logo



أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .




اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد

الصفحة 3 من 13 < 1 2 3 4 5 6 7 8 13 > الأخيرة



look/images/icons/i1.gif رواية حبيب الروح
  17-04-2022 12:04 صباحاً   [13]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية حبيب الروح للكاتبة لولو الصياد الفصل الرابع عشرمريم: بس انا مش موافقهانصدم الجميع من ردها وقال اخوها بغضبالاخ: انتى اتهبلتى ولا ايه ازاى اتعدلىالعمه: اهدى يا ابنى كل شىء بالخناق الا الجواززوجه الاخ: انا مش عارفه رافضه على ايه اقرع ونزهىامير: مريم اكيد عندها سببكان كرم يتابع كلامهم ويعلم ان هناك شىء ما فتحدث بهدوءكرم: ممكن اقعد معاها لوحدنا شويهالاخ: اتفضلوا فى الصالونقام الاخ يتبعه كل من مريم وكرمودخلوا الى الصالون وترك الباب مفتوح.كرم بعد جلوسهم مقابل بعض وجدها تضم يدها الى حضنها وتجلس حزينه شاحبهكرم: مريم بصيلىرفعت مريم عيونها وكانت الدموع تملئها اراد ان يضمها الى صدره ولكن ليس الوقت ولا المكان المناسبكرم: مالكمريم بحزن: مفيشكرم: فى وفى سبب كبير مش انتى البنت اللى كانت يوم فرح شاهىمريم: كل حاجه بتتغير هتيجى عليا اناكرم: رفضانى ليهمريم: كده افضل مش عاوزه اتجوز خالصكرم: بس انا عاوز اتجوزك ومش هتنازل عن كده.مريم: بحزن: بس انا منفعشكرم: بتحبى حدمريم بسرعه ودون ادراك منهامريم: انا عمرى ما حبيت حد غيركلم تدرك ماذا قالت الا بعد ان رات ابتسامه كرم الواسعهمريم وقد اصبحت تريد ان تنشق الارض وتبتلعهاكرم: بصى بعد كلامك ده هنخرج وهقول انك موافقه واياك تقولى غير كده وخلى بالك سبب حزنك ده هعرفه وقريب جدا ماشىلا تعلم مريم لماذا شعرت بقوه داخليه من كلام كرم اعطاها بعض القوهفاشارت له بنعم.وبالفعل خرج كرم ومريم الى الخارج وتم اعلان موافقتها وتوالت المباركات عليهم وتم الاتفاق ان الزواج بعد مرور شهر فكرم كل شىء جاهز لديه بالفيلا لايريد سوها فقطوطبعا هذا جعل زوجه اخيها تفرح بقوه فالمنزل سيخلو لها ولن يدفع زوجها مليم واحد.على الجانب الاخركانت شاهى تجلس امام التلفاز تشاهد احدى البرامجحين سمعت صوت صلاحصلاح: شاهىالتفت له شاهى ونظرت له بتركيزشاهى: نعم يا صلاحصلاح: الخدم وصلوا وماما وملك زمانهم جايين على البيتشاهى: وماما كمان جايه ومعاها خالتى وشويه ضيوفصلاح: يشرفواولكن ما اثار دهشتها انها وجدت صلاح يقترب منها ويجلس الى جانبهاصلاح: عاوز اسالك عن حاجهشاهى: اتفضلصلاح: تحبى شهر العسل فينشاهى: وايه لزومه مفيش داعى له.صلاح وهو ينظر لها ويتحدث بجديهصلاح: جايز تكون حياتنا دلوقتى مش ماشيه زى اى زوجينلكن ده ميمنعش نعمل شهر عسل زى اى عرسان خصوصا اننا معملناش فرح فعلى الاقل نعمل شهر عسل غير كمان سبب تانىشاهى: ايه هوصلاح: علشان ب بعدين لما حياتنا تستقر ونكون زى اى زوجين وقتهاهيبقى نفسى ونفسك فى اننا كنا عملنا شهر عسل علشان كنا وريناها لولادنا واحفادنا وفضلت ذكرى معانا دايماشاهى بتعجب: تفكيرك غريب اول مره اشوف حد زيك.صلاح: علشان معرفتنيش كويسشاهى: ممكنصلاح: هقولك حاجهشاهى: قولصلاح: هنسافر انا وانتى باريس مدينه العشاق وننسى اى حاجه من حياتنا نروح كاننا لسه متعرفين على بعض ونشوف هنوصل لفينشاهى بتفكير: وبعدينصلاح: ولا قبلين ليكى حق الرفضشاهى: خلاص موافقه بس زى ما احناصلاح بجديه: مبقولش كلمه وارجع فيها ومش هلمسك الا لو انتى عاوزه زيى بالظبط.على الجانب الاخرفى احدى المطاعم جلس كل من مرام واميرمرام: ماليش دعوه انا عاوزه بوفيه اكل فى الفرح ازاى بيبسى وجاتوه بس انت بتهزرامير: كده انا هزنق نفسى يا مرام ومتنسيش انك مصممه على شهر عسل ولازم اكون موفر فلوس معانامرام: بعصبيه: ماليش دعوه دى ليله العمرامير: بس انتى عارفه ظروفىمرام: خد من امكامير: لا طبعامرام: ليه قولها بس انك عاوز مبلغ للجهاز مش لازم تقول الحقيقهامير: ده كدب وانا مبحبش اكدب.مرام: وهى تمسك بيده وتتحدث بكذب وحب كاذبمرام: يا حبيبى انا مش غاليه عندك يرضيك اكون زعلانه علشان خاطر مرام حبيبتك خد من مامتكامير وهو لا يستطيع ان يرفض لها طلب فهو يعشقها بقوهامير: حاضر يا مراممرام وهى تبتسم منتصره على موافقته وتتحدث بداخلهامرام: ده انا مرام ومفيش حاجه اعوزها الا اما تحصل.


look/images/icons/i1.gif رواية حبيب الروح
  17-04-2022 12:04 صباحاً   [14]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية حبيب الروح للكاتبة لولو الصياد الفصل الخامس عشررجع امير الى منزله وجد والدته تشاهد احدى البرنامج على التلفازوهى تحتسى كوب من الشاىوضع امير مفاتيجه على التربيزه امام والدته وجلس الى جانبهاعلى كنبه الصالونامير: مساء الخير يا ماماالام: مساء الخير يا حبيبى اعملك تاكلامير: لا ربنا يخليكى ليا انا كلت مع مرام برهالام بعتاب: يا ابنى كفايه اكل بره معدتك هتتعبك حرام كده الله اعلممعموله ازاىامير: يا ماما هو انا هروح اى مكان دى امكن نضيفه.الام: والنبى كل يوم اقرا على النت اخبار زى الزفت عن مطاعم مشهوره جدا واعلاناتها ماليه الدنيا اللى بيعمل فراخ ميته واللى اكل فى حاجات معفنه ولا البطاطس ولا الزيت اسكت اسكت هو فى زى اكل البيتعارفين بيتعمل ازاى وواثقين من نضافتهامير وهو يقبل يديهاامير: ابوس ايدك بلاش محاضره كل مرهالام: وهى تسحب يدها بغيظالام: عمرك ما هتتعلمامير: المهز انا كنت عاوزك فى حاجهالام بتركيز وجديه: خير يا حبيبى.امير: كنت عاوز ٣٠ الف جنيه سلف وهردهم ليكى اول ما اشتغل مع كرم ان شاء اللهالام: عنيا يا ابنى وترد ايه ماهى ليك فى الاخرامير وهو يقبل راسها ويدهاامير: ربنا ما يحرمنى منك يا ست الكلالام: ولا منك يا ابنى ويبعد عنك ولاد الحرامكانت الام بداخلها تدعى وهى تقصد مرام فهى لا ترتاح اليها نهائيا.على الجانب الاخرمر يومان على زواج صلاح وشاهى والحياه هادئهكانوا دائما مشغولين بالضيوف التى تاتى للمباركه على زواجهم.وكانت شاهى ترى احترام وتقدير صلاخ لها امام الجميع يعاملها كملكه متوجه وكانها يعشقها منذ سنين كانت تتابعه بكل شىء بدهشه لا تعلم هل ما زال هناك رجل مثل صلاح بالفعل رجل رغم علمه انها تزوجته من اجل هدف ما وتعشق غيره ويعاملها هكذا تشعر وكانها لاول مره تلتقى برجل على حق رجل يحترم المراه لا يخجل من فعل اى شىء من اجل سعادتها يحترمها بوجودها وعدمه يجعلها ملكه امام اهلها لا يحرجها نهائيا يجعل من يراها يتمنى ان يكون مكانها كانت ترى نظرات الحزن والحسد من بنات العائله والجيران على صلاح.ولكن فجاءه توقف عقلها عن التفكير وتذكرت انها منذ ان جاءت الى هنالم تفكر ب امير ولا مره واحده تفكر بشخص واحد فقط هو صلاح يومان وهى لا تتذكر امير الذى كان هو محور تفكيرها ٢٤ ساعه شعرت بتعجب غريب صلاح بيومين جعلها لا تفكر وتنسى حب سنوات طوالماذا به هذا الرجل جعلها هكذا تشعر وكانها تائهه ضائعه فى بحر لا تعلم اين هى نهايته.كانت شاهى تقوم بتجهيز حقائب السفر الى باريس حينخرج صلاح من الحمام وهو مبتسما لهاصلاح: شكلك فظيع وانتى تايهه كده قدام الدولابشاهى بغيظ: مش عارفه اخد ايه معاياصلاح بخبث: متاخديش حاجه ونفضل فى الفندق من غير هدومشاهى بغيظ: قليل الادب اووووووووووووووووووووووووىصلاح: انفجر ضاحكا وبقوه شديدهجعلت شاهى تنظر له استغرابا ظل يضحك ويضحكجتى ادمعت عيونه من شده الضحكوحين انتهىنظرت له شاهى بتعجب وسالته بدهشه.شاهى: ممكن افهم سبب الضحك ده كله ايهصلاح: بصراحه اصل اول مره حد يقولى انى قليل الادب كل الناس بتحلف باخلاقىشاهى: ميعرفوش الحقيقهاقترب منها صلاح ببطىء وهو ينظر بعيونها حتى وقف امامها لا يفصلهمعن بعض شيئا تختلط انفاسهمكانت شاهى محمره الوجه تشعر بارتجاف فى كل جسدها من اقترابه الشديد لهاصلاح: بهمس وهو ينظر لها بقوهصلاح: انا قليل الادبشاهى: بتوتر: لا.صلاح وهو يقترب منها حتى كاد يقبلها واغلقت شاهى عيونها بانتظار قبلتهولكن باخر لحظه تراجع صلاح عن تقبيلها وابتعد عنهافتحت شاهى عيونها وهى تشعر بخجل غريبصلاح بتوتر: انا هنزل اجيب ميهشاهى: وهى تعبث بالملابسشاهى: ماشىخرج صلاح بينما اخذت شاهى نفسها بقوهوتحدثت الى نفسهاشاهى: واخرتها يا صلاح.على الجانب الاخروقف كرم بانتظار نزول مريم واخيها للذهاب لشراء الذهب الخاص بشبكتهانزلت مريم وهى خجولاه وبشده كانت فرحه لذهابها لشراء شبكتها ولكن ما احزنها ذهاب تلك العقربه زوجه اخيها معاهاركب الاخ الى جانب كرم ومريم وزوجه اخيها بالخلفكانت مريم تجلس خلف كرم وجد كرم مريم تظهر فى المراه عدل المراه عليها ونظر لها بتركيز.كانت تنظر الى الخارج شارده حزينه لا يعلم ماذا اصابها ولكن يقسم ان يجعلها تعود كما كانت ولا يعلم لماذا لاحظ نظرات الاشمئزاز التى تنظر بها مريم الى زوجه اخيها بداخله احساس ان تلك المراه هى وراء حزن مريمواحساسه لا يخيب.


look/images/icons/i1.gif رواية حبيب الروح
  17-04-2022 12:05 صباحاً   [15]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية حبيب الروح للكاتبة لولو الصياد الفصل السادس عشروصل كل من كرم ومريم واخيها وزجته الى محل الماظ عالى جدالم تكن تحلم مريم ان تدخله نهائيانظر له اخوها باستغرابالاخ: هو احنا مش هنروح محل دهبكرم: لازوجه الاخ بحقد: انت هتجبلها الماظكرم وهو ينظر الى مريم الخجولهكرم: مريم هى الالماظ والماظ الدنيا كلها ما يجيش حاجه فيهاالاخ: ربنا يكرمك فعلا يا زين ما اخترت لاختىوبالفعل انتقى كرم طقم الماظ غالى جدا لانه لاحظ خجل مريم وانها.تحاول ان تختار ابسط شىء فقرر هو الطقم كان يرى السعاده بعيونهاولكن حين تتحدث زوجه اخيها او تقترب منها يرى الحزن يعود لهااخذهم كرم الى افخم المطاعم لتناول الغذاءوجلس بالقرب منهاكرم بهمس: مبسوطهمريم بخجل: الحمد للهكرم: مرات اخوكى سبب حزنك صحرفعت له مريم وجهها بسرعه وكان يبدو عليه ملامح التوتر والفزعمريم. عرفت ازاىكرم: يعنى هى شكر طلع فى محله ممكن اعرف عملت ايه ووعد هيكون كل كلامك سر.مريم بهمس وحزن: مش هينفعكرم: مريم انا خطيبك وكام يوم وابقى جوزك ولازم يكون بينا ثقهمريم: انا صعب اتكلمكرم بشك: خيانهمريم وهى تشير براسها دليل الموافقهكرم: عؤفتى ازاىمريم: سمعتها بتتكلم فى التليفون بعد ما رجعت من الفرح معاه ومن ساعتها مش عارفه اتصرفكرم وقد لاحظ ان اخوها وزوجته ينظرون اليهمكرم: اقفلى الكلام دلوقتى وبكره هجيلك بعد الشغلمريم. بس انا واخده اجازهكرم: اقطعيها وترجعى بكره مفهوممريم: حاضر.وكان الطعام وصل بتلك اللحظهكرم للجميع: اتفضلوا يا جماعه بالهنا والشفاعلى الجانب الاخركان صلاح وشاهى وصلوا الى باريس مدينه العشاق وهاهم فى الجناح الخاص لهم بالفندقشاهى بفرحه: اد ايه الجو جميل انا مش مصدقه انى هنا بجداقترب منها صلاح حتى وقف خلفها وهى تنظر من زجاج الفندقصلاح: طول ما انتى معايا مش هخلى نفسك فى حاجهالتفت شاهى وهى لا تعلم انها لا يفصلها عنه شىءلف صلاح يده حول خصرها.وجدها لا تنفر منه بل تنظر له بتركيز غريبدون شعور منهم اقترب صلاح من شفتيها وقبلها قبله رقيقه ناعمهابلغها بها عن اشتياقه لها كان اول قبله لها لم تكن الاولى له ولكن لا يشعر انه لمس امراه من قبل وكانها المره الاولى التى يقبل فيها امراه كم هى مختلفه وناعمه...ابتعد صلاح عنها وهى يتنفس بسرعهوضعت شاهى راسها على صدره وهى ترتجفضمها صلاح الى صدره وقالصلاح: واضحو باريس اثر علينا وبسرعهشاهى وهى تتحدث بجديه.شاهى: صلاح انا متلخبطه انت ملخبطنىصلاح بابتسمه وهو يقبل راسهاصلاح: ودهصلاح: وده حلو ولا وحششاهى وهى تفكر بتنهيده كبيرهشاهى: حاسه انه حلو بس خايفه وكمان مستغربه نفسى اوى انت غيرتنى فى وقت قصير حاسه كل حاجه جوايا متلخبطه وحتى لما فكر بتلخبطنى بلاقيك قدامى حتى فى عقلىصلاح بمشاكسه: ده انا رزل اوىشاهى بغيط وهى تقرصه برقه: بطل رزالهصلاح: انا حاسس ان الايام الجايه هنفضل فاكرنها طول عمرنا.شاهى: وهى تنظر بعيونه: تفتكرصلاح: ان شاء اللهشاهى: ياريت.

اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد
الصفحة 3 من 13 < 1 2 3 4 5 6 7 8 13 > الأخيرة




المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 1001 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 833 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 729 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 962 زهرة الصبار
رواية لمن يهوى القلب زهرة الصبار
33 625 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، حبيب ، الروح ،










الساعة الآن 04:53 PM