logo




أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .






look/images/icons/i1.gif رواية لأني فتاة
  15-12-2021 12:20 صباحاً   [13]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الرابع عشر

دخلت الشرطة غرفة المدير بعد أن تلقت اتصال من المدير الذي استغل فرصة انشغال الجميع مع علاء وزوجته ليتصل على الشرطة بعد نصف ساعة كانت الشرطة تقتحم المكتب. توقف الجميع عن الحركة ليتكلم مسئول الشرطة بحدة ايه إلى بيحصل هنا بالضبط. مين المسئول عن كل ده..؟
تكلمت سيلين ببرود وهي لا تزال جالسة على الكرسي بهدوء: انا الى عملت كل حاجة تقدر تتكلم معايا انا..

الظابط بسخرية: عاوزة تقنعيني أنه انتي إلى ضربتيهم كلهم ده ايه الجدعنا دي ده
انا نفسي معملتهاش
لتكمل سيلين بنفس السخرية وهي تقول: معلش يا باشا بكرة تتعلم تضرب كويس بس لما تيجي تضرب اضرب ناس زي دول، اصل إلى انت شايفهم دول مش رجالة علشان كده قدرت عليهم كانت تتكلم وهي تشير عليهم.
الظابط بحدة: انتي بتتمسخري يا بت انتي..

سيلين بهدوء: عيب يا باشا هو احنا برضوا نقدر كل الحكاية أن دول غلطوا باخلاقنا نسيبهم ولا ناخد حقنا ولا لأنهم من الأغنية وماسكين البلد يبقى نخاف. لا يا باشا احنا مبنخفش غير من ربنا واذا كنت عاوز تسجيني علشان كدة ف اتفضل اسجني انا مش همنعك، ((اذكروا الله))..
الظابط بحدة: انتي هتصاحبيني يا بت انتي أشار إلى اتنين من العساكر و هو يقول
لهم جيبوها. تدخل امجد بسنت و هالة معا وهم يقولون انا إلى ضربتهم.

توقف الظباط ومن ضمنهم سيلين التي رفعت حاجبها بسخرية
ليقول امجد بحدة بس يا جزمة منك ليها تم التفت إلى الشرطي وهو يقول من فضلك
هيا ملهاش ذنب انا السبب انا الى ضربتهم، قاطعته سيلين وهي تقول للشرطي خلينا
نمشي بقا انا لسا ورايا حجات كتير تم التفتت لي امجد وهي تقول متقلقش كلها فترة
قصيرة وهروح متقلقش مش هطول لاني معملتش حاجة غلط ولو انعاد فيا الزمن كنت.

هضربهم تاني قالتها بشر لتتابع انت بس خد البنات و روحهم كاد أن يعترض لتنظر له
نظرة بمعنى انتهاء الكلام ليتنفس بعمق ويهز رأسه بالموافقة
صدح صوت هاتف الظابط المسئول ليرفعه ليجيب لاكن ما أن وضعه على أذنه ثواني
ليصرخ بالشرطيان اللذان كانا سوف يمسكان بسيلين ليتوقفا فورا
وبدء يتلعتم وهو يقول أيوة يا فندم لا لا متقلقش حاضر حاضر تمام محدش هيقربلها.

قالها وهو ينظر إلى سيلين بتوتر و التي تنظر له بدهشة واستغراب متقلقش يا فندم أنا حتصرف
تمام يا فندم مع السلامه يا فندم مع السلامه، اغلق الهاتف وهو يتنفس بعمق تم اتجه
الى سيلين التي زاد استغرابها بعد أن اعتذر لها الظابط اكتر من مرة وهو يقول: انا
اسف جدا حضرتك أنا بنفسي هعاقب إلى كان السبب في إزعاج حضرتك انا اسف
مكنتش اعرف مين حضرتك بتمنى تعذريني ونحنا اسفين مرة تانية بعد اذن حضرتك.

لازم امشي أشارت له بامائة وهي لا تزال مستغربة من هذا التغير فبتاكيد حصل
شيئ وخاصة بعد هذه المكالمة، أشار الشرطي لاثنان من العساكر ليقول بحدة
وهو يشير الى المدير و ايهاب الذي لا يزال على الأرض من الضرب جيبوهم و متنسوش
تجيبوا الاثنين إلى بره كمان يلا بسرعة اسرع العساكر بتنفيد ما طلبه تم انصرفوا تحت
اعتراض كل من المدير و ايهاب لتنظر سيلين الى امجد و بسنت و هالة اللذين لا يزالون.

تحت الصدمة لتقول سيلين بمرح: مش قلتلك مش هطول دانا لسة مخرجتش
بره الغرفة يا سلام عليا دانا قول وفعل قالتها بافتخار وغرور مصطنع ليضحك جميعهم
عليها وهي تضحك معهم، لتتكلم بعد أن هدئوا من الضحك وهي تقول: يلا بينا نروح
يبدو أن الجامعة معلقة اليوم معرفش ليه قالتها ببرائة وكأنها ليست هي من قامت بضربه
والسبب في حبسه امجد بضحك: هههه لا انتي بريئة خالص متعرفيش ليه ههههه ولا كانه.

انتي ودتيه فستين داهية، ((لا اله الا الله محمد رسول الله))
قالها وهم يتجهون إلى خارج الجامعة رمشت ببراءة وهي تقول له بذهول مصطنع
انا وحيات امك حببتي معرف حاجة اهو حلفت قالتها كأنها أنجزت شيئ عظيم
بحلفانها بأمه التي تكرهها لما تفعله بنجوى، ازدادت وتيرة ضحكه هو و بسنت و هالة
ليقول لها من بين ضحكه: هههههه لا بما انك حلفتي بامي يبقا صادقة هههههه.

لتقول له بخبث: بعدين تعالالي هنا ايه قصة حبيبتي و خطبتي ديه ليتوقفوا جميعا
عن الضحك لتشهق بسنت بقوة و يتحول وجهها للون الاحمر و يسعل امجد بتوتر ليقول
لها و انتي عرفتي منين.؟
لا و الله على العموم لما كلمتني هالة سمعت صوتك و انت بتقلهم ضخمت صوتها و هي
تقلده: انت ازاي تقول كدا على حببتي و خطبتي كده هههههه لا بجد راجل عجبتني
لتكمل بسخرية: ملقتش مكان احسن من كده تعترفلها يخيبك..

نظر امجد الى بسنت ليتحول نظرته من التوتر الى الخبث وهو يراها تكاد تختفي من
الخجل ليقول لها وعينيه متبثة على بسنت وابتسامة شقية نمت على فمه وهو واثق انها
ستنظر له ما أن يتكلم وبالطبع تحقق ما فكر به فهو ما أن تكلم أنه: اعمل ايه يعني كنت
ناوي اعترفلها اعتراف محصلش دانا بقالي فترة بخطط لاعترفلها بلي بقلبي ابتسم ليكمل
بس اعمل ايه كل إلى خططت له فشل قالها بامتعاظ. لتقول هالة وسيلين معا.

خلاص بقا يا روميو البت ولعت..
معرفش ليه الكل واقف ضدي و مش عاوزني اعترفلها قالها بحزن مصطنع لتقول له سيلين
هتوصلنا ولا ناخد (( اذكروا الله ))
تاكسي قالتها بخبث ليسرع امجد بفتح باب العربية الخلفي وهو يأمل أن تجلس هالة
وسيلين بالخلف وتجلس بسنت بجانبه، وهو يقول ليذيز فيرست وهو يقصد سيلين
كان ينظر إلى بسنت نظرة بمعني أن لا تركب بالخلف ففهمت سيلين نظرته كما فهمتها.

بسنت التي خجلت و انزلت رائسها. أمرت سيلين بسنت و هالة بالركوب بالخلف
وهي تقول له بابتسامة مستمتعة: لا ناصح بس أنا أنصح منك قالتها وهي تغمز له
تم فتحت الباب الامامي وجلست بالامام و كل من بسنت و هالة يكتمن ضحكهن
ركب امجد بامتعاض و هو يشتم حظه بخفوت..
و في الطريق كانت بسنت و هالة يستمعن الى تسجل الصوت لعلاء وهن يضحكن
كان امجد يسترق النظرات الى بسنت و هي تضحك ليبتسم بهيام و سيلين تبتسم.

باستمتاع عليه لتقول له بص قدامك يا عم الحبيب لنعمل حادثة قالتها بهمس و هي تبتسم بخبث
تنحنح امجد بحرج فيبدو أنها تراقبه احم منورة يا سيل، سيلين بنفس الابتسامة
منورة بيك..
انتبهت سيلين على هالة وهي تسألها: الا صحيح يا سيلين انتي جبتي رقم مراته منين
ابتسمت سيلين لتتذكر عندما اتصلت عليها هالة لتقص عليهم ما حدث.
Flash back?
بعد أن انتهت سيلين من مكالمة هالة خرجت بسرعة دون أن تنتبه إلى نداءات نجوى.

و والدتها نزلت بسرعة و أوقفت سيارة أجرة تم أعطاه العنوان لينطلق بسرعة و في
الطريق تذكرت أن والد نجوى رجل اعمال قد يساعدها لاكنها لن تقول له بنفسها بل
ستساعدها نجوى فاسرعت بالاتصال بنجوى لياتيها الرد سريعا نجوى بقلق: أيوة يا
سيلين قوليلي في ايه قلقتيني، سيلين بسرعة مش وقته هبقا قولك لما اروح المهم
تقدريتسأليلي باباكي يعرف حد اسمه علاء الاسيوطي، نجوى وهي تحاول التذكر لتكرر.

الاسم بعقلها لتصيح فجأة وهي تقول أيوة أيوة افتكرته ده اجئ لبابا اكتر من مرة بس ايه
عينه عاوزة القلع بس لما تكون مراته قاعدة بيكون مؤدب اوي هههه ده بيكون زي الخاتم
بصباعها سمعت بابا مرة بيقول أنه هيا إلى خلته غني وأنه كان يشتغل عندها سواق أصلهاف منها
هههه الصراحة بيستحق يخاف منها اصلها قادرة اوي دايما بتروح النادي تعرف مروة.

دي عدتها صحبتها انتي عارفة مروة بتختار الطبقات العليا على شان كده دايما بتلقيها
بالنادي المهم انتي عاوزه حاجة بتسالي ليه شردت سيلين قليلا لتقول لها سيلين بعد
تفكير: بت يا نونا انتي قولتيلي أن مراته تبقا صحبت مروة يبقا اكيد معاها رقمها
تقدري تجيبيلي رقمها من مروة صحيح..
نجوى بتأكيد: أيوة اقدر بس انا مش فاهمة حاجة خالص على العموم انا مش هسالك.

حاجة دلوقتي لتتابع بمرح بس انا بقولك اهو مش هروح قبل ما اعرف كل حاجة اه انتي
عارفة مستوى الفضول عالي اوي عندي ولازم اخد الدواء فبسرعة علشان تلحقيني
و الا الفضول هيقتلني هههههه، سيلين بضحك طب اقفلي يا ام الفضول انتي وبسرعة
جيبيلي الرقم انا عاوزاه دلوقتي حالا..
نجوى: تمام هتصل على مروة واجيب الرقم و هبعته مسج ليكي اوكي..
سيلين: بسرعة والنبي يا نجوى متتاخريش. عليا.

: تمام مش هتاخر اقفلي بقا الله خليني اتصل قالتها بمرح
سيلين بغضب مصطنع: امشي يا جزمة الحق عليا اني بعبرك. تم أقفلت الخط
بانتظار رسالة نجوى التي تحتوي على رقم زوجته علاء.
((تسريع للأحداث ))
كانت تجلس امام المدير وهي تغلي من نظرات علاء لتغير خطتها سريعا بتوعد
ارسلت لها نجوى رقم زوجة علاء في رسالة لتبتسم داخلها بتوعد
فعندما اراد علاء التحدث معها علمت بأن الكلام لم يعجبها لتشغل خاصية تسجيل.

الصوت بهاتفها تحسبا ولاكن بعد أن استمعت له لا تعرف كيف تمسكت بكل درة تعقل
لديها دون قتله لاكنها توعدت له لترى إذ ما قالته نجوى صحيح ام لا
فهيا كانت فقط ستتصل بها وتخبرها القصة لتصل إلى حل ولاكن بعد سماعه لكلامه
فقط ابتسمت له وجلست مكانها وهي حرفيا تغلي من الغضب ولاكن لتنتظر قليلا
لترى ماذا سيحصل فهي قد أرسلت تسجيل الصوت لزوجته فقط تحتاج الوقت وقد
حصلت عليه..
Back?.

انتهت سيلين من السرد وهي تقول الباقي انتوا عارفينه
امجد وهو يصفر و يقول اه يا بنت اللعيبة يا جامد انتا ليتابع وانا بقول ازاي عرفت
رقم طنط دلال اصل جوزها جاء الفيلا عندنا كم مرة وانا مشفتوش فعلشان كده انصدمت
لما شفتها اصلك متعرفيهاش ده إلى يقع تحت أيدها تفرمه ياما خدي اتفرم منها دي
كل لما تشفني في النادي لازم تمسك خدودي جامد كأنها يتلاعب عيل صغير علشان.

كدا كل ما روح النادي استخبه منها بس معرفش بتطلعلي منين تقولي عفريت قالها
بحسرة وهو يتحسس وجهه ليتابع بحمد ربنا أنها منتبهتش عليا و انا بالمكتب
انتبه لهم وهم يضحكون عليه ليقول بامتعاض أيوة اضحكوا منتوا متعرفوش ايديها تقيلة
قد ايه دي كأنها ماسكة مفتاح مواسير بايديها
سيلين بضحك: ههههههههه خلاص متزعلش وصلني انا و هالة وبعد كدة وصل بسنت.

لمعت عيناه بسعادة فهو سوف يتكلم معها على انفراد ولن يقاطعه أحد ليقول بفرح فريرة
ليسرع في الطريق ليوصلهم بسرعة تحت خجل بسنت..
وصل اسفل بناية سيلين لتنزل هالة تم سيلين وقفت سيلين أمام نافذة السائق لتقول
له وصلها بسرعة ها واهتم بيها كويس فاهم..
نظر امجد لبسنت بهيام وهو يقول دي في عنيا تم أعاد نظره لسيلين ليكمل متقلقيش
هوصلها بسلام وبسرعة، سمع صوت الباب الامامي يفتح تم يغلق. ظن أن بسنت.

جلست بالامام فسعد بداخله ليحاول أن يجعل سيلين تذهب بسرعة ليقول لها يلا
سلام بقا يا سيلين علشان الحق اوصل بسرعة، سيلين وهي تحاول كتم ضحكتها
لتقول له ماشي سلام وصلهم بسرعة، استغرب امجد من لفظها لكلمت وصلهم
حاول الاستفهام لتقول سيلين مودعة بسنت: سلام يا بيسو تم التفتت الى امجد
تم ابتسمت لتقول له سلام يا، جهاد امجد باستفهام وهو يقول بغباء جهاد مين بس.

يا سيلين انا امج. انتفض بعد سماع صوت جهاد التفت إلى جانبه ليشاهد جهاد يجلس
بملل. سيلين بضحك سلام بقا يا ميدو ههههه ليتذمر امجد وهو يقول حرام كده
والله حرام يوم ملوش لون ليكمل بهمس لا كمان عملني سواق ابوه اووف جهاد باستفزاز
بتقول حاجة يا ميدو، امجد بابتسامة صفرة ابدا منور يا حبيب ميدو
انطلق امجد تحت ضحكات سيلين وبسنت و هالة..
صعدت كل من سيلين و هالة الى البيت تم فتحت سيلين الباب لتفاجئ ب..


look/images/icons/i1.gif رواية لأني فتاة
  15-12-2021 12:22 صباحاً   [14]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الخامس عشر

دخلت سيلين هي و هالة البيت بعد توديع بسنت و امجد و الضحكة تملئ وجههم لاكنها اختفت بعدما تفاجئت بوجود عمتها و زوجة عمها لتعبس سيلين فورا فالكل يعلم مدى كره سيلين لاهل والدها ولاكن لا أحد يعلم السبب سوى أمها و نجوى بير أسرارها حاولت أمها أن تخفف من كره سيلين لهم بكل الطرق و لاكن لم تنجح، فكيف لها أن تنسى أنهن السبب في زواج والدهم و جعله يتركهم وهن مازلن صغار و حرمانهم من حنان الاب التي كن بحاجته و خاصة هالة، و كيف تنسى عمل أمها في البيوت لاجلهن، و كيف تنسى معاملتهم لامها، وكيف تنسى بكاء أمها كل يوم في الليل عليهن ومن الالم لن تنسى.

كانت تعود ادراجها للخارج حتى لا تلتقي بهم لتمسكها هالة و تدخلها وهي تكتم ضحكتها كما فعلت نجوى و هداية، ردت السلام تم اقتربت وقبلت رأس أمها وهي تقول مساء الفل يا ست الكل، هداية بحنان وهي تربط على خد سيلين: تسلمي يا قلبي انتي كويسة سيلين بهدوء: انا كويسة يا امي متقلقيش يا حببتي هي مشكلة صغيرة و اتحلت متشغليش بالك انتي قالتها و هي تعاود تقبيل رأسها، تم سلمت على نجوى لتقول و هي.

تتجه إلى غرفتها: معلش يا امي انا تعبانة عاوزة اروح اريح شوية قالتها وهي تتجاهل
وجود عمتها و زوجة عمها كانت في طريقها إلى غرفتها ليوقفها صوت عمتها المغتاظ
و هي تقول: ايه يا سيلين مش شيفانا ولا ايه على الأقل قولي ازيك يا عمتو، التفتت
سيلين و هي تبتسم ابتسامة صفرة و هي تقول اوه معلش اصل منتبهتش قالتها وهي تعاود.

الجلوس بجانب نجوى لتقول لعمتها وهي تقصد ابنها: ازيك يا ام سوسن، كانت نجوى تكتم ضحكتها هي و هالة لتقول عمتها بغيظ فهي دائما ما تلمح أن ابنها ليس برجل ولاكن
ماذا تفعل فولدها يريدها وهي لا ترفض له طلب فهو ولدها الوحيد، جرى ايه يا سيلين سوسن مين ديه انا معنديش بنات انا عندي ولد.

و اسمه سليم راجل ملو هدومه اسم الله عليه، سيلين بسخرية: اه معلش نسيت أنه راجل سامحيني يا ام سليم عمتها بابتسامة صفرة: لا عادي مش هزعل منك منتي بردو بمقام مرات ابني بما سيكون طبعا
أطلقت سيلين ضحكة ساخرة وهي تقول ليه شيفاني راجل لتقول عمتها بدون فهم: تقصدي ايه ليه بتقولي عن نفسك كدا ده انتي ست البنات سيلين بسخرية: لاه مهو لو خدت ابنك لازم يكون واحد فينا الراجل ههههه و في حالة ابنك.

هكون انا الراجل مش ابنك. عمتها بغضب: ليه أن شاءالله مالو ابني يا بت هداية هاا بت مش راجل انا ابني راجل و سيد
الرجالة كمان و مين انتي ل، قاطعتها سيلين بغضب اكبر و هي تقول: بس انتي تسكتي خالص مش عاوزة اسمع صوتك انا سكتلك كتير ومش هسكت تاني و بعدين مالها بت هداية بقى انتي بتعيريها أنها معندهاش.

ولاد لا معلش بس خليني اقلك حاجة الست الكبرة دي إلى قدامك اشتغلت في وقت كان المفروض جوزها إلى يشتغل مش هيا الست دي جوزها سابها و عندها بنتين الكبيرة عندها
اربع، خمس سنين هههه و الصغيرة مكملتش سنة ياه على الرجالة بجد هي دي الرجولة يسيب مراته تشتغل و تتعب و تصرف على بناتها وهي لسة متجوزة ملهاش ست سنين بدل ما يستتها تشتغل لا برا?وا على الرجولة هههه لا و لما تعبت الأم بنتها الى مكملتش.

ستة عشر سنة تشتغل بدالها على شان بس متشوفش أمها بتتعب لا وكما ن بتشتغل شغلنتين متنسيش دي صرفت على اخواتها وبيتها درستهم في احسن جامعة بتشتغل ليل نهار بس علشان متخلهمش يحتاجوا حاجة و خاصة الراجل إلى بتفتخري فيه. تم أطلقت ضحكة مستهزئة وهي تكمل أما بالنسبة لابنك فأحب اقلك ان ابنك مش راجل ولا راح يكون.

يعني بجد ابنك عمره قرب على التمانية وعشرين ولساتوا بياخد مصروف منك ههههه لا و مش بس كده هو لا عنده شغلة و لا مشغلة. هههه ده معهوش محصل دراسي غير. الابتدائية ده خلص الابتدائية بالعافية و بواسطة كمان غير كده التدخين و النسوان حاولت
أمها مقطعتها عن المتابعة وهي تقول: بس بقا يا سيلين يا بنتي.

سيلين برجاء: بس ايه يا امي ارجوكي خليني اكمل انا زهقت، و بيرجع كل يوم الفجر. سكران ههههه ايه اتفاجئتي اني اعرف كل ده تؤ تؤ متتفاجئيش
اصل إلى متعرفيهوش ان ابنك الحمار جالي مكان شغلي وهو سكران هههه وقال ايه عاوزني ههههه بس تصدقي كان يوم مسخرة طلعت فيه كل غلي بيه مقلكيش انبسط اوي اوي اد ايه و انا بضربه و سامعة صويت النسوان منه..
عمتها بصدمة: يعني لما جه متكسر كان انتي السبب..

سيلين بسخرية: ليه هو مقالكيش. نفت عمتها وهي تقول لا هو قالي أنه اتخانق مع
شلة رجالة وهما إلى عملوا فيه كده، سيلين بسخرية: لا بجد ههههه نصيحة مني رضعيه
كويس، عمتها بغيض: ايه إلى بتقوليه ده انا ابني شبعان رضاعة..
سيلين ما زالت على سخريتها: ابقي افطميه، عند هذا الحد و انفجرت نجوى و هالة.

من الضحك على وجه عمتها الذي سوف ينفجر من الغيض وقفت سيلين وهي تقول يلا مش هينفع اروح انام لاني مش هلحق انام و أصحى على اذان المغرب. تم التفتت الى أمها.

وهي تقول: بعد اذنك يا هدهد هنزل اجيب شوية حاجات من تحت اصلي اتخنقت من الجو هنا بقا خنقا عاوزة حاجة اجيبها معايا، هداية بهدوء: لا يا قلبي بس خلي بالك من نفسك تكلمت عمتها بغيظ: هو في بنات بتخرج دلوقتي ايه الجيل ده جيل اخر زمن سيلين باستفزاز و هي تقول: مش انا خارجة يبقا في يا ام سوسن اقصد يا ام سليم هههه
تم التفتت الى هالة و نجوى لتقول لهم: حد عاوز حاجة اجيبهالوا.

هالة بحماس: انا. انا. لتقول لها امها بعتاب بس يا هالة متتعبش اختك بالطلابات
لتقول لها يا ماما مش هطلب كتير و بعدين هيا إلى قالت تتحمل بقا قالتها بمكر. سيلين بحنان.

متقلقيش يا امي مفيش تعب ولا حاجة هو مين ليا علشان اتعب ليه تم أشارت ا سيلين لهالة بالتكلم. لتقول لها عاوزة شبس و ايس كريم فراولة و اندومي فراخ و شكليلي انواع شوكلاتات و النبي ينوبك فيا ثواب وبس كدا بس افتكر حاجة هقولك لتصرخ نجوى بطفوله و هي تقول: و انا و انا كمان عاوزة زيها و النبي و النبي سيلين بصدمة و هي تقول: كل ده حاجة اه يا جزمة منك ليها انا قولت حاجة تطلبوا السوبر ماركت كله لتتابع بسخرية و مش عاوزة منك ليها حاجة ساقعه. عصير. كولا لاني شايفة كله ناشف و هتعطشوا يا عيني مش كدة قالتها بسخرية نجوىى: تصدقي انتي صح تم التفتت تخاطب هالة و هي تقول بت يا هالة انتي عاوزة عصير و لا كولا. انا عاوزة ببسي و انتي، انا عاوزة عصير البرتقال ماشي تمام تم التفتت الى سيلين التي مازالت تفتح فمها لتقول لها: بصي يا سيلين انا.

اخترت ببسي و هالة عايزة عصير برتقال بس و النبي تعالي بسرعة سيلين و هي تلتقط فردة الحذاء و تلقيه على نجوى التي تفادتها و هي تصرخ و تهرب هي و هالة من سيلين التي التقطت فردة الحذاء الأخرى و هي تركض خلفهن وتقول بتقولي عاوزة ايه يا روح امك منك ليها تعالي هنا وحيات امي منا سكتالكم نجوى و هي تهرب و تضحك و تقول الحقينا يا هدهد و النبي بنتك عقلها طار كل ده علشان شوية حاجات ايه البخل ده، لتؤيدها هالة بذلك هداية وهي تضحك عليهم وهي تقول: لا مهو شويه الحاجات دول يطعموا عشر أشخاص شفتي يا امي دول داخلين على طمع اسمعي منك ليها هي حاجة وحدة لكل واحد و ده إلى عندي هاا. لتعترض كل من نجوى و هالة ليقلن معا، عااا ده ظلم احنا عاوزين حاجات كثير سيلين بعناد هو ده اللي عندي..

: على فكرة ده افترى و انتي مفترية ها، لتؤيدها هالة بكلامها
: لا و الله بقا انا مفترية طب تعالي هنا. انتي و هيا و أخذت تركض خلفهم تحت ضحكهم.

غير مبالين باللتين تشتعلان من الغيظ ليفهمن أنهن غير مرحب بهم لينسحبن بهدوء و الحقد يتزايد بهم وخاصة زوجة عمتها التي لم تتكلم كلمة طوال جلوسها فقط تستمع فهي قد نالت جزائها من طولت لسان سيلين من قبل كما الحال في كل مرة يأتين بها و لاكن يعاودن القدوم بحجة أن هذا البيت بيت أخيهم بعد أن انتهت الجميع من الضحك لتقول سيلين لنجوى: تعالي معايا يا جزمة علشان تحميلي معايا ولا هو طلبات و بس نجوى بترفع مصطنع: يلا امري لله هحمل معاكي يلا اهو اعمل معروف ليك.

سيلين. و هي تدفعها برفق من كتفها و تقول: يلا ياجزمة امشي قال معروف قال اش حال لو مكنتيش هتاخدي كل الحاجات دي يختي كنت قولتي ايه
: نجوى ببكاء مصطنع و هي تقول: اهئ اهئ. بتعايريني على كم حاجة اخص عليكي بجد انا مخاصماكي اها سيلين بضحك: هههههه خلاص متزعليش يا صغننة انا هجبلك إلى انتي عوزاه
نجوى بمزاح: لا لا انا زحلانة منت. : هههههه زحلانة و منت مرة وحدة هههههه لا كله الا زحلك خلاص بقا يا جزمة خلينا نروح.

: سيلين هو انتي بتقلبي كدة علطول مينفعش يا حببتي كده لازم دكتور ليك و انا ابتديت.

اخاف منك ومعيش فلوس اصرف عليكي الله قالتها بمزاح: اه يا كلبة كل ده على شان الفلوس بتبعيني يا جزمة انا ابدا اخص عليكي انا بس خايفة عليكي يا قلبي قالتها ببراءة مصطنعة هههههههه لا واضح البراءة في عنيكي: ايه ده بجد احم قصدي طول عمري كدة ههههه طب يلا يا أخرى صبري. تم التفتت الى مكان عمتها ولم اجدها لتقول بحزن مزيفة: ايه ده هما مشيوا دول مشربوش الشاي لسة لا اخص عليا انا نسيتهم خالص نجوى و هالة بضحك وهي تقول: هههههههه ده لو انك مكنتيش ماسحة بكرامتها هي وابنها البلاط كنت هتعملي ايه تاني ههههه.

سيلين ببراءة وهي تدعي النسيان: انا امتى دانا مشتقالها موت موت هي و ابنها سوسن.

قصدي سليم هههههههه لا يا راجل بجد هههههه ههههههه يلا اهي طلع عندها شوية دم و روحت هيا الجزمة إلى معاها: ههههه أما دي هيا إلى ضحكتني دي مستجرئتش تتكلم كلمة يا عيني ههه: أما أنا كان نفسي تتكلم كنت عملت فيها العجب بس يا خسارة نفدت منها قالتها بحزن مزيف ههههههههه لا يا شيخة بس بقا خلينا نروح ونرجع بسرعة التفتت سيلين الى هالة وهي تقول: بت يا لولو جهزي فلم جامد نقعد عليه واعملي فشار.

لبين ما نرجع بسرعة ذهبت هالة لعمل ما طلبته سيلين و بينما ذهبت سيلين و نجوى الى السوبر ماركت لشراء
الاشياء غافلين عن الذي يتبعهم ويقوم بتصويرهم خفية..


look/images/icons/i1.gif رواية لأني فتاة
  15-12-2021 12:22 صباحاً   [15]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل السادس عشر

ذهبت سيلين و نجوى الى السوبر ماركت لتحضر ما طلبنه منها بينما هالة ذهبت لاختيار احدث افلام الرعب فهي النوع المفضل لهم و لاكن قبل كل شيئ اخذت باقة الزهور التي لم تنتبه لها سيلين ووضعتها في أحد المزهريات تم سقتها بالماء.

لتحافظ عليها تم اخدت الهدية و وضعتها في غرفتها ثم امسكت المكتوب الذي لم تفتحه بعد ليس قبل أن تخبر سيلين بالأمر و وضعته تحت ملابسها وهي تخطط لتخبر سيلين بأمر العاشق المجهول، كانت أمها ذهبت الى النوم فالدواء الذي تتناوله يجعلها تشعر.

بالنعاس، عادت هالة الى جهاز التحكم لتبحث عن فلم رعب رائع ليصفى اختيارها على فلم الرعب رائع اسمه انابيلا لتجهزه تم وضعت الوسائد على الأرض تم ذهبت لتحضير الفشار. ((سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم )) و في أثناء تحضيرها الفشار اتصلت على بسنت لتطمئن عليها أن وصلت ام لا. انتظرت قليلا ليصلها صوت بسنت وهي تصرخ هااااالة قوليلي حصل ايه قولتي لسيلين و لا لا قولي يلا بسرعة و بعدين هتتكلم مع بابا في موضوعي انا و أمجد ها ها قولي يلا يا جزمة.

هالة بصرخ: باااااس ايه مسورة و انفتحت يا جزمة الناس يا كلبة ها الناس لما حد يتصل.

عليها تقول ازيك عامل ايه انت كويس. مش تصرخ وتشتم والكلام ده يا جزمة يا صرصور المجاري لتقول بسنت بتبرير: اعمل ايه يعني منا افتكرتك هتكلميني اول ما روح وتقوليلي ايه إلى حصل و كمان انتي اتاخرتي اوي فقلت يمكن سيلين مسكت فيكي الله لتكمل بسخرية و بعدين تعالي هنا يا جزمة انا شتمت ربع شتمك ليا دانتي إلى مسورة مش انا. يلا قوليلي اتاخرتي ليه عليا هالة بضحك و هي تقول: هههههه اعمل ايه يعني منتي بتخليني اغلط فيكي وبطلعيني من طوعي الله اصبري عليا علشان مغلطش فيك بصي يا ستي اول ما رجعنا على البيت لقينا عمتو ومرات عمو عندنا و، اخبرتها كل شيئ عما حدث مع سيلين و عمتها من ((اذكروا الله)) مشدات و حوارات، بعد أن انتهت من سرد ما حدث و هي تقول بس يا ستي هو ده إلى حصل و مخلنيش اكلمك انتظرت سماع رد سيلين و لاكنها لم تسمع سوى صوت ضحكتها لتقول لها رحتي فين يا بسنت انتي معايا ولا ايه لتتكلم بسنت بعد أن سيطرت.

على ضحكها و هي تقول هههههه و الله البت سيلين دي اجدع وحدة شفتها بصراحة عمتو دي انا مبطقهاش ياما كان نفسي ترقعها قلمين يطيرولها عقلها هالة و هي تشاركها الضحك: هههههه تصدقي هي محتجاه قال ايه بتقول لسيلين لتقلد صوتها منا مش هزعل منك منتي مرات ابني بما هيكون يعني ههههههه لو شفتي وش سيلين قلب ازاي دي كانت هترتكب فيها جريمة هههههه ازداد ضحك بسنت وهي تقول: يا ريت تعملها وانا هحمل بدالها القضية هههههه: ههههههههه و إلى يضحك اكتر مرات عمي محمود دي بقا و لا كأنها كانت موجودة دي يا بنتي طول و عمتي و سيلين قعدين بيتخانقوا و هي و لا كأنها قاعدة ههه تقولي كنبة ملهاش لازمة بسنت بضحك: معاها حق اصل انا نفسي بخاف من سيلين و خاصة وقت غضبها تم قالت بجدية، بس معرفش ليه بحسها حية من تحت تبن و بتخطط لحاجة هيا و امي. اصلها بتيجي عند ماما كتير و بتقعد يحكوا مع بعض و لما يشفوني يسكتوا على طول، المهم سيبك منهم و قوليلي هتعملي ايه و هتقولي لسيلين امتى هالة بحيرة: مش عارفة و الله انا من ساعة ما رجعنا من برا و انا مش عارفة اتكلم معاها و معتقدش هتكلم معاها النهارده لأنه باين أن نجوى هتنام عندنا ومظنش سيلين هتسمح لها تروح في وقت متأخر يعني، : بس يا هالة انتي لازم تقوليلها في اقرب فرصه قبل ما اعرف بنفسها وانتي عارفة زعلها وحش اد ايه فاتصرفي و قولها بسرعة اه احم و متنسيش تقوليها على موضوعي و النبي تمام تنهدت هالة بحيرة و هي تقول: تمام هحاول اقولها متقلقيش تم قالت بسخرية مدلوقة اوي حضرتك ايه ده متنشفي شوية يا جزمة بسنت بهيام وهي تقول: هيه اعمل ايه يعني بحبه اوي اوي دانا مصدقت نطق ابن الايه دانا كنت شويه و هبوسوا من حلاوة امه لما شفته النهاردة و هو بيتخانقوا مع الجزمة.

ايهاب ده طلع هيييح هالة بسخرية: تصدقي انا غيرتي رائي و مش هخليكي تتجوزي اخويا بعد الهييح دي بسنت بصراخ: و ربنا اولع فيك و فيه و فنفسي اه دانا ما صدقت نطق فاضل خطوة بقا و نخلص و هيا الجواز، تم ضحكت بشر هه هه هه.

هالة: الله يخرب بيتك عاوزة تدبسي الواد يا جزمة قديمة. بسنت بتقة: احلى تدبيسة و حياتك هالة بسخرية: عفوا مين معايا بسنت بغباء: انا بسنت يا هالة ايه مالك نسيتي بتكلمي مين لتتابع هالة نفس السخرية: لا ياختي امال راح فين الخجل إلى بيبقى قدام امجد و لا هو
دور علشان توقعي الواد يا عيني بسنت: ههههههههه مش انثى و لازم أتقن الدور و أوقع الواد هالة: انثى و حيات خالتك.

بسنت: هههههه امشي يا جزمة بكرة نشوف هتعملي ايه لما يجي حبيب القلب. على سيرته متنسيش تقوليلي على كل حاجة من طقطق لسلام عليكم هالة بسخرية: هو انا بعرف اخبي حاجة عليكي يا جزمة بسنت: غوري هيا اخوية و صحوبية زبالة هالة بخبث: و النسايب بسنت بهيام: هو في بعد النسايب و لاا جمال النسايب و لاا شكل النسايب و لاا حلوة النسايب.

و لا عيون النسايب و لاا جسم النسايب ع، كانت سوف تكمل لتقاطعها هالة هالة بصراخ: باااس باس وي ايه الله يخرب بيت امك انتي دماغك راحت فين ده مبقاش حاجة توصفيها الله اهمدي بقا بسنت بغباء: هو انا كنت هقول حاجة كنت هقول عسل يخرب بيت امه الله هو انتي دماغك راحت فين. صمتت قليلا لتشهق و هي تقول اه يا جزمة انا بقا دماغي راحت فين اسئلي نفسك يا ام دماغ شمال.

هالة بضحك: هههههه امشي يا زبالة. عاوزة حاجة: لا يا قلبي بس و النبي و النبي يا اوختشي متنسيش موضوعي انا و الواد الغلبان هالة بضحك: ماشي يا يختي على أساس صحوبية و اخوية زبالة بسنت: ههههه مين قال كده ده مبيفهمش و ما شفكيش علشان يقول كدة هالة: ههههههههه أيوة كدة اتعدلي مكان من الاول يلا سلام يا مدلوقة بسنت: هههههه و افتخر ههه يلا سلام يا بنت حمايا هههه أغلقت هالة مع بسنت و هي تضحك على جنون اختها تم تابعت إعداد ما كانت تفعله الى حين عودة سيلين التي تأخرت..

في مكان آخر في غرفة كاتي شقيقة بسنت تجلس بخوف خوفا من أن يسمعها أحد و هي تتصل بحبيبها..
كاتي بصوت منخفض حتى لا يسمعها أحد: الو. المجهول: الو أيوة يا حبيبتي انتي كويسة مبترديش ليه على اتصالاتي انا زعلت منك
على فكرة قالها بحزن مزيف، كاتي بسرعة لتبرر له: لا يا حبيبي متزعلش انا اسفة بس كان ماما و بابا جنبي علشان
كدة معرفتش ارد متزعلش مني يا حبيبي.

ليقول بكدب: خلاص يا حبيبي مبقيتش زعلان منك، ليتابع خلاص يا بت بكرة تبقي خطبتي و مراتي و محدش هيقدر يقول كلمة. كاتي بتمني: ياااه يا حبيبي دانا مستنية اليوم إلى ابقا فيه مراتك بجد و اتكلم معاك.

براحتي و من غير خوف أن حد يشوفني أو يمسكني المجهول: منتي مراتي يا حبيبتي و لا نسيتي يا قلبي كاتي و هي تحرك فمها للجهتين لتقول بسخرية: عرفي يا خويا و انا لا يمكن اسمحلك تقرب مني ابدا الا لما نتجوز بجد و كل الناس تعرف اني مراتك المجهول ببرود: ماشي يا حببتي عاوزة حاجة كاتي بحب: لا يا قلبي سلامتك مع السلامه اغلق المجهول الهاتف مع كاتي و هو يقول بغل بسيطة كلها شوية و هتيجيلي بنفسك و سعتها هتشوفي هعمل فيكي ايه قال اتجوزها قال ههههه أما بت غبية متعرفش اني هاخد منك إلى عاوزا و ارميكي لرجالتي تستمتع بيكي و بكدة هكون انتقمت منك و من اختك سيلين ههه ليقول باسف مصطنع اعمل ايه حظك اليوم وقعك بطريقي كنت راح أوقع اختك بسنت أو هالة بس لقيت أن انتي اسهل فريسة هههههه وطلع ظني صح بمجرد كلمتين حلوين وقعت لي و عن طريقك هنتقم من سيلين صحيح انك بتكرهيها بس هيا لا يمكن تسيب حد و متزعلش على شأنه تم ضحك بحقد.

عودة إلى سيلين، كانت سيلين و نجوى يمشين بهدوء طوال الطريق لتقاطع نجوى الصمت و هي تقول.

: ايه مالك ساكتة ليه كدة. قوليلي حصل ايه معاكي، انا حاسة انك عاوزة تقول حاجة مش كدة نظرت لها سيلين بحب فهي الوحيدة التي تفهمها لتقول لها بعد أن تنهدت بحرارة. : متقلقيش يا قلبي انا كويسة بس كل الحكاية أنه انا تعبت من اليوم جدا كان كله مشاكل و نكد بس كدة. نجوى بهدوء: هصدقك المهم يلا قوليلي حصل ايه معاكي النهاردة يلا بسرعة و من دون ما تحبي عليا حاجة لأنه ساعتها انتي عارفة جنوني يا بت انا عقلي تراللي ها انطقي يلا ضحكت سيلين على صديقتها و اختها لتقول لها ما حدث معها اليوم من اول ما كانت سوف تصدم بعربية تم المطعم تم اخيها تم مقابلة أسر و كيف ضرب اخيها و ما قاله من كلام غريب بالنسبة لها، تم ذهابها الى الجامعة و ما فعلته بالمدير و علاء و ابنه.

ايهاب، و ما أن انتهت من سرد ما حدا معها حتى وجدت نجوى على الأرض من الضحك.

لتقول لها سيلين بغيض: تصدقي انا غبية اني قولتك حاجة. و كانت سوف تذهب لتوقفها نجوى و هي تحاول كتمان ضحكها لتقول لها بعد أن هدئت ضحكها: استني بس يا مجنونة هههه انا بضحك على العملتيه في الراجل هو و المدير بس ايه طلعتي جامد بجد يا بنت الايه سيلين بعد أن هدئت لتقول لها بضحك و براءة: اعمله ايه يعني انا كنت عاوزة اتكلم معاه بهدوء بس هو طلع قليل الأدب وعينه عاوزة القلع و لو كان بايدي كنت كملت عليه نجوى بضحك: يا مفترية كل ده و لسة مشفتيش غليلك أما انتي مفترية صحيح لتتابع بخبث بس الراجل إلى اسمه أسر ده واقع على وجه وقعة أنما ايه ههههههههه سيلين و هي تدفعها و تقول امشي يا جزمة قال واقع قال ده لو في أيده كان قتلني نجوى بسخرية: بكرة تشوف يا جميل أن كلامي صح و هتقعي على بوزك انتي كمان أن ما كنتيش وقعتي اصلا تم هربت من أمامها و هي تضحك لان سيلين انحنت لتنزع حذائهالتلقيه عليها و تشتمها لأكنه لم يأتي بها لتعاود التقاطه وهي تتمتم قال.

واقعة قال أنا واقعة تم شردت قليلا بما حصل معها لتستفيق بسرعة وهي تهز راسها لتطرد الأفكار لتقول لنفسها ايه إلى بفكر فيه ده لا يمكن يحصل ابدا لتقول بصوت مرتفع.

قليلا لتسمعها نجوى: استني يا بت انا مش هضربك خلاص نجوى بضحك: لا لا انتي بتكذبي عليا و هتضربيني توقفت على صوت رسالة من هاتفها وفي نفس الوقت أتت رسالة لسيلين لينظرن الى بعض باستغراب فمن يرسل لهن رساله لتنظر كل واحدة إلى الهاتف لتقرء محتواها لتتسع عيناهن معا من الدهشة من محتواها.

فالرسالة كانت لا تحمل اسم المرسل فقط اول احرف من اسميهم ليلتفتن حول نفسهم لمحاولة روئية أحد ولاكن لم تجدن أحد ليعاودن النظر إلى بعض تم، وو، استوب?.

اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد
الصفحة 3 من 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >




المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 2072 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 1523 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 1549 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 1396 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 2613 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، لأني ، فتاة ،











الساعة الآن 06:14 PM