رواية رحم للإيجار الجزء الأول للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس والعشرون
في ڤيلا الحديدي توفيق: غضبان. طيب اهدي بس يا مها يا حبيبتي. وانا اوعدك اجبلك حقك. منه ومنها. بس اصبري شوية مها: بتعيط. لا يا جدو ده ضربني. عارف يعني ايه ضربني وكمان قدام مين البنت الزبالة اللي ماتحلمش تكون خدامة عندي. انا يعمل فيا كدة انا مها الحديدي. وبقوة مسحت دموعها. جدو انت لازم تنتقم منه رعد بقي غول واستقوي ومحدش بقي قادر عليه وانت لازم توقفه عند حده.
توفيق: بغل وهو بيكور قبضة ايده. رعد حسابه معايا تقل اوي. بس لازم اخد البنت دي منه علشان اللي في بطنها. بس لازم افكر هخدها منه ازي مها: بمكر. انا اقولك يا جدو. انا اصلا كنت بدبرلها مصيبة علي مزاجك. علشان رعد يطلقها. ولو ده حصل ناخدها احنا ونخبيها عنه لحد لما تولد توفيق: مصيبة ايه. قولي وانتي طالعة لجدك. دماغك كبيرة. مها: ..
توفيق: ههههههههه. لا والله وكبرتي يا مها وبقيتي تخططي. وانا موافق. نفذي. بس عايزين نحرق قلبه علي الهادي. قبل الضربة الكبيرة اللي متأكد انها هتكسره وتجيبه الارض في شقة رعد وهمس.
همس: نايمة وابتدت تصحي ملقتش رعد جنبها. قامت وقعدت. وبحزن. اكيد مشي علشان يروح يصالح الهانم مها ماهي كمان مراتوا. وبغضب. بس انا عايزاه ليا لوحدي انا وبس. انا كمان كان نفسي انام في حضنه للصبح. اكيد دلوقتي مها هي اللي نايمة في حضنه. يتري بيعمله ايه تاني. وخبطت السرير بإيديها. اوفففف. بس انتبهت علي صوته الرجولي الجذاب. وهو ساند بظهر علي باب الاوضة وللابس بنطلون البيجامه. وصدره عاري زي لما كان نايم جنبها. وشعره متلخبط من اثر النوم. وكان جذاب بكل معني الكلمة.
رعد: بخبث. تؤتؤتؤ ما كنتش اعرف انك بتحبيني اوي كدة. ايه كمية الغيرة دي همس: اتكسفت. وعضت علي شفايفها وابتسمت. وهي فرحانه لوجوده. وكمان كانت معجبة بهيأته اللي تخطف العين رعد: قرب منها وقعد قصادها. ومسك ايديها وباسها. وهو بيبص في عنيها. كنتي فاكراني مشيت همس: هزت راسها. ايوة وكنت زعلانة رعد. بمكر وهو بيملس علي خدها. طيب حتى لو مشيت وزي ما بتقولي كنت مع مها ايه اللي زعلك.
همس: بغضب ضربته بإيديها في صدره. يا غلس انت بتغظني رعد: اي كدة بتضربيني. ماشي انا همشي واروح لمها. علي الاقل متجرؤش تقولي يا غلس ولا تمد ايديها عليا همس: بدلع. اتعلقت في رقبته. وبصت في عنيه بس انا همس همسة قلبك واعمل اللي يعجبني رعد: حاوطيها بإيده من خصرها. وابتسم. من امتي قطيتي الصغيرة بقت بتعرف تلعب بأونوثتها. ده انتي كنتي بتموتي من الكسوف لما كنت بقرب منك وابوسك. فاكرة.
همس: فاكرة. وفاكرة كمان ان من يوم ما اعترفتلي بحبك. وانت بقيت جوزي وحبيبي اللي عمري ما اتكسف منه ابدا رعد: هههههههه. لا بقي الكلام ده محتاج لإثبات. وقرب منها همس: وقفته بإيديها. عندك رعد: بحزن مصتنع. ايه بس وانا عملت ايه علشان تبعديني عنك كدة همس: قولي الاول. انت ازاي كنت برا بشكلك ده وسميرة برا رعد: ههههههه. لا بجد مجنونة. انت بتغيري عليا من سميرة كمان هو من شوية مها ودلوقتي الشغالة.
همس: ايوة بغير. انت عايزني اسيبها تشوفك كدة وانت حلو وزي القمر رعد: ابتسم. اولا انا مبسوط ان حبيبتي بتغير عليا وبتحبني كدة. ثانيا متخفيش انا متفق مع سميرة لما انا اجي هي تمشي بسرعة علشان اقعد انا وانتي براحتنا. يعني تلاقيها مشيت بعد مها علي طول. همس: يعني احنا لوحدنا. رعد: بمكر. اه لوحدنا زي لما كنا من شوية قبل لما ننام. فاكرة همس: ابتسمت فاكرة. بس قولي انت هتبات معايا ولا ماشي.
رعد: وهو بيحضنها وينيمها جنبه. والله ده يتوقف عليكي همس: ازاي رعد: وهو بيضمها بقوة. وبصوت خافت. يعني لو عايزاني ابات في حضنك هبات. ولو قولتلي امشي همشي. تختاري ايه همس: بحنيه. تؤتؤ طبعا عايزاك تبات مش محتاجة كلام رعد: وهو بتنفس في خصل شعرها. يبقي تدفعي همس: ابتسمت علشان فهمته. ادفع وماله رعد: ابتسم. وقرب من عنيها. بحبك. ومد ايده وقفل الابجورة.
في الفجر عدي كان لسة صاحي ما نمش. وواقف في البلكونة لقي هنا خارجة ولابسة هدم صيفي خفؤفة بتتلبس علي البحر ورايحة ناحية الباب. استغرب وخرج لها عدي: ممكن اعرف الهانم نازلة فين في وقت زي ده ومن غير ما تقولي لجوزك هنا: اتخضت منه. انت ايه يا اخي في ايه كيف عندك تخضني عدي: وهو انتي لسة شوفتي حاجة ده انا هفرمك. ومسكها من هدومها نازلة رايحة فين دلوقتي يا هنا انطقي.
هنا: اهدي بس هفهمك. ونزلت ايديه اللي ماسكة هدومها. كنت نازلة البحر قبل ما نمشي علشان هيوحشني عدي: حس ان الدنيا بتلف بيه ومش متحمل وصرخ فيها. لا لا بحر لا مش هتنزلي البحر يا هنا مستحيل اسيبك تروحي مني مستحيل هنا: استغربت من رد فعله. ليه يا عدي ما انا طول عمري بنزل البحر. ايه اللي اتغير ف.
عدي كان في حالة وجع وذكريات مؤلمة فكرته بماضي صعب هو بيحاول ينساه. وكمان خوفه وقلقة علي هنا اللي نورت ايامه بعد ما كان وحيد وبائس. بس كلامه كان بعصبية وغضب.
عدي: اللي اتغير انك مبقتيش ملك نفسك انتي بقيتي ليا بتاعتي ملكي ومش هسيبك تضيعي مني. البحر ده غدار خطفها مني زمان ومش هخليه يخطفك مني انتي كمان. انسي بحر لا يا هنا تشوفيه من بعيد لكن نزول لا لا مش هيحصل. وقرب منها ومسكها من ذراعتها الاثنين. وضغط عليها وبصوت عالي سامعة مفيش نزول بحر يا هنا مستحيل.
هنا كانت موجوعة وحاسة بألم في قلبها وحاسة ان سر غضبه وثورته دي ذكري حلا مش خوف عليها خوف علي شبيهة حلا مش لشخص هنا. وحاولت تستجمع هدوئها. هنا: عدي انت لحد النهاردة مقولتليش حلا ماتت ازاي. عدي: بصلها بغضب. ويفرق معاكي في ايه ماتت زي ما ماتت النتيجة واحدة. انها ماتت وبعدت عني هنا بلعت ريقها بصعوبة ومعاه جرحه ليها بحزنه الظاهر علي حلا. وبنفس تصنع الهدوء.
هنا: لا يفرق. لما تمنعني عن حاجة بحبها بسبب حلا يبقي من حقي اعرف عدي اتنهد بحزن ووجع ومسح شعره بضيق بسبب تذكره للليوم ده اللي كان يا ما سبب في كوابيسه وقلقه لايام وسنين وما انتهتش الا بظهور هنا في حياته.
عدي: حلا كانت بتعشق البحر وبتحبه. بس كانت بتخاف من المياه بتخاف تعوم بس انا بعد جوازنا جرأتها وبقيت اخليها تنزل معايا. هي كان عندها عقدة من وهي صغيرة من البحر. وفي يوم كنا هنا اجازة وكنا مسافرين الصبح وهي في الفجر صممت تنزل البحر زي ما انتي عملتي دلوقتي. فلاااااش باااك حلا: وحياتي يا دودي عايزة انزل البحر قبل ما نرجع القاهرة احنا لسة مش هنيجي هنا تاني الا بعد شهور.
عدي: شدها وقعدها علي رجله. حبيبة قلبي انتي اصلا كنتي بتنزلي معايا بالعافية. ولحد امبارح بس كنتي خايفة واحنا في المياه. اشمعني دلوقتي بس حلا: مش عارفة حاسة اني عايزة انزل البحر وحياتي يا دودي. ومسكته من خدوده. وافق بقي يا دودي عدي: ابتسم. اعمل ايه في قلبي الحنين ده مبقدرش ارفضلك طلب. روحي اجهزي يا قلب وعقل دودي حلا: باسته من خده. وبفرحة كبيرة. تسلملي يا قلبي.
وقامت حلا لبست وجهزت وكمان عدي وعدي مكنش يعرف انه بيوديها لنهايتها بإيده. ونزلو البحر سوا وقضوا وقت جميل كعادتهم لما بيكونوا مع بعض. وقت كله هزار وضحك ولعب بالمياه. بس فجأة عدي جالوا شد في رجله. وتعب حلا: مالك يا حبيبي انت تعبان عدي: لا يا روحي ده شد بسيط. كدة انا هطلع ارتاح شوية. وابقي انزلك تاني حلا: لا يا حبيبي انا هطلع معاك. علشان اطمن عليك.
عدي: ابتسم بلؤم. يا جبانة تطمني عليا ولا خايفة تعومي لوحدك. حلا: بغضب. انا مش جبانة انا خلاص مبقتش اخاف وعندا فيك مش طالعة وهعوم لوحدي عدي: ههههههه. ايوة ما انا عارف انتي بقيتي سباحة عالمية. اسيبك انا بقي لوحدك ولما اشوف هتعملي ايه هتعومي علي الشط انا عارف حلا: خبطته في كتفه بغضب. غلس غلس والله لعوم بعيد كمان وهتشوف عدي: خرج من المياه وهو بيغظها. طيب وريني.
وفعلا عدي خرج وابتدي يفك رجله شوية وحلا بعدت بعيد جوا المياه وهي بتعمل كدة عند في عدي علشان ميقولش عليها جبانة بس ده مكانش في مصلحتها. وفجأة لقت نفسها لعدت والمياه بقت غويطة وهي ابتدت. تاخد نفسها بصعوبة وابتدت تنزل وتطلع وهي بتحاول ترجع بس مش قادرة. وعدي شافها قلق وقرب من الشط لقاها بتطلع لفوق وتنزل وهي بتحاول تعوم ومش عارفة. قلبه دق وخاف ودخلها المياه وهو بينده عليها. بس حلا كانت خلاص شربت ميه كتير والمياه قفلت مجري الهواء. ومبقتش بتاخد نفاسها. ونزلت لتحت قدام عينيه وهو بيحاول يوصلها بسرعة. وفجأة لقاها طفت علي ظهر المياه من غير حركة ولا نفس. وصلها ومسكها وهزها علشان تفوق بس ما فاقتش.
عدي: بدموع. حلا حلا ردي يا روحي. حلا ردي عليا يا قلبي لا متسيبنيش يا حلا لا ده انا حبيبك. انا هخرجك بسرعة. وخرجها عدي من المياه بسىرعة وضغط علي صدرها علشان يخرج المياه بس ما فقتش. عملها تنفس صناعي بس مفيش فايدة. عدي حضنها بدموع ووجع وتأنيب لانه هو اللي سابها لوحدها.
عدي: لا لا يا حلا حبيبتي متسبنيش علشان خاطري قومي. والله مش هنزلك المياه تاني. والله مفيش بحر تاني خليكي جبانة انتي صح انتي مينفعش تنزلي المياه. بس قومي قومي يا حلا انا هموت من غيرك. وماتت حلا بااااااك عدي كان بيحكي وهو مش قادر يسيطر علي دموعه. دموعه كانت بتنزل غصب عنه. عدي: انا السبب انا اللي قتلتها يا هنا انا اللي قتلتها انا.
هنا كانت بتسمع ودموعها هي كمان بتنزل من الحزن والالم من كلامه واحسسه بالذنب وكمان من زعلها عليه ومنه. لانه لسة حاسس بنفس الوجع اكن اللي حصل ده حصل دلوقتي. يعني هو لسة منسيش حلا ولا هينسها. وحاولت تتماسك وتلاقي صوتها اللي اتخنق من الوجع والدموع هنا: طبطبت عليه. كفاية يا عدي انت ملكش ذنب. ده عمرها وقدرها.
عدي: بصلها بحزن. هنا انا عارف انك زعلانه بس والله غصب عني بس انا مش قادر اخسرك انتي كمان ارجوكي افهميني هنا: بدموع. فهماك فهماك قوي صدقني. عدي: شدها لحضنه وضمها جامد. هنا ارجوكي خليكي جنبي انا محتاجلك. متسبينيش هنا كانت موجوعة ومجروحة. وهدوء عكس البركان اللي جواها. هنا: عدي انت لازم تطلقني. اول لما نرجع القاهرة عدي اتصدم. وخرجها من حضنه وهو في قمة غضبه.
عدي: انتي بتقولي ايه. انتي ليه مصرة توجعيني كدة. ليه كل لما قربلك تبعدي. ليه عايزة ايه جواز واتجوزتك حب وحبيتك قرب وبقرب منك عايزة ايه. قوليلي عايزة ايه بقي حرام عليكي هنا كانت فقدت هدوئها اللي مبقتش قادرة تتظاهر بيه اكتر من كدة وبعصبية.
هنا: جواز جواز ايه ده اللي بتتكلم عنه اللي اتجوزتهولي وانت مغصوب. وحب ايه انت بتضحك علي نفسك. انت بتحاول تقنع نفسك انك حبيتني. علشان تبرر لنفسك انانيتك. والقرب ده رغبة وغريزة مش اكتر. انا بالنسبة ليك جسم ووش شبه مراتك. لكن لا اسفة انا مقدرش العب دور الدوبلير ده اكتر من كده.
انا جيت علي كرامتي كتير علشانك علشان حبيتك. لكن انت عمرك ما حبيتني. انت لحد النهاردة فاكر حلا حلا بتحب ده. حلا بتكره ده. ده عيد ميلاد حلا. دي ذكري حلا. حلا حلا انا خلاص تعبت. انا بقيت مش حاسة بنفسي مش حاسة بوجودي. حلا في كل حاجة في عقلك وقلبك وبيتك. صورها في كل مكان حتى عربيتك فيها صورة حلا. السلسلة اللي انت لابسها وبتحاول تداريها بعيد عني والي فيها صورة حلا. انا شوفتها النهاردة وانت خارج من الحمام وكنت ناسي نفسك. انا تعبت حس بيا حرام عليك. انا انسانة بني أدمه من حقي احس ان الانسان الوحيد اللي حبيته. ليا لوحدي مش بتشاركني في واحدة تانية انا اوقات بحس ان حلا عايشة ماماتتش. من كتر ماهي موجودة في حياتك.
ومسحت دموعها وهي بتحاول تهدي. انا عايزة اطلق وانت خليك مع حلا.
عدي: قرب منها وبهدوء وعتاب. حاضر يا هنا هطلقك بس مش دلوقتي. انا مرضاش ليكي انك تطلقي بعد 3اسابيع من جوازك. احنا هنتحمل بعض شهرين وبعد كده هطلقك. واسيبك تعيشي حياتك. انا اسف اسف اني جرحتك قبل كده. بس انتي جرحتيني دلوقتي اوي اوي يا هنا انا بحاول اثبتلك حبي وانك بقيتي حياتي وانتي بتلوميني علي ماضي انا بجاهد نفسي علشان انساه. بس انتي مش عايزة تساعديني. انتي لو كنتي حبتيني كنتي حاربتي معايا علشان الحب ده يستمر ويكبر. بس لاسف انتي عايزاني انا لوحدي اللي اعمل كدة.
ومشي خطوتين ولف بجنب وشه ليها ياريت تلبسي علشان هننزل القاهرة دلوقتي. هنا: عدي استني. عدي: لفلها بأمل ولهفة. انها تكون اتراجعت عن قرارها. وبصلها علشان تتكلم هنا: انا لما نرجع هفضل في شقتي وانت في شقتك. وعلاقتنا هتفضل زي ما هي لحد لما نطلق. عدي: غمض عنيه وهو بيجز علي اسنانه وبيكور قبضة ايده من غضبه منها ومن عندها وغبائها. وهز راسه بضيق ودخل أوضته في اوضة عدي.
عدي: رايح جاي وهو في قمة غضبه. ليه ليه يا هنا غبية غبية. ليه مش حاسة بحبي ليه ليه. وبعند وتحدي. لكن لا يا هنا مش عدي اللي يخسر. واقسملك انك في خلال الشهرين دول انتي بنفسك هتتمني اني مطلقيش. واوعدك يا هنا. وطلع تليفونه، ايوة يا رعد معلش اقلقتك من النوم. بس عايز منك خدمه اسمع.. هنا في أوضتها بتلبس وهي بتعيط.
هنا: انا بجد محتارة هو انا صح ولا غلط. هو بيحبني ولا لا ماهو انا مش هقدر اهين نفسي اكتر من كده هو لازم ينسي حلا لازم. أوعدك يا عدي اني في خلال الشهرين دول لو مقدرتش انسيك حلا هتطلق. لكن لو حسيت انك فعلا بتحبني ونسيتها هعيش معاك عمري كله انا بحبك والله العظيم بحبك. وخرج عدي ونده لهنا واخد الشنط ونزلها وركبوا الاثنين العربية من غير ولا كلمه وكل واحد جواه كلام ولوم وعتاب. بس احتفظ بيه لنفسه.
في القاهرة في شقة رعد وهمس.
رعد بعد لما صحي علي تليفون عدي وكلمه وقفل معاه. التفت لهمس حبيته وملاكه اللي بيعشقها وابتسم. لانها كانت لسة نايمة في حضنه وماسكة فيه. اكنها خايفة يسيبها ويمشي وهي نايمة. مرر ايده في شعرها وباسها من جبينها. وخرجها من حضنه برحة وبهدوء. ودخل اخد حمام. وخرج لقاها لسة نايمة. ابتسم علي شكلها وهي نايمة رعد بيعشق همس بيحب كل تفصيلة فيها حتى في نومها بيحب يشوف برائتها وحراكتها العفوية. جاب تليفونه وصورها اكتر من صورها وهي نايمة. ودي كانت عادته من اول يوم بقت فيه مراته بجد. كل لما يصحي وهي في حضنه يصورها علشان لما يبعد عنها يطلع صورها ويتأملها. وبعد كدة دخل المطبخ. علشان يحضرلها الفطار. همس ابتدت تصحي وهي بتتثاوب واتمطعت. وبصت جنبها ملقتش رعد بس لقت تليفونه جنبها علي الكومود. عرفت انه لسة موجود. قامت ولبسة الروب وخرجت لقته في المطبخ. ابتسمت.
همس: بقي رعد بيه الحديدي بجبروته وشدته دي واقف في المطبخ رعد. لفلها وابتسم. وقرب منها وشالها من خصرها وقعدها علي رخامة المطبخ. وحاوطها بإيده. رعد: ايوة يا سيتي عندك مانع. بحضر الفطار لأميرتي وملكة قلبي همس: اممم بس دي معجزة. انت بنفسك تعمل كدة رعد: باس ايديها. طول ما انا موجود انا اللي اخدمك واعملك كل حاجة وانا مبسوط. واعملي حسابك من هنا ورايح انا اللي ححضر الفطار مش انتي.
همس: حاوطته من رقبته. تؤتؤ النهاردة استثناء. وبعد كدة مينفعش. الملك بتاعي يعمل حاجة وانا موجودة رعد: ابتسم. وهو بيشيل خصل شعرها من علي عنيها. الملك بيعشق الملكة ومش عايز يتعبها. همس: بحزن. رعد هو انت فعلا مش ممكن تندم انك اتجوزتني لاني.
رعد: حط ايده علي شفايفها. شششش متكمليش. انتي حبيبتي ومراتي والملكة بتاعتي كمان. وانسي بقي اي كلام اتقال. انا من امبارح بحاول انسيكي اللي الغبية مها دي قالته. انسي يا روحي همس: دمعت. انا بحبك اوي ومقدرش اعيش من غيرك. ارجوك اوعي في يوم تسيبني وتبعد عني.
رعد: مسح دموعها وهو قلبه بيتعصر علي وجعها وجرحها اللي عارف انه من كلام مها. وخدها في حضنه اكنها بنته اميرته الصغيرة الجميلة اللي مش بيتحمل يشوفها زعلانه. رعد: بس يا روحي بس مش عايزك تزعلي. طيب لو انا شايفك زي ماهي بتقول كنت سيبت الدنيا كلها وفضلت معاكي اصالحك. وخرجها من حضنه بهدوء. وحاوط وشها بإيده. وهو مبتسم. وبعدين ده رعد الحديدي بنفسه واقف يحضرلك الفطار ده ميخلكيش ملكة علي كل الستات.
همس: ابتسمت. وباست ايده اللي حاضنه وشها. طبعا ده انا اخدت اكبر جايزة في الدنيا ان الراجل اللي ستات كتير بتجري وراه وتشاغله بيحبني انا وبيدلعني انا. رعد: بمكر. هو من جهة انهم كتير فهم كتير. همس: زغدته في كتفه. غلس ما انا عارفة رعد: هههههه. ايدك تقلت اوي يا هموسة همس: هههههههه. مش انت اللي كل شوية تزغطني زي البطة رعد: مسكها من خدودها وباسها احلي واجمل بطة. تعالي يا بطة بقي لما ازغطك.
عدي وقف علي الطريق عند بنزينة علشان يمول العربية. عدي. التفت لهنا اللي كانت سكته من اول ما ركبه وباصة من الشباك ومبصتلوش ولا مرة. عدي: تحبي اجيبلك حاجة معينة علشان تفطري انتي ماكلتيش حاجة من الصبح هنا: وهي ساندة راسها علي الشباك تؤتؤ. مليش نفس عدي: اتنهد بنفاذ صبر. حجبلك زيى ونزل وشاور لعامل البنزينة يمول العربية ودخل يجيب قهوة وأكل ليه ولهنا.
ولما خرج لقي هنا سرحانة وباصة علي اتنين واقفين قصاد عربيتهم وشكلهم مخطوبين او متجوزين. وكانوا بيضحكوا وباين عليهم الحب. وشاف عنيها مدمعة. اتنهد بألم وركب العربية عدي: اتفضلي يا هنا افطري. اخدتهم منه وهي ساكته.
عدي: طلع بالعربية. وبعد شوية شغل السي دي. علي أغنيه بيعاتبها بيها عايز يقولها ارجعي وانسي. انا مش عايز اسيبك انتي اللي بتبعدي مش انا. وكانت( لعمرو دياب(مكنتش ناوي اودعك)(مكنتش ناوي اودعك. بس انت مافهمتش ومشيت ومحاولتش تسمعني او اسمعك. ده انا كنت لسة بكلمك وبقولك ايه فيا صعبتها عليا. معرفتش افهمك. انا ليه ساعتها مجاش في بالي كلام لحظة ما قولت سلام ليه سكت جرالي ايه. ازاي اسيلك تمشي كدة علي طول وانت اللي كنت بقول من الدنيا طلعت بيه. ده انا لو عليا يا حبيبي عايزك هنا جنبي ومفيش حاجة في قلبي يا ريت تفهم كدة. لا حبي ليك عمره انتهي ولا قولت نتفارق انت اللي بتفارق. اوهام وخلقتها. انا ليه ساعتها مجاش في بالي كلام. لحظة ما قولت سلام. ليه سكت جرالي ايه. ازاي اسيبك تمشي كدة علي طول وانت اللي كنت بقول من الدنيا طلعت بيه).
هنا عياطها زاد. وعدي كمان حزين نفسه ينسيها ويرجعها تضحك زي زمان. مسك ايديها وضغط عليها بحب. عدي: بحبك يا هنا والله بحبك. وباس ايديها. وسابها هنا: فضلت تعيط. وهي محتارة ومش عارفة تعمل ايه. بس كل اللي كانت محتجاه وقتها حضنه عايزة حضنه. قربت منه وهو فهم. وفرد دراعه. وهي نامت في حضنه.
عدي: ابتسم. وحضنها بإيده جامد. وباس شعرها وهو مبسوط هو لو مش هيطول منها حاجة غير انها تفضل في حضنه كفاية عليه هو عايزها تفضل كدة عايز يحس بقربها وكمان يحسسها بالامان. وفضل حاضنها لحد ما نامت في حضنه وهو سايق ووصل القاهرة.
رواية رحم للإيجار الجزء الأول للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السابع والعشرون
ووصل عدي عند العمارة. وهنا كانت لسة نايمة في حضنه من وقت ماكنوا علي الطريق. بس هو كان مبسوط خصوصا انها من ساعت ما شافها وحتى لما اتجوزوا مافضلتش في حضنه كل الفترة دي. كان نفسه الطريق يطول اكتر علشان تفضل بين ضلوعه ويحس بقربها من قلبه. رفع وشها ليه وابتسم وشال شعرها من علي خدها ومال عليها وباسها بحب وحنان. قبل ما تصحي وتبعده عنها. وبعد عنها بهدوء وملس علي خدها. ااااه يا هنا انا لو عليا كنت لفيت ورجعت اسكندرية تاني علشان استمتع بحضنك لاطول وقت ممكن بس اعمل ايه لازم نرجع. وابتدي يصحيها وهو بيملس علي خدها بحنية. هنا. هنا. حبيبتي اصحي احنا وصلنا.
هنا: كانت اصلا صاحية من وقت كبير بس هي كمان كانت مستمتعة بحضنه ومش عايزة تبعد ولا تحسسه انها صحيت علشان متبعدش عن حضنه. كانت عايزة تشبع من حضنه وريحة عطره اللي بتحبه وبتعشقه. ابتديت تفتح عنيها عدي: ابتسم. ايه يا روحي كل ده نوم. ده انتي كنتي جعانة نوم هنا: قامت من حضنه وعدلت شعرها وهدومها. احمم اسفة لو كنت تعبتك. اكيد دراعك وجعك من نومي عليه الفترة دي كلها.
عدي: ابتسم. يا نهار ابيض. يوجعني وانتي في حضني مستحيل. ده كان نفسي الطريق يطول اكتر من كدة علشان تفضلي في حضني واشبع من حضنك اللي حرماني منه. ربنا يسامحك. بس تعرفي مكنتش اعرف ان حضني حلو اوي كدة هنا: بتحاول تداري ضحكتها. احم هوانا نمت من وقتها علي دراعك ليه ما رجعتنيش علي الكرسي.
عدي: قرب منها بلؤم. اولا مكنتيش علي دراعي كنتي في حضني. ثانيا ازاي اسيبك للكرسي يعني ما انا اولي. مش كفاية كنتي حرماني منك حتى مش عايزة تنامي معايا في اوضتي وبتنامي لوحدك. وكمان عايزة تقعدي هنا في شقتك مش معايا. يا ظالمة هنا: عدي احنا اتفقنا. هما شهرين وكل واحد يروح لحاله ونطلق. عدي: حب يلاعبها ويخوفها. اممم وانا مقولتش حاجة بس احب اقولك اني مش هطلق الا لما خد حقي الشرعي منك.
هنا: حطت ايديها في وسطها. نعم يا عنيا عدي: ههههههه. اهدي هتفصحينا هو العرق الاسكندراني طفح ليه كدة هنا: بتجز علي سنانها. هو انت لسة شوفت حاجة. ده انا هخنقك ايه اللي انت بتقوله ده انت مجنون. عدي: وانا قولت ايه غريب مراتي وانا جوزك وده حقي. هنا: عدي متخلنيش اكرهك عدي: بغيظ قرب منها. بالعكس ده انتي هتحبيني اوي اوي. اوعدك هنا: اتنرفزت. ده بعدك مش هيحصل.
عدي: والله هنشوف واعملي حسابك. انا هسيبك الشهرين دول برحتك خالص. بس اليوم ال59. هيكون اليوم المنشود. يا حلوة يعني قبل طلاقك بيوم. احسيبها بقي من النهاردة واعرفي يوم دخلتك يا عروسة. غمزها وسبها ونزل وينزل الشنط من العربية.
هنا: كانت متغاظة منه. وخبطت التابلوه بتاع العربية بإيديها. ماشي يا عدي بتتحداني ده بعدك والله ما هخليك تطول مني حاجة وهتشوف. الله يخربيتك فصلتني. من شوية كنت عاملي فيها عبد الحليم. ودلوقتي قلبت علي زكي رستم. بس علي مين مبقاش هنا بنت ام هنا ان ما ربيتك. ووريتك النجوم في عز الظهر انا بقي هوريك الشهرين دول هعمل فيك ايه. استني عليا.
عدي: فتحلها باب العربية. هاه مش هنطلع بقي ولا ايه. وغمزها ومال عليها. ولا تحبي اجي جنبك ونكمل نوم هنا في العربية. هنا: زقته وابتسمت بإستفزاز. هاهاها خفيف الظل اوي عدي: ههههههه. ماشي مسيرك تقعي تحت ايدي يا قطة هنا: طلعت لسانها وغاظته. ده بعينك وطلعت العمارة.
عدي: عض علي شفايفه. أل اطلقها قال ده بعيد عن شنبها. حد يطلق العسسل ده. بس صاروخ بنت اللذين. وحياتك عندي لالعبك صح ووريكي من هو عدي. ونبتدي بأول لعبه لما تطلعي شقتك يا موزة. وطلع وراها وركبوا الاسانسير ووصله عند شققهم هنا: اتفضل علي شقتك شكرا عدي: بمكر. ودي تيجي بردوا لازم ادخلك واطمن عليكي. افتحي الباب هنا: فتحت الباب واتصدمت من اللي شافته يا نهار مش فايت ايه ده.
هنا لقت الشقة مقلوبة عاليها واطيها. العفش متجمع والسجاد والتحف وكل حاجة. عدي: بتصنع المفاجأة. ايه ده هو في ايه هنا: مش عارفة مين اللي هيكون عمل كدة. تفتكر صاحب الشقة عدي: مش عارف بس ازاي مش من حقه يدخل وانتي مش موجودة. تعالي لما ندخل جوا ونشوف في ايه ودخله لقوا الحمام الكبير متكسر ومتبهدل وكمان الحمام الخاص بأوضة هنا. هنا: انا مش فاهمة في ايه في الوقت ده تليفون عدي رن، رعد.
عدي: ايوة يا رعد، ايه ازاي ده حصل وانت ليه مقولتليش من بدري، وبص لهنا اه قولت ده عريس ومش لازم اشغله ماشي حصل خير، لا لا متقلقش ساعة بالكتير وهكون عندك سلام هنا: في ايه ايه اللي حصل عدي: ابدا. رعد بيقولي واحنا مسافرين. الدكتور اللي في الشقة اللي تحتك. اشتكي من الحمامات بيقول في مشكلة ورعد جه وجاب عمال علشان يشوفه في ايه وبيصلحوا هنا: وهو رعد معاه مفتاح الشقة.
عدي: كل واحد فينا سايب للتاني نسخة من مفاتيحه كاملة علشان الطوارئ. هنا: بغضب. طيب والعمل اعمل ايه افرض صاحب الشقة زعل ولا اتكلم وكمان انا هصلح الحاجات دي ازاي عدي: ده علي اساس انك متجوزة توتي. انتي ملكيش دعوة انا اللي هتصرف. هنا: طيب هقعد فين عدي: مش محتاجة ذكاء في شقتي طبعا هنا: بعند لا طبعا انا هشوف شقة تانية اقعد فيها او اجحز في فندق.
عدي: مسكها من دراعها. بقولك ايه لمي الدور احسنلك. انا في الاول وافقت انك تقعدي هنا علشان قولت جنبي وتحت عيني. لكن تقوليلي شاقة تانية وفندق. اصحي يا ماما انتي مش متجوزة سوسن هنا: بس اصل بعد الكلام اللي قولته في العربية مش مطمنالك عدي: حاوطها بإيده من خصرها وقربها ليه. لا يا روحي اطمني. انا قولتلك مش انا اللي اغصبك. وكمان حددتلك يوم الدخلة واوعدك هيكون بمزاجك وعلي هواكي.
هنا: زقته بغضب. انت بتتحداني يا عدي ماشي لما نشوف كلمة مين اللي هتمشي. عدي: كلمتي انا يا روحي يالا قدامي علي شقتنا يا حلوة. ودخلوا شقة عدي. وهنا مكنتش عايزة تقعد في الشقة علشان صور حلا اللي موجودة في كل مكان. اتنهدت واخدت نفس ودخلت عدي: طيب دلوقتي مؤقتا هتنامي معايا في اوضتي لحد ما احضرلك اوضة علشان مفيش غير اوضتي والاوضة الصغيرة. والليڤينج والمكتب بتاعي.
هنا: بغيظ. عدي مش هنبتديها غلاسة. انا هنام لوحدي عدي: بتصنع البرائة. والله مش غلاسة بس فعلا مفيش اوضة تانية هنا: طيب وريني الاوضة الصغيرة دي الاول عدي: بان عليه الضيق. هنا الاوضة دي مش هتنفعك هنا: اشوفها الاول وبعدين ابقي احدد هتنفع ولا لا عدي: وهو اصلا ماكنش عايزها تدخلها. طيب اتفضلي.
دخلت هنا واتفاجأت لانها كانت اوضة بيبي فيها سرير بيبي ودولاب وكل احتياجات البيبي ولعب ودباديب. وكمان لقت عي الترابيزة اللي جنب السيرير اربع براويز في كل واحد صورة سونار لبيبي. هنا: ابتلعت ريقها بصعوبة. انا مش فاهمة هو انت كنت مخلف من هنا عدي: مسح وشه بضيق ووجع. وبلع ريقة بغصة. حلا كانت حامل في الشهر الرابع هنا: دمعت. يعني هي ماتت وهي حامل عدي: هز راسه. ايوة هنا: وانت ازاي تنزلها البحر وهي حامل.
عدي: هنا دي حاجة عدت وخلصت لو سامحتي متفتحيش معايا اي موضوع يخص حلا. حلا خلاص ماضي وانتهي. وانا عايز انساه. ومن بكرة هبعت حد يشيل الاوضة دي واجبلك اوضة جديدة ليكي هنا وهو خارج هنا: عدي. استني عدي: من غير ما يلف. اتنهد بنفاذ صبر. نعم هنا: الاوضة دي محدش هيلمسها هتفضل زي ماهي. انا هقعد في الليڤينج عدي: لفلها وهو مستغرب. مبقتش فاهمك ياهنا حقيقي مبقتش فاهمك. انا حروح اغير هدومي علشان اروح لرعد الشركة.
هنا: بس انت منمتش طول الليل. وكمان سايق فترة طويلة ما ترتاح النهاردة عدي: قرب منها وملس علي شعرها. انا راحتي في حاجة واحدة بس انتي. وباسها من جبينها. وخرج راح اوضته وهنا فضلت تبص علي الاوضة وهي متألمة. هنا: ليك حق يا عدي تفضل موجوع. اللي حصل مكانش سهل ده انت جبل علشان تتحمل ده كله. بس معلش استحملني شوية اللي انا بعمله ده زي كوي الجرح لازم اعمل كدة وابعد شوية واتعبك علشان تنشغل بيا وتنسي اللي حصلك.
وخرجت ودخلت الليڤنج. وقعدت تفكر. وبعد شوية عدي خرج من اوضته بعد ما اخد حمام ولبس بس كان لسة مقفلش زراير قميصه. ودخل لهنا عدي: ماشوفتيش تليفوني مش لاقيه هنا: احمم. ثواني هقوم اشوفهولك. عدي: لا لا خليكي انا حروح اشوفوا برا. وقرب منها. عدي: قوليلي تحبي اجبلك غداء ايه معايا هنا: اي حاجة مش هتفرق عدي: تمام هشوف واكلمك قبل ما ارجع هنا: اوك.
عدي. كان متعمد يخرج كدة علشان هنا تعرف انه قلع سلسلة حلا اللي كان لابسها وهي زعلت. وهنا فعلا اخدت بالها انه قلعها هنا: لما خرج ابتسمت. ده قلع السلسلة. معقول علشاني ولا يكون نسيها وهيرجع يلبسها تاني. عدي: لبس هدومه كلها وهو خارج هنا ابقي شوفي الورقة اللي سايبهالك في اوضة البيبي. سلام هنا: عقدت حاجبها. وجريت علي اوضة البيبي لقت ورقة وعليها السلسلة. فتحت الورقة.
عدي: انا فعلا قلعتها منستهاش ولا هرجع البسها تاني. وهتفضل في الوضة دي ودي هتكون اوضة الماضي كل شئ يخص حلا او الماضي هحطه في الاوضة دي. انا عايزك انتي عايز هنا حبيبتي ومراتي. بحبببك هنا: باست الجواب. وحضنته حبيبي يا ديدو. وعضت علي شفايفها. وبمكر بس بردوا لازم ادوخك لحد ما تفقد الذاكرة هههههه. بس بحببك والله بحبك.
في شركة رعد. وفي مكتب رعد رعد: هههههههه. والله البيت دي جدعة خليها تربيك عدي: هههههه. والله ساعات بحس انها مجنونة كل ساعة بحال. بس مش مهم انا وراها والزمن طويل ده انا عدي يا حبيبي رعد: طيب يا دونجوان. نرجع لشغلنا بقي مروان: خبط ودخل. رعد بيه رعد: تعالي يا مروان. مالك في ايه مروان: متلخبط وخايف من رد فعل رعد لما يعرف اللي هيقوله رعد: بقلق. مالك يا مروان انطق حصل ايه.
مروان: بص لعدي. معلش ده موضوع بخص مدام مها ولازم نكون لوحدنا رعد: بص لعدي. بس عدي مش غريب وعارف كل حاجة عني اتكلم مروان: صدقني مينفعش عدي: طيب يا رعد انا هستناك عند وليد برا. علشان نكمل كلامنا. عن اذنكم رعد: بغضب هز راسه. وبص لمروان اتكلم مالها مها مروان: بيبلع ريقه بصعوبة. حضرتك كنت عايز تعرف هي بتختفي فين رعد: وعنيه بتطق شرار. انطق يا مروان مروان: كانت بتنزل شقة تحت السنتر بتاعها. بتاعة واحد اسمه معتز.
رعد: هجم علي مروان ومسكه من هدومه. انت بتقول ايه مها مراتي بتنزل شقة معتز ده ليه مروان: سيادتك انا مليش ذنب ده اللي انا عرفته. هما علي علاقة مع بعض. وهي عنده دلوقتي رعد: كان في حالة غضب وغل لا توصف اخد مسدسه ونزل زي المجنون عدي: شافه خارج وهو مش شايف قدامه. رعد رعد. ماله يا مروان انت قولتله ايه مروان: لازم نلحقه يا عدي بيه ليرتكب جناية.
ونزلوا ورا رعد وعدي لحق رعد قبل مايطلع بعربيته وركب جنبه. ومروان ركب عربيته وطلع وراهم. ووصل رعد للعمارة اللي فيها سنتر مها وطلع عند شقة معتز. وضرب الكالون بالمسدس. ودخل يدور عليها لقاها مع معتز في اوضة النوم.
رعد كان مش مصدق اللي شافه كان ينتظر من مها اي حاجة غير الخيانة بالشكل ده. رعد رفع المسدس وضرب علي معتز اللي حاول يتفاداها ونط من علي السرير بس الرصاصة جرحت دراعه لكن مااصابتهوش. وحاول يجري ورعد مسكه وضربه ضرب قاتل. لحد لما وشه كله مش باين من الدم. ولف لمها اللي نصيبها من الغضب والضرب ميقلش عن معتز ويمكن كان اكتر بكتير. معتز جري وخرج من الشقة ومروان حاول يمنعه. لكن عدي منعه مروان وخلي معتز يهرب.
مروان: رعد بيه ممكن يقتلني لاني سيبته عدي: انت مجنون انت مش شايف عمل فيه ايه لو خرج ولقاه هيقتله هنا وتبقي فضيحة. سيبه واحنا هنعرف نجيبه بطريقتنا ونخلص عليه في المخزن مش هنا رعد: كان لسة في الاوضة بيضرب مها. واللي كسرلها دراعها كمان. وهي كانت هتموت من الالم والصريخ.
رعد: ماسكها من شعرها. بقي يا كلبه ياحقيرة تخونيني انا انا رعد الحديدي تخونيني مع الكلب ده. ده انا اتجوزتك وانا مش طايقك يا سافله ومع ذالك كنت بديكي حقك وانا مش عايز ابص في وشك. وفي الاخر تخونيني ليه يا زبالة يا رخيصة. بس هقول ايه ما انتي تربية توفيق والله يا كلبة لرجعك لجدك بمنظرك ده علشان ازلك وجرها من شعرها وخرج بيها.
مها: بتعيط ومش قادرة من كتر الضرب وماسكة دراعها وبتتألم. وبتتكلم بصعوبة. لا. لا ب. لاش فضايح علشان خاطري رعد: وانتي لسة شوفتي فضايح. عدي: رعد مينفعش تنزلها كدة لابسها اي حاجة كدة بجد هتبقي فضيخة ولو حد شافها وصورها بكرة هتلاقي الصور مغرقة النت كله انت هتتفضح معاها. اسمع كلامي وتعالي علي نفسك رعد: سابها وزقها بعيد عنه وهي وقعت في الارض.
عدي: دخل جوا جابلها روب وابسهولها. وشالها مروان هات العربية قصاد العمارة بسرعة. رعد: نزلها اللي زي دي تتجر مش شعرها متتشالش عدي: معلش ما انت شايف عملت فيها ايه وكمان عايزين الموضوع يبان انها تعبانة مش كتر. ونزلوا العربية وعدي قعد مها علي الكنبة اللي ورا. وركب هو جنب رعد.
ورعد طلع علي ڤيلة توفيق الحديدي. واول لما وصل. نزل وجر مها من شعرها ورفض ان عدي يشيلها تاني دخل بيها علي توفيق ورماها قصاده علي الارض رعد: بأرف بغضب. حفيتك عندك انا ميشرفنيش اني اخلي واحدة سافلة زيها علي زمتي. انتي طالق توفيق: مصدوم. من شكل مها ولبسها وكمان الضرب اللي مضروباه. انت ازاي تعمل فيها كدة وليه طلقتها. ده انت جبت اخرك معايا يا رعد.
رعد: بسخرية. اخري اخري انت لسة ما شوفتوش يا حديدي. اما ليه عملت فيها كدة فإسأل الهانم انا جبتها منين. جايبها من شقة واحد ومن حضنه وفي سريره. توفيق: بص لمها. معقول يا مها امتي عملتي كدة مها: بتعيط. اشمعنا هو ماهو كمان مقضيها مع الزبالة همس.
رعد: ضربها برجله بأرف. همس اشرف منك يا كلبة وبعدين دي مراتي مش مصاحبها يا واطية. ولعملكم انتم الاتنين همس مراتي وبجد واللي في بطنها ليا وليها ومن هنا ورايح مش عايز اعرفكم ولا يكون ليا بيكم اي صلة. توفيق: يعني بجد طلعت بتحبها رعد: ايوة بحبها و اتجوزتها علشان بحبها مش علشان العملية. توفيق: بغضب. كدة يبقي ترجعلي كل حاجة كتبتهالك.
رعد: بسخرية هه. انت بتحلم انسي ولسة كمان انا هفضل وراك لحد لما اخليك تفلس وتسف التراب وادفعك تمن اللي عملته في امي زمان توفيق: رعد انت مش قد اللعب معايا رعد: هنشوف. مين اللي مش قد مين. وخرج رعد وركب عربيته ومشي وهو مش طايق توفيق ولا مها. في شركة حازم رشدي حازم: انت اتجننت يا معتز جايلي علي هنا بالشكل ده.
معتز: وهو بيتالم. اعمل ايه كنت هروح فين انا خايف يقتلني ده مجنون. انا كنت بسمع عن جبروته وخوف الناس منه. لكن مكنتش اتخيل انه بالشكل ده حازم: بس هو عرف منين انا لسة كنت بحضرله الفضيحة. انا حتجنن في عربية رعد. تليفونه بيرن رعد: عدي شوف مين انا مش فايق ارد علي حد. عدي: دي غرام، الو ايوة يا غرام لا انا عدي مش رعد خير في ايه غرام: انا لازم اكلم رعد بيه بسرعة بخصوص موضوع مها مراته.
عدي: بص لرعد. مها وانتي تعرفي موضوع مها منين رعد: بصله بغضب واخد منه التليفون. ايوة يا غرام في ايه غرام: في واحد اسمه معتز جه دلوقتي لحازم وشكله مضروب جامد. وعرفت ان حازم هو اللي كان زقه علي مها مراتك علشان يصورها معها وحازم يفضحك. رعد: فرمل العربية بقوة. وهو بيجز علي سنانه. حازم ابن الكلب وديني لاقتله.
غرام: بس حب اطمنك الڤيديوهات اللي ادهالي كلها انا مسحتها علشان تعرف اني علي وعدي معاك. المهم انت تمسح الڤيديو بتاعي رعد: خلاص يا غرام مش وقتك. هنبقي نتكلم بعدين. رعد: شوفت الكلب حازم هو اللي وراها وبعت معتز يشاغل مها ويصورها معاه كمان انا هروحله وهقتله عدي: مسك ايده. اهدي واتقل. اللي زي حازم ده يتلعب معاه بنفس طريقته الوسخة. سيبهولي وانا هلبسه في الحيط ملكش دعوة انت رعد: مسح وشه وشعره بغيظ.
عدي: بقولك ايه اطلع علي شقتك وروح لهمس. هي اللي هتخرجك من اللي انت فيه انت مبترتحش غير معاها رعد: هز راسه عندك حق انا هروح علي هناك. وانت ابقي خد العربية. وارجع الشركة وابقي ابعتهالي مع مروان عدي: تمام المهم حاول تهدي شوية رعد: ان شاء الله اكيد ههدي لما اروح لهمس.
رواية رحم للإيجار الجزء الأول للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثامن والعشرون
في شقة همس. همس بتكلم هنا في التليفون همس: طيب والله حرام عليكي يا هنا صدقيني عدي بيحبك وكان باين عليه جدا. ده لما كان بيجي هنا وانتي مختفية كان زي المجنون من قلقه عليكي. ارحميه بقي.
هنا: اتنهدت. وانا يا همس والله بحبه وانتي عارفة. بس صدقيني اللي انا بعمله ده هو الصح. عدي مش بسهولة ينسي الماضي واللي حلصه مكنش سهل. لازم انسيه واحدة واحدة. لو انا سيبت نفسي وخلاص بقيت مراته. هيرجع يشوف فيا حلا. انا عايزاه يشوفني انا يعرفني انا يعرف بحب ايه بكره ايه. وقتها يتعلق بيا انا فاهمة ياهمس. همس: اتنهدت. فاهمة يا اختي. ربنا يقويه عليكي انتي شكلك هتتعبيه اوي.
هنا: والله انا بتعب نفسي معاه. تعرفي يا همس انا ببقي هموت وارمي نفسي في حضنه. وانسي كل حاجة بس بمنع نفسي علي اخر لحظة. همس: بس انتي مش هتطلقي زي ما قولتي بعد شهرين مش كدة. هنا: ههههههه. اطلق مين انا لازقة لامه مش هسيبه انا بس بقوله كدة. علشان اغيظه همس: هههههه. بس هو اللي غاظك وحددلك معاد الدخلة هنا: اسكتي ده وقع قلبي. تفتكري بيتكلم جد.
همس: اممم. لا متهيألي اللي زي عدي ده ميعملش كدة. هو بس بيخوفك. وبعدين انا متأكدة. قبل الشهرين دول هتكوني سلمتي الرايا يا سكر هنا: اممم. والله يتوقف عليه كل ما ينسي بسرعة. كل ما انا اقرب منه اكتر همس: طيب ما تقوليلوا يشيل الصور اللي مضيقاكي دي هنا: لا طبعا. زي ما قلع السلسلة لوحده. هو اللي لازم يشيل الصور لوحده. علشان هو عايز كدة مش علشان انا طلبت. همس: هقولك ايه ربنا معاكي انا بس نفسي اشوفك مبسوطة.
هنا: سيبك مني انا وقوليلي. عاملة ايه مع وحش الشاشة همس: هههههههه. تعرفي انك بايخة. بقي رعد وحش. ده طيب مفيش احلي ولا اجمل ولا ارق من رعد حبيبي هنا: تيرررا رار رارا. ايه يا عم الحب ده.
همس: بهيام. حب ايه بس ده انا بعشقه. رعد حاجة كدة مفيش منه. اوقات مابصدقش ان هو رعد الحديدي اللي الناس بتترعب منه. هو هو اللي بيحبني ويدلعني. ااااه يا هنا رعد وراني دنيا تانية جديدة عليا. احلي واجمل من اللي اتمنيت اعيشها. بيعاملني اكني ملكة. عمره في يوم ما حسسني اني اقل منه. بالعكس مبيتحملش حد يقولي كلمة تزعلني انا مصدقتش اللي عمله في مها امبارح.
هنا: اه يا همس ده اناهموت وكنت اشوفها بتاكل الالم ده وافرح فيها ام مناخير في السما دي محسساني انها من طينة غير البشر. همس: عيطت. بس سمعتني كلام وحش اوي يا هنا واكتر حاجة وجعتني في كلامها. لما قالتلي اني رخيصة وبعت حته مني وانا والله يا هنا زي ما حكتلك. انا ايه اللي خلاني افكر في العملية من الاول.
هنا: اهدي يا حبيبتي. متزعليش نفسك. هي غبية زي ما قال رعد وكفاية عليكي دفاع رعد عنك واللي عمله فيها علشانك همس: مسحت دموعها. عندك حق رعد فعلا صالحني وبزيادة. مش قادرة اقولك من امبارح لحد لما نزل الصبح وهو بيدلعني جدا علشان انسي اللي حصل هنا: بنبرة خبث. ويا تري نساكي اللي حصل همس: ههههه. بس يا بايخة هنا: ههههه خلاص خلاص هسكت اسيبك انا بقي وادخل اخد شور همس: ماشي يا جميل سلام.
وقفلت همس مع هنا. وتليفونها رن برقم غريب. همس: ، مين الرقم ده. وردت. الو زينب: ايوة يا همس انا زينب همس: زينب. ازيك بس ده مش رقمك زينب: ابدا ده رقم جديد جبته وهكلمك منه همس: بتردد. اه اه وماله. ان شاء الله همس اصلا خايفة من رعد لانه حذرها من زينب وقالها متكلمهاش تاني وفي نفس الوقت مش عايزة تجرح زينب وتصدها. زينب: مالك يا همس هو انا كلمتك في وقت مش مناسب ولا حاجة.
همس: ايه لا لا ابدا قوليلي مامتك عاملة ايه زينب: الحمد لله. قوليلي انتي مبتسأليش عليا ليه همس: عادي معلش انتي عارفة الحمل وتعبه زينب: هو رعد بيه بيخليكي تتابعي الحمل مع مين همس: ايه مع دكتورة زينب: اسمها ايه وفين في الوقت ده دخل رعد وشكله يغني عن السؤال عن حالته. رعد: بتكلمي مين يا همس همس: اتخضت واتفاجأت من دخول رعد وهي بتكلم زينب. اتلخبطت والتليفون وقع من ايديها من خوفها من رعد.
رعد: عقد حاجبه واستغرب من رد فعل همس. مالك يا همس همس: ابتعلت ريقها بصعوبة. ايه ابدا مفيش. رعد: اومال اتخضيتي ليه لما شوفتيني وكنتي بتكلمي مين همس: خافت تقولوا زينب يزعقلها. كنت بكلم هبة اختي. وانا بس اتفاجأت بيك مش اكتر. رعد: طيب سلميلي عليها. همس: هزت راسها. حاضر. واخدت التليفون من الارض. ايوة يا هبة انا هبقي اكلمك تاني زينب: هبة ده ايه. هو ده صوت رعد بيه مش كدة همس: اه هو.
زينب: طيب انا هقفل دلوقتي وهبقي اكلمك تاني همس: ماشي مع السلامة همس. قفلت مع زينب. وقربت من رعد. وهو كان ابتدا يقلع هدومه. وشكله متغير. همس: مالك يا حبيبي. انت تعبان رعد: بحدة. لا مفيش انا داخل اخد حمام همس: طيب تحب احضرلك الغدا رعد: لا مليش نفس. ودخل الحمام همس: حطت ايديها علي قلبها. واخدت نفسها. يا رب. رعد شكله متعصب. معقول. يكون اخد باله اني متلخبطة وفضلت قاعدة متوترة وخايفة لحد لما رعد خرج من الحمام.
رعد: اخد باله انها خايفة منه من شكله وهو متعصب. قعد وبصلها ومدلها ايده همس: ابتسمت ومدت ايديها. رعد: اخدها وقعدها علي رجله ودفن راسه في حضنها. وغمض عنيه واتنهد همس: حضنت راسه بحنية. وملست علي شعره. مالك يا حبيبي هو انا زعلتك في حاجة رعد: لا يا روحي انا اسف مكنتش احب تشوفيني كدة بس اللي حصل النهاردة. كان صعب همس: رفعت وشه ليها وحضته بإيديها. مالك ايه اللي حصل انا كدة قلقت عليك.
رعد: باس ايديها و بحزن. مها خانتي يا همس عارفة يا عني ايه رعد الحديدي مراته تخونه. همس: حطت ايديها علي بقها من الصدمة. مش ممكن مها تعمل كدة. وانت اتأكدت مايمكن تكون ظالمها. رعد: ظالمها ازي بس ده انا جبتها من شقته ومن حضنه يا همس همس: بضيق. معلش اكيد الموضوع صعب عليك. مش سهل تشوف مراتك في وضع زي ده رعد: فهمها. وبنفاذ صبر. همس غضبي دي مش حب لمها. فوقي همس: بزعل. ليه هي مش مراتك. اومال زعلان ليه.
رعد: ضمها ليه اكتر وابتسم. انا بحبك انتي. ولو كنت حبيت مها عمر ما كان هيكون ده رد فعلي وبس اني اضربها علقة واكسر دراعها وخلاص كان هيبقي اكتر من كدة بكتير همس: بفزع. ههههو انت ضربتها وكسرت دراعها رعد: بسخرية. دي علقة بسيطة يا دوب تنيمها في السرير. شهر مش اكتر. انا موتي وسمي الكدب و الخيانة والغدر مبتهاونش فيهم. خصوصا لو حد بحبه وخاني همس: برعب. هو انت لو كنت بتحبها وعملت كدة كنت هتعمل ايه.
رعد: ابتسم بشر. وبصوت هادي لكن يرعب. كنت دفنتها حية همس: ابتلعت ريقها بصعوبة. انت بتتكلم جد رعد: بجدية. طبعا بتكلم جد. وبصلها بتمعن. وبعدين ملس علي خدها. تعرفي لو انتي مكانها كان زمانك في قبرك دلوقتي همس: قلبها دق من الخوف من كلامه. اااانا مممستحيل طبعا رعد: ابتسم وحضنها. طيب اهدي انتي بتترعشي ليه كدة همس: عيطت. اصلك شكلك وكلامك يخوف رعد. ضمها اكتر وقام وشالها معاه. وراح بيها للسرير. واخدها في حضنه.
رعد: ودفن راسه في رقبتها وباسها بهدوء. وبصوت خافت. لازم تخافي علشان متغلطيش. لاني مش هتهاون معاكي يا همس لو خنتي. علي قد حبي ليكي علي قد العذاب اللي هتشوفيه لو ده حصل همس: من الخوف اللي في كلامه جسمها بيترعش. وحاست بألم في معدتها وقامت تجري علي الحمام. ورجعت كتير رعد: اتخض عليها وراح وراها. وساندها. مالك يا همس في ايه همس: بوهن وضعف. لا ابدا بس تعبت شوية.
رعد: اخدها في حضنه. طيب تعالي انتي شكلك محتاجة ترتاحي. همس: وهي خارجة. حاست انها هتقع رعد: لحقها وشالها. بقلق. مالك يا روحي فيكي ايه تحبي اوديكي للدكتورة همس: لا انا كويسة متقلقش.
همس معملتش حاجة تخليها تخاف من رعد. لكن هي اصلا كانت بتخاف منه ومن قسوته وجبروته اللي كانت شايفهم من اول ما عرفته. هو اينعم حبها وغرقها حنيه وحب ودلع. لكن لسة لما بتشوف قسوته بتخاف حتى لو القسوة دي مش عليها. مجرد شكله وغضبه بيخوفها. كمان كلامه انه مش هيرحمها لو كذبت او خانت. هي مش هتخون بس ممكن تكدب لاي سبب. وده اللي كان رعبها منه.
رعد: حاس انها خافت منه. اتضايق هو مش عايز يخوفها ومش عارف ليه قالها كدة. هي ملهاش ذنب في خيانة مها علشان يرعبها بالشكل ده. فاحب يغير الكلام ويهديها. رعد: وهي في حضنه وبيملس علي شعرها بحنان. علي فكرة يا هموسة. انا عايز اقولك خبر هيفرحك همس: خبر ايه.
رعد: انا خلاص قولت لتوفيق انك مراتي بجد وانه ملوش حق في ولادنا. واني مش هطلقك. يعني خلاص عرف كل حاجة. وهلعب معاه علي المكشوف. وانتي هتبعدي عن اللعبة دي نهائي. وكمان هعلن جوازنا و هتكوني مراتي قدام الناس كلها همس: رفعت راسها من حضنه بفرحة. وابتسمت بسعادة. بتتكلم جد معقول رعد: ابتسم. لانه رجعها تبتسم. اه يا قلبي بتكلم جد. كل ده غير المفاجاة اللي بحضرلهالك.
همس: اللي كانت فعلا نسيت خوفها وفرحت زي الاطفال. لانها فعلا بريئة وقلبها ابيض ومبتعرفش تتلون. بيبان عليها فرحها زي مابيبان عليها خوفها همس: مفاجأة ايه رعد: بخبث. تؤتؤ مش هقول. همس: وحياتي يا رودي لتقول رعد: نعم يا اختي مين رودي ده همس: بمكر. انت يا حبيبي رعد: بسخرية. بقي رعد الحديدي بقي رودي. عجايب همس: بغضب طفولي. ايه بدلعك مش من حقي.
رعد: لا يا حبيبتي من حقك بس تدلعيني ترقصيلي تغنيلي. لكن مش تقوليلي رودي. انسي يا ماما همس: بس هو عجبني باس هاه رعد: طيب لو قولتيه تاني هحدفك من الشباك ده همس: طلعت لسنها بتغيظه. هقوله رعد: شدها لحضنه وهو بيضحك. ههههههه. والله انتي هتجننيني. بس اعمل ايه بحبك يا مجنونة همس: طيب قول للمجنونة بقي علي المفاجأة رعد: اممم. مصممة همس: هزت راسها. اه مصممة رعد: اتنهد. انا يا سيتي بجهزلك قصرك اللي هنعيش فيه سوا.
همس: فتحت عنيها بعدم استيعاب. قصر قصر ايه رعد: وهو بيلمس علي خدها وبرقة. هو مش انتي قولتي انك شبه سندريلا واتجوزتي الامير همس: اه قولت كدة رعد: طيب الامير بقي كان عايش مع سندريلا فين مش في القصر بتاعه انا بقي بجهزلك القصر بتاعك يا سندريلا همس: قامت من السرير وقعدت علي ركبتها. حقيقي اللي بتقوله ده. انا همس هعيش في قصر ده انا بتوه في الشقة دي. تقوم تقولي قصر. ده انت وقتها. ممكن تقعد تدور عليا يوم بحالو.
رعد: ضحك لما عنيه دمعت. ههههههههه يخرب عقلك ضحكتيني. ليه يا حبيبتي بس. عموما متقلقيش انا معاكي وههحفظك الطريق همس: بتفكير. امممم. انت وقتها. تعملي خريطة زي بتاعة الكنز كدة علشان لما اتوه اعرف ارجع رعد: ههههههههه. يا بنتي انتي محسساني اني هيهشك في جزيرة ده قصر عادي. همس: عادي بالنسبة ليك مش ليا. واتعلقت في رقبته. انا بحبك اوي اوي.
رعد: ابتسم. وانا بحبك اوي اوي اوي. تعرفي عدي كان عنده حق لما قالي اجيلك علشان انتي اللي بتنسيني الدنيا بحالها وانا معاكي همس: ابتسمت. هو قالك كدة. والله عدي ده عسل رعد: وشه اتقلب. وبصلها وعنيه اكنها سوادها زاد لدرجة تخوف. ومسك دراعها وضغط عليه. هو مين ده اللي عسل همس: خافت وبلعت ريقها بصعوبة. ااانا اسفة والله مش اقصد اهدي متزعلش رعد: اياك تتكرر وتقولي كده تاني علي اي راجل فاهمة.
همس: بألم من وجع دراعها. حاضر حاضر اسفة والله وعنيها دمعت رعد: اتنهد بعصبية لما شافها دمعت وكمان شاف ايده وهي ضاغطة علي دراعها ساب ايده همس: مسكت دراعها وفضلت تدلكه من اثار قبضته عليه رعد: بصلها وقرب منها همس: خافت ورجعت بجسمها لورا رعد: غمض عنيه بضيق لانه كل شوية يخوفها من ساعة ما رجع وهي اللي بتاخد صدمه غضبه وهي ملهاش ذنب.
رعد: مسك دراعها. ودلكه وقرب من العلامة اللي مكان ايده وباسها. اسف يا همس مكنتش اقصد همس: بدموع. انت رجعت تخوفني منك ليه. رعد: ضمها لصدره بقوة وغمض عنيه. علشان بحبك بحبك يا همس. ومش متخيل انك تعجبي برجل غيري او انك تكوني بدل مها انا ممكن انتهي لو ده حصل همس: بس انا مش مها. انا همس انا مش ممكن اخونك والله مش ممكن.
رعد: اخدها وهي في حضنه ونام. معلش انا اسف اني انفعلت بس اوعي تمدحي راجل غيري قصادي ولا حتى بينك وبين نفسك. فاهمة همس: فاهمة. رعد: رفع وشها ليه وبص في عنيها بحب. زعلانة همس: بصتله بحب وعشق. هي اه بتخاف منه لكن بتحبه وبتعشقه وبتنسي اي خوف لحظة لما بتشوف في عنيه الحب والشوق ليها همس: تؤتؤ مش زعلانة علشان بحبك وبموت فيك.
رعد: ملس علي شفايفها برغبة. انتي ليا ليا انا وبس ومش عايز شفايفك دي تقول كلمة حلوة في حق اي راجل غيري. ومال عليها وباسها بقوة وهو اكنه بيمحي اثر كلمتها علي عدي همس: بتاخد نفسها. انت بجد مجنون رعد: ابتسم. لسة الجنان جاي. تعالي بقي وانا هوريكي الجنان شكله ايه.. في ڤيلا الحديدي في اوضة مها. مها نايمة في السرير وجنبها الدكتور والممرضة والدكتور جبسلها دراعها. و لفلها الجروح اللي في جسمها ووشها.
الدكتور: يا ريت يا توفيق باشا الهانم ترتاح وتاكل كويس علشان الكسر يلم بسرعة. توفيق: هز راسه وبص للشغالة. وصلي الدكتور. وخرج الدكتور والممرضة وتوفيق قرب من مها وبغضب. توفيق: انا حقيقي مش مصدق. اللي انتي عملتيه. مها: دارت وشها وببجاحة مستفزة. انا كنت باخد حقي مش اكتر توفيق: بصدمه. حقك حق ايه كان ناقصك ايه علشان تعملي كدة. ده انتي كنتي متجوزة راجل ستات مصر كلها بتحسدك عليه.
مها: بسخرية. انت بتشكر فيه وبتدافع عنه توفيق: انا بقولك الحقيقة اللي انتي مكنيش شايفاها. ولاسف بغبائك وجريك ورا شهوتك ضيعتي كل حاجة. رعد كان بيلعب من تحت الترابيزة. لكن بعملتك دي هيلاعبني في وشي. ورعد بقي غول وقوي ومنافس مش سهل. وعارف عني كل صغيرة وكبيرة. وانا لسة هشوف هعمل معاه ايه مها: بقوة. انا اول لما اخف وعدتي تخلص هتجوز معتز توفيق: انتي اكيد مجنونة. وعموما متحلميش. رعد خلص عليه.
مها: شهقت من صدمتها. وانهارت. قتله قتله ليه. المفتري والله لقتله واخلص منه ربنا ياخده ليه قتله ده كان بيحبني توفيق: لو كان بيحبك ماكنش خلاكي تخوني جوزك. وكمان يصورك معاه مها: انت بتقول ايه توفيق: ده اللي عرفته. انسي وفوقي لنفسك. انا هسيبك ترتاحي ونزل توفيق وساب مها بتعيط في مكتب توفيق في الڤيلا توفيق: هاه يا امين خلصت عليه امين: تمام يا باشا. احنا عرفنا كمان مين اللي كان وراه. حازم رشدي.
توفيق: بغيظ. حازم يعني كان عايز يضرب رعد. يقوم يفضح حفيدتي ماشي. ورعد بقي عرف امين: ايوة توفيق: تمام سيبه لرعد هو هيخلص منه. المهم الكلب اللي اتجرأ ولمس مها وصورها مات. دلوقتي بقي عايزين نجهز القلم اللي هيوجع رعد. همس في المساء في شقة عدي. عدي وهنا في الليڤنج هنا: عادي اللي زي مها دي ممكن تعمل اي حاجة. بس رعد زعلان ليه هو اصلا مش بيحبها واهي غارت في داهية.
عدي: رجع بظهره علي الكنبة وشبك ايده ورا راسه واتنهد. الموضوع مش حب. ده غضب رجولي اي راجل مهما كان مش بيحب مراتوا وتخونه لازم رجولته تنجرح. بس انا متاكد ان همس هتنسيه كل حاجة هنا: بغيرة. اشمعن يعني ليه متأكد عدي: حاس بغيرتها وحب يجننها. اصل بصراحة همس دي تنطق الحجر. جمالها يجنن والا رقتها ودلعها دي لما بتتكلم بتخلي الواحد ينسي اسمه.
هنا: وشها احمر واتغاظت. بقي كدة طيب وربنا لقول لرعد واخليه يفرغ مسدسه كله في دماغك عدي: رفع كتفه ببرائة. وانا قولت حاجة غلط. دي حقيقه. همس انثي ذات انوثة متفجرة. مش زي ناس. راسمه دور اللمبي هنا: بعصبيه. لمبي انا لمبي عدي: متحملش شكلها. هههههههههه. بصراحة اه هنا: جريت عليه وزقته علي الكنبة وضربته.
عدي: ضحك ووقع علي ظهره واخدها معاه. وفجأة بطل ضحك لما لاقاها في الوضع ده وقريبة منه ومع انها كانت متنرفزة. وعمالة تعافر وتضربه وتزعق. بس هو مكنش مركز غير في جمالها وخصل شعرها البني اللي لون الشيكولاته نازلة علي عنيها. شالها بإيده. هنا: انتبهدت لتوهانه في عنيها لما عمل كدة. وهي كمان سرحت في عنيه واتمنت اللحظة دي متنتهيش عدي: قرب رقبتها منه بحركة مفاجأة. وباسها بشغف وشوق قوي جدا.
هنا: اتجاوبت معاه ونسيت اي كلام وتحذير كانت بحذر بيه نفسها من قربها منه. عدي: زاد من قربه منها وحضنها وخالها هي اللي في مكانه ونسي هو كمان اي وعد وعده ليها. وكان بيحاول يشبع من قربها منه في لحظة جنون هنا: لقت انه ممكن كل حاجة تنتهي في لحظة وتسلم ليه. حاولت تبعده هنا: عدي كفاية. ابعد ارجوك عدي: بصوت مجهد. لا مش قادر هنا انا محتاجلك قوي بجد كفاية بقي هنا: عدي لو سامحت متخلنيش اكرهك. مش بالغصب.
عدي: بعد عنها بغضب. غصب يا هنا تاني غصب. ماشي انا هبعد ومش هقرب منك تاني ولا حتى بعد شهرين. وسابها وراح أوضته وهو متعصب هنا: قامت وقعدت. اوففف هو انا ليه الدنيا كل شوية تبوظ مني. بس انا مش هقدر اسيبه ينام زعلان. وراحت لعدي في اوضته ولقته بيشرب سجاير بشراهة. قربت منه واخدت منه السيجارة وطافتها عدي: بعصبيه. ايه اللي عملتيه ده. وايه اللي جابك هنا اتفضلي روحي نامي ودالها ظهره هنا: قربت وحضنته من ظهره.
عدي: استغرب. وبسخرية ايه مش خايفة اغتصبك وانتي جايالي اوضتي هنا: لفت وبقت في وشه وحضنة وشه بإيديها. انا عمري ماخوفت منك. عدي: ملامحه لانت. اومال ليه بتعملي كدة هنا: هو مش كل عروسة من حقها فترة خطوبة. وانا لا اتخطبت ولا حتى اتعملي فرح عدي: حاوطها بإيده. وبحنيه. انتي عايزة فرح هنا: هزت راسها بلأ. انا عايزة بس اقرب منك براحتي وتحبني وتقرب مني واحدة واحدة. كتير عليا.
عدي: ملس علي خدها بحب. لا يا حبيبتي مش كتير. يعني نعتبر نفسنا مخطوبين لحين تحديد معاد للجواز هنا: هههههه. بالظبط كدة عدي: اتنهد وابتسم. وانا موافق. بس عندي طلب صغير ممكن هنا: طلب ايه عدي: عايز انام النهاردة وانتي في حضني ووالله مش هتهور هنا: شاورت بصباعها بتحذير. حضن بس عدي: ببرأة هز راسه. حضن بس هنا: بس انا مش هنام هنا في اوضتك ومتسألنيش عن السبب.
عدي: خلاص ننام مع بعض في الليڤنج. الكنب هناك اصلا كبير تعالي وفعلا راحوا الليڤينج. وقربه كنبتين قصاد بعض وعدي اخد هنا في حضنه واتنهد براحة. ودفن راسه في شعرها ونام براحة وسعادة وهنا كمان ابسمت واخدت نفسها في حضنه ونامت مبسوطة.