logo



أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .




اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد

الصفحة 5 من 28 < 1 7 8 9 10 11 12 13 28 > الأخيرة




look/images/icons/i1.gif قصة جميلة بنت بسيطه فلاحه
  30-11-2021 09:20 مساءً   [28]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية جميلة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثالث

وليد ركب عربيته ومشي وجميله لفت وشها للشركه وداخله ومره واحده ايد مسكتها من وراها بعنف ولفها ليه بعنف اكتر
جميله بتلف: انت اتجننت
سكتت لما شافته فهد وشدت دراعها من ايده
جميله: افندم ؟ خير ؟
فهد بغيظ: من اللي موصلك ده لحد هنا ؟

جميله: اعتقد ده شيء ما يخصكش
فهد: سمعه الشركه تخصني .. ميس قالت انك ولا متجوزه ولا مرتبطه يبقي مين بقي اللي بيوصلك لحد الباب ويمسك ايدك كمان ؟
جميله: وحضرتك مركز معايا قوي كده لدرجه شوفت كل التفاصيل دي !
فهد بغيظ: تطلعي ايه انتي علشان اركز معاكي هاه ؟

جميله ببرود: امال شاغل نفسك بيا ليه ! يهمك في ايه مين يوصلني ؟ وبعدين طالما بره شركتك يبقي بالعربي كده مالكش فيه ! بعد اذنك
فهد: سيادتك رايحه علي فين ؟ ولا مش شايفه ان الشركه ظلمه جوه !
جميله انتبهت دلوقتي ان فعلا الشركه ظلمه مفيش غير اتنين الامن واقفين علي الباب بس
جميله: المفروض ان معادي مع ميس هانم الساعه ٧ واهي يدوب ٧ بالظبط اهي يعني انا ما اتأخرتش
فهد: وعلشان كده انا واقف منتظر سيادتك مش حكايه مركز معاكي يا فصيحه هانم .. اتفضلي معايا
جميله: علي فين ؟

فهد: ميس اضطرت تمشي وطلبت مني أجيبك معايا فاتفضلي
جميله اترددت بس هتعمل ايه ؟
جميله: طيب دلوقتي في ملفات المفروض اجيبها معايا
فهد: فين الملفات دي ؟
جميله: فوق في مكتبي
فهد: والشركه مقفوله ؟
جميله: انت صاحب الشركه ما تقوليش ان معكش مفاتيح شركتك !

فهد بصلها كتير واخيرا نطق: معايا
جميله مدت ايدها: هات
فهد: هتطلعي لوحدك !
جميله: ماهو اكيد مش هطمع ان سيادتك ممكن تتكرم وتتنازل وتطلع معايا ولا ايه ؟
فهد: ولا ايه اتفضلي.

فهد مشي قدامها وبتوع الامن فتحولهم باب الشركه ودخلوا وفهد طلب الاسانسير اللي كان واقف .. دخل ومسك الباب وانتظرها تدخل وطلعوا لفوق وبمجرد ما الاسانسير وقف جميله اللي فتحت الباب ما انتظرتش فهد يفتح الاول اتفاجئت بظلام دامس جدا لدرجه خافت تطلع بره باب الاسانسير وجه في دماغها جميع افلام الرعب اللي اتفرجت عليها في حياتها وايه اللي ممكن يخرج من الظلام
فهد بتريقه: ايه يا عم رامبو ؟ رجعتي ليه ما تتفضلي ؟

جميله رجعت خطوه لوري وفتحتله الطريق: لا هنا تنطبق المقوله بتاعت الرجال قوامون علي النساء
فهد بصلها وشبح ابتسامه ظهر بس اختفي بسرعه ظهوره وخطي هو قدامها وطلع موبيله نور بيه علشان يشوف وهيا وراه تماما لدرجه بصلها من فوق كتفه
جميله: بعد ما تنور المكان هرجع رامبو تاني ما تقلقش
فهد بص لقدامه علشان يداري ابتسامته بس جميله ابتسمت لانها حست بابتسامته
فهد: هو ليه قافلين الانوار كده ؟ ما يسيبو اي نور.

جميله: شكل صاحب الشركه بخيل وخايف علي فاتوره الكهربا
فهد لف وبصلها: ما تلمي لسانك ده بقي شويه لقسما بالله انزل واسيبك هنا تأزأزي لب مع العفاريت اللي هنا .. عارفه بيقولو الشركات والاماكن العامه دي كلها بالليل بتكون مسكونه
جميله اتلفتت حواليها بخوف وبصوت مهزوز: ما تهرجش في المواضيع دي واتفضل بقي شوف اي نور تاني.

فهد وصل لزرار النور ونوره بس للاسف مانورش: شكلهم منزلين سكينه الكهربا كلها بقولك ايه انجزي وهاتي اللي انتي عيزاه خلينا نخرج من هنا يالا
ماشيه وراه بخوف ولولا حبة كرامه كانت مسكت في هدومه بس تقريبا لازقه فيه وبتتلفت حواليها وبتتخيل الاف الاشباح حواليها، وهيا ماشيه شنطتها شبكت في حاجه علي مكتب فشدتها ووقعت وراها بصوت عالي وفي اللحظه دي جميله صرخت وفي اقل من اللحظه كانت نطت قدام فهد وبقت في حضنه لدرجه وقعت الموبيل من ايده فاتقفل والدنيا فعلا بقت ظلام دامس بس جميله دفنت وشها في كتفه وخبت نفسها كلها بين ايدين فهد حتي ايديها علي صدره.

فهد استغرب رد فعلها ده بس يدوب هينطق حس بايديها ماسكه هدومه بخوف وحس بقلبها بينبض بعنف وعرف فعلا انها مرعوبه مش بس خايفه .. بتردد حط ايديه حواليها يطمنها وحس بقلبه هو كمان بيدق بنفس عنف قلبها بس هو مش خايف فليه قلبه بيدق كده ؟ ليه التوتر اللي هو فيه ؟ ليه معندوش مانع ابدا يفضلوا كده ؟ اخد نفس طويل وهنا شم ريحه برفانها وعجبته جدا .. اول مره يشم ريحه هاديه كده تعجبه وقارنه ببرفان سالي وميس اللي بيشمهم من اول ما يدخلوا من بوابه الشركه بس ده ما شموش غير وهيا بين ايديه ؟ ليه مش بتحط كتير ؟ ليه مع انه حلو جدا ؟ ليه محدش يشمه الا لو ضمها بس كده او قرب منها جدا ؟ استغبي نفسه انه شاغل نفسه ببرفانها للدرجه دي !

فهد: ممكن تهدي ! مفيش حاجه !
جميله بخوف: امال ايه اللي وقع ؟ في حد هنا !
الخوف اللي في صوتها ضايقو جدا
فهد: مفيش حد غيرنا هنا .. انتي وقعتي حاجه من علي المكتب ..
رفعت راسها بتردد بس اكتشفت ان زي ما تكون عاميه لانها مش شايفه حاجه خالص فخبت وشها تاني في كتفه
جميله بتنهج: الدنيا ظلمه كده ليه ؟

فهد: علشان سيادتك وقعتي الموبيل من ايدي طلعي انتي بقي موبيلك يا تبعدي نشوفه فين
جميله: موبيلي في شنطتي ووقعت مني او انا رميتها مش عارفه
فهد: طيب يبقي نشوف موبيلي ممكن !
جميله بعدت بس ماسكه هدومه بايدها لانها مش شايفه اي حاجه
فهد مسك ايدها: هوطي اشوف الموبيل.

وطي وهيا وطت معاه وبيحسسوا بايديهم علي الارض يشوفوا الموبيل فين .. ايديهم كل شويه يجوا فوق بعض لحد ما جميله لقته
جميله: اهو لقيته
فهد:هاتيه طيب
جميله: خده
فهد: ماهو انا مش شايف ايدك نوريه انتي طيب
جميله بتحاول بس مش عارفه: مش عارفه وبعدين مفيهوش اي زراير نهائي انوره منين ؟
فهد: ده ايفون اكس مفيهوش اصلا زراير هاتيه طيب.

فهد مسك دراعها وبيمشي ايده علي دراعها كله علشان يوصل لايدها وهنا جميله اتوترت من لمسات ايده علي دراعها واخيرا لمس ايدها ومسكها بالموبيل وفضل للحظه ماسك ايدها بالموبيل وهيا كاتمه انفاسها لحد ما حست انها هتموت فاخدت نفس طويل وحاولت تسحب ايدها براحه فاخد الموبيل ونوره ومسك ايدها وقف ووقفها معاه
جميله: متشكره.

فهد نور حواليه وشاف علبه صغيره وقعت وشاف شنطتها فوطي جابها وعطاهالها
فهد: شنطتك شبكت في العلبه وقعتها وبعدين انا كنت بهزر في الكلام اللي قلته
جميله: طيب ممكن بلاش السيره دي لحد ما نطلع من هنا
فهد بيغيظها: سيره العفاريت قصدك !

جميله: لو سمحت
فهد: امال لو شوفتي اللي واقف وراكي هتعملي ايه !
جميله نطت تاني في حضنه وهو المره دي ضحك: اه يا جبانه انتي
جميله بعدت بغيظ: لو سمحت يا فهد بلاش
فهد استغرب واستعذب اسمه علي لسانها: فهد ! مش يمكن ما اكونش انا فهد واكون عفريتو !

حس بجميله اتصلبت ووقفت قدامه تبصله برعب فاتضايق انه سببلها الرعب ده
فهد: انا اسف خلاص مش ههزر تاني .. تعالي مكتبك اهو
نور علي باب مكتبها وهيا واقفه وهو بصلها
فهد: خلاص وعد مش ههزر تاني اتفضلي
جميله طلعت موبيلها هيا كمان ونورته كأمان معاها و جابت الملفات اللي كانت مجهزاهم علي مكتبها واخدتهم
جميله: خلاص يالا.

نور طريقها وهيا طلعت قدامه واخيرا خرجوا من مربع الرعب ونزلوا تحت وخرجوا من البوابه وهنا جميله اتشاهدت وفهد ابتسم
فهد: عربيتي اهي تعالي
راحت ناحيه عربيته ويدوب هتمد ايدها كان هو مد ايده وفتحلها الباب وهيا بصتله باستغراب
فهد: الملفات في ايدك انجزي وبعدين في حاجه اسمها اتيكيت مش اكتر ولا اقل
سابها تركب وهو ركب وحرك عربيته
جميله فضلت ساكته بس عقلها بيسترجع اللحظات اللي قضتهم بين ايديه .. ريحته .. برفانه ... نبضات قلبه ... لمساته .. رقته لما بيحب يكون رقيق .. كشرت لما افتكرت سخافه هزاره معاها.

كل ده وهو ملاحظ تغيرات وشها من ابتسامه لهيام لغضب ونفسه لو يفهم سر التغيرات دي ايه ؟ او يفهم بتفكر وسرحانه في ايه ؟
وصلوا الفيلا وهو زمر فالبواب فتحله
البواب: فهد بيه اتفضل
فهد: عمي سليمان ازيك
دخل مدخل طويل وجميله بتتفرج علي فخامه المكان واخيرا ركن عربيته وبصلها وقبل ما ينطق
جميله: ينفع اطلب من حضرتك طلب !

فهد: قولي
جميله: اللي حصل في الشركه ممكن يفضل بينا ! ايوه انا جبانه وبخاف من الظلمه بس مش لازم حد يعرف ده ! اذا سمحت !
فهد باستغراب: معقوله بتتنازلي وتطلبي مني انا طلب وبالذوق ده كله ! اللي يشوفك دلوقتي ما يشوفكيش بعد الاستراحه وانتي بتقولي انك مش شغاله عندي وان لو مش عاجبني اتفضل وارفدك.

جميله بكبرياء: وانا مازلت عند كلامي ده وبعدين ايه علاقه ده بخوفي من الظلمه ! كل واحد فينا جواه حاجه بيخاف منها بغض النظر الحاجه دي ايه ! وبعدين خلاص لو حضرتك عايز تقول وتتريقوا علي اللي حصل فأنا مش همنعك اتفضل
نزلت من العربيه بعنف واخدت ملفاتها وهو نزل وراها ومشيت كام خطوه وهو مسك دراعها وقفها
جميله: علي فكره حضرتك كل شويه تمسك دراعي كده وبغض النظر ان دراعي وجعني من مسكتك دي كل شويه الي انه مش مسموح لحضرتك تمسكني كده
فهد: امال مسموحلك انتي ترمي نفسك في حضني ؟

جميله وشها اتحول للون الاحمر من الغضب والحرج في نفس الوقت: انا عارفه انك هتستغل ده غلط بعد اذنك
فهد مسكها تاني ويدوب بتلفله فرفع ايده باستسلام: الفيلا من الناحيه دي يا فصيحه انتي كده خارجه علي بره
جميله اتغاظت اكتر: ممكن سيادتك تتفضل قدامي !

فهد مشي قدامها وهيا ماشيه وراه مع انه ماشي براحه بحيث تمشي جنبه بس تعمدت تفضل وراه
وصل للفيلا ورن الجرس مره وبعدها طلع مفتاحه فتح الباب
جميله: ولما انت معاك مفتاح بترن ليه ولا هيا غلاسه وخلاص ولا اه علشان يقفوا انتباه لسياده فهد باشا قبل ما يدخل.

فهد: مع ان لسانك عايز قطعه الي اني هرد عليكي .. رنه الجرس دي علشان اللي جوه فعلا يعرفوا انه انا لان في كتير جوه مش بس امي .. في شغالات وفي منهم محجبات وممكن يكونوا براحتهم فلما يعرفوا انه انا الكل هينتبه ما ادخلش وخلاص .. مش يقفوا انتباه !

سابها ودخل وساب الباب مفتوح وهيا استغربت جدا ان ده سببه .. معقوله بيهتم بحاجه زي دي ! مين علمه ده ؟ مش ممكن تكون ميس ابدا ! مين اللي زرع بذور الخير جواه ! عمته ندي ! هيا كمان سافرت بعيالها ومكنتش معاه! ممكن جدته نبيله بس يا تري هيا لسه عايشه ! آلاف الاسئله جواها بس مش وقتها دلوقتي
دخلت وراه وقابلتهم ميس: اخيرا جيتو جميله تعالي ورايا .. داده علية.

علية: افندم يا هانم ؟
ميس: خدي الملفات دي وحطيها في المكتب ( بصت لجميله ) اديهملها
جميله بصت للداده الكبيره في السن: انا ممكن احطهم بنفسي عادي شاوريلي بس المكتب فين !
فهد فهم انها شفقه علي علية وعجبه ده منها
ميس: تعالي عايزاكي فوق معايا .. علية
عليه راحت مدت ايدها لجميله: هاتيهم يا بنتي
ميس: انجزي يا جميله
هنا علية بصت لجميله قوي قوي وجميله استغربت نظراتها دي .. معقوله تكون شبهت عليها هيا كمان ! وياتري هيا من زمان هنا وتعرف جميله عمتها ؟ هتبقي تسأل عمتها !

طلعت وري ميس وفهد وراهم
ميس: فهد خدلك شاور وغير هدومك وانزل استقبل اعمامك لحد ما انا اجهز
فهد: اوك

سابهم ودخل اوضته وجميله متبعاه وميس تابعت نظرات جميله وابتسمت وفكرت: ياه لو تحبي انتي كمان فهد علشان اكسر قلبك واحطمه .. فهد تربيتي غير وليد ابو قلب حنين اللي حب جميله خدامتي .. فهد غير وهو هيساعدني في تحطيم قلبك .. هعمل فيكي اللي مقدرتش اعمله في جميله ..
ميس دخلت اوضتها ودخلت وراها جميله
ميس: ينفع تختاري معايا البس ايه ؟

جميله ابتسمت: طبعا
قلبت معاها واختارت فستان وميس اتضايقت ان ذوقها عالي في الاختيار
طلبت منها تساعدها في اللبس
ميس: تعرفي بقي تعمليلي شعري وتساعديني في الميكب الكوافيره بتاعتي اعتذرت من شويه .. ورطتني
جميله كانت عارفه ان ميس جيباها علشان كده بس ابتسمت: ومالو بس انا مش خبيره قوي
ميس ضحكت: هنخبط مع بعض .. لو عايزه تقلعي جاكت البدله براحتك محدش هيدخل علينا الا بستئذان
جميله: لا انا كويسه كده.

بدئت تعمل استشوار لشعر ميس ومع السخونه عرقت وحست انها جابت اخرها واستغربت ازاي التكيف مش عامل اي تأثير في الاوضه وما اخدتش بالها ان ميس قاصده تغيظها بالتكيف اللي يدوب شغال
ميس: يا بنتي علي الاقل اقلعي الجاكت
اترددت بس قلعت جاكت البدله وكانت لابسه قميص ابيض كمه قصير جدا لدرجه انه يعتبر كت تقريبا
ميس: واو كل الجمال ده مخبياه !

وقفت ميس وفكت شعر جميله .. كان متوسط طوله مش زي شعر جميله الطويل جدا ولونه شيكولاتي مش اسود زي عمتها بس يشتركوا في نعومه شعرهم الحرير
ميس: ازاي مخبيه الجمال ده كله !
جميله: مستخبي للي يستاهلو بس ..
ميس: ومين بقي ده ؟
جميله: ده شيء في علم الغيب
ميس: عايزه تتجوزي يا جميله ؟

جميله: كل البنات عايزه تتجوز بس حاليا انا لأ مش وقته
ميس: انتي في قمه جمالك اتجوزي في الوقت ده
جميله: عندي طموحات كتيره عايزه احققها الاول في حياتي اهم من الجواز
ميس ابتسمت: برافو عليكي الجواز في ناس كتير بتعتبره انجاز انا بعتبره اخر الطريق .. تضيع وقت .. يعني شيء مهمش مش اساسي .. ساعات بيكون اساسي بس ده لو هيخدمني غير كده تضيع وقت.

جميله: فعلا عند حضرتك حق .. ايه رأيك احطلك كحل في عنيكي
ميس: مش ايلينر كفايه ! مش بحط كحل مش بيكون حلو عليا
جميله: هنحطه جوه العين وتحت عينك هتكوني جميله بيه .. جربي ولو معجبكيش مش هنخسر حاجه
ميس: جربي
جميله حطتلها كحل عريض وعجب ميس جدا .. لدرجه استغبت نفسها انها ازاي مش بتحط كحل ديما ..
ميس: رائع يا جميله جدا .. طيب انتي مش بتحطي لنفسك ليه ؟

جميله: ما انا قلت لحضرتك ده للي يستاهله
ميس كملت: واللي يستاهله ما ظهرش لسه
جميله: بالظبط كده
هنا الباب اتفتح فجأه وفهد داخل وجميله بتلف وشها للباب ومع لفتها شعرها بيلف معاها وهو اتسمر مع لفه شعرها بس اتفاجيء انها جميله اللي حاولت تداري نفسها باي شيء وجريت مسكت جاكتها حطته علي اكتفاها وفهد استوعب تصرفها فخرج بره الاوضه
فهد: انا اسف جدا ..

ميس ببرود: حصل خير .. جميله خلاص يدخل ؟
جميله بتلبس بسرعه جاكتها وظهرها للباب: لحظه بس ... خلاص
ميس: ادخل يا فهد
فهد ما دخلش وقف بس في الباب: تليفون ليكي من مستر اليكس
ميس: جميله ردي عليه وجاوبي علي استفسارته كلها عن الملف اللي قولتلك تدرسيه مش انتي درستيه صح ؟
جميله: اه درسته ... طيب ارد عليه فين !

ميس: فهد حبيبي ينفع تدلها علي المكتب !
فهد: حاضر اتفضلي
خرجت جميله متوتره من فهد وانه شافها كده
نزلت قدامه السلم
فهد: انا اسف فعلا انا مش متعود ادخل كده بس معرفش ازاي دخلت بدون استئذان بس يمكن علشان انتي معاها لكن ما تخيلتش ابدا انك ..
جميله: خلاص حضل خير وبعدين ده غلطي انا .. حضرتك في بيتك انا اللي غلطانه.

فهد وقف: لا انتي مش غلطانه .. انا ما ينفعش ادخل علي اي حد بدون استئذان فأنا اسف فعلا
بصتله جميله وشافت اعتذار حقيقي في عنيه واستغربت تاني .. منين جايب الاخلاق دي ؟ مين زرعها فيك يا فهد !
فهد: المكتب اهو اتفضلي
جميله دخلت وبصت حواليها: فين التليفون ؟
فهد: انا طلبت منه يتصل بعد عشر دقايق اكون بلغتكم
جميله: تمام.

فهد: علي فكره .. شعرك مفكوك افضل بكتير من اللي بتعمليه ده
جميله بتوتر: انا مش بحب اعمل كده ولا افكه بس اعمل ايه ! والدتك معطتنيش فرصه اعدل نفسي كويس
فهد ابتسم: انا هسيبك وهو قدامه خمس دقايق وهيتصل تاني ظبطي فيهم نفسك براحتك .. وقدامك مرايه اهي عدلي فيها امورك
جميله: متشكره لحضرتك.

خرج وسابها وهيا بسرعه ظبطت نفسها وعدلت كل حاجه اما فهد فعقله بيعيد كل شويه منظر شعرها وهيا بتلف ونظرتها ليه ويعيد وراه لما رمت نفسها في حضنه في الشركه .. بيعيد ابتسامتها وتكشيرتها .. لقي نفسه هو كمان بيبتسم وبيكشر لوحده
علية: اللي واخد عقلك
فهد بصلها وابتسم: مفيش حد يقدر ياخد عقلي
علية: امال التكشيره والابتسامه والهيام ده ليه؟

فهد: هيام مره واحده ؟ لا افتكرت بس موقف ضحكني مش اكتر
علية: ماشي هعمل مصدقاك المهم مين البنت دي ؟ واسمها فعلا جميله !
فهد سرح شويه: دي ميس عينتها في الشركه جديد واهي مخلياها تحت ايديها
علية: وانت عادي ؟
فهد: وانا مالي !
علية: يعني الاسم ملفتش نظرك !
فهد: عايزه توصلي لايه يا علية!

علية: واحده حلوه جدا واسمها جميله ما بتفكرش بحد ! ليه ميس معيناها ! اشمعني دي !
فهد: علشان نفس اللي بتفكري فيه ! علشان جميله واسمها جميله .. بتعيد الزمن من تاني ( حاولت تتكلم بس وقفها ) ولو ده هيسعدها ويعوضها ولو بجزء بسيط فهيا حره.

علية: فهد انت
قاطعها: انا مش عايز اسمع حاجه يا داده انتي بتقولي كلام وهيا بتقول كلام مختلف تماما
علية: حكم عقلك
فهد: عقلي ! عقلي بيقولي ان الدنيا كلها وقفت ضد امي
علية: امك !
فهد: ايوه امي .. الام يا علية اللي بتربي مش اللي بتخلف وترمي ابنها لغيرها ..
علية: انت مش فاهم حاجه ؟

فهد اتنرفز: انا فاهم كويس قوي .. واحده دخلت البيت علشان تأجر الرحم بتاعها .. تخلف وترمي ابنها وتقبض بس طمعت في الجمل بما حمل وقالت ليه ارضي بقرشين وامشي ما انا اخد كله ولعبت علي وليد باشا وهو ريل قدام جمالها ونسي مراته ونسي بيته وهده بايده ورفع الخدامه وعملها هانم .. فما تجيش انتي دلوقتي تتكلمي وتقوليلي مش فاهم .. انا فاهم كويس قوي واسم جميله ده مش عايز اسمعه هنا ابدا .. ومش عايزك تتكلمي معايا تاني في الموضوع ده وياريت ما تستغليش حبي ليكي غلط.

سابها ومشي وهيا واقفه: انت مش فاهم حاجه خالص .. ميس قلبت كل الحقايق ولعبت بيك واستغلت طيبتك وبراءتك وحولتك للوحش الكاسر ده اللي مش عارف يميز ما بين صاحبه وعدوه .. بس يا تري يا جميله انتي فين وليه سيبتي ابنك لميس كل ده ؟ ليه اتخليتي عنه !
فهد طلع الجنينه وقعد فيها وجميله خلصت تليفونها وطلعت ومعرفتش تروح فين ! شافت باب التراس مفتوح فراحت ناحيته وطلعت بره اخدت نفس طويل مره وري مره.

فهد: هتخلصي الهوا هنا
جميله مع نطقه صرخت: خضتني
فهد: انا اعملك ايه يعني ! انتي اللي خفيفه
خلصتي تليفونك ؟
جميله: اه خلصته
فهد: وناوي علي ايه ؟
جميله: مين ده ؟
فهد بتريقه: يعني هيكون مين ؟ مستر اليكس
جميله: اه .. اقتنع بكلامي ورديت علي استفسارته كلها وبيقول هيبعت حد يشوف علي الطبيعه وبكره هيبلغنا امتي مندوبه هيوصل
فهد: تمام ..
جميله: تمام.

سكتت ووقفت مكانها وهو قاعد مع سيجارته وباصص للفراغ قدامه
جميله قطعت الصمت: ضيوفكم هيجوا امتي ؟
فهد بص في ساعته: المفروض علي وصول
جميله: طيب بما اني خلصت التليفون فأمشي انا
فهد: والله انتي مجيتيش بناءا علي طلبي وبعدين انتي بتشتغلي عند ميس هانم فروحي اطلبي منها هيا تمشي مش انا
اخد نفس طويل من سيجارته وطلعه
جميله: اكيد طبعا هقولها هيا انا بس
قاطعها بوقفته: ما بسش اتكلمي معاها مش معايا
سابها ونزل الجنينه وهيا اتغاظت واتمنت لو في ايدها حاجه ترميها عليه ... بس طلعت لميس تشوفها ...
ميس رفضت انها تمشي وطلبت منها تخليها معاها

جميله في بيتها ماسكه صوره ابنها ودموعها نازله .. وكل ما الموبيل بيقفل تفتحه وباصه للصوره ورجعت بذكرياتها لزمااااان
عماد: جميله التظلم قبلوه والمحامي متفاءل انهم هيخفضوا المده
جميله: بجد يا عماد ؟ يعني مش هفضل هنا العشرين سنه !
عماد: باذن الله لأ
افتكرت المحاكمه والمحامي حاول يثبت انها غير مسؤله وبالفعل خففوا الحكم ل ١٥ سنه بس .. جميله كانت زعلانه
المحامي: علي فكره اللي حصل ده كويس جدا.

جميله: هتفرق ايه ١٥ من ٢٠ ؟ هخرج هيكون ابني عدي العشرين سنه لازمتها ايه بقي ؟
المحامي: لا تفرق كتير اولا ١٥ سنه دول مش هيكونوا ١٥ لان سنه السجن ٩ شهور بس مش ١٢ فمعني كده انك تقريبا هتقعدي ١١ سنه وممكن مع حسن السير والسلوك تاخدي نص المده او يقللوا شويه من ١١ يعني هتكون خفيفه
وبالفعل قضت جميله ٨ سنين في السجن بس للاسف لما خرجت معرفتش توصل لابنها .. راحت لميس وقابلتها
ميس: انتي هربتي من السجن ؟

جميله: لا انا خرجت ابني فين ؟
ميس: ابنك ؟ فين ابنك ده ؟ قصدك ابني انا
جميله: هو فين عايزه اشوفه ؟ ارجوكي يا ميس .. خليني اشوفه
ميس: ده بعدك يا جميله .. اخدتي مني وليد لكن فهد ده ملكي انا وبس ولا يمكن هسمحلك تاخديه ابدا فاهمه !
جميله نادت بصوتها كلها: فهد ! فهد. ابني فهد .. يا فهد
وميس بتضحك بصوتها كله: كملي سكتي ليه ؟ نادي نادي
جميله: هو فين ؟ ابني فين ؟

ميس: شوف برضه تقول ابني ! علي العموم هريحك .. هو مش هنا
جميله: هستناه لما يرجع .. يوم اتنين عشره هستناه ؟
ميس ضحكت تاني: مش في مصر خالص . انتي فاكراني عبيطه هخليه هنا في مصر .. فهد بيتعلم بره ومش هيرجع مصر دلوقتي خالص ومحدش يعرف طريقه غيري انا وبابا بس ده حتي علاء وخالد هيموتوا ويعرفوا مكانه بس مش عارفين فريحي نفسك يا جميله مش هتشوفيه .. فهد ابني وهربيه علي مزاجي وبطريقتي .. وبعدين دي قسمه العدل انتي اخدتي وليد وانا اخدت فهد خالصين
جميله: وهو فين وليد !

ميس بتريقه: يوووه انتي لعبتك باظت ما تطمعيش في لعبه غيرك... فهد لعبتي انا .. انا اشكلها علي مزاجي .. يالا بقي العبي بعيد يا شاطره
جميله: مش هسمحلك يا ميس تاخدي ابني
ميس طلبت من الامن يرموها بره وهيا بتصرخ انه مش هتسيبلها ابنها ..
فضلت سنتين قدام بيت ميس علي الرصيف وما بتمشيش غير لما الامن يطردها او البوليس يجي وهيا تمشي ...

اخوها كمان بيترجاها تسافر معاه وهيا رافضه وفضلت كل يوم تنتظر رجوع فهد بس ميس ما بتسمحش لفهد ينزل مصر واخيرا لما مرات عماد اتوفت وافقت تسافر معاه علشان عياله جميله و وليد .. بس فضلت تستني ابنها وكل اجازه ينزلوها تروح بس فهد برضه مسافر ...
فاقت من ذكرياتها ومسحت دموعها واتصلت بجميله تشوفها اتأخرت ليه ! وجميله قالتلها ان الحفله مستمره وميس رافضه تخليها تمشي وعمتها قالتلها اول ما تخلص تكلمها علشان تبعت اخوها يجيبها ...

العيله بدئت توصل واولهم كان علاء وسالي وفهد استقبلهم ولمح جميله فوق متبعاهم وسالي بتسلم عليه هو بص لجميله وحس انها اتضايقت فلقي نفسه بيضم سالي ويستجيب لها علشان يضايقها اكتر ..
سالي: فين الباقي
فهد: علي وصول
علاء: اول مره اوصل مكان بدري
فهد: مره من نفسك بقي
علاء: سالي انتي السبب من زنك ده يالا يالا
سالي: طيب مش نيجي في معادنا ! المهم هنقعد فين يا فهد !

فهد: في الجنينه تعالو
علاء: اطلعوا انتو انا ورايا تليفون مهم هعمله واحصلكم
فهد استغرب وبص لجميله ولاحظ ان علاء شافها وحس ان ده سببه مش التليفون
خرج بسالي ومشغول علي جميله وتصرفها مع علاء ..
سالي مسكت دراعه متعلقه فيه وهو سرحان مع سيجارته ومش مركز معاها
سالي بدلع وحطت ايدها علي خده علشان يبصلها: سرحان في ايه كده ؟ ركز بقي هنا.

فهد بعد براحه ايدها عن خده: معلش بس سجايري نسيتها اديني لحظه واحده اجيبها وارجع اركز معاكي اوك
ابتسمت: اوك ما تتأخرش
سابها ودخل يشوف عمه ليه ما طلعش معاهم
جميله كانت واقفه فوق وعنيها متابعه فهد وسالي بس لقت علاء رايح ناحيتها
علاء: الا انتي هنا ليه ؟
جميله: ميس هانم طلبتني
علاء: اممم وانتي عاجبك الشغل مع ميس ؟

جميله: اكيد والا مكنتش اشتغلت
علاء: اممم وانتي شغلك بقي في المكتب والبيت كمان طيب ما تيجي تشتغلي معايا انا وانا اوعدك اني هريحك جدا وبالراتب اللي تتمنيه
فهد كان وصل و وقف يسمع رد جميله ايه !
علاء مد ايده علي خدها وهو بيقولها: ايه رأيك؟



look/images/icons/i1.gif قصة جميلة بنت بسيطه فلاحه
  30-11-2021 09:21 مساءً   [29]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية جميلة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد الفصل الرابع

سوري علي التأخير يا حبايبي وانتظروني الساعه ١٠ في حلقه تانيه
علاء: اممم وانتي شغلك بقي في المكتب والبيت كمان طيب ما تيجي تشتغلي معايا انا وانا اوعدك اني هريحك جدا وبالراتب اللي تتمنيه
فهد كان وصل و وقف يسمع رد جميله ايه !
علاء مد ايده علي خدها وهو بيقولها: ايه رأيك؟

جميله ضربت ايده بسرعه قبل ما تلمسها: ايدك اذا سمحت تحتفظ بيها لنفسك بدال ما اتصرف تصرف مش هيليق ولا هيعجب حضرتك
علاء ابتسم ورجع خطوه لوري: شرسه اممم بتفكريني بحد كان شرس برضه كده زيك بالظبط
جميله: بعد اذنك
يدوب هتخطي بس علاء اتكلم: انا جاد في عرضي الشغل عليكي.

جميله بصتله: وانا جاده في رفضي
علاء هيتكلم بس ميس جت وراه: زي ما انت يا علاء ... جميله اذا سمحتي معلش ممكن تجيبي موبيلي من اوضتي تايه مني حبيبتي
جميله رجعت: حاضر لحظه
سابتهم وميس قربت من علاء وفهد كان هيقرب بس كلام ميس وقفه
ميس: تاني يا علاء ! محرمتش من جميله الاولي.

علاء ضحك: طيب اعمل ايه هو جمالهم بيجنن .. يعني نفسي اعرف عقلك كان فين لما اختارتي واحده بالجمال ده لجوزك !
ميس: حماتي الله يسامحها هيا اللي اصرت قال ايه علشان تخلف عيل حلو لاحسن يطلع شبهها
علاء: تقومي تجيبي صاروخ ارض جو.

ميس: ما تفكرنيش المهم جميله دي مالكش دعوه بيها دي لعبتي انا وبس
علاء: طيب ما تسيبيني العب انا كمان التانيه ورفعت في وشي سكينه دي شكلها عاقل شويه ممكن تيجي بالمحايله
ميس: لا ما اعتقدش علي العموم جرب حظك بس اياك تطفشها فاهم
علاء: المهم وبعدين في فهد !
ميس باهتمام: ماله فهد ؟

علاء: لميه شويه بدال ما نلمه احنا زي ما لمينا اللي قبله
ميس: فهد غيره ... وبعدين فهد تحت ايدي
علاء: لا ده ريشه طول فياريت تقصقصيله جنحاته قبل ما يطير ويعلي وما نعرفش نطوله فاهمه يا ميس !
ميس: علاء.
قاطعهم رجوع جميله بالموبيل: الموبيل ميس هانم
ميس: شكرا انزلي انتي وانا جايه وراكي.

جميله نازله وفهد اضطر يخرج بسرعه بس عقله شغال بسرعه البرق بيحاول يحلل اللي سمعه.. ازاي يلموه زي اللي قبله طيب وقصدهم مسن باللي قبله! ايه اللي خططوله؟ طيب ميس دورها ايه! طيب هيا بتحبه فعلا ولا حكايتها ايه! اسئله كتيره ظهرت وهو مش عارفلها اجابه ... قاطعت افكاره جميله اللي اتخضت من وقفته علي الباب في الظلمه.

جميله شهقت: يعني انت واقف كده ليه
سلام قولا من رب رحيم
فهد: انا حر وبعدين ايه شوفتي عفريت ! ولا اه نسيت انتي بتخافي من خيالك
رفعت صباعها في وشه: اذا سمحت
قاطعها وهو بيزق صباعها بعيد عن وشه: ولا اسمح ولا ما اسمحش ما تدوشنيش شوفي وراكي ايه.

جميله بعد ما هتمشي رجعت: هو ينفع امشي ! وجودي مالوش لازمه وانتو عيله في بعض
فهد بصلها شويه: تاني ؟ هرد عليكي تاني روحي اسألي اللي انتي بتاخدي اوامرك منها ولا نسيتي انك مش شغاله عندي وما بتاخديش اوامر مني
جت تتكلم بس: هششش ولا حرف
هتنطق بس دخلت عمته ندي واسر وامل وخالد وفهد شافهم فراح ناحيتهم وبيسلم علي عمته اللي ضمته قوي وجميله مرقباهم من بره التراس
ندي: حته من قلبي.

فهد: قلبك ايه بقي ما انتي علي طول مسافره
مسكت وشه بايديها: غصب عني حبيبي غصب عني
فهد استغرب تأثرها: عارف عمتي ما تقلقيش
سلم علي خالد واسر وجه دور امل اللي اول مره يشوفها بعد رجوعها من السفر
ضمها بسرعه وباسها في خدها
فهد: حمدالله علي السلامه.

امل بحرج ووشها احمر جدا: الله يسلمك يا .. ف هد
ميس وعلاء نزلوا يستقبلوهم وجميله راحت ناحيه القعده اللي في الجنينه وسالي اول ما شافتها اتجننت: بتعملي ايه هنا !
جميله قعدت: شيء ما يخصكيش
سالي يدوب هتتخانق بس لمحت الكل جاي فسكتت
علاء: مالك يا سالي
سالي: البني ادمه دي ايه اللي جابها هنا !

جميله وقفت وما ردتش
ميس: انا .. عندك اعتراض يا سالي
سالي: لا طبعا بس ليه ! يعني مش كفايه الشركه كمان هنا ؟
ميس: وانتي ايه اللي مضايقك كده !
سالي: وانا اتضايق ليه يعني !
ندي اتدخلت: مين دي !
ميس: دي جميله.

ندي بصتلها باستغراب وشهقت: جميله
حطت ايدها علي قلبها وبتلقائيه بصت لفهد اللي استغرب رد فعلها ده
ميس: مالك يا ندي ! دي شغاله عندي في الشركه مش اكتر اهدي
سكتت ندي بس قعدت وفضلت عنيها علي جميله كتير
جميله بعد ما العشا بدأ يجهز قامت لميس ووطت علي ودنها: ينفع امشي انا .. ده عشا عائلي
ميس: طيب اتعشي معانا وامشي.

جميله: لا معلش كمان علشان اعرف امشي والوقت ما يتأخرش قوي
ميس: طيب بس ما تتأخريش بكره
جميله: اوك .. هاخد الملفات من جوه معايا ماشي
ميس شاورت بدماغها وجميله انسحبت وفهد مراقبها
جميله اتصلت بسرعه بأخوها علشان يجيلها وراحت تلم حاجتها والملفات بتاعتها وفهد واقف مراقبها في باب المكتب ! لحد ما اخدت بالها منه
جميله: حضرتك لو عايز المكتب لحظات وهمشي !

فهد: لا بس بدور علي تليفوني
جميله بصت حواليها لحد ما شافته علي المكتب: اهو
قرب منها ياخد الموبيل بتاعه: مين هيوصلك دلوقتي !
جميله: هتصرف
فهد: عمي علاء كان عايز ايه منك !
جميله: ولا حاجه بس بيعرض اشتغل معاه هو
فهد: وردك كان ايه !

جميله: قلتله مبسوطه في شغلي بس حضرتك شاغل نفسك بيا ليه !
فهد: لا فضول مش شاغل نفسي واكيد مش هشغل نفسي بيكي يعني
جميله بصتله بنظره خاطفه ورجعت تلم ملفاتها واوراقها: طيب حضرتك عايز حاجه تانيه !
فهد بيبصلها بتساؤل
جميله: يعني اصلك لسه واقف ؟

فهد: وانتي هتقوليلي اقف فين في بيتي وما اقفش فين ولا ايه ! ولا نسيتي انك في بيتي ! ولا اوعي تقولي اسطوانه انك في بيت ميس مش بيتي لان هنا بقي ده بيتي انا مش بيت ميس
ميس كانت داخله وسمعت الجمله دي ومعجبتهاش نهائي
جميله: لا طبعا ما نسيتش ان ده بيت حضرتك وانا لحظه وهخرج منه واتمني لو مدخلوش تاني
فهد: ياريت يكون افضل
ميس هنا دخلت: انتي لسه هنا يا جميله
جميله: لحظه وماشيه يا افندم
ميس: اكلم السواق يوصلك !

جميله: لا متشكره جدا لحضرتك انا هتصرف
ميس لفهد: وانت بتعمل ايه هنا !
فهد بهدوء: نسيت موبيلي وجيت اخده بعد اذنكم
خرج وسابهم وميس دخلت تشوف اللمسات الاخيره للعشا
فهد خرج وكلم سليمان البواب.

فهد: هتخرج دلوقتي سكرتيره ميس اللي كانت داخله معايا عايزك تشوف هتركب ايه ولو حد منتظرها تصورهولي بموبيلك وتجيبلي صورته حالا عندي فاهم
سليمان: حاضر يا فهد بيه
فهد: طبعا من غير ما تاخد بالها
سليمان: اكيد يا باشا
خرجت جميله وكان وليد واقف منتظرها واول ما شافها قرب منها وابتسم وبيتكلم معاها وفتحلها الباب وركبها ومشيوا
وليد: كل ده مدخل فيلا !

جميله: امال من جوه بقي حاجه كده شبه الافلام
وليد: دي عمتك كانت واقعه واقفه
جميله: فلوس الدنيا كلها ما تعوضش موت جوزها وبعدين الفلوس عملتلها ايه غير الحزن والظلم والسجن
وليد: بس ما تنسيش لولا جوازها منه مكنش ابوكي اتعلم ولا سافر ولا اشتغل ولا احنا بقي حالنا كده والله اعلم كنا اتولدنا ولا لأ
جميله: يالا اكيد ربنا له حكمته في اللي حصل ده كله.

عم سليمان دخل لفهد اللي قاعد بس قام وراح ناحيته ووراه موبيله
فهد مسكه وقلب في الكام صوره وبعدها مسحهم بغيظ
سليمان: معلش بقي مش واضحين قوي موبيلي علي قده
فهد: واضحين كفايه .. روح انت ولو حد سألك كنت عايز ايه قولهم انك كنت عايز سلفيه ولا يوم اجازه ولا اي حاجه وخصوصا ميس فاهم !
سليمان: تمام يا بيه هقولهم كنت عايز سلفيه.

فهد شكره ورجع للعشي بس دماغه مشغوله وميس ملاحظه ده
جميله روحت وعمتها كانت منتظراها تقدملها تقرير عن الحفله وحكتلها كل التفاصيل اللي حصلت بس تجنبت حوارتها الخاصه مع فهد
جميله عمتها: علاء زي ماهو كلب ما اتغيرش ابدا
جميله: فعلا .. بس ندي دي حستها طيوبه وبنتها كمان طيوبه كده زيها
عمتها: اتكلمتي معاها.

جميله: لا للاسف بس احساس .. هيا خجوله كده وهاديه غير سالي تماما
عمتها: سالي تربيه محي وعلاء متوقعه منها تكون ايه ! اما امل دي تربيه ندي حاولي تتصاحبي عليها
جميله: لو في فرصه اكيد ...
تاني يوم ميس سألت سليمان وقالها زي ما اتفقوا
قبل ما ينزل ميس قابلته.

ميس: انا مش هروح الشركه النهارده ابقي خلي جميله لو في حاجه مهمه تجيبهالي هنا
فهد شاور بدماغه ونزل علي الشركه
وشاف جميله وكان نفسه يسألها صريحه مين ده !
ندي راحت الشركه لفهد اللي قابلها باستغراب واخدها مكتبه
ندي: اكيد مستغرب زياتي !

فهد: يا خبر يا عمتي لا طبعا الشركه كلها منوره
ندي: حبيبي ربنا يخليك
فهد: عايزه عمي خالد ! ممكن ابعتله ؟
ندي: لا لا ما انا عارفه مكتبه انا جيالك انت
فهد: خير.

ندي اخدت نفس طويل: عايزه اطلب منك طلب واتمني توافقني
فهد: حضرتك تشاوري يا عمتي مش تطلبي
ندي ابتسمت: حبيبي .. عايزه جدتك
فهد بعدم فهم: يعني ايه عايزاها ! ما حضرتك عارفه مكانها !

ندي: اه عارفه بس اقصد عايزه اخدها بيتي انا رجعت اهو واستقريت وانا فاضيه
قاطعها: مش هترجعي الشغل !
ندي: لا مش عايزه اشتغل ولا قادره اشتغل .. عايزه امي يا فهد تعيش معايا في بيتي وانت المسؤل عنها في الدار فارجوك
فهد: ترجوني لايه يا عمتي بس هيا في الدار بيهتموا بيها وبادويتها احسن مننا
ندي: فهد عايزه.

قاطعها بصرامه: هيا مرتاحه في الدار
ندي: انت مش عايزني اخدها ليه !
فهد: انا باصص لمصلحتها
ندي: طيب ينفع تيجي معايا نزورها !
ندي عايزه تاخده بعيد عن ميس واستغلت غيابها عن الشركه
فهد: ضروري ممكن تاخدي اسر معاكي.

ندي: للدرجه دي عمتك ملهاش اي قيمه عندك وبترفض كل طلباتها ! يالا معلش عطلتك
وقفت بس فهد مسك ايدها: حاضر هاجي معاكي وياريت بلاش الكلام ده تاني حضرتك عارفه غلاوتك
نزل معاها وهما خارجين اتقابل مع جميله اللي وقفت بسرعه علشان ما تخبطش فيه وبصت لندي اللي حاسه بحاجه نحيتها
جميله: اهلا بحضرتك
ندي سلمت عليها
فهد بصرامه: عايزه ايه ؟

جميله: امضتك علي الورق ده
فهد بصله وبصلها: لما ارجع
جميله: امضتك هتاخد لحظه
فهد: وانا مش همضي علي ورق معرفش فيه ايه
جميله: يعني همضيك علي ايه يعني ؟
فهد: انتي بترغي كتير ليه ! قلت اما ارجع يبقي لما ارجع اتفضلي.

جميله سابته ومشيت من غير ما تتكلم بس نظره غضب ناريه هو بيستلذها النظره دي ... مشي مع عمته وطول الطريق سرحانه في جميله واخوها وليد .
وصلوا الدار وفهد طلب يقابل جدته وقعدوا ينتظروها في غرفه الانتظار
فهد جاله تليفون واستأذن عمته وخرج يرد عليه وهو داخل سمع اتنين من الشغالات في الدار
الشغاله ١: شايفه الاغنيه دول كل واحد اول ما ابوه ولا امه يكبروا يرموهم هنا ولولا العيب كانوا موتوهم.

الشغاله ٢: ماهم مش فاضين من جمع الملاين هيفضوا بقي للعواجيز دول
الشغاله ١: شايفه الست اللي هناك دي رمت امها هنا وبتيجي كل كام سنه تبص عليها وتمشي
الشغاله ٢: يا بت دي مسافره بره مش هنا
الشغاله ١: طيب ما تاخد امها تعالجها بدال ما رمينها الرميه دي .. الست يا عيني عليها.

الشغاله ٢: عارفه دي ابنها مات وبعد ما مات اتبهدل حالها كده ومراته هيا اللي رمتها هنا ومتنغنغه في عز ابنها سمعت الدكتور مره بيقول انها مش مجنونه ولا حاجه بس اهلها اللي مش عايزينها
الشغاله ١: بجد .. يا عيني عليها .. طيب هو ابنها ده مخلفش ؟ ملهاش حفيد ولا حفيده يحنوا عليها ؟

الشغاله ٢: لها حفيد قد الدنيا بس طالع لامه براوي كده وبيبص للناس من فوق وتقريبا لو يطول يقول اقتلوها وريحوها .. الناس دي بتشوف الموت راحه للي مش عايزينهم.

فهد كل ده واقف وسامعهم ومشي ناحيتهم يتخانق معاهم بس وقف تاني لانه هيأكد كلامهم انه باصص للناس من فوق ! بس هل هو فعلا باصص للناس من فوق ! طيب جدته سايبها هنا ليه ! ماهو ممكن يجبلها اللي يخدمها وهيا في بيته ! بس ميس هيعمل فيها ايه ! مش جدته دي اللي فرقت ميس ووليد عن بعض ؟ مش جدته هيا اللي جوزت ابوه لجميله ! وهيا اللي طردت ميس من بيتها ؟ وهيا اللي نصرت جميله علي ميس وما وقفتش جنبها ؟

بس برضه دي جدته والمفروض حتي لو وحشه تكون في بيته ! لا ميس هتزعل وهيا اهم منها ... سكت الحوار جواه ودخل لعمته وجدته طلعت بكرسيها هزيله عجوزه مكسوره .. اخر جلطه جاتلها سابتها مشلوله شلل نصفي وما بتتكلمش .. وده اللي مسكت نبيله انها فقدت النطق...
ندي حضنتها جامد وعيطت في حضنها تحت رجليها وفهد واقف علي الباب بجمود ومراقب في صمت
ندي: حقك عليا بس غصب عني والله .. غصب عني يا امي .. والله لو بايدي ما اسيبك لحظه هنا ..

نبيله هزت بدماغها بتفهم ورفعت ايدها اللي بتتحرك علي دماغ بنتها
ندي: عامله ايه وصحتك عامله ايه !
نبيله بتشاور عليها
ندي: انا كويسه وعيالي كويسين المره الجايه هجيبهم معايا امل واسر .. دول هيفرحوا قوي لما يشوفوكي ..

بصت لفهد وبتشاور عليه بس واقف جامد علي الباب
ندي: فهد تعال سلم علي جدتك
فهد جامد علي الباب وباصصلها بجمود
نبيله دمعه نزلت منها غصب
ندي: فهد
فهد بص لعمته: هستناكي بره لحد ما تخلصي
ندي جريت وراه لبره: خليني اخدها
فهد: لأ .. عايزه تاخديها استأذني ميس وبراحتها هيا.

ندي مسكت فهد من قميصه: ميس ملهاش علاقه بامي دي جدتك وامي وملهاش غيرنا احنا الاتنين
فهد بتريقه: ميس ملهاش علاقه ؟وهو مين اللي دفع تمن جبروت الست اللي جوه دي غير ميس هاه !
ندي بعدم فهم: جبروت مين ؟ انت بتقول ايه ؟

فهد: بقول اللي انتي عارفاه كويس قوي يا عمتي ولا اه نسيت حضرتك كمان كنتي من انصار جميله هانم ..
ندي: انصار جميله ! انت عارف جميله دي تبقي مين ؟
فهد بتريقه: تبقي امي .. عارف يا .. يا عمتي ( مشي خطوتين ) هستناكي بره ما تتأخريش
ندي فضلت شويه واقفه مش مستوعبه ان فهد عارف ان جميله مامته ..
دخلت لامها ومش عارفه تقولها ايه !

ندي: تخيلي ان فهد عارف ان ميس مش امه وبرضه بيحبها . ليه كده ؟ وازاي اصلا كده
نبيله هزت دماغها وعيطت: ا ا ن ا
ندي: انتي ! انتي ايه ؟
نبيله بالعافيه وبتشارر علي نفسها:
ا ا ن ن ن ا ...

ندي: انتي قولتيله ! طيب وليه بيكره جميله وازاي بيحب ميس .. يا تري يا ميس قولتيله ايه وازاي برمجتيه كده !
خرج فهد مخنوق ومضايق ومره واحده مشي واتصل بعمته واعتذرلها وطلب منها تاخد تاكسي وتروح بنفسها ..
راح علي الشركه علي اخره ودخل مكتبه وطلب السكرتيره
عبير السكرتيره: افندم.

فهد: ما تدخليش اي حد
عبير: في اجتماع بعد نص ساعه
قاطعها: اطلبي من اسر يروح او سالي
عبير: بس يا
فهد: انهي جزء في ما تدخليش حد انتي مش فاهماه؟ اتفضلي من هنا
خرجت عبير من عنده وكلمت اسر يروح مكانه وظبطت كل امور الشغل
شويه وجميله جت
جميله: عبير ! فهد بيه وصل ؟

عبير: وصل بس علي اخرو ومش عايز يشوف حد حتي اجتماعه بعت اسر بيه مكانه
جميله: طيب والورق ده مين هيمضيه ؟انا هدخله
عبير وقفت: تدخلي فين انتي عايزاه يرفدني ولا ايه !
جميله سكتت شويه: بقولك ايه انا الورق ده لازم يتمضي عليه والا انا اللي ميس هانم هترفدني
عبير: طيب بعدين والعمل !

جميله: انتي روحي اي مكان بحيث اقوله ان مفيش حد بره
عبير: اه يقوم رازعني احلي استقاله
جميله فكرت شويه: هو مين اللي بلغ اسر يروح مكانه !
عبير: انا اللي بلغته
جميله: خلاص يبقي لو سألك قوليله انك روحتي بنفسك تبلغي اسر بيه علشان يروح مكانه الاجتماع
عبير: فكره برضه ربنا يسترها بقي انا هروح انا ودقيقتين وراجعه
جميله: روحي وانا هدخل.

عبير مشيت وجميله اخدت نفس طويل وخبطت وفتحت
فهد: قولتلك ما تدخليش حد ايه ما بتفهميش ؟
جميله اتكلمت: قولت لمين ؟
فهد رفع دماغه وبصلها ودي كانت اخر حد عايز يشوفه دلوقتي
فهد بينادي: عبير ! انتي يا.

قاطعته: مفيش حد بره وعلشان كده خبطت ودخلت ودلوقتي كفايه بقي دراما وسيادتك امضيلي علي الورق ده
فهد بغيظ: اطلعي بره واختفي من قدامي الساعه دي
جميله بهدوء: امضيلي الورق وانا هختفي تماما من قدام حضرتك
فهد قام وقف وهيا للحظه خافت منه وهو رايح ناحيتها وفكرت انه ممكن يمد ايده عليها لانه كان رايح ناحيتها بهجوم فقلقت ورجعت خطوه بخوف
فهد: طالما بتخافي كده يبقي ابعدي عني دلوقتي.

جميله بصتله وحست ... معرفتش هيا حست بايه ؟ هو ماله ؟ مهموم ؟ متضايق ؟ فيه ايه ؟ ليه حنت عليه ؟
جميله بهدوء: هو انت مالك ؟ ايه اللي مضايقك كده ؟
فهد استغرب سؤالها والطريقه اللي نطقت بيها السؤال ومعرفش يرد فعطاها ظهره وحط ايديه في جيوبه وبص من شباك مكتبه وهيا اتجرأت وقربت منه
جميله: عمتك كانت هنا وحضرتك نزلت معاها وراجع كده في حاجه حصلت لحد من عيلتك !

فهد بصلها باستغراب لانها اول مره تتكلم باللهجه دي معاه ! كان متخيل انها زيه من صخر ما بيلنش ابدا ! بس هل هو من صخر ؟ ولو من صخر ليه منظر جدته مجننه بالشكل ده ! وليه كلام الشغالات مأثر فيه كده ! ليه هو مش من صخر فعلا !
جميله اتأثرت بصمته وفكرت ان ده ابن عمتها مش خصم لها ومش عدو هيا عايزه تكسبه هو
اتجرأت وحطت ايدها علي كتفه بهدوء
جميله: اقدر اساعدك بأيه !

فهد هنا بص لايدها باستغراب على كتفه ورجع لطبيعته وبص لايدها ولف نفسه لها ورجعت نظره الكبرياء لعنيه: تطلعي ايه انتي علشان تساعديني !
جميله كمان رجعت لطبيعتها: ايوه كده ارجع لطبيعتك لانك كنت بدأت تصعب عليا وشويه وكنت هصدق انك بني ادم طبيعي
فهد: لا وفري شفقتك لحد يستاهلها واتفضلي من هنا انا مش فايقلك.

جميله راحت لمكتبه وحطت الورق عليه وطلعت قلم من علي مكتبه وفتحته فوق الورق: ده ورق المفروض يتبعت النهارده للشركه العالميه في باريس وما ينفعش يتبعت من غير امضتك عليه ولازم يتبعت النهارده فياريت تخرج من الحاله اللي انت فيها دي وتيجي كده زي الشاطر توقع عليه بدال ما تخسروا المشروع قبل ما تكسبوه اصلا وساعتها ولا مامتك ولا اعمامك هيرحموك
فهد: وانتي متخيله اني هخاف من امي او اعمامي ولا ايه ؟

جميله: مش من الذكاء انك تقف في وش الريح ساعات بيكون الذكاء انك تستني لما تعدي بدال ما تخسر
فهد بصلها وحس ان كلامها ده مش من فراغ ومش عارف ليه افتكر ميس وعلاء وهما بيتكلموا ورنت جمله علاء:
لميه شويه بدال ما نلمه احنا ونخليه يحصل اللي قبله.

بصلها شويه وبعدها راح لمكتبه وقعد عليه وبدأ يتكلم معاها في الورق وهو بيقلب فيه .. كان بيسألها عن حاجه مش واضحه فاضطرت تقرب منه علشان تشوفها ولما قربت شم برفانها وهنا افتكر وهيا في حضنه .. غمض عنيه للحظه وافتكرها وهيا بين ايديه مستخبيه كلها جواه وابتسم للذكري.. جميله لاحظت انه مش مركز معاها ولاحظت ابتسامته دي وكانت بصاله قوي وهو فتح عنيه وبصلها.

كانوا قريبين قوي من بعض وعنيهم في عنين بعض ولحظه صمت بينهم .. فهد عنيه بتلقائيه نزلت لشفايف جميله واستغرب وسأل نفسه ياتري ده لونهم طبيعي ولا هيا بتحط عليهم ميكب !
قرب قوي منها واختلطت أنفاسهم من قربهم قوي وجميله عايزه تبعد وبتحاول تفكر في اي شيء ممكن يبعدها عنه بس عقلها عاجز تماما عن التفكير ..
فهد كمان عايز عقله يشتغل بس عقله مش مطاوعه ابدا واخيرا بقي مفيش فاصل بينهم نهائي افتكر ميس وجميله و وليد وحاجات كتيره مرت قدامه ومن غير ما يبعد عنها.

فهد: هو ده اللي انتي عايزه توصليله هنا في الشركه دي ؟
جميله بعدت للحظه مش فاهمه هو قال ايه وبصتله باستفسار
فهد مسك دقنها بايده ثبتها قدامه: بقولك ده اللي انتي عيزاه ! انا ؟ عايزه توصليلي انا ! تمثيلك وشغلك و و و بس علشان توصلي لاكبر راس هنا صح ؟ علاء ايه مش كفايه ؟ عايزه اكبر ! صح ! عايزه تتسلقي من حته موظفه لصاحبه الشركه دي ! ومتخيله ان انا هكون طريقك صح ! كلكم طينه واحده
ضربت ايده وبعدت عنه وهيا مش مصدقه اللي بيقوله ولعنت ضعفها قدامه وغباءها اللي وصلها لده
جميله: انت بتقول ايه !

فهد وقف قصادها: انت فهماني كويس فبلاش تمثيل .. عايزه ايه ! هاه ! مره تقفي قصادي وتغلطي ومره تمثلي الخوف والضعف وترمي نفسك قدامي ومره تمثلي الشرف قدام علاء ومره تمثلي الجديه في الشغل ودلوقتي دور الحنيه ومالك والحوار التعبان ده ودلوقتي تمثلي خوفك علي الشركه ومصلحتها عايزه كل ده تلفتي نظري ليكي .. انا واخد بالي منك كويس قوي وفاهمك كويس قوي.

جميله: انت اغبي ما يكون ومش فاهم اي حاجه نهائي
فهد: ممكن فعلا اكون غبي ومفهمتش تلميحاتك بس ملحوقه ولا يهمك وهصلح غلطي وعدم فهمي حالا
وبدون مقدمات وبدون فهم من جميله اتفاجئت بيه بيزقها علي الحيطه وراها وباسها بغل شديد وهيا بتحاول تزقه او تبعده عنها بس مسك ايديها بعنف ثبتهم فوق راسها وبتحاول تقاومه وتقاومه وهو زي ما يكون مليون شيطان في دماغه.

بيبوسها بغل وعنف وحقد وكره وكل الاحاسيس اللي جواه طلعها في بوسته ليها فكانت خليط غريب ومره واحده حس ان مقاومتها وقفت وانها ثبتت تماما بين ايديه فاستغرب وبعد عنها شويه وبص لعنيها اللي دموعهم نازلين وهنا عقله اشتغل واستوعب هو عمل ايه ! فساب ايديها بسرعه وبعد عنها ومعرفش ينطق او يتكلم .. بص لشفايفها اللي باين عليها عنفه ووشها الاحمر ودموعها.

هنا هيا هربت من قدامه بس وقفها: استني لحظه
وقفت من غير ما تبصله
فهد: ادخلي الحمام اغسلي وشك قبل ما تخرجي شكلك ...
معرفش يكمل وهيا ما استنتش وخرجت بسرعه بره مكتبه تجري وعبير حاولت توقفها بس ما وقفتش.

عبير بصت لفهد اللي واقف في الشباك وخافت تتكلم فقفلت الباب بهدوء واستغراب بس فكرت ان فهد طردها من الشركه علشان دخلت عليه ..
فهد في الشباك لمح جميله خارجه من الشركه بتجري وشاورت لاول تاكسي قابلها ورمت نفسها جواه وهو متابعها بعنيه ولعن نفسه ولعن كل حاجه حواليه
فهد بيفكر .. يعني ليه غباءك ده ؟ استفدت ايه كده ! ذنبها ايه دي ! هتعمل زي ميس وتنتقم منها لمجرد ان اسمها جميله ! لمجرد انها شايله اسم اكتر حد بتكرهه في الكون كله ! ذنبها ايه دي تطلع عليها غباءك كده ؟ ومن امتي بتبوس واحده بالشكل ده ولا من امتي اصلا تفكر تبوس واحده ! و يوم ما تبوس واحده يكون غصب عنها ! انت عمرك ما بوست واحده قبل كده اشمعني دي يعني اللي فكرت تبوسها ولا ما فكرتش ولا انت غبي ولا ايه حكايتك ؟

اه وليه لأ ليه ما تبوسهاش مش ده غرضها ؟ مش هيا بتلعب عليا علشان احبها واقع في غرامها ؟ كلهم كده... كل الستات كده وصوليه .. الستات عباره عن طفيليات بتمسك في الراجل وتمتصه كله وهو مش هيسمح لواحده تمتصه او تستغله او تقرب منه ابدا .. مش هيكون زي وليد الغبي اللي حته شغاله ضحكت عليه ..
بس مش يمكن تكون مختلفه ؟
لا كلهم واحد وبطل بقي تفكير في شيء ما يستاهلش وقتك ابدا ...

مضي الورق وطلب سالي تتصرف وتشوف حد يبعته للشركه وهو انسحب من الشركه خالص ..
تاني يوم انتظر ظهور جميله بس ما ظهرتش وميس هتتجنن ومش عارفه هيا فين وموبيلها مقفول ..
ميس راحت لفهد مكتبه
ميس: هتجنن ! يعني غابت ازاي ؟ وليه ؟ طيب حد زعلها ! وبعدين يا فهد اتصرف
فهد: اتصرف اعمل ايه ؟
ميس: طيب انت زعلتها ؟

فهد افتكر بوسته لها وعنفه معاها وسكت
ميس زعقت: فهد
فهد: لا مزعلتهاش
ميس: يبقي علاء .. انا هروح اشوفه هبب ايه
ويدوب هتخرج قابلت علاء وسالي داخلين عند فهد
ميس: انت عملت ايه ؟

علاء باستغراب: عملت ايه في ايه ؟
ميس: ما تستعبطش عليا
علاء: والله ما فاهم طيب
ميس: جميله ! زعلتها ومشتها صح ؟
سالي بفرح: في داهيه اخيرا
ميس بصتلها وهيا سكتت بس فرحانه
ميس: عملتلها ايه ؟
علاء: طيب ورحمة نسمه ما كلمتها من يوم العزومه ولا شفتها اصلا
ميس بصت لفهد: امال ايه طيب ؟ فهد اتصرف اعمل حاجه ..

فهد وقف واستأذن ومشي ومحدش عارف هيعمل ايه ! خرج من مكتبه وراح مكتب تاني وبعدها نزل من الشركه ...
جميله رجعت البيت تعيط في حضن عمتها ومحدش فاهم مالها ابدا وفضلت عمتها الليل كله جنبها
النهار طلع وجميله رفضت تروح الشغل
وحبست نفسها في اوضتها
عماد: هيا مالها !

جميله: مش عارفه ما اتكلمتش ابدا
عماد: طيب حاولي تعرفي فيها ايه ! ولو ما اتكلمتش قوليلها مفيش شغل تاني وترجع الجامعه
جميله: ما انا قلتلك بلاش قلتلي سيبيها
عماد: مش وقته المهم شوفي مالها
دخلت جميله عند بنت اخوها ولقت وليد معاها بيحايل فيها وبيهزر معاها
وليد: خلصتي صلاه اهو قومي اقلعي اسدالك ويالا نشرب الشاي مع بعض يالا بقي وبطلي غلاسه وقوليلي مين ضايقك وانا الطشهولك
عمتهم: يا بنتي قومي واسمعي كلام اخوكي
وليد: طيب بما انك مش هتقومي بالذوق يبقي بالعافيه.

جرس الباب ضرب وفتح عماد الباب ولقي قدامه فهد .. شاب طويل عريض نسخه من وليد وقلبه دق بسرعه واتوتر واتمني يضمه بس هيفسر ده بايه وبص بتلقائيه لباب اوضه بنته لاخته تخرج ويشوفوا بعض وبص لفهد ومش عارف يعمل ايه او يقول ايه !
هنا الباب اتفتح وخرج وليد شايل علي كتفه جميله وهيا بتضرب فيه وهو بيضحك وبيغلس عليها .. فهد بصلهم قوي وكشر جدا .. معني انه معاها في البيت ان علاقتهم رسميه .. علشان كده زعلت قوي .. علشان هيا مملوكه لحد تاني ..

عماد واقف في النص و وليد شايل جميله ولمح الباب واللي واقف في الباب ووقف هو كمان وتنح وهنا جميله نزلت وبصت للباب واتفاجئت هيا كمان بفهد واقف وبعدها الكل بص ناحيه الباب علشان جميله امه خارجه وراهم حتي فهد كمان بص زيهم للباب ومنتظر يشوف ليه الكل بيبص للباب...



look/images/icons/i1.gif قصة جميلة بنت بسيطه فلاحه
  30-11-2021 09:22 مساءً   [30]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية جميلة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد الفصل الخامس

وليد بص للباب شاف فهد وبص لاخته وهيا باصه للباب بتفكر في عمتها لما تخرج وبصت لاخوها اللي شاور بدماغه براحه للباب وقبل ما عمتها تخرج زقتها ودخلت وقفلت الباب بسرعه
فهد كمان لما وليد وقف قدام جميله رجع لوري وبعد وشه عن الباب
الموقف كله عدي بسرعه والكل متوتر ومحرج ومحدش عارف يتكلم نهائي ..

اخيرا عماد نطق: خير يا ابني !
فهد: خير ان شاء الله .. انا فهد نصّار
عماد قلبه دق بسرعه واتمني لو يضم ابن اخته وقلبه اتعصر ان فهد ما قالش اسم وليد بس فهد نصّار .. ياتري مجرد تعود انه يقول اسم العيله علي طول ولا قاصد يحذف اسم ابوه !
وليد هنا وقف قدامه: نعم ! مين يعني فهد نصّار !

عماد كان هيتكلم بس افتكر انهم المفروض ما يعرفوش هو مين !
فهد بغيظ منه: انا صاحب شركات نصّار للاجهزه الطبيه اللي الباشمهندسه شغاله فيها
وليد: اه .. طيب خير !
فهد اتضايق جدا من برود وليد واتمني لو يسأله انت مين وبتعمل ايه هنا وبأي حق بتسألني ! بس عماد اتدخل: عيب يا وليد اتفضل يا ابني نتكلم جوه مش علي الباب.

فهد بيبص لوليد وهو داخل: متشكر جدا لذوق حضرتك
دخل وقعد ورفع نظارته علي دماغه وبص حواليه: اسمك وليد !
وليد بغلاسه: اه وبعدين ايه البيت مش قد مقام فهد باشا نصّار ولا ايه ؟
فهد ماردش لان عماد اللي رد: وبعدين يا وليد ! يعني مش فاهم انت مالك النهارده !
فهد بصله من فوق لتحت واتمني يعرف ده مين ؟

جميله دخلت بسرعه وزقت عمتها لجوه الباب
عمتها: في ايه يا بت مالك ؟ مين اللي جه ودخلتي تجري بسرعه كده ليه ؟ طيب خرجيني !
جميله قلبها بيدق بسرعه وبتنهج وحاطه ايدها عليه بتحاول تهديه
عمتها: يا بت في ايه مالك ؟ اوعي خرجيني
جت تخرج بس جميله جريت ووقفت علي الباب وسندت عليه بظهرها وباصه لعمتها.

عمتها: في ايه ومين اللي بره ! جميله ردي
جميله: فهد ... فهد هو اللي بره
عمتها ابتسمت وكشرت ودمعت واتلخبطت ومبقتش عارفه تعمل ايه ! تعيط ولا تضحك ؟ ابنها بره ! اخيرا هتشوفه بنفسها !
عمتها: اوعي من الباب
جميله: عمتو انتي واثقه ارجوكي ما تكونيش عاطفيه .. ممكن يعرفك !

عمتها: يا ريت يعرفني اوعي يا جميله من قدامي
جميله: عمتو بس اهدي ممكن تفتحي الباب وتشوفيه بس بلاش تتواجهي معاه
فهد: يا بنتي لما بعدت عنه كان لسه عيل مش هيفتكرني ابدا .. ابعدي بقي
جميله مسكتها
عمتها: في ايه تاني ؟
جميله: البسي يا عمتو المفروض انه غريب عنك ولا ايه !

عمتها بصت حواليها بتوهان فجميله ساعدتها وهيا لبست رسمي
جميله: ينفع اخرج انا الاول وبعدها تيجي بحيث يكون في سبب تخرجي علشانه !
عمتها قعدت مكانها: بسرعه
وليد خبط عليها ودخل: عايزك بره .. واد تنك والله لولا انتي يا عمتو كنت عرفت اوريه التناكه دي اخرتها ايه !
عمته: تربيه ميس عايزو يكون ايه !

جميله خرجت مع وليد وراحت الصالون عندهم: السلام عليكم
فهد رد السلام ومكنش عارف يقول ايه
جميله قعدت قصاده: خير اتفضل
فهد: مجيتيش الشركه ليه النهارده ؟
جميله بصتله بحده وسكتت: تعبانه
فهد بهدوء: انا شايفك كويسه
وليد اتدخل: طالما قالت لحضرتك تعبانه يبقي تعبانه ولا هو نظام سخره !
عماد: وليد ياريت ما تدخلش حضرتك ..

هنا عمتهم دخلت وعنيها علي ابنها ونفسها تضمه او تحضنه ومش عارفه تعمل ايه ؟عينيها مركزه عليه والكل وقف في دخولها هيبه للموقف وفهد كمان وقف معاهم.. اول مره تشوف ابنها من اكتر من عشرين سنه .. وهيا مركزه معاه اتكعبلت في شنطه اوراق وليد اللي في الارض ووقعت قدام فهد بس لحقها فوقعت بين ايديه او في حضنه .. غمضت عنيها في حضنه واخدت نفس طويل علشان تحفظ ريحته ومسكت هدومه وهو استغرب احساسه جدا وارتبك وحاول يعدلها براحه وعنيهم اتعلقوا في نظره هو مفهمهاش .. لمح دموع معرفش سببها ابدا.

فهد بارتباك: حضرتك كويسه !
اضطرت تقف وتسند نفسها لان رجليها مش شيلاها ابدا فابتسمت وهزت دماغها: اه ... اه كويسه
فهد بصلها كتير في احاسيس ملخبطه .. ليه الست دي ملخبطاه كده ! زي ما يكون شافها قبل كده ! دي مش اول مره يشوفها
وليد علشان يغطي علي الارتباك ده جري علي عمته مسك ايدها وباسها: حقك عليا عمتو ديما تزعقيلي وتقولي ما ارميش الشنطه في الارض وللاسف ديما برميها ..
عماد: حصل خير شيل شنطتك.

جميله: عمتو حضرتك كويسه !
عمتها بابتسامه: اه يا حبيبتي
فهد هنا سأل بفضول: بما انها عمتكم انتو الاتنين فهل ده معناه انكم اخوات !
وليد بتريقه: ياه علي الفصاحه عرفتها لوحدك!
فهد ردد: جميله و وليد ! اسمين غريبين ! ليه الاسمين دول بالذات !
كلهم بصوا لبعض والمفروض انهم مستعدين لسؤال زي ده !
اخيرا عماد رد: حمايا كان اسمه وليد ومراتي الله يرحمها اصرت تسمي علي اسم ابوها
فهد: وجميله ؟

عماد ابتسم: كانت زي القمر اول ما اتولدت وكل اللي كان بيشوفها بيقول الله جميله قوي ومن هنا طلع اسم جميله وسميتها جميله !
فهد فضوله كان من الاسمين واجابه عماد ما اقنعتوش ابدا .. جميله و وليد .. يا تري دي مجرد صدفه ! ابوه وامه ! بس هنا جميله و وليد اخوات مش عشاق .. معقوله كل ده صدفه .. جميله و وليد ؟ الست دي عمتهم ! ايه حكايتها ؟
فهد: هو حضرتك اسمك ايه !
عماد ارتبك بس وليد جاوب بسرعه: عادل ! اسمه عادل واعتقد انك عارف ده !
فهد ابتسم: بتأكد بس

جميله اتضايقت من غباء اخوها اللي ريح فهد لانها مكنتش عايزاه يعرف دلوقتي ان وليد اخوها اما فهد فابتسم بغموض وهيا اتضايقت جدا
عمتها وقفت: تشرب ايه يا ابني !
فهد: لا ولا حاجه معلش انا متأخر علي شغلي هما كلمتين للباشمهندسه وهمشي علي طول
عمتها: اولا ما ينفعش تدخل بيتنا وتخرج كده وبعدين انا هعمل للعيال دي اصلا .. وليد وجميله قهوتهم زياده وانت ؟ ومش هقبل رفض ابدا
فهد ابتسم: قهوتي ساده
جميله عمتهم: ليه يا ابني ساده ؟

فهد: بحب طعمها المر
جميله امه اتضايقت من الجمله دي ودخلت من قدامهم تعمل القهوه ولقت نفسها بتعيط . ليه بيحب المر ؟ اكيد داقه كتير واتعود عليه ..
عملت القهوه ومسكت الصينيه وجملته بتتردد في ودانها مره وري مره
(( بحب طعمها المر ))
مره واحده حدفت الصينيه من ايديها بوجع والصينيه وقعت والفناجين اتكسرت وصوتها كان عالي .. وهيا قعدت في الارض تلمهم
الكل بره سمع الصوت فقاموا جري عليها.

جميله ووليد جريوا علي عمتهم في الارض بحب وبلهفه واخوها عماد واقف في الباب وفهد وراهم مستغرب من تصرفاتهم دي .. جو العيله ده جديد عليه ما يعرفوش ابدا ...
وليد: عمتو انتي كويسه
جميله: حبيبتي مالك فيكي ايه !
عماد: فيكي ايه ؟ تعبانه نطلب دكتور ولا ايه ؟ طمنينا عليكي
جميله وقفت وبصت لفهد: انا كويسه جدا ما تخافوش .. الصينيه بس وقعت .. مالكم في ايه ؟

جميله الصغيره: خدت الشر وراحت .. ارتاحي انتي وانا هعمل القهوه
عمتها ابتسمت وضغطت علي ايديها: انا هعملها اطلعوا انتو كلكم .. قلقتوا الراجل يقول علينا ايه ! اطلعوا بره كلكم
خرجوا كلهم وجميله عملت شاي مش قهوه وحطت فيها سكر ونعناع
جميله: اي ده ! شاي ؟ بس هو قالك قهوه يا عمتو.

عمتها بصت لفهد بحب هو حسه واستغربه: هو صغير علي القهوه الساده وطعمها المر .. هيشرب معانا شاي بالنعناع وفي شركته ولا بيته يبقي يشرب قهوته المره
مدت ايدها بكوبايه الشاي لفهد: هتكسف ايدي ؟
فهد بتلقائيه مد ايده واخد منها الكوبايه واخد اول رشفه منها وابتسم لها وهيا ابتسمتله وفرحت جدا انه مكسفهاش.

جميله الكبيره: وليد ! مش وراك شغل ؟ قوم يا حبيبي اتأخرت علي شغلك يالا .. عادل عايزاك في كلمتين تعال .. حبيبي فهد انت في بيتك وياريت اللي زعل جميله امبارح تشوف ايه سببه وتصلحه .. انا عندي ثقه فيك يا ابني
فهد ابتسملها وحس بحاجه غريبه ناحيتها.. حاجه ملهاش تفسير ابدا ..
قعدت جميله قصاده وبعد ما الكل خرج
فهد: بقي ده اخوكي ؟
جميله بغيظ: ايوه عندك مانع !

فهد: لا طبعا بس غريبه ان اسمه وليد
جميله اتوترت وحاولت تتوهه في سكه تانيه: غريبه ليه بقي ان شاء الله ؟ اه علشان والدك اسمه وليد فما ينفعش حد في الكون ده يشيل نفس الاسم صح !
فهد: ايوه برافو عليكي .. الغريبه اسمكم انتو الاتنين مع بعض يا فصيحه ..
جميله: جميله ووليد مالنا بقي ان شاء الله حتي مامتك اسمها ميس ومفيش اي جميله في عيلتك ولا ايه !

فهد مش عايز يكشف قدامها اكتر من كده فغير الموضوع وقام قرب منها شويه
جميله بحده: حافظ علي مسافه بينا لو سمحت
فهد قلع نظارته من فوق دماغه: سيبك بقي من قصه الاسماء دي واهديلي كده شويه خلينا نتكلم
جميله بغيظ: عايز ايه !
فهد: انتي عارفه انا جاي ليه كويس فبلاش لف ودوران
جميله بحده: عايز تقول ايه بعد اللي عملته ؟ هتبرره بايه ؟ وازاي ؟

فهد: مش هبرره ومش هتكلم عنه
جميله: امال سيادتك جاي هنا ليه ؟
فهد: علشان ترجعي الشغل
جميله وقفت: اسفه مش هرجع .. مش الشركه بتاعتك وانت مش عايزني فيها خلاص ارتاح بقي
فهد: ميس قالبه الدنيا عليكي
جميله: اه وعلشان كده سيادتك جاي علشان مامي شاورت.

فهد بغيظ: ايوه علشان مامي شاورت وسيادتك هتنفذي فاهمه
جميله بتحدي: لا مش فاهمه ووريني هتجبرني ازاي ارجع شركتك
فهد: بلاش انتي مش قدي
جميله: لا وريني .. هاتلي اخرك
فهد: انتي مش قد اولي فما بالك باخري
جميله: هتعمل ايه يعني ؟ هاه ؟

فهد: عيلتك جميله جدا واعتقد انها سعيده
جميله باستغراب: عيلتي ! عيلتي مالها وانت مالك بيها ؟
فهد بحزم: بسهوله اقدر امحي سعاده العيله دي كلها
جميله: ازاي بقي !
فهد: بلاش ... يا ترجعي الشغل حضرتك بالذوق يا هخليكم كلكم تقعدوا في البيت وتتمنوا اي شغلانه ولو حتي تمسحوا عربيات ..
جميله بعدم تصديق: انت بتقول ايه ! انت فاكر نفسك مين ؟

فهد وقف: انا فهد نصّار ولسه ما اتخلقش اللي يقف في وشي ... يا ترجعي الشغل بالذوق يا هقعد ابوكي واخوكي جنبك وياريت ما تضطرينيش اعمل حاجه زي دي لاني معجب بعمتك وبأخوها وبطيبتهم فبلاش تجرحيهم واكون انا السبب
جميله: انت ما تقدرش تعمل حاجه !
فهد لبس نظارته: بكره الصبح الاقيكي في مكتبك وتتصلي بميس تبلغيها انك تعبانه جدا وانك بكره هترجعي ...

جميله: انا هرجع بس عندي شرط
فهد: هترجعي ومن غير شروط
جميله: انت مديونلي باعتذار
فهد ابتسم: انا ما بعتذرش لحد واكيد مش هعتذر لما اعمل شيء يعجبني ولو حبيتي تكرريها معنديش مانع.

جميله بغيظ رفعت ايدها تضربه يمكن تشفي غليلها بس هو مسك ايدها وحطها وري ظهرها وده قربها منه جدا وبصلها من فوق: لسه ما اتخلقتش اللي تمد ايدها علي فهد وبعدين عمرك سمعتي عن قطه غلبت فهد! العبي يا شاطره مع قطه زيك لانك مش قد الفهد ابدا .. وخلي بالك ليفترسك
ساب ايدها وخرج بره وهو ماشي قابلته جميله مامته: بسرعه كده !

فهد: معلش هيا هتريح النهارده وبكره ان شاء الله هترجع الشغل .. فرصه سعيده حضرتك ...
مشي خطوه بس ضربت في دماغه فكره فرجع وبص لجميله
جميله مامته: خير محتاج حاجه !
فهد: لو وليد ابن اخو حضرتك محتاج شغل او زهق من شغله كلميني
جميله ابتسمت لابنها: تسلم يا حبيبي علي عرضك بس ده دكتور مش مهندس زيكم.

فهد: وانا كل شغلي مع مستشفيات وبعدين خليه يختار الراتب اللي يعجبه
جميله: العبره مش بالفلوس ابدا يا ابني
فهد باستغراب: وهيا الدنيا فيها ايه غير فلوس او تمشي ازاي من غيرها !
جميله: تمشي بالحب والسعاده ... الحب يسعدك ويعيشك ملك لكن الفلوس ما تشتريش اي حاجه مهمه ابدا.

فهد بتريقه: ايه اللي الفلوس ما تقدرش تشتريه .. الحب ؟ بالفلوس تشتري اي واحده مهما كانت المهم بس تعرف تتمنها وتعرف سعرها ايه ! الصحه ! الفلوس تقدر برضه تشتري الصحه ايه تاني المهم !
جميله ابتسمت وقربت منه: الحب عمرك ابدا ما تقدر تشتريه بالفلوس .. اه ممكن تشتري واحده لكن ما تشتريش قلبها ابدا .. دقه القلب لحبيبك كنوز الدنيا ما تشتريهاش ... سعادتك لما يكون بين ايديك كل ملايينك رخيصه جنبها .. حضن حبيبك بالدنيا وما فيها.

فهد ابتسم: اهو ده الكلام اللي ما بيأكلش عيش ابدا .. ده كلام اشعار وبس بيضحكوا بيه علي الناس اللي معهاش فلوس
جميله: انا عشت الحب ده .. وكان غانيني عن الدنيا واللي فيها
فهد بتريقه: وفين بقي حبيبك ده مش شايفو ليه ؟ ايه اللي ممكن يكون بعده عنك طالما حضنه بالدنيا واللي فيها ؟ ايه اهم منك يروحله ويسيبك ؟
جميله بحزن: ايه اللي ممكن يفرق عشاق غير الموت !

فهد اتصدم ومعرفش ينطق ومعرفش يقول ايه وسكت
جميله طبطبت عليه: انت لسه صغير وما شفتش حاجه من الدنيا وبكره تحب وتعرف وتفهم انا قصدي ايه !
فهد: انا ممكن اكون صغير سنا في نظرك بس انا شفت كتير وقابلت اكتر ولأ عمري ما هحب ولا عايز احب اصلا .. ولا شايف ان في حد يستاهل يتحب اصلا
جميله: سيب الايام تحكم.

فهد: هسيبها تحكم ولو اتقابلنا تاني هفكرك
جميله ابتسمت: اتمني نتقابل تاني
خرج من عندها متلخبط جدا وكلامها كله بيرن في دماغه وراح الشركه وميس قابلته بعاصفه: عرفت هيا فين ؟
فهد: بكره هتكون موجوده ما تقلقيش
هديت شويه وبعدها استغربت عرف منين راحت وراه علي مكتبه وهو قعد وسرحان
ميس: انت عرفت منين وكنت فين !

فهد: امي بلاش اسئله كتيره اذا سمحتي
ميس: حاضر بلاش بس انت مالك !
فهد بتوهان: تعرفي ان جميله عندها اخ !
ميس باستغراب: ودي فيها ايه !
فهد: اسمه وليد .. اخوها اسمه وليد
ميس استغربت وسكتت شويه: تقصد ايه ! بتفكر في ايه يا فهد !
فهد: بفكر اجيبه هنا هو كمان
ميس: تجيبه ليه !

فهد: هديه ليكي يا ست الكل ( قام وباس ايدها ) الاتنين يكونوا تحت ايديكي والاتنين بيحبوا بعض والاتنين تأمريهم زي ما انتي عايزه .. ايه رأيك !
ميس فكرت شويه وتخيلت جميله ضرتها ووليد جوزها والاتنين تحت ايديها وضحكت
ميس: هديتك مقبوله حبيبي .. بس يا فهد هل ده مجرد صدفه ! الاسمين دول مع بعض !
فهد: اهو ده اللي بفكر فيه ! المهم استمتعي انتي بهديتك وسيبيلي انا القلق اوك
ميس ابتسمت لفهد وخرجت من عنده مبسوطه اما هو فكر كتير وقام خرج من مكتبه وراح علي مكان تاني .. وقف قدامه بعربيته وبص للعنوان .. يزيد للامن والتحقيقات الخاصه ...

نزل ودخل وقابل مدير الشركه اللي هو يزيد كان شاب في عمره تقريبا
فهد دخل ويزيد استقبله
يزيد: اهلا بحضرتك باشمهندس فهد خير
فهد: حضرتك تعرفني !
يزيد: اصغر مدير لشركات نصّار للاجهزه الطبيه واكبر مجموعه في الشرق الاوسط وابن رجل الاعمال المعروف وليد نصّار الله يرحمه .. لازم اكون عارفو
فهد ابتسم: بس حضرتك برضه صغير علي شركه زي دي
يزيد ابتسم: انا زي زيك .. حضرتك مسكت شغل والدك وانا كمان مسكت شغل والدي .. ندخل في المهم ؟

فهد: ندخل في المهم
فهد طلع صوره وعطاها ليزيد
يزيد: المطلوب ؟
فهد: دي اسمها جميله عادل مجرد موظفه في شركتي اسمها وعنوانها علي ظهر الصوره
يزيد: ولما هيا مجرد موظفه ؟
فهد: عايز اتأكد هيا فعلا مجرد موظفه ولا لها غرض تاني من شغلها عندي ؟ لها اخ اسمه وليد وعندها عمتها ما اعرفش اسمها ايه و والدها اسمه عادل
يزيد: عايز تعرف اصلها ؟

فهد: عايز كل حاجه عنها والاهم كل حاجه عن عيلتها وخصوصا عمتها دي ..
يزيد: ده شيء سهل جدا
فهد: عايز في اقرب وقت المعلومات دي
يزيد: ادينا ٤٨ ساعه وباذن الله هيكون عندك ملف كامل عنها ..
فهد: تمام منتظر منك الملف وعلي لقاء اخر
قام خارج وقابل حد داخل بس تجاهله وخرج ومشي
يزيد وقف يستقبل اللي دخل: بابا ازي حضرتك نورت الشركه
ابوه: مين ده اللي خرج دلوقتي ؟

يزيد: ده فهد نصّار ابن صاحبك الله يرحمه وليد نصّار مش انت كنت البودي جارد الخاص بتاعه !
اكرم: الله يرحمه .. بجد ده فهد ابنه !كبر وبقي شبه ابوه قوي .. فعلا اللي خلف ما ماتش زي ما بيقولو .. بس ده كان عايز ايه ؟ عايز بودي جارد ولا ايه ؟
يزيد: لا صراحه عايز طلب غريب ( وري الصوره لوالده ) دي موظفه اسمها جميله ولها اخ اسمه وليد وعايز يعرف اصلهم ويعرف كل حاجه عنهم
اكرم اخد الصوره وبصلها كتير ووقف
يزيد: رايح فين ؟

اكرم: هقولك بعدين المهم دلوقتي اطلعلي انت بره الموضوع ده تماما .، هفهمك كل حاجه بس خليني اتأكد الاول من حاجه كده
يزيد: طيب وفهد ؟
اكرم: بالليل هفهمك سلام .. وما تتكلمش مع فهد واوعي تقوله اي حاجه
يزيد: وهو انا فاهم حاجه علشان اقوله !
سابه ونزل بسرعه

جميله اترددت كتير وبالليل عمتها معاها
عمتها: مش هتقوليلي في ايه بقي وزعلتي ليه ؟ وبعدين ما جالك لحد هنا يصالحك !
جميله بحزن: جه يهدد مش يصالح
عمتها: لان دي اللغه اللي بيعرف يتكلم بيها بس هو جه يصالح
جميله: وانتي ايش عرفك ! وبعدين انتي مش فاهمه حاجه يا عمتو
عمتها: طيب فهميني
سكتت جميله وما ردتش.

عمتها: فهد جه النهارده يرجعك الشغل .. معني كده انه عايزك معاه بغض النظر بقي هو هيرجعك ازاي المهم النتيجه
جميله زعقت: يا عمتو ده هددني انه هيطرد وليد وبابا من اشغالهم ويخلينا كلنا نشحت
عمتها: طيب ايه رأيك انه قالي انه عايز وليد كمان يشغله !
جميله: علشان نكون كلنا تحت ايديهم وسيطرتهم .. يا عمتو بطلي طيبتك دي بقي
عمتها: لا مش هبطلها ابدا وبكره تشوفي بنفسك
جرس الباب رن وقامت جميله الصغيره تفتح الباب وفتحت لقت حد قدامها ما تعرفوش
جميله: خير !

اكرم: انتي باشمهندسه جميله ؟
جميله باستغراب: ايوه انا !
اكرم: والدتك هنا !
جميله: والدتي ! والدتي متوفيه من اكتر من عشر سنين
اكرم باستغراب: طيب والدك ؟ الاستاذ عادل
جميله: حضرتك مين وعايز ايه ؟
عماد طلع: مين يا جميله ؟
اكرم بصله وابتسم: ده انا ! انا يا عماد
عماد بصله كتير مش مصدق وبعدها خرج بسرعه سلم عليه ودخله وفضلوا يتكلموا كتير
جميله: ايه مش ناويين تعرفوني !

عماد: نادي علي عمتك روحي
جميله: طيب اقولها مين ؟
عماد: ما تقوليش روحي
جميله نادت علي عمتها اللي اول ما شافت اكرم ابتسمت وعنيها دمعت واكرم سلم عليها باحترام شديد
اكرم: اعذريني اني مقدرتش اساعدك زمان
جميله عمتها: وانت كان في ايدك ايه يا اكرم ومعملتوش .. هما لعبوها صح
جميله: لا انتو لازم تفهموني
اكرم بصلها: انتي بقي جميله اللي مجننه فهد بيه ومخلياه يلف حوالين نفسه !
كلهم هنا بصوله باستغراب
اكرم: انا هحكيلكم.

حكالهم بالتفصيل كل اللي حصل
جميله: قولتلك يا عمتو بلاش تخليه يشوفك
اكرم: المهم دلوقتي انتو ناويين علي ايه !
عماد: انت ما ينفعش تقوله حاجه
اكرم: ماهو لو احنا مقولناش حاجه هيشوف غيرنا
جميله: يبقي احنا نقول اللي عايزين نعرفهوله بس ونخليه يطمن لشركتكم بحيث ما يدورش علي شركه غيركم.

اكرم: برافو عليكي .. ده فعلا اللي لازم يتعمل .. لازم نلغي اي افكار من دماغه تماما والحمد لله اننا شركه مرموقه ومن اكبر شركات الامن في البلد فمش هيدور علي غيرنا
جميله عمتها: انا متشكره يا اكرم ليك والحمد لله فعلا انه جالكم انتو .. مش لازم فهد دلوقتي يعرف حاجه عننا .. لازم الاول نعرف ميس برمجته ازاي .. لازم نعده انه يعرف الحقيقه وينقبلها ويعترف هو بيها ..

جميله: لازم فهد يعرف الحقيقه بنفسه مش حد يقولهالو لازم هو يمشي الطريق خطوه خطوه الاول ..
عمتها: يبقي انتي لازم ترجعي الشركه وتكملي مشوارك يا جميله
مشي اكرم لابنه وفهمه هيقول ايه بتلظبط لفهد وهيعرفه ايه !

رجعت جميله الشركه بعد تفكير عميق بس اقنعت نفسها انها رجعت علشان عمتها ما تزعلش منها
فهد شافها في الاجتماع وابتسم بخبث وانتصار وهيا معديه من وراه همس: رجعتي ؟
جميله تجاهلته وقعدت مكانها لحد ما الاجتماع خلص والكل خرج
ميس: لمي الاوراق يا جميله وهاتيها مكتبي
خرجت وسابتها لوحدها ولحظه وفهد دخل تاني بحجه موبيله اللي اتعمد يسيبه علي التربيزه دخل وأخدو ووقف يبصلها
فهد: رجعتي ليه !

جميله بتلم الاوراق: عمتو ترجتني ارجع وقالتي طالما جيت لحد باب بيتي فده لوحده اكبر اعتذار لان مفيش مدير شركه يروح لحته موظف عنده الا اذا كان الموظف ده مهم جدا وبصراحه وجهه نظرها اقنعتني فقلت لازم اجي واقعد علي قلبك
اتضايق من كلامها لان فيه شيء من الصحه وهيا خارجه من الباب وقفت وبصتله: وسيادتك مديونلي باعتذار وهاخده منك عاجلا ام آجلا
خرجت وسابته والاتنين تجاهلو بعض تماما.

عدي يومين وفهد كلم يزيد اللي حدد معاد معاه وراحله الشركه يزوره
فهد: اتفضل يزيد بيه
يزيد: يا ريت لو ترفع الالقاب وكفايه يزيد
فهد: تمام .. وصلت لايه
يزيد عطاه الملف وفهد قلب فيه
يزيد: مجرد بنت عاديه لاب عادي سافر بره واشتغل وأتجوز وخلف ولد وبنت ومراته اتوفت واخته الارمله اتولت تربيه اولاده
فهد: اخته دي ايه حكايتها !
يزيد: بنت جامعيه بسيطه اتجوزت واحد زميلها في الجامعه بس اتوفي في حادثه وهيا رفضت الحياه بعده وعاشت مع اخوها تربي اولاده ..
فهد: مخلفتش ؟

يزيد: لا مخلفتش ..
فهد: طيب جميله و وليد ايه الاسمين دول
يزيد: والدة جميله ووليد كان اسمها
منى وليد حسين .. فاعتقد ان وليد علي اسم الاب اما البنت فمفيش سبب لتسميتها يعني ممكن تكون هيا جميله فسموها جميله
فهد: طيب في حد في عيلتهم اسمه جميله غيرها ؟
يزيد: لا مفيش.

فهد: طيب ابوهم اسمه عادل وعمتهم دي اسمها ايه اصلا !
يزيد: اسمها عايده
فهد: امممم
يزيد: هو في حاجه معينه انت عايز توصلها ؟ يمكن لو قلتلي بتفكر في ايه اساعدك !
فهد اتردد شويه: لا متشكر بس هنفضل علي اتصال
يزيد: انا في الخدمه ديما

امل كانت بتيجي الشركه لسالي وتقعد معاها .. جت كانت سالي مش فاضيه فخلت السكرتيره تقعدها بره تنتظر وشافتها جميله فراحتلها: حضرتك بنت خالد باشا! واخت الباشمهندس آسر صح !
امل ابتسمت بطيبه: ايوه انا
جميله: الشركه كلها نورت .. حضرتك قاعده كده ليه ! دي شركتك
امل: مستنيه سالي وشكلها مشغول
جميله: طيب ينفع اعزمك علي اي حاجه في الكافتيريا لحد ما تخلص ؟
امل: مش هعطلك
جميله: لا ابدا تعالي.

اخدتها ونزلت الكافتيريا وفضلوا يتكلموا مع بعض وحست جميله ان امل دي مختلفه تماما عن باقي العيله .. ممكن تكون زي امها .. دردشوا كتير وحبوا بعض من اول مقابله .. بيهزروا وبيضحكوا واتفاجئت امل بصوت سالي وراها: بقي اتأخر عليكي شويه الاقيكي اتلميتي علي البيئه اللي في الشركه ؟ ايه مش بتعرفي تختاري تقعدي مع مين كمان ؟ مش كفايه لبسك اللي مالوش علاقه ببعض ومبينك تخينه جدا كمان ما بتعرفيش تختاري تتكلمي مع مين وما تكلميش مين !

جميله تجاهلت سالي تماما: فرصه سعيده جدا وفي اي وقت تحبي تتكلمي او تكوني زهقانه انا موجوده ..( همست في ودنها ) انتي اجمل ما يكون ما تصديقش كلامها ولا تتهزي ابدا وخليكي واثقه في نفسك
جت تمشي بس اتفاجئت بآسر وفهد واقفين هما كمان
آسر: شكرا ليكي جميله علي اهتمامك
جميله: لا بالعكس اخت حضرتك شخصيه جميله جدا لدرجه تحسها مش منكم
فهد: قصدك ايه مش مننا !

جميله: قصدي ان روحها جميله ..
سالي: انت مهتم تعرف قصدها ايه ليه ؟ يفرق معاك في ايه رأي واحده زيها ! شوفي وراكي ايه روحي مكتبك يالا !
جميله بصتلها من فوق لتحت بطريقه ضايقت سالي جدا وبعدها راحت تطلب قهوه لنفسها
سالي: شايف الانسانه البارده
امل: بالعكس يا سالي دي لذيذه جدا
فهد تابع جميله وحركاتها وابتسم لكلمه لذيذه لانها فعلا لذيذه في خناقها ..

آسر: هيا فعلا ظريفه
سالي: انتو فعلا اخوات وذوقكم هابط
آسر: ما تتلمي بقي يا سالي واهدي كده
اللي يسمعك يقول غيرانه منها وعلشان كده مش طيقاها
سالي شهقت: انا يا اسر .. انا اغير من دي ! دي ! ليه اجمل مني مثلا ! رد عليا
آسر سكت وما ردش عليها بس بصلها
سالي: بقي كده ماشي يا آسر .. بما انكم كلكم عجباكم المخلوقه دي فأنا ماليش مكان هنا وسطيكم
فهد: ما تبطلي افوره بقي وتتهدي تقعدي دي مجرد موظفه مش عارف انا انتي مركزه معاها قوي ليه وشاغله تفكيرك !

سالي بتريقه: علشان اجمل مني !
آسر: يوووه يا سالي .. يا بنتي انتي مفيش اجمل منك في الكون ده كله .. هاه مبسوطه كده!
سالي: عيله انا قدامك بتضحك عليا، انا غلطانه اني قاعده معاكم
قامت مشيت من قدامهم وامل جريت وراها تحصلها ومشيوا مع بعض ..
آسر جواه: انتي فعلا يا سالي اجمل من في الكون ده كله
فاق علي صوت فهد: عملت ايه في مشوارك النهارده
آسر: كله تمام روحت وقابلته
فهد: قابلت صلاح نفسه ؟

آسر: ايوه وهتابع معاه من بكره ما تقلقش
فهد: الفلوس كفت الاجهزه كلها اللي كان عايزها ؟
آسر: ايوه وزادت كمان وعايز يرجع الباقي
فهد: لا خليه سيوله معاه علشان يعرف يمشي شغله وانت تابع معاه
آسر: ابويا وعمك وجدودك لو عرفوا مش هيعدوها بالساهل كده ! دول عشره مليون مره واحده ولسه هيحتاج عشره زيهم علي الاقل
فهد: عارف والموضوع مجرد وقت وهيعرفوا المهم انت ركز مع صلاح في شركته وسيبلي انا عيلتك الجميله دي !
آسر بتردد: هو انا ينفع اسألك سؤال ؟

فهد بصله: طبعا انت بتسأل يا آسر
آسر: انت ليه مش عايز ماما تاخد تيته عندها البيت ! يعني مش ممكن صحتها تتحسن في البيت عن الدار !
فهد اتضايق وسكت شويه وبعدها وقف وآسر وقف كمان: تيته محدش اتظلم منها غير انا وامي ميس .. هيا بتدفع تمن اخطاءها مش اكتر
آسر: بس انت يا فهد بتسمع
قاطعه فهد: آسر اذا سمحت انت عشت حياتك وسط ابوك وامك واختك وعشت حياه عائليه جميله مليانه حب فما تحكمش عليا وعلي حياتي .. اذا سمحت .. بعد اذنك ورايا مشوار مهم.

طلع علي مكتبه وفضل فيه واخر النهار مروح كان الكل مشي وهو نازل لمح جميله علي مكتبها مركزه قوي فابتسم وحب يضايقها فراح لسكينه الكهربا ونزلها وخلي الشركه كلها بقت كحل
جميله اول ما النور اتقطع قلبها دق بسرعه حسست علي المكتب لحد ما لقت تليفونها فنورته بسرعه وبتقري ايات قرآن كتير
وقفت علي باب المكتب ونادت: عم صبحي ! عم صبحي انا لسه هنا .. عم صبحي
صوتها كان بيرن وانفاسها عليت والخوف سيطر عليها بصت حواليها الكراسي والمكاتب بيتهيألها ان كلهم اشباح ..

جميله لنفسها بصوت مسموع:
جميله جمدي قلبك النور اتقطع ولا اكتر ولا اقل .. خدي شنطتك وامشي بهدوء .. اقري أية الكرسي وبس وكل حاجه هتكون كويسه
فهد ابتسم وهو واقف متابعها ومبسوط من رعبها ده .. شافها بتاخد شنطتها وخارجه من باب المكتب فبص حواليه وراح موقع كرسي علي الارض واستخبي
جميله قلبها كان هيقف من الرعب ونورت شافت الكرسي علي الارض
جميله برعب وبصوت مهزوز: مين هنا ؟ مين !

دموعها نزلت وحست انها مش لوحدها فهد قرب عليها وشدها من هدومها وهنا جميله صرخت برعب واغمي عليها من الخوف
فهد ما تخيلش ابدا رد فعلها ده ومسكها بسرعه: انتي يا بنتي .. جميله .. انا فهد
كان بيحاول يفوقها بس مفيش فايده مسك تليفونها وشالها واخدها مكتبه ونومها علي الكنبه وجري بسرعه فتح سكينه الكهربا ورجعلها وبيحاول يفوقها .. جاب برفانه وبدأ يفوقها لحد ما فتحت عنيها واتعدلت تصرخ وتضرب في اللي قدامها وفهد بيحاول يهديها وهيا بتصرخ وبس .. مسك ايديها وثبتهم: انا فهد اهدي بقي .. اهدي
جميله بصتله واتنفست مره وري مره وفتحت في العياط علي صدره وهو ماسك ايديها زي ماهو ومش عارف يعمل ايه او يقولها ايه ! بس سايبها تعيط ..
فهد: اهدي خلاص .. اهدي.

سابت ايديه بحرج و هديت وبعدت عنه وبتمسح دموعها بايديها
قام فهد وجاب منديل وعطاهولها وجاب كوبايه ميه وهيا بصتله باستغراب بس اخدتها منه وشربت لان ريقها نشف من الرعب اللي كانت فيه
جميله اخيرا نطقت: انا اسفه والحمد لله ان حضرتك كنت موجود
فهد: اهمم .. علي فكره عم صبحي والموظفين بيمشوا الساعه ٥ والساعه دلوقتي ٦ وشويه
جميله: عارفه بس كان ورايا ملف لازم اخلصه
فهد: تمام ..

جميله وقفت وهتمشي: متشكره لحضرتك مره تانيه ( بس قبل ما تخرج بصتله ) هو مين اللي نزل سكينه الكهربا ؟
فهد ابتسم وبصلها وهيا فجأه الامور وضحت قدامها وعنيها وسعت لفهمها: انت ؟ انت كنت بتتسلي ؟ انت وقعت الكرسي ؟ وانت شدتني ؟
فهد ضحك: ما تخيلتش ان ده رد فعلك.

جميله وشهااحمر وكانت هتنفجر من الغيظ وفجأه هجمت عليه لدرجه انه ملحقش يوقفها بدئت تضربه في صدره بايديها وبشنطتها وتزعق: انت اتجننت ولا اتهبلت .. انا قلبي كان هيقف ! انت ايه ما بتحسش ؟ انت مش بني ادم اصلا
اخيرا فهد قدر يمسك ايديها الاتنين
فهد: انتي اتهبلتي يا بت انتي ولا نسيتي نفسك ؟
جميله بتحاول تخلص ايديها منه: لو في حد اتهبل فده حضرتك . انت غبي ولا متخلف يا بني ادم انت ؟

فهد زعق: ما تحترمي نفسك !
جميله: ما تحترم انت نفسك يا ... يا ايه ؟ انا مش عارفه اصلا اقول انت ايه ! مش لقيالك مسمي
فهد: انتي اللي جبانه ومتخلفه
جميله: جبانه مش جبانه انا حره .. انا جايه اشتغل في شركه محترمه ولا جايه سيرك لشاب غني متخلف بيتبسط برعب الناس
فهد ساب ايديها: انتي غلطتي قوي وانا سايبك علشان بس حالتك لكن قسما بالله حرف زياده وهوريكي الانبساط بجد ..
جميله بغضب: هتعمل ايه اكتر من اللي عملته ؟ هاه ؟

فهد بهدوء: هحبسك في مكتبي هنا للصبح وهقفل السكينه وامشي واجيلك الصبح الاقيكي اتجننتي
جميله بصدمه: انت لايمكن تكون طبيعي او سوي .. انت مش طبيعي
فهد: ايوه انا مش طبيعي انا مجنون
جميله اتضايقت: وانا اجن منك مليون مره
بصت حواليها وشافت خدادية صغيره علي الكنبه مسكتها وحدفتها عليه وبعدها اتفاجيء ان اي شيء بيقابلها بتحدفه عليه .. اي حاجه بتقابلها علي مكتبه بتحدفها في وشه
فهد بيزعق: يا بنت المجنونه
جميله: ايوه مجنونه.

مسكت التليفون وحدفته عليه بس هو بيفادي الحاجه .. الابجوره حدفتها .. وقفت تاخد نفسها فهو قرب منها بتوعد ويدوب مسك ايد واحده: انتي محتاجه تتأدبي
خافت جميله منه وبتحاول تشد ايدها منه ولمحت وراها فاظه صغيره علي التربيزه وراها فمسكتها ومن غير ما تفكر خبطته في دماغه فسابها وهنا هيا جريت من قدامه وجريت من الشركه كلها .. ما وقفتش غير في الشارع وقفت اول تاكسي ورمت نفسها جواه والخوف ماليها تماما ...
وصلت بيتها مرعوبه وعمتها قابلتها.

عمتها: في ايه يا جميله مالك !
جميله جريت علي اوضتها واستخبت في سريرها وغطت نفسها
عمتها بتجري وراها بخوف وقلق: يا بنتي هتموتيني معاكي بطلي توقعي قلبي بالشكل ده ! في ايه وبتجري كده ليه وخايفه من ايه ؟
جميله برعب: خايفه من ابنك .. لو لسه عايش ( بصت لعمتها برعب ) انا ممكن اكون قتلت فهد !

في باريس
في سجنه الظلمه وتمارينه المستمره بيحاول يطمن نفسه انه هيجيله يوم ويرجع لحبيبته ويرجع بيته .. يرجع لكل اللي ضاع منه
الباب اتفتح واتخض واتحطت صينيه اكل واتقفل الباب تاني .. كل فتحه باب بيتخض ورجع لذكرياته لعشرين سنه وري .. افتكر ازاي جه هنا.

فلاش باك
فاق في مكان غريب اكيد مش مستشفي ابدا لانه مربوط ومش بيشوف حد .. استجوبوه كتير ومش فاهم هما بيستجوبوه ليه وعايزين منه ايه لحد ما اتحسن وكل يوم بيتعذب ويستجوبوه مره وري مره...
واحد بالفرنساوي:: قوم معايا
قام بهدوء معاه واخدو طريق طويل ودخله اوضه مفيهاش غير كرسي وبس
دخل واللي معاه قعدوا علي الكرسي وخرج.

صوت حواليه: مش هتقولنا انت بتشتغل لحساب مين ؟ مين اللي عايز الاسرار دي وازاي وصلتلها
رد: قلتلك مليون مره انا معرفش حاجه عن الفلاشه دي .. معرفش ايه اللي فيها
الصوت: دي كانت في ايدك.

رد: ايوه كانت في ايدي بس اللي ضربني هو اللي حطهالي في جيبي وانا طلعتها بشوف ايه دي وبعدها اغمي عليا ومعرفش اصلا فيها ايه لحد دلوقتي
الصوت: فيها اسرار بلدنا العسكريه .. فيها صور لاماكن حيويه وسريه .. فيها حاجات كفيله انها تقلب موازين البلد كلها
رد: كل ده انا معرفوش انا مجرد رجل اعمال عادي اتضحك عليا .. عيلتي خططت لكل ده علشان يخلصوا مني ..
انا وليد نصّار .. ماليش علاقه باي اسرار عسكريه .. قسما بالله انا وليد نصّار.

اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد
الصفحة 5 من 28 < 1 7 8 9 10 11 12 13 28 > الأخيرة




المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية جسور و جميلة زهرة الصبار
22 1346 زهرة الصبار
نكت جميلة للفيس بوك وكوميكسات تموت من الضحك princess
0 835 princess
اجمل صور اطفال بنات و اولاد حلوين جميلة و مضحكة princess
0 1538 princess
كيف تبدين جميلة بدون مكياج ؟ نصائح مجربة عليك معرفتها WALAA
0 356 WALAA
خلفيات هادئة , خلفيات جميلة ومريحة Dora
0 1899 Dora

الكلمات الدلالية
جميلة ، بسيطه ، فلاحه ، جميلة ، بسيطه ، رواية ،











الساعة الآن 11:52 PM