رواية نيران أشعلت الحب الجزء الثالث للكاتبة أسماء صلاح الفصل الحادي والعشرون ( عشق في مهب الريح )
اوس بترحيب اتفضلوا صافحه أسر و جلس، و كذلك عمار اوس باستغراب خير يا أسر باشا؟ أسر بحزم عشق ياسر البنهاوي اختفيت من امبارح و اظن انك تعرفها، و الدليل على كدا المكالمات اللي بينكم ابتلع اوس ريقه و تبرجل و كان يفكر في حل للخروج من ذلك المأزق و كيفية الخروج منه...؟! عمار و اسر كانوا في انتظار إجابته اوس بتردد انا و هي كنا مرتبطين...
عمار بعصبية مرتبطين ايه يا روح امك انت بتستهبل نظر له أسر و قال عمار من فضلك.. خلي يكمل اوس بضيق انا مقبلش ايه اهانه من حد و لو أن ساكت فدا عشان موقفك مش اكتر أسر بجدية و ثقة لا متقلقش محدش يقدر يغلط في عيله البنهاوي، و اتفضل كمل اوس ببرود انت متعرفش المرتبطين بيكونوا ازاي؟!
أسر بغضب لا اظبط في كلامك كدا، احسنلك اوس بلامبالاة تمام يا أسر باشا بس انا و عشق مرتبطين و هي كانت معايا امبارح و بعدين مشيت سابتني عمار بغضب كنتم مرتبطين ازاي يعني؟ نظر له اوس و قال عادي نفخ عمار بعصبية و قال يعني العلاقة من اني نوع؟ و بعدين انتم ارتبطوا ازاي؟ و امتي؟! تنهد اوس و قال انا قابلتها صدفة... أسر بسخرية صدفة؟!
اوس بضيق أسر باشا انا مش هكدب عليك في حاجه و بعدين انا هقول اللي حصل بظبط يمكن يساعدكم... و من الواضح أن الموضوع في اتهام ليا قطعه أسر و قال أنجز... تنهد اوس و قال اول مرة شوفتها كانت في كافية... دخل أوس إلى كافية و طلب قهوة و انتظر قليلا...
وقتها دخلت عشق الكافية و كان معاها يارا و طبعا عشق متعودة تتدخل الكافية دا ديما لأن قريب من الجامعه و كان ديما بيكون معاها حد من صحابها اللي هما (يارا - جني - رحيم - أنس) أو أوقات كلهم... طلبت عصير ليها و لي يارا و فضلوا يتكلموا اوس مكنش مركز معاهم، أكنها مش صدفه مدبرة يعني...؟!
كان يجلس على الطاولة المجاورة ليهم شابان، و قام واحد منهم و اتجه إليهم و قال ممكن اسالك على حاجه يارا بصيت لعشق باستغراب و قالت اتفضل؟ ابتسم و قال بصراحة مقدرش أشوف الحلاوة دي و متكلمش زفرت عشق بضيق واضح انك قليل الادب... يارا صوتها بدأ يعلى و قال امشي بدل ما ابايتك في السجن انهاردة...
أمسك الشاب معصمها و قال علي فكرة انا مقصدتش اضايقك و بعدين احنا اتنين و انتم اتنين... اتجه اوس إليهم و قال بصوته الاجش في ايه؟ نظرت اليه عشق و قالت من فضلك الأستاذ دا بيرخم علينا... نظر له اوس و قال بحدة النقيب اوس الشناوي... و اللي حصل دا اسمه تعدي...
اعتذر الشاب و تدخل صديقه و قالت يارا خلاص مش مهم حصل خير سمح لهم اوس بالذهاب و قال لعشق و يارا على فكرة كان الازم يتعلموا الأدب ابتسمت يارا و قالت شكلهم عيال و حرام يناموا في الحجز و ميرسي لحضرتك جدا... ابتسمت عشق له و قالت بجد مش عارفه اشكرك ازاي؟
-مفيش داعي للشكر و اعطي لها الكارت الخاص به و قال لو واجهتك ايه مشكلة كلميني، بعد اذنكم تركهم و ذهب إلى طاولته، كانت تنظر له يارا بهيام و قالت شهم أوي... ابتسمت عشق و قالت اوي و حلو كمان... انتهى اوس و قال و هي كلمتني في نفس اليوم و شكرتني تاني و عشان انا كنت بروح الكافيه فكنت بشوفها هناك و مره في مرة اتكلمنا و منها ارتبطنا أسر بعدم اقتناع تمام... و امبارح هي راحت فين؟
-قالت إنها هتروح و لما اتصلت بيها كان تليفونها مقفول... نظر أسر إلى عمار و قال يلا نقوم قام عمار، نظر أسر إليه أوس و قال دي البداية على فكرة، اهاا صحيح متعرفش واحدة اسمها شهد مسعد محمد رجب ارتكب اوس و قال معرفش...
طرق عدي باب الشقة، و فتحت له شهد و قالت اتفضل عدي بتساؤل جهزتي؟ -اهااا هدخل اجيب الشنطة و اجي دخلت شهد و أحضرت حقيبتها و أخذها منها عدي و نزلوا... ركبوا العربية... -أسر مجاش يعني؟ -عنده شغل شهد بسخرية و انت بقا جيت تاخدني بالنيابة عنه تنهد عدي و قال اهاا و بعدين بلاش الطريقة الناشفة شهد باستغراب طيب...
ذهب آدم إليها و تنالوا الفطار معا و قال سوري اتاخرتي في الفطار؟ -هو انت بتصحي متأخر ليه؟ -عادي كسلان ابتسمت سارة و قالت طيب انا هقوم اعمل شاي... -اعمليلي، بس كنت عايز اقولك على حاجه؟
-اتفضل -انا نازل الغردقة عشان هكمل تصوير الفيلم سارة بحزن طيب... -لو عايزة تيجي تمام لاني بصراحة قلقان اسيبك لوحدك... سارة بحيرة و تردد مش عارفه -عادي مش هيحصل حاجه... -طيب امتي؟ -بكرا ان شاء الله...
وصل أدهم و جني إلى الفندق و صعدوا إلى الغرفة، وضعت جني ملابسها في الدولاب و قالت أدهم ابقى حط هدومك؟ أدهم بدهشة دا انا لو كنت جاي خسيه كانت نفعتني عنك ضحكت جني و قالت طيب يا عم؟ عد الجمايل... حاوطها أدهم من الخلف و وضع قبله على وجنتها و قال حاضر ابتعدت جني عنه و قالت أدهم يلا عشان ننزل سحبها إليه و الصقها بصدره و قال طيب خلينا شوية...
-لا انا عايزة انزل اشوف البحر... -ما احنا هنشوفه أبعدته عنها و قالت انا هغير عشان ننزل أدهم بحزن طيب... اخذت جني فستان لها و دلفت إلى المرحاض و اخدت شاور و ارتديت ملابسها و خرجت نظر لها و قال ايه دا؟
جني باستغراب ايه؟! اقترب أدهم منها و قال انتي عايزة تنزلي بفستان قط و عريان... -عادي... -لا دا خلي قميص نوم... جني بتوتر أدهم... خلاص هلبس الجاكت ابتسم و قال طيب يلا...
شهد هي ما وصلت، سألت عن الاوضه اللي هتقعد فيها و فضلت قاعدة فيها بليل أسر كان رجع قعد جنب رنا و قال الحلو مكشر ليه؟ ابتسمت رنا و قالت عادي مفيش حاجه تفرح... تمدد أسر على الاريكة و وضع راسه على فخذيها و قال كئيبة اوي انتي يا رنا ابتسمت رنا و قالت ما هو انت مش عارف انا وصلت لايه عشان انت تيجي على الدنيا...
رفع كفها و قبله و قال عارف اني السبب في كل دا... -نفسي تطلقها انا عمري ما هرتاح مع بنت هاجر... و مستحيل حفيد يكون ابن البنت دي... طلقها يا حبيبي تنهد أسر و قال و سيف باشا..؟ -سيف كل اللي يهمه مصلحتك يا ابني و بعدين انت نفذت كلامه و اتجوزتها... -ماشي، ابقى اتكلمي معاه و قوليلي -متزعلش من ابوك يا أسر -هو اللي حاطني في الموقف دا؟
تنهدت رنا و قالت يلا المهم تخلص من المصيبة دي... -بإذن الله... انا هطلع بقا عشان انام مطبق في الشغل من امبارح... -طيب يا حبيبي صعد أسر إلى الغرفة و فتح الباب و دخل شهد كانت قاعدة نظر أسر لها و جلس بجوارها على الاريكة و قال انتي تعرفي أوس بجد؟
تنهدت شهد و قالت لو سمحت انا مش حابه اتكلم في حاجه -بسألك؟! تعرفي فعلا و شوفتي ابوه و لا دا حوار عملتي عليا نظرت له و قالت ابوه اسمه محمود و فعلا انا اعرف أوس و هو اللي خدني منك و سابك في العربية -طيب... -موصلتش لحاجه؟ -لا...
دخلت هند إلى والدها في مكتبه و قالت بابا؟ -تعالى يا حبيبتي جلست هند و قالت هي البنت دي هتفضل هنا؟ -اهااا و بعدين انتي بتسالي ليه؟ -خايفه يحصل مشكلة و بعدين اللي اسمها شهد دي اتجوزت أسر البنهاوي محمود بغيظ للأسف انا كنت عايزها فضحية بس سيف لم الليلة... بس تتعود بقا...
-طب هنعمل معاها ايه ؟ -ولا حاجه... خليكي انتي في شغلك يا حبيبتي... تنهدت هند و قالت طيب مش هتقول لاوس على مكانها... -لا مش لازم...
نامت جني على الفراش و قالت بسعادة يوم حلو اوي... ابتسم أدهم و نام جنبها و قال اها جدا -هقوم اغير بقا عشان انام... سحبها أدهم من يدها و مال عليها قائلا انتي معنديكش فكرة ان المفروض دا شهر العسل ابتسمت جني و عقدت ذراعها حول عنقه و قالت لا معنديش... عض على شفتيها السفلية و قبلها و همس بس انا عندي...
تعالت دقات قلبها و قالت بخفوت أدهم... قبلها و قال امممم... -انا عايزة اقوم...قطعها و قبلها مرة أخرى و استمروا للحظات أبتعد عنها، أخذ كل منهم نفس قامت جني جلست لكي تقوم و لكنه عناقها من الخلف و قبل عنقها بشغف اوصدت جني عينها و قالت بخفوت أدهم... اكمل تقبيلها، صمتت جني من الحديث و استجابت له...
أستيقظ أدهم في الصباح على صوت هاتفه، فاق و فرد ذراعيه و كانت جني مازالت نائمة رد بصوت ناعس الو آدم باستغراب إنت نايم؟ -اهاا حرام...؟! ابتسم آدم و قال لا يا اخويا حلال انا خلاص كلها ساعه و هكون في الغردقة -تمام لما توصل كلمني بقا... مال عليها و قال بخفوت جني...؟ يلا قومي...
استيقظت جني و قالت حاضر... فركت عينها و قالت أدهم... - جني قومي... جني بابتسامة حاضر كان لازم تصحيني من الحلم -لا يا اختي مش حلم دي حقيقة فتحت جني عينها بصدمة و قالت ايه؟! قامت جلست و ثبت الغطاء عليها عندما اكتشفت انها عارية و قالت نهار اسود...
مرر يده عليها و قال اسود ليه ما هو ابيض اهو... جني بحدة أدهم كفايه اللي حصل... ابتسم جني و قال ايه اللي حصل؟! جني بخجل أدهم... -قومي البسي عشان ننزل... جني بضيق هقوم ازاي و انت قاعدلي كدا... ضحك أدهم و قال طيب، هقوم انا...
تنهدت جني و اغمضت عينها و قالت قوم و بعد ما تخلص قولي... نظر لها بدهشة و قام دخل إلى المرحاض و اخذ شاور و ارتدى سرواله و خرج... جني كانت منتظرها برا و كانت لبست فستانها... أدهم بابتسامة بصراحة الفستان دا حلو اوي... جني فضلت باصه في الأرض و قالت لوسمحت ملكش دعوة بيا و مشيت، سحبها و حاوطها بذراعه و قال امممم من عينا -ابعد عني بقا...
قبل شفتيها بخفة و رفع ذقنها و قال جني محصلش حاجه يعني؟! نظرت له باستغراب أدهم مينفعش و انت عارف ليه و برضو اللي في دماغك عملته... احتضنها و اسند رأسها على صدره و قال بهمس... ابتعدت عنه و نظرت له بدهشة و قالت...