رواية وخضعت للحب الجزء الأول للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل الثامنوقعت مليكه على الأرض مغشى عليه وظلت تتحرك كتيرا وهى غائبهاعطاتها الطبيبه حقنه مهدئه وقامت ميرال والطبيبه بحملها ووضعها على السريرميرال بخضه: دكتوره أختى فيهاروان: إلى فهمته إن الانسان إلى عمل فيها كده حد كانت بتحبه أنا واثقه من كده لان حالتها نادره وده نتيجه حذللن وفقدان الثقه وعدم الشعور بالأمان والأغتصاب بطريقه وحشيه.ميرال بغضب جامح: انا لوشوفته هدفنه مكانه بس كده مليكه اتكلمت ممكن تقولنا مين وهترجع تانى زى الاولروان: الفتره الجايه صعبه جداا ودى ألى هتحدد لازم ترجع تثق في الناس من جديد وفى مشكله لو شافت الى عمل فيها كده هترجع تانى يبقى لازم تفضل بعيد عن الناس لحد ماتبقى مؤهله ويرجع ليها إحساسها بالأمانميرال: الحمدلله أنا حاسه أختى هترجع على أيدك ربنا يوفقكروان: بأمر الله هتبقى كويسه.ميرال: أنا بحسبك كبيره ولما شوفتك قلقت قولت اختى اتعرضت على أحسن دكاتره وكلهم خبره مش معقوله دى الى هتعالجهاروان بضحك: يوضع سره في أصغر خلقهميرال بضحك: ربنا يجعل شفاها على إيدكوأنهو حديثهم ورحلت روان وتبقت ميرال أخرجت هاتفها وقامت بالأتصال بأحدهمميرال: ايه خلصتالشخص: كله تمام الرجاله بلغتنى بإن كله تمامميرال: والعمال حد حصله حاجه.الشخص: لا متقلقيش وبلغت الرجاله بالمطلوب والفلوس وصلتهم وأنا بعيد لا إنى خايف يشك فياميرال: الخبطه الجايه هتبقى جامده مش هيسكت أنا هعين حراسه للعيله كلها لاأنى خايفه عليهم أنا قد إلى بيعمله بس عيلتى مش هسمح بإن حد يإذيهمالشخص: المشكله بقا إنه بعتلك ناس إنهارده من غير مايعرفنىميرال بتفكير: هو مش هيأمن ليك كده بسهوله أنا رأى تسيبك من كل ده وترجع عن إلى في دماغك دهالشخص: ليا تار عندهم ولازم أخده.ميرال: بس متخافش أنا مأمناك كويسالشخص: شكراا ياميرال إنتى ساعدتينى كتيروتحدثو لفتره وأغلقت معه ميرال وظلت تفكر كثيرا في عائلتها فقد تولت حمايتها منذ فتره طويله لن تسمح لأحد بأذيتهمياه ياله من حمل ثقيل يهد الجبال عائله بأكملها لن تسمح بهدم العائله وتفرقتهمهناك مشاكل كثيره لابد من التخلص منها.هناك شادى الرافض لحب بيسان ولم تعرف السبب وهناك مليكه ومشكلتها التي يعانى بسببها الجميع وهناك مازن ومشكلته مع عماروهذا العدو الذى يتمنى وقوعها وأخفاءها من أمامه لماذا ماذا فعلت له ليفعل معها هكذا لماذا يريد قتلها وهدم عائلتها والنيل منهم جميعا.في الشركه كانت تجلس على مكتبها عندماعندما طلب منها معاذ الدخول ألى مكتبهأميره: حضرتك طلبتنىمعاذ: الملفات ديه تتراجع وتكون على مكتبى إنهاردهأميره بصدمه: إنهارده أزاى دول محتاجين تلت أيام تقولى يوممعاذ ببرود: مش قد الشغل إقعدى في بيتكم محدش طلعك منهأميره بتحدى: خلاص أعملهم في يوم زى ماحضرتك عايزوفى هذا الوقت أتى أحمد سمح له معاذ بالدخول ودخل أحمد وعرف عن نفسه وتفاجأ بوجود أميره.أحمد بصدمه: أميره بتعمل ايه هنا ياشقأميره برخامه: حطو في أيدك رقأحمد: لا بجد بتعملى ايه هناأميره بتفاخر: أنا موظفه هنا أنتا مفكر إنك لوحدك إلى موظف كده لافوق دنا أميره حسنمعاذ بغيظ: طب لو سمحتى ياأنسه أميره حسن ممكن تروحى على شغلكأميره بهمس: هادم اللذات شكلى بقا وحش يجيبو ويحطو عليك يابعيد أنا قولت أترسم منك لله يامعاذ يابن أن معاذوأخذت الملفات ورحلت من المكتب.ضحك أحمد بشده أغتاظ معاذ وعلم أن أميره قامت بسبه في سرهاجلس أحمد مع معاذ وتحدثو في العمل كان معاذ لايطيق وجود أحمد وتمنى لو قام بضربه ولكن لماذا تضايق منه عندما تحدث مع أميره لا لا هو لم يقع في حبها وبرر ذلك بأنها موظفه في الشركه ولابد أن تتحلى بالأخلاقوبعد مده خرج أحمد ولاحظ أن معاذ يظهر على وجهه الضيق لم يعلق على هذاأحمد: أيه النظام.أميره بنفاذ صبر: والله أنا مافاضيه للرغى ده قوم شوف شغلك نقصاك أنا دلوقتىأحمد: يعنى بتطردينى من بيتكم أنا ماشى وهلاقيكى جيالى برجلك تحكيلى كل حاجه وأنا الى هقولك لأأميره: إمشى ياواد بدل مابطحك أل أروح ليه برجلى ألتركها أحمد ورحل وهو يسبها: البت اتهبلت عليه العوض ومنه العوض ربنا يعوض عليك ياعمىأميره: هلاقيها من الشغل ولا منك يازفت الطين والله لما أروحلك لهضربك وإبقا شوف حد يحوش عنك.مر وقت طويل وهى تعمل حتى أنها نسيت أنه وقت الذهاب أتى أليها والدها: ياله ياأميره الموظفين كلهم مشيوأميره بإرهاق: خلاص ياحاج حسن معدش فضلى كتيرحسن: كملى بكره أنتى ناسيه وراكى جامعه يابنتى وكدا تعب عليكىأميره تحاول إخفاء تعبها: لا ياعم أنا حلوه هتتعبنى بالعافيه روح أنتا وأنا هخلص وبعدين أروححسن: لا هستناكى خلصى شغلك براحتك وأحمد كده كده هيستنناأميره: مش عايزه اتعبك ياعمناحسن: خلصى وبطلى لكلك.وبالفعل إنصاعت أميره لأوامر والدها وبدأت في أكمال عملها خرج معاذ ورأى حسن وهو ينتظرهامعاذ بمكر: أنسه أميره لسه قاعده قولتلك إمشى وبكره كملى ليه عناديه كدهأميره وهى تبحلق في وجهه: إنتا قولت كدهمعاذ: ياله روحى وبكره كملى الشغل مش هيطيرأميره وهى تنظر ألى معاذ وتتمتى لو قامت بضربه: أوامر حضرتك يافندم بس خليك فاكر إنك قولت كدهمعاذ وهو ينظر إليها بخبث: فاكر كويس تعالو أوصلكم في طريقى ياله ياعم حسن.حسن: متشكرين يابنى أحمد مستنينا تحت هنروح مع بعضرمعاذ بغيظ: أحمد مينحسن بتوضيح: بشمهندس أحمد أبن أخويا وقاعدين مع بعضتضايق معاذ بشده هى تسكن معه إذا من الممكن أن تكون هى حبيبتهلماذا يهتم كذلك لأمرها وأخذ يخرج هذه الأفكار من عقله ولكن هيهات عندما يشعر القلب بشئ يلغى وجود العقل وظل الصراع مابين قلبه وعقله مستمر بس لازم انتقم منها.في الفيلا علمت بذهاب أسماء مبكرا من رفيف أرادت معرفة ماحدث من مازنطلبت منه المجئ إلى المكتب لكى تتحدث معهمازن: في حاجه مهمهميرال بهدوء: إيه إلى حصل بينك وبين أسماء إنهارده خلاها سابت الشركه ومشيتمازن: وأنا مالى متروحى تسأليها بتسألينى أنا ليهميرال ملتزمه بهدوئها: بسألك لأنها كانت بتشتغل معاك إنتا والمفروض تدينى إجابه مش تسألنىمازن بنفى: متروحى تسأليها أنا معرفش.ميرال بغموض: المفروض حبك ليها حاجه ومشاكلك مع عمار حاجه تانيه ولا إيهمازن بتلبك: حب مين قال كدهميرال: لو هتضحك على الكل مش هتضحك عليا أنا يامازن فهمتمازن: إنتى عايزه إيه دلوقتىميرال: عيزاك متضعيش حبك من إيدك حط ايدك في إيدها وأتجوز وعيش حياتك ليه تضعيها وإنتا عارف إنها بتحبكمازن: مش هينفع مش هينفعميرال: ليه مش هينفع ليه هتستنها لحد متتجوز حد غيرك ووقتها تفوق.مازن: تتجوز لا مش هتحمل أشوفها مع حد غيرىميرال: إنتا بتحبها وهى بتحبك ليه تبعد عنهامازن: علشان عمار مش هيوافق بكل ده عمار نفسه أنا وأدهم نختفى من على وش الأرضميرال: ليه إحكى ليا مش يمكن أقدر أساعدك.مازن بوجع على دمار صداقته: من ٦ سنين أنتى كنتى بره مصر في الوقت ده عمار حب بنت كان بيحبها أووى البنت دى كانت محترمه وكويسه وكانت بتحبه كانو عايشين أجمل قصه حب عمار وقتها كان مختلف عن كده كان شخص كويس قبل مالشر والحقد يملو قلبه وكونا أنا وهو وأدهم أحسن أصحاب لحد ماليوم ألى أفترقنا فيه جيهفلاش باككان يجلس مع صديقه أدهمرن هاتف أدهم برقم غريب تعجب أدهم ولكنه في الأخير رد على المتصل: ألو مين.ساندى بصريخ: أدهم إلحقنىأدهم: ساندى إنتى فين وألحقك من أيهإنتبه مازن ألى حديث أدهمساندى: أنا في شقتى وفى ناس عايز تموتنى أرجوك ألحقنىادهم ؛أحنا جاين أهوه هتصل بعمار يقابلناساندى بنفى: تعالى بسرعه مفيش وقتوبالفعل ذهب مازن وأدهم إليها مسرعينوصلو الشقه بس غريبه مفيش ولا صوت جاى من جوه هدوء غريب ولكنه الهدوء الذى يسبق العاصفهقامو برن الجرس لم يستجيب أحد لهمقامو بكسر الباب ودخلو وبعد ذلك لم يشعرو بشئ.وبعد مده قصيره فاقو صدمو بشده هذه ساندى لاتتحرك وتنزف الدماء من كل منطقه وهوما لايسترهم سوى ثيابهم الداخليه، ماهذاأدهم بصدمه: مازن إيه الى بيحصل ده إحنا عملنا أيه أنا مش فاكر حاجهمازن بصدمه هو الأخر: وأنا مش فاهم هو إحنا في حلم وساندى مين عمل فيها كدهأدهم: قوم نلبس ونشوف مالها وبعد كده نبقى نتصدمولكن تأتى الرياح بما لاتشتهى السفن أتى عمار في هذا الوقت وإنهال عليهم بالضرب.وقام بنقل ساندى إلى المستشفى ولكنها فارقت الحياهباكمازن بدموع: ده كل إلى حصل انا وأدهم لحد دلوقتى منعرفش إيه إلى حصلميرال بتفكير: الموضوع ده غريب نشوفوه بعدين بس إلى انا عايزه دلوقتى متتخلاش عن أسماء اوعى تفرط في حبكمازن: مش هينفعميرال: طب على الأقل نعتذر منها أنتا عارف بنت عصام وهو وعمك أصحاب يرضيك عمك يزعل ونشوف مش يمكن لما تشوفها تقولى إخطبهالى وعايز اتجوزها.مازن: انا لما بشوفها ببقا عايز أقتلها ياميرال دماغها ضايعه مجنونه مجنونه رسمىميرال بضحك: في ديه عندك حق أنا قعدت معاها شويه كنت هتجنن بس قلبها أبيض وتتحبمازن بشرود: تتحب بسميرال بتصقيف: ياسيدى ياسيدى هتموت وتتجوزها معذب نفسك ليهمازن: عمار مش هيوافقميرال: المهم عصام وأسماء والباقى بره الموضوعمازن: ينفعميرال: إتطلع البس وهنروح نخطبها ونشوف ولما الموضوع يمشى ناخد عمك والعيله.وبالفعل إنصاع لها مازن وقام بتبديل ثيابه ورحلو من القصر وذهبو إلى فيلا عصام الجيار.كانت تجلس في غرفتها تبكى بحسره ولاتريد مقابلة هذا العريس لايكف والدها عن ذلك كل يوم يأتى لها بشخص لكى تتزوج يريد أنا يزوجها ولايعلم مافى قلبها وكيف له أن يعلم وهى لم تخبر أحد عن مايحمله قلبها من حب لهذا القاسىأسماء لنفسها: يفيد باإيه البوح طلاما البعيد لوحأسماء بضحك: والله عسل يابت ياسوسو.أسماء: احيييه هو انا إتهبلت منك لله يابعيد خلتنى أكلم نفسى وأنا هعمل إيه في العريس إنهارده أنا بقول أشتمه وخلاص بس عصام مش هيسكت يعنى هيعمل إيهوقامت بالفعل وإرتدت ثيابها ونووت على جعل هذا العريس يندم على التقدم اليهافي الأسفل كان عصام وعائلتها مع هذا المدعو العريس ووالدتهوتفاجأ بوجود ميرال لزيارته وكذالك مازنعصام: ميرال ومازنميرال: إنتا جيتلى الشركه إنهارده لازم أرد الزياره ولا إيه ياعمار.عصام: محدش يعرف يغلبكعمار: ولا إيه ياولاد الجمال خطوه مش عزيزهميرال بإستفزاز: صدق صح ياعمار انا كنت مستنيه الرد ده منك ولو مكونتش قولتوه كنت هزعلعصام: إتفضلو أقعدو مفيش حد غريبعصام بتقديم الحاضرين: ده عريس متقدم لأسماء بنتى ودى والدتهوقام بتقديم ميرال: ودى ميرال الجمال ومازن الجمال طبعا غانيه عن التعريف.جلسو جميعا منتظرين نزول أسماء وقلب مازن يحترق همس لميرال: شوفتى الهانم هتتجوز انا لو شوفتها هقتلهاميرال بهمس هى الأخره: إستنى نشوف أسماء هتعمل إيه في العريسمازن بهمس: والله لو وافقت لهخطفها ومحدش هيهمنىميرال بهمس: شوف ازاى دنا جيباك غصبقاطع همسهم نزول أسماء تفاجأت بوجود مازن وميرال وبالفعل لو لم يخبرها والدها بإسم العريس لعتقدت أن مازن هو العريس.أسماء لنفسها: هو جاى حلو ليه كده طب ينفع الكريم كرميل ده يقعد جمب البدنجانإلى جاى يتقدملى دهكان يشعر بالغيره لان هذا الشخص ينظر لها بتفحصعصام: أسماء تعالى إقعدىجلست أسماء بجانب ميرال فرح مازن بذلك وتمنى لو استطاع ضرب هذا الشخصوالدت العريس: ماشاء الله زى القمر أبنى محظوظ هيتجوز بنت زى القمرأسماء قمرصفيه: أسماء طول عمرها قمر يابرلنتىأسماء بعدم فهم: مش تجيبى إبنك معاكى ياطنط.برلنتى: أنتى مكسوفه مش شايفه العريس قاعد جنبىاسماء: انا مكسوفه أنا بقول إبنك مش بنتك متركزى ياحاجهعصام: بنتأسماء: بنت من ياأبو عمار ياخويا جاين تضحكو عليا هو ده عريسبرلنتى: أنا مسمحش بالأهانه دىأسماء: ولا تسمحى هو ده تجبيله عروسه ده تعمليله عمليه تغير نوعصفيه: اسماء عيب كدهأسماء: صفصف إهدى ده من العيال التوتو السيس بتاعت النوادى أنا أسماء اتجوز ده انا اسماء أتجوز فسيخهمارو: مامى ياله من البيت ده.أسماء: يخربيتك ده صوتك فيه أنوثه مش في صوتىعمار بزعيق: أخرسى بقاأسماء: سؤال أخير ياخويا هو إنتا بتستخدم إيه لبشرتك علشان تبقا صافيه كده من غير قشفمارو: بيئه مامى دى البنت الكيوت ألى أنتى إختارتيها لمارو كده يامامى تعملى فيا كدهاسماء: هنقبح ياروح أمك ماتقول وتخلص ماتنشف كده ياض مالك طرى ليه كدهطبعا كلهم بيضحكو على أسماء والى بتعمله في العريسبرلنتى: أسفه يامارو صفيه أنا غلطانه جيت هنا.واخذت مارو وذهبتاسماء: خد هقولك ياواد مقولتش بتستخدم إيه لبشرتك ياواد يابتعصام: هو انا مش هخلص منك أبدا كل يوم تطفيشى عريس زهقت منكأسماء: طب بذمتك ياأبو عمار ده منظر عريس تجيبوه ليا ده فيه أنوثه اكتر مينى الناس تقول عليا أيهعمار بضيق: انا ماشى مش بحب اقعد مع البنى أدمه دىميرال: لا أستنى ياعمار في حاجه مهمه ولازم تبقى موجودعصام: انا قرفت منك.اسماء: أنا سوسو اتجوز فسيخه قوليلى ياميرال ياختى إيه المهم اهوه حاجه تروق دمنا شويه من إلى حصل فيهامازن: انا جاى النهارده طالب إيد أسماءأسماء: لولولولولى قالها إبن الجمالعمار: لايمكن يحصل على جثتىعصام: لايمكن ليه أسماء فرحتها بتقول اكيد موافقه وانا موافق وأنا لايمكن أزعل بنتى أنا مصدقت أنها تفرح بنتى برغم ضحكها ده بتدارى بيه وجع جواها وأنتا مش ولى امرها انا إلى اقول وأنا موافقعمار تركهم ورحل.مازن: عمار بكره يفهم أنه غلطعصام: بكره يفهم يابنى المهم أحنا موافقين على جوازك من أسماء ده شرف ليناميرال: بكره هنجيب عمى ونيجى نقرا الفاتحه أحنا بس جينا نشوف رأيكم بس ونصالح سوسوأسماء: ماتيجى نقراها دلوقتى وخير البر عاجله ولا أيه يابو عمارعصام: هو انتى خليتى فيها أبو عمار أسكتى خالصأسماء: طب أتكلمى إنتى ياميرالميرال: يابنتى هو انتى مديه لحد فرصه يتكلممازن: خلاص ياجماعه متكسوفهاشصفيه: هى دى بتتكسف.أسماء: حبيبتى هارتى والله ميرال بلاش تتأخرو بكره علشان بنام بدرىميرال: حاضر هنمشى دلوقتى ونتقابل بكره ياعصام باشاوتركوهم ورحلوأسماء: يالهوى ياناس أخيرا ابو الهول نطق إلحقنى ياعصام ألحقينى ياصفيه بحبه ياناس بحبه ياخالقعصام: بنت بجحه كسفتينى قدام الناسأسماء: يابو عمار ياحبيبى عمرك شوفتينى عاقله زى البنات وبتكسف وكدهعصام بنفى: لاأسماء: أمال متفاجأ ليه.ورحلت وتركتهم وفرح عصام فبنته سوف تتزوج شخص من عائلة الجمال ورأى اليوم ولأول تبدل نظره الحزن من أعين إبنته إلى نظره الفرح والحب ولكن عمار لن يوافق ولكن هو لن يسمح بهدم سعادة إبنته سوف يقف لكل من يحاول تدمير حياتها...على الجانب الأخر رحل عمار من المنزل وهو غاضب ذهب إلى مكان مهجور ودخل فيهالشخص: عمار غريبه ايه إلى حدفك علينا دلوقتىعمار بزهق: مش طايق نفسى.الشخص: ليه دى ميرال الجمال كانت عندكم المفروض تفرحعمار: وكمان بتراقبنى منا قرفان بسبب كده اخوها إلى أنا مش طايقه ونفسى أخلص منه جاى يتجوز اخوات ملقاش بنات في الدنيا كلها غير أختىالشخص: طب ده كويس وحلو هتبقى قريب منهم وتعرف كل أخبارها وخصوصا البوص نفسه يخلص منها ويرتاحعمار بعدم فهم: ليه في إيهالشخص: ميرال غرقت شحنه للبوس بملايين وعايز ينتقم منهاعمار: ميرال ديه كارثه ميخلص منها.الشخص: حولنا معرفناش ضربة الرجاله البنت دى مش ساهلهعمار: جرب تهددهاالشخص: هو إحنا مستنينك انا وميرال بنكلم بعض علطول هى متعرفنيش بس بتكلمنى المشكله حاسس ان البوص بيخطط لحاجه كبيره مش هيفوت إلى ميرال عملته ده بالساهل كدهعمار بشماته: تستاهل أهوه نخلص منها لان الانسانه دى كابوس في حياتىالشخص: البوص نفسه يخلص منه بس عايز يكسرها الأولوظلو يتحدثون لفتره.وصلت ميرال القصر وقصت عليهم ماقالته الطبيبه وماحدث مع مليكهكامل بفرحه: يعنى مليكه إتكلمت خلاصميرال: اتكلمت بس المرحله إلى جايه أصعب مرحلهمازن: اهم حاجه أن هى بدأت حس باإلى حواليهاشادى: اخيرا مليكه هترجع تانىميرال: بإذن الله وفى خبر كمان مازن هيخطبفرح الجميعكامل: مينميرال: أسماء بنت عصام الجياركامل: البت الى دمها خفيف دى مبروك يامازن البت دى عسل.مازن: البت دى فاضحه نفسها في كل حته الله يبارك فيك ياعمىميرال: هنروح بكره نخطبهارفيف: ياحزنك يارفيفمازن: فيه إيهرفيف: أنا بستحملها في الجامعه بالعافيه هعيش معاها في بيت واحد إزاىمعاذ: وأنا كمان عايز اتجوزميرال: مينمعاذ: أميره بنت حسن إلى شغال في الحساباتميرال بشك: خلاص نروح نخطبها بس من إمتى ده دنتا تعرفها من يومينمعاذ: من أول نظره ياميرال.رفيف: بت يابيسان ماتيجى نكب على روحنا جاز ونموت ونرتاح كله هيتجوز وإحنا نعنسشادى: هو أنتو أشكال تتجوز دانتو غفربيسان: دنا لما اقول ياجواز السما دى تمطر عرسان بس النفسرفيف بشكل كوميدى: على يددددىضحك الجميع بشده عليهمبيسان: إتنيلى أصحابك هيتخطبو وإنتى العانس إلى في وسطهمرفيف بخضه: يالهوى تصدقى دنا كنت بتحجج بيهم هوما والجامعه دلوقتى هوما هيتخطبو والجامعه هتخلص أجيب حجه منين.شادى بضحك: قولى مستنيه شادى يتجوزرفيف: ياحزنك يارفيف ياحوستك يارفيفبيسان: تعالى جمبى نعيط مع بعض متعيطيش لوحدك دحنا إخوات تعالى في حضن أخوك يافوازشادى ناولهم المناديل: ياله ننام ياجماعه كملو وصلة النكد ياله ياجماعهضحك الجميع بشده على مرحهم ونظرة ميرال ألى عائلتها وهى فرحه وتمنت أن تدوم هذه الفرحه دائما.
رواية وخضعت للحب الجزء الأول للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل التاسعكان يجلس في غرفته يفكر فيها كاالعادفهى لم تفارقه منذ أن رأها ولايعرف كيف يجعلها تحبه كما هو يحبها متى أحبها لم يعرف هل سيأتى يوما ما وتبادله هذا الحبأتاه اتصال من أحدهم قاطع تفكيره وشرودهأدهم: واطى واطى يعنى مفيش كلامياسين: عندى دى وبعدين إنتا عارف الشغل كله فوق دماغى هنا مفيش وقت أنتا عامل إيهأدهم: بدأت شغل هنا وإستقالت من الجامعه وحياتى إتبدلت خالص أخوك بقا راجل أعمال ومحدش قده.ياسين: سبحان الذى يغير ولا يتغير ياراجل بتتكلم إزاى دى معجزه ياراجلأدهم: إحنا في زمن المعجزات عقبال مالمعجزه تحصل وتنزل مصر.ياسين: مش هينفع ياادهم مش طايق البلد مش عارف ولا فاهم أنا عملت كده إزاى مش فاكر ياأدهم ومش قادر أنسى نظرتها ليه ولو هى في شقه شباب تبقى واحده رخيصه ليه نظرتها ألى توجع دى ليه هربت هى مين مش عارفادهم: إنتا عملت إلى عليك ودورت عليها متحملش نفسك فوق طاقتكياسين: مش هينفع انا إطمنت عليك هنام دلوقتى عندى شغل الصبحأغلق معه أدهم وهو يفكر في أخيه الذى يرفض النزول لمصر نهائىوبعد ذلك خلد إلى النوم.لم يستطيع ياسين النوم ظل يفكر فيها نظرتها لم تفارقه ماذا حدث لها من هى بحث عنها كثيرا لم يجدها هو دمر حياتها لكنه لم يكن بوعيه لم يعرف من وضعها في طريقه هو لم يفعل بها ذلك عن قصد.ولكن ضميره يعذبه ماذا حل بها طوال هذه الفتره من الممكن أن تكون قد فارقت الحياه ياه لهذا الوجع يسكن داخله لماذا يحدث معه كل هذا توقفت حياته في هذه اللحظه لم يخطر بباله يوما انه سوف يمر بهذه التجربه من فعل به وبها هكذا من هى لتدخل شقة شباب لم يتزوجو إذن من جاء بها لهذا المكانحدث ياسين نفسه: يارب أنا تعبت من عذاب الضمير دورت عليها كتير مش لاقيها يارب تعبتوبعد ذلك خلد إلى النوم من كثرت التفكير.اليوم التالىفي مكان يشبه الأماكن المهجوره هناك من يخطط لتدمير من حوله وكأنه شيطان وليس بشر يفعل كل شئ بغرض تدمير من حوله لم يراه احد يتحدث معهم من خلف الأبوب يراهم ولايرونه يجلس الشخص الملقب بضاحى ذراعه اليمين الذى يتعامل مع عمارميرال دى لازم تموت لازم تختفى من طريقى لازم تدفع تمن الى عملته وتعرف بتلعب مع مين هكذا نطق البوصضاحى: ياباشا قولى نعمل إيه وإحنا معاك لان كده البت دى ملهاش كبير.البوص: وعمار كان عندك ليه جايب أخبار جديده وميرال كانت عندهم ليهضاحى: مازن هيتجوز اخت عمارالبوص: اخت عمار أسماء مفيش غيرهاضاحى: أه ياباشاالبوص: الجوازه دى مش لازم تكمل لازم نوقفهاضاحى: إزاى ياباشا هنعملها إزاى ديهالبوص: إتصرف ميرال مش هتنتصر عليا إلى عملته زمان بيتهد والبنت دى تلزمنىضاحى: الباشا بتاعنا وقع ولا أيهالبوص: مش أنا ألى واحده تدخل دماغى وواحد ياخدها مينىضاحى: الخطوه الجايه مين ياباشا.البوص: تبلغ عمار يعرف اخته باإلى حصل زمان مع حبيبته فهمتضاحى: وبكده أسماء هتسيب مازن والخطوبه مش هتكمل ويبعد عن طريقكالبوص: تعجبنى وكده تبعد عن عصام الجيار وإلى بعده نخلى ميرال تبعد عن توفيق وبكده تبقى لوحدهاضاحى: ودى هنعملها إزاىالبوص: إتقل بس وأنا هقولك هنعمل إيهضاحى: سؤال ياباشا ليه بتكرها أوى كده مع أن ميرال مبتتعملش معاك.البوص: مشكلتى مع كامل وعصام وتوفيق زمان كانو أصحاب واتفقو على بابا ودمروه ومات لانه خسر كل فلوسهضاحى: يعنى مشكلتك مع كامل وعصام وتوفيقالبوص: أه مشكلتى مع دولضاحى: طب ليه بتعمل كده في ميرالالبوص: لان قوة كامل في وجود ميرال قوة الكل في وجودها أنا زمان حاولت أوقع مبينهم بس حصل غير ألى خطط ليهضاحى: دلوقتى اول خطوه خطوبة مازن تتلغى.البوص: دى مهمتك لان لو ده محصلش هقتل مازن أنا لحد الوقت ده مش راضى ألجأ للدمضاحى: أوامر حضرتك ياباشاإنصدم بشده الذى يقف ويستمع أليهم بشده فميرال لن تسمح بأن يؤذى أحدهم أخاهاوترك الغرفه ورحل وهو لم يعرف هذا الشخص الذى يخطط لتدمير من حوله يفكر ماذا سيفعل بهذه الميرال.البوص لنفسه: حسابك تقل أوى ياعصام أنتا وتوفيق وكامل عصام إبنه في إيدى وميرال لازم أدمر عيلتها الاول وبعد كده هى هتتدمر لوحدها ميرال قوتها في وجودها وسط عائلتهااما توفيق حسابه معايا طوللم يعرف ذلك الشخص الذى يخطط لتدمير عائلة ميرال أن قوة العائله في وجود ميرال وأنا ميرال هى قوة الجميع لي الجميع قوتها وهى لن تسمح له بذلك.في الجامعه انتهت محاضرتهم وخرجو لكى يستريحو لإنتظار باقى المحاضراترفيف: ياخيبتك ياميرال أصحابك وقعو إخواتك وانا مش لاقيه حد يعبرنىأميره بعدم فهم: أصحابك مينرفيف بضحك: أصل معاذ هيتقدملك إنهارده بقى بتحبى الواد ومخبيه عليهأميره بصدمه: أنا ومعاذ لا طبعا دحنا عاملين زى القط والفار مفيش ألا بنت المحظوظه دى ألى هتتجوز على حبأسماء: بالله عليكى كفايه نبر وقر وحسد انا مصدقت ابو اللهول نطق.أميره: هههههههههه متقوليش كدهأسماء: لا أسكتى هقول وهقول دنا مصدقتش وانا بسمع والله كنت حاسه أنى قلبى هيقف يالهوووى بحبه بحبه ياناسرفيف تحاول إستدراجها: يعنى لو كان باباكى رفض كنتى هتعملى أيهأسماء: كنت ههرب معاه ونتجوز دنا كنت أمووت فيها بحب إبن عمك يارفيف بحبه واللهونطق الذى يقف خلفها وإستمع لكل ماقالته: علفكره أنا كمان بحبكأسماء بصدمه: هورفيف وأميره ضحكو وفرو من امامها هاريبين.أسماء: أندال بإمتيازوإلتفت ألى الذى يقف خلفها: هو مش أنا قولتلك قبل كده لما تلاقينى بتكلم عليك متقفش تسمع الكلاممازن بضحك: يعنى يرضيكى ياسوسو مسمعش الكلام دهأسماء: إنتا بتقولى سوسو هيغمى عليا بالله عليك متقوليش كلام من ده كل الحاجات دى مره واحده هتعب واللهمازن: طبعا سوسو واحلى واحده شوفتها في حياتى كلها هتنورى حياتى وهتمليها.اسماء: لا كده هيغمى عليا بجد أنتا مازن بجد إحلف يعنى أنا مش بحلم وإنتا بتقولى الكلام الحلو دهمازن: بحبك ياسوسو وبعشقكأسماء بتوهان: طب إستنى كده يمكن ميغماش علياوبالفعل وقعت أسماء ولحقها مازن وقام بسندها وإستطاع افاقتهاأسماء: يعنى مكنش حلم وإنتا قولتلى بحبك بجدمازن بضحك: مجنونه مفيش كلام تعالى أسندك إستأذنت من باباكى هنروح نتغدى مع بعضأسماء: يالهوى ياخرابى كله في يوم واحد همووت ياناس إلحقونى.مازن شدها: ياله يامجنونهأسماء: طب والعربيه بتاعتىمازن: ودى تفوتنى ياسوسو حد هياخدها لحد بيتكمأسماء: مازن علشان نبقى على نور من الاول متقوليش ياسوسومازن: خلاص نمشيها ثوما أو مؤهأسماء: لا متقولش مهو متكونش ممرمط إلى جابونى معاك وبعدين تقولى كله مره واحدهمازن: أنا قولت مجنونه محدش صدق ياله ياقدرىأسماء: مابوراحه ياعمونا متزقش طهمازن أخدها من إيدها حطها فيالعربيه: ممنوع تتكلمى خالص لحد مانوصل.عند رفيف وأميرهرفيف بحيره: طب معاذ عايز يتجوزك ليهأميره: مش عارفه يارفيف أنا إستغربت لأنه إلى بينا كله خناقرفيف تحاول بث الطمأنينه قى قلب أميره: بس طلاما عايز يتجوزك يبقى بيحبك وعايز علاقتكم تبقى في النور ومتنكريش أن الواد موز يعنىأميره: هو من ناحية موز فهو موز بس خايفه شويه من الخطوه دىرفيف: طلاما في شعور جوه قلبك ناحيته وعاجبك كملى للأخر ووافقى معاذ كويس وهيسعدكأميره: عقبالك ياحبيبتى.رفيف: لا منا خلاص إستسلمت للعنوسهضحكو بشدهأميره بإنتباه: رفيف مش ملاحظه أن شيرى معدتش بتقعد مع رودى وعلطول زعلانهرفيف: فعلا أنا استغربتأميره: أنا عايزه اروح ليها تيجى معاياوبالفعل ذهبت رفيف معاها إلى وجلسو بجانب شيرىأميره: شيرى مالكإنتبهت شيرى إلى صوتها وتعجبت: أميره لا مفيشرفيف: لا ياشيرى شكلك مضايقه وبعيده عن رودىشيرى بحسره: رودى ضيعتنىاميره بصدمه: مالك ياشيرى عملت فيكى إيه.شيرى: لو حد عرف من أهلى هيقتلونىرفيف: فيه أيهشيرى: رودى متجوزه عرفى من ورا أهلها وعايزانى أعمل كدهأميره: لا ياشيرى إوعى تعملى كده متضيعيش نفسكشيرى: ماضعت خلاصأميره: مش فاهمه.شيرى بوجع: رودى خلتنى كدبت على أهلى وروحت معاها ديسكو وبعدين إتفقت مع ناس حطولى منوم في العصير لانى موافقتش أشرب معاهم خمرا وبعدين صورتنى وأنا برقص مع واحد بطريقه مش كويسه ودلوقتى الشخص ده بيهددنى إن لو موافقتش أتجوزه عرفى هيفضحنى ويبعت الصور دى لبابا وينشره في الجرايدإنصدمت كل من رفيف وأميره وحمدت أميره ربها أنها بعدت كل البعد عن هذه الذى تسمى رودىرفيف: متقلقيش أنا هكلم ميرال تساعدك.شيرى: لا مش عايزه اتفضحأميره: يعنى أنتى موافقه تتجوزى عرفىشيرى: بنفى: لا طبعا مش موافقه الموت أهون عندى من إنى اعمل كدهأميره: خلاص خلى ميرال تساعدك ياعائشهشيرى: لا مش بحب الاسم دهرفيف بنفى: إسم عائشه حلو احسن من شيرى على إسم ستنا عائشهأميره: إسم عائشه حلو هنادى ليكى بيه كل يومرفيف: ياله كلنا كده على الشركه ونقول لميرال..في القصر تجلس روان مع مليكه تتحدث معها وتحاول ان تجعلها تتحدث وتخرج مافى قلبهاروان: عارفه الشخص ده إنتصر عليكىنظرت لها مليكه بأهتمامروان: قدر يخليكى تقعدى في أوضتك ومتعقبهوش على إلى عمله فيكى عملتى زى النعام حطيتى وشك في الرمل دفنتى نفسك.مليكه بصوت باكى: انا مدفنتش نفسى بس صعبت عليا نفسى أووى أنا ليه حصل معايا كل ده مش شخص معرفهوش مشفتهوش غير مره واحده في حياتى حبيبته من اول نظره حسيت وقتها إن سعادة الكون أتجمعت في قلبى وإتمنيت أشوفوه تانى.لكن مشفتهوش أخر يوم ليا في الجامعه من أربع سنين كنت راجعه فرحانه طلعو عليا ناس خطفونى وخدرونى أنا اول مره أشوف الناس دى وفوقت لقيت نفسى في شقه لوحدى ومعايا واحد نفس الشخص إلى بحبه وأغتصبنى بكل وحشيهوهنا بدأت بالبكاء بصوت عالى: أترجيته يسبنى في حالى بوسة إيده بس هو كل ألى كان بيعمله أنه بيقطع في هدومى وبيعرينىفلاش باكفاقت بعد ماقام هؤلاء الرجال بخطفهامليكه بخوف: أنا فين حد هنا.تفاجأت بوجود شخص امامها كأنه مغيب تمام ذهب بأتجاههامليكه برعب: إنتا عايز مينى ايهالشخص بتوهان وكأنه متعاطى لايدرى مايقولوه: عايزك صراحه إنتى حلوهمليكه: لا ارجوك بلاش أبوس إيدك بلاشقام الشخص بتمزيق ثيابها وسط دموع توسل منها كى يبعد عنها ولكن دون جدوى إغتصابها هذا الشخص بوحشيه لم يستسلم لدموعها ولا لتوسلها إليهفلاش باك.مليكه بدموع وبكاء شديد: بعد كده فاق وأنا كل حته فيا بتجيب دم عمل مصدوم خدنى على المستشفى بسرعه وهناك هربت منه خوفت ولحد دلوقتى معرفش الشخص ده مين وبعدها زى مانتى كنتى شايفه بعيد عن الواقع وعن الدنياروان: بس ده مش صح إنتى صغيره ولازم تعيشى حياتك وبنتك ومستقبلك سيبتى كل ده وحبستى نفسك في أوضه وعيشتى دور الضحيهمليكة: حياتى إنتهت خلاص.روان: وليه متقوليش بدات في ناس بتمر بنفس ظروفك ديه بس الضربه إلى متموتش صاحبها تقويه كفايه كده عليكى إنهارده هجيلك بكره نكملوتركتها ورحلت وظلت تفكر مليكه في كلامها بالفعل هى نهت حياتها لماذا لم تقف امام هذه المواقف وتاخذ من هذه الحياه ماتريد لماذا سمحت لهؤلاء البشر بتدميرها لماذا لم تقف أمامهم.كانت تجلس في مكتبها في الشركه تراجع مع ادهم بعض الاوراق الخاصه بالمناقصهكان يريد فتح مجال معها ليحاول أنا يشعرها بحبه لهاادهم: كده كله خلص فاضل نقدم وناخدهاميرال: تمام كده بالتوفيق بإذن الله خيرأدهم: هو إنتى علطول كده جدميرال: إلى أنا فيه بيحتم عليا إنى اكون جد لان لو تهاونت مره واحده ألى حواليا ياكلونىادهم: واحده جميله وذكيه زيك ليه لحد دلوقتى مش مرتبطهميرال بسخريه: ومين قالك إنى مش مرتبطه.ادهم بحزن: مرتبطهميرال: أه مرتبطه بشغلى ومش مستعده أضيع وقت في كلام فاضى حب وجواز وتضيع وقتادهم بتعجب: الحب تضيع وقتميرال: الحب ضعف وتضيع وقت اكتر حاجه بتضيع الحب ليه اعمل حاجه تضعفنىأدهم: ليه سيبى قلبك الحب قوه مش ضعفميرال: لا وانا بقولك شيل الموضوع ده من دماغك انا حياتى مفيهاش غير الشغل وبسأدهم بتلبك: قصدك إيه.ميرال: انا مش هبله وحاسه بيك من اول يوم ويمكن انا كمان حسيت بحاجه من ناحيتك بس إحساسى ده عقلى رفضه ولغاهادهم: جربى مش هتخسرى حاجه أنا بجد إتشديت ليكى من اول ماشوفتكميرال: وأنا معنديش وقت للكلام الفاضى دهأدهم بتحدى: بس انا مش هتنازل عنكميرال: يبقى بتضيع وقتكأدهم: وقتى وأنا حر فيه بس صدقينى في معركة الحب بالذات القلب هو إلى بينتصر على العقلميرال: هتتعب من غير نتيجهادهم: النتيجه شايفه عنيكى.ميرال: وقتك خلص أتفضلادهم: تحدى مينى ياميرال هخليكى تعترفى بالحب ومش هيأسوتركها ورحل وفى هذا الوقت أتت روان طبيبة مليكهروان: أسفه جيت لحضرتك بدون ميعادميرال: إتفضلىروان: مليكه متجاوبه معايا جداا والنتيجه ممتازه وحكتلى كل ألى حصل هو صعب بس هى هتتخطاه محتاجه منك تتكلم معاه وتقوليلها انك جمبها علشان تبقا قويهميرال بأمتنان: شكراا ليكى بجد أنتى فرحتينى أن اختى هتبقى كويسه.أتى عمار في ذلك الوقت دخل مكتب ميرال دون إذنعمار بزعيق: انا مش هسمح بالجوازه دى ياميرالميرال بزعيق: أنتا اتجننت ياعمار بتتهجم عليا في مكتبى والجوازه هتم وأعلى مافى خيلك أركبهعمار: ميرال بلاش تتحدينىميرال: بلاش أنتا تتحدانى مشكلتك أيه معاياعمار بوجع وزعيق: مشكلتى مع مازن وأدهم بس ولازم ادفعهم تمن ألى عملوه غالىميرال: فوق بقا بتضيع نفسك على الفاضى محدش فيهم عمل حاجه فوق بقا.عمار وهو يخرج من المكتب: مش هفوق ولازم أدمركم كلكموتركها ورحلميرال قامت بالاتصال بأحدهم: عمار ميغبش عن عينك لحظه إوعى يإذى حد أو حد يإذيه لو حصله حاجه هنهى حياتكواغلقت معهميرال: أسفه يادكتوره شوفتى الموقف دهروان بتلبك: لا مفيش حاجه أستأذن انا وأسيبك تكملى شغلكوبالفعل رحلت روان قام احدهم بالأتصال عليهاالشخص: ميرال في مشكلهميرال: فيه أيهالشخص: البوص لو جوازة مازن وأسماء كملت هيقتل مازن.ميرال: يقتل مين مازن لامش هسمح بكده انا أقتله فيهاالشخص: إحنا منعرفش هو مين بس إلى مش فاهمه ليه عايز أسماء شافها فين مش عارف ده معناه إن هو حد قريب مننا انا خايف على اسماء ومازن من الراجل دهميرال: متخافش هنهى الجوازه دى بس لازم نعرف مين إلى بيدمرنا كده وعايز مننا ايهالشخص: مشكلته مع عصام الجيار وكامل الجمال وتوفيق الشاذلىميرال: كده الليله كبرتالشخص: انا هقفل وأسيبك تشوفى حل للمشكله دى.ظلت تفكر ماذا ستفعل في هذه المشكله لن تسمح لأحد بأذية أخيها.في المساء ذهبو جميعا ألى فيلا الجيار لخطبة أسماءكانو فارحين بشده كانت سعادة مازن لاتوصف فهو لايحبها فقط بل يعشقهاوكانت اسماء جميله بهذا الفستان الذى صمم لها خصيصا بالفعل هى جميله حقاكامل: عصام طبعا إحنا متجمعين أنهارده علشان نطلب اسماء بنتك لمازن إبنىعصام: ده شرف لينا ياكاملكامل: نشوف راى العروسه رأيك أيه يابنتىاسماء: أسفه ياعمى أنا مش موافقهالجميع بصدمهمازن: أسماء بتقولى إيه.اسماء: مش موافقه أتجوزك وده أخر كلام عندى جواز مش هتجوزعصام: اتجننتى اكيد مش ده مازن إلى كنتى هتموتى وتتجوزيهاسماء: كنت بحبه وهو شال مناخيره عليا فكان لازم أردله الى عمله معايامازن بوجع: ياخسارة حبى ليكى ياله ياعمىوبالفعل رحلو جميعا وكان مازن يشعر بنار داخله هى أستغلته علشان ترد كرامتها هو للدرجه دى نزل من نفسه.
رواية وخضعت للحب الجزء الأول للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل العاشرجلست تفكر فيه منذ أن رأته وتحركت مشاعرها نحوه مره اخرى تفكر في أنه يريد الأنتقام لموتها وهاهى حيه ترزق تغير تمام سيطر عليه الشرحسام: بتفكرى في أيهروان: نفس الى بفكر فيه كل يومحسام: مش خلصنا من الموضوع ده فتحتيه تانى ليه الناس ديه مش سهلهروان: مش قادره أسامح نفسى ياحسام أن السبب في كل ده لسه عايز ينتقمحسام: انا عملتلك عملية تجميل علشان محدش يعرفك تقومى إنتى عايزه ترجعى تانى وشوفتيه فين.روان: عند ميرال لسه عايز ينتقم معنى كده أنه بيحبنى لسهحسام: انا مش هسمح لحد يإذيكى تانى ياروانروان: بس انا لسه بحب عمار ياحسامنفسى اروحله وأقوله انى عايشه وأكمل معاه بقيت حياةحسام: انا وافقت إننا ننزل مصر وأنقل شغلى هنا لأنك وعدتينى هتبعدىروان: لما شوفتوه مقدرتش ياحسام إفهمنىحسام بتحذير: لا ياروان لازم تبعدى مش عايز أخسرك وده اخر كلام.تركها ورحل وظلت هى تفكر في حبيبها الذى تركته منذ زمن طويل لم تكن تريد تركه ولكن أجبرت على فعل هذا ولكن عند رؤيته عادت الحياه لها مره أخرى.بعد رحيلهم جلست على الارض تبكى بوجع وإنهيار: هو كده مشى يابابا كده خلاص مش هيتجوزنى خلاص كده إنتهتعصام اسماء صعبت عليه بس هى احرجته قدام ناس سابها وطلعنزلت صفيه بمستواها: اسماء خلاص يابنتى كفايه عياطأسماء ببكاء: بحبه والله مش هعرف أعيش من غيره قوليله يرجع تانى أسفه مش هعمل كده بس يرجعواخذت تبكى في حضن صفيه بوجع هى من جعلته يرحلأتى عمار في هذا الوقت وجد شقيقته تجلس على الأرض وتبكى بحرقه.عمار بتساؤل: مالها أسماء ياطنطقصت عليه صفيه ماحدث جلس بجانب شقيقته وأخذها بين أحضانه: خلاص متوجعيش قلوبنا كلنا طب ليه رفضتيه طلاما بتحبيه كدهأسماء ببكاء: كان لازم أعمل كده بحبه مش هعرف أعيش من غيرهعمار: أروحله يرجعلك بس متعمليش في نفسك كدهأسماء: لا متروحش ليه أنا يومين وأنسىوقامت بالفعل وذهبت ألى غرفتها وهى تشعر بنار تأكلها من داخلهاوبعد ذلك ذهبت ألى الحمام وتوضئت وصلت ودعت ربها بالصبر.كان في غرفته يكسر كل شئ يقابلهمازن بزعيق: ليه ليه عملت فيا كده ليه عملت ليها إيه لكل ده أنا بكرها بكرهاليه كسرتنى كدهدخل عليه شادى الغرفهشادى وهو يحاول مسكه وتهدئته: إهدى يامازن هتموت نفسك أهدىمازن: بتزلنى ياشادى عملت كده علشان تنتقم مينى بتزلنى ياشادىشادى: مازن مش كده إهدى ليه بتعمل كده في نفسك متستهلش ياصاحبى زعلك ده.مازن: انا كنت بعيد عنها ليه قربت انا بكرهها بكرهها أنا لو شوفتها هموتها ياشادى هموتها بجدشادى: لازم تفكر تردلها القلم ده ياصاحبى وتكسرها زى ماكسرتكمازن بخيبة امل: خلاص ياصاحبى انا ماشى من البلد بكره هجهز وأسافر لندن هخلى ميرال تجهز الطياره الخاصه وأمشى من البلد ماليش نفس أقعد فيهاتركه شادى ورحل قابلته ميرالميرال: مازن عامل إيهشادى بحزن: هيكون عامل ايه موجوعميرال: بكره ينسى.شادى: فعلا هو قرر يسافر لندن بكرهميرال بثبات: كده تمام هنجهز كل حاجه ويسافرشادى: انا خايف عليهميرال: إحساس الرفض بيوجع ياشادىشعر شادى انا ميرال تقول هذا الكلام إليه لم يعلق عليه وتركها ورحلميرال دخلت اوضه مازن لقته مكسر كل حاجه فيهاميرال بصدمه: ليه كده يامازنمازن: ميرال انا قررت هسافر لندن بكرهميرال: تمام بكره كل حاجه هتبقى جاهزهمازن: وأنا جاهز.ميرال: نام في مكان تانى غير ده هتنام هنا إزاى نام في اوضه أدموتحدثت معه لفتره وبعد ذلك رحلت وتركتهفي الأسفل كانت تجلس في الحديقه تفكر في حال مازن وما حل به وانا حالها لايقل شئ عن حاله فشادى رفضها أيضاجلس بجانبها وهى شاردهشادى: بتفكر في ايه يابيسو.بيسان بتأثر ووجع: بفكر في مازن وإلى حصله إنتو ليه كده ليه بتعملو معانا كده ليه بتخلونا نكره اليوم إلى قلبنا حبكم فيه ليه بتحبو توجعونا ليه أسماء وجعت مازن مع إنه بيحبها ونظراته ليه كلها كانت حبليه إنتا رفضت حبى مع أنك عارف كويس أنى معرفش أعيش من غيرك ليه كلكم بتعملو معايا كده بابا وماما ولا كأنهم يعرفونا سابونا ومشيو حبو يعيشو لوحدهم ميرال وعمو عوضونى مكانهم ويوم مفكرة أحب قلبى مشفش غيرك.شادى بتأثر ووجع مضاعف: كل واحد في الدنيا ديه بياخد نصيبه وياريت قلبك ماكان حبنىبيسان بدموع: ياريته على الاقل مكنتش هبقى موجوعه كده ياريتهوتركته ورحلتظل هو يفكر فيها وفى دموعها التي لايتحملهاشادى لنفسه: ياه يابوسى لو تعرفى بحبك قد إيه مش هتقولى كده.مر الليل بكل أوجاعه.في الصباح أخذت ميرال رفيف وعائشه وذهبت إلى إحدى المخازنفلاش باكذهبت الفتيات إلى ميرالميرال: رفيف فيه أيه ومش دى البنت إلى كانت عامله معاكى مشكلهرفيف: عائشه واقعه في مشكله ولازم تساعديها ياميرال ده طلب مينى اناوافقت ميرال على مساعدتها وقصت عليها عائشه ماحدث وبالفعل امرت ميرال رجالها بجلب هذا الشخصباكميرال: هو ده ياعائشهعائشه: اه هو الكلب ده إلى عايز يدمرنى.ميرال: طبعا الرجاله قامو بالواجب معاك مش محتاجه اكملسامر بخوف وتعب: أسف والله ياهانم مكنتش أعرف انها تبعكميرال: وأديك عرفت هتعمل ايهسامر: مش هقرب منها وصورها هتتمسح كلهاميرال: الرجاله كسرو التليفون لو في صور في مكان تانى نصيحه مينى إمسحهم لأن انا مش هسكت وهزعل وزعلى وحش مش هتستحملهسامر: لو شوفتها في شارع همشى من الشارع التانى بس خليهم يسبونى ياهانم وكفايه ضرب.ميرال: هسيبك بس لو فكرت صدقنى هخليك تندم وهزعل وربنا مايوريك زعلىتركته ميرال ورحل مسرعا من أمامهمميرال: عائشه انا ساعدتك بس علشان خاطر رفيف طلبت مينى كدهعائشه: أنا اسفه بجد ياميرال كنت ماشيه ورا رودى بس خلاص أتعلمت وهبقى فرحانه لو رفيف وافقت تخلينى صاحبتهارفيف بحب: موافقه طبعا ياله نروح الجامعه أسماء وأميره هيولعو فيناميرال بتعجب: أسماء.رفيف: ميرال أنا ماليش دعوه باألى حصل أسماء صحبتى من زمان ومش هقدر أسيبها أسفهميرال: أنا كنت هطلب منك كده ألى بينك وبينها اكبر من إنك تنهيه بالشكل دهوطلبت من عائشه تركهم بمفردهم ليتحدثو في أمر هام.في الجامعهأميره: غلطانه ليه عملتى فيه كده إنتى بتحبيهاسماء بوجع: انا بس إلى كنت عامله حسابه حصل أكيد رفيف مش هتكلمنى تانى ياأميرهاميره: رفيف مش كده أنتو أصحاب من زمان وأكيد هتفهمكتحدثت التي إستمعت أليهم: مش تكون هيا فاهمه نفسها الأولأسماء: رفيف أفهمينىرفيف: أنا مش عارفه إنتى عملتى ليه كدهأكيد عندك أسباب للى عملتيهأسماء: بوجع لازم أبعد يارفيفأميره محاوله تغير مجرى الكلام: عائشه عملتو إيه.أسماء بتعجب: عائشه مينرفيف: شيرىأسماء: أنا الفتره دى متلغبطه مأخدتش بالى من وجودكعائشه: لا مفيش حاجه المهم أنك بخيرأسماء: كلكو سيبتو رودى ليه كدهعائشه: رودى بتإذى كل إلى حواليها عامله زى الشيطان بيسحبك واحده واحدهأسماء: كويس إنك فهمتيها قبل ماتضيعك ياعائشهعائشه: الحمدلله والفضل لربنا وبعده ميرال ساعدتنى كتيرأسماء: مش ناويه تسامحى صفيه.عائشه بنفى: لا عمرى ماهسامحها سابتنى في وقت انا محتاجاها فيه رمتنى ياأسماءأسماء: وليه متقوليش إن باباكى إلى اجبرها على كدهأميره: ماتفهمونا فيه إيه ياختى أنتى وهياأسماء: عائشه تبقى بنت صفيه مرات بابارفيف بصدمه: بجد مفاجأه وليه مبتكلميش مامتك ياعائشه مفيش بعد الأم إوعى تخسريهاعائشه: مش هقدر وياريت نقفل الموضوع دهرفيف: أسماء مازن مسافر لندن أنهاردهأسماء بوجوع وهلى وشك البكاء: بجد هو موجوع يارفيف.رفيف: موجوع بس ده كسر كل الحاجات ألى في اوضته أمبارحأسماء بلهفه: وهو حصله حاجه ردى يارفيفرفيف بخبث: هو المفروض يكون في المطار دلوقتىتركتهم أسماء ورحلت فورا دون التحدث أليهماميره: البت دى رايحه فينرفيف بخبث: تلاقيها رايحه تعيط في مكان ولا حاجهقامت اسماء بالإتصال بميرالميرال: أسماء فيه أيهاسماء: انا متفقتش على كده أنا مش هستحمل يبعد عنى ويسافر على الأقل كان جمبىميرال: والمطلوبأسماء: ميسافرش.ميرال: روحيله وقفيه لو تعرفىأسماء: انا وافقت بس علشان احميه مش يسيبنى ويمشىميرال: روحى وقفيه لو تعرفى المكانأسماء: ميرال هو مش هيوافق بس على االأقل أشوفوهوبالفعل ذهبت أسماء ألى المكانوصلت أسماء بعد وقت ألى هذا المكانوجدته على وشك الرحيلأسماء: مازن متسافرش ارجوك يامازنمازن: انتى بالذات تخرصى مسمعش صوتك أبعدى عنى بقا أنتى إيه مصره تجرحينى عايزه إيه عايزانى اموت.أسماء بنفى: لا يامازن بعد الشر عليك أنا مقدرش أعيش من غيرك يامازن إرجعلى أرجوكصدقى صعبتى عليه وهجوزك الواد ده اصلى بحبكم وميهونش عليا تتفرقو هكذا تحدثت ميرالأسماء بصدمه: ميرال ودكتور ادهم مين دولمازن: هتجوزك يامجنونهأسماء: نعمميرال: اصلك صعبتى عليا قولت اجوزك الواد ده وتسافرى معاه إيه رأيكأسماء: لا براحه كده مش فاهمه حاجه خالص.مازن: هو إنتى مفكره أنى صدقة الى عملتيه ده منا عارف يامجنونه بتحبينى قد ايهأسماء: متقولش مجنونه بسمازن بغمز: أحلى مجنونهميرال: أنا عرفت مازن كل حاجه بصراحه صعبتى عليااسماء: يعنى خلاص مازن مش هيسافر وهيفضل هناميرال: هيسافر بس هياخدك معاه والمؤذون اهوه عايزيه ايه كمانأسماء: لولولولولى بحبك ياميرال يالهوى همووت ياناس هتجوز إبن الجمال ياخلق ياهوه ألحقونىمازن: لا خلاص مش هتجوز دى مجنونه.اسماء: والله أغزكشادى: ماتخلصونا ياجماعه في جواز ولامفيشأسماء: سمعه حد بيقول مفيش جواز خليه يسكت ولا اموتهرفع شادى يديه لفوق: مش انا يامعلمىاسماء: بحسباتى المأذون وقام بكتب كتاب مازن وأسماءوأقلعت الطائره ورحلو إلى مدينه العشاق باريس لقضاء شهر العسلميرال: اخيرا كل حاجه تمت يالهوى صدق مازن اخويا صعبان عليا متجوز مجنونه.شادى بضحك: ههههههه يستاهل ياله تخلص القديم والجديد بس انا فرحان جدااا أنه اخيرا أتجوزميرال بمكر: عقبالكشادى: طب أستأذن انا بقا عندى شغل سلام ياأستاذ أدهم نردهالك في الأفراح ياربوتركهم ورحلأدهم: قلبك مش ناوى يحن عليا دنا غلبان واللهميرال بإستنكار: لا مش هيحن مقولتلك فكك من الحوارات انا مش بتاعت حب وجواز أنا ميرال الجمال زى مابيقولو هولاكوأدهم: بس بحبك.ميرال فرحت بشده لسماع هذه الكلمه فبالأخر هى فتاه تفرح لسماع هذا الكلام ولكنها اخفت هذه الفرحه داخلها: أدهم ابعد عنى بلاش اناأدهم بحب: بس محدش بتحكم في قلبه ياميرال وقلبى حبك إنتىتركته ميرال ورحلت فلو إنتظرت اكثر من ذلك سوف تفضحها اعينهاأدهم لنفسه: مش هتنازل عنك ياميرال ولازم حبك ألى بتداريه ده يخرج بره قلبك.