logo




أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .




اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد

الصفحة 10 من 31 < 1 23 24 25 26 27 28 29 31 > الأخيرة



look/images/icons/i1.gif رواية نيران أشعلت الحب
  11-11-2021 06:17 مساءً   [76]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية نيران أشعلت الحب الجزء الثالث للكاتبة أسماء صلاح الفصل التاسع عشر
( عشق في مهب الريح )

نسرين كانت ممددة على الأرض وملطخة بالدماء أسر بضيق اكبد دا اللي متوقع...
زفر آدم بحنق وقال نفسي اعرف مين...
اتصل أسر وأبلغ الشرطة... واقترب من الجثه قائلا مقتولة باله حاده سكنية في الأغلب والقتل ناجم عن عدة طعنات والأغرب أن اللي عمل كدا شخص دخل الشقة بمزاجها لأن مفيش ولا باب مسكور و لا دليل للمقاومة.
آدم بتفكير فعلا بس مين؟
- الطبيب الشرعي هيوضح كل حاجة.

اقترب أدهم منها، ازدارت ريقها بتوتر همس أدهم إليها قائلا لما تكبري هبقي اقولك
جني بدهشة بتهزر؟
-اهاا و بعدين هو انا كل ما أقرب منك تحمري و تخضري كدا
جني بتوتر انت رخم الله...
ابتسم و قال ما هو مش معقول هقولك عاير بوسة مثلا..

- ايوه عشان انا زي اخت... قطعها أدهم وقبل شفتيها وقال لا عشان مش محتاج اطلب
ابتلعت جني ريقها بتوتر و قالت بضيق انا هدخل انام...
امسكها أدهم و قال انا معملتش حاجه تزعل يعني؟
نظرت له جني وقالت أدهم لو سمحت
بصي يا جني بصراحه الحوار دا مش عاجبني
جني باستغراب حوار ايه؟

تنهد أدهم و قال يعني احنا متجوزين و...
قاطعته جني وقالت و قبل ما تكمل لو عايزلي تسيب نهال و تقطع علاقتك بيها نهائي
أدهم بدهشة انتي بتشرطي عليا؟
- اهااا لأن مش هبقي مراتك وانت خاطب واحده تانيه واظن ان كلامي ميزعلش..
وقامت دخلت إلى الغرفة، أدهم كان قاعد برا وهو يشعر بالدهشة
دخل و جني كانت بتحضر لبس...

- خير هتروحي فين؟
- الجامعه بس محاضراتي بدري
تنهد أدهم و قال طيب...
ذهبت جني ولكن امسكها و قال جني؟
نظرت له و قالت في حاجه؟
- حياتنا هتمشي ازاي؟

تنهدت جني وقالت أدهم انا مش فاهمه انت عايز ايه بظبط؟! بس كل اللي اقدر اقوله انا مش هفضل على ذمتك و نهال بينا و انا عارفه انك هتتجن وتعرف تصرفاتي متغيرة ليه؟ بس هريحك انا بحبك يا أدهم ومش هحب غيرك و لا دلوقتي ولا بعدين وحتى لو أطلقنا هفضل احبك برضو و عمري ما شوفتك اخويا بس دي كانت معاملتك انت واكيد مش هجبرك انك تحبني.

- ممكن محتاج وقت...
- براحتك بس انا مش هطول اكتر من كدا ولو نهال زعلانه عليك عشان بتحبك زي ما بتقول فأنا بحبك من ساعه ما وعيت على الدنيا وادمعت عينها وأكملت قائلة وكل اللي كان نفسي في انك تحبني..

- انا... وضعت جني يدها على فمه وقالت بلاش نفتح في مواضيع يا أدهم وانا هنام عشان هصحي بداي.

آدم راج لسارة عشان يبلغها باللي حصل
شهقت سارة بصدمة وقالت اتقتلت ازاي؟
معرفش كانت في بيتها مقتولة و البوليس بيحقق..
سارة ببكاء انا خايفه اوي
- متخافيش هنا محدش هيعرف يوصلك، وانا هقوم امشي ولو في حاجة كلميني..

تنهدت رنا وقالت وايه المشكلة بقا عايزة اطمن عليه؟
سيف هيتجنن وقال يا رنا دي شهد بنت هاجر عايزها تبقى معاكي هنا؟
- البيت كبير علينا و المفروض ولادي يقعدوا معايا
زفر سيف وقال انتي عايزة أسر مش أدهم
- اهااا مش مرتاحة ليها وعايزها يكون تحت عيني وانا هقوله سيف مش عارف يقنعها لأنه عارف كويس ان رنا طالما صممت على حاجه هتعملها و طبعا مش عايز يكون في مشكلة بين رنا و شهد و قال بنفاذ صبر براحتك يا رنا..

رنا ببكاء انت خلاص مبقتش طايقني...
أوصد عينه لوهلة وامسك يدها وقال انا مش عايز تحصل مشاكل
- و أنا مش عايزة بنت هاجر وابني هيتجوز اللي هختارها
- رنا ممكن تسيبك من الحوار دا؟
- ابني يا سيف
زفر سيف بحنق و قال طيب يا رنا هعملك اللي انتي عايزها...

ابتسمت رنا و قالت ربنا يخليك ليا
قبل يدها و قال ويخليك ليا يا حبيبتي...
عقدت ذراعها حول عنقه وقالت عارفه اني بزهقك، بس انا معنديش غيركم انت و اسر و أدهم.
ربت عليها و قال ابنك هو اللي غلط و حاطنا في الموقف دا..
تنهدت رنا و قالت عارفه بس اهو خلاص اتجوزها...

في اليوم التالي ذهبت عشق لمقابلة أوس في إحدى المطاعم الموجودة على النيل
كان هو يجلس في انتظارها، اتجهت اليه بخطوات شبه راكضة
جلست امامه وقالت سوري يا حبيبي اتاخرت عليك
- عادي انتي جايه من الجامعة
- لا نزلت من البيت على هنا على طول
- طيب هتاكلي ايه بقا؟
ابتسمت عشق وقالت زيك...
- اشطا هناكل وهنروح مكان هيعجبك اوي.

دينا استغربت لما لاقيت دارين قاعدة و فاتحه التليفزيون
دينا باستغراب مروحتيش الشغل ليه؟
- عادي يا مامي خدت اجازة
دارين بتردد ماما هو التي اتجوزتي قبل بابا
نظرت لها دينا بدهشة و قالت وانتي عرفتي ازاي؟

سؤال؟
تنهدت دينا وتذكرت أحمد وقالت اهااا بس مات ومن بعده اتجوزت ابوكي
- و هو مات ازاي؟
- واحد قريبه قتله يبقى اخو مصطفى

دارين بدهشة بجد؟! والراجل دا راح فين؟
اتسجن يا بنتي و العدم
دارين كانت بتفكر تقولها على موضوع مالك بس رجعت في كلامها و قالت شكل العيلة فيها خفايا كتير اوي ابتسمت دينا وقالت كله كان من الماضي يا حبيبتي حدثت دارين نفسها بداخلها الماضي راجع تاني يا ماما.. ابتسمت و قالت فعلا..

طرقت ايمان غرفتهم و فتحت الباب وقالت انا هروح لخالتكم
يارا بسعادة انا هاجي معاكي يا ماما
تنهدت ايمان و قالت البسي بسرعه طيب و التي يا مي القى طحي اخوكي...
هزت مي رأسها، خرجت ايمان وقفلت الباب
يارا باستغراب يا بنتي انتي هتفضلي كدا
مي بحزن مش مصدقة أن أسر اتجوز
تنهدت يارا و قالت عادي بيقولوا انه كان قرار ابوه و انتي عارفه ان عمي سيف محدش بيقدر يعارضه في حاجه..

مي باستياء فعلا بس انا كنت بحبه
يارا بتعجب واحد بيحب جني والتانيه بتحب أسر ارحمني يا رب
نظرت لها مي وقالت ماشي يا اختي
ابتسمت يارا و قالت يا حبيبتي مشي مصلحتك و بعدين أسر تقيل اوى بس حاولي توقعي وبعدين قدامك الفرصة.

- اخرتها هاخد واحد متجوز
جلست يارا أمامها وقالت دا أسر البنهاوي يا حبيبتي يعني مفيش واحدة ترفضه وبعدين البت اللي متجوزها دي سهل يسببها انتي عليكي و على طنط رنا
مي باقتناع هو حلو الكلام بس هي برضو مش ذنبها حاجه
تنهدت يارا و قالت انتي أحق بي على فكرة..

دخلت ديالا إلى المكتب وتفاجأت بباقة من الورد توجد على مكتبها تنهدت وجلست على المكتب وفتحت الكارت (تتجوزبني)
ابتسمت ديالا و طبقت الورقة
دق الباب و قالت ديالا اتفضل
دخل مراد و قال يارب يكون الورد عجبك
ابتسمت ديالا و قالت اممم
- نتجوز ونبي بقا
- مـوافقة بس بشرط
جلس مراد على المكتب أمامها وقال قبل الشرط خليها كتب كتاب مش خطوبة بس
ديالا بتردد بس...

امسك مراد يدها و قال ديالا احنا بنحب بعض من صغرنا و فخلاص مش ناقص غير أننا نتجوز
تنهدت ديالا و قالت ماشي يا مراد... هتقابل بابا و ماما امتى؟
هروح لنور دلوقتي و اتفق معاها و لليل هنيجي ...
ابتسمت ديالا وقالت دي هتبقى حماتك و بعدين هي مش
موافقة
- من أسر يا اختي
ضحكت ديالا وقالت متجيش سيرة أسر
- حاضر..

سارة بامتنان شكرا أوي يا استاذ...
قطعها آدم و قال هو آدم و بس
ابتسمت سارة وقالت شكرا بجد
- بصي انا كدا جبتلك كل حاجه ممكن تحتاجيها
- اممم بس انا كدا مش بنزل الكلية؟
- انا هتصرف متقلقيش...

- وصلتوا لحاجة و لا؟
تنهد آدم و قال و لا إيه حاجه مهمه
- نسرين هي الوحيدة اللى كانت تقدر تقولنا كل حاجه
- اكيد الشخص دا بيدور عليكي واكيد هيغلط
- اكيد...
- انا كل يوم هعدي عليكي...
- ماشي...
- انا همشي
سارة بتوتر ممكن تخليك معايا شوية
- حاضر...

في المساء، ذهب ياسين و عائلته لمقابلة سليم
استقبلتهم نور و قالت اتفضلوا
بدأ ياسين قائلا طبعا انتم عارفين احنا جايين ليه؟
ابتسم سليم و قال مع اني...
قطعه ياسين وقال علي بركة الله مبروت يا جماعه
ضحكت ندى و قالت انا مش هلاقي احسن من ديالا لابني..

مراد نظر إلى ديالا و قال نحدد ميعاد كتب الكتاب بقا
نور كانت مواقفه لأنها في ظل الظروف و المواقف اللي بتحصل بدأت تخاف على بنتها الوحيدة وقالت تمام يبقي خلال الأسبوع دا
ديالا باستفراب ماما انتي مستعجلة ليه؟
تنهدت نور و قالت مراد مش غريب
ندى باقتناع فعلا ملهوش لأزمة التأجيل.. ولا إيه رايكم
سليم بابتسامة على بركة الله خلينا على آخر الأسبوع...

دخل أسر البيت و دور على شهد دلف إلى الغرفة و القى سترته على الفراش و جلس و قال بتأفف دي راحت فين بقا؟
خرجت شهد من المرحاض وشهقت بخوف عندما رأته وقالت في حد يدخل كدا
نظر أسر لها وقال مكنتش اعرف
تنهدت شهد و نظرت إلى نفسها في المرأة وجففت شعرها المبتل بالمنشفة وبعدين راحت ناحية الدولاب وخدت هدومها، أسر بيص عليها
نظرت شهد إليه و قالت في حاجه؟
أسر باقتضاب لا و اعملي حسابك من بكرا هنروح نقعد في البيت مع أمي و أبويا

داعبت شهد خصلات شعرها و قالت اممم هي بدأت... طيب تمام...
قام أسر من مكانه واتجه ليقف أمامها وقال اهاا نسيت اقولك على حاجه؟
ابتلعت شهد ريقها بتوتر فهي رغم ما تقوله ولكنها تخشى منه و قبضت على ملابسها بشدة وقالت ايه؟
- حوار مراتي على ورق وضد اللمس دا مش معايا
شهد بتوجس وانا مش عايزة...

أسر بضيق و مين قالك اني باخد رايك...
لف ذراعه حولها فشعرت بارتعاش جسدها و قالت لو سمحت...
التهم شفتيها بين شفتيه وابتعد عنهم و قال مبحبش وجع الدماغ فاهمه
سحب أسر المنشفة التي كانت تثبتها حول جسدها وهمس لها خلف اذنيها قائلا عدي ايامك معايا...

ذرفت دمعه من عينها و قالت انت بتعمل معايا كدا ليه؟
تلاقت عينهم للحظة و قال ببرود عادي مزاجي كدا
ابتلعت ريقها و قالت خليك فاكر ان لكل حاجة نهاية
أبتسم و قبض على خصرها أكثر وقال أسر البنهاوي هو اللي بيصنع النهايات، وبعد ذلك حملها و وضعها على الفراش وبدأ في تقبيلها بشغف...

كانوا يتناولون العشاء معا
جاسم باستغراب مش هند اتاخرت يا بابا
- زمانها جايه...
وصلت هند و اتجهت لهم و قالت بابتسامة كل حاجه تمام...
ابتسم محمود و قال بنت راجل صحيح
اوس بتساؤل هي عملت ايه؟
نظر له محمود و قال اللي معرفتش تعمله...
جاسم بدهشه في ايه؟
هند بثقة ولا حاجه نفذت اللى بابى طلبه
اوس بغضب عملتوا ايه؟!...


look/images/icons/i1.gif رواية نيران أشعلت الحب
  11-11-2021 06:18 مساءً   [77]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية نيران أشعلت الحب الجزء الثالث للكاتبة أسماء صلاح الفصل العشرون
( عشق في مهب الريح )

محمود بخبث خدنا عشق و هي في الحفظ و الصون
طرق اوس الطاولة بغضب و قال ليه؟
محمود بعصبية اوعي تنسى انت اعترفت عليها ليه و هند قامت بالواجب فخلاص و لا هتبص لحته عيله ملهاش لأزمة
اوس بضيق على الأقل كنت اعرف و بعدين دا كان اتفاقك معايا مش مع هند
محمود بحدة لا ما مش هستني تكمل قصة غرامك معاها و هند قامت بالواجب خلاص و انت يا جاسم مش هتقعد تتنقل بين اسيل و ديالا انا عايز الخلاصة
اوس بتساؤل طب عشق فين؟

نظر له محمود و قال عشق ملكش علاقة بيها و بعدين مش معقول هتكون بتحبها
-مش بحبها بس دي عيله هتعملوا فيها ايه؟
محمود بمكر و لا حاجه هنتسلي شوية
تنهد اوس و قال تمام اعملوا اللي تعملوا...

عشق فاقت، و نظرت حولها وجدت نفسها في الغرفة وتنام على الفراش، قامت و لكنها تفاجأت بتقيد أطرافها في الفراش، صرخت عشق قائله انا فين... لم تجد أحد، ظلت تبكي و حاولت فك قيودها و لكنها فشلت بالطبع...
و بعد شوية دخل ليها محمود و قال منورة...
عشق ببكاء انت مين؟
-مش لازم...

-انا عايزة امشي من هنا...
اقترب منها و قام بتحضير الحقنة التي بيده و حقن وريدها...
عشق بخوف إيه دا؟
ابتسم محمود و قال هروين...
عشق بصدمة و بكاء ليه انا عملت ايه؟
نظر لها و خرج و قفل الباب خلفه، ظلت عشق تبكي بحرقة إلى أن فقدت وعيها

تقي بقلق مش معقول عشق تتأخر كل دا برا اكيد في مصيبة
ملك بخوف انا برن عليها مش بترد و من أربع ساعات كانت بعتالي على الواتس و قالت إنها جايه
تقي بتوجس قلبي مش مرتاح حاسه أن اختك فيها حاجه، كلمي ابوكي
تنهدت ملك و اتصلت بياسر و أخبرته
قفلت معاه و قالت هيجي
تقي بتوسل و نبي يا رب ميحصلهاش حاجه
رتبت ملك عليها و قالت إن شاء الله خير يا ماما

صعدت هند إليه و دخلت قائله أوس عايزة اتكلم معاك؟
اوس يضيق عايزة ايه؟
دخلت هند و قفلت الباب خلفها و قال انا نفذت كلام بابا
زفر أوس و قال تروحي تخطفي عيله يا هند
هند بحزن مش دا طلبات ابوك انا حتى مش عارفه هو بينتقم منهم ليه؟
تنهد أوس و قال مش دا المهم يا هند بس في الأول استغلنا شهد و بعدها عشق و كمان جاسم شاغل على اسيل و ديالا
هند بحيرة انا والله معرفش هو بيعمل كدا ليه؟ بس اكيد انت عارف... حتى اختنا مش بنروح نشوفها
-من بعد ماما ماتت كل حاجه بقيت زفت و ابوكي من زمان و هو عايز يوقع العيلة دي
-و احنا علينا نساعده
تنهد و قال اكيد...

ياسر اتصل بعمار و قاله و الاتنين راحوا علي البيت
عمار بغضب يعني ايه مش موجودة راحت فين؟
تقي بحيرة و بكاء معرفش يا ابني، مشيت و قالت إنها عندها كلية و من أربع ساعات كلمت ملك على الواتس...
ياسر بصدمة يعني هتكون راحت فين؟
تقي بكت و دفنت وجهها بين كفيها و قالت معرفش... انا خايفه على بنتي
ياسر مش عارف يفكر و قال اتصل باسر يا عمار...

قام أسر و ورد على هاتفه و قال عمار؟
عمار كان صوته واضح ان عنده مصيبة و قال عشق مرجعتش و تليفونها مقفول
أسر بدهشة امتى الكلام دا؟
-مش عارف
-تمام اتصل بيارا أو برحيم و اسألهم عن عشق كدا... و انا جاي
قفل معه، شهد كانت بتراقبه و قالت مين عشق؟
نظر لها و قال بنت عمتي...
تنهدت شهد و قالت هي مخطوفة ولا ايه؟
زفر أسر بضيق و قال ونبي مش ناقصكي
نظرت له بعدم اهتمام و سكنت
أسر لبس هدومه و قال انا ماشي
-طيب...

خرج أسر من الغرفة، زفرت شهد بضيق و قالت تستأهلوا
تنهدت و قامت، اخدت الروب من على الاريكة و ارتديته، و عقدت رابطه...
فتح أسر الباب و دخل، استغربت و قالت رجعت ليه؟
-نسيت مفتاح العربية...
نظرت له شهد و قالت اممم طيب ياريت تحلق تلاقيها بقا
أسر باستحقار انتي شامتنه بقا
عقدت ساعديها و قالت لا انا نفسي اشمت فيك انت
-انتي الكلام معاكي يقرف بجد، و أخذ المفتاح و غادر
وصل أسر إليهم..

عمار نظر له و قال يارا قالت إن محدش نزل فيهم و عشق نفسها كانت اجازة
شهقت تقي بصدمة و قالت يعني راحت فين؟!
نظر أسر إلى ملك و قال عشق كانت على علاقة بحد
ملك بدهشة ايه يا أسر اللي انت بتقوله دا َ!؟
أسر بعصبية انجزي يا ملك، معنى انها منزلتش الجامعه اكيد راحت في مكان...
ياسر بحيرة انت تقصد ايه؟

-الصراحة الكلام كدا يدل ان عشق كانت على علاقة بحد و من الواضح أن محدش يعرف و دا يدل على أن العلاقة دي كان فيها حاجه غلط، و طبعا ممكن يكون الشخص دا ورا اللي حصل و انا هجيب سجلات المكالمات بتاعتها و احتمال يوصلنا لحاجة
تنهد ياسر و قال المهم عشق ترجع...
-بإذن الله يا عمي... انا هروح الشغل دلوقتي...
تقي ببكاء أسر انا مش عايزة حد يعرف اللي حصل
-متقلقيش يا عمتي
اوقفه عمار و قال انا جاي معاك...

ذهب عمار و اسر إلى القسم و بدأ أسر تحرياته و خلال ساعات وصله سجل مكالمات عشق
تفحصهم جيدا و لكنه وجد رقم تكرر كثير على مدار اليوم
نظر له أسر و قال رقم مين دا؟
عمار بدهشة مش عارف انت هات بياناته...
بحث أسر عن الرقم و قال بدهشة الرقم للواحد اسمه أوس و دا ظابط معايا في الجهاز و تذكر أسر حديث شهد عنه و قال بس ايه علاقته بعشق
عمار بعصبية المهم اختي يا أسر...، لازم نقابله
-للأسف مش هينفع دلوقتي لازم نستني لما النهار يطلع...

استيقظت نور و قامت، دلفت إلى المرحاض و اخدت شاور و بعدين خرجت، و قالت سليم اصحى...
و جلست بجواره و قالت سليم
فتح عينه و قال يا روح سليم
ابتسمت نور و قالت يلا قوم عشان متتاخرش علي الشغل...
امسك يدها و قبلها و قال طيب يا حبيبتي...
-انا هنزل احضر الفطار
-طيب يا حبيبتي..

خرجت نور و ذهبت إلى غرفة ديالا و طرقت الباب قائلة اصحى يا دودو...
ردت ديالا هلبس و انزل يا ماما...
و بعد ذلك اتجهت إلى غرفة آدم و طرقت و قالت آدم...
لم تجد رد، زفرت نور و قالت هتفضل كسول طول عمرك...، راحت عند عدي و قبل ما تخبط خرج و قال صاحي والله
ابتسمت نور و قالت طب يلا... انزلي انتي حضري الفطار و انا جاي...

اجتمعوا على السفرة ماعدا آدم
ارتشف سليم القهوة و قال عدي انهاردة هتروح الفرع التاني لمراد
-حاضر يا بابا بس هعمل مشوار كدا...
سليم بتساؤل أيه المشوار دا؟
-هروح لشهد مرات أسر و اوديها البيت عند عمي
نور بدهشة و شهد هتروح تقعد في بيت عمك ليه؟
-مش عارف
نظر له سليم و قال ما تنجز و قول كل ما اكيد انت عارف يعني ما نص بلاوي أسر و مراد معاك..

عدي بثقة و عمار و ادهم
سليم بجدية رنا طبعا هي اللي عايزة
-اكيد، لأن أسر كلمني دلوقتي و قالي اروح أوصلها
ديالا باستغراب بجد طنط رنا غريبة جدا و بعدين شهد مش ذنبها حاجه..

نور باستياء رنا موقفها صعب يا بنتي دا كفاية أن شهد بنت هاجر و كمان هي معرفتش تفرح بحد من عيالها
تنهدت ديالا و قالت فعلا بس على الاقل بلاش تظلمها
نور بحيرة والله مش عارفه بس كل واحد و تفكيره و قومي عشان عندنا شغل كتير...
سليم نظر إلى عدي و قال بعد ما تخلص اطلع على الشركة عشان تخلص حوار الشقق
-حاضر...

خرجت جني من المرحاض و ذهبت لتجلس بجواره على الفراش و قالت أدهم...
كان أدهم مازال نائم، تنهدت و قالت طب انا هروح عند ماما بما اننا اجازة انهاردة... أدهم...
تنهدت و قامت، و لكنه قبض على معصمها و سحبها فختلي توازنها و سقطت عليه...، حاوطها بذراعه و قال كنتي بتقولي ايه؟
احمرت وجنتها بخجل و قالت بقولك هروح عند ماما...
قرب وجه منها و قال اممم بدري كدا
جني بتوتر عادي...

لامس شفتيها بشفتيه و قال بهمس طيب روحي
شعرت بزيادة ضربات قلبها و قالت أدهم...
قبلها بشوق، اوصدت جني عينها و شعرت بتسارع دقات قلبها
أبتعد عنها و قال جني...
فتحت جني عينها و نظرت له و قالت أدهم انا هقوم امشي...

قامت جني و لكنه سحبها و سقطت على الفراش، مال عليها و حاوطها قائلا انتي هبله؟
جني بدهشة ليه؟!
-و لا حاجه يا ستي...
-طب ممكن تبعد و تخليني اقوم
ابتسم أدهم محاسسني انك في امتحان ثانوية عامه
ابتلعت ريقها و قالت لا عادي بس مينفعش
-يا جني احنا متجوزين بقالنا شهر و شوية
جني بتوتر أدهم خلاص بقا
ابتسم أدهم و قال بجد مكنتش متوقع منك كدا خالص
-ليه؟
ازح خصلات شعرها و قال عادي...
-أدهم انت قليل الادب اوي...

ابتسم و قال فين قلة الأدب و بعدين انتي مراتي و زي ما قولتلك حوار جواز مع وقف التنفيذ دا مش عاجبني و الناس هتاكل وشي
احمر وجهها بشده و شعرت باشتعال انفاسها و قالت أدهم من فضلك...
تنهد أدهم و ابتعد عنها و جلس و قال لا بجد شكلي هيبقى وحش اوي...
-أدهم انت مش قد كلامك
نظر لها و قال ليه؟

-و لا حاجه بس زي ما قولت يا أنا يا نهال
أدهم بضيق جني بلاش الطريقة دي معايا
نظرت له بحزن و قالت يعني انت ترضى اني اعيش مع واحد مش بيحبني وكمان هيتجوز واحده تانيه
تنهد أدهم و قال لا...
-خلاص بقا
مال عليها و قال جني انا... و سكت
جني باستغراب انت ايه؟

-مش عارف، والله مش عارف بس انا حاسس، بقولك ايه قومي روحي عند امك...
قطبت حاجبها بتعجب و قالت في ايه يا أدهم؟!
-بصراحة انا عايزك
جني بتساؤل مش فاهمه
تنهد أدهم و قال بصي يا جني أحنا متجوزين و المفروض... و سكت و قال مش معقول مش فاهمه
-لما تحبني...
فتح شفتيه باستغراب و قال بجد...
ابتعدت عنه قليلا و قالت ايوه و اعمل حسابك بعد كدا اني حتى مش هنام جنبك و هنعمل حدود بينا
أدهم بدهشة حدود ايه يا حجه انتي مراتي...

قامت جني و قالت لازم و يلا بقا انا همشي
قام أدهم خلفها و حاوط خصرها من الخلف و الصقها بصدره العاري و قال طب نوصل لحل وسط
وضعت يدها على يده و قالت لا مفيش...
قبل عنقها بشغف و قال طيب براحتك
ابتعدت عنه و قالت ايوه لأن انا لازم اتقبل فكرة اننا اتجوزنا و كدا لأن لسه حاسة انك زي اخويا...
عض على شفتيه بغضب و قال اخوكي؟!
-اهاا اخويا مش انا اكتشفت اني بحبك زي اخويا...

أدهم بتعجب ونبي... و اخوكي قاعد يبوس فيكي عادي
جني بخجل بلاش تكسفني
تنهد أدهم و قال طيب، ابقى قولي لأمك بقا...
-المفروض اللي حاجه اللي ما بينا محدش يعرفها و لا إيه؟
-تمام لما نشوف اخرتها معاكي
- بعد ما تسيب نهال حاول تحبني
نظر لها و حاوط وجهها بيده و قال جني كل حاجة بتاخد وقت على فكرة
-لدرجة دي الموضوع صعب؟!
-مش عارف بس انا محتار، تنهدت جني بيأس و قالت على الأقل حاول...
-اسف...

عقدت ذارعها حول خصره و أسندت رأسها على صدره و قالت مش ذنبك كل حاجه حصلت غصبن عننا، يمكن اكتر حاجه كنت بتمني اني اتجوزك بس مكنتش حابه يكون غصبن عنك
أبعدها عنه و قال و لحد دلوقتي بتتمني دا؟
-عمري ما هتمني غيرك
ابتسم أدهم و قال واضح اني اسرفت في حوار اخوات دا؟
ضحكت جني و قالت انت كدا اخرتني
-ما تخليكي...

-لا
-هنسافر
جني بتفكير فين؟
-هنروح فين؟
-الجونة أو شرم
ابتسمت جني و قالت و الشغل
-انهاردة و بكرا و خلاص عشان نتعرف على بعض اكتر
-أشطا هحضر نفسي بس انت محجزتش
-هنسافر بالطيارة الخاصة، حضري نفسك...

طرق العسكري الباب و دخل و قال أوس باشا، في ناس برا عايزنك
أوس باستغراب مين؟
-الرائد أسر البنهاوي...
ارتكب أوس و ابتلع ريقه و قال بتردد خلي يدخل...


look/images/icons/i1.gif رواية نيران أشعلت الحب
  11-11-2021 06:18 مساءً   [78]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية نيران أشعلت الحب الجزء الثالث للكاتبة أسماء صلاح الفصل الحادي والعشرون
( عشق في مهب الريح )

اوس بترحيب اتفضلوا
صافحه أسر و جلس، و كذلك عمار
اوس باستغراب خير يا أسر باشا؟
أسر بحزم عشق ياسر البنهاوي اختفيت من امبارح و اظن انك تعرفها، و الدليل على كدا المكالمات اللي بينكم
ابتلع اوس ريقه و تبرجل و كان يفكر في حل للخروج من ذلك المأزق و كيفية الخروج منه...؟!
عمار و اسر كانوا في انتظار إجابته
اوس بتردد انا و هي كنا مرتبطين...

عمار بعصبية مرتبطين ايه يا روح امك انت بتستهبل
نظر له أسر و قال عمار من فضلك.. خلي يكمل
اوس بضيق انا مقبلش ايه اهانه من حد و لو أن ساكت فدا عشان موقفك مش اكتر
أسر بجدية و ثقة لا متقلقش محدش يقدر يغلط في عيله البنهاوي، و اتفضل كمل
اوس ببرود انت متعرفش المرتبطين بيكونوا ازاي؟!

أسر بغضب لا اظبط في كلامك كدا، احسنلك
اوس بلامبالاة تمام يا أسر باشا بس انا و عشق مرتبطين و هي كانت معايا امبارح و بعدين مشيت سابتني
عمار بغضب كنتم مرتبطين ازاي يعني؟
نظر له اوس و قال عادي
نفخ عمار بعصبية و قال يعني العلاقة من اني نوع؟ و بعدين انتم ارتبطوا ازاي؟ و امتي؟!
تنهد اوس و قال انا قابلتها صدفة...
أسر بسخرية صدفة؟!

اوس بضيق أسر باشا انا مش هكدب عليك في حاجه و بعدين انا هقول اللي حصل بظبط يمكن يساعدكم... و من الواضح أن الموضوع في اتهام ليا
قطعه أسر و قال أنجز...
تنهد اوس و قال اول مرة شوفتها كانت في كافية...
دخل أوس إلى كافية و طلب قهوة و انتظر قليلا...

وقتها دخلت عشق الكافية و كان معاها يارا و طبعا عشق متعودة تتدخل الكافية دا ديما لأن قريب من الجامعه و كان ديما بيكون معاها حد من صحابها اللي هما (يارا - جني - رحيم - أنس) أو أوقات كلهم...
طلبت عصير ليها و لي يارا و فضلوا يتكلموا
اوس مكنش مركز معاهم، أكنها مش صدفه مدبرة يعني...؟!

كان يجلس على الطاولة المجاورة ليهم شابان، و قام واحد منهم و اتجه إليهم و قال ممكن اسالك على حاجه
يارا بصيت لعشق باستغراب و قالت اتفضل؟
ابتسم و قال بصراحة مقدرش أشوف الحلاوة دي و متكلمش
زفرت عشق بضيق واضح انك قليل الادب...
يارا صوتها بدأ يعلى و قال امشي بدل ما ابايتك في السجن انهاردة...

أمسك الشاب معصمها و قال علي فكرة انا مقصدتش اضايقك و بعدين احنا اتنين و انتم اتنين...
اتجه اوس إليهم و قال بصوته الاجش في ايه؟
نظرت اليه عشق و قالت من فضلك الأستاذ دا بيرخم علينا...
نظر له اوس و قال بحدة النقيب اوس الشناوي... و اللي حصل دا اسمه تعدي...

اعتذر الشاب و تدخل صديقه و قالت يارا خلاص مش مهم حصل خير
سمح لهم اوس بالذهاب و قال لعشق و يارا على فكرة كان الازم يتعلموا الأدب
ابتسمت يارا و قالت شكلهم عيال و حرام يناموا في الحجز و ميرسي لحضرتك جدا...
ابتسمت عشق له و قالت بجد مش عارفه اشكرك ازاي؟

-مفيش داعي للشكر و اعطي لها الكارت الخاص به و قال لو واجهتك ايه مشكلة كلميني، بعد اذنكم
تركهم و ذهب إلى طاولته، كانت تنظر له يارا بهيام و قالت شهم أوي...
ابتسمت عشق و قالت اوي و حلو كمان...
انتهى اوس و قال و هي كلمتني في نفس اليوم و شكرتني تاني و عشان انا كنت بروح الكافيه فكنت بشوفها هناك و مره في مرة اتكلمنا و منها ارتبطنا
أسر بعدم اقتناع تمام... و امبارح هي راحت فين؟

-قالت إنها هتروح و لما اتصلت بيها كان تليفونها مقفول...
نظر أسر إلى عمار و قال يلا نقوم
قام عمار، نظر أسر إليه أوس و قال دي البداية على فكرة، اهاا صحيح متعرفش واحدة اسمها شهد مسعد محمد رجب
ارتكب اوس و قال معرفش...

طرق عدي باب الشقة، و فتحت له شهد و قالت اتفضل
عدي بتساؤل جهزتي؟
-اهااا هدخل اجيب الشنطة و اجي
دخلت شهد و أحضرت حقيبتها و أخذها منها عدي و نزلوا...
ركبوا العربية...
-أسر مجاش يعني؟
-عنده شغل
شهد بسخرية و انت بقا جيت تاخدني بالنيابة عنه
تنهد عدي و قال اهاا و بعدين بلاش الطريقة الناشفة
شهد باستغراب طيب...

ذهب آدم إليها و تنالوا الفطار معا و قال سوري اتاخرتي في الفطار؟
-هو انت بتصحي متأخر ليه؟
-عادي كسلان
ابتسمت سارة و قالت طيب انا هقوم اعمل شاي...
-اعمليلي، بس كنت عايز اقولك على حاجه؟

-اتفضل
-انا نازل الغردقة عشان هكمل تصوير الفيلم
سارة بحزن طيب...
-لو عايزة تيجي تمام لاني بصراحة قلقان اسيبك لوحدك...
سارة بحيرة و تردد مش عارفه
-عادي مش هيحصل حاجه...
-طيب امتي؟
-بكرا ان شاء الله...

وصل أدهم و جني إلى الفندق و صعدوا إلى الغرفة، وضعت جني ملابسها في الدولاب و قالت أدهم ابقى حط هدومك؟
أدهم بدهشة دا انا لو كنت جاي خسيه كانت نفعتني عنك
ضحكت جني و قالت طيب يا عم؟ عد الجمايل...
حاوطها أدهم من الخلف و وضع قبله على وجنتها و قال حاضر
ابتعدت جني عنه و قالت أدهم يلا عشان ننزل
سحبها إليه و الصقها بصدره و قال طيب خلينا شوية...

-لا انا عايزة انزل اشوف البحر...
-ما احنا هنشوفه
أبعدته عنها و قالت انا هغير عشان ننزل
أدهم بحزن طيب...
اخذت جني فستان لها و دلفت إلى المرحاض و اخدت شاور و ارتديت ملابسها و خرجت
نظر لها و قال ايه دا؟

جني باستغراب ايه؟!
اقترب أدهم منها و قال انتي عايزة تنزلي بفستان قط و عريان...
-عادي...
-لا دا خلي قميص نوم...
جني بتوتر أدهم... خلاص هلبس الجاكت
ابتسم و قال طيب يلا...

شهد هي ما وصلت، سألت عن الاوضه اللي هتقعد فيها و فضلت قاعدة فيها
بليل أسر كان رجع
قعد جنب رنا و قال الحلو مكشر ليه؟
ابتسمت رنا و قالت عادي مفيش حاجه تفرح...
تمدد أسر على الاريكة و وضع راسه على فخذيها و قال كئيبة اوي انتي يا رنا
ابتسمت رنا و قالت ما هو انت مش عارف انا وصلت لايه عشان انت تيجي على الدنيا...

رفع كفها و قبله و قال عارف اني السبب في كل دا...
-نفسي تطلقها انا عمري ما هرتاح مع بنت هاجر... و مستحيل حفيد يكون ابن البنت دي... طلقها يا حبيبي
تنهد أسر و قال و سيف باشا..؟
-سيف كل اللي يهمه مصلحتك يا ابني و بعدين انت نفذت كلامه و اتجوزتها...
-ماشي، ابقى اتكلمي معاه و قوليلي
-متزعلش من ابوك يا أسر
-هو اللي حاطني في الموقف دا؟

تنهدت رنا و قالت يلا المهم تخلص من المصيبة دي...
-بإذن الله... انا هطلع بقا عشان انام مطبق في الشغل من امبارح...
-طيب يا حبيبي
صعد أسر إلى الغرفة و فتح الباب و دخل
شهد كانت قاعدة
نظر أسر لها و جلس بجوارها على الاريكة و قال انتي تعرفي أوس بجد؟

تنهدت شهد و قالت لو سمحت انا مش حابه اتكلم في حاجه
-بسألك؟! تعرفي فعلا و شوفتي ابوه و لا دا حوار عملتي عليا
نظرت له و قالت ابوه اسمه محمود و فعلا انا اعرف أوس و هو اللي خدني منك و سابك في العربية
-طيب...
-موصلتش لحاجه؟
-لا...

دخلت هند إلى والدها في مكتبه و قالت بابا؟
-تعالى يا حبيبتي
جلست هند و قالت هي البنت دي هتفضل هنا؟
-اهااا و بعدين انتي بتسالي ليه؟
-خايفه يحصل مشكلة و بعدين اللي اسمها شهد دي اتجوزت أسر البنهاوي
محمود بغيظ للأسف انا كنت عايزها فضحية بس سيف لم الليلة... بس تتعود بقا...

-طب هنعمل معاها ايه ؟
-ولا حاجه... خليكي انتي في شغلك يا حبيبتي...
تنهدت هند و قالت طيب مش هتقول لاوس على مكانها...
-لا مش لازم...

نامت جني على الفراش و قالت بسعادة يوم حلو اوي...
ابتسم أدهم و نام جنبها و قال اها جدا
-هقوم اغير بقا عشان انام...
سحبها أدهم من يدها و مال عليها قائلا انتي معنديكش فكرة ان المفروض دا شهر العسل
ابتسمت جني و عقدت ذراعها حول عنقه و قالت لا معنديش...
عض على شفتيها السفلية و قبلها و همس بس انا عندي...

تعالت دقات قلبها و قالت بخفوت أدهم...
قبلها و قال امممم...
-انا عايزة اقوم...قطعها و قبلها مرة أخرى و استمروا للحظات
أبتعد عنها، أخذ كل منهم نفس
قامت جني جلست لكي تقوم و لكنه عناقها من الخلف و قبل عنقها بشغف
اوصدت جني عينها و قالت بخفوت أدهم...
اكمل تقبيلها، صمتت جني من الحديث و استجابت له...

أستيقظ أدهم في الصباح على صوت هاتفه، فاق و فرد ذراعيه و كانت جني مازالت نائمة
رد بصوت ناعس الو
آدم باستغراب إنت نايم؟
-اهاا حرام...؟!
ابتسم آدم و قال لا يا اخويا حلال انا خلاص كلها ساعه و هكون في الغردقة
-تمام لما توصل كلمني بقا...
مال عليها و قال بخفوت جني...؟ يلا قومي...

استيقظت جني و قالت حاضر...
فركت عينها و قالت أدهم...
- جني قومي...
جني بابتسامة حاضر كان لازم تصحيني من الحلم
-لا يا اختي مش حلم دي حقيقة
فتحت جني عينها بصدمة و قالت ايه؟!
قامت جلست و ثبت الغطاء عليها عندما اكتشفت انها عارية و قالت نهار اسود...

مرر يده عليها و قال اسود ليه ما هو ابيض اهو...
جني بحدة أدهم كفايه اللي حصل...
ابتسم جني و قال ايه اللي حصل؟!
جني بخجل أدهم...
-قومي البسي عشان ننزل...
جني بضيق هقوم ازاي و انت قاعدلي كدا...
ضحك أدهم و قال طيب، هقوم انا...

تنهدت جني و اغمضت عينها و قالت قوم و بعد ما تخلص قولي...
نظر لها بدهشة و قام دخل إلى المرحاض و اخذ شاور و ارتدى سرواله و خرج...
جني كانت منتظرها برا و كانت لبست فستانها...
أدهم بابتسامة بصراحة الفستان دا حلو اوي...
جني فضلت باصه في الأرض و قالت لوسمحت ملكش دعوة بيا
و مشيت، سحبها و حاوطها بذراعه و قال امممم من عينا
-ابعد عني بقا...

قبل شفتيها بخفة و رفع ذقنها و قال جني محصلش حاجه يعني؟!
نظرت له باستغراب أدهم مينفعش و انت عارف ليه و برضو اللي في دماغك عملته...
احتضنها و اسند رأسها على صدره و قال بهمس...
ابتعدت عنه و نظرت له بدهشة و قالت...

اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد
الصفحة 10 من 31 < 1 23 24 25 26 27 28 29 31 > الأخيرة





الكلمات الدلالية
رواية ، نيران ، أشعلت ، الحب ،











الساعة الآن 01:57 AM