رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والعشرون
دنيا: في مين يا عمو؟ شاكر: في تسنيم هانم.. ديما عند اللحظة دي انهارت قوتها و اعصابها سابت و جاسر قام و مسكها و حضنها و هي مأبدتش بأي رد فعل... دنيا(بدموع): انت بتهزر صح؟لا لا طنط تسنيم لا.. على: انت متأكد؟ جاسر(بقلق): ديما ديما ردي عليا متفضليش ساكتة كدة، متقلقنيش يا ديما.. ديما بصتله بدموعها اللي مالية وشها و مردتش عليه.. فتحية: يا عيني عليكي يا بنتي.. شاكر: كلهم راجعين مصر يا ديما فورا..
حازم: طيب يا عمي شاكر روح انت... شاكر: طب لو عوزتوا اي حاجة ابعتوا ليا.. جملات: البقاء لله.. جاسر: ديما طب زعقي اتكلمي اعملي اي حاجة... خالد: يا حبيبتي ردي علينا، بلاش الصمت ده.. ديما اغمي عليها فجأة على ايدين جاسر.. جاسر: حد يبعت لاي دكتور انجزوا.. جاسر شال ديما و طلع على اوضتها و نيمها على السرير... دنيا: انا طلبت الدكتور... حسن: كله على تحت سيبوهم يلا.. فتحية: لا حول و لا قوة الا بالله...
اسماء: هتعمل ايه المسكينة؟ جملات: ربنا يعينها هي و الحاج محسن يا رب.. دنيا(بعياط): طب طب ازاي طنط تسنيم حرام تروح كدة.. خالد: اهدي كل الامور هتتحل... دعاء: طب و ديما؟ حازم: كلنا هنبقي معاها.. فيروز: ان شاء الله.. ايمن: ربنا يصبرها و يصبر اخوي... ناصرة: الدكتور جه... حسن: دخليه.. الباب خبط.. جاسر: ادخل.. الدكتور: فين المريضة؟ جاسر: اهي.. الدكتور بدأ يفحص ديما تحت نظرات جاسر... الدكتور: هو ايه اللي حصل؟
جاسر: هو مش انا اللي المفروض اسألك.. الدكتور: انا شايف انخفاض ضغط الدم بشكل مفأجئ و ده بيحصل غالبا نتيجة صدمة اتعرضت ليها.. جاسر: تمام ايه بقي؟ الدكتور: في ادوية لازم تأخدها و لازم تكون في مكان هادئ علشان حالتها النفسية تتحسن و تنفذوا رغباتها و تبعدوها قدر الامكان عن اي حاجة تضايقها... جاسر: طيب يا دكتور... الدكتور: هي ممكن تفقد النطق علفكرة او يحصل شلل او يحصل اي حاجة، ممكن متتقبلش الصدمة..
جاسر: بعد الشر... الدكتور: دول شوية حقن لو فاقت و صرخت و زعقت كتير لازم تودوها الحقنة دي، بتعرف تدي؟ جاسر: لا.. الدكتور: خش اتعلم، اتفضل اهو اسماؤهم، عن اذنك.. الدكتور مشي و جاسر قعد جمب ديما و قعد يملس على شعرها و يقرأ قرآن بصوت واطي لغاية ما نام جمبها... في الجنينة... خالد: بتعيطي ليه؟ دنيا(بعياط): طنط تسنيم كانت امي التانية... خالد: خلاص اعتبريني انا... دنيا(بعياط): اعتبرك امي التانية؟
خالد: ليه شايفة سوسن قدامك؟ دنيا ابتسم بخفة على كلامه و بعدها كملت عياط.. خالد: ما هو انا لو كاتب الكتاب كان زماني حضنتك و نمتي.. دنيا: ليه حضنك منوم؟ خالد: تحبي تجربي؟ دنيا: انت شايف انا بقول ايه و انت بتقول ايه؟انت شخص مش مقدر.. خالد: و الله مقدر وحاسس بيكي و بديما... دنيا: ليه؟ خالد: مفيش، اهدي و كل الامور هتتحل و كمان ده امر ربنا مش هعترض و كلنا هنموت...
دنيا(بعياط): انا خايفة لديما تعمل في نفسها حاجة.. خالد: متخافيش جاسر معاها... دنيا: لا انا خايفة.. خالد: يا بنتي اهدي... في اوضة فتحية و حسن.. فتحية: ربنا يصبرها يا رب، و يغفر لتسنيم.. حسن: اللهم امين، خير خير.. فتحية: البت صعبانة عليا اوي.. حسن: و عليا انا كمان خايف عليها اوي، البت مش مستحملة... فتحية: يا تري هتعمل ايه؟ حسن: معرفش.. عدي فترة و ديما بدأت تفتح عنيها و تغمضهم...
ديما(لنفسها): انتي بتحلمي يا ديما متصدقيش.. ديما(لنفسها): ايوه ده حلم.. ديما بصت جمبها لقت حاسر محاوطها بايده ايد محاوط بيها خصرها و الايد التانية فوق رأسها... ديما(لنفسها): لا مش حلم... ديما بدأت تعيط من غير صوت و هي مش قادرة تطلع صوتها اساسا، و جاسر حس انها صحيت فتح عينه لقاها بتعيط بصمت.. جاسر: حبيبتي ممكن تتكلمي؟متفضليش تعيطي و بس اتكلمي طلعي اللي في قلبك...
ديما بصتله و خبت وشها في صدره و هي بتعيط.. جاسر: طيب خلاص حصل خير اهدي.. جاسر قعد يطبطب على ضهرها و باس رأسها... جاسر: اللي حصل ده طبيعية الدنيا يا ديما، كلنا هنموت و كل نفس ذائقة الموت... جاسر: لازم نتقبل هو ده حال الدنيا يا ديما... ديما زادت من عياطها و هي مش قادرة تأخد نفسها... جاسر: طيب بصي حاولي تهدأي و اتكلمي طلعي كل اللي في قلبك يا حبيبتي.. ديما هزت رأسها بنفي بمعني انها مش قادرة تتكلم...
جاسر: طب هنزل اجيب اي دواء مهدئ.. جاسر لسة هيقوم لقي ديما مسكت فيه اكتر و هي بتبصله بضعف، جاسر رجع مكانه تاني و حضنها و قعد يقرأ قرآن تاني بصوته المريح و ديما نامت تاني في حضنه...
-في الصباح الباكر.. محسن رجع هو و اولفت و محمد و رحلوا تسنيم على المستشفي لغاية ما يطلعوا تصريح الدفن من مصر... حسن: معلش يا اخوي البقاء لله.. محسن(بحزن): عايز اشوف ديما... جملات: البت يا عيني اغمي عليها امبارح اول ما سمعت الخبر.. دنيا(بعياط): ماما.. دنيا جريت على اولفت و حضنتها و قعدوا هما الاتنين يعيطوا.. اولفت(بعياط): خلاص يا حبيبتي لازم تبقي قوية علشان خاطر ديما..
دنيا(بعياط): طنط تسنيم كانت غالية عليا اوي.. محسن: انا انا هطلع اوضتي... جملات: اجي معاك يا حاج؟ محسن شاور ليها بمعني لا و سابهم و طلع اوضته قعد يتفرج على البوم صوره هو و تسنيم و ديما و يعيط... خالد: المفروض هتدفنوها امتي؟ محمد: النهاردة بليل في مقابر عائلتها... حازم: طيب يا عمي.. محمد: انت مين؟ حازم: حازم يا عمي.. محمد: حمد لله بالسلامة.. دعاء: هو جاسر و ديما ليه مخرجوش من اوضتهم لغاية دلوقتي؟
فيروز: منعرفش انا صعبان عليا ديما اوي.. اسماء: ربنا يكون في عونها.. الكل: آمين... عند ديما و جاسر... ديما فاقت و بصت حواليها لقت جاسر صاحي و باصص ليها... جاسر: اعملك حاجة؟ ديما هزت رأسها بمعني لا و كانت هتقوم بس جاسر مسكها.. جاسر: ديما طمنيني عنك يعني انتي مش قادرة تتكلمي و لا مش عارفة تتكلمي، طمنيني يا حبيبتي.. ديما رفعت اكتافها بمعني انها مش عارفة حاجة...
جاسر: طيب يا حبيبتي قومي خدي دوش دلوقتي عقبال ما اجيب الاكل، يلا.. ديما قامت و دخلت الحمام قعدت تعيط كتير و خدت دوش و خرجت ملقتش جاسر.. تحت.. خالد: ها يا جاسر طمنا اخبار ديما؟ جاسر: معرفش هي مش بتتكلم و الدكتور قال انها ممكن متتكلمش يحصل شلل غيبوبة اي حاجة ممكن تحصل ليها... الكل اتصدم من كلام جاسر.. دنيا: طب و هنعمل ايه؟ جاسر: نبعدها عن ايه حاجة ممكن تضايقها او تزعجها..
ديما لبست فستان باللون الاسود قصير و فوقه جاكت باللون الاسود قصير لغاية الركبة و قفلته بحيث انه يبان انها لابسة الجاكت بس و لبست صندل باللون الاسود بكعب بسيط و سيبت شعرها على ضهرها ديما نزلت لقت الكل جاهز و لابس اسود، ديما دورت بعنيها على محسن بس ملقتهوش... اولفت(بعياط): ديما.. اولفت راحت ناحية ديما و حضنتها... اولفت(بعياط): ادعيلها هي في مكان احسن.. دنيا: ديما انتي كويسة؟ خالد: معلش يا جلب اخوكي..
محسن(بدموع): ديما... ديما جريت على محسن وقعدت تعيط في حضنه و جاسر نزل على المنظر ده.. محسن: معلش يا حبيبتي، ادعيلها.. محسن: معلش معلش هي سابتنا بس هي معانا في قلوبنا يا حبيبتي... محسن: خليكي قوية كلنا جمبك يا حبيبتي.. و الكل راح ركب العربيات و كان جاسر طول الطريق ماسك ايد ديما و ديما حاطة رأسها على ازاز العربية و بتعيط بصمت... و رحوا للمستشفي و نقلوا الجثة للعربية و وصلوا للمقابر...
جاسر: لو مش قادرة خليكي هنا.. ديما فتحت باب العربية و نزلت و الرجالة راحت تشيل التابوت، جاسر و حازم و خالد و حسن و محسن و محمد و ايمن و على كانوا ساندين التابوت، و وراهم الستات في اللي بيعيط و دنيا و دعاء و فيروز بيسندوا ديما علشان متوقعش... -و دفنوها و رجعوا البيت، الكل رجع الصعيد ماعدا جاسر و خالد و حازم و دنيا و جملات...
-و ديما مش بتأكل لكن جاسر بيغصبها على الاكل، و بيخلوا محسن يأكل علشان خاطر ديما، و كل شوية حسن بيتصل يطمن عليهم، و دنيا بتفضل تقعد مع ديما تقول مواقف مضحكة و ديما مبتبديش بأي رد فعل و مش بتتكلم، خالد يفضل يتكلم بس برضو زي ما هي، جملات بتواسي محسن.. -عدي اربعين يوم... جاسر(بقلق): فين ديما؟ خالد: هي مش كانت معاك؟ جاسر: كنا نايمين و صحيت ملقتهاش... دنيا: اومال راحت فين؟
محسن(بحزن): مش هقدر على فراق تسنيم و ديما يا جاسر... جملات: اهدوا هتلاقوها حبت تتمشي لوحدها... حازم: و العمل دلوقتي؟اتصلت بيها؟ جاسر: اه.. ناصرة: ديما عند حمام السباحة... محسن: الحمد لله انها موجودة.. جاسر: هروحلها انا.. خالد: طيب... جاسر راح لحمام السباحة لقي ديما بتعوم بانسجام و كتمت نفسها تحت الماية كذا مرة و طلعت رأسها.. جاسر كان هيمشي و يسبها لوحدها.. ديما: جاسر.. جاسر وقف بسرعة و هو مصدوم..
جاسر: نعم؟!انتي نادتيني صح؟ردي بس.. جاسر(بفرحة): اتكلمتي صح؟ ديما: اه الحمد لله... جاسر: و الله من الفرحة ممكن اجي انط معاكي.. ديما: طيب.. ديما مدت ليه ايديها جاسر كان لسة هيطلعها لقاها بتشده للماية.. جاسر: يا مجنونة انتي عبيطة يا بت.. ديما: عندك مانع؟ جاسر(بعصبية): ديما مينفعش كدة.. ديما قربت لعنده و حاوطت بايديها رقبته.. ديما: تمام يا جاسر بيه، تؤمر بحاجة تانية؟ جاسر: و ربي يا ديما لانفخك..
ديما لسة هتبعد عنه بسرعة لقته ماسكها جامد و عمال يزغزغ فيها و ديما بتضحك.. جاسر: ياااااه اخيرا شوفنا ضحكتك و سمعنا صوتك.. ديما(برفعة حاجب): كان يفرق معاك؟ جاسر: طبعا.. ديما: ليه يا تري؟ جاسر قرب ديما منه جامد و قرب من ودنها.. جاسر(بهمس): لاني و لاول مرة احس بان وجودك نعمة في حياتي و لاني لاول مرة احس ان ضحكتك بتفرق معايا و ان صوتك واحشني جدا و اني.. ديما(بتوهان): انك؟ جاسر(بهمس): اني بحبك..
جاسر باس رقبة ديما، و ديما كانت بتفكر في كلامه و تايهة... جاسر(بهمس): تقبلي تكملي حياتك معايا؟ خالد: ايه يا عم الحنين تحب نجيب اتنين لمون؟ حازم: لمون ايه انا بقول يطلعوا فوق احسن... جاسر(بحدة): امشي ياض منك ليه.. ديما(باحراج): انتوا فاهمين غلط علفكرة يعني هو بس اللي فاهمين يعني.. دنيا: يا اختي كميلة و انتي محرجة.. جملات: مضايقنهم ليه ياض منك ليه و انتي يا بت.. دنيا: انا عملت حاجة... جاسر: لا احنا...
جملات: حمد لله على سلامتك يا ديما... ديما: الله يسلمك يا طنط.. جاسر: طب يلا نطلع بدل ما نأخد برد.. ديما: طيب.. حازم: اول مرة اشوف حد بيعوم بهدومه... ديما: انا.. ديما و جاسر طلعوا بسرعة و كل واحد دخل حمام و استحموا و خرجوا... جاسر: مش ناوية تغيري؟ ديما: اه قريب ان شاء الله.. جاسر: تمام براحتك، يعني احم مردتيش عليا.. ديما: اه قريب ان شاء الله.. جاسر: ايوه اللي هو امتي؟ ديما: قريب و خلاص، ابعد..
جاسر: ديما اتعدلي و جاوبي عليا.. ديما: عن اذنك.. ديما لسة هتمشي جاسر مسك ايديها و رجعها تانية.. جاسر: لا انا عايز رد... ديما: بعد فرح دنيا و خالد و حازم و دعاء، يلا باي.. جاسر: انا لسة هستني انتي مجنونة.. ديما: طب ابعد عني بقي، هشوف بابا.. جاسر: طيب.. ديما سابته و مشيت و راحت لوالدها... محسن: حبيبتي جيتي؟ ديما(بابتسامة خفيفة): اه يا حبيبي.. محسن: تعالي تعالي.. ديما: عامل ايه؟ محسن(بدموع): وحشتني اوي يا ديما..
ديما خدت والدها في حضنه و قعدت تطبطب عليه.. ديما: اومال انا روحت فين يا بابتي.. محسن: لما قالولي انك اتكلمتي انبسطت اوي.. ديما: كنت عايزة اتكلم علشان اكلمك انت، و اخدت قرار عايزة اقوله لحضرتك... محسن: قولي يا حبيبتي.. ديما: مبدأيا كدة توعدني انك ترجع زي الاول و تروح للست الغلبانة طنط جملات.. محسن: قولي قرارك يا ديما.. ديما: لا توعدني انك تكلم طنط و تبدأ صفحة جديدة.. محسن: تمام يا ديما..
ديما: انا قررت قرارين تمام.. محسن: قولي يا بنتي.. ديما: ... محسن: ايه الجمال ده موافق طبعا يا بنتي.. ديما: شكرا يا بابتي بحبك.. ديما باست خد والدها و قامت خرجت.. محسن: ربنا يهديكي.. ديما خرجت و نزلت لتحت.. ديما: دنيا عايزاكي.. دنيا: عيوني.. ديما(بهمس): ايه رأيك... دنيا(بفرحة): الله و انا و انا... ديما: مستعدة؟ دنيا: اه... خالد: بتخططوا لايه؟ ديما: مفيش هنزور واحدة صاحبتنا.. خالد: هنوصلكوا... دنيا: لا لا لا...
حازم: يبقي انتوا مش رايحين بقي تزوروا واحدة صاحبتكوا.. ديما: لا رايحين متخافش و هنأخد السواق.. جاسر: رايحة فين انتي استأذنتي مني اساسا؟ ديما: لا كنت بخطط و بعدين هأجي اقولك.. و بعدين ديما بصت لدنيا بندم... ديما: و انت مين اساسا علشان اخد اذنك؟ايه ده يا ربي.. ديما سابته و دنيا وراها و مشيوا... دنيا: يلا نلبس... ديما: طيب.. دنيا و ديما لبسوا هدومهم و نزلوا.. جاسر: اسم صاحبتك و العنوان و كل حاجة، يلا..
خالد: يلا انجزوا باصين لبعض ليه؟ ديما قربت من جاسر و باسته على خده و مسكت دنيا و طلعوا جري علطول... حازم(بضحك): ثبتتك.. جاسر(بصدمة): هي ديما عملت كدة؟ خالد: هو احنا هنقف نستغرب كدة و نسيبهم... جاسر: انا واثق فيها... -بعد فترة... محسن: ها البنات جم؟ حازم: هو انت كمان عارف هما فين؟ جاسر(بعصبية): و الله لما ترجع بقالها خمس ساعات بره.. خالد: لا و دنيا حتى مش بترد على التليفون...
جملات: ما تهدوا شوية، شوية و جايين كلوا.. جاسر(بعصبية): ليه ملهاش راجل هي و لا متجوزة سوسن؟ حازم: ما تهدوا... الباب خبط، ناصرة فتحت الباب... ناصرة: بسم الله ما شاء الله.. دنيا(بضحك): عاملة ايه؟ ديما: يلا يلا ندخل.. ديما: مساااااااء النوووووور... جاسر(بعصبية): انتي يا هانم ايه اللي... جاسر سكت لما شاف ديما و اتفأجي.. خالد: ايه ده؟! دنيا: عجبكوا؟ جاسر قرب من ديما و ديما بصاله.. ديما: احم في ايه؟
جاسر(بفرحة): ايه الجمال ده؟بسم الله ما شاء الله ربنا يحفظك.. جاسر باس رأس ديما و حضنها... خالد: عن اقتناع يا تري؟ دنيا: اه... ديما و دنيا كانوا لابسين فستان طويل بكم باللون السماوي و اطراف الفستان باللون الابيض و طرحة باللون الابيض و صندل باللون الاسود بكعب و روچ هادئ باللون الوردي و كحل اسود... جملات: قمرات و الله، بسم الله ما شاء الله.. ديما(بهسم): سيبني اروح احضن بابا..
جاسر(بهمس): طب ما تعتبريني بابا.. ديما: ظريف.. ديما سابت جاسر و راحت حضنت باباها.. دنيا: من غيري.. محسن: تعالي يا روحي.. ديما: هطلع انا باي.. دنيا: و انا الحق اروح باي.. جملات: ربنا يهديكوا.. ديما طلعت جري على اوضتها و و قلعت الطرحة.. ديما: ايه ده الجو كان حر اوي.. ديما شغلت التكيف و هي قاعدة عمال تهوي على نفسها، جاسر دخل عليها.. جاسر: هتتعودي.. ديما: طيب.. جاسر: بس كنتي قمر.. ديما: طيب..
جاسر(بتردد): ديما مردتيش عليا.. ديما: موافقة.. جاسر: بسهولة كدة؟ ديما: بص انا حسبتها قولت ان الحب مش كل حاجة هنبقي زوجين عادي يعني.. جاسر: بس انا بحبك.. ديما: تصبح على خير يا جاسر.. ديما سابته و راحت الحمام و خرجت لبست ترنج بيتي قصير و نامت، و جاسر مكنش عارف يعمل ايه، راح نام جمبها و حضنها.. و بعدين في نص الليل... ديما كانت بتتقلب في السرير بتاعها و فجأة.. ديما(بصريخ): عاااااااااااااااااااااا...
رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والعشرون
جاسر(بخضة): في ايه؟ ديما(بخوف): حرامي.. شخص: اسكتي يا ست انتي... جاسر(بحدة): خبي جمسك و شعرك.. جاسر(بحدة): انجزي.. ديما نزلت تحت البطانية و خبت نفسها.. شخص: انا جاي هأخد كام حاجة و همشي احسنلكوا تسكتوا بقي.. جاسر: مش لو عشت الاول.. جاسر قام زق الراجل على الارض و نزل عليه ضرب.. ديما(بخوف): خلاص؟ جاسر رمي لديما الاسدال.. جاسر: البسيه و انزلي ورايا... ديما: هتسبني لوحدي؟ جاسر: انجزي..
ديما لبست الاسدال بسرعة، و جاسر خد الحرامي و نزل بيه و ديما وراه.. جاسر: انت يا زفت خدوه و وده على القسم.. حارس: حاضر يا بيه.. ديما: هو ايه؟انا مش هطلع فوق تاني انت بتحلم.. جاسر: ليه جنابك؟ ديما: كدة انا بخاف.. جاسر: طيب بلاش لعب عيال و اساسا كلنا هنمشي قريب و هنرجع الصعيد... ديما: ايه ايه صعيد ايه يا باشا دي اللي هروحها.. جاسر: هو مش انتي موافقة ترجعيلي؟ ديما: اه بس لسة مش دلوقتي..
جاسر(بسخرية): اومال امتي يا هانم؟ ديما: لما يجيلي مزاج.. جاسر: اه يا حرام.. جاسر شال ديما بسرعة و طلع بيها.. ديما: مجنون.. جاسر: شكرا.. ديما: انا خايفة اروح الاوضة ممكن يبقي في حرامي تاني.. جاسر: لا متخافيش... ديما: طيب.. جاسر طلع الاوضة و حط ديما على السرير و ديما لسة هتقلع الاسدال... جاسر: نامي بيه.. ديما: نعم؟! جاسر: ما هي مش ناقصة حد يجي يشوف شعرك و لا جمسك يعني.. ديما: يعني منامش براحتي؟ جاسر: براحتك..
ديما قلعت الاسدال و نامت بس لقت جاسر بيشدها لحضنه و مخبي رأسها في صدره و مغطيها بالبطانية.. ديما: كدة هفطس.. جاسر: نامي و متركزيش.. ديما: عيل رزل.. جاسر(بهمس): بس حضني حلو.. ديما(باحراج): خالص.. جاسر: عارف عارف.. جاسر: بس غريبة محدش صحي مع ان صوتك كان عامل زي الكلب... ديما(و هي بتضربه في كتفه): يا رزل انا صوتي صوت انوثي و ناعم كدة و كيوت و رقيق... جاسر: طيب صادق يا كداب.. ديما: هنزعل يا جاسر..
جاسر(بضحك): خلاص خلاص حبيبتي زعلانة معلش.. جاسر باس رأسها و شدد عليها و هي في حضنه و ناموا...
-في الصباح الباكر.. دنيا: يا اهل البيييييييت.. خالد: صوتك مزعج.. دنيا: ايه يا بابا انا كلمتك؟ خالد: بابا! دنيا: وسع فين عمو محسن؟فين ديما؟ حازم: مفيش فين حازم؟! دنيا: لا طبعا يا حبيبي.. خالد(بغيظ مكتوم): حازم تعالي معايا.. خالد مسك حازم من دراعه جامد و مشيوا من قدام دنيا.. حازم(بهمس): ايه يا عم بتغير؟ خالد: ما تحترم نفسك.. حازم: عملت حاجة؟! خالد: بطل كلام علشان مقتلكش.. دنيا: هما راحوا فين دول؟
دنيا: دادة ناصرة يا دادة.. ناصرة: نعم يا حبيبتي.. دنيا: ايه هي بنتك مش هتتجوز عايزين نفرح.. ناصرة: انا خليتهم يأجلوا الفرح.. دنيا: لا هي ديما اهو فاقت متشغليش بالك.. ناصرة: بس.. دنيا: لا لا احنا عايزين نفرح يلا بقي هنبقي نظبطها يا بطة انتي.. محسن: صباح الخير.. دنيا: صباح الفل و الياسمين بقولك ايه ما تتجوزني و الله و انا اسعدك... محسن(بضحك): يا بت بطلي شوية.. دنيا: اهو ضحكت يبقي موافق..
محسن: طيب يا لمضة شوفي انتي هتتجوزي خالد امتي، و يلا علشان هنحضر فرح بنت دادة ناصرة و هنروح الصعيد... دنيا: انا مش هروح، هو انا بيتي هناك؟ محسن: اه لانك هتتجوزي خالد و فرحك انتي و دعاء هيبقي في البلد... دنيا: اوف طيب.. خالد: شايفك معترضة جنابك.. دنيا: و ليه معترضش ايه مش من حقي و لا مش من حقي.. خالد: الصبر جميل يا دنيا.. دنيا: وريني يا بابا.. عند جاسر و ديما...
جاسر صحي ملقاش ديما جمبه قام اتعدل بسرعة لقاها بتخرج من الحمام.. جاسر: صباح الخير.. ديما: صباح النور.. جاسر: انتي راحة فين؟ ديما: نازلة.. جاسر(بعصبية): نعم يا اختي! ديما(بخضة): في ايه انا عملت ايه؟ جاسر: و بالنسبة للبنطلون اللي مبين رجلك و التي شيرت النص ده و كمان بشعرك اسمي الكلام ده ايه؟ ديما: يا ابني ما هو انا مش هطلع من البيت هلبس كدة و كمان كل اللي تحت عادي يعني بابا و خالد..
جاسر: و بالنسبة لحازم ايه؟هتلبسي طقية الاخفاء قدامه مثلا.. ديما: حازم يعتبر اخويا.. جاسر: البسي الاسدال و الا و قسما بالله يا ديما لازعلك... ديما: اوف طيب.. جاسر: و متنزليش الا لما اطلع من الحمام.. جاسر دخل الحمام و ديما قاعدة عمالة تشتمه و متعصبه... و بعد فترة جاسر خرج لقاها لابسة الاسدال مسك ايديها و نزلوا... جاسر: صباح الخير.. الكل: صباح النور.. ديما: اهلين يا جدعان، فين الاكل؟
محسن: يلا يا حبيبتي و دادة ناصرة هتجيب الفطار.. دنيا: ها الفرح هيبقي امتي؟ حازم: فرح مين؟ ديما: انا شايفة هو اخر الاسبوع ده، علشان دعاء يبقي فاضل شهر و تخلص امتحانات، و تتجوز هي و دنيا.. محسن: فكرة حلوة.. دنيا: الجزء الاول احلي بسسسسسسس... ديما: تافهة.. حازم: اخبار الحجاب ايه؟ ديما: بيسلم عليك و بيقولك تحب تجرب.. حازم: يا الله بموت من كتر الظرافة بموووووت... محسن: خلاص بقي..
خالد: خلاص هنكلم الحاج و هنرجع الصعيد بعد اسبوع... جاسر: اه... محسن: اومال فين جملات مختفية؟ ناصرة: في المطبخ.. محسن: ليه مش بتأكل معانا؟ ديما: احم احم... ديما قربت من ابوها و اتكلمت بصوت واطي.. ديما(بهمس): طبعا ما هي مش لاقية اهتمام من جوزها و زعلانة و حزينة، روح صالحها اخرجوا اتلحلح شوية.. محسن(بصدمة): اتلحلح! ديما: يعني سبت المفيد و مسكت في اتلحلح.. محسن: مين دي؟
جاسر: ادي واحدة لقيناها في الشارع و عطفنا عليها.. ديما: ظريف من كتر الظرافة بموت.. جاسر: طيب و لسة عايشة ليه؟ ديما(بعصبية): انت عايزني اموت طبعا ما انت عايز ترجع لحبيبة... ديما كانت هتكمل كلامها بس سكتت و سابتهم و مشيت... -ديما كانت هتقول: طبعا ما انت عايز ترجع لحبيبة القلب سارة... حازم: متزعلش يا جاسر هي مش قصدها.. جاسر(بابتسامة باهتة): عن اذنكوا.. جاسر قام و راح الجنينة قعد يتمشي فيها...
دنيا: هما مش كانوا اتصالحوا؟ خالد: معرفش دول بألف حال.. محسن: انا قايم اشوف جملات.. محسن قام و راح المطبخ.. محسن: جملات.. جملات(بحزن): نعم يا حاج.. محسن: بصي يا جملات انا عارف انك زعلانة او حاسة بحاجة و انا مش عارف اعوضلك الحاجة دي اسف، بس تسنيم كانت حبي الاول و سايبة اثر فيا، وجودك جمبك مقويني بلاش تزعلي مني انا اسف.. جملات: متقولش كدة يا حاج، انا تحت امرك في اي وقت يا حاج انت راجلي و سندي...
محسن قرب من جملات و حضنها و باس رأسها.. عند ديما... ديما(بعصبية): هو اللي استفزني و كمان انا انا هعرف منين يعني ان هو مبقاش يحبها.. ديما(بعصبية): ما هو الموضوع يضايق بس كدة.. ديما: بس انا ضايقته اوف.. ديما(بعصبية): ما يضايق براحته و لا يهمني... ديما(بعصبية): انا ليه مضايقة ها انا ليه مضايقة انا لازم اكون هادية عادي.. ديما خدت زفير و شهيق و حاولت تهدي نفسها..
ديما(بابتسامة مصطنعة): انا هادية اهو انا هادية.. ديما(بعصبية): بس برضو الموضوع يضايق... ديما غير هدومها ل بيجامة باللون الاسود و فيها نقط بيضة عبارة عن قطعة واحدة بنطلون و تي شريت بس قطعة واحدة و بحمالة رفيعة و رفعت شعرها لفوق و نزلت كذا خصلة و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عنيها و لبست سلسلة رقيقة شيك.
-ديما بعد ما غيرت هدومها شغلت موسيقي هادية و طلعت كتاب و عملت قهوة(في الاوضة في ماكينة قهوة) و قعدت على الكنبة و بدأت تقرأ بانسجام و تشرب من القهوة...
عند جاسر.. جاسر كان بيتمشي و لقي حد ماشي جمبه.. جاسر: حازم سيبني دلوقتي بعد اذنك.. حازم: طول ما انت بعيد عن ديما هتفضل تفكر في سارة، مش عيب تحب مرتين العيب انك متتعلمش من حب المرة الاولي... حازم: يعني الفرق بين تالين خطيبتي القديمة و دعاء اختك فرق السماء و الارض، تالين سهر خروجات فلوس مظاهر كله صناعي، اختك احترام و ادب و ذوق مظهرها طبيعي..
حازم: الفرق بين ديما و سارة كدة بس اينعم ديما كانت بتهسر و بتخرج و بتلبس براحتها بس اتغيرت و بتتغير و فوق ده كله قلبها نقي و طيب، و سارة كانت بتلبس محترمة و محتشمة بس قلبها اسود زي الفحم عمرها ما حبتك كانت شيفاك الكوبري اللي هتعدي من عليه، اما ديما شافتك الحضن الدافئ اللي هتحس معاه بالامان...
حازم: قارن بين دي و دي في كل حاجة هتلاقي ديما بتكسب و سارة بتخسر، انسي سارة هتحب ديما هي هتجبرك انك تحبها، مع اني شايف في عيونك حب ناحية ديما بس انت مش عارف تظهره.. حازم: ديما كانت بتتمني راجل حنين رومانسي جدع شهم، و كمان ده انت متعلم بره تقدر توفق بين ده و ده يعني مش لازم قدامنا.. جاسر: من امتي العقلية دي يا واد يا حازم؟ حازم: طول عمري.. جاسر: مكنتش اعرف، هبقي اخد بالي غور بقي..
حازم: ماشي ماشي خدت مصلحتك ماشي... عند دنيا... دنيا: بصي يا دادة الطقم ده حلو صح؟ ناصرة: حلو.. خالد: شفاف.. دنيا: انا خدت رأيك.. خالد: قولت شفاف شوفي غيره انتي محجبة.. دنيا: اوف طيب.. دنيا: طب بصي ده يا دادة.. خالد: ضيق.. دنيا: هو انت دادة ناصرة.. خالد: لا جوزك المستقبلي.. دنيا: اه ابقي احلم.. خالد: الصبر جميل.. دنيا: دادة ده حلو و مش هغيره محترم و طويل و واسع.. خالد: هو حلو..
خالد(بابتسامة مستفزة): بس مش هتلبسيه.. دنيا(بعصبية): انت مالك بقي الله؟انت رزل اوي.. خالد: ايوه عارف، بس برضو مش هتلبسيه.. دنيا: ليه لتكون حبيبي و غيران عليا.. خالد: لا، مش هتلبسيه تمام.. دنيا: ياض جايب الرزالة دي منين؟ خالد: هبقي اجبلك حبة، و برضو مش هتلبسي الفستان ده... دنيا: اومال هلبس ايه؟ خالد: هاتي انقيلك.. دنيا: ابدا.. دنيا سابته و روحت علطول... ناصرة: حضرتك معترض ليه؟ خالد: هيبقي حلو اوي عليها...
ناصرة: اه علشان كدة.. خالد: اومال فين الحاج؟ ناصرة: هو و الحاجة ناصرة خرجوا.. خالد: تمام.. خالد: امسك حرامي... جاسر: مش فاضيلك ورايا اختك اخلصها و اجي، اختك رقم واحد في التعب.. حازم(بهمس): ظبطته بالكلام.. خالد: اما نشوف.. حازم: و معاك في اي خدمة يعني.. خالد: لا يا اخويا مش محتاجك.. عند ديما... جاسر فتح الباب براحة و دخل لقي ديما مشغلة اغنية رومانسية و بترقص عليها slow كأن قدامها شخص و بترقص معاه..
جاسر قرب من ديما من غير ما تأخد بالها و مسك ايديها قربها منها و بدأ يرقص معاها و ديما ده كله مغمضة عنيها كانت فاكرة نفسها بتحلم و بدأوا هما الاتنين يرقصوا لغاية ما ديما فتحت عنيها و لقت جاسر قدامها اتصدمت و كانت هتوقف رقص بس جاسر كمل رقص معاها و بدأوا يرقصوا و بيبصوا في عيون بعض.. جاسر(بهمس): مكنتش اعرف انك رومانسية كدة.. ديما(بهمس): و انت طلعت بتعرف ترقص slow حلو... جاسر: لا علفكرة اعجبك..
ديما: انا آسفة لاني.. جاسر: هششش، انسي اي حاجة استمتعي باللحظة بلاش نكد.. ديما: طيب.. و بعدين ديما لقت جاسر بيشلها.. ديما: بتعمل ايه؟ جاسر: هتعرفي.. جاسر قرب من السرير و حط ديما عليه و قعد جمبه.. جاسر(بهمس): نسيتي الحاجة فتحية قالت ايه؟ ديما(بصدمة): بس.. جاسر قرب منها و(لخيالكوا)و...
-في الصباح الباكر... جملات(بابتسامة): صباح الخير يا ولاد.. حازم: هي الشمس نورت و لا ايه يا جدعان؟ خالد: احترم نفسك دي امي.. دنيا: و احنا بنهزر معاها انت بتحشر نفسك ليه.. خالد: يا بت اخرسي.. دنيا: رزل.. جملات: خلاص ايه ده؟ دنيا: و اخيرا في فرح اخيرا هنفرح.. محسن: عاملين ايه يا ولاد؟ الكل: الحمد لله.. محسن: تمام، فين ديما و جاسر؟ حازم: اقولك بس متقولش لحد.. محسن: قول.. حازم: في اوضتهم..
محسن: لا يا شيخ، امشي يا ابن ال، من هنا... حازم: ماشي ماشي خليك فاكرها.. محسن: فاكرها.. خالد: محدش طايقك امشي.. دنيا: لا انا بعشقه ملكش فيه.. خالد: يا حاج انا محترم وجودك.. محسن: دنيا خالد حازم خلاص... دنيا: بابا و ماما مسافرين.. محسن: عارف و قالوا ليا اسافر معاهم قولت ليهم لا مش دلوقتي لما اطمن على ديما هي و جاسر هأخد جملات معاايا و نسافر.. الكل: تمام... ناصرة: احم العريس خلي الفرح بكرة..
دنيا: و لا يهمك كل حاجة جاهزة اسااسا.. جملات: يعني هنسافر بعد بكرة.. خالد: تمام، كلنا جاهزين في اي وقت.. عند ديما و جاسر... ديما بدأت تفوق و حست انها نايمة على جسم صلب و بعدين افتكرت اللي حصل امبارح و خبت وشها و بعدها رفعت وشها لقت جاسر نايم بهدوء.. ديما: انت يا استاذ جاسر انت عملت فيا ايه الله يخرب بيتك... ديما: مكنتش اعتقد ابدا اني هحبك الصراحة يعني، بس ده نصيب يعني بص انا بحبك و بس...
ديما: معرفش اللي حصل صح و لا غلط بس متأكدة اني مش وحشة علشان متحبنيش.. ديما(بدموع): انا مش وحشة صح.. و بعدين ديما لقت اللي بيقلبها على ضهرها و بيفتح عيونه.. ديما(بصدمة): انت كنت صاحي؟ جاسر: اه، بس عايز اقولك انك مش وحشة انا اللي غبي لاني مصدقتكيش في البداية و مش عايز اشوف و لا دمعة في عنيكي فاهمة سواء بسببي او اي حاجة تانية.. جاسر(بغمزة): و كمان اللي حصل كدة كدة كان هيحصل يا مزتي..
ديما: طب وسع بقي يا رزل.. ديما زقت جاسر و قامت جري على الحمام و خدت دوش و خرجت و جاسر دخل وراها خد دوش.. ديما لبست جيية طويلة باللون الاحمر و فوقها تي شيرت بكم باللون الاسود و طرحة باللون الاحمر و صندل باللون الاسود و عقد حوالين رقبها و كحل حدد عنيها بس.. جاسر لبس بنطلون جينز و تي شيرت باللون الاسود و كوتشي ابيض و لبس بتاعته و حط البرفويم بتاعه جاسر: جاهزة؟ ديما: ايوه..
جاسر مسك ايد ديما و بدأوا ينزلوا السلالم.. ديما: براحة بتجري ليه؟ جاسر: مفيش.. محسن: يااااااه اخيرا جيتوا افتكرنا انكوا هاجرتوا... جاسر: احنا نعمل كدة برضو.. حازم: ايه الاخبار؟ جاسر: بخير الحمد لله.. ديما: انا جعانة وسعولي.. ديما راحت قعدت جمب دنيا و بدأت تأكل.. دنيا: فرح بنت دادة ناصرة بكرة.. ديما: تمام مش مشكلة.. جملات: ها يا حبايبي عرفتوا تناموا.. ديما: الحمد لله يا طنط.. خالد: كدة هنمشي بعد بكرة يا جاسر..
جاسر: تمام مفيش مشكلة... خالد: و دنيا جاية معانا.. دنيا: لا هقعد هنا هستني بابا و ماما.. ديما: مينفعش يا دنيا... دنيا: لا عايزة اقعد هنا.. ديما: لا... حسن(بهمس): كله تمام؟ جاسر(بهمس): الحمد لله يا عمي.. حسن: الحمد لله.. ديما: ايه رأيكوا نخرج نسهر بره و نعمل شوبينج؟ دنيا: فكرة حلوة.. حازم: اشطا انا موافق.. خالد: تمام بس يكون مكان محترم.. ديما: ها يا بابا ها يا جاسر... جاسر: معنديش مانع..
محسن: تمام طالما الكل موافق.. ديما: طب يلا يلا الكل لابس اهو.. جاسر: مستعجلين على ايه؟ ديما: يلا بس... محسن: اسمع الكلام.. و الكل قام و ركبوا العربيات... ديما و جاسر في عربية، و الباقي في عربية.. ديما: طب ما كنت تجيب حازم او دنيا معانا.. جاسر: لا يلا، اساسا في الصباحية العروسة مبتخرجش من اوضتها بس يلا.. ديما(باحراج): سوق و انت ساكت.. جاسر: ماشي يا جميل.. و بعد فترة وصلوا لمول...
دنيا: بصوا كل ثنائي هيروح يشتري الهدوم بتاعت بكرة، و نبقي نتقابل... جملات: طيب.. ديما: بابا و طنط، خالد و دنيا، انا و جاسر... حازم: طب و انا.. دنيا: مع نفسك.. حازم: يا عيال يا واطية... جاسر: طب ما كلنا مع بعض.. محسن: طيب يلا... و ديما و دنيا و جملات كانوا بيأخدوا ارآء بعض و الرجالة واقفة و باصة عليهم... شخص: ايه ده مش معقول ديما القاضي و دنيا الانتيم.. دنيا(باستغراب): افندم؟ ديما: مين حضرتك؟
شخص: انا عادل صاحبكوا، بس انتوا اتغيرتوا اوي و بقيتوا قمرات و عسلات.. ديما(بهمس و خوف): التور الثور جاي.. دنيا(بهمس و توتر): التور الثور التاني جاي وراه... ديما: طب امشي قبل ما تموت بقي.. عادل: ابدا لازم احضنكوا.. -عادل لسة بيقرب على ديما و يحضنها لقي اللي لف دراعه ورا ضهره... عادل(بوجع): ايه ده انت مين ابعد.. جاسر(بغضب): انا جوز الهانم يا ظريف..
جاسر ضربه برأسه مرة و اتنين و تلاتة و ضربه برجله و وداه لخالد... خالد: و انا بقي خطيب الهانم... -خالد كمل على بقية الراجل(كان لسة شاب يا عيني؟).. ديما(بتوتر): طبعا لو قولتلك اني مش فاكراه اصلا مش هتصدقني صح... دنيا(بتوتر): احنا كنا في حالنا هو اللي جه.. حازم و محسن قاعدين عمالين يضحكوا من بعيد.. جملات: جاسر خالد البنات مش ذنبهم... موظف: هو كدة ده مات.. ديما: و الله يا اخويا ما اعرف..
حازم و محسن و جملات ضحكوا عليها... جاسر: لينا بيت يلمنا يا ديما، انجزي شوفي هتلبسي ايه.. خالد: اصبري بس و لما اتجوزك هطلع القديم و الجديد الصبر جميل يا دنيا... جاسر(بحدة): يلا اختاروا.. ديما: مش عايزة المحل ده.. دنيا: و لا انا ده محل نحس.. محسن(بضحك): طب يلا نروح لمحل تاني.. حازم(بضحك): منظركوا مسخرة.. ديما و دنيا بصوا ليه بغضب و توعد.. حازم: انا في حمايتكوا يا رجالة.. دنيا: ده كويس...
دخلوا المحل اللي دنيا شاورت عليه، و بدأوا يدوروا في اللبس... بنت1(بهمس): هو ده مز الجامعة فاكرينه، جه سنة و بعدين سافر امريكا.. بنت2(بهمس): شكله جاي لوحده مع صاحبه خالد الواد ده اللي كمل دراسة في الجامعة... بنت3: طب و مين دول؟ بنت2: ممكن اخواتهم قرايبهم... بنت1: طب يلا بينا.. التلت بنات جريوا على جاسر و خالد... بنت1: انا مين؟ بنت2: اكيد مش عارفينا احنا زمايلكوا في الجامعة..
بنت3: وحشتونا اوي، و انت يا واد يا مز انت... و التلت بنات حضنوا جاسر و خالد، و حازم بيفطس من الضحك... ديما(بصدمة): ده حضنهم.. دنيا(بصدمة): ده ده مزعقش ليهم السافل.. ديما(بغضب): و ربي لاوريه.. ديما و دنيا راحوا ناحية البنات... ديما: ايه يا حبيبتي تحبي الفهولك في علبة هدايا و تأخديه معاكي.. دنيا: و لا علبة هدايا ليه خديه كدة بالسلامة.. جاسر: ديما اصبري بس.. ديما(بغضب): اسكت يا يا، بكرهك بس..
دنيا: ناس زبالة و حقيرة.. بنت2: انتي مالك بجاسر حبيبي؟ دنيا: ابسطي بقي حبيبها في ثواني.. -ديما رفعت ايديها علشان تضرب البنت بس البنت فلتت و ديما ضربت جاسر، و ديما اتوصت في القلم حلو اوي..
رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والعشرون
الكل اتصدم من اللي حصل و سكوت تام عم المكان كله، و جاسر بيبص بكل غضب لديما.. ديما(بخوف): قسما بربي كنت اقصد اضربها هي.. ديما(بخوف): طب انت هتضربني و لا هتعمل ايه؟طب طب ساكت ليه؟ ديما(بخوف): هتتحول و تأكلني على الغداء.. ديما(بهمس و خوف): طب طب انا هجري.. ديما(بصوت عالي): يا ماما.. ديما طلعت تجري و جاسر وراها.. خالد: يا ريت الناس تتعظ.. دنيا: لا هو احنا لسة عملنا حاجة، الصبر جميل يا..
دنيا(بسخرية): يا خالد بيه.. حازم: نشوف البت ليكون عمل فيها حاجة.. محسن: بنتي.. جملات: جاسر عاقل.. الكل خرج حتى البنات خرجوا معاهم... جاسر كان بيجري ورا ديما و مسكها من دراعها و قربها ليه و ديما غمضت عنيها... ديما(بدموع): و الله العظيم و الله العظيم انا كنت اقصد البنت و الله... ديما(بدموع): ارجوك متضربنيش، كل الرجالة الصعيدية بيضربوا مراتتهم، و لو انت عملتها ساعتها انا هكرهك...
جاسر خد ديما في حضنه و قعد يطبطب عليها و هي بتشهق كل شوية و هي بتعيط في حضنه.. حازم: ايه ده ايه ده؟ دنيا: دي استسلمت بسرعة.. خالد: شاطرة احسن من ناس كتير.. دنيا: قصدك مين ان شاء الله؟ جملات: بس بس بس ايه ده؟ محسن: بطلوا شوية.. بنت2: الله شايفين طويل و عريض و حاضنها بحنان ازاي؟ بنت3: يا ريتني كنت انا... بنت1: او انا ده شكل حضنه دافئ اوي.. دنيا: بيتك بيتك يا ماما منك ليها..
خالد: لو سمحت امشي انتي و هي من هنا.. البنات التلاتة مشيوا بغيظ و هما بيحقدوا على دنيا و ديما... حازم: يا عم الحنين، ما كفاية انت ما صدقت تحضن يا عم.. ديما رفعت رأسها و جاسر مسح ليها دموعها.. جاسر: قولتلك مش عايزك تعيطي و لا بسببي و لا اي حاجة تانية، فاهمة؟ ديما(بخفوت): حاضر.. جاسر: يلا كنا بنعمل ايه؟يلا علشان نلحق نروح يلا انجزوا..
جاسر مسك ايد ديما و مشي قدام الكل و دخل محل و هي معاه و الباقين وراهم.. دنيا: يا بختها ناس بتحب بعض و ناس هتتجوز صالونات... جملات(بهمس): يا بت خفي من كلامك.. حازم: يا رب نفسي اتجوز قبل ما اموت.. محسن: انت كدة بتدعي على نفسك مش ليك... الكل قعد يضحك و راحوا ورا جاسر و ديما.. جاسر: ايه رأيك في ده؟ ديما: لا لا اسود و انا زهقت من الاسود... جاسر: طيب يا ستي، بصي طب ده.. ديما(باحراج): لونه فلاحي يا جاسر...
جاسر: عادي اتكلمي راحتك بلاش تتحرجي تمام، ده رأيك و انا مش هقيد رأيك و حريتك فاهمة.. ديما: تمام.. جاسر: طيب الازرق ده حلو... ديما: امممم، هخش اقيس.. جاسر: طيب.. ديما خدت الفستان و دخلت اوضة التغيير تبدل هدومها... جملات: اومال فين ديما؟ جاسر: بتقيس فستان.. دنيا: طيب و انا هنقي ليا فستان.. دنيا قعدت تدور في الفساتين معجبهاش حاجة.. موظفة: ايه رأيك في ده يا انسة.. دنيا(بانبهار): الله ده جميل اوي، هخش اقيس..
دنيا دخلت هي كمان تجرب الفستان، و ديما خرجت و هي ماسكة بالفستان.. ديما: ها؟ حازم: حلو.. جملات: جميل و محترم.. محسن: شيك يا بنتي.. خالد: جميل بس في الاجمل.. ديما: شايفة جنابك ساكت يعني.. جاسر: خير؟ ديما(لنفسها): المفروض تأخد جائزة في الاستفزاز، مستفز درجة اولي.. ديما(بعصبية): مفيش حاجة.. ديما دخلت الاوضة و غيرت هدومها و خرجت.. ديما(بغضب مكتوم): اتفضلي هشتري ده.. موظفة: تمام يا فندم.. دنيا(بفرحة): ايه رأيكوا؟
ديما: الله ايه الجمال ده، حلو اوي يا روحي.. دنيا: بجد؟ جملات: عسل فيه اوي يا روحي.. محسن: جميل يا حبيبتي.. حازم: يالهوووووي عندي اختين اجمل من بعض.. دنيا: ايه رأيك يا جاسر ها يا جاسر.. جاسر: حلو.. دنيا: شكرا ليك.. دنيا(لنفسها): مبيحسش البعيد... دنيا: هخش اغير هدومي.. دنيا دخلت و خرجت و اشتروا الفستانين.. حازم: فاضل البدل يلا.. الكل راح على محل البدل و بدأوا يتفرجوا.. حازم: ايه رأيكوا في دي؟
ديما: حلوة يا حازم.. حازم: قلبي انتي.. دنيا: عريس يا اخواتي.. حازم: يسمع من بوقك ربنا.. جملات: دي حلوة يا حاج.. محسن: تسلمي.. دنيا و حازم و ديما: يا حنين.. خالد: ما تحترموا نفسكوا.. دنيا: في ايه هو حد عبرك؟ محسن: هخش اقيس دي.. جملات: تمام... ديما كانت بتبص حواليها بس مش لاقية جاسر.. ديما(لنفسها): انا مالي انا ما يولع، ده حتى مقالش كلمة حلوة في الفستان... و بعدين ديما لقت اللي بيبوسها على كتفها بسرعه..
ديما(بعصبية): انت حيوان يا زبالة يا حقير.. ديما بصت وراها لقت جاسر سكتت علطول.. ديما: اسفة افتكرتك شخص غريب.. ديما(بعصبية): و كمان شخص غريب طب ما انت يعتبر شخص غريب اساسا.. جاسر(بهمس): شكلك عايزة اثبات اكتر من امبارح.. ديما سابته و قامت بسرعة و راحت وقفت جمب دنيا و هي بتخبئ وشها... دنيا: مال وشك بيطلع نار كدة ليه؟ حازم: ايه يا بنتي خدودك بطلع نار حرارتك عالية و خدودك محمرة، حصل ايه؟ ديما: ملكوش دعوة...
خالد حط ايده على كتف ديما.. خالد: مالك؟ ديما: مفيش انا بخير بخير.. جاسر جه و شال ايد خالد و حط هو ايده على كتفها. جاسر: معلش يا عم هتفهم شعوري لما تتجوز.. خالد: لا متخافش فاهمه، و هي معندها اخوات اساسا.. دنيا: مين قال اومال حازم ده ايه؟ حازم: ربنا يخليكي... دنيا: اينعم هو مجنون و اهبل بس اخويا.. حازم: ربنا يأخدك... ديما(بضحك): مالك قفوش يا بطة؟ حازم: يا بت هزعلك.. جاسر: تقدر؟ محسن: اختارتوا البدل..
جاسر(بهمس): مش هتختاري ليا بدلة.. ديما: اختار لنفسك.. جاسر: ماشي يا ديما خليكي فكراها.. محسن: طب يلا هموت من الجوع... دنيا: يلا نروح المطعم عقبال ما ديما و جاسر يخلصوا اختيار البدلة.. خالد: تمام يلا.. و الكل مشي واتبقي جاسر و ديما.. جاسر: اختاري ليا و من غير اي نقاش.. ديما: ابدا، ذوقي وحش روح اتجوز غيري تيجي تنقيلك بدلة.. جاسر: ما هو انا هتجوز فعلا لو فضلتي كدة.. ديما: روح يلا.
و كان في بنات واقفين في المحل.. جاسر(بهمس): ايه رأيك في البت اللي لابسة جيبة قصيرة دي، و لا اللي لابسة فستان كب دي، و لا اقولك البت ام شعر ذهبي دي حلوين اوي محتار الصراحة... ديما مشيت بكل غضب و جذمتها عاملة صوت عالي الكل التفت ليها و نقت بدلة و رمتها في وش جاسر.. ديما: نبقي نشوف موضوع الجواز ده وقت تاني.. جاسر: ماشي. جاسر كان هيمشي بس رجع ليها تاني.. جاسر: بس و النبي يا ديما متنسيش اصلي مستعجل اوي...
جاسر ساب ديما و دخل يقيس البدلة و هو بيضحك.. ديما(بغضب): يتجوز عليا انا، انا ديما القاضي يتجوز عليا، الحيوان الحقير.. ديما(بغضب): و ربي لاوريك يا جاسر هخليك تتمني لحظة واحدة بس مني... جاسر: ايه رأيك؟ ديما: مش بطال.. جاسر: هروح اسأل البنات اللي هناك و بالمرة اخذ ارقامهم.. جاسر لسة هيمشي لقي ديما مسكته جامد.. ديما: حلوة انجز خش غير عايزة اكل.. جاسر: يعني مروحش اسأل البنات..
ديما(بغيظ مكتوم): بص هبقي ادورلك على واحدة من البلد.. جاسر: بس بنات مصر حلوين اوي و قمرات.. ديما(بغيظ مكتوم): عندي واحدة صاحبتي هبقي اورهالك بس انجز يلا عايزة امشي من هنا يا جاسر... جاسر: طيب.. جاسر دخل غير هدومه و اشتري البدلة و مسك ايد ديما و خرجوا من المحل، و راحوا للمطعم و لقوا العائلة.. دنيا: اتأخرتوا.. ديما: معلش.. محسن: مالك يا حبيبتي شكلك مضايقة؟ ديما: مفيش.. خالد(بهمس): عملتلها ايه؟
جاسر(بهمس و هو بيكتم ضحكه): مفيش.. حازم(بهمس): واضح... جملات: خلاص، تأكلي ايه يا حبيبتي؟ ديما: شطة عايزة شطة احدفها في عين شخص و ابقي مستمتعة و هو بيطنط قدامي زي القرود.. ديما: عايزة اشوف القرد بيطنطط ازاي.. جاسر(بضحك): طب ما تقفي قدام المراية و اطنطي هتشوفي القرد بيطنط ازاي... الكل ضحك على كلامه.. ديما(بعصبية): ما تسكتوا شوية.. دنيا: عنده حق.. ديما: تمام..
ديما سابت ليهم الترابيزة و راحت لترابيزة فاضية وراهم و نادت على الجرسون.. ديما: لو سمحت عايزة بيتزا.. الجرسون: تحبي اي حاجة جمبها؟ ديما: لا شكرا.. محسن: شوفتوا اديكوا زعلتوها.. جملات: قوم صالحها يا جاسر.. جاسر: خليها كدة بام تكشيرتها دي ممكن اتجوز عليها و الله.. دنيا: حرام عليك.. خالد: مالك بتقوليها بمياصه ليه؟ دنيا: عمو شايف واقف على الكلمة ده ايه ده.. حازم: صعبت عليا انا قايم ليها..
جاسر: خليك يا اخويا انا قايم.. جاسر قام و راح قعد جمبها... ديما: المكان مش ضيق و اعتقد في ترابيزات كتير اتفضل قوم.. جاسر: بصي عارف انك زعلانة مني، بس مش كل حاجة تعيطي.. ديما: انا معيطتش.. جاسر: عارف عارف، خلاص بقي كنا بنهزر.. ديما: جاسر انا شايفة ان انا و انت مينفعش نكون مع بعض لان الحب مش كل حاجة فاهمني.. جاسر مسك نفسه بالعافية علشان مينفعلش عليها..
جاسر(بغضب مكتوم): قولي تاني اللي انتي قولتيه علشان اقتلك يا ديما، مش مع اول مشكلة تهربي اتعلمي الصبر و طولة البال.. ديما: جاسر نكلم بجد بليز ممكن.. جاسر: انا عارف ايه اللي انتي عايزة تقوليه، انتي شايفة اني كنت بحب سارة فأكيد مش هحبك انتي.. جاسر: مش شرط يا ديما مش شرط خالص..
جاسر: عارف انك حاسة باني مش هعرف انساها، بس برضو مش كدة، انا معجب بيكي انا عايزك انتي و كمان انتي دلوقتي بقيتي مراتي قدام الناس و بينا يا ديما و مش هسيبك فاهمة.. ديما(بدموع): انا بحبك اوي.. ديما حضنت جاسر جامد.. جاسر: لاحظي اننا بين الناس يا بت.. ديما: ايه يعني حبيبي و جوزي... جاسر(بضحك): طيب يا لمضة.. و قضوا اليوم و اتغدوا و رجعوا البيت و جه تاني يوم...
-في الصباح الباكر... جاسر: جهزتي شنط هدومك؟ ديما: اه.. جاسر: طيب، بعد الفرح هنمشي علطول. ديما: حرام يا جاسر هنمشي بليل... جاسر: كدة عايزين نوصل بدري لان في مشاكل في البلد... ديما: ماشي براحتكوا.. جاسر: حبيبتي يعني ايه اللي ممكن يحصل يعني؟ ديما: معرفش.. جاسر: متخافيش انا معاكي خلاص.. ديما: طيب.. جاسر: طب يلا ننزل نفطر علشان على بعد العصر نقوم نلبس.. ديما: طيب... جاسر و ديما نزلوا ملقوش حد..
ديما: دنيا دنيا.. جاسر: هتلاقيها راحت تجهز هدومها في ال؟يلا.. ديما: و الباقي راحوا فين؟ جاسر: هتلاقي مرات عمي مع عمي، و خالد قاعد في اوضته و حازم نايم... جاسر: تعالي نعمل لينا احنا فطار.. ديما: تمام.. جاسر و ديما دخلوا المطبخ و مش عارفين يعملوا ايه.. جاسر: هنعمل ايه يا تري؟ ديما: بيض و جبن.. جاسر: تمام اعملي البيض و انا هعمل نسكافيه.. ديما: طيب.. جاسر: هخرج اشوف لو حد بره في الجنينة و راجعلك.. ديما: طيب..
جاسر خرج و رجع سمع صوت صريخ و حاجة ضربت في المطبخ.. جاسر(بخضة): ايه اللي حصل؟حصلك حاجة؟احكي؟ ديما(بدموع): هو مش البيض بيتعمل في الميكرويف.. جاسر(بصدمة): نعم يا اختي! ديما(بدموع): انا حطيت البيض في الميكرويف بس فجأة الميكرويف ضرب، انا غلطانة.. حازم(بقلق): في ايه؟ جاسر(بذهول): في انكوا خدعتوني في البت دي، دي بتعمل البيض في الميكرويف.. حازم(بضحك): لا دي لو عملت شاي يبقي كويس يا ابني...
ديما: اعمل ايه الميكرويف هو اللي مش شغال.. جاسر: لا يا حبيبتي مخك انتي اللي مش شغال... حازم: كنت نايم حرام عليكوا.. ديما: غور غور... جاسر: هو على اخر الزمن انا اللي هعمل الاكل.. ديما: و فيها ايه ما كل الرجالة بتعمل كدة.. جاسر: واخدة مقلب كبير انتي في الرجالة... ديما: تيب.. جاسر: تيب يعني مش طيب... ديما: هو انت مش طايقلي كلمة ليه؟ جاسر: لا ابدا مفيش..
جاسر بدأ يطلع الجبن و هو و ديما بيعملوا سندوتشات و بيأكلوا.. ديما: تسلم ايدك.. جاسر(بغمزة): على ايه يا قمر.. ديما: ياض بطل شوية.. جاسر: يا بت بطلي تقولي الالفاظ دي.. ديما: هي ياض لفظ يضايق لا سمح الله.. جاسر: الصبر.. دنيا: مسااااااااااااااء الفل... جاسر: مساء النور.. دنيا: هتلبسي ايه يا ديما انا مشفتش فستانك.. ديما: متفكرنيش.. جاسر: طيب انا هروح اشوف خالد، و انتي رجعي كل حاجة مكانها.. ديما: تمام..
دنيا: ايه اللي بهدل المطبخ كدة.. ديما(و هي بترمش كذا مرة): انا بلا فخر.. دنيا: غوري يا بت، يلا نظبط المهزلة دي.. ديما و دنيا روقوا المطبخ و ظبطوه.. دنيا: فاضل ساعتين على ما نقوم نلبس هطلع اريح في اوضتي.. ديما: تمام يا روحي.. دنيا: باي، شنطة هدومي تحت انا هأخد الفستان... ديما: طيب.. دنيا طلعت اوضتها تنام، و ديما راحت تقعد تتفرج على التلفزيون في الصالة... عند خالد..
جاسر دخل و لقي خالد في الحمام قعد استناه بره.. خالد: ايه اللي جابك؟ جاسر: ارخم عليك.. خالد: اه ديما نقلت العدوي يعني.. جاسر: يا عم بقالنا كتير متكلمناش مع بعض.. خالد: اه تمام.. جاسر: انت هتتجوز دنيا صالونات و لا؟ خالد: صالونات.. جاسر: الصراحة مش مصدق... خالد: دي مشكلتك.. جاسر: هنشوف هنشوف.. خالد: تمام.. خالد: اخبارك انت و ديما؟ جاسر: فل، اختك دي عايزة تضرب بالنار و نخلص منها.. خالد(بضحك): بس طيبة..
ديما نطت في الماية و جاسر نزل وراها... جاسر: من امتي و انتي بتعومي؟ ديما: سبع سنين.. جاسر: بسم الله ما شاء الله.. ديما: شكرا، و انت تعلمت تعوم من امتي؟ جاسر(بضحك): لا انا مولود في الترعة.. ديما: مسخرة... جاسر: تعالي نلعب لعبة و احنا في الماية كدة.. ديما: طيب.. جاسر: هنسأل اسئلة لبعض.. ديما: حلو بحب جو الاسئلة.. جاسر: حبيتي قبل كدة؟ ديما: لا.. جاسر: دورك.. ديما: ايه اكتر حاجة بتعجبك فيا؟
جاسر: حاجات كتير الصراحة... ديما: تصدق اني غلطانة اني عبرتك.. جاسر: انا بجاوب بكل صراحة.. ديما: رخممممممممممم.. جاسر: طيب.. جاسو: كفاية كدة هنبرد يلا علشان تطلعي تلبسي.. ديما: طيب.. جاسر: مش عايز مكياج و لا اي حاجة في وشك.. ديما: باي يا جاسر... ديما سابته و طلعت على اوضتها اتفاجأت... ديما: ايه ده؟ ديما قربت من السرير لقت فستان تاني غير اللي هي اختارته و كان جميل اوي..
ديما فرحت جدا و انبسطت، ديما دخلت الحمام خدت دوش و خرجت بدأت تلبس هدومها.. ديما لبست فستان طويل بكم باللون البنفسجي كان مجسم من فوق و نازل بوسع دائري من بعد الخصر و كان فيه فصوص باللون البيضة، و لبست طرحة اوفويت و لبست صندل ابيض بكعب بسيط و حطت روچ نفس درجة الفستان و كحل حدد عنيها و لبست انسيال فضي في ايديها و دبلة جاسر..
عند دنيا.. دنيا قامت من نومها و خدت دوش و خرجت طلعت فستانها و لبسته.. دنيا لبست فستان باللون الاحمر طويل من ورا بديل و طويل من قدام لغاية الرجل كان الفستان فيه رسومات باللون الاسود و طرحة باللون الاوفويت و لبست صندل اسود بكعب و حطت روچ احمر و لبست سلسة في رقبتها و خاتم... الكل بقي جاهز و لبس هدومه... ديما لسة هتخرج من باب اوضتها لقت جاسر بيدخل الاوضة... ديما: انت لبست؟!
جاسر: اه، مش شايفة و لا ايه؟ ديما: طيب، احم شكرا على الفستان.. جاسر: على ايه يا حبيبتي بس، مفيش شكر بينا تمام.. ديما: اوك.. جاسر: اسمها تمام او حاضر... ديما: اوك... جاسر: هو مش انا قولت مفيش مكياچ.. ديما: هو انا حاطة مكياچ.. جاسر: و الله يعني شفايفك لونها بنفسجي.. ديما: اعتبرها كدة.. جاسر: و النبي.. ديما: جسورة حبيبي عديها.. جاسر: ماشي يا ديما..
جاسر كان لابس بدلة باللون الاسود و قميص باللون الاسود ولبس جذمة سوداء و لبس ساعته و حط البرفيوم بتاعه و سرح شعره.. جاسر: اتفضلي برنسيس.. ديما: يا ابني مش هستحمل كمية اللطافة بتاعتك دي... جاسر(بضحك): طب يلا.. جاسر مسك ايد ديما و نزل لقوا محسن و جملات و حازم و خالد تحت... حازم: قمر يا اخواتي.. جاسر: احترم نفسك.. ديما: فين دنيا؟ دنيا: مين بينادي؟ دنيا نزلت على السلم بكل هدوء و هي ماسكة ديل الفستان بتاعها...
خالد(لنفسها): بسم الله ما شاء الله.. جملات: حلوة اوي... دنيا: شكرا يا طنط... ديما: و انا مش حلوة و لا ايه؟ جاسر(بهمس): انتي قمري و نوري فمتشكيش في جمالك ابدا، فاهمة؟ ديما: تمام.. محسن: ازاي بس انتي قمر.. خالد: طب يلا الشنط اتحطت في العربيات، يلا بينا.. حازم: تمام.. دنيا: مش عارفة مين صاحب فكرة نسافر بليل نفسي اعرف... جاسر و خالد: انا.. ديما: عرفتي؟يلا بقي.. و الكل خرج و بدأوا يركبوا العربيات...
جاسر و ديما و حازم في عربية، و خالد و دنيا و محسن و جملات في عربية... حازم: يا رب بس مكونش مضايقكوا... ديما: يا ابني في ايه؟ما تتهد شوية قولت الجملة دي مية مرة.. جاسر: الصراحة يا حازم اه انت مضايقنا مرتاح انت كدة.. ديما: ما تسكت شوية ما احنا كويسين اهو.. حازم: طيب، يا رب نوصل بخير و الحق اتجوز.. ديما: الصبر.. جاسر: هتخليني اقولك مش هجوزك اختي، ده انا هخاف عليها منك و الله... حازم: خلاص اهو سكت...
عند خالد.. دنيا: شغل التكيف.. خالد: بايظ... دنيا: طب شغل الراديو.. خالد: بايظ... دنيا: عمووووووووو خليه يلم نفسه.. محسن(بضحك): و انا مالي.. دنيا: رزل.. دنيا فتحت الشباك و قعدت تهدئ نفسها.. جملات: قربنا نوصل؟ خالد: اه.. بعد فترة وصلوا للقاعة و نزلوا... جاسر مسك ايد ديما و محسن ماسك في جملات و خالد ماشي جمب دنيا و حازم جمبهم... جاسر: الصوت عالي اوي.. ديما: ايه مش سمعاك كويس.. جاسر: بقولك الصوت عالي اوي..
ديما: ايوه الصراحة.. جاسر: مبحبش الدوشة.. ديما: ايه؟ جاسر(بصوت عالي): مبحبش الدوشة.. ديما: اه سمعتك سمعتك.. ناصرة: اهلا اهلا نورتوا، و الله الفرح نور... ديما: شكرا.. محسن: انتي تستاهلي كل خير يا ناصرة.. ناصرة: تسلم، تعالوا تعالوا... ناصرة ودتهم لترابيزة بعيدة نسبيا عن الدوشة.. ناصرة: ثانية و جاية.. ديما و دنيا كانوا بيبصوا على العروسة و مبسوطين.. جاسر(بهمس): لو عايزاني اعملك فرح تاني معنديش مانع..
ديما(بهمس): لا لا انا مبسوطة من فرح الصعيد.. جاسر: تمام.. و بعدين نزلوا جاتوه و بيبسي.. دنيا: احلي حاجة بحبها في الافراح الاكل.. ديما(بضحك): و مين سمعك؟ ديما و دنيا بدأوا يأكلوا و مبسوطين.. حازم: اتعلموا الرقي.. ديما: خلهولك.. محسن: طب يلا بنات علشان منتأخرش... دنيا: طيب، هنروح الحمام.. دنيا و ديما غسلوا اديهم و ظبطوا نفسهم و شكلهم.. دنيا خرجت هي و ديما و بدأوا يمشوا..
ديما: اه انا حاسة اني تعبانة عايزة انام... جاسر: نامي.. ديما نامت على كتف جاسر نوم عميق... حازم: الستات بيسبونا احنا نسوق و هما يناموا.. جاسر: طب اسكت علشان تعرف تنام.. حازم: انه العشق يا سادة.. جاسر و حازم قعدوا يتكلموا... عند محسن... محسن: الفرح كان حلو.. جملات: اه عقبال كل البنات... دنيا: ان شاء الله... خالد: هو في ايه؟ دنيا: ايه؟ خالد: في ناس بتشاور اننا نقف.. حازم: ايه ده؟ جاسر: معرفش هما عايزين ايه..
جاسر وقف العربية و خالد وقف العربية وراه.. شخص: كل حاجة معاك طلعها.. جاسر: افندم! دنيا(بصدمة): دول قطاع طرق...