رواية رحم للإيجار الجزء الأول للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثامنرعد كان مصدوم وبيسأل نفسه. معقول يا همس انتي كدة وكنتي بتضحكي عليا. وكان نفسه يخنقها بيإيده ويسألها ليه عملتي كدة. بس كان في نفس الوقت قلقان عليها لما شاف عليها اثار الضرب اللي اتضربته وكمان دراعها المتجبس. مكنش فاهم حاجة.همس كان حالها حال حاست انها اتعرت قصاده. وانه هيفهمها غلط. وندمت علي انها ضعفت وسمعت كلام زينب.مها: لما شافت همس بالكدمات اللي وشها والجبس اتضايقت وبأرف. ايه ده يا هادي ملقتش غير دي دي شكلها خارجة من حادثة. وشكلها ميطمنشهادي: لا انتي بيتهيألك. دي حاجة بسيطة مش هتأثر علي العملية والجبس ده كلها اسبوعين ثلاثة ويتفك. وبعدين تحاليلها كلها نضيفة وتمام.مها: بس انا مش عايزاها غيارها.هادي: يا مدام مها صدقيني. ده هي دي المطلوبة. التحاليل بتاعتها والسونار والاشعة كمان زي الفل. مش هنلاقي زيها بسرعة وهنتعبمها: قولت لا شوف غيرها.هادي: امري لله. خديها يا زينب.زينب: اخدت همس ولسة هتمشي.رعد: استني عندك.همس. وزينب: لفوا الاتنين تانيرعد: راح وقف قدام همس وبيبصلها بحدة. وغضب. انا موافق عليها هي اللي هتعمل العمليةمها: بس يا رعد انت مش شايف شكلها احنا مش ناقصين وجع دماغ.رعد: انا قولت هي اللي هتعمل العملية. خلصنامها: بس.رعد: بصوت عالي. قولت خلاص مش عايز كلام كتير.هادي: زينب خدي همس وروحي انتي دلوقتيخرجت زينب وهمس اللي كانت لسة بتعيط.مها: انا بجد مش فاهمة دي شكلها كأيب اوي وكمان بتعيط. محسساني انها مغصوبة مش شغلانتها اصلارعد: كان متغاظ من كلام مها وحاسس انه بيوجعه. هادي هي البنت دي بتشتغل معاك من امتي.هادي: لا هي لسة جديدة اول مرة المرة دي. بس متقلقش انا عارفها كويس. مفيش مخلوق هيعرف حاجة انا مفهمها كل التفاصيلرعد: تمام. يالا يا مها انا عندي شغلمها: تمام. يالا بيناخرج رعد ومها وقصاد المستشفي.رعد: يالا يا مها اركبي مع السواق. وروحي انتيمها: ليه يا حبيبي. ما نروح سوا بعربيتك.رعد: اولا بقي كفياكي. حبيبي حبيبي اللي مسكاها دي. وبعدين انا عندي مشاوير كتير مش مروح دلوقتيمها: رعد مش احنا اتفقنا.رعد: قاطعها. مها مش وقته الكلام ده امشي علي البيت وبعدين نتكلم.مها: ماشي هروح. بس هستناك مش هنام. وركبت مها مع السواق ومشيترعد: ركب عربيته وفضل واقف مستني همس. ولقاها خارجة وماشية وكانت بتعيط. قرب منها بالعربية براحة. وهي شافته وخافترعد: بحزم. فتحلها الباب اركبيهمس: خايفة. ااااانا.رعد: بيجز علي سنانه. قولت اركبي انا مش طايق نفسي. وبصوت عالي. اركبيهمس: ركبت. وهي بتعيط.رعد: مش كفاية بقي دموع التماسيح دي ولا ايه. فاكرة انك هتضحكي عليا زي المرة اللي فاتت. اتاري بقي ناجي كان عنده حق. وبسخرية. ده انتي طلعتي مدوراهاهمس: لو سامحت كفاية انا مش ناقصة. انت متعرفش حاجة يبقي متحكمش عليا.رعد: مسكها من دراعها وضغط عليه. معرفش ايه هاه. المرة اللي فاتت تنصبي علي ناجي وتسرقيه وتعملي بريئة وشريفة. والمرة دي انا شايفك بعيني. انتي عارفة انا قابلتك فين ولا لا. انتي جاية تأجري رحمك. فاهمه يعني ايه. بتبعي نفسك ليه يا همس ليههمس: كانت بتتألم من وجع دراعها. وكمان من كلامه اللي وجعها اكتر.همس: عيطت زيادة. قولتلك انت متعرفش حاجة متعرفش حاجة سيبني في حالي حرام عليك. انا ربنا اللي عالم بيا.رعد: لا مش هسيبك. ولازم اعرف وافهم انتي ايه حكايتك اتكلمي.همس: انا هقولك. انا بعد ما خلصت ثانوي. كان بابا الله يرحمه لسة عايش وماما ماتت وانا صغيره. وليا اخت وحيدة اسمها هبة هي اكبر مني. من وانا في المدرسة وكان بيجيلي عرسان كتير وكمان ابراهيم ابن عمي كان منهم. بس بابا مكنش موافق وقال عليه صايع وملوش شغلانة. ودخلت الجامعة سنة واحدة. واتقدملي عماد جوزي الله يرحمه. كان شاب محترم خريج حقوق. وبيتضرب في مكتب محامي. وبابا حبه اوي وانا كمان اعجبت بيه واتجوزنا. وفي السنة الاولي حملت في محمد ابني وطبعا مكنتش بروح الكليه. وراحت عليا السنة. وبعدها ولدت وكنت عايشة ومبسوطة وحمدا ربنا. وهبة اختي كمان اتجوزت منصور وعاشه مع بابا في شقته. وبابا مات بعد ما انا ولدت بشهرين. وزعلت عليه اوي. وبعد ما عدي حاوالي سنتين. كنت انا وعماد وابني محمد في الملاهي. واحنا راجعين عملنا حادثة. وجوزي وابني ماتوا قصاد عيني مكنتش عارفة انا ببكي علي مين علي جوزي اللي مشوفتش منه غير كل خير. ولا ابني اللي لسة مكملش سنتين. عشت اسود ايام كلها حزن ووجع. ربنا وحده اللي عالم عدت عليا ازاي. وفي. خلال كام شهر. صاحب الشقة كان عايزها. لان انا وعماد كنا متجوزين في ايجار جديد. وانت عارف الايجار الجديد. علي مزاج صاحب الشقة. خلصت الفلوس اللي معايا. وصاحب الشقة مشاني. وبعت هفشي ورجعت عيشت مع هبة ومنصور جوزها. في بيت بابا. ومن اول يوم وانا حاسة وشايفة نظرات منصور ليا. كنت في الاول بقول يمكن صعبانة عليه. من اللي انا فيه. بس بعد كدة اتضح انه طمعان فيا وابتدي يعاكسني. كنت علي طول خايفة ومرعوبة. عمرك ما هتحس احساسي. عارف يا عني ايه اني كنت بنام وعيني مفتحة من الخوف. عارف يعني ايه كل لما اروح في النوم اقوم مفزوعة لحسن الاقيه جنبي. عارف يعني ايه معرفش اخد حمام زي كل الناس. وابقي قافلة علي نفسي وكمان مرعوبة منه. انا كنت بقعد عند الجيران لحد ما هبة اختي ترجع. وعلشان كدة كنت برضي بأي شغل المهم مقعدش معاه في البيت. انهارت من العياط اكتر.رعد: حس انها مش ممكن تكون بتمثل. مسك ايديها. اهدي يا همس اهدي.همس: لا مش ههدي مش انت عايز تسمع انا هسمعك. لما روحت لناجي علشان اشتغل انا حكتلك اللي حصل. وهي دي الحقيقة لكن انا مش حرامية ولا نصابة زي ما قولت عليا. انا كل اللي يشوفني يطمع فيا حتى ابن عمي قالهالي بصراحة. لو متجوزتهوش هيخدني غصب. حتى ده رضيت بيه وقولت اتجوزه وانا مش طايقاه. بس مكنش فإيدي حاجة هو ولا منصور اللي مش عارفة هخلص منه ازاي خصوصا بعد ما اتهجم عليا. وهبة مش موجودة.رعد: انتي بتقولي ايه هي ايه الحكاية.دول شوية كلاب وعايزين يتربوا. وانتي هتتجوزي ابن عمك ده فعلا وانتي مش عايزاه. ازايهمس: كنت. قبل ما الاتنين اللي متجوزهم مايجوني ويضربوني ويبهدلوني كدة. اصل البيه متجوز اتنين.رعد:؟ هما اللي عملوا فيكي كدة انا افتكرتها حادثة. ستات دي ولا وحوش.همس: بعدها قولت لا انا مش ممكن اعمل كدة ووافقت علي الشغل مع دكتور هادي وزينب هي اللي اقنعتني مكنش قدامي حل تاني كان لازم امشي واسيب البيت مكنش ينفع اقعد مع منصور اكتر من كدة ولا ابراهيم اللي اكيد هو كمان مش هيسيبني في حالي بعد ما رفضت اتجوزه.رعد: طيب مش انا قولتلك هشغلك وكان ممكن اجبلك مكان تقعدي فيه. ليه مجتيش يا همسهمس: بتعيط وساكته.رعد: ردي يا همس ليه مجتيش وقولتيلي وانا كنت هساعدك. بصوت عالي. ردي ليه مجتيشهمس: بخوف. كنت خايفة منكرعد:! خايفة مني. خايفة ليههمس: كنت خايفة تكون. زيهم وتستغل ظروفي.رعد: ليه يا همس شوفتي مني ايه يخليكي تفكري كدة.همس: بصريخ. مشوفتش بس كل اللي قابلتهم كدة كلهم طمعانين كلهم زبالة انا خلاص تعبت والله انا بتمني الموت كل يوم ومبيجيش. مبيجيش.رعد: كان قلبه بيتعصر من الالم عليها وهو شايفها كدة. وحتى مش قادر يخدها في حضنه. مسك ايديها. كفاية يا همس لو سمحتي انا مش عايز اشوفك كدةهمس: لا انا خلاص زهقت من كل اللي انا فيه سيبني يارب اموت وارتاح. وفتحت باب العربية ونزلت بسرعة وبتجري وكان فيه عربية جاية عليها و همس اغمي عليهارعد: اول ما نزلت. نزل وراها ولما وقعت من الخوف والعربية بتقرب. جري عليها وشالها. وحطها في العربية. همس. همس فوقي.همس: مفقتش. ولسة غايبة عن الوعيرعد: اخدها وطلع علي الفندق. وجابلها دكتور.في الجناح في الفندقرعد: خير يا دكتور. مالهاالدكتور: لا ابدا هي واضح انها كانت زعلانة شويه. وكمان شكلها مأكلتش من فترة. هي محتاجة راحة جسدية ونفسية.رعد: هز راسه. حاضر متشكر اويومشي الدكتور. ورعد راح قعد جنب همس اللي لسة غايبة عن الوعي علي السرير. وهو حزين عليها. وكان بيملس علي شعرها. وعلي الكدمات اللي في وشها.رعد: معقول كل ده حصلك. وانتي لوحدك يا رتني كنت قابلتك من زمان مكنتش هخلي كلب منهم يقرب منك. ومسك ايديها وباسها. اوعدك مش هخليكي ترجعلهم تاني وهتفضلي معايا. مش هسيبك تاني يا حبيبتي هتفضلي في حضنيهمس: ابتدت تفوق بس عنيها مش واضح ليها الرؤية. وبتعب. اانا فين هو ايه اللي حصلرعد: ابتسم. انتي كويسة متقلقيش.همس: فتحت عنيها. لقت نفسها في اوضة وكمان في السرير ورعد قاعد قصادها. خافت علي نفسها. اانت عملت ايه ليه كدة ده انا كنت فكراك محترمرعد: اهدي لو سامحتي. اولا انا محترم مفهاش كلام. ثانيا انا معملتش حاجة انتي كويسة انتي اغمي عليكي وانا جبتك هنا وجبتلك دكتور. ولسة ماشي حالا.همس: يعني بالله عليك معملتش فيا حاجة.رعد: صعبان عليه الرعب اللي هي فيه من اللي شافته. لا والله ماجيت جنبك. انا مقدر خوفك وقلقك بس صدقيني والله ما لمستك.همس: طيب ليه جبتني هنا ومودتنيش مستشفيرعد: علشان انتي هتقعدي هناهمس: هنا فينرعد: هنا في الجناح ده في الفندقهمس: فندق. اانا مش فاهمة حاجةرعد: همس انتي مش هترجعي لاختك وجوزها دول تاني. وهتقعدي هنا لحد ما تعملي العملية.همس: عيطت. لا انا خلاص مش هعمل العملية. يمكن اللي حصل ده انذار علشان ربنا يرجعني عن الذنب ده. انا اصلا مكنتش مرتاحةرعد: لا هتعمليها. بس مش بنفس الطريقة. اللي كنتي هتعمليها بيهاهمس:؟ مش فاهمة ازايرعد: همس انا هتجوزكهمس: انت بتتكلم جدرعد: ايوة هتجوزكهمس: اغمي عليها تانيرعد: همس همس. مالك بس ياربي. ورفعها وسندها علي كتفه. وفوقها تاني همس فوقي بقي حرام عليكي.همس: فاقت. وبصتله. انت قولت ايه من شوية.رعد: ابتسم. بس والله لو اغمي عليكي تاني انتي حرة.همس: هزت راسها.رعد: قولت هتجوزك. يا همس. بصي انا كمان بصراحة كان عندي شك من الموضوع ده علشان حرام. وانتي كمان مش هينفع تعملي كدة. فا احنا لازم نتجوز. وانتي تعملي العملية وانتي مراتيهمس: بس ده كمان حرام. لانه جواز. علشان الخلفة مش طبيعيرعد: كان بيلصلها وفي نفسه. مين قال كدة انا هتجوزك علشان بحبك والحكاية دي جاتلي نجدةهمس: مش بترد ليه.رعد: ايه لا. بس اصل مفيش قدامنا حل تانيهمس: بس مرات حضرتك هتوافقرعد: توافق ولا لا. انا محدش يقدر يعارضني المهم انتي موافقةهمس: مش عارفة. هو حضرتك هتطلقني بعد العملية مش كدةرعد: في نفسه. عملية مين انا مش هطلقك ابدا ده انا مصدقتهمس: رعد بيهرعد: اولا مفيش بيه دي قوليلي رعد وبس ممكنهمس: ازاي بس ميصحش.رعد: لا يصح. وبعدين سيبك من حكاية الطلاق دي سيبيها لظروفها انا لازم اكون جنبك لحد ما تولدي. بعدها يبقي ربنا يحلهاهمس: ان شاء الله. انا لازم امشي اتأخرترعد: هو انا مش قولتلك. انك مش هترجعي هناك تاني.همس: ازاي بس. مش هينفعرعد: لا هينفع. انتي هتقعدي هنا في الفندق. لحد ما نتجوز. وبعدين هخدلك شقة تقعدي فيها. براحتكهمس: بس ازاي هبات هنا مع حضرتكرعد: انا لو عليا مسيبكيش. وانام جنبك هنا بس معلش هستني.همس: هو حضرتك ساكت ليه.رعد: ابتسم. متخفيش يا همس انتي هتباتي هنا لوحدك. وانا في الجناح اللي جنبك. المهم اوعي تفكري تمشي فاهمة. انتي من هنا ورايح ملزمة مني. واياك تختفي تاني اظن انا طمنتك خلاص ماشي يا همسهمس: هزت راسها. ماشيرعد: ومتفتحيش باب الجناح لمخلوق. لو عايزة حاجة تكلميني. رقم جناحي اهو لو مين علي الباب. متفتحيش وكلميني فاهمةهمس: حاضر فاهمة.رعد: كان بيبصلها بإعجاب. مش ممكن حتى الكدمات اللي وشك. مقدرتش تخبي جمالك. اه يا همس نفسي اخدك في حضنيهمس: قلقت من نظراته. احمم. هو انا ممكن انام.رعد: ااه اه طبعا. خلاص انا اتطمنت عليكي. وهروح اوضتي بس زي ما اتفقنا. متفتحيش لحد غيريهمس: والله مش هفتح لحدرعد: خرج ومشي.همس: قعدت. علي السرير وابتسمت. يااااه يا همس معقول هترتاحي من وجع القلب اللي كنتي عايشة فيه. بس هو انا ليه بحس ان رعد بيه ده. حد قريب مني مش حساه غريب. بس هو علي قد ماهو عصبي وبيزعق.بس حساه حنين اوي. وابتسمت بخجل وكمان امور قوي. ورجولة كدة راجل مفيش منه كتير. ااه لو كان يتجوزني علشاني مش علشان الخلفة. منك لله يا زينب. انتي اللي خوفتيني منه كان زماني روحت واشتغلت معاه. ده طلع ابن ناس ومحترم. بس لوكنت روحت اشتغلت معاه. مكنتش هتجوزه. تؤ وبعدين يا همس وهو يعني كان جواز بجد. ما هو شوية ويطلقك. بس انا ليه حاسة بحاجة غريبة ناحيته. كنت مبسوطة وهو جنبي. يمكن علشان حاسسيني بالامان وكان بيطمني. اصل انا عمري ماحسيت اني مطمنة كدة. من يوم ما عماد مات الله يرحمه. من يومها وانا في قلق وخوف. لحد ما شوفت رعد. يالا الحمد لله ربنا يسترها بقي.وبعد شوية وهي قاعدة. باب الجناح خبط. همس سألت مين لقته رعدهمس: فتحت. خير حضرتك عايز حاجةرعد: ابتسم. لا انا بس جايبلك الحاجات دي. وادلها شنط كتيرهمس: اخدتهم. ايه دولرعد: انتي جيتي من غير مايكون معاكي حاجة. فا انا اشترتلك شوية هدوم وحاجات اكيد هتحتاجيهم علشان تغيري هدومك وتنامي. وكمان في لبس خروج. و بيرفيوم وكل حاجة ولو في حاجة ناقصة قوليلي وانا اجبهالك.همس: ابتسمت. متشكرة اوي. انا بجد مش عارفة اقولك ايه. حضرتك انسان عمري ما قابلت زيك. يا بخت مراتك بيكرعد: سند علي الباب وابتسم. ما انتي كمان هتبقي مراتي. يبقي يباختك انتي كمانهمس: وشها احمر واتكسفت. احمم طيب عن اذنكرعد: ابتسم اكتر من كسوفها. اوك انا همشي. اه ثانية واحدة. العشاء جاي بعد شوية. ممكن نتعشا سوا وبعدين ارجع جناحي.همس: اااه طبعا ممكن. بس اغير هدومي الاول.رعد: اوك. انا في الجناح و منتظر منك تليفونفي الاسكندريةعدي: قاعد علي البحر وطبعا الوقت اتأخر جدا. وبعدين سمع صوت صريخ بص حاواليه. لقي شوية شباب بيجروا ورا بنت وهي بتصرخ. قام بسرعة وراهم بس لقي واحد منهم بيشدها والثاني بيشممها مخدرعدي: طلع مسدسه. وضرب طلقة في الهوا.الشباب اتخضوا. وواحد منهم قرب يضرب عدي. بس عدي ضربوا والاتنين التانين شالوا البنت وبيجروا. عدي جري وراهم ومسكهم. والولد اللي شايل البنت رماها في الارض.عدي: طلع المسدس. والله يا كلب منك ليه لو لمحت حد فيكم واقف بعد دقيقة واحدة. لهضربه بالنارالشباب جريوا ومشيواعدي: شال مسدسه وقرب من البنت اللي خدروها. واول ما رفعها وشال شعرها من علي وشها. اتصدم حلا.
رواية رحم للإيجار الجزء الأول للكاتبة ريحانة الجنة الفصل التاسععدي كان مش مصدق اللي شايفه. البنت دي شبه حلا بالظبط. نفس الشكل واللون والملامح والشعر. كان يبصلها ويحقق فيها خايف يكون بيتهيألو. وبعدين فاق لنفسه.عدي: طيب انا اعمل ايه دلوقتي. لو اختها المستشفي. حدخل في س وج ومين دي وجبتها ازاي. لا انا هخدها البيت عندي.وشالها عدي وراح علي شقته. ودخلها الاوضة ونيمها في السرير. وحاول يفوقها. بس هي واخدة مخدر. ومش هتفوق بسهولة.عدي فضل قاعد قصاها. بيبصلها وبيبتسم. مش ممكن في شبه كدة. اكني شايف حلا قصاد عيني. بس يتري مين دي وكانت بتعمل ايه علي البحر في الوقت ده.وقام وقف قصاد الشباك واهو بيفكر في حلا وبعد شوية. سمع صوتها بتأن وابتدت تفوق. قرب منها وقعد علي الكرسي اللي قصادها.هنا: بتحاول تقوم وماسكة راسها. وبتتألم. ااه يا دماغي. انا فين انت مينعدي: اول لما فتحت عنيها. تنح وسرح. مش ممكن ازاي نفس لون العين كمان. دي عنين حلا.هنا: قعدت تبص علي نفسها وعلي عدي اللي متنح ليها. انت يا جدع انت انت عملت فيا ايه وقامت مسكته من هدومه.عدي: اهدي. اهدي يا أنسة انا معملتش حاجة. انتي مش كان في شباب عايزة تخطفك. فاكرة ولا لاهنا: عقدت حاجبها. اه صحيح. انت اه. مش انت كنت جاي تجري من بعيدعدي: الله ينور عليكي كويس. ان الذاكرة لسة شغالة. ممكن بقي تسيبي هدومي.هنا: بصت لإيديها. علشان كانت ماسكة فيه اكنها. كانت هضربه. احمم وسابت ايديها. وانا فين بقي كدة ان شاء اللهعدي: في بيتيهنا: نعم يا عم الظريف. وجبتني بيتك ليه انت اتهبلتعدي: اللهم طولك يا روح. انت بالعة ايه اتهدي بقي كدة واسمعي. كنت هعمل ايه وانتي متخدرة ومغمي عليكي. جبتك هنا لحد ما تفوقي. والحمد لله اني كنت موجود كان زمانهم خطفوكي والله اعلم كانوا عملوا فيكي ايه.هنا: لا عندك حاسب. انا اصلا كنت هخلص عليهم. اه انا 100راجل.عدي: هههههههه. لا بجد ده انتي كنتي عاملة في ايديهم زي الكتكوت المبلولهنا: ما تحسن الفاظك. يا جدع انت. وبكبرياء هما بس اللي خدوني علي خوانا. لكن انا كنت ممكن اشلفتهمعدي: ههههههههه. اه ما انا عارفهنا: انت مش مصدق. لا انا محدش يقدر علياعدي: ماشي يا عم فندام. ممكن بقي تقوليلي انتي مين وايه اللي نزلك في وقت متأخر زي ده لوحدك.هنا: بان عليها الحزن. لا مش ممكن دي حاجة خاصة ومش عايزة اتكلم فيهاعدي: بس كدة اهلك ممكن يقلقوا عليكي. تحبي اوصلك ليهمهنا: انتهدت. لا متقلقش محدش هيقلق. وانا متشكرة ليك. انا همشي عن اذنك. وجات تقومعدي: وقف قصادها. انتي مش هترجعي لاهلكهنا: دموعها نزلت. ومسحتها. لا انا هشوف مكان اقعد فيه.عدي: حس ان وراها حاجة. بس مش عايزة تتكلم. طيب لو تحبي خليكي هنا الليلة وامشي الصبح.هنا: بصتله بغضب. قصدك ايه يا جدع انت لا مش علشان ساعتني. وعرفت اني ماليش اهل هتسوق فيها وتفتكر اني سهلة. لا انا ممكن اكلك بسنانيعدي: يخربيتك. اقفلي البوتجاز اللي اتفتح في بوقك ده. انا مقصدش حاجة من اللي جات في دماغك. انا قصدي تباتي لوحدك هنا. وانا في اوضة تانية. وكمان الباب ليه مفتاح اقفلي علي نفسك. لو خايفة مني.هنا: حكت شعرها وهي بتفكر وبتعض شفيفها.عدي: ابتسم. لان حلا كانت بتعمل نفس الحركة وهي بتفكرهنا: مالك يا جدع انت مسهوك كدة ليهعدي: يخربيت فصلانك. انتي يا بنتي لسانك ده ايه. فظيعة.هنا: اصلك بصراحة بصاتك مش عجباني. مش مرتحالك.عدي: اتنهد. اسف لو انا نظراتي ضايقتك. بس لما تعرفي سببها هتعزريني. وعموما زي ما قولتلك. اقفلي علي نفسك. وعلي فكرة انا مش حد وحش لا انا راجل ومش من النوع اللي في دماغك. اسيبك دلوقتي ترتاحي، اه المفتاح في الباب عن اذنك. وخرج عدي وقفل الباب وراههنا: انتي غبية يعني الراجل بيساعدك. وكمان شكله محترم وانتي عمالة تديله فوق دماغه. ده كويس انه مطردنيش. اوففف لا انا هخرج اقوله كلمتين عدلين.وخرجت هنا تدور علي عدي لقته قاعد في الريسبشن. وماسك صورة وعنيه فيها دموع. هنا بصت حاوليها لقت صور ليها في كل حته وكمان صورة. بالحجم الطبيعي. تنحت وقربت من عدي وقعدت جنبه.هنا: صور مين ديعدي: بحزن. دي تبقي حلا مراتي الله يرحمها. عرفتي ليه انا كنت ببصلك بإهتمام. مش لاني عنيني زايغة ولا وحش. لا لاني مكنتش مصدق الشبه اللي بينكم.هنا: بتضرب كف علي كف. لا اله الا الله. هو في كدة ده انا حاسة اني باصة لنفسي في المرايا. الله يرحمهاعدي: الله يرحمها. كانت احلي حاجة في حياتي. او بمعني اصح كانت حياتي كلهاهنا: زعلت علشانه. قامت وقعدت جنبه. معلش ربنا يصبركعدي: تعرفي النهاردة ذكري وفاتها الثلاثة. زي النهاردة من 3 سنين. عشت يوم من اسوأ ايام حياتي. يوم صعب صعب اوي وانا شايلها بين ايديها وهي ميتة. ودموعه نزلت ومكنش قادر يسيطر عليها.هنا: عيطت علشانه وعلي حالها هي كمان. وافتكرت مرفت مامتها وانها مش فاضل ليها حد غير ابوها اللي سايبها لمراته تبهدلهاعدي: مسح دموعه. وقام. الاكل عنك في المطبخ لو جعانة كلي وادخلي اقفلي علي نفسك. تصبحي علي خير. ودخل اوضته ومسك صورة حلا وبكي اكتر واكتر.عدي: ليه ليه سبتيني. انا مش عارف هي طلعتلي منين. ظهرت في حياتي ليه علشان تجدد وجعي. انا اول ما شوفتها يا حلا حسيت انها انتي كنت عايز اخدها في حضني. بس مش علشانها لا علشانك انا عايزك انتي يا حلا عايزك انتي يا حبيبتي.في القاهرة في الفندق وفي جناح همس. الباب خبط. وهمس سألت مين رعد رد عليها. فتحتله.رعد: اول لما شافها. ابتسم من جمالها. لانها اخدت حمام وغيرت هدومها ولبست من الهدوم اللي اشتراها رعد ليها وشعرها كان لسة مبلول وكان شكلها يجنن.همس: اتفضل. ادخلدخل رعد و بعديه جه العشاءرعد: تعالي اقعدي واقفة ليههمس: بإحراج حاضر بس هو احنا ممكن نسيب الباب مفتوحرعد: بغضب لا مش ممكن. وبعدين هو انا مش قولتلك متخفيش مني انا مش هأذيكي. اقعدي علشان ناكلهمس: بخوف. حاضر وقعدت علشان تاكل.رعد: مرر ايده في شعره. وبيحاول ميتعصبش. همسهمس: نعمرعد: ممكن تثقي فيا. انا مش زي ناجي ولا منصور ولا ابرهيم.انا رعد الحديدي فاهمة. يعني مش من النوع الزبالة ده. فهماني يا همسهمس: هزت راسها. فاهمة. اسفة بس اعذرني انا مشفتش حد بيعمل كدة. يعني كل اللي قابلتهم. كانوا.رعد: قاطعها. انسي يا همس. انسي كل اللي شوفتيه. من هنا ورايح اللي هيفكر يبصلك بس هنسفه. انتي هتبقي مراتي. عارفة يعني ايه.همس: بس انا خايفة تحصل مشاكل لما يعرفوا اني هتجوز بالشكل ده. خايفة يعملولك فضايحرعد: قولتلك متخافيش. طول ما انتي معايا. وبعدين انتي مش هتقولي اننا هنتجوز علشان العملية. هتقوليلهم. اني عايز اتجوزك عاديهمس: بس هما اكيد هيستغربوا. من جوازنا. اصل انا فين يعني وحضرتك فين. مش معقول انك تتجوز واحدة زي كدة عادي من غير سببرعد: بص في عنيها بحب. لا في اني بحبك ومن اول نظرةهمس: تنحت ايه.رعد: احمم. قصدي يعني تقوليلهم كدة. اني بحبك. علشان محدش يضايقك باي كلمةهمس: هزت راسها وهي قلبها بيدق. مش مصدقة انه قال كدة. حتى لو مجرد كلام. كانت فرحانة من جواها. ونفسها ان ده يكون حقيقةرعد: اه يا همس كان نفسي اقولهالك. بجد. من غير لف ودوران. بس معلش لسة وقتها مجاش. لما اتجوزك. واتأكد انك بتحبيني. همس ممكن اطلب منك طلب.همس: اه طبعا اتفضل.رعد: انا عايزك تتحجبي. مش عايزك تخرجي بشعرك تاني.همس: اتكسفت. انا اصلا كنت بفكر في كدة. بس مكنتش متشجعةرعد: خلاص. من هنا ورايح مش هتخرجي بشعرك. اتفقناهمس: اتفقنا.رعد: ابتسم. ممكن بقي تاكلي. انا جوعتهمس: ابتسمت. حاضر اتفضلوخلص رعد وهمس العشاء.رعد: انا هروح انام واسيبك تنامي تصبحي علي خير. خالي بالك اوعي تفتحي لاي حد. تكلميني سامعةهمس: سامعة. مش هفتح متقلقش.رعد: خرج من عندها ودخل جناحه. وطلع تليفونه، ايوة يا مروان اسمع. انا هديك شوية بينات لناس وعايزك تجبلي كل المعلومات دي الصبح. مفهوممروان: تحت امرك. يا رعد باشا. قولي البياناترعد: اسمع، تمام كدة فهمت هتعمل ايه. وكمان الصبح تجبلي المعلومات دي وتجيني الفندق انا نازل في فندق، عارفهمروان: ايوة حضرتك عارفه. وان شاء الله انا مش هنام غير لما اجمع لحضرتك اللي انت عايزهرعد: تمام سلام انت دلوقتي.وقام رعد واخد حمام ورجع علشان ينام. او بمعني اصح. يفكر في همس. بس تليفونه رن، مهارعد: يوووه. عايزة ايه يا مها. تؤ اوففف. الو ايه يا مها في حاجةمها: انت فين يا رعد انا مستنياك من بدري. اتأخرت ليهرعد: انا مش راجع الڤيلا النهاردةمها: ليه في حاجة حصلترعد: لا عادي ورايا شغل هخلصه وهبات برامها: طيب هتبات فينرعد: مها متنسيش نفسك. انتي مش هتحققي معايامها: انا بس بطمن عليك.رعد: لا اتطمني. انا كويس يالا تصبحي علي خير. وقفل الفونطيب اكلم همس دلوقتي ولا الاقيها نايمة. هجرب. واتصل رعد علي اوضتها.همس: كانت ابتدت تنام. بصوت ناعس. الورعد: ابتسم. انا صحيتك.همس: عرفت صوته. وقامت قعدت. وابتسمت. ايه لا انا لسة كنت هنام. خير في حاجةرعد: ايه لا انا بس كنت بشوفك لو محتاجة حاجة قبل ما تناميهمس: متشكرة. انت جبتلي كل حاجة.رعد: تمام. خلي بالك من نفسك. تصبحي علي خير.همس: ابتسمت. وانت من اهلهوقفلت همس. وكانت مبسوطة. يااااه. ده انت ورا جبروتك ده. قلب حنين بجد. واتنهدت يا بخت مراتك اللي متجوزة احسن راجل انا اقبلته في حياتي. تلاقيك مدلعها اويرعد: ااه يا همس. انا مكنتش اتخيل اني هحبك اوي كدة. انا عايز اتجوزك دلوقتي. مش بعد يومين. بس يا رعد هتعمل ايه مع توفيق. اكيد هيرفض. بس لو رفض. انا هعرف ازاي اخليه يوافق. تصبحي علي خير يا همستي.في صباح جديد علي رعد وهمس وعدي وهنا.في الاسكندرية في شقة عديهنا صحيت من النوم وقامت فتحت الاوضة وخرجت. ودورت علي عدي لقته في المطبخ. بيحضر الفطارعدي: شافها ابتسم. صباح الخيرهنا: بتتاوب. وشعرها ملخبط. وخدودها حمرا من النوم. صباح النورعدي: اتعلق نظره. عليها لان حلا كانت بتبقي في نفس هيأتها وهي صاحية من النوم. وسرح شويةفلااااش باكعدي قاعد بيتفرج علي TV وحلا كانت لسة صاحية.حلا: بتتاوب. وشعرها منكوش. وخدودها حمرا. صباح الخير يا دوديعدي: ابتسم. وشدها وقعدها علي رجله. وباسها من خدها. صباح النور يا قلب دوديحلا: ههههههه. بتعمل ايه علي الصبح. حد يتفرج علي الكورة وهو لسة صاحي من النومعدي: قرصها من خدها. علشان في بنت شقية جننتني امبارح وخبت مني الريموت. ومخلتنيش اتفرج علي الماتش.هنا: هههههههه ما انا كنت عايزة اتفرج علي المسلسل التركي.عدي: الله يخربيت التركي اللي لحس دماغكم ده. دول كادبين والله هو في زي المصري يا بنتيحلا: لا عندك يا معلم. دول عندهم شوية رجالة تلوحعدي: شالها ورماها علي الكنبة. وبيزغزغها. كدة ماشي انا هوريكي الرجالة اللي تلوح يا ام لسان طويلحلا: هتموت من الضحك. هههههههههه خلاص يا دودي والله مش هغيظك تانيعدي: تغيظي مين انا بعون الله احلي من الممثلين بتوعم دول. انا دودي يا قلبي.حلا: انت هتقولي ما انا عارفة ده انت مصيبةعدي: قرب منها بحب. بس تعرفي. بموت فيكي وانتي لسة صاحية خدودك بتبقي عايزة تتاكل اكلحلا: بدلع. امممم خدودي بسعدي: تؤتؤ كلك علي بعضك عايزة تتاكليحلا: طيب اقوم انا بقي احسن اتاكلعدي: انا بقول ندخل جوا نشوف هتتاكلي ازايحلا: اتعلقت في رقبته. شيلنيعدي: هههههه والله ماحد وجعلي ظهري غيركحلا: براحتك مفيش اكل.عدي: لا ده انااشيلك واشيل عيلتك كلها الا الاكل تعالي يا مجنناني وشالها ودخل بيها الاوضةهنا: انت يا عم الشيف. انت روحت فينعدي: فاق علي صوت هنا. ايه معلش أسف. كنتي بتقولي حاجةهنا: حاجة ايه عم. ده صوتي اتنبح انت كنت سرحان في ايهعدي: لا ابدا. انا قربت اخلص الفطار. تحبي اعملك قهوة معاياهنا: لا انا هعملها كفاية عليك الفطار شكله يفتح النفسعدي: ههههه مش قوي كدة. انا علي قدي.هنا: ازاي بس يا معلم. ده انت بتقطع الخضار ولا الشيف شيربينيعدي: هههههههه. الشيف شيربيني مرة واحدة. ماشي يا ستي. وانتي بقي بتعرفي تدخلي المطبخهنا: عيب عليك. ده انا بعمل بيض مقلي ايه حاجة كدة استغفر الله العظيم متتاكلشعدي: ههههههه. لا ده انتي كارسة. تعالي نفطر الاول وبعدين نعمل القهوةوقعدوا الاتنين يفطروا. وبعد ما فطروا. وقعدوا يشربوا القهوةعدي: انتي اسمك ايههنا: هو انا مقلتلكشعدي: لا مقولتليش.هنا: هنا. وانتعدي: هو انا مقولتلكيشهنا: ههههههه لا مقولتليشعدي: ههههه. اسمي عديهنا: ده من ايام الكفار ده ولا ايهعدي: والله انا اللي هبقي من الكفار واعذبك. لو ما لميتي لسانك دههنا: هههههه خلاص يا عم بضحك معاك.عدي: هنا نتكلم جد بقي لو سمحتي. انتي امبارح مردتيش تتكلمي عن اهلك ولا ترجعلهم. وانا شايفك بنت ناس ومحترمة. وبجد عايز اعرف ايه حكايتك. خصوصا انتي نيمتي في بيتي ليلة بحالها. ولازم ابقي عارف عنك كل حاجة. محدش عارف ايه اللي ممكن يحصل. اهلك يبلغوا. وممكن حد يكون شافني وانا شايلك وجايبك هنا. فلو سامحتي فهميني.هنا: اتنهدت. وانا ميردنيش اني اذيك. انا هحكيلك علشان انت شكلك راجل محترم. انا ماما ماتت من 7 سنين وبابا اتجوز واحدة تانيه والست دي كانت جارتنا. ومكنتش بتحب ماما مرڤت الله يرحمها. ومن اول يوم. ليها في البيت وهي مش طايقاني. وانا بعدي واتحمل واطنش. وكمان عندها ابن اسمه توتي. ده لوحده يطفش اسكندرية بحالها. وانا كان ممكن اعدي اي حاجة الا انها عايزة تجوزني توتي قصدي تامر ابنها.عدي: وباباكي فين دوره في الموضوعهنا: بسخرية بابا. بابا مبيكسرش كلمة للهانم. واللي تقوله هو اللي يمشي. وانا مقدرتش استحمل لقتهم بيحددوا معاد كتب الكتاب. يوم الخميس. هربت امبارح وقولت اني مش هرجع تاني وان شالة حتى انزل القاهرة وادور علي شغل واعيش هناك.عدي: فكر شوية. اممم انا ممكن اساعدكهنا: بجد هو انت تعرف حد في القاهرة يشغلنيعدي: ابتسم. اه اناهنا: انت ازاي.عدي: انا اصلا عايش في القاهرة وشغلي هناك. وباجي اسكندرية بس اسلم علي خالتوا وعلي حمايا وحماتي. وارجع تانيهنا: ده يبقي جميل مش هنسهولكعدي: ولا جميل ولا حاجة. يالا اشربي قهوتك والبسي وجهزي نفسك. علشان ننزل القاهرةهنا: نطت من علي الكرسي. هوا يا باشاعدي: هههههه. علي مهلك يا مجنونةفي الفندق في جناج همس رعد خبط. عليها وفتحت واول لما رعد شافها ابتسم لما لقاها مغطية شعرهارعد: صباح الخير.همس: ابتسمت. صباح النور.رعد: تعرفي شكلك حلو في الحجابهمس: اتكسفت. اصل لقيت مع الهدوم اللي جبتهالي ايشاربات وطرحرعد: حط ايده في جيبه. وابتسم. اصل بصراحة كنت متأكد انك هتوافقيهمس: الحمد لله ربنا يجعله في ميزان حسناتك.رعد: في نفسه. ويجعلك انتي مراتي يا حبيبتي. احمم بقولك ايه انا رايح الشركة هخلص شوية شغل. وكمان اجهز لموضوع جوازنا. متتحركيش من الجناح ولا.همس: قاطعته. ولا افتح لمخلوق. والله مش هفتح.رعد: ههههه. شطورة بتسمعي الكلام. ولو عزتيني كلميني اتفقناهمس: هزت راسها اتفقنارعد: عموما انا مش هتأخر. ان شاء الله هكون موجود علي الغدا ونتغدا سوا. سلامهمس: سلام. وقفلت الباب وهي حاطة ايديها علي قلبها. اه يا رب انا اكيد بحلم. هو رعد ده حقيقة. ياريت كان ليا نصيب اتجوز راجل زيك بس بجد مش كدة وكدةرعد: بعد ما خرج من عند همس شاور لمروان.مروان: تحت امرك يا رعد بيه.رعد: تفضل واقف علي باب الجناح. متخليش مخلوق يدخل عندها. ولا هي تخرج.مروان: تمام بس لو حابت تخرج اعمل ايهرعد: قولها اني امرت مفيش خروج وتكلمني فورا. واسمع انا عايزك بعد لما انزل بشوية تخبط عليها تشوف هتفتحلك ولا لا ولو فتحتلك تكلمنيمروان: طيب لو فتحت اقولها ايهرعد: قولها اني بعتك تخلي بالك منها وتكلمني بسرعةمروان: تمام يا باشاونزل رعد وركب عربيته ومشي. ولقي تليفونه بيرن..رعد: الوهمس: الو. انا همس.رعد: ابتسم. ايوة يا همس في حاجةهمس: لا بس اصل الباب خبط ولما سألت محدش رد وانا خايفةرعد: كان متأكد. انها هتسمع الكلام. لا متخفيش. انا هتصرف المهم انك تسمعي الكلام.همس: حاضر. واسفة اني عطلتك.رعد: لا عطلت ايه. اي حاجة تحصل كلميني بسرعة. فاهمةهمس: ان شاء اللهوراح رعد الڤيلا علشان يباغ توفيق ومها بقرارهتوفيق: انت اكيد اتجننت. عايز تغلط غلطة ابوك وتتجوز واحدة من الشارع.رعد: بغضب. قولتلك متجبش سيرة امي انت فاهم.مها: طيب انت هتتجوزها ليه يارعدرعد: علشان انا مليش في الحرام. ولو عملت العملية هبقي خلفت ابني من الحرام وانا مش هعمل كدة علشان خاطركم ولا خاطر حدتوفيق: وانت ليه مقولتش الكلام ده من الاولرعد: كنت مستني لما نلاقي اللي هتعمل العمليةتوفيق: بس بشرط.رعد: انا محدش يشرط علياتوفيق: لا هشرط. تطلقها بمجرد ما العملية تتعملرعد: لا لازم تفضل تحت عيني لحد ما تولد.توفيق: بيجز علي سنانه. ماشي يا رعد. بس انا عندي شرط تانيرعد: بنفاذ صبر. اوفففف. خيرتوفيق: اول لما تولد انا اللي هربي الولد مش انترعد: ليه وانت بتعرف تربيتوفيق: رعد الزم ادبك. واللي قولته يتعملرعد: لما يتولد ربنا يحلهامها: انت هتتجوزها امتيرعد: هجهز كل حاجة وابلغكم. سلام علشان عندي شغل.
رواية رحم للإيجار الجزء الأول للكاتبة ريحانة الجنة الفصل العاشرفي عربية عدي في طريقه إلى القاهرةعدي كان بيبص لهنا اللي غالبها النوم علي الكرسي جنبه. واتنهد بتعب.عدي: في ايه يا عدي انت ازاي تعمل كدة. ازاي تتحمل مسؤليتها وانت متعرفش عنها حاجة. طيب افرض انها بتكدب. وكان وراها مصيبة. تؤتؤ. لا شكلها بنت ناس. يا سلام يعني انت كنت هتعمل كدة لو ماكنتش شبه حلا. ااه كنت هعمل كدة. لا انت بتضحك علي نفسك انت من ساعة ما شوفتها وانت مش عايزها تسيبك علشان بتفكرك بحلا. مش علشانها هي. استغفر الله العظيم. الله يسامحك يا هنا هو انا كنت ناقص عذاب. علشان تجيني انتي وترجعي كل ذكرياتي مع حلا. يارب.وغمض عدي عنيه بحيرة والم. بس فجأة قلبه دق وهدي سرعة العربية. لما هنا مالت عليه براسها وهي نايمة. عدي اتفجأ. وبصلها لقاها نامت علي كتفه. عدي كان متلخبط وفي نفس الوقت لانه بيحسها حلا اتمني انه يخدها في حضنه. بس مسك نفسه.عدي: مالك يا عدي. اهدي وخد نفس كدة. مش انت اللي تعمل كدة. دي مهما كانت غريبة عنك. وكمان مش في وعيها. اوعي تقل عقلك.هدي عدي. ووقف العربية. ورفع هنا من علي كتفه. وعدلها علي الكرسي بتاعها. وفتحلها الكرسي علشان ترتاح اكتر. بس فضل يبصلها بحنين غريب. كانت خصل شعرها نازلة علي وشها. شالها براحة. وهو بيبلع ريقه بصعوبة.عدي: مش ممكن ده انتي هي بكل تفاصيلك. حتى نعومة شعرك. ملس علي خدها بهدوء. وبعدين اتضايق من نفسه. واتعدل في كرسيه. وطلع بالعربية. وبعدين اخد شنطة حلا وفتحها. وشاف فيها حاجة وقفلها. وطلع فونه واتصل بمروان..عدي: ايوة يا مروان كنت عايز منك خدمه.مروان: تحت امرك يا عدي بيهعدي: في حد عايزك تجبلي عنه كل المعلومات اللي تخصه. بس حتحتاج رجالتك في اسكندرية علشان الحد ده من هناكمروان: مفيش مشكلة. حضرتك قولي البيانات و في اقرب وقت كل المعلومات هتكون عند حضرتكعدي: تمام شوف بقي..فهمت يا مروان. المهم محدش يعرف عنها حاجة بس تتأكد من اللي قولتهولك. ماشيمروان: تمام متقلقش. سلام.عدي قفل معاه وبص علي هنا. ورجع ساق تانيفي القاهرة في جناح همس. تليفونها رن. كانت هبة اختهاهمس: الو ايوة يا هبةهبة: بزعيق. انت فين يا همس وبايتة برا من امبارح من ساعة ما خرجتي مع زينب. مرجعتيش انتي فينهمس: بعتاب. ويفرق معاكي يا هبة اديني ريحتك مني زعلانة ليههبة: همس انتي اختي لازم اقلك عليكي انا منمتش من امبارح. وسألت زينب قالت انك مشيتي لوحدك. ومتعرفش انتي فين. طمنيني عليكي انتي كويسة.همس: اه يا هبة كويسة. وعلي فكرة انا هتجوز قريبهبة: تتجوزي؟ مين وامتي وازاي. ردي عليا يا همسهمس: مش مهم كل ده. المهم اني هتجوز وارتاح واريحكهبة: لا ما انا لازم اعرف. مين ده اللي لف دماغك وخلاكي تروحي تتجوزيه من ورانا. اوعي تكوني بايته عنده.همس: هبة انتي عارفاني كويس. فلو سامحتي متقوليش كلام ملوش لازمةهبة: اومال اقولك ايه يا بنت ابويا. وانتي بايته برا. وبتقوليلي هتتجوزي.همس: ايوة. هتجوز. ولما هو يجهز كل حاجة هقولك.هبة: طيب قوليلي انتي فين. عايزة اطمن عليكيهمس: مش هينفع. بعدينهبة: علشان خاطري يا همس. ولا انتي بتضحكي عليا والجدع ده شكله ضحك عليكي وانتي مش عايزة تقولي. ماهو انتي علي رأي منصور. محدش بقي مالي عينكهمس: بحدة. علي فكرة الراجل اللي انا هتجوزه ده. ظفره برقبة 100 زي منصور بتاعك دههبة: كدة. طيب انتي فين اجي اطمن اختي هتتجوز مين وفين.همس: هقولك. بس تيجي لوحدك فاهمة. متجبيش منصور معاكيهبة: طيب ماشي. قولي بقيهمس: بصي انا في فندق، عرفتيه هو قالي الاسم امبارح.هبة: خلاص مسافة السكة. وهكون عندكقفلت هبة وكان منصور جنبها.منصور: هاه. قالتلك هي فينهبة: ايوة بس عايزاني اروح لوحدي. من غيركمنصور: مسكها من شعرها. نعم يا روح امك. اسمعي ادخلي البسي علشان نروح نجيبها. همس مش هتتجوز فاهمة.هبة: سيبها في حالها. انت عايز منها ايه. هو انا مش مالية عينكمنصور: زقها بعيد بحقارة. لا مش مالية عيني. بصي لنفسك وبصي ليها. شوفي جمالها وانا بقي خلاص معدتش قادر استحملك اكتر من كدة. احنا هنروح نجبها. وهطلقك واتجوزها.هبة: صرخت. يا نهار اسود انت عايز تتطلقني يا منصور.منصور: شدها تاني. قومي البسي بسرعة علشان نروحلها.وقامت هبة وهي بتعيط. وصعبان عليها نفسها. وراحت هي ومنصور علي عنوان الفندق اللي همس قالتلها عليه. بس طبعا رفضه يدخلوهم. هبة اتصلت بهمس.همس: ايوة يا هبة انتي فينهبة: انا تحت بس مش عايزين يدخلوني.همس: طيب خلاص انا هنزلك.وقامت همس لبست. علشان تنزل لي هبةوهي خارجة. لقت مروان واقف قصاد الباب. خافت.همس: انت مين وواقف هنا ليهمروان: دي اوامر رعد باشا.همس: طيب وسع لو سامحت علشان اعدي.مروان: اسف ممنوع تخرجي من الجناحهمس: بس اختي تحت ومش عايزنها تطلعلي.مروان: طيب قوليلي اسمها وانا هجبهالك هناهمس: اسمها هبة و..مروان: تمام اتفضلي ادخلي. وهي هتجيلككلم مروان رعد وقالوا علي اللي حصلرعد: اممم. طيب خليها تطلعلها وانا اصلا جاي في الطريقكلم مروان الاستقبال. وقالهم يطلعوا هبة. ولما طلعت. مروان ولقي هبة معاها منصورمروان: منع منصور بإيده. لو سامحت اختها بس اللي تدخل.منصور: بإنفعال. كلام ايه ده انا جوز اختها وهدخل يعني هدخل.مروان: بتحذير. احسن ليه خليك مكانك لو رجلك خطت خطوة واحدة هكسرهالكمنصور: جري ايه يا جدع انت انت مستطول نفسك. اكمنك زي الحيطة لا احنا هنخدها ونمشي والا والله ابلغ عنك واقول انك خطفتهاهمس: فتحت الباب علي صوتهم العالي. واول ما شافت منصور خافتانت ايه اللي جابك هنا. مش انا يا هبة قولتك تيجي لوحدك.منصور: بنظراته الحقيرة كالعادة. اهلا بست الحسن. ومسك ايدها وشدها. تعالي معايامروان: شده بقوة ولكمه لكمه وقعته علي الارض. انت تتلم بدل المك انارعد: وصل وشاف الوضع ولقي همس. خايفة وبتعيط. وبصوت غاضب. همس هو ده منصورهمس: هزت راسهارعد: مسكه من هدومه وضربه. وبغضب. لو فكرت يا حيوان تقرب منها تانى.هيكون اخر يوم في عمرك. انت فاهم.منصور: بسفالة. الله بقي ايه ده. اتنين يا همس مرة واحدة. ويبقي مين الاستاذ هو كمان. علشان كدة مقعدينك في المكان الفخم ده. يظهر انك عرفتي تبسطيهم. بس مش كنت انا اوليهمس: اخرس يا حيوان. انا اشرف منك.رعد: قرب منه وبغيظ. مسكه من هدومه اسمع همس هتبقي مراتي. مرات رعد الحديدي. واحسن ليك متقربش منها تاني والا اقسم بالله هخليك تتمني الموت ومتلقيهوش. انت سامع. وزقه علي الارض. مروان شيل الزبالة ده من هنا مش عايز اشوف وشه تانيمروان: شاد منصور واخده تحت.رعد: لف لهمس. لقاها بتعيط. وهبة كمان. علي فكرة يا مدام هبة. انا هتجوز همس النهاردة بالليل. علشان تكوني عارفة. بس مش هينفع تكوني موجودة. علشان جوزك ميعرفش هي فين انا هخدها من هناهبة: يعني انا مش هشوفها تانيرعد: لا هتشوفيها. بس مش دلوقتي لما اظبط الطريقة اللي تشوفيها بيهاهمس: متزعليش مني يا هبة. انتي شوفتي بنفسك. هو عمل ايه.هبة: لا يا حبيبتي مش زعلانة. المهم انك تكوني مبسوطة. انا همشي وهستناكي تكلميني وتطمنيني عليكي. والف مبروك. ارجوك يا رعد بيه خلي بالك منها. همس اتبهدلت كتيررعد: حاوط همس بإيده. وبصلها بحنية. ماتخفيش همس في عنياهمس: اتنفضت من لمسته واتكسفت.هبة: حضنت. همس ومشيتهمس ورعد دخلوا الجناح وهمس كانت بتعيط.رعد: قرب منها. مالك يا همس. انا مش عايزك تخافي طول ما انا معاكيهمس: انا بعيط علي حالي واللي وصلتله.رعد: بحزن. همس انتي مش عايزة تتجوزينيهمس: بصتله. الحكاية مش كدة. بس مكنتش اتوقع اني ممكن اتجوز بالطريقة دي. ولا حتى اني افكر في موضوع العملية ده. بس ربنا عالم بيا وبحالي. وبصت في الارضرعد: رفع رسها ليه. همس انا عايزك قبل ما نتجوز متكونش نيتك ان جوازنا علشان العملية.همس: بصتله بإستغراب. اومال احنا هنتجوز ليهرعد: علشان انا. اناهمس: انت ايه.رعد: احممم. علشان يكون جوازنا صحيح. لازم نيتنا تكون اننا نكمل مع بعض.همس: بس ازاي انا مش فاهمةرعد: يعني شيلي العملية من دماغك. وخلي الجواز هو الاهم.همس: بس احنا اتفقنا تطلقني. لما اولدرعد: بحدة. انا قولتلك سيبك من حكاية الطلاق دي. هو احنا لسة اتجوزنا علشان تفكري في الطلاقهمس: خافت لما زعق.رعد: طبطب. عليها. ايه مالك خوفتي ليه كدةهمس: لا بس انت بتغضب بسرعة.رعد: مرر ايده في شعره. احمم معلش يا همس. انا انفعلت. بس انتي اسمعي الكلام. جوازنا مش علشان العملية. خلاصهمس: هزت راسها. وهي مش فاهمة حاجة. وسرحت. طيب لو هو مش علشان العملية اومال. هيتجوزني ليهرعد: همس. همسهمس: هاه. ننعمرعد: حضري حاجاتك. علشان نمشي احنا هنكتب الكتاب النهاردةهمس: حاضر.في عربية عديهنا: ابتدت تصحي. هو انا نمتعدي: ههههههه. نمتي ده الاسفلت اشتكي من صوت العزف بتاعك وانتي نايمة.هنا: لا متقوليش اني بعمل الحاجات دي.عدي: هههههه المرة اللي جاية هسجلك. قوليلي انتي طبعا متعرفيش حد في القاهرة. علشان تنزلي عندههنا: لا معرفش بس معايا مبلغ كويس وكمان ذهب ممكن ابيعه واشوف اي شقة واجرهاعدي: طيب انا عندي حل. طبعا انا مش هطمن عليكي لوحدك. فاني عندي في العمارة الشقة اللي قصادي بتتأجر مفروش. هكلم البواب وهو يكلم صاحبها واهو كدة ابقي مطمن عليكي.هنا: بصتله بإعجاب وابتسمت. ولما التفت ليها. بصت الناحية التانية. احمم. طيب هي ايجارها كامعدي: ايه اه احمم. بصي هو انا مش عارف لما نوصل هسأل البوابهنا: تمام. بس انت مقولتليش الشغل هيبقي فينعدي: ما انا قولتلك معايا. بصي خلي كل حاجة بوقتها.هنا: كانت من جواها. مش خايفة من عدي. ومصدقاه مع ان عقلها رافض الاستسلام ده وانها واثقة فيه بالشكل ده. بس في حاجة بتشدها ليه. مع انها عارفة انه ساعدها لانها شبه مراته اللي ماتت. بس مش عارفة متنجذبش ليهعدي وهنا وصله للبيت عنده ونزله وعدي ابتدي ينزل الشنط من العربية و هنا لقت المكان جميل و عمارة شيك جدا. راحت لعدي وشدته من دراعههنا: عدي. انا مش هقدر اسكن هناعدي: رفع حاجبه. ليه بقي المكان مش عجبك.هنا: لا طبعا ده ولا الخيال يا معلم. بس انا مش هقدر علي ايجار الشقة هناعدي: لا هتقدري. المرتب اللي هتخديه. هيكفي الايجار وزيادة. تعالي بسهنا: انت شايف كدةعدي: ابتسم. اه شايف كدة وبعدين ممكن تسيبي دراعي بقي.هنا: سابته. احمم. معلش مأختش باليعدي: سند علي العربية. ايه بقي حكاية عدي دي ده انتي اختي عليا اويهنا: حطت ايديها في وسطها. نعم اومال عايزني اقولك ايه. يا عمو.عدي: هههههه لا يا لمضة. قولي عدي عادي. بس في الشغل اسمي مستر عدي واضح يا ام لسانينهنا: انا بلسانين طيب اتلم بقي بدل ما اطلقهم عليكعدي: لا انا تعبان وعايز اطلع ارتاح مش ناقص طولة لسانك كدة مش هنخلص. اتفضلي قداميونده عدي علي البواب علشان يشيل الشنط وطلعوا الشقة اللي اجرهالها عديفي شقة هناعدي: هاه عجبتك. الشقةهنا: دي تحفة جميلة اوي. بس والنبي يا عدي قولي الايجار انا خايفة اتصدم.عدي: سيبك بس من الكلام ده دلوقتي. انا هسيبك ترتاحي. وهكون في شقتي جنبك. لو عايزة حاجة كلميني. واتفضلي مفاتيح الشقة. انا خليت البواب يغير الكوالين كلهاهنا: اخدتهم منه وابتسمت. شكراعدي: لا انا مش واخد علي الرقة دي خليكي زي ما انتي احسنهنا: كدة. طيب بالسلامة هوينا بقيعدي: هههههههه ماشي سلام. اه علي فكرة الثلاجة فيها كل حاجة انا خليت البواب جاب كل حاجةهنا: اممممم. انا مش عارفة انت عملت كل ده امتي.عدي: لما تعرفيني. هتعرفي اني اقدر اعمل اي حاجة. سلامرعد اخد همس ووداها الشقة اللي اشتراهلها.رعد: تعالي يا همس واقفة ليههمس: خايفة تدخل معاه. لو حدهارعد: حط ايده في جيبه واتنهد. ادخلي يا همس المأذون زمانو جاي.همس: هزت راسها ودخلت وقعدترعد: تليفونه رن، توفيق، الوتوفيق: انا جاي انا ومها علشان نحضر المهزلة اللي بتحصل ديرعد: وانت جاي ليه. انت اللي هتتجوز.توفيق: لا بس لازم احضر الاتفاق. هو مش انا نفذت شرطك وكتبتلك نص الاملاك يبقي تسمع اللي اقول عليهرعد: اممم عادي تنور اهو بالمرة تشهد علي جوازي. سلاموفعلا جه توفيق ومها ومروان والمأذون ورعد اتصل بعدي وجه هو كمان. وفعلا كتب الكتاب اتكتب ورعد اتجوز همس. والماذون مشي. ورعد كان واقف مع عدي ومروان بيتكلموا. وتوفيق ومها ندهوا لهمس.توفيق: بكبرياء. اسمعي. انتي لازم تعرفي ان الجوازة دي لمجرد ان رعد يكون مرتاح علشان العملية. وهيطلقك بمجرد ما تولدي ومتنسيش اللي هيكون في بطنك ده. ابن مها ورعد وانتي ملكيش فيه حاجة فاهمة والمبلغ اللي اتفق معاكي هادي عليه اهو اتفضلي. ورمالها الفلوس علي الترابيزة.مها: بأرف. وخلي بالك عقلك يقولك اتضحك عليه واقضي معاه الكام شهر دول وتستغليه في اي حاجة متحلميش هو اصلا مش هيجيلك هنا. وسواء انتي او غيرك رعد كان هيتجوزها. يعني مش علشان سواد عيونك. انتي مش اكتر من رحم للإيجار سامعةهمس: كانت بتسمع ومبتردش. ودموعها مطر وصعبان عليها نفسها والاهانة اللي بتسمعها منهم.مها: بتعيطي ليه. هي مش شغلتكرعد: بصوت جاهوري. مها الزمي حدودك احسنلكتوفيق: في ايه مها مغلطتش. مش دي.رعد: قاطعه. لا مش شغلتها واتفضلوا بقي مع السلامة. مش حضرتوا وباركته. اتفضلوا امشوا بقيمها: وانت مش جاي معايارعد: لا انا قاعد شويةتوفيق: ماشي هنمشي. بس بكرة البنت دي تكون عند هادي علشان العمليةرعد: بحدة. همس مش هتعمل العملية الا لما تخف وتفك الجبسمها: يعني ايه. واحنا مالنا ما تتفلق. المهم العملية.رعد: بغضب. مها متنسيش نفسك. انا لما اقول حاجة محدش يناقشني فيها. همس مش هتروح لهادي الا لما تبقي كويسة. واتفضلوا بقي من غير مطرود. واتفضل فلوسك خدها معاك.ومشيوا كلهم ورعد لقي همس لسة بتعيط. وشهقاتها عليت. قرب منها وقعد علي ركبته قصادهارعد: بحنية. مسك وشها بإيده. كفاية يا همس ليه العياط ده بسهمس: اصلها قالتلي نفس كلمتك اللي قولتهالي قبل كدة. ووجعتني اوي اويرعد: عقد حاجبه. كلمة ايه.همس: قالتلي انتي مش اكتر من رحم للإيجار. وعيطت زيادةرعد: متحملش يبعد عنها اكتر من كدة. شدها لحضنه. وضمها جامد. ششش خلاص اهدي ملكيش دعوة بيها فاهمة. هي بس غيرانا اني اتجوزتكهمس: كانت مصدومة من حضنه ليها. واتكسفت. وحاولت تبعدرعد: حس انها اتكسفت. بعدها عنه شوية. ومسح دموعها. همس بصيليهمس: بصتله بخجل.رعد: انتي خلاص بقيتي مراتي يعني اي لمسة المسهالك مش حرام ولا عيب. اتفقنا.همس: بقلق. هو انت عايز ايه.رعد: ششش بس متخفيش. انا مش عايز حاجة. انا بس بوضحلك شكل علاقتنا الجديدة. تعالي انا عايزك جواهمس: شدت ايديها. ججوا فينرعد: همس قولتلك متخفيش تعالي انا هوريكي الشقة واعرفك اماكن كل حاجةهمس: هزت راسها وراحت معاه. وفرجها علي الشقة كلها ودخلها اوضة النوم. همس قلبها دق وخافت.رعد: تعالي يا همس. انا عايز اقولك حاجة. وتفهميها كويس انتي دلوقتي مراتي يعني طول ما انا مش موجود مفيش مخلوق يدخل البيت الا لما تقوليلي. وكمان متفتحيش لحد مهما كان فاهمة.همس: فاهمةرعد: مسك ايديها. واخدها عند الدولاب. وفتحه. بصي انا جبتلك كل حاجة كل اللي تتخيليه هتلاقيه. ولو محتاجة حاجة تاني قوليليهمس: كل دول علشانيرعد: ابتسم اه علشانكهمس: متقلقش انا هستخدمهم. بحذر علشان لما نتطلق وارجعهملك.رعد: شدها وحاوطها بإيده. وقربها وباسها بعنف وقوة لدرجة انها ماكنتش قادرة تتنفس. وبعد شوية بعدها عنه وهو لسة نفسه قريب منها. لو جبتي سيرة الطلاق تاني هيكون ده ردي عليكيهمس: كانت متلخبطة ومش مصدقة انه عمل كدة. زقته وبعدت. وهي خدودها حمرا من الكسوفرعد: انا ماشي ولو عزتيني كلميني.وخرج رعد ومشي. وهو. في العربية. مسح شعره بغيظ. الله يخربيت نصايحك يا عدي الزفت. ال خدها علي الحنين. ماكنت كملت كل حاجة النهاردة وخلصت ده انا هموت عليها.فلاااااش باكعدي ورعد واقفين بعد ما المأذون مشي.عدي: مبروك اخيرا كل ده يحصل ومتقوليشرعد: هههههه الله يبارك فيك. اعمل ايه كل حاجة جات بسرعةعدي: ده انت شكلك فرحان. اويرعد: فرحان ايه بس. ده انا النهاردة هنتقم منها علي اللي عملته فيا الفترة اللي فاتتعدي: لا استني واهدي كدة. مش من اولها يا رعدرعد: نعم ليه مش اتجوزنا خلاص.عدي: اه بس متنساش اتجوزتها ازاي وليه. لو عملت اللي في دماغك. هتخليها تفتكر انها بالنسبة ليك واحدة بتسليك ده غير انها ممكن تقاومك والموضوع يقلب بغمرعد: بغضب. اومال اعمل ايهعدي: خدها بالحنية. واحدة واحدة. مع الوقت هتخدوا علي بعض وتتكلمه وتقربوا من بعض. وقتها هي كمان تكون حبيتك. فاهمنيرعد: بخنقة. فاهمك. هخدها بالحنية. لما اشوف اخرتهابااااك.رعد: حد يقول كدة اتجوزها بعد المعاناه دي كلها واسيبها وامشي لا انا هلف وارجع بس ححاول اهدي وامسك اعصابي. حتى اخدلها عشاء. وابتسم. وكمان بصراحة انا مش هاين عليا اسيبها عايز اقعد معاها..