رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السابع
في شركة الدعاية والاعلان. فتون كانت محتارة مش عارفة تعمل ايه وعزت بيضغط عليها اما تتجوزه عرفي او تسيب الشقة هي وامها واختها. ومش عارفة هتجيب فلوس منين تأجر شقة تانية. فقررت تطلب سلفة من محسن. ودخلتله تطلب منه. في مكتب محسن. قاعد بيتكلم في الفون وفتون مستنياه لحد ماخلص بصلها بإعجاب وابتسم. محسن: اهلا بالجمال. خير عايزة حاجة. فتون بتردد: ااانا كنت عايزة طلب من حضرتك ويارب توافق.
محسن: يااه طلب انتي تؤمري هاه عايزة ايه. فتون: عايزة سلفة ضروري. محسن بخبث: اهاه سلفة! بس انتي ناسية السلفة اللي اخدتيها اول ماجيتي لسة ما خلصتش. فتون بخجل: ععارفة بس والله محتجاها جدااا. وحضرتك اخصم مني الاتنين. محسن بمكر: اه بس كدة مش هيفضلك حاجة من المرتب! فتون بحزن: مش مهم ربك يفرجها المهم انا محتاجة الفلوس ضروري.
محسن عنيه لمعت بخبث حقير: امممم. طيب انا عندي فكرة تكسبي بيها فلوس من غير سلفة وكمان اكتر من اللي انتي عايزاه. فتون بخوف: فكرة ايه. ااانا قولت لحضرتك اني مش هشتغل زي البنات في الاعلانات.
محسن: لا مش هتشتغلي معاهم. شوفي. احنا عندنا اعلان هيتصور بكرة في الغردقة وكلنا هنسافر وانا ببقي محتاج حد يظبطلي المواعيد والاوراق وحاجاتي ويفكرني بكل حاجة وطبعا سالي كانت هي اللي بتعمل كدة. بس هي كمان هتكون شغولة علشان هيبقي عندها تصوير. وانا مش بثق في اي حد. ايه رئيك تيجي معانا وتعملي نفس شغلك هنا وهتاخدي او؟ر تايم. هاه قولتي ايه.
فتون قلبها انقبض: ايه سفر لا لا ااانا ما اقدرش اسافر واسيب امي واختي. محسن بجدية: خلاص انتي حرة بس سلفة اسف مافيش. وبعدين انتي مالك خايفة ليه انتي هتعملي نفس شغلك وهتاخدي فلوس كمان. فتون بتفكير هي محتاجة الفلوس واقنعت نفسها انها فعلا هعمل نفس اللي بتعمله هنا. فوافقت. فتون: طيب انا موافقة. محسن ابتسم: ايوة كدة. اعملي حسابك ماتروحيش كلنا هنمشي مع بعض بالليل.
فتون: ببس انا مش عاملة حسابي لازم اروح البيت اجيب حاجات ليا كمان لازم ابلغ امي. محسن: لا ماتقلقيش انا هجبلك كل حاجة تحتاجيها وبعدين هما يومين مش حاجة. ولو علي امك كلميها في الفون وبلغيها. المهم مش هتمشي الليلة. انا هروح اخلص شوية مشاوير واجي اخدك انتي والبنات. فتون اتنهدت بقلة حيلة: حاضر عن اذنك.
خرجت فتون وبلغت امها انها هتسافر تبع الشغل بس رفضت وهي اقنعتها وفضلت منتظرة مع البنات لحد ما محسن يرجع ليهم. في فيلا مهاب عز الدين نغم بتزعق مع تمارا وصوتها عالي. نغم كان في ايديها فستان سوارية شيك جدااا ومتغاظة من تمارا. نغم بغيظ: يا بنتي اسمعي الكلام حراااام عليكي. ريحي قلبي. تمارا قاعدة علي الكنبة وفي ايديها طبق في بيتزا وبتاكل بمنتهي اللامبالاه. وهي بتتفرج علي Tv.
تمارا: يا دكتورة ريحي نفسك انا مش هلبس الفستان ده. نغم بعصبية: انتي بنت عنيدة وايه رئيك بقي هتلبسيه غصب عنك. مهاب خرج من اوضته وهو لسة ماكملش لبس وقميصة لسة ازراره مفتوحة. مهاب: في ايه بس. هو انتم ماتتكلموش غير لما تتخانقوا. تمارا بصت لمهاب وغمزته: ايوة يا كبير يخربيت كدة وربنا انت ما بتكبر هو فيه كدة يا جدعان اموت انا فيك. اااه لو ماكنتش ابويا عسسل اهوبا.
مهاب بعتلها بوسة: قلب هوبا. يابت ابوكي هيفضل مسيطر. نغم بغضب: بس بس. حرااام عليكم حوار الشوارع ده. انتم ايه مابتفصلوش بين الشغل وبين البيت حررام هتجلط بسببكم. وانت ركز معايا عجبك اللي بنتك بتعمله ده. مهاب بيكتم ضحكته: احمم. اهدي بس يا ناني مالها تيمو ماهي قاعدة في حالها اهي. نغم: ماهي دي المشكلة الهانم مش عايزة تروح الحفلة معانا. مهاب: ليه بس يا تيمو!
تمارا حطت طبق البيتزا ولفت لمهاب: بص يا Boss. انا هشهدك. الست الدكتورة عايزاني انا البس الفستان المشخلع ده طيب والله دي تبقي فضيحتي بجلاجل. انا بفهمها اني مش هلبس المسخرة دي. هي بقي مش مقتنعة اعملها ايه. نغم بصدمة: فضيحة وجلاجل ومسخرة. ااه يا قليلة الادب. هو انا بردوا هلبسك مسخرة ده فستان راقي جداا وشيك. عجبك كدة يا استاذ. ادي اخرة الشرطة واللي خدناه منها. الهانم صدقت انها راجل بجد.
مهاب غمز تمارا: ايه يا تيمو ما الفستان حلو اهو مالك بس. وبعدين بطلي بقي تزعلي ناني حبيبتي علشان انا مابقدرش علي زعلها فاهمة. تمارا: ههههههه. ايوة مابتضيعش وقت انت يا هوبا. بس انا مش عايزة اصلا اروح الحفلة ولو روحت مش هلبس الفستان ده. نغم: اومال هتلبسي ايه! تمارا رفعت كتفها: عادي اي حاجة من عندي. نغم: وهو انتي عندك ايه غير شيمزات وتيشيرتات وچينز!
تمارا بتعب: بصي يا حاجة هو ده اللي عندي مش عجبكم انا هقعد اكمل حلقة المصارعة واضرب باقي البيتزا. وانام. مهاب مش قادر يمسك نفسه من الضحك: ههههههههه. عسل. نغم بغل: عسل؟ عجبك اوي اسلوبها ده. لا انا بجد ضغطي عليي. جودي خرجت بعد مالبست فستان مو؟ جميل كان سنبل ورقيق جداا. جودي برقة: في ايه بس هو البيت ده دايما منهااار كدة.
مهاب صفر بإعجاب: اوعي ايه الجمال ده. قمر يا حبيبة بابي يابختك يا مهاب الكلب. هتاخد مني الحلويات دي. جودي بتمثل الكسوف: ميرسي يا بابي ماتكسفنيش بقي. تمارا بسخرية: لا يابت وش كسوف اوي. ده انتي تموتي في النحنحة. نغم: بس اسكتي انتي. شايفة اختك لبست ايه وشكلها ايه. وانتي هتفضلي كدة زيك زي الرجالة. تمارا: عادي انا مبسوطة كدة.
مهاب حاسس ان الجو مشحون ونغم فعلا متعصبية نغم كانت بزعق لتمارا تاني ومهاب قرب منها. نغم: طيب انتي هتروحي الحفلة وهتلبسي الفستان اللي انا اختارته. مهاب حط ايده علي خصرها وقرصها من غير ما البنات تاخد بالها. نغم اتفاجأت. ولفت ليه وابتسمت. وبصتله بتحزير. مهاب غمزها: عجبك كدة يا تيمو مامي كدة ضغطها عليي ولازم تاخد الدواء. تعالي يا ناني ياقلبي اديكي ادواء بنفسي.
نغم بتحاول تخبي ضحكتها: لا شكرا انا مش هاخد حاجة كدة هنتأخر علي الحفلة. مهاب: والله ابداااا. لازم تاخدي الدواء. انتي اعصابك تعبانة ولازم تهدي تعالي بس. مسك ايديها وشدها وراه. يالا يابنات اجهزوا وشوفوا انس جهز ولا لسة علي بال مااهدي مامي. نغم بتحاول تفلت منه ومن جنانه اللي مش هيتغير ابدااا مهما كبر. بالعكس ده كبر معاه. نغم: مهاب انت بتعمل ايه هو ده وقته البنات ياخدوا بالهم.
مهاب واخدها من ايديها علي الاوضة ومش بيرد ودخلها الاوضة وقفل الباب بالمفتاح ولفلها وابتسم بمكر مهاب: سيبك انتي من كل الهري ده وقوليلي ايه الحلاوة دي. بقي انتي عندك ولاد علي وش جواز. ده انتي اللي عروسة مش جودي بنتك. نغم بتبتسم وترجع لبعيد عنه وبتحزير: انسي اللي في دماغك. احنا متاخرين وبعدين انت مش هتبطل شقاوة انت بقيت اب وولادك طولك.
مهاب قلع قميصة اللي كان لسة ماقفلهوش وقرب منها: لا لا عندك. انا لسة هوبا ولا تنكري. نغم بحب: تؤتؤ مااقدرش انكر. انت كمان بقيت اشقي من الاول. مهاب قربها ليه اكتر وضمها لحضنه: يبقي لازم تسلمي بالامر الواقع. والمفروض انك اتعودتي عليا. وبعدين انا بتكلم جد. انت جميلة اوي النهاردة وحقيقي وحشاني. نغم بتتمنع عنه وهي اصلا دايبة فيه: وانت كمان وحشني. بس مش وقته الحفلة.
مهاب فتحلها الفستان بتاعها بهدوء وهو بيتنفس في خصل شعرها: مش مهم ايه يعني لما نتأخر. هما عارفين عازمين مين كويس. وغصب عنهم يستنوا. نغم غمضت عنيها وحضنته: لسة بتحبني يا هوبا. مهاب بعدها عنه بهدوء وبص في عنيها بخبث: حالا هجوبك، بس تجمدي بقي. تمارا قامت لبست هدومها وجودي دخلتلها وانصدمت من شكلها. جودي: يا نههههار كحلي. ايه اللي انتي مهبباه ده يخربيتك.
تمارا كانت لبست سالوبت چينز وتحتها تيشيرت ابيض وشوز رياضي ورفعت شعرها زيل حصان. تمارا بتبص لنفسها: مالي في ايه فين الهباب ده؟! جودي بزهق: يا بنتي دي حفلة المفروض تلبسي كلاسك مش كاچوال. هي حفلة علي البحر! تمارا: بقولك ايه هو ده اللي عندي واوعي كدة لما نشوف الست الدكتورة هتقول ايه علشان نخلص ام الليلة دي بقي. وخرجت تمارا لاوضة مهاب ونغم. وجودي جريت وراها توقفها. جودي: استني بس يخربيتك ماتخبطيش.
تمارا عقدت حاجبها: ليه بقي. هما اصلا دخلوا كل ده بيعملوا ايه ماهم كانوا لابسين. جودي بخجل وصوت واطي: احمم. عادي زي الناس. وخلي عندك دم وتعالي معايا الاوضة هما دلوقتي يخرجوا. تمارا رفعت حاجبها: وليه الفيلم ده. وخبطت عليهم تمارا: يا Boss انت فين يا ماما. انتم نمتوا ولا ايه. جودي بتخبط راسها بيأس من تمارا اللي المفروض كبيرة كفاية: يارب صبرني. يا بنتي هو انتي مابتفهميش تعالي معايا. ودخلوا الاوضة.
تمارا: هو فيه ايه ماتبطلي غلاسة بقي خليهم يخرجوا انا عايزة اروح شوية وارجع انام. انا بصحي بدري. جودي: انتي محسساني انك طفلة عندك 7 سنين في ايه. ماتفهمي بابي ومامي مع بعض. انتي في غيبوبة. تمارا للحظة حاست انها غبية وازاي مافكرتش في كدة. بس السبب هو انها عمرها ما اعتبرت نفسها بنت وانثي ممكن تفكر بالشكل ده. تمارا بإحراج: ااانتي تقصدي انهم ااا. كدة.
جودي لوت شفايفها بخنقة: اه. اقصد كدة. وصلت حمد لله علي السلامة. مش مكسوفة من نفسك. ده الظباط اكتر ناس عندها سرعة بديهة. تمارا عقدت حاجبها: ماخلاص خلصنا. انتي هتسوقي فيها. وبعدين هو انا زيك. ليل نهار بنحنح مع سي مهاب في الفون وفي النادي حتى في البيت. جودي بإشتياق: اااااه هوبا. انا هموووت يا تيمو وابقي مراته انا بحبه اوي. وابتسمت اصله بصراحة كمان شقي بزيادة بيجنني.
تمارا بغيظ: ما تتلمي يابت انتي واقفي علي بعضك. ايه المياعة دي. وبعدين تعالي هنا. هو فيه حاجة بتحصل بينك وبين مهاب انطقي. جودي بخجل: اايه حاجة زي ايه. تمارا: انتي فاهمة. اياكي يا جودي تخليه يلمسك فاهمة. جودي بإحراج: لا لا. هو بس يعني حاجات عادية زي اي اتنين مخطوبين.
تمارا بغضب: نعم يا حيلة امك. وهما المخطوبين ينفع يحصل بينهم حاجة. اسمعي انتي تتربي بقي شوية لحد ماتتنيلوا تتجوزا. ولو عرفت يا جودي ان حصل بينكم حاجة تاني اقسم بالله لقول لابوكي. شوفي بقي هيعمل فيكي وفي البأقف التاني ده ايه!
جودي: خلاص. خلاص. اسكتي بقي ووطي صوتك مافيش حاجة تاني هتحصل. بس عايزة اقولك انك بتتحمقي كدة علشان بس لسة مافيش راجل ولا حب في حياتك. لكن لما تحبي هتلاقي نفسك بتفكري فيه وبتتمني تلمسة ويقرب منك.
تمارا في لحظة افتكرت شهاب لما كان قريب منها. افتكرت لخبطتها وتوترها معاه. افتكرت ريحته اللي اكنها لسة بتتنفسها حالا. افتكرت خوفها عليه واشتياقها ليه طول فترة غيابه. وان خوفها من انها تروح الحفلة ده. علشان عارفة انها هتشوفه هناك. جودي سقفت بصوابعها: ااايه روحتي فين. تمارا فاقت وبعصبية: ههروح فين يعني. بقولك ايه بطلي رغي واوعي انا هستناكم في الجنينة يالا سلام.
خرجت تمارا وهي جواها احساس غريب بيكبر بس هي بتحاول تهرب منه وتتجاهله. اما جودي فإبتسمت بمكر. جودي: ياتري ايه حكايتك يا تيمو. شكلك وقعتي وبتخبي. بس علي مين هعرف يعني هعرف. في فيلا عدي حلا في اوضتها بتلبس ودخلت ليها هنا. ومعاها ك؟ر فيه فستان. حلا بإستغراب: اهلا يا مامي تعالي. ايه الفستان ده. هنا ابتسمت: ده فستانك اللي هتلبسيه في الحفلة. حلا: بس انا جهزت فستاني خلاص. هنا: تؤتؤ. ده اجمل ولونه اجمل شوفي.
حلا شافت الفستان لونه احمر وفعلا جميل. حلا بتردد: بس ببس. ااا هنا بنفاذ صبر: بس ايه؟ حلا ابتلعت ريقها بقلق: اااصل فادي يعني. يعني. هنا بغيظ وعناد: مانعك تلبس الاحمر لحد غيره علشان بيجملك ويخليكي مثيرة مش كدة. حلا هزت راسها: ايوة. هنا بعناد: وعلشان كدة هتلبسيه. لازم يعرف انك اتغيرتي. حبيبتي اوقات لبسنا بيدينا ثقة في نفسنا. كمان الميكب وشكله بيظهر جزء من شخصية كل ست فينا.
وصدقيني الفستان ده والميكب اللي هعملهولك. هيخلوا فادي زي المجنون مش مصدق انك انتي. بس المهم تسمعي كلامي وتباني قوية. حلا بقلق: اانا خايفة من اللعبة دي خايفة فادي يضيع مني. هنا: ماتقلقيش هيرجع. بس زي ماانتي بتتمني. المهم ماتستعجليش. في قاعة حفلااااات شهيرة. كانت حفلة عيد زواج همس ورعد واللي كانت حفلة كبيرة جداااا وفيها شخصيات عامة كتيير ورجال اعمال وناس كتيير.
فادي وشهاب الاتنين كل واحد جواه غضب من نفسه هو ليه متوتر وقلقان وعايزها تجي ومنتظرها. فادي هيتجنن علي حلا شايف عدي وهنا واخواته البنات وامير وكريم حتى مايا وصلت. وهي الوحيدة اللي اتأخرت. ليه لحد دلوقتي ماجتش. وغضبان من نفسه ليه عايزها مش هي باعت خلاص. وهو قرر يعاقبها علي بعدها ليه وحشاااه وعايزها تيجي بسرعة وتنهي عذابه وحيرته دي.
شهاب واقف يدور بعنيه عليها هي فين معقول مش هتيجي مع ابوها. طيب هو انا ليه متلهف عليها دي اخر واحدة انا ممكن افكر فيها. بس حقيقي انا جرالي ايه ليه وحشاني ومستنيها ليه هي ياتري اتأخرت ليه.
بعد شوية فادي عنيه وسعت واتجمد مكانه لما شاف حلا داخلة القاعة وهي حاطة ايديها في ايد احمد. كمان شكلها الفستان الاحمر والميكب الجرئ اللي كانت حطاه. كانت مش بس جميلة لا دي كانت فاتنة بمعني الكلمة. مش بس كدة نظرتها حتى مشيتها كانت مختلفة كانت كلها بتضخ انوثة وثقة وقوة هو مش معتاد عليها منها. واللي زاد النار اللي جواه. التفات كل الناس عليها والاعجاب والاثارة اللي في عنيهم عليها. حس ان قلبه هيخرج من مكانه من سرعة دقاته وغضبه. مش ممكن دي حلا.
حلا واقفة مع احمد وبتبتسم. حلا: احمد انا حقيقي بشكرك علي تفهمك لموقفي ومساعدتك ليا. انت بجد انسان جميل وحنين وتستاهل كل خير.
احمد ابتسم بحب: مافيش داعي تشكريني. الحب مش بإيدينا. انتي بتحبيه وهو جايز يكون بيحبك. بس مش عارف يظهرلك ده. و انا هكون سعيد علشانك لما تكوني سعيدة. وهساعدك وانا في منتهي السعادة. وماتنسيش اني هكون جنبك وده اقصي احلامي. حتى لو بالكدب مش مهم انا راضي. حلا انتي تستاهلي تكوني سعيدة مع راجل يحبك ويتمني رضاكي.
حلا بإمتنان: انت كمان انسان رقيق. ووقوفك جنبي ده عمري ماهنساه. انا بحب فادي وعمري ماهقدر احب غيره بس لازم يتغير ويكون انسان جديد. واتمني ليك انت كمان ربنا يهديلك مراتك وتعرف قيمة الراجل اللي معاها. وتعيش مبسوط.
احمد بحزن: انا اول مرة احس اني حبيت بجد كانت معاكي وعمري ما اتمنيت ست غيرك. هي ضيعت مني كل حاجة حلوة. حاولت معاها كتير بس هي خلاص مستحيل تتغير. وابتسم بحزن. سيبك مني بقي وخالينا فيكي انتي اهو يبقي حد فينا نجح في حياته وقدر ينقذها. احممم علي فكرة فادي جاي علينا وشكله كدة ناوي علي الشر. فادي فعلا قرب منهم وهو بيغلي من الغضب.
فادي: اقدر اعرف ايه اللي انتي لابساه ده وجاية معاه ليه انتي ناسية انك لسة في العدة احترمي نفسك لحد ما تبقي حرة بعد كدة ابقي اعملي اللي يعجبك. حلا التفتت ليه بكل هدوء وثقة: وانت ايه دخلك. البس ايه واجي مع مين. وبعدين هو انت شوفتنا عملنا ايه احمد جه معايا الحفلة عادي وبعدين قريب اوي تخلص العدة ونعلن خطوبتنا. واكيد هعزمك.
فادي وصل للقمة خلاص مش قادر يتحمل اكتر من كدة. مسكها من ايديها وشدها وراه احمد حاول يوقفه فادي كان لسة هيضربه لقي شهاب وقف احمد بإيده وبقوة. شهاب بثبات وجدية: خاليك مكانك احسنلك هو ومراته حرين. احمد بعصبية: بس هو خلاص طلقها. ومالوش حكم عاليها. شهاب بص لفادي: خد مراتك وروحوا اتكلموا. مشي فادي وهو بيجر حلا وراه بغضب وهي بتحاول تفلت منه.
شهاب التفت لأحمد بحزم وهدوء وحط ايده في جيبه: انا شايف انك مالكش مكان بينهم وافضلك تمشي علشان انا ما اضممنش فادي ممكن يعمل معاك ايه. ولا انا بصراحة. وياريت بلاش تصتاد في المياه العكرة. أحمد ابتسم: حضرتك شهاب الحديدي مش كدة. شهاب ابتسم بإستفزاز: بالظبط هو انا عرفتها لوحدك دي! احمد: حلا كلمتني عنك كتير علي فكرة وهي بتثق فيك جدااا. وقالتلي انها هتفهمك علي كل حاجة. شهاب عقد حاجبه: تفهمني ايه؟!
احمد: الافضل هي تقولك. شهاب بدأ يتنرفز: بص يا ابني انا مش زي فادي ازعق واعمل ظيطة. انا ممكن ازرفك قلم يخليك تتكلم 300 كلمة في الدقيقة زي القرد ابو طبلة ده عارفه. احمد بدأ يقلق من شهاب برغم شدة فادي لكن شهاب مختلف عنده حضور قوي وثقة في نفسه مالهاش حدود. احمد: احممم. طيب انا هفهمك بس ارجوك بلاش فادي يعرف حاجة ده لمصلحتهم هما الاتنين. شهاب رفع حاجبه: نخلص بقي ونقول المفيد.
احمد: اصلي انا وحلا وعدي بيه ومدام هنا اتفقني علي، فهمت حضرتك. شهاب اتنهد براحة: احمم. اه تمام بس خالي بالك عقلك يوزك تاخد الموضوع جد ولا تستظرف معاها كدة ولا كدة. انا هخليك تتمني ترجع بطن امك تاني فاهم. احمد بخوف: احممم لا لا ماتقلقش. شهاب سابه ومشي قابل مؤمن بيقرب منه. مؤمن: بوب حبيب قلبي. ايه ياعم الحفلات الجامدة دي هو فيه كدة. هي النسوان دي مالهاش رجالة تلمها الواحد اعصابه باظت ياجدع.
شهاب بأرف: نسوان! ماتتنيل تحسن مالفظك يا حيوان انت وسط ناس محترمة مش قاعد في حجز الاداب. كاتك الارف عليك وعلي لسانك. مؤمن: ينفع كدة هو انا كل ما اصفالك تزعلني منك تاني. انا ماصدقت نسيت عملتك السوداء. قلبي لسة موجوع علي الغالية. شهاب: طيب اتنيل اسكت بدل ما احرق قلبك غليها زيادة واخرج اولع فيها. مؤمن برعب: لا لا ابوس ايدك حقك عليا. بص قطعني انا الا الغالية انا لو اتجوزت مش هحب مراتي زيها.
شهاب بتردد: احممم قولي ماشوفتش تمارا؟ مؤمن كان بيبص علي شيري صاحبة مايا وهي كانت بتعدي من جنبهم. وهو عنيه عليها وبيعاكسها. مؤمن بصفارة شقية: اوعي الاسمراني اللي جاي علينا ده هو فيه كدة. شيري ضحكت بدلع: هههههههه. ومشيت. مؤمن ابتسم: العب جايلك يا وحش اموت انا في اللون البرونزي ده جاحد. ورايح وراها.
شهاب بغيظ شده من هدومه: انت يا متخلف بطل الاسلوب السافل ده احترم نفسك ماتعملناش مشاكل بقي واتهد حيوان. اتنيل رد عليا شوفت تمارا. مؤمن مش مركز معاه وعنيه علي شيري: ياعم انا مال امي انا بتمارا انا خلاص توبت وصليت مع نفسك بقي دور عليها. انا بقيت اتشائم منها بسبب الغالية اللي تشدشت بسببها. واوعي بقي خاليني اشوف مصلحتي. انت ياعم الاسمراني سايبني كدة تعالي بس هقولك.
شهاب بضيق: الله يحرقك غبي ومش هيتغير ابداااا. هتفضل خروف زي ما انت. وفضل يدور علي تمارا بين كل الموجودين. مؤمن قرب من شيري وابتسم: ايه بس هتجريني وراكي طب ينفع كدة. شيري ابتسمت: وحد قالك تيجي ورايا نعم عايز ايه. مؤمن: كدة من اولها وش. قوليلي الاول انتي تبقي مين. شيري: وانت عارف كل اللي في الحفلة! مؤمن بثقة: طبعااااا. قوليلي انتي بس معزومة تبع مين بالظبط. شيري: انا شيري صاحبة مايا بنت اونكل عدي.
مؤمن سلم عليها: مؤمن فخر. صاحب شهاب الحديدي. شيري تنحت وهي فرحانة: مش ممكن يعني انت كمان ظابط. بجد قول والله. مؤمن ابتسم بغرور: احممم. ايوة يا ستي ظابط ايه الغريب بس في كدة. شيري: لا مش غريب ولا حاجة. انا والله شوفتك معاه قولت اكيد صاحبه الدرفة دي لازم تبقي ظابط. مؤمن بيعض علي شفايفة من الغيظ: ضرفة انا ضرفة تصدقي عيب. شيري ابتسمت: اسفة مش اقصد بس بجد انا بحب الظباط انتم اصلكم جامدين كدة وشغلكم جامد.
مؤمن غمزها: اااه وربنا جامدين مش قادر اقولك. ماتيجي نطلع اي اوضة في الفندق نكمل تعارف. شيري انصدمت وبغضب: انت اتجننت انت ازاي تقولي كدة. تصدق ان انا غلطانة اني وقفت مع واحد زيك انت مش محترم عن اذنك. مؤمن وقفها: استني بس هفهمك. شيري: تفهمني ايه بعد اللي قولته. مؤمن ابتسم: اسف والله ماتزعليش. انا بس لازم اعرف اللي قصادي سكته ايه. شيري بغضب: وعرفت! عن اذنك بقي.
مؤمن وقفها تاني وابتسم بإعجاب: خلاص بقي مايبقاش قلبك اسود. تعالي بس نكمل كلامنا. شيري بتحاول تفضل زعلانة وتداري ضحكتها: ولو لخبطت تاني؟ مؤمن: قطع لساني هو انا اقدر. تعالي بس بالفستان الاسود ده انا اعصابي بايظة اصلا. شيري: هههههههه. باين عليك مصيبة ماشي تعالي لما اشوف اخرتها.
شهاب بيتلفت عليها مش لاقيها وشاف مهاب ونغم بس هي مش معاهم. حس انه اتخنق خرج برا في الجنينة برا القاعة وفضل واقف بيحاول يهدي نفسه. لحد ما شافها واقفة وحاطة ايديها في جيبها وساندة علي شجرة وعقدة حاجبها وشكلها متعصب. اتنهد براحة وابتسم بس ابتسم زيادة وهو يحرك راسه بيأس من دماغها الناشفة لما شاف لبسها. قرب منها بهدء وهو حاطت ايده في جيبه. شهاب: كنت متأكد.
تمارا اتفاجأت من صوته وبصتله بتوتر. هي اصلا واقفة برا مش عايزة تشوفه بقت بتعمل حساب وجوده معاها لانها حاسة انها فيها حاجة بتتغير معاه هو بس. تمارا بتحاول تداري توترها: احممم. متأكد من ايه بقي ان شاء الله؟! شهاب بص علي لبسها وعقدة شعرها ووشها البرئ اللي تقريبا خالي من اي ميكب او تجميل.
شهاب ابتسم بإعجاب: متأكد ان نظرتي فيكي صح. انتي عنيدة ومش سهل تتغيري. كنت متأكد انك هتيجي الحفلة بنفس لبسك مش هتكوني غير نفسك. تمارا بخجل: وووهو انت يعني كدة بتمدح ولا ناوي تعكها بعد كدة. شهاب ضحك: هههههههه. لا ياستي مش هعكها. انا فعلا بمدحك. انتي دي شخصيتك راضية بيها وعجباكي مش مهم بقي الناس شايفة ايه. المهم انتي مرتاحة.
تمارا ابتسمت غصب عنها: هههههه. بصراحة مرتاحة بس امي مش مرتاحة دي كانت فاضلها تكة ونطلبلها الاسعاف وتدخل العناية المركزة. تصدق. كانت جايبالي انا فستان ازرق وبترتر. وعايزاني البسه نهههار الوااان. ههههههههههه. شهاب ضحك: هههههههههههه. لا لا مالهاش حق مش جوك خالص بس هو لسة فيه ترتر اليومين دول. تمارا: انا عارفة بقي بيسموه ايه. اهو بتاع بيلمع كدة وشكله يكسف.
شهاب قرب منها وهو بيبص في عنيها: بس مايمنعش من حاجات بسيطة ممكن تخليكي اجمل. زي شعرك مثلا لما بيكون مفرود بيبقي اجمل كتيير. ومد ايده وفك ربطة شعرها ومرر ايده في خصل شعرها واتنهد. كدة اجمل كتيير. تمارا كانت ساكتة ومش بتبعده وفي اللحظة دي افتكرت كلام جودي وبصت في عنيه ولاول مرة تتمني راجل يقرب منها. شهاب قرب اكتر وهو عنيه علي ملامحها وشفايفها. بس فجأة سمع صوت وراه.
نور بغيظ: فينك شهاب عم درو عليك بكل مكان. ماكنت بعرف انك هون. شهاب لف لنور بغيظ. وتمارا انكسفت واتحرجت من وضعها مع شهاب وانبت نفسها ازاي كانت غايبة عن وعيها بالشكل ده. بعدت عنه واخدت ربطة شعرها وربطته تاني بعصبية. شهاب بيتأفف: اهلا يا دكتورة نور منورة الحفلة. نور بتبص لتمارا وتكتم ضحكتها: هههه. تمارا بغيظ: مالها الامورة بتضحك علي ايه. ماتضحكينا معاكي.
نور بثقة: عن جد انتي مو معقولة. في حدا بيروح عحفلة بهيك شي. انتي جاية علي مبارة. هاي حفلة بدك تيچي بفستان متل باقي العالم. مو هيك. تمارا بتجز علي سنانها وتقرب منها. شهاب عارف تمارا ممكن تعمل فيها ايه. اتدخل ووقف بينهم ووشوش تمارا. شهاب: تمارا اهدي. هتعملي عقلك بعقلها قدك دي. تمارا بتعض علي شفايفها: سيبني اربيها المحسوكة دي قلبي جايد نار. شهاب بيكتم ضحكته: معلش حقك عليا عيلة وغلطت. ولف لنور.
لو سامحتي خاليكي في حالك كل واحد حر هي تلبس اللي يعجبها زيك تمام. ماشي. نور بغرور: لا لا ماتقولا. هاي زيي انا. انا وين وهي وين. لا هي تمام بتشبه لاعبي الكورة. تمارا بتبعد شهاب بغيظ: اوعي ياعم عليا النعمة لاعمل منك صبارة وادفنك هنا. تعالي بقي. وشدت نور من فستانها بقوة الفستان اتقطع. نور بغضب: انت مچنونة شو عملتي كيف بدي كفي الحفلة هلا. وكيف راح ارجع عبيتي. الله يقصف عمرك.
تمارا مسكتها من شعرها بغيظ: يقصف عمرك انتي واللي خلفوكي. بت انتي اهرجي من ام المسلسل المدبلچ ده واتعدلي معايا احسن وحياة ابويا الغالي ارجع بلدكم في صاروخ. نور بتتألم: اي. اي. شو بتسوي يا غبية. شهاب بيحاول يخلص بينهم وهو مش متمالك نفسه من الضحك: خلاص يا تمارا البت بتفرفر في ايدك. وانتي يا نور اتفضلي استنيني في ريسبشن الاوتيل. وانا هتصرف. وهبعتلك حد يوصلك للبيت.
نور بدلع: لا بدي اياك انا ماراح اتطمن مع حدا غيرك. خصوصي وانا هيك. وهي بتوريله الجزء المقطوع ومعاه طبعاااا جسمها اللي انكشف. بتحاول تغريه. شهاب فهمها: لا ماتقلقيش هبعتك مع حد مؤتمن ده مافيش اأمن منه. مؤمن ده بيتكسف من خياله. اتفضلي. مشيت نور وتمارا متغاظة: حلال عليها مؤمن. شهاب رفع حاجبه: انت دايما كدة متحفزة ماتهدي شوية.
تمارا: يعني عجبك كدة. دي بت عبارة عن كتلة مياصة ونحنحة وانا بتختق. وتقولي يقصف عمرك. شهاب ابتسم: تمارا. انتي ظابط مخابرات. لازم تتحكمي في ردود افعالك وتصرفاتك. ملتخليش اي شئ تافه يوترك. لازم تكوني هادية وواثقة من نفسك. تمارا: احممم. حاضر ححاول. شهاب ابتسم لانها اول مرة تسمع كلامه بهدوء: قوليلي اللواء عدلي كلمك. تمارا: ايوة وبلغني بميعاد السفر بعد يومين. شهاب: جاهزة؟! تمارا: جاهزة.
شهاب: طيب انا هروح اشوف نور وابعت حد يوصلها وارجعلك ماشي. تمارا بغيرة: ماشي. بس ياريت انت ماتوصلهاش. شهاب ابتسم: امممم. وليه لا! تمارا: ولا حاجة براحتك انت حر توصلها انت تبعتها مع حد ماليش فيه اتكل. شهاب: هههههههه. مافيش فايدة. مشي شهاب وبعد وهي عنيها عليه وافتكرته من دقايق قبل ماتطب عليهم نور. وابتسمت غصب عنها. بس فاقت علي صوت مايا. اللي واقفة جنبها ومربعة ايديها وبتبصلها بكره غريب.
مايا: انتي اللي اسمك تمارا. زميلة شهاب مش كدة. انا فاكراكي من يوم المستشفي. تمارا لفتلها بنفاذ صبر: اوفففف. هي ليلة غبرة من اولها نعم يا ختي ماهي ناقصاكي. انا هبابة عايزة ايه انتي كمان. مايا بعصبية: انتي مجنونة بتكلميني كدة ليه. تمارا بتمسح وشها بغيظ: صبرني يارب احسن انا فاضلي تكة واولع في ام الحفلة دي. هو يوم الملزقين ده ولا ايه. اسمعي انا روحي هنا. مش ناقصاكي اوعي من قدامي.
مايا وقفتها: استني هنا بكلمك. تمارا شدت ايديها بقوة: ايدك لتوحشك يا صغنونة. نعم ارغي! مايا: عايزة اقولك ابعدي عن شهاب مالكيش دعوة بيه. هو اصلا عمره ماهيبصلك. تمارا بغضب: وانتي مالك بتدخلي ليه. ثم مين قالك اني عايزاه هو ولا غيره. احنا زمايل مش اكتر. مايا: مالي لاني في حكم خطيبته. وبعدين انا عارفة الاشكال اللي زيك. مابتصدق تقرب من حد زي شهاب. وهي اصلا ماحدش بيبصلها.
تمارا بجنون: انتي هبلة يابت اشكال مين. لا انتي ولا1000 زي شهاب بتاعك ده يهزني. وعندا فيكي بقي هفضل معاه وهتشوفينا دايما مع بعض. علشان بس انا مابحبش التحدي. مايا: تراهنيني ان شهاب يحبك؟ تمارا بصدمة: اراهنك! للدرجة دي شايفاني ماانفعش اني اكون ست. وبتحدي. طيب وحياة فستان سنية شغلع اللي انتي لابساه ده. لهيحبني وهيتجوزني غصب عن اهلك. وهعزمك علي الفرح واقهرك. ايه رئيك بقي.
مايا بغيظ: وانا موافقة لو قدرتي تخلي شهاب يتجوزك. تبقي كسبتي الرهان. تمارا بسخرية: وهترهنيني علي ايه! مايا: شاليه في الساحل الشمالي. تمارا: ههههههه. شكلك مستغنية عنه. مايا بثقة: بالعكس. انا بحبه جدااا. ووقتي كله فيه. علشان كدة بابا كتبهولي بإسمي. وبراهنك عليه. علشان متأكدة انك اخر واحدة شهاب ممكن يبصلها. تمارا قربت منها بتحدي: هنشوف يا مايا انا ولا انتي. وسابتها ومشيت. واخدت عربيتها ومشيت.
في مكان بعيد عن قاعة الحفلة فادي واقف في قمة غضبه من برود حلا وسكوتها. فادي بعصبية: ماتتكلمي هتفضلي خرساء كدة كتيير. انطقي كنتي فين مع سي زفت ده. واتأخرتي ليه ابوكي ومامتك واخواتك هنا من بدري. كنتي فين؟
حلا اخيرا اتكلمت لفت ليه بهدوء: مع ان مايخصكش. بس هقولك. كنت بكلم ولادي اتطمن عليهم. اصلي لازم اكلمهم كل يوم اول ما اصحي وبالليل قبل ما انام. ولو خارجة لازم اكلمهم علشان بيناموا بدري. قولي يا فادي انت اخر مرة كلمت ولادك فيها امتي. تعرف هما بيعملوا ايه مبسوطين ولا لا فكرت تسافر تشوفهم.؟ اوبس. لالا انا نسيت صحيح. هما كفاية عليهم انت انت ابوهم. هما هينهبوا. بس انا مش زيك انا ولادي مابيغبوش عن بالي لحظة.
فادي افتكر انه فعلا مابيسألش عنهم من يوم ماسافروا الجونة. ولا حتى بفون. فادي بمكابرة: لا ااانا بس كنت مشغول. وبعصبية. وانتي مش مشغولة عنهم بنفسك. قوليلي انتي فعلا نستيني فعلا عايزة احمد؟ حلا بثقة: والله انا واحمد في مرحلة تعارف. هنقرب من بعض ونعرف بعض. ادعيلي يكون نصيبي المرة دي احسن.
فادي شدها بقوة وقربها منه: اوعي تصدقي نفسك. انك ممكن تنسي فادي. انا مافيش ست تعرفني وتنساني. كابري ياحلا واعندي. هتلفي وترحعي تبكي قصادي علشان ارجعك. قبل ما عدتك تخلص. انت ماتقدريش تنسيني. حلا شدت ايديها منه وابتسمت بسخرية: هههههههه. غلطان. انا نفسي العدة تخلص بفارغ الصبر. علشان ابقي خلصت منك ومن حياتي معاك. انا خلاص بقيت حرة. فادي بغيظ: علي فكرة انا ممكن ارجعك حالا وغصب عنك.
حلا: تقدر. بس وقتها هخلعك يافادي واخلي فضيحتك بجلاجل. هتبقي فادي الحديدي المخلوع. واعمل حسابك ولادي هيرجعوا من الجونة يعيشوا معايا. ومؤقتا مش هيعرفوا بطلاقنا. هقولهم ابوكم بيسافر كتيير علشان شغله. وقسما بالله لو رفضت. لأفضحك وارفع قضية عليك وطلب ولادي انت حر. فادي مصدوم مش دي حلا ابدا. فين حلا اللي عرفها وعمرها ماقدرت تبعد عنه معقول هي دي اللي بتتكلم كدة فادي: انتي حلا؟ معقول اتغيرتي بالشكل ده!
حلا قربت منه وشاورت علي قلبه: اسأل ده. هو السبب قسوته وغروره. موتت حلا. وولدت حلا جديدة اتعلمت تتكلم وتدافع عن نفسها. انت اللي ضيعتني من ايدك. ولفت علشان تمشي. بس فادي وقفها. فادي: لسة ماضعتيش ياحلا. ممكن نرجع تاني وترجعي حلا بتاعة زمان. حلا بعناد: مستحيل. انا خلاص خرجت برا سجنك انت بقيت وحيد. مممكن تملي الفراغ ده بواحدة تانية بس الاكيد انها مش انا.
تمارا. في العربية حاست انها لاول مرة عايزة تبكي. اول مرة تنجرح بالشكل ده. معقول الكل شايفها مش ست ولا انثي. ليييه حتى هو بيقولها انك صاحبي. وقفت العربية في مكان هادي وبعيد. ونزلت وقفت في الهوا. وافتكرته لما كان قريب منها. اول مرة تحس انه هادي وكلامه رقيق. وابتسمت لما حطت ايدها علي شعرها وافتكرته وهو بيلمسه. تمارا: هو انا ايه اللي بيحصلي ده. انا ازاي بقيت كدة وبفكر بالشكل ده. وليه شهاب بالاخص.
وازي ورت نفسي في رهان زي ده. انا غبية. غبية. انا عمري ماهقدر اخليه يحبني هو الحب بالعافية. وشهاب بالاخص. كل الستات دي حاوليه وهيبصلي انا! اول مرة تكوني غبية يا تمارا. هتروحي انتي فين وسط كل دول بس. وبعدين اااانا من امتي ليا في الحب والكلام ده. يانههار مش فايت. انا هعمل ايه بس. في قاعة الحفلة. رعد واقف مع همس. رعد: ملكة قلبي مبسوطة.
همس بتحاول تداري حزنها: اكيد حبيبي. بس كان نفسي اشوفهم واقفين سوا وايديهم في ايد بعض. وبصت علي حلا وفادي. رعد ابتسم: كل شئ بأوان. انا في الاول كنت ضد فكرة هنا. بس بعد كدة لقيت ان ابنك مش هتغير غير كدة. سبيه يتربي. حلا دي جوهرة هو مش مقدرها. ولسة ده انا مجهزله مفاجأة هتخليه يطلع ناار من ودانه. همس: حراااام بقي ابني بيتقطع. رعد: لا مش حرام وانا مش هسيله غير لما يرجع لمراته واحد جديد.
مهاب واقف مع سامح بيتكلموا وقرب منهم شهاب ومؤمن. شهاب ابتسم: اهلا بالكبار. الحفلة منورة. مهاب ابتسم: منورة بيكم. هاه عاملين ايه. شهاب: بخير ياباشا. سامح: فينك ياواد انت وهو. خلاص نسته سامح باشا. مؤمن: واحنا نقدر بردوا يا باشا. الا سيادتك ده انت مثلي الاعلي. سامح: عامل ايه يا شهاب. عرفت انك هتشتغل مع تمارا. خالي بالك تمارا زي ابوها مش سهلة.
شهاب بص لمهاب بثقة: ولا انا سهل يا باشا. انا مهما كان شهاب الحديدي. مهاب بص لسامح وابتسم: تعالي ياشهاب عايزك. سامح: ولا يا مؤمن الحفلة ملغمة. مؤمن: ههههههههه. اه والله ياباشا كل دي ستات ده الواحد بقي حالته صعب. سامح: هههههههه. ياولا وانت ساكت كدة مافيش حاجة كدة ولا كدة. مؤمن: سيبلي نفسك انت وانا هخليك الليلة عريس. سامح: الله يحرفك يا فقري. مراتي في الحفلة هطربقها علي دماغنا. مؤمن: هههههههههههه.
شهاب: اؤمرني حضرتك. مهاب: بص يا شهاب. تمارا مش صغيرة وعارف انها مسؤلة عن نفسها. بس انا دلوقتي بكلمك بصفتي أب. خالي بالك من تمارا. لو جرالها حاجة انت المسؤل. شهاب بغصة في قلبه: ماتقلقش. تمارا في عنيا. هترجعلك بخير. مهاب: شهاب تمارا تبان قوية. بس جواها طفلة ماحدش بيشوفها غيري. اياك حد يأذيها حتى لو انت مش هرحمك وقتها. شهاب استغرب ليه بيقول كدة: انا! انا عمري ماهأذيها.
مهاب: لو فكرت ياشهاب تنتقم منها وتوجعها هنسفك. شهاب بقوة: انت ليه بتقولي كدة؟ مهاب: علشان انا عارفك مابتسبش طارك. ولو بنتي اتوجعت هتكون نهايتك. شهاب استغرب هو ازاي بيعرف اللي جواه: مين قالك اني عايز انتقم منها. اللي حصل عدي خلاص. مهاب: انا بس حبيت اعرفك مين هو مهاب عز الدين. سابه ومشي وشهاب بيفكر في كلامه. الكل واقف في الحفلة ومنظم الحفلة مسك المايك.
احممم ارجوكم يا جماعة جميع جميلات الحفلة تنتبه دقيقة. اولا بتمني تقضوا معانا سهرة سعيدة. ثانيا في طقس خاص بينا بينا دايما بنعمله. دلوقتي كل جميلة في الحفلة هتوصلها تيكت مكتوب فيها صفة من صفات الجمال. وانا هعلن هنا الصفة اللي اخترناها وكلكم هتشوفه التيكت بتاعكم. وصاحبة الصفة الفايزة هتتفضل معانا هنا علي الاستيدچ. كل واحدة شافت التيكت اللي وصلها وهو قال الصفة الفايزة.
احمم جاهزين. صاحبة التيكت هي( اجمل عيون عيونك تسحر) هاه مين صاحبتة اجمل عيون. كلهم شافوا التيكت وحلا ابتسمت وبصت لفادي ورفعت التيكت بتاعها. نزل من علي الاستيدچ وقرب منها وباس ايديها واخدها علي الاستيدچ. دلوقتي حضرتك هتشاركي الحضور الرائع ده بأغنية تختاريها وتغنيها. فادي واقف بيعصر نفسه من الغضب والغيرة: كمان هتغني يا بنت هنا وديني لاربيكي وارجعك تتحبسي في اوضتك وتنامي من العشاء. ماشي.
حلا ابتسمت وقالتله الاغنية وبدأت الاغنية. عنده داء السيطرة واصل لحد الافتري. هو ده العيب اللي فيه ده اللي هيجبنا لوا. كل حاجة بالخناق ولا اي حاجة بإتفاق. وبصت لفادي وضحكت. وكملت. واللي زاد وغطي بيهددني بالفرق. قربت منها كارما وچوري ومايا. حتى جودي وبدااا. يلفوا حاوليها ويغنوا معاها ويرقصوا. وفادي هيتجننن من الغيرة. فجأة ليه الحمل الوديع بيتحول انسان فظييييع بقي عنده استعداد يسبني. عنده استعداد يبيع.
رعد بيبص لهمس وبيبتسم. وهمس ابتسمت. حلا بتتمايل وتغني. لو عاملتله البدع لو ضربتله الودع اما كل كلامه يمشي. يااما بقي يعمل جدع. فجأة ليه الحمل الوديع بيتحول انسان فظيييع. بقي عنده استعداد يسبني عنه استعداد يبيع. خلصت الاغنية وحلا والبنات بيضحكوا. وفادي بيغلي. قرب منها بغيظ وشدها. فادي: ماتتلمي بقي دانتي زودتيها اوي. تغني وترقصي يا حلا اتهبلتي.
حلا بدلع: الله وانت زعلان ليه. انا حرة خاليك في حالك. ومشيت وهي بتغني. عنده داء السيطرة. فادي بيمسح شعره بغيظ: الله ينتقم من اللي كان السبب. منك لله ياهنا انتي اللي هربتيها. وابتسم بس بقت عسسل يخربيتها. وحشتني اوي. اااه لو اقدر اخدك في حضني تاني. بس وحياة حلاوتك اللي زادت وجننتيني دي. لهرجعك وغصب عنك. چنا واقفة لوحدها بعيد عن الدوشة. ومروان بيقرب منها. مروان مبتسم: واقفة لوحدك ليه.
چنا ابتسمت: مافيش. انا بس مش بحب الدوشة. مروان: ولا انا. بس تعرفي انتي جميلة اوي النهاردة. چنا بصت بعيد شافت ريما وحاست انها بتظلمها: ممتشكرة اوي. عن اذنك هروح اشوف مامي. مروان حاسس انها بتتهرب: اتفضلي وماتنسيش. هنسافر يوم السبت. چنا بحزن: ماتخفش مش هنسي. مشيت وجواها حزن ووجع. اول مرة تحب. تحب واحد مش ليها. شهاب خرج واخد عربيته وساب الحفلة وهو حزين وبيفتكر اول مرة شاف فيها حبيبته القديمة فيها.
في بااار شهير. كان قاعد محسن مع اصحابه وقام. محسن: يالا يارجالة انا ماشي علشان الكراميل قرب يسيح. اصحابه ضحكوا: عهههههههه. مين قدك الليلة يا باشا بس وعد هندوق الكراميل بعديك. محسن: هههههههه. اكيد بس لما انا اشبع الاول. مشي محسن وخرج. وبعد شوية دخل حمزة لاصحابة. وقعد وسلم عليهم. وسمع لما سمع الاتنين اللي جنبه بيتكلمه. هههههههه. يابختك يا محسن هيقضي ليلة عنب.
ااااه دي حته بت تدوب الحجر انا شوفتها عنده في الشركة. كنت عايز اخطفها. حمزة انتبه لكلامهم. بقول ايه ماتيجي نطب عليه ونعمل حفلة. لا لا كدة البت تخاف دي اول مرة. هو خيخلص ويكلمنا. هي اسمها ايه. فتون. هنا حمزة ماقدرش يتمالك نفسه هجم عليه ومسكه من هدومه. انطق يا ابن الكلب محسن فين. انت مين ياعم انت. ومالك بمحسن. حمزة بغضب: انطق لقتلك محسن واخد فتون علي فين. ططيب هقولك هو في شركته والبت معاه.
حمزة بعصبية: برضاها! لا لا مخددرها. حمزة زقه وخرج زي المجنون علي شركة محسن هيتجنن مرعوب عليها وبيتمني يلحقها قبل مايلمسها.
رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثامن
شهاب وقف بعربيته في مكان هادي بيلجأ ليه دايما لما يحب يفتكرها ويعيد ذكريات حبهم سوا. لان ده كان مكانهم دايما. ورجع بخياله لاول مرة شافها فيها.
فلااااش باااك.
شهاب كان من وقت ما اتخرج من الاكادمية واتعين وبقي ظابط وهو مهتم بشغله بس. شهاب بطبعه مش بيميل للبنات ولا الغزل ولا العلاقات. كان متأثر بشخصية ابوه وتربيته ليهم. كان شخصية جادة حكيمة واثق من نفسه جدااا. مهتم بدراسته ومستقبله اللي بيشغلوا دايما وبيتمني يوصل فيه لاعلي المناصب. وفي يوم كان هو واصحابه بيحتفلوا بنجاحهم بعملية كانوا مكلفين بيها. والمكان كان راقي جداا وشيك. وشهاب مش بعادته يلتفت للبنات اللي موجودة. كان بيتجاهل نظراات اي حد ليه. لكن الغريب واللي لفت نظره عنيه اللي اتعلقت ببنت قاعدة وسط مجموعة من اصحابها وبتضحك. كانت جميلة ورقيقة وملامحها بريئة جدااا. حتى فستانها بسيط ورقيق. لقاها هي كمان بتبصله وابتسمت بخجل. شهاب اخد نفسه وبقي متوتر.
شهاب: ايه يا بوب مالك من امتي ليك في النظراات والحركات دي. اممم. مش عارف بس فيها حاجة شدتني. اول مرة احس الاحساس ده. فضلوا الاتنين يخطفوا النظراات لبعض. علي استحياء. بعد شويه اصحابها قاموا للرقص وهي كانت لوحدها علي الترابيزة. ماحسش بنفسه الا وهو رجليه واخده عندها ووقف قصادها وابتسم بهدوء. شهاب: سابوكي لوحد. ملك ابتسمت: عادي المكان ماليان ناس مش لوحدي. شهاب ابتسم اكتر وسلم عليها: شهاب الحديدي.
ملك سلمت عليه: ملك البحيري. شهاب: تسمحيلي ارقص معاكي ولا في مشكلة. ملك بخجل: لا ابدا مافيش. وقامت معاه وبدأوا يرقصوا. وفجأة شهاب بدأ يضحك ملك استغربت. ملك بإستغراب: مالك بتضحك ليه. شهاب: علي نظرات اصحابي مصدومين ياعيني. اصلي اول مرة يشوفني بكلم بنت لا وكمان برقص معاها. ملك ضحكت بقوة: ههههههههههه. بصرة. بص هناك كدة وشوف اصحابي بيبصولي ازاي اصلي انا كمان اول مرة ارقص مع حد.
شهاب وملك ضحكوا سوا: هههههههههههه. شهاب بإعجاب: وليه انا اللي اختريه ينول الشرف ده. ملك بكسوف: احمم. عادي مش لاقية السبب بصراحة. بس لو انت لقيت سبب علشان اكون انا اول واحدة. يبقي انا كمان ممكن الاقيه. شهاب: يمكن في يوم نعرف السبب اللي محيرنا ده. ملك بإعجاب: ليه هو احنا هنتقابل تاني. شهاب: وليه لا؟ ملك: اصلي مش نايوية اديك اي معلومات عني. شهاب عقد حاجبه: ليه بقي؟!
ملك اتنهدت: عايزة اشوف القدر ممكن يجمعنا تاني ولا لا من غير اتفاق. زي ما اتقابلنا النهاردة. وحصلت حاجة عمرها ماحلت لينا. شهاب قلبه دق بقوة: وانا متأكد انه هيجمعنا ويمكن مانفترقش بعدها. كملوا رقص وهما الاتنين دقات قلبهم لو ليها صوت كانت سمعت المكان كله. انها بتعلن ان القلبين دول اول مرة يدقوا بالشكل ده. باااك. شهاب عنيه دمعت بوجع.
شهاب: خلفتي وعدك وبعدتي. سيبتيني ووجعتي قلبي خنتي العهد اللي بينا ليه يا ملك. ااااااااااه وحشتيني. وفجأة افتكر تمارا. اتنهد ودي كمان طلعتلي منين. هو انا مش مكتوبلي ارتاح. ماكنت نسيت. ليه قلبي رجع يدق تاني لما شافها. ليه بتوحشه وبيخاف عليها. قولي ياقلبي انت جواك مين. ملك لسة موجودة. ولا مجرد ذكري وحنين. وتمارا مكانها فين وياتري ممكن تكون هي اللي جاية تداوي الجرح. ولا جاية بجرح جديد.
طلعتيلي منين يا تمارا. وليه انتي بالذات. تمارا كانت خلاص خلصت عياط وقررت تروح وهي جاية تركب عربيتها بصت بعيد شافت شهاب واقف قصاد عربيته وحاطط ايده في جيبه. وباصص للسماء والنجوم. تمارا بزهول: شهاب؟! ايه اللي جابه هنا ده؟ معقول جه ورايا. لا لا. ده اصلا مش واخد باله مني. طططيب اروح اكلمه ولا لا. لا وانا مالي مايتفلق. ببس اشوفه ساب الحفلة ليه وجاء هنا. قربت منه بهدوء شافته مغمض عنيه وشكله حزين.
تمارا: شهاب. شهاب فتح عنيه علي صوتها. وبقي مصدوم. ليه جات دلوقتي بالذات وهو بيفكر فيها. ليه جات وهو بيسأل نفسه اشمعن هي. وعرفت مكانه ازاي. شهاب عقد حاجبه: تمارا! انتي ايه اللي جابك هنا؟ تمارا: ابداا. انا اتخنقت من الحفلة وجيت هنا انا دايما بحب اجي افعد لوحدي هنا. شهاب اتنهد بتعب: كمان هي بتيجي نفس المكان. وجاتلي في نفس الوقت. طيب ده اسميه ايه. ياارب ماتجرحنيش تاني انا اصلا مش عايز احب مش عايز.
تمارا استغربت من شكله متغير ومش فاهمة ماله: مالك يا شهاب انت تعبان؟ شهاب اتنهد بحيرة وبص في عنيها: انا جوايا تعب مايتوصفش. بس فاق من سرحانه. احممم لا ابدا ماتشغليش بالك. انا ماشي تحبي اوصلك. تمارا: لا شكراا. معايا عربيتي. شهاب: طيب عن اذنك اشوفك بعدين. سلام.
ركب عربيته ومشي شهاب. وتمارا كانت حزينه. مش عارفة هو ليه غامض كدة. اوقات تحسه بيقربلها وبيخاف عليها. واقات بيبعد عنها ويتهرب. هو مين بالظبط وحكايته ايه. وليه القدر جمعها معاه هو بالاخص. اتنهدت بيأس. وافتكرت الرهان. وانتبت نفسها. معقول يا تمارا انتي رجلك توقعك في رهان بالشكل ده. شهاب كان عنده حق. انا محتاجة كتيير اوي علشان اتعلم لو كنت فعلا بنفس قدراته. كنت فضلت هادية وواققة من نفسي. ومستحيل اخلي حد يوترني ويهز ثقتي في نفسي. يظر كدة ياشهاب. اني لازم اتنازل عن عنادي واعترف انك الاقوي والانسب. واني لازم ابدأ اتعلم منك. بس ياتري مممكن اكسب الرهان ده. هقدر اخلي شهاب يقولي انا بحبك.
وبسخرية. ههه. ده في الاحلام. انا مش لازم انشغل بالرهان ده هنساه. واركز في شغلي ومستقبلي وبس. وهي بقي تخبط راسها في الحيط. عليها وعلي شهاب في ساعة واحدة ده كان يوم اسود لما شوف العالم دي ملعون ابو التناحة. اوففففف. راحت وركبت عربيتها. ومشيت.
حمزة خرج من البار وهو مرعوب علي فتون واللي ممكن يحصلها علي ايد محسن الحقير ده. وايمن صاحبه لما شافه بيتخانق مع اصحاب محسن وخرج زي المجنون كدة. ماقدرش يسيبه لوحده خرج معاه.
حمزة كان بيسوق بسرعة عالية جدااا كفيلة انها تخليه يعمل بدل الحادثة 10. خياله فيه 100 مشهد ومشهد. بيصورله محسن ممكن يكون بيعمل فيها ايه. كان بيضغط علي العربية ويضرب بإيده بقوة وهو غضباان. غبي. غبي ياحمزة غبي. انت السبب انت. ليه سبتها في النار دي ليه. ايمن كان مستغرب غضب وثورة حمزة دي كمان سرعة العربية زيادة.
ايمن: حمزة ارجوك هادئ السرعة شوية احنا كدة اللي هنروح فيها. هنتأذي والله. وبعدين وانت مالك هو انت اللي شغلتها عنده. ماانت حزرتها وهي اللي صممت تستاهل اللي يجرالها. حمزة بصله بغضب: ايمن اسكت احسن انا عفاريت الدنيا بتتعفرت في وشي دلوقتي. فتون ماتستاهلش الاذي ابدااا. هي بس الدنيا اللي جاية عليها بزيادة.
وصل حمزة عن العمارة اللي فيها الشركة ونزل بسرعة هو وايمن وهو داخل العمارة قابل 3 بنات من اللي شغالين مع محسن. ومنهم سالي. سالي بصتله بدلع وغمزته: هو الفنان عنده سهرة احنا في الخدمة علي فكرة. حمزة بإشمأزاز منها: محسن فوق مع فتون مش كدة. سالي بدلع: تؤتؤ مش فوق مشيوا. حمزة بقي زي المجنون ومسكها من ايديها وهزها بقوة: مشيوا علي فين اخد فتون علي فين انطقي.
سالي بتتوجع: اي اي ايدي. الله وانا مالي هما حرين. هو ايه ماحدش دخل دماغك غيرها ولا ايه. ماياما طلبنا رضاك وانت بتتقل. اشمعن السنيورة دي. حمزة فقد صبره وضربها بالقلم بقوة: مش وقت ردح يا روح امك. انطقي اخد فتون علي فين. احسن وربي اسويكي بالاسفلت ده انطقي. سالي بخوف: اخدها علي بيته. حمزة مسك راسه بغيظ: ابن الكلاب. وبيته ده فين اخلصي. سالي: لا بقولك ايه انا ماليش فيه. محسن غبي وممكن يوديني في داهية.
حمزة شدها بغيظ: انا اللي هوديكم كلكم ورا الشمس يا شوية زبالة وربي لو ما اتكلمتي لقتلك. سالي: حححاضر هقول. بيته هنا قريب مش بعيد. حمزة شدها وركبها العربية. وايمن كمان وطلع بسرعة علي بيت محسن وهو وصفتله المكان في الحفلة مهاب واقف مع ناس وبيتكلم وبعد كدة سابهم وكانت نغم بتقرب منه بس شافت واحدة بتبصله وتضحك وغمزته. مهاب ضحك نغم اتغاظت وقربت منه وزغدته. نغم: مش نتلم بقي ولا ايه. انت هتتهد امتي.
مهابةببراأة: الله وانا مالي هي اللي بتضحك. اوح امسك بوقها. نغم بغيظ شدته من قميصة علشان تقفله الزراير: لا يا حبيبي بس تقفل دول الله يكرمك الدنيا والعة وبعدين انت كبرت علي كدة تعبتني منك يا شيخ. كل ما اقولك البس كار؟ات تلبسها دقيقة وتقلعها.
مهاب: ههههههههه. يعني هي المشكلة في الزراير. وهما هيبقوا مؤدبين يعني. تؤتؤ ماافتكرش. حبيبتي جوزك ساحر بيسحر الجنس الناعم. مش محتاجة نقفل ونفتح. وبعدين بصراحة انا بتخنق من الكرا؟ات دي. انا بحب الحرية. ثم بقي هو انا لو وست جميلات الكون ده. هبص لحد غيرك ده انتي نغم حياتي يا ناني. ولا ايه. نغم: هههههههن. ايه. مهاب: ههههههه. كدة يخونك الضغط اللي ظبطهولك من شوية كان فاضلك دقيقة وتنفجري.
نغم بخجل: ههههههه. انت مافيش فايدة فيك. لعلمك بقي النهاردة هنتنام في الاوضة الفاضية. مهاب: نعم ليه بقي. والله مايحصل. ده انا هعملك حبس انفراضي اصلا انسي. ندي قربت منهم وهي متغاظة: مهاب ماشوفتش سامح بدور عليه من بدري مش لاقياه. نغم: ليه هيكون راح فين. مهاب عارف انه بيعك: ده كان لسة هنا. طيب بصي انا هروح اشوفه. ندي: والله الاتنين دول ماهيجبوها لبر. لسة عنيهم زايغة.
نغم بثقة: حبيبتي اتكلمي عن جوزك انا مافيش حد زي هوبا حبيب قلبي. ندي بغيظ: ماشي يا سامح بتزوغ مني. والله لوريك. نغم: ماشوفتيش البنات مش شايفاهم. ولا حتى أنس. ندي: انا شوفت جودي بس كانت مع مهاب. مهاب شاف مؤمن واقف مع شيري ندهله: مؤمن تعالي. مؤمن: نعم يا مهاب باشا اؤمرني. مهاب: فين اللواء سامح؟ مؤمن: احممم. هو هو. مهاب بحزم: اخلص هتفضل تهوهو كدة راح فين.
مؤمن: في بار الاوتيل قاعد مع واحدة كانت عايزاه في موضوع مهم لا يحتمل التأجيل. مهاب بغيظ: مهم ولا يحتمل التأجيل. ده انا هفرمك يا وش الفساد انت. غور من وشي. في مكان هادي برا القاعة مهاب واقف مع جودي وقريب منها جدااا. وبيلعب في شعرها. مهاب: خلاص بقي ماتزعليش حقك عليا. جودي بتتصنع الغضب: لا زعلانة منك. انت ايدك تقيلة.
مهاب باس ايديها: اعمل ايه بس انا اول ماشوفتك بالفستان ده اتجننت وكل الناس هتكلك بعنيها. وانا قولتهالك جمالك ده ليا انا وبس. جودي: يعني اعمل ايه. ابقي وحشة علشان ترتاح. مهاب قربها اكتر لحضنه: تؤتؤ. وحشة ايه بس. هو حد يللقي جمال كدة ويقول لا. وبعدين بقي معاكي وانتي بتوتريني كدة. جودي بنعومة: بوترك ازاي؟
مهاب بيتنفس بصعوبة في قربها ده: يلهههوي. طب اقولها ايه دي بس. يا بنت الناس بطلي تتدلعي كدة. انا مش متحمل. جودي بدلع: يعني مش بتشوف ستات حلوة غيري. مهاب: اوففففف. ستات ايه بس بفستانك ده. ملعون ابوا الديكورات والهباب انا هموت واتجوز. لازم يعني تقعدي تطلعي كل مواهبك في الشقة. ابوس ايدك انجزي. انا كدة بنهههار. جودي: الله ياعني عايزني اكروت الشقة. انا يا روحي هخليهالك جنة.
مهاب قرب منها اكتر وضمها بقوة: طيب ماتدوقيني كدة كريز الحنة طعمه ايه. جودي بخجل: هوبا ماينفعش كدة. حد يشوفنا. مهاب: سيبك انتي انا اللي يشوفنا هخرم عنيه. خاليكي معايا بس ودوقيني. مهاب واقف وراه وحاطط ايده في جيبه وبغضب: طيب انا ممكن ادوقك قلم علي قفاك. يخليك تدخل النار بصاروخ ايه رئيك. مهاب وجودي اتفزعوا من وجود مهاب ومهاب بعد عن جودي بإحراج. مهاب: اااانا. اااانا بس كنت بصالحها اصلها كانت زعلانة مني.
مهاب بصله بغضب وبص لجودي بتوعد: روحي لماتك بتدور عليكي وحسابنا بعدين. جودي بصت في الارض بخجل ومشيت. ومهاب رجع بص لمهاب بلوم. مهاب: هي دي الامانة اللي انا باتمنك عليها. مش قادر تصبر لحد ماتتجوزوا.
مهاب بخجل من نفسه وتصرفه المتهور: اس. حضرتك ليك حق تزعل. بس غصب عني انا بحب جودي من زمان. ونفسي تبقي في بيتي النهاردة قبل بكرة. بس حضرتك اللي دايما تأجل وهي كمان عمالة تفنن في الشقة اكننا هنعيش في متحف مش بيت. وحضرتك عارف يعني ااانت فاهم بقي.
مهاب بجزم: وده مش سبب انك تعمل كدة. مهاب انت عارف انا بحبك قد ايه من وانت صغير وانا بعتبرك ابني واتمنيت انس يكون هو اللي مكانك يبقي جنبي وكتفه بكتفي بس هو اختار طريقه. لكن انت بتفكرني بنفسي زمان. مهاب انا كنت في يوم من الايام شاب زيك وفاهم انت محتاج ايه وكانت علاقاتي كتيير وماتتعدش. وده مش صح ومش ببرره لا ده كان غلط وحرام قبل اي حاجة. وماحدش وراني نفسي وخطئي ونضف حياتي غير نغم. حبيتها بكل جوارحي واتمنيتها من اول مرة شوفتها. بس مالمستهاش غير لما بقت مراتي. علشان دي غير اللي كنت اعرفهم. انت كدة بتساوي جودي بواحدة من الشارع تشبع بيها رغبتك. وانا بنتي مش كدة.
مهاب بصدمة: لا لا مستحيل جودي دي اغلي عندي من نفسي والله ده من حبي فيها. شهاب: لو بتحبها غاليها في نظرك ونظرها هي كمان. تخيل لو حد شافكم غيري ممكن يفكر فيها ازي. اللي يحب يصون ما يهونش عليه حبيبه يبقي فرجة للناس. مهاب اتوجع واتأنب: انت عندك حق. وانا بوعدك اني مش هلمسها تاني غير وهي مراتي بس ارجوك سامحني انت بالنسبة ليا مش جوز خالتي ولا اللوء مهاب. لا انت ابويا اللي بحبه واتعلمت منه.
مهاب: وانا هصدقك. بس انا اللي بوعدك. قسما بالله لو لمستها تاني قبل كتب كتبكم ماهجوزهالك وهحرمها عليك طول ما انا عايش. مهاب: لا لا وعلي ايه. هستحمل بس ابوس ايدك بقي جوزهالي بسرعة. مهاب بمكر: مين ده. ده عقابا ليك علي سفالتك. هأجل كمان شهرين ثلاثة. مهاب خبط راسه بإيده: يخربيت كدة. والله كدة ماينفع. اعمل انا ايه بقي كدة. لو انحرفت هيبقي ذنبي في رقبتكم.
مهاب: ههههههه. ما تمسك نفسك. عيب يالا ده انت ظابط المفروض تقدر تتحكم في نفسك كويس. كتها نيلة اللي عايزة خلف زيك انت وابوك. تعالي لما نشوفه بيهبب ايه هو كمان. ما انت مش هتجيبه من برا. في بار الاوتيل سامح كان قاعد مع واحدة جميلة جدااا. وبيضحكوا مهاب قرب منهم. مهاب: طب ينفع كدة. روح يا ابني اندهلي ندي تيجي تشوف جوها. مهاب: هههههه. عيوني هوا.
سامح: والله عيب. بقي يا حيوان بتسمع كلامه. وانت عايز ايه هو تنغيص وخلاص. مهاب: هههههه. لا وانا مالي كنت كاتب عليا عرفي. هي ندي اللي هتنسبط بيك اوي. روح ياللا. سامح قام وقرب منه: ماتلمها بقي اخوك مزنوق. مهاب: ههههههههه. ابدا لازم افضحك. الست قربت من مهاب: ممكن اعرف انت مين. مهاب ابتسم وبص لسامح: ههههههه. قابل يا مزنوق اهي باعتك في مينت. سامح: وانتي مالك بيه بس. الست الجميلة: بصراحة يجنن.
مهاب: ههههههه. بس خسارة مشغول انا مش هقولك مراتي بقي لا عندي بنت لو شافتك جنبي ممكن تتخول زومبي وتاكلك. فا من الاخر كدة اتكلي وشوفي حد فاضي. عن اذنك. مهاب اخد سامح ومهاب ومشي. والست الجميلة واقفة عنيها عليه. ااااه والله لو عندك بدل البنت 10 ماهيهمني بس انت تيجي. في الحفلة كارما مسكت المايك. واتكلمت.
كارما: احممممم. يا جماعة انا طبعا سعيدة باليوم الجميل ده. اليوم اللي اجمل واغلي اتنين في حياتي اتجوزوا فيه. بابي ومامي. انا قصادكم كلكم بقولهم ميرسي ليكم علي كل حاجة عملتوها معانا. واننا محظوظين لاننا اتربينا وعشنا وسط ام واب زيكم. اتعلمنا مهم الحب والاحتواء والحنان. بابي رعد انت اجمل راجل في الدنيا طول عمري بشوفك بتعامل امي اكنها ملكة مطاعة عمرك ماجرحتها قصادنا ومتهيألي كمان ولا وانتم لوحدكم. كبرت واتمنيت اتحوز راجل زيك او حتى في شبه منك. وبحمد ربنا انه رزقني بيه حبيبي ميرو. امير جوزي. وانتي يا مامي همس. بشكرك علي اني اتعلمت منك كل حاجة حلوة. اتعلمت ازاي احب جوزي واحتويه واقرب منه. طول عمرك بتفهمي بابي من عنيه من غير مايتكلم. بجد بتمني ليكم السعادة باقي عمركم. وبهديكم الاغنية دي في عيد جوازكم. ولكل اتنين حبوا بعض بجد واتحملوا الحياة ومشاكلها برغم السنين. ولحد النهاردة لسة كل واحد ماسك ايد التاني وخايف الايام تاخده منه.
خلصت كارما ونزلت حضنت همس اللي كانت بتعيط. همس: كبرتي اوي يا كارما وبقيتي عاقلة. كارما بدموع: عيب ابقي اتربيت علي ايدك وماابقاش عاقلة. ربنا يخليكي لينا. وحضنت رعد. ربنا مايحرمنا منك يا بابي. رعد ضمها بحنان: ولا يحرمني منك انتي واخواتك. ابتدت الاغنية وكل اتنين حبوا بعض بجد. غصب عزهم مسكوا ايد بعض وبدأت الرقصة. (ولا بعد سنين لاليسا).
ولا بعد سنين يجي يوم وحبي لي يخلص ولا ينقص حبتين. يمكن كمان حبي ليه يلاقيه زايد مرتين من يومه كان بالنسبة ليا حبيب زمان وكمان حبيب بعدين. همس في حضن رعد: ولا بعد مليون سنة حبي ليك ممكن يقل. انت فعلا حبيب زمان وكمان حبيب بعدين. انا عايزة عمر علي عمري علشان احبك ومش هيكفيك.
رعد ضمها بحنان وشوق حبيب عمره ماقل ولا هينتهي: انتي حبيتتي ملكة قلبي وحياتي همستي اللي لسة فاكر اول يوم شوفت عنيها فيه. اول يوم لمستها فيه. اول ليلة قضتها معاكي محفورة في بالي وفي قلبي. انا لو عشت عمري كله. علشان اعوضك عن الالم والوجع اللي شوفيه بسببي مش هقدر. انا حبيتك وبحبك وهفضل احبك لحد اخر يوم في عمري. هعيش واموت شهيد حبك يا همستي. وابتسم بحبك يا همست قلبي.
همس دمعت وابتسمت: بحبك يا احلي رعد في الدنيا رعد اللي زلزل حياتي وكياني كله. بحبك بحبك بحبك. مييين اللي حبيبي وانا معااااه نساني الخوف اللي انا خايفاه. مييين يتغير من جوااه من بعد ما نصه التاني لاقاه. نغم ابتسمت: طول عمري مابحش بالامان غير وانت معايا وفي حضني يا مهاب. كبرت ولسة بخاف في بعدك. كل يوم بتخرج لشغلك بخااف وقلبي بينشغل عليك اخاف ماترجعش لحضني تاني. انت كل اهلي. انت حمايتي واماني.
مهاب ابتسم وباس ايديها وضمها بإحتواء حبيب بجد: وانا طول مافيه نفس جوايا هفضل امانك وحمايتك. اموت ولا اشوف الخوف في عيونك. انتي الحب الاول والاخير انتي نغم حياتي اللي غير ايامي ولونها بأجمل لون. اوعي تخافي وانتي في حضن الاسد ولا نسيتي مين مهاب. نغم: عمري ماهنسي. مين اللي ينسي حب زي ده. بتفاصيله وذكرياته. بحبك يا. هوبا لحد ما اعجز هفضل احبك.
مهاب ابتسم: عمرك ماهتعجزي هتفضلي جميلة واجمل ست في نظري. اكتفيت بيكي عن العالم واللي فيه بحبك يا ناني بحبك. ولا يوووم انساك وازي ومين اللي هينسي الحضن اللي وسااه. ونس حياتي ومين يضيع حاجة مونساه. مر الحياة حلاه معاه وانا في الحياة وفيا انا مقسماه.
تسنيم: عمري ماهنسي انك كنت الوحيد اللي بيداوي جروحي ويونس وحدتي. انت اوفي حبيب يا اكمل عمري ماشوفت حبيب زيك. حبيتني بكل الحب اللي جواك. عوضتني عن وجع سنين ومرار شوفته في بعدك وانت مع غيري. اكمل بحنان: انا لسة بعوضك عن كل دمعة نزلت من عيونك علشاني. لسة بعوضك عن حرمانك من حضني سنين. انتي حب طفولتي وصبايا وشبابي انت حب حياتي يا سمسمتي. وهفضل احبك.
انا لو فات قد ايه بعد حياتي بحياة صعب اتغير عليه ولا اتغير معاااه. ريما بحب: انا عمري ما حبي ليك ممكن يقل ولا يتغير. انت اول حب في حياتي يا مروان بحبك ربنا حرمني من نعمة الاطفال. بس انا جمعت كل الحب والحنان اللي جوايا علشانك. نفسي اقدر اعوضك عن الحلم اللي مش قادرة احققهولك. وبكت في حضنه.
مروان ضمها بحزن: وانا قولتهالك انا مش عايز اطفال. ربنا مش رايد لينا كدة. وانتي بالنسبة ليا بنتي وحبيبتي. بس ارجوكي حاولي تنسي خالينا نعيش من غير مشاكل. انا عايزك ترجعي ريما اللي بنسي في حضنها الدنيا وتعبها. وسيبك من اللي في دماغك ده. مش هيحصل تأجير رحم لا. انا لو هخلف هخلف من ست حبيتها وعايز منها طفل. مش واحدة وخلاص. ريما خاليني في حضنك. بلاش تبعديني عنه. انا راضي بنصيبي ارضي انتي كمان وبلاش حبنا يتهز.
ريما في حضنه بدموع: اوعدك ححاول انسي بس صعب والله صعب. ولا بعد سنين يجي يوم وحبي ليه يخلص ولا ينقص حبيتين ممكن كمان حبي ليه يلاقيه زايد مرتين من يومه كان بالنسبة ليا حبيب زمان وكمان حبيب بعدين. ندي: شقي وعنيك زايغة بس بحبك كنت فين كل ده قلبت عليك الحفلة.
سامح غمزها: ايه وحشتك ولا ايه. وبعدين عيني تزوغ علي مين وانا معايا القمر ده. يا دودتي انتي اجمل ست في الحفلة الليلة. وحتى لو زاغت كدة ولا كدة. بترجع تدور عليكي علشان تتمتع بالنظر ليكي. ندي ابتسمت: ااااه منك بتعرف تبلفني. سامح: هههههههه. عيب انا بليف كبير ومن زمان تيجي افكرك.
بعيد كانت حلا واقفة حزينة طول الاغنية واقفة لوحدها بعيد اتمنت فادي يقرب منها ويخدها لحضنه ترقص معاه حتى لو غصب عنها. بس هو كان مكابر وواقف متحفز ليها انها ترقص مع احمد. اتنهدت بحزن. لسة المشوار طويل يا فادي شكلك هتتعبني عندك مش هيدمر بسهولة. بس مافيش قصادي حل تاني.
برا الحفلة أنس كان بيتمشي انس بطبعه هادي ورقيق مش بيحب الدوشة ولا الزحمة. بس لفت نظره بنت ماشية بتتوجع ومش قادرة تمشي وبتسند علي اي شئ يقابلها. قرب منها بسرعة. أنس: انتي تعبانة محتاجة حاجة. مايا بتتألم وماسكة جنبها: لا انا كويسة متشكرة. أنس بتصميم: انتي بتتوجعي مالك بس. علي فكرة انا دكتور واقدر اساعدك من فضلك قوليلي فيكي ايه بالظبط.
مايا بتبكي: ااانا عندي الكلي تعبانة وبتعالج والمفروض اعمل زرع كلي بس لسة مش لاقين متبرع. أنس قلبه دق حس انه خاف عليها: طيب تحبي اخدك المستشفي واطمن عليكي. مايا بدموع: لا انا هرجع البيت واخد دوايا وابقي كويسة. وحاولت تمشي وقعت وهي بتتألم. أنس مش متحمل االمها قرب منها وشالها ومشي. مايا: انت بتعمل ايه؟
انس بص في عنيها بحنان: مش متحمل اشوفك بتتألمي هخدك المستشفي واعملك الازم. مش هقدر اسيبك. ارجوكي ماتتكلميش لحد ما نوصل المستشفي. مايا استغربت من الهدوء والسلام اللي محاوطة الانسان ده. راجل جديد عليها. عنيه كلها حنان ورقة ونعومة حتى ملامحه جميلة زيه. سندت راسها علي صدره وحست براحة غريبة عمرها ما قابلتها قبل كدة. انس وصل بمايا المستشفي وعملها كل اللي محتجاه واخدت مسكن وبقت احسن كتيير.
أنس قاعد جنبها مبتسم: حمد لله علي سلامتك. مايا ابتسمت: متشكرة الله يسلمك. البركة فيك. انا مش عارفة اقولك ايه. أنس عدل نظارته الطبية: لا ابدا ماتقوليش حاجة. ده واجبي كطبيب اني ماسبش حد يتالم مادمت اقدر اساعده. بس هو انتي كنتي في الحفلة لوحدك.
مايا: لا طبعا بابي ومامي واخواتي موجودين. بس انا لما الالم زاد عليا ماحبتش اشغلهم لانهم ممكن يسيبوا الحفلة ودي مهمة جدااا. علشان عيد جواز اونكل رعد وطنط همس كمان المشرع ده مهم جدااا. أنس: هو انتي تبقي مين. مايا: انا مايا عدي. أنس ابتسم: وانا أنس عز الدين. مايا الاسم مش غريب عنها: هي المستشفي عليها نفس الاسم هو انت صاحبها. أنس: هههههه. لا طبعا. دي مستشفي جدي ووالدي. وكمان والدتي دكتورة هنا.
مايا ابتسمت: العيلة كلها دكاترة بالوراثة. أنس: هههههههه. تقولي ايه بقي چينات. مايا ضحكت: ههههههه. بس انت واضح انك انسان رقيق جداا. أنس عدل نظارته بإحراج: ممتشكر. احممم تحبي اوصلك ولا هتتصلي بحد من اهلك. مايا: لا هكلم بابي زمان الحفلة قربت تخلص. أنس: تمام. وانا اوعدك في اقرب وقت هنلاقي متبرع ليكي وتعملي العملية. مايا: ان شاء الله. حمزة وصل هو وايمن وسالي بيت محسن. حمزة: معاكي مفتاح الشقة. سالي بضيق: وايوة.
حمزة. طيب هاتيه. سالي بزهق: هو اتفضل.
حمزة اخده منها: وطلع بسرعة فتح الباب ودور عليها في كل الاوض. وفي الاخر لقاها بس كانت خلاص ادبحت حمزة شاف اصعب مشهد ممكن يشوفه انسان شاف فتون وهي غايبة في دنيا تانية و محسن بيدبحها ببرود وقذارة. شافها وهو بيغتصب برأتها وعذريتها وهي ولا حول ولا قوة. مش قادرة حتى تدافع عن نفسها. حس بمرار وألم ناار شبت في قلبه وبكل الغل والغضب والوجع والجرح اللي جواه. شد محسن من فوقيها وفضل يضربه بغل وقوة لحد ما محسن مبقاش بينطق وكل جسمه بينزف دم. بعد عنه وهو دموعه بتجري غصب عنه وبص عليها وغمض عنيه بوجع اخد الغطي وغطي جسمها وضمها بمرار. اااااه يا فتون لييييه. ليييه. ماسمعتيش كلامي ليه. ليه فصلتي في النار لييه. لييييه انتي بالذات ليييه.
خرجها من حضنه وبص لملامحها وبكي اكتر. معقول البراءة دي تتقتل بالشكل ده. معقول انتي يا فتون انتي. مسح دموعه ولبسها هدومها واخدها بسرعة علي الاستديو. وطلبها دكتور يعرفه هو عيلته. وبعد كشفوا عليها. خرج الدكتور بحزن: لاسف اغتصاب واضح مش مجرد محاولة. حمزة ماسك راسه وبيلجم دموعه وغمض عنيه بقهرة ومرارة: ابن الكلب وربي لقتله والله لقتلك يا محسن الكلب. الدكتور: لازم نبلغ.
حمزة بفزع: لا لا مستحيل فتون مش حمل الفضيحة دي. الدكتور: بس لازم ده يحصل علشان علشان تاخد حقها من اللي عمل فيها كدة. حمزة بغضب: حقها انا هجيبه من الوسخ اللي عمل فيها كدة. ده طاري انا ومش هسيبه. وفتون مش لازم تعرف حاجة هنقولها انه حاول بس وانها لسة عذراء. ارجوك يا دكتور من فضلك.
الدكتور بقلة حيلة: والله انت حر. بس هي لما تفوق هتحس بألم. انا اينعم ازلت اثار اللي حصل بس لو راحت لاي دكتور تاني هيقولها الحقيقة. حمزة بغيظ: هنقولها ان ده من المحاولة. وانا ححاول اخليها ما تروحش لحد غيرك. بس ارجوك ساعدني. فتون مش لازم تعرف حاجة. الدكتور: اللي يريحك.
مشي الدكتور وحمزة قعد بحسرة ووجع وهو دموعه بتخونه وتنزل بقوة: انا السبب. انا السبب. كان لازم امنعك حتى لو بالقوة. ازاي سيبتك وست كلاب سعرانة زي دول. انا من اول يوم وقلبي بيقولي انك هتتأذي. بس ماتخيلتش ان الاذي ممكن يبقي دبحك بالشكل ده. ايمن بحزن: انت بتحمل نفسك كل ده ليه. انت نصحتها. وهي صممت. حمزة انت حبيتها.
حمزة بصله بحزن: اللي انا فيه دلوقتي ده اكبر من الحب بكتيير. انا جوايا ناار بتاكل فيا. محسن دبحها ودبحني معاها. حمزة دخل لفتون اللي نايمة علي الكنبة في مكتبه. قعد جنبها بحزن ومسك ايديها وباسها بقوة. ومسح شعرها بحنان. انا اسف. يارتني عرفت من بدري يارتني لحقتك قبل ماتضيعي. بس اوعدك. مش هسيبك تضيعي اكتر من كدة. انتي من النهاردة هتفضلي معايا وقصاد عيني. ااااااه يافتون.
رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل التاسع
في فيلا عدي في أوضة مايا. مايا في السرير وكلهم حاواليها. عدي بحزن: ينفع اللي عملتيه ده. ازاي تروحي المستشفي لوحدك من غير ماتقولي لحد. افرضي جرالك حاجة. اياكي تعملي كدة تاني فاهمة. مايا ابتسمت: اسفة يا بابي بس حقيقي ماحبتش ابوظ عليكم حفلتكم. كمان الحمد لله اني قابلت دكتور أنس ده انسان جميل اوي يابابي. كريم ابتسم وغمزها: ايه يا مايو مالك هي غمزت اخيرا ولا ايه.
مايا بعصبية: انت مجنون ولا ايه. انا بتكلم عنه كإنسان ودكتور مش اكتر. مش علشان اللي في دماغك. عدي: بس يا كوكي ما تبوظش اللحظة دي لو سامحت. وابتسم. قوليلي يا مايو هو انتي اتعرفتي علي أنس من الحفلة ولا من قبل كدة. مايا: لا اول مرة اشوفه في الحفلة. ليه يا بابي! عدي بحيرة: لا ابدا مافيش حاجة. انا بس بسأل.
مايا: احممم. هو هو شهاب كان فين انا قبل ما اتعب دورت عليه في كل مكان في الحفلة وبرا مالقتهوش. ولا كمان زميلته تمارا دي. هما مشيوا مع بعض. عدي بص لهنا بيأس واتنهد: واحنا هنعرف منين. الحفلة ماليانة وكلنا مشغولين. وبتردد. علي فكرة انا عايز بس اعرفك ان أنس يبقي اخو تمارا زميلة شهاب. والاتنين ولاد اللواء مهاب هما ساكنين معانا هنا في نفس الكومبوند.
مايا قلبها اتملي غل وغيظ: مين! ازاي زفته دي تكون اخت أنس. دول مختلفين تماما. هنا: ممكن تسيبك منها ومن اخوها وتخليكي في صحتك. مايا بتتولد جواها غيرة قوية من مجرد مابتسمع اسم تمارا. كمان حاست بالنفور من أنس لمجرد انها عرفت انه اخوها. مايا بغضب: ممكن تسيبوني لوحدي انا عايزة انام. حلا بحنان: انا هفضل جنبك علشان انا قلقانة عليكي. مايا: لا روحي اوضتك انتي. انا بقيت كويسة. چوري ابتسمت: سلامتك يا مايو حبيبتي.
عدي بغضب: انا اكتر واحد فيكم يهموا حياة مايا وصحتها. بس ده مش معناه اني اروح اشتريها من واحد بيبيع حته منه علشان محتاج. انا عمري ما اقبل اني استغل حوجة الناس. كمان الدكتارة بتشوف متبرع تكون صحته كويسة ويقدر يعيش بكلي واحدة. لان حياة الانسان ده تهمني زي مايا لازم يكون ضميري مرتاح. مش بني ادم بيبيع حته منه كمان لازم التحاليل تكون مناسبة. واحنا كلنا حاولنا بس ماحدش فينا ينفع يديهالها. واخر مرة حد يجيب سيرة البيع دي تاني. فاهمين.
كلهم بصوا لأمير لانه فتح الموضوع ده تاني مع تحزير عدي انهم مايتكلموش فيه. هنا: يالا يا ولاد روحوا نامو وسيبوا مايا ترتاح. خرجوا كلهم وكل واحد راح اوضته وهنا وعدي كمان راحوا اوضتهم وغيروا هدومهم. عدي شايف هنا متغيرة وشكلها حزين. كانت واقفة بتسرح شعرها. قرب منها وحضنها من ظهرها وبرقة.
عدي: حبيبتي مالها. بقالك كام يوم شكلك متغير وبتتعمدي تبعدي عني. وكل ما اقرب منك تقوليلي تعبانة. حتى النهاردة في الحفلة رفضتي ترقصي معايا. فيكي ايه يا هنا. هنا بحزن: علشان ماكنش ينفع اكون انا اللي معاك في الرقصة دي. كان لازم تخرج هي من قبرها و ترقصها معاها هي. مش انا. عدي استغرب وبعد عنها: هي! هي مين؟
هنا لفت ليه بدموع: حلا. حلا اختي يا عدي. حلا اللي لسة عايشة جواك برغم السنين برغم كل اللي عشناه مع بعض. برغم اني خلفت ليك بدل الطفل اللي مات معاها 4 ولاد وبنات. اديتك عمري كله. عوضتك عن كل شئ. وانت. انت اناني يا عدي. عدي بألم: انتي ايه اللي فكرك بيها. ليه بتقلبي في الماضي. حلا في قبرها بقالها سنين. ليه لسة بتغيري منها. انا عايش معاكي انتي ليه مش عايزة تنسي ليه.
هنا بدموع وغضب: انسي! انسي لو انت نسيت. لكن انت لسة فاكر. انا سمعتك وانت بتتكلم مع حلا. حلا بنتك اللي كل ما تشوفها تفكرك بيها. بتحب ملامحها علشان ملامحها هي. مع انها ملامحي انا كمان. بس انت بتشوف فيها حلا مش هنا. انا بجد حزينة علي العمر اللي ضاع معاك وانت بتوهمني انك حبيتني.
عدي غمض عنيه بحزن: ياااااه يا هنا. كل اللي قدمتهولك ده ومش مكفيكي. كل الحب والحنان والدلع ده. كل الاهتمام والحتواء ده اتنسي بكلمة واحدة سمعتيها. ويارتني قولت حبيتها هي اكتر. انا ماكنتش قادر اقارن بينكم لان كل واحدة فيكم ليها مكان في قلبي. هنا انا مش مطلوب مني اكون انسان عديم الوفاء. و خاين للعشرة والحب علشان ارضيكي. انا فاكر حلا علشان انا السبب في موتها. فاكرها لاني ماشوفتش منها حاجة تقسيني عليها. مشوفتش منها اللي خاليني انساها كأنها ماكنتش موجودة. هو الانسان ايه مش مشاعر واحساسيس بتتحرك وتتكلم. ليه عايزاني اكون حجر او آلة. تعمل اللي يرضيكي وبس. ليه انانية كدة. ليه عايزة كل حاجة الماضي والحاضر والمستقبل. وكمان مستخسرة فيها مجرد ذكري في بالي. انتي ليه مش فاهماني ليه مش حسة بيا. ده احنا عشرة سنين. ولحد النهاردة مافهمتيش عدي.
هنا بكت وقعدت علي السرير: غصب عني انا حبيتك بكل جوارحي ليه تبقي معايا بجسمك وقلبك وعقلك معاها هي. وايوة بغير منها حتى لو كانت ميتة. علشان من اول يوم عرفتك وانا بحسدها حتى من قبل ما اعرف انها اختي. انت اعترفت لبنتي انك حبيت خالتها اكتر من امها. مش حاسس انك جرحتني وبالقوي كمان.
عدي اتنهد بحيرة وقرب منها وضمها لحضنه: ازاي بس تقولي كدة. انا كل اللي قولته اني مش عايز اجاوب. لان صعب اقارن بينكم كل واحدة فيكم وليها شئ خاص بيها بيميزها. ورفع وشها ليه وابتسم وبص في عنيها: وبعدين كل الحب اللي كل اصحابك بتحسدك عليه ده مش عاجبك. لو انا ماحبتكيش يا هنا. ماكنايش هتعيشي معايا كل السنين ده. وانتي فاكرة اني بحبك.
هنا: اوعدني ما تجرحنيش بالشكل ده تاني. انا بحبك يا عدي. وماعنديش استعداد حد يشاركني فيك. حتى بتفكيرك. عدي ابتسم وباسها من خدها: اوعدك يا هنا ايامي ولاياليا. المهم ينفع بس النكد اللي بيجري في دم كل الستات ده. هنا ابتسمت ومسحت دموعها: اه هنكد عليك. زي ما نكدت عليا. بس ايه رئيك بقي. منك لله ضيعت عليا الحفلة كنت عايزة ارقص معاك. بس ماكنتش طيقاك.
عدي غمزها: كدة ويهون عليكي ديدو. المهم دلوقتي بعد حفلة النكد دي. مين اللي هيحاسب علي المشريب. هنا ضحكت: ههههههههه. لا مافيش ماشاريب انسي. عدي: يادي الفضيحة عايزاني اسيبك وانتي بالشكل ده وزعلانة. لا وحشة في حقي. وفي تاريخي الزوجي. لازم اصالح القمر. ويالا يا ستي انا ححاسب علي كل حاجة وهخلي بالي. هنا برقة ابتسمت: هتخلي بالك من ايه بالظبط. عدي قرب منها اكتر وبمكر: من كل حاجة. المهم الزبون يكون مبسوط.
هنا: هههههههههن. بس الزبون عايز ينام تعبان. عدي: تعبانة لا كدة الموضوع كبير ومحتاج مساچ وليلة كبيرة اوي. ولازم نلحق وقتنا بقي ولا ايه. هنا: هههههههههه. ااااه منك ومن قلبي الخاين اللي بيسامحك ده. عدي ابتسم: تؤتؤ. قلبك ده حبيبي وحاسس بحبي ومصدقه مش زيك شكاكة. تعالي بقي علشان نبدأ جلسة المساچ. وقربها ليه اكتر. قوليلي بقي تحبي نبتدي منين. هنا بدلع: هههههههههههه.
عدي: العب يا هنون. مش هتكبري هتفضلي مجنناني كدة انا بقول نشتغل علي كله بقي... عدي الليل بحنانه علي ناس وبفرحه علي ناس. وبأمانه علي ناس. وكمان بحزنه علي ناس تانية وبوجع وجراح ايام وليالي طويلة مهما مرت عمرها ما هتدويها. وجاء نهار جديد بأمل جديد وبفرحة متشالة وبضحكة مستنينها وبقلب طيب ظهر لينا ينور ظلمتنا من بعد ما كانت ليل مالوش اخر... في الاستديو الخاص بحمزة التهامي.
حمزة قضي الليل كله جنب فتون عنيه ما قدرتش تشوف النوم كان بيشوف علامات الالم علي ملامحها حتى وهي غايبة في دنيا تانية. فاقت فتون وهي مستغربة هي فين وبتعمل ايه. وليه حمزة معاها. مش فاهمة حاجة. فتون برعب: هههههو اااانا فين. هو ايه اللي حصل. وجيت هنا ازاي. حمزة حاول يداري حزنه ووجعه وقرب منها بهدوء علشان يهديها. حمزة: ماتخفيش انتي معايا.
فتون: اانا كنت في الشركة مع سالي والبنات وشربنا عصير بعدها ماحستش بنفسي ايه. اللي حصل. حمزة جز علي سنانه: الزبالة خدروكي علشان، علشان. فتون قلبها دق وخافت وبدموع: علشان ايه. قول ابوس ايدك قولي انا حصلي ايه. اوعي تقولي ان حد عمل فيا حاجة. حمزة شاف رعبها وخوفها اتوجع اكتر وقلبه كان ببنزف من الجرح علشانها.
حمزة بكذب: لا اهدي ماتخفيش. انتي كويسة. محسن الكلب كان متفق مع سالي علشان تخدرك. وهو بعدها يعتدي عليكي. فتون حطت ايدها علي بقها تكتم صرختها وبدموع: وعمل كدة؟ قولي وماتخبيش علشان خاطري. حمزة بيحاول يمسك دمعة بتحاربه علشان تنزل: لا هو حاول بس. وانا اول ما عرفت جيت وانقذتك منه. ماتخفيش انتي زي ما انتي. فتون حضنت نفسها بقهر ووجع وزل: يعني لمسني يعني قرب مني. ليه، ليه بيحصلي كدة لييه. وبكت بحرقة.
حمزة بلوم: انا حذرتك وقولتلك ابعدي اهربي. انتي اللي صممتي. فتون ماينفعش نرمي نفسنا في النار ونقول احنا اتحرقنا بيها ليه. ده من الاول ماكنش مكانك.
فتون بمرار: انت ماتعرفش انا جوايا ايه. ماتعرفش انا شايلة ايه علي كتافي. انا كنت محتاجة للشغل ده. انا وامي واختي عايزين نعيش مش اكتر عايزين حطان تلمنا وتسترنا وبس. عايزة اجيب علاج امي عايزة الستر. ماطلبتش البس واتفسح. والله هو الستر. اوعي تكون فاكر اني كنت عايزة اتبهدل واتحوج للي يسواي وماسواش. لا. انا واحدة اتحرمت من ابوها سندها وظهرها. كنا عايشين مبسوطين علي قدنا بس مرتحاين. كفاية انه اخر الليل بيلمنا حاوليه ويحاجي علينا. كفاية اني كنت بحط راسي علي المخدة وانا متطمنة انه موجود معانا. انه في وسطتنا. كان علي قد حاله بس كان كافينا شر الناس والسؤال والحوجة. لحد ما في يوم الظهر والسند والامان راح. مات وسابنا للكلاب تنهش فينا. والمرض ياكل في امي. انا كان ممكن اتكوي بالنار اللي قولت عليها علشان اعالج امي. اكل طوب بس تفضل معانا. خايفة اصحي في يوم مااقيلهاش هي كمان. مريضة وتعبانة اه بس كفاية انها معانا. مرعوبة اصحي الاقيني انا وحياة لوحدنا. الدنيا تدوس علينا اكتر واكتر. بس خلاص الدنيا داست وبكل قوتها. فرمتني وجات عليا وانا ماعملتش حاجة. ما اذتش حد. ليه، ليييه انا. ليييه. هو انا للدرجة دي ربنا غضبان غليا، لدرجة دي انا وحشة. قولي انت ليه. قولي ليه واحد زي محسن الحقير ده يلمس جسمي من غير حق. حتى لو مااخدش اللي كان عايزة بس حاول و كشفني وعراني لييبه. وانا كنت ساترة نفسي قولي ليه. ليه.
حمزة بيتقطع علي وجعها وضعفها وغله وغضبه من مخسن بيزيد اكتر واكتر.
حمزة قرب منها وقعد علي ركبته قصادها وبحنان: لا يافتون اياكي تقولي كدة. ربنا بيختبر صبرك وايمانك ليه بتحسبيها غضب وبلاء. ده ابتلاء من ربنا ولما تصبري ربنا هيعوضك. ده الانبياء اتأذوا بس صبروا. يبقي احنا مش هنصبر علي قضاء ربنا. اهدي ارجوكي واستغفري. وادعي ربنا يهون حزنك. واعتمدي علي الله ثم عليا. اقسم بالله وحياة كل دمعة من عنيكي وكل اااه طلعت منك. لهدفعه تمنها وهيدفعه غالي اوي. واتأكدي اني مش هسيب طارك ابداااا.
فتون بتمسح دموعها وبتيصله مستغربة هو فعلا الدنيا لسة فيها ناس زي حمزة ده. زي مافيها كلاب قذرة زي محسن. معقول شاب زيه ابن ناس وغني بالشكل ده وعايش في وسط زي ده المفروض يكون زيهم هامه نفسه وبس شاب المفروض يشوفها كبنت حلوة زي مامحسن شافها. لكن ليه ده مختلف ليه راجل اوي كدة. ليه بتبص في عنيه بتشوف امان وراحة وبتهدي بالشكل ده. ليه في اللحظة دي نفسها يضمها لحضنه من غير ماتخاف. عايزة ترمي حزنها ووجعها في حضنه وترتاح. ااااااه يا حمزة انا ليه كل ما احاول انساك وابعد عنك واقول مش ليا الاقي القدر بيرجعني ليك تاني.
حمزة بقلق من سكوتها: انتي كويسة حاجة بتوجعك. فتون: لا ااانا بخير ااانا عايزة امشي عايزة اروح البيت. وجات تقوم بس اتجوعت بألم قوي جداااا. واتألمت. ااااااه. حمزة قرب منها: مالك ايه اللي بيوجعك. فتون بخجل دمعت: مافيش حاجة. انا عايزة اروح عايزة اروح لامي وارمي نفسي في حضنها. حمزة بمرارة: حاضر هروحك. بس الاول هنروح للدكتور اللي كشف عليكي بالليل. وبعد كدة هروحك. انا مش هسيبك.
فتون: وانت ذنبك ايه تعطل نفسك. مش كفاية انك انقذتني من الحيوان ده. وفضلت جنبي طول الليل. كتر خيرك لحد كدة. اانا همشي. حمزة مسك ايديها وحنان العالم اتجمع في نظرة عنيه: مستحيل اسيبك بعد النهاردة. انتي من اللحظة دي بقيتي مسؤليتي برضاكي غصب عنك مش هتبعدي عني. فتون قلبها بيدق وبتحاول تهرب من عنيه اللي بتحضنها من مجرد نظرة: ااايوة ببس.
حمزة حط ايده علي شفايفها: شششش. مافيش كلام ولا اعتراض. واعملي حسابك. انتي هتريحي في البيت كام يوم. وبعد كدة هتشتغلي معايا هنا. وكل يوم انا اللي هعدي اجيبك وانا اللي هرجعك البيت. فتون قلبها بيبتسم من بين الحزن اللي فيه: ازاي بس وهشتغل ايه. حمزة ابتسم: لما ترتاحي وتستعدي للشغل هقولك هتشتغلي ايه. المهم من هنا ورايح مافيش اعتراض. اللي اقوله يتنفذ مفهوم. فتون ابتسمت من بين دموعها: مفهوم.
حمزة ابتسم: ايوة كدة الملامح الجميلة دي اتخلقت علشان تبتسم مش تحزن وتعيط. يالا بينا. في شركة رعد الحديدي في مكتب حلا كانت قاعدة مع عميل اسمه ماهر. ماهر بإعجاب: بصراحة انا لما شوفتك في الحفلة امبارح ماصدقتش انك مدير الحسبات. معقول في مدير حسبات بالجمال ده. حلا بجدية: ميرسي لحضرتك. ممكن بقي اقدر اعرف حضرتك جاي ليه؟
ماهر: احممم. بصراحة انا نادرا لما بدخل في شغل الحسابات. تملي بلعت مدير الحسبات عندي هو اللي بيتولي كل حاجة. بس لما شوفتك في الحفلة امبارح وعرفت انتي مين. صممت اني لازم اجي اتعرف عليكي بنفسي. قبل ماحلا ترد كان باب مكتبها بيخبط واتفتح ودخل فادي شاف ماهر اتعصب وقفل الباب. وقرب منهم وعنيه علي حلا بغل. حط ايده في جيبه. فادي: ماهر! خير اللي جابك الحسابات. وليه ماجتش عليا علي طول.
ماهر بقلق من فادي: ايه اااه احمم. لا ابدااا. اصلي قولت اجي اشوف موضوع الشيكات اللي واقفة دي وفرصة اتعرف علي مدام حلا. بصراحة انا بهنيك يا فادي بيه عليها. فادي بيعض علي شفايفه من الغيظ وبيص لحلا وبيعصر قبضة ايده من الغضب: ااه قولتي مدام حلا. دي في كام اسبوع بقت اشهر مني انا شخصيا. وبصلها بتوعد. ولا ايه يا مدام.
حلا برعب منه بس بتحاول تتغلب علي خوفها وتلاقي صوتها. فادي شكله متعصب كالعادة: واالله يا مستر فادي ده شرف ليا ان حضرتك والعملا تمدحوا فيا يارب بس اقدر اكمل علي نفس المنوال ده. فادي بيجز علي شفايفه وقرب منها ووشوشها: تكملي ايه! انتي بالشكل ده هتكملي مدة علاج مكثف. متجبسة في سرير في المستشفي ومش هيلاقوا فيكي حتة سليمة. حلا شرقة من الخوف: كح كح. كح... ماهر بقلق: مالك في ايه اتفضلي مياه.
حلا شربت وهي بتبص لفادي. وفادي بيبصلها بغيظ وتوعد: لسة بدري علي الشرقة دي. ده انا هخليكي تلفي حاولين نفسك. واستقام في وقفته وبص لماهر بغضب: تعالي يا ماهر استناني في مكتبي انا هقعد معاك. اصل المدام شرقانة. ماهر قام بسرعة: ححاضر عن اذنك يا مدام حلا فرصة سعيدة. وسلم عليها. حلا سلمت عليه ولقت فادي بيبصلها بغضب. شدت ايديها من ايده بسرعة وبتردد: ااانا اسعد يا فندم. نورتنا.
خرج ماهر وقفل الباب وفادي لفلها بغيظ وقلع چاكت البدلة وقرب منها. حلا كانت بتبعد وهي خايفة منه. وقت غضبه مابيشوفش قصاده. حلا بتبعد وبتحزير: ااانت عايز ايه. والله يا فادي لو قربت لصرخ والم عليك الشركة كلها انا بقولك اهو.
فادي بتجاهل لكل كلمة قالتها بيقرب منها وبيشمر اكمام قميصه: بقي انتي بقي عايزة تنزلي الشركة كل يوم وتقعدي مع الرجالة. هاه. وده يعاكسك وده يغازلك. وده فرصة سعيدة وده نهارك منيل عليك وعلي اللي هلفوك. انتي خلاص عيارك فلت. حلا بتبلع ريقها بخوف: اااالله وانت مالك انا حرة. انت مش طلقتتي مالكش دعوة بيا.
فادي شدها من ايديها وقربها لحضنه وضمها بقوة وغضب وغيرة وبص في عنيها بقوة: انتي بتاعتي وليا وانا مابسبش حاجة تخصني ابدااا. وقولتهالك قبل كدة يوم ما اسيبها بكسرها. حلا قلبها بيدق من قربه جواها شوق ليه ولهفة عايزة تقولوا ضمني اكتر خبيني في حضنك. وحشتني. اخطفني وخدني غصب عني بس ما تبعدنيش عن حضنك ده تاني. اانا ماصدقت رجعت ليه.
فادي شاف في عنيها الحنين ولهفة جسمها لقربه منها كانت انفاسه بتتحارب علشان تخرج. تخرج ازاي واللي بتحبسهم في وجودها معاه وفي حضنه. ضمها بقوة وهو بيتنفس في خصل شعرها بحنين. فادي: وحشتك! حلا دايبة في قربه ولمسته: انا وحشتك! فادي: شايفة ايه هاه! اسألي الاتنين اللي بيحضنوا بعض دلوقتي. قلبي وقلبك. هان عليكي بعدي كل ده عن حضني. كان بيجيلك نوم. حلا بدموع: انت اللي بعدتني وبيعت.
فادي: عمري ما ابيعك ابداااا. لو بكنوز الدنيا. انتي اللي بتعاندي ولاول مرة تقفي قصادي. حلا: انا عايزة حبك وحنانك. عايزاك تحس بيا. فادي ضغط علي خصرها بقوة: ومين يا غبية بيحس بيكي غيري. هو انتي ليكي غيري. اوعي تفتكري انك ممكن تبعدي اكتر. انتي اتربيتي علي ايدي. انا اول راجل لمسك اول راجل حبك اول راجل في حياتك. وبأكدلك اني الاخير. علشان اقسم بالله لو حصل غير كدة انا ممكن اقتلك يا حلا. والله اقتلك.
حلا: يبقي تنازل وتعترف انك مالكش غيري. فادي: بشرط. تسيبك من كل ده ولا شغل ولا خروج عمال علي بطال. وتخرجي كل كلمة امك قالتهالك من دماغك. وترجعي حلا حبيبتي الرقيقة اللي كانت بتدوب في حضني. حلا بعدت عنه وبعصبية: انت مافيش فايدة فيك. بردوا بتتشرط. ليه مش عايز تفهم. انا عايزة حياة خاصة بيا. ايه ضرك في شغلي بس.
فادي بغضب: تبقي مش عايزة ترجعي انتي حرة. بس انا عايز اقولك حاجة انا ممكن ارجعك حالا وغصب عنك. ومش هخاف من الخلع والكلام الاهبل بتاعك ده. تؤتؤ ده ماهزش فيا شعرة. بس يا حلا. انا بأقسملك اني مش هرجعك غير لما تجيني وتقولي خلاص حرمت انا ليك انت وبس. هترحعي برضاكي ياحلا علشان انتي مالكيش غير حضني وبس. وهتشوفي. خرج فادي وسابها بتبكي محتارة. تنهي كل اللعبة دي.
وترجعله تاني ترجع لحضنه كفاية عليها. ولا تكمل للأخر المشوار اللي بدأته. كانت جواها حرب بتقطع فيها اخرها ايه ومين الغالب. ماكنتش عارفة. في مبني المخابرات العامة. في مكتب اللواء عدلي. شهاب وتمارا قاعدين مع اللواء عدلي. اللواء عدلي: هاه يا ابطال جاهزين للمهمة. تمارا بحماس: طبعاا. جاهزين يافندم. شهاب ابتسم علي حماسها ده وبهدوء: ان شاء الله يا فندم.
اللواء عدلي: تمارا انا قبل اي حاجة عايز انبهك ان المهمة دي انتي هتكوني فيها تحت قيادة شهاب. هو القائد بتاعك يعني تسمعي الاوامر وتنفذيها بالحرف. وياريت تحافظي علي فرق الرتب اللي بينكم. واتمني سوء التفاهم اللي حصل بينكم يكون خلاص انتهي. تمارا عقدت حاحبها بغضب: حاضر سيادتك. هنفذ الاوامر. شهاب بيكتم ضحته علي شكلها: ماتقلقش سيادتك خلاص مافيش حاجة. انا هعرف ازاي اتعامل مع تمارا.
تمارا بصتله بغيظ: تقصد ايه بقي. اللواء عدلي: وبعدين بقي. ممكن تهدي. انا هعرفك المهمة اللي انتي هتنفذيها مع شهاب. هو عارف كل التفاصيل. تمارا: اتقضل حضرتك.
اللواء عدلي: بصي يا تمارا. في الغالب العمليات اللي بتم خارج البلاد اللي بيقوم بيها الجيش. بس في بعض الاحيان بيلجأوا لينا وبتكون عمليات مشتركة بينا وبينهم. وفي المهمة دي بالاخص احنا دورنا اكبر منهم. هما هيتولوا حمايتكم هناك. وانتم هتنفذوا المهمة دي. خصوصا ان العنصر المطلوب كان واحد مننا. في ظابط كان مكلف انه يرجع ميكروافيلم خطير جدااا. عليه برنامج متسجل عليه سلسلة اغتيالات لشخصيات عامة ورجال جيش وشرطة ووزارة. في بلاد كتيير وطبعاا منهم مصر. لما راح هناك بقي عميل مشترك لينا وليهم. باغهم بمهمته. وبدل الميكروفيلم بواحد تاني وسلمه واختفي هناك. مهمتهكم بقي ترجعوا الميكروفيلم الاصلي وترجعوه هو كمان. حي. ولو مااقتدرتوش. يبقي التعليمات وقتها واضحة.
تمارا بإستفهام: ازاي هنعمل ايه. شهاب بثبات: التصفية. هنصفيه. تمارا: احنا هنسافر فين؟ شهاب: ايطاليا. تمارا: والسفر امتي. اللواء عدلي: بعد بكرة. اظن كدة عرفتي كل حاجة. اتمني ليكم التوفيق. اتفضلوا. خرجوا من عند اللواء عدلي ودخلوا مكتب شهاب. شهاب بإستغراب: مالك. انتي خايفة! تمارا بعصبية: ايه ياعم مين دي اللي خايفة انا قلبي حديد. شهاب: هههههههههه. ايوة فعلا واضح. طيب قوليلي بتفكري في ايه.
تمارا اتنهدت: ازاي واحد مننا خدم في جهاز زي ده. وعرف كل الاسرار دي. ويخون. بجد مستغربة. شهاب حط ايده في جيبه وسند علي المكتبة واتنهد: عادي في ناس زي الخيانة بتجري في دمها. ممكن تخون اقرب الناس ليها. وبتهون عليهظ بلدهم. اخد فلوس وقالك اسلم الميكروفيلم ليهم واعيش برا ماحدش هيقدر يوصلي. حتى مراته وولاده باعهم. سابهم هنا ولا سأل فيهم. مقضيها هناك عربدة وحريم وفلوس. بثمن بيع بلده واهله ودم ولادها.
تمارا بغيظ: انا نفسي اقتله بس اشوفه. شهاب بصلها بإعجاب: تعرفي برغم غباوتك ولسانك ال300 متر. بس بحب شجاعتك واصرارك ده. وواثق فيكي. تمارا ابتسمت غصب عنها: علشان بس الكلمتين الاخرنين دول. هعدي انا غباوتك و ال 300 متر دول. شهاب: هههههههه. لا يا شيخة. قوليلي انتي متعودة تروحي المكان اللي قابلتك فيه امبارح ده كتيير. تمارا: ايوة معظم الوقت بروح بحب اكون لوحدي.
شهاب ابتسم: تعرفي ده مكاني انا كمان. معقول كنا بنروح انا وانتي ومابنشوفش بعض. تمارا بتردد: هو. هو انا ممكن اسألك سؤال! شهاب: اسألي. تمارا: هو انت ومايا مخطوبين او يعني علي وشك. شهاب بإنكار: مين! مايا لا طبعا مايا دي اختي زي حلا وچوري وكارما. بس ليه بتسألي. تمارا عضت علي شفايفها وبهمس: اااه يا بنت التيت. بتلبسيني كمان. وديني لكسرك منخيرك ده واعرفك مين هي تمارا.
شهاب عقد حاجبه وقرب منها: بس انتي ماردتيش بتسألي ليه! تمارا: احممم. لا ابدا انا بس افتكرتكم مخطوبين. شهاب ابتسم بمكر وقرب منها: امممم. بس ولا في سبب تاني. تمارا بإحراج: لا لا مافيش اسباب تانية هو كدة بس. عن اذنك. انا في مكتبي. خرجت تمارا بتهرب منه ومن قربه. شهاب اتنهد. ياتري حكايتك معايا ايه. وليه كل مرة اشوفك افتكرها. وافتكر ملك وازاي قابلها تاني مرة. فلاااش.
شهاب وصل شغله زي كل يوم وعرف ان الدفعة الجديدة اللي لسة متخرجة وصلت صالة التدريب. غير هدومه وراحلهم. اول ما دخل شاف بنت بتتضرب مع زميلها لكن كانت عنيفة وقوية بس كانت من ظهرها. وقف يتابعها مش عارف ليه. فجأة خلصت التدريب ولفت وهي بتاخد نفسها لقت شهاب واتقابلت عنيهم. شهاب ابتسم: ملك انتي! ملك بتاخد نفسها: شهاب بتعمل ايه هنا؟ شهاب ربع ايده: انا القائد بتاعك يا حضرة الملازم.
ملك ادت التحية برسمية: تمام يا فندم. وهي وشهاب ضحكوا. شهاب: ههههههههه. اخر مكان اتوقع اقابلك فيه تاني هو هنا. ملك: هههههههههههه. وانا كمان. بس بصراحة لايق عليك القيادة. انت كدة شكلك مسيطر. شهاب: ههههههههه. غريبة اللي يشوفك بالفستان مايشوفكيش دلوقتي. حمادة تاني خالص. ملك: هههههههه. كل وقت وله اذان يا فندم. مؤمن وصل: ايه يا بوب اتعرفت علي موكا. شهاب بغبيرة: موكا مين! مؤمن: موكا ملك.
شهاب بص لملك بغيظ وملك اتحرجت. ملك بجدية: مؤمن بيه. انا اسمي ملازم اول ملك البحيري. موكا دي في البيت زمش بيقولهالي غير اهلي واصحابي. مؤمن بص لشهاب ونظراته ليها وفهم: امممم. تمام عن اذنكم. شهاب بغيرة: خالي بالك من مؤمن هو صاحبي بس بيحب الستات ومش بيعمل حدود بينه وبينهم. ملك ابتسمت: عيب عليك ابوب. انا موكا. هسنجفه. شهاب: هههههههههه. تعرفي انا مبسوط اني قابلتك تاني. ملك بإعجاب: انا مبسوطة اكتر.
شهاب: من النهاردة تدريبك معايا انا وبس. تعالي بقي اوريكي التدريب علي حق. ملك مشيت معاه: ابو الغرور ده هلك ناس اقسم بالله. ياعم لم جنحاتك دي وانزل جنبنا كدة وقول يا باسط. شهاب: هههههههههه. يخرب عقلك. طب عنداا فيكي انا احسن ظابط فيكي يا دخلية. ملك: ياراجل مصدقاك. بس ده قبل ما اتخرج واجيلك. تعالي انت واتفرج علي الشغل بقي. شهاب رجع بذاكرته وهو بيبتسم بحزن. ههاه ياريتك ماجيتي. ويارتني ماقبلتك.