رواية جميلة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثاني عشر
فهد قام بغضب هيا قابلته بغضب اكبر: قسما بالله يا جميله جميله: نعم ! بتقسم بايه يا ابن ميس .. فهد بصلها وافتكر كلمه صلاح يا ابن ميس لانك مش ابن وليد واهو جميله بتقولها .. ليه جميله بتقوله يا ابن ميس ! فهد: نعم ! ابن مين ! لاخر مره هحذرك اعرفي حدودك هنا في الشركه جميله بتحدي: انا عارفه حدودي كويس بس هل يا تري انت عارف حدودك !
فهد: انا هنا ماليش حدود نهائي الشركه شركتي والموظفين هنا كلهم بلا استثناء موظفيني ولو انتي فاهمه ان احترامي لخاطر والدتي ده هيخليكي في مركز قوه فلا فوقي لنفسك واعرفي انتي بتتكلمي مع مين ! اه خاطر والدتي علي عيني وعلي راسي بس مش هسمحلك تتمادي في تصرفاتك علي حساب الخاطر ده .. فانتبهي لنفسك لو عايزه تكملي في الشركه هنا والا هتلاقي نفسك بره وروحي ارجعي لطلبتك ولتدريسك ..
جميله كانت هترد بس افتكرت عمتها ودموعها وشوقها لابنها وحرمانها طول السنين اللي فاتت دي .. فهد اه ممكن يسمحلها بشويه تجاوزات بس فعلا مش للدرجه دي فلازم تكون حذره فهد فهم سكوتها ده انها فعلا خافت تترفد وحس بانتصار مالوش معني جواه لانه بيحب وقوفها قصاده وبيحب تحديها ليه فهد: ودلوقتي اتفضلي ترجميلي شروط العقد ده ايه وتجهزي علشان في حد من الشركه هيتكلم معايا اون لاين دلوقتي وممكن ما يكونش بيعرف انجليش فهحتاجك تترجميلنا.
جميله برضه مش عايزه تستسلم بالسهوله دي لفهد وفي نفس الوقت مش عارفه تعمل ايه فهد حط الورق قصادها وزعق: اتفضلي جميله: يعني انت محتاجاني وعايز مليون طلب مني باي عين بتعلي صوتك هاه ! فهد: ده شغلك.
جميله: شغلي اه بس انا مش محتاجاله للدرجه اللي اخاف فيها من سيادتك لا ترميني بره فخلي انت كمان النقطه دي في بالك .. انا كمان بسهوله اقدر اسيب الشغل هنا وأرجع لطلبتي المحترمين شددت قوي علي كلمه المحترمين وفهد بصلها وهيا بصاله والاتنين واقفين قصاد بعض زي الاسدين اللي بيستعدوا للهجوم .. وقطع عليهم هجومهم دخول علاء بنرفزه واول ما شاف جميله اللي رجعت خطوه لوري بدخول علاء.
علاء بتريقه: مش تحطلك لمبه حمرا قدام الباب زي بتوع زمان علشان قبل ما حد يدخل يعرف انك مشغول فهد بصله: تلميحات سخيفه زي بتوع بنتك مش هسمح بيها يا عمي عندك حاجه مهمه عايز تقولها قول معندكش فاتفضل لاني منتظر مكالمه اون لاين مع الشركه في المانيا والباشمهندسه حاليا الوحيده في الشركه اللي بتعرف الماني وبسبب بنتك الفصيحه اللي قبلت تستلم فاكس كله الماني فأنا علي اخري ومش مستحمل حرف واحد من حد.
علاء: الباشمهندسه امممم قولتلي فهد: لو حضرتك تعرف الماني اتفضل علي الاقل هيا تروح بدري ؟ علاء: ولا الماني ولا ياباني .. كلامنا في البيت يا فهد اسيبك ل ... لشغلك خرج وقفل الباب وراه وفهد بص لجميله فهد: انجزي.
جميله بصتله نظره ناريه الاول وبعدها وقفت جنبه وبدئت تترجمله فهد: قومي نقعد هناك بدال ما انتي واقفه كده ! جميله استغربت اهتمامه بحاجه زي دي بس طبعا لازم تحط التاتش بتاعها: وانت مهتم قوي بوقفتي وتعبي ! فهد بصلها: انا غلطانلك .. اشبعي وقفه كملي.
جميله تعبت وضهرها وجعها من الوقفه وبدئت تبدل الوقفه علي رجليها وهو ملاحظ ده ومطنشها وبيقول جواه.. تستاهلي بس فجأه اتضايق من تعبها.. اتضايق من كبرياءها ومعدش مركز معاها فقام وقف وهيا سكتت و أخد الورق بصمت وراح قعد علي تربيزه الاجتماعات الصغيره في ركن مكتبه وهيا بصمت باعت كبرياءها وراحت قعدت جنبه واول ما قعدت جسمها كله أنّ من الوجع فغمضت عنيها للحظه وهو هنا لعن كبرياءها الغبي .. فتحت عنيها لقته مركز معاها قوي فاتحرجت وبصت للورق وبدئت تكمل بس هو شد الورقه من ايدها.
فهد: يعني بس فهميني استفدتي ايه من رفضك غير تعبك انتي ! جميله بتهور وسرعه: اني ضايقتك فهد هنا بصلها الاول بدهشه ومره واحده انفجر في الضحك ودي كانت اول مره جميله تشوفه بيضحك كده .. كان نفسها تقوله قد ايه هو وسيم لما بيضحك ..انتظرته يخلص ضحك جميله: هاه خلصت ضحكك .. الحمد لله ان في حاجه ضحكت فهد بيه.
فهد بابتسامه: معلش هو ايه اللي هيضايقني لما انتي تتعبي من الوقفه ! بس فضولي الرهيب هيموتني واعرف اجابتك جميله معندهاش رد بس لازم تبتكر: اني قلتلك لأ .. وانك عارف اني بعاندك حتي لو حاجه هتريحني برضه اجابتي ليك لأ.
فهد ضحك بخفه: وهو انتي متخيله انك لما بتقولي لأ فانا مش هعرف اخليكي تعملي اللي انا عايزو ! يا حلوه انتي انا بسيبك بمزاجي لاني بس بستمتع بمحاولاتك دي .. عارفه زي الفهد بالظبط لما بيلعب بفريسته .. انا بلعب معاكي لما بسيبك ترفضي .. لكن في الحاجه المهمه انا بعرف كويس اخليكي تعملي اللي انا عايزو بالظبط ! جميله بصتله شويه ومره واحده قامت وخارجه فهد باستغراب: انتي رايحه فين !
جميله: مروحه بيتنا وانت هاتلك حد يترجملك العقد ولما يتصل اللي هيتصل ده بلغه انك ما بتعرفش الماني .. ( بتحدي ) اجبرني بقي اقعد واترجملك يا ... يا فهد بيه خرجت ورزعت الباب وراها وهو بدال ما يتضايق ابتسم .. وعاجبه عنادها ده الي اقصي حد ومستغرب ازاي تحول من قمه غضبه الي الابتسامه الغبيه اللي علي وشه تليفونه رن وكانت الشركه وتجاهل التليفون وقام يخرج من مكتبه .. خرج قابل آسر في وشه داخل فسلم عليه.
فهد: جيت امتي ! آسر: لسه واصل حالا .. خلصت تسليم الاجهزه ورجعت علي طول فهد: مش قلت اخدت امل معاك علشان تقعد معاك يومين في الغردقه قبل ما تيجو ! آسر: لقينا الدنيا خنقه واحنا لوحدنا كده فقلنا نبقي نطلع كلنا مع بعض هتكون الذ سالي كانت خارجه من عند ابوها ورايحه ناحيه مكتبها ولمحت جميله مركزه مع فهد وهيا بتتكلم مع امل وكأنها ماشيه بس قابلت امل صدفه علي باب الاسانصير فراحت بسرعه علي اسر وسلمت عليه.
آسر: ازيك سالي سالي: حمدالله علي السلامه اسر .. مش تباركلي ! آسر باستغراب: اباركلك علي ايه الاول ! سالي عينها علي جميله وعلت صوتها ومسكت دراع فهد بتملك: خطوبتي انا وفهد بعد بكره يوم الخميس .. بذمتك مش خبر يجنن ؟ آسر نزل عليه الخبر زي الصاعقه وبص لفهد اللي دور وشه بعيد مخنوق من سالي وتصرفاتها وامل كمان سمعت وشهقت بهمس وجميله لاحظت تغيرها لحظه من الصمت عدت علي الكل قطعها آسر: مبروك ( بص لفهد بنظره فهد مافهمش معناها ) مبروك يا .. يا ابن عمي انا جاي من السفر تعبان بعد اذنكم ..
سالي: اوك نتقابل بعدين .. ( بصت لامل ) امل ما تيجي تنقي معايا الفستان بتاع الخطوبه ونشوفلك انتي كمان فستان ! امل مكنتش عارفه ترد فجميله ضغطت علي ايدها بتشجعها امل بصت لجميله اللي بتشجعها تتكلم وتداري ضعفها: وقت تاني آسر وقف واخد اخته ودخلوا الاسانصير ومعاهم جميله ونزلوا التلاته بصمت وامل ماسكه ايد جميله لحد ما خرجوا بره الشركه جميله بتشد ايدها: امل انتي هتروحي مع اخوكي امل: ما تخليكي معايا .. خليكي معايا يا جميله !
جميله بتردد: مش عارفه يا امل ! مقولتش لحد من عيلتي امل بصت لاخوها: آسر استني لحظه تتصل باهلها تقولهم وناخدها معنا ارجوك آسر: هنتظركم في العربيه.
هرب هو كمان من قدامهم وجميله اتصلت بعمتها وبعدت خطوتين عن امل وكلمت عمتها وبعدها رجعت لامل: بس مش هينفع اتأخر ماشي امل فرحت بيها جدا وركبوا الاتنين جنب بعض وري، امل سندت علي كتف جميله وعيطت بهدوء وجميله مش عارفه تواسيها ازاي او تواسي حتي نفسها ازاي ..اما آسر فساق بتوهان لحد ما روحوا ودخلوا فيلتهم .. نزلوا ودخلوا بيتهم كان خالد ومعاه ندي تقريبا بيتخانقوا بس سكتوا مع دخول عيالهم ندي جريت علي بنتها: في ايه امل مالها !
جميله: هيا كويسه .. تسمحيلي اطلعها اوضتها ندي ابتسمت لجميله: طبعا طلعيها طلعوا الاتنين مع بعض اما آسر انتظر لحد ما طلعوا وبص لابوه: انت كنت عارف ؟ خالد: كنت عارف ايه ! آسر: باللي حصل ؟ خالد: وايه اللي حصل ! آسر: خطوبه سالي وفهد ؟ ندي: سالي وفهد اتخطبوا معقوله ! واحنا ما نعرفش ! آسر: الخطوبه لسه الخميس .. بابا انت كنت عارف !
خالد ابتسم: طبعا انا اللي اقترحت اصلا الخطوبه دي .. جدودك كان لازم يكبحوا جماح فهد وقولنا ان الجواز افضل شيء للسيطره عليه واقترحوا امل بس انا رفضت وقولت امل طيوبه ما تنفعش مع واحد زي فهد فاقترحت سالي والكل وافق وفهد كمان وافق آسر كان بيسمع بصدمه: انت اللي اقترحت سالي ! انت ! يعني من ضمن بنات الكون كله ملقتش غير سالي خالد باستغراب: ماهو يا امل يا سالي ! وامل ما تنفعوش !
امل من فوق: ليه ما انفعوش ! هو انا مش بنت زي باقي البنات ! ولا علشان سالي اجمل مني وبتتكلم افضل مني ! انت استكترت فهد علي بنتك ! خالد باستغراب: العيال دي مالها ! مالكم انتو الاتنين امل زعقت وجريت: انا عمري ما هسامحك دخلت اوضتها لجميله اللي اتفزعت من منظرها: في ايه مش نزلتي تجيبي كوبايتين ليمون نهدي بيهم ! مالك بقي رمت نفسها في حضنها وفضلت تعيط وجميله تهديها.
اما اسر فبص لابوه بغضب وساب البيت كله وخرج وخالد بص لمراته: العيال دي مالها ؟ اتجننوا ولا ايه ! ندي بصتله قوي: هو انت للدرجه دي اعمي ؟ ما بتشوفش ولا بتحس خالص ؟ خالد: انتي بتقولي ايه انتي كمان ؟ في ايه مالكم ! ندي: في انكم لسه ما بطلتوش الشر بتاعكم وبتخططوا لفهد زي ما قبله كنتو بتخططوا لوليد بس المره دي انت خطتك اتقلبت عليك وعلي رأي المثل ( لا يحيق المكر السيء الا باهله ).
خالد: مكر ايه وخطط ايه ؟ فيها ايه لما نتفق ان فهد يتجوز سالي ! ده ايه الشر اللي فيها ؟ ندي: انكم عايزين تضمنوا ما يبصش لحد بره ويجيبلكم حد يخلفله وريث تاني وتفضل الشركه في حضنكم علشان انتو اصلا مخلدين فيها .. خالد: بقولك ايه مهياش طالباكي .. عيالك مالها ! ندي: عيالي ! عيالي انت كسرتهم الاتنين النهارده خالد: ليه بقي ان شاء الله ؟
ندي: علشان آسر ابنك ولا حب ولا هيحب غير سالي ومن زمان وهو بيحبها وبنتك بتحب فهد وبس ! ( خالد اتصدم ) شوفت بقي انت عملت ايه بايدك في عيالك ! كسرتهم الاتنين وحطمتهم ! وبنتك فهمت انك مستعر منها ومن شخصيتها المهزوزه ورفضت تجوزها لفهد لانه عايز سيده مجتمع زي سالي اما ابنك فربنا يعينه .. وريني بقي هتعمل ايه وهتصلح كسرتهم دي ازاي ! سابته هيا كمان وطلعت لبنتها ولقت جميله منوماها علي رجليها وشاورتلها تسكت علشان نامت ندي بهمس: نامت حبيبتي !
جميله: ايوه نامت .. شكلها تعبانه من السفر ندي: اكيد .. انتي طيبه قوي يا جميله .. بتفكريني بحد كنت اعرفه زمان .. كانت طيبه قوي زيك جميله ابتسمت لانها عارفه انها تقصد عمتها: وطيبتها دي كانت حلوه ولا وحشه ندي: قصدك ايه ! جميله: اقصد نفعتها طيبتها ؟! ندي بزعل: للاسف لأ .. دمرتها تماما .. زي امل كده برضه طيبه وطيبتها للاسف برضه مدمراها جميله: يعني ابطل انا الطيبه دي !
ندي: والله ما عارفه يا جميله ايه الصح وايه الغلط ! جميله: الطيبه مش وحشه ابدا .. بس الطيبه لازم يكون معاها قوه بحيث محدش يستغلها غلط ويحول طيبتك دي لضعف يدمرك .. اكون طيبه اه بس بدون ما حد يستغلني ..
ندي: فعلا الطيبه لازم يكون معاها قوه .. المهم تعالي نتغدي انا وانتي ايه رأيك نقعد مع بعض لحد ما امل تصحي ! جميله: لا معلش اعذريني انا لازم امشي علشان مش هينفع اتأخر اكتر من كده وقت تاني وظروف احسن من كده ونقضي وقت مع بعض مشيت جميله وراحت لعمتها مهمومه وحكت لعمتها اللي حصل كله .. وعمتها كمان معرفتش تقولها ايه او تواسيها ازاي ! الدنيا كلها متلخبطه ..
مي فاقت واتحسنت وامها ساعدتها وخصوصا لما عرفت انها سليمه .. واخدوها البيت وصلاح راح لعلاء يطلب منه يطلق البنت بهدوء ووعده انه مش هيتكلم مع فهد تاني وعلاء رفض يطلق وقاله ينتظر لحد ما يطمن تماما من ناحيته ويتم فرح بنته بهدوء
قبل الخطوبه بيوم ندي كانت رايحه بأمها المستشفي لاستشاره سريعه نبيله: عملتي اللي قلتلك عليه ؟ ندي: عملته بس خايفه .. لو فهد عرف ! نبيله: فهد مشغول بخطوبته اللي بكره والنهارده افضل فرصه ندي: طيب مش افضل كنا طلبنا مساعده ليلي نبيله: ليلي متفقه مع فهد والله اعلم مش يمكن تبلغه ! خلينا في المضمون ندي: طيب ومين قالك ان الراجل ده مضمون !
نبيله: ده صديق قديم ومقرب جدا مننا ومش هيتأخر ابدا عن مساعدتي ندي: برضه خايفه نبيله: ندي وبعدين ! يعني ايه اللي ممكن يحصل اسوأ من اللي بيحصل اصلا ؟ ندي بصت لامها: اني اخسرك تاني ! امها طبطبت علي ايدها بابتسامه: مش هتخسريني ابدا.
خلصوا الاستشاره وراحوا علي معادهم وكانت في راجل كبير اسمه سليم عبد الرحيم في انتظارهم في المكان اللي اتفقوا عليه .. رحب بنبيله جامد وفضلوا يتكلموا شويه في ذكرياتهم سليم: خير يا نبيله ! بنتك قالت انك عايزاني في حاجه مهمه ! نبيله حكتله حكايتها كلها سليم: انتي عايزاني اتدخل لميس دي ؟ نبيله: لا لا انا عايزه اعرف قرار وليد سليم: وليد ! مش قلتي انه اتوفي من زمان ! نبيله: بس جد في الامور امور فلاش باك
نبيله خرجت من اوضتها علي كرسيها كانت قلقانه علي فهد انه اتأخر وقربت من اوضه ميس لانها سمعت بابها بيتقفل تسمع هل فهد معاها ولا لأ وهنا سمعت صوت ميس بتتخانق مع محي في الموبيل ميس: بقولك ايه يا عمي فهد غير وليد .. وبعدين فهد اصلا بيكره وليد.
سكتت شويه وبعدها كملت: مش هيحن لذكري ابوه مش معني انه وقف دقيقتين قدام قبر ابوه يوم جنازه جده انه حن مش يمكن يكون بيشتمه .. وبعدين وهو القبر ده فيه وليد اصلا ! ماهي جثه والسلام الي فيه.
سكتت كتير: عمي عمي .. فهد مش زي ابوه ولا هيحن له وبعدين اهو وافق علي سالي وبكره يخلف منها والعيل ده هيكون الكل في الكل فالصبر حلو .. وبعدين وليد لو كان هيرجع كان رجع من زمان مفيش شيء في الكون كله ممكن يبعده عن جميلته غير الموت .. وليد اكيد مات وشبع موت كمان نقفل بقي صفحته وخلينا نركز في الفرح اللي جاي .. يالا سلام وبطل قلقك ده .. اجهز لفرح حفيدتك .. نبيله رجعت اوضتها وهيا مش عارفه تفسر اللي سمعته ده ايه نرجع للواقع
سليم: يعني انتي شاكه ان ابنك يكون عايش ! طيب فين وليه ما رجعش ! نبيله: معرفش .. لو كانوا واثقين من موته مش هيكونوا خايفين للنهارده من اسمه وذكراه .. هما بيفترضوا انه ميت معني كده انه ممكن كمان يكون عايش ندي: ماما مش يمكن بيتهيألك ! بلاش امل كداب والنبي يا ماما نبيله: لو في امل ولو واحد في الميلون ان ابني عايش فأنا هتعلق بيه .. ارجوك يا سليم ارجوك ساعدني سليم: من غير رجا ابدا يا نبيله انتي عارفه معزتك ولو ابنك عايش هرجعهولك وده وعد مني.
نبيله: بس اوعي مخلوق يعرف ليقتلوه سليم: عيب عليكي ده شغلي انا بقي .. وبعدين انتي نسيتي اني كنت مدير مخابرات ولا ايه ! اوعي تفكري ان طلوعي علي المعاش اثر فيا ولا انا عجزت ! نبيله ابتسمت: انا متشكره جدا .. سليم: بس يا نبيله ما تحطيش امل كبير نبيله بحزن: انا تقبلت موت ابني بس عايزه اريح ضميري وقلبي اني عملت كل اللي اقدر عليه ومش عايزه افضل في حيره لو هو ميت قلبي يطمن ولو عايش يبقي
دموعها غلبتها وسكتت ندي: ماما حبيبتي .. هنتأخر وممكن يشكوا في تأخيرنا سليم وقف: لو في اي شيء هتواصل معاكي استاذه ندي ندي: تمام بس ازاي ! اخاف سليم قاطعها: ما تقلقيش هعرف اوصلك بدون ما حد يحس ده شغلنا بقي .. روحوا وكلهم امل ان ممكن يكون وليد فعلا عايش ..
ليلي: ادهم رايح فين كده علي الصبح حبيبي ؟ ادهم قرب وباسها وضمها لحضنه: المدير استدعاني ليلي بتكشيره مصطنعه: مدير مين ما انت مدير نفسك ؟ ادهم ابتسم وباسها بين عنيها في تكشيرتها: اقصد المدير سابقا ليلي: غريبه ليه ؟
ادهم: الله اعلم ممكن عايز خدمه او حاجه هعرف وابقي اقولك ما تقلقيش .. المهم آسيا ويوسف فين ؟ ليلي: نايمين لسه .. اصحيلك آسيا تاخدها معاك ! ادهم: لا سيبيها تصحي براحتها النهارده اجازه اصلا سابها ونزل وراح لبيت مديره اللي رحب بيه جدا: بقي ما تسألش علي مديرك مكنش العشم ادهم بيه ادهم بحرج: والله غصبا عني معلش اعذرني.
سليم: هعذرك يا بكاش المهم طمني عليك وعلي بيتك وعيالك اتكلموا شويه مع بعض سليم: طبعا اكيد مستغرب ليه انا طلبتك ادهم: لا يا افندم عادي سليم: بجد عادي ! ادهم: مش عادي قوي يعني اكيد عندي فضول ضحكوا الاتنين و بدأ يحكيله بالتفصيل عايز منه ايه ؟
ادهم ساكت وبيفكر وافتكر كلام مراته وافتكر دلوقتي هو سمع اسمع وليد نصار ليه قبل كده ... سليم: ايه ساكت ليه ؟ ادهم: حضرتك اللي فهمته عايزيني اجيب قرار وليد نصار واسافر باريس واعرف اختفي فين صح كده ! بس ليه ! يعني ايه اللي جد دلوقتي بعد اكتر من عشرين سنه.
سليم حكاله اللي نبيله سمعته ادهم: انت شايف ان ده سبب كفايه ! دي ست مريضه وابنها ميت بتتعلق بقشايه سليم: حتي لو قشايه ما تستهونش بيها .. مش ساعات بيقولك القشه اللي قسمت ظهر البعير .. يمكن يا ادهم ادهم بفضول: ماشي بس برضه ليه مهتم بوليد ده اصلا او والدته.
المدير: اولا وليد كان سمعته معروفه ورجل اعمال ناجح فازاي يهرب سلاح ؟ فاعتقد انه مش هو اصلا فده معناه ان اللي بيهرب موجود وممكن يكون كمان لسه بيشتغل بالتهريب فانا عايزك تجيبلي قراره .. غير كده مراته اتحبست ودي بنت كانت بسيطه جدا .. من قريه بسيطه معندهاش العقليه دي ابدا .. الموضوع كله مش طبيعي.
غير اختفاء وليد نصار نفسه ! ولو هو بره ساب مراته وابنه ليه ؟ وليه ساب طليقته وصيه علي ابنه مش مراته ؟ ولو هو محبوس فمحبوس فين ؟ ادهم كل دي اسئله غامضه انا محتاج لاجابتها .. ادهم باستغراب: هو انا ليه حاسس ان في حاجه شخصيه في اهتمامك بوليد ؟ المدير: والدته كلمتني وتهمني وانا اعرفها معرفه شخصيه ... وهيا شخصيه محترمه جدا وكنا اصدقاء في فتره من الفترات هيا وزوجها ادهم ابتسم: ليه حاسس ان علاقه حضرتك بيهم اتقطعت بعد ما ارتبطوا ؟
سليم بص لادهم: قصدك اني... قوم يا ادهم من بيتي وشوف هتعمل ايه قوم ادهم ضحك ورجع لجديته: المهم مبدئيا كده اول حاجه هعملها هعمل تحليل لل DNA سليم باستغراب: لمين ؟
ادهم: للي في قبر وليد مش يمكن يكون هو اصلا وميت وشبعان موت واحنا نفضل نلف عليه بره ! الاول اتأكد انه مش هو وبعدها اتحرك فعايز من حضرتك عينه من فهد ابنه سليم: دي سهله هجيبهالك ادهم: تمام .. بس ايه بقي حكايه نبيله هانم دي !
سليم مسك مخده وحدفها علي ادهم اللي ضحك ووقف وهو خارج سليم وقفه: الموضوع اتمني يكون سري يا ادهم وهيكون بصفه غير رسميه كخدمه شخصيه ليا .. اه كمان حتي مراتك ما تعرفهاش حاجه ادهم: مراتي ؟ سليم: نبيله بتقول انها علي اتفاق مع فهد فقلقانه من ناحيتها ادهم بابتسامه: لا ما تقلقش ( قبل ما يقفل الباب ) بس مجرد صداقه ؟
سليم يدوب هيقف بس ادهم قفل بسرعه ومشي وساب مديره اللي غرق في ذكرياته المدير بيفكر: يا تري يا نبيله اتغيرتي ولا لسه زي ما انتي عنيده ! الدنيا عركتك ولا لسه قويه ! ويا تري ويا تري ويا تري ؟
ندي كانت بتشتري هديه وخالد منتظرها في عربيته ومره واحده لقت حد جنبها اتكلم لدرجه انها كانت هتصوت سليم: اهدي اهدي ده انا ندي اتلفتت حواليها بخوف: اهدي جوزك في العربيه وهيا كلمه .. عايزه عينه من فهد ندي: يعني ايه عينه !
سليم: اي حاجه نعمل بيها تحليل DNA ندي: تحليل لايه ! وليه ؟ و زي ايه ؟ سليم: مفيش وقت لاسئلتك دي كلها لاحسن جوزك يجي .. المهم عينه زي نقطه دم او شعره .. اي حاجه منه .. ابعتيلي رساله علي الواتس حتي بكلمه تم وهبعت اللي ياخدها منك او هجيلك انا زي كده ..
قبل ما ترد كان اختفي فجأه زي ما ظهر فجأه وندي بتتلفت حواليها واتفاجئت تاني لما سمعت صوت جوزها وراها: بتتلفتي علي ايه ! ندي: يا لهوي يا خالد خضتني خالد: المهم نقيتي هديه ولا لسه خلينا نخلص من ام اليوم اللي مش فايت ده .. كلمتي آسر ابنك ! ندي: ما ردش عليا خالد: يعني وبعدين هيقاطعنا يعني ولا ايه !
ندي: الله اعلم بقي نقوا هديه ومشيوا وندي راحت علي بيت امها تشوف هتجيب العينه ازاي لان ميس مش سايباها ابدا .. انتظرت فهد كتير اللي قاعد في شغله ... ميس: عزمتي الدكتوره صاحبتك ! ندي: عزمتها ميس: بعتيلها دعوه ولا روحتيلها بنفسك ؟
ندي: الاتنين بس نفسي اعرف ليه عايزه تعزميها مع انك ما تعرفيهاش ميس ابتسمت: مش علشانها علشان جوزها مدير المخابرات .. هو في حد يتردد في معرفه حد بالمستوي ده ! عايزاكي تعرفيني عليها بشكل افضل
ادهم اتقابل مع مراته اللي ما شفهاش من امبارح لانها كانت نباطشيه ليلي: حبيبي وحشتني ادهم: انا ماشفتكيش من امبارح طيب ازاي ! ليلي: صح مديرك السابق كان عايزك في ايه ! ادهم افتكر: الا قوليلي صح ايه الاتفاق اللي بينك وبين فهد نصّار؟ ليلي: مين قالك ؟
ادهم: بجد انتي بتسأليني عرفت حاجه عنك ازاي ! ليلي ابتسمت: لا بجد مين قالك ؟ ادهم: قوليلي الاول بس اتفاق ايه اللي بينكم ليلي حكتله وفكرته بالموضوع كله ادهم: طيب مش يمكن يكون هو نفسه اللي بيعمل فيها كده وضحك عليكي يا قطه !
ليلي كشرت: علي اساس انك شايفني عيله ومش بعرف الناس ادهم ضمها: علي اساس قطتي الجميله طيوبه وبتثق في الكل بسهوله ليلي سرحت: لا يا ادهم عارف فهد فكرني بمين ! ادهم: بمين يا قلبي ؟ ليلي: بيوسف ابننا ادهم باستغراب: يوسف ؟ ليه ؟
ليلي: معرفش بس انا شوفته يوسف لما انت رجعت فاقد الذاكره فاكر كان عامل ازاي ! كان تايه .. مش فاهم .. مش عارف اذا كنت بتحبه ولا بتكرهه . مش عارف مين الكويس ومين الوحش ! مش عارف ولا فاهم بيتخبط وخلاص اهو فهد شاب وكبير بس نفس التوهه واللخبطه فيه .. ادهم: هو فعلا يا ليلي تايه وباذن الله هنرسيه علي بر ليلي: ازاي !
فهد كان في مكتبه مش عايز يروح وبيفكر في جميله اللي مكلمهاش من اخر خناقه بينهم وحس انه مفتقد لجرعه خناقها .. خرج من مكتبه كانت خارجه بسرعه من مكتبها وبتقفل الباب وراها واول ما اتعدلت شافته اتخضت وحطت ايدها علي قلبها جميله: استغفر الله العظيم .. بعد اذنك فهد فتح الطريق: هتيجي النهارده.
جميله وقفت لحظه بجمود وبعدها بصتله ورسمت ابتسامه عريضه مصطنعه وهو عارف ده: طبعا امال انا بجري ليه ! مش علشان الحق اجهز نفسي لحفله فهد بيه وسالي هانم .. دول ثنائي محصلش .. اخيرا هيجتمعوا .. ( عملت صوت مقدم برامج ) واخيرا بعد طول انتظار لقاء السحاب سالي وفهد .. هيييييي فهد: خلصتي تريقه !
جميله بتريقه: تريقه ! عيب يا فهد بيه ! انا حته موظفه ازاي اتريق علي صاحب الشركه كلها ( مثلت بحزن ) احسن ممكن يرفدني وامشي في الشارع اشحت اهيء اهيء اهيء فهد وصل لاخره وانفجر: جميله بطلي بقي هبلك ده .. كنتي عايزه مني اعمل ايه هاه ! اقف قصادهم ! مش انتي اللي قلتي بنفسك انه ساعات من الذكاء ان الواحد يوطي لحد ما الريح تعدي .. مش ده كان كلامك انتي ولا ايه !
جميله بصتله وهي مش عارفه تفسر مشاعرها اللي اتلخبطت كلها من بس كلمه جميله اللي نطقها .. ولا كلامه نفسه معناه ايه ! معناه ايه يا فهد وضح اكتر! اسأليه يا جميله وخليه يفسر اكتر اسأليه فتحت بوقها تسأل بس هو اتكلم: بعدين انتي يفرق معاكي في ايه انا اتجوز مين ولا اخطب مين هاه ! مهتمه بايه وليه ! فهد لنفسه جاوبيني بقي يا جميله ! عرفني اجابتك ايه وانا افرق معاكي بجد ولا مجرد عناد اجوف جميله اتراجعت: ولا تفرق معايا بس مجرد انك اثبت نظريه فهد بخيبه: نظريه ايه !
جميله: الطيبون للطيبات والخبيثون للخبيثات فهد بصلها بصدمه وجعتها هيا اكتر منه هو: وانا من اي قسم فيهم .. بس اعتقد ان رأيك واضح .. علي العموم مش هأخرك اكتر من كده اتفضلي .. جميله ندمت علي كل حرف نطقته وهو عطاها ظهره وراجع مكتبه وهيا عايزه تنطق اسمه وتوقفه وتقوله يستني ويفهمها بس عايزه تفهم .. جميله:...
رواية جميلة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثالث عشر
فهد بصلها وجعتها هيا اكتر منه هو: وانا من اي قسم فيهم .. بس اعتقد ان رأيك واضح .. علي العموم مش هأخرك اكتر من كده اتفضلي .. جميله ندمت علي كل حرف نطقته وهو عطاها ظهره وراجع مكتبه وهيا عايزه تنطق اسمه وتوقفه وتقوله يستني ويفهمها .. هيا بس عايزه تفهم .. حاولت تنادي اسمه بس صوتها ما اسعفهاش ودخل وقفل بابه وراه وهيا مشيت لبيتها.. عمتها دخلت عندها: ما لبستيش ؟
جميله: هلبس اهو عمتها: جميل قوي فستانك ده هتبقي قمر جميله: وهيفيد بإيه اني اكون قمر او لأ ! عمتها قعدت جنبها: حبتيه امتي ؟
جميله بصتلها كتير وفتحت عنيها وكأنها استوعبت حاجه كانت مش فهماها ابدا ... بقي هو ده اللي هيا حساه ! بقي معقوله تكون بتحبه ! هو ده سبب الوجع اللي مالي قلبها ! الحب ! من امتي هيا بتحب ! طيب امتي حبته ! طيب ليه حبته اصلا دي مش بتبطل خناق معاه ابدا! الحب مكنش في حسابتها ابدا ! وتحب مين ! فهد ! ابن ميس ! عمتها بصتلها: حبتيه !
جميله عيطت: طيب ليه وامتي ! طيب اشمعني هوه ! فهد اخر واحد في الكون ده كله ممكن افكر فيه ! عمتها: وهو الحب بيستأذن او بيختار ! وليد كان اخر شخص في الكون كله ممكن افكر احبه ! واعتقد ان انا كمان كنت اخر حد ممكن هو يحبه بس حبينا بعض ! الحب ما بيتقالوش امتي وليه وازاي !
جميله وكأنها استوعبت نقطه تانيه مهمه: عمتو ! فهد خطوبته النهارده ! وعلي سالي ! ملقاش بنات في الكون كله غير سالي ! عمتها: سالي ولا غيرها مش هتفرق ! جميله بعند: لا لو واحده غيرها كان ممكن اديله عذر الغبي ده عمتها ابتسمت: يعني لو كانت امل كنتي هتتقبليها !
جميله سكتت شويه: امل طيوبه حرام عمتها: قلتلك مش هتفرق المهم هتروحي ولا لأ جميله: لا هروح طبعا واول واحده ههنيه .. وكمان امل معرفش هتروح ولا لأ بس لو راحت هتحتاجني معاها عمتها: يدوب تجهزي علشان اخوكي جهز.
جميله لبست وعمتها ساعدتها واترددت كتير بس حسمت ترددها وقعدت قدام مرايتها وحطت لمسات بسيطه من المكياج لكن خلتها ملكه جمال.. كحل في عنيها مع ايلينر مع مسكره عطت عنيها شكل مختلف تماما .. خدودها بقت بلون الورد وشفايفها لونهم هادي وجميل .. المكياج البسيط اعطاها جمال علي جمالها .. عمتها دخلت: اخوكي بيستعجلك ... ماشاء الله تبارك الله .. انتي ناويه علي ايه يا جميله !
جميله بتحدي: علي كل خير يا عمتو .. حفله وحطيت ميكب خفيف ! انا مزوداه قوي ولا ايه ؟ عمتها فهماها: لا يا حبيبتي مش مزوداه بس ما تتهوريش جميله خرجت واول ما ابوها شافها: ايه المكياج ده كله ! انتي هتخرجي كده ؟ جميله: بابا انا مش حاطه غير كحل وروج خفيف جدا عماد: انتي مش شايفه شكلك ! عمتها: مالها بس يا عماد ؟
عماد: شكلها ... شكلها ... معرفش بس مش عاجبني عمتها حطت ايدها علي كتفه: بنتك كبرت ورايحه حفله وفي مكان راقي يعني مش هيكون شكلها غريب ولا اوفر اهدي عماد: جمالها هيطغي علي كل بنات الحفله عمتها: دي مشكلتهم مش مشكلتنا وليد دخل من باب الشقه: ساعه ملطوع تحت انجزي عماد: وليد اختك شكلها عادي!
وليد: اه عادي يا بابا .. بعدين جميله من غير حاجه خالص حلوه يا بابا فطبيعي لو اهتمت شويه بنفسها هتكون دي النتيجه .. عرفت بقي انا كنت طول النهار اتخانق ليه مع الشباب في الحته والمدرسه .. يالا يا بنتي اخد اخته وراحوا للحفله وجميله متحفزه لفهد وسالي،..
ميس كل شويه تتصل بفهد وموبيله مقفول وهتتجنن .. ميس: رايحه فين يا ندي ! ندي: كنت هطلع اطمن حاجته جاهزه ولا لأ ؟ ميس: كل حاجته جاهزه انا مش عارفه هو اتأخر ليه ! اطلعي يا ندي استقبلي الناس مكاني وخليني انا وراه لحد ما يرد .. خلصت كلمتها فهد دخل عليهم ميس: كل ده تأخير يا فهد .. يعني اعمل فيك ايه بس ؟
فهد بص لساعته: ما اتأخرتش .. المفروض الحفله تبدأ ٨ ولسه فاضل عشر دقايق ميس: يا برودك يا فهد .. اطلع وريني هتعمل ايه في العشر دقايق دول .. فهد طلع مخنوق ومش قابل حد نهائي .. اخد شاور سريع وبص لنفسه في المرايه وكسل يحلق دقنه الطويله .. رمي من ايده المكنه وطلع يلبس بدلته ... بيلبس ومتخيل جميله وشكلها وضحكتها وغضبها ونظرتها الناريه اللي بيعشقها ... عايز يفتكر شكل سالي اللي هيلبسها دبله بعد شويه بس مش قادر يفتكر اي ملامح لها .. ميس دخلت عنده: انت محلقتش دقنك ليه !
فهد بلا اهتمام: ماليش مزاج ميس: نعم ! النهارده خطوبتك ! فهد: ايه علاقه خطوبتي بدقني ! ميس: انت عايز تجنني يا فهد ! احلق دقنك فهد: ميس ! ريحي دماغك مش هحلقها .. ميس: طيب يالا اعمل ايه بس فيك .. ولسه لما سالي تشوفك كده !
فهد: والله مش هيعجبها شكلي كده يبقي بلاها من اولها ميس: بطل بس استفزاز ويالا فهد نزل معاها وطلعوا الجنينه اللي مليانه ناس كتير فهد لميس: بعدين احنا واقفين كده ليه ! ميس: علاء جاي بعربيته دلوقتي ومعاه سالي والمفروض انت تستقبلهم وتاخد سالي وتروحوا تقعدوا هناك .. فهد: انتي عملتي كل ده امتي !
ميس: مش وقته .. افتح الباب لعروستك فهد استغرب كلمه عروسته دي .. عروسته .. الصحافه بتصور وناس كتير بتصور ولازم يمثل دوره كويس .. ابتسم وفتح الباب ومد ايده لسالي اللي نزلت واتعلقت في دراعه وباسته في خده وهو من باب الذوق باسها في خدها ومن بعيد جميله مع اخوها بتراقبه في صمت ... اخدها وراح قعد في مكانهم والكل بيهني ويسلم ويبارك ..
امل وآسر دخلوا وامل بتدور بعنيها عن جميله اللي لمحتها وطلعت من مكانها علشان امل تشوفها وهنا فهد شافها .. حس ان انفاسه اتخطفت .. فستانها طويل وجميل بلونه الهادي .. البوليرو اللي لبساه .. كل حاجه فيها جميله .. بس عايز يشوف عنيها .. لازم يشوف عنيها .. اتفاجيء بآسر قدامه بيسلم عليه فوقف يسلم عليه وهو مش مركز وسلم علي امل اللي سلمت عليهم وبتبعد جميله: امل تعالي.
امل ابتسمت اول ما شافتها ولسه هتروح ناحيتها سالي مسكتها من دراعها سالي: هتقفي جنبها ! علشان تكوني هوا صح ! يعني واحده أجمل منك مليون مره توقفي معاها ليه ! امل بصت للارض ومش عارفه تعمل ايه ! وجميله لاحظت ده وعرفت انها سممتها بكلمتين فقربت منها ومسكت ايدها جميله: تعالي يا امل هعرفك علي شخصيه ظريفه فهد مركز معاها وشايف جمالها بس برضه عايز نظرتها .. عايز عنيها تتقابل مع عنيه سالي: ايه يا جميله ! مش هتباركيلنا ولا ... ولا ايه !
جميله بتريقه: ايه ده انا مباركتش .. عيب عليا .. مبروك سالي هانم عقبال الفرح مبروك فهد بيه ( بصت لفهد واخيرا جت اللحظه اللي هو منتظرها واتقابلت عنيهم وللاسف فهد تاه في عنيها وحس ان الاكسجين هرب من الجنينه كلها واتمني لو يمسك ايدها ويقعدها هيا جنبه وفجأه استوعب هو بيفكر في ايه واستوعب ان ايدها ممدوه فبسرعه مد ايده وضغط علي ايدها بعنف وغيظ لدرجه انها بصتله تاني وسالي لاحظت ضغطه ايده علي ايدها ولاحظت غضبه ومفهمتوش ).
جميله حاولت تسحب ايدها بس فهد ماسكها جميله: فهد بيه ! ايدي فهد هنا ساب ايدها بسرعه: سوري سرحت للحظه .. الله يبارك فيكي جت تمشي بس سالي وقفتها تاني: مش هتصورينا يا جميله ! كل الموظفين في الشركه طلبوا يصورونا ولا انتي في حاجه مضياقاكي ! حساكي متضايقه .. ما تقلقيش علي نفسك هتتخطبي في يوم من الايام.
جميله ابتسمت: انا لو عايزه اتخطب يا سالي هانم مش هحتاج اكتر من نظره وهلاقيهم مرصوصين علي بابي .. بس ورايا حاجات اهم وبعدين يوم ما هتخطب هتخطب لواحد بحبه مش مجرد اتفاق بيزنس ( سالي اتنرفزت وكانت هترد بس جميله كملت ) اه هاخد صوره للذكري ممكن تبتسموا حتي من باب التمثيل ! مسكت موبيلها وصورتهم: هو انا ابقي طماعه لو قلتلكم تقربوا من بعض شويه !
فهد كان علي اخره منها اما سالي اللي كانت بتحاول تنزفزها الا ان جميله خرجتها تماما عن شعورها بس لازم تغيظها سالي: ومالو سالي مسكت دراع فهد وايدها التانيه حطتها علي رقبته وشدته عليها وكأنها هتبوسه في شفايفه بس فهد دور وشه بعيد وباسته في خده وجميله لاحظت حركته دي ...
جميله ابتسمت: كيوت قوي .. هطبعهم وهبعتهم هديه ليكم انتو الاتنين .. مبروك مره تانيه ... راحت لامل وآسر وسلمت عليهم ووقفت معاهم وشاورت لوليد اللي قرب وسلم وليد: امل ازاي حضرتك امل: اهلا دكتور وليد: لا مفيش دكتور بقي .. وليد وبس جميله: باشمهندس اسر ده وليد اخويا دكتور علاج طبيعي آسر: اهلا وسهلا بحضرتك يا وليد: وليد وبس يا باشمهندس آسر: يبقي آسر وبس وانتي كمان يا جميله آسر كفايه ..
وقفوا الاربعه مع بعض وفهد اتمني يروح يقف وسطهم ويضحك ويهزر ببساطه زيهم اما سالي اللي واصله معاها للاخر سالي: ما تخليك معايا هنا شويه فهد ببرود: امال انا فين ! سالي: معرفش سيادتك .. محلقتش دقنك ليه ضايقتني لما بوستك.
فهد: محدش قالك تبوسيني .. وبعدين دي مجرد خطوبه يا سالي فيا ريت كفايه حركاتك دي سالي: حبي ليك وقربي منك حركات ؟ فهد بصلها: حب ؟ حب ايه اللي بتتكلمي عنه يا سالي ! الحب ده تخرجيه بره المعادله خالص .. وبعدين لحد اول امبارح كنا مجرد اولاد عم فجأه بقي حب ! ارجوكي سالي جت تتكلم بس ناس جت تسلم عليهم
ادهم بينادي: لولييييتتتتتااااااااا ليلي نازله: وبعدين معاك ادهم رفع دماغه: يعني سا مكملش الكلمه لانه اتفاجيء انه قدام ملكه جمال الكون ده كله .. نزلت بابتسامه هو بيعشقها و وراها عيالها الاتنين اللي مبتسمين علي منظر ابوهم آسيا: شايف بابي بيبصلها ازاي يوسف: بابا اقفل بوقك يا بابا شكلك وحش ادهم: وانت مالك يا رخم وبعدين انتو نازلين وراها ليه يعني ازاي انا اعبرلها وانتو لازقين كده .. وشكم للحيط آسيا: بابي ادهم: للحيط.
الاتنين دورا وشهم وهو مد ايده لايد ملكته اللي نزلت ووقفت قصاده ادهم: حبيبه عمري كله ليلي ضحكت: بجد عجبتك ! ادهم: نعم ؟ عجبتيني ( بص ليوسف ) للحيط ! ليلي ضحكت وادهم: العيال دي رخمه .. ما تيجي نمشي من هنا .. هنتكلم في العربيه بعيد عن العيون المتطفله دي آسيا: علي فكره احنا عيالكم مش عيون متطفله ادهم: اخرسي.
مسك مراته في ايده واخدها للعربيه فتحلها الباب: ست الحسن والجمال ليلي: شكرا قلبي قعد جنبها واتحرك بعربيته وخرج من فيلته ومشي شويه ووقف وقفل عربيته وبصلها ليلي: وقفت ليه ! ادهم اخد نفس طويل: علشان دي وقبل ما تنطق كان قاطعها بشفايفه وبعد عنها بعد فتره طويله ليلي بنفس متقطع: ادهم هتبهدل الميكب بتاعي ادهم: ايه رأيك نطلع انا وانتي علي اي فندق نقضي ليلتنا ونسهر سهره محصلتش ؟
ليلي ابتسمت: معنديش مانع بس انت كنت عايز تروح الخطوبه دي ادهم باسف: انا فعلا محتاج اروحها ليلي: طيب نروحها وبعد ما نخلص نطلع علي الفندق ايه رايك ! ادهم ابتسم: فكره جهنميه .. خليكي فاكراها ليلي: غنيلي ادهم بصلها باستغراب: نعم ! ايه يا حبيبتي مالك ! ليلي: غنيلي.
ادهم ابتسم وسكت ودور عربيته ومشي وشويه وغنالها:: شو حلو حبيبي شو حلو ها القمر شوفوا ما اجملو بس انا علي بالي ادللو وحياتي ما حدا بقا يزعلو واسمحوا اذا بتسمحوا واستحوا ما بقى بتجرحو لو زعل انا بصالحه حبيبي بالقلب صاير مطرحو ما إلي غيره انا إلي،، ما إله غيري انا إله بقبله بلا محل اله بصراحة بعشقه ما بقى تسألوه واسمعوا اذا بتسمعوا حبيبي راسه بيوجعه.
واسكتوا بلا كتر حكي ما بقى تطرحوا ما بقى تجمعوا وصلوا الفيلا ودخلوا ايديهم في ايدين بعض وليلي بتدور بعنيها علي ندي صاحبتها لحد ما لمحتها وشاورتلها ميس: ندي في حد بيشاور .. مش دي الدكتوره ! مين الجامد اللي معاها ده ؟ ندي: ده جوزها هروح استقبلها ( قبل ما تمشي ) ميس: خديني معاكي استقبلهم ندي سلمت وعرفتهم علي بعض.
ميس مدت ايدها لادهم ورفعتها بحيث يبوس ايدها زي ما هيا متعوده بس ادهم مسك ايدها ونزلها وابتسم: سوري ميس هانم ميس: لا عادي .. اهلا بحضرتك اتفضل ادهم: متشكر ( بص لمراته ) لوليتا يالا دخلوا مع بعض ميس: تعالوا سلموا علي العرسان اخدتهم والعرسان وقفوا باشاره من ميس من بعيد.
ميس: فهد ابني وسالي .. اللواء ادهم مدير المخابرات ومراته دكتوره ليلي اعتقد انتو عارفينها سلموا وفهد بص ل ليلي كتير وكأنه بيأكد عليها اتفاقه لاحسن تقول حاجه قدام ميس وليلي بصتله تتطمنه بعدوا وقعدوا لوحدهم ادهم: ما بحبش كده انا ليلي: ما تحبش ايه ؟ ادهم: كل الابتسامات دي يا ليلي مصطنعه مفيش حد هنا بيبتسم من قلبه ليلي بتريقه: وانت بقي عرفت اللي جواهم صح !
ادهم: حبي انا .. ابتسميلي كده ليلي: نعم ادهم: ابتسميلي بالحب اللي جواكي .. ايه طلب غريب ابتسمي يا لوليتي .، يا بت اضحكي ليلي ابتسمت وضحكت من اسلوبه: مجنون انت وادهم بسرعه صورها: دلوقتي بقي شيلي الابتسامه دي ليلي برضه مبتسمه فادهم علشان يشيل الابتسامه: شايفه ميس زي القمر ليلي بصتلها وكشرت وادهم: تمام شلنا الابتسامه .. ابتسمي ابتسامه مصطنعه ليلي بغيظ ابتسمت.
ادهم: لا اعملي نفسك بتبتسمي بجد ليلي ابتسمت وهو صورها وبعدها وراها الموبيل ادهم: شوفي الفرق بين الصورتين ليلي: مفيش ادهم: لا ازاي ... بصي هنا يا قلبي ابتسامتك من قلبك .. عنيكي تضيق شويه وبيكون في خطوط حواليها وبتبتسم معاكي. لكن هنا في المصطنعه بصي لعنيكي هتلاقيها طبيعيه جدا مفيهاش اي شيء مفيش ضيق مفيش خطوط وده بيوضح الفرق وعلي فكره ميس مش حلوه ولا اي نيله ...
ليلي رجعت لابتسامتها ادهم: حفله بيزنسيه بحته . خاليه من اي فرح او بهجه ليلي باستغراب: دي خطوبه لازم يكون في بهجه وحب.
ادهم: فين يا ليلي الحب .. بصي كده لفهد مش طايق سالي وبصيلها هيا هتلاقيها مهتمه بفستانها وصورها مع الصحافه ... بس فهد عنيه مركزه مع مين ؟اه حب مجهول .. مين البنت دي اللي بتبصله بنظرات ناريه كفيله انها تحرقه من بعد .. جت بكل اسلحه انوثتها علشان تظهر لفهد الغبي هو خسر ايه ! ليلي مستمتعه بتحليله: اممممم جميل قوي .. دي علي فكره جميله شغاله عنده في الشركه او تحت ايدين مامته ميس ادهم: اممم علشان كده هو ما ينفعش يتكلم ولا يقدر حتي يعترف لنفسه بمشاعره بس غريبه اسمها جميله.
ليلي: اقولك الاغرب بقي ادهم: قولي قمرايتي ليلي: اخوها اسمه وليد ادهم بصلها وكشر ليلي: تاخد التقيله بقي ادهم: طبعا قولي ليلي: الاتنين شغالين هنا .. جميله في الشركه و وليد في البيت دكتور للجده ادهم ابتسم: اقطع دراعي ان مكانوا الاتنين ليهم علاقه بالعيله دي وداخلين بغرض ليلي: ايه هو بقي !
ادهم: بكره اجيب قرارهم .. ليلي: طيب كمل لعبه التحليل ادهم ضحك: عايزه تحللي مين شاوري وانا اقولك ليلي بصت حواليها: اه دول .. اعتقد دول اولاد عم فهد وسالي.
ادهم بصلهم: من مسكه كاس الولد ونظراته لسالي اعتقد انه بيحبها اما البنت فدي خجوله مهزوزه بس بتسرق نظرات بدموع لفهد .. كده الدنيا اتلخبطت .. الاربعه محدش فيهم مبسوط .. طيب ليه الجوازه دي اصلا .. كلهم عيله والغنا واحد ومش هتفرق مين يتجوز مين ! فليه اللخبطه دي ؟ ليلي: انا عارفه .. المهم انا هروح اشوف نبيله فين وانت اياك اجي الاقي حد بيعاكسك.
ادهم ضحك: روحي قمرايتي انا ورايا حاجه مهمه اعملها ادهم مراقب الكل ولاحظ ان ميس مركزه معاه قوي .. ونظراتها له كلها اعجاب بس تجاهلها فهد قام ووقف مع اسر وامل او ممكن يكون قاصد يقرب من جميله .. ادهم قرب منهم عمل نفسه هياخد كاس عصير من البار اللي واقفين جنبه اخده وهو بيلف اتخبط في فهد اللي اتزق علي البار وتأوه ومسك ايده اللي حاجه شكتها ادهم بسرعه بص حواليه وشد منديل عطاه لفهد لانه نقطه دم طلعت مكان ما اتشك ادهم: سوري اتفضل.
فهد استغرب اخد المنديل مسح ايده وادهم اخده منه وفهد سالي شدته اما ادهم فابتسم وشد دبوس من البار ولمح ساعتها ندي مركزه قوي معاه وشافته بيسحب الدبوس وبيحط المنديل في جيبه وكل ده في تقريبا لحظتين الموقف كله مكملش ال٣٠ ثانيه بس هيا شافته كله .. ادهم بتسملها وغمزلها ومشي في طريقه وعدي من جنبها وقف لحظه: استمتعي بالحفله وما تشغليش نفسك بال DNA خلاص كده.
ندي بصتله بس ادهم ابتسم: اكشفينا بقي (ومره واحده علي صوته ).. ليلي فين شوفتيها ! ندي بصت حواليها: هناك اهي ادهم: شكرا لحضرتك ادهم وصل ل ليلي ويدوب وقف معاها اتفاجؤا بميس بتناديه فبصلها ميس: ينفع اعرفك علي كام حد هنا ! ادهم ابتسم: ومالو اتفضلي.
ميس اخدته وليلي في ايده طبعا لباقي العيله اللي رحبوا بيه جامد وعرفوه بنفسهم .. محي وعلاء وخالد علاء سلم عليه وبص لليلي: حضرتك اكيد مش من مصر ! ليلي باستغراب: لا من مصر ليه ! علاء: انا قلت ممكن من تركيا او ليكي عرق تركي .. يعني الاتراك حلوين بطبيعتهم ادهم يدوب هيرد بس ميس تدخلت بسرعه: مرات حضرتك زي القمر ماشاء الله عليها جمالها غير طبيعي.
ليلي ابتسمتلها وادهم رد باقتصاب: متشكر لحضرتك محي غير الموضوع: وجودك في الحفله شرفنا جدا يا باشا ولا ايه يا فهد ! كلهم بصوا لفهد اللي انضم لهم: اكيد طبعا ادهم: الشرف من نصيبي، بعدين اسم نصّار له وزنه برضه ولا ايه ! محي: فضل من عند ربنا ( بص لفهد ) ايوه الاسم ده اتحط في الارض مره بس الحمد لله قدرنا ننظفه من تاني.
فهد اتضايق اما ادهم: اه سمعت عن اللي حصل ( بص لفهد ) اتقابلت مره مع والدك وكان انسان محترم جدا بس للاسف الفتره اللي حصل فيها اللي حصل انا كنت ... يعني كنت تقريبا مش انا ليلي: كنت فاقد الذاكره ساعتها صح؟ ادهم: فعلا للاسف لو كنت في وعي كنت هتصرف واعرف اصل الموضوع ايه ؟
قرب من فهد وحط ايده علي كتفه ادهم: فهد لو تحب اتدخل واعرف ايه اللي حصل لوالدك بالظبط وننظف اسمه انا معنديش اي مانع ابدا ! الكل هنا اتوتر وبصوا لفهد اللي حس بنظراتهم ورعبهم.
فهد: اللي حصل كان من اكتر من عشرين سنه .. مالوش لازمه الموضوع اتنسي ووالدي ومات والحياه استمرت وبعدين لنفترض ان والدي كان كده فعلا ! هستفاد ايه ! علي الاقل كده مطمن نفسي انه ممكن مش كده لكن لو حضرتك اثبت ده فأكيد ده مش هيفيدني محي: فعلا عندك حق يا فهد .. الموضوع اتنسي بس ممكن يكون في غلط وحد استغل والدك .. احنا ممكن نبرأ فعلا اسمه ! علاء بص لابوه باستغراب اما خالد فهمه وكمل.
خالد: طول عمر وليد جد ومحترم .. انا كنت بعزه جدا .. واللي مصبرني اني معايا حته منه .. مراتي ندي اخته .. الله يرحمه ميس سكتت لانها مرضيتش تشكر فيه علشان فهد ما يفهمش انهم بيمثلوا كلهم ... ادهم: فعلا الله يرحمه .. ( بص لمراته ) تشربي حاجه ! ليلي: يا ريت ادهم بصلهم: بعد اذنكم محي: اتفضل والحفله حفلتك طبعا ادهم: متشكر جدا .. اخدها وبعد بيها وقعدوا علي البار ليلي: انطباعك ايه عنهم !
ادهم: مهماش طبيعين .. شوفتي اتوتري ازاي اول ما قلت افهم وليد ايه اللي جراله ! ليلي: لا يا ادهم كانوا عادي وبعدين محي قال فعلا يا ريت والكلام اللي قاله ده ادهم ابتسم: حبيبه قلبي ده بس علشان يغطوا علي توترهم .. بعدين ده قلبهم كان هيقف من الخوف والتوتر .. طيب بلاش انتي دكتوره ملاحظتيش الوريد اللي في رقبتهم كان بينبض بعنف ازاي وده معناه خوف ليلي بصتله: وريد في رقبتهم ! انت بتهزج يا ادهم انا هقف مع ناس الاحظ نبضات قلبهم !
ادهم ضحك: مش لازم تكوني لماحه وتفهمي اللي قدامك بيفكر في ايه وازاي ! ليلي: اممممم بس محي ده شكله طيوب ادهم: محي ده رئيس العصابه دي كلها ليلي: انت سميتهم عصابه ! طيب وخالد ؟ ادهم: خالد ده لاول وهله تحسيه طيب ومحترم بس اعتقد انه من النوعيه اللي بتضرب من تحت لتحت ليلي: وعلاء ! كيوت هو.
ادهم مسكها من دراعها: ماله يا حيلتها ! كيوت علشان قالك انتي حلوه بقي كيوت ليلي باسته في خده: لا طبعا بس بحب اغيظ ك واشوف حمشنه الراجل المصري ادهم رفع حاجب: تحبي اقوم اعملهولك سلطه ليلي: لا هنبوظ الحفله للواد التايه ده ادهم: فهد ! عينه ما نزلتش من علي جميله دي خالص .. اتمني يلحق نفسه قبل فوات الاوان ..
ليلي شافت نبيله مع ندي وشاورولها وليلي راحتلهم اما ادهم راح وقف جنب اسر علي البار وبصله: بتشرب كده ليه ! وواقف لوحدك المفروض تكون جنب ابن عمك آسر: افندم ادهم بصله: العمر اجمل واصغر من انك تضيعه في الاسف علي شيء ( بص لسالي ) ما يستاهلش ومش شا يفك اصلا آسر: وانت تعرف ايه انت ؟
ادهم: تقدر تقول اني كنت استاذ في تضيع العمر .. شوف .. لما تحب بجد هتندم علي كل لحظه ضاعت آسر بص لسا لي: ما انا حبيت بجد ادهم: لا طبعا .. الحب اللي من طرف واحد ما لوش علاقه بالحب .. الحب اللي بجد ده علاقه بين اتنين بيتبادلوا الحب ده لما تقابله وتعيشه هتعرف بنفسك الفرق وبعدين ده حب طفوله علي ما اعتقد ما تقلقش هياخد فترته ويروح المهم ( اخد نفس طويل ) افتح قلبك للحياه ..
سابه ومشي وقابل علاء اللي كان رايح للبار فمسكه من دراعه بعنف لدرجه ان علاء كان عايز يصرخ وهمس ادهم: قسما بالله لولا اننا في حفله خطوبه ومش عايز اطربقها علي اللي فيها لكنت عرفتك ازاي تبص لمراتي ووتغزل فيها قدامي لو لمحتك بتبص بس ناحيتها هحطلك عنيك في طبق واكلهملك .. فاهم ! سابه وراح للدي جي واتكلم معاهم ..
شد الميك: مساء الخير .. عارف اني ماليش علاقه باهل العروسين بس اسمحولي اتدخل مبروك لاجمل اتنين في الدنيا .. اسمحولي اخطف منكم الاجواء شويه واستغل حفلتكم في اني اهدي لوليته عمري واهديكم انتو كمان الاغنيه دي .. فهد باشا اتمني انه يجيلك يوم تهديها للي يستاهلها في حياتك لوليتا ( بصتله والكل بصلها ) تسمحيلي بالرقصه دي علي الاغنيه دي ليلي ضحكت وادهم مسك ايدها وبدئت الاغنيه ...
الاغنيه كانت رائعه وكلماتها اروع هزت كيان كل اللي سمعها ...( اللينك اهو اتمني تسمعوها ) خلصت الرقصه وسابت الكل في حاله صمت كل واحد باصص للي بيحبه .. وفهد اتفاجيء بنظرات جميله ومعرفش يفسرهم بس لمح دموع عايزه تنزل وهيا بتحاول تداريهم .. ادهم اخد ليلته ومشيوا من الحفله يقضوا ليلتهم زي ما اتفقوا...
جميله راحت لوليد اللي واقف مع امل وبيضحكوا مع بعض جميله: وليد معلش ينفع نروح بقي وليد: لسه بدري يا جميله جميله: بس عندي صداع وعايزه امشي امل بزعل: هتمشوا وتسيبوني ؟ ميس من وراهم: جميله عايزاكي لحظه اخدتها ومشيت وفهد مراقبهم وطلعوا فوق ميس دخلت اوضتها كانت سالي جوه جميله مش فاهمه مالهم الاتنين.
ميس: انا قولت لسالي قد ايه انتي شاطره جدا في رسم العين وسالي مكياجها محتاج تظبيط ويتعمله ريفرش ممكن تساعدينا ! جميله كانت عايزه تعيط ودماغها هتنفجر من الصداع وكانت وصلت لقمه احتمالها وعارفه ان الاتنين بيلعبوا بأعصابها بس هيا بشر سالي: هتساعديني يا جميله .. بليييز فهد لازم يشوفني جميله طول الوقت ..
جميله ابتسمت: ومالو .. تحت امرك قربت ومسكت الايلينر وبدئت تحط لسالي وتحاول تظبطه كويس ومره واحده بصتلها وراحت بالفرشه ملخبطه وشها كلها ومسكتها من شعرها جميله: انتي متخيله ان انا هرسملك عنيكي يا زباله انتي .. هو انتو فاكريني شغاله تحت امركم ولا خدامه هنا .. فوقوا انا مهندسه قد الدنيا .. بعد اذنكم
رواية جميلة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد الفصل الرابع عشر
قربت ومسكت الايلينر وبدئت تحط لسالي وتحاول تظبطه كويس ومره واحده بصتلها وراحت بالفرشه ملخبطه وشها كلها ومسكتها من شعرها جميله: انتي متخيله ان انا هرسملك عنيكي يا زباله انتي .. هو انتو فاكريني شغاله تحت امركم ولا خدامه هنا .. فوقوا انا مهندسه آد الدنيا .. ميس بتتكلم: ايه رأيك يا جميله .. جميله ( علت صوتها ) جميييييله فاقت جميله من افكارها وبصت لميس: نعم ميس: بقولك ظبطي ده علشان حاسه ان العين دي ارفع شويه !
جميله: لحظه .. اهو .. تمام ! سالي بصت للمرايه: جميل جدا .. تسلم ايدك ميس: خلاص روحي انتي جميله جميله ابتسمت ونزلت بسرعه وطلعت الجنينه بس بدال ما تروح ناحيه الحفله جريت بعيد خالص.. بعيد وسط الظلمه.. فضلت تجري كتير لحد ما حست انها بعدت وبعدها وقفت جنب شجره وعيطت.. ومن صوت عياطها محستش باللي متابعها وماشي وراها لحد ما اتفاجئت اول ما اتكلم.
فهد: بتعيطي كده ليه ! جميله اتفاجئت بيه اولا وبعدها مسحت دموعها ومعرفتش تقول ايه ... فهد: سألتك سؤال جميله زعقت:واحنا هنا مش في الشركه ولا انت هنا مديري فهد وقف قصادها تماما وايديه في جيوبه فهد: مين ضايقك !
جميله: محدش ضايقني .. عندي صداع مش اكتر .. ايه عمرك ما تعبت للدرجه دي ولا نسيت لما اتخبطت في دماغك كان شكلك ازاي ! فهد: يعني ده مجرد صداع ! جميله: ايوه ما تشغلش نفسك ارجع لعروستك .. فهد: عروستي ! غريبه قوي الكلمه دي ! جميله: غريبه ليه مش هيا النهارده عروستك فهد ماردش عليها وسكت وبص للقمر.
جميله بصت للقمر الكامل فوقهم واخدت نفس طويل وغمضت عنيها وبعد ما فتحتهم لقت فهد باصصلها قوي ومركز معاها بس تجاهلته فهد: بتقولي ايه للقمر ؟ ولا هو بيقولك ايه ! جميله: دي حاجه خاصه بيني وبينه ما تدخلش انت فيها فهد: ايه رأيك في الاغنيه اللي شغلها الدي جي ؟ جميله: اغنيه الراجل اللي هداها للدكتوره مراته !
فهد: ايوه هيا جميله ابتسمت: يا بختها بحب جوزها ليها ! كل البنات هنا بيحسدوها علي حبها .. فهد: ما يمكن بيمثل ؟ جميله بهجوم: انت شفت او حسيت ان ده تمثيل ولا علشان انت ما بتحسش اصلا فاكر الناس كلها زيك ! فهد: طيب ليه الغلط ده بقي ! جميله: لمجرد ان انت انسان مستفز فهد مسكها من ايدها جامد من عند معصمها وشدها عليه قوي وهيا بتحاول تشد ايدها بس هو صخر قدامها.
جميله: وبعدين سيب ايدي فهد: وبعدين معاكي انتي ؟ هاه ! شويه تقولي خبيثون وشويه مستفز وشويه ما بتحسش واخرتها ايه معاكي ! كل ده ليه؟ جميله بصدق: هو انت بتحس يا فهد فهد الطريقه اللي نطقت بيها اسمه كان نفسه يصرخ ويقولها انه مش بس بيحس ده بيتوجع يمكن زيها واكتر كمان .. بس مره واحده ساب ايدها: لا ما بحسش .. اخوكي كان بيدور عليكي روحيله عطاها ظهره ووقف وهي فضلت شويه باصه لظهره...
قربت وحطت ايدها علي كتفه ونطقت: فهد بصلها كتير وهيا بصاله ومره واحده حط ايديه في وسطها وشدها ليه وباسها .. مره بعد مره بعد مره مش قادر يقف او يبعد عنها .. وفجأه فاقت من تخيلاتها فهد: انتي لسه واقفه ليه ما تمشي ؟
فاقت جميله من احلام يقظتها وبصت لفهد اللي بعيد عنها وايديه في جيوبه زي ما هو واستغربت تفكيرها ... مالها النهارده شويه تتخيل نفسها بتبهدل سالي وشويه تتخيل نفسها مع فهد ... لا لازم ترجع لطبيعتها وقوتها هيا ما اتعودتش علي الضعف ده .. مش هتكون زي عمتها ضعيفه في وسط شويه ذئاب ما بترحمش ..
فهد فرقع بصوابعه قدام وشها: هاي انتي ؟ فوقي وصلتي لفين ! جميله بصتله: سوري سرحت ( بتقلده ) سابته ومشيت وهو فضل كتير واقف مكانه ولما رجع الحفله كانت مشيت هيا واخوها حتي اسر وامل اختفوا برضه سالي راحت ناحيته: كنت فين ! الناس بتسأل عليك ! فهد: عادي يعني .. بقولك ايه ميس فين ! ميس واقفه بعيد عنهم وهو شاورلها ميس راحت: في ايه مالك !
فهد: بقولك ايه فوضيلي بقي الليله دي كفايه كده انا تعبان وعايز انام سالي: نعم ! نفض الليله ؟ انت بتهرج صح ! فهد: انتي شيفاني بهرج ! ميس: يعني يا فهد نقول للناس روحوا كل واحد علي بيته ؟ فهد: معرفش المهم اني عايز انام وتعبان ! اتصرفي ميس: اتصرف اعمل ايه يعني !
فهد: طيب خلاص انا همشي وانتي قولي اي حاجه ! اتفقنا سالي: اقف هنا اياك تمشي فهد وقف: نعم ! اوعي تنسي نفسك يا سالي انا مش موظف عندك هتأمريه وهينفذ ومفيش حاجه اتغيرت بالخطوبه دي لا تفتكري ان دي هتديكي حق عليا ولا حاجه ميس: فهد مش وقته انتو هتتخانقوا ولا ايه !
فهد: انا سايبلكم البيت كله وهشوف مكان انام فيه للصبح سلام سابهم ومشي ومعرفش يروح فين لانه ممكن يروح فندق بس حد من الصحافه المتطفله يكتب اي حاجه بما انه يوم خطوبته اخيرا راح مكتبه ودخل ونام فيه للصبح العيله بعد الحفله اتجمعوا كلهم علاء: هو مين عزم مدير المخابرات ده ؟ محي: فكرتني صح .. يعني انت متخلف ولا متخلف علاء: ليه ان شاء الله محي: انت رايح تعاكس مراته قدامه ؟
علاء: انا بجامل خالد: اهي مجاملتك دي ممكن تكلفك رقبتك علاء: انت بتقول فيها اصلا جالي وقالي لو شوفتك بتبص ناحيتها بس هحطلك عنيك في طبق واكلهملك خالد ضحك: تستاهل ميس: المهم هو فعلا ممكن ينبش في موت وليد ! محي: ما اعتقدش هيفتح ملفات قديمه ليه ! المهم حاليا سالي تركز مع فهد وتخليه ديما قدام عينها ميس: اشمعني.
محي: ادهم مش هيفتح ملفات قديمه الا اذا اتطلب منه .. لو فهد طلب يبقي لازم نعرف .. او حتي فكر يطلب .. علاء انت تفهم بنتك دورها ! وتخليها تحكيلك بالتفصيل اول بأول .. هما العيال يعرفوا ايه عن وليد وجميله ! علاء: سالي تعرف انها كانت خدامه وانها كانت جايه تخلف وتقبض وتمشي بس طمعت في وليد كله وهو ندل واتجوزها خالد: ده نفس اللي امل واسر يعرفوه بس امهم ديما بتتكلم كويس عن وليد .. لكن جميله محدش بيجيب سيرتها.
محي: تمام خلاص يبقي ده بس اللي يفضلوا عارفينه مش عايز حاجه زياده علاء: طيب وسالي اللي هتتجوز فهد ؟ محي: كفايه برضه عليها اللي عارفاه مش عايز حد يعرف عن ماضينا حاجه .. يالا بقي اليوم كان طويل كل واحد يروح بيته كله روح وخالد بعد ما وصل دخل لمراته كانت نايمه قرب منها ويدوب بيلمسها صحيت وزقته بعيد خالد: وبعدين هتفضلي تمني عليا بقربك لامتي !
ندي: تصبح علي خير انا عايزه انام خالد نور النور وشد المخده بتاعتها: انا بكلمك ندي اتعدلت: افندم ؟ عايز ايه ؟ اتكلم خالد: عايز حبيبتي مش لاقيها ! ندي بتريقه: حبيبتك ! والله العظيم يا جدع ... قال حبيبته قال خالد مسكها من ايدها: بقول عايز حبيبتي ومش بهزر.
ندي شدت ايدها: حبيبتك ماتت يا خالد .. ماتت مع اخوها زمان .. ماتت لما حبستها في بيتها بالحيا .. ماتت لما ما سمحتلهاش تاخد امها في بيتها .. ماتت لما خليتها تتخلي عن ابن اخوها وبدال ما تاخده في حضنها سابته لميس تربيه علي الكره .. ماتت لما ملقتش الامان وافتقدته ... ماتت لما جبرتها تسافر وتعيش عمرها متغربه .. ماتت لما خيرتها يا تخرس يا تسيب عيالها الاتنين .. فما تجيش دلوقتي تقولي حبيبتك فين وراحت فين لان خلاص معدلهاش وجود اصلا خالد: ايه الاتهامات دي كلها هاه ! امك انا ما منعتكيش منها امك كانت تعبانه وبتتعالج.
واللي دخلها الدار كان حفيدها ولما رجعتي رجعتيها بيتها .. اما ابن اخوكي اتربي ملك ناقصه ايه هاه ! ربته ميس احسن مليون مره من ما كانت امه هتربيه .. اهو راجل طول بعرض قد الدنيا .. اما خيرتك بين عيالك وبين مشيك كان حبا فيكي لاني مكنتش عايز اخسرك فقلت اجبرك وانتي مع الوقت هتفهمي ان ده حب يا ندي .. مكنتش عايز اخسرك وعلشان كده جبرتك تفضلي معايا جايه دلوقتي تلوميني ..
ندي: خالد ابوس ايدك اسكت بقي .. خالد: لحد امتي هتفضلي تتهميني بموت اخوكي ندي: انا مش بتهمك خالد: نظراتك كلها اتهام وانا بريء من دمه ندي: ارجوك انا عايزه انام وتعبانه.
الامور رجعت لطبيعتها في الشغل وكل واحد استقر في شغله والكل بيتجنب بعضه وليد كان داخل البيت عند نبيله وميس كانت في الجنينه واول ما شافته قعدت في الارض ونادت عليه وليد: خير ميس هانم حضرتك في الارض ليه ! ميس بتوجع: وقعت ورجلي تعباني قوي ينفع تساعدني لحد بس الكرسي وليد وطي يساعدها بس مش قادره خالص حتي تقف معاه.
وليد وطي يشوف رجلها وهيا ابتسمت ووصلت لغرضها انها قاعده وهو تحت رجليها وهو حس بده فاتعدل وليد: رجل حضرتك كويسه يا افندم بس ارتاحي وهيا هتتحسن ميس: ولو ما اتحسنتش ؟ تعملي جلسات ؟ وليد: لو ما اتحسنتش تروحي لدكتور عظام وتشوفي هيقولك ايه ! بعد اذنك دخل خلص جلسته مع نبيله اللي بتتحسن يوم بعد يوم... ميس: ماشي يا وليد اتقل براحتك بس هتروح مني فين !
ادهم في مكتبه واستدعي الثلاثه اياد واريان وآسيا ادهم: هتطلعوا انتو التلاته في مهمه سريه خاصه بعيد عن السجلات الرسميه .. حد عنده اعتراض التلاته: لأ ادهم حكالهم حكايه وليد كلها آسيا: طيب مش الاول نتأكد ان مش وليد اللي في القبر !
ادهم ابتسم: وده نفس تفكيري وده اللي عملته .. مش وليد اللي في القبر وبالتالي محدش يعرف وليد فين او جثته فين ! محدش عارف هو مصيره ايه حتي اهله .. بس ده ما يمنعش انهم ممكن يكونوا لبسوه اي مصيبه او تهمه او حابسينه او حتي بعتوا حد يقتله وظيفتكم بقي يا حلوين تعرفولي قراره ايه ؟ عايش ترجعوه .. ميت ترجعولي بجثته حتي لو كانت شويه عظم.
آسيا: طيب بابي المفروض نبدأ هنا من عيلته ادهم: ابدئي من المكان اللي يعجبك بس في سريه تامه وعيلته كلهم مشتبه فيهم اريان: طيب مراته جميله فين ؟ ادهم: مراته عايشه مع اخوها وعياله الاتنين اللي هما جميله و وليد والاتنين شغالين في شركه نصّار اياد: طيب شغلهم مجرد صدفه ؟
ادهم: لا طبعا اكيد لهم غرض لان محدش يعرف خالص ان لهم علاقه بجميله مرات وليد آسيا: طيب عايزين ايه ؟ ادهم: اعتقد ان دول اهتمامهم هيكون محصور في فهد فقط كابن لعمتهم وممكن يكونوا عايزين يجمعوه بأمه مش اكتر المهم هما ما يشغلوناش حاليا وهتشتغلوا بحذر اريان: اسافر انا وآسيا من بكره علي باريس واياد هنا يجمع اللي يقدر عليه اياد: ناصح انت ولا ايه .. طيب ما اسافر انا وآسيا وانت تجمع المعلومات هنا ؟
اريان: انا مش من البلد دي وما اعرفش فيها كتير انت من هنا وهتفهم اكتر مني اياد: انت بقالك كام سنه هنا انت هتستعبط ولا ايه ؟ انا اللي هسافر مع آسيا اريان: لا طبعا بره تخصصي انا اللي هسافر ادهم قاعد علي حرف مكتبه بيتفرج عليهم وآسيا قعدت جنبه وابتسمتله آسيا بهمس: هنسيبهم يتخانقوا كده كتير ادهم: فرجه حلوه وببلاش كنا بس عايزين حبه فشار.
آسيا ضحكت وسندت علي كتف ابوها: انت رأيك مين فيهم اللي يسافر معايا ادهم بصلها: انا رأيي هما الاتين يسافروا وتفضلي انتي هنا في مصر هنا آسيا وقفت وشهقت لابوها: نعم اريان واياد سكتوا وبصوا لآسيا: انا ايه ادهم: مش انتي سألتي وانا جاوبتك آسيا: انت بتهزر صح ! لانه ما ينفعش يكون بتتكلم جد اصلا ؟
ادهم: واهزر ليه ! آسيا: بابي انا مش هفضل هنا طيب ايه رأيك انا هسافر لوحدي والاتنين يفضلوا هنا ادهم: نعم يا حلوه امك انتي آسيا: ايوه وكمل اسيا وابوها خناقهم وفي الاخر قرروا التلاته يفضلوا مع بعض والتلاته يسافروا مع بعض لان مفيش حل تاني
تاني يوم ( يوم اجازه ) ميس اتصلت بجميله تجيلها البيت كانت سالي مع فهد علي البيسين وامل كانت مع جدتها نبيله جميله دخلت وساعتها لمحت فهد علي البيسين لابس نظارته الشمس وشورت وباصص للسما وسالي جنبه وهو متجاهلها وامل واقفه بتقول حاجه لسالي جميله وقفت تتابعهم لانها حست ان سالي بتضايق امل .. سالي: معدش ينفع بقي يا امل تبصي لفهد خطيبي بنظراتك دي .. امل باحراج: نظرات ايه ؟ فهد ابن عمي وبس !
فهد: نظرات ايه يا سالي احنا اولاد عم وبس سالي ضحكت: اوعي تقولي يا فهد ان انت كل ده ما اخدتش بالك من نظرات امل ليك ؟ فهد بص لامل باستغراب وهو مش فاهم سالي: حبيبي امل بتعشقك من واحنا عيال صغيرين .. يا ابني دي بطلت تكلمني من ساعه ما عرفت بخطوبتنا فهد بص لامل: صح يا امل كلامها ده ! انتي اختي الصغيره يا امل وطول عمري بعتبرك كده امل بعياط: طبعا يا فهد .. سالي بس بتهزر.
سالي ضحكت ومسكت ايد فهد: سيبك خلاص انا فعلا بهزر .. ( من غير ماتبص لامل ) امل شوفي رايحه فين علشان عايزه ابوس خطيبي جريت امل واتخبطت في جميله واتفاجئت بس ارتاحت انها هيا فعيطت علي صدرها فهد: انتي مستفزه قوي يا سالي ! سالي: انا مستفزه علشان بغير علي خطيبي ابقي مستفزه ؟
فهد وقف: علشان بتحرجي بنت عمك وبتتكلمي باسلوب مستفز .. يعني استفادتي ايه لما زعلتيها واحرجتيها كده ؟ ولا دي مجرد متعه عندك ؟ هروح الحقها قبل ما تمشي بعد اذنك جميله مع امل امل: سمعتيها ؟ جميله: لا للاسف ما سمعتهاش .. قالتلك ايه ؟
امل بعياط: تخيلي بتقولي قدام فهد انه خلاص بقي خطيبها واني ما ينفعش بقي احبه وبعدها قالتلي امشي علشان تعرف تبوسه متخيله انتي ! جميله: هيا بجحه اه بس هيا مش غلطانه ابدا امل بعدت وبصتلها باستغراب حتي فهد اللي واقف علي الباب استغرب امل: مش غلطانه ! جميله: طبعا مش غلطانه انتي وبس اللي غلطانه امل زعلت: ليه ؟
جميله: لانك بتسمحيلها يا امل تهينك .. مش قادره افهم هيا ماسكه عليكي ايه مخليكي ساكته كده ! امل: مش ماسكه عليا حاجه ؟ جميله بغيظ: امال ايه ؟ احلي منك ؟ لأ انتي احلي مليون مره .. دمها اخف ؟ لأ دمها يلطش ومحدش ابدا بيحبها ... اغني منك ؟ لأ انتو عيله واحده ... اذكي منك ؟ لأ دي غبيه وما بتفهمش ولولا ابوها كانت اتطردت من زمان في الشغل.. فليه سكوتك ده ؟ ليه ؟
امل بحزن: ايوه بس اهي في الاخر هيا فازت بفهد جميله بتريقه: فازت بمين ؟ فهد ؟ يطلع مين فهد ده اصلا ! يا بنتي فهد ده ما يستاهلش ضفرك .. انتي ما بتحبيش فهد يا امل .. وعارفه لو كنتي انتي مكان سالي مكنتيش هتكوني مبسوطه امل: ليه بقي انا بحبه ؟
جميله: بتحبيه كابن عمك ماشي لكن مش الحب نفسه ... يابنتي انتي عايزه حد يحبك ويفهمك ويسعدك فهد هيقدر يعمل ده !جاوبيني بأمانه .. فهد هيخرجك مثلا ويفسحك ويجري ويلعب ويتنطط معاكي ؟ امل: لأ جميله: لو شافك زعلانه هيجي يقعد جنبك وياخدك في حضنه ويعملك اراجوز علشان تضحكي امل افتكرت وليد هنا وهو بيحاول ديما يضحكها جميله: فهد لايقه عليه قوي سالي لانهم باردين زي بعض .. معدومين الاحساس.
جميله مسكت امل وشالت شعرها من علي وشها: امل انتي ارق من انك تكوني مع حد زي فهد .. فهد عايز واحده تقف قصاده ند بالند علشان تقدر تعيش معاه .. واحده تغتصب حقها منه .. ولو كنتي ارتبطتي بيه كنتي هتكوني اتعس انسانه لانك هتعيشي ديما منتظره .. هتنتظري كلمه .. هتنتظري ابتسامه او لفته او حتي مجامله وياريت في الاخر هتطوليها .. احمدي ربنا .. وبطلي تكوني سلبيه وانطلقي يا امل .. شوفي ايه اللي يسعدك واعمليه..
قولتي هتفتحي مكتب ديكورات وتصميم فين ! يالا ابدئي ونصيبك هيجيلك لتحت رجليك ويتمنالك الرضا ترضي وانتي تحطي رجل علي رجل وتأمريه وهو يلبي بسعاده .. حبيبتي الحب اجمل وارق من انك تضيعيه مع حد مش شايفك ولو شافك مش هيحسك امل: كلامك حلو بس التنفيذ صعب.
جميله: مش صعب .. انتي بتحبي فهد بس كابن عم افضلي رددي العباره دي كتير لحد ما عقلك يصدقها .. يالا بقي روحي علشان اطلع لميس انا امل ابتسمت ومشيت بتفكر في كلام جميله وبعد ما قفلت الباب، جميله اتخضت لما فهد اتكلم وراها: بقي انا ما انفعش مع واحده زي امل ؟ جميله بصتله بعنف: ولا تنفع ولا تستاهلها اصلا .. دي ارق واجمل من انها تكون مع حد زيك .. فهد: وانتي ؟ جميله: انا ايه ؟ فهد: انتي تنفعي معايا !
جميله ضحكت: انا معاك انت ! بغض النظر اني مش مستغنيه عن حياتي وعايزه اعيشها بس انت ما تنفعش معايا وواحد زيك بمواصفاتك ما يعجبنيش اصلا فهد بغيظ: انا ما اعجبكيش ! انا فهد نصّار ما اعجبكيش تطلعي مين انتي اصلا ؟
جميله: اهو ده اللي اقصده .. انا فلان انا فلان تطلع مين انت ؟ انت مين بدون اسم نصّار ؟ انت مين بدون شركتك وفلوسك ؟ انتي كانسان تطلع مين ؟ للاسف يا فهد انت ولا حد انت خاوي من جوه .. اه انت رجل اعمال ناجح لكن كانسان تاخد صفر من عشره وانا لو هتجوز وارتبط هيكون بانسان يحبني واحبه مش هرتبط بشركه وبفلوس فبالتالي مقوماتك ما تنفعنيش ..
فهد كل كلمه نطقتها هو حاسسها فعلا وعلشان كده مقدرش يرد عليها وجميله حست ان كلامه ضايقه جدا وحاولت تغير الموضوع جميله: وبعدين بعيد عن كل الحوارات دي انت ابن عمها وقاعد ازاي تسمح لاي حد حتي ان كانت سالي تغلط فيها وتتريق عليها ؟ فهد: انا ما سمحتش.
جميله: لا فعلا انت قومت عطيت سالي قلمين قولتلها ما تتكلمش علي بنت عمها فهد: انا لو همد ايدي وادي لحد قلمين فمش هتكون سالي ابدا جميله قربت: انا ابعد من نجوم السما بالنسبالك يا فهد سابته وطلعت لميس ميس: اتأخرتي ليه ! جميله: امل عطلتني وانا طالعه.
ميس: امم طيب تمام .. اقعدي وركزي وافهمي .. شوفي انا احتمال اغيب فتره اسبوعين او تلاته كده من الشركه وعايزاكي تكوني سمعي وبصري هناك .. يوميا هتجيلي وتسلميلي تقرير جميله: طيب خير ليه مش هتروحي ميس: هعمل عمليه جميله اتفاجئت: ايه عمليه ؟ ليه حضرتك تعبانه ؟
ميس: ما تشغليش بالك انتي جميله: لا اشغل بالي حضرتك مالك ؟ ميس: جميله بعدين هقولك .. جيبتي الملف اللي طلبته جميله: اه اهو اتفضلي قعدوا مع بعض كتير وبعدها طلعوا البلكونه فجميله شافت حوض الورد من مكانها وبصتله وابتسمت ميس بأسف: جميل صح ! معمول بحب ! كل يوم بنزل اسقيه بنفسي بس للاسف تعبانه النهارده وامبارح والجنايني مش بيسقيه لانه عارف ان ده مسؤليتي جميله: انا ممكن اسقيه لحضرتك لو تحبي ؟
ميس ابتسمت: بجد يا جميله ؟ هتسقيه علشاني ( مثلت الحزن ) بس انا مقدرش اطلب منك طلب زي ده ! جميله: لا انا بحب الورد جدا وده شيء هيسعدني .. بعد اذنك هنزل اسقيه نزلت جميله تسقي الورد وهيا عارفه ان ده غرض ميس بس هيا مبسوطه يمكن علشان عمتها زرعت الحوض ده وخططته .. يمكن احساس بالحب اللي جواه .. يمكن علشان كذا مره تشوف فهد واقف جنبه .. هيا مش عارفه السبب بس يكفيها انها مبسوطه وهيا بتسقيه ..
خلصت ومبسوطه وبصت لفوق مكنتش ميس موجوده .. هتدخل البيت تجيب شنطتها وتمشي .. وهيا باصه لفوق و ماشيه ومبسوطه اتكعبلت في الخرطوم اللي كانت بتسقي بيه ووقعت بس للاسف وقعتها جت علي المقص بتاع الجنايني كان مكسور نصين ونص منه مغروز في الارض وده اللي وقعت عليه .. وقعت عليه وجرح ركبتها جرح كبير جدا لدرجه ان هيا مش قادره حتي تنطق او تصرخ مع كميه الدم اللي بتنزفها بغزاره دي...