logo




أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .






look/images/icons/i1.gif رواية عشقت المتمردة
  03-12-2021 02:22 صباحاً   [7]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية عشقت المتمردة للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثامن

ادم خرج من اوضه امه وفضل كتير واقف قدام اوضته متردد يدخل وفي الاخر اخد قراره...
مشي وطلع الجنينه وراح قعد جنب حصانه يفكر هيعمل ايه وهيتصرف ازاي وعقله مش راضي ينصفه بإي قرار صح، كل ما بيوصل لقرار بيرفضه قلبه او عقله ومعرفش يخلي الاتنين يتفقوا وفي الاخر ساب القرار للايام وهيا تاخده نيابه عنه...
ندي قاعده مستنياه يرجعلها تاني وعماله تكدب نفسها ان ممكن امه تمنعه لانه مش الشخصيه الانقياديه دي!

بس ممكن يبعد لانه فاق او لانه مش عايزها، طول الليل في الانتظار وشويه شويه اليأس بدأ يتملكها وعرفت انه مش هيرجع لحضنها تاني الليله دي ولا اي ليله كمان، كان لازم توقف مع نفسها، كان لازم تسترد روحها اللي بدأت تتعلق بيه، كان لازم تمشي من البيت ده بسرعه، ،
النهار طلع وادم اضطر يدخل اوضه نومه يغير هدومه وحمد ربنا لما لقاها نايمه غير بسرعه وهرب قبل ما تصحي لانه مش عايز يواجهها..

صحيت هيا ولقت هدومه اللي قلعها وعرفت انه مش عايز يواجهها، واقفه حيرانه بتفكر تمشي هيا كمان ولا تعمل ايه؟ قاطع تفكيرها خبط على الباب ودخلت عزيزه ومعاها بنتين من الشغالات
ندي: في ايه؟
عزيزه: مفيش يا هانم بس هنلم حاجه سي ادم ونوديها اوضه تانيه
ندي اتصدمت باللي سمعته، للدرجه دي عايز يبعد عنها؟ للدرجه دي حاسس انه غلط في حق نفسه؟ للدرجه دي هيا كانت غبيه ومتخلفه!؟

فضلت ساكته تماما لحد البنات خلصوا وخرجوا بره الاوضه
كريمه: خلصتي يا عزيزه؟
عزيزه: ايوه يا هانم نجلنا حاجه سي ادم كلياتها من الاوضه وحطيناها في الاوضه البحريه زي ما حضرتك امرتي بالظبط
كريمه: طيب كويس روحي انتي
كريمه بتدعي جواها ان يكون قرارها صح وانها متكونش بتعمل حاجه غلط لانها غلطت الاول لما سابتهم كده ومش فاهمه عقلها كان فين لما قبلت بالوضع ده؟

ادم رجع اخر النهار سأل عن كريمه وعرف انها بتزور حد من اصحابها بره وهو طلع لاوضته كانت ندي قاعده على السرير والاتنين تجاهلو بعض...
دخل على جوه وفتح دولابه يجيب هدوم يغير لانه كان مهدود وكانت ليله طويله امبارح ويوم اطول.

اتفاجئ ادم ان دولابه فاضي تماما، بص حواليه ملقاش اي اثر ليه في الاوضه، فضل لحظات عاجز عن التفكير معقول هو كان فارض نفسه عليها كده؟ معقوله كانت مجرد رغبه مش اكتر ولما فاقت بعدته تماما خوفا منه او خوفا انها تضعف تاني؟ معقوله انها اعقل منه وشافت قدامه وهو كان اعمي؟
خرج بره ووقف قصادها حتي مش عارف يتكلم وفجأه هيا اللي اتكلمت
ندي: جاي ليه هنا؟ هاه!؟ عايز ايه؟ سيادتك مالكش اي حاجه هنا؟ اطلع بره اتفضل.

ادم مش مستوعب ولا كلامها ولا طريقه كلامها بقي دي اللي كانت متعلقه في رقبته وكان، كان ايه؟ كان هيغلط معاها؟كويس ان مفيش حاجه حصلت بينهم، بس لازم يفهم ايه اللي غيرها كده وليه بتطرده بالطريقه دي؟
ادم: ندمتي صح؟
ندي بغيظ وكانت عايزه توجعه زي ما وجعها الليله اللي فاتت بتخليه عنها كده وهيا محتاجاله
ندي: مش عارفه كان عقلي فين؟ كنت متخلفه؟ غبيه؟ الظاهر ان القعده كتير مع حد غبي ومتخلف بتأثر على الواحد؟

ادم كلامها وجعه قوي: مش حذرتك امبارح؟ واترجيتيني، انتي اتعلقتي في رجبتي واترجيتيني
ندي: رغبه، الوجع ووقفتك معايا ووجودك جنبي مش اكتر شوشروا تفكيري وخلوني افكر بغباء
ادم: طيب احمدي ربنا ان اني مش غبي جوي اكده ولا متخلف جوي، واه سوري لو دخلت هنا بس بجالي اكتر من 30 سنه بدخل الاوضه دي، بعد اذنك
يدوب هيخرج
ندي: استني
امل بسيط انتعش جواه وفرح انها هتوقفه قبل ما يمشي
ادم: افندم.

ندي: التلات شهور خلصوا انا عايزه امشي من هنا وعايزه اسافر بقي، لو سمحت
مقدرتش تنطق الكلمه دي ومعرفتش تقول ايه؟
ادم: كملي لو سمحت ايه؟
ندي: عايزه حريتي بقي انت وعدتني
ادم وندي اتقابلت عنيهم في نظره غريبه مليانه وجع
ادم: وعدت فعلا
ندي: خلاص هجهز نفسي
ادم بيفكر في اي حاجه ميخليهاش تمشي بس لحد ما عقله يستوعب اللي بيحصل ده؟ واخيرا افتكر حاجه مهمه.

ادم: ابوكي مسافر بجاله شهرين اهوه زي ما انتي عارفه لما يرجع ان شاءالله بالسلامه..
ندي: وانت مالك وماله؟
ادم: مش هطلجك وابوكي مش موجود لازم اسلمك ليه زي ما استلمتك منيه
ندي: تسلمني؟ انت فاكرني ايه؟
ادم: عهده في امانتي لحد ما يرجع بعد اذنك
خرج وهيا كانت هتموت من الغيظ واتمنت لو تقدر؟ لو تقدر حتي تضربه؟ عايزه تعمل اي حاجه؟ وفي الاخر قعدت على سريرها تعيط لانها افتكرت اخر مره اتهورت فيها اذت ياقوت...

ادم خرج ونادي لعزيزه وسألها حاجته فين وراح اوضته الجديده اللي فارغه وبارده وملهاش اي ملامح واتخنق منها جدا لدرجه مقدرش يقعد فيها فسابها وخرج، راح لحصانه يقعد جنبه، وبدأ يفكر انه فعلا لازم يسيبها تمشي ولازم يديها حريتها بقي، مفيش فايده...

الاتنين بيتجاهلو بعض تماما وما بيتواجدوش في اي مكان مع بعض وكريمه مراقباهم بوجع وفهمت ان كل واحد فيهم افتكر ان التاني طرده من حياته بسبب اللي هيا عملته وكتير بتحاول توضح ان دي اوامرها هيا بس الاتنين رافضين يسموعها او الاتنين فاكرين انها بتتدخل علشان تهدي الحرب بينهم...
كريمه: وبعدين وياك! لامتي!
ادم: خير يا امي
كريمه: هتفضل لامتى هربان من البيت وتسافر لمصر وترجع وتروح وتيجي، انت بطلت تقعد في البيت.

ادم: حضرتك محتاجه مني حاجه وانا مقصر فيها!
كريمه: مقصر في راحتك انت، حبيبي انا اللي نقلت حاجتك من الاوضه مش هيا
ادم: وانا ما اعترضتش على كلام حضرتك
كريمه: يا ابني كان لازم اعمل كده، كانت قعدتكم مع بعض من الاول غلط اصلا
ادم: واهو صلحنا الغلط، محتاجه مني حاجه! انا طالع اريح شويه
سابها وخرج وبيفكر في ندي وفي امه اللي بتحاول تخفف عنه باي طريقه حتي لو على حساب نفسها
كريمه دخلت لندي اللي حابسه نفسها.

كريمه: وبعدين يا حبيبتي لامتي الحبسه دي
ندي: ما تشغليش بالك بيا حضرتك
كريمه: يا حبيبتي ادم مالوش دعوه انا اللي جيت من غير ما يعرف واخدت حاجته، انا عارفه ظروف جوازكم فلو عايزين ببعض يبقي تبدؤا صح من الاول
ندي كانت هتحن بس افتكرت كل كلام ادم واهاناته ليها
ندي: اول ما بابي يرجع من السفر هيجي وهسافر معاه وهمشي لامريكا ومش هرجع تاني ابدا
كريمه: لا حول ولا قوه الا بالله ربنا يهديكم.

فشلت كريمه في انها تصلح بينهم
وفي يوم اهل البلد راحوا لادم البيت يتكلموا معاه
ادم: خير ايه اللي حصل تاني؟
# لا خير يا باشا احنا بس جايين للهانم الصغيره
ادم باستغراب: خير؟
# لا المره دي خير احنا جايين نتشكرها
ادم: على ايه؟
@ الطلايع بتاعت المحصول بانت وان شاءالله هيبجي محصول محصلش جبل اكده، وده بفضل العلاج بتاعها
ادم: العلاج اللي جيتو تتخانقوا عليه؟

§ جلبك ابيض بجي يا بيه بس على يدك حضرتك شفت اللي حوصل ساعتها...
ادم: قلبي ابيض؟ على العموم انا هناديلها وانتو تتكلموا معاها، فتحي نادي للهانم
فتحي راح لعزيزه وطلب منها تبلغ ندي ان ادم عايزها تطلع في اجتماعه مع اهل البلد وعزيزه بلغتها
ندي: عايزني ليه؟
عزيزه: والله ما اعرف يا هانم
ندي: طيب بلغيه اني مش فاضيه
عزيزه شهقت: يا لهوي يا هانم...
ندي: ايه يا لهوي دي؟ عايزه ايه؟

عزيزه: غلط يا هانم انه يطلبك جدام اهل البلد كلهم وانتي ترفضي تطلعيله حضرتك كده بتصغيريه جدامهم
ندي: مش انتي اللي هتقوليلي غلط وصح وبعدين انا حره انزلي قوليله مش فاضيه
نزلت عزيزه بعد فشلها في اقناع ندي انها تنزل وكريمه دخلت بعد ما سمعت حوارهم
كريمه: وبعدين معاكي؟
ندي: اسفه يا ماما بس انا حره ومش ملزمه اسمع كلامه.

كريمه: محدش جال اسمعي كلامه بس ادم طول عمره كبير في البلد دي، من يوم ما ابوه اتوفي وهو شال حمل كبير على اكتافه وجدر يشيله وله مكانته واحترامه بين الناس ومهما تكون خلافاتكم مش من حجك ابدا تهدي احترامه ده او تهزي صورته جدام اهل بلده اللي انتي شوفتي كييف عيحترموه؟ لان اكده عتغلطي في حج البيت ده كله وانتي غلطتي كتير وسامحناكي فكري بعجلك، انتي خسرتي ادم بلاش تخسري باجي اهل البيت.

قالت جملتها ومشيت وندي كانت عايزه تتخانق معاها بس هيا عندها حق في كل كلمه نطقتها؟ هيا بتتسبب في مشاكل من ساعه ما دخلت البيت ده وحاليا كريمه قالتها صريحه ان هتخسرها هيا كمان...
ادم فتحي دخله وقاله في ودنه
فتحي: الهانم مش جايه
ادم اتوتر للحظه وحس بغضب مالوش اول من اخر بس سيطر على نفسه قدام الناس وبيفكر هيقول ايه للناس دي؟

يدوب هينطق الباب اتفتح وندي دخلت ومشيت ناحيته وعنيهم متعلقه ببعض لحد ما وقفت جنبه واستغربت ان الكل بيهنيها ويشكرها وهيا مش فاهمه في ايه؟
# حجك علينا ياهانم سامحيني
@ انتي جميلك في رجبتنا
$ احنا مهما نعمل مش هنرد جميلك ده ابدا
وكل واحد بكلمه وهيا زي الاطرش في الزفه
ادم اخد باله انها مش فاهمه هما بيتكلموا عن ايه فشاور للكل يسكت
ادم: هما بيشكروكي
ندي: على ايه؟

ادم: علاجك بدأت نتايجه تبان على المحصول بتاعهم فحبوا يوروكي طلايع الزرع
ندي: يعني ايه طلايع؟
ادم ابتسم ومد ايده لواحد من الناس اخد منه واحده دره يورريهالها
ادم: دي! الدره اللي لساتها صغيره يدوبك طالعه عيسموها طلايع وطبعا باين من شكلها ان المحصول السنه دي بإذن الله هيبجي كويس.

لمحت ندي في عنين ادم نظره فخر بيها وانه مبسوط جدا وفكرت للحظه لو مكانتش نزلت كان ايه اللي هيحصل؟ مش وقته المهم انها تفرح باللحظه دي
ندي: بس في حاجه
ادم: خير؟
ندي: المحصول محتاج جرعه منشطه تانيه علشان النتايج تبقي مضمونه وتبقي احسن من كده
اهل البلد ردوا: احنا كلنا وراكي يا هانم والمره دي حضرتك اللي هتكوني معانا من غير حد في النص ده لو توافقي حضرتك؟
هيا بصت لادم.

ادم: ما تبصيليش دي حاجه ترجعلك وده مجهودك انتي!
ابتسمت ووافقت ومشيت اخيرا متلخبطه مش عارفه تفسر ادم وشخصيته
ساعات بيكون متسلط وساعات بيكون بسيط متفتح وساعات غبي وساعات شعله ذكاء وساعات بتحسه متعلم جدا وساعات متخلف، معدتش قادره تفهم تركيب شخصيته، بس الراجل اللي كان النهارده ده راجل قمه في التفتح والفهم والمراعاه والذكاء...

بدأت ندي تجهز الجرعه الجديده من العلاج وبتخرج الصبح ترجع اخر النهار وفي مره رجعت اتفاجئت بصوت عرفاه جدا فدخلت تجري ونطت حضنت اللي جاي...
ندي: بابا، حمدالله على السلامه
سالم: يا اهلا بست البنات، الجماعه كانوا بيحكولي عنك
ندي: عن مصايبي الكتير
سالم: مصايب؟ مصايب ايه؟
ندي: امال بيحكولك ايه؟
سالم: وقفتك مع اهل البلد والعلاج اللي انتي عطيتيه ليهم وانجازاتك هنا.

ندي استغربت وبصت لادم المبتسم اللي باصص للارض واتمنت لو تقدر تحضنه في اللحظه دي
سالم: انتي ما تتخيليش انا فرحان بيكي قد ايه؟ انا فخور بيكي يا ندي
ندي احساسها ساعتها مكنش يتوصف لان دي اول مره تحس بالاحساس ده وتحس ان ليها هدف وقيمه وليها وجود...
وبعد ما اختلت هيا وابوها لوحدهم
سالم: هاه عامله ايه؟ وادم عامل معاكي ايه؟
ندي بعد سكوتها فتره: انا كويسه
سالم: وادم؟

ندي: ادم؟ والله ما اعرف اهو، مستحملني بالعافيه ولولا انه بيقدرك كان رماني بره بيته من زمان
سالم: لا طبعا يبقي انتي لسه ما تعرفيش مين هو ادم، يا بنتي انا ما اخترتش ادم اعتباطا ولو معنديش ثقه تامه فيه مكنتش هسمح للحظه انك تفضلي في بيته وتحت رعايته، ادم انسان محترم وكويس جدا
ندي: شخصيته غريبه مش قادره احددها، مثقف! جاهل! غبي! ذكي! قاسي! حنين! رجعي! متفتح! كل حاجه وضدها في نفس الوقت مش فاهماه.

سالم: يمكن لان هو فعلا فيه الصفات دي كلها بيحقق توازن بينهم، انتي يدوب في القشره الخارجيه بتاعته محاولتيش توصلي لعمقه، المهم!
ندي: ايه المهم؟
سالم: ادم قالي انك لسه عايزه تمشي؟
ندي: مش عارفه اذا كنت عايزه امشي ولا لأ؟ مش قادره احدد انا عايزه ايه؟ بس اللي انا عرفاه اني بدأت حاجه عايزه اخلصها الاول، اهل البلد اعتمدوا عليا ومش هينفع اتخلي عنهم، لازم اكمل معاهم.

ابوها ابتسم لان بنته القديمه مكنش بيهمها حد ولا بتهتم بمصلحه اي حد غير نفسها...
قضي معاها يومين ومشي وهو ماشي مع ادم
ادم: اسف
سالم: على ايه؟
ادم: اني مقدرتش اعمل اي حاجه
سالم: انت عملت كتير جدا
ادم: انا ما عملتش اي حاجه هيا زي ما هيا، هوائيه، متسرعه، ما بتهتمش لاي حد، بتعند لمجرد العند؟ عايزه تمشي، كل حاجه زي ما هيا.

سالم: لا طبعا، هيا بتساعد اهل البلد وبقي ليها هدف وده شيئ كان لا يمكن تعمله قبل كده، تعرف انها رفضت تمشي معايا بحجه انها لازم توقف مع اهل البلد بس انا ما اعتقدش ان ده السبب الاساسي
ادم: امال ايه السبب الاساسي؟
سالم: شوف انت...
ادم ضحك: هههههه لا اوعي تضحك على نفسك، انا وهيا ما بنتفقش اصلا ولو كنا كويسين يوم فاحنا مختلفين عشره احنا اختلافتنا وخناقتنا ما بتنتهيش
سالم: وده الطبيعي بين الازواج.

ادم: احنا مش ازواج احنا مجرد اتنين ما بيتفقوش نهائي
سالم: سيب الايام تقول انتو ايه اتفقنا؟ المهم هسافر انا علشان اظبط لصفقتنا الجديده
ادم: تمام
يدوب هيمشي
سالم: ادم، هو انت امتي هتقولها على طبيعتك؟ مش يمكن ده يساعد؟
ادم: لا طبعا مش هيساعد ده هيشوش قرارتها مش اكتر مش عايزها تعرف حاجه عني وخصوصا دلوقتي
سالم: ينفع اسألك ليه؟

ادم: الاجابه بسيطه جدا، لو هيا عايزه تفضل معايا يبقي توافق عليا زي ما انا، تقبلني بطبيعتي البسيطه
سالم: الفوارق الاجتماعيه ليها اثر
ادم: وانا ما انكرتش ده بس انا بشخصيتي دي عندي برضه اللي يغطي الفرق التعليمي، ولا ايه؟
سالم: مع اني مش مقتنع بس براحتك اسيبك انا سلام
سالم مشي وادم بيفكر ليه يا تري ندي فضلت وما مشيتش مع ابوها؟؟؟

كان بيوقف جنبها وبيساعدها في شغلها على قد ما بيقدر، كان ديما جنبها وهيا ديما جنبه وسؤال واحد بيلح على كل واحد فيهم، ليه خرج من اوضتها وحياتها بالشكل ده؟ وهيا بتفكر ليه هو سابها ومشي؟ والاتنين ما صدقوش كريمه لما قالتلهم ان هيا اللي عملت ده...
كان معاها في المعمل والعصر اذن
ادم: انا هروح اصلي العصر معيزاش حاجه؟
ندي: لا متشكره
ادم: ندي
ندي: هاه.

ادم: ايه رأيك لو نصلي انا وانتي مع بعض، اصلا مش هلحق صلاه الجماعه، عجبال ما اوصل الجامع هيكونوا خلصوا
ندي: انا اصلي!
ادم: وليه لأ! صغيره يعني ولا ايه! يالا
مد ايده ليها وهيا اترددت كتير وعنيها متعلقه بعنيه وبايده الممدوده
ادم بهمس: متردده ليه! يالا
ندي: انا مش محجبه
ادم: مشوار الالف ميل عيبدأ بخطوه، خدي خطوه ليا تعالي
ندي بصتله: انت بعيد قوي.

ادم: مدي يدك وجربي مني وهتلاجيني جريي منيكي فوج ما تتخيلي بس انتي مديلي يدك
ندي حطت ايدها في ايده وهو ضم ايدها جامد واخدها معاه واتوضي قدامها علشان هيا كمان تتوضي
ندي: هو انا ينفع اصلي كده اصلا؟
ادم بصلها: لا ما ينفعش واصل.

قلع عبايته ولبسهالها والعمه ولبسهالها زي طرحه وبصلها
ندي: شكلي بقي تحفه!
ادم: بجيتي جمر، ملاك، نصلي؟
ودي كانت اول مره لندي تصلي واحساس غريب قوي جواها واخدها وروحوا وكلم مامته انها باسلوب غير مباشر تعلمها ازاي تصلي وابسط امور دينها واحده واحده
وفعلا كريمه بتلم كل بنات البيت وتتكلم معاهم ومن ضمنهم ندي بحيث ما تحسش ان الكلام ليها هيا...
ادم كان نازل
ندي: رايح فين؟

ادم: هبص على الاراضي واشوف ايه الاخبار
ندي بتردد: ينفع اجي معاك!
ادم فكر: وليه لا، غيري هدماتك وتعالي
ندي طلعت تغير وهو استناها لحد ما نزلت
ندي نزلت: يالا
ادم بصلها كتير وساكت وهيا بصتله: في ايه يالا!
ادم: من غير خناج ولا زعل ولا عناد لو جولتلك تغيري بلوزتك دي هتجولي ايه!
ندي بصت لبلوزتها: بكم اهي مالها!
ادم: ضيجه عليكي
ندي: ادم
ادم حرك دماغه: اني شايفها ضيجه.

ندي: طيب هتفرق معاك في ايه؟ قولي بصراحه مجرد تحكم ولا علشان منظرك ولا ايه بالظبط
ادم: عايزه الصراحه! حاضريا ستي هجولك بصراحه، ماعيزش حد يشوفك بهدوم ضيجه او عريانه او او او غيري
ندي سكتت كتير: ودي اسمها ايه؟
ادم: سميها غيره
ندي قربت منه: غيره علشان انت كبير البلد وما ينفعش مراتك تلبس كده ولا غيره زوج صعيدي على اهل بيته ولا غيره حبيب على حبيبته؟ انهي غيره يا ادم!
ادم: هيا تفرج يا ندي، اهي كلها غيره.

ندي: اه تفرق معايا انهي غيره يا ادم
ادم معرفش يقولها ايه: التلاته يا ندي ارتحتي اكده
ندي ابتسمت وطلعت غيرت هدومها ونزلت معاه لفوا على الاراضي مع بعض وبدئت بعد كده تحاول تراعي لبسها وادم ملاحظ ده ومبسوط بيه جدا، ادم كل شويه يحاول يعلمها حاجه جديده وبسيطه من غير ما تلاحظ انه بيعلمها حاجه..
كان اخر يوم في شغل ندي في الارض مع الاهالي وتعبت كتير في اليوم ده وادم دخلها كانت هلكانه.

ادم: تعبتي كتير ارتاحي بجي شويه
شدها ادم وقعدها على كرسي واستغرب لما حط ايديه على اكتافها وبدأ يدلكهم ليها علشان يريحها! وهيا كمان استغربت تصرفه ده وحنيته اللي كل شويه بتحاول تخرج وهو يكبتها تاني، وقفت مره واحده وهو رجع لوري وكأنه فاق وعايز ينسحب وفعلا مشي خطوتين بس هيا جريت وقفت قصاده
ندي: بتهرب ليه؟ ليه كل ما بنقرب انت بتهرب؟
ادم: انا مش بهرب انا بس مش عايزك تندمي وتعملي حاجه غصب عنيكي.

ندي: لا ارجوك بلاش تعمل نفسك خايف على مصلحتي وبلاش تزوق الحقيقه خليك صريح على الاقل مع نفسك واعترف انك بس بتهتم بنفسك
ادم: انا ما بزوجش حجايج ولا بهتم بنفسي
ندي: ارجوك
ادم: ارجوكي انتي امتي اهتميت بنفسي هاه؟
ندي: لما هربت مني ومن حضني! لما خرجت بره اوضتي ساعتها انت كنت بتحمي نفسك مني
ادم: قصدك لما طردتيني بره اوضتك؟
ندي: انا؟ انت بتقول ايه؟ انا ما طردتكش انت اللي هربت.

ادم: انا عمري ما هربت ولو هربت يبجي هربت فعلا من حضنك في الليله اياها، بس كان علشانك، علشان خفت تندمي وتعملي حاجه انتي مش مستعدالها
ندي: انت هربت مني الليله دي وتاني يوم اخدت كل حاجتك من الاوضه وما تتخيلش ده جرحني قد ايه؟ وحسسني اني رخيصه فارضه نفسي عليك وانت علشان تحمي نفسك هربت.

ادم: انا ما خرجتش، انا اتفاجئت بان دولابي فاضي ولا نسيتي؟ اول ما رجعت رجعت على اوضتي ودخلت على الدولاب علشان اغير خلجاتي واتفاجئت بيه فاضي وبعدين بالعجل اكده لو انا خرجت حاجتي بره هرجع ليه على اوضتك؟ وهدخل افتح الدولاب ليه؟ ليه ما رحتش على الاوضه الجديده؟ انا اتفاجئت انك طردتيني بره وساعتها فهمت انك ندمتي على اللي حصل وانك انتي بتحمي نفسيكي مني، انا هربت مره واحده بس علشان نفكر بالعجل ونجرر هنعمل ايه؟ كنت عايزك تاخدي جرارك بالراحه ومن غير ضغط واذا جررتي تفضلي يبجي ده جرارك من غير ضغط مني او تكوني تحت تأثير وجفتي معاكي وانتي تعبانه، كنت عايزك واثجه من جرارك.

ندي: طيب انت خرجت ليه ساعتها ومين اللي خرج حاجتك لو مش انت؟
ادم: خرجت علشان مكنتش هستحمل ندمك لو انا عملت حاجه انتي مش عيزاها وبعدين اكيد امي هيا اللي خرجت الحاجه
ندي: هيا فعلا قالتلي انها هيا بس كنت فاكراها بتحاول تدافع عنك
ادم: وجالتلي انا كمان وفكرت نفس تفكيرك ده
ندي: وبعدين؟

ادم: وبعدين عندك انتي؟ انتي عايزه تعملي ايه؟
ندي قربت منه ووقفت قصاده عنيهم في عنين بعض قربت اكتر منه وووقفت على طراطيف صوابعها وباسته في خده برقه
ندي: عايزه يكون ليا حق فيك...
ادم ضمها ليه بحب وشوق ولهفه و اخيرا بعد عنها غصب عنه
ندي: ما تبعدش تاني ارجوك
ادم: لو هنفضل مع بعض يبجي لازم نعملها بطريجه صوح، تجبلي تتجوزيني!؟
ندي استغربت: انا متجوزاك اصلا.

ادم: من اول لحظه بتحاربيني، وجولتيلي انك عمرك ما اعتبرتي نفسك مرتي واني كمان صراحه ما اعتبرتكيش مرتي والا كنت هاخد حجوجي منك كامله
ندي بصت للارض واتكسفت بس رفعلها وشها تبصله
ادم: دلوجتي بديكي حريه الاختيار واللي هتختاريه هنفذه، موافجه تتجوزيني من اول وجديد جواز بجد نبدؤا صوح المره دي؟
ندي: موافقه طبعا، موافقه يا ادم.

ادم ضمها في حضنه وحس بفرحه ملهاش اول من اخر قربت منه علشان يبوسها تاني بس حط ايده على شفايفها
ادم: ما تتخيليش رغبتي فيكي جد ايه، بس المره دي لازم نبدأ صوح، عايز اعملك فرح ما اتعملش جبل كده لحد وتلبسيلي فستان ابيض، عايز اشوفك عروسه...
ندي: بجد! هتعملي فرح؟
ادم: هعملك احلي فرح لاحلي عروسه، ومن اهنيه لحد ما ده يحصل انتي خطيبتي مش مرتي فبالتالي ده مش من حجي
شاور على شفايفها
ندي: بس انا مراتك صح؟

ادم: على الورج اه، وشرعا كمان طالما موافجه بس اني عايز اتجوزك من جديد بموافجتك انتي
ندي: يبقي نصبر...

اخدها ادم في حضنه واخدها يروحوا بيتهم واتفقوا يتصلوا بابوها اول ما يوصلوا وفضلوا يحطوا النقط فوق الحروف، وطول الطريق بيرسموا في بيت احلامهم واخيرا وصلوا البيت ودخلوا ايديهم في ايدين بعض واول ما دخلوا كان في مفاجأة في انتظارهم، مفاجأة هتزلزل كيانهم وبيتهم الهش اللي بنوه في احلامهم من دقايق، واتحط حبهم الوليد في الاختبار، ،.


look/images/icons/i1.gif رواية عشقت المتمردة
  03-12-2021 02:23 صباحاً   [8]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية عشقت المتمردة للكاتبة الشيماء محمد الفصل التاسع

رجع ادم وندي بيتهم وكانت في مفاجأة في انتظارهم
# هاي
ندي: معقوله؟
بصت لادم واتقابلت عنيهم في نظره طووويله فيها الف سؤال وسؤال
# hi baby i missed you
ادم بص لندي اللي بصتله هيا كمان وكأنها بتقوله ان هيا كمان اتفاجئت
ودول كانوا اصحابها الانتيم ديفيد و ناتلي وجوزها جيم و كريستينا
كلهم قربوا منها وسلموا عليها وحضنوها ودي عادتهم وادم بصلها وسكت تماما
David: you don t know how i missed you?.

( الترجمه ديفيد : انتي مش عارفه وحشتيني قد ايه )
ندي سحبت نفسها ومكنش عندها الجرأه انها تبص لادم جنبها او تواجهه
Kristina: you will not introduce us? This is him?
( كريستينا: انتي مش هتعرفينا؟ هو ده؟)
اخيرا ندي نطقت
Nada: yeb this is my husband
( ندي: ايوه هو ده جوزي )
Natalie: thank God that I am married
(ناتالي: الحمد لاه ان انا متجوزه )
Gimme: I m here، De how are you?
(جيم: دي ازيك ).

Nada: I m fine Gimme
(ندي: كويسه جيم)
ادم: مين دول؟
ندي: دول اصحابي الانتيم جايين من بره
ادم: اخدت بالي انهن جايين من بره، انتي عزمتيهم ولا ايه؟
ندي: انا معزمتش حد لسه مفهمتش هما جم هنا ازاي
Kristena: hi, I m Kristena you can say Kris
( كريستينا: انا كريستينا بس ممكن تقولي كريس)
كريستينا مدت ايدها تسلم عليه وهو المفروض انه مش فاهمها فبص لمراته
ندي: بتعرفك بنفسها وبتقولك ان اسمها كريستينا.

عرفته ندي عليهم كلهم بس ادم معجبوش ديفيد نهائي لان حس انه بيكلم ندي وكأن له حق عليها، او هيا ملكيته الخاصه...
اعتذر ادم وانسحب بسرعه وراح لاوضته وندي جريت وراه
ندي: ادم اوقف وكلمني لو سمحت، ادم
ادم: عايزه ايه مني انزلي لاصحابك تحت
ندي: انت متضايق ليه؟ هطردهم لو ده يعجبك؟

ادم: عمري ما طردت حد من بيتي علشان اطرد اصحابك وبعدين هما ما هيجوش لوحدهم كلهم اكده! علشان ينزلوا كلهم مصر اكده ويجوا اهنيه فدي مترتبه ومترتبه من زمان جوي كمان
ندي: انا بكلمهم على النت وقبل كده قولتلهم يجوا بس ده كان زمان، في الاول وبقالي فتره اصلا مشغوله في الارض وحتي النت ما بدخلوش، ارجوك ادم انا مش عايزه مشاكل بينا، قولي ايه اللي يريحك وانا هعمله.

ادم: اللي اسمه ديفيد ده ولا ولا ماعرفش ايه؟ بالنسبالك ايه؟ او كان بينكم ايه؟
ندي: صديق واخ من سنين طويله قوي، اخ وسند ليا بره من اكتر من عشر سنين وعمره ما خرج من المرحله دي، اخ وصديق وبس
ادم: بس يا ندي؟
ندي: بس، انا عمري ما حبيت قبل كده يا ادم، انت اول راجل في حياتي وممكن تسألهم تحت وهما هيجاوبوك.

ادم: لا ما هسألش حد انا هثق فيكي يا ندي بس خلي بالك من نجطه مهمه انا ما بثجش في حد بسهوله واخترت اثج فيكي بس الثجه دي لو اتهزت او لاي سبب انتي خنتيها مش هتسترديها تاني ابدا فاهمه؟
ندي: مش في طبعي الخيانه يا ادم وبعدين انت مش محتاج تهددني
ادم: انا ما بهددكيش يا ندي انا ببلغك بمعلومه صغيره مش اكتر، انزلي لاصحابك ورحبي بيهم بس خلي بالك من نجطه مهمه جوي
ندي: ايه هيا؟

ادم: ان احنا اهنيه مش في امريكا احنا اهنيه في بلد صعايده وانا مش امريكي
ندي: مش فاهمه تقصد ايه؟

ادم: اجصد ان مراتي مفيش راجل يلمسها غيري ومبعترفش بحاجه اسمها زي اخويا، اللي فات فات هو زي اخوكي على عيني وعلي راسي بس لو لمسك تاني بالشكل ده مش هيحصل كويس هو او غيره السلام ما يتخطاش كلمه اهلا لكن لمس لاه والف لاه حتي السلام بالايد لاه، سميها رجعيه! سميها تخلف سميها اي حاجه بس ده ما يحصلش تاني. احنا ناس مسلمين وعارفين ربنا كويس وكويس جوي اني فاتحلهم بيتي ففهميهم النجطه دي، في عيال وفي ناس لازم يحترموهم ولازم يلتزموا بجواعد البيت اهنيه فهمتيني؟

ندي: فهمتك، اي اوامر تانيه؟
ادم بصلها ومسك وشها بايديه الاتنين
ادم: مش اوامر يا ندي، غيره على حرمه بيتي، اعتجد حجي ولا ايه؟
ندي فرحت قوي: حقك طبعا
نزلت لاصحابها وعرفت انهم اتفقوا يجولها من زمان وعملوهالها مفاجأة وبالمره يساعدوها تخلص من جوزها
( اصحابها ما بيتكلموش عربي نهائي وكل حوارتهم بالانجليزي)
كريستينا: هو ده اللي عايزه تخلصي منه؟
ندي بتردد: هو ده اه...

كريستينا: يعني انا لو رحتله بالليل مش هتضايقي مني؟ هو مباح ولا؟
ندي اتصدمت ومعرفتش ترد على صاحبتها
كريستينا: انتي قولتي ان جوازكم صوري لو بجد فانا اسفه جدا
ندي: جوازنا ايوه صوري بس
ناتالي: بس ايه؟ حبيتيه؟

ندي مش عارفه ترد عليهم، يمكن لان رجوع اصحابها فكرها باللي مفتقداه مع ادم، لغتها تعليمها طريقه عيشتها اصحابها، حاجات كتيره كانت نسيتها واصحابها فكروها بيها، ابسط حاجه طريقه لبسها اللي اختلفت تماما، استايلها كله اتغير علشان ترضي غرور ادم، موضتها شياكتها، حاجات كتيره اتخلت عنها علشانه بس يا تري الحاجات دي مهمه ولا ادم اهم وحبه اهم؟ حست انها متلخبطه جدا ومش عارفه تفكر اصلا؟ يمكن يكون بس تعود عليه؟ يمكن لمجرد انه مفروض عليها افتكرت نفسها بتحبه؟ لازم تقرر صح الاول قبل ما تتهور في اي قرار!

ناتالي: هاي رحتي فين؟
ندي: معاكم اهو
ديفيد: دي، انا كلمت السفير الامريكي وعندهم حاليا فكره عن الموضوع كله وهيساعدونا، موضوع الطلاق حاليا مش هياخد اكتر من اسبوع او اتنين بالكتير اديني كارت اخضر وانا هخلصهولك
ادم كان نازل وسمع كلام ديفيد فوقف مكانه قلبه هيخرج من مكانه ومستني اجابتها على نار
ديفيد: دي، ايه؟ اخلص؟
ندي: مش عارفه يا ديف، هبقي ارد عليك بعدين اوكي ومتشكره على اهتمامك.

ديفيد: انتي متعرفيش انتي ايه بالنسبالي، انتي بس تشاوري
ندي: انت طول عمرك جنبي، متشكره قوي.

ادم الدنيا لفت بيه وافتكر كلام امه انه فارض نفسه عليها وانه يديها حريه الاختيار وانها مش هتختاره، هيا فعلا لو اخدت حريتها في الاختيار مش هتختاره، لو بتحبه كانت هترفض عرضه في وقتها بس لمجرد انها عايزه وقت تفكر يبقي مش بتحبه او مش بتحبه كفايه، هو مجرد وضع اتفرض عليها وهيا تقبلته مع الوقت لكن الحب مادقش بابها ابدا وده كان واضح للكل الا هو، امه ياما حذرته ده حتي فتحي كمان حذره بس هو كان معمي بحبها، ازاي فكر انها ممكن تحبه كده؟ ايوه لو كان بشكله الطبيعي ممكن تعجب بيه او بفلوسه او شياكته او تعليمه لكن بطبيعته البسيطه لأ والف لأ، لازم يفوق من الوهم ده، بس خليه يديها فرصه ويشوف الايام الجايه هتعمل ايه؟

نزل سلم عليهم وخرج وسابهم
امه خرجت وراه تجري
كريمه: استني هنا
ادم: خير يا امي؟
كريمه: الاشكال اللي جوه دي هتفضل لامتي؟
ادم: من امتي بنطرد ضيوفنا يا امي او بنسألهم هتمشوا امتي؟
كريمه: وهما دول ضيوفنا برضه؟
ادم: ضيوف مرات ابنك
كريمه: انت بتضحك على نفسك ولا على مين؟ لا دي مرات ابني ولا دول ضيوفها؟ دي اشكال احنا ما بنتعاملش معاهم دول لا دين ولا حيا ولا خشا.

ادم: امي انا ليا اصحاب اجانب وكانوا بيزورني عمرك ما اعترضتي عليهم
كريمه: كانوا محترمين وبيقعدوا باحترامهم وماكانوش بنات قاعدينلي عريانين كده، ادم الوضع ده معدش مقبول انت لازم
قاطعها ادم: ابوس ايدك يا امي ارحميني شويه، حسي بيا ارجوكي
كريمه: ليه يا حبيبي انا ياما حذرتك
ادم: مش بايدي غصب عني، ارجوكي.

كريمه: يا اغلي من عمري كله، انا حاسه بيك وبوجع قلبك ومقدره اللي انت فيه وعلشان كده بنبهك وده واجبي كأم بتشوف ابنها بيخطي فوق حفر، بنبهك بس انت لاول مره مش بتسمعني وعمال توقع، اطرد الناس دي من بيتك لو باقي على مراتك، الناس دي هتهد بيتك الهش يا ادم والايام الجايه دي لو هما فضلوا هنا هتوجعك قوي فيا اما تطردهم وتخلي مراتك يا حتي مراتك هتخسرها
ادم: انتي فكراني مش عارف اللي انتي بتقوليه ده؟

كريمه: ولما انت عارفو فتحت بابك ليهم ليه؟

ادم: علشان ما ينفعش ما يكونش عندي ثقه في مراتي وعلشان ما ينفعش اقفل عليها واحبسها وعلشان ما ينفعش بيتي يبقي هش زي ما بتقولي، عارف ان الايام الجايه دي هتبقي صعبه بس يا اما هتقوي ثقتي بمراتي وهتكون زوجه ليا بجد وهتصلح الوضع ده يا اما هتنهي اللعبه الرخيصه اللي شغاله دي وساعتها هقفل صفحتها ومش هفتحها تاني بس هيكون جوايا يقين اني ما ظلمتهاش او ما اتمسكتش بيها كفايه، الايام الجايه هتحدد علاقتنا هيكون مصيرها ايه؟ عرفتي بقي انا ليه فتحت بابي؟ مراتي لازم تكون اسد في غيابي وتصوني في اي مكان تكون فيه ياما تلزمنيش، اعتقد كده الامور بقت واضحه قدامك؟

كريمه: ربنا يسعدك يا حبيبي ويقدملك كل الخير
ادم: انا محتاج لدعواتك دي قوي افضلي ادعيلي
باس ايديها ومشي او هرب من بيته لان خايف فعلا من اللي جاي...

ندي مع صحباتها نسيت ادم خالص ورجعت لندي اللي دخلت البيت ده لاول مره ورجعت تضحك وتهزر وادم مش بيتكلم ولا بيعترض بس بيقعد وسطهم ساكت فاهم متجاهل تريقتهم وضحكهم ولما بيفيض بيه بيمشي وندي هتتجنن مش فاهمه صمته ده معناه ايه؟ مستني رد فعلها؟ ما عدتش تفرق معاه؟ مستنيها عيا تحس وتتغير؟ معدتش عارفه تفسر سكوته ده بايه؟
كريستينا: دي
ندي: عايزه ايه؟

كريستينا: عايزه جوزك ده هموت عليه وبعدين انا شيفاكم كل واحد في اوضه؟
ندي فكرت شويه: روحيله يا كرس ولو وافق مبروك عليكي
كريستينا: مش هتزعلي؟
ندي: لا مش هزعل بس خلي بالك ده صعيدي
كريستينا: يعني ايه؟
ندي: يعني ممكن تاخديلك قلمين معتبرين منه...
كريستينا: هجرب وانا وحظي بالليل هروحله.

ندي فضلت تراقب في جوزها من بعيد لبعيد وحست بنار الغيره جواها بس كانت عايزه تعرف لو واحده اتعرضت عليه هيوافق ولا؟ اخلاقه وقيمه دي بجد فيه ولا مظاهر قدام الناس؟ كان لازم تعرف وصاحبتها هتعرفها الاجابه؟
ديفيد تقريبا ما بيفارقش ندي ابدا وده هيجنن ادم بس ساكت لانهم ما بيتخطوش اي حدود نهائي وما بيقعدوش لوحدهم ابدا، ناتالي وجوزها سافروا يتفسحوا في مصر وفضل ديفيد وكريستينا المتيمه بادم وهتموت عليه...

اخر الليل ادم رجع وطلع على اوضته ويدوب قلع هدومه ودخل اخد شاور وخرج ببرنس الحمام
بابه خبط خبطه خفيفه واتفتح، للحظه اتمني انها تكون ندي جايه تقوله انه واحشها بس اتفاجئ بكريستينا صاحبتها داخله وقفلت الباب وراها وقلعت روبها
ادم: عايزه ايه؟
Kristena: you
ادم: اتفضلي بره
Kristena: i don t understand what you say but
i want you. From the first time i saw you..

( انا مش فاهمه بتقول ايه بس انا عايزاك من اول مره شفتك فيها وانا معجبه بيك )
ادم: بت انتي، انتي طلعتيلي من انهي داهيه بس، اطلعي بره
ادم شاورلها على الباب لانه مش عايز يبينلها انه فاهمها وعايز يطردها بالذوق
Kristena: no no. just try to understand me. I
want to make love with you
( حاول تفهمني انا عايزاك )
ادم: بلا لف بلا ما لفش اطلعي بره
Kristena: ok ok wait، Sex you know sex??.

ادم: انتي مش محتاجه تشرحي انتي عايزه ايه بلبسك ده انتي غبيه ولا ايه؟ بصيلي بجي وافهمي، بره
وشاور على الباب ومسكها وشدها وفتح الباب
ادم: بره وايوه عارف وفاهم انتي عايزه ايه شكلك مش كحتاج لمفهوميه اللي انتي عيزاه ده مش محتاج للغات اتفضلي بره هيا مش نجصاكي اصلا، مصايب بتتحدف عاد
ادم خرجها وقفل الباب وهنا ندي فتحت بابها بابتسامه كبيره
ندي: قلتلك
كريستينا: غبي
ندي: ههههههههه قولتلك تصبحي على خير.

ندي قفلت بابها ونامت مبسوطه ومش حاسه بالنار اللي جوزها عايش فيها
تاني يوم راحتله قبل ما ينزل
ادم: عاش من شافك
ندي: يعني ايه؟
ادم: دي مقوله الناس بيجولها للي غايب بجاله فتره
ندي: بس انا مش غايبه
ادم: بجد؟ بيتهيألي يعني؟
ندي: ايوه، ما تقضي معانا يوم علشان خاطري، ارجوك يا ادم ارجوك
ادم: مش متعود منيكي على الادب والارجوك دي كلياتها
ندي: علشان انت بعيد
ادم: انا مش بعيد يا ندي بس انتي اللي ما وخداش بالك.

ندي: ممكن تفضل معانا النهارده؟
ادم: ورايا مشوار ساعه وراجع
ندي بفرحه طفوليه: اوك مستنياك
ادم: ندي
ندي وقفت: هاه
ادم: لبسك مش عاجبني
ندي بصت لنفسها: ماله بنطلون طويل وبلوزه طويله وجسمي كله متغطي
ادم: ضيج، مش عاجبني
ندي: انا مش هخرج بره انا جوه البيت
ادم: لبسك، مش، عاجبني
ندي: وانا بقولك مش خارجه.

ادم: البيت مليان رجاله ايه خارجه ومش خارجه دي؟ هيا الفكره في الخروج ولا الفكره انه ما ينفعش رجاله يشوفوكي بيه! كنتي بدأتي تتعدلي وفي اول فرصه رجعتي تاني للصفر ليه بس اكده يا ندي ليه! فين لبسك اللي اتعدل وفين الصلاه اللي اتعلمتيها نسيتي كله اكده بمجرد ما اتجابلتي مع اصحابك!
ندي: ادم please، مش عايزين نتخانق، وبعدين انا هنا في وسط اصحابي وعادي شافوني مليون مره قبل كده فعادي.

دول مش صعايده وهيفرق معاهم شكلي او هيبصولي بنظره مش كويسه
ادم هز دماغه ان مفيش فايده فيها ابدا
ادم: الصعيدي ده عنده جيم ومبادئ متربي عليها ولو جعدتي وسطهم عريانه محدش فيهم هيرفع عينه عليكي بس ده شيئ انتي عمرك ما هتفهميه، الفكره يا ندي ان جسمك ده مش المفروض يكون حاجه مباحه للكل.

ندي: جسمي مش مباح يا ادم ومش هنرجع بقي لخناقات زمان، انا مش هخرج بيه قدام رجالتك بره فبالتالي شكلك ومظهرك محفوظين وخلص الكلام على كده
ادم هز دماغه وعرف ان مفيش فايده هيا اتربت بطريقه وهو بطريقه تانيه خالص.

سابته وخرجت وهو راح مشواره وفكر ما يرجعش البيت اليوم ده بس رجع وقعد وسطهم ساكت بيسمع وبس وديفيد نظراته مش عجباه ابدا وكأنه بيتحداه او بيقوله ان ندي عمرها ما هتكون ليه، كان عمال يتخيل نفسه بيضربه كل شويه وقاعد على كرسي من شوك ونار وضامم ايده جامد علشان ما يقومش يضرب فيه لحد ما يقتله في ايده
ديفيد: ندي مقولتيش هنسافر امتي؟ وهنخلص من طلاقك امتي؟

ادم جمد للحظه بس تماسك بسرعه علشان ما يحسوش بيه انه فاهم لغتهم
ندي: ديف قولتلك هبقي ارد عليك
ديفيد: ما انتي ما ردتيش، احنا بقالنا اسبوع اهو، انا مش عارف انتي مستحملاه ازاي اصلا؟ وازاي قدرتي تعيشي في البلد دي اسبوع مش شهور كل حاجه هنا متخلفه وعقيمه
ادم مسك دراع الكرسي جامد علشان يعرف يفضل هادي كده
ندي: اوكي انا معاك البلد متخلفه وعقيمه وممله لدرجه الموت بس كنت مضطره وغصب عني.

ديفيد: ودلوقتي اهو بقدملك الفرصه
ندي: هو مش هيمنعني على فكره لو انا طلبت امشي هو انسان محترم جدا واحترم اتفاقيته معايا ونفذ كل حرف قاله فمش عايزه اتسرع وطالما هو كويس يبقي مالوش لازمه القلق والطريقه دي
ديفيد: انتي مستحملاه ازاي اصلا؟ مفيش اي حاجه مشتركه بينكم ده حتي مفيش لغه! ده اخره واحده متخلفه من المتخلفات اللي لابسين خيم بره دول بنات.

قام ادم وقف مره واحده لانه مش قادر يسمع اكتر من كده وكلهم بصوله باستغراب وصمت سيطر عليهم
ادم: ورايا مشوار مهم افتكرته اعتذري لاصحابك بعد اذنك
قام خرج بهيبه وكلهم قلبهم بيدق مع وقفته وخروجه وبعد ما خرج
كريستينا: انا بخاف منه وساعات كتير بحس انه فاهم او انه زي الوحش اللي عامل نفسه نايم بس هو صاحي قوي؟ انتي ازاي بتتعاملي معاه يا دي؟
ندي فاقت على اسمها وقامت مره واحده تجري وري ادم ولحقته عند عربيته.

ندي: انت وعدت تقضي اليوم معانا
ادم: اولا انا ما وعدتش ثانيا ماليش مكان وسطيهم ثالثا ورايا حاجات اهم
ندي: انت ايه اللي مضايقك كده؟
كان نفسه ينفجر فيها وفعلا قرب منها وبيكز على اسنانه وهينطق ومره واحده غير رأيه
ادم: مالوش لازمه الكلام اصلا، جولي لاصحابك اللي مش عجباه بلدنا يتفضل احنا ما مسكينش في حد
ندي باستغراب: انت ليه بتقول كده؟

ادم اتوتر للحظه: علشان مش محتاجه مفهوميه جوي علشان تعرفي اللي جدامك بيتكلم عن ايه او بيشتم او بيشكر لما اشتمك او اغلط فيكي باي لغه من لغات الكون كله هتفهمي يا ندي مش محتاجه للغات هيا عن اذنك
سابها ومشي وديفيد خرجلها بره
ديفيد: في ايه ماله؟

ندي: حس ان انت بتغلط في بلده وفيه
ديفيد: انا مش فاهم واحد بالغني ده ايه اللي مقعده في بلد زي دي وليه ما اتعلمش ليه؟ ده متخلف
ندي: علشان عندي اخواته وعنده ثروه كان لازم يحافظ عليها ولازم يهتم باخواته
ديفيد: وايه المانع انه يعمل الاتنين مع بعض؟ هو بس استسهل واختار الاسهل لانه غبي
ندي: ما تغلطش فيه لو سمحت وتعال ندخل جوه يالا
ندي متقبلتش نقد حد لجوزها وحست انهم بيغلطوا فيها هيا...

معدتش فاهمه هيا عايزه ايه ولا تعمل ايه؟ بتحب ادم وهتقبل عيشته ولا عيشتها بره اهم؟ سؤال مش عارفه تجاوب عليه نهائي ولا عارفه تاخد قرار ابدا
كريمه ما استحملتش الوضع ده فسافرت لعيالها في القاهره وسابت ابنها لوحده يواجه مصيره لانها مش مستحمله وجودهم في بيتها بلبسهم واكلهم وشربهم.

في يوم ندي حنت للبسها القديم وللست فستان كت وقصير ويدوب خرجت من اوضتها وهتنزل على السلم لقت ايد مسكتها جامد وشدها لحد اوضتها دخلها بعنف ورزع الباب وراه وزقها جامد وقعها على السرير
ندي: في ايه مالك؟ بتعمل كده ليه؟
ادم بعصبيه: جسما بالله يا ندي لولا اني وعدت ابوكي اني احافظ عليكي اهنيه لكان ليا تصرف تاني وياكي
ندي وقفت: في ايه مش فاهمه مالك.

ادم: ماانتيش فاهمه ولا عامله عبيطه! انتي رايحه فين بشكلك اكده هاه!
ندي: ماله شكلي هاه!
ادم: انتي ما عارفاش يعني! شكلك ده ما هتنزليش بيه
ندي: لا هنزل يا ادم انت مش هتتحكم في لبسي
ادم: ندي
ندي: نعم!
ادم: ما تستفزينيش، نزول بشكلك اكده ما عيحصلش فريحي نفسيكي
ندي: هتعمل ايه! هتحبسني؟

ادم: جسما بالله يا ندي لتشوفي مني وش تاني غير اللي تعرفيه ومش بس هحبسك لا وهنزل ارميلك الناس اللي تحت دي في الشارع انتي مش متخيله اني جاي على نفسي كيف علشان استحملهم في بيتي
ندي: بطل تتحكم فيا
ادم: طول ما انتي في بيتي هتمشي على جواعدي
ندي: ولو مش عاجبني؟
ادم: الباب مفتوح
سابها ومشي وهيا فضلت رايحه جايه مش عارفه تعمل ايه؟ تعانده وتخسره ولا بتحبه ومش عايزه تخسره.

اخيرا قررت ونزلت ولقته تحت في الجنينه مع فتحي واول ما شافها بصلها نظره طويله ومشي وابتسم انها غيرت هدومها
وهيا استغربت من نفسها ليه غيرت هدومها علشانه؟
كريستينا كل شويه تفرض نفسها على ادم وهو بيصدها بطريقته بس خلاص وصل لاخره
كريستينا بدأت تعاكس فتحي نفسه وهو اشتكي لادم لان مرات زعلانه منه وفكراه بيبصلها بس هيا بترمي نفسها عليه.

فتحي: يا باشا انت لازم تشوفلك حل في المصيبه دي عزيزه سابتلي البيت ومشيت وافتكرت اني ببص للوليه دي
ادم: حاضر يا فتحي هشوف حل وهرجع عزيزه ما تزعلش انت
راح ادم لبيت ابو عزيزه يصالحها على جوزها وفضل يكلمهم كتير.

ادم: عزيزه جوزك بيحبك وانتي عارفه ده كويس وبعدين دي بترمي نفسها على كل راجل شويه لا دين ولا اخلاق وياما فرضت نفسها عليا ولما ملقتش فايده نقلت على جوزك ولما هتزهق هتنقل على غيره خليكي انتي بقي ناصحه.

ابو عزيزه: ولما هما لا دين ولا اخلاق حضرتك فاتح بيتك ليهم ليه يا بيه؟ لا مؤاخده يعني البلد كلاتها بيتكلموا عن الوضع الغريب ده، يا بيه انت طول عمرك بيتكم ده ايه في الاخلاج والدين وانتو اهل الخير كله وحضرتك طول عمرك ليك هيبتك واحترامك وسط الناس وما تزعلش مني انا هجولهالك صريحه الكل مستغرب حضرتك كييف بجيت اكده؟ وكييف عتسمح للاشكال دي تبجي في بيتك؟ في حاجات كتيره غلط بتحصل وحضرتك مش عارف متجاهلها ولا شايفها وساكت، يعني وضعك مش مفهوم، طول عمرك ما عتجبلش الغلط ولا العيب بيتك مليان بالاتنين.

وقف ادم مره واحده
ادم: وتطلع مين انت علشان تقولي ايه الغلط وايه الصح؟ وبعدين طول عمر بيتنا مفتوح للغريب جبل الجريب ولا عمر ابدا بابنا اتجفل في وش حد واللي بيديني حاجه ياخدها مني واللي بيحصل في بيتي يخصني انا بس مش حد تاني فاهم ولا لأ؟
ابو عزيزه: انا اسف يا بيه والله ما اجصد ازعلك انا بس اعتبرتك زي ابني ونصحتك مش اكتر والله
ادم: احتفظ بنصايحك لعيالك اللي بجد وعجل بنتك بدال ما تنصحني انا بعد اذنك.

مشي ادم ورفض يقف او يسمع كلمه واحده زياده
فتحي: اوعي تزعل من حمايا يا سي ادم والله ما يجصد هو بس انت بتعز عليه ومرضيش ان الناس يجيبوا في سيرتك وسيره اللي بيحصل في بيتك
ادم وقف مره واحده وبص لفتحي
ادم: مين اللي بيجيب في سيرتي؟ وايه اللي بيحصل في بيتي؟ هاه يا فتحي؟ ضيوف في بيتي فين المشكله؟ انا مش فاهم انتو بتعترضوا على ايه؟
فتحي سكت وبص للارض
ادم: اتكلم يا فتحي.

فتحي: يا بيه حضرتك بتزعل وانا ما يرضنيش زعلك
ادم: مش هزعل يا فتحي قول اللي عندك الناس معترضه على ايه؟
فتحي: الناس معترضه على كبيرها من ساعت ما اتفاجؤا بجوازك من ست ندي وهيا بصراحه لا توبك ولا لايجه عليك واصل
ادم: محدش له دعوه بندي
فتحي: اهو زعلت
ادم: ما زعلتش بس ندي بره الكلام.

فتحي: حاضر بره الكلام مش هتكلم عن لبسها ولا خروجها ولا كلامها مع اللي يسوي واللي ما يسواش متربيه بره وجولنا عادي ووجفت مع اهل البلد وجميلها الكل شايله على راسه بس الوضع دلوجت!
ادم: ماله الوضع دلوقتي؟ ضيوفي في بيتي انا حر استقبل فيه مين؟ انا حر.

فتحي: بس دول مش ضيوفك يا بيه دول ضيوف مرت حضرتك، اصحاب مرتك. وده اللي الناس مش جبلاه ان مرات كبيرهم يكون لها صاحب قاعد معاها في البيت وحضرتك بره مثلا زي دلوجت؟ جاعدين واكلين شاربين ضاحكين وضع انا نفسي مش فاهم كيف حضرتك جابله؟ يا بيه طول عمرك راجل غيور كيف جابل براجل تاني في بيتك وجال ايه صاحب مرتك؟ حضرتك ايوه اتعلمت بره بس ده لا هو طبعك ولا دي اخلاجك، دون اللي الكل مش جابله حتي ستي الحجه مجبلتوش وسابت البيت ومشيت ولا حضرتك مخدتش بالك؟ حضرتك مش اكده يا ادم بيه ملعون ابوه الحب اللي يخلي الراجل يجي على كرامته ولا يوطي راسه.

ادم: فتحي، لحد كده وبس انا ما بوطيش راسي فاهم ولا لأ؟ ولو شايف حاجه غلط في بيتي هوقفها ومن هنا ورايح لو اي حد فتح بوقه بكلمه في حق مراتي ولا ضيوفها هيشوف شغله معايا، وفهم اهل البلد الكلام ده مفهوم ولا لأ؟
فتحي: مفهوم بس يا بيه متزعلش مني
ادم: خلص الكلام يا فتحي ومن هنا ورايح ما تتكلمش معايا بالاسلوب ده واوعي تنسي مكانتك ايه؟

فتحي اتصدم وسكت وادم كمان اتصدم من كلامه بس خلاص قاله فمشي من قدامه وركب عربيته وفتحي ركب وساق في صمت
ادم هيتجنن من الكلام اللي بيسمعه لانه كلام هو عارفه كويس وعلي رأي فتحي ملعون ابو الحب ده اللي مخليه مغمض عنيه كده لازم يقف مع نفسه، لازم يواجه نفسه كفايه تأجيل لحد كده وندي يا تختاره زي ماهو يا تمشي من بيته معدش ينفع يأجل اكتر من كده؟ خلاص هيروح ويخيرها...

ندي في البيت وكريستينا وديفيد نزلوا حمام السباحه وبيلعبوا وفضلوا يزنوا عليها تنزل معاهم وهيا متردده
كريستينا: هو انتي ادم محرمو عليكي ولا ايه؟
ندي: صراحه ما نزلتوش قبل كده وهو ما قالش حاجه عنه بصراحه محدش بينزل فيه غير اخوه لما يكون موجود
كريستينا: طيب يالا بقي.

ديفيد: دي ما تخافيش منه انا موجود
ندي: مش حكايه خوف لأ
ديفيد: امال في ايه طيب؟
ندي: يوووه خلاص هنزل هغير هدومي واجي
راحت ندي لبست مايوه ورجعت تلعب معاهم وكان الجو اخر مسخره
كريمه رجعت من السفر لانها حست انها بتسيب ابنها في وقت عصيب هو محتاجها فيه فرجعت ودخلت بيتها وسألت الشغالات
كريمه: سعديه فين عزيزه نديهالي
سعديه: عزيزه مفيش يا ستي الحجه
كريمه: امال فين!؟
سعديه: زعلت يا ستي الحجه ومشيت.

كريمه: زعلت كييف؟ ادم زعلها؟
سعديه: لا لا يا ستي الحجه، زعلت من جوزها اكمن البت الخواجيه كانت بتبصبصله وهيا شافتهم فزعلت
كريمه هتولع: ندي فين دلوجت؟ نادمي عليها
سعديه: انادم عليها!
كريمه: في ايه يا وليه مالك؟ ايوه نادمي عليها هيا فين مش شيفاها لا هيا ولا المجاطيع دول؟
سعديه: اصلهم، يعني هما
كريمه: انطجي يا وليه
سعديه: نزلو حوض الميه كلهم
كريمه: ندي نزلت معاهم
سعديه: ايوه يا حجه.

كريمه خرجت تبص عليهم وسمعت ضحكهم وهزارهم وشافت ندي بالمايوه وديفيد بيهزر معاها
دخلت بسرعه واتصلت بابنها
كريمه: جسما بالله يا ادم ان ما رجعت وفضيت المسخره دي لا انت ابني ولا اعرفك انا اغيب يومين ارجع الاجي بيتي بالشكل ده.

ادم: انتي رجعتي امتي؟ وايه اللي مش عاجبك في ايه يا امي؟
كريمه: لسه راجعه ولجيت عزيزه زعلانه ومرتك في البيسين مع اصحابها بمايوه يا ادم، مراتك لابسه، لابسه ايه لا مش لابسه مراتك عريانه بره مع صاحبها انا مش عارفه انت، مراتك يا ادم
ادم قاطعها: خلاص يا امي فهمت خلاص انا قدامي دقيقتين وهبقي في البيت خلاص يا امي.

ادم قفل التليفون وغمض عنيه وبيحاول يهيئ نفسه للي هيحصل وبيحاول يهدي في نفسه وبيتمني امل كذاب جواه ان امه تكون بتهول الامور وان مراته تكون، مش عارف هو بيتمني ايه؟
ندي خرجت من الميه ودخلت تجيب ساندوتشات ونادت على سعديه وقالتلها ويدوب هتخرج تاني لقت ديفيد قابلها في الطريق
ندي: انا راجعه اهوه
ديفيد: عارف بس كنت عايز اقولك حاجه مهمه معدتش قادر اخبيها اكتر من كده.

ندي: ايه هيا مالك؟ في حاجه؟ انا اول مره اشوفك كده
ديفيد قرب منها ومسك ايديها الاتنين
ديفيد: انتي الحياه دي ما تنفعكيش، مستقبلك شغلك حياتك كلها بره مش هنا انتي هنا مدفونه دي، طول عمرك ليكي افكارك وطموحك راحوا فين؟ انتي ازاي قابله تكون مجرد ظل وري راجل؟ انتي مش كده؟ وده مش مناسب ليكي ولا لايقين حتي على بعض؟ هو مش فاهمك دي...
ندي بعدت خطوه: عارفه كل الكلام ده بس برضه متردده.

ديفيد: ليه؟ ايه اللي عاجبك هنا؟ قاعده هنا علشان مين؟
اسم ادم اترسم على شفايفها وفكرت فيه وكانت هتنطقه بس قاطعها ديفيد قبل ما تتكلم وكمل كلامه.

ديفيد: انا بحبك يا دي، سنين جنبك ونفسي تحسي بحبي دي وكنت هتجنن لما قولتيلي اللي حصل ومن ساعتها وانا بجري يمين وشمال وسيبت شغلي والدنيا كلها علشان اخلصك منه وكنت ناوي اول ما نرجع افاتحك بحبي بس خلاص مش قادر استني اكتر من كده، انا بحبك لدرجه الجنون دي، هو اخدك مني لانك انتي ملكي انا وبس.

ندي بتبصله بذهول لان دي اول مره تسمع رفيق عمرها بيعترف بحبه وبتبصله مذهوله واتفاجئت بيقرب جامد منها وبيلمس شفايفها...
ادم كل ده واقف على الباب سامعهم وكريمه على السلم وشيفاهم، واول ما ديفيد لمسها بوابه جهنم اتفتحت...


look/images/icons/i1.gif رواية عشقت المتمردة
  03-12-2021 02:24 صباحاً   [9]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية عشقت المتمردة للكاتبة الشيماء محمد الفصل العاشر

ديفيد: انا بحبك يا دي، سنين جنبك ونفسي تحسي بحبي دي وكنت هتجنن لما قولتيلي اللي حصل ومن ساعتها وانا بجري يمين وشمال وسيبت شغلي والدنيا كلها علشان اخلصك منه وكنت ناوي اول ما نرجع افاتحك بحبي بس خلاص مش قادر استني اكتر من كده، انا بحبك لدرجه الجنون دي، هو اخدك مني لانك انتي ملكي انا وبس.

ندي بتبصله بذهول لان دي اول مره تسمع رفيق عمرها بيعترف بحبه وبتبصله مذهوله واتفاجئت بيه بيقرب منها ويدوب هيلمس شفايفها...
ادم كل ده واقف على الباب سامعهم وكريمه على السلم وشيفاهم، واول ما ديفيد قرب بوابه جهنم اتفتحت...
ادم دخل زي الاعصار اللي ما بيفرقش بين حد واتفاجئ ديفيد بانه بيطير بعيد عن ندي
ادم: ابعد يدك عن مراتي يا كلب.

ندي اتفاجئت بيه واخيرا استوعبت اللي حصل دلوقتي ولو ادم كان اتأخر لحظه كان هيشوف بعينه وهيا بتطرد ديفيد بعيد عنها
ندي: ادم اسمعني انت فاهم غلط انا كنت
ادم: كنتي ايه هاه؟ سبج وجلتلك في حاجات ما بتحتجش للغه علشان تتفهم
بعدها راح لديفيد وشده من هدومه ووقفه وضربه قلم وقعه طلع طبنجته وكان عايز يقتله بس كريمه جريت عليه
كريمه: ادم اوعي
ندي: ارجوك اسمعني.

ادم: انتي تسكتي خالص انتي، وامي لو سمحتي ابعدي ده حتي مالوش ديه الكلب ده
كريمه: ما يستاهلش توسخ يدك بدمه والله ما يستاهل، فتحي
فتحي وقف ومستعد ينفذ اللي يتقال
ادم: بره بيتي بدال ما ارتكب جنايه فيك، فتحي
فتحي: اؤمر يا باشا
ادم: ارمي الكلب ده بره بيتي
David: come with me nada come
( ديفيد: ندي تعالي معايا )
ادم: مستني ايه يا فتحي خرجه بره حالا وحاجته ارموهالو بره اتحرك.

ادم كان زي المجنون امه كانت هتتدخل بس لقت ان بركان ابنها ثار ومفيش حاجه هتقف في وشه تاني بس للاسف كان نفسها الموضوع يتحل بأي طريقه غير دي، اي طريقه غير الجرح والخيانه
فتحي شد ديفيد بره وادم شد ندي وطلعها على اوضتها مجرجرها وراه وامه وسعتله الطريق وما نطقتش ولا ردت على ندي اللي بتستنجد بيها
دخلها الاوضه ودخل وقفل الباب.

ندي: اسمعني للحظه انا اتفاجئت زيك بالظبط باللي حصل دي اول مره ديفيد يتكلم كده او يقول ده صدقني يا ادم صدقني احنا بينا حاجه جميله انا وانت وعيزاها تستمر
ادم ضحك بغلب: احنا! مفيش احنا دي
ندي: ارجوك يا ادم صدقني انا بحبك.

ندي بتعيط وقالت الكلمه دي ومستغربه ازاي طلعت كده دي ياما اتمنت تقولها رمت نفسها في حضنه وعيطت جامد، ادم ايديه اترفعت علشان تضمها بس فجأه امه، ابو عزيزه، فتحي، كل الناس ونظراتهم وكلام كل واحد بيرن في ودانه، وفجأه منظرها وديفيد بيقرب منها قدامه
ايديه بدال ما تضمها مسكتها من شعرها وشده جامد بعدها عنه فضل ماسك شعرها في ايده وسابه ورجع لوري خطوه
ندي: ارجوك صدقني انا بحبك.

ادم ابتسم وهيا ابتسمت بس الابتسامه اختفت لانها طارت من قدامه من قوه القلم اللي ضربها بيه، قلم واحد بس كان كفيل ان يوقعها في الارض رفعت دماغها تبصله مستغربه.

ادم: تعرفي الكل حذرني منيكي مره واتنين وعشره بس انا كنت في منتهي الغباء، كنت مغيب، جايب واحده من مستنقع وعايز انظفها واخليها بني ادمه، ده ايه التخلف ده؟ انا مش عارف كان عجلي فين؟ كنت صابر عليكي ليه ماانيش فاهم؟وبعدين كنت متوجع ايه من واحده معندهاش دين! اذا لم تستح فاصنع ما شئت، انتي اصلا متعرفيش ربنا، متعرفيش دين متعرفيش اسلام ولا اخلاج ولا جيم اني بجي كان عجلي فين مافهمش؟

ندي بعياط: محدش علمني الكلام ده، انت معلمتنيش. المفروض اعمل ايه! انا معنديش اللي عندك هنا، فاهم معنديش واصحابي دول اقرب الناس ليا، ارجوك يا ادم
ادم: عذر اجبح من ذنب، انتي ابوكي وامك مسلمين وانتي اتولدتي في بيت مسلم واتعلمتي كان ممكن جوي تثجفي نفسك في دينك لكن انتي كفايه عليك الموضه واخر صيحه وبس...
ندي: انت بتظلمني، اصبر عليا وعلمني.

ادم: حاولت وفشلت واكتفيت منك مالكيش مكان في بيتي جدامك ساعه واحده تجهزي نفسك وتلمي حاجتك انتي طالج...
سابها تعيط في الارض وخرج نادي على امه
ادم: ابعتي حد من الخدم يلم معاها حاجتها في خلال ساعه مش عايزلها اي اثر في البيت
كريمه: طيب اهدي انت بس
ادم بجنون: انتي شايفاني مجنون انا هادي اهو هرجع بعد ساعه الاقيها جاهزه هاخدها اوديها لابوها
كريمه: خلي فتحي يوصلها؟

ادم: امي خلال ساعه هاجي اوديها لابوها خلص الكلام
خرج ادم وكريمه نادت للخدم ودخلو لندي اللي بتعيط في الارض واول ما دخلت ندي جريت على حضن كريمه اللي مش عارفه تعمل ايه مكنش نفسها ابدا الحكايه تخلص كده، وقفت جامده وندي حست فبعدت عنها
ندي: انتي كمان هتظلميني؟
كريمه: كله الا الخيانه
ندي: اقسم بالله انا اتفاجئت من اللي ديفيد عمله بس ملحقتش اتصرف ادم دخل زي.

كريمه: زي الايه؟ واحد دخل لجي مراته في حضن راجل عايزاه يعمل ايه؟
ندي: انا مكنتش في حضنه وكنت هبعد وهوقفه عند حده بس ملحقتش.

كريمه: ملحقتيش؟ ملحقتيش ايه؟؟ ايه اللي مجعدك مع راجل لوحديكي؟ ليه بتسمحيله يتكلم اصلا في حب ومسخره؟ ليه واجفه معاه؟ ليه هو اهنيه من اصله؟ ليه جاعده مع راجل في حمام السباحه بشكلك ده؟ الف ليه وليه؟ الحكايه مش بس انه جرب منيكي الحكايه طبع وجيم ومبادئ، انتي من توب غير توبنا يا بنتي، احنا عندنا حاجات كتيره بتحكمنا واهمها دينا واخلاجنا انتي شايفه ان ده تخلف وتعصب وجهل فمش هينفع لا انتي هترتاحي مع ادم ولا هو عيتجبلك اكده! ولا هو هيتغير ولا انتي هتتغيري، يبقي ملهاش لازمه بقي، من الاول كان غلط الجواز ده، والا ابوكي كان عنده امل تتغيري وادم يغيرك بس للاسف من شب على شيئ شاب عليه، انتي اتربيتي بطريقه احنا، والله يا بنتي ما عارفه اقولك ايه بس كده احسن ليكم انتو الاتنين ايوه كان نفسي تبعدوا بطريقه غير كده بس الحمدلله قدر الله وما شاء فعل. جهزي نفسك قبل ما ادم يرجع ويتجنن تاني.

ندي: انتو بتظلموني
كريمه: انتي اللي ظلمتي نفسك
ندي: مفيش حاجه بيني وبين ديفيد
كريمه: لو مفيش مكنتيش من الاول سمحتيله يفضل اهنيه، مكنتيش طول الوجت معاه، مكنتيش تديله فرصه يتكلم مش يجرب وبعدها تجولي ملحقتيش؟ انتي من الاول غلط يا ندي واحمدي ربنا ان ادم عاقل وما اتجننش وجتله
سابتها كريمه وخرجت علشان ما تحنش قدام دموع ندي وحست للحظه ان حبها لابنها صادق وممكن ينجح بس صرفت الفكره بسرعه.

ادم رجع بعد ساعه بالظبط وطلع على اوضتها لقي الشنط جاهزه بس ندي مكانها زعق فيها
ادم: جومي اجهزي عقبال ما ينزلوا الشنط والا جسما بالله هاخدك زي ما انتي
ندي: ادم اسمعني
ادم: سمعت كفايه واكتفيت
ندي: طيب اديني فرصه تانيه؟
ادم: حذرتك من اول يوم وجولتلك الثقه لو اتهدت او بس اتهزت ماهترجعش تاني نسيتي؟ فرصك خلصت ووجتك خلص انجزي علشان اسلمك لابوكي
ندي: ادم
ادم قاطعها: انجزي.

سابها وخرج وطلع الخدم ينزلوا الشنط في العربيه وهو اخد ندي علشان يوصلها بيت ابوها، طول الطريق صمت ما بيقاطعوش غير كل فتره عياط ندي وبس وهو الجمود سيطر عليه وعلي ملامحه زي ما يكون بقي تمثال من حجر ما بيحسش ولا بيتأثر..
اخيرا وصلوا وشدها من العربيه ودخلها بيت ابوها واول ما ابوها شافهم بالمنظر ده جري عليهم فادم زقها ناحيه ابوها.

ادم: بنتك اهي في بيتك معدتش تلزمني، انا اسف اني جبتها كده بس انا اكتفيت منها بنتط طالق وبكره ورقتها هتوصلها بعد اذنك
ادم خارج وابوها في حاله ذهول وطلع يجري وراه يفهم في ايه؟
سالم: ادم اصبر بس وفهمني في ايه انا مش هفضل اجري وراك كده؟
ادم وقف وبص لسالم
ادم: انا اسف اعذرني بس انا خلاص وصلت لاخري مع بنتك ومش هقدر اصبر اكتر من كده
سالم: طيب فهمني؟
ادم: هيا تفهمك بعد اذنك.

سالم: انا بسألك انت في ايه؟ وعايز اجابه منك انت
ادم بص لفوق واخد نفس طويل ومش عارف يقول ايه؟

ادم اخيرا نطق: في ان نظره الناس ليا اتغيرت، في ان الكل بيبصلي ومستغرب انا ازاي ارتبطت ببنتك وازاي قابل تصرفاتها؟ في ان كل يوم انا بتفاجئ بتصرفاتها وعنادها وجنونها؟ في اني كراجل مش متقبل كل تصرفاتها وهيا مش فارق معاها؟ في كتير قوي وكنت مستحمل وساكت لكن اللي حصل كان فوق تحملي وخلاص معدش ينفع افضل ساكت او استمر ايوه انا عارف انه بالنسبالك مش جواز بجد لكن ندي شايله اسمي واسمي بقي في الوحل بسببها فاسف مع احترامي الشديد لحضرتك الا اني مش قادر اجي على نفسي وعلي كرامتي وعلي رجولتي اكتر من كده.

سالم: طيب هيا غلطت في ايه لكل ده؟
ادم: السؤال ده توجهولها هيا، انا عارف اني وعدتك بس اسف مش قادر اكتر من كده اعذرني، بنتك مش هقدر تفضل على ذمتي اكتر من كده وشوف اللي يريحك، لو حضرتك عايز تنهي الشراكه بينا او شغلنا.

قاطعه سالم: شراكه ايه اللي انهيها؟ اسكت خالص، الشغل مالوش علاقه بده وبعدين انا اللي طلبته منك كان فوق طاقتك بس اهو كان امل كداب وانا اتعلقت فيه لو حد المفروض يتأسف فهيكون انا، انت اللي اعذرني يا ادم
ادم: انا مش عايز اسف حضرتك بس تعذرني بعد اذنك نتكلم بعدين
سابه ومشي لانه مش قادر يفضل اكتر من كده وسالم راح لبنته اللي مش مبطله عياط
سالم: دلوقتي بتعيطي؟ دلوقتي بتفوقي؟ ماهو كان بين ايديكي!

ندي: بابا انا بحب ادم
سالم: بعد ايه بقي؟ ما انتي ضيعتيه من ايديك، ايه اللي عملتيه لدرجه انه مش قادر يسامحك او يخليكي تفضلي على ذمته؟! عملتي ايه؟
ندي: هو ظلمني
حكت لابوها كل اللي حصل من اول ما اصحابهم جم لحد ما ادم جابها بيت ابوها.

سالم: كنتي مستنيه ايه بعد كل ده؟؟ انتي بتعانديه وبتحاربيه على طول الطريق، انتي هديتي ثقته بايدك ونسفتيها ودمرتيها، حبيتي جوزك ليه تدخلي راجل تاني بينكم؟ ليه تسمحي لاي حد يدخل او يتكلم معاكي او حتي يبصلك؟ معدلوش لازمه الكلام اصلا دلوقتي خلاص بقي
ندي: خلاص ايه؟؟ هو ادم مش هيرجعلي تاني؟ مش هيحن؟ مش هيسامحني؟

سالم: ما اعتقدش راجل زيه مش ممكن هيسمحلك تاني ترجعي حياته هو اصلا مش عارف استحملك ازاي من الاول بس دي غلطتي انا من الاول، غلطتي اني ضغطت عليه وغلطتي قبل كده اني سيبتك لامك تربيكي وما اخدتكيش منها، ربيتك من غير ما تعلمك دينك واخلاقك ولا تغرس فيكي اي حاجه حلوه
ندي: وسيبتني ليه معاها؟
سالم: ما حبتش احرمك من امك، الاب ممكن يتعوض لكن الام وحنيتها لأ.

ندي: وانت مين قالك انها كانت حنينه هاه؟ انت غلطت لما سيبتني معاها، انت اتخليت عني..
سالم: انا اسف يا ندي سامحيني خلينا نبدأ من جديد؟

ندي: لأ انا اسفه معدش ينفع ابدا، قبل كده اتخليت عني وما شلتش مسؤليتي وسيبتني لامي اللي انت عارف انها ما بتهتمش باي حد غير نفسها وبس ودلوقتي برضه سيبتني وودتني لراجل غريب هو يتحمل مسؤليتي واتخليت عني تاني، مره سيبتني مع امي ومره سيبتني مع ادم، ناوي على ايه تاني؟ انا هسافر ومش هرجع ابدا وارجوك ما تحاولش تقف في طريقي المره دي
سالم: ندي اديني انا فرصه.

ندي: محدش بيديني فرص بس بتاخدوا قرارات نيابه عني ، فالمره دي انا هقرر وانا قررت امشي وانت عارف مكاني بعد اذنك...
فعلا قررت ندي انها تسافر وجهزت كل حاجه لسفرها واتصلت بالمحامي اللي كان جهزلها الباسبور من بدري ث
سالم اتصل بادم
سالم: ادم ارجوك ارجوك يا ابني
ادم: بتترجاني لايه تاني؟ ارجوك انت بطل تضغط عليا لان المره دي هرفض فارجوك ما تحطنيش في الموقف ده.

سالم: ادم، ندي هتمشي، هتسافر في طياره الليل الساعه 9 ارجوك حاول تمنعها
ادم: اسف مش هقدر، سيبها تختار طريقها براحتها لكن انا اسف مش هقدر اعمل حاجه بعد اذنك
قفل ادم التليفون وهيتجنن حرب جواه انه يروح ولا ما يروحش قلبه ما دقش غير ليها بس تصرفاتها كانت بتجننه ومش مقبوله، لا مش هينفع يروحلها تاني كفايه كل اللي حصل، كفايه جراح بقي...
ندي راحت على المطار ودخلت وقفت قدام الكاونتر متردده تدخل ولا لأ.

الموظف: هتحطي شنطك ولا ايه؟
ندي:
الموظف: انسه! انسه!

فاقت ندي: مدام لو سمحت، اتفضل التذكره والشنط
# ندي!
بصت وراها للصوت اللي بينادي عليها واتفاجئت بيه
ندي: ديفيد! You still here? What are you doing?
ندي: ديفيد؟ انت لسه هنا؟
David: going back
ديفيد: انا مروح
Nada: mmmm
David: I m sorry De. I don t mean what
happened
ديفيد: انا اسف يا دي بس مكنتش اقصد اللي حصل ده
Nada: i know
دمعه نزلت منها غصب عنها وبعدت خطوه وعطته ظهرها فقرب منها ولفها ليه ومسح دموعها.

David: I m so so sorry De، Sorry my bab
عيطت اكتر وهو هنا ضمها ليه يطبطب عليها...
وده كان كفيل لادم اللي واقف بعيد انه يفهمه ان صفحته اتقفلت تماما لان من مكانه شايف مراته، سوري طليقته، في حضن راجل تاني...

مشي وركب عربيته وايديه على دروكسيون العربيه واقف جامد مكانه مش بيفكر، بس بيستغبي نفسه طول اليوم في حرب اوردي منتهيه بس هو غبي، كان لازم يجي علشان يشوفها تاني في حضن راجل غيره، كان محتاج تأكيد علشان بس ما يقولش في يوم من الايام يمكن او لو، ندي خلاص انتهت...
خبط بايده على دروكسيون العربيه كتير لحد ما وقف وسكت واخد نفس طويل جدا يمكن يسيطر على انفعالاته ومشاعره...

ندي سافرت مع ديفيد ووصلت بلدها واستقرت بس فجأه حست بالغربه ودي كانت اول مره تحس بالغربه هنا، فجأه حنت للفلاحين والارض والطين، فجأه حست انها مش في مكانها ابدا، لأ دي مشاعر كدابه لازم تفوق منها، اخيرا رجعت لمكاني الصح..

رجعت لحياتها القديمه، لاصحابها وسهراتها وشربها وكل حاجه كان سبق وبتعملها بس للاسف في فراغ كبير جدا جواها، فراغ مالوش تفسير بس كأنها عايشه من غير روح، كأنها مجرد ايام وبتقضيها ومفيش غير شيئ واحد منطقي وله معني، ادم...
اسمه بيلح جواها وصورته مش بتفارقها...

كل ما بتلبس بتتخيله قدامها بيعترض، كل ما بتخرج بتشوفه باصصلها، كل ما بتتنفس بتلاقيه واقف، مش عارفه تخرج من حيزه ابدا ولا عارفه ترجع لطبيعتها القديمه...
كانت سهرانه مع اصحابها واخيرا الجو فضي عليها هيا وديفيد او هو رتب انهم يفضلوا لوحدهم
ديفيد: بيبي وبعدين لامتي؟
ندي: لامتي ايه بالظبط؟
ديفيد: امتي هترجعي دي، دي اللي انا بحبها؟

ندي: دي؟ دي بقت حاجه غريبه عني، شخصيه مش فكراها، وبعدين انت متخيل اني مش عايزه ارجع؟ انا نفسي ارجع بس للاسف معدتش عارفه، مش لاقيه نفسي
ديفيد: دي انا بحبك ومن زمان بحبك، سيبيلي نفسك وانا هرجعك لطبيعتك، اديني فرصه وانا هرجعك لدي القديمه بس انتي امسكي ايدي
مد ايده ليها وهيا اترددت كتير بس مدت ايدها ومسكته واخدها
ووقفوا يرقصوا مع بعض الاتنين
ديفيد: دي سيبيلي نفسك وانا اوعدك اني هنسيكي ادم واسمه تماما.

ندي بصتله باستغراب ورفعت عنيها في عنيه
ديفيد: ده وعد مني بيبي هنسيكي اسمه.

اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد
الصفحة 2 من 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >




المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية صغيرتي الحمقاء زهرة الصبار
39 2072 زهرة الصبار
رواية انتقام ثم عشق زهرة الصبار
38 1523 زهرة الصبار
رواية حبيب الروح زهرة الصبار
39 1549 زهرة الصبار
رواية لا ترحلي زهرة الصبار
36 1396 عبد القادر خليل
رواية أحببت فاطمة زهرة الصبار
74 2613 زهرة الصبار

الكلمات الدلالية
رواية ، عشقت ، المتمردة ،











الساعة الآن 06:21 PM