رواية وخضعت للحب الجزء الأول للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل العاشرجلست تفكر فيه منذ أن رأته وتحركت مشاعرها نحوه مره اخرى تفكر في أنه يريد الأنتقام لموتها وهاهى حيه ترزق تغير تمام سيطر عليه الشرحسام: بتفكرى في أيهروان: نفس الى بفكر فيه كل يومحسام: مش خلصنا من الموضوع ده فتحتيه تانى ليه الناس ديه مش سهلهروان: مش قادره أسامح نفسى ياحسام أن السبب في كل ده لسه عايز ينتقمحسام: انا عملتلك عملية تجميل علشان محدش يعرفك تقومى إنتى عايزه ترجعى تانى وشوفتيه فين.روان: عند ميرال لسه عايز ينتقم معنى كده أنه بيحبنى لسهحسام: انا مش هسمح لحد يإذيكى تانى ياروانروان: بس انا لسه بحب عمار ياحسامنفسى اروحله وأقوله انى عايشه وأكمل معاه بقيت حياةحسام: انا وافقت إننا ننزل مصر وأنقل شغلى هنا لأنك وعدتينى هتبعدىروان: لما شوفتوه مقدرتش ياحسام إفهمنىحسام بتحذير: لا ياروان لازم تبعدى مش عايز أخسرك وده اخر كلام.تركها ورحل وظلت هى تفكر في حبيبها الذى تركته منذ زمن طويل لم تكن تريد تركه ولكن أجبرت على فعل هذا ولكن عند رؤيته عادت الحياه لها مره أخرى.بعد رحيلهم جلست على الارض تبكى بوجع وإنهيار: هو كده مشى يابابا كده خلاص مش هيتجوزنى خلاص كده إنتهتعصام اسماء صعبت عليه بس هى احرجته قدام ناس سابها وطلعنزلت صفيه بمستواها: اسماء خلاص يابنتى كفايه عياطأسماء ببكاء: بحبه والله مش هعرف أعيش من غيره قوليله يرجع تانى أسفه مش هعمل كده بس يرجعواخذت تبكى في حضن صفيه بوجع هى من جعلته يرحلأتى عمار في هذا الوقت وجد شقيقته تجلس على الأرض وتبكى بحرقه.عمار بتساؤل: مالها أسماء ياطنطقصت عليه صفيه ماحدث جلس بجانب شقيقته وأخذها بين أحضانه: خلاص متوجعيش قلوبنا كلنا طب ليه رفضتيه طلاما بتحبيه كدهأسماء ببكاء: كان لازم أعمل كده بحبه مش هعرف أعيش من غيرهعمار: أروحله يرجعلك بس متعمليش في نفسك كدهأسماء: لا متروحش ليه أنا يومين وأنسىوقامت بالفعل وذهبت ألى غرفتها وهى تشعر بنار تأكلها من داخلهاوبعد ذلك ذهبت ألى الحمام وتوضئت وصلت ودعت ربها بالصبر.كان في غرفته يكسر كل شئ يقابلهمازن بزعيق: ليه ليه عملت فيا كده ليه عملت ليها إيه لكل ده أنا بكرها بكرهاليه كسرتنى كدهدخل عليه شادى الغرفهشادى وهو يحاول مسكه وتهدئته: إهدى يامازن هتموت نفسك أهدىمازن: بتزلنى ياشادى عملت كده علشان تنتقم مينى بتزلنى ياشادىشادى: مازن مش كده إهدى ليه بتعمل كده في نفسك متستهلش ياصاحبى زعلك ده.مازن: انا كنت بعيد عنها ليه قربت انا بكرهها بكرهها أنا لو شوفتها هموتها ياشادى هموتها بجدشادى: لازم تفكر تردلها القلم ده ياصاحبى وتكسرها زى ماكسرتكمازن بخيبة امل: خلاص ياصاحبى انا ماشى من البلد بكره هجهز وأسافر لندن هخلى ميرال تجهز الطياره الخاصه وأمشى من البلد ماليش نفس أقعد فيهاتركه شادى ورحل قابلته ميرالميرال: مازن عامل إيهشادى بحزن: هيكون عامل ايه موجوعميرال: بكره ينسى.شادى: فعلا هو قرر يسافر لندن بكرهميرال بثبات: كده تمام هنجهز كل حاجه ويسافرشادى: انا خايف عليهميرال: إحساس الرفض بيوجع ياشادىشعر شادى انا ميرال تقول هذا الكلام إليه لم يعلق عليه وتركها ورحلميرال دخلت اوضه مازن لقته مكسر كل حاجه فيهاميرال بصدمه: ليه كده يامازنمازن: ميرال انا قررت هسافر لندن بكرهميرال: تمام بكره كل حاجه هتبقى جاهزهمازن: وأنا جاهز.ميرال: نام في مكان تانى غير ده هتنام هنا إزاى نام في اوضه أدموتحدثت معه لفتره وبعد ذلك رحلت وتركتهفي الأسفل كانت تجلس في الحديقه تفكر في حال مازن وما حل به وانا حالها لايقل شئ عن حاله فشادى رفضها أيضاجلس بجانبها وهى شاردهشادى: بتفكر في ايه يابيسو.بيسان بتأثر ووجع: بفكر في مازن وإلى حصله إنتو ليه كده ليه بتعملو معانا كده ليه بتخلونا نكره اليوم إلى قلبنا حبكم فيه ليه بتحبو توجعونا ليه أسماء وجعت مازن مع إنه بيحبها ونظراته ليه كلها كانت حبليه إنتا رفضت حبى مع أنك عارف كويس أنى معرفش أعيش من غيرك ليه كلكم بتعملو معايا كده بابا وماما ولا كأنهم يعرفونا سابونا ومشيو حبو يعيشو لوحدهم ميرال وعمو عوضونى مكانهم ويوم مفكرة أحب قلبى مشفش غيرك.شادى بتأثر ووجع مضاعف: كل واحد في الدنيا ديه بياخد نصيبه وياريت قلبك ماكان حبنىبيسان بدموع: ياريته على الاقل مكنتش هبقى موجوعه كده ياريتهوتركته ورحلتظل هو يفكر فيها وفى دموعها التي لايتحملهاشادى لنفسه: ياه يابوسى لو تعرفى بحبك قد إيه مش هتقولى كده.مر الليل بكل أوجاعه.في الصباح أخذت ميرال رفيف وعائشه وذهبت إلى إحدى المخازنفلاش باكذهبت الفتيات إلى ميرالميرال: رفيف فيه أيه ومش دى البنت إلى كانت عامله معاكى مشكلهرفيف: عائشه واقعه في مشكله ولازم تساعديها ياميرال ده طلب مينى اناوافقت ميرال على مساعدتها وقصت عليها عائشه ماحدث وبالفعل امرت ميرال رجالها بجلب هذا الشخصباكميرال: هو ده ياعائشهعائشه: اه هو الكلب ده إلى عايز يدمرنى.ميرال: طبعا الرجاله قامو بالواجب معاك مش محتاجه اكملسامر بخوف وتعب: أسف والله ياهانم مكنتش أعرف انها تبعكميرال: وأديك عرفت هتعمل ايهسامر: مش هقرب منها وصورها هتتمسح كلهاميرال: الرجاله كسرو التليفون لو في صور في مكان تانى نصيحه مينى إمسحهم لأن انا مش هسكت وهزعل وزعلى وحش مش هتستحملهسامر: لو شوفتها في شارع همشى من الشارع التانى بس خليهم يسبونى ياهانم وكفايه ضرب.ميرال: هسيبك بس لو فكرت صدقنى هخليك تندم وهزعل وربنا مايوريك زعلىتركته ميرال ورحل مسرعا من أمامهمميرال: عائشه انا ساعدتك بس علشان خاطر رفيف طلبت مينى كدهعائشه: أنا اسفه بجد ياميرال كنت ماشيه ورا رودى بس خلاص أتعلمت وهبقى فرحانه لو رفيف وافقت تخلينى صاحبتهارفيف بحب: موافقه طبعا ياله نروح الجامعه أسماء وأميره هيولعو فيناميرال بتعجب: أسماء.رفيف: ميرال أنا ماليش دعوه باألى حصل أسماء صحبتى من زمان ومش هقدر أسيبها أسفهميرال: أنا كنت هطلب منك كده ألى بينك وبينها اكبر من إنك تنهيه بالشكل دهوطلبت من عائشه تركهم بمفردهم ليتحدثو في أمر هام.في الجامعهأميره: غلطانه ليه عملتى فيه كده إنتى بتحبيهاسماء بوجع: انا بس إلى كنت عامله حسابه حصل أكيد رفيف مش هتكلمنى تانى ياأميرهاميره: رفيف مش كده أنتو أصحاب من زمان وأكيد هتفهمكتحدثت التي إستمعت أليهم: مش تكون هيا فاهمه نفسها الأولأسماء: رفيف أفهمينىرفيف: أنا مش عارفه إنتى عملتى ليه كدهأكيد عندك أسباب للى عملتيهأسماء: بوجع لازم أبعد يارفيفأميره محاوله تغير مجرى الكلام: عائشه عملتو إيه.أسماء بتعجب: عائشه مينرفيف: شيرىأسماء: أنا الفتره دى متلغبطه مأخدتش بالى من وجودكعائشه: لا مفيش حاجه المهم أنك بخيرأسماء: كلكو سيبتو رودى ليه كدهعائشه: رودى بتإذى كل إلى حواليها عامله زى الشيطان بيسحبك واحده واحدهأسماء: كويس إنك فهمتيها قبل ماتضيعك ياعائشهعائشه: الحمدلله والفضل لربنا وبعده ميرال ساعدتنى كتيرأسماء: مش ناويه تسامحى صفيه.عائشه بنفى: لا عمرى ماهسامحها سابتنى في وقت انا محتاجاها فيه رمتنى ياأسماءأسماء: وليه متقوليش إن باباكى إلى اجبرها على كدهأميره: ماتفهمونا فيه إيه ياختى أنتى وهياأسماء: عائشه تبقى بنت صفيه مرات بابارفيف بصدمه: بجد مفاجأه وليه مبتكلميش مامتك ياعائشه مفيش بعد الأم إوعى تخسريهاعائشه: مش هقدر وياريت نقفل الموضوع دهرفيف: أسماء مازن مسافر لندن أنهاردهأسماء بوجوع وهلى وشك البكاء: بجد هو موجوع يارفيف.رفيف: موجوع بس ده كسر كل الحاجات ألى في اوضته أمبارحأسماء بلهفه: وهو حصله حاجه ردى يارفيفرفيف بخبث: هو المفروض يكون في المطار دلوقتىتركتهم أسماء ورحلت فورا دون التحدث أليهماميره: البت دى رايحه فينرفيف بخبث: تلاقيها رايحه تعيط في مكان ولا حاجهقامت اسماء بالإتصال بميرالميرال: أسماء فيه أيهاسماء: انا متفقتش على كده أنا مش هستحمل يبعد عنى ويسافر على الأقل كان جمبىميرال: والمطلوبأسماء: ميسافرش.ميرال: روحيله وقفيه لو تعرفىأسماء: انا وافقت بس علشان احميه مش يسيبنى ويمشىميرال: روحى وقفيه لو تعرفى المكانأسماء: ميرال هو مش هيوافق بس على االأقل أشوفوهوبالفعل ذهبت أسماء ألى المكانوصلت أسماء بعد وقت ألى هذا المكانوجدته على وشك الرحيلأسماء: مازن متسافرش ارجوك يامازنمازن: انتى بالذات تخرصى مسمعش صوتك أبعدى عنى بقا أنتى إيه مصره تجرحينى عايزه إيه عايزانى اموت.أسماء بنفى: لا يامازن بعد الشر عليك أنا مقدرش أعيش من غيرك يامازن إرجعلى أرجوكصدقى صعبتى عليه وهجوزك الواد ده اصلى بحبكم وميهونش عليا تتفرقو هكذا تحدثت ميرالأسماء بصدمه: ميرال ودكتور ادهم مين دولمازن: هتجوزك يامجنونهأسماء: نعمميرال: اصلك صعبتى عليا قولت اجوزك الواد ده وتسافرى معاه إيه رأيكأسماء: لا براحه كده مش فاهمه حاجه خالص.مازن: هو إنتى مفكره أنى صدقة الى عملتيه ده منا عارف يامجنونه بتحبينى قد ايهأسماء: متقولش مجنونه بسمازن بغمز: أحلى مجنونهميرال: أنا عرفت مازن كل حاجه بصراحه صعبتى عليااسماء: يعنى خلاص مازن مش هيسافر وهيفضل هناميرال: هيسافر بس هياخدك معاه والمؤذون اهوه عايزيه ايه كمانأسماء: لولولولولى بحبك ياميرال يالهوى همووت ياناس هتجوز إبن الجمال ياخلق ياهوه ألحقونىمازن: لا خلاص مش هتجوز دى مجنونه.اسماء: والله أغزكشادى: ماتخلصونا ياجماعه في جواز ولامفيشأسماء: سمعه حد بيقول مفيش جواز خليه يسكت ولا اموتهرفع شادى يديه لفوق: مش انا يامعلمىاسماء: بحسباتى المأذون وقام بكتب كتاب مازن وأسماءوأقلعت الطائره ورحلو إلى مدينه العشاق باريس لقضاء شهر العسلميرال: اخيرا كل حاجه تمت يالهوى صدق مازن اخويا صعبان عليا متجوز مجنونه.شادى بضحك: ههههههه يستاهل ياله تخلص القديم والجديد بس انا فرحان جدااا أنه اخيرا أتجوزميرال بمكر: عقبالكشادى: طب أستأذن انا بقا عندى شغل سلام ياأستاذ أدهم نردهالك في الأفراح ياربوتركهم ورحلأدهم: قلبك مش ناوى يحن عليا دنا غلبان واللهميرال بإستنكار: لا مش هيحن مقولتلك فكك من الحوارات انا مش بتاعت حب وجواز أنا ميرال الجمال زى مابيقولو هولاكوأدهم: بس بحبك.ميرال فرحت بشده لسماع هذه الكلمه فبالأخر هى فتاه تفرح لسماع هذا الكلام ولكنها اخفت هذه الفرحه داخلها: أدهم ابعد عنى بلاش اناأدهم بحب: بس محدش بتحكم في قلبه ياميرال وقلبى حبك إنتىتركته ميرال ورحلت فلو إنتظرت اكثر من ذلك سوف تفضحها اعينهاأدهم لنفسه: مش هتنازل عنك ياميرال ولازم حبك ألى بتداريه ده يخرج بره قلبك.