logo



أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .





06-12-2021 04:46 مساءً
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10

t21951_5723
اهل العريس كلهم موجودين والعروسه فرحتها مش سايعاها واخواتها البنات بيباركولها وبيهنوها ان عريسها تحت بيقري فتحتها مع باباها

الحكايه حكايه 6 بنات منتقبات حلوات آيات في الجمال، الكبيره ساره خريجه طب بيطري متجوزه ومعاها ولدين
بعدها سميه ودي اللي قرايه فاتحتها شغاله اتخرجت من حاسبات ومعلومات
بعدها بطله قصتنا حبيبه هتدخل اخر سنه صيدله
بعدها ساميه في اولي هندسه بعدها امل في ثانوي وبعدها اخر العنقود سهيله ودي في ابتدائي لسه
ابوهم عم سعيد امام مسجد ومحترم ومعروف في منطقته وبناته محترمات الكل بيتمني يناسبه
وبطل قصتنا ايمن عنده 29 سنه متدين عايش هو وامه مع بعض ومعندوش اخوات ومتدين جدا

عم سعيد عازم اخواته واخوات مراته علشان قرايه فاتحه بنته سميه والكل موجود مبسوط
فجأه سرينات البوليس تسكت الكل والكل بيسأل في ايه؟ ودول جايين ليه ولمين في المنطقه ياتري؟
يتفاجئ اهل الحته واهل الفرح ان البوليس دول داخلين بيتهم ويدخل ظابط جاد جدا ويسأل بصوت يهز الابدان
الظابط: مين فيكم سعيد محمد احمد عبد الصمد؟
يجي عم سعيد ويرد: انا يا ابني خير في ايه؟
بناته واهل بيته وقفوا فوق يتابعوا اللي بيحصل
الظابط: اتفضل معايا حضرتك
عم سعيد: اتفضل فين وليه؟ خير يا ابني؟
الظابط: هتتفضل معايا على مديريه الامن لان سيادتك مقبوض عليك فاتفضل وبلاش تضييع وقت...
فصول رواية حب مشروع
رواية حب مشروع للكاتبة الشيماء محمد الفصل الأول

الظابط: هتتفضل معايا على مديريه الامن لان سيادتك مقبوض عليك فاتفضل وبلاش تضييع وقت.

شوشره والكل بيهمس والكل مستغرب وبيسأل الراجل الطيب ده عمل ايه؟
عم سعيد: مقبوض عليا ليه وبتهمه ايه؟؟
الظابط: انت عارف تهمه ايه فبلاش لف ودوران! فاكر نفسك هتستخبي لامتي تحت القناع ده؟ دقن ونقاب وخطابه، امثالك دول بيسيؤا للدين
عم سعيد: انت بتقول ايه؟ تمثيل ايه وقناع ايه؟
يا ابني انت اكيد غلطان وبعدين انا فرح بنتي النهارده انت كده بتتعدي على حرمات بيتي.

الظابط: انا ما بتعداش على حرمات حد وانا ما دخلتش بيتك اصلا اتفضل بقى
اخو عم سعيد: يا ابني طيب بس فهمنا ايه اللي بيحصل وتهمته ايه؟؟ انتو مش كنتو بطلتوا ارهاب الناس ده والسطو على البيوت؟
الظابط: ارهاب ايه وسطو ايه؟؟ احنا اللي بنعمل الارهاب امال واحد زيه كده اللي بيخطف بنات صغيره ويصدروهم ويبيعوهم زي العبيد يشتغلوا في الدعاره دول تسميهم ايه؟؟

عم سعيد: لا حول ولا قوة الا بالله، خطف بنات ودعاره ايه يا ابني انت غلطان، انا امام مسجد





الظابط: وانا بقوم بشغلي اتفضل بالذوق ولا نستعمل العنف،؟
عم سعيد: حسبي الله ونعم الوكيل، حسبي الله ونعم الوكيل، حسبي الله ونعم الوكيل
الظابط: حسبن لبكره بس مش عارف انت ازاي جايلك وش ترفع ايدك لربنا
عم سعيد: انت بترتكب غلطه كبيره وهو قذف المؤمنين بدون دليل انت بتشوه سمعتي وسمعه بناتي.

الظابط: مين قالك ان مفيش دليل؟ اتفضل
اخو عم سعيد: انت واخده فين؟ واسمك انت ايه؟
الظابط: اسمي مقدم ايمن محمد عبد الكريم عايز اي تفاصيل تانيه؟
ايمن قبض على عم سعيد قدام منطقته كلها وركبه البوكس ومشي
بس جواه احساس غريب انه ظلم الراجل ده ومش عارف لو احساسه صح هيعمل ايه،؟
اخده على المديريه وبدأ يحقق معاه وعم سعيد بينكر كل تهم ايمن.

اخيرا ايمن حبسه على زمه التحقيق وروح اخر النهار بيته ومش عارف ليه ضميره مش مرتاح!
تاني يوم ايمن اتشغل بشغل بره ومارحش نهائي المديريه كان لازم يعمل تحريات تانيه قبل ما يظلم الراجل ده لازم يتأكد هو فعلا مظلوم ولا بيمثل؟
تالت يوم تحريات ايمن اثبتت ان في غلط وان في حد تاني اسمه سعيد محمد احمد عبد الصمد وده تشابه في الاسماء
ايمن ما ارتحش غير لما اثبت براءه عم سعيد بس برضه ده ما يعوضش اللي حصل.

راح بنفسه خرجه من الحبس واعتذرله
ايمن: انا اسف جد على اللي حصل ده وعلى تشابه الاسماء ياريت تقبل اسفي؟
عم سعيد: أأقبل اسفك؟ انت فضحتني قدام اهلي وقرايبي وعريس بنتي وجاي تقولي اسف!؟ اعمل بيه ايه اسفك ده؟ هيفيدني بايه؟
مش هقول غير حسبي الله ونعم الوكيل
ايمن: لا ياعمي انا اسف جدا ارجوك انا كنت بقوم بشغلي مش اكتر.

عم سعيد: شغلك تفضح الناس؟ هو ده شغلك؟ بدال ما تتأكد قبل ما ترمي الناس بالباطل جيت تتهمني؟ لا برضه مش هسامحك وانت خصيمي يوم الدين ربنا يحكم بينا
سابه عم سعيد ومشي يحسبن عليه وايمن هيتجنن لانه عارف ان ربنا ما بيفرطش في حقوق العباد ابدا
معرفش ينام طول الليل وهو بيلوم نفسه ازاي ارتكب غلط زي ده، لازم يصلح غلطه ده باي طريقه
تاني يوم راح لعم سعيد بيته خبط وهو بنفسه فتح الباب واتفاجئ اول ما شافه.

ايمن: ادخل ولا؟ مش هتستقبلني في بيتك؟ او ممكن تاخد بطارك وتطردني قدام الكل
عم سعيد: لا طبعا بيتي مفتوح للكل ومين دخل دارك جاب العيب عليك اتفضل
ايمن دخل وهوه مش عارف يقول ايه؟

ايمن: انا مش عارف اقول ايه؟ لان اللي عملته ما يغتفرش؟ بس انا كنت بقوم بشغلي في عصابه بتخطف البنات في سن 16 و17 سنه وبيبعوهم ويسفروهم بره يشغلوهم في الدعاره وطبعا البنات دي بتضيع وما بترجعش تاني وعلشان كده مكنش ينفع اكون متساهل ابدا واي خيط لازم اطارده والمسؤل عن العصابه دي للاسف بنفس اسمك
عم سعيد: وده يبرر اللي انت عملته؟
ايمن: لا طبعا بس انا بقولك اللي حصل واتمني انك تقبل اعتذاري.

عم سعيد: يعني انت تيجي تفضحني قدام الدنيا كلها وتيجيلي هنا البيت تعتذرلي؟ انا غير الفضيحه وسمعتي اللي بقت في الوحل بنتي اتفسخت خطوبتها لان عيلتها مرضيوش يناسبوا واحد مشبوه في دعاره
يعني حتى لو طلعت براءه بس اتشبهت وانا عندي 6 بنات انت متخيل انت عملت ايه فيهم؟ اسفك مش مقبول ودلوقتي بعد اذنك علشان الصلاه قربت
ايمن مشي هيتجنن ومش عارف يعمل ايه؟
رجع بيته مهموم وامه شافته فحكالها اللي حصل.

امه فاطمه: يا حبيبي هو عنده حق معلش بس ده عنده بنات وانت بصراحه لطيت سمعتهم كلهم
حاول معاه لحد ما يسامحك معلش
تاني يوم كان جمعه وايمن راح يصلي في الجامع اللي عم سعيد بيصلي فيه
وحضر الخطبه وبعد الصلاه وقف قدام الكل واعتذر لعم سعيد واتأسفله وقال ان ده غلط مش هيتكرر
عم سعيد سمع اعتذاره ومشي وايمن طلع يجري وراه لحد ما حصله
ايمن: اعتذرتلك قدام الكل اهوه، كل حتتك عارفه انك برئ، سامحني بقى؟

عم سعيد: انت ليه مصر؟ مش انت اعتذرت قدام الكل وريحت ضميرك يفرق معاك ايه بقى اقبل اعتزارك ولا لأ؟ ولا علشان انت عارف ان اللي انت عملته ما يكفيهوش الاعتذار صح؟ لان الثوب الابيض لو اتبقع حبر ما بينضفش مهما تغسله، روح يا ابني روح
ايمن: مصر لاني عارف ان ربنا ما بيسامحش في حقوق العباد فاعذرني لاني مش هروح غير لما اسمعها منك انك مسامحني؟
عم سعيد: وانا قلتلك اني خصيمك يوم الدين
ايمن: لا يا عم سعيد ارجوك.

عم سعيد: ما انا قبلك اترجيتك وقولتلك فرح بنتي والناس وعيلتي ولا اتهزيت
ايمن: خلي انت قلبك كبير
عم سعيد: قلبي كبير في كل حاجه الا الاعراض وانت خضت في عرضي وشرفي
ايمن: طيب شوف ايه يرضيك وانا موافق عليه؟
عم سعيد: ايه اللي ممكن تعمله يرجع عرض الواحد وشرفه؟ ايه؟ مفيش صح!؟ شوف وراك ايه ما تعطلش نفسك
ايمن: يا عم سعيد انا مستعد اعتذرلك تاني قدام الكل.

عم سعيد: هتروح قدام اهل عريس بنتي وتقولوهم الحقيقه وترجع الفرح من تاني؟
ايمن: اه اروحلهم واعملهم فرح تاني على حسابي اديني العنوان.

عم سعيد: لا اصلا اللي يتخلي عن بنتي لما تحصل مصيبه ما يلزمنيش بعدها شوف رايح على فين يالا
سابه ومشي وايمن فضل مستينه العصر والمغرب والعشا والفجر كمان. وكل مره يكلمه وعم سعيد رافض يسمعه وبعد صلاه الفجر
اخد تلات ليالي كل يوم بعد العشا وبعد الفجر يجيله ويكلمه ونفس الرد
عم سعيد: هو انت ما وركش شغل ولا بيت ولا متجوز ولا اي حاجه،؟

ايمن: الجمعه اجازتي ولا مش متجوز وماورايش حاجه وحتى لو ورايا ده اهم ارجوك يا عم سعيد سامحني
عم سعيد: تعال بكره بعد صلاه العشا
ايمن: هتسامحني؟
عم سعيد: لا طبعا بس هحاول اصفي من ناحيتك واشوف ايه اللي ممكن يعوضني بس ما تحطش امل





ايمن ماشي وكله امل في بكره
عم سعيد روح بيته وبناته حواليه
عم سعيد: حبيبه؟
حبيبه: نعم يا بابا
عم سعيد: تعالي يا حبيبتي اقعدي
حبيبه: اتفضل يا بابا قول.

ام سعيد: ايه رايك في الظابط اللي اسمه ايمن ده؟
حبيبه: اهو راح اهوه
عم سعيد: ايوه يعني ايه رأيك فيه حلو وحش؟
حبيبه: يعني ايه حلو ووحش دي؟ عادي يعني؟
عم سعيد: شكله ايه؟
حبيبه: وانا من امتي بدقق في شكل الرجاله؟
عم سعيد: بس ده جه كذا مره وبعدين مختلف وضعه فأكيد شوفتيه؟
حبيبه: طيب بتسألني انا ليه؟ ما تسأل ساميه ولا ساره ولا سميه،؟
عم سعيد: لا انا بسألك انتي
حبيبه: اشمعني انا؟

عم سعيد: علشان عايز اجوزهولك انتي
حبيبه تنحت او ما استوعبتش ابوها قال ايه؟
حبيبه: انت بتقول ايه؟ تجوزهولي؟ تجوزني اللي فضحنا وقبض عليك وكان السبب في فركشه جوازه سميه؟ وبعدين هتروح تقوله ايه تعال اتجوز بنتي وانا اسامحك هيقولك مع السلامه انت وبنتك؟
عم سعيد: اولا فركشه جوازه سميه ده كان مصلحه لان ربنا بين لنا انه مش راجل يعتمد عليه ايوه هيا هتزعل شويه بس بعدها هتفوق وتحمد ربنا.

ثانيا لو هو اتجوز مننا هيبقي ده اكبر اعتذار واكبر دليل ان احنا ملناش علاقه باللي حصل
ثالثا اه هقوله تعال اتجوز بنتي
ساره اتدخلت: وبعدين اول ما يشوفها هيوافق ويقول هو حد طايل جوازه ببلاش؟
عم سعيد: هو انتو فاكريني هقول تعالي اتفرج وان عجبتك شيل؟
حبيبه: امال هتعمل ايه؟
عم سعيد: تقولي الاول رأيك ايه فيه؟
حبيبه: يعني انا مشفتوش كويس بس اعتقد انه حلو يعني وبعدين افرض انه متجوز؟

عم سعيد: لا هو مش متجوز، هتعرفوا بقى انا هقوله ايه؟ ولو وافق بعد اللي هقولهوله يبقى مبروك عليكي راجل هيراعيكي العمر كله
حبيبه: مين قالك انه هيراعيني؟
عم سعيد: يا بنتي عمرك سمعتي عن ظابط جه اعتذر لحد؟ لا مفيش اما ده مصر انه يعتذر ومصر اكتر اني اقبل اعتذاره لانه عارف ان ربنا ما بيسامحش في حق عباده واعتذرلي قدام الناس كلها ومستعد يقبل اي حاجه مني، المهم اختك سميه اخبارها ايه؟ ووضعها ايه؟

حبيبه: هيا زعلانه طبعا بس في نفس الوقت متقبله اللي حصل وبتقول كويس انه ظهر على حقيقته قبل اي شيئ رسمي
عم سعيد: ربنا يكملها بعقلها ويرزقها بابن الحلال اللي يستاهلها، اول ما ايمن يجي عايزك تعمليله حاجه يشربها وتيجي بنفسك تقديميها
حبيبه: هتخليه يشوفني؟

عم سعيد: لا يا بت هتطلعي بنقابك ومش هيشوف حتى لونك ايه؟ بس انتي تشوفيه من قريب وان عجبك وارتحتيله من اول مره يبقى نتكل على الله حسيتي انك مش قبلاه يبقى نقبل اعتذار الراجل ويروح لحال سبيله ماشي المهم الليله تعملي استخاره وتشوفي مرتاحه لايه
حبيبه: وانت مش هتعمل؟
عم سعيد: يا بنتي انا من اول ما جاتلي الفكره وانا كل يوم بعملها والنهارده كمان نشوف
حبيبه: ماشي.

حبيبه متوتره ومتحمسه في نفس الوقت، هيا لمحت ايمن ولو كان في ظروف تانيه كان عجبها
ابوها صلي العشا ورجع وهيا مترقبه انتظاره وفعلا وصل، دخل وقعد مع ابوها وهيا طول النهار بتفكر تعمله ايه يشربه واخيرا استقرت على كابتشينو
عملته وابوها شاورلها تدخله.

دخلت وايمن بص للارض وده عجب ابوها وحبيبه قربت منه وحطت الصينيه قدامه وحطت قدامه كوبايته وكوبايه ميه وحطت لابوها الشاي بتاعه وطولت علشان تتأمله وقلبها كان بيدق جامد لما تخيلت نفسها في حضنه
خرجت وابوها استأذنه وخرج وراها ودخلوا كلهم اوضتها
عم سعيد: هاه رأيك ايه؟
امها، اخواتها، ابوها كلهم بيبصولها ومستنين رأيها
حبيبه اتحرجت جدا وابتسمت
عم سعيد: حبيبه لازم اسمع منك صريحه رأيك ايه؟ امشيه ولا اكمل؟

حبيبه: لا متمشيهوش كمل
عم سعيد: على خيره الله ربنا يجعله خير ليكي
عم سعيد خرج لايمن بره وقعد قصاده
عم سعيد: اتفضل ولا اخلي البنات يعملولك حاجه تانيه؟
ايمن: لا لا المهم نتكلم في المهم
عم سعيد: المهم تاخد واجبك الاول وبعدها نتكلم اشرب وانا اشرب الشاي بتاعي
وفعلا ايمن بدأ يشرب الكابتشينو وعجبه لانه مظبوط جدا
عم سعيد: محتاج سكر ولا سكره زياده ولا اي حاجه؟

ايمن: لا لا بالعكس ده مظبوط جدا، نادرا ما بشربه مظبوط كده الا اذا عملته لنفسي تسلم ايد اللي عمله
حبيبه سمعاه وتخيلت نفسها في بيته بتعمله وبيشربوه مع بعض
حبيبه كفايه افكار انتي متعرفيش اذا كان هيبقي من نصيبك ولا لأ؟ متعلقيش نفسك بيه كلهم واقفين بيراقبوا اللي هيحصل ومستنين يشوفوا ابوهم هيقول ايه؟
ايمن: المهم يا عم سعيد نتكلم بقى
ايمن حط الكوبايه من ايده.

عم سعيد: شوف يا ابني، انا عندي 6 بنات زي ما انت عارف، الكبيره متجوزه واللي وراها انت والحمد لله بوظت جوازها ( ايمن جه يتكلم بس هو شاورله يسكت) ما تقاطعنيش لو سمحت، وطبعا انت مهما تعتذر عمرك ما هتصلح اللي حصل
ايمن: والحل ايه؟
عم سعيد: الحل انك تفضل هنا على طول
ايمن: افندم؟ افضل هنا ازاي؟ بصفتي ايه؟
عم سعيد: مش قصدي تفضل هنا انك تقعد هنا او تعيش هنا قصدي انك يكون لك وجود دايم في حياتنا.

ايمن: معلش برضه مش فاهم
عم سعيد: تتجوز واحده من بناتي
ايمن بص لعم سعيد وهو مش مستوعب يقول ايه؟ افتكر كل خلافاته مع امه على الجواز وانه ديما يرفض كل واحده تجيبهاله ويقولها لازم تكون واحده مميزه وفي الاخر يتجوز واحده حتى ما يعرفهاش
عم سعيد: انت رحت فين؟
ايمن: انا اتجوز؟
عم سعيد: اه فين المشكله؟ انت مش راجل ولا ايه؟
ايمن: لا مش حكايه راجل ومش راجل الموضوع بس فاجئني لاني مش بفكر نهائي في موضوع الجواز.

عم سعيد. : ما تقوليش انك عايز تعيش قصه حب وتخرج وتدخل مع حبيبتك الاول؟
ايمن: لا مش كده انا ما بقتنعش بعلاقات قبل الجواز دي بس برضه ما تخيلتش اني اتجوز كده
عم سعيد: المهم في حاجه لازم تعرفها الاول عن بنتي
ايمن: حاجه ايه؟
عم سعيد: بنتي دي محدش ابدا ممكن يتجوزها وعلشان كده انت لو اتجوزتها يبقى كده اي حد يعرف هيصدق فعلا اني برئ وان ده كان غلطه.

ايمن: وضح اكتر لاني مش عارف ليه حاسس اني غبي النهارده يا إما حضرتك بتتكلم بالالغاز
حبيبه ابتسمت وكان نفسها تخرج وتقوله يوافق
عم سعيد: بنتي عاميه
ايمن اتصدم # عاميه؟
عم سعيد: ومش بس كده دي خرسه وطرشه
مش ايمن بس اللي اتصدم؟ ده ايمن وحبيبه واخواتها وامها اللي كان نفسها تخرج وتشد جوزها وتتخانق معاها
ايمن دي كانت اول مره في حياته ما يلاقيش كلام يرد بيه نهائي
عم سعيد: سكت ليه؟

ايمن: المفروض اقول ايه؟ انا مش عارف اقول ايه؟ طيب ازاي يعني؟ طيب لو عاميه بس او خرسه بس او طرشه بس كنت هعرف اتواصل معاها لكن التلاته ازاي؟ يعني مش عارف؟ اصلها هتكون محتاجه رعايه خاصه وانا مشغول؟ الحكايه انها؟ هيا اصلا عارفه يعني ايه جواز؟ طيب هتكلموها ازاي ولا؟
عم سعيد. : على فكره انت ما بتقولش كلام له معني
ايمن: انا مش عارف اقول ايه اصلا؟

عم سعيد: فكر وشوف والدك هيقول ايه؟ وتعال رد عليا بكره زي دلوقتي
ايمن: والدي؟ والدي متوفي انا ووالدتي بس مع بعض، عمي مع احترامي ليك بس صعب قوي اللي حضرتك بتطلبه.

عم سعيد: وصعب اللي انت عملته ودمرت بيه حياه خمس بنات اعتقد ده عدل انك ترتبط بواحده فيهم وتنقذ مستقبل الاربعه الفاضلين، وبعدين ربنا حللك 4 وقال مثني وثلاث ورباع يعني انت ممكن تتجوز تاني وتبقي اخدت ثواب بنتي وانقذت اخواتها وانت مضيعتش شبابك برضه
ايمن: انت عايزني اتجوز على بنتك؟
عم سعيد: انا بقولك لو عايز فكر وخد وقتك
ايمن: طيب بس هجيلك بعد ثلاث ليالي مش بكره
عم سعيد: ليه ثلاث ليالي؟

ايمن: موضوع زي ده مش محتاج استعجال اعذرني النهارده الاحد هاجي لحضرتك الاربعاء
عم سعيد: في انتظارك
ايمن مشي وحس ان الدنيا بتضيق عليه
اول ماهو خرج البنات وامهم هجموا على ابوها وحبيبه واقفه ساكته
عم سعيد: مالك يا حبيبه؟
حبيبه: بتخليني اتعلق بيه ليه لما انت هتمشيه برضه في الاخر؟ عمره ابدا ما هيوافق ابدا
عم سعيد: انا قولتلك شوفيه مش اتعلقي بيه وبعدين هيوافق وابقي شوفي.

امها زينب: يوافق؟ انت شردت البنت طيب قول حاجه واحده؟ يتجوز فيها ايه العاميه والخرسه والطرشه دي يعني لاتتكلم ولا تسمع ولا تشوف يا راجل حرام عليك
عم سعيد: مش قولتلك يا حبيبه انه لو وافق هيشيلك جوه عنيه العمر كله
حبيبه. : ده لو وافق؟
عم سعيد: بعدين مستغربين ليه غيره وافق قبل كده؟
كلهم بصوله باستغراب غيره مين؟
حبيبه فهمت ابوها وهيا اللي ردت
حبيبه: انت بتشبه ايمن بأبو الامام حنيفه؟

عم سعيد: كان شاب عادي بس بيخاف ربنا وهو فكرني بيه لما اصر على اعتذاره
سهيله: هو ابو الامام حنيفه عمل ايه؟
عم سعيد: كان شاب فقير وجعان جدا وهو ماشي لقي بستان تفاح واكل واحده وبعد ما اكلها خاف من ربنا فراح لصاحب البستان وطلب يسامحه وصاحب البستان رفض وفضل وراه يستسمحه وهو رافض
وبعدها قاله كده يتجوز بنته وقاله انها عاميه وخرسه وطرشه والولد زعل بس وافق واتفاجئ بيها جميله ومفيهاش اي حاجه وخلف الامام حنيفه.

حبيبه: وانت بقى مستنيه يعمل كده؟
عم سعيد: هتشوفي تعالي شيلي الكوبايات دي واعمليلنا شاي يالا
حبيبه شالت الكوبايات ودخلت المطبخ
مسكت كوبايه ايمن وقربتها منها شمت فيها ريحه برفانه، كانت لسه دافيه اخدتها وطلعت اوضتها
اختها سميه راحت تشوفها في المطبخ ملقتهاش فطلعتلها لقتها بتشرب كوبايته
سميه: انتي بتشربي كوبايته؟
حبيبه: عندك مانع؟
سميه: ده حب بقى ولا ايه؟
قعدت جنبها: حبيتيه؟
حبيبه: اتمنيته بس خلاص بقى.

سميه: مش يمكن يوافق؟
حبيبه: انتي شايفه كده؟
سميه: ممكن وبعدين بابا قاله انه حر يتجوز تاني يعني مقفلهاش في وشه قوي
حبيبه: يعني العاميه والخرسه والطرشه يتجوز فيها ايه دي؟
ايمن روح مهموم وحكي لامه كل اللي حصل وامه صوتت وفضلت تلوم فيه بس في الاخر قالتله هو حر في قراره لان فعلا ذنب البنات دي في رقبته
ايمن قالها انه هيصلي استخاره 3 ليالي وطلب منها هيا كمان تصلي زييه ويسيب ربنا هو يختار.

واول ليله صلي استخاره واقام الليل ونام واتفاجئ باللي حصل لان اللي حصل مكنش متوقع ابدا ابدا.
تااابع اسفل
 
 






look/images/icons/i1.gif رواية حب مشروع
  06-12-2021 04:47 مساءً   [1]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية حب مشروع للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثاني

ايمن اقام الليل وصلي استخاره ونام صحي لقي نفسه في مكان رائع، مكان كله خضره وورود كتير اشكال الوان، ورود عمره ما شافها قبل كده
فضل يسأل نفسه معقوله مات ودي الجنه،؟
فضل ماشي يتفرج بانبهار على كل حاجه حواليه لحد ما شاف بركه مياه صغيره وقاعده على جنبها بنت رائعه الجمال لابسه فستان ابيض فرشاه حواليها وحاطه ايدها بتلعب في الميه وشعرها اسود طويل لامس الارض وهيا قاعده.

البنت حست بيه وبصتله وابتسمت ابتسامه طيرت عقله منه ومدت ايدها ليه فهو استغرب وبص حواليه يتأكد انها ماده ايدها ليه هو
البنت: ايوه انت بتبص حواليك ليه؟
ايمن مد ايده وقعد جنبها ولسانه معقود من اللي هو فيه
البنت: بتبصلي كده ليه؟
ايمن: انا ميت صح؟ ودي الجنه؟ وانتي من الحور العين صح كده؟
البنت ضحكت بصوتها وجننت ايمن اكتر واكتر
البنت: لا انت ما متش
ايمن: امال انا فين؟
البنت: انت في مكان جميل
ايمن: وانتي مين؟

البنت: انا ملكك
ايمن: ملكي انا؟ ازاي؟
البنت: تعال معايا عندي ليك هديه
مسكت ايده ومشيت وهو وراها لحد ما وقفت قدام حاجه زي ورده كبيره مقفوله
لمست الورده بايدها فاتفتحت وكان جواها بنوته صغيره بيبي بس اجمل مايكون وعندها اجمل ابتسامه
ايمن ما قاومش البنت فمد ايده وشالها وضمها
البنت: دي كمان ملكك احنا الاتنين ملكك لو انت عايز
ايمن: طيب ازاي؟ الاقيكي فين؟

البنت: لازم تخطي النار قبل ما توصلنا، لازم تخطي النار الاول لازم
ايمن صوت البنت بيبعد وبتختفي من قدامه حاول يكلمها او يوفقها بس اختفت
# ايمن يا ايمن ايمن؟
فتح عنيه لقي نفسه في اوضته وعلى سريره وامه واقفه بتصحيه
ايمن: بتصحيني ليه يا امي حرام عليكي
فاطمه: الفجر بيدن قوم يالا مش هتصلي الفجر يالا
ايمن: هصلي يا امي هصلي
قام قعد في سريره
فاطمه: يا واد قوم يالا هتتاخر
ايمن: حاضر قايم قايم اهوه حاضر.

قام وراح صلي ورجع وقعد مع امه
فاطمه: كنت بتعمل ايه لما صحيتك وزعلت ليه؟
ايمن: مكنتش بعمل حاجه، صفوا نيتكم بقى
امه ضربته على صدره وضحكوا
ايمن: كنت في الجنه ومعايا واحده من الحور العين
فاطمه: الحور العين حته واحده؟
حكالها حلمه كله
فاطمه: طيب اعتقد البنت الصغيره في الحلم رزق حلو ودنيا حلوه
ايمن: ما انا عارف انها دنيا حلوه ودي المشكله
فاطمه: ايه المشكله بقى؟

ايمن: هل دي اشاره مثلا من ربنا اني اوافق على بنت عم سعيد وساعتها هلاقي البنت دي
فاطمه: اعتقد كده
ايمن: ولا دي وسوسه من الشيطان اني ارفض البنت واعيش حياتي وتبقي دنيتي حلوه بس اخرتي اني اخطي النار والبس فيها بقى لاني اخترت الدنيا وسيبت الاخره
فاطمه: مفكرتش فيها كده؟ على العموم حبيبي انت قدامك لسه وقت صليها مع كل وقت صلاه واستخير واسأل ربنا يلهمك الصح فين واكيد ربنا مش هيتخلي عنك ابدا.

ايمن: ادعيلي يا ست الكل ادعيلي ديما
باس ايدها وهيا فضلت تدعيله ربنا ينور طريقه.

تاني ليله ايمن حلم بنفس البنت وقالتله نفس الجمله
لازم تخطي النار علشان توصلي
تالت ليله نفس الكلام مستنياه بس لازم يخطي النار
ايمن هيتجنن مش فاهم يعمل ايه؟ ولا عارف الرؤيه دي معناها ايه؟
النهارده الاربعاء ومعاده مع عم سعيد بالليل ولحد دلوقتي مش عارف ياخد قرار
راح شغله وسابها لربنا
فاطمه زي ابنها بتعمل استخاره كل يوم.

ثالث يوم وحشها جوزها فبتدور على صوره وبتدور على البومها الخاص فلقته في دولابها وهيا بتشده صندوق دهبها وقع واتفتح ووقع منه خاتم بس
اخدت الخاتم وابتسمت
ايمن جه بعد المغرب وهو مش عارف يعمل ايه؟
فاطمه: انا هاجي معاك النهارده لعم سعيد وبناته
ايمن: انا مش عارف اصلا اقوله ايه؟
فاطمه: هنروح نخطبها
ايمن: نخطبها؟ قررتي خلاص؟
فاطمه طلعت الخاتم وورته لايمن
ايمن: ايه ده؟
فاطمه: خاتمي وغالي عليا.

ايمن: وبعدين؟ ايه علاقته؟
فاطمه: الخاتم ده امي عطيتهولي وقبلها امها وهكذا بيتوارث في العيله والمفروض ان انا اديه لبنتي بس انا مخلفتش بنات فاخدت عهد ان انا اديه لمراتك
ايمن: وبعدين؟
فاطمه: كنت نسياه تماما والنهارده بجيب حاجه من الدولاب فوقع قدامي وكأنه بيقولي ان اوانه جه
انا كنت حاسه اني كأم هرفض تماما جوازك بواحده زي دي بس مش عارفه ليه قلبي مطمن عليك، قلبي مطمن عليك يا حبيبي.

ايمن: طيب وبعد ما اتجوزها اعمل معاها ايه دي؟
فاطمه: قصدك تنام معاها ازاي؟؟
ايمن: يا امي نوم ايه بس اللي بتتكلمي عنه؟ بيقولك عاميه وخرسه وطرشه هتفهم ازاي اصلا يعني ايه جواز او علاقه بين اتنين؟ لو اتجوزتها هيبقي علشان عم سعيد واخواتها بس برضه هنتعامل معاها ازاي؟
فاطمه: هنجيبلها حد متخصص يخدمها ما تقلقش انت يالا بقى يدوب نجهز علشان منتأخرش.

حبيبه اليوم كله متوتره وكل يوم بتصلي وتدعي ربها لو ملهاش نصيب فيه يبعده عنها ويشيله من تفكيرها
اخر النهار خرجت راحت تشتري كتاب جديد نزل
اهو اي حاجه تقتل الانتظار في البيت.

ايمن وصل بيت عم سعيد واستني امه بره في جنينه عم سعيد وفضل يتأمل فيها ويفتكر لما جه والفرح شغال، قد ايه كان غبي ومتخلف
بيتفرج على البيت وبيرجع لوري وفجأه خبط في حد
حبيبه كانت داخله والكتاب وقع في الارض ووطت تجيبه وهيه هتقوم خبطت في ايمن وهو بيرجع لورا بضهره
ايمن لف بسرعه و مسكها لانها كانت هتقع
حبيبه قلبها هيقف وهيا بين ايديه، تلات ايام بتدعي ربها انها تشوفه تاني، تلمحه ولو حتى من بعيد.

وفجأه تلاقي نفسها في حضنه بين ايديه، شامه ريحته اللي عشقتها على الكوبايه اللي لسه مغسلتهاش علشان تفضل فيها الريحه
للحظات فضلت ثابته وهو ماسكها ووقفها على رجليها
ومن غير ما تنطق حرف جريت ودخلت وما وقفتش غير في اوضتها
اخواتها سميه وساره جريوا وراها وبيسألوها في ايه
حبيبه: شوفته تحت شوفته
سميه: مين هو اللي شوفتيه؟
حبيبه: ايمن، واخدني في حضنه.

ساره وسميه: انتي اتجننتي؟ ولا اتهبلتي ولا لا تكوني ورتيله نفسك علشان يوافق عليكي؟
حبيبه: ايه التخاريف دي؟ انتو متخيلين اني ارفع نقابي واكشف وشي واقوله تعال شوفني حلوه ازاي وبابا بيضحك عليك و والنبي اتجوزني، انتو هبل ولا اتجنيتوا؟
ساره: امال اخدك في حضنه ازاي يا فصيحه؟
حبيبه: اتخبطنا في بعض وهو مديني ضهره وانا داخله وما اخدتش بالي خبطت فيه ولحقني علشان ما اوقعش وبعدها جريت من غير ما انطق بس كده.

ساره: وكده يبقى اخدك في حضنه؟
حبيبه: ايوه مش قربت منه وشميت ريحته يبقى كفايه كده قوي بس هو بيعمل ايه بره؟ هو بابا مش عايز يدخله ولا مذنبه بره؟
سميه: لا مش كده امه تحت مع ابوكي وامك والله اعلم بقى جايه تستسمح ابوكي ولا جايه تخطبك؟
هو انتي بتبصي على ايه من الشباك كده؟؟
حبيبه: ايمن واقف تحت رايح جاي صعبان عليا قوي
ساره: ما يصعبش عليكي غالي يا اختي
حبيبه: ماهو غالي
سميه: تيرارارارا اااا.

ام ايمن تحت مع زينب وعم سعيد
فاطمه: طبعا الاول انا بتأسفلكم جدا على اللي حصل وعارفه ان الاسف مش كفايه والله بس ايمن غصب عنه! عمره ما اذي حد ابدا
زينب: النصيب بقى نعمل ايه؟
فاطمه: انا عندي طلب غريب شويه
زينب: ممكن العروسه تيجي هنا لحظه؟
عم سعيد: انا قلت لابن حضرتك انه محدش يشوفها لحد يوم الدخله واعذروني ولا حتى الرؤيه الشرعيه.

فاطمه: عارفه وكلامك على راسنا تنزل بنقابها عادي مع اخواتها انا بس هتأكد من حاجه معلش اعذروني
زينب قامت وطلبت من البنات ينزلوا وحبيبه بنقابها
البنات نزلوا وماسكين ايدين اختهم كأنها فعلا عاميه وقعدوها قدام فاطمه
فاطمه طلعت من شنطتها الخاتم ومسكت ايد حبيبه وحطته في ايديها وكلهم مستغربين
الخاتم طلع مقاس حبيبه بالظبط؟ فابتسمت فاطمه
فاطمه: عم سعيد حضرتك عايز الفرح امتي؟ يناسبك امتي؟

حبيبه كانت عايزه تتنطط بس افتكرت انها المفروض خرسه وطرشه فسكتت
البنات انسحبوا وايمن دخل يتفق مع عم سعيد على كل حاجه واتحدد الفرح خلال شهر يكون فاطمه جددت بيتها يستقبل عروسه
زينب: يعني مش لازم تجددي كل حاجه
فاطمه: عروسه ومن حقها تدخل على فرش جديد، وزيها زي اي عروسه، بس علشان اكون صريحه معاكي من الاول انا هجوز ابني تاني
زينب كانت هتعترض بس افتكرت شروط الجوازه
زينب: اللي فيه الخير ربنا يقدمه.

حبيبه طول الوقت فرحانه بخاتمها وما بتقلعوش ابدا من ايديها
ايمن محلمش تاني بالبنت دي وقال انها كانت وسوسه من الشيطان علشان يختار الدنيا ويبيع الاخره
كل يوم فرحه بيقرب وهو مهموم وزعلان انه هيتجوز كده، على عكس امه اللي كانت فرحانه ومستغربه هيا ليه فرحانه
ايمن: هو انتي مبسوطه كده ليه؟
فاطمه: مش هتتجوز بعد يومين
ايمن: وهيا دي تعتبر جوازه يتفرحلها؟ دي تخليص حق يا امي؟

فاطمه: اقبل قضا ربنا علشان يفرجهالك في وشك
وبعدين البنت اخواتها حلوين وامها حلوه اكيد هيا كمان هتبقي حلوه
ايمن: واعمل انا ايه بحلاوتها؟ ما علينا يا امي انا داخل ارتاح بعد اذنك
حبيبه طول الوقت مشغوله مع اخواتها بتجهيز كل حاجه للجواز
ومع ان فاطمه قالتلهم انها هتفرش الشقه بس هما حبوا يشاركوا على قد ما يقدروا.

حبيبه كان نفسها تشوف بيتها وتروح معاهم وفعلا في مره راحت على اساس انها سميه واتفرجت على البيت اوضه ايمن اكتر اوضه فضلت فيها تتأمل حاجته هدومه! برفانه اللي بتعشقه؟ كتبه؟ مكان صلاته! مصحفه! وتخيلت نفسها بتشاركه كل حاجه من دول ومجرد التخيل بيجننها وبتدعي اليوم يقرب
وبدأت تنقي ستاير وتحف وسجاد على ذوقها تناسب العفش
اخيرا جه يوم الفرح! اليوم الموعود!
ايمن متوتر ومش عارف يتصرف ازاي؟ او هيعمل ايه؟

الكل بيهنيه اصحابه ومعارفه وهو بيرد وخلاص
الفرح اتعمل في بيت عم سعيد وكان فرح اسلامي
الكل كان متفاجئ بالظابط اللي بس من شهر كان بيقبض على عم سعيد
جار: مبروك يا عريس، بس تصدق عم سعيد راجل سكره ويستاهل ومعلش بقى يا عم سعيد انا صراحه صدقت انك فعلا تكون بتمثل اعذرني بقى.

الراجل اول ما قال كده ناس كتيره قالت انها فعلا كانت مصدقه وحتى لما ايمن اعتذر قالت برضه ممكن يكون القانون ما عرفش يثبت حاجه بس بجواز ايمن منهم نهي كل الشبهات
عم سعيد لايمن: عرفت بقى ان اعتذارك مكنش كافي
ايمن: عرفت يا عم سعيد عرفت
عم سعيد: انا عارف انك زعلان مني وحاسس اني ورطتك واخدت منك فرحه جوازك بس صدقني هتشكرني
ايمن: طالما سامحتني يبقى فعلا هشكرك...

عم سعيد: انا عندي هديه غاليه قوي ليك هديهالك بس مش دلوقتي
ايمن: انا مش عايز هدايا يا عمي صدقني
عم سعيد: لا دي هديه هوصلهالك مع حبيبه وبعد ما تسلمهالك تكلمني وتقولي رأيك ايه في هديتي بس بأمانه لو عجبتك تقولي ولو معجبتكش برضه تقولي اتفقنا؟ امانه؟
ايمن: امانه يا عم سعيد حاضر ومتشكر مقدما
عم سعيد: لا متشكرنيش اشكرني بعد ما تشوفها ده لو عجبتك.

اخو عم سعيد: ربنا يعينك على ما ابتلاك يا ابني دي حبيبه دي بالذات جننت الكل! الله معك
عم حبيبه كان يقصد ان حبيبه ليها ارائها الخاصه وما بتسمعش الكلام بسهوله وصعب حد يغير رايها وعنيده جدا لكن ايمن فهمها انه يعينه على ظروفها ويصبره
عدي الفرح وجه معاد كل واحد يروح بيته
ايمن طلع ياخد عروسته اللي لبست نقابها فوق فستان فرحها
امها سلمتهاله في ايده ودمعتها نزلت.

زينب: دي اول مره بنتي تبعد عن حضني وتروح بيت تاني، طول عمرها متهننه في بيت ابوها ارجوك خلي بالك منها وخليك ديما حنين معاها ارجوك يا ابني
ايمن: ما تخافيش عليها انا هعمل كل اللي ربنا يقدرني عليه علشان اسعدها وبعدين انتي قريبه منها وفي اي وقت تحبي تشوفيها تليفون صغير منك
عم سعيد: ما تخافيش على بنتك يا زينه يا ام البنات ايمن هيخاف ربنا فيها وهيحطها جوه عنيه وده شيئ انا واثق منه اتكل على الله يا ابني.

ايمن ماسك حبيبه من دراعها ونازل بيها واحده واحده واخواتها حواليها بيساعدوها وهيا الفرحه مش سايعاها ركبها العربيه وركب امه كمان وركب جنب مراته
عم سعيد لمراته: شوفتي قبل كده كام عريس بيركب امه ويفتكرها يوم فرحه؟
زينب: طيب ماهو بيحب امه
عم سعيد: بيحبها ويحترمها وده معناه انه هيحترم مراته برضه فهماني؟
زينب: طيب افرضنا معجبتوش او زعل مثلا انك ضحكت عليه او.

قاطعها: في حد يزعل انه مراته مطلعتش عاميه ولا خرسه ولا طرشه ده الفرحه هتلجمه ومش هتخليه يعرف يتكلم وهتقولي سعيد قال
زينب: ربنا يعدي الليله على خير
ايمن وصل بيته ونزل امه وبعدها نزل مراته ومسك ايدها وطلعها السلم وماشي معاها واحده واحده
ودخلها اوضته قعدها على السرير وخرج
ايمن: ماما يا ماما
فاطمه: ايه يا حبيبي مالك؟
ايمن: ايه مالي دي؟ هو انتي هتبيعيني من اولها ولا ايه؟
فاطمه: عايز ايه بس يا حبيبي؟

ايمن: تعالي قلعيها ولبسيها وشوفي هتتواصلي معاها ازاي؟ اتصرفي
فاطمه: دي مراتك يا ايمن روح انت قلعها ولبسها
ايمن: انتي بتقولي ايه؟ اقلع مين والبس مين؟ ماما بقولك ايه؟ انتي اللي خلتيني اوافق
فاطمه: وانت اللي قبضت على الراجل مش انا روح لمراتك وشوف طريقه تتواصل بيها معاها؟ ياما قولتلك روح زورهم وشوف بيفهموها ازاي ما رضيتش اشرب بقى يا حبيبي
ايمن: انتي بتبيعيني ماشي يا امي ماشي.

فاطمه: انت بتهددني يا وله انت، ادخل يا واد لمراتك يالا ادخل.

ايمن دخل وفضل رايح جاي مش عارف يعمل ايه؟
دخل اتوضي وصلي ركعتين لله وهيا قاعده على السرير التوتر ماليها ومش عارفه تتكلم ولا تخلع نقابها ولا تعمل ايه هيا كمان؟ مش عارفه ازاي تقوله انها شيفاه وانها سمعاه؟ صعبان عليها حيرته دي
ايمن مسك تليفونه وكلم ابوها
ايمن: ايوه يا عم سعيد انا ايمن
عم سعيد: هديتي عجبتك؟

ايمن: لا لا لسه ما اخدتش هدايا انا مش عارف اصلا اعمل ايه؟ يعني كان حد من اخواتها جه معاها اول يوم حتى يعني؟وبعدين انا افهمها ازاي؟ او!؟ انا مش عارف اتصرف؟
عم سعيد: هيا فين بنتي دلوقتي؟
ايمن: قدامي
عم سعيد: هو انت لسه مكشفتش وشها ولا قلعتها حتى نقابها؟
ايمن: انا ملمستهاش
عم سعيد: ملمست؟ يا ابني البنت تفطس في النقاب ده روح لمراتك يالا وقلعها نقابها وتعامل معاها هو انت محتاج حد يفهمك ولا ايه؟

ايمن: انا مش عارف رد فعلها هيكون ايه وهتفهم ازاي ولا انا اصلا افهمها ازاي؟
حبيبه كانت هتضحك بس مسكت نفسها
عم سعيد: روح لمراتك قلعها نقابها والباقي هيجي لوحده روح يا ابني للبنيه تفطس
قفل السكه في وشه وايمن واقف متردد قدامها
ايمن: انا عارف انك مش سمعاني بس انا هقلعك نقابك ماشي، يا الله عدي الليله على خير
ايمن بايد بتترعش رفع نقاب حبيبه واتقابلت عنيهم في نظره طويله و...



look/images/icons/i1.gif رواية حب مشروع
  06-12-2021 04:47 مساءً   [2]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية حب مشروع للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثالث

ايمن واقف متردد قدامها
ايمن: انا عارف انك مش سمعاني بس انا هقلعك نقابك ماشي، يا الله عدي الليله على خير
ايمن بايد بتترعش رفع نقاب حبيبه وهيا باصه للارض كانت لابسه حاجه شبه الاسدال فوق فستانها
وقفها وهيا مش عارفه ترفع عنيها فيه ومكسوفه جدا
مسك الاسدال ده وشده لفوق وقلعهولها
وهنا بقى كانت صدمته ومفاجئته
فستانها كان فستان بحمالات رفيعه جدا، ودي كانت اول صدمه لايمن، مكنش متخيل انها بالجمال ده.

كان جسمها ابيض قوي وشعرها اسود ومكياجها رائع
رجع لوري خطوه وهو مذبهل من جمالها
مستغرب ان الجمال ده يكون اعمي او اخرس او اطرش
قرب منها ورفع وشها لفوق علشان يشوف ملامحها كويس
ايمن: تبارك الخلاق فيما خلق، ربنا ابدع في جمالك
عنيهم اتعلقوا ببعض في نظره طويله وايمن مستغرب وبيسأل نفسه هيا بصاله ولا هو متهيأله؟
حبيبه: يعني انت شايفني جميله؟
حبيبه اول ما نطقت ايمن اتنفض ورجع لورا بذهول.

ايمن: انتي! انتي شايفاني؟ انتي بتتكلمي؟ انتي اصلا سمعاني.؟ ازاي؟ ابوكي؟ ابوكي قالي انك! انك عاميه وانك خرسه وانك طرشه؟ انتي بجد ولا انا اصلا بحلم؟ انا صاحي ولا نمت وبيتهيألي؟ ايه اللي بيحصل؟
ايمن مش مصدق نفسه ومش مجمع نهائي ومش لاقي جمله واحده مفيده يقولها
حبيبه قربت منه ومسكت ايديه الاتنين
حبيبه: اهدي، اهدي...
ايمن: ابوكي
حبيبه: ماله ابويا؟

ايمن: طيب ليه؟ يعني مش فاهم؟ طب كان ممكن ارفض؟ يعني لو كنت شفتك مكنتش
حبيبه: مكنتش هتتردد؟ هو انت متخيل ان بابا طلب منك تتجورني علشان انا مثلا مش لاقيه عرسان؟
ايمن: بصي ما تسألنيش اي اسئله انا حاليا عقلي عاجز تماما عن التفكير او انه يجمع
حبيبه: مش هسألك خلاص، بس حاليا بابا مستني منك تليفون تقوله رأيك ايه في هديته ليك
وهيا بتقول كلمه هديه مسكت فستانها وكأنها بتقول ان هيا الهديه.

ايمن ابتسم وسكت شويه، وبص حواليه يدور على تليفونه لحد ما شافه
جابه ومسكه وعينه متعلقه بعنين حبيبه
ايمن: ايوه يا عم سعيد، لعلمك هديتك ما عجبتنيش، ما عجبتنيش نهائي
قال كلمته وقفل السكه وقفل تليفونه خالص ورماه على السرير
حبيبه بتبصله باستغراب ودهشه ودمعه لمعت في عنيها وبتهدد انها تنزل
حبيبه معرفتش تقول ايه؟ بتبص حواليها ولقت الاسدال اللي كانت لبساه مسكته وهتلبسه
ايمن: ممكن اعرف بتعملي ايه؟

حبيبه بصوت مرعوش بيهدد بالعياط: بجهز لان اكيد بابا زمانه جاي ياخدني
ايمن: ياخدك فين هو انتي مش مراتي؟
حبيبه: طالما مش عجباك يبقى هفضل هنا ليه؟ همشي وانت ترجعلك حريتك
ايمن: هو حد قالك ان انا بقيت ملككم؟ اتجوز طلق؟ ايه الحكايه؟؟ ماليش اي رأي نهائي؟
حبيبه: احنا مش عايزين نفرض عليك مش اكتر
ايمن: ياه بجد؟ ده انتي ابوكي ذلني وبعدها تقوليلي مش عايزين نفرض عليك؟
حبيبه عيطت: شوف ايه اللي يناسبك واعمله.

هنا ايمن مقدرش يستحمل اكتر من كده وقرب منها ومسح دموعها ولهجته اتغيرت تماما
ايمن: بس بس بس ارجوكي ما تعيطيش ارجوكي شششش بس، ما تعيطيش انا اسف
حبيبه بتبصله مستغربه
ايمن: كنت بهزر معاكي بس اهدي، يعني انتو لعبتو باعصابي اكتر من شهر وعيشتوني في حيره وكآبه مستكتره عليا العب باعصابك تلات دقايق؟
حبيبه: انا مش فاهمه حاجه؟

ايمن: تخيلي تلات دقايق مش فاهمه حاجه وعيطتي كده امال لو ربنا رزقك بواحد زي ابوكي معندوش قلب سابك شهر وعشر ايام مش فاهمه اي حاجه كنتي عملتي ايه؟
حبيبه: يعني انا دلوقتي عجبتك ولا مش عجبتك وعايزني امشي ولا لأ؟ فهمني،؟
ايمن: هو انتي متخيله ان ممكن يكون في راجل عاقل سليم ما تعجبيهوش؟ انتي عبيطه؟؟
حبيبه: انا ماليش دعوه باي راجل انا ليا دعوه بيك انت، انا عجبتك؟

ايمن مسك ايدها وباسها بكل رقه وابتسملها وهيا قلبها هيوقف من مسكه ايديه وضغطته عليها
ايمن: تصدقي لو قلتلك اني حلمت بيكي؟
حبيبه: حلمت بيا؟ امتي؟
ايمن: بعد ما ابوكي قالي اتجوزك عملت استخاره وحلمت بيكي ومع اني افتكرتك واحده من الحور العين بس انتي اجمل مليون مره
حبيبه ضحكت بصوتها
ايمن: وضحكتيلي نفس الضحكه دي
حبيبه: وايه كمان؟

ايمن: كنت قاعده جنب بركه مياه صغيره وحواليكي ورد كتير وشعرك طويل واصل للارض وضحكتيلي وقدمتيلي هديه
حبيبه: وكانت ايه الهديه؟
ايمن: بوستيني
حبيبه: ايه بجد؟ انا؟
ايمن حس انها اتحرجت جدا
ايمن: لا مش بجد قدمتيلي ورده كبيره ولما فتحتيها لقيت فيها بنوته صغيره بيبي كده وكانت اجمل شيئ شوفته في حياتي
حبيبه ابتسمت: اجمل مني؟؟
ايمن: كانت في جمالك بس ضيفي عليها حلاوه الاطفال وجمالهم
حبيبه: وعلشان كده وافقت تتجوزني؟

ايمن: لا ده انتي قولتيلي جمله جننتني، علشان ابقي ملكك لازم تخطي النار الاول
حبيبه: وجننتك ليه؟
ايمن: معني البنت الجميله الصغيره في الحلم دنيا حلوه فمعرفتش هو انا لازم اتجوز العاميه علشان اوصل للجميله وبكده ابقي عديت النار؟ ولا الشيطان بيوسوسلي بدنيا جميله لما ارفض العاميه والبس انا بقى في النار؟
حبيبه: وايه اللي خلاك توافق؟
ايمن: قررت اعمل الصح حتى لو على حساب دنيتي
حبيبه: كويس انك عملت الصح.

ايمن: اه صح شعرك في حلمي كان طويل؟
حبيبه: انت بتحب ايه؟
ايمن: تاج المراه شعرها فبحب الطويل بس اعتقد في حالتك انتي مش هيفرق كتير طويل او قصير
حبيبه سابت ايده وفكت شعرها وفردته واتفاجئ ايمن بشعرها الطويل الناعم
ايمن: يعني مش هتفاجئ تاني، اعتقد بعد النهارده مفيش اي شيئ في الدنيا ممكن يفاجئني
حبيبه: ايه ده؟ بابا نسيته زمانه هيتجنن؟

ايمن: امي ثواني نسيتها
فتح باب اوضته وفضل ينادي على امه
ايمن: يا ماما يا فاطمه يا بطه تعالي
فاطمه خرجت: وبعدين في ليلتك دي؟ قولتلك تعامل معاها وما تناديش عليا كل شويه عايزه انام
ايمن: هيا دي الامهات تبيع وش كده؟ المهم تعالي عندي ليكي مفاجاة
ايمن اخدها ودخلها لمراته
فاطمه: خساره يا ايمن تبقي بالحلاوه دي وتبقي عاميه يا حبيبتي، ياللا اهوه ما تزهقش كل ما تبصلها
ايمن: حبيبه مش عاميه يا امي.

فاطمه: خرسه بس وطرشه؟
ايمن: ولا خرسه ولا طرشه ابوها بيهزر بس هزار بوابين حبتين
فاطمه: بجد طيب قولي حاجه كده؟
حبيبه: حاجه
ايمن: شوفتي بنت ابوها اهي في هزارها
حبيبه ضحكت: انا اسفه، اسفه يا ست الكل
قربت وباست حماتها اللي الفرحه مكنتش سايعاها
فاطمه: كنت عارفه وواثقه في حكم ربنا، كان قلبي مطمن على ابني ربنا يسعدكم ويهنيكم ويرزقكم بالفرحه ديما ويرزقكم ذريه صالحه
ايمن وحبيبه: اللهم امين.

فاطمه: بصي بقى يا حبيبتي انتي النهارده تنامي في حضني اصل ايمن من اول الليل كان عايزني اخدك فتعالي بقى نامي في حضني
شداها من ايدها وخارجه فايمن جري ومسك حبيبه واخدها من امه
ايمن: ايه ايه دلوقتي احلوت!؟ من دقيقتين بس تعامل يا حبيبي نسيتي؟ سيبيني بقى اتعامل وروحي نامي مش برضه كنتي عايزه تنامي؟ تصبحي على خير يا امي يالا؟ قال تعالي في حضني قال؟ طريقك ابيض يا اما
فاطمه: على اخر الزمن تقولي أما؟ انا أما؟

ايمن: اه أما، يالا بقى سهرتي النهارده
فاطمه: وزعني بقى طيب هنام هنا الليلادي وريني بقى هتطلعني ازاي!؟ ابن امك طلعني
ايمن: يا قمر انتي تنامي في الحته اللي تشاوري عليها
حبيبه يالا بينا نبات في اي فندق البسي يا قمر يالا
فاطمه: لا وعلى ايه؟ الطيب احسن يالا اعمل خير وارميه البحر تصبحوا على خير
ايمن: اعتبريني زي ابنك برضه
هيا خارجه وايمن وراها واول ما وصلت للباب بصت لابنها ودمعه لمعت في عنينها.

فاطمه: مبروك يا حبيبي ربنا يسعدك يارب
اخدته في حضنها وهو ضمها قوي
ايمن: بركه دعاكي يا ست الكل
حبيبه بتابعه وكل لحظه بتعشقه اكتر واكتر
امه خرجت وقفل الباب وبصلها وابتسم وهيا بصت للارض قرب منها ورفع راسها
ايمن: مش عايزك تبصي للارض وتهربي من عنيا
حبيبه بصتله بس برضه مش عارفه تثبت عنيها في عنيه ومحرجه جدا
حبيبه: عايزه اكلم بابا يا ايمن لو سمحت زمانه على نار
ايمن: ولو قلتلك لأ مش عايزك تكلميه وسيبيه على نار؟

حبيبه: هقولك حاضر بس ارجوك مش اول طلب تطلبه مني اكسر بخاطر ابويا وازعله، انت نفسك اول حاجه عملتها فرحت والدتك سيبني انا كمان افرحهم
ايمن: مع اني كنت ناوي اسيبه شهر على نار بس علشان خاطرك انتي، كلميه
ايمن عطاها تليفونه وهيا كلمت باباها و طمنته عليها
ايمن: ارتحتي خلاص؟
حبيبه: ربنا يخليك ليا.

ايمن: دلوقتي انا عايز اغير هدومي واعتقد انتي كمان تحبي تدخلي الحمام ولا تغيري هنا ولا ايه؟ اللي يريحك ولا اسيبلك الاوضه خالص ايه اللي يناسبك؟
حبيبه: شوف اللي يريحك انت
ايمن: سيبك من اللي يريحني خالص دلوقتي لان اللي يريحني مش هيناسبك حاليا، بصي انا هغير هدومي بره في الحمام الخارجي وانتي خدي راحتك بس ربع ساعه اقصاكي فاهمه
ايمن خرج وراح المطبخ لانه اكتشف انه جعان جدا.

لقي صينيه متغطيه كشفها ولقي عليها ما لذ وطاب
والاكل محطوط في علب حافظه للسخونه
شويه وخبط على مراته وفتحتله
كانت لابسه روب ابيض طويل ووشها نقي وصافي جدا من غير ميك اب
ايمن: انتي احلي كتير على فكره من غير ميك اب
حبيبه: علشان كان اوفر بس شويه
ايمن: المهم صليتي العشا ولا مع زحمه اليوم نسيتيها
حبيبه: لا منستهاش يدوب اتوضيت وكنت هصلي اهوه
ايمن: طيب صلي الاول.

حبيبه لبست اسدال الصلاه بتاعها اللي خلاها زي الملاك في عنين جوزها
حبيبه: القبله ازاي؟
ايمن: السجاده مفروشه في الكورنر اهي
حبيبه: هصلي قدامك؟
ايمن: على ما اعتقد اني جوزك يعني ينفع تصلي قدامي صلي العشا والسنه والشفع واستني على الوتر
حبيبه صلت وايمن بيراقبها واكتشف ان قلبه بيتحرك لحبيبه وانها هتبقي فعلا حبيبه قلبه
حبيبه: خلصت
كانت هاديه ورقيقه وجميله
ايمن قام من مكانه وراح لها ومد ايده لها وقفها.

ايمن: نصلي مع بعض؟
حبيبه ابتسمت: يا ريت
صلي ايمن بيها وحبيبه اتفاجئت بجمال صوته في القرآن واستمتعت بكل ايه بيقراها واتمنت لو يفضلوا الليل كله يصلوا
خلص ايمن وبصلها وحط ايده على راسها وقال الدعاء
بسم الله اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَهَا وَخَيْرَ مَا جَبَلْتَهَا عَلَيْهِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَمِنْ شَرِّ مَا جَبَلْتَهَا عَلَيْهِ.

اللهم بارك لي في أهلي وبارك لهم فيَّ، اللهم اجمع بيننا ما جمعت بخير، وفرق بيننا إذا فرقت إلى خير.

حبيبه: اللهم امين
ايمن: صلي بقى الوتر
قاموا الاتنين وصلو الوتر وقعدوا مكانهم
حبيبه كانت متوتره وايمن حاسس بتوترها ده
قعد قصادها ومسك ايديها
ايمن: نتكلم بقى كلمتين مهمين، شوفي يا ستي انا عارف ان ظروف جوازنا كانت غريبه شويتين، بس ربنا اراد انه يجمع بينا في الاخر، انتي مراتي حاليا وانا جوزك بس احنا الاتنين اغراب عن بعض، انتي متعرفنيش وانا معرفكيش
حبيبه: انت عايز تقول ايه يا ايمن؟

ايمن: عايز اقولك ان انا واحد معندوش استعداد ينام مع واحده عارفها من نص ساعه، او بمعني تاني توترك وقلقك وخوفك دول ملهمش اي لازمه، انا عارف اني راجل غريب بالنسبالك وده موترك
وصراحه موترني انا كمان، انا معرفش عنك اي حاجه نهائي كل اللي اعرفه اسمك وبس، محتاج اعرفك، اعرف بتحبي ايه؟ بتكرهي ايه؟ بتدرسي ايه مثلا؟ ميولك؟ طموحك؟ عايز اعرف كل حاجه عنك؟ واعتقد ان انتي كمان زيي صح ولا غلطان؟

حبيبه: لا صح، يعني انت بتقترح ايه؟
ايمن مسك ايدها الشمال وقلعها دبلتها وهيا اتفاجئت بده
حبيبه: ليه بتقلعهالي؟
ايمن: اولا لان مش انا اللي لبستهالك
حبيبه ابتسمت: وثانيا؟
ايمن مسك ايدها اليمين وبيلبسها الدبله
ايمن: ثانيا والاهم انك هتبقي خطيبتي الاول فتره صغيره وحطي مليون خط تحت كلمه صغيره دي؟؟
ولما نحس ان احنا عرفنا بعض واتعودنا على بعض شويه نبقي ننقل الدبله للشمال؟ يناسبك الاتفاق ده ولا ( بص للسرير).

حبيبه لفت وشه ليها بعيد عن السرير
حبيبه: يناسيبني جدا
ضحكوا الاتنين
ايمن: طيب في المطبخ صينيه عليها اكل انما ايه؟ وانا واقع ميت من الجوع ايه رايك؟
حبيبه: بجد هناكل؟ انا تخطيت مرحله الجوع انا وصلت لمرحله ملهاش اسم.

ايمن: طيب جميل غيري هدومك بقى والبسي براحتك فستان بجامه بنطلون اللي يناسبك وبلاش قمصان نوم طويله كده اولا لانها خنقه
حبيبه: وثانيا؟
ايمن: ثانيا هنأجلها شويه لحد ما ننقل الدبله بس، بس يا حلوه ساعتها لو هتلبسي حاجه ينفع تصلي بيها زي كده مش هيحصلك كويس، انا سايبك اهوه براحتك وحاولي تتعودي عليا وتكسري كسوفك شويه شويه، حصليني بقى لانك لو اتأخرتي مش هقولك ايه اللي هيحصل بس هتباتي للصبح جعانه.

حبيبه: ثانيه وهحصلك
وصل للباب ويدوب هيقفله
حبيبه: ايمن
ايمن بصلها
حبيبه: متشكره قوي
ايمن: على ايه؟
ابتسملها وقفل الباب وحصلته بسرعه وكانت لابسه فستان قصير بحمالات عريضه بينك تحفه عليها وحطت فيونكه في شعرها
ايمن: اممم اعتقد بشكلك ده ما اوعديكيش، انتي كده بتكشكشي الفتره الصغيره قوي اللي اتفقنا عليها
حبيبه: هو انت مش قولت احط مليون خط تحت فتره صغيره؟ بحاول استعد.

قعدت واتعشوا مع بعض وفضلوا يرغوا ويهزروا ويضحكوا
ايمن: سؤال محيرني
حبيبه: قول يا حبيبي
ايمن: قول يا ايه؟
حبيبه ابتسمت وبصتله وسندت وشها على ايديها وبصتله بتأكيد واتكلمت
حبيبه: ح بي بي، انت حبيبي
ايمن: من امتي حبيبك؟
حبيبه: من يوم ما قدمتلك النسكافيه وشوفتك
ايمن: انتي اللي قدمتيلي النسكافيه؟ ومين اللي عمله؟
حبيبه: انا عملتهولك عجبك؟
ايمن: جدا، وابوكي وافق انك تشوفيني؟

حبيبه: ابويا ساعتها قالي ادخل لو حسيت انك عاجبني يكمل خطته ولو ما ارتحتلكش يسامحك ويمشيك
ايمن: يعني اقول الحمد لله انك ارتحتيلي
طيب يوم ما كنت رايح علشان اقول لابوكي اني موافق وكنت بره ساعتها
حبيبه كملت: خبطت فيا انا! خبطتني انا وجننتني ساعتها انا
ايمن: جننتك ليه؟

حبيبه: كنت بدعي ربنا طول التلات ايام دول انك توافق وان يكونلي نصيب معاك، كنت بعشق ريحه برفانك وعلشان كده رفضت اي حد يلمس المج اللي انت شربت فيه
ايمن: شربت النسكافيه فيه؟ ليه؟
حبيبه: كانت ريحته برفانك ولما خبطت فيك شمتها فيك انت وده كان فوق توقعاتي، اني اكون ولو لحظات في حضنك
ايمن: يعني انا عايز اقولك معلومه صغيره، انا حاطط نفس البرفان ده دلوقتي وملك ايدك كلي على بعضي مش مج ولا لحظه، انا كلي ملكك.

مسك ايدها وهيا كالعاده بتتحرج وتبص في الارض
ايمن: يعني بحس انك بتتكلمي عادي بس اول ما المسك تبصي للارض في ايه؟ بصيلي انا
قومي نخرج من المطبخ ده يالا
شدها وخرجوا وطلعوا الصاله بره ايمن شدها وقربها منه وحط ايديه حواليها
ايمن: مش كل ما اقرب منك تبصي للارض، حاولي تتعودي عليا وتقربي مني، حاولي
حطت راسها على صدره وهو ضمها براحه
ايمن: طبعا سيادتك بتستغليني علشان تشمي البرفان؟

حبيبه: طبعا امال انت فاكر ايه؟ صح؟ ايه السؤال اللي محيرك؟
ايمن: اه صح نسيتيني، ليه ابوكي قالي كده وجاب الفكره المجنونه دي منين؟
حبيبه: عجبته لما شاف انك خايف من ربنا وبتراعيه وعجبه اخلاقك واصرارك وساعتها لما قالي انه عايز يطلبك ليا وانا استغربت فقالي انك لو وافقت على شروطه دي هتحطني جوه عنيك العمر كله، وقالي اللي بيخاف ربنا هيخاف ربنا فيكي وهيراعيكي
اما بقى الفكره دي جاتله منين؟

ده نفس اللي حصل مع ابو الامام حنيفه لما...
قاطعها ايمن بانه ضرب على دماغه
ايمن: لما كان مسكين وفقير واكل التفاحه وصاحب البستان رفض يسامحه، فعلا طلب منه يتجوز بنته وقاله انها عاميه وخرسه وطرشه
تصدقي مجتش في بالي نهائي، بس ابوكي متخيل ان انا زي ابو الامام حنيفه؟؟ ايوه انا بخاف ربنا بس عمري ما هوصل لربع الناس دي نهائي
حبيبه: احنا بنعتبر الناس دي قدوه لينا وبنتعلم منهم
الفجر اذن عليهم وهما بيرغوا.

حبيبه: هنقوم نصلي الفجر مع بعض؟
كانت متحمسه تسمعه تاني بيقرا القرآن
ايمن: هتقومي؟! انا هنزل اصلي في الجامع اوك
حبيبه: اه ماشي براحتك
ايمن: ومالك متضايقه ليه؟ علشان هسيبك وانزل الجامع؟!
حبيبه: لا لا طبعا مش كده بس كان نفسي اسمعك بتقرا قران تاني
ايمن: بس كده؟ هقرالك براحتك مع ان صوتي مش حلو عادي يعني بس عيزاني اقرالك براحتك في اي وقت انتي بس تشاوري
حبيبه: اول ما ترجع نقري للشروق.

ايمن: على فكره الليلادي المفروض يعني ده المفروض ليله دخلتنا مش ليله تعبد ونحيي الليله للشروق
حبيبه: تتكتبلنا عمره
ايمن: يا ستي نبقي نروح نعمل عمره المهم اقوم اصلي ولما ارجع
راح صلي ورجع لقي مامته ومراته مع بعض قاعدين على سجاده الصلاه
سلم عليهم وقعد معاهم وامه بهدوء انسحبت
حبيبه: هتقرالي؟
ايمن: ااااه عايز انام، انا من يوم ما عرفت ابوكي ما نمتش...
حبيبه: علشان خاطري ده اول طلب اطلبه منك.

ايمن: امال لما طلبتي من شويه تكلمي ابوكي كان ايه رقم زيرو ولا ايه؟ ما علينا مش هزعلك سوره واحده
حبيبه: انا اختار السوره، سوره البقره
ايمن فضل يبصلها: سوره الكوثر، بعد البقره دي اخرك الكوثر
حبيبه: لا خلاص خلاص مش هبقي طماعه، سوره الملك والدخان زياده لو بتحبني؟
ايمن: ماشي تعالي جوه علشان ما نضايقش ماما بصوتنا
ايمن قعد معاها وقرالها السورتين وهيا فرحانه لان جوزها فتي احلامها.

ايمن: هقولك بقى تصبحي على خير لاني خلاص مش شايف قدامي
قام ومشي خطوتين وبصلها: على فكره كنت هوافق على البقره
حبيبه ابتسمت: وانا كنت هرضي بالكوثر
ايمن: تصبحي على خير
حبيبه: وانت من اهل الخير، بس هو انت رايح فين؟
ايمن: هسيبك تنامي براحتك
حبيبه اتضايقت بس: اه طيب.

ايمن مشي وسابها وراح اوضه تانيه واول ما لمس السرير النوم جافاه وندم انه خرج من اوضته واستغبي نفسه جدا وفضل يتقلب يمين وشمال ومستغرب كان وهو معاها هيموت وينام راح فين النوم؟
حبيبه كان نفسها تفضل في حضنه، ايوه عايزه فتره تتعود عليه بس برضه كانت عايزه تنام في حضنه
وفجأه و هيا سرحانه وغرقانه في احلامها لقت...



look/images/icons/i1.gif رواية حب مشروع
  06-12-2021 04:50 مساءً   [3]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية حب مشروع للكاتبة الشيماء محمد الفصل الرابع

حبيبه كان نفسها تفضل في حضنه، ايوه عايزه فتره تتعود عليه بس برضه كانت عايزه تنام في حضنه
وفجأه و هيا سرحانه وغرقانه في احلامها لقت...

لقت الباب بيخبط خبطه خفيفه
حبيبه: ادخل
الباب اتفتح وايمن دخل وبعد ما كان مجهز هيقول ايه نسي الكلام اللي هيقوله ومعرفش يقول ايه؟
ايمن: في تكييف في الاوضه لو حاسه ان الجو حر ممكن تشغليه وده الرمود
بص لحد ما جاب الرمود وعطاهولها
حبيبه: اه تسلم فعلا الجو بدأ يبقى حر
بيدور على حاجه تانيه يقولها
ايمن: طيب محتاجه اي حاجه؟
حبيبه: سلامتك
ايمن: لو احتجتي انا في الاوضه اللي جنبك تمام
حبيبه: تمام.

رجع خطوتين لورا بضهره وصل للباب ويدوب هيخرج
ايمن: بصراحه انا بعد ما وصلت للسرير النوم اتبخر
حبيبه: وانا زيك
ايمن: طيب وبعدين؟
حبيبه: براحتك
ايمن: انا عايز انام ومش جايلي نوم هناك
حبيبه ابتسمت: هيجلك نوم هنا؟
ايمن: انتي رأيك ايه؟
حبيبه: انت قلت هنفضل فتره مخطوبين
ايمن: وانا مازلت عند كلمتي بس الفتره دي علشان نتعود على بعض واعتقد لو كل واحد فضل في اوضه مش هنتعود على بعض.

حبيبه: دي وجهه نظر برضه، يعني احنا هنام مع بعض في اوضه واحده وسرير واحد بس مش هنام مع بعض؟ انا فاهمه كده صح؟ علشان تبقي الامور واضحه
ايمن: بالظبط كده، بس لو في اي وقت حبيتي ننهي الخطوبه دي والطبيعه تاخد مجراها ده مش وحش برضه علشان برضه الامور تبقي واضحه
حبيبه: قصدك ايه بقى؟؟
ايمن: قصدي يا حبيبه ان مفيش اي حاجه هتم غصب عنك او وانتي مش مستعدالها او انتي مش عيزاها، اللي انا وانتي نرتاحله وعايزينه هيتم.

هاه عندك اي مخاوف تانيه؟
حبيبه: لا
ايمن: اجي؟ ولا مش مرتاحه للخطوه دي؟
جاوبت بانها حركت نفسها من نص السرير ورفعت الغطا فايمن راح جنبها وقعد
ناموا الاتنين وكل واحد وشه للسقف ومتحنط
حبيبه راحت للحرف وعطته ضهرها
حبيبه: تصبح على خير
ايمن ما ردش عليها بس باصص ناحيتها
حبيبه بعدها بفتره. : انت نمت؟
ايمن: لا لسه.

لفت وشها ليه وبقوا الاتنين جنب بعض وشهم لوش بعض
حبيبه: خلينا كده قريبين من بعض بس ينفع؟
ايمن: ينفع
وشويه والاتنين نامو وغرقوا في النوم
# ايمن ايمن حبيبي
ايمن: ايه خير؟ امي في ايه؟
فاطمه: خير حبيبي بس العصر هيأذن خلال دقايق وما اعتقدش انك صليت الظهر فقلت اقولك وانت براحتك بقى لو تبقي تصليه قضاء
ايمن: لا قضاء ايه هقوم تسلمي يا ست الكل
فاطمه: ومراتك اللي في حضنك دي هتصحيها؟

ايمن بص لقي فعلا حبيبه مستخبيه في حضنه ونايمه على صدره فابتسم
ايمن: اه هصحيها تصلي
فاطمه: اجهزلكم غدا ولا هتكملوا نوم
ايمن: ما تتعبيش انتي نفسك
فاطمه: لا يا حبيبي انا اصلا عملتلكم غدا يستاهل احلي عرسان وام حبيبه برضه باعته غدا
ايمن: طيب تسلموا سيبينا نتعامل بقى
انسحبت وهو مستمتع بحبيبه في حضنه بس لازم يلحق الظهر
حبيبه: بيبه، حبيبه
حبيبه: امممم ايه.

حبيبه بتتقلب وهو باصصلها ومش مصدق اصلا انها مراته، شال شعرها من على وشها برقه وبيمتع عنيه بجمالها ولقه نفسه بيقرب لخدها ويحس بنعومته
وباسها جنب شفايفها
ابتسمت وفتحت عنيها
حبيبه: صباح الخير
ايمن: صباح الخير لاجمل عروسه في الدنيا
حبيبه: هو الوقت ايه دلوقتي
ايمن: الوقت يدوب نلحق الظهر
حبيبه: طيب نلحقه بسرعه
قاموا وصلوا ونزل العصر في الجامع ورجع اتغدوا وجاله تليفون عايزينه في شغله
حبيبه: انت بجد هتروح شغلك؟

ايمن: امم هروح انا مش واخد اجازه والنهارده ما رحتش
حبيبه: هو في عريس ما ياخدش اجازه؟ ماليش دعوه انت لازم تاخد اجازه ولو حتى بسيطه
ايمن: عيوني انتي بس تشاوري، بس مفيش عريس بياخد اجازه لعروسه بالمواصفات اللي انا اتجوزتها
حبيبه: ودلوقتي؟
ايمن: هاخد اجازه هحاول ارتبلها بس مش الافضل الاجازه لما ننهي الخطوبه ولا ايه؟ حتى نسافر انا وانتي كام يوم ايه الرأي؟
حبيبه: ماشي ده الصح بس برضه عايزه اقعد معاك كتير.

ايمن قرب منها ومسك ايديها: مش هتأخر اوك هرجع على طول
ايمن نزل وفضل 3 ساعات بره ورجع
عدي حوالي اسبوع بيقربوا فيه من بعض بيضحكوا يهزروا يروح شغله ويكلمها ويخرجوا يتمشوا
حبيبه: النهارده الخميس واحنا اتجوزنا الخميس
ايمن: عدي علينا اسبوع بحاله عدي بسرعه قوي
حبيبه: اهممم فعلا
ايمن: تحبي نعمل ايه الليله؟
حبيبه: ايه رأيك نعمل فشار وكوبيتين نسكافيه ونسهر قدام التلفزيون
ايمن: انا اؤيد بشده.

قامت عملت الفشار والنسكافيه وطلعوا قعدوا قدام التلفزيون
حبيبه: هقول لمامتك تيجي تسهر معانا؟
ايمن: قوليلها
راحت قالت لمامته بس رفضت وقالتلها انها عايزه تنام بدري علشان تصحي الفجر
فاطمه عارفه بالاتفاق اللي بينهم وكل يوم تدعي انهم ينقلوا الدبل
ايمن: تتفرجي على ايه؟
حبيبه: شوفلنا فيلم اكشن
ايمن بصلها باستغراب
حبيبه: بتبصلي كده ليه؟
ايمن: ما تخيلتش ابدا انك هتقولي كده، انتي النهارده بتفاجئيني.

حبيبه: ههههههه ازاي؟
ايمن: في الاول اتخيلت انك هتقولي نقيم الليل وتقرالي قرآن ولقيتك بتقولي لا نسهر مع بعض فرحت انا بقى، بعدها تقوليلي فيلم اكشن الطم ولا اجيب لطامه
حبيبه: ههههههه طيب هات اللي تحب تتفرج عليه
ايمن: لا يا ستي انا نادرا اصلا ما بقعد قدام التليفزيون بصي احنا نختار رقم واللي يطلع نتفرج عليه احنا وحظنا بقى
حبيبه: ولو طلع مثلا متش كوره او حاجه بايخه.

ايمن: يبقى حظك كده نقلب كل ربع ساعه لو حاجه مش عيزينها
حبيبه: اتفقنا، انا اختار الاول
ايمن: اختاري
اختارت رقم صغير وايمن جابه وكانت قناه ناشونال جيوغرفيرابو ظبي
حبيبه: انا بحب القناه دي بتجيب حاجات حلوه
لقوا برنامج عن الحيوانات شغال فيها وكان بيتكلم عن التزاوج في الحيوانات
الاتنين تنحوا وفجأه ايمن انفجر في الضحك وحبيبه معاه
حبيبه: ابوس ايدك اقلب
ايمن: مش انتي اخترتي وبتحبي القناه اتفرجي.

شويه وايمن: اختاري رقم تاني
اختارت رقم كبير
ايمن: الف كام؟ هو في الف قناه اصلا ما علينا نجرب
ايمن جاب القناه وطلعت قناه التت
ايمن: ههههه ما شاء الله اختياراتك ايه؟
حبيبه: طيب اقلب
قامت وقفت قدام وشه
ايمن: انتي بتخلي بشروط اتفاقنا
حبيبه: ماهو انا مش هسيبك تتفرج على واحده شبه عريانه وبتتمايص كده
ايمن: طيب ما تتمايصيلي انتي وانا اتفرج عليكي انتي ايه رايك؟
حبيبه: لأ ماليش في المياصه.

ايمن: يبقى اقعدي على جنب ومالكيش دعوه
حبيبه قعدت وكشرت وهو قلب القناه
حبيبه: متشكره
كان فيلم عربي قديم وكان بتاع عبدالحليم ابي فوق الشجره
كانت اغنيه شغاله لعبد الحليم وناديه لطفي وكل لقطه ببوسه
ايمن: هيا ليله باينه من اولها ذنوب ذنوب ذنوب
امسكي يا بنتي انتي الرمود واختاري
حبيبه قلبت ولقوا فيلم اجنبي ولقطه فيها اكشن
ايمن: اهو فيلم اكشن اهو
كان لقطه مطارده عربيات كان فيلم
Mission impossible 2.

واحد بيطارد واحده والمطارده كانت حلوه
ايمن: اعتقد انه بيهزر معاها مش بيطاردها بجد
حبيبه: شكلهم فعلا بيحبوا بعض ومتخانقين مثلا
اصلا الواد ده افلامه حلوه كلها هو اصلا مز
ايمن: افندم؟ مز؟ توم كروز مز؟ ده اوزعه، وبعدين لما واحده تبقي قاعده مع جوزها وتشاور على راجل تقول عليه مز المفروض يعمل ايه؟
حبيبه: هههههه يجري ورايا زي دول شوفت بيجري وراها بالعربيه ازاي وهيا ولا معبراه
ايمن: امم ماشي اتفرجي.

فجاه العربيه بتاعت البنت لفت حوالين نفسها وهو حاول يوفقها فحط عربيته جنبها والعربيتين لفوا مع بعض
ايمن: اهو هتموت اهو بغبائها وهتموته معاها
حبيبه: ده البطل مش هيموت
العربيه وقفت على حرف جبل والبنت بابها اتفتح ووقعت وماسكه في الباب وهو جري ولحقها وشالها
وفجأه المشهد اتقلب رومانسي جدا.

المشهد كان كفيل انه يسحب كل الاكسجين من الاوضه ويعمل شرارات في الجو ويخلي الاوضه تبقي زي خرم الابره
ايمن: اعتقد نطفي التلفزيون؟
حبيبه: يا ريت
ايمن: ما تيجي ننام بدري
حبيبه: اه يالا
راحو اوضتهم بس الشحنات اتنقلت معاهم والانفاس بقت عاليه ومسموعه...
ايمن: بعيده عني ليه النهارده؟ ما تقربي
حبيبه قربت منه شويه صغيرين
ايمن: مالك؟
حبيبه: ماليش
شويه وحبيبه قايمه.

ايمن قام وراها و مسكها من ايديها وشدها ليه وسند راسه على راسها
ايمن: رايحه فين؟
حبيبه: هشوف ماما عايزه حاجه ولا لأ؟
ايمن: شوفيني انا الاول عايز حاجه ولا لأ؟
حبيبه: انت عايز ايه؟
الكلام كله كان همس بتتخلله نظرات مشتاقه
ايمن: عايز ده
قرب منها قوي.

بعد فتره طويله
ايمن: بحبك
حبيبه: اخيرا قولتها
ايمن: كل حاجه في وقتها حلوه
حبيبه رفعت ايدها اليمين لايمن
ايمن: امم ننقلها الشمال
خلعها دبلتها ولبسهالها في الشمال وباس ايدها
حبيبه اتعدلت
حبيبه: هتروح شغلك بكره؟
ايمن: بكره الجمعه اجازتي
حبيبه: وبعده؟
ايمن: هروح
حبيبه ضربته وعطته ظهرها هو اتعدل وراها واخدها في حضنه
ايمن: هروح علشان ابلغ اني اجازه ما تبقيش عبدو السخن كده اهدي عليا.

حبيبه اتلفت ليه: هتاخد اجازه قد ايه؟
ايمن: على قد ما اقدر ماشي.

شويه وامه خبطت عليه تناديله وايمن قام وخرجلها.

ايمن: خير يا ست الكل في حاجه؟
فاطمه: هو انا قاطعت حاجه اصلك طولت على ما خرجت؟ يعني اسفه مش اقصد
ايمن: اسفه ايه؟ عادي ما تشغليش بالك بس كنتي عايزه حاجه؟
فاطمه: لا ابدا كنت هصحيك زي كل يوم للفجر وعارفه انكم بتبقوا نايمين فبدخل اصحيك براحه.

المهم ايه الاخبار انا قاطعت حاجه ولا متهيالي
ايمن: هههههه هسيبك بفضولك ده وادخل اجهز للفجر
فاطمه: ماشي يا ايمن ادخل
سابها واتحرك كام خطوه وهيا رايحه اوضتها فرجع وراها وضمها وهيا مدياله ضهرها وباسها على راسها
ايمن: انتي ما قاطعتيش حاجه يا ست الكل...
فاطمه: يعني هيا بقت مراتك ولا لسه؟
ايمن: بقت مراتي خلاص
فاطمه: الف مبروك يا حبيبي
ايمن: تقدري تقولي كده اني اسعد راجل في الدنيا كلها.

ايمن بيتكلم وامه في حضنه وهيا حاضنه ايديه
فاطمه: ربنا يسعدك يا حبيبي ويفرح قلبك على طول طيب يدوب تلحق تاخد شاور وتنزل الفجر
ايمن: طيب عايزه اي حاجه؟
فاطمه: سلامه قلبك يا حبيبي
يدوب هيمشي
فاطمه: ايمن حبيبي
ايمن: اؤمريني يا ست الكل
فاطمه: الامر لله حبيبي بس عيزاك تاخد مراتك وتسافر يومين كده تبقوا براحتكم او لو مفيش اجازه عندك تروحو فندق مثلا او انا اروح.

ايمن: حيلك حيلك شويه انتي مش هتخرجي من بيتك واحنا واخدين راحتنا ما تشيليش همنا
فاطمه: بس يا حبيبي اول كام يوم بيبقي ليهم متعتهم ومش عايزين حد فيهم
ايمن: ما تشغليش بالك بكره الجمعه وبعدها هاخد اجازه ونسافر
ايمن اخد مراته وسافر وقضي احلي شهر عسل ورجعوا وكل يوم بيقربوا من بعض اكتر واكتر وبيعرفوا بعض اكتر واتعلقوا ببعض اكتر.

ايمن كمان بيروح مع حبيبه تزور اهلها والكل بيعتبروه اخوهم وبيرتاحولو في الكلام وما بيلبسوش نقاب قدامه وهو كان مستغرب من النقطه دي
ايمن: هو انتو ليه مش بتلبسوا نقاب قدامي مع انكم كلكم منتقبات؟
سميه: احنا بنلبسه قدام الغريب بس لكن العيله لأ
ايمن: اول مره اسمع المنطق ده.

ساره: احنا مش منتقبات قوي احنا متدينات عارفين دينا وبنلبس النقاب قدام الغريب او في الشارع لكن اهلنا اللي متربين في وسطهم هنلبسه ليه اغلبهم يعتبروا محارم اصلا وانت جوز اختنا وبقيت اخونا وحاليا ما تحلش لاي واحده فينا طول ما هيا مراتك
ايمن: امم
حبيبه: مالك بتقولها كده وكأنك مش مقتنع
ايمن: عادي وجهه نظر تحترم
حبيبه: هو انت من رأيك النقاب فرض ولا سنه؟
ايمن: انتي ايه رأيك؟
حبيبه: هو مش فرض طبعا.

ايمن: اعتقد انه فرض في حاله
حبيبه قاطعته: واحده جميله لدرجه يخشي منها الفتنه
ايمن: يعني بالنسبالك فرض
حبيبه: ليه بقى ان شاءالله؟
ايمن: انتي ما بتبصيش في مرايه ولا ايه؟ ايه؟
كلهم ضحكوا
حبيبه: يعني انت شايفني جميله لدرجه الفتنه؟
ايمن: والله انا اول واحد اتفتنت واعتقد ابوكي اكتر واحد هيوافقني ولا ايه يا عم سعيد؟
عم سعيد: عادي يعني؟
ايمن: عادي؟ ده لولا انك واثق انها هتفتن مكنتش دخلت فيا بقلب جامد يا عم سعيد.

عم سعيد: انت لسه فاكر؟
ايمن: لسه فاكر يا راجل ده انا كنت بقف زي الشحاتين قدام الباب واقولك لله باليوم وانت ولا الهوا ولا في بالك اصلا
عم سعيد: ندمان؟ لو ندمان رجع اللي اخدته من البيت هنا واحنا مسامحينك؟
ايمن: ارجع اللي اخدته؟ امممم
حبيبه: انت بتفكر اخص عليك طيب روح بقى وحدك النهارده
ايمن شدها وقعدها جنبه واخدها في حضنه
ايمن: وعلى ايه الطيب احسن انتي عارفه ما بعرفش انام غير وانتي في حضني.

عم سعيد: ربنا يسعدكم، صح يا بيبو هيا الكليه هتبدأ امتي ان شاءالله؟
حبيبه: خلاص اسبوعين
ايمن: اسبوعين بس كنت فاكر انها لسه شويه! طيب لو انا كنت قولتلك ما تكمليش كنتي هتعملي ايه؟
حبيبه: شخصيتك ما تديش انك من المتعصبين ضد التعليم
ايمن: ولو قولتلك؟
حبيبه: اعتقد يا ايمن ممكن اسيبك
ايمن: بجد تسيبيني؟

حبيبه: ماهو مش هتبقي انت دلوقتي هتبقي شخص سوري يعني متخلف حبتين ورجعي واغلب الصفات الكويسه فيك مش هتكون موجوده فساعتها اه هسيبك
حبيبه رجعت كليتها واغلب اصحابها حسدوها على جوزها اللي بيوديها ويرجعها
وبالليل كتير يسهر جنبها وهيا بتذاكر
فات كام شهر وفي يوم وايمن في الشغل حبيبه صاحيه تعبانه ومش متظبطه وفاطمه نزلت جابتلها اختبار حمل وحبيبه عملته واكتشفت انها حامل
حبيبه: ماما يا ماما انا حامل.

فاطمه: الحمد لله الحمد لله الف حمد وشكر ليك يارب
هتتصلي بايمن تقوليله؟
حبيبه: لا لما يجي هقوله هعملهاله مفاجأة، ايه رايك ننزل انا وانتي نجيب تورتايه صغيره ونعمل غدا مميز
فاطمه: طيب قوليلي عايزه ايه وانا اجيبهولك وانتي ارتاحي
حبيبه: لا يا ست الكل تعالي ننزل مع بعض، انتي بس قولي لايمن ان احنا نازلين نشتري حاجات ماشي؟
فعلا نزلوا الاتنين يتمشوا شويه ويجهزوا لقعده مميزه
فاطمه: مش هتقولي لمامتك؟

حبيبه: هقولها بس الاول ايمن يعرف بعد كده الباقي
ماشيين هما الاتنين بيتمشوا وبيضحكوا وفجأه وقفت عربيه زي الميكروباص متفيمه كلها ونزل منها اربعه رجاله ومسكوا حبيبه، فاطمه حوالت تشدها منهم وهيا بتصوت بس زقوها وقعوها واخدوا حبيبه وجريوا، الناس اتلمت على فاطمه اللي بتصوت بس بعد ايه؟
جت تكلم ايمن بس شنطتها مع حبيبه فعيطت اكتر واكتر.

قامت مش عارفه تعمل ايه ايدها اللي وقعت عليها بتوجعها ورجلها اتخبطت فيها ومش عارفه تروح فين ولا تعمل ايه؟

واحد واقف: احنا نطلب البوليس بسرعه
فاطمه: ابني مقدم حد يوديني عنده في المديريه حد يوديني بسرعه
واحد: طيب يا حجه اتصلي بيه وهو يجي
فاطمه: موبيلي معاها ومش حافظه نمرته ياما قالي احفظيها وانا بطنش
كام واحد من اللي واقفين راحو معاها لحد المديريه ودخلوا معاها
ايمن كان في اجتماع هو ومعظم زمايله، امه راحتله مكتبه ملقتهوش سألت عسكري عليه قالها انه في اجتماع واترجته يوصلها صعبت عليه فاخدها لايمن.

خبط العسكري ودخل
المدير: في ايه يا عسكري ايه اللي جابك هنا؟
العسكري: في واحده ومعاها كام واحد عايزين المقدم ايمن
ايمن رفع راسه وبصله
ايمن: عايزيني انا بالاسم؟ خليهم يستنوا في مكتبي لما اخلص
العسكري خرج وقالهم كده فاطمه زقته وغافلته ودخلت
الكل وقف ويدوب المدير هيزعق ايمن قام وجري على امه اللي اتخض من شكلها المتبهدل
ايمن: في ايه يا امي حصل ايه؟
المدير: والدتك
فاطمه: مصيبه يا ايمن حبيبه.

ايمن قلبه هيقف: مالها حبيبه؟
امه بتعيط وهو ماسكها
ايمن: ماما مالها حبيبه؟
فاطمه: اتخطفت
ايمن مش مستوعب هيا مش عيله تتخطف
ايمن: انتي بتقولي ايه؟ اتخطفت ازاي؟
فاطمه: كنا مع بعض ومره واحده عربيه وقفت ونزل منها اربع رجاله متلتمين وشدوها مني ومشيوا الحقها يا ايمن بسرعه يا حبيبي ال ح ق ها.

قالت جملتها دي ووقعت من طولها بين ايدين ابنها اللي حس مره واحده ان كل حاجه بتنهار ومش عارف يعمل ايه؟ يلحق امه ولا يلحق مراته؟

اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد
الصفحة 2 من 5 < 1 2 3 4 5 >




المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 1977 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 1458 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 1471 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 1289 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 2460 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، مشروع ،











الساعة الآن 04:01 AM