logo



أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .




اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد

الصفحة 6 من 28 < 1 11 12 13 14 15 16 17 28 > الأخيرة




look/images/icons/i1.gif قصة جميلة بنت بسيطه فلاحه
  30-11-2021 09:33 مساءً   [40]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية جميلة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد الفصل الخامس عشر

خلصت ومبسوطه وبصت لفوق مكنتش ميس موجوده .. قررت تدخل البيت تجيب شنطتها وتمشي .. وهيا باصه لفوق و ماشيه ومبسوطه اتكعبلت في الخرطوم اللي كانت بتسقي بيه ووقعت بس للاسف وقعتها جت علي المقص بتاع الجنايني كان مكسور نصين ونص منه مغروز في الارض وده اللي وقعت عليه .. وقعت عليه وجرح ركبتها جرح كبير جدا لدرجه ان هيا مش قادره حتي تنطق او تصرخ مع كميه الدم اللي بتنزفها بغزاره دي... حست انها بتغيب عن وعيها
فهد قام من علي البيسين.

سالي: رايح فين ؟
فهد: تعبت هاخد شاور والبس هدومي
سالي: خلينا شويه كمان
فهد: بقولك تعبت خلاص والشمس اصلا هتغيب اهي
سالي: طيب براحتك
فهد داخل من التراس وحس كأن حد همس باسمه .. مجرد همس بس هو سمعه .. بص وراه ناحيه البيسين بس سالي قاعده مكانها .. بص ناحيه الجنينه وهناك لمحها في الارض.

فهد: بتعمل ايه المجنونه دي في الارض كده !
جميله مبقتش قادره فرقدت علي ظهرها هنا فهد شاف الدم اللي في رجلها وشافها وهيا بترقد وجري عليها زي المجنون
فهد: يا مجنونه يا مجنونه يا مجنونه عملتي ايه في نفسك ! انتي متعوره فين !
فهد قعد جنبها علي الارض وبيشوف بتوتر وخوف هيا بتنزف منين !
جميله ابتسمت وحطت ايدها الغرقانه دم بضعف علي خده: انت هنا !

فهد مسك ايدها: انا هنا ما تخافيش
هنا ابتسمت واغمي عليها بين ايديه
فهد: جميله ! جميله خليكي معايا .. جميله
لمح الجرح في رجلها بينزف بغزاره قلع تيشرته اللي بحمالات بسرعه وشقه نصين وربط رجلها يمكن يقل النزيف شويه وشالها دخلها جوه وبينادي بصوته كله علي ميس وعلية اللي جم يجروا الاتنين وميس اول ما شافت جميله بين ايديه اتضايقت جدا .. و وقفت مكانها تتفرج علي خوفه ولهفته عليها.

كمان سالي دخلت علي صوته وواقفه متبعاه بغل
علية الوحيده اللي اتحركت: مالها يا ابني فيها ايه ؟
فهد: معرفش معرفش بتنزف جامد .. اتصلي بالاسعاف بسرعه يا علية بسرعه
جريت علية تكلم الاسعاف اما فهد فنادي: يا ميس .. ميس
ميس بهدوء: نعم.

فهد اتفاجيء انها قريبه واستغرب وقفتها كده: اعملي حاجه ! البنت بتنزف
ميس قربت بهدوء مستفز وفهد ضاغط علي رجلها جامد لانه كل ما بيتحرك بتنزف جامد
ميس: اعملها ايه ! انت قايم بالواجب .. بعدين ده جرح في رجلها .. هيجرالها ايه يعني !
فهد باستغراب: البنت بتنزف وممكن تموت فيها لو ملحقناهاش وانتي تقولي هيجرالها ايه !
سالي تدخلت: وانت خايف عليها قوي !

فهد بص لسالي وراه وميس قدامه واستغربهم الاتنين .. استغرب برودهم في موقف زي ده .. استغرب ازاي قادرين يكونوا بالبرود ده وحد بيموت قدامهم !
علية: الاسعاف علي وصول يا ابني ..
الاسعاف وصلوا ودخلوا واخدوها من فهد اللي مش عايز يسيبها ..
هو قالع هدومه مش هيعرف يروح معاها طبعا عمر ما سالي او ميس هيتحركوا
فهد: علية اطلعي معاها يالا وانا هغير واحصلكم اطلعي.

علية طلعت معاها وهو قلبه طلع معاها .. اول مره يخاف علي حد بالشكل ده .. طلع جري علي اوضته يلبس بس لمح شكله في المرايه .. وشه وصدره وايديه كلها دم
وقف ينظف نفسه وعقله بيصور مليون سيناريو لجميله اللي هيموت من القلق عليها بسرعه لبس ونزل
سالي: وصلني في طريقك البيت.

فهد: انا رايح المستشفي للبنت اللي كانت بتموت قدامكم وانتو الاتنين واقفين بمنتهي البرود بتتفرجوا عليها.. زي ما يكون عادي جدا ان حد يموت قدامكم
سالي هتتكلم بس ميس شاورتلها تسكت وفهد خرج بسرعه
ميس: قولتلك ما تقفيش قصاده كده .. وبعدين هو دلوقتي متنرفر تسكتي انتي وتضربي بعدين !

سالي: انا مش عايزه البنت دي .. اياك تموت ونخلص منها بقي
ميس: ما تعمليلهاش اهميه انتي بس علشان هو كمان ما يعملهاش اهميه
فهد راح المستشفي وهناك كلم وليد وقابله وعرفه اللي حصل ووليد راح لاخته بسرعه وفهد معاه .. اسعفوها وعطوها مسكنات ومحاليل علشان يعوضوا النزيف اللي حصلها
علية: الحمد لله لحقناها
فهد: الحمد لله
علية: افضل معاها الليله !

فهد: لا يا علية تسلمي تعبناكي .. روحي انتي بقي
علية: تعبتني ايه دي جميله دي بنت طيبه وحبوبه وبتساعد الكل .. نفس اخلاق والدتك
فهد بصلها: تاني ! تاني بتجيبي سيرتها
علية: يا ابني جميله دي كانت بلسم .. مجرد ما تتعامل معاها تحبها .. ميس بتسمم افكارك ناحيتها
فهد: طيب هيا فين ! ردي عليا ! اختفت فين ! ليه ما ظهرتش من عشرين سنه.

علية فكرت تقوله انه اتقبض عليها بس ساعتها هيروح لميس ويسألها وميس هتألف كدبه جديده وتطردها او تشوفلها اي مصيبه تخلص منها فيها وتبعدها هيا كمان عن فهد اللي نبيله و وليد وصوها عليه ..
فهد: سكتي ليه ! مش لاقيه حاجه تقوليها صح !
علية: مش يمكن تكون ماتت !

فهد الكلمه نزلت عليه لجمته بس تمالك نفسه: تبقي ريحت وارتاحت .. روحي انتي ومتشكر لوقفتك معاها ..
فهد فضل واقف شويه يفكر في كلام علية وبعدها بص لاوضه جميله
فهد دخلها: عامله ايه ؟
جميله ابتسمت: انا بهدلت وشك صح !
فهد ابتسم: عادي مش مهم
جميله مبتسمه جامد: انت قطعت التيشرت بتاعك صح
فهد: فداكي
جميله: انا كويسه جدا وحاسه اني طاااايره.

فهد ضحك: ده من المهدئات اللي انتي وخداها، عملالك دماغ، ولولا اني واثق انك مش هتفتكري حاجه كنتي هتلاقيني معاكي بطبيعتي
جميله: يعني انت دلوقتي مش بطبيعتك
حط ايده علي خدها: انت شايفه اني انا فهد اللي تعرفيه !
جميله غمضت عنيها: لأ ... انا عايزه انام
فهد ابتسم: نامي المهم انك كويسه ! نامي
جميله من نومها: خليك ... جنبي
فهد بيمسد علي شعرها: ياريت بس غصب عني ... لو تعرفي انتي ايه بالنسبالي !

جميله ابتسمت وغمضت عنيها
فهد قام وخرج كان وليد راجع لاوضه اخته
وليد: خلصت اللي ورايا هيا كويسه !
فهد: نامت
وليد: يبقي مفعول المسكنات اللي اخدتها اشتغلت .. هيا اتعورت ازاي ايه اللي حصل ؟

فهد: معرفش انا كنت داخل لقيتها في الجنينه ومغمي عليها .. اتصلت بالاسعاف وجبتها معرفش ايه اللي عورها او ايه اللي حصل .. هيا لما تفوق كده هنعرف منها
وليد: متشكر يا فهد بيه علي اهتمامك
فهد بصله: ده واجبي بتشكرني علي ايه
وليد: يعني انت بعت معاها داده علية وجيت بنفسك
فهد: لو كنت لابس كنت جبتها بنفسي بس ساعتها انا كنت علي البيسين فبالتالي كنت يدوب بتيشرت وشورت والتيشرت قطعته علشان الف رجلها فمكنش ينفع اجي كان لازم البس الاول فبعت معاها علية وانا حصلتها
وليد: انت مش محتاج تبرر مجيك كفايه.

فهد: طيب هيا هتخرج امتي ؟
وليد: علي طول .. تخلص بس المحاليل بتاعتها وهاخدها ونروح
فهد: معاك عربيه !
وليد: هاخد تاكسي ما تشغلش بالك
فهد: لا هوصلكم بنفسي
وليد: فهد بيه ما تشغلش بالك انت وروح شغلك يالا او شوف مصالحك.

فهد: د/ وليد انا هوصلكم مش هنتكلم كتير بقي لو ورايا حاجه كنت هروح لكن النهارده اصلا اجازه .. هعمل كام تليفون كده تكون المحاليل خلصت بعد اذنك
وليد دخل لاخته وفهد رد علي موبيله اللي بيرن كل لحظه: نعم
ميس: انت ما بتردش ليه !
فهد: مكنتش فاضي ارد
ميس: عملت ايه !
فهد: هعمل ايه في ايه !
ميس: جميله عملت ايه وحالتها ايه !
فهد: الجرح بتاعها كبير ونزفت كتير ودلوقتي بيحاولوا يعوضوا النزيف ده
ميس: يعني هترجع الشغل امتي !

فهد باستغراب: الشغل ! شغل ايه يا امي اللي بتتكلمي عنه ! البنت كانت هتموت وانتي تقوليلي الشغل؟
ميس: اهي كويسه المهم هترجع امتي ؟
فهد: معرفش .. معنديش الجرأه اني اسأل سؤال زي ده اصلا ..
ميس: طيب اديني الدكتور بتاعها وانا اسأله
فهد: سلام يا ميس
قفل السكه وبعدها خبط ودخل عند وليد
فهد: قدامكم قد ايه ؟

وليد: هيا رايحه في النوم وصراحه صعبان عليا اصحيها لان لما مفعول البنج والمسكنات يروح هتتوجع جامد ..
فهد: طيب خليها الليله هنا وبكره خدها
وليد: والله بفكر في كده بس كمان بفكر في عمتو وبابا هقولهم ايه
فهد: تقولهم ايه ازاي ؟ عادي يعني
فهد بيفكر ان ميس عادي عندها حد يتعور او يجراله حاجه فمستغرب من كلام وليد
وليد: عمتو ممكن يجرالها حاجه لو عرفت .. بتقلق كتير ... لازم امهدلها
فهد: طيب تحب انا اروح اجيبها بنفسي ؟

وليد بصله كتير وفكر انها فرصه لعمته تقضي شويه مع ابنها
وليد: انا مش عارف اقولك ايه ! انت بتحرجني بذوقك وانا مش عايز استغل ده
فهد: خلاص يبقي هروح اجيبها وانت افضل جنب اختك
وليد: طيب هو ميس هانم ممكن تيجي !
فهد: ميس ! تيجي ! شوف لو انا اللي مكان جميله واتصلت وعرفت حالتي مش هتيجي جاوبتك كده !

وليد ابتسمله بس في نفس الوقت اتضايق علشانه .. اتحرم من ابسط حقوقه ..
فهد بعد ما خرج رجع تاني: هقولها ايه !
وليد فكر: قولها ! قولها تيجي تزور جدتك نبيله لان جميله حكت عنها وعايزه تشوفها
فهد: طيب ممكن ترفض
وليد: عمتي ما بتعرفش تقول لأ لاي حد روح ما تقلقش وانا هكلمها واديها فكره بحيث تجهز
فهد مشي ووليد اتصل بعمته وقالها ان فهد هيجيلها ويطلب منها تزور جدته وتوافق
عمته: نبيله هتعرفني
وليد: نبيله مش هتشوفك اصلا دي حجه عاملينها المهم تعالي معاه انتي بس ووافقيه علي كلامه فهمتي
عمته: وليد انت بتخطط لايه !

وليد: انتي مش عايزه تشوفي ابنك وتقعدي جنبه شويه ! اهو بقدملك فرصه ما تضيعيهاش منك
علية خرجت من المستشفي الافكار بتتزاحم .. نفسها تساعد بس مش عارفه تعمل ايه ! قعدت علي الرصيف قدام المستشفي وفضلت تعيط شويه علي وليد وجميله واللي حصلهم وابنهم اللي فاهم كل حاجه غلط ...
فهد راح للبيت وخبط وقلبه بيدق قبل ما الباب يتفتح ومتوتر انه يشوفها .. فتحت بابتسامتها الجميله اللي بتنسيه هو عايز يقول ايه او يعمل ايه
امه: اتفضل يا ابني !

فهد باحراج: هو مش د/ وليد كلمك
امه: كلمني وجاهزه طيب ادخل بس الاول اشرب حاجه
فهد: معلش مش وقته انا سايبهم في المستشفي
امه: سايبهم ! مين هما !
فهد اتوتر: اقصد نبيله ومعاها جميله و وليد
امه: طيب واعمامك و والدتك حد فيهم موجود !
فهد: لا ما تقلقيش يالا.

جميله نزلت معاه بترقب وبصت لعربيته مختلفه عن عربيه ابوه بس الاتنين ذوقهم راقي جدا .. فتحلها الباب جنبه: اتفضلي
جميله امه ابتسمتله وركبت وقفل بابها وقعد جنبها ودور عربيته واتحرك
جميله افتكرت اول مره ركبت جنب وليد لما سرقوا يوم علي البحر ونامت علي كتفه ودمعه نزلت منها غصبا عنها مسحتها بس فهد لمحها: في ايه مالك !
جميله: لا يا حبيبي مفيش.

فهد ركن علي جنب: انتي عيطتي ! مالك ! ما تعتبريني زي وليد وجميله ولا ما ينفعش
جميله دموعها نزلت وكان نفسها تنطق وتقوله انه اغلي منهم هما الاتنين .. ده حته منها .. ياما اتمنت تلمحه بس ... حطت ايدها علي خده بحب وابتسمت من وسط دموعها
فهد ابتسم: قوليلي مالك !

جميله: افتكرت اول مره ركبت فيها جنب جوزي الله يرحمه .. لما فتحتلي الباب وركبني افتكرته
فهد: الله يرحمه .. الحب اللي بتحكي عنه !
جميله: هو انت ما جربتوش ! مش خطبت بنت عمك !
فهد دور عربيته وكمل طريقه: ده بيزنس ..
ولا اكتر ولا اقل
جميله: بس يا حبيبي الجواز ده حياه ومشاركه وبيت واطفال ما ينفعش يكون بيزنس
فهد: ده عندكم .. عندنا بيكون بيزنس .. وظيفه بتأديها
جميله: طيب ولما تخلفوا ؟

فهد: في دادات وبعدها متخصصين وبعدها مدارس داخليه .. علشان تعديهم وتجهزيهم يمسكوا مكانك
جميله: بس دي مش عيشه ابدا
فهد ابتسم: لا مش عيشه... وظيفه زي ما قولتلك .. مجرد بيزنس.

جميله حطت ايدها علي ايده: حبيبي اوعي تعيش زي ما بتقول كده .. حب يا فهد واتحب وعيش في حضن حبيبتك وخلف عيال وربيهم بحب في حضنك واوعي تبعدهم بحجه التعليم .. خليهم يكبروا في حضنك انت وحبيبتك .. اوعي تكون دي حياتك
فهد بتأثر: دي فعلا كانت حياتي.. دادات ومربين ومدارس داخليه وبعدها شغل .. لولا داده علية اللي حبتني علي قد ما تقدر مكنتش هعرف اتكلم معاكي زي دلوقتي .. علية خلتني شويه بني ادم.

جميله: لا ما تقولش كده ده انت سيد الناس كلها
فهد ابتسملها: مش هتقوليلي بقي شوفتك فين قبل كده !
جميله اتوترت وهو كمل: يعني فاكر اني شوفتك لكن فين مش قادر افتكر فين وامتي
وصلوا المستشفي وركن قدامها ونزل وفتح الباب لجميله ومسك ايدها يساعدها تنزل
علية كانت قاعده ولمحته نازل وقفت علشان تكلمه بس اتثبتت مكانها لما لقت جميله نازله معاه واخدها وطلع بيها ...

وصلها واول ما دخلت الاوضه وشافت جميله جريت عليها وفضلت تعيط وتشتم في وليد وتعاتب فيهم وتبوس في جميله وفهد بيتفرج علي مشاعرها دي وغار منهم .. عمر ما داق الخوف ده والحب ده والحنيه دي ...

خرج فهد وركب عربيته ومشي وعلية بعد ما شافته مشي طلعت جري علي اوضه جميله وخبطت وفتحتها .. وليد وعمته وقفوا الاتنين يبصولها و وليد خاف علي عمته فوقف قدامها بس عمته شدته بعيد وعلية جريت عليها حضنتها وفضلوا الاتنين يعيطوا كتييير ... وبعد كلام كتير بينهم
علية: انا شفت فهد ماسك ايدك هو يعرف !
جميله: لا ما يعرفش اني امه ده ما يعرفش حتي ان اسمي جميله
علية: امال يعرف ايه !

جميله حكتلها كل حاجه بالتفصيل
علية: اه يا زمن ... رخصت الغالي وغليت الرخيص ... انتي ما تتخيليش ميس قيلاله ايه ... ميس قلبت كل الحقايق .. مخليه فهد شايفكم شياطين وشايفها هيا ملاك
جميله: حسبي الله ونعم الوكيل فيها .. هقول ايه بس ..
علية: طيب جميله بنت اخوكي ووليد ناويين علي ايه ؟

جميله: والله ما اعرف .. عايزين يوصلوا لفهد ويوصلوني بيه
علية: جميله فعلا وصلت لفهد وهو بيخاف عليها وبيسمعلها
جميله: دول ما بيبطلوش خناق ابدا
علية: وهو الخناق هيجي منين غير من القرب ! طالما بيتخانقوا يبقي بيقربوا وبعدين دي جميله مجنناه ومخلياه يشد في شعره
جميله: بس اهو خطب بنت علاء.

علية: سالي اجارك الله منها دي بقي حته من علاء وميس بحقارتهم .. كوكتيل منهم هما الاتنين .. ما اعتقدش ان فهد ممكن يتجوزها .. فهد اذكي من كده
جميله:ربنا يسترها معاه .. ويبعد اولاد الحرام عنه ... المهم اوعي يا علية لسانك يقع بكلمه معاه
علية: عيب عليكي يا جميله .. ده انا بدعي ليل نهار ربنا يشيل الغشاوه من علي عنيه وما تقلقيش علي جميله و وليد انا هخلي بالي منهم ..
جميله: اصيله يا علية .. اصيله يا حبيبتي.

عدي يومين وميس هتتجن وكلمت فهد يعرفلها جميله هترجع امتي اما سالي فبتفكر ازاي تبعد جميله عن طريقها لانها حست انها مهدده منها
سالي كانت مع ميس
ميس: متعرفيش جميله دي هتتنيل وترحع امتي !
سالي بغيظ: نفسي اعرف انتي عايزاها ليه ! ما تمشيها بقي من هنا
ميس: لا مش دلوقتي انا محتاجاها دلوقتي وبعدين الفتره دي بالذات كنت محتاجاها
سالي: اه صح عمليه ايه بقي اللي انتي هتعمليها ومحتاجه جميله مكانك؟

ميس: ما تشغليش بالك انتي
سالي: لا بجد قوليلي ومش هعرف حد نهائي
ميس: ولا فهد ؟
سالي: ولا فهد
ميس: هعمل تجميل
سالي بصتلها كتير قوي: تجميل لايه .. ميس انتي جميله جدا كده
ميس ابتسمت: عارفه اني جميله
سالي: امال تجميل لايه ؟

ميس: شويه تظبيطات كده
سالي: اوعي تقولي هتنفخي شفايفك وخدودك وتغيري مناخيرك والموضه اللي طالعه دي ؟
ميس: وفيها ايه ! وبعدين ماكل الممثلات بيعملوها فيها ايه ؟
سالي: ولو معجبكيش شكلك !
ميس: الدكتور بيديكي توقعات وشكلك هيكون ايه بعد العمليه .. انا مظبطه كل حاجه ما تقلقيش
سالي: طيب وفهد ؟ لما يشوفك !
ميس: فهد ما بيتدخلش في خصوصياتي
سالي: طيب براحتك بس بعد العمليه تمشي جميله دي من الشركه خالص
ميس ابتسمت: اوك

اما فهد قرر يزور جميله واقنع نفسه انه هيزورها علشان ميس وبس
خبط وامه فتحتله وابتسمتله وهو غصب عنه بيبتسم لها
دخلته وفضلت تتكلم معاه شويه وطلع عماد قعد معاهم وشكر فهد علي وقفته معاهم
امه جميله: لحظه هشوف جميله واخليها تقابلك.

فهد وقف: انا بس قولت اطمن عليها واطمنت من حضرتك خليها مرتاحه
جميله امه: حبيبتي تعبانه وكل حركه بعياط فممكن لما تشوفك تتقوي شويه استني
جميله دخلت وبلغت بنت اخوها ان فهد موجود
جميله: عمتو هاتي مرايه بسرعه .. هاتي مشط .. شكلي كله متبهدل
عمتها: يا بنتي انتي تعبانه هدخله
جميله: طيب استني هاتي مرايه الاول استني يا وليه انتي
عمتها خرجت وفتحت الباب لفهد وشاورتله يدخل، بتردد دخل عندها
فهد: عامله ايه ؟

جميله: كويسه .. متشكره لزيارتك
فهد: انتي عارفه ميس وزنها عليكي فقولت اعرف انتي هترجعي امتي
جميله بغيظ: شوف ازاي وانا كنت فاكره
فهد كمل: اني بني ادم وبحس وجاي اطمن عليكي صح !

جميله باسف: غلطانه عندك حق .. بلغ ميس هانم اني اول ما اقدر اقف لوحدي هاجي علي طول.. صح هيا عملت ايه في العمليه بتاعتها
فهد: اجلتها طبعا لحد ما انتي ترجعي
جميله: هيا عمليه ايه اصلا
فهد: معرفش ابقي اسأليها
جميله: مامتك هتعمل عمليه وانت ما تعرفش !

فهد: ما تشغليش بالك المهم اقفي بسرعه وارجعي بسرعه
جميله بتريقه: اللي يسمعك يقول انك بتشتاقلي وعايزني ارجع بجد
فهد كان نفسه فعلا يقولها ان الشركه من غيرها بتفقد روحها ورونقها
فهد: علشان الصداع بس اللي ميس عملاه
يالا انا ماشي سلام
جميله: سلام .. فهد !
فهد بصلها: نعم !

جميله: سلملي علي امل وارجوك ما تخليش سالي تيجي عليها قوي كده يعني اعتبرها زي اختك الصغيره وطمنها شويه
فهد ما ردش عليها وخرج وقابلته جميله امه
فهد: انا ماشي حضرتك عايزه حاجه !
جميله: حبيبي ما اتحرمش منك
فهد بصلها قوي واستغرب حبها اللي هو حاسه من ناحيتها .. ليه بتحبه كده ! ولا ممكن هيا بتحب الكل مثلا .. مش هيفكر كتير هو مستمتع باحساسه ده منها ...
فهد: معاكي موبيل !

جميله باستغراب: معايا
فهد: ممكن توريهولي !
جميله جابته وعطتهولو وهو اخده وعمل عليه حاجه ورجعهولها: رقمي معاكي اهو سجليه وفي اي وقت تحتاجيني كلميني وارجوكي ما تترديديش ممكن !
جميله ابتسمت وكانت عايزه تعيط بس سيطرت علي نفسها: ما اتحرمش منك ابدا بس العلاقه دي متبادله
فهد: يعني ايه !

جميله: يعني انت كمان لما تحتاج لحاجه ما تترددش ابدا ..
فهد ابتسم: اتفقنا .. البت اللي جوه دي خليها ترجع بسرعه اكليها كتير علشان تخف بسرعه
جميله ضحكت: طيب بقولك ايه انا عامله محشي ما تاكل قبل ما تمشي
فهد ابتسم: للاسف واكل في ميتنج قبل ما اجي بس هعتبر دي دعوه مفتوحه
جميله: طيب استني لحظه واحده ممكن !
فهد: ممكن

جميله دخلت المطبخ وهو واقف وشيء تلقائي خلاه بص لاوضه جميله فلقاها بتحاول تطول اللاب بتاعها من تربيزه صغيره جنب السرير ومش طايله.. واقف متابعها ومبتسم وايديه في جيوبه ..
جميله بترفع دماغها وهيا بتبص حواليها شافته مبتسم قوي: بتبص علي ايه !

فهد بابتسامه: بتفرج يمكن تتقلبي ولا حاجه
جميله بتضحك بتريقه: هي هي هي خفه الاخ
فهد وقف علي بابها: الاخ ماشي يا خفتين مش واحده
جميله: انت واقف ليه ما تروح بيتكم
فهد: وانتيييييي مالك ..

جميله بتريقه بتقلده: علي فكره انت هنا في بيتي مش في الشركه هاه فاكر ولا نسيت
فهد ابتسم: بترديها يعني ! علي العموم عمتك طلبت مني انتظر لحظه مش عارف ليه
دخل عندها بخطوات بطيئه جدا ومسك اللاب وحدفه براحه علي رجليها بس جميله صرخت: اه اه اه رجلي حرام عليك.

فهد اتفاجيء واستغرب لان حدفه بعيد عن جرحها بس صوتها ومسكتها لرجلها قرب منها بخوف: سوري سوري سوري .. مخدتش بالي خالص .. انتي كويسه ردي عليا ( جميله موطيه دماغها ووشها مش ظاهر وهو بيرفع شعرها من علي وشها وبيحاول يرفع وشها يطمن عليها وصوته مليان خوف واسف ) جميله ردي عليا انتي كويسه.

هنا سمع صوت ضحكها فجمد مكانه وسابها ووقف من علي السرير وبصلها وهيا رفعت دماغها بصتله: ما انت بني ادم عادي اهو وبتحس بالناس امال ايه بقي
فهد اتحول لشيء بدون اي ملامح او مشاعر لدرجه خلت جميله تندم علي عملتها دي ...

فهد: وبفضلك ما اعتقدش اني ممكن اصدق حد تعبان تاني .. شكرا انك قضيتي علي حاجه كانت هتتشكل واحس بالناس بعد اذنك اتمنالك اجازه سعيده
خرج وهيا بتنادي عليه بس ما ردش ورزع الباب وراه وامه جريت وراه ونادت عليه علي السلم: فهد
الطريقه اللي نطقت بيها اسمه جمدته مكانه.

ورفع دماغه يبصلها من غير ما ينطق .. نزلت هيا السلمتين دول وهو مستغرب
جميله مدت ايدها بعلبه: خد دول معاك .. لما تجوع كلهم
فهد بص لايدها كتير وعايز يمشي من قدامها من غير ما ياخد حاجه بس لا قادر يمشي ولا قادر يسيبها
جميله: ما تكسفنيش .. وبعدين دول حبه ورق عنب مش اكتر ماتكسفش ايدي بقي
فهد رفع دماغه بصلها كتير وهيا اتوترت.

فهد اتردد بس مد ايده واخده منها ونزل .. راح علي مكتبه هروبا من الكل واخر النهار شاف العلبه قدامه فتحها واكتشف انه جعان جدا وهو فعلا بيحب ورق العنب جدا .. اكل العلبه كلها وهو مبسوط جدا .. حس انه اول مره يستطعم اكل كده .. ممكن لانه بياكل بدون قيود .. او بياكل من ايدين الست اللي بيحبها بدون سبب .. او ايه ! مش عارف المهم انه استمتع بالاكل ده لاقصي حد

آسر كلامه مع فهد بقي ضيق جدا
فهد: آسر استني هنا اتكلم معايا وفهمني انا مبقتش فاهم انت مالك ولا انت بعيد ليه حتي الشغل بتهمله
آسر بضيق: انت عايز ايه يا فهد ! انا مش عايز اتكلم والشغل في مليون غيري يقوموا بيه او ابعت اي حاجه لبابا هو هيتصرف فيها انا تعبان اليومين دول ومحتاج اكون لوحدي شويه انت ايه مشكلتك !

فهد: مشكلتي انك ابن عمي لو في حاجه مضيقاك قولي مش يمكن اساعدك !
آسر بتريقه: تساعدني ! لا ما اعتقدش مش هتقدر
فهد: جرب !
آسر: لا شكرا
سابه ومشي وهو مستغرب ماله
في البيت كان وليد خارج من عند نبيله وعلية قابلته: د/ وليد لو سمحت قبل ما تمشي ابقي كلم مدام ميس في اوضتها .. دي اوضتها اتفضل
وليد: اكلمها في اوضتها ؟ ليه ؟

علية: معرفش يا دكتور حضرتك روح وشوف ولا ابلغها بايه هيا في انتظارك !
وليد: هشوفها حاضر
علية راحت قدامه وهو وراها وخبطت خبطه علي الباب وفتحتله وشاورت لوليد يدخل
وقفلت الباب ووليد مستغرب جدا
ميس كانت لابسه روب وبصت لوليد وقفت وقلعت روبها كانت تحته شيء كب وقصير جدا وراحت نامت علي السرير علي بطنها
وليد بيتفرج ومذبهل: نعم حضرتك خير ؟

ميس: ظهري واجعني ومجهده
وليد: نعم برضه !
ميس بصتله من تحت شعرها: اعملي مساج
وليد وقف للحظه مستغرب وبعدها اتكلم: حضرتك فعلا فاهمه العلاج الطبيعي غلط .. اعتقد في مراكز متخصصه للي حضرتك عايزاه ممكن تتصلي بيهم بعد اذنك
ميس اتعدلت: اقف هنا
وليد من غير ما يبصلها: نعم

ميس: انا هنا ولية نعمتك ! انا هنا اقول انت تعمل ايه وانت تنفذ فاهم ولا مش فاهم
وليد بصلها من فوق لتحت وخرج من الاوضه وهيا وراه بتزعق: اقف هنا واتكلم عدل معايا
وليد بصلها وبص لقدامه هينزل خبط في فهد اللي وقف قصاده: في ايه بيحصل هنا
ميس ردت بسرعه: بطلب منه يعالجني وهو مش راضي
فهد بص لميس: يعالجك ؟ يعالجك من ايه !

ميس فكرت: علي رجلي .. وقعت عليها من كام يوم حتي هو شافني في الجنينه وبتوجعني
فهد بص لوليد اللي اتكلم: وقولت لحضرتك لو الالم استمر تروحي لدكتور عظام يعمل اشعه عليها ده مش تخصصي .. ولا ايه يافهد بيه ! افتي في حاجه ما اعرفهاش !
فهد: لا طبعا متشكر لوقتك د / وليد اتفضل انت وحضرتك يا ميس انا هاخدك بنفسي للدكتور.

فتح الطريق لوليد اللي نزل وفهد فضل واقف لحد ما خرج وبص لميس
فهد: في ايه بقي ! عايزه منه ايه وهو رفض ؟ وبلاش قصه رجلك دي !
ميس دخلت اوضتها وهو وراها: بعدين ايه اللي انتي لابساه ده ! وازاي تقابليه كده ؟
ميس بصت بحده فهد: وانت هتحاسبني يا فهد البس ايه وما البسش ايه !
فهد: لا يا ستي مش هحاسبك بس عايزه منه ايه !

ميس زعقت: عايزاه يسمع كلامي ! يكون تحت ايدي .. عايزاه يخضع ليا .. مش عيزاه يقف في وشي ويقولي لأ ( بدئت تتكلم بهستيريا وعياط ).. مش عيزاه يطلع من تحت ايدي .. مش عيزاه يقوم من تحت رجلي .. عايزاه يفضل معايا .. مش عيزاه يروح لغيري .. مش عيزاه يسيبني بتكلم ويمشي مش عايزاه يمشي
فهد قرب منها وضمها وهيا بتحاول تبعد بس هو كتفها وضمها كلها بين ايديه
فهد: اهدي،... اهدي ... ده مش وليد جوزك اهدي ... هشششششش اهدي.

ميس دخلت في هستيريا عياط وفهد شالها وحطها في سريرها وغطاها وفضل جنبها شويه لحد ما نامت فقام خرج وبعد ما خرج هيا اتعدلت: وريني بقي يا فهد هتعمل ايه لميس بعد نوبه العياط دي وازاي يا تري هتجيبلي وليد تحت ايدي ! ضحكت جواها كتير من فهد اللي بتشكله زي ما تحب ...

ضرب نار كتير ودربكه واصوات كتير .. ناس كتيره بتجري وفي الي بيصرخ .. ايه اللي بيحصل ده .. فجأه الباب اتفتح ودخلت بنت
: يالا هتطلع من هنا ... ( هو قاعد مكانه ومش مستوعب او مش فاهم هيا بتقول ايه) مش عايز تروح بيتك ولا ايه .. يالا قوم
فضل برضه قاعد مكانه .. معقوله هيا بتتكلم عربي ولا هو مش سامع ولا بيحلم حس بيها بتمسكه من ايده
-:مش انت وليد نصّار ؟ ( معرفش يرد بس شاور بدماغه اه ) طيب يالا هنرجعك بلدك ..هترجع بيتك قوووم

علاء نازل من الشركه وبص حواليه كتير بيشوف اي بنت معديه في الشارع وبعدها اتحرك ناحيه عربيته وحد ماشي وراه وفي ايده سكينه .. السكينه لمعت في ايده واتحرك بسرعه ناحيه علاء قبل ما يركب عربيته... بس قبل ما يوصله حد مسكه من وراه وشاله بعيد وايده كانت علي بوقه منعاه يتكلم او يتنفس .. بعد بيه بعيد و بصوا لبعض ...



look/images/icons/i1.gif قصة جميلة بنت بسيطه فلاحه
  30-11-2021 09:34 مساءً   [41]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية جميلة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد الفصل السادس عشر

علاء نازل من الشركه وبص حواليه كتير بيشوف اي بنت معديه في الشارع وبعدها اتحرك ناحيه عربيته وحد ماشي وراه وفي ايده سكينه .. السكينه لمعت في ايده واتحرك بسرعه ناحيه علاء قبل ما يركب عربيته ... بس قبل ما يوصله حد مسكه من وراه وشاله بعيد وايده كانت علي بوقه منعاه يتكلم او يتنفس .. بعد بيه بعيد و بصوا لبعض ... باستغراب شال الغطا اللي علي دماغها وشعرها اتفرد واتفاجيء بيها بنت وبصلها كتير..

آسر: انتي مجنونه ؟ بتعملي ايه ؟
مي: انت بتمسكني ليه ! كان المفروض سيبتني اقتله !
آسر: ليه ! عملك ايه ! وبعدين انتي عارفه ده مين !
مي: ايوه عارفاه نصاب ومحتال كبير .. فاكر انه يقدر يملك الناس ويلعب بيهم زي ماهو عايز ( عيطت ) انت كان لازم تسيبني اقتله كان لازم اقتله
آسر: طيب ممكن تهدي .. تعالي نتمشي شويه يمكن تهدي.

مي: لا انا لازم امشي .. هبقي اجيله تاني
جت تمشي بس مسك ايدها: مش كل مره هتسلمي ممكن بتوع الامن كان شافوكي وقبضوا عليكي .. انتي مالك انتي بالقتل ! شكلك بنت ناس وصغيره كمان
مي: ممكن تسيبني لو سمحت ؟
آسر سابها: اوك سيبتك بس بلاش جنان ما تضيعيش نفسك
مي قبل تمشي بصتله: انت مين ؟
آسر: اسمي آسر وانتي ؟

مي: انا مي ( بصت للمبني ) انت بتشتغل هنا !
آسر اتردد شويه: اه
مي: تعرفه كويس ؟
آسر هنا بصلها شويه: اه اعرفه ده واحد من الشركا الاساسين في الشركه
مي: عارفه هو انت ينفع تساعدني ؟
آسر: طيب فهميني هو عمل ايه وانا احاول علي قد ما اقدر
مي: هتساعدني ولا لأ !
آسر: يا بنتي افهمي
مي: خلاص .. شكرا لحضرتك
آسر: طيب استني .. اساعدك ازاي ؟

مي: تقولي بس امتي بيجي وامتي بيمشي
آسر: علشان تقتليه .. يا بنتي انتي فاكره القتل ده حاجه سهله ! وبعدين متخيله لو انا مكنتش مسكتك كنتي فعلا هتقتليه !
مي: ايوه كنت هقتله !
آسر: اصلا قبل ما توصليله كان الامن مسكك وحتي لو وصلتيله كان هيشوفك وهقدر يوقفك .. متخيله ممكن يعمل فيكي ايه لما يمسكك !
مي بعياط: هو خلاص عمل .. هو عمل كل اللي ممكن يتعمل !

آسر: اهدي طيب مش هتعيطي تاني .. طيب ايه رأيك نشرب قهوه مع بعض وتحكيلي عملك ايه ! وعايزه تقتليه ليه !
مي افتكرت ثقتها السريعه في علاء وصلتها لايه واهي تاني هتثق بسرعه في واحد ما تعرفوش .. ايه مش بتتعلم من دروسها !
مي: لا شكرا انا اتأخرت ولازم امشي ورايا جامعه
آسر: جامعه ايه ! بتدرسي ايه ؟
مي بعنف: وانت مالك !

آسر: سوري لو كان سؤالي ضايقك خلاص اتفضلي مش هعطلك
فتحلها الطريق وهيا يدوب هتمشي: بدرس في كليه الهندسه ..
آسر ابتسم: طيب هتديني تليفونك ابلغك امتي بيجي وامتي بيمشي ؟
مي اترددت بس عطته تليفونها وهو عطاها رقمه ...

ميس كل شويه تكلم جميله تطلب منها ترجع لانها محتاجها جدا
ميس: جميله هخلي حد من البنات يكون تحت ايدك بس تعالي في ملفات مهمه محتاجاكي تراجعيها وشغل كتير عايزاكي فيه .. انتي اقعدي علي مكتبك وهخلي مني او عبير تشوف طلباتك ..

جميله: حاضر يا ميس هانم هحاول بكره اخلي وليد يوصلني
ميس: لو عايزاني ابعتلك سواق مفيش مشكله !
جميله: لو احتجت او ظروف وليد ما سمحتش هبلغك
تاني يوم ومع اعتراض عمتها وابوها الا انها اصرت تنزل بس ليه ياتري ؟ علشان فعلا كلام ميس ! ولا علشان اشتاقت لفهد ؟
سؤال معندهاش اجابه عليه ابدا ...

فهد كان داخل مكتبه الصبح وسالي وقفته في الطرقه وبتتكلم معاه وبتحب جدا تقرب منه وهو يبعد
فهد: لاحظي اننا في الطرقه واغلب الموظفين عينهم علينا
مسكته من الكرافت بدلع: غيرانين
فهد شد الكرافت بتاعه رجعها مكانها بهدوء: ده ما يمنعش اننا هنا في مكان شغل يا سالي
سالي: حبيبي ...

كانت بتتكلم كتير بس فهد عنيه مركزه مع حد وراها واخدت بالها انه مش معاها نهائيا .. بصت وراها وهنا لمحت جميله داخله معاها عكاز واخوها وليد ساندها وكذا حد من الموظفين اتلموا حواليها بيسلموا عليها ويستقبلوها .. بصت لفهد فعنيه فعلا مركزه مع جميله وحركاتها ..
سالي بغيظ: فهد ؟

فهد بصلها: هاه ! قولتي حاجه !
سالي شدته: قلت تعال ندخل المكتب طالما نظرات الموظفين مضيقاك
فهد بص لجميله مره تانيه واتقابلت عنيهم وده اللي هو كان مستنيه .. نظرتها اللي وحشته جدا .. الدفء اللي بيحسه في عنيها .. بس سالي ماسكه دراعه واضطر يدخل معاها مكتبه
سالي رزعت الباب وهو بصلها وهو بيقعد علي كرسيه: بترزعي الباب كده ليه !
سالي: انت بتبصلها كده ليه !
فهد: مين دي ؟

سالي: لو سمحت ما تستعبطش عليا
فهد اتنهد: عايزه ايه يا سالي علي الصبح ! ومين دي اللي ببصلها اصلا !
سالي خبطت بايدها علي مكتبه: جميله هو في غيرها !
فهد بمنتهي الهدوء: جميله !
سالي: تنكر انك بصتلها !

فهد: واحده داخله بعكاز واخوها ساندها والموظفين اتملوا فطبيعي بصيت ناحيتهم وبعدين دي موظفه عندي وموظفه مهمه كمان وميس صدعتني في اليومين اللي غابتهم فطبيعي ( علي صوته ) لما تدخل ابصلها وطبيعي كمان اهتم بيها اللي مش طبيعي بقي انك انتي حتي النظره بتضايقك فده اللي مش فاهمو ولا عارفله سبب اصلا .. ودلوقتي بعد اذنك ورايا شغل وعندي ميتنج لازم احضرله قبل ما اروحه
فتح اللاب بتاعه وبصله وهيا بغيظ سابت مكتبه وراحت لميس
ميس: مالك علي الصبح ؟

سالي: الزفته دي جت النهارده
ميس: زفته مين ؟
سالي: هتعمل زي ابنها وتقولي مين ! في كام زفته في الشركه هنا وجودها بيضايقني هاه ؟
ميس بصتلها: تقصدي جميله ( ابتسمت ) جميله جت النهارده
سالي: ما تقوليش انك انتي كمان فرحانه بمجيها
ميس وقفت: طبعا انا اللي كلمتها وطلبت منها تيجي .. لازم استقبلها
خرجت وسالي هتولع في نفسها وفي الشركه كلها ..

ميس راحت لجميله ورحبت بيها وفهمتها عايزه منها ايه وبعتتلها مني بكذا ملف وبشغل كتير جدا لدرجه ان جميله حست انها غلطت برجوعها وهيا لسه تعبانه ..
مني قعدت معاها وجابتلها كرسي تفرد عليه رجلها وهيا قاعده .. وقت الغدا مني نزلت تتغدي وتجيب اكل لجميله معاها .. اغلب المكاتب فاضيه ..

فهد كان راجع من الميتنج وداخل لاحظ ان كل المكاتب فاضيه لان دي استراحه الغدا وقبل ما يفتح مكتبه اتراجع وراح لمكتب جميله .. خبط علي الباب خبطه واحده ودخل كانت رجليها الاتنين علي كرسي قدامها وهيا راسها لوري ومغمضه عنيها الاتين لدرجه انه افتكرها نايمه .. لحظات بيبصلها واتمني يقرب منها بس فضل واقف مكانه.

جميله مغمضه: اخيرا جيتي بالاكل ! هموت من الجوع يا بنتي
فهد ما ردش ف جميله فتحت عنيها واتفاجئت بيه: سوري كنت فاكراك مني جايبه الاكل !
فهد: للدرجه دي جعانه !
جميله: فوق ما تتخيل
فهد ابتسم:عامله ايه !
جميله: كويسه وانت !
فهد: كويس.

صمت بينهم قطعه فهد: لو عايزه تروحي روحي
جميله ابتسمت: مامتك محوشالي شغل ايه ! حاجه كده فله
فهد ابتسم: لو تعبانه روحي
جميله: لا انتو بس اكلوني وانا هكون ميه ميه
فهد: هبعت اجيبلك اكل
جميله بابتسامه: مني هتجيب من تحت
فهد: وانا بقولك هبعت اجيبلك اكل.

جميله فكرت للحظه: عايزه بيتزا .. جبنه كتير وزيتون كتير .. بالفراخ .. بيتزا هت مش اي بيتزا ومعاها فانتا تفاح اخضر
فهد بصلها كتير وهيا كمان بصاله وبتسأل نفسها يا تري ممكن يجيب فعلا طلبها ولا هيا زودتها قوي ! احساس غريب جواها انه ممكن ينفذ اي حاجه تطلبها .. مش عارفه وبصاله وهو ساكت ومش فاهمه حاجه من نظراته ... كان واقف قصاد الباب اللي اتفتح فجأه وخبطه في دماغه وجميله ضحكت ومني داخله واتفاجئت انها خبطت فهد بنفسه بفتحتها للباب.

مني: انا اسفه جدا جدا
فهد ايده علي دماغه: حصل خير ( كان خارج ) بس تاني مره خبطي قبل ما تفتحي اي باب
مني: اسفه يا افندم جدا
فهد خرج وسابهم بدون اي رد ومني دخلت باحراج
مني: فهد بنفسه هنا ! وانا خبطته .. كويس انه ما رفدنيش فيها.

جميله علشان تتوه مني وما تخليهاش تسأل عن وجود فهد معاها: اهمم .. كان بيسأل علي ملف .. الناس دي فاكرانا الات ولا ايه ! مش ملاحظين اني تعبانه .. امه تجيب عشرين ملف وهو عايز شغل ايه مفيش رحمه خالص
مني: يا ماما دول مش بيعتبرونا اصلا بني ادمين زيهم المهم .. جبتلك ساندوتش هاتكلي ولا ايه ؟

جميله ابتسمت: خليه دلوقتي .. تعالي نكمل الملف ده علشان فهد عايزو الاول
مني قعدت واشتغلوا الاتنين ونص ساعه بالظبط الباب خبط ومني فتحت
مني: احنا مش طالبين بيتزا
جميله: خليه يدخل يا مني
مني باستغراب: انتي طلبتي ! طيب مش كنتي تقوليلي مكنتش اتغديت !

جميله: وليد قالي الصبح انه هيبعتلي وانا نسيت خالص دخليه بقي
دخل بتاع الديليفري: بيتزا بالفراخ .. اكسترا تشيز واكسترا زيتون .. و واحد فانت تفاح مظبوط كده يا افندم
جميله ابتسمت: مظبوط .. حسابك كام !
الديليفري: كله واصل يا افندم حتي التيبس بتاعي واصل .. بالهنا يا افندم بعد اذنكم
خرج وسابهم وجميله مبتسمه جدا.

مني: ما تجوزيني اخوكي يا بت انتي .. ده كيوت قوي
جميله ابتسمت وماردتش وفكرت في فهد اللي في مكتبه مبتسم هو كمان واتمني لو يشوف جميله دلوقتي ويشوف رد فعلها ايه !
جميله اتمنت لو تقدر تاخد العلبه وتروح مكتب فهد وتاكل معاه هو ..
مني ميس كلمتها وطلبت منها تروحلها
مني وقفت
جميله: رايحه فين !

مني: ميس وسالي عايزيني .. انتي لازم تخفي بسرعه كنت بطلت انا المشواير بتاعتهم دي .. سيبلي حته ..
جميله: خدي طيب دلوقتي
مني: ما انا شبعانه للاسف .. لما ارجع سيبيلي انتي بس حته واوعي تكوني طفسه وتاكليها
مني سابتها وجميله بصت للعلبه كتير واترددت .. ماسكه تليفونها ومتردده .. فاتحه الواتس علي اسمه وكتبت الرساله ومش قادره تبعتها .. والاخر داست علي ارسال
فهد موبيله اعلن عن رساله وفتحها.

(( البيتزا وصلت في انتظارك ))
هو كمان تردد كتير يعمل ايه ! طيب ميس وسالي ! هيفسر ازاي اكله معاها !
طيب يقولها ايه ؟ يرفض ؟ يقبل ؟ اي مش عارف يعمل ايه ؟ فبعت رساله
(( الاجواء لا تسمح ))
جميله استغربت ازاي الاجوا لا تسمح ؟ مين اللي معاه ؟ ممكن يكون قصده علي مني ! لازم تعرفه انها مش موجوده .اترددت بس طالما بدئت يبقي تكمل للاخر
(( ازاي وميس وسالي بره وطلبوا مني وراحتلهم بره الشركه )).

فهد ابتسم وراح وجميله باصه لموبيلها منتظره الرد بتاعه واتفاجئت بالباب بيتفتح وهو واقف مبتسم
فهد: نعم
جميله: البيتزا هتبرد
فهد: دي ليكي انتي بما انك تعبانه وبعدين عمتك من كام يوم اكلتني.

جميله كملت: فانت بتردها معايا ماشي هقبل المبرر ده .. ممكن تشاركني قبل ما مني ترجع او اللي معاها يرجعوا ؟ ولا ده طلب كبير !
فهد قعد قصادها وهيا ابتسمت وفتحت العلبه وناولته قطعه وهيا اخدت واحده: بسم الله يالا
حاولت تفتح الكانز بس استعبطت وعطتها لفهد يفتحها وفتحها وعطاهلها وهيا حطت فيها الشاليمون واخدت منها وناولتهالو وهو بصلها كتير مش فاهم هيا عايزه ايه او قصدها ايه ؟

فهد: ايه !
جميله: ايه اللي ايه ؟ اشرب
فهد: مش عايز
جميله: مش عايز ولا علشان انا شربت منها وانت مش متعود تشرب مع حد
فهد فعلا مش متعود يشرب مع حد ومش عارف ازاي يرفض بالذوق
جميله فجأه: امسك
فهد بتلقائيه مد ايده واخد منها وشرب وهيا ابتسمت ..
فهد: هتروحي ازاي ؟

جميله: انت هتوصلني
فهد بصلها وابتسم: انا ! الظاهر اني غلطت في موضوع الاكل ده
جميله ضحكت: اه غلطت وهتدبس في توصيلي
فهد عجبته ضحكتها جدا: غلطه مش هتتكرر
جميله بتمثيل: لا انا كده اعيط .. دي اجمل غلطه انت غلطتها من ساعت ما دخلت الشركه دي .. خلاص يا سيدي ما توصلنيش .. كفايه عليك النهارده الاكل مش هكون طماعه .. هقبل بقليلي منك
فهد بصلها: بجد !
جميله: بجد ايه ؟
فهد: هتقبلي بالقليل !

جميله مش عارفه قصده ايه بالظبط ؟ وايه اللي يقصده بالقليل
جميله: انا عمري ما كنت طماعه ابدا .. برضي باللي ربنا كاتبو ديما وعارفه وواثقه ان له حكمه في كل شييء بيحصل
فهد: طيب وايه حكمته في انك مثلا تتعوري بالشكل ده !

جميله بصتله: يمكن علشان اعرف ان انت عكس اللي بتظهره ديما .. في جواك انسان مستخبي .. ولو جرحي ده هو التمن فانا مبسوطه جدا بيه
فهد وقف وبصلها: للاسف جرحك طلع علي الفاضي .. انا مدير شركه ومسؤل عن كل الموظفين هنا ولو اي حد طلب طلبك ده كنت هنفذه برضه ليه !
سابها وخارج وقبل ما يقفل الباب: لو عايزه حد يوصلك بلغيني هخلي السواق يوصلك لباب البيت.

جميله بصتله بزعل: لا متشكره .. هتصرف ما تشغلش بالك
خرج من عندها وهو متضايق من نفسه انه ضايقها بس في نفس الوقت مبسوط جواه من كلامها ...
سالي رجعت ودخلت عند فهد بترغي كتير وهو مش مركز معاها
سالي: هاه قولت ايه !
فهد فاق: في ايه ؟
سالي: تعال نتغدي مع بعض !
فهد بعدم تركيز: لا اكلت
سالي: اكلت ايه !

فهد: بيتزا .. بقولك ايه انا عندي مشوار كده لازم اعمله سلام
سالي: استني
فهد: نعم يا سالي
سالي: نتعشي مع بعض طيب؟
فهد: اوك
سالي: طيب خلص مشوارك وتعال علي الفيلا عندي
فهد: اوك سلام
سابها وخرج وهيا قامت وهيا بره خبطت في مني اللي ماسكه علبه بيتزا وبتاكل منها وسالي بعد ما كانت ماشيه وقفت
سالي: منين البيتزا دي ؟

مني: كانت جايه لجميله وكانت جايه سخنه بس حضرتك وميس هانم طلبتوني فباكلها بارده
سالي: يعني دي جت لجميله قبل ما انتي تقابليني !
مني: ايوه
سالي: هو فهد راح لجميله المكتب النهارده ؟
مني باستغراب: اه لما رجعت من الغدا كان هو في مكتبها بس خير في حاجه !

سالي سابتها ومشيت متغاظه وعندها يقين ان فهد اكل مع جميله وعلشان كده رفض غداها هيا ...
فضلت سالي في مكتبها منتظره ودماغها بتخطط مليون خطه وخطه ومش عارفه ازاي تشفي غليلها من جميله ...
الكل مشي وسالي منتظره جميله تمشي لاحسن فهد يرجع ويفضلوا لوحدهم تاني.

قاعده مراقبه مكتبها ومنتظراها تمشي فجأه ضربت في دماغها فكره ونزلت تحت بسرعه وطلبت من الامن يمشوا خلاص وهيا رجعت تاني .. وانتظرت
جميله خلصت وطلعت بره مكتبها ووقفت علي الاسانصير وداست مفتاحه كذا مره بس شكله عطلان او متعلق ..
جميله: يا الله .. هنزل ازاي انا الخمس ادوار دول .. ربنا يعيني.

راحت جميله بعاكزها ناحيه السلم وبصتله من فوق وحست بهيبه كده .. مش متعوده تنزل السلالم في وقت زي ده والمكان كله فاضي .. كام مره قررت انها مش هتتأخر تاني ولا تفضل للاخر كده ! هيا بتحط نفسها في المواقف دي .. ( انتي قويه يا جميله ومش اي شيء يهزك دول يدوب كام سلمه مش اكتر ))
بدئت تنزل ويدوب نزلت دور حست بحد وراها فبصت كانت سالي.


جميله: كنت فاكره اني لوحدي هنا .. خضيتيني
سالي ساكته وبصالها بغضب
جميله: في ايه ! حضرتك متضايقه من حاجه !
جميله ظهرها للسلم وباصه لسالي اللي واقفه قصادها
سالي: مجرد وجودك مضايقيني .. انتي مضايقاني
بغيظ زقتها بس جميله محفظتش توازنها ووقعت لوري .. سالي كانت هتمد ايدها تلحقها بس اترددت وجميله وقعت السلم واتدحرجت كتير لحد ما استقرت في الدور اللي تحت ..

سالي نزلت جري بصتلها بس جميله مش بتتحرك .. اخدتها جري وسابتها
فكرت تتصل بميس او فهد .. بس فجأه فكرت بعقلها .. ممكن تموت وتخلص منها .. الكل هيقول انها وقعت لان عكازها خانها .. محدش هيعرف ان لها دخل ابدا .. هيا متوتره ليه كده .. ماتت ! في داهيه تريحها ولى ما ماتتش مش هتتجرأ وتتكلم .. وبعدين مين هيصدقها .. الامن نفسه شافوها نازله لما مشتهم وهيشهدوا ان سالي مشيت بدري .. اتنهدت وخرجت بهدوء من الشركه ونسيت تشيل الكراسي اللي حطتهم توقف بيهم الاسانصير خرجت وخطوتين واتفاجئت بوليد.

وليد: اسف لو كنتي اتفاجئتي بس كنت جاي اخد جميله ومش بترد عليا
سالي: جميله ! محدش في الشركه خالص انا لسه نازله .. الشركه كلها ظلمه اكيد مشيت مع حد اعتقد ان ميس اخدتها معاها وهيا هتوصلها بنفسها
وليد باستغراب: ميس هانم !
وليد شكرها ومشي بسرعه علشان يلحق يروح قبلهم يبلغ ابوه وعمته محدش يقابل ميس لو جت مع جميله وينبههم ..

فهد راح لسالي البيت زي ما اتفقوا وسالي كانت مجهزه قاعده في الجنينه ليهم في جو المفروض انه رومانسي بس فهد مخنوق جدا بس مستحمل يقعد ويتعشي معاها ويمشي باي حجه قعدت قريبه منه جدا .. كان في طبق فاكهه علي تربيزه صغيره جنبهم ..
سالي: عايزه احس اني خطيبتك .. عايزه اكون زي باقي البنات
فهد: وانتي ايه اللي ناقصك علشان تكوني زيهم
سالي: حبك.

فهد: سالي انتي عارفه اني ماليش في قصه الحب دي ولا في الرومانسيات والكلام ده وده مش غريب عنك
سالي: مش انت مالكش سيبني انا بقي اعمل اللي انا عيزاه
فهد بضيق: اعملي يا ستي اللي انتي عيزاه
سالي ابتسمت وقامت قعدت علي رجليه وهو دور وشه بعيد بس هيا رجعته تاني وبصتله واخدت عنبه من الفاكهه وحطتها في بوقه: تسمحلي أأكلك ؟
فهد كان هيقولها لأ وانه مبيحبش الحركات دي ولا حد يأكله بس اتراجع هيا برضه خطيبته وهو بيهملها تماما ...

قربت منه قوي تلمس شفايفه
سالي: مش بحب دقنك طويله .. احلقهالي علشاني انا ..
فهد: ان شاء الله
سالي: ينفع كده تشوكني
فهد اخد نفس طويل بنفاذ صبر: طيب ابعدي لحد ما ابقي احلقها ايه رأيك ؟
سالي: لا طبعا انا مصدقت انك معايا ولوحدنا.

قربت شفايفها منه وهو باصصلها جامد وبيفكر ازاي يبعد وباي سبب.. افتكر لما باس جميله غصب عنها.. افتكر دقه قلبه وتوتره وهو معاها افتكر قربها منه ريحتها انفاسها.. اتمني ان اللي معاه دي تتحول لجميله واستغبي افكاره وحس بغضب جواه كبير ...
لمست سالي شفايفه وموبيله رن فبعد عنها
فهد: الموبيل
سالي: اقفله
فهد بصلها وبيفكر ...

جميله فاقت كانت الدنيا ظلمه جدا .. حاولت تتعدل مقدرتش .. مش شايفه اي حاجه حواليها .. دموعها نزلت .. الخوف سيطر عليها .. خوف من مجهول .. حاولت تقف بس الالم في رجلها اكبر من انها تتحمله .. حسست بايدها علي رجلها بس ما استحملتش تلمسها وحست بالبروده .. معني كده ان رجلها بتنزف من تاني ..
عيطت من قلبها .. حسست بايدها حواليها لازم تلاقي شنطتها ... لقتها وطلعت موبيلها
وفتحته .. بصت حواليها .. الخوف والرعب سيطروا عليها .. مفكرتش غير في فهد وبس اتصلت بيه وبتدعي انه يرد عليها ...

@ مش انت وليد نصّار ؟ يالا هنرجعك بلدك
حد شده من ايده وخرج وهو مش فاهم حاجه وكل الي فكر فيه هو جميلته وبس .. بقي ممكن يشوفها من تاني ! فاق من افكاره علي صوتها بتكلم حد تاني
@ انت فين انا معايا الهدف امنولي طريق الخروج بسرعه ..
باب اتفتح قدامها وشدت وليد ودخلوا لمكان تاني
وليد: ده مش طريق الخروج وبعدين انتي مين ؟

آسيا: انا اسمي آسيا وده طريقنا هفهمك كل حاجه بس نخرج من هنا الاول ..
دخلوا مكان تاني ووليد وراها ومره واحده وقفته: استني هنا وخليك ورايا
آسيا اتكلمت في السماعه اللي في ودنها: انا في المكان المظبوط
هنا الارض حصل فيها انفجار مكتوم واتعملت فتحه في الارض وحد من تحت
@ انزلوا يالا بسرعه.

آسيا شاورت لوليد: يالا انزل وصاحبي هيساعدك
وليد نزل وبعدها آسيا نزلت
@ حمدالله علي سلامتك يالا نخرج من هنا بقي قبل ما حد يعرف مكاننا
خرجوا كلهم وفي حاله من الصمت لحد ما وليد اتكلم: انتو مين وواخديني علي فين ؟
آسيا: سوري معرفناكش بنفسنا انا زي ما قلتلك آسيا وده اياد .. وهنقابل حد تالت دلوقتي واسمه اريان
وليد: برضه انتو مين ؟

اياد: احنا المخابرات المصريه.. وجايين نرجعك بلدك
وليد زعق: مخابرات ! وكنتو فين من عشرين سنه ! كنتو فين ؟
آسيا: انت كنت ميت بالنسبه للكل يا وليد بيه ولما وصلنا خيط واحد انك عايش جرينا وراه وجبناك .. اسفين علي تأخيرنا بس مش بايدينا
وليد سكت وبص بعيد من الشباك الف الف سؤال جواه ..
اياد: هناخدك علي بيت امن وبعدها ان شاء الله هننزل مصر علي طول
وليد بصله وماردش .. مش مصدق اصلا انه خرج من سجنه...

فهد مع سالي اللي رافضه انه يطلع موبيله ويشوف حتي مين بيتصل بيه ..
فهد: سالي اذا سمحتي .. علي الاقل اشوف مين بيتصل ..
طلع موبيله ولمح اسمها واتوتر وفكر ما يردش بس هيا مش هتتصل بيه الا لو في حاجه وحاجه مهمه كمان ..
سالي جت تبص بس هو وقف: لحظه
فهد: الو ايوه.

جميله برعب مخلوط بعياط هيستيري: فهد
فهد اول ما سمع صورتها اتحرك بسرعه وماشي من عند سالي: في ايه ! انتي فين !
سالي: انت رايح فين !
فهد شاور بايده وجري تقريبا مش مشي من عندها وسالي مستغربه: ياتري مين وقاله ايه خلاه مشي كده ؟وممكن يكون له علاقه بجميله واللي حصلها ؟ اتوترت وخافت
فهد: ردي عليا يا جميله انتي فين ؟

جميله: في الشركه .. تعال بسرعه .. ارجوك
فهد: انا في الطريق .. اهدي بس .. الدنيا نور عندك ولا ظلمه ؟
جميله: ظلمه
فهد لعن في سره: طيب ما تخافيش انا في اقل من دقيقتين هكون عندك .. اتكلمي معايا وما تخافيش ... كلميني ..
جميله عيطت: تعال
فهد: جميله .. جميله انا معاكي ما تخافيش .. انا اهو قربت منك ..

جميله بتعيط عياط هستيري وفهد هيتجنن ومش عارف يعمل ايه غير انه يدوس بنزين وطاير بعربيته وبيحاول يهديها الي انه مش عارف وهيا مرعوبه
فهد: جميله انا وصلت وداخل الشركه انتي فين بالظبط ؟
جميله: في الدور الرابع علي السلم
فهد وصل للاسانصير بس اتفاجيء انه متعلق وفي كرسي في كل اسانصير معلقو علشان ما يفتحش .. فهد شال الكراسي ودخل الاسانصير وطلع للرابع ودخل ونادي جميله انا هنا.

جميله بصوت ضعيف: انا هنا
فهد جري عليها وهنا هيا انهارت بين يديه وعيطت اكتر من ما كانت بتهيط وهو ضاممها قوي ... عايز يدخلها كلها جواه وهيا ماسكه في هدومه بعنف وكأنها غريق واخيرا اتعلق بحد ينقذه ..
فهد: خلاص انا هنا .. خلاص اهدي
جميله بتعيط وجسمها كله متخشب وضامه جسمها كله .. فهد بيحاول يوقفها او يفردها الي انها متخشبه بين ايديه
فهد بخوف: جميله خلاص انا هنا معاكي .. اهدي بقي .. جميله بصيلي .. بصيلي.

جميله بصتله وهو مسك وشها بايديه الاتين: انا معاكي خلاص .. انا معاكي ومش هبعد تاني انا معاكي
دموعها نزلت وهو مسحها وضمها لصدره وبيحاول يهديها: خلاص اهدي بقي
فضلت كتير بين ايديه وهو قاعد في الارض وضاممها وهيا بتعيط وبس
فهد: هاه خلاص هديتي
جميله مخبيه وشها في صدره: ينفع تخرجني من هنا ؟

فهد: يالا
حاول يوقفها بس صرخت: رجلي مش قادره
فهد نور علي رجلها ولقاها بتنزف فشالها براحه وهيا متعلقه في رقبته .. اخدها الاسانصير
جميله: مش شغالين الاتنين
فهد: شغالين ما تقلقيش
الاسانصير فتح وفهد دخل بيها
جميله: الاتنين مكنوش شغالين
فهد: عارف
خرج من الشركه ودخلها عربيته وقعدها براحه وقعد جنبها: هاخدك علي المستشفي الاول
جميله شاورت بدماغها موافقه
فهد اتحرك والاتنين ساكتين.

جميله: متشكره انك رديت عليا وانك جيت بسرعه
فهد: عمري ما هتأخر عنك ابدا
جميله بصتله قوي وهو بصلها ومحدش اتكلم ابدا
وصلوا المستشفي وغيرت علي جرحها واخدها ومشي بصمت وهما في العربيه
جميله حطت ايدها علي ايده وهو بصلها: ينفع تجيبلي ميه !
فهد بص حواليه واول ما لمح سوبر ماركت وقف ونزل جابلها ميه وعصير وسقاها
كان راكن علي جنب وهيا بتشرب العصير وهو طفي العربيه وقعد في هدوء
فهد بهمس: ليه بتخافي قوي من الظلمه ؟

جميله فضلت كتير ساكته وهو سكت واحترم صمتها بس هيا قطعته: كان عندي سبع سنين و وليد كان عنده تسعه، كنا عايشين بره مع بابا وماما اللي كانت تعبانه وقلبها ضعيف واصرت علي الخلفه وخلفتنا احنا الاتنين انا و وليد .. بابا سافر وسابنا لان عمتو كانت ساعتها في مشكله وماما تعبت جامد وماتت .. ماتت في سريرها واحنا صغيرين .. صحيتها مرضيتش تصحي مره بعد مره .. كنت كل شويه بيعيط ووليد بيحاول يسكتني او يألكني او يعملي اي حاجه ..
فهد: كنتو لوحدكم ؟

جميله: ايوه لوحدنا .. اخدنا يومين معاها وهيا ميته وانا ماعرفتش انها ماتت وانها مش هتصحي تاني بس وليد كان عارف كنت كل شويه ادخل احاول اصحيها وهو يخرجني بره ونعيط شويه ونسكت .. اول ليله عدت علينا المشكله كانت في الليله التانيه
فهد: ايه اللي حصل فيها ؟

جميله سكتت وكأنها بتفتكر احداث الليله: الكهربا قطعت ( سكتت كتير وهو اتمني لو يقدر يضمها ) قضينا ليله في الضلمه .. وليد وانا عيطنا في الليله دي كتير قوي وهو ضاممني في حضنه ومش عارف ازاي يسكتني لاني انا مرعوبه وهو مرعوب اكتر مني .. وبعدها هو نام لكن انا عنيا مغمضتش للحظه وخيالي بيهيألي وحوش كتيره حواليا كانت ليله مش قادره انساها ابدا .. مهما اوصفلك عمري ما هقدر اوصلك احساسي ابدا ..

النهار طلع بصعوبه ... جارتنا جت تسأل علي ماما وقولتلها واول ما دخلت وشافتها صوتت .. والجيران كلها اتلمت علينا .. واخدتنا عندها وكلموا بابا وبلغوه وجه علي اول طياره .. كنت ساعتها ساكته كتير وكانت جارتنا كل شويه تتكلم مع جوزها او عيالها وتقول اني اكيد اتلبست علشان فضلت مع حد ميت ..

وكل شويه تقولي ما تقعديش في الظلمه ابدا ما تبصيش في مرايه .. وتقول كلام كتير وتحكي حكايات عن عفاريت واشباح وده اللي زود هواجسي وخوفي ورعبي من الظلمه ..والمشكله انها حاولت تقنع بابا اني مش طبيعيه بس بابا مارضيش يمشي وري كلامها ... حاول يقف جنبي بس كان معظم الوقت في شغله .. وانا معظم الوقت مع جارتنا اللي طول ما انا عندها بتشغل قرآن وتفضل كل شويه تسألني شايفه ايه وحاسه بايه وتولع بخور وتحكيلي حكايات كتيره عن الناس اللي اتلبست من عفاريت واتجننوا وبابا مهما يحاول الي انه خلاص الرعب اتمكن مني و الزعل اللي جوايا اتحول لرعب ..قضينا مع جارتي سنه بابا بيسيبنا عندها وجارتي مع الوقت اقنعتني تماما اني مش طبيعيه وبقي عندي يقين ان اي ظلمه فيها عفاريت واني لو ركزت في مرايه هيطلعلي عفريت .. بقيت بترعب وبس
فهد: طيب وعمتك كانت فين ؟

جميله: كان جوزها هيا كمان ميت ومكنتش عايزه تسيب بيته وكانت عايشه علي ذكراه ورافضه تسافر مع بابا ..
فهد: امال هيا بقت معاكم امتي ؟
جميله: لما حالتي ساءت وبابا عرف ان جارتي زودت الرعب اللي جوايا ساعتها نزل بينا اجازه عند عمتي وخلاها تشوفنا علي الواقع ومن ساعتها ما بعدتش عننا ابدا .. عوضتنا عن حنان امنا اللي ماتت بس للاسف مقدرتش تخلصني من عقده الظلمه
سكتت كتير وهو اتمني هنا لو يضمها ويقولها انه هيفضل علي طول جنبها ..

جميله ضحكت: طبعا هتقول عليا مجنونه ومش بعيد ترفدني من شركتك وتقول ما بنشغلش ناس ملبوسه
فهد ضحك: فعلا عندك حق .. هيا مش ناقصه عفاريت اصلا
الاتنين ضحكوا وسكتوا وساعتها فهد كمان اتكلم: جميله دي اللي قولتلك اني بكرهها تبقي امي الحقيقيه
جميله بصتله: ميس مش امك ؟
فهد شاور بدماغه: لا مش امي .. دي اللي ربتني
جميله: ومامتك فين ؟

فهد: باعتني لميس ومشيت
جميله سكتت بالعافيه لازم تكمل معاه فكملت بهزار: يعني انت في الاخر مش صاحب الشركه دي وانت حاله خيريه !
فهد ابتسم: لا انا صاحب الشركه
جميله كشرت: لا انا كده مش فاهمه ! منين بتقول انك مش ابنها ومنين صاحب الشركه.

فهد: ابويا وليد وهو اتجوز جميله وحبها وخلفني منها بس جميله دي كانت جايه تخلف وتقبض وتمشي بس طمعت في وليد بقي بشركته بكل ما يملك فبدال ما تمشي كوشت علي كله .. بس وليد وقع في مشكله ومات وهيا ساعتها حست انها خسرانه فباعتني لميس ومشيت هيا كمان وعلشان كده بكره اسم جميله
جميله كانت متغاظه جدا ونفسها تفهمه الحقيقه بس مش وقتها: هو اخد خطوه وهيا انه وثق فيها وهيا لازم تكسب ثقته التامه
جميله: وانت محاولتش تدور عليها !

فهد: ادور عليها ليه ! واحده باعتني واتنازلت عني اعمل بيها ايه ؟
جميله: مش يمكن يكون هيا لها وجهه نظر تانيه ! مش يمكن يكون في جانب تاني من الحكايه انت ما تعرفوش
فهد: اللي اعرفه انها باعتني من عشرين سنه وما ظهرتش تاني .. لو عايزاني كانت ظهرت .. لو ندمت كانت ظهرت .. لو بتحبني كانت ظهرت .. ده اللي اعرفه .. المهم اقفلي الكلام .. الموضوع ده مش هنفتحه تاني ونتكلم فيه تاني .. يالا وصلنا و وصلها بيتها وجميله اتصلت علي وليد اخوها ينزلها.
كانوا منتظرين وليد ينزل ياخدها.

فهد: ما قولتيليش .. انتي ازاي وقعتي
جميله: اقولك بدون ما تاخد اي رد فعل
فهد باستغراب: قولي
جميله: سالي زقتني
فهد بصلها: بتقولي ايه ! سالي ؟
جميله: انت مش هتعرف حد باللي حصل ولا هتعمل اي حاجه ! ولا هتعمل مشاكل
فهد: اخوكي وصل انزلي.

ومشي بدون ما يطلع فوق مع انه كان عايز يشوف عمتها بس منع نفسه .. راح مشوار الاول وبعدها راح عند سالي اللي كانت منتظراه واستغربت انه رجع
فهد: مستغربه ليه ! مش هنتعشي مع بعض ولا ايه !
سالي: لا هبلغهم يجهزوا العشا
فهد: هو انتي ما شفتيش جميله وانتي خارجه من الشركه !
سالي وقفت وبصتله...



look/images/icons/i1.gif قصة جميلة بنت بسيطه فلاحه
  30-11-2021 09:35 مساءً   [42]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية جميلة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد الفصل السابع عشر

فهد: مستغربه ليه ! مش هنتعشي مع بعض ولا ايه !
سالي: لا هبلغهم يجهزوا العشا
فهد: هو انتي ما شفتيش جميله وانتي خارجه من الشركه !
سالي وقفت وبصتله وبتردد: لا ما شفتهاش اشمعني
فهد بلا مبالاه: لا اصلها وقعت وهيا مروحه
سالي: وبعدين حصل ايه ؟ وانت عرفت منين ؟
فهد: التليفون اللي جالي .. المهم هيا كويسه يالا نتعشي !

سالي قاعده مش علي بعضها وفهد ملاحظ ده جدا وبيتكلم في اي مواضيع
سالي: هو انت اللي رحت لجميله ولا ايه اللي حصل ؟
فهد بصلها: انتي مهتمه ليه بيها ! مع انه مش من عوايدك تتكلمي معايا عليها
سالي: مش حكايه مهتمه بس فضول
فهد: اممم فضول ! طيب هرضي فضولك اخوها اتصل بيا وانا قابلته عند الشركه واخدها وروح وبس كده
سالي: بس كده ؟

فهد: اه بس كده
سالي: طيب قالتلك ايه ؟
فهد: انتي عايزاها تقولي ايه !
سالي: انت ليه كل سؤال تجاوبني عليه بسؤال ؟
فهد: علشان اسئلتك غريبه انتي عايزه ايه منها ؟ بتسألي ليه كتير ؟
سالي: انا مش عايزه حاجه .. صح افتكرت هو انت اتغديت فين النهارده !

فهد وقف بعد ما خلص اكل وبصلها وقال بهدوء مستفز: اتغديت مع جميله
سالي بصتله كتير: مين طلب البيتزا ؟ انت ولا هيا عزمتك !
فهد: انا عزمتها تفرق معاكي !
سالي قامت وراه: هو انت ليه مهتم بجميله !
فهد بصلها: وانتي ليه حطاها فوق راسك ؟ هل لانها اجمل منك ! ولا اذكي منك ؟ ولا ايه بالظبط ؟
سالي زعقت: مين دي اللي اجمل واذكي مني هاه ؟ الجربوعه دي ؟

فهد بهدوءه المستفز: لا لا لا .. صوتك العالي ده اكبر دليل اني كلامي جاي في الجون .. ده احساسك ناحيتها وعلشان كده انتي متضايقه منها .. حاسه انك مهدده من ناحيتها صح ! ديما بتعيبي علي امل انها معندهاش ثقه في نفسها وانتي طلعتي العن منها ومهدداكي حته موظفه علي الاقل امل انتي السبب في هزتها وانتي ليكي وضعك ومكانتك لكن جميله مقارنه بيكي ولا حاجه بس برضه حسستك انك قليله جنبها.

سالي: انا مش هرد عليك يا فهد .. كلامك كله غلط بس انا اكبر من اني ارد عليه
فهد: اتمني ان كلامي يكون غلط لاني مش هتجوز واحده ما بتثقش فيا او في نفسها او تحس انها مهدده من اي حد ..
سابها ومشي ركب عربيته واتحرك ومره واحده وقف علي جنب وخرج بره عربيته مخنوق عايز ... مش عارف هو عايز ايه ! طلع موبيله وفتح رقم جميله ومتردد ... الوقت اتأخر .. يا تري نايمه ولا صاحيه ! طيب هيقولها ايه ! خلاص يرن رنه واحده كاطمئنان عليها .. لا طيب يكلم عمتها ومنها يسمع صوتها ومنها يطمن برضه علي جميله ! محتار بين الرقمين واخيرا رن.

جميله امه شافت الرقم وردت بسرعه: الو ازيك يا ابني .. ما طلعتش اشوفك ليه النهارده ؟
فهد ابتسم: معلش كنت مستعجل .. انتي اخبارك ايه !
جميله امه: الحمد لله طول ما انت بخير انا بخير
فهد استغرب حنيتها وغير الموضوع: جميله عامله ايه دلوقتي ! كويسه !
جميله امه ابتسمت: اه يا حبيبي كويسه قالتلنا انك انت لحقتها بسرعه والله الواحد مش عارف يودي جمايلك فين !
فهد: لا جمايل ايه ما تقوليش كده ..

جميله امه: لحظه هخليك تكلمها تطمن بنفسك
فهد: مش لازم انتي طمنيني عليها وخلاص خليها مرتاحه
جميله: لا لحظه بس
دخلت عمتها عند جميله وكانت نايمه قفلت المايك علشان فهد ما يسمعش
عمتها: جميله ! جميله اصحي
جميله: في ايه يا عمتو ! عايزه انام
عمتها: في فهد تكلميه ؟
جميله فتحت عنيها وبصتلها: هو فين ؟

عمتها ابتسمت: علي التليفون خدي
جميله اخدته من ايدها وردت: الو .. الو مفيش حد يا عمتو
عمتها: افتحي المايك علشان يسمعك
فتحته واتكلمت: الو
فهد: كنتي نايمه ؟
جميله: يعني
عمتها خرجت وسابتها تتكلم مع ابنها
فهد: طيب كملي نومك كنت بس بطمن عليكي
جميله: بس انت ما اطمنتش
فهد: ازاي ! مش كلمتك اهو.

جميله: بس ما سألتنيش عن حالتي ايه او رجلي اخبارها ايه او نفسيتي عامله ايه ؟
فهد ابتسم: طيب حالتك عامله ايه ورجلك اخبارها ايه ونفسيتك عامله ايه !
جميله ضحكت واسترخت في السرير: حالتي كويسه ورجلي الحمد لله زفت ونفسيتي نص نص
فهد فضل كتير يتكلم معاها ومعظم الوقت هيا اللي بتتكلم وهو بيسمع والمفروض بقي يقفل
جميله: علي فكره انا رغيت كتير جدا وانت ساكت جدا.

فهد: ما اتعودتش اتكلم
جميله: ماشي طيب انا هسأل وانت جاوب
فهد: اوك
جميله: مالك بقي ؟
فهد: مالي ازاي يعني ؟
جميله: يعني ايه اللي مضايقك ! في حاجه خنقاك وده اللي خلاك تكلمني ! ( قلبتها هزار ) اصل انا عارفاك مش بتعمل حاجه لله في لله ابدا
فهد ابتسم وبص للارض: انا فعلا مخنوق
جميله: عارفه وحاسه انك مخنوق بس بسألك ليه !

فهد: تخيلي ان سالي عنيها في عنيا وبتكدب عادي جدا
جميله: فهد انا قلتلك مش عايزاك تاخد اي رد فعل
فهد: وانا معملتش رد فعل بس كنت عايز اشوف هيا هتكدب عيني عينك كده ولا مش هتقدر
جميله: وعرفت انها تقدر ! وعرفت ان ممكن يكون حد قريب منك قوي ويقدر يكدب عليك عادي ! علشان كده يا فهد قلتلك ما تحكمش ابدا من طرف واحد لازم تسمع الطرفين قبل ما تصدر قرارك.

فهد: هو انا ليه حاسس انك مش بتتكلمي عن سالي !
جميله: انا بتكلم عامه يا فهد
فهد سكت شويه: تصبحي علي خير
قفل بسرعه قبل ما يغير رأيه وروح بيته دخل كانت جدته قاعده في اوضتها وهو دخل عندها وقعد قصادها
فهد: وليد كان انسان كويس صح ؟
نبيله شاورت بدماغها اه
فهد: اي واحده بتشوف ابنها كويس ! طيب جميله ! كانت كويسه ولا بتاعت فلوس.

نبيله شاورت بدماغها وعنيها دمعت وفهد بصلها كتير وبعدها وقف: سوري يا جدتي بس مش فاهمك واللي انا فاهمو هو الحقايق اللي قدامي وانا قدامي حقيقه واحده... ميس فضلت وجميله مشيت وبس تصبحي علي خير
سابها وخرج ودخل اوضته يفكر في كل اللي حصل النهارده .. كلامه مع جميله وذكريتها واتمني لو يقدر يمحيها من دماغها او يطمنها .. افتكر بعدها مشواره اللي راحه.

فلاش باك
فهد: جهزت اللي طلبته منك
يزيد: جهزته اتفضل .. حددلي عايز ايه بالظبط واي وقت
فهد: عايز السلم الدور الرابع والساعه من ٥الي ٦
يزيد شغل اللاب وبدأ يمشي: طيب قولي ادور علي ايه
فهد: مشي بس لحد ما تظهر جميله او سالي
يزيد بيمشي لحد ما ظهرت سالي
يزيد: سالي اهي نازله في الاسانصير
فهد: تمام عايز اشوفها وهيا خارجه منه
يزيد: لحظه ... اهي خرجت بره امشي ؟

فهد باستغراب: لا استني عايز اشوفها هتركب عربيتها فعلا ولا ايه !
سالي اتكلمت مع رجاله الامن ومشيت كام خطوه وبعدها رجعت تاني و حطت الكراسي في الاسانصير
يزيد: هيا بتعمل ايه !
فهد ساكت ومركز ومراقبها طلعت فوق
فهد: اطلعلي وراها عايز اشوفها هتعمل ايه
يزيد: اصبر عليا بس حاضر اديني اهو بتتبع خطواتها.

فهد: جميله اهي عايز اشوفها ركزلي عليها
شافها قدام الاسانصير واتمني لو رجع الشركه وكان موجود ساعتها وراحت للسلم
فهد: بسرعه وراها
يزيد: والله حاضر ما تقلقش وبعدين ده ماضي يعني حصل خلاص فاهدي الشريط في ايدينا .. اهدي اهي نازله علي السلم
وبعدها ظهر وراها سالي ووقفوا قصاد بعض وبعدها سالي زقتها ووقعت علي السلم ويزيد وقف: دي وقعت ؟ هيا كويسه !
فهد: اه كويسه بس وريني سالي هتعمل ايه ؟

سالي شافتها ونزلت جري من جنبها والكاميرا مركزه علي جميله اللي باين انه اغمي عليها وفهد كان عايز يكسر الشاشه بس سيطر علي نفسه ...
يزيد قفل الشريط وبصله وساكت
يزيد: انت كويس
فهد: ايوه كويس .. المهم عملت ايه في الموضوع التاني
يزيد: ماشي فيه .. يوم او اتنين بالكتير وهيكون عندك كل اللي طلبته
فاق فهد علي ميس بتخبط وداخله عنده
ميس: حبيبي هيا جميله فعلا وقعت ؟

فهد: اه وقعت
ميس: يعني هتيجي الشركه بكره لا ايه ؟
فهد بخنقه: هو ده بس طبعا اللي يهمك ! لكن وقعت ازاي ؟ او جرالها ايه ! او هيا حالتها ايه ؟ دي حاجات ثانويه بالنسبالك ما تعنلكيش شيء صح ! بقولك ايه معاكي موبيلها كلميها اسأليها بطلي تسأليني انا عنها
سابها وقام دخل الحمام لانه محتاج لشاور بارد يفكر فيه كويس...

الصبح آسر في الشركه وطلع موبيله وكلم مي
آسر / ايه الاخبار كويسه !
مي: انا الحمد لله ايه الجديد ؟
آسر: علاء في الشركه ونازل خلال نص ساعه
مي: طيب انا جايه سلام
آسر: است
قفلت قبل ما يتكلم وهو نزل جري من الشركه وفهد قابله: استني عايزك
آسر وهو بيجري: بعدين
فهد استغرب بس عادي .. راح مكتب جميله لكن فاضي وعرف انها مجتش ..

وليد كان في الفيلا مع نبيله وبيتمشوا في الجنينه وهو ساندها ..
قعدوا وعلية جابتلهم عصير علشان يريحوا شويه
علية بصتله بحب وهو ابتسملها
علية: علي فكره انت هنا في امان
وليد: قصدك ايه ؟
علية: قصدي ان نبيله هانم من انصار جميله مش ميس.

وليد ابتسم: عارف
ونبيله استغربت وبصتلها
علية ابتسمت وطبطبت علي كتفها: هو يقولك اسيبكم انا بقي
نبيله بصتله ومنتظراه يتكلم وهو باصصلها
وليد: طيب قومي نكمل مشي وانا اقولك قصدها ايه
اخدها وبعدوا وقالها انه ابن اخو جميله وهيا فرحت بيه جدا وطبعا كلمته وفضلوا يرغوا كتير
نبيله: عايزه اشوفها يا وليد.

وليد: هحاول حاضر .. ارتبها وتتقابلوا والله وهيا كمان عايزه تشوفك وتطمن عليكي
رجعوا وقعدوا ونبيله حذرته انه يعرف حد انها بتتكلم اتقاءا لشر ميس
وهما قاعدين جت ندي ومعاها امل اللي فرحت بوجود وليد جدا وفضلوا يتكلموا مع بعض وهو يشتغلها كل شويه ..
ميس شافت وليد بيهزر مع امل وبيضحكوا ونادت عليه: انت بتعمل ايه !
وليد ؛ بعمل ايه في ايه ؟

ميس: امل خط احمر فاهم
وليد: والله حضرتك مش هتحدديلي اتكلم مع مين ومين لأ !
ميس: انت هنا شغال عندي
وليد: لا طبعا انا جيت علشان نبيله هانم مش علشانك انتي وشغلي معاها هيا
ميس: انت بتقبض مني انا
وليد: لأ برضه انا قبضت من فهد باشا ومن شغله هو وشركته هو مش من حضرتك بعد اذنك
سابها ورجع لامل واتفق معاها يقابلها بره بعيد عن عيون المتطفلين...

اما ميس فاتخنقت من امل وقررت انها تشوف عريس لها ياخدها بعيد عن وليد .. وليد بتاعها هيا وبس ومش هتتنازل عنه لحد تاني ...
اسر فضل واقف بره الشركه منتظرها تيجي
وخايف عليها جدا .. اتلطع كتير في الشمس واخيرا شافها جايه واول ما قربت شدها ومشي بعيد وهيا مستغربه
مي وقفت: وبعدين.

آسر: اتأخرتي يا هانم وهو مشي .. تعالي من هنا نفوخي ساح من الشمس
مي ضحكت واحساس غريب ناحيته بيتكون جواها .. اخدها وقعدوا في مكان يشرب حاجه ساقعه
آسر: مش هتقوليلي عايزه تقتليه ليه !
امل: احكيلي انت الاول عن نفسك
آسر حكالها عن حبه لسالي
امل: هيا فين دلوقتي.
آسر: اتخطبت لابن عمي ..
امل شهقت: طيب ليه وانت ؟

اسر: اختارت الاغني فينا والاوسم
امل بدفاع: انت وسيم برضه
آسر بصلها وابتسم وهيا اتحرجت منه ومن اندفاعها: يعني اقصد انك مش وحش يعني
اسر: ربنا يجبر بخاطرك بس انتي ما شفتيهوش وعلشان كده بتتكلمي
مي: ولو وبعدين الراجل مش بشكله .. طيب هو ازاي يوافق ياخدها منك؟

آسر: الحق يتقال هو ما يعرفش حاجه عن احاسيسي بالعكس هو كل يوم يسألني ايه اللي غيرني
مي: يعني مش من حقك تزعل منه ؟
آسر: فعلا مش من حقي
وبعد ما مشي من عندها راح وقعد مع ابن عمه يتكلموا زي الاول .. وفهد مستغربو جدا ...

فهد كان في مكتبه ودخلت عنده ميس
ميس: انا سيبتك امبارح ومرضيتش اتكلم بس ده مش معناه اني هسكت علي الطريقه اللي اتكلمت معايا بيها
فهد بزهق: يوووووه يا ميس .. عايزه ايه مني ؟ اعتذار مثلا ؟ حقك عليا
ميس: انت شايفني عيله هتضحك عليها بكلمه يعني ولا ايه !
فهد: يعني اعمل ايه !

ميس: مش مسموح تتكلم بالطريقه دي تاني ولا تلمح كده تاني .. جميله مجرد موظفه هنا وبس وخلي بالك من النقطه دي كويس قوي
فهد: قصدك ايه بقي !
ميس: قصدي دي موظفه وبس يا فهد واوعي تنسي ده
فهد: خلاص عامليها انتي علي الاساس ده واعتبريها موظفه فعلا.

ميس: انا عارفه ده كويس لكن انت بتعمل ايه ! ليه خوفك وقلقك ده عليها ! ليه خناقك مع سالي عليها ! ازاي تقارن سالي اصلا بيها ! هاه ! ولا انت ابن ابوك برضه يا فهد وهتعمل زيه ؟ هاه
فهد بتحذير: ميس ! انا غيره تماما.

ميس: ولما انت غيره بتخلي واحده نكره تقف في وش خطيبتك وبنت عمك وشريكه في الشركه دي ليه ؟ بتخلي جميله قويه قصادها ليه ! ده نفس اللي عملو ابوك ! قواها واحده واحده لحد ما سيطرت عليه تماما وانت اهو ماشي علي خطاه
فهد: انا مش ماشي علي خطي حد .. ودلوقتي بعد اذنك ورايا شغل ...

وليد: فات اسبوع بحاله واحنا هنا .. هنسافر امتي بقي ؟
آسيا: الدنيا مقلوبه بس هروبك وخروجنا حاليا مخاطره .. مش لازم نأمن الطريق قبل السفر ولا عندك استعداد يتقبض عليك تاني
وليد: لا الموت ارحم مليون مره من السجن
آسيا: يبقي تصبر لحد ما تتجمع مع حبايبك .. اوعدك اول ما احس ان خروجنا امان هنتحرك علي طول .. عارفه ان الصبر صعب وخصوصا بعد الفتره دي كلها بس معلش مقدمناش غيره.

وليد: الكلام سهل انتي مش متخيله انا حاسس بايه ؟ ولا جوايا ايه ؟
آسيا: بالعكس انا حاسه بيك ومقدره جدا شعورك ده وعارفاه كويس
وليد بصلها: انتي اصغر من انك تفهمي انا بتكلم عن ايه !
آسيا: مين قال ان الفراق والوجع للكبار بس
وليد: انتي عايزه تفهميني انك دوقتي طعم الفراق ! افترقتي عن مين يا بنت العشرين ؟

آسيا: عن ابويا .. غاب عننا فتره طويله والكل قال انه ميت الا ماما كان عندها يقين تام انه هيرجع وعدت فتره طويله الكل بيتخانق معاها وبيعتبروها مجنونه لدرجه انهم اخدوها مستشفي للامراض العقليه وعلشان ترجعلنا انا واخويا كدبت عليهم وقالتلهم انه ميت وخرجوها ولما رجعتلنا قالتلنا بابا عايش بينا احنا بس وكنت بشوفها ازاي بتموت كل ليله وهو بعيد وازاي بتواجه يوم بعد يوم الناس لحد ما رجع بس للاسف رجع ناسينا.

وليد: ناسيكم ازاي ؟ بطل يحبكم ؟
آسيا: لا الحادثه اللي اتعرضلها سابته فاقد للذاكره ولما رجع مصر رجع يقضي شهر عسل بعروسته الاسبانيه واتخيل بقي ماما والحب الكبير اللي بينهم لما جوزها يرجع بزوجه غيرها .. فلما اقولك اني جربت طعم الفراق وعارفه وجعك فأنا فعلا عارفاه
وليد: باباكي فين دلوقتي ؟

آسيا ابتسمت: في حضن مامي وبطل يطلع اي مهمات وفضل معاها
وليد ابتسم: يا تري جميله لسه مستنياني ؟
آسيا ابتسمت: لو حبكم حقيقي هتستناك
وليد: حتي لو كنت ميت بالنسبه للعالم كله ؟

آسيا: مش هتكون ميت بالنسبالها
وليد: بس هيا صغيره وحلوه والف مين يتمنوها
آسيا: وماما كانت صغيره وحلوه وعيلتها كل يوم يجيبوا عريس ويتخانقوا معاها علشان توافق بس وقفت وقالتها صريحه انا متجوزه وجوزي لو ميت بالنسبالكم فعايش جوايا فازاي اتجوز وانا متجوزه
وليد: وبعدين ؟ استسلموا ؟

آسيا: محدش بيقدر يقف في وش الحب ابدا .. الحب بينتصر في النهايه
وليد اتنهد: اتمني ان حبي ينتصر في النهايه
آسيا: اتمني

جميله بتلبس ونازله شغلها
عمتها: مش كنتي فضلتي يومين كمان بدال ما يجري حاجه تانيه ؟
جميله: لا كفايه يا عمتو .. بقالي اسبوع وميس هتتجنن وصراحه فهد بقاله كتير ما اتكلمش وخايفه تكون سالي وميس برمجوه من تاني ..
عمتها: ربنا يوفقك يا بنتي
وصلت الشركه واتقابلت هيا وسالي.

سالي: اخيرا شرفتي الشركه ! ( همست في ودنها ))ابعدي بقي عن طريقي والا المره الجايه محدش عارف ايه ممكن يحصلك ؟
جميله همست: منتظره بفارغ الصبر اشوف ناويه علي ايه تاني ؟
سالي باستغراب: انتي بتحبي بقي الاذيه؟

جميله بدلع جنن سالي: لا بس بحب لهفه وخوف فهد عليا لما يجرالي حاجه ..( حطت ايدها علي بوقها كأنها وقعت في الكلام ) اوبس ولا مقالكيش انه هو اللي خرجني وشالني لحد المستشفي ووصلني لحد البيت
سابتها ومشيت وسالي عايزه تقتلها وبتفكر تخلص منها خالص
دخلت عند ميس اللي استقبلتها بفتور علي غير المعتاد
ميس: كويس انك رجعتي في اجتماع مهم خدي الملف ده وراجعيه مع فهد
جميله: مع فهد ؟ ليه ؟

ميس: من غير ليه نفذي وبس روحي وراجعي النقط دي مع فهد وبعدين ما اسموش فهد اسمه فهد بيه بالنسبالك
جميله ابتسمت بتكلف: اوامرك يا افندم بعد اذنك
اخدت الملف وراحت عند مكتب فهد واستقبلتها عبير بحب
عبير: انتي داخله لفهد ؟ ابلغه ؟
جميله: يا ريت ! هيا ميس زرابينها طالعه ليه ؟

عبير: بقالها كام يوم من ساعت ما اتخانقت هيا وهو والاتنين زرابينهم طالعه
جميله: ربنا يستر قوليله يالا بدال ما اتأخر
عبير بلغت فهد ان جميله عايزه تدخله
فهد سمع اسمها قلبه دق بتلقائيه وهو كره ده .. كره شوقه لها .. افتكر كلام ميس كله وعايز يرجع لطبيعته وشراسته معاها ..
فهد: دخليها.

جميله دخلت بتعرج وهو لاحظ ده بس ما رفعش دماغه حتي يبصلها
جميله: يا ساتر علي الوش ده علي الصبح
فهد ما ردش عليها وبصلها واقفه علي الباب
فهد: نعم !
جميله استغربت بروده ده وحست انها رجعت لنقطه الصفر معاه ..
جميله: ميس هانم طلبت مني اراجع مع حضرتك الملف ده
فهد: اشمعني ؟ ومن امتي بتراجعي معايا انا الملفات ؟

جميله: والله ده نفس كلامي لوالدتك بس قالتلي انفذ وانا ساكته فأنا بنفذ اهو حضرتك عندك مشكله اتكلم معاها هيا !
فهد سكت شويه: وريني ملف ايه اللي معاكي ده اصلا !
جميله قربت بتعرج ومثلت ان رجلها تعبانه فوق العاده وهو ركز معاها قوي وهيا حست باهتمامه وده عطاها امل انه موجود لسه ..

عطته الملف وهو هيموت ويسألها عن رجلها ووجعها بس كابر وسكت
قلب في الملف ورماه من ايده
فهد: نراجع فيه ايه الملف ده بالظبط ! مش فاهم انا هيا بتفكر في ايه ولا تقصد ايه ؟

جميله مسكت الملف وقلبت فيه وبعدها بصتله واتكلمت باندفاع: انت سمعت كلامهم ! لغيت شراكتك مع صلاح عبد الكريم ! طيب ليه ؟
فهد: وانتي مالك انتي ؟ وبعدين مش ده المشروع اللي كنتي بترصي العيوب بتاعته ولا نسيتي سيادتك ؟
جميله: ايوه انا ارص عيوبه لان ده شغلي بس من امتي انت بتسمع لحد ! ولا اه خلاص فهمت
فهد باهتمام: فهمتي ايه بقي حضرتك ؟

جميله بخيبة امل: فهمت اللي فهمته بقي ؟
فهد: بقولك فهمتي ايه ؟
جميله بنرفزه: فهمت ان ده رأي سالي خطيبتك مش هيا كمان رافضه المشروع وبما انها خطيبتك لعبت عليك واقنعتك !
اعتقد كده مفيش حاجه نراجعها بعد اذنك
كانت خارجه وهو قام ووقف في وشها علي الباب: انتي بترمي كلام وتمشي وخلاص ؟

جميله: مش ده اللي حصل ؟ انكره بقي
فهد: لا مش ده اللي حصل وبعدين من امتي حد بيغيرلي رأيي هاه !
جميله بصت بعيد: اديك غيرت رأيك اهو
فهد: مش انا اللي غيرت رأيي
جميله بصتله: امال مين ؟
فهد رجع وقعد علي الكنبه: صلاح نفسه هو اللي جه وغير رأيه ولغي الشراكه بينا
جميله بصدمه: ايه ! لا طبعا ده لا يمكن ! انت بتنتشله من الافلاس ؟ ازاي ؟ الا اذا
سكتت فهو كمل: الا اذا ايه ؟

جميله: حد طلب منه واكيد مش بالذوق
فهد فكر شويه: قصدك ايه ! يجبره ؟ ليه وازاي ؟ وهيجبره بايه اصلا ! علي العموم الموضوع ده منتهي
جميله: ولما منتهي ليه ميس بعتتني ليك !
فهد فكر وفهم ان ميس عايزه تشوف بس رد فعله ايه لمقابلته مع جميله
فهد: ينفع اطلب منك طلب وتنفذي بدون اسئله !
جميله: لو اقدر هنفذ.

فهد: تروحي دلوقتي عند ميس وتقوليلها اني طردتك من عندي ولما قولتيلي انك جايه بناءا علي طلبها برضه طردتني وقلتلي ولا يفرق معايا لا ميس ولا غيرها
جميله ابتسمت: اه تقوم هيا كمان طرداني من عندها صح !
فهد ابتسم: وانتي خايفه تطردي ؟
جميله اتوترت من قربه فبعد خطوه: اتعودت علي الشغل والناس هنا مش اكتر
فهد: وطلبتك ما وحشوكيش ؟

جميله: مش قوي
فهد: علي العموم ما تقلقيش ميس مش هتطردك ولو طردتك انا همنعها
جميله بصتله واكتفت بكلامه وماشيه من عنده والمره دي مقدرش ما يسألهاش
فهد: هيا رجلك لسه تعباكي ؟
جميله ابتسمت قبل ما تبصله: يعني لسه في الم بس اتحسنت كتير
فهد: طيب ما تحاوليش تتعبيها قوي

آسيا: يالا يا وليد هنسافر النهارده ..
وليد مكنش مصدق نفسه ابدا .. اخيرا هيرجع بلده من تاني ... اخيرا هيرجع لحبيبته وابنه ...
وليد اخيرا بقي في الطياره اللي اتحركت بيه لمصر ونزل في المطار ودموعه نزلت غصبا عنه واتفاجيء بصوت وراه: حمدالله علي سلامتك في بلدك
وليد بصله وهو مش عارفو قرب منه ومد ايده يسلم عليه ويعرف نفسه: انا اسمي ادهم.

وليد: اهلا بحضرتك
ادهم: تعال معايا
وليد: علي فين ؟ انا عايز ارجع بيتي
ادهم: انهي بيت ! وترجع لمين بالظبط !
وليد: لمراتي ولابني
ادهم: تعال بس معايا الاول علي الاقل تغير هدومك وتستعد ونتكلم الاول ..

وليد مشي معاه وادهم اخده بيته واول ما دخل ليلي استقبلتهم: هو ده !
ادهم: اه هو .. غداكي جاهز ؟
ليلي: اه اتفضلوا
وليد: مع احترامي ليكم بس انا حاليا مش عايز اكل انا عايز اروح بيتي
ادهم ابتسم بتقدير: عارف بس بيتك مش زي ما انت متخيل وعلشان كده جبتك هنا
وليد بقلق: مراتي جرالها حاجه! ولا ابني ؟

ادهم: الاتنين بخير اطمن .. يا ابني بس ادخل نتكلم كلمتين وتاكل لقمتين وهوديك بنفسي لحبايبك
وليد بتردد دخل واكل وقعد هو وادهم اللي اصر انه يغير هدومه قبل ما يوديه لحبايبه
وليد: اكلت وغيرت ممكن بقي تفهمني ايه اللي حصل وليه مش عايزني ارجع بيتي لمراتي ولابني ؟

ادهم: في حاجات كتيره حصلت هنا بعد اختفاءك يا وليد
وليد: حاجات زي ايه وانت مين اصلا !
ادهم: انا مدير المخابرات واللي انقذوك كانوا بنتي وابن اخويا اياد واريان ودول من اكفأ الظباط عندي
وليد: طيب انا متهم بحاجه !
ادهم ابتسم: لا طبعا احكيلي انت اللي حصلك هناك وليه اتحبست ؟

وليد: احكيلك ايه بس ؟ ازاي شحنه اجهزه طلبتها وتطلع كلها مضروبه ولما اسافر اشوف ايه الوضع اتفاجيء بفخ معمولي هناك وعيلتي حاولي يقتلوني
ادهم: بس ده مش سبب لحبسك هناك ؟
وليد ابتسم بوجع: لا مش ده السبب ..
ادهم: امال ايه ! كان معاك اسرار عسكريه تخص امن البلد جبتها منين ؟

وليد: انت بتحقق معايا صح ؟ وعلشان كده رفضت تخليني اروح بيتي ! بس ليه محبستنيش زيهم وتستجوبني بطرقهم
هنا ليلي دخلت بعصير: ادهم بيستفسر منك استاذ وليد مش اكتر .. هو واثق في براءتك وعلشان كده بعت بنته بنفسها ترجعك بس لازم يفهم ده شغله برضه
وليد: انا طبعا متشكر جدا ليكم بس قدروا اللي انا حاسس بيه.

ادهم: احنا مقدرين بس استحمل اسألتي
وليد: انا معرفش حاجه عن موضوع الاسرار ده ..
حكاله كل حاجه حصلت وضرب علاء له بالنار وخالد والفلاشه اللي عطاهالو
ادهم: اممم يعني الفلاشه دي اللي خالد عطهالك كان عليها الاسرار
وليد: وهو بيديهالي قالي دي ضمان لو فضلت عايش ما ترجعش تاني
ادهم بتفهم: وفعلا ما رجعتش تاني
وليد: بس اشمعني دلوقتي دورتو عليا ؟

ادهم: بسبب مكالمه تليفون والدتك سمعتها وشكت للحظه انك ممكن تكون عايش
وليد ابتسم: هيا دي امي .. لما بتحط حاجه في دماغها بتنفذها بس ازاي وصلتلك ؟
ادهم: ما وصلتليش .. وصلت لمديري السابق سليم باشا كان صديق قديم لها وهو كلفني
وليد: انا متشكر جدا ومش عايز ابان قليل الذوق بس انا عايز اشوف جميله وابني
ادهم ابتسم: اديني دقيقه هغير هدومي واوصلك لجميله.

ادهم قام وطالع يغير بس وليد وقفه: هو انت ليه قلت هاخدك لجميله بس ما قولتش ابني !
ادهم ابتسم: لان اعتقد مش هينفع تشوف ابنك دلوقتي
وليد: ليه هو مالو ؟ جراله حاجه ؟
ادهم: لا ابنك ماشاء الله مدير شركه نصّار للاجهزه وماسك مكانك وشبهك
وليد ابتسم: امال ليه مش هينفع ؟

ادهم: لانه حاليا هو ابن ميس مش ابنك او ابن جميله
وليد اتصدم: ميس ؟ ازاي ؟ يعني ايه ؟ فهمني
ادهم: اعتقد الافضل جميلتك تفهمك .. لحظه وهاخدك عندها
وليد: يعني جميله حاليا مش في الفيلا ؟
ادهم: لا جميله مش في الفيلا .. هوديك عندها
ادهم غير هدومه وليلي معاه: ادهم ارجوك خدني معاك
ادهم: اخدك معايا فين يا ليلي ؟

ليلي: لازم اشوف جميلته دي ولازم اشوف هيقابلو بعض ازاي بعد كل ده !
ادهم ابتسم وبصلها: زي ما انتي قابلتيني لما رجعت من الموت
ليلي كشرت: كان في ايدك واحده تانيه ومعرفتش اقابلك اصلا
ادهم ابتسم: طيب حظك كان كده
ليلي: ادهم خدني معاك يعني اعتقد هو مش هيمانع
ادهم: بطلي زن بقي.

ليلي: يووووه علشان خاطري بقي
ادهم اخدها قدام اصرارها وراحوا وطول الطريق وليد حاله من الصمت مسيطره عليه واخيرا وصلوا قدام البيت
ادهم: وصلنا يالا
وليد نزل معاه وطلعوا بخطوات تقيله
ادهم: دي شقتهم
وليد وقف قدام البيت شويه وادهم وليلي واقفين مدينه مساحه لما يستعد هيرن الجرس .. وليد اخذ نفس طويل وبص لادهم وليلي اللي ماسكين ايدين بعض
ليلي: يالا خبط خليك تشوفها
وليد ابتسم واتنهد ومد ايده علي الجرس ورن رنه

آسر مع مي علي كافيه
مي: وبعدين هنفضل كل يوم نتقابل وانت مش بتقولي اي اخبار عن علاء !
آسر: والله يا بنتي علاء مسافر من ساعه ما قلتلك راح عند عمه محسن بيجهزوا لمشروع ضخم الشركه هتقوم بيه
مي: طيب انت بتطلب تشوفني ليه ! ولا انت بتستغلني زي ماهو استغلني قبلك !

آسر وقف: انا بستغلك ! طيب يا مي طالما بستغلك قاعده معايا ليه ! اسف يا ستي مش هستغلك تاني .. بعد اذنك
جه يمشي بس مي مسكت ايده بسرعه: آسر مش قصدي اسفه انا مخنوقه وانت قدامي
آسر واقف ومتضايق
مي: خلاص بقي حقك عليا اقعد ..

آسر: انا اصلا ورايا شغل وهتأخر
مي: يوووه بقي يا اسر ما تحبكهاش قلتلك خلاص ..
آسر بصلها شويه: يبقي تثقي فيا وتحكيلي ايه اللي علاء عمله عايزه تقتليه علشانه
مي بصت للارض: مش يمكن لما تعرف ايه اللي عملو نظرتك ليا تتغير ! وتبطل تساعدني ! بلاش يا آسر خلينا اصحاب كده
آسر: مش انا عمر ما شيء ممكن يغير احترامي ليكي.

مي اترددت وفضلت ساكته كتير واخيرا نطقت وبدئت تحكيله ازاي اتقابلوا واتعرفوا علي بعض وازاي استغلها وجوازهم العرفي واستغلاله لها وتصويره لها في اوضاع صعبه علشان يلوي دراع ابوها واسر بيسمع بجمود تام .. افتكر صلاح لما لغى شراكته مع فهد معقول ده فعلا السبب .. لا مش هيفكر في الشغل دلوقتي خليه في مي اللي قدامه مش معقول ان مي البريئه اللي قدامه دي ما تكونش بريئه ومش مصدق ان عمه تكون دي اخلاقه .. مصدوم من الناحيتين ... وافتكر سالي وحس ان كل البنات نوعيه واحده .. وشوش مختلفه لكن في الاخر نوعيه واحده.

مي سكتت وبصتله: قول اي حاجه يا اسر
آسر: عايزاني اقول ايه !
مي بدموع بتهدد بالنزول: اي حاجه
آسر: معنديش حاجه اقولها يا مي وعندي شغل بعد اذنك
وقف وخرج بس مي وراه وشدته من دراعه وقفته: انت قلت ان نظرتك مش هتتغير واديك اهو
آسر زعق: ما تخيلتش اللي قولتيه ده كله .. ما تخيلتش انك متخلفه وسمحتي لحد يستغلك وتغلطي وبعدها جايه تلوميه علي غلطو اللي هو في الاساس غلطك انتي.

مي تراجعت: غلطي انا يا آسر ؟
آسر: ايوه غلطك انتي .. الغلط راكبك انتي من ساسك لراسك يا مي
مي سابت دموعها تنزل: ازاي غلطي ؟ هو ضحك عليا !
آسر مسكها بعنف من دراعها: ضحك عليكي ! ليه وانتي متخلفه ولا عيله ! ده انتي كام شهر وهتتخرجي من الجامعه .. قال ضحك عليها قال ..
مي زعقت: ايوه ضحك عليا واستغلني وهو اللي غلطان وبس.

آسر انفجر: هو اللي غلطان ! ليه وانتي غلطك فين يا هانم .. كان عقلك فين لما بصيتي لرجل قد ابوكي ! ولما قربتي منه وحبيته مكنش ده غلط ! واما خرجتي معاه مره بعد مره مكنش ده غلط ! بلاش كل ده ؟ لما قال نتجوز عرفي مكنش ده اكبر غلط ولا كان ضربك علي ايدك علشان توافقي ؟ ازاي واحده محترمه تقبل تتجوز بالشكل ده ! ازاي واحده عندها عقل توافق بعقد عرفي ! ازاي ؟ ازاي توافقي تدخلي شقه راجل غريب لوحدك ! وتتجوزيه لوحدك ! وبعدها جايه تعيطي وتقولي اصله استغلني ! فين الاستغلال ده ! انا مش شايف استغلال ! انا شايف بنت متخلفه وبقول متخلفه لاني مش عايز اسميكي بمسمي تاني لان اخلاقي ما تسمحليش اقوله قدام بنت ده اذا كنتي بنت اصلا.

سايبها وماشي وهيا واقفه بتعيط مكانها وبعد ما مشي كام خطوه رجعلها تاني
آسر: وعلشان بس ما تقوليش اني استغليتك او اني كدبت عليكي انا اسمي آسر خالد نصّار ( مي بصتله بصدمه ) وعلاء نصّار يبقي عمي وخبيت اسمي عنك مش كدبا عليكي او استغلالا ليكي لا بس خوفا عليكي وعلي مستقبلك لاني للاسف اعجبت بيكي من اول ما شفتك وخبيت علشان اقدر احميكي من غباءك بس كان المفروض اسيبك لغباءك علشان يقضي عليكي واسيبك لعمي يفرمك لو وقعتي في ايده .. بعد اذنك ...

روح مخنوق وعايز ينفجر في اي حد وروح بيته قعد مع امه اللي بيرتاح في الكلام معاها ومع شويه ضغط منها حكالها كل اللي حصل
ندي: ظلمتها قوي يا آسر
آسر: انا ظلمتها يا امي؟ ولا هيا اللي غبيه
ندي: انت اصلا ما تعرفش عمك علاء يقدر يعمل ايه وطرقه ايه وازاي ممكن يأذي اي حد علشان مصلحته .. عمك علاء للاسف معدوم الضمير والأخلاق يا آسر وقادر يكون مفتري ويظلم.

آسر: انتي ازاي بتحطيلها اعذار يا امي
ندي: لاني عارفه عمك كويس .. عمك مش بس ممكن يضحك علي واحده لا ده ممكن يقتل بدم بارد عادي جدا ومش بس عمك ده كمان
قاطعها صوت غاضب: كمان مين يا ندي هانم ! انتي بتقلبي ابني علي عيلته ولا ايه !
ندي اتوترت من دخول خالد عليهم
آسر: بابا انت.

قاطعه خالد: انت تسكت خالص واتفضل سيبنا لوحدنا انا وامك
آسر بص لامه فشاورتله يخرج وهو خارج
خالد: استني بنت مين اللي تقصدوها؟ اللي عمك ضحك عليها ؟
آسر: بنت صلاح عبد الكريم وعمي استغلها علشان ابوها يفسخ شراكته مع فهد
خالد: وانت زي الاهبل صدقت .. روح واياك اسمع الكلام الاهبل ده تاني وخصوصا قدام فهد ما صدقنا اصلا الشراكه المنيله دي انتهت اتفضل...

اسر خرج وندي وقفت منتظره كلام خالد لها واتفاجئت بيه بيشدها من دراعها بعنف
خالد: قسما بالله يا ندي ادفنك بالحيا لو هتفتحي مواضيع قديمه .. احنا داخلين علي خبطه العمر والمشروع ده يتم وساعتها ولا اي شيء ممكن يفرق مع الواحد فاهمه ! انا مش ناقص غباء منك ولا من ابن اخوكي دلوقتي .. والا اقسم بالله لاخليه يحصل ابوه ويتحط في قبر جنبه ..

الكل متوتر والكل منتظر المشروع ولو اي شيء او اي حد مهما يكون هيقف في وشه انتي عارفه مصيره فبلاش تكتبي علي ابن اخوكي الموت خليه يدخل دنيا الاول قبل ما نخرجه منها ... اياك كلام اهبل تاني والا هسفرك بره واحبسك في اي مكان لحد ما المشروع يخلص فاختاري هتخرسي ولا تسافري ؟
ندي بصتله بكره: ربنا هينتقم منكم فاهم ! اوعي تفتكر ربنا غافل عن ظلمكم ده ده يمهل ولا يهمل ابدا وهفكرك يا خالد هفكرك
خالد: يتم المشروع بس الاول وبعدها ابقي فكريني ...

جميله كانت في المطبخ وبتنادي اي حد يفتح:: وليد .. عماد .. محدش فيكم سامع؟
جميله الصغيره: هفتح انا يا عمتو لحظه
جميله: لا يا حبيبتي خليكي انتي انا هفتح .. خلي الرجاله دي قاعده كده
وليد: اوعي بقي يا عمتو هيجيبو جون ..
جميله زقته وراحت تفتح الباب وفتحت ...
غمضت عنيها وفتحتهم مش مصدقه اكيد بتحلم لانه استحاله يكون ده وليد جوزها اللي قدامها ... مجرد انه استحاله ...
وليد:...

اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد
الصفحة 6 من 28 < 1 11 12 13 14 15 16 17 28 > الأخيرة




المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية جسور و جميلة زهرة الصبار
22 1346 زهرة الصبار
نكت جميلة للفيس بوك وكوميكسات تموت من الضحك princess
0 836 princess
اجمل صور اطفال بنات و اولاد حلوين جميلة و مضحكة princess
0 1538 princess
كيف تبدين جميلة بدون مكياج ؟ نصائح مجربة عليك معرفتها WALAA
0 364 WALAA
خلفيات هادئة , خلفيات جميلة ومريحة Dora
0 1899 Dora

الكلمات الدلالية
جميلة ، بسيطه ، فلاحه ، جميلة ، بسيطه ، رواية ،











الساعة الآن 04:29 PM