رواية جميلة الجزء الأول للكاتبة الشيماء محمد الفصل السادس والعشرون والأخير
جميله قامت مفزوعه تعيط وجريت علي ابنها حضنته وهو نايم وفضلت جنبه لحد ما الصبح طلع ومكنتش عايزه توديه مدرسته بس نبيله رفضت .. حاولوا طول الوقت يكلموا وليد بس مقدروش يوصلوله نهائي تاني يوم الصبح وصل محي وابنه واخوه وخالد وعملوا نفسهم مش عارفين اي حاجه لان محدش عرف انهم سافروا بره البلد اصلا واخيرا وصلتلهم اخباره بعد اسبوع كامل.
المحامي: انا اسف نبيله هانم نبيله بخوف: ابني فين ؟ عرفت ايه ؟ المحامي: طبعا انا قلبت الدنيا وحتي كلمت السفاره هناك و نبيله قاطعته: من غير رغي ابني فين ؟ جميله قلبها هيخرج من مكانه .. ومنتظره المحامي ينطق المحامي: البقاء لله يا افندم.
مهما الواحد يكون مستعد انه يسمع اخبار وحشه بس عمره ابدا ما بيتقبل الموت .. ازاي الواحده تتقبل موت جوزها او ابنها .. حاله صدمه عاش فيها الكل .. جميله ساكته تماما وما بتتكلمش بس حاضنه ابنها .. حاله انهيار الكل وقع فيها محدش مصدق اصلا ازاي ده حصل .. خالد في بيته وندي كانت بتجهز شنطتها واول ما شافها جري عليها: انتي بتلمي شنطتك ليه في ايه ؟
ندي باستغراب: رايحه عند ماما مش هينفع اسيبها لوحدها هيا وجميله وبعدين انت ليه اتخضيت قوي كده ؟ خالد: لا ما اتخضيتش بس خايف عليكي انتي علي وش ولاده ندي فكرت شويه: انت سافرت فين انت وعلاء اليومين اللي سافرتهم دول ؟ خالد: انتي بتسألي ليه دلوقتي ؟ ندي: بسأل .. سافرت فين ؟ خالد: سافرنا شرم غيرنا جو انتي عارفه حاله علاء عامله ايه بعد موت ابنه ومراته .. ايه غلطان؟
ندي: لا مش غلطان .. بس توقيتكم كان غريب خالد: والله لو اخوكي الله يرحمه كان قال كنت سافرت معاه او سافرنا انا وعلاء معاه بس هو سافر لوحده ندي: قسما بالله يا خالد لو اكتشفت في يوم من الايام ان لك يد في اللي حصل قاطعها: وصلت يا ندي للقتل ؟ ايه قتال قتله انا قدامك ؟ انا مش هتقبل اتهامك عمال علي بطال كل شويه .. وليد ابن عمي وبقالنا كام سنه كويسين وركنا خلافتنا كلها علي جنب واكيد انتي شفتي ده بنفسك ايه اللي جد بقي ؟
ندي عيطت وقعدت في الارض: امال ايه اللي حصل ؟ ايه اللي قلب العيله كده .. كنا سعدا كلنا وفجأه نسمه تموت هيا والبيبي وبعدها اخويا ... خالد قعد جنبها وضمها: دي اعمار حبيبتي .. اعمار اخدها بيت مامتها اللي منهاره تماما بموت ابنها لدرجه كل شويه يدوها مهدئات علشان تقدر تنام او ترتاح .. وجميله وندي ما بيفارقوهاش ابدا .. جميله قررت تسافر تجيب جثه جوزها تدفنه في بلده.
ندي كانت عايزه تسافر معاها بس ولدت بنتها واضطرت تقعد ندي: كان نفسي اسافر معاكي جميله: معلش المهم انك قومتي بالسلامه انا بس مش هاين عليا اسيب ماما في الظروف دي .. بس لازم ندي: ما تقلقيش عليها .. طيب ندي خلي خالد يسافر معاكي جميله: خالد انتي محتاجاه اكتر مني .. ابنك وبنتك محتاجينه وبعدين انا علاء مسافر معايا ما تقلقيش .. يالا اشوف وشك بخير وهيا في المطار من بعيد مراقب.
علاء: واخيرا هتخلصي منها ميس: كويس انك قدرت تقنعها تسافر علاء ابتسم: هيا ما اخدتش اكتر من دقيقتين في الكلام كل اللي قلتهولها انها هيا اللي المفروض تستلم جثته بحكم انها مراته يا اما هيدفنوه هناك او يحرقوه ميس ضحكت: هو فعلا في جثه ؟
علاء: لاطبعا مفيش .. انا عطيتها عنوان وهمي ومعلومات وهميه .. هو اه البوليس وصل ساعتها بس معرفش جثته فين او ايه اللي حصل . محدش بعدها عارف ايه اللي حصل وبعدين انتي شاغله نفسك ليه هيا مش هتوصل هناك اصلا ! ميس: عارفه بس فضول مش اكتر انت هتسافر معاها ؟
علاء: قصدك هسافر لوحدي .. هيا مش هتسافر انا بس اللي هسافر وهرجع بجثه لوليد ما تقلقيش وجميله بتخلص الاجراءات جالها اتنين ظباط واخدوها وطلبوا منها تتفضل معاهم هنا علاء ظهر وراح ناحيتها علاء: هاجي معاكي ؟ ايه اللي بيحصل ؟ جميله: سافر انت وهات وليد وانا هنا هتصرف ما تقلقش .. سافر انت مالكش دعوه بيا علاء: انا هكلم بابا وخالد مش هنسيبك ما تخافيش.
علاء مشي مبتسم ان كل حاجه ماشيه زي ماهو خطط بالظبط جميله اتمنعت من السفر ودخلت في متاهات كتيره جدا ما بقتش فاهمه منها حاجه كل محامين وليد واقفين معاها بس للاسف مفيش حد عارف يخرجها نبيله: فهمني ايه اللي بيحصل ده ؟ وازاي ؟
المحامي: انا نفسي مش عارف ايه اللي بيحصل .. الادله معاهم قويه وللاسف وليد الله يرحمه كتب اغلب املاكه باسم ابنه وهيا وصيه عليه وفي الفتره الاخيره هيا بدئت تشتغل معاه وده اللي خلاها حاليا متهمه ندي: احنا شركتنا من انضف الشركات وسمعتها معروفه المحامي: كانت ! الشركه من ساعه اخر صفقه بتاعت الاجهزه المضروبه وهيا في النازل ندي: ايوه في النازل بس ده مش معناه اننا هنشتغل في تهريب الاسلحه والمخدرات.
المحامي: انا عارف بس البوليس لهم الادله والمشكله ان صفقه الاجهزه المضروبه كان جاي معاها سلاح وبعدها في صفقه تانيه وصلت المينا وللاسف كان فيها سلاح ومخدرات وطبعا جميله اللي مضت علي استلامها وكمان في المطار الشنطه بتاعتها كان فيها دولارات كتيره .. يعني كأنها هربانه بالفلوس للاسف كل حاجه ضدها وكل حاجه بموت وليد باسمها هيا وبالتالي هيا اللي هتشيل الليله كلها نبيله: انت لازم تخرجها.
المحامي: هحاول بعد اذنك ندي مع بنتها امل ( سمتها امل لانها حاليا محتاجه للامل في حياتها ) ندي: خالد انت لازم تتصرف وتخرج جميله .. خالد: المفروض اني اعمل ايه ؟ اخر كام شحنه وصلوا البلد كان فيهم مخدرات وسلاح واخوكي ومراته ماضيين علي الاستلام ندي: اخويا ما يعملهاش .. لازم نعرف مين اللي عمل ده ؟
خالد: مش يمكن اخوكي كان بيمثل الاخلاق والقيم عليكم ندي بهدوء حطت بنتها في سريرها ووقفت قدام جوزها ومره واحده ضربته بالقلم وهو اتفاجيء ومسك ايديها الاتنين بعنف خالد: قسما بالله يا ندي .. لولا اني مقدر حالتك وموت اخوكي كنت هتصرف معاكي تصرف تاني خالص ..
ندي: ايه هتعمل ايه ؟ لاخر مره هقولك يا خالد اخويا كان انضف راجل في الكون ده كله ومش هسمح لاي حد يوسخ اسمه خالد زعق: يوسخ اسمه ؟ اخوكي اسمه بقي في الوحل والشركه وقعت واتعرف انه كان تاجر مخدرات وسلاح روحي بقي للناس كلهم دافعي عنه .. ولا طلعي دليل لو عندك انه كان عنده قيم واخلاق بعد اذنك ..
ندي قعدت مكانها تعيط ولاول مره في حياتها تحس انها يتيمه ملهاش حد .. احساس بالضياع مسيطر عليها .. احساس بالخوف من بكره .. ندي وقفت: انا لازم اتصرف .. انا لازم اعمل حاجه .. انت وعلاء اكيد ليكم يد في اللي حصل .. انتو اكبر اعداء لوليد .. محدش له مصلحه غيركم .. انا لازم اتصرف جت تخرج بس خالد مسكها من شعرها جامد: هتروحي فين وهتعملي ايه ؟ هاه.
ندي: هروح للبوليس ؟ للمخابرات ؟ لاي حد ؟ هتهمكم بقتل وليد ؟ هتهمكم بتلفيق تهم لجميله المسكينه ؟ هعين ميت مخبر خاص يجيبلي الحقيقه ؟ هفضل احفر وراكم لحد ما اعرف ايه اللي حصل لوليد بره ومين اللي جاب اسلحه وحطها في الشحنه ؟ ومين اللي حط دولارات لجميله ؟ هعرف كل حاجه يا خالد ؟ خالد بهدوء: اطلعي اعملي كل ده ندي بصتله بتردد: ايه الهدوء ده ؟
خالد وقف قصادها: بصي بقي .. وليد اخوكي احنا معملناش فيه حاجه تحبي تصدقي علي عيني وعلي راسي ..ما تصدقيش فانتي حره .. بس اوعي تفكري اني هسمحلك تطلعي وتوسخي باقي اسم العيله وتعملي عداءات تانيه مع عمي وابويا وابن عمي .. ندي: هتعمل ايه يعني ؟ خالد: كل اللي هعمله يا ندي اني هخرجك من حياتي ندي: بس كده ؟ انا هخرج من حياتك دلوقتي جت تتحرك بس مسك ايدها: هتخرجي لوحدك بصتله بصدمه: قصدك ايه ؟
خالد: قصدي ان عيالي هيتربوا في بيتي في حضني وفي حضن جدهم وجدتهم انتي بقي مش عاجبك بيتي وشاكه فيا اني قتال قتله .. واني ليا يد في موت اخوكي اتفضلي ( شاور علي الباب ) اعملي ما بدالك .. بس عيالي مش هتجريهم معاكي لدوامه الكره دي . عايزه تخرجي بره البيت لوحدك يا ندي . فياريت تفتكري اني بحبك واني عمري ما هأذي وليد ابدا وتفتكري ان بينا بدال العيل اتنين .. عندنا وليد الصغنن وامل بينا عيلين يا ندي وانتي لسه بتشكي فيا فلو هتكملي في طريقك ده ساعتها ما تلوميش الا نفسك ..
سابها وخرج وهيا فضلت مكانها تعيط . عيطت على اخوها كتير لانه كان سندها .. استحاله حد كان يقدر يدوسلها علي طرف طول ما هو عايش .. استحاله حد يقدر يزعلها و وليد يسيبه .. استحاله تكون قليله الحيله كده .. ليه يا وليد سافرت وسيبتنا ؟ جميله علي الرغم من المحامين الكتير الي انه اتحكم عليها بالمؤبد .. اخدت 20 سنه سجن .. وبعد المحاكمه نبيله روحت بيتها اتفاجئت بميس في البيت ومعاها فهد.
نبيله: انتي بتعملي ايه هنا اطلعي بره ميس وقفت: اطلع بره ؟ ده بيتي وده ابني وانا الوصيه عليه وعلي املاكه لحد ما يبلغ السن القانوني نبيله: انتي الظاهر اتجننتي ميس ضحكت جامد: حضرتك الظاهر اللي مش واخده بالك من اللي بيحصل حواليكي .. وليد ابنك بخ خلاص وجميله الله يعينها بعد ال 20 سنه دول .. والشركه بقت بتاعتنا وفهد بقي ابني انا ودلوقتي ياريت تخليكي مؤدبه بدال ما اخلص منك انتي كمان نبيله: انتي بتقولي ايه ؟ هيا سايبه ولا ايه وبعدين انتو مين ؟
ميس طلعت ورقه وعطتها لنبيله: انتي نسيتي اننا كنا جهزنا كل حاجه علشان الولد يكون باسمي ؟ اه وليد لغي كل حاجه بس الاوراق كلها فضلت موجوده مستنيه بس توقيع منه .. نبيله: وانتو زورتو توقيعه بعد ما مات صح ؟ ميس: لا طبعا ده توقيع ابنك نبيله: وليد لا يمكن يوقع علي ورق زي ده.
ميس: فعلا لا يمكن بس سهل قوي سكرتيره يحطله ورقه وسط اي ملف يوقعها مع الورق كل المطلوب انك تشوفي سعره ايه وتشتريه وكل ملف تتحط ورقه لحد ما يوقع كل الاوراق المطلوبه وبعدها نخلص منه .. هاه عايزه تعرفي حاجه تانيه .. ابنك مات ومراته اتقبض عليها وانا رجعت لبيتي وكمان معايا ابني واحمدي ربنا اني قررت اعتبره ابني مش اخلص منه.
نبيله: انا لا يمكن هسمحلك تتمتعي بده يا ميس انا هقف لك ميس: يبقي حضرتك اللي جنيتي علي نفسك وتستاهلي اللي هيجرالك .. بعد اذنك يا ... يا مامي ميس مشيت ونبيله مش عارفه تعمل ايه ! اتصلت بندي تجيلها وفعلا راحتلها قعدت معاها وفضلت تعيط وتقولها انها يتيمه وانها خايفه ولاول مره نبيله تشوف ندي ضعيفه ومهزوزه كده .. نبيله اترددت تقولها علي ميس بس لازم نبيله: ميس رجعت ندي: رجعت ؟ يعني ايه رجعت ؟
نبيله: يعني رجعت ومعاها اوراق بتقول ان فهد ابنها ندي: مزوره ! وسهل نثبت انها مزوره نبيله: للاسف الاوراق مش مزوره .. الاوراق عليها امضه اخوكي ندي: ازاي يا ماما نبيله: مش مهم ازاي المهم دلوقتي هنعمل ايه ؟ الشركه اعمامكم وعيالهم كوشوا عليها ندي: فهد كمان مش في امان نبيله: لا فهد في امان لان معظم الاملاك باسمه فحاليا محدش يقدر يلمسه لان لو جراله حاجه كل حاجه تروح للدوله بناءا علي وصيه وليد .. ندي: وبعدين هنعمل ايه ؟ هنسيبه لميس ؟
نبيله: لا طبعا .. ندي خالد جوزك معانا ولا معاهم ؟ لازم تعرفي موقفه ايه ؟ ممكن يساعدنا ندي بدموع: ما اعتقدش يا ماما بس هشوف ندي روحت بيتها تستني خالد ورجوعه وبعد ما رجع حكتله اللي حصل من ميس خالد حط ايده علي خدها: حبيبتي فكري بالعقل .. اعتقد ميس شيء كويس لفهد وبعدين زي ما قلتي هو في امان بوصيه ابوه ندي زقت ايده: انت عايز ميس تربي فهد ؟ خالد: امال مين ؟ مامتك اللي عمرها فوق الستين ؟
ندي: انا هربيه ! خالد: انتي ! انتي عايزاني اعمل ايه يا ندي ؟ ندي: تجيبلي ابن اخويا ! خالد: انا اجيبه ؟ انتي لسه قايله اهو ان هيا بقت رسميا وصيه علي فهد وابوها رجع شريك في الشركه عايزاني انا اعمل ايه ؟ قوليلي كده اروح اعاديهم وبعدها ايه؟
ندي: معرفش معرفش اتصرف يا خالد .. انت جوزي لازم تتصرف .. لازم تحسسني بالامان .. انا مش قادره احس بالأمان .. اتصرف خالد وعدها بإنه هيتصرف والايام بتعدي يوم وري يوم في الشركه محي: واخيرا كل حاجه مشيت زي ما احنا عايزين شريف: فعلا محي: لولا اننا اتفقنا مكناش قدرنا نوقع وليد ابدا بس انت ازاي حطيت اسلحه في الشحنه ؟
شريف: ده بقي سر المهنه .. وليد هاني وهان بنتي وانا حلفت اني لازم اردله اللي عمله مهما يطول الزمن .. محي: ايوه بس ازاي ؟ انت مش شغال في التهريب ؟ شريف: لا طبعا بس ليا معارف وبعدين هما لهم مصلحتهم .. كانوا محتاجين يدخلوا اسلحه وانا قدمتلهم شركات وليد علي طبق من فضه ولولا بلغنا عنهم كانوا هيفضلوا مستمرين محي: طيب مش ممكن يضرونا ؟ شريف: لا ما تقلقش انا مأمن نفسي وبعدين احنا اتفقنا علي صفقتين ووصلوا مصر وبعدها عرفتهم ان الشحنه هتتمسك وعوضتهم عنها .. ما تقلقش احنا في السليم ..
عند ميس ميس رجعت الفيلا تستقر فيها والفيلا كلها بقت تحت سيطرتها وكل الشغالين غيرتهم الا علية سابتها مديره للبيت .. ميس كانت مع دكتور نبيله اللي متابع حالتها الدكتور: هيا حاليا صحتها كويسه ومش محتاجه للمهدئات الا وقت اللزوم تاخدها ميس: ولو قلتلك اني عايزاها تستمر عليها .. عايزاها مش في وعيها الدكتور: حضرتك بتقولي ايه ؟
واتفقت مع الدكتور يكتب علاج لنبيله يخليها ديما دايخه وهزيله وتعبانه .. ومع الوقت فعلا صحتها بقت بتتدهور .. كانت بتفوق شويه وغايبه عن الدنيا معظم الوقت لحد ما الكل اتفق يدخلوها مستشفي حفاظا علي صحتها في يوم نبيله صحيت من نومها بتبص حواليها لقت نفسها في اوضه غريبه ومربوطه في السرير .. صرخت وعلت صوتها وفضلت تنادي كتير لحد مادخلت ممرضه ومعاها دكتور: اديها مهديء.
نبيله صرخت وطلبت يبعدوا عنها بس كتفوها وعطوها مهديء وهيا بتغيب وبتصرخ الممرضه: مسكينه الدكتور: فعلا صدمه كبيره انها تخسر ابنها ومراته وللاسف هيا مش متقبله ده .. سيبيها ترتاح وخلي بالك منها وبكده ميس خلصت من كل الاطراف اللي ممكن يقفوا في وشها فاضل بس ندي لكن خالد بيحميها .. ندي: وبعدين يا خالد ؟
خالد: مفيش بعدين .. فهد الصح انه يفضل مع ميس انا معنديش استعداد اعمل عداءات مع الكل .. ندي مش كل شويه بقي .. وليد ومات وجميله واتحبست وفهد ميس هتربيه عايزه ايه انتي بقي .. الامور استقرت خلاص .. ياريت تتقبليها بقي ..
ندي قعدت تعيط وهو قعد جنبها ضمها: كل شيء هيبقي كويس .. مامتك هتخف وهتخرج وجميله هنعملها استئناف وفهد هيعيش ملك وبعدين ميس عمرها ما هتخلف يعني دي فرصتها تكون ام واعتقد انها هتستغل الفرصه دي صح .. انا عارف ان مجمل الاحداث صعب بس ده احسن الحلول .. ابن اخوكي هيكون له ام احسن ما يكون يتيم فكري فيه هو ما تفكريش في كرهك لميس .. فكري في مصلحته .. هيا هتكون ام وبعدين انتي اهو شيفاها بتعمله ايه ! هيا من مصلحتها ان فهد يحبها ويكون ابن ليها ندي: ليه بقي ؟
خالد: لان لو حبها وكانت ام ليه هتضمن انها تفضل ديما متربعه علي العرش لكن لو كرهها وعرف انها مش امه اول حاجه هيعملها انه هينتقم منها ويرميها بره فهيا لازم لازم تكسبه في صفها واحنا بقي يهمنا ايه غير ان ابن اخوكي يعيش في حضن ام تحبه وتخاف عليه .. انتي مهما كان عمته مش هتكوني زي ام ..فكري بعقلك حبيبتي واللي يريحك نعمله.
ميس في البيت مع فهد اللي مش بيبطل عياط ووقفت قصاده وشالته وقفته قدامها فهد: انا عايز ماما ميس: انا ماما وانت لازم تفهم كويس .. باباك خاني وبهدلني ورماني واخدوك انت مني .. وخلي الخدامه بتاعتي تكون مكاني وعملك انت ابنها .. انت ابني انا وبس وكل ما تستوعب ده كويس هيكون احسن .. انت ابني .. فهد: انتي كدابه.
وكل يوم ميس تقول نفس الكلام لفهد وبتحاول تقرب منه شويه شويه ندي راحت تزور جميله وهناك اتقابلت مع اخوها عماد اللي كان مسافر بره مصر ورجع اول ما عرف باللي حصل لاخته وعملها استئناف بس للاسف اترفض لان الادله ثابته وصريحه ندي حكت لجميله كل اللي حصل عماد: انا هروح احط ايدي في رقبه الوليه دي لحد ما اخنقها واجيبلك فهد منها جميله: وتوديه فين ؟ هاه ؟ وبعدين لما تقتلها مين هيربي بنتك ! نسيت جميله اللي لسه يدوب بتفتح عنيها عماد: امال عايزاني اعمل ايه ؟
جميله: ولا اي حاجه محدش فيكم يعمل حاجه .. وليد وراح وانا مش هيفرق المكان اللي هعيش فيه وفهد ابني هيتربي في بيت ابوه وزي ما قلتي يا ندي ميس هتعتبره ابنها واتمني انها تحبه بس حتي لو محبتوش هتعامله كويس فأنا شايفه ان الصح انكم تسيبوه معاها .. هيعيش كويس ويتربي كويس ولما يكبر ويشد عوده نبقي نقوله الحقيقه لكن افضله دلوقتي يكون له ام بدال ما ابوه ميت وامه مسجونه .. سيبو فهد مع ميس.
ومع اصرارها عماد وندي استسلموا يقنوعها لانها بتتكلم بالمنطق والعقل ندي راحت تزور فهد وتطمن عليه فهد: عمتو هو صح ميس دي مامتي ؟ مش جميله ؟ ندي الدموع لألئت في عنيها وبصت لميس اللي فعلا بتحاول تكون ام ومع رفض الاستئناف لجميله ندي: فعلا حبيبي ميس هيا مامتك !
فهد سابهم وجري وهيا بصت لميس: قسما بالله لو زعلتيه لاقتلك بإيديا دول ميس: ده ابني .. من ساعة ما جميله دخلت البيت ده وانا بستني اليوم ده .. فهد ابني حتي لو مكنتش خلفته .. وكبر فهد علي ايد ميس تقنعه انها امه وربته بكل الحقد والكره اللي جواها .. وتوته توته خلصت حدوتنا وخلصت حكايه وليد وجميله او لسه مخلصتش بس الاكيد ان لسه هتبدأ حكايه فهد.. تمت الجزء التالي رواية جميلة الجزء الثاني بقلم الشيماء محمد جميع الفصول
رواية جميلة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد بجميع فصولها اقتباس من الجزء الثاني
... جميله من غير ما تبصله: مدام ميس بس هيا اللي تقدر ترفدني.. وقبل ما تخرج بصتله من علي الباب شكلك راجع من السفر تعبان روح نام.. سابته وخرجت وهيا حاسه بانتصار صغير جواها.. انتصار علي فهد نصار.. فهد كان علي اخره من ميس ومن جميله.. راح واتخانق مع ميس وطلب منها ترفد جميله من الشركه..
في مكان بعيد تحديدا في فرنسا صحي من نومه مفزوع وقام يلف ويدور في مكانه الضيق.. طلع علي السرير ووقف يبص من الطاقه الصغيره الموجوده علشان يلمح شعاع النور يمكن يمده بشويه نور ينوروا الظلام اللي عايش فيه... نزل وبدأ يعمل تمارينه... لازم يكون قوي علشان لما يرجع لازم ينتقم من كل اللي ظلموه واتسببوا في رميته السنين دي كلها.. لازم ينتقم من الكل ويسترد كل حاجه راحت منه... رواية جميلة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد الفصل الأول
في مكتبه بيحاول يقنع تلميذته انها تفضل في مكانها بس هيا خلاص اخدت قرارها دكتور احمد المنشاوي: جميله يا بنتي فكري كويس .. انتي معيده في الجامعه ازاي بتفكري تسيبي وظيفتك دي ! جميله: اعذرني يا دكتور بس الوظيفه التانيه اهم بالنسبالي د/ احمد: يا بنتي دي اقرب للسكرتيره منها للمهندسه .. انتي تقريبا هتكوني سكرتيره مش اكتر جميله: بس الراتب هيكون اعلي بمراحل د/ احمد بعدم اقتناع: انتي عمرك ما كنتي ماديه ولا بتحسبيها كده.. انتي طلبتيني ازكيكي في الوظيفه دي وانا عملتها بدون اقتناع ومازلت عند رأيي مكانك هنا في الجامعه.
جميله: انا عمري ما هنسي ابدا فضل حضرتك عليا بس اعذرني انا ليا اسبابي الخاصه فلو سمحت ما تضغطش عليا لاني مش بحب ارفض لحضرتك اي طلب د/ احمد: والله ما عارف اقولك ايه يا بنتي جميله: قولي ربنا يوفقني د/ احمد: ربنا يوفقك وامري الى الله .. هتروحي امتي الشركه ؟ جميله: بكره الصبح عندي معاد مع ميس هانم د/ احمد: انا كلمتها وباذن الله خير يا بنتي مشيت علي بيتها وبتفكر في بكره واللي هتقابله بكره ..
عماد: انتي وصلتي يا جميله ؟ اخوكي معاكي ولا ؟ جميله: لا يا بابا مش معايا ..بعدين انا مش صغيره ومش محتاجه انتظرو يعدي يجيبني عماد: ماشي يا لمضه هانم اتفضلي يالا علشان نتغدي جميله: اديني عشر دقايق وانها هحضر الاكل بسرعه عماد: لا عمتك حضرته ادخلي ساعديها انتي بس جميله: ليه بس كده انا قلتلها ترتاح وانا هعمل كل حاجه عماد: انتي عارفه عمتك ادخليلها.
دخلت باستها في خدها: ليه بس يا عمتو بتتعبي نفسك جميله الكبيره: حبيبتي مفيش تعب وبعدين انا فاضيه ورايا ايه يعني .. ادخلي غيري يالا وتعالي احكيلي يومك بالتفصيل جميله: حاضر اتغدوا مع بعض وقعدت جميله مع عمتها.
عمتها: عملتي ايه النهارده ! جميله: مفيش جديد بكره هروح استلم ان شاء الله دعواتك بقي يا عمتو جوجو عمتها: ربنا معاكي بس مش وظيفتك كمعيده افضلك ! جميله: لا طبعا انتي عارفه الراتب هيكون ٣ اضعاف راتبي في الجامعه عمتها: هو احنا من امتي بنبص للفلوس والراتب ! انتي تعبتي علشان تكوني مهندسه قد الدنيا.
جميله: وانا مهندسه يا عمتو .. دخلت كليه الهندسه واتخصصت في الاجهزه الطبيه واتخرجت بتفوق كل ده مكنش علشان اتعين في الجامعه عمتها: وبعدين معاكي يا جميله ! جميله: وبعدين معاكي انتي يا عمتو وبعدين في طيبتك ! ده حقك ولازم هيرجع مهما الزمن يطول .. ابنك لازم يعرف الحقيقه ويرجع لحضنك عمتها: يالا ارتاحيلك شويه وبعدين نتكلم.
جميله: اهربي اهربي عمتها: يا بت بطلي لماضه سابتها وخرجت وقعدت مع اخوها عماد عماد: لسه برضه مصممه تشتغل في الشركه ؟ اخته جميله: للاسف مصممه عماد: مش عارف انا دماغها ناشفه لمين البنت دي ..
اخته جميله: ربنا يحرسها يارب انا خايفه عليها جدا عماد: لا يا جميله ما تخافيش عليها احنا ربيناها صح .. زرعنا فيها قيمنا ومبادئنا وزرعنا فيها القوه لان المباديء من غير قوه ما تنفعش فهيا الحمد لله عندها الاتنين .. اخته جميله: انا مش عارفه انت ازاي بتشجعها ! عماد: لازم اشجعها .. هيا عاقله وذكيه وعارفه بتعمل ايه فليه ما نشجعهاش ؟
اخته جميله: دي عايزه تدخل الشركه تنتقم عماد: عايزه تجيبلك حقك يا جميله وترجعلك اللي ضاع منك جميله عنيها دمعت: وهو اللي ضاع بيرجع ! هترجعلي ايه ! هاه ! ايه اللي ممكن يكونله اهميه بعد اللي راح ! عماد: ابنك ! ولا نسيتيه ؟ اخته جميله: نسيته ازاي بس وهو حته من روحي عماد: يبقي تدعيلها ربنا يوفقها وبس
تاني يوم دخلت الشركه براس مرفوعه وخطوات ثابته وطلعت وسألت لحد ما وصلت للمكان اللي عايزاه السكرتيره: حضرتك عندك معاد ؟ جميله: ايوه بلغيها ان الباشمهندسه اللي جايه من طرف د / احمد المنشاوي وصلت السكرتيره بلغت وانتظرت وبعدها الجرس رن فطلبت من جميله تدخل اللي حست بشويه توتر بس قضت عليهم بسرعه جميله: السلام عليكم يا افندم.
ميس بصتلها من فوق لتحت بتفحص: شكلك صغير ! جميله: انا اتخرجت من كليه هندسه وعملت دبلومه في الاجهزه الطبيه وبحضر حاليا في الماجستير ميس هزت دماغها: خبراتك ايه في مجالنا ! جميله: انا دراستي كلها عن الاجهزه الطبيه واخدت تلات دورات في صيانه الاجهزه وفي برمجتها وفي تحديثها ميس بدئت تعجب بيها: عندك ايه تاني !
جميله ابتسمت وعرفت انها بدئت تمسك طرف الخيط: عندي ٣ لغات بتقنهم تماما الانجليزي والالماني والفرنساوي .. ده غير الكمبيوتر اخدت كورسات في البرمجه والاتوكاد و الاوفيس وتقريبا كل ما يتعلق بالكمبيوتر .. كمان حضرتك انا اخدت كورس في اداره الاعمال ( مدت ملف لميس ) الملف فيه كل شهادتي وكل الكورسات اللي اخدتها بالتفصيل.
ميس قلبت في الملف باعجاب: كل الكورسات دي اخدتيها ! اممممم ! مع ان شكلك صغير وما يديش كل ده .. جميله: والله مش بالشكل لانه لو بالشكل فحضرتك برضه شكلك لسه متخرجه من كام سنه يدوب مش صاحبه شركه كبيره بالحجم ده ميس ابتسمت: انا مش صغيره ابدا جميله: ماهو انا بقول لحضرتك انه مش بالشكل ميس: ماشي يا ستي .. اسمك ايه ؟
جميله ابتسمت: جميله ميس بصتلها بحده شويه: نعم ! جميله: اسمي جميله ميس علي طول جت صوره جميله قصادها ومش عارفه ليه تخيلت ان اللي قدامها دي تشبهها كتير ميس: في حد في عيلتك عنده نفس الاسم ؟
جميله فكرت للحظه: لا يا افندم معرفش اي حد بالاسم ده تاني ميس هديت: تمام شوفي مبدئيا كده انتي عجبتيني ودكتور احمد شكر فيكي جدا فأنا هجربك لمده اسبوع او اتنين وبعدها اقرر جميله بثقه: وانا واثقه تماما اني هقدر ارضي حضرتك واكون لا غني عني ابدا ميس: مش بحب الغرور يا .. يا جميله.
جميله: مش غرور يا افندم دي ثقه في قدراتي مش اكتر ميس: هنشوف .. هنشوف .. انا محتاجه حد معايا يكون دراعي اليمين واقدر اعتمد عليه في كل حاجه وعايزاه كمان يكون متواجد في اي وقت اطلبه .. ليل ! نهار ! ظهر ! تقدري جميله بهدوء: انا كلي تحت امرك يا افندم ميس ابتسمت: يعني مفيش عيال او حبيب او اي شيء تاني ؟
جميله: انا مش متجوزه ولا مخطوبه ومش بفكر في الحب نهائي انا امراءه عمليه وطموحه جدا ميس: وده شيء يعجبني في البنت .. كمان ممكن احتاجك تسافري معايا او تسافري بدالي ! جميله: معنديش مانع نهائي ميس بشك: هتسافري يعني لوحدك ! جميله باستغراب: ليه لأ !
ميس: لانك ... يعني من شكلك ولبسك كده بيقول انك من اسره متحفظه او انتي متحفظه جميله: وده ايه علاقته بالسفر ؟ ميس: يعني تكوني من عيله متحفظه ومعندهمش فكره ان البنت تخرج وتسافر وحدها ومحرم والكلام الفاضي ده ؟
جميله: لا حضرتك ما تقلقيش والدي رباني كويس جدا وبعد ما والدتي اتوفت علمني ازاي اكون معتمده علي نفسي وبيثق فيا جدا وعارف ان بنته مفيش خوف عليها ابدا فما تقلقيش حضرتك ميس: خلاص تمام من بكره تيجي الساعه ٨ وتستلمي وزي ما قلتلك هجربك فتره ونشوف هيطلع معاكي ايه جميله بابتسامه انتصار: تمام بعد اذنك جميله روحت وعمتها منتظراها بلهفه: عملتي ايه هاه ؟ قابلتي مين ؟ شوفتي فهد ؟ ردي يا جميله عليا جميله: عمتو انتي مش مدياني فرصه ارد ادخلي وهحكيلك بالتفصيل حكتلها كل حاجه عمتها جميله: طيب فهد فين ؟
جميله: مشفتوش عمتها: ليه ؟ مش موجود يعني ولا ايه ؟ جميله: مش عارفه يمكن مسافر مثلا عمتها: طيب ما سألتيش عليه ؟ جميله: اسأل عليه ازاي يا عمتو ! انا لسه حتي ما استلمتش اصبري يا حبيبتي بكره هروح واكيد هجيبلك اخباره ما تقلقيش انتي ابدا ما تقلقيش.
عمتها سابتها وخرجت وبتفكر .. اصبر ازاي بس ! كام سنه وانا صابره وبداري ! اه يا وليد سيبتني ليه ! قلتلك يا حبيبي ما تسافرش وتبعد عننا بس مسمعتش كلامي ! ياريتك ما كنت سافرت وكنت سيبتلهم الشركه يشبعوا بيها وعشنا انا وانت وابننا في حضن بعض .. اللهم اني لا اسألك رد القضاء ولكن اسألك اللطف فيه ... الطف بيا يا رب واجمعني بابني وكفايه ابوه اللي عيشت محرومه منه كل السنين دي...
فوقها من ذكرياتها صوت ابن اخوها: عمتووووووووو عمته جميله: ايه يا ولد خضتني & بقالي ساعه بكلم فيكي وانتي في ملكوت تاني .. اوعي تكوني بتحبي جديد يا شقي انت عمته ضربته: اتنيل واسكت .. احنا خلاص عجزنا روح انت وحب & حبيبه عمري انت يا شقي ياللي ما بتكبرش ابدا .. والله قمر وتتحبي ده انتي احلي من البت جميله اللي جوه جميله طلعت: جايب في سيرتي ليه يا قرد انت عماد ابوهم: انت رجعت امتي يا وليد !
وليد: لسه راجع اهو يا بابا وبنتك بتشتمني وتقولي قرد عماد ابتسم: بذمتك مش مكسوف وانت شحط كده ووتقولي بنتك بتشتمني وليد وقف:يعني اقوم الطشها قلمين ومالو ! عمته جميله: اوعي ابدا تمد ايدك علي بنت .. فاهم ابدا .. الراجل اللي بجد ما يمدش ايده علي بنت ابدا وليد باهتمام: عارف يا عمتو انا كنت بهزر عمته: ولا هزار يا وليد .. ولا هزار يا حبيبي.
وليد ضمها: حبيبه قلبي انتي .. انا تربيتك ما تخافيش يا ست الكل انتي عمته: طيب يالا يا بكاش ادخل غير واطلع اكون انا واختك حضرنا الغدا وناكل كلنا مع بعض وليد دخل ويدوب جميله هتقوم بس عماد مسك ايدها: ادخلي انتي يا جميله حضري الغدا عايز عمتك في كلمتين جميله: حاضر يا بابي اخته: في ايه مالك !
عماد: حكتلك عملت ايه في الشركه النهارده ! اخته: يعني قلقان اهو ! عماد: اكيد قلقان بس مش همنعها وبعدين ده حقك اللي ضاع من سنين وانتي اتنازلتي عنه اخته: يعني كان بايدي ايه اعمله ! عماد: كنت انا روحت حطيت ايدي في رقبه ميس دي خنقتها وجبت ابنك منها اخته: ومين اللي هيربيه بقي هاه ؟ انا في السجن ؟ ولا سيادتك لما يعدموك ! يا عماد ده كان افضل الحلول ساعتها ..
عماد: يبقي لما خرجتي كنا جبناه اخته: وهو كان في مصر ساعتها ! ماهيا سافرت بيه يدرس بره .. احنا حتي معرفناش كانت في اي بلد .. عماد يا حبيبي حقي عند ربنا هو هيجيبهولي .. وبعدين عيالك ملو حياتي ودنيتي وعوضوني عن كتير .. دخلتهم عليا بالدنيا عماد: والله يا جميله بعد وفاه مراتي مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه فيهم ..
اخته: كنت هتعرف تتصرف .. يالا ربنا بيقطع من ناحيه ويوصل من ناحيه وديما قضاؤه خير ساعات مش بنفهم حكمته ايه بس مع الوقت بتعرف ان ده افضل الحلول .. ربنا بس يجمعني مع ابني مش طالبه غير ده عماد: باذن الله المهم احكيلي عملت ايه هناك حكتله بالتفصيل.
وتاني يوم جميله راحت بدري واستلمت شغلها وميس كلفت السكرتيره بتاعتها (مني) تفهمها كل حاجه وتوريها الشركه وتعرفها كل مكان .. طلبت برضه من كام مهندس كل واحد يوريها طبيعه شغله ايه ومطلوب منها ايه .. ميس كانت عايزاها تعرف كل حاجه في الشركه .. كل الاقسام وكل كبيره وصغيره .. اخيرا جه وقت الاستراحه قعدت هيا ومني يتغدوا في الكافتيريا مع بعض
مني: حاسه بايه ؟ جميله: خايفه مني: طبعا لازم تخافي .. ميس هانم تعتبر هنا الكل في الكل ومش اي حد بيرضيها ومش اي حد بيعجبها جميله: بس انا سمعت ان الشركه مجموعه من الشركا مع بعض مش واحد بس مني: فعلا بس برضه ميس هيا المسيطره لان ابنها يعتبر الكل في الكل هو له نصيب الاسد جميله: ابنها ده اللي هو مين ؟ ما شفتوش مني: فهد بيه طبعا جميله: امال ما شفتوش ليه ؟
مني: لانه مسافر وبعدين ما تشوفيش وحش ما تستعجليش علي رزقك .. اسبوع بالكتير وهيرجع جميله: هو وحش قوي كده ! مني: مش حكايه وحش .. هو عصبي بيزعق كتير .. مش عاجبه حد .. تخيلي بقالي يجي سنتين في الشركه عمري ما شفته بيبتسم ابدا نهائي .. علي طول بوزه مترين قدامه ما تفهميش اصلا ماله ..
جميله سرحت وتخيلت شكله ... طول بعرض .. حد غبي وشكله وحش .. بس عمتها جميله وهيا جميله فعلا و وليد جوزها كان وسيم جدا هيطلع شكله وحش لمين ... بس برضه مش قادره تتخيله حد وسيم حساه هيكون وحش مخيف ومش بعيد يكون عنده انياب او بالليل مثلا بيتحول لمصاص دماء .. ابتسمت من افكارها دي مني: ايه يا بت روشتيني معاكي جميله: لا ما تشغليش بالك .. بس شكله ايه فهد ده ؟
مني: لا فهد ده خط احمر .. ما تفكريش فيه جميله: ايه افكر فيه ؟ وانا افكر فيه بتاع ايه يعني ! بس فضول من كلامك عنه مني: يا بت بهزر ما تقفشيش علي طول كده انتي هتكوني زيه ولا ايه .. جميله: لا مش حكايه قفش بس في نقط عندي حتي الهزار ما بقبلوش فيها مني: والله شكلك زيه جميله: زي مين ! مني: فهد بيه جميله: تاني !
مني ضحكت: خلاص المهم هو طويل عريض ( ابتسمت لانه زي ما تخيلت ) اموووور قوي جدا خالص مالص .. بصي حاجه كده مز من الاخر جميله ضحكت: ده انتي واقعه بقي مني: بصي من الاخر كل بنات الشركه واقعين فيه جميله: شهريار هو يعني ! مني: لا ابدا .. مالوش في السكه دي .. ما تفهميش ليه ما بيحبش البنات ... عمري ما شفته مع بنت زي ما يكون بينه وبينهم تار جميله: ليه يعني ؟
مني: معرفش مفيش حد بيقربله غير سالي وبس جميله: ومين سالي دي ؟ مني: بنت عمه واعتقد انها ميس الجديده .. هيتجوزوا ويمسكوا المجموعه هما .. او اسر ياخد هو سالي .. ما تفهميش بقي دول دنيتهم ايه ! جميله: سالي مين واسر مين ؟ بت توهتيني مني: ههههه سالي دي بنت عمه علاء مخلفش غيرها وهيا نسخه كده من ميس هانم اما اسر فده ابن عمته ندي وفي نفس ذات الوقت ابن عمه خالد برضه بس ده مخلف بنت كمان اسمها امل.
جميله بتمثل انها مش فاهمه: بت انتي انا توهت منك خالص مني: يا بنتي هما كانوا تلاته وليد وعلاء وخالد اولاد عم بس وليد عنده اخته ندي اللي اتجوزت خالد وخلفت اسر وامل وعلاء خلف سالي ومراته ماتت و وليد خلف فهد وبس كده فهمتي ؟ مش صعبه هيا جميله: امال وليد بيه فين دلوقتي ؟
مني: مات من زمان وفي ناس بتقول انه اتقتل وناس تقول ان مراته قتلته وفي بيقول اولاد عمه وفي بيقول انه اشتغل في التهريب واتقتل وفي بيقول انه كان له عشيقه وقتلته والف حكايه وحكايه بس محدش ابدا يعرف ايه هيا الحقيقه جميله جواها: انا عارفه الحقيقه كلها وهكشفها بس اصبروا عليا .. اصبروا كلكم عليا وهوريكم ..
اشتغلت بهمه لانها لازم تخلي ميس ما تستغناش عنها ابدا .. حاولت تستوعب كل حاجه بسرعه وميس فعلا مبسوطه منها .. عمتها يوميا تسألها عن فهد اللي مسافر والظاهر ان سالي معاه لانها هيا كمان مختفيه .. طيب آسر فين ! عرفت بعدها ان هو كمان مسافر بيزور مامته واخته اللي بتدرس بره .. اكيد الكل هيرجع ويتجمعوا ..
كانت مع ميس في المكتب ميس: كويس والله انك استوعبتي الشغل بسرعه كنت متخيله هتحتاجي وقت اطول من كده بس كويس جميله: تمام يا افندم ميس: عملتي ايه في المشروع اللي طلبته منك ! درستيه !
جميله: ايوه يا افندم درسته من كل النواحي ورأيي زي رأي حضرتك المشروع ده مالوش اي مكسب نهائي للمجموعه .. ومش عارفه صراحه ازاي فكرتو فيه ! دي شركه بتغرق وشراكتها في مشروع زي ده معانا يعتبر طوق نجاه بالنسبالهم لكن حمل بالنسبالنا ميس: طيب كويس بقي اني رفضت المشروع المهم هاتي مكملتش الكلمه لان الباب اتفتح بعنف ودخل حد بهجوم بيزعق: انتي ازاي ترفضي المشروع هاه ؟ بأي حق ترفضيه ؟ ميس: اولا صوتك عالي زعق: ازاي ترفضي ؟
ميس: فهد وطي صوتك علشان اعرف ارد عليك واهدي فهد خبط بايده علي المكتب: مش ههدي وما تقوليش اصلا اهدي جميله بصتله وقلبها دق بتوتر ابن عمتها اهو قدامها .. اخيرا شافته .. في شبه كتير من جوز عمتها وليد .. بس عنيف وبيزعق و فاقت من افكارها علي خناقهم ميس: مش هرد عليك وانت كده.
فهد: طبعا دي فكره سالي صح وانتي وافقتيها ! انتي ازاي قاطعته ميس: فهد مش هقول تاني وطي صوتك وانت بتكلمني وبعدين انا مامتك فهد: مامتي ده في البيت هنا حضرتك مدير اداره وكلميني علي الاساس ده ميس وقفت وخبطت علي المكتب: يبقي تكلمني علي الاساس ده فهد بتحدي: وما تنسيش اني انا رئيس مجلس الاداره هنا ميس بصدمه: نعم !
فهد: ليه رفضتي المشروع وازاي تكلمي الشركه وتبلغيهم بالرفض من غير ما ترجعيلي وازاي تكسري كلمتي ! ميس: لان سيادتك دي شراكه خسرانه ملهاش اي لازمه .. شركه بتغرق ليه تحط ايدك فيها هاه ؟ علشان يتشعبطوا فيك وتنتشلهم من الغرق ! ( سكتت وكأنها فهمت ) ولا هو ده فعلا غرضك ! انك تنتشلهم من الغرق ! ليه طيب ؟
فهد: اسبابي تخصني وزي ما حضرتك بلغتيهم برفضي تتصلي بيهم وتبلغيهم اني موافق ميس: لا طبعا ده مش هيحصل انا مش هشارك حد خسران فهد: وانا بقولك هشاركهم ميس: ليه الغباء ده !
فهد: انا غبي انا حر وبعدين لو حضرتك كنتي حابه تعرفي كنتي جيتي وسألتيني الاول مش تسمعي لسالي وبس ميس: انا ما سمعتش لحد انا شفت انه مشروع خسران ورفضته وبس فهد: مش من حقك ترفضي هنا دخلت واحده من الباب المفتوح: شايفه سيادته بيتخانق علي مشروعه الخيبان ده .. سيادته عايز يشارك شركه مفلسه فهد: سالي انتي ما تتكلميش خالص.
سالي: ليه بقي ان شاء الله كانت شركتك لوحدك ولا ايه ! مش معني انك رئيس مجلس الاداره انها شركتك في شركا ولازم تحترمهم فهد: لما يكونوا بيفكروا صح وما يتخطوش حدودهم ابقي احترم وجودهم سالي بصت لميس: سامعاه بيقول ايه !
ميس: يا تقعدوا وتتكلموا بطريقه متحضره يا تطلعوا بره انتو الاتنين واتخانقوا زي الاطفال في حته تانيه .. الاتنين سكتوا وبصوا لبعض وميس شاورتلهم يقعدوا ويدوب فهد هيقعد لمح جميله واقفه علي جنب فهد: ودي مين دي كمان ؟ انتي مين وواقفه هنا ليه ! بتعملي ايه هنا ومين باعتك ؟ انطقي سالي بصتلها من فوق لتحت: مين باعت دي هنا !
جميله بصت لميس وتجاهلت تماما فهد: حضرتك عايزه مني حاجه ! فهد زعق: انتي ! انا اللي بكلمك هنا ؟ جميله ما التفتش لفهد وفضلت باصه لميس ميس ابتسمت: روحي انتي دلوقتي جميله هتخرج بس فهد وقف قصادها: انا بكلمك وبقولك انتي مين وبتعملي ايه هنا ؟
ميس: سيبها يا فهد تمشي وانا هفهمك تعال اقعد فهد واقف قصادها ومش عايز يفتحلها الطريق ومنتظر ردها جميله بصتله واتقابلت عنيهم في نظره تحدي جميله بهدوء: حضرتك ممكن تسأل مامتك وهيا هتقولك.
اتكت قوي علي كلمه مامتك وكأنها بتتريق عليه وبعدها مشيت من قدامه وخبطت في كتفه وهيا ماشيه وخرجت وقفلت الباب وراها وبسرعه مشيت وجريت وما وقفتش غير بعد ما دخلت اقرب حمام .. وقفت تنهج وكأن في مليون حد بيجري وراها .. حطت ايدها علي قلبها تهديه وتطمن نفسها .. ومش عارفه ليه توترها وخوفها ده .. ليه خافت جدا من فهد .. امال هتنتقم ازاي لعمتها لما من اول مواجهه خافت ومن كلمتين اتوترت وجريت بالشكل ده .. لا يا جميله انتي لازم تكوني قويه ولازم تنتقمي من الست اللي حبست عمتك ظلم وقتلت جوزها واخدت ابنها وربته بالطريقه دي وخلته يبص للناس من فوق .. اجمدي يا جميله وخليكي قويه...
عند ميس فهد: مين البنت دي ؟ ميس: دي دراعي اليمين فهد: نعم ؟ دي ؟ ليه ؟ ميس: عندها خبرات كتير انا محتاجاها وبعدين خلينا في المهم فهد: المشروع ؟ ده مفروغ منه ! حضرتك هتتصلي بالشركه وتبلغيهم ان في غلط ميس: لا مش هيحصل انت هتصرف نظر عن المشروع ده سالي: يا ابني دي صفقه خسرانه.
فهد: بصوا ريحوا نفسكم انتو الاتنين لاني مش هغير رأيي ميس رفعت تليفونها: تعاليلي بملف المشروع المرفوض فهد: مين دي اللي تجيلك ؟ الباب خبط ودخلت جميله اللي كانت متوتره بس ده مش وقت التوتر فهد: ودي جايه ليه هنا ؟ ميس: ليه المشروع ده مرفوض ! قولي رأيك.
جميله: الشركه دي عندها ديون كتيره جدا وعليها قروض كبيره والافلاس بالنسبالهم مسأله وقت بمعني تاني الشركه بتغرق .. فشراكتهم معانا يعتبر طوق النجاه لهم اما بالنسبالنا هيكون لود احنا في غنا عنه .. ميس: كلميني بالارقام .. احنا هنخسر قد ايه في المشروع ده جميله: بدايه كده مش اقل من ١٠ مليون وده بس لحد ما نوقفهم علي رجليهم طبعا الرقم في زياده ده بس تقدير مبدئي ميس بصت لفهد: هاه ! فهد: خلصتوا كلامكم ولا لسه ؟
ميس: وبعدين فهد وقف: تكلمي الشركه وتبلغيهم باللبس اللي حصل والمشروع هيكمل جميله: طيب ليه ؟ يعني ايه وجهه نظرك في مشروع خسران زي ده ؟ فهد: تطلعي مين انتي علشان تكلميني ! جميله سكتت وندمت فعلا انها وجهت كلمه ليه خرج من المكتب بنفس العنف اللي دخل بيه ميس: روحي انتي يا جميله سالي: وبعدين هنعمل معاه ايه !
ميس: هحاول اشوف ليه مُصر كده ؟ اخر النهار فهد كان خارج ولمح جميله بتتكلم مع كام حد من المهندسين وبعدها خلصت وماشيه بس وقف قصادها وبصتله كتير علي اساس يتحرك بس ما اتحركش فضل واقف في وشها قافل الطريق عليها فهد: سألتك انتي مين ومارديتيش ؟ اسمك ايه !
جميله بصتله علشان لازم تشوف وقع اسمها عليه هيكون ايه: اسمي جميله فهد للحظه اتأثر بس داري ده بسرعه: تاني مره لما اتكلم انتي تسكتي خالص وطالما انا مسألتكيش عن رأيك يبقي تحتفظي بيه لنفسك فاهمه ولا ؟ جميله بصتله وبعدها تجاهلته وحاولت تعدي من جنبه بس وقف تاني في وشها فهد: انا بكلمك جميله: بعد اذنك.
حاولت تعدي تاني بس وقفها: ردي باسلوب احسن من ده واوعي تنسي انك هنا شغاله عندي فاهمه جميله بتحدي: انا اللي عيني هنا كانت ميس هانم مش حضرتك فما تنساش ده .. وبعدين مش معني اني شغاله في الشركه بتاعتك اني شغاله عندك .. وبعدين اوعي تنسي ان الشركه دي لولا الناس اللي بتشتغل فيها مكنتش وصلت للي هيا فيه .. وبعدين انا اشتغلت هنا بشهاداتي وتعبي وذكائي وقدراتي وخبراتي مش مامي عينتني هنا ..
فهد: انتي متخيله اني هنا علشان مامي ! بعدين ايه مامي اللي بتقوليها دي ! ولا ده مجرد حقد اعمي طبقي جميله: لا طبعا مش حقد اعمي لان مش كل الناس اللي في طبقتك من امثالك بالعكس في منهم محترمين جدا وعنده قيمه ومبادؤه وعارف ان اخرتها واحده للكل زي والدك الله يرحمه بس للاسف تطلع ايه انت جنب واحد زي وليد بيه .. بعد اذنك فهد قبل ما تمشي: انتي مرفوده ما تجيش الشركه دي تاني فاهمه.
جميله من غير ما تبصله: مدام ميس بس هيا اللي تقدر ترفدني .. ( قبل ما تخرج بصتله من علي الباب ) شكلك راجع من السفر تعبان روح نام سابته وخرجت وهيا حاسه بانتصار صغير جواها .. انتصار علي فهد نصار .. فهد كان علي اخره من ميس ومن جميله .. روح واتخانق مع ميس وطلب منها ترفد جميله من الشركه ..
في مكان بعيد تحديدا في فرنسا صحي من نومه مفزوع وقام يلف ويدور في مكانه الضيق .. طلع علي السرير ووقف يبص من الطاقه الصغيره الموجوده علشان يلمح شعاع النور يمكن يمده بشويه نور ينوروا الظلام اللي عايش فيه ... نزل وبدأ يعمل تمارينه ... لازم يكون قوي علشان لما يرجع لازم ينتقم من كل اللي ظلموه واتسببوا في رميته السنين دي كلها .. لازم ينتقم من الكل ويسترد كل حاجه راحت منه..
رواية جميلة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثاني
فهد كان علي اخره من جميله ومن ميس اللي رافضه تطردها .. جميله روحت واول ما عمتها شافتها: عنيكي بتلمع .. شوفتيه؟ جميله: اه شوفته عمتها حطت ايدها علي قلبها ودموعها لمعت في عنيها: شكله ايه ؟ صورتيه ؟ طيب كلمتيه ؟ شبه وليد ؟ جميله قوليلي كل حاجه بالتفصيل جميله: حاضر يا عمتو طيب دخليني الاول من الباب وهحكيلك بالتفصيل.
جميله حكتلها كل حاجه بالتفصيل حصلت معاها عمتها: يعني ميس طبعته بطباعها وخلته يبص للناس من فوق .. ربنا يهديه .. بس ما صورتيهوش ؟ جميله: اصوره ازاي يا عمتو، اقوله استني والنبي واحده سيلفي اوريها لعمتي ! عمتها ابتسمت: حاولي تصوريه علشان خاطري.
جميله حضنتها: حاضر من غير ما تقولي بس تيجي فرصه وانا هصورهولك ما تقلقيش حبيبتي .. بس هو مش سهل وغامض كده .. نفسي اعرف ليه مُصر علي الشراكه مع الشركه الخسرانه دي ؟ ليه ؟ هو مش هيكسب من وراها طيب ليه ! عمتها: يمكن زي ابوه بس عايز يساعد ! جميله: بشخصيته دي ما اعتقدش بس اكيد هعرف .. بكره هعرف ان شاء الله فهد رجع اخر الليل كانت ميس في انتظاره ميس: اتمني تكون هديت علشان نقدر نقعد ونتكلم فهد: عايزه ايه يا ميس !
ميس: انت ليه مهتم بالشركه دي ! اديني سبب مقنع ! فهد: اسبابي مش هتقنعك لانك بتحسبيها بطريقه مختلفه عني ميس: فهمني طيب فهد: ميس انا راجع من السفر واليوم كله مرتحتش ومحتاج انام ميس: طيب وبالنسبه لجميله ! فهد: جميله مين !
ميس: جميله سكرتيرتي الخاصه فهد بزهق: يوووووه عايزه ايه مني ؟ ميس: انا محتاجه البنت دي معايا فهد: وانا مجرد وجودها خانقني باسمها ده ميس: ده سبب اساسي من تعينها هو اسمها .. فهد: ازاي مش فاهم ؟ ميس سرحت شويه: يعني ما تشغلش بالك فهد: تقصدي ايه فهميني ؟اسمها ماله !
ميس: حته انها تكون شغاله عندي وانا أامرها وهيا تنفذ اوامري .. يعني ممكن اكون مريضه نفسيا بس ده مريحني فهد ضمها وباس راسها: طالما مريحك اعمليه ولا ده مش مرض نفسي دي طبيعه فينا انتي اتجرحتي منها ودلوقتي شايفه ان ده بيردلك ولو جزء بسيط من اللي حصلك فبراحتك خالص ..
الصبح وصل الشركه وداخل من الباب واتقابل هو وجميله ولاحظت هيبته والكل بيرفع ايده ليه وقفوا قصاد الاسانسير وهيا اترددت تدخل معاه ولا تسيبه يدخل هو الاول ولا تعمل ايه ؟ الاسانسير وقف وهو فتح الباب وشاورلها بايده تدخل من باب الاحترام وده خلاها تستغرب تصرفه ده دخلت بهدوء ووقفت في اخر الاسانسير وهو دخل وعطاها ظهره وهيضغط علي الدور ومن غير ما يبصلها: الخامس ؟
جميله: ايوه شكرا وصلوا وهو نزل واتفاجئت لتاني مره انه ماسك الباب علشان ما يقفلش في وشها خرجت بذهول: شكرا لحضرتك ماردش عليها وكان نفسها لو تشوف عنيه اللي مداريها بنظارته السودا او نفسها لو تصوره وهو واقف كده وتوريها لعمتها بس خرجت وراحت علي مكتبها وبدئت شغلها
اتعمل اجتماع وميس استدعتها معاها وقعدت جنبها واتفاجئت بالكل بيحضر الاجتماع سالي دخلت ومعاها واحد وقعدوا جنب بعض بس الولد ده دخل ووطي علي ميس وباس خدها ميس: آسر ؟ بكاش انت .. جيت امتي ؟ آسر: اخر الليل ميس: خالد وندي معاك ولا ؟
آسر: اه كلنا نزلنا .. امل اهي خلصت ونزلنا كلنا ميس: طيب كويس شويه ودخل اتنين وجميله عرفتهم من صورهم دول علاء وخالد والاتنين سلموا علي ميس وكل واحد قعد ودار حوار ما بينهم علاء فجأه: مين دي ؟ الكل انتبه وميس ردت: دي جميله الكل بص لميس باستغراب ومنتظرين منها تفسير وهيا ضحكت.
ميس: مالكم ؟ دي باشمهندسه جميله عينتها تكون دراعي اليمين علشان عايزه اتفرغ شويه لنفسي بس محتاجه حد يكون ذكي ويقدر يسد مكاني وبالتالي هتلاقوها ديما تحت ايدي علاء: تحت ايدك ! اممم خالد: غريبه ! بس يا تري هيا ذكاءها يشبه جمالها ولا عينتيها لمجرد الاسم ؟ ميس: ما تشغلش بالك يا خالد.
طبعا جميله بتمثل انها مش فاهمه هما يقصدوا ايه لكن هيا فاهمه كل كلمه وحرف وعارفه ان ميس عينتها مش بس علشان خبرتها وشهادتها لكن علشان اسمها كمان وانها تحس انها شغاله عندها وتحت ايديها علاء: بس غريبه ان كل واحده بالاسم ده بتكون اسم علي مسمي سالي: بابي بلاش يا ريت علاء باستهبال: وانا عملت ايه حبيبه قلبي سالي بصت لميس: هو فهد لسه مجاش الشركه ولا ايه ؟
جميله: لا موجود في الشركه سالي باستغراب: وانتي تعرفي منين ؟ جميله: شفته الصبح وهو داخل الشركه مش اكتر سالي بتلميح: للدرجه دي مهتمه تشوفيه اول ما يدخل الشركه !
جميله وقفت وبصرامه: تلميحك غير مقبول تماما كل الحكايه اني كنت لسه داخله الشركه انا كمان سالي وقفت قصادها: انتي ازاي تتكلمي معايا باللهجه دي انتي نسيتي نفسك ولا ايه ؟ جميله: تلميح حضرتك غير مقبول بغض النظر حضرتك مين ! لكن ده ما يديش لحضرتك الحق انك تلمحي علي حاجه زي دي فهد كان واقف علي الباب ومستمتع بكلامهم ونوعا ما عجبته شراسه جميله.
سالي لسه هترد بس هو دخل وقطع كلام الكل: اسف لتأخيري .. عمي علاء، عمي خالد ازيكم وحمدالله علي سلامتكم اتمني تكون رحلتكم موفقه .. اسر ازيك ! الكل رد وبعدين سالي كانت مخنوقه سالي: لحظه قبل ما نبدأ .. هيا دي لازمتها ايه هنا معانا ؟ دلوقتي الموجودين اعضاء مجلس الاداره فهيا هنا ليه ؟ ميس باصرار: قولت انها هنا معايا وفي اوقات هتكون موجوده مكاني فمش هنتكلم كتير في الموضوع ده فهد بنفاذ صبر: يا ريت نبدأ بقي.
علاء: انت ليه بقي مُصر علي المشروع الفاشل ده ؟ سمعت ان مفيهوش اي مكسب ؟ فهد: عندي اسبابي الخاصه ولو كلكم مضايقين قوي منه هموله من حسابي الخاص ميس: ليه يعني يا فهد ؟ جميله اعرضي المشروع بشكل واضح للكل بكل تفاصيله يمكن يكون هو شايف حاجه احنا مش شيفينها جميله اترددت وبصت لفهد اللي ملامحه مفيهاش اي شيء ممكن تفهمه ..
ميس: قومي قامت وقفت قدام التربيزه وشغلت الشاشه وبدئت تتكلم وتشرح كل تفاصيل المشروع الكل كان بيبصلها وسرحان في افكاره الخاصه *علاء سرح في اول مره شاف جميله وعاكسها وهيا مسكتله السكينه وجميله دي كشرت عن انيابها لبنته لمجرد تلميح .. ليه حاسس ان في شبه كبير بينهم ؟ بس دي اقوي واذكي مش بطيبه جميله الثانيه.
*فهد بيسمعها ومركز معاها في كل التفاصيل اللي بتقولها .. بس في نفس الوقت بيفكر في جميله الثانيه اللي جرحت ميس وبهدلتها . يا تري شكلها كان ايه ؟ ليه ميس لغت وجودها تماما من البيت وملهاش حتي ولو صوره واحده ...طيب ليه جميله دي بتوتره كده ؟
*ميس بتفكر في جميله .. ياتري انتي فين واراضيكي فين ! عايشه ولا ميته ؟ اهو الزمن لف ودار وجيتي في شكل البنت اللي تشبهك دي وتشتغلي تحت ايدي .. خليكي تابعه ليا تنفذي كل اوامري وبس .. حتي لو انتي مالكيش ذنب بس اسمك كفايه .. يكفي اني أأمر فيكي وانتي تنفذي وبس ..
*خالد مش عارف ليه افتكر وليد وجميله بتتكلم كأنه شايف جميله مرات وليد مش البنت دي ! ليه افتكر لحظه موت وليد ؟ ليه افتكر ندي مراته اللي جبرها تعيش معاه ولوي دراعها بعيالها .. ياتري يا ندي لو عرفتي اللي حصل هتعملي ايه ؟
*سالي بقي باصه لجميله بحقد وكره غريب مش عارفاله معنى مجرد انها نفسها تجيبها من شعرها وتضربها .. اول مره تحس بعدوانيه ناحيه بنت .. هل لانها جميله عنها ؟ لا هيا اجمل بمراحل مين دي اللي اجمل منها ! اهدي يا سالي انتي احلي بمليون مره من البنت دي .. انتي اجمل ... خلصت جميله كلامها ووقفت وسندت بايديها علي التربيزه: في اي استفسار ؟
فهد: لا شكرا اتفضلي .. زي ما كلكم سمعتو ايوه مش هنكسب من وري المشروع ده بس برضه مش هنخسر هو هيكون زي ما بنفتح فرع جديد للشركه .. هنعتبر ده فرع جديد لينا ميس: بس الفرع الجديد بيكون تحت ادارتنا فهد: وده برضه هيكون تحت ادارتنا بس المدير مش مننا ده الفرق علاء: كلامك مش مقنع يا فهد في سبب واتمني تشاركنا فيه هنا الباب اتفتح: فعلا في سبب وانا عارفو.
الكل وقف احتراما للشخص اللي داخل ميس: عمي محي اتفضل علاء: بابا اتفضل ارتاح محي دخل بهيبته والكل سلم عليه وقعد مكانه ويدوب هيتكلم بس لمح جميله: مين دي ؟ وبتعمل ايه في اجتماع خاص كده ؟ فهد: دي باشمهندسه جميله دراع ميس هانم الجديد.
محي بص باستغراب لميس: ايه يا عمي ؟ محتاجه حد معايا وارتاح انا شويه محي: عندك سالي ممكن تخليها هيا مكانك ميس: سالي ليها مكانتها .. وبعدين انا محتاجه واحده تنفذ كل طلباتي مش خليفه ليا جميله الكلام ضايقها بس سكتت لان مش وقت الكلام دلوقتي محي: يعني هيا موثوق فيها يا ميس ؟
ميس: علي ضمانتي اتفضل محي: تمام .. فهد عايزك تبصلي وتقولي انك مش عايز المشروع ده علشان تساعد صاحب الشركه اللي هو صلاح عبدالكريم فهد سكت والكل بصله ميس: مين ده حاسه الاسم مش غريب عليا.
محي: مش غريب عليكي لان صلاح كان سكرتير وليد الخاص ووليد ساعده يعمل الشركه دي ويوقف علي رجليه وبالفعل هو نجح لفتره بس من فتره بسيطه دخل مناقصه خسرانه ووقع واعتقد ان ابنك عايز يقف معاه زي ما ابوه سبق ووقف معاه .. الله اعلم اصلا ابوك ساعدو ليه يمكن كان عنده غرض ! لكن انت غرضك ايه ! الكل بص لفهد بنظره استغراب وعدم تفهم ونوع من المعاتبه الا جميله بصتله بنظره تفاؤل .. فهد اللي جواه غير اللي بيظهره ميس: صحيح الكلام ده يا فهد ؟ هو ده سببك فعلا ؟ انك عامل خاطر لصاحب ابوك فهد: ولنفترض انه صح ؟ نعم ؟ عايزين ايه ؟
ميس وقفت: بعد كل ده يا فهد! خساره .. بعد اذنكم انا محتاجه ارتاح فهد حاول يوقفها بس ميس مشيت ومردتش علي حد وجميله وقفت محتاره مش عارفه تمشي وري ميس ولا تفضل في الاجتماع فهد بصلها: روحي وراها ولو سمحتي خلي بالك منها لحد ما انا اجيلها جميله ابتسمت ومشيت .. لسه جواه بذره طيبه بس للاسف البذره دي للشخص الخطأ .. ياتري يا فهد تعرف ان ميس دي مش مامتك ! وياتري لو عرفت رد فعلك هيكون ايه !
محي: اعتقد بقي كده المشروع ده نلغيه ونشوف المهم فهد: حضرتك المشروع ده منتهي انا مش عارف انتو بتتكلموا كتير فيه ليه ! انا مسؤل عنه ومش هيخسر ولا هيخسر الشركه وده اللي يهمكم .. محي: فهد قاطعه فهد ووقف: الموضوع منتهي وبصفتي رئيس مجلس الاداره انا وافقت عليه وبدئت فيه ودلوقتي بعد اذنكم رايح اشوف والدتي ..
خرج وسابهم وسالي وقفت ومشيت وآسر اعتذر ومشي معاها وفضل التلاته علاء وخالد ومحي علاء: ابن ابوه خالد: وبعدين في دماغه دي ؟ محي: والله لو هيفضل ينشف دماغه وياخد قرارات غبيه زي ابوه نخليه يحصل ابوه .. علاء: بس ميس ؟ محي: مالها ميس ؟
خالد: ده ابنها محي: ده ابن جميله .. انت عايز تفهمني انها هتحبه او بتحبه مثلا اكتر من وليد جوزها ؟ زي ما هيا استغنت عنه عادي ممكن تستغني عن ده علاء: بس هيا اتغيرت كتير واعتقد انها فعلا بتحبه ! محي: اه صح بدليل انها شغلت واحده اسمها جميله تحت ايدها علشان بس تأمر وتشخط فيها لمجرد ان اسمها جميله .. ميس زي ما هيا المهم خلونا نركز في المهم
فهد راح مكتب ميس ودخل كانت جميله معاها بتناولها كوبايه ميه وبتاخد قرص للصداع وهو دخل وقعد علي مكتبها قدامها فهد: زعلتي ليه كده ؟ ميس انفجرت: لانه علي الرغم من كل اللي وليد عمله فيا هو ومراته وانت لسه بتحن لذكراه ولذكري اصحابه ( عيطت ) انا للاسف عمر ما حد وقف جنبي وحتي ابني اهو بيقف ضدي.
فهد وقف وضمها وهيا قاعده: حبيبه عمري كله انا ما نسيتش ابدا حاجه وعمري ابدا ما هقف ضدك ده كله شغل بيزنس .. الراجل قصدني وحكالي عن علاقته وان وليد ساعده وانا شفت ان الخطوه دي حلوه كدعايه للشركه وهتساعدنا في المرحله الجايه احنا داخلين علي مشروع ضخم ميس: ومحتاجين لكل مليم.
فهد: ومحتاجين اكتر للدعايه .. خلي عندك بعد نظر يا ميس هانم .. وبعدين الشركه بشراكتها معانا هتقف علي طول وهتكون تحت ايدينا اعتبريها فرع جديد ميس: بس ليها مدير فهد: مدير تحت ايدي .. ما تقلقيش انا مش برمي فلوس وخلاص انا عارف انا بعمل ايه !
جميله سرحت: يا تري فعلا ده غرضك ولا انت بتساعده لانه صاحب لابوك وبتصون ذكراه ؟ يا تري يا فهد انت فعلا وحش ولا جواك حلو وبتحاول تداريه عن الوحوش اللي حواليك لياكلوك ؟ فهد بص واتفاجيء بجميله واقفه: انتي واقفه ليه ! ما تشوفي وراكي ايه بدال الوقفه دي اتفضلي جميله بصت لميس: حضرتك محتاجه مني حاجه ! فهد: يا بنتي انا اللي بكلمك.
جميله: وانا سبق وقولت لحضرتك اني باخد اوامري من ميس هانم مش من سيادتك فهد: طيب اخفي بقي من قدامي واحمدي ربنا انها عايزاكي والا ميس: خلاص يا فهد .. جميله روحي انتي دلوقتي ولما فهد يروح مكتبه تعاليلي جميله: تمام يا افندم بعد ما خرجت: علي غلاستها .. نفسي اعرف عاجبك فيها ايه ؟ ميس: بغض النظر عن ذكاءها وشهادتها وكميه الكورسات اللي واخدها واللغات اللي بتتكلمها و و و .. مريحاني نفسيا فهد: دي بتتكلم لغات ؟
ميس: اه بتتكلم ٣ لغات فهد: دي ؟ ميس: سيبك منها وقولي عملت ايه في سفرك ووصلت لايه ! جميله وقت الغدا نزلت ومعاها مني الكافتيريا ياكلوا فيها واتفاجؤا بسالي وآسر داخلين وقعدوا يتغدوا بس جالهم اكل من بره مش من كافتيريا الشركه جميله: هما بيتغدوا هنا ؟
مني: نادرا ما بيعملوها بس طالما جم يبقي كمان فهد بيه هيجي جميله اتوترت ومنتظراه وحست بدخوله من غير ما تشوفه، هيبته كانت طاغيه علي المكان، لمحها اول ما دخل واستغرب ان كل الموجودين رفعوا دماغهم كتحيه او كاعجاب الا هيا فضلت باصه للطبق اللي قدامها ومش عارف ليه كان عنده فضول انها تبص ناحيته .. قعد مع سالي وآسر واختار كرسي يكون مواجه لجميله اللي حست انها محاصره منه وكأنه هو قصادها تماما مش بينهم مسافه طويله ...
فهد كان مركز معاها واتمني لو يسمع بتقول ايه ومنتظر منها ترفع دماغها وتبصله بس هيا متجهلاه وده مضايقه جدا ومش عارفله سبب ... جميله حست ان دي فرصه تصوره لعمتها وهو قصادها بس ازاي !
طلعت موبيلها وعملت نفسها بتعلب فيه ومني اتشغلت بتليفون جالها وقامت ترد عليه .. اما هيا حطت التليفون وفتحت الكاميرا وبدئت تصور فيه من غير ما حد ياخد باله هيا باصه في تليفونها وبس .. اما فهد حس انه متراقب وبصلها قوي بس هيا بتلعب بتليفونها امال الذبذبات اللي وصلاله دي ايه مصدرها ؟ ابتسمت جميله وتخيلت شكل عمتها لما تشوف ابنها اما فهد كان نفسه يقوم يمسك الموبيل من ايديها ويشوف هيا بتبتسم لمين كده ومين شاغلها بالشكل ده ! فضول غريب جواه مسيطر عليه.
سالي: هاه قلت ايه ! فهد ! فهد فهد: عايزه ايه ؟ مالك ؟ آسر: هو اصلا مش مركز معانا فهد: عايزين ايه ؟ آسر: بقول هنتجمع فين النهارده ؟ فهد: في البيت لان ميس عازمه العيله كلها بمناسبه رجوعكم من السفر سالي: يوووو كنت عايزه اسهر بره .. تعال نزوغ يا فهد منهم فهد: لا مش هينفع عمتي جايه وعايز اشوفها.
آسر: فعلا هيا كمان عايزه تشوفك .. تصدق يا فهد ساعات بحسها بتحبك اكتر مني ! فهد ابتسم: يا ابني انا اي حد بيحبني دي طبيعه فيا سالي: وده ايه الغرور ده كله ! براحه شويه علي نفسك آسر: اه والنبي احنا مش قد كده ! جميله قامت وقفت ومشيت وفهد متابعها ومره واحده قام هو كمان سالي: رايح فين ؟
فهد: راجع لحظه آسر: غريب .. المهم اعدي عليكي اخدك في طريقي ولا هتيجي مع عمي ؟ سالي: مش عارفه بينا تليفون آسر: امل كانت بتسأل عليكي سالي: وحشتني جدا هيا كمان .. هنتقابل النهارده ونتكلم بقي براحتنا .. هو فهد راح فين ! حساه غريب آسر: هو علي طول غريب اصلا.
فهد خرج وري جميله وبينادي عليها: انتي ! انتي جميله سمعاه ومكمله في طريقها وهو برضه بينادي بنفس الطريقه .. انتي واخيرا لحقها و وقفها فهد: انتي مش سامعه ؟ جميله باستهبال: انت اتكلمت ؟ فهد: انتي هتعملي فيها طرشه ولا ايه ؟ انا بنادي عليكي من بدري جميله: ما سمعتش اسمي.
فهد: واسمك مش علي هوايا ومش هتسمعيه مني جميله بصتله من فوق لتحت باشمئزاز وسابته وماشيه وهو مسكها بعنف من دراعها وضغط عليه: انتي بتبصي لمين كده ؟ هاه ؟ جميله: سيب دراعي حالا واياك تلمسني مره تانيه والا فهد: والا ايه هاه ؟ عندي فضول اعرف بتهدديني بإيه ؟
جميله بغضب: بلاش احسنلك بلاش وشدت دراعها بعنف هيا كمان منه جميله ( رافعه صوباعها بتشاور في وشه ): بص بقي حضرتك علشان نكون واضحين .. زي ما سبق وقولتلك انا هنا عند والدتك مش عندك ولو شغلي عندك كنت هستقيل قبل ما ابدأ ده اولا فهد بغموض: وثانيا ؟
جميله بغضب هو مستلذه: ثانيا بقي اسمي جميله مش عاجبك بقي الاسم يبقي تقول يا باشمهندسه وده اللي عندي .. غير كده مالكش عندي اعتقد كلامي واضح فهد قرب منها زي الفهد اللي بيتربص بفريسته: انتي مش واخده بالك ان الشركه دي كلها بتاعتي انا وانتي سواء شغاله عند امي او عمي او الجن الازرق طول ما انتي هنا يبقي اسمك شغاله عندي.
جميله: شغلي عند والدتك وده كفيل اني ما احتكش بيك وبعدين تقدر بسهوله ترفدني طالما الشركه دي كلها بتاعتك ( قربت هيا كمان وشها بتحدي من وشه ) اما طول ما انا هنا يبقي حضرتك تتجنبني ولو محتاج تتعامل معايا يبقي تتعامل بأحترام وزي ما حضرتك مهندس فانا مهندسه واللي يدور ويقلب تلاقيني متخرجه بتفوق عن سيادتك ولا تلاقيك اشتريت شهادتك بالفلوس بتاعت مامي فهد: خلي بالك انا مستحملك بس علشان ميس عايزاكي لكن لولاها كنتي شفتي معامله تانيه مني ووش مختلف تاني جميله ضحكت: ايه ده هو حضرتك عندك اسوأ من ده !
فهد بصرامه: ما تتماديش فيها ودلوقتي زي الشاطره كده تطلعي عند ميس وتفكريها ان العيله كلها هتيجي تتعشي في البيت وسيادتك هتشوفي هيا محتاجه ايه وتنفذيه ولو عايزاكي معاها في البيت تروحي معاها .. فاهمه يا ... يا شاطره جميله بهدوء: والله امورك العائليه دي تتفضل كده سيادتك بموبيلك تتصل بمامتك وتقولها اما انا فهطلع لشغلي ولو ميس هانم طلبت مني حاجه مش هتأخر .. بعد اذنك.
سابته ومشيت ولاول مره واحده تنجح في نرفزه وجنان فهد وليد نصار .. واحده توصله لدرجه انه بيتمني يخنقها بإيديه ... ومسيرها هتقع فعلا بين ايديه وساعتها مش هيرحمها ابدا .. هيخليها تترجاه ... ميس طلبت جميله: شوفي يا جميله انا عندي حفله النهارده في البيت ومحتاجاكي معايا هناك جميله: حفله ؟ طيب انا ليه ؟
ميس: منتظره كام تليفون مهم من عملاء من الخارج وكده كده سواء هنا او البيت كنت هحتاجك معايا فهاتي معاكي الملفات لاننا هنشتغل .. جميله: حاضر تحت امرك بس امتي هنتحرك ؟ ميس: الساعه دلوقتي ٤ امممم ممكن علي ٧ كده جميله: طيب ينفع اروح دلوقتي واجي لحضرتك علي ٧ علي هنا او علي البيت علي طول ميس: مفيش مشكله روحي وتعالي علي هنا وهنروح انا وانتي.
روحت جميله جري علي عمتها واول ما دخلت عندها: جبتلك صورته عمتها حطت ايدها علي قلبها: وريني بسرعه جميله طلعت موبيلها وفتحت علي صورته وعطتو لعمتها اللي مسكته بشوق ام اتحرمت من ابنها .. دموعها نزلت وحطت ايدها علي وشه واتمنت لو تقدر تلمسه بجد مش صورته بس ... بصت لبنت اخوها: ينفع تخليها معايا شويه !
جميله: طبعا ولو تحبي ابعتهملك علي الواتس عمتها بلهفه: اه ابعتيهم اه اه جميله بحنيه باست عمتها واخدت التليفون وبعتت الكام صوره علي تليفون عمتها جميله: كلهم بقم عندك عمتها: اه يا حبيبتي انتي جايه بدري ليه ؟ في حاجه ؟ جميله: عايزه اجهز حاجه البسها في حفله ست ميس عمتها: حفله فين ؟ في الشركه ولا البيت ؟
جميله: هيا مش حفله قوي هيا عازمه العيله كلها بمناسبه رجوع ندي وبنتها لمصر واعتقد حتي خالد جوزها كان مسافر وعلاء كمان فهيا جامعه العيله مش اكتر عمتها: اهمم يبقي البسي بدله مثلا جميله: انا بفكر في كده .. يالا هسيبك انا مع فهد شويه وبعدها اجي نختار مع بعض عمتها ابتسمت ودخلت اوضتها لانها محتاجه تكون لوحدها مع ابنها ومع ذكرياتها الكتير اللي هاجمتها ...
جميله نامت ساعه وقامت اختارت لبسها بعنايه شديده وحطت ميكب خفيف جدا مجرد لمسات بس محدش يلاحظها الا عين خبير اما العادي هيفتكر انها طبيعيه جمالها كان هادي جدا ومنظرها يسر الناظرين ... راحت لعمتها اللي ابتسمت وقامت حصنتها جميله: بتحصنيني من مين يا عمتو دول كلهم هيبصولي كده من فوق.
عمتها: هيبصولك بغل لانك بطبيعتك اجمل منهم وهما بيحطوا اشكال والوان علي وشهم علشان بس يكونوا في نص حلاوتك .. عنيهم هتلاحقك وخلي بالك علي نفسك وخصوصا من اللي اسمه علاء ده جميله: اه حسيت ان عنيه زايغه عمتها: جدا انا قبل كده رفعت عليه سكينه فخلي بالك منه جميله ابتسمت: ما تخافيش عليا .. يالا هسيبك انا علشان ما اتأخرش ...
وهيا نازله اتقابلت مع اخوها داخل البيت واول ما شافها صفر: انتي محلوه كده ليه يا بت ورايحه فين كده والشباب يعاكسوكي جميله: رايحه الشركه ومنها علي بيت ميس عندها احتفال في البيت وعايزاني معاها وليد: عايزاكي ليه بقي ان شاء الله ؟
جميله: عندها شغل وعملاء هيكلموها وعايزاني معاها وليد: دي حجج فاضيه هيا بس عايزه تشغلك في البيت والشركه جميله: انا عارفه ده كويس وليد: انا نفسي افهم انتي عايزه توصلي لايه بالظبط ؟
جميله: لثقتها التامه .. لفهد نفسه .. لازم اقرب علشان يعرف الحقيقه .. لازم يرجع لحضن عمتو يا وليد وليد: طيب تعالي اوصلك لحد الشركه بدال ما حد يضايقك جميله: مش تعبان ؟ وليد: يالا يا بت وبعدين معايا عربيه ابوكي.
وصل اخته لحد باب الشركه ونزلت مشيت خطوتين نزل وراها كانت ناسيه شنطتها عطاهالها ومسك ايدها بحب: خلي بالك من نفسك هاه ومن وراهم عنين متابعاهم .. كان فهد ساند علي عربيته منتظر وشافها نازله من العربيه وشاف مسكته لايدها وحس بنار غريبه جواه وبانفاسه بتعلي ومش عارف ايه اللي مضايقه بس عنده احساس انه عايز يضرب اي حد او يتخانق مع اي حد...