رواية وخضعت للحب الجزء الثاني للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل الثالثرفيف: أنا مش مادلين أنا رفيفصدم أدم بشده مما رأه نعم هي قد أتت لرؤيته وهو ماذا فعل نادها بإسم غيرهاأدم بتلبك: رفيف جيتى أمته وإزاى وليه معرفشرفيف بخيبة أمل: كنت حابه أعملهالك مفاجأه بس شكلها مش عجباكقام بإحتضانها شعرت وهي بين أحضانه أن سعادة الكون تجمعت لتسكن بداخلها هذا حبيبها ولكن هناك غصه في قلبها من هي مادلين وماعلاقتها بزوجهاأدم بحب: وحشتينى وجوودك معايا هيفرق كتير.رفيف: بجد وحشتك ياأدم زى مانتا وحشتنىأدم وهو يشدد من إحتضانها: طبعا وحشتنى ومش مصدق إنك جمبىرفيف: أقنعت ميرال وأخدت حضن مطرات وجيتلكأدم: احسن حاجه وحشتنى ياقلبىرفيف: مين مادلينأدم: موضوع قديم غلط لما خبيت عنك في القصر هعرفك كل حاجهرفيف: أنا علشان بحبك مش هاخد موقف لانى مش عايزه اظلمك وهسمعكأدم: كل يوم بتزيدى في نظرى عارفه بتعملى ايه مش متسرعهفي هذا الوقت مادلين تفاجأت رفيف وخرجت من حضن أدم.أدم بضيق وصوت عالى نسيبا: هو مش المفروض في سكرتيره بره ونستأذن ولا هي وكاله من غير بواب يامادلين هانمرفيف بخبث: خلاص ياأدم فولتارين مأخدتش بالهامادلين بضيق وهي تنظر أليها: شو هاد فولتارين مادلينرفيف: أه بنتادينمادلين بخبث: لا مادلين شو مانك متعوده على هيك أسماء من وين إنتى أدم زوقه صار بشع كتير.رفيف بتكبر: أنا إسمى رفيف الجمال يعنى الشركه الى انتى بتشتغلى فيها ديه وبتاخدى مرتبك منها أنا واحده من اصحابها يعنى تتكلمى معايا وانتى واقفه معدوله وكلامك بحدود وفى الشغل بس أما بخصوص زوق ادم إلى هو جوزى اصلا اظن إن زوقه اتعدل لما اختارنى واتجوزنى كلامى واضح ودلوقتى بره المكتب لما أدم يبلغ السكرتيره تدخلك إبقى إدخلى.تعجب أدم ووقف بذهول يراها وهي تخاطب مادليه هل هذه الفتاه التي كانت لاتخاطب أحد وكانت تكتفى بالأيماءه.خرجت مادلين وهي تتوعد لرفيف بالهلاك من هي لتأخذ أدم منها.وجدته ينظر إليها بصدمه ضحكة بشده: شكلك مصدوم أنتا جوزى حبيبى إلى تقرب منك اقتلها وانا واثقه فيكى واثقه في حبى ليك.في القصريرضيك ياحاج كامل انا بشهدك بس، هكذا قالت أسماءكامل: أحسن تستاهلى الواد مازن عمل إلى الكل نفسه يعمله ياجبارهأسماء بمكر: صدق صح أقعد هنا واعمل مقالب فيكم وماشاء الله خير ربنا كتير انتا وسمر وفريده وعمى توفيق وصفيه وعصام والله حاجه زى الفلتوفيق بنفى وتسرع: لاااااااااااااأميره: دلوقتى دول اتعاكسو انا ذنبى إيه اتنيل زيكم.أسماء: قلبك رهيف قووى ياختى ماتهدى كده انا هطلع الحمل على مازن يستاهل والله معايا يابناتبيسان: معاكى وطلعيه على شادى كمانكامل: لا انا أعترض ابنى وابن اخويا حررام ياجبارهاسماء: ايه اعمل حسابك معاهم في البهدلهكامل بنفى وتسرع: لا شوفى شغلك مازن وشادى هيوحشونىأميره: بهدلى معاذ معاهمبيسان: صدقى صح ياله نشوف هنعمل ايهأسماء: مش هنعمل هوما الى هيعملو أنا عايزه اكل فسيخ ايه رأيكمبيسان واميره: قشطه.صفيه وفريده وسمر: واحنا كمان معاكمكامل: الفسيخ لايمكن يدخل هناأسماء: هيدخلعصام: يابنتى اتهدى بقا الى بتعمليه في الناس حرررامأسماء: والله انا هاكل وجوزى الى هيجيبهكامل: مازن مش هيوافق مازن بيتعب من ريحته اصلاأسماء: متقلقش هيوافقكامل: ربنا يستر مش بقلق غير منك انتىأسماء: ليه كده ياحاج دنا طيبهتوفيق: يابنتى طيبه مين كفايه بودرة العفاريت الى خلتنا نهرش طول اليوم.أسماء: من أعمالكم معايا هو انتو لو ماشين كويس كنت عملت فيكم حاجهدخل مازن في هذا الوقت: جبااااااره هو انتى في حد بيعرف يعمل معاكى حاجهأسماء: مازن حبيبى انتا جيت وحشتنى والله ياجدعمازن: انتى عارفه مش مرتاح ليكى بس هعمل نفسى مصدقكشادى: تصدق مين دنا بخاف لما بتعمل كده يارب استرهامعاذ: ومين سمعك ياشادى فاكر الفيران البلاستيك الى حطيتها في الأوض وخلتنا مسخرة البيت كله.أسماء: وهو في رجاله بتخاف من الفيران دنا أتفاجأت ياجدعياسين: أسماء انا ماليش فيه هوما الى بيتكلموشادى: أسفوخس على ده جبن ياجدع أأسماء: خلونا في المهم انا بتوحم على فسيخ يامازنمازن بصدمه: نعععععععم فسيخ مين انتى اتجننتى القصر هنا مبندخلش الحاجات دىأسماء: هتدخل يامازن علشان ده وحم يرضيك الواد يجى في وشه فسيخه ولا حاجهمازن وهو يسأل الكبار: ده بجدتوفيق وهو ينظر إلى اسماء: أه بجد.أسماء: شوفت جبتش حاجه من عندى وخد شادى معاك ومعاذمعاذ: ليه بقا إن شاء اللهأميره: خلاص مش عايزه حاجه بس مازن اخويا بيحب أسماء وأنتا مش بتحبنى ياخسارهمعاذ: خلاص هجبلك ولاتزعلىشادى جلس على إحدى الكراسى: مراتى طول عمرها بتحب الاكل النضيف صح يابوسىبيسان: للأسف هتروح معاهم لأنى عايزه أكل فسيخغسق: واأنا تمان هاتل معاهم(وأنا كمان هاكل معاهم ).أسماء: غسق هتاكل معانا ياله هجهز البصل والليمون وأنا والبنات لحد ماتيجوخرج الشباب وكل منهم يريد قتل زوجته.أنا سبتك في الشركه دلوقتى أيه حكاية مادلينجلس يتذكر ويقص عليها مافعلته به في الماضىفلاش باككان يجلس في مكتبه في الشركه عندما أتت إليهأدم: لازم يعنى يبقى في ورق محتاج يتمضى علشان أشوفكمادلين: شو بدك الموظفين يحكو عليا بالعاطل أنا نطره تبلغ أهلك وتتزوجنى وقتها ماحد بيحكى عليا شئأده: هانت قريب هفاتح ميرال في موضوعنا ونقدر نتجوز وتفضلى معايا علطول.مادلين: انا ناطره هاد اليوم حبيبى لك بحبك كتير بدعى الله نكون مع بعض العمر كله حبيبىأدم: وأنا بحبك مادلين روحى على مكتبك لحد يجى هنا وأنا هتصل بيكى هناك أكلمكخرجت مادلين من مكتبهوذهبت إلى مكتبها وقام ادم بالاتصال بها وظل يحدثها لفتره وأتت صديقتها وهي تحدثه وطلبت منه أنهاء المكالمه وقامت برفع الهاتف ومازال أدم على الهاتف: كنتى بتكلمى أدم هو مصدق إنك بتحبيه طيب قووى عقبالى يارب ألاقيكى واحد زيه.وكانت الصدمه من حق أدممادلين: مازن هاد طوق نجاه بالنسبه ليا راح عيش حياتى بدل هي الشرشحه يالى أنا فيها: بس هو مغفل مش ملاحظ انك مش بتحبيهمادلين: لك أنا مدوبته بسحرى وجمالى: تعجبينى لما تتجوزى شوفيلى واحد من العيله الغنيه دى اتجوزه ويخرجنى من الهم دهمادلين: حبيبتى بتجوز وبعد هيك نشوفلك حد منهمبعد ذالك تركها أدمباك.بعد كده سيبتها يمكن انا محبتهاش من الاول بس هي عرفت تلعب عليا وتمثل الحب كويس انا مش مصدق اتخدعت في الانسانه دي بجد طلعت واطيه ليه صدقتها مش عارفرفيف بحزن هي كانت تنتظره وهو أحب غيرها: ليه ياادم عشت علشان حبك كنت مخلصه ليك الفتره الى غبتها عنى مكنش في حياتى غيرك ليه عملت كدهأدم بحزن وهو يمسك يديها: صدقينى انا كنت محتاج واحده في حياتى وفكرت نفسى بحبها هي قدرتة تلعب عليا بقذارتها.رفيف: قلبى موجوع منكأدم: صدقينى انا محبتش غيرك يارفيف مفيش في حياتى غيركرفيف: طب ليه لسه موجوده في الشركهأدم: علشان أثبت لنفسى إنى مبحبهاش وأنها مش شئ مهم في حياتىرفيف: ولا علشان تتجوز وتضايقهاادم: انتى عارفه انى بحبك بس هي اتقربت مينى في فتره كنت لوحدى فيهاوقامت بالنظر في عينه شعرت بصدق كلام ورأت ايضا حبه لهاجذبها إليه وقام بإحتضانها ذابت معه رفيف نعم فقد إشتاقت إليه كثيرا.ذهب بيها إلى عالم خاص بهم.قامت بالاتصال بيهأحمد باشا المطلوب عملته أقتحمت حياته والجديد مراته وصلت هنا كده الشغل بقا افضل.أحمد: كده تعجبينى وكويس مراته بقت عندك عايزك تركزى وشغلك كله وتركيزك يبقى على إنك يبقى تركيزك كله على انك توقعي ما بين ادم وبين رفيف لان الشغل اللي جاي محتاج ميرال تبقى لوحدها لان عايز اواجه ميرال لوحدها انا عايز اعمل مشاكل لكله عشان كل واحد يتشغل بحياته ومشاكله وميرال تبقى مش عارفه تحل مشاكلهم ولا تواجهنىمادلين: كلنا بنتعلم منك يا باشا بس اهم حاجه حق مادلين يبقى على جنب.احمد: زمان انا اللي عرفتك على ادم وحبيتك توقعيه حبك علشان تدخلي عيله عيله الجمال لان انتى هتبقى عينى هناكبس بغباءك ضيعتى كل اللي احنا عملناه ووقعتى بلسانكمادلين: ما كنتش اعرف ايه بس يا باشا أنه بيسمعنا انا بحسب المكالمه انتهت لقيتوا كشفنا يا باشا المهم انا عايزه انتقم منه.أحمد: انا زمان علمتك شويه كلام سورى وزرعتك عندك لو مخلصتيش المطلوب هرجعك للزباله الى جايه منها والواد الى عامل جوزك ده ينجز ويعمل الى طلبته منهمادلين بخوف: حاضر ياباشااغلقت معه مادلين وهي خائفه بشده في احمد نبرة صوته تخبرها انه احمد لن يسمح بان يتكر الماضى مره اخرى.جاء الشباب ومعهم الفسيخ وكانت الفتيات تنتظرهم وقامو بتجهيز كل شئمازن: انتو متاكدين يا بنات ان انتو هتاكلو الشيء ده بصراحه ريحته مقرفه جدا انا حاسس ان انا شايل قتيل انا كنت خايف اتمسك في كمينأسماء وهي تستنشق رائحته: الله ده ريحته جميله ده انت جايب المطلوببيسان: بجد بجد الله عليكم الفسيخ شكله يجوع انا دايسه في الليله دي.شادى: طب يا بنات احنا فوق على ما تخلص والجريمه دي وخلي عم على البواب ينظف مكانكم يرش ويبخر ويعمل الليله دي وانتم شوف مكان تناموا فيها بغير القصر لاني بصراحه بالريحه دي ما ينفعشجاءت ميرال وتعجبت من هذه الرائحه وان الجميع يشمها ولا يوجد تعليق منهم: ايه ده ايه الريحه المقرفه دي.مازن بضحكه لان ميرال دائما تختلف عن الفتيات: ايه ده ميرال انتى مالكيش في الاكل ده الحمد لله ياميرال ياختي انك مش تبع البنات دى اميره تبع البنات دي وماليكه الحمد للهأسماء وهو غير مهتمه: بالله عليك وانتى جوه القصر كده تبعت لينا شوية ساقع علشان القعده تكملميرال: عن إذنكم مازن شادى معاذ حصلونى وعمار جاى ورايا إجتماع طارئشادى بأسلوب كوميدى: يامنجى من المهالكضحكت البنات عليه تركوهم جميعا دخلو.كامل وهو يشك في أمرها: مجمعنا ليه ياميرال مش مرتاحميرال بصدمه للجميع: احمد هرب من السجن وللأسف محدش عارف مكانهمازن بخوف على زوجته: لازم حراسه لأسماء انا مش هخاطر بمراتى ومش هتطلع من القصرعمار بغضب: لو قرب لأختى هخليه يندمميرال: متقلقش انا هعين حراسه للكلتوفيق بتفكير: احمد مش طريقته الخطف هو هيفكر يوقع مابينا أتمسكو ببعض تحت اى ظرف.عصام بزعيق: فعلا الكلب ده وقع ولادنا زمان في بعض وهيرجع يعمل كده بس الخوف على بنتى اسماء وروان والى عمله فيها زمان وانها رجعت لعمار اكيد هيفكر يإذيهاميرال بتساؤل: فين روانعمار: عند حسام وعائشه الفيلا جمبناميرال: لازم نأمن عائشه لانها بنت صفيه واكيد هيفكر يإذيها هي كمان الكلب ده لازم اعرفه.معاذ: الحمدلله اننا طلبنا من البنات مينزلوش الشغل لان لو كونا قولنا ليهم كده دلوقتى كانو هيشكو فينا وكانو هيخافو.وأثناء إجتماعهم سمعو صراخ الفتيات في الخارج خرجو مسرعين ظن منهم ان احد يإذيهم ولكنهم تفاجأو بأن أميره واقعه على الأرض دب الرعب في قلوبهم حاولو أفاقتها ولكن دون جدوى حملها معاذ فورا ووضعها في سيارته ولحق بيه الجميع وطلبت ميرال من الفتيات الانتظار في القصر ووعدتهم انها سوف تطمئنهم عليها وبالفعل أنصاعت لها الفتيات وظلو في القصر ولكنهم كانو قالقين علينا بشده لخوفهم الشديد أن شيء ما سوف يحدث لها.حاله من القلق سيطرت على الجميعوصلو بيها المستشفى حملها مازن وأدخلها غرفة الطبيبه عند دخول ميرال الشركه وقف الجميع ليرحبو بيها فهذه المستشفى تحت إدارة شركات الجمالقامت الطبيبه بفحصها وهوم ينتظرون في الخارج بقلوب قلقهوبعد فتره خرجت الطبيبه من عندها ذهب إليها الجميعمعاذ: مراتى مالها يادكتورهالطبيبه: عادى بيحصل كده للست وهي في اول الحمل وخصوصا بعد الفسيخ الى اكلته.معاذ بعدم تركيز: طب كده بقا هي عندها ايهضحك الجميع عليه بشدهميرال: غبى بتقولك اميره حامل يعنى هتبقى بابامعاذ بفرحه: انا هبقى بابا ياخلق ياهوهشادى: أهبلمازن: متفرحش كده استلم بقا ياحلو ده اسماء خلتنى اتوبضحك الجميع ودخلو هنؤ اميره وخرجو ليتركو معاذ معها ورحلو من المستشفىمعاذ بفرحه لاتوصف: حبيبتى مبروكأميره: انا فرحانه قوووى يامعاذمعاذ: وانا فرحان اكتر منك ياروح معاذ وقلبه.وبعد ذلك أخذها وذهب إلى القصر.
رواية وخضعت للحب الجزء الثاني للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل الرابعوصلو القصر وفرحو جميعا بهذا الخبرمازن بصدمه: انتى لسه بتاكلي يا اسماء مش معقول هتجنن منك حد يحوشها ياناسأسماء: والله يا مازن يا اخويا وما لك على حلفان لما عرفت ان اميره خلاص كويسه و انها حامل قولت أكمل اكل حرام الفسيخ يترمى حررام نعمة ربناشادى: هو انت طبيعيه يا اسماء تصدقي دلوقت انا شاكك ان انتى انسانه مش طبيعيهأسماء: ليه الغلط يعني اقوم لك سديت نفسي مش واكله.ميرال بضحك: تصدقي عندك حق نفسك مسدوده فعلا ده انتى ناقص تاكلى الخضره بتاعت الجنينهأسماء: حتى انت يا ميرو حتى انت اخص عليكم بجد بصين ليا في الاكل ياله هستنى للعشا بقا وخلاص واستحمل الوقت ده كلهشادى بصدمه: وقت ايه الى كله ده فاضل تقريبا نص ساعهأسماء بتأثر: نص ساعه كتير يا خساره هاجي على نفسى واتحملها عشان تعرفو بس انا بتعب علشانكم قد ايهياسين: تراني اتأترت جسمي قشعر حنينه قوي البنت دي.أسماء: طبعا يابابا.بيسان: طب قومى يانصيبه نلحق نتنقع انا وانتىقامت اسماء بالفعل وذهبت الى غرفتها وهي والجميع ليستعدوا لتناول العشاءواتي معاذ ومعه اميره التي كانت فرحه بشده وتجمعت هي والعائله وكانت سعادتها لا توصفمازن: هي مش أميره اختى والمفروض يعني ان انا أوصيك عليها وكده بس اقول لك انتا داخل على مرحله يعني اول حاجه هتفضل تاكل طول النهار ثانيا بقيت اليوم هتقضي نوم ثالثا وده الاهم الوحم الوحم الوحم.بيسان: يا لهوي يا لهوي ده انت شايل في قلبك ومعبى طلع يا اخويا اللي في قلبك وقول لينا البنت اسماء ده عامله فيك ايهمعاذ يمثل الخوف: لا طبعا هو في حد زي اسماء مراتك دي حاله استثنائيه يا جدع ده حصلت ولا هتحصل بعد كده في تاريخ البشريهعمار: إسألونى انا هو انتو شوفتو حاجه دنا شوفت منها ايام ربنا على المفترىروان: يالهوى كده كله على سوسو انا أحتجاسماء: حبيبت هارتى مرات اخويا القمر.أميره: مازن خليك في حالك دى اسماء مراتك موزة المزاميزمليكه: واحسرتاه اختى انحرفت العار العاراسماء: والله مافى حد عجبنى في القعده دى كلها غير أدهمادهم: عيزانى اتكلم معاهم وتستلمينى لا ابدا دانتى تانى واحده جباره في القصر دهياسين: مين الاول هاأسماء: مش عارفه ليه يااخ أدهم كل شويه تسلم نفسك للكبيره تسليم اهالىادهم: طب تصبحو على خيرشادى: جبان بشكلأدهم: الجبن سيد الأخلاق.أخذ كل منهم زوجته ورحلو ألى الدور الخاص بهم.عند ميرال وأدهمجلست تفكر فيما يحدث لها لماذا يوجد أحد يريد سرقة البهجه والسعاده والضحكه منهم ظلت تسأل حالها كثيرا ماذا ستفعل معه ماذا ستفعل بهذا العدو الذى يتمنى سقوط الجميع وفوقهم يريد زوجة اخيها وقتل اخيهاوجدها عابسه بعض االشئأدهم: ميرال حبيبتى أنتى زعلتى من كلامى تحت.ميرال: أنا مش بفكر في كده ياأدهم أنا بفكر في الضحكه والفرحه إلى شوفتها على وشوش الكل تحت وبفكر في ألى عايز يإذى الكل ويقتل الضحكه دى وخايفه على اسماء أحمد مش هيسكتأدهم: وإنتى هتسمحى بكده هتسبيه يدمرنا كلنا إحنا معاكى كلنا هنقدر عليهميرال: ياريت ياحبيبى لأن احمد أكيد في خطه في دماغه والخطه دى لتدميرى وتدمير عيلتى.أدهم جذبها بين أحضانه: ميرال حبيبتى القويه إلى مفيش بنت زيها مش هسمح احد يإذى عيلتها ميرال ألى مجرد ذكر إسمها في اماكن الى فيه يخافو ميرال قلبها ميعرفش الخوفميرال وهي تشدد من إحتضانه: بحبك قوى ياادهم خليك جمبى إوعى تفكر تسيبنى أنا قويه بوجودكم جمبىأدهم: انا لقيتك بصعوبه وتحديت الصعاب علشان أتجوزك تفتكرى بعد كل ده أسيبكإنتى الحياه ياميرال حبك حياه.ظلو لفتره يتحدثون إلى ان غفت ميرال بين أحضانه لم يريد أدهم إفاقتها وظلت هكذا طوال الليل.عند أسماء ومازن فبالرغم من مزاحها هي تظل تفكر وتدور الأفكار في رأسهامازن: سوسو الجميل سرحان في إيهاسماء: مازن أنتا بتحبنىمازن بتعجب: أسماء إنتى مجنونه ياحبيبتى أمال متجوزك ليهاسماء: بسالك رد عليا يامازن لو سمحت.مازن وهو يجلس بجانبها على السرير ومسك يدها وقبلها: طبعا بحبك ومن زمان جدااا بحبك من اول ماشوفتك حبيت أسماء المجنونه ألى مش بتفكر اسماء الى اى حد بيجى جنبها بتاكلها أسماء تلى اتحملتنى كتير لحد ماقولتلها أنى بحبها ومع ذلك عمرها ماملت من الحب دهاسماء بحب وصوت حنون:وانا بحبك اووى يامازن أنتا حياتى كلها نبض قلبى اوعدنى يامازن متبعدش عنى أبداا.مازن: أسماء حبيبتى مالك انهارده كلامك غريب كنا بنضحك تحت ليه فجأه اتغيرتىاسماء: مش عارفه ليه حاسه بشى غريب أوعى تسبنى يامازنمازن: اسماء متقوليش كده انا بحبك حياتى متكملش من غير ضحكتك كلامك غريب بتخوفينىاسماء بضحك تحاول تغير الكلام: ههههه خلاص ياحساسمازن: انا حساس بقالك ساعه عيشالى دور الضحيه وشويه شويه كنت هشغل ايها الراقدون تحت التراب تعالى هنااسماء: مازن اعقل انا حامل حزلقوم هيزعل منك.مازن: طب علشان حزلقوم دى خدىوقام مازن بضربها يالمخدات وهي فعلت كذالك حتى انفتحت وغطى الريش المكان كله واصبحت تدور في الغرفه حملها مازن وأصبح يدور بيها والسعاده تغمرهم.عند اميره ومعاذ سعادتهم لاتوصفأميره بفرحه عارمه: مش مصدقه خلاص انا حامل الحمدللهمعاذ: لا صدقى ياحبيبتى أنتى حامل وهتجيبى بإذن الله بنت او ولد شبهك يملو علينا حياتناأميره: لا انا عايزه ولد وشبهك لانى بحبكمعاذ: ماتهدى كده شكلى مين انا عايز بنت وشبهك ماليش فيهأميره: طب لو جيه ولدمعاذ: لا عايز بنت بس كل ألى يجيبه ربنا كويس أهم حاجه انها هتبقى حته مينى ومنك هتبقى ختم حبنا هتكمل حياتنا.أميره: حياتى إلى اكتملت بوجودك معاذ إنتا عمرى كلهمعاذ: انا إلى اتغيرت بوجودك معايا من شاب مستهتر لشاب ملتزم من واحد كان متجوزك علشان ينتقم منك لواحد بيحبك ويعشقكأمير بحب: أنا عمرى ماحلمت بالحياه دى أكون مع حد بيحبنى زيك يطلع ليا اهل بيحبونى وأحس بالدفا والأمان وسطهماتخلص من حسن ومعاملته ليا انا محظوظه بوجودك جمبىمعاذ: لا انا الى محظوظ بوجودكأميره: لا انامعاذ: مش هتفرق المهم اننا لقينا بعض.وأخذها بين أحضانه وقبل رأسها.عند مليكه وياسينياسين بوجع مكتوم: مليكه أنا هسافر لندن اتابع الشغل مع أدممليكه وهي تفهم أنه يريد الهروب: عارفه انك زهقت مينى وعايز تسافر للدرجه دى حياتك جحيم معايا ياياسينياسين: ليه مش حاسه بوجعى انا بهرب منك من نظراتك من خوفك مينى لما بقرب منك بالرغم انك سامحتينى وسمحت ليا أقرب منك ألا إنى بحس جوه عنيكى نظرة خوف مش متحملها يامليكه صدقينى.مليكه ببكاء: غصب والله أنا بحبك بس لسه الماضى محفور في ذاكرتى إستحملنى ياياسين مش تسيبنى وتمشى طمنى حسسنى بالامان أنا سمحتلك تلمسنى علشان اتخطى الخوف ده بس انتا ليه مش بتساعدنىياسين: شعور الذنب صعب لما أكون انا سبب في كل ده ووجعك بسببى صدقينى أنا موجوع سبينى ابعد يمكن تقدرى تتخطى ده وجودى مأخركمليكه بزعيق وغضب: وليه متفضلش معايا ليه متبقاش سندى ليه متقوليش انك أمانى وحمايتى وتخلينى أطمن.ياسين: كفايه وجع انا حاولت بنمثل إننا ناس طبيعيه على العيله كلها حبنا بيكبر وإنتى لسه بتخافى مينى أنا عارف غلطى كبير بس كنت مجبر مكنتش واعىلكل إلى حصل إفهمينى وحسى بيامليكه ببكاء: فهمه بس أنا واحده انعزلت تلت سنين بسب حادثه حصلت لها ورجعت لقت الى عمل كده قدامها والأدهى انها كانت بتحبه قبل الحادثه وجع مضاعف.ياسين بزعيق: أنا كنت موجوع اكتر منك وكنت بحبك قبل الحادثه ودورت عليكى كتير ولأنى مكنتش بتعامل مع عيلة الجمال كتير مكنتش اعرفك أنا مش هقرب منك الفتره دى وهسافر خلال المده الى هسافرها تكونى قدرتى تتخطى خوفك ونبقى طبيعينمليكه: مش هتبعد عنى مش هسمحلك تسيبنىياسين: أنا مس هسيبك انا هسيب الانسان الى جواكى يسيطر على الخوف ويمحيه من حياتك وتقدر علاقتنا تبقا كامله أنا واحنا مع بعض بحس بخوفك.مليكه إزدادت في البكاء: متسبنيش ياياسين عارفه أنك مليت مينى بس أنا بحبك والله بحبكأشفق قلبه عليها وعلى بكائها: خلاص هششش مش هسافر وهفضل جمبكمليكه وسط بكائها: يعنى خلاص مش هتسافرقام بإحتضانها لكى يطمئنها أنه سيظل بجانبها.عند عمار وروانكانت تفكر في رجوع احمد و هروبه من السجن وأنه سوف يهدم حياتها وتخشى ان يفعل بها شيءاخرجها من شرودها وصوت عمار وهو يقول لها بماذا تفكرينروان: خايفه يا عمار انت قلت لي ان احمد هرب من السجن خايفه يرجع ثاني يوقع ما بيننا ويدمر حياتيعامر: للدرجه دي مش واثقه في ان اقدر احميك منهروان: واثقه فيك اكيد طبعا بس احمد ما حدش يعرف او يتوقع ممكن يعمل ايه ده انسان مريض.عمار: خليكى عارفه ان عمري ما اسمح لحد يؤذيكى ولا يمس شعره منك ده الا بقا لو انتى ما عندكيش ثقه في انا اقدر احميكى من اي حاجهروان: قلت لك انا واثقه فيك بس مش واثقه في تفكير احمد ده شخص مريض وما حدش يتوقع هيعمل ايه انسان زباله بيحب يإذي كل اللي حواليه وعايز يوصل لهدفه وما يهموش هيوصلوا ازاي المهم يوصلهعمار: واحنا كلنا مع بعض جنب بعض إيد واحده مش هنسمح لشخص زي ده يؤذينا او يدمر حياتنا.روان: مش مرتاحه لرجوعه حاسه انه هيعمل حاجه مش متوقعنها و هيفرقنا كلنا ده انسان مريض وزبالهعمار: ده شخص جبان لو شجاع كان ظهر وواجهنا كلنا انما ده شخص جبانروان: بس احسن حاجه ان انا معك وجنبك كده مش هيقدر يؤذيني وهبقى مطمنهعمار: ما حدش يقدر يفرقنا اللي فرقنا زمان مش هيفرقنا دلوقت وانا عمري ما هاسمح لحد يعمل كده فينا حبنا هو اللي هينتصرروان: بحبك يا عمار الفتره اللي بعدتها عنك كنت بتألم انتا حب عمري.عمار: وانتي حياتي.
رواية وخضعت للحب الجزء الثاني للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل الخامسمر شهر على ابطالنا دون ذكر أحداثسوى حمل رفيف وفرحة العائله.في الشركه كانت تصرخ في الجميع وأقسمت أنها سوف تعاقب من فعل ذلك فهى لم تعتاد على الخساره دائما الفوز حليفها إذا ماذا فعل ذلك بها وسرب الملفات للشركه المنافسه وأستطاع هزيمتها والنيل منها ولكن هيهات من هو ليهزم ميرال الجمال سوف تعطيه درسا قاسيا هو ومن فعل ذلك وظن انه هزمها.ميرال بغضب جامح: الى حصل ده مش هيعدى بالساهل كده المسؤل هيتعاقب الغلط ممنوع في شركتىأدهم: إهدى ياميرال هيتعاقبوشادى: احنا عمرنا ماخسرنا ولا مناقصه في حد بيلعب من وراناميرال بتفكير: الى بيلعب من ورانا غبى انا هخليه يندمعمار: هتعملى ايه ياميرال اكيد هنعاقبه بس نهدى ونفكرميرال: كله اهدى اهدى هو انا بطنطط قدامكم الغلط ممنوع الشغل خط احمر ولو حد مننا غلط اكيد هيتعاقب.ورفعت سماعة الهاتف وطلبت منها انا تبلغ الموظفين انا هناك اجتماع طارئادهم: كد غلط الاجتماع ده وقته غلطميرال: في كلام لازم يتقال ولازم يسمعوهالمجموعه دى أكبر شركات في مصر ومش في مصر بس ده في الشرق الأوسط مش هسمح لحد يهز إسمنا بعد كل ده الى عمل كده انا عرفاه بس مين الجاسوس بتاعه انا هعرف ياله نشوف الموظفين محتجاكو معاياعمار: هتعملى ايه وإحنا معاكىميرال: هقولكمميرال وهي توجه حديثها.ميرال بصرامه: دلوقتى المناقصه خسرناها وحد غيرنا أخدها ودى اول مره تحصلشادى: وعلشان كده اجتمعنا دلوقتى علشان نعرف فين المشكله وازاى الشركه المنافسه قدرت تعرف الرقم الى أحنا حطينه.ميرال بسخريه: بس للأسف الى عمل كده أنا عرفته بس سيبته يكمل للأخر وللأسف طلع غبى الكاميرات عرفتنى مين عمل كده هو فكر لما خفى التسجيلات مش هعرف نسى في تسجيلات للكاميرات في القصر عندى يعنى عرفته بس هسيبه يدافع عن نفسه ويقولى أسبابهأرتبك الحضور جميعا يريدون معرفة الخائن وماذا هستفعل معه ميرال فهى ليست بالشخص الذى يفعل معه هذا.ميرال: مستنيه الشخص يتكلم ويقولى أسبابه وأنا هسمع منه إنما لو قولت عليه صدقونى هخليه يندم الاجتماع خلص انا في مكتبى الى عمل كده عيزاه هناك خلاص نص ساعه بعد كده هيندم على الى هعملهوبالفعل ذهب كل منهم الى مكتبه وهو يفكر من فعلها وهناك من يفكر ماذا ستفعل به ميرال حتما سينال الموت لامحال.ولكن هو من فعل ذالك بحاله اوقع نفسه في براثين الذئب وهاهى الأن كشفته ماذا سيحل به ولكن هي كشفته وطلبت منه انا يذهب أليها فمن المحتمل ان تسامحه وذهب إليها.جلست في مكتبها تنتظر قدوم من فعل ذالك هي لم تعرفه ولكن وضعت خطه للوقوع بيه بالفعل سوف تلقنه درسا قاسيا فهو بالأخير أراد اللعب مع ميرال الجمال.أخبرتها السكرتيره انه يريد الدخول سمحت لهميرال بهدوء مايسبق العاصفه: إيه طولت على ماجيت كل ده تفكير: يافندم انا بعتذر والله هو ألى اجبرنى أعمل كده هددنى هيموت ابنىميرال وهي تلعن من فعل ذالك بداخلها: مين: رفعت الشناوىميرال بصدمه: رفعت الشناوى كده الأعداء زادو واحد كان ناقص ورجع تانى كده اللعب إحلو بس: ياهانم والله هو الى ضغط عليا وقالى هيقتل ابنى وخطفه.ميرال بتفكير: بس رفعت رجع ليه انا كنت نسيته ايه رجعه انا فكرته احمد الى عمل كده كانت ناقصه اعداء دلوقتى مش هتعرفه انى كشفتك ولو طلب منك حاجه تانى تجيلى وانا اقولك هتعمل ايه بس لو فكرت تلعب بيا انا مش هقولك ابنك لان مبعاقبش حد على غلط حد هقتلك وانتا عارف ان ميرال الى بتقولوه بتعمله: عارف يافندم بس انا خايف على ابنىميرال: انا هحميك منهم دلوقتى على مكتبك.خرج هذا الموظف من عندها وبعد ذلك قام باستدعاء عمار وادهم وشادي ومعاذ ومازنعمار: عملتى ايه عرفتيهميرال: عيب عليك عرفته مش هتصدق مين الى عمل كدهمازن: مينميرال بسخريه: رفعت الشناوىمازن بصدمه: رفعت الشناوى مش حد غيره رفعت الى نعرفهادهم: ورفعت الشناوى ليه يعمل معانا كدهميرال: تار قديم وبيخلصهمازن: محدش هيقفله غيرى رفعت غلط لما فكر يإذيكىشادى: المهم فكرتى هتعملى ايه.ميرال: مش هو سرق الورق انا بقا هخليه يندم انه اخدها مش هيتهنى بيها طلاما انا كنت داخلها ومأخدتهاشأدهم: رفعت عايز منك ايهعمار: اه انتا مكنتش في السوق لسه جديد رفعت ياسيدى كان عايز يتجوز ميرال وهي رفضته وحاول يوقعها في السوق بس هي عرفت تقفلها وهي الى وقعته بس الى مش فاهمه رفعت عمل كده إزاى بعد الى عملتيه فيه وقع رجع تانى إزاى انا شاكك ان في حد وراه.ميرال: مهو انا فكرت في كده وعرفت مين الى وراه وهفاجأك اكتر انا كنت عارفه الموظف الى عمل كده وأخد الورق أداه لرفعتمعاذ بتعجب: عارفه أزاى وليه عملتى كل دهميرال: الموظف ده غلبان كنت عايزه اعرف من وراه وأسبابه أنما رفعت ده حسابه تقيل وعارفه هعمل معاه ايهشادى: وعرفتى إزاىميرال: هقولكمفلاش باكعلمت أن ورق المناقصه تم سرقته وهي تراجع التسجيلات في القصر بالغرفه الخاص بأشياءها الخاص ولا تسمح لأحد بدخولها.أخرجت هاتفها وقامت بالإتصال بأحدهمميرال: هبعتلك صورة موظف عندى عيزاك تعرف كل حاجه عنه و بيقابل كل تحركاته تبقا عندى وكل معلومه لوبالنسبه ليك مش مهمه أنا محتجاهاوأغلقت معه الهاتفميرال لنفسها: هضحى بالمناقصه علشان أفهم بيتعمل إيه من ورايا كده اللعب بقا كبير ودخل في الشغل وياويله ألى يفكر يإذينى في شغلىبعد يومين من المراقبه أخبرها الشخص أنهذا الشخص يقابل رفعت الشناوى.ميرال بصدمه: متأكد أنه رفعت الشناوى الى عمل كده هو اكيد مش هيعملها تانى ويقف في وشى أكيد في حد وراه عايزه مراقبه تتحط على رفعت لو شرب تقولى: أوامرك ياهانم متقلقيش لو عايزه تخلصى منه نخلص عليهميرال بسخريه: رفعت ميخوفش رفعت لو حطيته في دماغى هنهيه أن عايزه اعرف مين وراه رفعت مش لوحدوه رفعت ميعملهاشباكأدهم: ولما رقبتيه عرفتى ايهميرال: لسه معرفتش مين وراه.معاذ: كده في حد عايز يوقعنا ياميرال الموضوع كبر لازم نفكرشادى: مش محتاجه تفكير أحمد هو أكيد الى واره كل دهميرال بإبتسامه لان شادى يفكر صح: فعلا أحمد اكيد وراه يعنى نجيب أحمد عن طريق رفعتأدهم بضيق: عن طريق رفعت إزاى مش فاهمميرال: محتاج تفكير مننا كلنا وكل واحد يفكر ويقولى هنعمل ايه احنا بندير مجموعه بالحجم ده وواحد زى رفعت واحمد وقفو قصادنا فين ياسين.عمار: ياسين بيخلص شغل القريه السياحيه وبيتابع مع العمالميرال: عمار الفتره الى جايه صعبه مراتك معدش تنفع تمشى كده من غير حراسه ولو تقعد من الشغل الفتره دى يبقى أحسنشادى: ليه بتقلقيناميرال: لازم نقلق أنا كنت بقلق على الكل فكرو معايا الحراسه هتبقى على القصر مضاعفه وحسام اخو روان وعائشه هيتنقلو معانا في القصر أحمد مش أهبل هيفكر يإذينا بأى طريقهعمار: حسام مش هيوافق.ميرال: أحمد ممكن يضغط علينا بعائشه متنساش عائشه بنت صفيهمازن: الكلب ده نفسى أقتلهميرال: حسام ينقل في الفيلا الى جمب القصر يشتريها وتخلص معاه العقود لازم نفتح الفتره الجايه أحمد هيحاربنا من كل جهه من الشغل ومن العائله يعنى الفتره الجايه كله يركز الغلطه بدمار واحمد الكلب انا بدور عليه كل واحد دلوقتى على شغلهونكمل في القصرخرجو جميعا وتبقا أدهمميرال: ادهم نظرتك بتقول جواك أسئله كتير.أدهم: رفعت ده حكايته أيهميرال: نسيت اقولك لانه موضوع تافهه مكنش مستاهل بس هقولكرفعت كان معايا في الجامعه وطبعا كان مفكر أنى ممكن إنى أعجب بيه وأحبه كده كان دنجوان الجامعه ومكنتش وقتها ميرال الجمالدى كنت بسيطه في لسه داخله الجامعه وهو كان في سنه رابعه.حاول كتير معايا بس كان الرفض بيقابله يأس مينى بعد سنتين طبعا مسكت الشركه هنا وكان في شغل مشترك إتقدم رفضت حاول يخسرنى في الشغل ويحرق مخازن عرفت كل حاجه وجمعت معلومات عنه ووقفتله ووقعته دى كل الحكايه.أدهم بغضب: رفعت الكلب راجع وعايز ايهميرال بسخريه: اكيد يعنى راجع يوقعنى زى ماعملت فيهأدهم: ولا راجع يرجع حبه ألى هيبصلك هقتلهميرال: ادهم أنتا متحوزنى وعارف انا مين وأنا مضحكتش عليك وقولتلك هسيب الشغل مش واثق فياأدهم: واثق فيكى بس خايف عليكى مش من حقى أخاف على مراتى حبيبتى بحبك مش من حقى أغير عليكىميرال: تغير من حد يستاهل مش واحد زى رفعتتحدثو لفتره وبعد ذلك كل منهم ذهب لعمله.في لندنكان يجلس في مكتبه يراجع العملدخلت رفيف: يوووه انا زهقتادم بتعجب: زهقتى من ايه مش فاهمرفيف: عايزه اشتغل مش معقول هفضل من غير شغل كده كتير انال أنا جايه هنا ليه اعمل ايه جايه اقعدادم: حبيبتى إنتى تعبانه من الحمل والدكتوره طلبت منك ترتاحى وأنا جايبك هنا بس علشان متمليش من القاعده في القصر لوحدكرفيف: طب ادينى شغل بسيط اى شغل بدل الملل ده.ادم بتعجب: سبحان الله الناس بتزهق من الشغل ومراتى زهقانه من القاعده غريبهرفيف: هو في أحلى من الشغل.وفى هذا الوقت دخلت مادلين التي تحاول بشتى الطرق الوقوع بين رفيف وأدممادلين: أدم بدى إياك تمضى على هدول الأوراقرفيف بغضب: إسمه مستر أدم مش ادم أنتى حافظه مش فاهمهمادلين: أنا وادم مافى بينا هيك أشياءادم بغضب: شوفى مراتى قالتلك ايه تعمليه ياتمشى من الشركه دى الصبحمادلين بحزن مصطنع: لك انا مادلين حبيبتك بتعملى فينى هيك لك شو عملتلك انا كنت حبك.رفيف بزعيق: حبك برص إطلعى بره ادم دى لازم تمشى من الشركهأدم: خلاص يارفيف أعتذرى يامادلين منها وتروحى على مكتبكرفيف: لا تمشىادم: مش هينفع على ماشوف موظفه مكانهاتضايقت رفيف من ادم وشكت أنا هناك شئ بينهم وأعتذرت مادلين منها وأعتقدت انها انتصرت على رفيف لان أدم رفض طردها من الشركه.كام يجلس هو سمر يتذكرون الماضى وكيف إنتظرته سمر كل هذا العمرنزلت أسماء وجدت سمر تسند على كتفه وهو يضع يده على ظهرهاأسماء: أحييييه مش كبرنا على الحاجات المراهقه دى ياحاجهتفاجأ كامل وكذالك سمركامل: مش تكحى خضتينا ايه مفيش خصوصيه في ام القصر دهأسماء: خصوصيه هو أنا دخلت الأوضه بتاعتكم ولمؤاخذه أنتا في الحديقه العامه ياحاج عايز تبقا رومانسى ليك أوضه تلمكولا أيه ياأخت سمر غلطسمر: هادمت اللذات.أسماء: ياسموره انتى حبيبتى غرضى ياخدك جوه بدل ماتتنشى عينى واحنا عندنا فراغ عاطفى بعيد عنك ابن أخوك مش مسيطر ياحاجكامل: ابن اخويا ليه الجنه انه متجوزكوفى هذا الوقت أتت الفتيات والجميعبيسان: متركنى على جمب يااسوسو وتسيبى عم في حاله أنا بس هتفرج من غير صوت اصل الحاجات دي بنشوفها في التلفزيون بس ابنك ميرال طحناه في الشغل لو قالى صباح الخير يبقا فله خالص.أميره: لا احنا كده نعمل اعتصام في القصر نخلى ميرال تخف شويه على الشباب من حقنا ندلع شويهمليكه: البنات انحرفت يابشرأميره: بقولكو ايه يابنات تيجو نخرج نعمل شوبنج انهارده وكدهمليكه: فكره مش بطالهاسماء: انا عندى فكره احسن من كل ده نعمل مشويات هنا في الجنينه ونقلبها حفلة مشاوى وناكلروان: والله فكره حلوهأسماء: والله الحاجه الوحيده الى عمار عملها صح انه اتجوز البنت القمر دى هاه مشاوى.مليكه: ياله بيناسمر: غاوين وجع قلب مافى ناس بتطبخ انتو حوامل لازم ترتاحوأسماء: والله ياسمر ياختى اللقمه الى بتعمليها بتعب بيبقا ليها طعم تانى ياله ياختى نتعاون اهو نتسلى بدل القعده المملهصفيه: ماترجعى ترسمى تانى بدل المللبيسان: مين بيرسم برعىأسماء: بس ياشحيبر ايوا برسم ورفيف عارفه وحشتنى البت دى مووت هفكر ياصفيهأميره: وأنا هكمل كتابة الروايه الى بدأتها.روان: يعنى صعبتو عليا والله قعدتو من الشغل قلبى عندكومليكه: انا بقا متقاعده زى ويكم.اسماء: انا هجيب العده بتاعتى وأنزل ارسمأميره وانا هطلع اجيب حاجتى واكمل كتابهروان: وأنا معنديش شغل هاخد مليكه على جنب وأقعد أحللها نفسياوبالفعل ذهبت كل منهم وجلبت ماتريدعند أسماء لم تعرف من أين تبدا تركت فرشتها تتحرك كما يوجهها عقلها.أما أميره سرحت بخيالها لتكتب احداث روايتها وتتخيل الأبطال والحوارت فهى تعشق الخيال وكتابته.اما روان جلست مع مليكه تحاول أعادة بناء شخصيتها التي تدمرت في السابق تماما وتخرج خوفها لتعيش بدون خوف وتستمع بالحياه فالحياه جميل تستحق ان نعيشيها ونستمتع فيها وبما يتواجد فيها فهذه الحياه لانعيشها سوى مره واحده فقط.جلس الكبار ينظرون إليهم بفرحويتمنون لهم السعاده الدائمه وأن يظلو بجوار بعضهم طوال العمر.