رواية حبيب الروح للكاتبة لولو الصياد الفصل الخامس والثلاثون
صلاح: اطلعي اندهيها ليا حالا هي ايه وكاله من غير بواب الخادمه بخوف: حاضر حينها وقفت شاهي بكل هدوء شاهي: انا هطلع اريح شويه عن اذنكم صلاح: متخرجيش من غيري انا رايح معاكي للدكتوره شاهي: حاضر وخرجت ومنها إلى غرفتها كانت تريد ان تشغل نفسها فاتصلت بمريم مرت اسابيع دون اي حديث بينهم هل فعلا صدق القول ان حين تتزوج الفتاه تنسي كل شيء حتى اعز اصدقائها شاهي: الو ازيك يا مريم.
مريم بفرحه: ساهي حبيبتي وحشاني عامله ايه شاهي: الحمد لله تمام انتي عامله ايه مريم: كويسه انتي معرفتيش شاهي باستغراب: عرفت ايه مريم: انا وكرم اتخطبنا شاهي: اه عرفت وانا في باريس مبروك مريم: الله يبارك فيكي شاهي: امال صواك ماله زعلانه مريم: مرات اخويا ماتت بالطفل في بطنها وانا اتكتب كتابي كنت هكلمك علشان دخلتي يوم الجمعه على الضيق كده شاهي بشهقه: انتي بتقولي إيه ماتت ازاي.
حكت لها مريم ما حدث معها في تلك الفتره وفعلت شاهي المثل مريم: انت غلطانه يا شاهي شاهي بحزن: انا غلطت في ايه يا مريم انا متحمله انه كل شويه يتهمني بالخيانه وبيعاملني على اني زوجه اب وكمان ضربني والاخر هيطلقني مريم وهي تفهم صديقتها جيدا مريم: شاهي انتي عنيده وكمان صلاح متسرع لازم تقعدوا سوا وتتكلموا انتم هتدمروا حياتكم على الفاضي بسبب تكبير راس وعناد غبي تصدقي بالله شاهي: لا اله إلا الله.
مريم: انتم الاتنين تستاهلوا ضرب الجزم شاهي: ماشي يا مريم ما انا عارفه انك مش هتنصريني مريم: انتي بتحبيه يا شاهي وهو كمان اديله فرصه يا حبيبتي واتكلمي معاه شاهي: هو مبيحبنيش مريم: غبيه امال غيرته دي ايه ده عشق مش حب صلاح بيحبك بجنون يا شاهي صدقيني ومستني منك كلمه تقوليله انك بتحبيه وان امير مجرد ذكري شاهي: تفتكري... مريم: اكيد واعملوا حسابكم فرحي يوم الجمعه لازم تحضروا شاهي: اكيد.
في الأسفل كان صلاح غاضب وبشده كان ينتظرها حتى يخرج ما به من غضب بها واخيرا دخلت وكان وحده فقد تبعت والدته شاهي وهربت هي الاخري إلى غرفتها ولكن كانت صدمه صلاح بمنظرها كانت حزينه بائسه ماذا حدث لها صلاح: بدهشه: مالك والدة ملك ببكاء: اتسرقت يا صلاح اضحك عليا واتاخدت فلوسي وكل حاجه معدش حيلتي حاجه ماليش مكان ابوس رجلك يا صلاح تخليني هنا كام يوم بس ووطت على قدمه تقبلها.
ولكن صلاح ابتعد وامسك بها ورفعها عن الارض صلاح: انا كنت ناوي اطردك لكن لانك ام بنتي انا هسيبك هنا كام يوم ومش هتخلي عنك لا انا راجل وعارف انك ام بنتي علشان كده هجبلك شقه تعيشي بيها وهديكي مليون جنيه تعيشي منه بس دي اخر مره هساعدك هي بفرحه: ربنا يخليك وخرج صلاح من الغرفه حينها مسحت تلك العقربه عيونها ورجعت لحقيقتها انت صدقت ان انا يضحك عليا لا يا حبيبي بضحك انا عرفت ان المدام حامل فلاش باك...
الام: وانتي عامله ايه وبابا ومراته ملك ببراءه: شاهي الام: اه ملك بفرحه: شاهي هتجيب نونو صغير الام: بصدمه: مين قالك ملك: بابا وتيته الام: طيب.
بااااااك والدة ملك كنت فاكر اني هسيب البت دي تخلف ده انا كل اللي بعمله ده علشان ملك تورثك لوحدها واكون انا الوصي عليها وبس وكل ده يكون ليا انا جيت يا صلاح وانت صدقت الخدعه كنت عارفه انك هتصدق وانا ممثله شاطره ومش همشي من هنا قبل ما المدام تجهض اللي في بطنها وبعدها اخلص منك بقي واخد كل شيء ليا وبس واكون انا صاحبه كل ده جه وقت الحساب يا شاهي ويا انا ياللي في بطنك.
رواية حبيب الروح للكاتبة لولو الصياد الفصل السادس والثلاثون
خرج صلاح من غرفه الصالون وهو على وجهه ابتسامه يعلم علم اليقين إنها تكذب فهو ليس بتلك السذاجه حتى بصدقها فهو يعلمها ودرسها طول فترة زواجهم بكل دقه والغريب انه اليوم بالبنك اخبروه انا حسابها زاد 200 الف جنيه فكيف حدث ما تقوله توجه صلاح إلى الخدم في المطبخ وطلبهم للاجتماع بهم بمكتبه جميعهم وبالفعل ماهي سوي نصف ساعه وكان الجميع امامه واغلق الباب صلاح بحديه وهو ينظر لهم لا حظ توترهم.
صلاح: مفيش داعي للتوتر احد الخدم: خير يا بيه هو حد مننا عمل حاجه. صلاح: لا بس عاوز من كل اللي ببشاغل في البيت جميع الخدم عينهم متنزلش عن ام ملك مهما حصل واي حاجه تحصل مهما كانت صغيره تبلغوني بيها فاهمين الجميع: فاهمين يا بيه صلاح: حاجه كمان: عاوز لو حاولت تضايق المدام باي طريقه او عملت حاجه اتبلغ بيها لو مش في البيت تتصلوا عليا لو هنا اتبلغ بيها فورا فاهمين آلجميع: حاضر صلاح: اتفضلوا.
خرج الجميع ورجع صلاح براسه إلى الخلف يفكر صلاح: انا مش عارف هي بتعمل كده ليه بس خليني ورا الكداب لحد باب الدار ويا خبر بفلوس بكره يبقي ببلاش وانتي اللي جيتي برجليكي يبقي تتحملي اللي هيحصلك لو فكرتي بس تعملي حاجه...
على الجانب الاخر... كانت ياسمين تجلس بالمنزل تذاكر حين طرق الباب والده امير: افتحي يا ياسمينه ياسمين: حاضر يا ماما توجهت ياسمين إلى باب وجدت أمامها سنيه شعرت بالفزع . ياسمين: طنط سنيه في ايه سنيه وهي تبكي بكاء كاذب وتمثل بطريقه خرافيه. سنيه: الحقيني يا ياسمين ابوكي يا بنتي تعبان اوي وقولت اجي تشوفيه قبل ما... ياسمين: بصراخ لا انا جايه ودخلت مسرعه إلى غرفتها.
بينما والده امير ادخلتها وهي تنظر لتلك المراه بريبه فقد كانت عيونهت تبحث وتنظر بكل ركن بالشقه الام: هو تعبان من امتي سنيه: ها امبارح الأم: بس انا سمعاكي بتقولي لياسمين من اول امبارح سنيه. وهي ترى ياسمين قادمه فقامت بسرعه وامسكت بيدها واتجهت إلى الخارج حتى لم تدع ياسمين تودع ام أمير كانت الام تغلي من الداخل وماهي سوي دقائق وظهر امير الام بلهفه: امير الحقني امير بسرعه وهو يفهم منها ما حدث.
امير بعصبيه: ازاي يا ماما تسمحي بكده انا لازم اروح ليها حالا الام: ابوس رجلك يا ابني ما تروح لوحدك امير بسرعه: متقلقيش انا عارف هعمل ايه الام بعد خروجه السريع: استر يا رب.
واخيرا وصلت سنيه وياسمين إلى العماره كانت سنيه تبتسم بشر فتلك الفتاه مرام هي امراه عقلها من ذهب وهي من اعطتها الفكره واعطتها عنوان امير والان جاءت ياسمين إلى هنا دون عوده كانوا يتجهون إلى المصعد حين وجدوا مرام تخرج منه مرام بابتسامه نصر مرام: اهلا ياسمين خير ايه اللي جابك هنا سنيه: ابوها تعبان يا ست مرام ياسمين: بشك: انتوا تعرفوا بعض منين سنيه بكدب: مش جيران ياسمين. اه ماشي يله بقي نطلع ودخلوا المصعد.
مرام بسخريه: مستعجله اوي متقلقيش اخوها مستنيكي فوق علشان يضيعك وارتاح منك بقي علشان مش عيله زيك تاخد مني حاجه انا عاوزها بس اوعدك لما ازهق منه واخد اللي عاوزه من فلوسه هسيبه ليكي تشبعي بيه...
رواية حبيب الروح للكاتبة لولو الصياد الفصل السابع والثلاثون
خرج امير من المنزل ونزل وجد امامه صديقه الذي يقطن بنفس العماره التي يعيش بها ويدعي احمد وهو ظابط شرطه امير: احمد وقعتلي من السما انا كنت لسه هكلمك احمد: ايه يا ابني مفيش ازيك في ايه امير وهو يمسك بيده ويسحبه خلفه ويركب سياره احمد احمد وهو يقود السياره احمد: يا ابني في ايه سحبني على فين كده انا بقالي 3ايام منمتش جريمه قتل امير بتوتر: قال ايه وزفت إيه اسمع وحكي له ما حدث.
احمد بتفكير: الست دي ناويه على حاجه امير: طيب يا اخويا طير بقي وانجز...
على الجانب الآخر صعدت ياسمين إلى الاعلى وتوجهت إلى غرفه والدها مباشره وجدته كما هو فخرجت إلى الصاله وجدت امامها سنيه وشقيقها وعلي وجههم ابتسامه شريره الاخ: مش قلتلك يا حلوه هتقعي في ايدي يعني هتقعي ياسمين وهي ترجع للخلف سريعا فقد ادركت نيتهم ودخلت إلى غرفه والدها سريعا واغلقت الباب بالمفتاح ظلت سنيه واخوها يضربون هلي الباب بقوه ختي تفتح وياسمين تبكي وتبكي وتصرخ حتى ينجدها أحد سنيه لاخوها.
سنيه: اكسر الباب يا وله وطلعلي البت دي الاخ: عنيا وبالفعل كان يرجع إلى الخلف ويصتدم بالباب بقوه شديده وياسمين تصرخ وتصرخ لعل احد ينجدها وتنظر إلى ولدها النائم وهو لايدري ما يحدث ياسمين ببكاء: الحقني يا بابا ابوس رجلك ومره واحده صرخت باسم امير بقوه شديده ياسمين: امييييييييير في تلك اللحظه كاناامير قد وصل إلى العماره وسمع صوت صراخها باسمه لم ينتظروا المصعد وانما صعدوا سلالم العماره بسرعه شديده.
بينما في الاعلي تمكن الاخ اخيرا من فتح الباب وظلت مرام تقاومه سنيه بغضب: خدها من هنا على اوضتها واعمل اللي انت عاوزه ياسمين: بصراخ وهي تقاومه... ياسمين: لالا ابوس رجلك وظلت تصرخ وتصرخ وتقاوم حتى ان بلوزتها قد تمزقت وهذا ما زاد من رغبه اخو سنيه حين راي جسدها العاري فقام بامساك يديها وحملها إلى غرفتها وهي تصرخ وتصرخ كاد يدخل بها غرفتها حينما فجاه تم كسر باب الشقه بفعل امير واحمد.
فتركها الاخ سريعا حينها جرت ياسمين بسرعه وارتمت في حضن امير الذي خلع جاكت بدلته وغطي جسدها به امير: اهدي انا معاكي خلاص ولكنها كانت بحاله انتهار كان احمد بذلك الوقت يكيل الضرب لاخو سنيه حتى نزف انفه سنيه: وهي تزيح احمد عن اخوها سنيه: سيبه انت مين وازاي تدخل هنا احمد وهو يمسك بشعرها بقوه احمد: انا ظابط يا روح امك ودي محاوله اغتصاب فاهمه الاخ: برعب من احمد: والله يا باشا ما ليا ذنب هي اللي قالتلي اعمل كده.
ولكن امير جعل ياسمين تقف بعيدا واقترب من الشاب وظل يضربه حتى اغم عليه بينما كانت سنيه ترتعش من الخوف سنيه: خلاص يا بيه انا والله عملت اللي اتقالي اعمله. امير: بغضب اتقالك تعمليه مين اللي قالك كده سنيه: خطيبتك احمد بعصبيه: خطيبه مين يا وليه انتي سنيه: مرام خطيبته جت هنا وادتني عشرين الف جنيه علشان نخلصها من ياسمين واجوزها لاخويا امير بصدمه: انتي بتقولي ايه سنيه: وااله يا بيه ده اللي حصل.
احمد وهو يلاحظ الصدمه على امير احمد: امير انت هتصرف ازاي هتعمل محضر بالواقعه ولا خلاص علشان خطيبتك وكده امير: انا ولكن ياسمين قاطعته وقالت ياسمين: مش هعمل حاجه انا عاوزه امشي من هنا بس احمد وهو يشير لها بالموافقه بينما امير يقغ مصدوم شارد الذهن هل هي تلك المراه التي اراد الاقتران بها لا مستحيل انها شيطانه وليست امراه كيف تجعل احدهم يفعل بفتاه صغيره هكذا ماذا فعلت لها احمد وهو يقترب من سنيه.
احمد: بصي يا روح امك اخر مره اشوفك بتقربي من البنت دي والا ورحمه ابويا هوديكي ورا الشمس فاهمه والمحروس اخوكي تلميه فاهمه سنيه بخوف: فاهمه يا بيه نزلوا إلى الاسغل وقام امير بتوصيل ياسمين إلى والدته وبعدها توجه إلى منزل مرام...
على الجانب الاخر في منزل صلاح كانت شاهي تجلس بالحديقه حين اتت اليها والدة ملك وجلست إلى جانبها والدة ملك: صباح الخير شاهي: صباح النور والدة ملك: مبروك الحمل معلش جت متاخره شاهي: الله يبارك فيكي ولا يهمك والدة ملك: طنط عاوزكي فوق في اوضتها شاهي وهي تقف وتتجه إلى داخل الفيلا تحت نظرات والدة ملك الشريره فلاش باااااك.
نزلت والدة ملك من غرفتها وسالت الخدم عن صلاح وشاهي اخبروها انه نائم. وشاهي بالحديقه فصعدت إلى غرفتها سريعا وواحضرت زيت للشعر وقامت برشه على السلالم الداخليه للفيلا حتى تنزلق من على السلم باااااك.
والدة ملك: يا عيني عليكي يا شاهي كنتي طيبه اوي بس اعمل ايه انتي اللي وقفتي قدامي.
‘على الجانب الآخر... في فيلا كرم... كان كرم متوتر للغايه منذ حديثه مع مريم لا يعلم هل ينتظر إلى ولاده الأطفال ويخبر مريم وحينها تكون زوجته وتكون ارتبطت به اكثر ام يخبرها الان ويترك لها الخيار ان تظل معه او تتركه لا يعلم ماذا يفعل وفي تلك اللحظة رن هاتفه وكانت مارلين كرم: الو مارلين ببكاء: كرم البيبي راح مات يا كرم.