رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والعشرون
دنيا: في مين يا عمو؟ شاكر: في تسنيم هانم.. ديما عند اللحظة دي انهارت قوتها و اعصابها سابت و جاسر قام و مسكها و حضنها و هي مأبدتش بأي رد فعل... دنيا(بدموع): انت بتهزر صح؟لا لا طنط تسنيم لا.. على: انت متأكد؟ جاسر(بقلق): ديما ديما ردي عليا متفضليش ساكتة كدة، متقلقنيش يا ديما.. ديما بصتله بدموعها اللي مالية وشها و مردتش عليه.. فتحية: يا عيني عليكي يا بنتي.. شاكر: كلهم راجعين مصر يا ديما فورا..
حازم: طيب يا عمي شاكر روح انت... شاكر: طب لو عوزتوا اي حاجة ابعتوا ليا.. جملات: البقاء لله.. جاسر: ديما طب زعقي اتكلمي اعملي اي حاجة... خالد: يا حبيبتي ردي علينا، بلاش الصمت ده.. ديما اغمي عليها فجأة على ايدين جاسر.. جاسر: حد يبعت لاي دكتور انجزوا.. جاسر شال ديما و طلع على اوضتها و نيمها على السرير... دنيا: انا طلبت الدكتور... حسن: كله على تحت سيبوهم يلا.. فتحية: لا حول و لا قوة الا بالله...
اسماء: هتعمل ايه المسكينة؟ جملات: ربنا يعينها هي و الحاج محسن يا رب.. دنيا(بعياط): طب طب ازاي طنط تسنيم حرام تروح كدة.. خالد: اهدي كل الامور هتتحل... دعاء: طب و ديما؟ حازم: كلنا هنبقي معاها.. فيروز: ان شاء الله.. ايمن: ربنا يصبرها و يصبر اخوي... ناصرة: الدكتور جه... حسن: دخليه.. الباب خبط.. جاسر: ادخل.. الدكتور: فين المريضة؟ جاسر: اهي.. الدكتور بدأ يفحص ديما تحت نظرات جاسر... الدكتور: هو ايه اللي حصل؟
جاسر: هو مش انا اللي المفروض اسألك.. الدكتور: انا شايف انخفاض ضغط الدم بشكل مفأجئ و ده بيحصل غالبا نتيجة صدمة اتعرضت ليها.. جاسر: تمام ايه بقي؟ الدكتور: في ادوية لازم تأخدها و لازم تكون في مكان هادئ علشان حالتها النفسية تتحسن و تنفذوا رغباتها و تبعدوها قدر الامكان عن اي حاجة تضايقها... جاسر: طيب يا دكتور... الدكتور: هي ممكن تفقد النطق علفكرة او يحصل شلل او يحصل اي حاجة، ممكن متتقبلش الصدمة..
جاسر: بعد الشر... الدكتور: دول شوية حقن لو فاقت و صرخت و زعقت كتير لازم تودوها الحقنة دي، بتعرف تدي؟ جاسر: لا.. الدكتور: خش اتعلم، اتفضل اهو اسماؤهم، عن اذنك.. الدكتور مشي و جاسر قعد جمب ديما و قعد يملس على شعرها و يقرأ قرآن بصوت واطي لغاية ما نام جمبها... في الجنينة... خالد: بتعيطي ليه؟ دنيا(بعياط): طنط تسنيم كانت امي التانية... خالد: خلاص اعتبريني انا... دنيا(بعياط): اعتبرك امي التانية؟
خالد: ليه شايفة سوسن قدامك؟ دنيا ابتسم بخفة على كلامه و بعدها كملت عياط.. خالد: ما هو انا لو كاتب الكتاب كان زماني حضنتك و نمتي.. دنيا: ليه حضنك منوم؟ خالد: تحبي تجربي؟ دنيا: انت شايف انا بقول ايه و انت بتقول ايه؟انت شخص مش مقدر.. خالد: و الله مقدر وحاسس بيكي و بديما... دنيا: ليه؟ خالد: مفيش، اهدي و كل الامور هتتحل و كمان ده امر ربنا مش هعترض و كلنا هنموت...
دنيا(بعياط): انا خايفة لديما تعمل في نفسها حاجة.. خالد: متخافيش جاسر معاها... دنيا: لا انا خايفة.. خالد: يا بنتي اهدي... في اوضة فتحية و حسن.. فتحية: ربنا يصبرها يا رب، و يغفر لتسنيم.. حسن: اللهم امين، خير خير.. فتحية: البت صعبانة عليا اوي.. حسن: و عليا انا كمان خايف عليها اوي، البت مش مستحملة... فتحية: يا تري هتعمل ايه؟ حسن: معرفش.. عدي فترة و ديما بدأت تفتح عنيها و تغمضهم...
ديما(لنفسها): انتي بتحلمي يا ديما متصدقيش.. ديما(لنفسها): ايوه ده حلم.. ديما بصت جمبها لقت حاسر محاوطها بايده ايد محاوط بيها خصرها و الايد التانية فوق رأسها... ديما(لنفسها): لا مش حلم... ديما بدأت تعيط من غير صوت و هي مش قادرة تطلع صوتها اساسا، و جاسر حس انها صحيت فتح عينه لقاها بتعيط بصمت.. جاسر: حبيبتي ممكن تتكلمي؟متفضليش تعيطي و بس اتكلمي طلعي اللي في قلبك...
ديما بصتله و خبت وشها في صدره و هي بتعيط.. جاسر: طيب خلاص حصل خير اهدي.. جاسر قعد يطبطب على ضهرها و باس رأسها... جاسر: اللي حصل ده طبيعية الدنيا يا ديما، كلنا هنموت و كل نفس ذائقة الموت... جاسر: لازم نتقبل هو ده حال الدنيا يا ديما... ديما زادت من عياطها و هي مش قادرة تأخد نفسها... جاسر: طيب بصي حاولي تهدأي و اتكلمي طلعي كل اللي في قلبك يا حبيبتي.. ديما هزت رأسها بنفي بمعني انها مش قادرة تتكلم...
جاسر: طب هنزل اجيب اي دواء مهدئ.. جاسر لسة هيقوم لقي ديما مسكت فيه اكتر و هي بتبصله بضعف، جاسر رجع مكانه تاني و حضنها و قعد يقرأ قرآن تاني بصوته المريح و ديما نامت تاني في حضنه...
-في الصباح الباكر.. محسن رجع هو و اولفت و محمد و رحلوا تسنيم على المستشفي لغاية ما يطلعوا تصريح الدفن من مصر... حسن: معلش يا اخوي البقاء لله.. محسن(بحزن): عايز اشوف ديما... جملات: البت يا عيني اغمي عليها امبارح اول ما سمعت الخبر.. دنيا(بعياط): ماما.. دنيا جريت على اولفت و حضنتها و قعدوا هما الاتنين يعيطوا.. اولفت(بعياط): خلاص يا حبيبتي لازم تبقي قوية علشان خاطر ديما..
دنيا(بعياط): طنط تسنيم كانت غالية عليا اوي.. محسن: انا انا هطلع اوضتي... جملات: اجي معاك يا حاج؟ محسن شاور ليها بمعني لا و سابهم و طلع اوضته قعد يتفرج على البوم صوره هو و تسنيم و ديما و يعيط... خالد: المفروض هتدفنوها امتي؟ محمد: النهاردة بليل في مقابر عائلتها... حازم: طيب يا عمي.. محمد: انت مين؟ حازم: حازم يا عمي.. محمد: حمد لله بالسلامة.. دعاء: هو جاسر و ديما ليه مخرجوش من اوضتهم لغاية دلوقتي؟
فيروز: منعرفش انا صعبان عليا ديما اوي.. اسماء: ربنا يكون في عونها.. الكل: آمين... عند ديما و جاسر... ديما فاقت و بصت حواليها لقت جاسر صاحي و باصص ليها... جاسر: اعملك حاجة؟ ديما هزت رأسها بمعني لا و كانت هتقوم بس جاسر مسكها.. جاسر: ديما طمنيني عنك يعني انتي مش قادرة تتكلمي و لا مش عارفة تتكلمي، طمنيني يا حبيبتي.. ديما رفعت اكتافها بمعني انها مش عارفة حاجة...
جاسر: طيب يا حبيبتي قومي خدي دوش دلوقتي عقبال ما اجيب الاكل، يلا.. ديما قامت و دخلت الحمام قعدت تعيط كتير و خدت دوش و خرجت ملقتش جاسر.. تحت.. خالد: ها يا جاسر طمنا اخبار ديما؟ جاسر: معرفش هي مش بتتكلم و الدكتور قال انها ممكن متتكلمش يحصل شلل غيبوبة اي حاجة ممكن تحصل ليها... الكل اتصدم من كلام جاسر.. دنيا: طب و هنعمل ايه؟ جاسر: نبعدها عن ايه حاجة ممكن تضايقها او تزعجها..
ديما لبست فستان باللون الاسود قصير و فوقه جاكت باللون الاسود قصير لغاية الركبة و قفلته بحيث انه يبان انها لابسة الجاكت بس و لبست صندل باللون الاسود بكعب بسيط و سيبت شعرها على ضهرها ديما نزلت لقت الكل جاهز و لابس اسود، ديما دورت بعنيها على محسن بس ملقتهوش... اولفت(بعياط): ديما.. اولفت راحت ناحية ديما و حضنتها... اولفت(بعياط): ادعيلها هي في مكان احسن.. دنيا: ديما انتي كويسة؟ خالد: معلش يا جلب اخوكي..
محسن(بدموع): ديما... ديما جريت على محسن وقعدت تعيط في حضنه و جاسر نزل على المنظر ده.. محسن: معلش يا حبيبتي، ادعيلها.. محسن: معلش معلش هي سابتنا بس هي معانا في قلوبنا يا حبيبتي... محسن: خليكي قوية كلنا جمبك يا حبيبتي.. و الكل راح ركب العربيات و كان جاسر طول الطريق ماسك ايد ديما و ديما حاطة رأسها على ازاز العربية و بتعيط بصمت... و رحوا للمستشفي و نقلوا الجثة للعربية و وصلوا للمقابر...
جاسر: لو مش قادرة خليكي هنا.. ديما فتحت باب العربية و نزلت و الرجالة راحت تشيل التابوت، جاسر و حازم و خالد و حسن و محسن و محمد و ايمن و على كانوا ساندين التابوت، و وراهم الستات في اللي بيعيط و دنيا و دعاء و فيروز بيسندوا ديما علشان متوقعش... -و دفنوها و رجعوا البيت، الكل رجع الصعيد ماعدا جاسر و خالد و حازم و دنيا و جملات...
-و ديما مش بتأكل لكن جاسر بيغصبها على الاكل، و بيخلوا محسن يأكل علشان خاطر ديما، و كل شوية حسن بيتصل يطمن عليهم، و دنيا بتفضل تقعد مع ديما تقول مواقف مضحكة و ديما مبتبديش بأي رد فعل و مش بتتكلم، خالد يفضل يتكلم بس برضو زي ما هي، جملات بتواسي محسن.. -عدي اربعين يوم... جاسر(بقلق): فين ديما؟ خالد: هي مش كانت معاك؟ جاسر: كنا نايمين و صحيت ملقتهاش... دنيا: اومال راحت فين؟
محسن(بحزن): مش هقدر على فراق تسنيم و ديما يا جاسر... جملات: اهدوا هتلاقوها حبت تتمشي لوحدها... حازم: و العمل دلوقتي؟اتصلت بيها؟ جاسر: اه.. ناصرة: ديما عند حمام السباحة... محسن: الحمد لله انها موجودة.. جاسر: هروحلها انا.. خالد: طيب... جاسر راح لحمام السباحة لقي ديما بتعوم بانسجام و كتمت نفسها تحت الماية كذا مرة و طلعت رأسها.. جاسر كان هيمشي و يسبها لوحدها.. ديما: جاسر.. جاسر وقف بسرعة و هو مصدوم..
جاسر: نعم؟!انتي نادتيني صح؟ردي بس.. جاسر(بفرحة): اتكلمتي صح؟ ديما: اه الحمد لله... جاسر: و الله من الفرحة ممكن اجي انط معاكي.. ديما: طيب.. ديما مدت ليه ايديها جاسر كان لسة هيطلعها لقاها بتشده للماية.. جاسر: يا مجنونة انتي عبيطة يا بت.. ديما: عندك مانع؟ جاسر(بعصبية): ديما مينفعش كدة.. ديما قربت لعنده و حاوطت بايديها رقبته.. ديما: تمام يا جاسر بيه، تؤمر بحاجة تانية؟ جاسر: و ربي يا ديما لانفخك..
ديما لسة هتبعد عنه بسرعة لقته ماسكها جامد و عمال يزغزغ فيها و ديما بتضحك.. جاسر: ياااااه اخيرا شوفنا ضحكتك و سمعنا صوتك.. ديما(برفعة حاجب): كان يفرق معاك؟ جاسر: طبعا.. ديما: ليه يا تري؟ جاسر قرب ديما منه جامد و قرب من ودنها.. جاسر(بهمس): لاني و لاول مرة احس بان وجودك نعمة في حياتي و لاني لاول مرة احس ان ضحكتك بتفرق معايا و ان صوتك واحشني جدا و اني.. ديما(بتوهان): انك؟ جاسر(بهمس): اني بحبك..
جاسر باس رقبة ديما، و ديما كانت بتفكر في كلامه و تايهة... جاسر(بهمس): تقبلي تكملي حياتك معايا؟ خالد: ايه يا عم الحنين تحب نجيب اتنين لمون؟ حازم: لمون ايه انا بقول يطلعوا فوق احسن... جاسر(بحدة): امشي ياض منك ليه.. ديما(باحراج): انتوا فاهمين غلط علفكرة يعني هو بس اللي فاهمين يعني.. دنيا: يا اختي كميلة و انتي محرجة.. جملات: مضايقنهم ليه ياض منك ليه و انتي يا بت.. دنيا: انا عملت حاجة... جاسر: لا احنا...
جملات: حمد لله على سلامتك يا ديما... ديما: الله يسلمك يا طنط.. جاسر: طب يلا نطلع بدل ما نأخد برد.. ديما: طيب.. حازم: اول مرة اشوف حد بيعوم بهدومه... ديما: انا.. ديما و جاسر طلعوا بسرعة و كل واحد دخل حمام و استحموا و خرجوا... جاسر: مش ناوية تغيري؟ ديما: اه قريب ان شاء الله.. جاسر: تمام براحتك، يعني احم مردتيش عليا.. ديما: اه قريب ان شاء الله.. جاسر: ايوه اللي هو امتي؟ ديما: قريب و خلاص، ابعد..
جاسر: ديما اتعدلي و جاوبي عليا.. ديما: عن اذنك.. ديما لسة هتمشي جاسر مسك ايديها و رجعها تانية.. جاسر: لا انا عايز رد... ديما: بعد فرح دنيا و خالد و حازم و دعاء، يلا باي.. جاسر: انا لسة هستني انتي مجنونة.. ديما: طب ابعد عني بقي، هشوف بابا.. جاسر: طيب.. ديما سابته و مشيت و راحت لوالدها... محسن: حبيبتي جيتي؟ ديما(بابتسامة خفيفة): اه يا حبيبي.. محسن: تعالي تعالي.. ديما: عامل ايه؟ محسن(بدموع): وحشتني اوي يا ديما..
ديما خدت والدها في حضنه و قعدت تطبطب عليه.. ديما: اومال انا روحت فين يا بابتي.. محسن: لما قالولي انك اتكلمتي انبسطت اوي.. ديما: كنت عايزة اتكلم علشان اكلمك انت، و اخدت قرار عايزة اقوله لحضرتك... محسن: قولي يا حبيبتي.. ديما: مبدأيا كدة توعدني انك ترجع زي الاول و تروح للست الغلبانة طنط جملات.. محسن: قولي قرارك يا ديما.. ديما: لا توعدني انك تكلم طنط و تبدأ صفحة جديدة.. محسن: تمام يا ديما..
ديما: انا قررت قرارين تمام.. محسن: قولي يا بنتي.. ديما: ... محسن: ايه الجمال ده موافق طبعا يا بنتي.. ديما: شكرا يا بابتي بحبك.. ديما باست خد والدها و قامت خرجت.. محسن: ربنا يهديكي.. ديما خرجت و نزلت لتحت.. ديما: دنيا عايزاكي.. دنيا: عيوني.. ديما(بهمس): ايه رأيك... دنيا(بفرحة): الله و انا و انا... ديما: مستعدة؟ دنيا: اه... خالد: بتخططوا لايه؟ ديما: مفيش هنزور واحدة صاحبتنا.. خالد: هنوصلكوا... دنيا: لا لا لا...
حازم: يبقي انتوا مش رايحين بقي تزوروا واحدة صاحبتكوا.. ديما: لا رايحين متخافش و هنأخد السواق.. جاسر: رايحة فين انتي استأذنتي مني اساسا؟ ديما: لا كنت بخطط و بعدين هأجي اقولك.. و بعدين ديما بصت لدنيا بندم... ديما: و انت مين اساسا علشان اخد اذنك؟ايه ده يا ربي.. ديما سابته و دنيا وراها و مشيوا... دنيا: يلا نلبس... ديما: طيب.. دنيا و ديما لبسوا هدومهم و نزلوا.. جاسر: اسم صاحبتك و العنوان و كل حاجة، يلا..
خالد: يلا انجزوا باصين لبعض ليه؟ ديما قربت من جاسر و باسته على خده و مسكت دنيا و طلعوا جري علطول... حازم(بضحك): ثبتتك.. جاسر(بصدمة): هي ديما عملت كدة؟ خالد: هو احنا هنقف نستغرب كدة و نسيبهم... جاسر: انا واثق فيها... -بعد فترة... محسن: ها البنات جم؟ حازم: هو انت كمان عارف هما فين؟ جاسر(بعصبية): و الله لما ترجع بقالها خمس ساعات بره.. خالد: لا و دنيا حتى مش بترد على التليفون...
جملات: ما تهدوا شوية، شوية و جايين كلوا.. جاسر(بعصبية): ليه ملهاش راجل هي و لا متجوزة سوسن؟ حازم: ما تهدوا... الباب خبط، ناصرة فتحت الباب... ناصرة: بسم الله ما شاء الله.. دنيا(بضحك): عاملة ايه؟ ديما: يلا يلا ندخل.. ديما: مساااااااء النوووووور... جاسر(بعصبية): انتي يا هانم ايه اللي... جاسر سكت لما شاف ديما و اتفأجي.. خالد: ايه ده؟! دنيا: عجبكوا؟ جاسر قرب من ديما و ديما بصاله.. ديما: احم في ايه؟
جاسر(بفرحة): ايه الجمال ده؟بسم الله ما شاء الله ربنا يحفظك.. جاسر باس رأس ديما و حضنها... خالد: عن اقتناع يا تري؟ دنيا: اه... ديما و دنيا كانوا لابسين فستان طويل بكم باللون السماوي و اطراف الفستان باللون الابيض و طرحة باللون الابيض و صندل باللون الاسود بكعب و روچ هادئ باللون الوردي و كحل اسود... جملات: قمرات و الله، بسم الله ما شاء الله.. ديما(بهسم): سيبني اروح احضن بابا..
جاسر(بهمس): طب ما تعتبريني بابا.. ديما: ظريف.. ديما سابت جاسر و راحت حضنت باباها.. دنيا: من غيري.. محسن: تعالي يا روحي.. ديما: هطلع انا باي.. دنيا: و انا الحق اروح باي.. جملات: ربنا يهديكوا.. ديما طلعت جري على اوضتها و و قلعت الطرحة.. ديما: ايه ده الجو كان حر اوي.. ديما شغلت التكيف و هي قاعدة عمال تهوي على نفسها، جاسر دخل عليها.. جاسر: هتتعودي.. ديما: طيب.. جاسر: بس كنتي قمر.. ديما: طيب..
جاسر(بتردد): ديما مردتيش عليا.. ديما: موافقة.. جاسر: بسهولة كدة؟ ديما: بص انا حسبتها قولت ان الحب مش كل حاجة هنبقي زوجين عادي يعني.. جاسر: بس انا بحبك.. ديما: تصبح على خير يا جاسر.. ديما سابته و راحت الحمام و خرجت لبست ترنج بيتي قصير و نامت، و جاسر مكنش عارف يعمل ايه، راح نام جمبها و حضنها.. و بعدين في نص الليل... ديما كانت بتتقلب في السرير بتاعها و فجأة.. ديما(بصريخ): عاااااااااااااااااااااا...