logo



أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .




اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد

الصفحة 2 من 18 < 1 2 3 4 5 6 7 8 18 > الأخيرة


10-11-2021 01:21 صباحاً
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10











t21910_5076الحب لا يعترف بقناعاتك الشخصية ولا يقبلها سواء قبلته او رفضته او حتي انكرت وجوده كبطل رواياتنا، لانه بمجرد ان دخل قلبك ولمسه سري في عروقك مسري الدم واصبح كالهواء والماء دونهما لا حياة .فكن متاكدا يا من انكرت وجود الحب انه حتما سوف يحدث لك عاجلا ام اجلا – في اخر مكان ممكن ان تتوقعة ومع شخص لا يخطر لك في الحسبانأبطال رواية زينةامجد مش مقتنع ان الحب موجود وبيقول انه انقرض من الدنيا، عايش حياته بالطول والعرض، وشايف ان مفيش واحدة تستاهل واحد زيه، بس يا تري لما يقابل الحب هيعترف بيه ولا هينكره.زينة زيها زي بنات كتير بتحلم بالفارس اللي يخطفها علي حصانه الابيض، بتحلم بأمير يقدر يخترق حصون وجدران قلبها، بتحلم بفارس اول ما تشوفه تقول هو دازين اخو زينه وسندها وضهرها وحبيبها الاول ودايما بتقول عليه عشق زينة.حسن صاحب امجد الوحيد وشهم وبيحب الحب بس مع مراته ريهام.يا تري زينه هتقدر تخلي امجد يغير وجهة نظرة ؟حنشوف مع فصول الرواية:فصول رواية زينة الجزء الأولرواية زينة للكاتبة أسماء سليمان الفصل الأولفي تمام الساعة السادسة مساء يوم الاثنين، علي احد الكباري المجهزة للترميم والاصلاح تسمع اصوات كثيرة متلخبطة وعياط وحركة سريعة وعساكر وظباط بتجري وسيارات امن عام وابخرة تحجب الرويه في المكان وجثث في جميع الاتجاهات ودم سايل علي الارض .وبين كل دا جريح ( امجد بطل الروايه ) ملقي علي الارض ينزف من أعلي كتفه الايسر وبجوارة من يرتدي قميص وبنطلون رجالي وعلي راسة طاقية يتضح من بعيد انه رجل (زينة بطله الروايه )امجد ماسك في ايدها: زينةانا اسف سامحيني -زينة وهيا تبكي: مش وقت الكلام استريح، وسيب ايدي علي شان اعرف اوقف النزيفامجد: مش مهم النزيف انا مبسوط اني هموت علي ايديكي وانت جنبني وشايف في عيونك كل الحب والخوف عليازينة وهيا تحاول كتم دموعها: متقوليش كدا انت هتعيش وبعدين بكرة هطلع عليك القديم والجديد وبكرة تقول زينةقالتامجد: اسمعيني بس مفيش و...زينة بخوف: لا في وقت وهتقوم وهنتكلم وهتحكلي ليا كل حاجة، وهتصالحني صح يا مجنوامجد: هه بس لازم تعرفي انا عملت ليه كدا ...حسن ( احد الظباط ): يله يا امجد مش وقته الاسعاف وصلت هتروح المستشفي نشيل الرصاصة الاول ونطمن عليكامجد: استني يا حسن، زينةلازم تعرفحسن: بعدينامجد: لا دلوقتيحسن: امجد بلاش عناد، ولما تخرج بالسلامه ابقي احكي ليها علي كل حاجة.زينة: حبيبي خلي الكلام دا لبعدين انا في انتظارك متتاخرش عليا، وعلي ما تخرج هكون فكرت لك في عقاب مناسب وانتقم منكامجد: اول مرة تقولي حبيبي، بجد انا حبيبك حتي بعد اللي عملته فيكي، انا فعلا استاهل العقاب واي عقاب هتختاريه انا موافق عليه بس بلاش تختاري انك تبعدي او تحرميني منك، لانه كدا هيبقي انتحار مش عقابزينة: بكاء شديدامجد: متبكيش علي شان خاطري، علي فكرة انا لقيت دلع لاسمك بس المرة دي هيعجبك قويحسن: انت في ايه ولا ايه، لو سمحتي يا دكتورة ابعدي علي شان الاسعاف تشيله والعربية دي هتوصلك لحد البيت انت كمان محتاجة ترتاحي.زينة: انا هاجي معاه ومش هسيبهحسن: مش هينفعزينة: انا مش بستاذن يا حضرة الظابط، وفي اللحظة دي امجد ترك ايدهاامجد فقد الوعي وانهارت زينةفي نوبة من البكاء والصويت والخوف من ان تفقده، تفقده فقط، مش مهم يكون معاها، مش مهم انه خدعها وجرحها، مش مهم انها اكتشفت انها كانت مجرد لعبة في ايده،مش مهم انها اكتشفت انها كانت وسيلة للوصول لشخص تاني عن طريقها، مش مهم اي حاجة المهم انه يعيش ويبقي موجود حتي لو مش معاها او ليها.اد ايه الحب غريب ومشاعرنا معاه بتتغير كل لحظة من ساعات قليله بس كانت مجروحة منه وعايزه تضربه وتشتمته او حتي تقتله بس لما شافت انها ممكن تخسره وممكن يموت نسيت كل دا وبقي الاهم عندها انه يعيش حتي لو مش معاها، ياه علي وجع قلبك يا زينة.حسن: متقلقيش هيبقي بخير، امجد شخص قوي وعنيدزينة: ياربتم نقل امجد داخل سيارة الاسعاف والفريق الطبي بيحاول اسعافه حتي وصوله الي المستشفيزينة دخلت سيارة الاسعاف وقعدت جنبه ومسكت ايده بتحاول ان تتذكر ايات القران اللي بتقولها حينما تشعر بالخوف بصوت مرتفع ولكنها لم تستطيع الكلام، كانها فقدت القدرة علي النطق وكأن صوتها هناك من يتحكم فيه ليمنعها من النطق او الكلام، اكتفت بالقراءة في صمت ولكنها لم تسطيع ان تكتم صوت بكاؤها ونفسها العالي وهيا بتقرأ.بعد وصول سيارة الاسعاف في دقائق معدودة الي المستشفي كان كل شيء معد ومجهز في انتظار امجد الذي دخل الي غرفة العمليات مباشرة وانتظر كلا من الظابط حسن وزينة خارج غرفة العملياتحسن جاله تليفون من رئيسه في الشغل (اللواء فهمي )حسن: الووو ايوه يا افندم لسه داخل غرفة العمليات حالا، واخد طلقة في دراعة الشمالاللواء فهمي: وعابد ورجالته والمساجين.حسن: تم القبض علي جميع افراد العصابه اللي فضلوا عايشين واللي مات اتنقل المشرحة لحد ما نشوف اهاليهم يجيوا يستلموهم، اما الدكتورعابد اخد طلقة وتم نقله للمستشفي تحت حراسة مشددة، و المساجين اللي افرجنا عنهم تم القبض عليهم وفي طريقهم للسجن تانياللواء فهمي: كلم مصطفي يتابع حاله عابد في المستشفي بنفسه ومش عايز غلط منه المرة دي، انا عايز عابد حي وميغبش عن عنينا لحظة، ممكن الجماعة الارهابيه تحاول تتخلص منه او تهربه لانه هو طرف الخيط الوحيد ليهم في مصر.حسن: بس مصطفي مستبعد عن العملاللواء فهمي: مصطفي اشتغل وشارك معاكم وهو مستبعد يا حسن، وحسابكم معايا بعدينحسن: تمام يا افندم اللي تشوفهاللواء فهمي: زينة اخبارها ايهحسن: زينة حالتها صعبة قوي وبحاول امشيها مش راضيةاللواء فهمي: الحاج سالم ابوها وامها عرفوا ولا حسوا بحاجةحسن: لا زين اخوها مظبط الامور مع والده ووالدته، بس مبطلش اتصال عليا وهيموت من القلقاللواء فهمي: حقه دا اخته الوحيده رد عليه ووطمنه، الحمد لله خلصنا من الكابوس داحسن: الخطة اتعملت بحرفنه واتنفذت بالحرفاللواء فهمي: خطة الملك لازم تنجح، طمنني اول باول ومتسبش امجد لحد ما يخرج من العملياتحسن: حاضر.قامت زينة بالنظر علي باب غرفة العمليات تنتظر خروج مجنو حبيبها، وقامت بالاستنادة علي الحائط ليحميها من الوقوع او ليساندها علي التحمل او لكي يطبطب عليها او كل دا مع بعضه، وهنا رجعت بالذاكرة الي 3 اشهر ماضية حيث حياتها العادية قبل ما تتعرف علي امجد وتشوفه.تااااابع اسفل
 
 




look/images/icons/i1.gif رواية زينة الحب لا يعترف بقناعاتك
  10-11-2021 01:24 صباحاً   [1]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية زينة للكاتبة أسماء سليمان الفصل الثانيقامت زينة بالنظر علي باب غرفة العمليات تنتظر خروج مجنو حبيبها، وقامت بالاستنادة علي الحائط ليحميها من الوقوع او ليساندها علي التحمل او لكي يطبطب عليها او كل دا مع بعضه، وهنا رجعت بالذاكرة الي 3 اشهر ماضية حيث حياتها العادية قبل ما تتعرف علي امجد وتشوفه.فلاش باك من 3 شهوريوم الاحد في تمام الساعة السابعة صباحا تم فتح التليفزيون علي صباح الخير يا مصر وكانت السيدة ام كلثوم تشدو يا صباح الخير ياللي معانا الكروان غني وصحاناوالام ( أمينه ) تنادي زينة: انت يا بت الفطار جاهززينة وهيا تتقلب في السرير وشعرها الاسود الطويل يغطي وجهها: عملت الشاي بلبن ولا لسه انام شويهأمينه: شاي بلبن انت هتنفطمي امتي، قومي عملته هتتاخري علي الشغلزينة (26 سنة ) فتاه علي قدر من الجمال خمريه البشرة وعيونها بنيه تميل الي الخضار الفاتح، من اسرة متوسطة الحال وتعمل معيدة بكليه العلوم وقاربت علي انهاء رساله الماجستير.زينة: ايه الجمال دا صباح الفل يا قمر، يالهوووووي علي حظك الحلو يا حاج سالمأمينه: بطلي بكش يله قومي صلي وتعالي افطريزينة: الحمد لله صليت الفجر حاضرأمينه: ربنا يفتح عليكي ويرزقك بابن الحلال اللي يستاهلكزينة: يارب بقي والنبي انا جبت اخريأمينه: وطي صوتك هتفضحينا الناس هتقول عليكي ايهزينة: ههههههههههههه عايزة اتجوزصوت ياتي من الخلف (زين اخو زينة طالب في كليه الحقوق ) ما احنا مش هنفطر النهاردة، يله ورانا كليه، واتجمعت العيله للفطار الاب الحاج سالم (علي المعاش) والام أمينه (ربه منزل) وزينة وزين، زينة راحت الي شغلها بكليه العلوم وزين الي كليه الحقوقزينة (دخلت المكتب ):- صباح الخير يا دكاترة عم صابر النسكافية بتاعي لو سمحت.عم صابر (عامل بوفيه ): عيونيزينة: شكرا وتسلم عيونكفي منتصف اليوم هاتف زينة بيرن ويظهر علي الشاشة زيزو (زين اخوها )زينة: الوووزين: ايوه بقولك في حوار كدا نسيت اقوله امبارحزينة: يا واد دلعني قولي كلمة حلوة الاول قولي يا موزة اي حاجة، أعمل اي منظر هنحرف واللهزين: هتنحرفي علي الساعة كام وانا اجي انحرف معاكي.زينة: في اخ يقول لاخته اجي انحرف معاكيزين: زنزنون حبيبتي اسزينة: اخرس وبلاش زنزون دي بتعصبني، واياك حد يسمعك بتنادي عليا بيهازين: بتعصبك ليه يا زنزنزون هههههههزينة: بتحسسني ان عامله زي الدبانه اللي عماله تزن ومش بتبطل زن، المهم عايز ايهزين: اه خلينا في المهم انا مش فاضي، فيه عريس عايز يتقدم وو.زينة: وساكت من امبارح وعمال تقول زنزون ومش زنزون، قول طويل ولا قصير، تخين ولا رفيع، حلو ولا وحش وشعره عامل ايه، طيب بيشتغل ايه وووزين: اديني فرصة اتكلم ما تثبتي شويه احسن يقولوا واقعة ولا ميكونش مش بيجيلك عرسان، انت رافضة نصف شباب البلد ويارب دا يعجبك بقة ومتطلعيش فيه كل العبر ونخلص منك.زينة: طيب قول عرفته ازاي، ومين كلمك، مات قول بقهزين: صبرني يارب، بصي يا ستي الحاج احمد اللي بيشتغل في الجمعية الزراعية شافني امبارح وانا راجع من الشغل (زين بيتدرب في مكتب محاماه بعد انتهاء الكليه ) وكلمني، وقال ان العريس اسمه امجد وبيشتغل مهندس مدني وعنده 32 سنة ولسه راجع طازة من الامارات، وعايز يحدد ميعاد للزيارة.زينة: طيب والزين: معرفش اي تفاصيل تانية، اقوله يجي امتي ؟زينة: كلم بابا ولو مفيش اعتراض يبقي الخميس بعد صلاة المغربزين: ماشي سلام يا احليزينة: احلي ايه موزه صحزين: احلي زنزونزينة: امشي يا ذباله لما اجيلك سلامالحاج احمد صاحب ابوها وبيشتغل في الجمعية الزراعيه كنائب للمدير، بجانب شغله بيحب يجمع راسين في الحلال ماشي في الموضوع دا من فترة طويله ومش بياخد عليه فلوس بيعمل دا لوجه الله وكمان الناس تروح له وتقوله عايزة عروسة لابني او انا عايزة اجوز بنتياما ابو زينة او زينة عمرها ما طلبت منه يشوف ليها عريس رغم صداقته مع والدها، طول عمرها بتحلم بشخص يشوفها ويعجب بيها ويتقدم علشانها من غير وسيط في النصفاتقدم ليها ناس كتير جدا منهم المناسب ومنهم غير المناسب، بس ملقتش فيهم حد يملي عنيها وعقلها مع قلبها، ملقتش حد يقدر يخترق كل الاسوار والجدران ويوصل لقبلها، مقلش حد يستاهل وحدة باخلاقها وجمالها وتعليمها، مقلتش الشخص اللي اول ما تشوفه تقول هو دازين اتصل علي الحاج احمد وبلغه يكلم العريس انه يجي يوم الخميس بعد صلاه المغربمامت زينة مع كل عريس بيجي تخدها حجة وتنظف وتمسح البيت رغم انها في النظافة موسوسه وعلي الرغم من بساطه البيت واثاثه الا انه نظيف ومريح جدا، كمان بتستغل زينة في اليوم دا علشان تساعدها لان زينة اميره في بيت باباها ومش بتعرف تطبخ او تعمل حاجة في شغل البيت ولو ساعدت ماماتها تفضل اسبوع تعبانه وتقول اه انا دراعي بيوجعني وضهري بيوجعني.يوم الخميس بعد صلاه المغرب الكل موجود في انتظار الحاج احمد ومعاه العريس،زينة صلت ولبست تيشرت بني علي جيب بني في اخضر ولبسه طرحة لونها اخضر، أمينه ماماتها دخلت عليهاأمينه: حطي شويه احمر او اصفر اواخضر مش كل مرة تدخلي علي العريس من غير حاجةزينة: وانا كدا وحشة دا انا قمرأمينه: قمر بالستر، يا بت البحر بيجب الزيادة وفيه ايه لما تبقي قمرين مش قمر واحد، طيب بتتعبي نفسك وبتشري كل المكياج دا ليه، نفسي اعرف هتستخدميه امتيزينة: يا حبيتي هقولك للمرة المليون انا بحب ان العريس يشوف الوش اللي هيعيش معاه ويرضي بيه ويبقي مقبول بالنسبة له لانه هيشوفه بعد كدا في جميع حالاته تعبان وزعلان وبيضحك.mpAdsseدي اول مرة يا ماما ولازم اكون صريحة معاه في كل حاجة، كمان بقه انا مش بحب الميكب علي وشي وبحس اني مركبة ماسك وكمان لاني مش متعودة عليه بنسي اني حاطة مكياج وببوظه وبيقي شكلي مسخرة، اما بقة بشتريه ليه لان ساعات بكون نفسي احط ميكاج وامسحه تاني هههههأمينه: صبرني يا رب وانا هقدر عليكي، دماغك دا عايز كسره وهنا خبط زين علي الباب ودخل.زين: الناس جت ودخلوا الصالون يله يا ماما هاتي العصير علشان ادخلهزينة: شوفت العريس ولا لسهزين: لسه اهمدي بابا اللي استقبلهم ودخلهم، بس ايه الحلاوة يا زنزونزينة: ماشي روح شوفه وتعالي قولي، وابوس ايديك مش ناقصة زنزون النهاردةزين: يله يا ماما العصير ماشي يا - يا – يا- زنزون.زينة: اصبر عليا يا زين، انا هربيك من جديد، بس لما موضوع العريس دا يخلصزينة مش مستعجله او هتموت وتتجوز، كل الفكرة ان مع كل عريس بيجي ابوها وامها بيرسموا احلام وبيقولوا خلاص هيطمنوا عليها قبل ما بعد الشر يجر ليهم حاجة، زينة واثقة ان ربنا شايل ليها حاجة كويسه ولازم تصبر شويه لحد ما ربنا ياذن باوانها، يارب لو خير قربه ولو شر ابعده عني


look/images/icons/i1.gif رواية زينة الحب لا يعترف بقناعاتك
  10-11-2021 01:24 صباحاً   [2]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية زينة للكاتبة أسماء سليمان الفصل الثالثزين دخل بسرعة علي زينة: يا لهووووي يا لهووووووي يا لهووووويزينة: خير في ايه العريس تخين وبكرش واصلع وشكله وحش صحزين: الواد قمر انا نفسي ممكن أعاكسة انا مش عارف هيقبل ازاي وحدة معفنه زيك، انا لو مكانه كنت استوردت عروسة من لندن او باريس.زينة: بس يا يله اختك برودا جامدة وجاحدة وبكرة تشوف ان ما اترفضش زي غيره مبقاش انا، وبعدين مش كنت حلوة من شويهزين: دا قبل ما اشوف العريس، يله علي شان تدخل يا جاحد انت يا جامد، وزغزغها في جنبها فصوتتزينة (وهيا بتضربه): ماشي يا رخم هتفضحنازينة بمجرد ما خرجت من باب اوضتها حست ان قلبها بيدق بسرعة، ووشها سخن وعود الكبريت يتولع من عليه، مش واثقة من نفسها، ومتلخبطة كانها كانت في الاوضه واحدة وخرجت واحدة تانيه.زوزو اهدي مالك ايه اللي جري، كل مرة بيجي فيها عريس عمرك ما اتهزيتي او حتي اتاثرتي لا قبل ما تشوفيه ولا بعد ما تشوفيه، خير يا رب هو ايه اللي بيحصلي دارجعنا تاني في المستشفي امام باب العملياتتنبهت زينة الي حركة خروج ودخول ناس من والي غرفة العمليات وعند محاولة السؤال يكفتوا باطمني يا استاذه ادعيلهزينة بعصبية شديدة: هما مش بيطمنونا ليهحسن: اهدي شويه، هيبقي بخير ان شاء الله وبعدين دي مش اول مرة يعمل عملية واحنا متعودين علي كدازينة: هو الموت والالم والدم فيه تعود منطق غريب عليا.حسن ( عايز يبقي لطيف ويقدر اللي هيا فيه ): انت اخر مرة اكلتي امتيزينة: من يوم الخميس اللي فات، امجد كان عزمني علي الغدا وبعدها اتخطفتحسن: طيب هروح اجيبلك حاجة تاكليهازينة: متتعبش نفسك مش هاكل غير لما امجد يقوم بالسلامةحسن: بس انت كدا ممكن يغمي عليكي من قله الاكل من يوم الخميس ودلوقتي احنا الاثنين اخر النهار ما اكلتيش حاجة، وبعدين مش عارفين العملية هتخلص امتي وهيفضل بعد العمليه اد ايه علي ما يفوق.زينة: قلت لك مش عايزة لا اكل ولا اشرب انا بخيرحسن: انت عنيدة كدا ليه ومش بتسمعي الكلام، زي امجد بالظبط ما مجمع الا ما وفقزينة ابتسمت ورجعت تاني للجدار تشكيله وتحكيله وتداري عن الرايح والجاي دموعها اللي مش عايزة تسكتافتركت اول مره تشوفه وازاي كان يجنن وكانت طايرة من السعادة، وافتكرت ازاي اتشلقب حالها اول ما خرجت من عتبة باب اوضتها علي شان تشوفه ودابت تاني مع ذكرياتها.( فلاش باك )زينة بتردد خبطت علي باب الصالون ودخلت: السلام عليكمالجميع: وعليكم السلامالحاج سالم قاعد علي اليمين وبجوارة الحاج احمد وفي منتصف الغرفة العريس امجد وبجواره زين اخوها، سلمت علي الجميع وجلست بجوار اخيها بعد ما حمدت ربنا انها موقعتش علي الارض او اتكعبلت في السجادة، وعماله تكلم نفسها وتقول لها اهدي مالك في ايه ؟امجد: المهم يا عمي زي ما قلت لحضرتك انا لسه جاي من الامارات من شهرين وبشتغل مهندس مدني في شركة (----) وبابا علي المعاش وكان بيشتغل مدير الحسابات في مديرية التربيه والتعليم وماما ست بيت وليا اختين متجوزين ومع ازواجهم في السعوديهالحاج سالم: نورت يا ابني وشرفتنا، بس ليه الحاج والدك مجاش معاكامجد: والله فيه اكتر من سبب لوجودي لوحدي اولا بابا كبير في السن وحبيت يجي في الاتفاق ان شاء الله، كمان يمكن دكتورة زينة متوفقش عليا او معجبهاش فقلت نتعرف ونشوف بعض الاول وبعدين الاهل تيجي بعد كدا.الحاج احمد: والله عين العقل يا ابني، الشباب كلهم بيعملوا كدا، كان زمان الواحد يجيب ابوه واخواته واعمامه واخواله والموضوع ميتمش، بس دلوقتي الشباب بتعمل كل حاجة والاهل دورهم في الاتفاق والمباركةفي هذا الوقت زينة كانت بتخطف نظرات سريعة ليه وقدرت تشوفه وسيم جدا وطويل وجسمه حلو ومرن كانه بيلعب باليه او رياضه شعرة بني وطويل وليه لحيه خفيفة ذودته وسامه، ليك حق يا زين تعاكسه وتقول عليا معفنة.سمعت الحاج احمد بيستأذن ابوها انه يسبهم مع بعض شويه، ذادت دقات قلبها كتير وحست ان الجميع سامعها، اهدي يا زينة وخدي نفس عميق وتمالكي اعصابك، الواد هيكشف التوهان والخوف اللي انت فيه ركزي يا بت، وهنا خرج الجميع الي غرفة اخري وفوجئت به يطلق اول صارخ في وجهها.امجد: عجبتك صح شوفتك بتبصي عليا من تحت لتحت.زينة اتوترت وبتحاول تبان طبيعية: شكلك حلو بس هل بقه اخلاقك وعقلك حلوين كدا زي شكلكامجد اتصدم من الرد او لم يتوقع ان يكون دا ردها علي سؤاله، لانه من النوع الوسيم قوي الذي تتهافت عليه الفتيات نظرا لوسامته الفائقة ومواصفاته الجسمانية الرائعة وعلي شان يغيظها اكتر بادرها بالصاروخ الثانيامجد: ليه متجوزتيش لحد دلوقتي.زينة (بدات تهدي وعجبها روح التحدي والعناد في كلامه): لسه ملقتش واحد يستاهل واحدة زيامجد (بتناكه): بجد، وكمان مش حاطة ميكب زي كل البنات، مش خايفة ارفض واهربزينة ( بثقه ): انا مترفضش بس انت وارد تترفض، وبعدين الميكب دا يحطة غيريامجد بثقة وعجبة روح التحدي في كلامها: بس انا عمري ما اتهزمت او خسرتزينة: لكل شيء بدايه ويسعدني اقدمها لك.زينة ف نفسها ايه الغرور اللي انت فيه دا، دا انت تنك اخر حاجة، بس بصراحة حقك انت قمر وغزال يهبل يلوح وعارف انك وسيم وبتتعامل معايا علي هذا الاساسبصراحه زينة بيعجبها النوع المغرور الواثق من نفسه زي امجد بس من غير ما تبين انه عجبها بل علي العكس بتتجاهله تماما وبتديله فوق دماغة،وهنا قررت تغيير دفه الحوار.زينة: قولي من قالك عليا وازاي عرفت طريقيامجد: فيه عندكم في الحسابات ناس علي معرفة بولدي، وكان بابا سالهم علي عروسة كويسه ليا، فوقع الاختيارعليكي وشكروا فيكي جامد وبابا كلمني عنكوطلبت اني اجيلك الشغل واشوفك ونتكلم مع بعض شويه، فقالوا انك بترفضي تشوفي او تقابلي اي عريس في الشغل واللي عايز يشوفك يتفضل يجي البيتامجد بيكمل كلامه: بالمناسبة كل الناس بتعمل كدا ودا بقي عادي جدا ان الناس تتعارف علي بعض في الشغل او في مكان عام، انت بترفضي الموضوع دا ليهزينة (بعد استعادت كل ثقتها وهدوئها ): انا غاليه قوي وبحافظ علي نفسي قوي قوي، اعرف منين الشحض الجاد في الموضوع من اللي جاي علي شان يقعد معايا ويتكلم وخلاص وشايف الموضوع لعبة او هزار.وبعدين في الشغل كل الناس بتبقي عارفة ان فلانه في شخص جاي يشوفها وبيحطوها تحت الميكرسكوب في اليوم دا لبسه ايه و عمله ايه وشوف بتكلم ازاي وعمله مكسوفة وحوارات كتير، كمان انا بحب ان الشخص اللي جاي يعرفني وكمان يعرف اهلي وبيتي، وبعدين يحصل نصيب او ميحصلش دا بتاع ربنا.امجد (باستغراب ): وجهة نظرزينة: ووصلت للحاج احمد ازايامجد: بسيطة لما انت رفضتي عرفنا عنوان البيت من الكليه وسالنا عليكم، والحاج احمد مشهور قوي في المنطقه انه بيوفق راسين في الحال فكلمته وهو تقريبا كلم زين او والدكزينة: فعلا كلم زينامجد: المهم تحبي تعرفي عني ايه ؟زينة: عرفني بنفسك والكلام هجيب بعضه.امجد: زي ما قلت انا خريج هندسة ووالدي علي المعاش سافرت بعد التخرج كام سنة علي شان اجوز اخواتي البنات لان والدي طالع معاش مبكر نظرا لظروفة الصحية، وبعد ما اتجوزا الحمد لله عملت لبابا وماما حج كبير، وبعدين كملت 4 سنين كمان وعملت مبلغ مش بطال وقلت كفايا غربه وقررت انزل اتجوز واشتري شقة واشتغل واستقر في بلدي.زينة: وازاي اشتغلت في شركة ( ) علي الرغم انك لسه نازل مصر، دي شركة كبيرة جدا وسمعتها حلوة قويامجد: انت تعرفيها او تعرفي حد فيهازينة: لا معرفش حد فيها، بمعرفتي بيها من الجرايد واعلانات التليفزيونامجد (براحة ): تمام الشركة دي كنت بتعامل معاها من خلال الشركة الهندسية اللي كنت بشتغل فيها في الامارات وكذا مرة عرضوا عليا ابقي مندوب لشركتهم في الشركة الامارتيه وابقي معاهم، ولما عرفوا ان قررت ارجع مصر عرضوا عليا الشغل ووافقت والكلام دا من شهرين بس لحد دلوقتي مستلمتش معاهم الشغل قلت اخطب الاول.زينة: ناوي تسافر تانيامجد: في الوقت الحالي مش بفكر في السفر وخاصة لان الحاج والحاجة كبروا ومحتاجين اللي ياخد باله منهم، واخواتي البنات مش قريبين، جه الدور عليكي وعرفيني بنفس.


look/images/icons/i1.gif رواية زينة الحب لا يعترف بقناعاتك
  10-11-2021 01:25 صباحاً   [3]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية زينة للكاتبة أسماء سليمان الفصل الرابعزينة: ناوي تسافر تانيامجد: في الوقت الحالي مش بفكر في السفر وخاصة لان الحاج والحاجة كبروا ومحتاجين اللي ياخد باله منهم، واخواتي البنات مش قريبين، جه الدور عليكي وعرفيني بنفسك.زينة: اما انا بقه كان نفسي ادخل طب وابقي دكتورة بس محصلش نصيب دخلت كلية العلوم وطلعت من الخمسة الاوائل واتعينت معيدة فيها، وبشتغل في الماجستير دلوقتي وبعد كدا الدكتوراه ان شاء اللهامجد: وليكي كام اخ واختزينة: ماما ولدت 2 قبلي واحد مات وهو بيتولد والتاني مات بعد الولادة بكام يوم، علشان كدا انا وزين اخويا كل دنيا بابا وماما، بابا علي المعاش وماما مش بتشتغل، بابا اشتغل فترة في السعوديه وانا زين اتولدنا هناك، بس قبل ما ادخل الثانويه العامة نزلنا مصر واستقرينا نهائي.امجد: تمام، بس زينة وزين جيت ازايزينة: هههههههه ماما وهيا بتولدني بابا كان قلقان قوي عليها وخايف، فقرأ قران علي ما تقوم بالسلامه واول ما انولدت كان واقف عند الايه الكريمة " انا زينا السماء الدنيا بزينة الكواكب " في سورة الصافات، فقال ان الكواكب هيا زينة السماء وحياتي هتكون زينتها زينة، اما زين انا اللي سميته علشان يبقي فيه توافق بين اسمه واسمي وبابا متعرضش وعجبه الاسم.دخل زين يقدم طبق الفاكهة وغمز لاخته وقال زنزون بهمس، وامجد شافة وضحك من غير ما يخدوا بالهمزين شاب وسيم قمحي اللون عيونه عسلي حواجبة طويله مرسومة طبيعي وعنده حسنة بين حواجبه، ودمه خفيف جدا وكمان راجل ويعتمد عليه رغم صغر سنهزين: بصوا بقه انا جبت الفاكهة وهسيب لكل واحد فيكم صابع موز واخد الطبق تاني وانا خارج اصل لسه متغدتيش وهموت من الجوعامجد: هههه ولا يهمك اعتبرنا كمان خدنا صابع الموز واكلناه.زين: شكلي هحبك وهنتفقزينة: حط الطبق وامشي يا زينزين: انا شكلي بنطرد ماشي اخرج بكرامتي احسنزين خرج ورجع تاني خد جوافة وخرج، ودخل تاني وقال نسيت اخد موز وخرجامجد: واضح انكم قريبين من بعضزينة ( ضحكت): زين دا عشق زينةامجد ( بص ليها بخبث ): دا اللي اكتر من الحب بشويه، امال انا هبقي ايهزينة (بكل ثقة ): مش لما اوافق الاولامجد بثقه: بس انا هعتبر انك موافقه خلاص مبروك عليكي واحد زيزينة ( قلبها هيخرج من صدرها ): انت حر.ودار بعد كدا حوار مختلف فيه ضحك علي هزار وكل واحد فيهم عجبه في التاني روح العناد والغرور كانهم حاجة واحدة مقسومه نصين شبه بعض واكتملوا مع بعضوبعدين دخل الحاج سالم والحاج احمد وزين واتكلموا شويه وبعدين امجد كتب لهم عنوان بيته وشغله وكل التفاصيل اللي تساعدهم علي السؤال عليه وسلم علي الجميع ومشي.زينة صلت استخارة قبل ما تنام، هيا مبسوطة قوي وسعيده بامجد بس مش عارفة ليه من قبل ما يجي وقلبها بيقول انا جاي بالتحديد اكتر من ساعة ما زين كلمها في التليفون واتاكدت اول ما خرجت من باب اوضتها، نظرته ليها بتوصل لكل دقة في قلبها ٍ، حتي لما كانت بتحلم بشريك الحياه كأن الحلم اتفصل علي امجد واحسن من الحلم بمراحل، حتي العند والتناكه في كلامه حبتها.هو فيه ايه يا زينة يكونش دا الحب اللي بسمع عنه، هو موجود في الدنيا دي ولا احلام، طيب لما يجي يكون بالسرعة دي وكمان مش من النظرة الاولي دا من قبل ما اشوفه، انا كل علاقتي بالحب في الورايات وبسياتري ان الاوان احب واتحب، بس ليه بين دقات قلبي دقة بتقولي خدي بالك متستعجليش يمكن علي شان المرحلة الجديدة اللي داخله فيها وطبيعي اني اخاف، الله اعلم ودعت دعاء الاستخارة ونامتتاني يوم زين اخد التفاصيل من ابوه واتصل علي كل اصحابه وقالهم انا عايز كل المعلومات عن الرجل دا من يوم ما اتولد لحد دلوقتي وسالوا عليه في مكان سكنة وفي شغله.وبعد اسبوع كان الجواب في صالح امجد، كل الناس في مكان سكنه بتشكر فيه وفي اهله، اما عند شغله محدش يعرف حاجة عنه، كل اللي عرفوه انه فيه مهندس جديد جاي من الامارات شاطر هيشتغل عندهم ودا يتطابق مع كلام امجد لانه زي ما قال لسه راجع من السفرزين بلع والده بكل حاجة عرفها , وكمان الحاج سالم ليه معارف في التربيه والتعليم سالهم عن والد امجد وبردوا الناس شكروا فيه وفي اخلاقهالحاج سالم نادي علي زينة واتكلم معاها في حضور ماماتها.الحاج سالم: ايه زينة نرد علي الرجل نقوله ايهزينة: انت شايف ايه يا باباالحاج سالم: انا بسألك عن رائك انتزينة: انا شايفه انه مناسب وكمان بيشتغل في مكان كويس، قولي بقه انت رايك ايهالحاج سالم: مبديا موافق، بس يا بتني حاسس ان امجد دا مش بسيط اوسهلزينة: تقصد ايهالحاج سالم: كلامه موزون بالكلمة وكمان عامل حسابها كويس، فيه فرق كبير في الخبرات بينكم انت بالنسبة له عجينة طريه هيشكلك زي ما هوعايز ودا مخوفني عليكي.زينة: بابا انا كمان حاسة بحاجة فيه بس مش عارفة هيا ايه بالظبطأمينه: بصوا بقه انا سمعاكم ومش مستحمله وجبت اخري منكم، الواد زين الرجال ومفهوش عيب حرام عليكم كدا، هترفضوا الواد علي شان كلامه موزون وكمان حاسة بحاجة مش عارفة ايه هياالحاج سالم: اسكتي يا أمينهأمينه: لا مش هاسكت دي بنتي زي ما هيا بنتك، ونفسي افرح بيها بقه ومصدقت انها المرة دي فكرت وصلت استخارة، كل مرة بتشوف العريس تقعد معاه وهو لسه علي السلم تقول لا مش عجبني، حرام عليكم انا تعبتالحاج سالم: وانا يعني مش عايزة افرح بيهاأمينه: خلاص نعمل خطوبه والرجل يدخل ويخرج علينا منها نعرف بيتصرف ازاي وهيا تخرج معاه كذا مرة ونشوف لو استريحت نكمل علي خير ومنخسرش الرجل ولو مستريحناش كل واحد يروح لحاله.الحاج سالم: ايه رايك يا زينةزينة: ماشي يا بابا، اتصل علي الحاج احمد علشان يبلغه بالردأمينه: حالا نتصل، وخدت زينة في حضنها وباستهارحعنا تاني في المستشفي امام العمليات، حسن لما زينة رفضت الاكل اشتري عصاير وقدمها ليها ونادي عليها كتير بس كانت سرحانه في ذكرياتهاحسن: ايه روحتي فين عمال انادي عليكي، اتفضلي اشربي طالما مش راضية تاكليزينة خبطت ايده والعصير وقع علي الارض: مش قلت لك مش عايزة انت ايه مبتفهمشحسن بهدوء شال العصير اللي وقع علي الارض ورماه في الزباله وقال: طيب هشرب انا و مش هقولك اول مرة امجد يسمع فيها اسمك عمل ايهزينة بحماس: عمل ايه ارجوك ممكن تحيكلي كل حاجة عن امجد، حتي نضيع الوقت اللي مش بيعدي ده علي ما يخرج لينا.حسن: اشربي الاولزينة: صدقني مش قادرة حتي ابلع ريقي، وهموت واطمن عليه، لو سمحت كلمني عنهحسن: مش قادرة تبلعي ريقك للدرجة دي بتحبيهزينة: ايوه بس للاسفحسن: ليه للاسفزينة: المهمة خلصت يا حضرة الظابط.حسن: انا مش هقدر اتكلم بلسان امجد بس هو لما يفوق هيحكلك كل حاجة وهتتاكدي انك لو بتحبيه مرة هو بيحبك مليون مرة، يمكن الموضوع بدا تمثيل ولعب في الاول بس صدقيني عرفتي تخليه يجبك وبجنون كمانزينة: اتمني يكون كلامك صح، احكلي عنه لو سمحت عايزة اعرفة اكتر لاني اتخطبت لواحد وفي الاخر طلع واحد تانيحسن: بصي يا سيتي

اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد
الصفحة 2 من 18 < 1 2 3 4 5 6 7 8 18 > الأخيرة




المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
أجمل المجوهرات المزينة بالمورجانيت لعاشقات الحب والرومانسية زمرده
0 215 زمرده
اجمل عبارات عن الحب والحزن والفراق عيون تبكي دم عيون تبكي الم,عيون مشتاقة..عيون جريحة,عيون متالمة.. عيون حزينة essam
0 879 essam

الكلمات الدلالية
رواية ، زينة ، الحب ، يعترف ، بقناعاتك ،










الساعة الآن 05:03 AM