رواية جميلة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد الفصل الحادي والعشرون
سمعت السواق بيتكلم في موبيله: استوت علي اخرها .. قابلوني وانا هجيبها وجاي وجهز الدكتور الهانم عايزه كل حاجه تخلص النهارده ... اتأكدت جميله انها بتتخطف فعلا والله اعلم ايه اللي هيحصلها ... طلعت موبيلها كان الواتس مفتوح بعتت رساله لفهد اللي عنيها وقعت عليه (( الحقني )).
فهد كان قاعد مع يزيد بيتكلموا في خطوتهم الجايه وهيعملوا ايه وجتله الرساله فتحها وكشر يزيد: في ايه ؟ فهد: جميله باعته رساله بتقولي الحقني يزيد اتوتر: طيب شوف مالها فهد بعتلها (( في ايه وانتي فين ؟)) جميله (( بت )) فهد بيقري الحروف ومش فاهم يزيد: ايه ؟ فهد: اهو شوف يزيد: بت ايه ؟ جميله كملت الكلمه (( خطف)) فهد: بت خطف يزيد قراها: بتتخطف فهد وقف: نعمل ايه ؟ اتصل بيها ؟
يزيد: لأ .. لو موبيلها رن هياخدوه منها خليها هيا تتصل فهد كتبلها: ((اتصلي بيا بسرعه )) جميله بتحاول تفضل مفتحه عنيها ودايخه بس جابت رقمه وداست عليه فهد رد بسرعه: ايوه جميله اتكلمي يزيد: ممكن ما تعرفش تتكلم يزيد بسرعه طلب رقم وقالو يتتبع المكالمه بسرعه اللي علي موبيل فهد فهد سمع جميله بتتكلم بالعافيه: انت واخدني ... فين ؟ انت ... عملت ... ايه ؟
السواق: اهدي خالص وكله هينتهي في دقايق .. مش هتحسي بحاجه خالص ... نامي بس نامي جميله: حرررااااممم ... عليييييك ... سيييبني ... سيب وسكتت خالص بس الخط مفتوح وفهد هيتجنن وبص ليزيد فهد: اتصرف .. هنعمل ايه ؟ يزيد: لحظه يا فهد رجالتي بتتبع المكالمه واول ما يحددوها هنتحرك انا وانت فهد: ولو ملحقناهاش ! يزيد ؟
مش عارف يقوله ايه وحس بعجز رهيب ؟ تخيل للحظه انه ما يشوفهاش تاني ؟. يزيد بيتكلم مع رجالته ومره واحده الباب اتفتح ودخل واحد: جهاز الجي بي اس لقط مكانها بس يارب المكالمه تفضل مفتوحه يالا ! يزيد اتحرك هو وفهد ووراه رجالة يزيد اكتر من عشره .. اتحرك تلات عربيات فهد: يزيد سوق علي اقصي سرعه عندك لازم نلحقها بسرعه .. قبل ما المكالمه تفصل او يعرفوا بالموبيل ... يزيد: حاضر يا فهد ما تقلقش .. ما تقلقش .. هنوصلها باذن الله !
دقايق بتعدي بساعات وحالة صمت مسيطره علي فهد ويزيد وكل واحد في افكاره .. يزيد اتأكد ان فهد مش بس بيحب جميله لا ده تخطي الحب من زمان ... الخوف اللي هو شايفو في عنيه ده شيء تخطي الحب بمراحل ..
يزيد: هنلحقها يا فهد فهد: طيب اتحرك بس .. انا حاسس ان انت واقف مكانك .. ينفع تخليني انا اسوق .. ارجوك يزيد: فهد انا سايق علي اقصي سرعه فهد: دي مش اقصي سرعه لعربيتي دي .. اركن واقف.
يزيد مع اصرار فهد ركن وفهد نزل جري ساق هو عربيته.. ويزيد عرف الفرق بين سرعته وسرعه فهد المجنونه اللي تخطت حاجز العقل وحس انهم ممكن يموتوا قبل جميله كمان ورجالته وري بيحاولو عبثا يلحقو فهد اللي طاير بعربيته وبتجاوز اي حاجه في طريقه لدرجه يزيد ربط حزام امانه لاول مره في حياته خوفا عليها ...
يزيد: وقفوا فهد اتوتر: او قفلوا المكالمه ! يزيد اتصل بحد وبص لفهد: المكالمه مفتوحه لسه يا فهد هما وقفوا .. فهد: قدامنا قد ايه ! يزيد: الجهاز بيقول عشر دقايق فهد هيعصر دريكسيون العربيه في ايده ورجله عاصره البنزين واتمني لو يطير يزيد: علي فكره لو موتنا احنا الاتنين برضه مش هنلحقها فهد: مش هنموت .. مش قبل ما الحقها
جميله وقفت العربيه بيها وموبيلها وقع من ايدها في دواسه العربيه والسواق قابلوا اتنين رجاله قابلوه السواق: اهي راجل #١: خساره القمر ده في الموت السواق: دي الاوامر راجل #٢: الدكتور مستنيها يالا.
شالوها ودخلوا بيها مبني ودخلوا اوضه تشبه العمليات بس قذره وحطوها علي سرير وجه دكتور شكله تخين ومبهدل وبياكل ساندوتش الدكتور: هيا دي ! والله خساره فيكي الموت راجل #١: ما تخليني اخد لفه معاها الاول الدكتور: اخرس الاوامر انها اول ما توصل نخلص علي طول دول مستعجلين جدا عليها .. راجل #٢: دكتور دي بتفوق ...
الدكتور جاب حقنه وحقنها لجميله: ما تخافيش يا قمر مش هتحسي بحاجه خالص ... ارتاحي انتي وانا هخلص كله بسرعه .. بت يا سناء ... انتي يا بت سناء: ايوه يا ضكتور الدكتور: قلعيها يا بت وجهزيها وانا هجيب حبه طرشي ابلغ بيهم الساندوتش وانتو يالا من هنا بلغوا الباشا وشوف هيستلم الاعضاء ازاي وفين ؟ قولوه ساعه بالكتير وكل حاجه تكون جاهزه دخل الدكتور كانت جميله نايمه علي السرير وصدرها بس متغطي وبنطلونها لسه عليها.
سناء: اقلعها الباقي الدكتور بصلها: لا مش ضروري سناء: هنبدأ بأيه ؟ قلبها ؟ الدكتور: هتفضلي حماره كده علي طول سناء: ليه بس يا ضكتور ؟ الدكتور: علشان ميت مره قولتلك ان القلب اخر حاجه لانه لازم يفضل شغال يغذي الاعضاء دي والا تموت .. اخر حاجه بناخدها هيا القلب .. فهمتي يا حماره ولا لسه ! مسك المشرط في ايده وبيفكر هيبدأ من انهي كليه اليمين ولا الشمال ...
فهد عمال يدعي جواه دعوات مستمره ( يارب عمري ما اعترضت علي اي حاجه حصلتلي .. ما اعترضتش علي موت ابويا او امي اللي سابتني ... ولا علي عيشتي طول عمري لوحدي .. يارب راضي بكل حاجه تحصل الا جميله .. احفظها يارب وخليهالي ... يارب مش هقدر اعيش في الدنيا لو جرالها حاجه ...يارب مش عايز حاجه غيرها هيا وبس ... يارب خليني اوصلها بسرعه ... خليني الحقها )).
فاق علي صوت يزيد: اركن هنا يا فهد ركن فهد ونزلوا بسرعه كان في مبني واحد وشكله مش ولابد وتاكسي واقف قدامها .. رجاله يزيد نزلوا بسرعه وفتحوا التاكسي ولقوا شنطه جميله وموبيلها فهد: دي حاجتها .. اكيد هيا في المبني ده .. دخل جري ويزيد بينادي عليه: الغبي ده مُصر يموت حد فينا الكل جري وراه وهو بيفتح اي باب يقابله لحد ما شاف الاتنين رجاله اللي وقفوا ويدوب هيطلعوا مسدساتهم بس رجاله يزيد هجموا عليهم فهد: جميله فين ؟
@ ما نعرفش حد يا بيه احنا هنا لوحدنا ! سناء طلعت بتنادي: انت يا موكوس منك ليه فين التلج علشان البت لتحمض دخلت صوتت لما شافت رجاله يزيد والمسدسات في وشها ويزيد: البنت فين ؟ سناء شاورت بايدها: فوق يزيد: قدامي وطلعوا فوق واول ما دخلوا.
الدكتور: جبتي يا بت التلج عايزين نفتح بقي البنج هيروح اتفاجيء الدكتور بحد بيشده وحدفه بعيد جدا وده كان فهد اللي جري علي جميله قلبه هيقف من الخوف فهد: عملتلها ايه انطق يزيد مسك الدكتور من رقبته: والله ما عملت حاجه لسه بس متخدره فهد قلع قميصه بسرعه وغطاها بيه ومش عارف يعمل ايه ! ايديه علي وشها فهد: جميله ! جميله فوقي علشان خاطري .. علشان خاطري حبيبتي فوقي ..
يزيد قرب منه: يالا نطلعها من هنا .. رجالتي بلغوا البوليس وعلي وصول .. تحب تمشي من هنا قبل البوليس وندخل جميله في تحقيقات ولا تستني عادي ! فهد: لا هاخدها وامشي .. يزيد: طيب انا هاجي معاك ورجالتي هنا هتأمن المكان ووالدي في الطريق مع البوليس .. وفي كذا بنت وكذا عيل صغير موجودين في المكان هنأمنهم كلهم ونرجعهم لاهاليهم .. يالا نتحرك.
فهد بيشيل جميله يزيد: اساعدك ؟ فهد: لأ فهد حطها في عربيته ومتردد يسيبها يزيد: اقعد جنبها انا هسوق ما تقلقش فهد دخل جنبها وحط راسها علي رجليه وبيشكر ربنا في سره انه لحقها والا كان هيموت هو وراها ...
يزيد: اعذر تدخلي يا فهد بس انت بتحبها جدا فليه لابس دبلة واحده غيرها فهد معرفش يرد عليه بايه فسكت يزيد: خساره تكتم الحب ده جواك لانها هيا كمان اكيد بتبادلك الحب ده والا مكنتش انت اول واحد يخطر علي بالها في خوفها وخطفها .. معني انها فكرت فيك انت ان انت اهم شخص في حياتها .. الانسان لما بيتعرض للموت مش بيفكر غير في احب الناس لقلبه .. عيد حساباتك تاني يا فهد ...
عماد الباب خبط عنه وجري يفتح بس كانت جميله اخته وجوزها وليد جميله: مالك يا عماد في ايه ! وليد: في حاجه حصلت ؟ عماد: لا مفيش بس جميله اتأخرت وانا قلقان عليها مش اكتر .. وليد: طيب اتصل بيها ! عماد: اتصلت موبيلها مقفول جميله: تحب اكلملك فهد اسأله ؟ عماد: موبيله هو كمان مقفول وليد: انت شاكك انهم مع بعض ؟
عماد: انا متأكد انهم مع بعض .. بس هو وعدني جميله: وعدك بايه ؟ عماد: ان علاقتهم مش هتتخطي الشغل وبس وليد: وطالما وعد هينفذ نص ساعه لو ما وصلتش نبلغ اكرم يدور عليها ما تقلقش عماد انا لسه هستني نص ساعه يا وليد الباب خبط وعماد هيجري يفتح جميله: لحظه عماد .. وليد ادخل البلكونه ليكون فهد موصل جميله !
وليد دخل البلكونه وعماد فتح وكان وليد بفانلته الداخليه وشايل جميله اللي لابسه قميصه و وسطها باين عريان لان قميصه اتشد وهو شايلها وعماد مليون فكره وفكره جت في دماغه فهد بنفاذ صبر علشان عماد يفتحله الباب: ينفع ادخلها ولا ايه ؟
جميله امه فتحت الباب واول ما شافت جميله صوتت: مالها يافهد في ايه؟ فهد: طيب ادخلها الاول مش عايز حد يشوفها كده انجزوا وليد بره كان عايز يدخل يشوف فهد ويطمن علي جميله بس منع نفسه بالعافيه ...
فهد دخل حط جميله علي الكنبه برقه واضحه وشد قميصه غطي وسطها ويدوب اتعدل لعماد هيتكلم اتفاجيء بلكمه من عماد لدرجه انه كان هيقع من قوتها واتعور في شفايفه .. وجميله صوتت و وقفت في وش اخوها.
جميله: انت اتجننت يا عماد عماد بجنون: عملت ايه في بنتي ! عملت فيها ايه انطق ! هو ده وعدك ليا ؟ قولت بنتي في امان هو ده الامان ؟ جايبهالي من غير هدومها والله اعلم مالها هو ده وعدك !
فهد مسح الدم اللي نازل من شفايفه وبص لعماد: بنتك وهيا نازله من الشركه ركبت مع تاكسي خطفها وخدرها ومن حسن حظها انها لما كلمتني كنت مع يزيد صاحب شركه امن وتتبعنا موبيلها لحد ما وصلنالها ولحقت الدكتور اللي كان هيشرحها علشان ياخد اعضاءها وجبتها علي هنا وسايب البوليس والدنيا مقلوبه ولو مش مصدقني ممكن تبص من البكونه تسأل يزيد اهو تحت وصلني لهنا .. بنتك كويسه ده مفعول البنج لما تفوق تقدر تتأكد منها ..
مشي خطوتين وبص لعماد: انا ما برجعش في وعد وعدته ابدا خرج وامه وراه بسرعه مسكته من دراعه: حبيبي ما تزعلش منه مدت ايدها ومسحت طرف شفايفه بكمها فهد مسك ايدها: مش زعلان هو خايف علي بنته وده حقه .. اعتقد ان ده طبيعي في حاله الاب .. محظوظه جميله في ان عندها اب بيخاف عليها كده .. وعمة زيك بتعوضها عن امها ..
جميله دموعها نزلت: فهد فهد: ما تقوليش حاجه ما تخافيش انا مش زعلان بس ممكن اطلب منك طلب ؟ جميله: شاور يا حبيبي فهد: لما تفوق ينفع تطمنيني عليها جميله ابتسمت: طبعا فهد ابتسملها: بعد اذنك انا لازم امشي وليد واقف في البكونه وشاف يزيد اللي بصله وبعدها بص قدامه واتكلم مع فهد اللي نازل فوليد بعد علشان فهد ما يشوفوش.
فهد: يالا من هنا عايز اشوف اللي خطفوها يزيد: يالا تعال ... صح شنطه جميله وموبيلها ؟ فهد بصله: اطلع طلعهم انا مش هطلع تاني يزيد طلع وعطالهم الحاجه واضطر ينزل بسرعه لفهد اللي منتظرو .. فهد ساند علي عربيته بيمسح شفايفه كويس و وليد فوق متابعو واتمني لو يقدر ينزل ويضمه .. يقوله انه راجل ومن ظهر راجل ..يقوله انه غصب عنه بعد عنه .. يقوله انه محتاجله جدا ... يزيد نزل وركبوا ومشيوا ..
وليد دخل وبص لعماد اللي مش عارف يعمل ايه وحاله صمت مسيطره علي الكل بيقطعها دموع جميله عماد: انا اتجننت لما شوفت جميله كده وهو شايلها .. يعني حطوا نفسكم مكاني .. اسف اني مديت ايدي عليه بس غصب عني .. دي بنتي وليد وجميله ساكتين تماما ومحدش فيهم بيرد عليه وجميله كانت هتتكلم بس ضغطه من ايد وليد منعتها فسكتت وعماد بيبرر تصرفه .. وليد رجع من بره مخنوق واول ما شافهم قاعدين كده: في ايه مالكم ؟ هيا جميله مالها ؟ بت يا جميله اصحي بص لابوه: بابا هيا مالها !
عماد: متخدره حكي لابنه ايه اللي حصل و وليد نزل جاب حقنه يفوقها بيها .. وبالفعل فاقت واول ما صحيت كانت بتنادي علي فهد عماد ابوها بعد عنها وعمتها ضمتها وفضلت جنبها لحد ما فاقت حكتلهم اللي حصل كله وهما حكولها الباقي واتمنت لو تشوف فهد او تكلمه وليد اخوها: يعني كل البلاوي اللي بنسمع عليها واللي بنشوفها علي الفيس والاخبار والزفت وتاخدي برضه شوكلاته وتاكليها كمان يا جميله ! طيب بتجاملي خديها وارزعيها في شنطتك .. يعني لو فهد ما ردش او ما شافش رسالتك كان حصل ايه ؟ هاه ؟
عمته: خلاص يا وليد اختك بخير وليد: علشان حظها مش اكتر وعلشان فهد لحقها .. طيب لو كانت كلمتني انا كنت هعمل ايه ؟ كنت هفضل اعيط جنبها .. طيب لو كلمت بابا .. طيب لو فهد مكنش مع يزيد في شركته وتتبع المكالمه .. وليد نصّار وقف: اختك بخير والموضوع خلص والحمد لله هيا بخير .. يالا يا جميله عماد: وليد انت زعلان مني ؟
وليد: حصل خير يا عماد .. انت اصدرت قرارك وحكمك ان فهد وحش فمهما يعمل هيفضل وحش في نظرك .. دي وجهه نظرك وانت حر فيها عماد: يا وليد اعذرني وليد زعق: وانا مين يعذرني سكت وغمض عنيه للحظه وهدي: بنتك بخير والموضوع خلص خلاص .. بنتك ما تروحش الشركه تاني .. جميله الصغيره: بس يا عمو.
وليد: خلص الكلام .. الشركه ما تروحيهاش تاني ..تصبحوا علي خير جميله وطت تسلم علي بنت اخوها وهمست في ودنها: كلمي فهد هيتجنن عليكي طمنيه ... ( علت صوتها ) حمدالله علي سلامتك يا قلبي وليد اخدها وصلها البيت وراح لاكرم اكرم: حمدالله علي سلامه جميلة الصغيره وليد: الله يسلمك .. وصلت لايه !
اكرم: رفعنا قضيه مستعجله ومنتظرين حكم القاضي وعملنا كل ما يثبت انك انت وليد نصّار .. المفروض دلوقتي كل حاجه عند القاضي وليد: طيب ما تخلي القاضي ده ينجز اكرم: لا دي صعبه عليا .. بس عارف مين ممكن يخليه ينجز؟ وليد: مين ؟ اكرم: مدير المخابرات ادهم.. كلمه واعتقد مش هيتأخر في انه يساعدك .. وليد: طيب تعال نروحله .. يزيد فين ؟
اكرم: مع فهد بيشوفوا خطف جميله ده صدفه ولا بفعل فاعل ! وليد: و وصلوا لايه ؟ اكرم: الناس دي ما بتتكلمش بسهوله يالا بينا نروحله ! وليد: يالا وهكلمه في الطريق ابلغه بزيارتنا
فهد قعد بتعب علي الكرسي: وبعدين ؟ يزيد: هيتكلموا ما تقلقش .. فهد: ايه اليوم ده ؟ يزيد: بس الحمد لله عدي علي خير وبأقل الخساير ..( بصله قوي ) بس انت ايه اللي عورك في شفايفك كده ؟انا لسه واخد بالي منها فهد: دي من ابو جميله يزيد باستغراب: نعم ؟ ليه ؟
فهد: واحد داخل قالع قميصه ملبسه لبنته ومدخلهالو مغمي عليها .. يزيد: يعني انت هتعمل فيها حاجه مثلا وتروحاله البيت ؟ فهد: الله اعلم بقي دماغه راحت لايه ؟ يزيد بهزار: يالا ضرب الحبيب فهد بصله وكشر عنيه: بقولك ايه الموضوع ده ما تتكلمش فيه ابدا.
يزيد: فهد انت بتحبها وده شيء معدش ينفع تنكره فهد: يزيد اقفل الموضوع ده دلوقتي يزيد هيتكلم بس موبيل فهد رن وكان مكتوب جميله ويزيد ابتسم لان فهد وقف وخارج يزيد: مش هتتعشي معايا فهد بصله وماردش بس قفل الباب ويزيد ضحك عليه فهد: انتي كويسه ؟
جميله: كويسه فهد: لسه يدوب فايقه ؟ جميله: لا فوقت من شويه فهد: ما طمنتينيش ليه طيب ؟ جميله: مش لما بابا و وليد اخويا سابوني وعمتي .. يدوب بقيت لوحدي .. احكيلي وصلتلي ازاي ؟ فهد: مش عايز افتكر يا جميله الدقايق اللي عدت عليا لحد ما وصلتلك جميله بهمس: خفت عليا ؟
فهد اتردد كتير: تقدري تقولي اني اول مره في حياتي اطلب حاجه من ربنا جميله: طلبت ايه ؟ فهد: اني اوصلك قبل ما حد يلمس شعره منك ... اني الحقك يا جميله .. اني اوصلك بسرعه جميله: و وصلتلي بسرعه ؟ فهد: لو اتأخرت دقيقتين كان شرحك ابن ... جميله: ولو كان شرحني كنت هتعمل فيه ايه ؟
فهد: مش عارف مش عايز اعرف اصلا يا جميله مش عايز افكر ايه اللي ممكن كان يحصل لو مالحقتكيش .. بس اقل حاجه اني ممكن اشرحه انا بالمشرط اللي في ايده .. يوووووووه يا جميله مش عايز اتخيل حتي انه ممكن يكون لمسك جميله ضحكت وسكتت وهو قاعد في عربيته وساند راسه لوري: المهم دلوقتي انك كويسه وبخير جميله: الحمد لله.
فهد وكأنه افتكر: بس ازاي ركبك وازاي خدرك ؟ جميله: تاكسي شاورت وجالي كان قدام الشركه اما خدرني ازاي فعطاني شوكولاته فهد زعق: وانتي يا طفسه اي حد يديكي حاجه في الشارع تاكليها انتي هبله ؟ جميله: بقولك ايه انا سمعت الموشح ده من عمتي ومن بابا واخرها وليد ومعنديش استعداد اسمعه منك انت كمان .. الراجل وراني صور وقالي انها اخته وانه جوزها وفرحان بيها وانا زي المتخلفه صدقته واكلتها خلص بقي الموضوع.
فهد بتلقائيه: ولو مكنش معاكي موبيلك او ما اتصلتيش بيا كنت انا هعمل ايه من غيرك يا متخلفه جميله استوعبت جملته وسكتت وهو كمان سكت ومحدش فيهم عرف يقطع الصمت يقول ايه ! فهد: جميله تصبحي علي خير جميله: انا مش هاجي الشركه تاني يا فهد !
فهد ابتسم بوجع لانه كان متوقع ده بس المره دي هو كمان شايف ان ده الصح فهد: عارف جميله: وايه ؟ خلاص كده ؟ فهد: سيبي الايام الجايه توضح كل حاجه يالا تصبحي علي خير دلوقتي جميله بسرعه: فهد استني فهد: استنيت جميله: قميصك اللي انا لابساه ده هرجعهولك تاني ازاي ؟
فهد ابتسم: انتي لسه لبساه ! جميله: اه لسه فهد: خلاص خليه معاكي يا جميله .. تصبحي علي خير قفل وروح علي بيته... وهيا ابتسمت وضمت نفسها بايدها وحست ان فهد قريب منها وهيا لابسه هدومه وريحته حواليها ...
ادهم استقبل اكرم و وليد في بيته وقعدوا مع بعض في جنينة الفيلا وبعد السلامات والتحيات ادهم: انت يعني ورقك واقف علي القاضي ده ؟ خلاص سيب الموضوع عليا .. بس المهم دلوقتي اوعي حد منهم يعرف انك عايش لانك طول ما انت في نظر القانون ميت ممكن يقتلوك في ميدان عام ومحدش يقولهم تلت التلاته كام !
وليد: ليه يعني مش بني ادم ؟ ادهم: بني ادم علي عيني وعلي راسي بس هو ينفع تقتل واحد ميت ؟ ما ينفعش وده القانون فلو قتلوك مالكش ديه انت لازم تفضل مستخبي لحد ما ورقك يخلص وترجع لقيد الحياه سهروا كتير مع ادهم يخططوا هيعملوا ايه الفتره الجايه...
الصبح في الشركه في مكتبه عبير: فهد بيه سيد بتاع الامن عايزك بره فهد باستغراب: خير ؟ عبير: معرفش ... أدخله ولا امشيه ؟ فهد: لا دخليه دخل سيد بارتباك واضح فهد: خير في ايه ؟
سيد: خير يا باشا بس باشمهندسه جميله ما جاتش النهارده فهد باستغراب: وبعدين ؟ سيد: يعني كنت عايز اطمن عليها بس فهد: وهو كل موظف يغيب من شغله تجيلي انا اطمنلك عليه ؟ سيد: لا يا باشا فهد: في ايه يا سيد اتكلم علي طول وليه عايز تطمن علي جميله ؟
سيد: هو والله ممكن تكون تهيؤات بس امبارح العصر كان في تاكسي قدام الشركه عطلان وفضل لحد المغرب وصاحبه راح جاب ميكانيكي وفضل يصلح فيه وبعدها فترتي خلصت ودخلت اجيب حاجتي واسلم ورديتي لزكريا ولما خرجت ما لقيتش التاكسي فهد: وبعدين ؟
سيد: سألت منصور عليه قالي ان اول ما الباشمهندسه خرجت ووقفت تنتظر تاكسي هو دور وجالها واخدها والله انا شكيت يكون منتظرها هيا بالذات بس كدبت نفسي يعني دي بنت غلبانه وبسيطه بس لما غابت النهارده قلقت عليها وقولت اقول لحضرتك فهد: تاني مره تاكسي او عربيه او اي حاجه تقف قدام الشركه تخليهم يتحركوا او تتصرف وتبلغني فاهم ! علي العموم جميله كويسه ما تقلقش سيد ابتسم: الحمد لله انه كان بيتهيألي.
فهد: لا مكنش بيتهيألك التاكسي خطفها فعلا ولولا انها كلمتني كان زمانا في العزا بتاعها .. المهم هيا بخير ومش عايز حد يعرف باللي حصل ولا صحابك اللي تحت .. وتاني مره حاجه زي كده تحصل تتصرف مش بعد ما تخرب مالطه جاي تبلغني سيد: حاضر يا باشا بس بركه انها بخير دي بنت طيبه وجدعه فهد خارج من مكتبه وقابل في سالي سالي: رايح فين عايزاك.
فهد: بعدين سابها وراح ليزيد وحكاله اللي حصل يزيد: يعني فعلا كانوا منتظرين جميله فهد: ايوه ولازم اعرف مين اللي وري الموضوع ده.
يزيد: طيب تعال والدي هناك معاهم تعال نروحله احنا علي فكره الدكتور قالنا ازاي بتوصله الحالات وعرفنا ان في جرسون في نايتكلب هو اللي بيصطاد الزباين بس ده كان ديما يصطاد اللي هيشتري الاعضاء مش الضحايا بس المره دي كان وضع مختلف فهد: وبعدين جبتو الجرسون ده ؟
يزيد: جبناه اتفضل وصلوا عنده وفهد طلب من يزيد انه هو يحقق مع الجرسون ده فهد وقف قصاده: ليه جميله ؟ الجرسون: جميله مين ؟ معرفش انت بتتكلم عن مين ؟ فهد: جميله اللي خطفتوها امبارح من قدام الشركه ! وكنتو هتاخدوها اعضاءها الجرسون فضل شويه بينكر ف فهد بعد خطوه وبص ليزيد فهد: يزيد اتصرف معاه نشطله ذاكرته.
يزيد بص لاتنين من رجالته اللي بدؤا يضربوا في الجرسون ضرب مبرح وموجع جدا لدرجه ان فهد دور وشه بعيد فهد شاورلهم كفايه: اوعدك مش هلمسك بس كل اللي عايز اعرفه ليه دي بالذات مين طلب منك ؟ الجرسون: واحده طلبت مني .. زبونه في النايت بتيجي علي طول والكلام جاب بعضه وهيا كانت عايزه تخلص منها وانا وعدتها اساعدها فهد طلع موبيله علي صوره ميس: هيا دي ؟
الجرسون: لا مش دي فهد اتنهد بارتياح انها مش امه ميس بس فكر في سالي وراه صورتها: ايوه هيا دي ... دي اللي طلبت مني ! والله يا بيه انا ماليا دعوه .. انا بس كنت بساعد فهد بغيظ: تساعد بالقتل ! يزيد الجرسون زعق: انت وعدتني مش هتلمسني فهد باستغراب: وهو انا لمستك ! انا عند وعدي ... انا مش هلمس شعره واحده منك بص ليزيد وشاورله يشوف شغله معاه واكرم ابتسم لان فهد نسخه من وليد وافتكر نفس موقف وليد لما ميس بعتتله ناس يهاجموه...
يزيد خرج وري فهد وقفه فهد: خير يزيد: بلاش تعرف حد ان سالي وري خطف جميله فهد: قصدك مين ؟ يزيد: ابوها ! عمتها ! اخوها ! اي حد انت كده بطل في نظرهم بلاش تكون السبب اللي بنتهم اتعرضت للخطف علشانه فاهم فهد: هكدب يعني ؟
يزيد بغيظ: لا مش كدب ده بس بتداري الحقايق مش كل حاجه لازم تتعرف وبعدين دي فرصه تخلع من دي وتروح لدي ما تضيعهاش من ايدك فهد خرج من عند يزيد وركب عربيته هيتجنن وموبيله رن كانت سالي فرد سالي: وبعدين ؟ الكل منتظرك علي الغدا .. بعتلك رساله وقولتلك العيله كلها هنا النهارده عندنا .. انجز وتعال فهد: طيب كويس جاي اديني خمس دقايق وهكون عندك.
طول الطريق بيفتكر جميله وخطفها ومكالمتها معاه ومنظر البيت والرجاله ومنظرها هيا وهيا متخدره والدكتور ماسك المشرط هيشرحها .. طيب نفترض اتأخر عليها ! ولا نفترض انه مكنش مع يزيد ! طيب نفترض ان جميله ما اتصلتش بيه هو كان هيعمل ايه ؟كانت هتموت وبس ؟ كان هتنتهي من حياته ؟ مكنش حد هيعرف اصلا هيا راحت فين وحصلها ايه ؟ وكان هو هيتهمها انها بعدت عنه هو ! وصل لقمه غضبه من سالي اللي وصلت بيها انها تقتل .. بس هو اللي غلطان لانه عدالها لما وقعتها علي السلم واهي تمادت و دلوقتي حاولت تقتلها والله اعلم بكره ممكن تعمل ايه تاني ؟ بكره لا مفيش بكره.
دخل عند فيلا علاء ودخل جوه وسالي قامت جري تستقبله وهو اول ما شافها وقربت منه ضربها بالقلم .. قلم قوي جدا لدرجه انها وقعت والكل قام وقف .. علاء: انت اتجننت .. سالي بصتله مش فاهمه ايه اللي حصل وفهد زعق: انتي تخطيتي كل الحدود انتي ازاي عملتي كده في جميله ؟ سالي باستغراب: جميله ! وقفت: انت بتضربني علشانها.
فهد: انا مش بس هضربك انا ممكن اقتلك كمان ..( مسكها من رقبتها ) وصلت بيكي الحقاره انك تجيبي ناس يخطفوها علاء شده بعيد عن بنته: انت اتجننت ولا جرالك ايه ! وتطلع مين دي اللي تضرب بنتي علشانها ؟ فهد زق علاء بعيد عنه: بنتك المبجله اجرت بلطجيه يخطفوا جميله ولولا اني لحقتها كانوا شرحوها وباعوا اعضاءها علاء بلا اهتمام: مافي داهيه هيا وعيلتها لكن بنتي تمد ايدك عليها اقطعهالك انت فاهم !
فهد بص لعلاء باستحقار: يعني مش غريبه تكون دي اخلاقها ماهي تربيتك انت .. نفس انعدام الاخلاق ميس زعقت: فهد احترم نفسك وبعدين مين جميله دي اللي جاي تتخانق معانا عليها تطلع ايه دي ؟ فهد زعق: جميله خط احمر للكل ... فاهمين ؟ ولا مش فاهمين ! لو حد لمس شعره منها مش هسيبوا علي وجه الارض الكل بص لفهد او وليد لانه حاليا ولتاني مره اللي واقف ده وليد مش فهد .. والزمن بيعيد نفسه من تاني .. محي اخيرا نطق: انت بتتهم بنت عمك وبتفضل عليها حته موظفه في الشركه ؟
فهد: انا ما بتهمش حد انا اتأكدت تحبي اجيبلك الجرسون اللي اتفقتي معاه يخلصك من جميله ! اجيبهولك هنا يا سالي .. ( قلع الدبله من ايده ورماها في وشها ) اللي تخطط تقتل الله اعلم ممكن تخطط لايه تاني ! خطوبتي ليكي من الاول كانت غلط بس الحمد لله ملحوقه .. ميس: فهد انت زودتها قوي فهد: ارجوكي حضرتك ما تدخليش ميس: البس دبلتك الامور ما تتحلش كده.
فهد: سالي خلاص صفحه واتقفلت فريحي نفسك ميس هانم ... تصبحوا علي خير كلكم .. سابهم وخرج وخالد بص لابنه: اطلع وراه يا آسر وانتي يا امل خدي سالي وطلعيها اوضتها انتي وندي آسر مشي وري فهد وركب معاه وامل وندي اخدوا سالي اللي بتعيط لاوضتها علاء بص لميس: لتاني مره انتي السبب ميس باستغراب: انا ؟ ليه بقي ان شاء الله ؟
علاء: ايوه انتي السبب محدش غيرك .. الاول جيبتي لجوزك واحده ملاك من السما يتجوزها وطبعا حبها واي رجل مكانه كان هيحبها ودلوقتي بتكرري نفس اللي حصل جيبتي لفهد جميله تانيه بس حسنتي عيوب جميله الاولي المره دي بجانب جمالها الصارخ جيبتيها متعلمه وذكيه وفيها كل اللي يتمناه اي راجل وحطيتيها قدامه وزي ما وليد رماكي زمان اهو ابنه بيرمي بنتي الزمن بيعيد نفسه.
ميس: انا جيبتها انتقم منها مش علشان اجوزها فهد ومش هسمحلها تنتصر عليا خالد: اعتقد انها انتصرت ميس: لا مش هسمحلها وفهد هيتجوز سالي برضاه او غصب عنه وانت يا خالد لازم تشوف عريس لبنتك ! خالد باستغراب: ليه بسرعه ؟ ميس: لان سيادتها عينها علي وليد اخو جميله خالد: بتاع العلاج الطبيعي ؟
ميس: ايوه هو ... انا ما شغلتش جميله عندي علشان سيادتها تاخد فهد واخوها ياخد جميله ويكرروا اللي حصل زمان . محي: ميس عندها حق .. خالد شوفلنا حد مناسب لبنتك خالد: طيب ايه رأيكم آسر لسالي وامل لفهد محي: انت اتجننت هتبدل ولا ايه مش هينفع ولا آسر هيوافق ولا فهد هيوافق ميس: الشباب ماليه البلد خالد بنرفزه: وانا هدلل لبنتي علي عريس ولا ايه !
خالد اخد عيلته وروح ومحي طلع اوضته وطلب من علاء يوصل ميس لبيتها وبالفعل وصلها وقعدوا مع بعض شويه يشربوا ويتكلموا ... علاء كان متنرفز جدا من فهد وفضل يشرب عند ميس ويشرب لحد ما سكروا الاتنين .. فهد روح اخر الليل ودخل اوضته.
الصبح فهد صحي ونزل سأل عن ميس فعلية قالتله انها لسه نايمه وهو استغرب فطلع يشوفها .. خبط خبطه واحده ودخل واتفاجيء بعلاء نايم جنب ميس والاتنين في وضع غير لائق بالمره ... فهد زعق: انت بتعمل ايه هنا ؟ علاء فتح عنيه وبص لفهد ومش عارف في ايه وميس صحيت وبصت شافت علاء جنبها فاتنفضت وقامت بسرعه شدت روب عليها وبصت لفهد اللي نظراته تغني عن اي كلام ..
ميس: انت ... فهد ... انا ... علاء بص لفهد: انا مكنتش في وعي واللي حصل غصب عني سوري يا فهد فهد: سوري ! انت بتقولي سوري انك نايم في بيتي جنب امي وتقولي سوري علاء: بقولك ايه كنت امبارح سكران واللي حصل حصل ... اعملك ايه يعني دلوقتي ؟
فهد: ما تعملش انا اللي هعمل فهد مره واحده هجم علي علاء وشده من السرير وقعه وضربه كذا لكمه في وشه وبعدها مسك في رقبته وبيخنق فيه وميس بتصرخ ومش عارفه تعمل ايه ؟ ميس ماسكه ايدين فهد عايزه تخلص علاء منه اللي بيطلع في روحه ميس زعقت: بس يا فهد خلاص هيموت في ايدك،، فهد: مايموت انتي باقيه عليه ليه !
ميس مش عارفه تقول ايه ومره واحده رمت كلمة وقفت فهد بيها: علشان جوزي فهد بص لميس: جوزك ! وانا اخر من يعلم !الظاهر ان فعلا كل حاجه مقلوبه والظاهر اني كنت فاهم كل حاجه بالشقلوب سابه ووقع في الارض ماسك رقبته وبيكح: يا ابن المجنونه ... يا ابن المجنونه فهد خرج وميس جريت وراه حاولت توقفه بس مقدرتش وهو رزع الباب وراه وهيا رجعت كان علاء لبس ميس: سوري ! ملقتش غير سوري تقولهالو !
علاء: يعني اعمله ايه ! سكرت وانتي كمان سكرتي يعني انتي غلطانه زيي ميس: انا مش مستعده اخسر فهد دلوقتي يا علاء علاء: هيهدي علاء روح بيته وهناك اتقابل مع محي وقاله اللي حصل محي: مش وقت خالص طفاستك دي ؟ انت مش عاتق يا اخي ! فهد حاليا بقي عامل زي التور الهايج ولازم يهدي ويرجع مكانه والا يدخل المدبح ... علاء: هو مش متقبل فكره اني وميس يعني !
محي سكت شويه وبعدها اتكلم: انت وميس متجوزين وخفتوا تقولوله ليزعل علاء: نعم ؟ محي: ميس عندها حق في اللي قالته كنتو مع بعض متجوزين ولا سكرانين وقضيتوا ليله ؟ انهي افضل ؟ وانهي اللي هينظف صورتكم قصاده؟ انت وميس متجوزين وانا هكلم ميس وافهمها تعمل ايه مع فهد وانت تروح عندها وتاخدها علي اقرب مأذون وتكتب عليها بتاريخ قديم ... اتفضل علاء: انا مش عايز اتجوز ميس محي: انت هتتجوزها علي الاقل لحد ما نخلص المشروع ده ونشوف اخرتها ايه مع فهد ...
راح علي الشركه حاسس ان كل حاجه غلط ... كل حاجه متلخبطه .. وقف قدام الشركه كتير وبعدها غير رأيه ومشي راح لعمته ندي اللي رحبت بيه جدا ندي: مالك يا حبيبي ؟ فيك ايه ؟ فهد: مخنوق من الدنيا كلها ! ندي: زعلان علشان سيبت سالي ؟ فهد: انا محبتش سالي علشان ازعل عليها .. انا لو هزعل هيكون علشان جميله مش سالي ندي ابتسمت بحب: انت بتحبها صح ! واضح قوي الحب عليك وهيا صراحه تستاهل حبك ده !
آسر نزل وراهم: مين دي اللي تستاهل حبه دي ؟ فهد ابتسم: مالكش فيه ! الا قولي صح سمعت انك انت بتحب سالي ده بجد ولا اشاعه ؟ آسر سكت وماردش عليه فهد: طيب ليه ما قولتليش ؟ انا خطبتها لمجرد ان جدك قالي وميس كانت موافقه وبس .. مجرد المتوقع آسر: انا خلاص يا فهد تخطيتها فهد: لو لسه بتحبها !
آسر: لا مش بحبها ندي: اخبار مي ايه يا آسر لسه زعلان منها ! فهد: مي بنت صلاح ؟ وانت زعلان منها ليه دي حته بنوته طيبه قوي آسر بصله: وانت تعرفها منين ! فهد: انا اعرفها من صلاح وانت ؟ آسر بحذر: انا برضه عرفتها من صلاح ندي: فهد انت عارف حاجه ! فهد بص لعمته: قصدك اللي عمله فيها عمي علاء وتهديد عمي خالد ليها هيا وابوها ! آسر: بابا هددها ؟ ليه ؟
فهد: انت تعرف ايه ؟ آسر: اعرف اللي عمله عمي علاء وصراحه مش مصدقو اصلا فهد: لا صدق وكمان والدك اتدخل وهددها هيا وابوها ندي: اكيد لما سمع اسر بيحكيلي راح يقفل بوقهم تماما آسر: معقوله عمي يعمل كده وبابا يهدد ناس .. هو احنا فين ؟ فهد بص لعمته: عايز اعرف كل حاجه عن وليد وجميله ؟ ندي ابتسمت: اخيرا هتسمع عن ابوك .. عايز تعرف ايه ؟ فهد: مبدئيا حوض الورد مين اللي زرعه ميس ولا جميله !
ندي ابتسمت: جميله زرعته بحب مع انه كان عقاب لها.. ميس امرتها تنظف الجنينه وتزرع الحوض ده وساعتها جميله عملت كده وزرعت قلب في النص وقالت لوليد علشان كل ما تطلع بلكونتك تبتسم للقلب ده و وليد لما رجع وشافها قعد جنبها في الارض في الطين وزرعه معاها وساعتها ميس اتجننت لان منظرهم مكنش عقاب ابدا لجميله .. ده كان منتهي الحب فهد فضل يسأل و ندي تجاوبه لحد ما خالد نزل والكل سكت... خالد:
رواية جميلة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثاني والعشرون
خالد نزل والكل سكت وبصله خالد: امال بنتك فين ؟ انا عازم النهارده ادهم باشا ومراته وعياله ندي: بنتك قالتلك انها مش عايزه خالد: مش بمزاجها زي ماهو مش بمزاج فهد باشا يفسخ خطوبته كده بالسهوله دي فهد وقف: طيب يا عمتي اشوفك بعدين ماشي يا اسر ! آسر: اه خدني معام اخد اسر ونزلوا الشركه
علاء راح لميس كانت جاهزه ونزلت معاه وفي العربيه علاء: محي كلمك ! ميس: ايوه علاء: وانتي موافقه ؟ ميس بصتله وزعقت: وسيادتك عندك حل تاني ! دي فكره كويسه ممكن فهد يسكت بيها علاء سكت وراحوا للمأذون واتقابلوا كلهم هناك كتبوا كتابهم وكان محي وخالد شهود علي العقد وعملوا الجواز بتاريخ قديم وخلوا المأذون يعملهم قسيمه مضروبه يوروها لفهد لحد ما يطلع الاصليه
وليد بيفطر هو وابوه واخته وعمته اللي جاتلهم الصبح بدري جرس الباب رن وقام وليد يفتح واتفاجيء بأمل قدامه بتعيط ورمت نفسها في حضنه وهو مش عارف يعمل ايه او يتصرف ازاي وابوه وراه مش مصدق اللي بيحصل ولا عارف مين دي وعياله جرالهم ايه ؟
عماد بيحمحم و وليد واقف مش عارف يعمل ايه وبص لاخته اللي قامت وشدت امل اللي كملت عياط في حضن جميله جميله: في ايه يا قمر بس مالك ؟ امل: بابا عايز يجوزني وليد هنا زعق: ايه يجوزك ؟ ليه ان شاء الله هيا سايبه ؟ عماد هنا اتدخل: ابوها وعايز يجوزها ايه السيبان في كده يا دكتور وليد ؟
وليد بص لابوه ومش عارف يقوله ايه واتدخلت عمتهم اللي مسكت امل: انتي بنت ندي ؟ امل بصتلها باستغراب فجميله لحقت نفسها: جميله بتحكيلي كتير عنك امل ابتسمت: هيا برضه حكتلي كتير عن حضرتك عمتهم: طيب اهدي كده وقولي في ايه اللي حصل والقمر ده زعلان من ايه !
امل حكتلهم اللي حصل وبعدها مره واحده وقفت وبصت لجميله: انت صح اتخطفتي ؟ فهد كان هيتجنن واتخانق مع الكل .. تعرفي انه فسخ خطوبته لسالي ؟ جميله بفرحه: فسخ خطوبته بجد ! امل: وانتي فرحتي قوي كده ليه ! هو انتو بينكم حاجه ؟ جميله: لا لا لا مفيش طبعا بس سالي مش لايقه عليه اصلا امل: المهم انهم حاليا عايزين فهد يرجع لسالي وانا اتجوز ابن ادهم ده مدير المخابرات عمتهم: مدير المخابرات اللي هو جوز الدكتوره اللي عالجت جدتك ؟
امل: ايوه هو ده وليد: يوسف ! انتي تتجوزي يوسف ؟ امل: انت تعرفه يا وليد ! وليد: ايوه اعرفه بس بالاسم فقط امل مسكت ايد وليد: طيب هنعمل ايه يا وليد ! انا لا يمكن اتجوزه عماد كان هيتكلم بس اخته لحقته: روحي انتي يا امل دلوقتي وانتظري تليفون مننا وما تقلقيش خالص .. وليد هيتصرف.
امل روحت بعد ما اطمنت من جميله اللي اتصلت بجوزها وطلبت منه يجي وجه هو ومعاه اكرم اللي تقريبا مش بيفارقه ابدا وحكوله اللي حصل وكلام امل و وليد ما قالهمش ان سالي اللي دبرت خطف جميله علشان عماد ما يخافش زياده .. جميله عمتهم: هاه يا ابو فهد هنعمل ايه ؟
عماد هنا اتنرفز: هما حرين في بعض ما تتجوز امل دي احنا مالنا وبعدين العريس اللي مختارينه مش وحش وابوه راجل له وضعه وامه كمان وليد: بابا اذا سمحت عماد: اذا سمحت ايه ! هو انتو رايحين تشتغلوا ولا تحبوا .. واحده تحب فهد وانت تحب امل وانا اتفرج كده عليكم وليد نصّار: اهدي يا عماد عيالك مش صغيرين ..
عماد: اهدي ازاي بس والمصايب بترخ فوقينا وليد نصّار: مفيش مصايب ولا حاجه .. وليد: فعلا .. عمو حضرتك اتصل بادهم وقوله يرفض وليد نصّار: الاول انت تعرف يوسف ده كويس ابن ادهم ! وليد: هو شغال في نفس المستشفي اللي انا شغال فيها معرفتنا سطحيه وليد نصّار: بتثق فيا ؟
وليد: ايوه حضرتك طبعا بثق فيك وليد نصّار: يبقي انت اتصل بأمل وقولها ما تعملش مشاكل وتوافق علي ابن ادهم وليد اتجنن: نعم ؟ انا اقولها تروح تتجوز واحد تاني ! لا انتو اكيد مش طبيعين ! اكرم فهم وليد: عمك عنده حق اتصل بيها وبلغها واحنا نتصل بادهم ونبلغه يوافق علي عزومة خالد وطلبو وليد اتجنن: انتو اكيد ما بتفهموش .. انا بحب امل.
الكل سكت وبصله من اعترافه الصريح وليد نصّار: انا عارف الكلام ده بس يا فصيح لو ادهم رفض ياتري خالد هيعمل ايه ! هاه ! وليد: هتقدملها انا ! وليد نصّار: ومتخيل انه هيوافق يا فصيح وليد: امال اسيبها تتخطب لغيري ؟
وليد نصّار: يا ابني افهم خالد لو ادهم رفض هيشوفلها عريس تاني وهيجبرها توافق لكن لو تتخطب لحد نعرفه زي يوسف اللي احنا هنتفق مع ابوه اللي اتمني انه ما يعترضش ساعتها يوسف هيصونهالك ويحافظلك عليها لحد ما الامور تهدي والرؤيه تبان .. فهمت ليه بقولك توافق علي ابن ادهم ! لانه معانا ونقدر نكلمه وليد: برضه ! ازاي اقبل وضع زي ده.
عمته: يا ابني مش احسن ما تروح منك خالص ! استحمل معلش وليد نصّار:روح يالا كلمها وانت يا اكرم المعلومات اللي وليد بلغهالكم عن نبيله واللي عانته السنين اللي فاتت خلي يزيد يبدأ يبلغ فهد بالمعلومات شويه شويه اكرم: انت شايف ان وقته طيب هنبدأ بايه !
وليد نصّار: طبعا وقته خليه يعرف بقي كل حاجه حواليه .. يزرع الشك بدايه بنبيله واللي حصلها اكرم مشي وبلغ يزيد اللي راح قابل فهد يزيد: عرفت المعلومات اللي انت عايزها عن جدتك والمستشفي فهد: عرفت ايه ! يزيد: احكيلك وحكالو كل اللي حصل لنبيله ومعاناتها علي ايد ميس فهد: هو ازاي انا كنت اعمي كده ! وازاي ميس تعمل كده في حماتها ؟ دي ام ابنها !
يزيد: ام ابنها ماشي بس في نظرها متهمه انها ضيعت منها جوزها فبالتالي حبت تعاقبها علي غلطها فهد: تعاقبها بانها تحبسها كل السنين دي وفي مستشفي امراض عقليه وتتسبب في شللها وفقدانها للنطق وبعدها ترميها في دار مسنين ! وانا كمان ساعدتها وخليتها محبوسه في الدار.
يزيد: انت مكنتش تعرف حقيقه الوضع وبعدين انت لحد دلوقتي ما تعرفش حقيقه الوضع ايه ! فهد: عمتي بتقول كلام كتير وميس بتقول نفس الكلام بس معكوس يزيد: يبقي تسمع من الاتنين وانت تميز بنفسك .. اسمع من جدتك فهد: جدتي ما بتتكلمش يزيد: اسمع من طرف تاني كان موجود ساعتها .. حد من الشغالين في البيت مثلا !
فهد فكر في علية اللي ديما تشكر في جميله وقرر انه يسمعها ويسمع كل كلامها لازم بقي يفتح كل الصناديق... فهد: طيب عايز اتكلم مع الدكتور ده . عايز اسمع بنفسي منه ميس خبطت ودخلت ويزيد استأذن ومشي ميس: مين ده ! بقيت بشوفه كتير هنا فهد: شيء ما يخصكيش ميس: بقي كده يا فهد !
فهد: بقولك ايه انا علي اخري فارجوكي اذا سمحتي سيبيني حاليا لوحدي ميس بزعل وانكسار: حاضر هسيبك بس قبل ما اسيبك شوف دي طلعت القسيمه وحطتها قدامه وهو بصلها مستغرب: ايه دي ؟ ميس: انا وعمك علاء متجوزين علي سنه الله ورسوله .. هو جوزي وانا خفت اقولك لترفض او تحس اني دخلت حد مكان ابوك .. سامحني يا فهد حقك عليا اني خبيت عليك .. مكنتش اتمني ابدا انك تعرف بالطريقه دي ... سامحني.
فهد بص لدموعها اللي معدش قادر يصدقها وفي نفس الوقت ما بقاش فاهم مين الوحش ومين الحلو ؟ طيب ميس ايه ؟ ضحيه اعمامه هيا كمان ! معقوله يكون علاء ضحك عليها ؟ طيب هيا عارفه باللي عمله في بنت صلاح ؟ لخبطه كتير مش عارفلها اول من اخر .. طيب جدته ! هيا ما انكرتش كرهها لجدته بالعكس هيا كانت صريحه وقالت انها مش عايزاها في بيتها وحطتها في دار مسنين وهو كان عارف وموافق ..
ميس: فهد ارجوك ما تسكتش كده .. قول اي حاجه فهد: انا ما بقتش عارف حاجه خالص ميس: حبيبي انا كل اللي يهمني سعادتك وبس فهد سكت وهيا صممت انها لازم تكسبه: فهد انا بحبك انت عارف ده كويس .. اوعي تبعد عني او تتخلي عني ولو جوازي من عمك علاء مضايقك انا هخليه يطلقني حالا.
فهد: لا يا ميس لو جوازك منه مريحك خلاص اعلنوه وخلوه علنا قدام الكل ميس ابتسمت: بجد نعلنه ! فهد: طبعا اعملي حفله حتي بكره واعزمي فيها الشركه كلها ونعمل فرح صوري ايه رأيك ؟ ميس وافقت طبعا وهيا خارجه: ابقي اعزم جميله وعيلتها فهد بصلها: اشمعني ؟ ميس: انت بتهتم بيها فاعزمها لو وجودها هيسعدك
وليد نصّار كلم ادهم وبلغه باللي حصل ووافق يساعدهم وقبل عزومه خالد وفهم ابنه الوضع وقبل يوسف يساعدهم هو كمان وامل وليد كلمها وفهمها تعمل ايه الكل كان متوتر والعزومه خلصت علي خير وفتحوا مواضيع كتيره ومحي لمح بالجواز لادهم اللي رحب جدا هو ومراته وخصوصا ان ليلي صديقه لندي جدا ... فهد محضرش العزومه وراح بيت جميله وفتحله عماد اللي مش عارف يعمل ايه.
فهد: ينفع ادخل ! عماد: اتفضل فهد دخل وسلم جامد علي امه جميله وقعد وسطهم فهد: جاي اعزمكم علي حفله عندي في البيت بعد بكره اتمني كلكم تحضروها جميله خرجت وفهد وقف لاستقبالها واكتشف انها وحشاه جدا .. سلم عليها وقعدت قصاده عماد: احممممم فهد انتبه وبص لعماد: مقولتش حفله ايه ؟
فهد: امي هتتجوز الكل تنح وبصله وفهد كمل: هتتجوز عمي علاء وهنعمل حفله علي الضيق كده جميله: انت موافق علي جوازها ده ! فهد سكت شويه: دي حياتها وهيا حره امه جميله: ماشي بس انت موافق ؟
فهد: موافق او مش موافق مش هتفرق .. ميس هتتجوز علاء والحفله بعد بكره واتمني تنوروني عماد: ربنا يسهل يا ابني وربنا يتمملها علي خير فهد وقف علشان يمشي و جميله وقفت معاه توصله للباب فهد بهمس: هتيجي الحفله ! جميله قربت منه: لو بابا وافق فهد: لازم تيجي فاهمه ! جميله ابتسمت: انت فسخت خطوبتك ؟
فهد: مين قالك ! جميله شاورت علي مكان الدبله الفاضي: ده قالي وكمان امل فهد مسك ايدها هو: فسختها يدوب فهد هيقرب اكتر بس صوت عماد بعده عنها عماد: الجيران يا جميله والباب فهد ابتسملها ومشي... عزومة خالد خلصت وادهم روح مراته وهو طلع علي بيت عماد اللي فيه الكل متجمع كل واحد حكي اللي عنده.
وليد نصّار: بقي ميس هتتجوز علاء طيب والله لايقين علي بعض ادهم: وبعدين هتعملوا ايه ! اعتقد يا وليد دي مناسبه حلوه نعمل شويه بلبله ونمهد للخبطه الكبيره وليد نصّار: فعلا الكل يروح الحفله ويقوم بالواجب ويهني جميله مراته: انت بتقول ايه ! الكل اللي هو مين ؟ ادهم: حضرتك واخوكي وعياله لان وليد مش لازم يظهر دلوقتي خالص جميله: انتو عايزيني انا اروح لميس !
وليد نصّار: ايوه ظهورك هيعمل دربكه ولخبطه واللخبطه تعمل غلط والغلط دلوقتي مطلوب ... جهزي نفسك للحفله انتي واخوكي ... يوم الحفله جميله فرحانه جدا انها هتقابل فهد و وليد مخنوق انه هيشوف امل في ايد يوسف صاحبه وجميله عمتهم خايفه جدا من لقاءها مع ميس فهد في الحفله منتظر جميله تيجي لدرجه اتصل بيها فهد: انتي فين ؟ مجيتيش ليه ؟
جميله همست: في الطريق فهد ابتسم: طيب يالا ايد علي كتفه فاجئته ولقي خالد عمه خالد: بتكلم مين ! فهد: حد عادي يعني خالد: طيب ادهم باشا هيجي هو عيلته وياريت بلاش مشاكل فهد: وهو انا اللي بعمل المشاكل !
خالد: ايوه بتحب تعمل دراما كتير فهد: مش هرد عليك يا عمي ( بص بعيد ) ضيوفك وصلوا اهم خالد راح يستقبل ادهم وشاور لمراته تيجي معاه فهد عنيه طايره وآسر وقف جنبه: منتظر مين كده ؟ فهد: مش حد معين ! آسر: باين اصلا عليك بلا مش حد فهد ابتسم وبصله: كلمت مي ولا لسه ؟ آسر كشر: واكلمها ليه !
فهد: اللي فهمته انك مهتم بيها آسر: كنت فهد بصله باهتمام: اوعي تكون بتحاسبها ان عمك لعب بيها .. آسر: هيا بتشارك عمي غلطو لان هو ما اجبرهاش هيا وافقت بمزاجها فهد: هيا عيله واتضحك عليها لو انت حاسس ناحيتها بحاجه فاتمسك بيها وبعدين عمك كان بيلوي دراعهم علشان الشراكه يعني اللي جرالها بسببنا احنا وانت تتخلي عنها.
آسر: انت ليه عايز تحسسني اني غلطان ! فهد: مش حكايه غلطان .. حكايه انك ما تضيعش وقتك في زعل .. لو فعلا في مشاعر ناحيتها يبقي خد خطوه ما تقفش تتفرج زي ما عملت في سالي واتفرجت عليها وهيا بتضيع ووقفت ساكت .. لو مي انت حاسس ناحيتها بحاجه خد خطوه يا اسر ودلوقتي بعد اذنك اسر بص في اتجاه عنين فهد وشاف جميله داخله.
آسر: طيب ما تاخد انت خطوه الاول فهد ابتسم: ما انا باخد اهو بعد اذنك فهد راح قابلهم وسلم عليهم وداخل معاهم فهد: اتفضلي باركي لوالدتي واعرفك عليها تعالي جميله و وليد الصغيرين باركو لعلاء وميس اللي قاعدين وعلاء مش طايق جميله اللي قهرت بنته كده .. واتمني لو هو اللي يدبر خطه يتخلص منها جميله: مبروك لحضراتكم ميس: مرسي جميله.
وليد: مبروك يا هانم .. مبروك علاء بيه ميس بصتله بغيظ: شكرا دكتور جميله: اعرفك علي عمتو يا ميس هانم جميله بعدت وشاورت علي عمتها اللي قربت ووقفت في وش ميس اللي وقفت هيا كمان وعلاء كمان وقف معاها ومحدش فيهم نطق بحرف جميله: في ايه ميس هانم !
فهد جه وراهم: اتعرفتو علي بعض .. ميس دي مدام عايده عمة جميله واخوها الاستاذ عادل جميله سلمت علي ميس وباستها وهمست في ودنها ( اخيرا اتجوزتي حد يليق بيكي لايقين علي بعض قوي ) عماد جه ووقف في وشهم ومد ايده وميس سلمت مسلوبه الاراده هيا وعلاء ومحي لاحظ نظراتهم وجه يشوف مالهم ووقف مكانه مش مستوعب ان دي جميله اللي قدامه ... وشاور لخالد اللي استأذن ادهم وجالو بسرعه خالد: في ايه ؟
محي: مصيبه خالد بتوتر: ليه في ايه ؟ محي: شوف مين اللي بتسلم علي ميس هناك ومين معاها ؟ خالد بص وهو كمان اتفاجيء: جميله طيب ازاي ! وايه علاقتها بجميله و وليد دول .. انا لازم افهم خالد قرب: عندنا وجوه جديده فهد: دي عايده واخوها عادل والد جميله وعمتها خالد: ابوها وعمتها ... يا اهلا بيكم.
جميله اخدت عمتها وابوها وقعدوا والعيال اتلموا حواليهم .. فهد وآسر وامل و وليد ميس: شايف الزمن ؟ علاء: اهدي يا ميس ميس: اهدي ازاي وهيا قدامي كده وواقفه مع ابني علاء بيصححلها: ابنها ميس: انت بتغظيني ؟ علاء: ابنها اللي انتي اخدتيه منها .. اهدي انتي اللي كسبانه هنا مش هيا تلاقيها لسه طالعه من السجن .. اهدي وما تتوتريش.
ميس: لا هيا طالعه من زمان وسافرت مع اخوها بس معرفش رجعت امتي دي... انا فضلت متابعه اخبارها كتير بس لما لقيتها استقرت مع اخوها بره شيلتها من بالي .. اكيد باعته بنت اخوها ترجعلها ابنها شايف علاء: اهدي بدال ما فهد يلاحظ ويسأل ويعرف ندي لمحت جميله ومكنتش مصدقه عنيها وراحت ناحيتها بس باشاره من جميله علشان فهد مسكت نفسها واستنت جميله الصغيره تعرفهم علي بعض و وقفوا علي جنب الاتنين.
ندي بدموع: كنتي فين ؟ جميله: في الدنيا ندي: فهد يعرف ؟ جميله: لا ما يعرفش ومش عايزاه يعرف دلوقتي ندي: ما تقلقيش مش هيعرف مني .. ماما لو شافتك هتفرح قوي جميله: خليني اشوفها ندي: هدخلك عندها استني هبلغها بس علشان الصدمه واظبط الدنيا واخدك.
دخلت ندي ظبطت الدنيا والطريق وبلغت نبيله انها هتجيبلها ضيف يسلم عليها وانها لازم تستعد للمفاجأه ونبيله فكرها راح ان سليم رجع ابنها وليد وبتحاول تجهز نفسها لاستقبال ابنها .. ندي خبطت هيا وجميله ودخلت وفي ايدها جميله نبيله بصتلها مش مصدقه عنيها ابدا جميله برضه ما تقلش غلاوه عن ابنها ايوه كانت بتتمني وليد بس اهي من ريحته وحبيبته...
جميله وطت عليها وعيطت في حضنها وباستها كتير وباست ايديها مشاعر مختلطه متلخبطه .. حب وحزن وزعل علي اللي راح وقهر وظلم ... مشاعر كتيره لازم يتغلبوا عليها ويقفوا علي رجليهم من تاني ندي: كفايه بقي عياط .. كده فهد هيلاحظ والعيال هياخدوا بالهم جميله مسحت دموعها ومسحت بايديها دموع نبيله.
جميله: اوعدك يا امي ان الفرح هيرجع يملي البيت ده من تاني وكل اللي ضاع هيرجعلنا ... الفرح هيرجع نبيله بعياط: يارب يا جميله يا حته من الغالي ... يارب يا قلبي .. طمنيني عليكي انتي الدنيا عملت فيكي ايه ! جميله: انا كويسه وربنا عوضني بعيال اخويا جميله و وليد ربيتهم ايوه معوضونيش عن لحظه في حضن ابني بس صبروني علي الاقل .. صبروني علي بعده وغيابه عني.
ندي: مش هينفع الكلام ده دلوقتي .. فهد هيلاحظ وماما ما تنسيش المفروض انك ما بتتكلميش فاسكتوا بقي هبقي اخدها واخرج وتتقابلوا بس بره البيت مش هنا جميله وقفت وبتحاول تستجمع قوتها وهنا الباب اتفتح ودخل فهد فهد: انا قلت انكم اكيد هنا .. عمتي .. ميس طلبت مني ادور عليكي وقالت اني هلاقيكي هنا .. ندي: حاضر هروحلها.
فهد: طيب روحي انتي وانا هعرفهم علي بعض ندي مشيت بتردد من عند نبيله وفهد وقف وسطهم فهد: هو انا ليه حاسس انكم غريبين كده ..انتو اتقابلتو قبل كده ؟ جميله: لا يا حبيبي بس من كتر كلام وليد وجميله عنها حسيت اني اعرفها وانها من باقي عيلتي فهد قرب بتلقائيه من جميله وحط دراعه حواليها: انتي تقريبا بتحسي ان كل الناس من عيلتك .. انتي ليه قلبك كبير كده ؟
نبيله بصتلهم ومقدرتش تمسك دموعها بس منظر فهد مع امه وهو مش عارفها يوجع قوي ومحتاج لقوه صعبه علشان ام تتحمل ابنها يكون قدامها وما يعرفهاش فهد لاحظ وقعد علي ركبه قصادها: نفسي افهمك .. ونفسي تتكلمي معايا وتحطيلي نقط كتير علي حروف اكتر ( مد ايده ومسح دمعه منها ) مش وقت الدموع النهارده يا ريت .. تطلعي معانا بره ؟
نبيله شاورت بدماغها لأ لانها محتاجه تستجمع نفسها ومشاعرها فهد بص لجميله: نخرج ولا عايزه تفضلي معاها شويه ! جميله ابتسمت: خليها ترتاح يالا وبعدين اكيد ضيوفك بيستعجلوك وهما خارجين جميله لمحت حوض الورد فوقفت بتلقائيه فهد: جميله حكتلك عنه ! امه: ايوه ينفع اشوفه من قريب ؟ فهد ابتسم: طبعا اتفضلي.
اخدها ووقف جنبها: الحوض ده جواه لغز كبير وعلامه استفهام اكبر .. كل واحد بيقول كلام مختلف عنه جميله: وبيهمك في ايه الكلام ! ما تسمع اللي قلبك يقولك عليه .. يفرق معاك في ايه مين زرعه المهم انه اتزرع بحب وبصدق خالص ... ايا من كان بيحكي اعتقد ان الاتنين قالولك انهم زرعوه بحب فده المهم انه اتزرع بحب فهد بصلها: ليه قولتي اتنين ومين قالك انهم اتنين ؟
جميله اتوترت: جميله قالتلي ان عمتك قالت كلام وميس والدتك قالت كلام فهما اتنين معرفش بقي اذا كان في حد تالت ولا مفيش فقلت اتنين فهد سكت وبص قدامه: علي رأيك المهم انه اتزرع بحب بس للاسف الشخص اللي اتزرعله ما يستاهلوش وما يستاهلش حب حد جميله بصتله بحده وكان نفسها تصرخ وتقوله لأ والف لأ وفهد استغرب نظراتها فهد: ليه بتبصيلي كده ؟
جميله بوجع: لانك بتتكلم عن والدك بالطريقه دي ! لانك بتهين الحب بالطريقه دي ! ما تتكلمش عن حد ما شفتوش وما تعرفوش فهد: وغلط مين اني ما شفتوش وما اعرفوش .. ذنب مين ؟ جميله مسكته من وشه: ذنب اللي ذنبه المهم انه مش موجود يدافع عن نفسه وطالما ما سمعتش منه هو يبقي علي الاقل تمنحه ميزه الشك ... المهم زي ما انت قلت من شويه ده مش وقت للدموع فيلا نرجع لحفلتكم اخدها وطلع وبعدها صرف كل الافكار من دماغه ودور علي جميله وراحلها
نبيله مع نفسها في اوضتها عيطت كتير قوي وطلعت صوره لابنها وفضلت تحضن فيها وتبوس فيها وتتوجع لوحدها (( ياريتك ترجع يا وليد .. ياريت كنت عايش يا ابني ... مش المفروض ابدا ان الام تدفن ابنها المفروض ابنها اللي يدفنها ... سبتيني ليه يا وليد اتمرمط من بعدك ... سيبت اختك لكلب ذلها .. كنت ظهر وسند لينا يا ابني... اه يا وجعي ويا ظهري اللي انحني من بعدك يا وليد ... حتي مراتك وحبيبتك ابنها جنبها ومش قادره تنطق ولا تضمه ... يا مين يرجع الابن لامه ومين ينصر المظلوم ومين ينتصر من الظالم ؟ يارب انت العدل وقضاؤك عدل انصرني يا رب .. قويني بيك يارب .. كفايه يا رب تعبت بقي وهما ملوا الارض فساد فكفايه يارب ... اظهر بقي عدلك علي عبادك ... يارب صبرني يارب صبرني يارب صبرني ... )
فهد مع جميله فهد: عقبالك جميله: عقبالي في ايه ؟ فهد: انتي في فرح وواحد بيقولك عقبالك يبقي في ايه ؟ جميله بصت لفهد وايدها في وسطها: وانت عايزني اتجوز في فرح ميت كده .. ده العزا فيه ضحك ولعب اكتر من فرحكم ده فهد ابتسم: انتي عايزه فرح ازاي ؟
جميله ابتسمت: عايزه فستان ابيض كبير جدا محدش لبسه قبلي وعايزه كل اللي في الفرح يرقص ويتنطط والكل يكون فرحان .. وعايزه عريسي عينيه ما تبعدش عن عنيا ابدا .. حتي لو بعيد مع حد ومع أصحابه عينه تكون عليا .. عايزه ارقص معاه سلو علي الاغنيه اللي اتغنت في خطوبتك وغناها ادهم للدكتوره مراته فهد: مش حلوه قوي الاغنيه.
جميله بتريقه: دي اغنيه قديمه وتحفه بس انت ما بتفهمش في الامور دي فهد: ههههههه خفه .. المهم عايزه ايه تاني ! جميله فكرت: عايزه تورته عشر ادوار فهد شاور بدماغه: طفسه طفسه يعني .. كنتي هتموتي بحبه شوكولاته جميله خبطته في كتفه وزعقت: عايزه تورته عشر ادوار ما تقلش دور وفوقها عروسه وعريس صغيرين كده بيرقصوا مع بعض فاهم ولا مش فاهم ؟ فهد: وانا مالي انا افهم بتاع ايه ؟ مش لما تلاقي حد يعبرك الاول ويرضي يتنازل ويتجنن ويرتبط بيكي ؟
جميله شهقت: وهو يطول بس نظره مني ! الظاهر انه نسي فهد بصلها: نسي ايه بقي ان شاء الله ؟ جميله: نسي لما ابعد ولا اغيب يوم ويجيلي لحد البيت يترجي ويبوس الايادي فهد كشر وبصلها: تصدقي... انا غلطان اصلا... انا غلطان .. امي بتشاور مشي خطوه ونادتله: فهد.
فهد بصلها: نعم جميله: عايزه تورته شوكولاته من اللي هناك دول فهد ابتسم: طفسه راح لميس اللي عايزه تبعده عن جميله وخلاص .. آسر وامل و وليد ومعاهم يوسف مع بعض وآسر انسحب يعمل تليفون يوسف: ده ايه الوضع المحرج ده ؟
وليد: انا متشكر يا يوسف جدا يوسف: ما تقولش كده يا وليد الناس لبعضها.. وامل ما تقلقش في عنيا امل: مرسي جدا دكتور يوسف: دكتور ايه بقي .. يوسف وبس وبعدين ما تنسيش المفروض اننا بنتعرف وهنتخطب فشيلي الالقاب وليد: يوسف،،انا ابوها بيبصلي ولازم اخد جنب خلي بالك منها يوسف: ما تقلقش روح لوالدك انت وليد رايح وقابلته ميس: تستاهل قلتلك تعال مرضيتش وليد: استاهل ايه بالظبط ؟ هو ايه اللي حصل علشان استاهلو ؟
ميس: خطوبه امل ؟ وليد بتمثيل: امل ! طيب ما تتخطب وفيها ايه ! ربنا يتمملها علي خير هيا انسانه ظريفه ميس: انت مش بتحبها ! وليد ضحك: انتي مشكلتك ما طلعتش في الطب بس انتي عندك مشكله في فهم كل العلاقات .. مبروك يا هانم ومبروك لامل وعقبال ابنك فهد.
آسر اتردد كان وواقف بعيد كل ما موبيله يطفي ينوره .. عايز يدوس اتصال علي رقم مي ومتردد وافتكر كلمه فهد هتفضل واقف لحد ما هيا كمان تضيع وتندم اتصل واستني يسمع صوتها مي: الو ... آسر ؟ آسر: ايوه انا ازيك مي: انا كويسه وانت ! آسر: انا كويس ! عملتي ايه ؟
مي: عمك طلقني ورجعلي العقود وكل حاجه اتحلت آسر: ازاي ! مي: مش عارفه المهم ان الكابوس انزاح آسر: اتمني انك ما توقعيش نفسك في كابوس تاني مي: ربنا يسهل .. المهم انت عامل ايه ؟ كويس ؟ وابن عمك اخباره ايه ؟ آسر: كل حاجه تمام .. انا بس قلت اطمن عليكي .. تصبحي علي خير مي: اسر ... خلي بالك من نفسك قفل ورجع وقف مع اخته ويوسف
ادهم اعتذر ومشي بدري هو وعيلته علشان العيال ما يضطروش يمثلوا كتير ويخلصهم من الاحراج ده ... اما فهد فراح ناحيه البوفيه وبص حواليه واخد شوكة حطها في جيبه واخد تورته صغيره شوكولاته ومشي بعيد وجميلتين مرقبينه وجميله حبيبته قامت تحصله وعنيها اتقابلو مع عمتها اللي ابتسمتلها وشاورتلها تروح وراه ... ميس كمان كانت متبعاها وشافتها بتشاور لجميله تروح وراه واتمنت لو هيا كمان تروح وتمسك التورته تلبسها في وش جميله اللي اتجرأت وعايزه تاخد فهد منها ..
فهد راح عند البيسين و جميله وراه فهد: جايه ورايا ليه ؟ جميله: جايه وري التورته مش وراك فهد: دي بتاعتي انا وهاكلها انا قعد فهد وطلع الشوكه وقطع حته ويدوب هيحطها في بوقه كانت هيا ماسكه ايده واكلتها هيا جميله: انا طلبتها يبقي انا اكلها.
هو بيقطع قطعه بالشوكه وهيا بتمسك ايده تاكلها منه وهو مبتسم بياكل مره ويأكلها مره فهد: تعرفي اني مش بحب الشوكولاته قد كده جميله: مش مستغربه انت بتحب الحاجات الكئيبه فعادي ما تحبش الشوكولاته فهد: مش هرد عليكي مع ان لسانك طويل جميله اكلت حته بايدها واترددت بس اخدت حته شوكولاته بصوباعها وحطتها قدام فهد وهو بص لايدها ومش بيتحرك.
جميله سحبت ايدها: برودك غير طبيعي بالمره هنا هو مسك ايدها وقربها من بوقه واخد الشوكولاته من صوباعها ببوقه وهيا حبست انفاسها لحد ما ساب ايدها طلعت النفس المحبوس كانت واقفه سالي مراقبه اللي حصل وطلعت عندهم وجميله هتقف بس فهد مسك ايدها منعها تقف سالي: انت سيبتني علشانها صح فهد: سيبتك علشانك .. انتي تخطيتي كل الحدود سالي: ماشي يا فهد براحتك.
فهد بصلها: الحفله من الناحيه التانيه مش هنا اتفضلي مشيت بره البيت كله وسابتهم وجميله بصت لفهد اللي قطع حته شوكولاته وحطها قدام بوقها جميله: عادي كده ؟ فهد: عادي كده قاموا ورجعوا الحفله الاتنين وفهد طول الوقت عنيه مركزه معاها وهيا مبتسمه وميس مراقبه والنار بتزيد وانتهت الحفله والكل روح بيته وميس مشيت مع علاء علي اساس يباتوا ليله في فندق لوحدهم بس اتجمعوا كلهم في بيت محي.
محي: مش قلتي انها امان وانها علي ضمانتك ميس: انا هتجنن طيب ازاي ؟ وبعدين فهد كلف مخبر خاص علاء: مخبر مين ؟ وازاي معرفش ان عمتها تكون امه ؟ محي: مين المخبر ده ؟ ميس: الولد اللي معاه اليومين دول اسمه يزيد تقريبا خالد: شركه يزيد للامن ؟ ميس: اه هو محي: تعرفه ؟
خالد: انتو مش عارفين مين يزيد ده ؟ الكل: لأ خالد: ده ابن اكرم .. فاكرين اكرم ؟ محي: البودي جارد بتاع وليد ؟ خالد: ايوه هو بعينه ميس: يبقي كده بقي وضحت ولعبوها صح .. يا اولاد الايه ؟ يلعبوا علي فهد ويقع في حب جميله ويزيد يتفق معاهم هو وابوه ويلعبوا في دماغ فهد براحتهم ( صرخت ) انا عايزه اقتل جميله دي هيا وعمتها جميله ... عايزه اقتل الاتنين.
علاء: فعلا احنا لازم نتصرف خالد: ايوه طالما جميله ظهرت في الصوره يبقي هيا واثقه من فهد وملت ايدها منه واهو قال جميله خط احمر .. وبدأ يقف للكل علاء: بابا انت ساكت ليه ؟ محي بص لميس: انتي بكره تاخدي فهد في حضنك وتقوليله يخطب جميله ونروح نطلب ايدها ونخطبهالو ميس زعقت: انا اخطبله دي ! انت اتجننت محي: انا هقلب التربيزه عليهم ... تروحي بكره وتقنعي فهد يطلب جميله ويخطبها وبسرعه ميس: طيب فهمني محي: افهمك
: فعلا رجوعك لفهد دلوقتي هيعزز موقفك قدامه،، علاء وصلها وروح معاها علاء: ما تقولش اني هعيش هناك في بيت وليد ؟طيب وسالي ؟ محي: سالي انا معاها ما تقلقش روح انت مع ميس دلوقتي ميس روحت البيت كان فهد في الجنينه قدام حوض الورد وسرحان تماما ميس: فهد فهد اتفاجيء بيها وبصلها: انتي ايه اللي جابك دلوقتي ؟
علاء وراها: مهنش عليها تسيب ابنها لوحده وتعباني انا معاها فهد ابتسم وقرب من ميس: خير رجعتي ليه ميس: مش عايزه اسيبك لوحدك فهد: وانا صغير ولا ايه ! علاء: طيب اروح انا بقي تصبحوا علي خير فهد: تروح فين ؟ هو في حد بيسيب عروسته ويروح برضه يا تاخدها معاك يا تقعد معاها !
علاء باحراج: انا مش عايز افرض نفسي عليك يا فهد وبعدين اللي انت عملته فيا لما شوفتني الصبح عندها مش هقدر انساه حط ايده علي رقبته فهد ابتسم: اسف يا عمي بس ده علشان كنت فاكر انها ليله والسلام مش مراتك وعلاقتكم شرعيه .. البيت بيتك يا عمي اتفضل علاء: انت واثق من ده يا فهد انا بجد مش عايز اضايقك ؟
فهد ضم ميس لحضنه: اي شيء يسعدها بيسعدني ميس: اسبقني يا علاء وانا هحصلك علاء طلع وهيا بصت لفهد: انت واثق حبيبي ان وجوده مش هيضايقك ؟ فهد: ويضايقني ليه يعني عادي ؟المهم رجعتي ليه ؟ ميس ابتسمت: شوفتك النهارده لما سرقت تورته الشوكولاته واخدتها بعيد وشوفت اللي راح وراك فهد اتحرج: ما اخدتش بالي ان حد شافني.
ميس ابتسمت: انا بشوفك بقلبي قبل عنيا حبيبي وبحس بيك وانا حاسه انك مبسوط فهد: الحمد لله ميس: حبيبي لو سعادتك معاها انا معنديش مانع فهد بصلها باستغراب: نعم ! انتي بتقولي ايه ؟ ميس: بقول انك بتحبها وده واضح فلو هيا اللي هتسعدك اتجوزها يا فهد وعيش معاها مبسوط فهد ابتسم: انتي بتتكلمي بجد ! بس دي اسمها جميله اللي انتي شغلتيها علشان.
ميس قاطعته: دي خطفت قلب ابني وحبها وسعادته معاها يبقي اهلا بيها في بيتها تكون بنتي هيا كمان .. سعادتك بالدنيا وبعدين مش علشان انتقم من ذكرى يا حبيبي اهمل سعادتك انت ... اطلع كلمها وقولها انك بتحبها وقولها ان بكره انا وانت وعمك هنروح نخطبها فهد مش مصدق: انتي بتقولي ايه ؟ نخطب مين ؟ انا اصلا تفكيري ما وصلش للمرحله دي ؟ ميس ضحكت: خليه يوصل .. و ( مره واحده سكتت ) فهد: في ايه سكتي ليه ؟
ميس: فهد لو تفكيرك ما وصلش للمرحله دي وجميله مجرد بنت انت بتقضي وقت ظريف معاها فانا قاطعها فهد بصرامه: لا طبعا جميله مش مجرد بنت ميس: يبقي بكره نروح نخطبها فهد: الصبح ارد عليكي اخدها وطلع بيها وقدام اوضتها ابتسم وباسها وسابها ودخل اوضته وهيا دخلت عند علاء اللي كان لابس برنس حمام ميس بصتله وضحكت: مالك ؟
علاء: ماليش هدوم هنا ! ميس: طيب وفيها ايه ! وليد مكنش عنده هدوم عند جميله وكان كل يوم يخرج من عندها بفوطه حوالين وسطه .. كان فاكر نفسه بيستغفلني علاء: طيب دي جميله تستاهل يتخرج من عندها بفوطه ميس بصتله بحده: نعم بتقول ايه ؟
علاء: بقول اتصرفي شوفيلي هدوم مش هخرج انا بفوطه وبعدين وليد كان في بيته بيتنقل من اوضه لاوضه ميس: لحظه خرجت من عنده وراحت عند فهد اللي كان خارج من الشاور ولابس برنسه: خير يا ميس ميس: هو ايه حكايه البرنس في البيت النهارده كل ما ادخل اوضه الاقي اللي فيها لابس برنس فهد ضحك: عايزه ايه بس ؟ ميس: علاء معندوش هدوم هنا ينفع تجيب حاجه من عندك !
فهد شاور علي اوضه هدومه: نقي اللي يعجبك ميس دخلت بتقلب تختار حاجه ولمحت كيس فتحته فيه بنطلون جينز وتيشرت وفهد واقف بينشف في شعره فبصلها في المرايه وابتسم وهيا بصتله: جينز ؟ فهد: عادي يعني ميس ابتسمت: اه عادي قولتلي ؟ طيب ينفع اخدهم لعلاء مش استايلك اصلا فهد بسرعه شد الكيس من ايدها: لا دول لأ ميس: مش كانوا عادي من لحظه ؟
فهد: عايزه ايه يا ميس ! ميس: ده ذوقها هيا صح ! فهد: تصبحي علي خير روحي لجوزك اللي بالبرنس يالا ميس ضحكت وقفلت الباب وبعد ما قفلته ابتسامتها اختفت وراحت اوضتها حدفت الهدوم علي السرير علاء: يا ساتر مالك.
ميس: الهانم جيباله هدوم علي ذوقها .. وهو متيم بيها علاء مسكها من اكتافها وهو وراها: ما تسيبه يوتيّم يومين ما احنا هنجيبه علي جدور رقبته .. سيبيه يفرحله يومين وتعالي بقي هنا لان الليله اللي فاتت مش فاكرها للاسف ميس: انت اتجننت ولا ايه ! علاء: اه اتجننت تعالي بقي
جميله و وليد روحوا بيتهم جميله: هتنام ولا هتسهر شويه ؟ وليد: ادخلي ارتاحي انتي يا جميله ! جميله وقفت تبصله وهو لاحظ نظرتها ليه وليد: خير يا جميلتي عايزه حاجه ؟ جميله: هو انت مش ملاحظ انك من ساعة ما رجعت وانت بعيد عني !
وليد بصلها باستغراب: بعيد عنك ازاي يعني ؟ انا طول الوقت معاكي ! بغيب ساعه لو غيبت عنك ؟ جميله: معايا في البيت بجسمك اه لكن عقلك مش معايا نهائي .. بعدين انت اه بتكون جنبي بس بعد ما بنام بتقوم من جنبي .. انت ولا يوم نمت في سريرك ! بصحي الاقيك يا اما صاحي يا اما نايم علي الكنبه في الصاله ! ممكن تفهمني بقي في ايه وانت مالك ؟
وليد مسكها من اكتافها: مفيش اي حاجه حبيبتي لو انا مقصر معاكي فمعلش اعذريني غصب عني دماغي مشغوله بمليون حاجه وقلقان علي الكل .. اما حكايه النوم فأنا فعلا نومي قليل وبخاف اضايقك او ازعجك او اطير النوم منك فبفضل بعيد مش اكتر ولا اقل .. جميله بصتله كتير: ماشي يا وليد براحتك ممكن بقي تيجي معايا جوه وما تفضلش لوحدك هنا وليد ابتسم ومد ايده لايدها واخدها ودخلوا اوضتهم .. وبعد فتره طويله من الحب والدلع.
جميله: وليد وليد: قلب وليد جميله: بتفكر في ايه ؟ وليد فضل كتير ساكت وباصص للسقف: في ابنك ! مش قادر احدد رد فعله هيكون ايه ! جميله: ما تقلقش ... ( غيرت الموضوع ) انت عارف انه بيحب جميله ! شوفتهم النهارده مع بعض كان الحب واضح في عنيه وليد: فعلا ... شوفتهم جميله باستغراب: شوفتهم ازاي ؟
وليد ابتسم: حبيبتي انا عيني علي الكل ومراقب الكل انا واكرم جميله: يعني الكل في امان صح ! وليد: ايوه ما تقلقيش جميله فجأه اتعدلت: نبيله محتاجالك قوي يا وليد كان نفسي النهارده اقولها انك عايش .. حالتها صعبه قوي يا وليد وليد زعل: ما تتخيليش ازاي صعب عليا اصلا يا جميله ما اشوفهاش لحد دلوقتي جميله ضمته بحب: عارفه يا قلب جميله .. ان شاء الله هتشوفها هيا وندي كمان .. ندي كمان اتغيرت قوي وليد: اتغيرت ازاي ؟
جميله بحزن: بقت ... مش عارفه بقت ايه بس مش دي ندي القويه اللي كانت زمان .. دي واحده مكسوره مغلوبه علي امرها ... الله اعلم خالد عمل فيها ايه ! مع اني كنت بحس ان خالد ده الوحيد اللي كويس في عيلتكم كلها وليد افتكر لما حط الفلاشه في جيبه: خالد ده زي التعبان يا جميله بيقرص ويختفي .. ما تتخيليش انا ازاي ندمان .. انا اللي اقنعت ندي تتجوزه .. انا سلمتها بإيدي لاسوأ انسان علي وجه الارض ..
جميله بحب: انت كنت مخدوع فيه زينا وليد: فعلا .. مش قادر انسي نظرته وهو بيحط الفلاشه في جيبي بعد ما ضربوني بالنار وقالي دي ضمان علشان ما ترجعش تاني خالد كان السبب اني ما ارجعش الفتره دي كلها جميله دموعها نزلت: احكيلي اكتر يا وليد وليد: مفيش حاجه تتحكي اهي سنين وعدت.
قربت جميله منه وضمته وفضلت في حضنه وشويه وهو بيقوم مسكت فيه: رايح فين ؟ خليك جنبي الليله ما تبعدش وليد: مش عايز انام دلوقتي جميله: الفجر قرب يا وليد وليد: ما انا قولتلك نومي قليل جميله: ماشي بس برضه خليك جنبي مش عايزه افتح عنيا ما تبقاش جنبي .. افضل صاحي براحتك بس هنا جنبي وليد ابتسم: حاضر بس خليني اخد شاور دافي يمكن انام بعده علي طول اوك.
جميله مسكته وهو بصلها جميله: احكيلي ايه اللي حصلك وانت محبوس ؟ يمكن لما تحكي ترتاح وليد: مفيش حاجه حصلت يدوب كنت محبوس مش اكتر ولا اقل جميله اتعدلت: بس يا وليد ! وعدم نومك ؟ والكوابيس اللي بتمنعك من النوم ؟ ( حطت ايدها علي ظهره بس هو اتحرك ) والعلامات اللي علي ظهرك دي ؟ وليد: انتي عايزاني اقولك ايه يا جميله ؟ كنت محبوس في قضيه تجسس متخيله ايه اللي حصلي ؟
جميله: عايزاك تحكيلي يا وليد فضفض يا حبيبي وليد: مفيش حاجه تتحكي جميله دموعها نزلت: طيب طالما مش عايز تحكي يبقي انسي يا وليد وليد بصلها: انسي ! طيب ازاي يا جميله ! طيب ولنفترض هنسي اللي جرالي انسي اللي جرالك انتي ازاي بلاش كل ده ابني اللي مش مسموحلي اتكلم معاه كلمه واحده انساه هو كمان ؟ انسي ايه ولا ايه يا جميله ؟
جميله ضمته وعيطت اكتر في حضنه وهو سيطر علي نفسه بالعافيه جميله: ياريتني اقدر اعمل اي حاجه يا عمري كله ! بس ربنا هينصرنا يا وليد خلي ثقتك بيه كبيره وليد ابتسم: عارف يا جميله عمري ابدا ما فقدت ايماني بربنا ويمكن ده اللي قواني لحد النهارده ... ان ربنا هينصرنا .. وابننا هيرجع لحضننا .. ما تقلقيش عليا يا جميلتي سابهاو ابتسملها ودخل الحمام وقف كتير تحت الشاور يرتب افكاره وهيعمل ايه وهيتصرف ازاي في الايام الجايه ... خرج واخدها في حضنه بس معرفش ينام.
فهد في سريره بس مش مقتنع ابدا بموافقه ميس المفاجأه دي .. في حاجه مش صح ابدا .. بس يا تري ايه هيا ؟ هل مثلا عايزه تكمل انتقامها من جميله امه في شخص جميله مراته ! مراته ؟ ازاي فكر فيها كده ! هو فعلا بيحبها ولا ايه زي ما كله بيقول ؟ قالهالو قبل كده يزيد ودلوقتي بتقولها ميس ! طيب وازاي هما لاحظو حبه ده ! ايه ده ! هو بيعترف اهو لنفسه بالحب !
ايه يا فهد ما انت سبق ووعدت نفسك انك مش هتسمح لقلبك يدق زي ابوك ! ليه سمحت لجميله تانيه تتسلل جواه وتسكن فيه ! هيا فعلا سكنت جواه وكل ملامحها محفوره جواه ... بيفتكر ابتسامتها ! تريقتها ! غضبها ! وشها الاحمر لما تتنرفز ! رفعه صوباعها في وشه وهيا بتهدده ! قوتها ! شجاعتها ! حتي خوفها ! اتنهد واخد نفس طويل حبسه جواه وطلعه براحه بحيره..
طيب هو محتار ليه ! ما يتجوزها زي ما بيقولو ! طيب هل هيا هتقبل الجواز منه ! هيا اكيد بتحبه زي ماهو بيحبها ! بس باماره ايه ؟ اه باماره التورته اللي انت لسه مأكلهالها من شويه ! او باماره الامان اللي بتحس بيه وهيا معاك لما بتخاف ! بأماره انها شاركتك اعمق اسرارها .. اوووووف هيتجنن من التفكير اتعدل ومسك موبيله وجاب رقم جميله ! بس هيكلمها دلوقتي ؟ مش هينفع ابدا غير الرقم وطلب وانتظر رنه بعد رنه.
صوت نعسان @ الوووو فهد: الو يا يزيد انا فهد ... سوري صحيتك يزيد اتعدل: في ايه يا فهد ! في حاجه حصلت ؟ انت كويس ! اتكلم يا ابني في ايه ؟ فهد: في ايه انت ؟ اهدي بس شويه عادي يعني ! هيكون ايه اللي حصلي وبعدين انت مش حاطط تحت البيت بودي جارد اللي مصر عليهم قلقان من ايه بقي ! يزيد: قلقان من اللي جوه البيت فهد: بتقول ايه ! مين جوه البيت ؟ يزيد: بقولك انا نعسان عايز ايه !
فهد: عايز اتكلم مع حد ! ينفع تنزل تقابلني ؟ يزيد: اقابلك الصبح ! فهد: دلوقتي يا يزيد انزل يالا انا جايلك بيتك سلام فهد قفل ومعطاش فرصه ليزيد يرد عليه ويزيد بص للموبيل واضطر يقوم @ حبيبي رايح فين ؟ يزيد: نامي انتي يا سمر نامي حبي هقابل فهد وارجع علي طول سمر: حبيبي الفجر خلاص هتقابله ليه دلوقتي هو في حاجه !
يزيد: والله ما عارف بس زي ما انتي عارفه الفتره حرجه جدا بالنسبالو وانت عارفه انه مهم جدا لبابا .. اعذريني عارف اني مشغول عنك الفتره دي بس بإذن الله هعوضك سمر ابتسمت: باذن الله بس خلي بالك من نفسك ممكن يزيد: ما تقلقيش يا قلبي نامي انتي فهد نزل واتحرك ووراه البودي جارد اللي متابعينه زي ظله وراح عند بيت يزيد اللي نزله نايم علي نفسه وفهد اول ما شافه ضحك: للدرجه دي !
يزيد: انا معاك من امتي هاه ! والحفله وتأمينها ! انت مش نايم ليه ومهدود زيي؟ فهد ابتسم: عادي يعني وبعدين انت وراك ايه يعني ! أبقي نام الصبح ساعه زياده ؟ يزيد: علي فكره انا متجوز ومراتي ممكن تنزل تقتلك فهد باستغراب: انت متجوز بجد ! مكنتش اعرف ! انت مقولتليش يزيد: انت ما سألتش عن حياتي الخاصه فهد: عندك عيال ؟
يزيد: لا لسه ربنا ما ارادش فهد: عايز عيال ؟ يزيد: اكيد طبعا عايز عيال .. بس فهد هو انت جاي بس ترغي ولا في حاجه مهمه ؟ فهد كشر لما افتكر: اكيد في طبعا .. ميس طلبت مني اتجوز جميله يزيد استغرب: ميس ؟ وانت تتجوز جميله ؟ فهد: اه شوفت بقي يزيد: طيب ليه جميله ؟ وبعدين المفروض انها بتكرهها علي كلامك فازاي تطلب منك تتجوزها الا اذا كان لها غرض فهد: ايه بقي الغرض ده ! وليه ؟ وازاي اصلا هتقبلها ؟
يزيد: طيب انت ما سألتهاش ليه ؟ فهد: طبعا سألتها بس اجابتها ما دخلتش دماغي بنكله يزيد: اجابتها كانت ايه ؟ فهد: انها مهتميه بسعادتي يزيد: هيا والدتك فليه ما تكونش فعلا مهتميه بسعادتك ؟
فهد: ميس معندهاش المشاعر دي ولا الاحاسيس دي .. ميس عندها هتستفاد ايه وهتكسب ايه وبس .. فلازم يكون لها غرض من جوازي من جميله ! بعدين دي كانت لسه هتتجنن لما سيبت سالي دلوقتي بتقنعني بجميله طيب ازاي ؟ يزيد: طيب انت ايه مشكلتك من جوازك من جميله ! ما تتجوزها ؟
فهد: اتجوزها ازاي يا ابني ! وبعدين لنفترض ان ميس عايزاني اتجوزها علشان تنتقم من ضرتها في صوره جميله ساعتها انا هيكون موقفي ايه ؟ هسيب امي تعذب مراتي ولا هحمي مراتي علي حساب امي يزيد: لا انا مااعتقدش ان ده ابدا السبب هيا مش هتخلي ابنها يتجوز علشان تنتقم من صوره لشبح في الماضي مش منطق يعني فهد بنفاذ صبر: طيب قولي انت سبب تاني .. اي سبب.
يزيد: طيب اتجوز يا فهد .. او علي الاقل خد خطوه ناحيه جميله وبعدين انت اصلا بتحبها فايه المانع ! اتجوزها وسيب الايام توضحلك ايه السبب ! فهد: طيب انا عايز اعرف ماضي ميس .. كل حاجه عنها ! حاول تعرفلي كل اللي تقدر عليه عنها وعن اعمامي دول يزيد: حاضر بس انت كلم جميله واطلب ايدها.
فهد: ما اعتقدش ان جميله كمان هتوافق بسهوله يزيد: دي بقي مشكلتك انت مش مشكلتي عايز انام بقي فهد ابتسم: اطلع نام سلام يزيد: سلام والصبح ابقي طمني عملت ايه مع جميلتك
جميله الصغيره في بيت ابوها بتفتكر لحظاتها مع فهد وبتبتسم لوحدها موبيلها رن واستغربت الوقت متأخر بصت كان فهد فابتسمت وردت جميله بهمس: انت عارف الساعه كام ؟ فهد ابتسم: نمتي يعني ! اقفل ؟ جميله: لا لسه مانمتش فهد: بتعملي ايه ؟
فهد: اكيد جميله: بابا ما اعتقدش هيوافق فهد: انا هخليه يوافق جميله: ازاي بقي ؟ فهد: هتجوزك فهد رمي الكلمه وجميله حست انها سمعت حاجه غلط او مش عارفه اصلا هيا سمعت ايه ! وفهد منتظر رد فعلها للكلمه جميله: انت قولت ايه ؟
فهد: قلت هخلي باباكي يوافق جميله: اللي بعدها قلت ازاي ؟ فهد ابتسم: قلت هتجوزك داس علي كل حرف ونطق كل حرف لوحده في كلمه هتجوزك جميله: يعني انا سمعت صح فعلا .. انت بتهزر صح ! مجرد استظراف منك ؟ فهد: وانا من امتي بهزر او بستظرف معاكي ؟
جميله: انت علي طول بتستظرف .. موضوع وكلام زي ده مفيهوش هزار اصلا فهد ابتسم: ايه الهبله دي بقولك هتجوزك تقوليلي هزار واستظراف ؟ مش عايزه او مش موافقه قولي صراحه ! موافقه ولا مش موافقه ! جميله: اوافق علي ايه ؟ هو انت قلت ايه يتوافق عليه ولا المفروض انا اخمن ؟ فهد: اهدي بس يا جميله .. بقولك هتجوزك موافقه ولا مش موافقه ؟
جميله بغباء: هتتجوزني علشان اجي اشتغل في الشركه ؟ فهد باستغراب: شركه ! شركه ايه يا فصيحه انتي ! هو انا ممكن اتجوز واحده لمجرد اني اشغلها عندي ؟ انتي عبيطه النهارده ولا جرعه الغباء زياده ليه ! مالك يا جميله ؟ جميله: ماهو انا مش فاهمه حاجه يا فهد ؟ انت بتقول حاجات غريبه فهد: طيب شوفي يا ستي الصبح هاجي لابوكي احدد معاه معاد اطلبك رسمي منه خلاص !
جميله:ولنفترض وركز في كلمه نفترض دي نفترض اني وافقت فهل ميس هتوافق ؟ وليد: ما تقلقيش من حد انتي .. ميس موافقه دي هيا كمان اللي فتحت معايا الموضوع لما شافتني وانا بسرق التورته ليكي وقالت لو سعادتي معاكي فافضل معاكي ... المهم انتي موافقه ولا لأ الباقي سهل ؟ جميله: انت عايز تتجوزني ليه يا فهد ؟
فهد: جميله عايز اتجوزك زي اي حد ما بيعوز يتجوز ... ما تستنيش مني رومانسيات يا جميله واعترافات لان ماليش فيها ابدا جميله: يعني ايه يا فهد ! فهد: يعني ده اقصي ما عندي .. موافقه تتجوزيني ولا لأ ؟ جميله: بالطريقه دي لأ والف لأ كمان فهد: انتي بترفضيني يا جميله !
جميله: انا برفض طريقتك واسلوبك .. الوقت اتأخر يا فهد تصبح علي خير قفلت السكه بسرعه وهيا متوتره ومش عارفه تنام من التفكير ... واخيرا قررت تكلم عمتها فرنت عليها وليد كان صاحي وشاف الموبيل لقي جميله فرد عليها هو جميله: اسفه يا عمو لو كنت صحيتك وليد: لا يا قمر انا كنت صاحي اصلا .. خير في حاجه !
جميله باحراج: لا كنت عايزه ارغي مع عمتو .. متعوده بقي ارغي معاها في اي وقت اعذرني بقي .. تصبح علي خير وليد: استني يا بت انتي .. طيب عمتك نايمه ارغي معايا انا .. اصلا مش جايلي نوم وعمتك مذنباني جنبها .. كنت عايزه تحكيلها ايه ! جميله ضحكت: كنت هحكيلها عن فهد وليد قلبه دق: فهد ! ماله ! جميله: لا مفيش مالوش وليد: امال ايه اللي جد بينكم من ساعة ما سرقلك التورته واكلهالك ؟
جميله باستغراب: عمتو قالتلك وليد ضحك: المهم ايه اللي جد ؟ جميله: كلمني وطلب يتجوزني .. انت متخيل فهد يطلب يتجوزني ! انا اصلا مش مصدقه نفسي وليد قلق: جميله اهدي .. ميس مش هتوافق اصلا ولا اعمامه ؟ جميله: لا يا عمو .. ميس اصلا اللي عرضت عليه وقالت انه طالما بيحبني وسعادته معايا فبراحته وليد هنا كشر وعرف انهم بيخططوا لحاجه جديده جميله: رحت لفين يا عمو !
وليد: لا يا جميل بس مش متخيل ميس توافق جميله: غريبه صح ! بس فهد قالي ما اشغلش بالي بيها وليد: طيب انتي قولتيله ايه في الاخر يعني ؟ وافقتي ؟ جميله: لا طبعا .. اوافق ازاي وانا مش فاهمه حاجه ! وبعدين هو طلبه للجواز كان بطريقه مستفزه زي ما يكون واثق تماما اني هوافق وانا بكره ثقته دي .. وليد ابتسم: رفضتيه عندا فيه يعني ؟
جميله: لا يا عمو مش بس عندا فيه ! في اسباب تانيه وليد ابتسم: ماشي يا ستي براحتك المهم الصبح هجيبلك عمتك وترغي معاها براحتك جميله: متشكره جدا ياعمو ... عمو وليد: نعم جميله: ادعيلي ان فهد لو فعلا من نصيبي يحبني زي ما حضرتك بتحب عمتو وليد اتنهد: يارب يا جميله .. يارب ..
قفل معاها وفضل كتير يفكر ليه ميس عايزة فهد يتجوز جميله ؟ اكيد مش لله في لله ؟ لازم يكون وراها غرض ؟ وليد فضل كتير صاحي لحد ما النوم اتغلب عليه ونام... جميله فتحت عنيها علي همهمات وصوت حد بيتوجع واتفاجئت ان ده وليد وهو اللي بيإن جنبها .. وعمال يقول .. لأ .. لأ ... مش انا ... حرام ... كفايه ... لأ جميله بتحاول تصحيه وتفوقه من الكابوس اللي هو فيه وهو صحي بيصرخ وزقها بايده فوقعت من علي السرير واتخبطت في الكوميدينو واتعورت في راسها واتجرحت و وليد فتح عنيه وبص حواليه شاف جميله في الارض .. نور النور بسرعه وبصلها كانت ايدها علي دماغها ولمح الدم فقام بسرعه ومسك ايدها وهو متوتر وخايف ومسك مناديل يمسح الدم.
جميله: وليد اهدي انا كويسه ... وليد وليد وليد مش بيرد عليها بس الخوف مالي كل ملامحه وهو بيمسح دماغها ومش عارف يعمل ايه ؟ جميله: وليد رد عليا وليد بصلها: انتي محتاجه غرزتين علي الاقل .. قومي هاخدك مستشفي جميله: اهدي اهدي مش هروح مستشفيات .. ومش هخاطر حد يشوفك علشان غرزه وليد زعق: جميله الجرح بينزف ولازم يتخيط جميله: الصبح هبقي اكلم وليد ويعدي ياخدني معاه.
وليد: قومي البسي مش هستني للصبح .. قولتلك خليني بعيد لكن انتي بتصري جميله: اوعي تفكر كده يا وليد وليد: امال افكر ازاي ؟ قومي والبسي يا جميله جميله حاولت تعترض او ترفض بس وليد اصر وهيا لبست ونزلت معاه جميله: طيب هنروح فين ؟ وليد: لدكتور جميله: مين في الفجر ده ؟
وليد ما ردش بس طلب رقم ومنتظرو يرد وليد: الو .. اسف جدا يا ادهم اني بتكلم في وقت زي ده ! ادهم: لا يا وليد ولا يهمك خير ! وليد: جميله اتعورت ومحتاج حد يخيطلها الجرح وزي ما انت عارف مش هينفع اروح مستشفيات ادهم قاطعه: انت بتبرر في ايه يا وليد ؟ هاتها يا ابني بسرعه .. وليد: انا قربت علي البيت ادهم: طيب يالا منتظرك قفل وصحي ليلته وقالها اللي حصل وقام هو يلبس: تيشرتي فين ؟
ليلي ابتسمت: انت رميته في حته دور عليه ادهم بصلها: ايوه رميته فين ! ليلي بصت حواليها: هناك متعلق علي التسريحه ادهم بصله وضحك: للدرجه دي ليلي: واكتر جهزوا ونزلوا استقبلوا وليد اللي كان التوتر والخوف مسيطر عليه ليلي بنجت المنطقه وبدئت تخيطها و وليد هيتجنن جنبها. نزل يوسف علي أصواتهم وسلم عليهم يوسف: هو حضرتك اللي عورتها صح ؟
الكل بص ليوسف قوي يوسف: بتبصولي كده ليه ! باين قوي علي ملامحه وخوفه ان هو له يد ! وليد: كانت بتصحيني وانا زقتها وقعت واتخبطت يوسف: امممممم .. وياتري دلوقتي بتفكر تبعد عنها علشان ما تأذيهاش صح نفس التفكير الاناني ادهم: اناني ؟ لما تفكر انك ما تأذيش الانسان اللي بتحبه فدي انانيه في نظرك ؟
يوسف: طبعا انانيه لانك بتحمي نفسك من احساسك بالذنب لو اذيته .. بتحمي نفسك من وجع اكبر .. ( بص لوليد ) بس نصيحتي ليك اوعي تعمل كده وليد: بتتكلم وكأنك عشت التجربه دي ! يوسف: طبعا عشتها بابا في فتره من الفترات قتل ماما وليد بص لادهم بس يوسف اتكلم يوسف: كان نايم وهيا صحته في وقت غلط فخنقها وما سبهاش غير لما ماتت في ايده وحتي خالي لما اتدخل كسرله دراعه وساعتها بابا قرر انه يبعد علشان يحميها من نفسه وكان فاكر ان ده الصح !
ادهم: انت مش فاهم انت بتتكلم عن ايه وطول ما انت ما حبتش فما تتكلمش عن شيء ما تفهموش يوسف: ايوه ما حبتش ومش عايز احب لان الحب شيء بيسلبك ارداتك وبيخليك عرضه للاذي وكل قرارتك بتكون غبيه .. ادهم: انت بتقول ايه ؟ الحب ده اجمل شيء ممكن يحصلك لو انا محبتش امك مكنتش هخلفكم انت وآسيا .. مكنتش هعيش سعيد في حياتي .. كنت هفضل ضايع .. مكنتش هقابل عيلتي ولا اعرف اي حاجه عن ماضييا.
يوسف: ولو محبتش مكنتش هتسيب شغلك وانت في قمه مجدك .. مكنتش هتتقاعد وانت صغير بسبب خوف حبيبتك عليك .. مكنتش هتبطل اكتر شيء بتحبه في الدنيا وهيا اثاره مهماتك علشان خاطرها .. كان زمانك هتكون اسطوره زي والدك لكن انت اختارت الحب وبقيت ماضي ادهم: واختياري كان صح وانا راضي عنه ولو الزمن رجع كنت هختار نفس اختياري ده.
يوسف: علشان بتحب وليد اتدخل: الحب مش وحش يا يوسف ولا هو السبب في قرارتتا الغبيه يوسف بصله: ارجوك حضرتك بالذات ما تتكلمش عن الحب وليد: ليه ؟
يوسف: لان حياتك اتدمرت تماما بسبب الحب .. لو مكنتش حبيت جميله كنت هتفضل مستقر في بيتك مع مراتك ومفتح عنيك لاعمامك ومكنوش قدروا يأذوك ابدا وليد: انت فعلا مش فاهم انت بتتكلم عن ايه يا يوسف .. يا ابني قبل ما احب جميلة انا مكنتش عايش .. حياتي بدئت فعليا لما حبتها .. اتنفست اما حبيتها وعرفت قد ايه انا كنت محروم وميت بالحيا .. وبعدين لو مكنتش حبيتها مكنتش هخلف فهد ابني.
يوسف: وهو فهد فعلا ابنك ! لو مكنتش حبيتها كنت هتخلف فهد وهتربيه مع مراتك وساعتها كنت قاطعه وليد: كنت ايه ؟ هعيش ؟ وحياتي ملهاش اي معني ! يا ابني اللحظات الجميله اللي بتقضيها مع حبيبك مفيش شيء ابدا يعوضها ابدا يوسف: حتي بعد عشرين سنه حبس ؟
وليد: حتي بعد مية سنه يوسف: انتو بتتكلموا باي منطق ليلي امه اتدخلت: بمنطق ساعه بقرب الحبيب ولا عمر كامل من غيره .. مش هتفهم احنا بنتكلم عن ايه الا لو جربت تحب يوسف بص لجميله: حضرتك رأيك ايه ؟ ندمتي انك حبيتيه ؟
جميله: عمري ! وليد كان اجمل شيء حصل في حياتي يوسف: انتي اتحبستي بسببه واتحرمتي من ابنك يسبّبه جميله: خلفت ابني بسببه وعشت اجمل قصه حب بسببه واخويا سافر واشتغل بسببه وخلف عيلين بسببه واتربوا احسن تربيه بسببه .. في حاجات كتيره حلوه حصلت في حياتي بسببه ..
وليد: زي ما قال ابنك .. ابعد لحد ما اموري تستقر ادهم: وزي ما قال ابني برضه ما تبعدش وخليك معاها وليد: انا ما بنامش خوفا من الكوابيس اللي بحس انها هتقتلني .. الليله اللي فاتت اصرت اني افضل جنبها ودي النتيجه ادهم: يبقي انت محتاج لمساعده مش الحل في بعدك يا وليد وليد: انت عملت ايه ؟
ادهم حكاله كل اللي حصل وعلاجه النفسي مع دكتور عصام ادهم: عايز نصيحتي انا بقي تروح لدكتور عصام وتشوف ايه سبب المشكله وتعالجها وليد: ان شاء الله بس دلوقتي مش هينفع لاني المفروض ما اظهرش ادهم: لا روحله وانا هكلمه وافهمه الوضع وما تقلقش .. المهم في جديد ؟ وليد: ميس عايزه فهد يتجوز جميله وهيروح يطلب ايدها الصبح ادهم: ميس ؟ دي كده بتخطط لحاجه كبيرة خلي بالك وليد: عارف بس يا تري ايه ؟
ادهم: ممكن تكون نقطه ضغط ليها ؟ او تخلي البنت تحت ايدها ! المهم جميله كان ردها ايه عليه؟ وليد: رفضته ادهم: لا حاول تقنعها توافق يا وليد علشان تفهم ميس بتخطط لايه و نشوف اخرتها ايه وادينا مستعدين لاي حاجه وليد: ربنا يسهل وليد شكر ادهم ومراته كتير واخد جميله يوديها عند بيت اخوها وهما تحت البيت.
جميله: انت جبتني هنا ليه ؟ اوعي تكون بتفكر تبعد ؟ او تخليني هنا ؟ لا يا وليد مش هسمحلك انت فاهم ؟ انت مش هتبعد ؟ ومش هتفضل بعيد عني !( حاول يتكلم بس منعته )) مش هتقنعني ومش هوافق افضل هنا ! يالا البيت وليد: يا بنتي اصبري .. لوك لوك لوك ايه هو ! بنت اخوكي عايزاكي جميله: بتضحك عليا ؟
وليد: والله ابدا .. ابنك طلب يتجوزها وهيا رفضته وعايزك تقنعيها توافق عليه جميله فرحت جدا: بجد فهد طلب ايدها وليد: جميله اهدي كده لان الموضوع فيه إنة فحاولي تقنعي بنت اخوكي و تفهميها لو وافقت تكون مستعده لاي صدمه ممكن تحصل .. ميس مش هتوافق كده الا لو كان وراها غرض جميله بخوف: هما ممكن يأذوها يا وليد ؟
وليد: ممكن تحاول لكن ما تقلقيش انا مأمن الكل .. اكرم حاطط حراسه علي الكل .. اخوكي وعياله الاتنين حتي فهد كمان عيننا عليه فما تقلقيش .. المهم يالا ننزل وشوفي هتقولي ايه لبنت اخوكي وهتقنعيها ازاي توافق نزلوا مع بعض وطلعوا و الكل اتخض علي جميله من الجرح اللي في راسها بس قالتلهم انها اتخبطت وهما ما رضيوش يضغطوا عليها وليد قعد هو وجميله الصغيره لوحدهم وليد: هاه يا جميله فكرتي ؟
جميله: افكر في ايه بس يا عمو ؟ وليد: في طلب فهد جميله: حضرتك عايز توصل لايه ؟ وليد: حضرتي عايزك توافقي طبعا جميله: طيب ليه ؟ وليد: لاني يا جميله لازم افهم غرض ميس ايه ؟ وميس مش هتكشف اوراقها بسهوله .، لازم توافقي يا جميله وتكوني قريبه من فهد جميله سكتت كتير و وليد منتظر منها رد وليد: جميله قولتي ايه ؟
جميله: عمو انا مقدرش ارفض لحضرتك طلب طبعا فلو حضرتك عايزني اعمل ده هعمله حضرتك وعمتو فضلكم عليا كبير اوي وليد قاطعها: جميله انا عمري ما هفرض عليكي تعملي حاجه انتي مش عايزاها او انتي مش مقتنعه بيها فبلاش الكلام الاهبل ده تقولي فضل ومش فضل .. انا لو كنت بقنعك دلوقتي فده علشان انا عارف انك بتحبي فهد وعارف انه بيحبك وبناءا عليه اتكلمت غير كده لأ جميله: عارفه يا عمو الكلام ده وليد بحيره: ولما انتي عارفاه رفضتي فهد ليه !
جميله بعناد: مش بالطريقه دي يطلبني وكأني امر مفروغ منه ! عايزني يبقي يتعب علشاني لكن مش كده ... انا مش قادره افهم حضرتك اللي انا حساه وليد ابتسم: انا فاهم تماما اللي انتي حساه ... بس رفضك القاطع غلط كان المفروض توجهيه للي انتي عايزه مش ترفضيه جميله: هنا بقي ياعمي تسمحلي اقولك انك غلطان لان فهد ابنك بيعشق التحدي ومش بيقبل ابدا بكلمه لأ وطالما انا قلت لأ فده معناه انه هيعمل المستحيل علشان اغير ال لأ دي.
وليد ابتسم ووقف: والله انتي ادري انتي اكتر حد قرب منه وليد سابها وراح لعماد وقعد معاه يقنعه ان لو فهد اتكلم ما يرفضوش ... وعماد في النهايه اقتنع يسمع وجهه نظر وليد ... الباب خبط وعماد فتح وكان فهد اللي علي الباب: اتفضل يا ابني فهد دخل وسلم وقعد مش عارف يبدأ منين او يقول ايه ! اما جميله فوافقه في المطبخ متابعه فهد وبتسمع هيقول ايه لابوها عماد: خير يا ابني !
فهد: اه خير ان شاء الله .. شوف انا عارف ان جميله سابت الشركه عندي خلاص وحضرتك رافض شغلها عندي عماد باستغراب لان مش ده الموضوع اللي كان متخيل ان فهد هيتكلم فيه: اه وبعدين ؟ فهد: انا باستأذنك اخد جميله لمده ساعتين او تلاته بالكتير عماد باستغراب اكبر: تاخدها فين ؟
فهد: عندي وفد الماني ( بص لساعته ) المفروض هستقبله في المطار في اقل من ساعه وللاسف انا مش بعرف الماني وجميله بتعرف الماني كويس فمحتاجها معايا تستقبلهم واخدهم الفندق وبعدها هجيبها لحد هنا البيت وابقي متشكر جدا لحضرتك عماد سكت شويه: طيب وبعدين ؟ وبكره وبعده هتعمل ايه ولا كل ما تحب تكلمهم هتيجي تاخدها ؟
فهد: لا طبعا هشوف مترجم عماد: طيب شوف دلوقتي فهد: عمي الساعه ٨ الصبح وزيارتهم كانت فجأه لكن الشركه عندي هتشوف حد النهارده ... عمي انا مش عايز افرض نفسي عليك لو حضرتك شايف اني متقل علي حضرتك بطلبي ( قام وقف ) فأنا اسف بس زي ما سبق وقلت لحضرتك اني بعتبركم اهل عماد: اكيد طبعا يا ابني اهل .. ( نادي علي جميله اللي خرجت مش قادره تحدد هل فهد بيتكلم بجد ولا مجرد حجه علشان يتكلم معاها ؟)
جميله: نعم يا بابا عماد: فهد عايزك معاه تقابلي الوفد الالماني ؟ جميله: الشركه تقدر توفرله بدال المترجم عشره ! عماد: الوقت بدري يابنتي وهو طالب مساعدتك هاه ! جميله بصتله بتحدي وهو نظرته غامضه معرفتش تحدد معناها: اه طبعا يا بابا لحظه هغير هدومي فهد بيغيظها: بسرعه بس يا جميله طيارتهم قدامها تقريبا نص ساعه يدوب نلحق جميله بغيظ: طبعا.
دخلت واخدت عشر دقايق وفهد كل شويه بيبص للساعه فأبوها قام يستعجلها جميله خرجت ونزلوا الاتنين مع بعض وفتحلها باب عربيته ركبت وقفله وركب جنبها ودور عربيته واتحرك فهد بدون ما يبصلها: اتأخرتي وانتي بتلبسي ! جميله بتريقه: وفيها ايه لما اتأخر ولا الوفد هيتلطع علي باب المطار فهد بصلها بس عنيه مستخبيه وري نظارته وماردش عليها كان سايق بسرعه جدا واتفاجئت جميله انه داخل فعلا علي المطار لحد ما ركن جميله: فهد هو بجد موضوع الوفد ده ؟
فهد بصلها: انا مش قادر افهم انا من امتي بهزر معاكي او بستظرف علشان انتي ما بتثقيش في كلامي وبتعتبريه هزار ؟ نزل وهيا نزلت وراه وماشي بسرعه وهيا تقريبا بتجري علشان تحصله ... دخل وسأل علي الطياره وعرف انها نزلت بس الركاب لسه ما خرجوش بره فوقف وبصلها فهد: كويس لسه ما خرجوش جميله: طيب انتي ليه مقولتليش انه بجد ؟ فهد رفع نظارته من علي عنيه وحطها علي راسه وبصلها وما ردش عليها جميله: انت ما بتردش ليه؟
فهد: ارد اقولك ايه هاه ؟ ولا كنتي عايزاني اقولك ايه ! اقولك يا جميله علي فكره انا مش بضحك علي ابوكي انا بتكلم جد .. كنت عايزاني اقولك كده ؟ جميله: معرفش يا فهد بس انا فكرت فهد: فكرتي في ايه ؟ اني هموت واشوفك مثلا !
جميله بغيظ: وليه لأ هاه ؟ مش لسه من كام ساعه كنت بتطلب مني اتجوزك ؟ ولا نسيت ؟ ولا كان هزار ! لا صح حضرتك ما بتهزرش فهد: انا فعلا ما بهزرش واه طلبت اتجوزك وسيادتك رفضتي وطالما رفضتي فمش من حقك تسألي اي اسئله تانيه ... الاسئله المفروض تكون قبل الرفض مش بعده ... الناس بدئت تطلع سابها واتحرك وهيا هنا قلقت لانها مش عارفه هتعمل ايه ؟ طيب عمتها وجوزها ؟ هتقولهم ايه !
فهد نادي عليها بس ما سمعتوش لانها سرحانه وهو قابل الوفد وبيشاورلها وهيا مفيش خالص لحد ما راحلها وشدها فهد: في ايه يالا ! اتفضلي جميله شدت ايدها بعيد عنه: ما تزقش بدئت تتكلم معاهم وعرفتهم علي فهد الوفد كان عباره عن اتنين رجاله وبنت وواحد من الرجاله كان شكله معجب بجميله.
ايوه فهد مش فاهم كلامهم بس ده ما يمنعش انه حاسس انه بيعاكسها وهيا لاحظت ضيق فهد فكانت بتضحك علي كل كلمه الراجل ده يقولها ... طلعوا يركبوا عربيته بس فهد شد جميله علشان تقعد هيا جنبه ومنعها تركب وري جنب الراجل ده .. وصلهم الفندق بسرعه واعتذر منهم علي وعد يتغدوا مع بعض.. اخد جميله ومشي فهد: عاجبك قوي الاخ ده ؟
جميله: وانت مالك يعجبني ولا ما يعجبنيش وبعدين ايوه راجل لطيف ودمه خفيف وبيفهم في الذوق فهد وقف ومسكها من دراعها جامد جدا وشدها عليه: قسما بالله يا جميله جميله دراعها وجعها بس ما بينتش: بتقسم بإيه سيادتك ! فهد: اتلمي واتكلمي كويس جميله: انا اتكلم براحتي وانت مالكش دعوه وبعدين بدال ما تشكرني ؟ فهد: اشكرك ؟ علي ايه ؟
جميله بصتله كتير بغيظ ومره واحده مشيت من قدامه وبتحاول تشاور لاي تاكسي وهو وراها مسك ايدها شدها وراه فهد: بطلي هبل انا جيبتك ووعدت باباكي هرجعك فاتفضلي اركبي جميله: مش هركب معاك يا فهد .. انت عندك مقدره غريبه انك تخلي اللي قدامك يخرج اسوأ ما عنده .. ( زعقت ) ابعد بقي وسيبني فهد شدها وفتح عربيته وزقها: اركبي وبطلي بقي هبل مش ناقصاكي اصلا دخلها ورزع الباب وركب واتحرك ومشي كتير لحد ما وقف في مكان علي النيل جميله: نعم وقفت ليه ؟
فهد: انزلي عايز اتكلم معاكي شويه جميله: مش نازله انجز وروحني فهد: يا بنت الناس انزلي انا اصلا ورايا مليون حاجه فانجزي عشر دقايق وهروحك نزلت معاه وقعدوا والجرسون جالهم وطلب قهوه وبصلها: تشربي ايه ؟ جميله: مش عايزه اطفح حاجه فهد اتنرفز بس تمالك نفسه وبص للجرسون: مش هتطفح حاجه الجرسون اتحرج ومشي جميله: علي فكره انت مستفز جدا فهد باستغراب: انا اللي مستفز ؟ هو انا اللي قلت اطفح ولا انتي ؟
جميله: انا اقولها لكن انت لأ فهد: عايزه تشربي ايه طيب وانجزي ؟ فهد شاور للجرسون من تاني جميله بغلاسه: قلتلك مش هشرب فهد قبل ما الجرسون يوصلهم: عارفه شكلك هتخليني افرج الناس عليكي هنا .. الراجل جاي انجزي وشوفي هتشربي ايه جميله: مش شاربه الجرسون وقف: اتفضل يا افندم فهد بصلها وهيا باصه بعيد فهد: اي عصير فرش الجرسون: في مانجه وجوافه وليمون ؟
فهد بصلها بس هيا ما نطقتش فاتكلم هو: هات جوافه مشي وجميله بصتله: انا مبحبش الجوافه علي فكره فهد: دي مش هتشربيها جميله باستغراب: امال دي ليه ؟ فهد: دي هلبسها في وشك جميله بصتله كتير وهو باصصلها ومره واحده ضحكت من غيظها وهو جامد بس من جواه عايز يضحك جميله بضحك: علي فكره انت تاخد المركز الاول وبجداره في الغلاسه فهد: بعض ما عندكم المهم ؟
جميله: ايه المهم اتفضل ؟ فهد: رفضتي ليه عرضي للجواز ؟ جميله بصتله باستغراب: انت بجد بتسأل ؟ فهد: اه بسأل جميله: هو انت مش ملاحظ انا وانت عاملين ازاي ؟ مش واخد بالك ! انا وانت ما ننفعش مع بعض فهد: ده لان سيادتك عايشه في دور سبع البرمبه عارفه لو تفتكري انك بنوته وكده وتبطلي شويه عم مصلحي ده هتكوني ميه ميه جميله: انا عم مصلحي ؟
فهد: طبعا ... الشخصيه اللي قدامي دلوقتي غير اللي كانت في الحفله بالليل .. غير البنوته الكيوت اللي بتخاف من الظلمه .. غير جميله الجميله ودي الشخصيه اللي انا عايز اتجوزها مش عبدو افندي اللي قدامي ده ؟ جميله زعقت: ايه سبع البرمبه وعم مصلحي ودلوقتي عبدو ! فهد شاور: ايوه هو ده اللي بتكلم عنه ! فين البنوته اللي كانت معايا امبارح في الحفله .. كانت بنوته كيوت كده جميله: اه يعني انت عايز تتجوز النسخه الضعيفه مني اللي بتخاف من الظلمه وعايزه سي السيد يحميها صح !
فهد: لا طبعا انا مش عايز النسخه الضعيفه انا عايزك كلك علي بعضك بس حاليا عايز اتكلم كلمتين علي بعض من غير خناق .. وبعدين في حالة لو اتجوزتك اول حاجه هعملها هيا اني هخليكي تبطلي خوفك ده ( اتكلم بجديه ) جميله انا فعلا مش عايز النسخه الضعيفه منك جميله هديت: امال ايه ! عايز ايه يا فهد ؟
فهد: عايز اتجوزك انتي كلك علي بعضك بضعفك وبقوتك .. الكوكلشن بتاعك ده كه علي بعضه .. وبعدين ممكن اسألك سؤال بس ارجوكي تجاوبي بمصداقيه ؟ ممكن ؟ جميله: اتفضل فهد: هل انتي هتلاقي نفسك مع راجل تقدري تمشي كلامك عليه او تحسي انك راجل انتي جنبه ؟ اعتقد اي واحده وخصوصا بشخصيتك دي بتكون عايزه راجل يجبرها انها ترجع لانوثتها ولا انا غلطان !
جميله: وانت متخيل انك بأوامرك دي وباخد كل شيء مسلم بيه ده اللي هيرجعني لانوثتي ؟ فهد هيتكلم الجرسون جه فسكت واستناه يخلص ويمشي وهو بصلها: جميله انا مش واخدك ابدا امر مسلم بيه بس اعتقد او انا كنت معتقد انك فهمتيني وفهمتي طبعي واني مش محتاج اشرح وابرر كل شويه معاكي .. بصي انا مش راجل رومانسي يا جميله واكيد انتي لاحظتي ده .. انا راجل عملي وتصرفاتي عمليه واللي بحتاجه بحاول اخده او اوصله وانا محتاجك قلتي ايه !
جميله بنفاذ صبر: فهد دي مش طريقه عرض جواز يا فهد ابدا .. دي تنفع لشراكه او بيزنس لكن مش جواز فهد: ده انا يا جميله .. ده طبعي ودي طبيعتي انا مش همثل واتجمل قصادك ده انا جميله: والمفروض اني اتقبل ده !
فهد: طبعا ... لو ... بصي انا في حاجه جوايا ناحيتك مش عارف اوصفها او احطها في كلمات واعتقد ان انتي كمان زيي .. في chemistry بينا يا جميله وده اللي خلاني اطلب طلب زي ده ... بس ارجوكي ما تستنيش مني رومانسيات لان ده مش انا جميله: وليه ما تكونش انت ؟
فهد: ماليش في ده ... ما اتربتش علي ده .. يا بنتي انا طلعت لقيت امي بيعاني لمرات ابويا وابويا ميت بعد ما اتهموه بالتهريب واتربيت علي ايد ميس اللي معندهاش اي مشاعر نهائي وانا سبق وحكيتلك بالتفصيل فده انا .. بدون بقي لف ودوران وتزويق للكلام يا جميله .. ده انا فهد وده طبعي موافقه عليا بشخصيتي دي بدون امل منك اني في يوم من الايام هتغير وابقي راجل رومانسي ولا مش موافقه ؟ في حاجه بينا فعلا ولا ده كان مجرد خيال مني ؟ موافقه تتجوزيني ولا لأ وارجوكي ماترفضيش بسبب طريقه طلبي لاني بجد معنديش غيرها.
جميله فضلت كتير ساكته ومش عارفه ترد بس بتفكر في ميس وعمتها و وليد وابوها وسالي وكل الناس اللي تعرفهم مروا علي تفكيرها وفهد منتظرها تجاوب ولما سكوتها طال وصلتله الاجابه فشاور للجرسون ووقف جميله باستغراب: وقفت ليه ! فهد: انا قلتلك اني مشغول يالا يدوب الحق اوصلك..