليا كده واحده واحدهمازن بتعجب وإستنكار: أخويا في يوم زى ده والله أنا قولت الجوازه دى مش جايبه همها محدش صدقنىأسماء: وماله اليوم ده ومالها الجوازه ديه ياخويامازن: كلمة اخويا بتطلع كتير منك وكده منظرى بقا وحش بقولك ياسوسو مفيش حاجه كده دنا جوزك يعنىأسماء بخجل: مازن بس بقا علشان بتكسف.مازن بصدمه: دانتى بتتكسفى زى البنات أهوهأسماء: طبعا هو انا مش بنت زيهم ولا إيه متحسن ملافظك ياعمونامازن: هو إيه فاقده الذاكره يخربيت فصلانك الواحده تقول حبيبى روحى وإنتى أخويا وعموناأسماء: حبيبى هو إنتا شيفنى قدامك واحده مايصه ولا حاجه متنشف كده ياخويامازن بزهق: أنا بقول نرجع مصر ونلغى الجوازهأسماء: تلغى ايه دنا كنت نطيت في كرشك ياراجلمازن بص الناحيه التانيه: والله مافى فايده فيكى.أسماء: هو أنا زودتها معاك ولا إيهمازن: لا بس في إختراع اسمه الرومانسيه معداش عليكى تقريبا ولا جيه عندكأسماء: بحبك علفكرهمازن بفرحه: طب مانتا حلو وبتقول كلام رومانسى أهوه يابرعىأسماء: صدق والله غلطانهمازن شدها نامت على كتفه وباسها من راسها: بحبك ياكارثه عمرى كلهأسماء بحب: بعشقك ياعمرى كلهوبعد فتره هبطت الطائره وأعلنت عن بدأ رحله جديده في حيات هؤلاء العشاق رحله يملأها الحب والسعاده.اخذها مازن في السياره الخاصه بهم وذهبو ألى الفندق واخذو مفاتيح الجناح الخاص بهماسماء بإنبهار: الله جميله اووى شكراا ليك بجد كل حاجه بشوفها معاك ليها طعم تانىمازن بحب: انا من النهارده هعيش بس علشان أسعدكأسماء: بجد ربنا ده بيحبنى لأنه رزقنى بزوج زيك يحبنى ربنا استجاب لدعيا وبقيت من نصيبى بحبك يامازنوبعد ذلك اقترب منهاأسماء بتلبك: مازن إبعدمازن بخبث: هو أنا لسه قربت وبعدين دنا جوزك بردك ياسوسو.إقترب منها مازن وعبر لها عن حبه الذى يكتمه داخل قلبه منذ سنوات هذا الحب الذى إنتهى بالزواج وذهب بها إلى عالمهم الخاص.في المساء ذهبو الى منزل حسن لخطبة أميره إلى معاذ كانت فرحة اميره لاتوصفكانت تجلس في غرفتها هى ورفيف تستعد لمقابلة مازنأميره لرفيف: فرحانه اوى يارفيف هبقى معاكى في بيت واحدرفيف بخبث: يابت على رفيف بردك ده الواد عجبك من أول يوم شوفتيه فيهاميره: بطلى بقا يارتنى ماقولتلك دانتى فضيحه.رفيف: ربنا يديم السعاده على قلبك يارب ياأميره معاذ مش هيلاقى زيك ياله ياختى نطلع بره ميرال هتعلقنى هى ومعاذ لو إتأخرت أكتر من كدهوبالفعل خرجت كل من رفيف وأميرهجلسو بجانب بيسانبيسان: أعرفك بنفسى عمتك المستقبليه بيسان الجمالاميره بخجل: اهلا بيكىبيسان: إيه البت الكيوت دى فينك ياأسماء كنت أقولها إزيك ترد تقولى أهلا ياشبحشادى: بنت بيئه شحيبر شحبير يعنى مفيش كلام.رفيف بصدمه: يعنى قصدك إنى انا جعفر يادى النيله كان عندى امل أبقى شحيبرميرال بصرامه: مش ملاحظين إننا مش في القصررفيف: أسفين ياريس ووجهت حديثها إلى بيسان وشادى، علطول كده كسفنا في كل حته كملى ياميرال أنا حظرتهم أهوه كملى سمعينككامل: بغض النظر عن الى ولادى عملوه انا جاى طالب بنتك لأبنى معاذحسن: ده شى يشرفنا طبعا أميره بنتكموطبعا مش هلاقى احسن من معاذ ليها بس اخد راى أميره.رفيف: وأنا بالنيابه عن أميره ومن موقعى هذا بقولكم أميره موافقه ياله نقرأ الفاتحهميرال: رفيف ياحبيبتى بقول نسكترفيف: صدقو غلطانه بوفر عليكم وقت البت دى هتقعد تعمل مكسوفه وكده وبعدين تهز دماغها بمعنى أنها موافقه وليه كده ده انا قولتلكم وخلاص ولا إيه ياعم حسن غلط انا في كدهحسن: لا طبعا ياست البناترفيف: شالله يخليك روح ياراجل ياكومل إنتاضحك الجميع على رفيفحسن: إيه ياأميره موافقه.هزت أميره رأسها بمعنى موافقهرفيف بهمس لبيسان: والله قولتلهم هتعمل كده مصدقونيش عقدت الخواجه بقابيسان بهمس: يخربيت كده ميرال هتشلوحنا حالا إخرسى هى أسماء سافرت وسابت لسانها هنارفيف: بنت المحظوظه زمانها عايشه ومتروقهبيسان: البت هتولع يخربيتك قراره درجه أولىرفيف بصوت عالى: انا مش بقر أنا بحسد علطولبيسان: جالك الموت ياتارك الصلاه ميرال هو أنا لوقولتلك إن رفيف ألى جرجرتنى للرزيله هتصدقينى صح.ميرال: لو سمعتك أنتى وهى هعلقكم في الشجر الى في الجنينهرفيف: لا إذا كان كده نحط لزق ولا تزعلى ياكبيره الله يخربيت إلى يزعلك ياشيخهشادى: ماتخرسى بقا يابتكامل: نقرا الفاتحه ياجماعه والخطوبه بكره عايزين نفرح ومعاذ مستعجل والجواز بعد الأمتحاناتحسن: طبعا موافقين رايك إيه يااميرهأميره بكسوف: موافقهقامو بقراة الفاتحه وتحديد الخطوبه والفرح وكانت أميره في سعاده لاتوصف.معاذ وهو ينظر إليها: أفرحى ياحلوه براحتك بكره أعرفك لسانك بيطول على مين بس هانت وبكره أعرفك تتكلمى كده مع مين واعرفك مين معاذ الجمال انا إلى البنات بتترمى تحت رجلى حتت بت زيك تطول لسانها عليكىوأنتهو وبعد فتره رحلوأتى احمد بعد رحيلهمحسن بعتاب: ليه كده يابنى مش قولتلك تيجى بدرىاحمد بتأفف: مش خلصتم خلاص انا قولتلك مش مرتاح للجوازه دىاميره بحزن: ليه كده يااحمد.احمد: يوووه انا طالع شقتى مش ناقص وجع دماغوتركهم ورحلحسن بيأس: ربنا يهديك يابنى.كانت تجلس مع مليكه في غرفتها تتحدث معها وفرحت بشده من هذه النتيجه المبهرهميرال: انا مش مصدقهمليكه: صدقى انا هرجع واقوى كمان ومش هبص للماضى هرميه وراياميرال: بجد مش مصدقه والله وهفضل مش مصدقه كده كتير الدكتوره روان دى ممتازه بجد متفوقهمليكه: انا مش هقع وهقف وغسق ياميرال نفسى تعرف أنى أمها وتقعد معايا وأفرح بيها انا تعبانه ياميرالميرال: وانا معاكى هساعدك ومش هسمح لحد يإذيكى يامليكه.مليكه قامت بإحتضانها: بحبك ياميرالميرال: لا انا مش متعوده على كده بحبك ياميرال وكده مشاعرى بتنهار ياجدعمليكه: ههههههههميرال: يابنتى والله كل في يوم واحد مليكه ملوكه تتكلم وتضحك بس البت غسق كانت مصبرانى الأيام إلى فاتتمليكه: والله ابغى اقولك إنى بدى شوفها لكن أستحىونتركهم ليكملو حديثهم.في الفيلا كانت تجلس رفيف مع بيسان في الحديقه الملحقه بالقصررفيف: هو إحنا هنتنيل ونتحب إمته ونلاقى حد يأعجب بينا يابت يابيسانبيسان بوجع: عارفه يارفيف بالرغم من أننا من عيلة الجمال اكبر عائلات البلد بس مش لاقين الحبرفيف بتأثر: هو إحنا وحشين قوى كده يابيسانبيسان بسخريه: والله ماعرفه العيب فينا ولا في الناسأت صوت من خلفهم: أكيد العيب مش فيكمرفيف: معاذ امال العيب في مين.معاذ: العيب في عيونهم مش شايفين القمرات دولات من خلفهم صوت شادى: طبعا احلى قمرات في العالم كله مش بنات الجمالرفيف: إتوكس ألا مافى برص عبرنا تقولش عندنا جرببيسان: عندم حق ياأوختشىرفيف: انا عندى فكره حلوه اول واحد يقابلنا في الجامعه يقولنا صباح الخير ويبقى موزز نقولوه أنتا مرتبط ولا لألو مش مرتبط نرتبط معاهبيسان: فكره واو انا هعمل كده.كل واحد فيهم مسك اخته من قفاها: صدقو ميرال عندها حق تستاهلو التعليقه بتاعت الشجرهبيسان: تسلم أيدك ياسيد المعلمينرفيف: ياراجل متزعلش نفسك عيله وغلطت هتعمل عقلك بعقلناشادى: تستاهلو معدش أل تصطادو عرسان كمانبيسان بمكر: السوق مش متوافر فيهالحب دلوقتى شاحح ياعموناشادى بغيظ: بيسان خدى رفيف وعلى فوق لحسن الشجره بتنادى عليكمرفيف جرت بيسان خلفها ورحلت من امامهم مسرعه جلسو سويا وكل منهم شارد في حياته.شادى يفكر في بيسانكم هو مؤلم شعورك بالضغف ليس بالضعف الجسدى ولكن ضعف ليس بيدك ضعف يجبرك على ترك حبيبتك والرحيل ولكن هل قوته في البعد عنها ستددوم ام سيحل مكانها ضعف يجبره على الأقتراب منها وترك هذا الضعف خلفهمعاذ يفكر في حكايته مع اميره.هل مافعلته بسب الأنتقام ام لسبب اخر سبب حبي ليكى لذلك فعلت هذا الأمر لكى أثبت لشخصيتى المغروره الرافضه للحب أننى لم أحبك يوما ما ولكن هل سأستطيع أثبت لنفسى طوال الوقت ام ان الحب سيهزم هذا المغرور.ومر الليل على هذا النحو بين ابطالنا.في هذا المكان المهجور الذى يتقابل فيه هؤلاء المافيا ورئيسهم البوص الذى لم يعرفه احد حتى الانضاحى: فين اختك ياعمارعمار: عايز من اختى أيهضاحى: بس إنتا الراجل بتاعنا لازم نهتم بيك وبعيلتكعمار: بعد ماحكيتلها على إلى مازن عملها ورفضته اعصابها تعبت وراحت تغير جوبس فين محدش يعرفضاحى: ماشى ياعمار تقدر تمشى دلوقتىوبالفعل رحل عمار وترك ضاحى ليذهب ألى البوص لكى يخبرهالبوص: قالك ايه.ضاحى: قالى سافرت تغير جوالبوص: عمار مينفعش في حاجه انا مش معتمد عليه انا بس عايزه تحت أيدى يوم ماهزهق منه هشيله قضيه ونخلصضاحى: طب هتعمل ايه ياباشاالبوص: انا حاليا بعمل رجالتى بيدورو عليها وهنعرف هيا فين ولو إلى في بالى حصل ميرال هتشوف وش تانىضاحى: طب ننزل بالخطه الجديده ولا نستنىالبوص: لا نفذ عايز ألخبط ميرال الفتره ديهضاحى: البنت جاهزه ياباشا.البوص: أبدا ياضاحى وبلغنى بكل خطوه وانا هبقا متابع كل حاجهوبالفعل رحل ضاحى لتنفيذ الخطط الدنيئهوظل هذا الشخص الذى لم يعرفه احد حتى الان يخطط لدمار من حوله.كان يقوم بقيادة سيارته وهو شارد الذهن يفكر هل مايفعله هو الصواب ام خطاوفى هذا الوقت صدم إحدى السياراتولكن صدمه بسيطه نزل من السياره كانت الفتاه التي صدمه سيارته تقوم بمعاينت السياره وماذا حدث بسيارتهاعمار بأسف ولم يرى الفتاه: أنا أسف يافندم مكنتش مركز انا هتحمل كل الخسائرروان وهى لم ترى من هذا الشخص: انا هوديك في ستين داهيه انتا بنى ادولم تكمل حديثها عندما راته.عمار بتوهان: انا قولتلك اسف وهتحمل الخساير ولو عايه تعملى محضر انا موافقروان بحسره على ماوصل أليه: لا مفيش حاجه ممكن حضرتك تتفضل تمشى انا الى كنت سرحانه شويهعمار: وانا كمان كنت سرحان يبقى أحنا الإتنين غلطانين تعالى اوصلكروان بنفى: لا متتعبش نفسكعمار: يعنى مش من الرجوله أسيب بنت زيك في مكان زى دهروان: صدق عندك حق.عمار: شوفتى ياله وانا هتصل بالمكانيكى هيجى ياخد العربيه وأدينى عنوانك ادهوله يبعتهالك عليهركبت روان سياره عمارعمار: هو انا ليه حاسس إنى شوفتك قبل كده هى إحنا نعرف بعضروان بشرود: من زمانعمار: زمانروان وعادت ألى الواقع: شوفتك في مكتب ميرال الجمالعمار: أه طب ممكن رقم حضرتك علشان العربيهاعطته روان الرقم ولم يعلم عمار لماذا يشعر بأنه يعرف هذه الفتاه منذ فتره.طويله لم ينجذب لفتاه منذ وفاة حبيبته ساندى ولكن عيون هذه الفتاه تجبره على النظر اليها فعيونها مثل بحور أذا اراد معرفة هذه الفتاه لابد من الأبحار طويلافيهم.كان في مكتبها يخبرها بأنهم حصلو على المناقصهميرال: كنت متاكده وخصوصا بعد إنسحاب عصام الجيارادهم: موقفه حيرنى جدااا انا متوقعتش منه كدهميرال: عصام الجيار كويس بس عمار الأنتقام عامى قلبهادهم: عمار الشر ملى قلبه ياريته يرجع زى الاولميرال بغموض: بكره يرجع زى الاولادهم: هستأذن انا عندى شغلميرال: إنتا بدات شغل من فتره بسيطه بس اسمك اتعرف بسرعهادهم: طب مشهوره اهوه وشاطر متخلى قلبك كويس كده ويحس بيا.ميرال: مبتزهقش من الموضوع دهادهم: لا مش بزهق بس في ملف محتاجه فيه الأرقام وكل حاجه مهمهميرال: الملف ده حطاه في مكان محدش يعرفه هجيبهولك بس حظارى تديه لحد ده ملف مهموبالفعل ذهبت ميرال لجلب هذا الملف وضعت كرسى وطلعت عليه لجلب هذا الملف وبالفعل جلبته ولكن عند نزولها وضعت يديها في المكان الخطأ كانت ستقع ولكن قام ادهم بأنقاذها ووقعت بين أحضانه.مر وقت طويل وهى بين احضانه ينظر كل منهم إلى اعين الاخر يبحث عن اجابات لأسئله لم يستطيع الكلام الإجابه عنهاانتهبت ميرال الى وضعها قدمت بأبعاده عنهاأدهم: بحبك والله ياميرال وإنتى عيونك بتقول إنى جوه قلبك ليه الجفاميرال: بره ياأدهم برهادهم: مش هتنازل عنك ياميرال انا مصدقت لقيت الحب مش هتنازل عنه بسهولهوتركها ورحل.
رواية وخضعت للحب الجزء الأول للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل الثاني عشركانو يقومون بتجهيز الحفله في القصر هذه خطبة معاذ الجمال سوف تقام الحفله كما ينبغى لكى تليق بعائلات الجمال وقامت ميرال بدعوة رجال الأعمال والجميع ستكون خطوبه أسطوريهوقامت ميرال بالاتفاق مع إحدى دور الأزياء لعمل فساتين للفتياتوتولى شادى هذه التحضيراتفي غرفة الفتياتبيسان: فستانى تحفه يالهوى جميلرفيف: أنا فستانى احلا علفكره بس أنتى مش واخده بالكبيسان: لا انا فستانى أحلا ماليش فيه.اميره بضحك: لا انا فستانى أحلا أنا العروسه ولا أنتو مش واخدين بالكمبيسان: إيه ده مين إلى بيتكلم دهرفيف: ديه بتشتمنا ياكبيرهبيسان: يومها مطلعتش ليه شمس.هيا بنا ياشباب وأنطلقو مسرعين خلفها فرت اميره من أمامهم وفتحت باب الغرفه وظلت تجرى وهوم خلفها وظهر معاذ من العدم أمامهم أنصدمت بيه أميره ووقعت بين أحضانه فرت كل من بيسان ورفيف الى غرفتهم مرت لحظات وهوما بنفس الوضع إنتبهت أميره إلى الوضعأميره بإحراج وهى تبتعد عن معاذ: أسفه جدامعاذ وهو يحك على رأسه من الخلف: لا مفيش حاجه بس كنتو بتجرو ورا بعض ليه.أميره بتسرع: بيقولو أن فساتينهم أحلى من فستانى يرضيك كده ولما قولتلهم أن العروسه وفستانى أحلا عايزين يضربونىمعاذ بصدمه: نعم كنتى بتجرى علشان كدهطب لو حد من الخدم موجود في الوقت ده كان يبقى منظرك إيهاميره: زى الفل والله وبعدين عادىمعاذ ببرود وأيقن أنها لاتعلم: عادى تطلعى من غير حجاب قدام الناس كدهأميره بصدمه وهى تضع يديها على رأسها لتتأكد: يالهوى ده بجدفرت من أمامه مسرعه وذهبت إلى الغرفه.رفيف بضحك: ههههههههه والله شكلك كان عسل وإنتى في حضن معاذبيسان: معاذ ده مرزق من يومه والله وكمان من غير حجاب مرزق ياسلكاوىاميره: اسكتو بقا علشان انا مش عارفه هبص في وشه أزاى دلوقتى وأيه ألى جابه دلوقتى وبعدين سؤال مش ممنوع حد يدخل الدور ده من الشباب جاى ليه هوتكلم الذى يقف خلفها معاذ: والله غريبه ياجدع جايه تتكلم كمان وهى إلى غلطانه أنا جاى اقولكم إن الميك اب أرتست وصلت خيرا تعمل شرا تلقى.رفيف: يخربيت كده هعيطبيسان: الواد ده حساس اووىونظرت ألى اميره واكملت كلامها بالنسبه للى كانت مكسوفه علشان الحجاب إيه مانتى قاعده من غيره أهوهإنتبهت اميره لنفسها هى بالفعل لم ترتدى الحجاب فرت أميره من أمامهم مسرعه دخلت الحمامرفيف: مش قولت ياله يابابا من هنا هنرش مايه أما ادخل اشوف البونيه دىبيسان: البت دى نصيبهرحل معاذ وهو يفكر في أميره وعفويتها.ومرت على شفتيها إبتسامه عندما تذكر شكلها وهى من غير حجاب كانت جميله بالفعل وعندما تذكر إحساسه وهى بين أحضانه ماهذا الشعور جعله يفقد التفكير وينظر فقط إليها.فاقت قبله من النوم كانت تنظر إليه بحب وسعاده والفرحه تملى أعيونها لاتصدق حالها نعم هى تزوجته بالفعل ودعت ربها بأن تددوم السعاده في حياتهاوقامت بطبع قبله على خديه فاق مازن في هذا الوقتمازن: خيانه بتوبسينى وانا نايم معندكيش إخوات صبيان تخافى عليهمأسماء ببلاهه: نعممازن: بتستفردى بيا وانا نايمأسماء: مازن ياحبيبى حصلك حاجه وأنتا نايممازن: اهوه حاجه مين الى بتعمليه فيناوأكمل بحب صباح الخير ياجميل.أسماء: صباح الهنا على حبيب قلبى أنامازن: حبيبى رومانسى ياناسأسماء: طب كده تمام كلام رومانسى وقولنا مش ناكل بقا أنا جوعت ياعمونا واللهمازن: يخربيت فصلانك في حد يبقى في اللحظات الرومانسيه دى ويطلب اكلأسماء: هو الكلام الرومانسى بيشبع اول مره أعرف ياخويامازن وهو يغمز لها: أخوكى إيه بقا باإلى حصل إمبارحأسماء بحرج: مازن بس بقا انا جعانه بجدمازن: مش في اكل يابنتى وحاجات في التلاجه.أسماء بنفى: لا مهو معدش فيهمازن: بصدمه كلتيهم كلهمأسماء: ماتقول بسم الله ماشاء الله ولا حاجه هتحسد ولا إيهمازن: بالهنا ياحبيبتى ياله إلبسى وننزل ناكل ونحلى كمان ونلف شويهاسماء قامت مسرعه: هيهيهيهيه ثوانى وأكون جاهزهمازن وهو بيضرب كف على كف: متجوز بنتى أختىوقام هو الأخر..في الشركه كانت ميرال تتحدث في هاتفهامع الشخص الذى يعمل مع البوص لحسابهاالشخص: ناس معندهاش ضمير كل شغلهم مشبوه مافيا عالميه.ميرال: ولاد الكلب صفقات اسلحه لبلاد فيها حروب اهليه صفقات أطعمه فاسدهمخدرات تدمير أجيالميرال: الناس دى لازم تقعالشخص: إلى جننه إختفاء أسماء ومازنميرل: ومقلش هيعمل ايه الخطوه الجايه ايهالشخص: مش مرتاح للهدوء دهميرال بسخريه: هدوء ماقبل العاصفه حاسه مش مصدق حكاية أسماءالشخص: انا نفسى اعرف الشخص ده هموته وأرتاح منهميرال: هيتعرف ووقتها هخليه يشوف نار جهنم على الارض بس انا مش مرتاحه مش هيسكت.الشخص: حاسس انه مجهز لخبطه جديدهميرال: جاهزه لأى خبطه منه بس مره تانيه بقولك لو الحكايه دى خطر ابعد عن كل دهالشخص: انا كنت ممكن ابعد بس بعد ألى عرفته ده لايمكن ابعد لازم نحمى الناس من المافيا ديهميرال: بالتوفيقواغلقت معه الهاتف بعد ذلك.كان يجلس في مكتبه شارد في حبه الذى ينتظر على احر من الجمر للقاء محبوبتهقام بالأتصال بمازنادم: احلى عريس في الدنيا كلهامازن: حبيبى يادومىادم: مش هتحس على دمك وتيجى تشيل الشغل هنا وأنزل مصر بقا وأتجوز واشوف العيلهمازن: يخربيت نحسك دنا لسه متجوز إمبارح ياراجلأدم بضحك: كفايه عليك كدهمازن: يابنى إهدى مش هتطير والله.ادم: والله ماعندك دم عيل رخم مانتا متجوز حبيبتك وجمبها وانا بقالى ٣ سنين لاشوفتها ولا سمعت صوتهامازن: خلاص نخليه اسبوعين صعبت علياأدم: ماشى يامازن خلص الأسبوعين مستنيكواغلق معه مازناسماء: مين يامازنمازن: ادم ياستى هيخلينا نقتصر شهر العسل على أسبوعين بساسماء: ادم مينمازن: ادم أبن عمى بس ميرال عملاله نفى في لندن ومنزلش مصر من ٣ سنيناسماء: يالهوى تلت سنينمازن: جباره تقولى أيه الواد البلد وحشته.أسماء: طب فكره حلوه أنا نفسى اروح لندن ياله بينامازن: ياله بينا فين يامجنونهاسماء: لندن بالله عليك ياله نفسى اروحها ياله بينامازن: وانتى مفكره لو روحنا لندن هبقى فاضى ليكى مثلا ادم هيشيلنى الشغل وينزل ومش هشوفه غير بعد مايتجوزاسماء: هو خاطب وبيحبمازن: تقريبا وبعدين ده شهر عسل ماليش فيهاسماء: شهر وهذاكر إمته انا بقامازن: اه صحيح نسيتأسماء: لا إفتكر علشان هتشرحلى الى ناقصنى في المواد ياحلو.مازن: وانا مالى متذاكرى لوحدكاسماء: ميزو حبيبى يرضيك سوسو تفشل ويقولو الجواز عطلنىمازن: لا طبعا ميرضنيشواكملو حديثهم.في المساء كانت الحفله جميله أنبهر الحضور بيها وبجمالها وبالفعل هذه الحفله تليق بعائلات الجمالكانت الفتيات جميله بمعنى الكلمه بهذه الثياب المخصصه لهم فقطقدم معاذ خاتم من الالماس ألى اميره كان كل شى خيالى بالنسبه لها.كان شادى ينظر ألى بيسان بحب فحقا كانت جميله وتخطف الأنظار تبهر من حولها وكذلك رفيف هؤلاء هن بنات الجمال وبالرغم من بساطة ثياب ميرال وعدم وضع اى من مساحيق التجميل كانت تخطف الأنظار تجبر من حولها للنظر إليها.شادى لرفيف وبيسان: بت أنتى وهى الروج ده يتشال حالا بنات الجمال ميحطوش الحاجات دىبيسان بخبث: ليه بقا ده الحفله حلوه وفيها ناس كتير وشكلنا هنطلع بعرسان فله انهاردهشادى: والله لو مكوناش في حفله كان هيبقى ليا تصرف تانى معاكىرفيف: شادى في بنات كتير هناك روح لقط رزقك وسيبك منناشادى: الروج يتشال حالا ياله انتى وهيا لمفيش حفلاتبيسان بهمس: ربنا على المفترىشادى: بتقولى حاجه يابيسانبيسان بزهق: بقول حاضر.وقامت بفعل مايريده شادى هى ورفيفعند معاذ واميرهاميره: الحفله جميله جدااا انا فرحانه قووىمعاذ: دايما حفلات عيلة الجمال بتبقى بالشكل ده أتعودى على كدهاميره: انا ليه حاسه أنك بتتكلم معايا بألغاز معاذ: مين قال كده انا بتكلم عادى إنتى ليه تفكيرك بيروح بعيدأميره: إنتا طلبت تتجوزنى ليه يامعاذمعاذ: مناسبه ليا واعجبت بيكىاميره: اقولك حاجه مش حاسه بكده ومش مرتاحهمعاذ: ليه إنتى شيفانى قدامك وحش يعنى.اميره: ماهى المشكله في كده مش عارفه انا خايفه من إيهبعد مده أنتهت الحفله وكانت السعاده تغمر الجميع.في القصر بعد انتهاء الحفله اخذت ميرال الجميع ودخلو الغرفه المخصصه لتجمع العائلهشادى بصدمه: إنتى بتعملى إيهميرال: يعنى تعرفهاشادى بتلبك: اه اعرفهاميرال بزعيق: طول عمرك وسخ ياشادى كنت هتفضحنا انهارده لو مكنوش رجالتى شكو فيها كانت فضحتنا قدام الكل والصحافهشادى بعدم فهم: ليه دى واحده عرفتها وخلص الموضوعميرال: اتكلمى قولىبيرو: أنا حامل من شادى.شادى بصدمه: نعم حامل اتهبلتى وده امته بقا انا اصلا ملمستكيشبيرو: لا لمستنى ولا إنتا من كتر البنات نسيتميرال: اخرصى ها قولت ايه ياشادىشادى: انا متاكد مليون في الميه إنها مش حامل مينىكامل: وإيه الى يخليك متأكد كدهميرال: هتفضل وسخ كده علطول انا نصحتك تبعد عن القرف ده مسمعتش كلامى وأهى النهايه مش هرحمك ياشادى.شادى بزعيق: كفايه بقا كلكم دايما كده ظلمنى انا عمرى مالمست اى ست كنت بعمل كده علشان بيسان تكرهنى وتبعد عنىبيسان بدموع: ليه ياشادىشادى بوجع: علشان انا عقيم مبخلفش يابيسانوكانت الصدمه من نصيب العائله بأجمعهاميرال: ايه مبتخلفش أزاى.شادى: زمان حصلتلى حادثه لو فاكره والدكتور وقتها قال على تحاليل وأشعات أعملها لما اكبر وفعلا عملتها وطلع عندى عقم ولما سألت الدكتور قالى عمليه ونسبه النجاح ٦٠%يعنى نسبه ضعيفهبيسان: طب والبنات إلى بتكون معاهم كل يومشادى: بدلهم منوم وملمستش واحده منهم كنت عايزك تكرهينىبيسان بوجع: ليهشادى: علشان متحطش في موقف أنك تختارى بين إنك تبقى أم او حبك ليابيسان: وليه تختار مكانى سيبنى أختار ليه بتختار مكانى.شادى ؛مش هستحمل إنى أكون السبب في إنك متكونيش أم انا مش أنانىبيسان: لا أنانى ياشادى لما توجعنى تبقى انانى لما تبقا عارف إنى بحبك وبتوجع وتعمل فيا كده تبقى أنانىشادى: أنا كمان بحبك بس عايز أظلمكبيسان: وأنا بحبك وموافقه أعيش معاك وتبقى إنتا دنيتى كلهاشادى: إفهمىبيسان: إفهم انتا أنا بحبك وعايزه أكمل معاكميرال قامت بإستدعاء أحد رجال الأمنميرال: البنت دى تختفى لحد ماعرف مين وراها.رجل الأمن: تحت امرك يافندموبالفعل ذهب رجل الأمن بهذه الفتاه حتما ستجعلها ميرال تتمنى الموت ولن ترحمهاميرال: شادى هتعمل إيه هتتجوز بيسان ولا هتعمل إيهنظر شادى الى بيسان تذكر انه لو رفضها في هذا الوقت لن تعود إليه مره ثانيهشادى: هتجوز بيسانبيسان بفرح وطلعت على الكرسى: لولولولى ياام محمود صحى محمود قوليله بيسان هتتجوز شادى ياام نيازى صحى نيازى قوليله بيسان هتتجوز شادى.معاذ بهمس لشادى: منك لله هبلت البت إلى حيلتناميرال: إنزلى يابيسان بسرعهبيسان نزلت محرجه من على الكرسىرفيف بهمس ليها: كسفتينا ينفع كدهبيسان بهمس: هتجوزه ده المهمميرال: فرح بيسان وشادى مع معاذ وأميرهياله كل واحد على أوضته.وبالفعل رحل كل منهم إلى غرفته.
رواية وخضعت للحب الجزء الأول للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل الثالث عشركانو يجلسون عائله متماسكه حول مائدة الطعام لايكنون في داخلهم لبعض ألا الحب وهناك من ينظر لحبيبته ويتمنى ان يصيرو كيان واحد ولكن ميرال حكمت بأن الزواج بعد شهركان ينظر لهم بفرح وبعلم أن ميرال لن تسمح بتفكك هذه العائله مهما حدث فقوتهم في وحدتهم لاطلما حلم بأن يرجع أخوه وزوجته وان يعيشو معا عائله واحدهولكن ليس كل مايتمناه الفرد يلقاه.كانت تنظر لهم جميعا وتدعى ربها ان تستطيع حمايتهم من المخاطر والوقوف امام من يريد تدمير عائلتها وتفكر في حالها هل تستطيع العيش مثل أى فتاه هل ستخضع يوما للحب أم لقوتها وسيطرتها رأى أخركانت تنظر أليهم وتتمنى ان تصير مثلهم ويعود اليها حبها هل ستعيش معه ام لوجوده هناك وجد فتاه وملئت له حياتهكل شخص كان يفكر في حياتهشادى: بابا انا عايز اكتب كتابى دلوقتى والفرح في ميعادهكامل: نشوف رأى بيسان الاول.ميرال بضحك: وهى بعد حركة الكرسى بتاعت إمبارح دى هتعترضبيسان بهمس لمعاذ: أنا شكلى بقا نيله ياجدعمعاذ بضحك: ههههههههه أنا مش عايز أقولك كدهكامل: خلاص كتب كتاب شادى وبيسان ومعاذ وأميره انهاردهرفيف: لولولولى كتبو كتابك يانقاوة عينىالعيله بضحك: مجانيننزلت في هذا الوقت مليكهتفاجأ الجميع بوحودهاكامل بصدمه وفرحه: مليكه بنتى وقام بإحتضانها واكمل حديثه: حبيبتى الحمدالله على سلامتك.مليكه بمرح: هو إنتا مبتكبرش ابدأ هتفضل صغير كده علطولشادى: ملوكه رجعت ياناسمليكه: بس ياله مش عايزه كلامبيسان: أحبك ياحمش أنتا هحتاجك قدام كتيرشادى: بتقول حاجه يابيسوبيسان بنفى: انا ولا نطقت دى تهيؤاترفيف: مليكه رجعت ياناس ياخلق ياهو لم مليكه وصلت خربت ولعتميرال: رفيف اخرصى خالصرفيف بحزن مصطنع: كل ماأتكلم تقولولى إخرصى خرصنا خلاص أتكلمى ياست الناس كلها.مليكه: وحشتينى يابت يارفيف بس من أمته وأنتى بتتكلمى كدهبيسان: دى بركات اسماء مرات مازن اخوكى خلت رفيف إنحرفت زى مانتى شايفهمليكه: اه ميرال حكتلى عنها وحشتونى كلكم وبصراحه نفسى اتعرف عليها هى وخطيبة معاذمعاذ بنفى وزعيق وشكل مضحك: بلاش لأ إحنا مش حمل واحده كمان دول مجانينرفيف: دى خطيبتك حبيبتشى حبيبتشى خمسه حبيبتى وهقولها في الجامعه إبن ناس وتستاهل كل خيرمعاذ: رفيف ياقمر لو ده حصل الشجره مستنياكى.رفيف: انا بقول اروح الجامعه ببقيت كرامتى علشان كده أتبعترت خالص سلام ياحبيبىوفرت من أمامهمميرال: أنا رايحه الشركه الدكتوره روان هتجيلك وغسق في الحضانه والداده معاهاوفى حرس على الفيلا ماشى يعنى حاولى متخافيشمليكه ببعض الخوف: حاضروتركوها ورحلوظلت مليكه خائفه في القصر بعد رحيلهم.عند مازن وأسماء كانت تقوم بتجهيز الشنط ونزل مازن لينهى حجز الفندق للذهاب ألى لندنأسماء لنفسها: أحلى شهر عسل أحيييه من باريس للندن ايوا بقا هلف العالم ياناسمازن وهو يدخل للغرفه: أنا لما قولت مجنونه قالو إطلع من البلدأسماء وهى تتجه أليه وقامت بمسك ياقه قميصه وتحدثة بدلع: مجنونه بحبك ياميزومازن بحب: قلب ميزو من جوه ياناس والله إنتى بتحلو كل شويهأسماء بدلع ؛ميزو حبيبى ممكن اطلب منك طلب.مازن بفرح: أطلب ياجميلاسماء بحب ودلع: تجهز معايا الشنط ياحبيبىمازن بإستنكار: نعم أجهز الشنط وانا فكرت بقيتى رومانسيه وهتطلبى حاجه تانيهأسماء: اطلب إيه إيدك معايا ياخويا نجهز الشنط هو انا زنوبه الجاريه إلى جايبها من البلد ياله ياخويامازن بتأفف: لا كده كتير والله دحنا في شهر العسلاسماء بحزن: مازن هو إنتا زهقت مينى.مازن وهو يمسك يديها: أنا عمرى مازهق منك ياأسماء بس انا بحبك ونفسى نعيش كل حاجه مع بعض بس إنتى دايما بتفصلينى هو إنتى مش بتحبينى يااسماءأسماء: بحبك طبعامازن: طب ليه بتتعاملى معايا كدهأسماء: كده إلى هو إزاىمازن: بتتعاملى معايا من غير رومانسيه بحس بتتكلمى مع واحده صحبتك انا جوزك متتكسفيش مينى ياسوسو دنا ميزو هارت الهارتاسماء: هارتى من جوه ياناس بطل بقا وقوم جهز الشنط معايا ياله ياخويا.مازن بزهق: تعالى معايا نودع الفندق والاوضه دى تعالى بسوذهب بيها إلى عالمهم الخاص.كانت تنتظر تاكسى ذاهبه ألى قصر الجمال وتوقفت عندما قام عمار بالأتصال بهاروان: مينشعر بشى غريب لسماع صوتها: عمار الجيارخفق قلبها لسماع صوته: أزيك ياأستاذ عمارعمار: الحمدلله العربيه أتصلحت المكانيكىيوديها فينروان بإمتنان: شكرا لحضرتك طب ممكن تقولى عنوان الميكانيكى فين وأنا أروح أجيبها لان انا اتمرمط الفتره ديه من ركوب التاكسى.عمار بنفى: حضرتك قولى العنوان وهو يوديها ولو محتاجه تروحى مشوار دلوقتى أجى اوصلكروان بنفى: لا هعطل حضرتك أنا هتصرفعمار: لا مفيش عطله إنتى فينروان: في شارععمار: دقايق واكون عندك.كانت تجلس في مكتبها تفكر ماذا ستفعل ماذا ستواجه كل هذا وتفكر في ادهم لماذا لم تأخر إلى هذا الوقت ماذا حدث وتعجبت من تفكيرها فيه أصبحت تفكر فيه بشدهنعم هى تحبه ولكن هذا ليس وقت الحب فهناك من هو اهمقاطع تفكيرها دخول أدهم فقد امرتها ميرال بأن ادهم يدخل وقت وصولوهادهم: يارب تكونى بتفكرى فياميرال: مبتزهقشادهم: إنتى تستاهلى إنى متنازلش عنكميرال بتساؤل: ليه ياأدهم.أدهم بحب: لما تفضلى عمرك كله تدورى على حاجه وفجأه تلاقيها ممكن تسبيها بسهوله ولاتحربى علشانهاميرال بشرود: للدرجه دىأدهم: واكتر من كده ياميرال ومس هيأس لو فضلت عمرى كله أستنىميرال: هتتعبادهم: ألى يحب لازم يتعبميرال: المفروض عندنا شغل ياله نكملهادهم: غيرى الكلام وفى وقت هتعترفى بالحب ياميرال.ميرال: أبعد عنى ياادهم إلى بيقرب مينى بيتإذى انا معرفش مين ألى بيعمل كده بس في شخص عايزنى أختفى من الوجود إبعد عنىادهم بخوف: انا عمرى ماهسمح لحد يإذيكى ياميرال وانا اقدر احميكىميرال: وأنا لازم أحمى عيلتى ياأدهمأدهم: إعترفى بالحب ياميرال وانا اقدر اقف جمبكميرال: صدقنى ياادهم مش هينفع أخلص من مشاكلى ووقتها أقدر أرد عليكادهم: أعتبر إنك قبلتى حبىميرال: أدهم عندنا شغل ياله نخلصه.أدهم: طب ياله بينا نشوف الأرضميرال: وهو كذالكوبالفعل نزلت ميرال وادهم الذى فرح بشده لظهور شعاع امل لحبه الذى كان ميؤس منه وتأكد ان ميرال تحبه ولكنها تريد الأنتهاء من مشاكلها اولاأدهم: ماتخليكى جدعه وتاخدنى معاكى في العربيه بتاعتكميرال: وده أسمه أيهادهم: بوفر في البنزينميرال بضحك: ياله إركب ووفر براحتكقادت ميرال السياره وهى في طريقها كانت تسير وراءها سياره.ميرال بغموض: العربيه السودا إلى ورانا دى ماشيه ورانا من وقت ماطلعناأدهم: أنا لحظت كده وقولت يمكن حاجه عاديهميرال: لا مش حاجه عاديه اصل انا متعوده على كدهأدهم بتعجب: متعودهميرال: كل يوم ناس تمشى ورايا وأضربهم ومبيزهقوش بس النهارده ماليش مزاج أضرب هتوه منهم وخلاصادهم بتعجب وصدمه: وبتضربيهم كلهمميرال: اكيد بس النهارده مش فاضيه.قامت ميرال بالدخول في بعض الشوارع وتنقلت من شارع لأخر وإستطاعت الهروب منهم ووصلت الى المكان الذى تقصده هى وأدهمدون أن تتحدث مع أدهم اخرجت هاتفهاوقامت بلأتصال باحدهمميرال: والله عيب عليك كل شويه تبعت رجاله ورق ويرجعو من غيرى مش ميرال الجمال إلى تقع كدهضاحى: هتقعى قريب.ميرال بضحكة أستفزاز: والله أنتا بتضيع وقتك ووقتى على الفاضى اه وبخصوص البنت إلى كنت باعتها تبوظ الحفله وتفضحنى البنت عندى إنتا عارف مشكلتك ايه إنى دايما سبقاك بكتير ومش ميرال إلى تقع بحاجات زى ديهضاحى: هتقعى يابنت الجمال في يوم من الأيام متستعجليشميرال: صدق مستعجله عايزه أشوف هتعمل ايه تانىواغلقت في وجهه الهاتفىأدهم بتسأول: مين دهميرال بشرود: واحد بيكرهنى وبيحاول يدمرنى انا وعيلتى.أدهم: ومتعرفيش مينميرال: لا معرفش مين ولا أعرف انا أذيته في ايه ياله نشوف شغلنا.وصل عمار الى المكان الذى توجد فيه روانفتح عمار باب السياره ونزل منهاعمار: إتأخرت عليكىروان بنفى: لا متأخرتش ولاحاجه لسه شويه على ميعادىعمار: طب انا مشربتش قهوتى تعالى نقعد في أى مطعم نشرب اى حاجهروان: ياله بيناوبالفعل ذهبو سويا إلى اقرب مطعم أتى أليهم الجرسونعمار: تشربى أيهروان بعفويه: عصير فرواله بالموز باللبنشرد عمار قليلا في حبيبته المتوفيهفلاش باككانو يجلسون أحدى المطاعم.عمار: انا عايز قهوه وأنتىساندى بزعل: لا انا كده ازعل نسيت العصير بتاعى فرواله وموز باللبنعمار بضحك: مش عارف عشقك إيه في العصير دهساندى: بحبه بعشق الفرواله مع الموز مع اللبنعمار بزعل: بتحبيه وبتعشقيه امال انا بعمل ايه ياهانمساندى وهى بتخبط على جبهتها: أوبس بحبكم زى بعضعمار: بتحبى العصير قدىساندى بضحك احمد ربنا ياجدعباكاخرجته من شروده روان: عمار عمار عمار.عمار أفاق من شروده: أسف جداا سرحت شويه فين الجرسون انا مطلبتش قهوتىروان بتلقائيه: مشى وطلبتك قهوه مظبوطهعمار بتعجب: وعرفتى منين أنى بحب القهوه مظبوطهروان بتلبك: هو انا مقولتلكش إنى دكتور نفسانيه وعرفت كده من تحليل شخصيتكعمار: دكتوره نفسيهروان: اهعمار: طب وشغلك إيه مع ميرال الجمالروان: دى اسرار شغل ياله أشرب القهوه جات اهيه أنا عندى شغل مش فاضيه.وبالفعل قامو بتناول الاشياء وبعد قليل رحلو قام عمار بتوصيلها ألى فيلا الجمالعمار: هتخلصى إمته أجى اخدكروان بضحك: لا أنا هتصرف اقولك خلى المكانيكى يجيبلى العربيه هناعمار: قشطهروان بتلقائيه: بالعسلعمار بحيره: إنتى متأكده إننا منعرفش بعض قبل كدهروان بتلبك: لا طبعارحل وتركها وهو غارق في تفكيره فكلمات روان وصوتها يذكره بيهاكانت تتابعهم من فوق وتعجبت من وجودهم سويا.دخلت القصر وذهبت مباشره ألى غرفت مليكه سمحت لها مليكه بالدخولروان: مليكه ملوكه اخبارك أيهمليكه: كنتى بتعملى أيه مع عمار الجيارروان: معرفهوش بس خبط عربيتى من كام يوم كده وانهارده اتصل بيا قالى أنها أتصلحت وأصر يوصلنىمليكه: وأنتى وافقتى ليهروان بضحك تحاول إخفاذ الأمر: توصيله ببلاش حد لقى يعنى يالوكهمليكه: عمار كويس ياريت ترجعى ليه تانىروان بتلبك وصدمه: أيه ارجع انا معرفهوش اصلا.مليكه: ساندى دحنا كنا أصحاب عيب عليكى محدش يعرفك قدى عمار لسه بيحبكروان بدموع: معدش ينفع يالوكهمليكه: لا ينفع ياساندىروان: مينفعش بس عرفتينى إزاىمليكه: أنتى صحبتى ياساندى ناسيه ومحدش يعرف حياتى غيرك وعمار عرفك في القصر عندناروان: لازم ابعد الفتره دى يامليكهمليكه: أن انهارده الدكتوره بتاعتك ياله إحكيلى ألى حصل بالتفصيل انا فرحانه إنك عايشه.جلست روان وقصت على مليكه كل ماحدث وتعجبت مليكه من تحمل روان كل هذه الأشياء وحزنت على مامرت بيه هى وصديقتها هذه هى الحياه لايمكن تغيرهاروان ببكاء: شوفتى انا أتبهدلت اووى يامليكهمليكه: ياه كلنا اتبهدلنا ياروان بس لازم نقف على رجلنا من جديدروان: حصلك كده إمته وليه عمل فيكى كده.مليكه بحزن: انا بكرهه ياروان ونفسى اشوفوه تانى هموته لو شوفته بس معرفش هو مين واحد شوفته حبيته وبعدها بسنتين ألاقيه مغتصبني شوفتي المهزلهروان: الكلب دمرك بس غسق بنتك جميله عسوله حبيتها قوىمليكه: غسق دى مشكلهوظلو كهذا لفتره يتحدثون سويا.وصل مازن وأسماء لندن وجدو سياره في أنتظارهم وذهبو إلى شركه الجمال في لندن فورانزلت من السياره وإنبهرت بالشركه وتصميمها فهى تفوق شركة مصر جمالااسماء: ايوا بقا انا هشتغل معاك في الشركه دىمازن: جنان مش عايز هو إنتى فاضيهاسماء: جحا اول بلحم طوروهمازن: نعم أيه طوروه ديهأسماء: ياعمنا انا طوروه إرتحت تعالى نشوف الشركه من جوه تعالى دخل مازن ومعه اسماء الشركه وذهبو إلى مكتب أدم.ادم: مازن ولد العم بالحضن وحشتنى ياراجلمازن: ماتنشف ياواد الناس تقول عننا كلام بطالادم: صدق صح متقولش القمر ده تبقى مراتكقام مازن بلكمه في بطنه بكوعه: ياحزنك ياادم يعنى الواحد ميعرفش يعبر عن إعجابهاسماء: بعبر ياخويا براحتكادم: يكرمك ربنا ياختىمازن: ماتخف ياخويا شويه ولا ارجع في كلامى ومفيش نزول مصر ولاحاجهادم: لا انا قتيل النزول ياله اتعلم الشغل بقامازن: إنتا اهبل يالا انا لسه في شهر العسل.أدم: والله مايحصل طلاما وصلت لازم تشتغل انا قررت هنزل مصر بعد أسبوعمازن: طب ياله يااسماء نشوف مصالحنا والواد ده يكمل في المنفى هنا ياميرال تروقهاسماء: لا ياعم صعب عليا سافر ياخويا مصر ومتقلقش وراك هناك رجاله هنقوم بالليله وياسلام بقا لما تسافر تبعتلى البت رفيف تبقى كده فلهادم بإندفاع: لا رفيف لا ماتخليكى في جوزك امال انا هسافر ليهمازن وهو يضع يده على كتفه: علطول كده فاضحنا.اسماء بضحك: لا انا معرفش اقعد من غير رفيف دى هى النص الحلو وانا النص التانىادم: والله ابغى ابكى لكن أستحىمازن: وأنتى مفكره ادم مسافر علشان إحنا وحشناه وكده ابسنيوتلى ده خلاص مبقاش عارف يعيش من غير حب الطفولهاسماء: ياه اخيرا هشوف رفيف الجمال بتحب وبتتحاب قبل ماموتادم بإستنكار: هى مراتك دى مجنونهمازن: اه مجنونه وبشهادة الاطباءاسماء: يخربيت الخفه منك ليه.وفى هذا الوقت أتت موظفه لكى يمضى ادم على بعض الاوراقوأنتهى عملها ورحلتمازن: يخربيت كده ياجدع هو انا هشتغل مع الحاجات دى دنتا نحس وفقرى هتسيب الحاجات دى وتسافر مصرأدم بضحك: بالهنا والشفا مراتك هتاكلكاسماء: مازن ياحبيبى بتقول حاجه أصل انا سمعه كلام كده مش عجبنى يكونش إنتا ألى قايلهمازن وهو يرفع يده: لا أنا متكلمتش وبعدين تيجى فيك ايه ديه ياسوسو إنتى الاصل ياحبيبتىأدم: رافع راية الرجالهمازن: من يومى.ضحكو جميعا.