رواية العاصفة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد الفصل الخامس والأربعونأمل تعبت وكريم وقف على جنب الطريق ونزل من العربية ولف ناحيتها بتوتر: انزلي في الهوا شوية .نزلت وقفت جنبه وبتاخد انفاس طويلة وهو جنبها مش عارف يعمل ايه !أمل بصتله باطمئنان: أنا كويسة ما تقلقش بس محتاجة شوية هوا وأفرد رجليا .كريم بصلها بخوف: تاكلي حاجة ؟أمل هزت دماغها بنفي: لا لا يا كريم مش قادرة معدتي بتقلب من غير حاجة .ريحوا شوية واتحركوا وعدلها وضعية الكرسي وكل ساعة بيقف شوية والاتنين تعبوا جداكريم بصلها بلوم: أنا عارف إن السفر ده غلط بس أنتي أصريتي .. بس خطوة غلط يا أمل .أمل بصتله بشبه عياط: ما تخيلتش إني هتعب بالشكل ده !كريم بغضب: امال تخيلتي ايه يا أمل بس! صحتك مش مظبوطة وأكلك بقى ضعيف وبترجعي وبتصدعي ونومك قليل بجانب الحمل، طبيعي تتعبي في طريق بالشكل ده! عارف ومقدر إنك عايزة تشوفي أخوكي وبنته بس مش على حساب صحتك أبدا .أمل عيطت من التعب وهو أخدها في حضنه ومش عارف يعمل ايه !أخيرا وصلوا بعد ١٥ ساعة في الطريق وسميرة اتفاجئت بيهم ودخلتهم بسرعة وأمل رقدت على أقرب كنبة لقتهاسميرة بتسلم على كريم وبصتله: أنت ازاي توافقلها تسافر ؟كريم أخد نفس طويل: أصرت .. وماحبيتش أزعلها .دخل وقعد جنبها وهي راقدة وسميرة اتصلت بعبدالله بلغته إن أمل جت هي وكريم واستغرب برضه زيها واتصلت بطه وبلغته وخلال دقايق كان عندهم ..سلم عليهم وقعد جنب أمل: يا مجنونة ليه يا أمل تتعبي نفسك وتخاطري بالشكل ده ! حرام عليكي بجد !كريم بصلها بلوم: شوفتي إن قرارك كان غلط ؟عبدالله كان داخل: الغلط عندك يا كريم إنك توافقها يا ابني .قرب وسلم عليهم وقعد جنبهم وكله بيلوم في أمل اللي اتعدلت بتذمر: بقولكم ايه خلاص بقى ! أنا جيت والحمد لله كويسة ودلوقتي عايزة أشوف بنت أخويا .. سميتوها ولا لسة ؟طه ابتسم: لسة بفكر في حور ؟أمل ابتسمت: جميل أوي حور يا طه .كلهم عجبهم الاسم وبعد ما أمل ارتاحت طه أخدهم وراحوا البيت عنده وأمل سلمت على غادة وباركتلها وسلمت على مامتها اللي معاها .. طه شال بنته وبيديها لأمل اللي عينيها وسعت وتلقائيا بصت لكريم مبتسمة وبصت لطه باندهاش: صغننة أوي يا طه، ما تخيلتش إنهم بيكونوا صغيرين للدرجة دي !طه ابتسم: وأنا كمان .. أول مرة أشوف الحجم ده .كلهم ضحكوا وأمل كانت فرحانة جدا وقامت جنب جوزها بتديهاله بس اتوتر: لا لا يا أمل مش بشيل أنا السن ده أصلا .كلهم ضحكوا وسميرة: ما تخافش مش هيجرالها حاجة .كريم هز دماغه برفض: لا يا جماعة مش بعرف أنا .. أنا أشوفها في ايديكي لكن مش أشيلها .. معرفش .كريم مسك ايد حور و باس ايدها وباس خدها وبص لأمل: عقبالك يا حبيبي .أمل كشرت: بتقولي هنلعب ب ابننا ليل نهار وأنا هستلمه منك ومن دلوقتي بتخلع وتقولي ماأعرفش أشيل ! بتمهد سيادتك !كريم بصلها باستغراب: مش هشيل أنا بيبي لسة مولود أيوة .. لما يكبر شوية ويشد حيله كده أشيله وألعب معاه لكن وهم لا حول لهم ولا قوة لا .أمل بغيظ: أنت نصاب أوي على فكرة .كريم ابتسم:من بعض ما عندكم يا فندم .أمل وقفت بغيظ وبتدي البنت لكريم غصب وهو اتفاجىء بتصرفها وطه وقف بتوتر وعينيه على بنته وكريم بيحاول يشيلها وبيتنفس بسرعة وكأنه بيعمل حاجة صعبة جدا لحد ما شالها وبصلهم وهو مذهولأمل ابتسمت بانتصار: شوفت بقى الموضوع مش صعب ازاي ! ( بصت لطه ) أنت واقف ليه ! اوعى تكون خايف عليها ! أكيد مش هنوقعها يعني يا طه !طه أخد نفس طويل وقعد جنب مراتهكريم بص لحور كتير وبص لأمل بتعجب: أنا حاسس بنبضات قلبها .أمل ابتسمت: علشان بس صغننة أوي .كريم بصلها وابتسم وهو من جواه بيدعي يشيل ابنهم ..آخر النهار رجعوا بيت عبدالله علشان يرتاحوا وأمل أول ماشافت السرير نامت من التعب وكريم زيهافضلوا كام يوم لحد اليوم اللي قبل السبوع كريم راح مع طه يجيبوا الحاجة وأمل معاهم على التليفون بتقولهم يجيبوا ايه هي وغادةكريم ماسك الموبايل على ودنه وبيقول لطه الطلباتطه: مش كنا كتبنا في ورقة أحسن؟كريم: ما أنت عارف أختك بتفتكر كل شوية حاجةطه: دي واخداها لعبة حتى حور بتمسكها علشان تلعب بيهاأمل سمعته وبتحذير: ماشي ماشي سمعتكطه بغيظ: أنت بتسمعها ؟كريم بضحك: أنت اللي بتتكلم وهي على الموبايل، بتقولك هات سودانيطه: مانا جيبت.كريم بتوضيح: لا سوداني مقشر ده طلب أختكطه باستغراب: ايه الفرق؟كريم: مش عارف وسألها: هو ايه الفرق ؟أمل: علشان المقشر ده بحب اكله وانا بحط الأكياس..كريم أول ماسمع فضل يضحك وطه ضرب كف يكف: يعني سبوع بنتي بدل مانحطه هتاكليهكريم بضحك: علشان تعذروني لما أتجننأمل بتحذير: يعذروك على ايه ياحبيبي؟كريم بتراجع: إني أتجنن من حبك ياحبيبتي أجيبلك سوداني كتير؟طه ضحك عليه وكملوا شرا الحاجات اللي كريم صمم هو اللي يدفع تمنها كهدية لحور وروحواسميرة وأمل وأم غادة قاعدين بيعملوا السبوع وغادة بتتفرج عليهم وماسكة حور وكريم وطه قاعدين بيشربوا قهوة وعبدالله بيشوف اللي هيدبحوه هو ومحمدأمل بدل ماتحط الأكياس بتاكل هيطه بسخرية: ايه يا أمل أنتي ناوية تخلصيهم ؟أمل بتذمر: خليك في حالك لازم أدوق سكته ياكريم..كريم بمرح: سيبها ياطه أصلها مابتاكلش من ساعة الحملطه بضحك: تروح واكلة سبوع البتسميرة ابتسمت: الله أكبر سيبها تاكل براحتهاأمل فتحت شوكولاتة تاكلها وكلهم بيضحكوا عليها: ابقى هاتلي شوكولاتة ياكريمكريم بضحك: من عينيا..أمل بمرح: حبيبي ياكيمو خد شوكولاتة اهيهوحدفتله واحدة وطه بذهول: اه أنتوا بتفرقوا على بعض بقىأمل بتحدي: اذا كان عاجب خدي ياغادة غذي نفسكضحكوا عليها و قضوا الليلة في مرحتاني يوم كان السبوع عبدالله وطه وكريم وأمل اللي صممت تتفرج وهم بيدبحوا الخروفين اللي هيعملوهم عقيقة للبنتواقفة جنب كريم وأول مادبحوا شهقت وحطت ايدها على عينيها وكريم ضحك عليها..طه قرب منهم بهدومه وايده الملطخة بالدمأمل بتحذير: لو رخمت عليا وحطيت دم على وشي مش هيحصلك كويسكريم باستغراب: أنا مش فاهمطه بضحك: أصل متعود لما بندبح بجري وراها وأحط الدم على وشهاكريم بضحك: متخيل المنظرأمل بغيظ: بطل ضحك وابعده ريحة الدم صعبة قوي..كريم بمرح: بس ياعم مراتي في حمايتي يعني مش هتعملها حاجةأمل بزهو: زوجي قرة عينيطه بذهول: أنا ماشي بدل ماأتشلضحكوا عليه وبعدها رجعوا البيت كلهمبعد شوية بدأت أجواء السبوع والكل فرحان كانت عقيقة وبدأوا يدقوا الهون وسط مرح الكلطه بضحك: اسمعي كلام أبوكي.أمل بمرح: أبوكي لا اسمعي كلام عمتك وهجيبلك كرز زييكريم بهمس: لا معلش الكرز ده خاصأمل اتكسفت وسكتت وكريم ضحكسميرة بمرح وهي بتدق الهون: اسمعي كلام عمك كريمكريم بمرح: ربنا يخليكي ياست الكلبعدها قاموا وبيلفوا وسميرة ادت لأمل ملح ترشهطه واقف مع كريم لقوا الملح في وشهم.الاتنين بصولها بغيظ وهي عمالة ترمي عليهم بمرح: معلش العاداتكريم بغيظ: وهي العادات علينا احنا بس ؟أمل باستفزاز: فيها ايه يعني ده ملحفضلت طول الوقت ترش عليهم وهما متغاظينكريم بنفاذ صبر: يابنتي كفايةطه بغيظ: دي عاملة زي العيال لما صدقت تمسكه و...ماكملش الكلمة لأنها رشت عليه كتيركريم فضل يضحك جامد وهي بتضحك معاه واستخبت وراه من طه اللي قرب منها بغيظ بس كريم منعه وسط ضحكه: معلش بقى امسحها فيا عيلة وغلطتأمل ضربته على كتفه بغيظ: أنا عيلة ماشي ماشيكريم بمرح: باللي بتعمليه عيلةفضلوا يرخموا على بعض ويهزروا.تاني يوم أمل شايلة هم ازاي هيرجعوا ؟كريم كلم مؤمن وبيفكروا مع بعض بصوت عالي ومؤمن اقترح: خليها تيجي طيران يا كريم .كريم بغيظ: يا سلام ! وهو فين الطيران ده يا ذكي ! ما هو لو في كنت سافرت فيه بدل السحلة دي !مؤمن بتوضيح: يا ناصح أنت ما أقصدش طيران عادي .. أقصد زي ما أنت جيت ساعة الحادثة بطيارة طبية .كريم بتفكير: هنعرف ؟مؤمن بتأكيد: اه سيب الموضوع عليا .. هتصرفلك أنا فيه وهبعتلك طيارة طبية خاصة تجيبكم ولا تيجي لوحدها هي !كريم برفض: لا طبعا لوحدها ايه ! احنا الاتنين مع بعض وطه يتصرف ويبعتلي العربية .كريم بلغ أمل هيسافروا بكرا الصبح وهي استعدت وشايلة هم الطريق وكل العيلة كمان ..مؤمن الصبح بلغ كريم إن الطيارة هتجيله في المستشفى اللي في المركز وهو يروح لهناك ..كريم شكره وطلع لأمل وسط عيلتها: يلا يا أمل ؟أمل بصتله: يارب هون الطريق .سميرة بقلق: ما كنت تسيبها يا كريم الشهر ده معانا .. لحد ما تخلص التالت .كريم بصلها بذهول: أنتي عايزاني أسيبها هنا شهر ونص لا طبعا ماأقدرش أبعد عنها كل ده .. ايه يا حماتي ده أنا بحبك .سميرة ضحكت: مش كتير دول يدوب وبعدين مش شهر ونص بالظبط .كريم برفض: ولا شهر ولا أسبوعين حتى .. قول حاجة يا عمي .عبدالله ابتسم: ربنا يخليكم لبعض ويهون طريقكم .طه دخل وبص لكريم: هوصلكم للمستشفى والعربية جهزت السواق هيوصلهالك هيطلع بيها دلوقتي وبالليل إن شاء الله هتكون عندككلهم بصوله ومش فاهمين حاجة .كريم وضح: هنسافر في طيارة مش هسوق بيكي الطريق تاني يا أمل أكيد .سميرة بتوتر: طيب ومش غلط الطيارة يا كريم عليها !كريم ابتسم: لا يا ست الكل دي طيارة طبية يعني مجهزة بكل حاجة .. زي اللي سافرت فيها وقت العاصفة .سميرة: بعد الشر عليك افتكرنالك العافية يا حبيبي .ابتسم من حبها: تسلمي يا ست الكل ودعواتكم .. هنوصل ونطمنكم على طول بإذن الله .. يلا يا أمل .أخدها ومشي وطه وصلهم لحد الطيارة وطلعوا فيها وأمل مذهولة وبصت لكريم: فكرة تحفة يا كريم .كريم بصلها: فعلا بس ما تتعوديش عليها هاه .. دي حالة طارئة .أمل ابتسمت بمرح: ما تشتري طيارة أنت خاصة ؟ بكام يعني ؟كريم ابتسم: ب ٨ مليون تقريبا .أمل بتفكير: بس ؟ تصدق افتكرتها أغلى من كده ؟كريم ضحك: دولار يا حبيبي مش جنيه .أمل شهقت وبتحسبها بالمصري وبتكشر وهو كمل: أيوة معدية ال ١٠٠ مليون جنيه يا حبيبي .. احنا أغنيا الحمدلله بس مش لدرجة طيارة خاصة ممكن نأجرها اه، نسافر طيران خاص اه، لكن نشتريها لا .وصلوا في خلال ساعة وشوية وأمل ارتاحت إنها أخيرا في القاهرة ولقت مؤمن في استقبالهم وكريم حضنه جامد: حبيب قلبي اللي مش بستغنى عنه .مؤمن ضحك: ولا أنا بستغنى، طمنوني رحلتكم كانت سهلة ولا صعبة زي المرواح ؟أمل ابتسمت: مفيش وجه مقارنة أصلا .كريم بص لأمل: مؤمن صاحب فكرة الطيارة وهو اللي بعتهالنا على فكرة .أمل ابتسمت: والله يا مؤمن الواحد مش لاقي كلام يقولهولك .مؤمن بحرج: ما تقوليش المهم ارتحتوا ووصلتوا بالسلامة مفيش حاجة تانية تهم .وصلوا البيت أخيرا و ناهد رحبت بيهم: كنت حاطة ايدي على قلبي .كريم ابتسم: الطريق كان كويس .حكولها اللي حصل وقعدت هي وأمل يتكلموا وأمل ادتهم سبوع ليهم ولمؤمن ونور وبعتت معاه لمروة ونادرمؤمن قايم مروح وكريم خرج وراه وصله لحد برا ووقفوا يتكلموا شوية قبل ما يروح بيته ..كريم قبل ما يدخل البيت دخل الملحق يشوف ايه اللي ناقصه ..مهندس الديكور خلص معظمه وبيحط اللمسات النهائية وبيشتغل بناء على ذوق نور ومؤمن لأنه هو نفسه اللي عملهم الڤيلا بتاعتهم وتقريبا فهم دماغهم ..الصبح نور صحيت بدري من نومها وكانت متحمسة على متوترة وهي بتعمل اختبار الحمل .. هي شاكة إنها حامل وعايزة تتأكد ..عملت الاختبار وانتظرت شوية تشوف النتيجة .. ما صدقتش نفسها لما شافت النتيجة إيجابية .. معقولة هي حامل ! طيب ازاي هتقول لمؤمن ؟ هتحتفل زي كريم وأمل ؟ ماكانتش عارفة تفكر وحاسة إنها متربطة ؟طلعت و وقفت في نص الأوضة عينيها على مؤمن اللي نايم وبتفكر تعمل ايه !مفيش أي حاجة جاية في دماغها ومرة واحدة اتكلمت بصوتها كله: مؤمن .مؤمن اتفزع من نومه واتعدل بسرعة: في ايه ؟نور ضحكت: سلامتك يا حبيبي .مؤمن رمى نفسه تاني على السرير بتعب: خضيتيني ربنا يسامحك سيبيني أنام لسة بدري .نور ابتسمت: نام يا حبيبي أنا بس كنت هقولك إني حامل بس يلا مش مهم لما تصحى بقى .مؤمن بيوزن الكلام وبيفكر فيه ومش عارف هو نايم وبيحلم ولا صاحي وهي قالت إنها حامل بصلها كده: أنتي قلتي ايه ؟نور بلامبالاة: كمل نوم يا حبيبي .مؤمن اتعدل: بت أنتي قولتي ايه دلوقتي ! قولتي إنك حامل ولا أنا اتهيألي !نور طلعت الاختبار وبحماس: أعتقد حامل .مؤمن نط من على السرير: ده بجد مش اشتغالة صح !مؤمن شالها وهي بتضحك والاتنين بيتنططوا: بجد ! بجد يا نور حامل !نور ضحكت: أعتقد أيوة يا ماينو .. الاختبار بيقول كده .. ما أعرفش دقيق الاختبار ده ونتايجه أكيدة ولا .مؤمن كشر: نتأكد ازاي طيب ؟نور ابتسمت: blood test ( اختبار دم ) .مؤمن أخدها وطلعوا عملوا الاختبار وبالفعل كانت حامل ..كانوا مروحين بس لقته رايح بيت كريم وبصتله: طبعا لازم نيجي هنا الأول .مؤمن بصلها باهتمام: عندك مانع ؟ نروح البيت الأول ؟نور ابتسمت: لا لا ماعنديش .. عارفة إنك أول حد عايز تقوله هو كريم .. تعال نفطر معاهم قبل ما ينزلوا الشركة .مؤمن ابتسم إن نور متفهمة علاقته بكريم ومتفهمة ارتباطه بالبيت دهفتحتلهم أم فتحي وهي مبسوطة ودخلتهم كانوا بيفطروا وانضمولهم ومبسوطين كلهم مع بعض ..مؤمن كان كل شوية يبص لكريم اللي لاحظ نظراته دي ..خلصوا أكل وأخدوا بعض وطلعوا برا لوحدهم وكريم بصله: خير يا ماينو .مؤمن كشر: ايه ماينو دي ؟كريم ضحك: مش ده اسمك الجديد ؟مؤمن: لا ده اكسكلوسف هاه مش متاح .. حصري فقط .كريم ضحك: ماشي يا سيدي مش هنقول يا ماينو .. المهم خير .مؤمن باستغراب: خير ايه ؟ مين قالك إني عايز أقولك حاجة ؟ عادي .كريم بصله: لا طبعا مش عادي في حاجة أنت عايز تقولها .. نظراتك بتقول كده .. عندك ايه قر واعترف حالا .مؤمن ابتسم وبصله بحماس: نور حامل تقريبا كده في الأسبوع السابع .كريم بصله بذهول وبعدها حضنوا بعض وباركوا لبعض وبيضحكواكريم بص لمؤمن: دلوقتي عرفت سر التأخير ايه !مؤمن بحيرة: تأخير ايه وسر ايه ؟كريم ابتسم: أنا متجوز قبلك ب ٦ شهور ومراتي حاليا حامل تقريبا برضه في الأسبوع السابع .مؤمن ابتسم: وده معناه ايه ؟كريم بصله: معناه إن في كريم ومؤمن تانيين .. بإذن الله هيتولدوا مع بعض، هيتربوا مع بعض، هيعيشوا مع بعض .مؤمن أخد نفس طويل: ياريت فعلا .. بس نفترض إنهم بنات ؟كريم ببساطة: سيان سواء بنات أو أولاد .. المهم إنهم مع بعض .مؤمن ابتسم للتخيل وكشر: ولنفترض ولد وبنت ؟كريم كشر: ده أنت رخم بقى ! برضه هيكونوا مع بعض .. نجوزهم لبعض يا نخليهم أخوات .مؤمن بتفكير: أخوات ازاي ؟كريم ضحك: يرضعوا مع بعض ويكونوا أخوات في الرضاعة .مؤمن كشر: لا طبعا نفترض إنهم حبوا بعض نقولهم سوري أنتوا أخوات ! لا لا شيل الفكرة دي .. يرضعوا مع بعض لو زي بعض ولدين أو بنتين نخليهم أخوات لكن ولد وبنت لا .كريم ضحك جامد وشوية ومؤمن ضحك معاه ..كريم: تعال بلغ نونا يلا وفرحها .دخل مؤمن وبلغهم والفرحة كانت مالية البيت وأم فتحي فضلت تزغرط كتير ..بعدها بساعات نور ومؤمن كانوا عند أبوها ونادر موجود وملك وهي همست لمؤمن إنهم يعلنوا عن حملها بما إن الكل موجودمؤمن شاورلها تعلن وتفرحهم كلهم معاهانور وقفت والكل استغرب وقفتها ونادر بصلها: وقفتي ليه يا نور كده !نور مبتسمة: عندى إعلان حابة أشارككم فيه .مروة ابتسمت: قولي يلا حمستينا .ملك: فعلا حمستينا قولي يا قمر .نور بصتلهم كلهم مبتسمة وبصت لمؤمن اللي مبتسم بهدوء ومنتظرها تعلن لعيلتها براحتهافايزة ابتسمت وهي شايفة نظرات بنتها لجوزها وفهمت عايزين يقولوا ايه وتلقائيا ضغطت على ايد خالد اللي بصلها وشاف ابتسامتها الصافيةنور أخدت نفس طويل: أنا .. يعني أنا ومؤمن ..أقصد إني...ماكانتش عارفة ازاي تقولهم أو محروجة أو متوترة فأمها كملت: أنتي حامل يا قلبي صح ؟نور بصت لمامتها وهزت دماغها مبسوطة وكلهم قاموا يباركولها بفرحة وحبمروة وهي وبتبارك لنور مسكت ايدها: عقبال ما تفرحينا يا قلبي أنتي ونادر .مروة ابتسمت: بإذن الله يا قمر ربنا يقومك بالسلامة يارب .نادر برضه ضمها وحضنها: مش مصدق إني هبقى خال .. يارب بس عيالك يطلعوا عاقلين مش زي أبوهم وأمهم .مؤمن بهزار: ماله أبوهم هاه !نادر اتراجع: حبيب قلبي والله .كلهم ضحكوا وحضنوا بعض ومؤمن بهزار: عيالي فعلا هيكونوا مجانين ده شيء مفروغ منه .. متخيل ايه من واحدة بتستخبالي جوا الدولاب ! متوقع عيالها هيكونوا ايه !كلهم ضحكوا ونور خبطته في كتفه ومؤمن كمل: عقبال عيالك العاقلين .. على الأقل يكون في توازن شوية، حبة عقل مع حبة جنون .نادر ابتسم: ربنا يقدم اللي فيه الخير .. ويقومك يا نور بالسلامة يا قلبي .امل اتصلت بكريم وهو في الشغل وصوتها متضايق شويةكريم بقلق: ايه تعبانة ولا ايه ؟أمل بتذمر: لا جعانةكريم بذهول: نعم ؟ جعانة ؟ كلي طيب يا قلبيأمل بضيق: ماهو اللي عايزة اكله مش لاقياهكريم ابتسم: ليه عايزة تاكلي ايه !أمل بحماس: رنجةكريم بعدم استيعاب: نعم سمعيني كدا تانيأمل بتذمر: ايه ياكريم رنجة نفسي فيهاكريم باستغراب: ودي بيجيبوها منين ؟أمل كشرت: بقولك جعانة وبتوحم ايه عايز ابني يطلع فيه رنجةكريم ضحك: لا ازاي وده يصح برضه بس قوليلي أجيب رنجة منين ؟أمل بتفكير: سوبر ماركت أكيد في هناككريم ابتسم: جه اليوم اللي أروح فيه أدور على رنجة .. بس حبيبة قلبي تشاورأمل ابتسمت: ربنا ما يحرمني منك ابدا ياحبيبيكريم بابتسامة: ولا منك ياحبيبتيخلص اللي وراه بسرعة وخرج بص لعلياء وهي استغربت: خير مستر كريم ؟كريم بتفكير: اللي عايز يجيب رنجة يجيب منين ؟علياء ابتسمت: اي سوبر ماركت كبير هتلاقي فيه .. كارفور ! هايبر ! الاماكن دي بيكون فيهاكريم شكرها جدا وهي ابتسمت: ربنا يقومها بالسلامةكريم راح واشتراها ورجع نادى ام فتحي واداها الرنجة فهي باستغراب: مين هياكل رنجة ؟ ده انتوا مش بتطيقوا ريحتها ؟كريم ابتسم: مين بيتوحم في البيت ؟أم فتحي ضحكت وبصتله: أحسن أحسن والله لو جدعة المفروض تآكلك معاهاكريم بغيظ: خليك محضر خير يا ام فتحي .. حضريها وهاتيها البت جعانة فوقطلع لامل كانت نايمة فابتسم وصحاها بالراحة وهي ابتسمت: أخيرا جيت !كريم بحب: عقبال ما لقيتها .. قومي فوقي يلا .. ان فتحي هتجيبها دلوقتيأم فتحي جابتها وأمل اتعدلت بحماس وحاولت تخلي كريم ياكل معاها بس رفض تماماأمل بتاكل بانسجام وهو مش طايق ريحة الرنجة: لا مش قادر الريحة اوفرقام فتح الأوضة وغرقها بالمعطر ومفيش فايدة وأمل عمالة تضحك عليه.بعد شويةأمل بشبع: مش قادرة كلت كتيركريم بابتسامة: بالهنا والشفاشوية وأمل قامت ترجع وتعبت جامد وهو معاها: والله كنت عارف .. عمال أقولك كفايةأمل بتعب: كان نفسي فيها وأنت عارف بقالي كتير جعانة ومش حابة أي أكل !كريم بتعاطف: يلا معلش المهم تفوقي بس دلوقتي ..فضل جنبها لحد ما معدتها ارتاحت تاني ..زينب عمة كريم عرفت بحمل أمل ونور وجت القاهرة تقعد معاهم شوية وتغير جو وكانت مبسوطة بحمل البنات ..الملحق خلص وكريم وحسن اتفقوا يبلغوا مؤمن به .. كلموه وطلبوا منه يتغدى معاهم هو ونور بعد الشغل ..اتقابلوا كلهم آخر النهار واتغدوا ومؤمن وزينب مش مبطلين هزار لحد ما حسن اتكلم الكل سكتحسن بص لمؤمن ونور: طبعا أنت من يوم ما بلغتني إنك بتدور على ڤيلا برا وأنا مش مرتاح .مؤمن بحرج: عمي احنا سبق ...قاطعه حسن: أنت يالا اسكت واسمع .مؤمن سكت وبص لكريم المبتسم واستغرب في ايه مالهم !حسن كمل: فكرت ساعتها في حل علشان أنتوا الاتنين تفضلوا مع بعض، وفي النهاية أخدت القرار ونفذته .مؤمن بحيرة: قرار ايه ؟حسن وقف وبصله: تعال معايا أنت ومراتك .خرج وكلهم وراه ومؤمن ونور مستغربين وراح ناحية الملحق ومؤمن مش فاهم ماله أو رايح ليه ؟دخلوا الملحق ومؤمن اتفاجىء إنه اكتمل من كله ومفروش على أعلى طرازوبرضه مش فاهم حاجةحسن بصله: دي كانت الطريقة اللي تفضل بيها هنا يا مؤمن .. في نفس بيتي بس برضه منفصل شوية وبكده ماعندكمش أي حجج أنتوا الاتنين .مؤمن مش فاهم وبص لكريم يشرحله وابتسم ووضح: الملحق ده ليك أنت يا مؤمن .. بتاعك .مؤمن عينيه وسعت وبيبصلهم كلهم مش مصدق وكريم كمل: حاولت أعمله كله على ذوقكم .. حتى استعينت بنفس مهندس الديكور اللي عملكم الفيلا بحيث هو فاهم دماغكم فيها ايه .. وأنا وأمل كنا بناخد رأيكم في كل خطوة .. قولنا بقى رأيك ايه ؟مؤمن لسانه مربوط وبص لنور اللي برضه مذهولة زيهكريم ابتسم: يا ابني انطق .. عجبك ولا ايه !مؤمن بتأثر: ده كتير ! كتير بجد .حسن ابتسم: مش كتير على ابني أبدا ومش عارف أنا ليه مافكرتش في الفكرة دي من ساعة ما خطبت بس صراحة ما تخيلتش إنك تسيب البيت اللي عشت فيه عمرك كله .مؤمن بلخبطة: عمي أنا ! يعني ! مش عارف أقول ايه !حسن ابتسم: احنا اللي نقولك مبروك عليك بيتك الجديد واتفضل نوره أنت ونورك يلا .مؤمن حضنهم جامد كلهم واحد ورا واحد .. كلهم كانوا مبسوطين ونور مش مصدقة أبدا اللي حصل ده وإنهم متمسكين بمؤمن للدرجة دي، مازعلتش إنهم عملوا حاجة زي دي من وراهم وإن ممكن هي تتضايق علشان هتسيب بيتها بالعكس كل اللي فكرت فيه إنهم بيحبوا مؤمن لدرجة إنهم يسعوا لوجوده معاهم..ناهد لاحظت سرحانها فقربت منها ومسكت ايدها: حبيبتي احنا مش بنحاول ابدا نفرض عليكم اي وضع بس مؤمن ده حتة من قلبي زي كريم بالظبط ومش قادرة يعيش بعيد عني .. بس في الاول والاخر براحتكم .. احنا بنحاول نسعدكم ويهمنا سعادتكم .. فلو حاسة ان الخطوة دي صعبة او مش مرتاحالها.قاطعتها نور بابتسامة: حبيبتي ما تكمليش .. انا عارفة مؤمن بالنسبالكم ايه وفهمت ده كويس .. وانا سعادتي بتكتمل بسعادته .. فأنا هكون اكتر من سعيدة وسطكم ووسط الحب ده كله .. والمفاجأة جميلة ورائعة وربنا ما يحرمنا منكم ابدا ابدا ..ناهد ضمتها بحب وبعدها مؤمن اخدها في حضنه انها فهماه وبتحبه وبتهتم بسعادته بالشكل ده ..كريم أخد مؤمن بيفرجه على الملحق كله وكان مذهول بكل حاجة فيهقعدوا كلهم مع بعض بعدهازينب مبتسمة: عجبك يا مؤمن أنت ونور ؟الاتنين ردوا: طبعا عجبنا .كريم بص لمؤمن: من بكرا تنقل نفسك هنا !نور بحيرة: طيب وفيلتنا ؟كريم ابتسم: خلوها مش هتضر أبدا ومن بكرا تنقلوا هنا .مؤمن بصلهم: أنا أتمنى بجد بس خليني الأول أقول لنادر ممكن يزعل مني أو يتضايق .نور بصتله: ماأعتقدش يا مؤمن هو عارف علاقتك أنت وكريم .كريم اتدخل: أنا ممكن أكلمه يا مؤمن وأمهد للموضوع وأنت بعدها كلمه .كريم تاني يوم راح لنادر الشركة وقعد معاه شوية لحد ما نادر لاحظ إنه عايز يتكلم ومش عارف يبدأ ازاي: كريم أنت عايز تقول ايه ؟ اتكلم على طول .كريم أخد نفس طويل وبصله باهتمام وتفكير: نادر أنت عارف أنا ومؤمن علاقتنا ايه صح ؟نادر باستغراب: عارف طبعا مدى تعلقكم ببعض بس تقصد ايه أو عايز تقول ايه ؟كريم بتوضيح: عايز أقول إن بعد مؤمن عن البيت عندنا مضايق الكل ومحدش متقبله وعايزينه يرجع .نادر باستغراب أكتر: مش ده كان قراركم أنتوا الاتنين ؟ أنا لو أقدر أساعدك يا كريم مش هتآخر قولي أعمل ايه وأنا معاك !كريم ابتسم: وده العشم برضه يا نادربس حاليا مش محتاج منك غير إنك تقول لمؤمن إنه عادي يرجع البيت .. بص علشان بس تبقى الصورة واضحة قدامك ..أنت فاكر الملحق اللي بيتبني في الجنينة عندنا ! ( نادر هز دماغه ) اكتشفت من فترة بسيطة إن بابا بيعمله مفاجأة لمؤمن بحيث يرجع البيت وفي نفس الوقت يحافظ على خصوصيته ودلوقتي الملحق اكتمل ومش ناقصه غير مؤمن ونور ينوروه فقط .. بس مؤمن متردد لأنه قلقان من زعلك أنت .نادر باستغراب شديد: لا طبعا أزعل ليه ! أنا عارف ومقدر حبكم لبعض وبعدين المكان اللي يرتاح فيه يروحه طبعا .. ولو عايز يعرض الڤيلا للبيع براحته أنا ممكن اخدها منه.كريم بسرعة: لا بيع ايه .. خليها موجودة مش هتضر المهم ياخد بس الخطوة دي بدون زعل من أي حد .نادر ابتسم: ازاي يا كريم أزعل من أخوات عايزين يعيشوا مع بعض .كريم ابتسم: أنت كمان يا نادر دخلت دايرتنا دي وبنعتبرك أخ تالت لينا .نادر ابتسم بمحبة: وأنا ربنا يعلم بحترمكم وبعزكم اد ايه وسعيد جدا بدخولي وسطكم يا كريم .. أنا هبلغ مؤمن إني هكون أكتر من سعيد لما يعمل حاجة هو بيحبها أو بيرتاحلها .الكل الفرحة مش سايعاه بوجود مؤمن ونور بلغت أبوها بقرار عزالهم من الڤيلا بتاعتهم وانتقالهم لبيت المرشدي وأبوها قالها إنه ممكن يشتري الڤيلا هو من مؤمن لو يحب ويعيش فيها هو وفايزة وملك اللي بتتنقل بينهم بدل الصغيرة اللي قاعد فيها دلوقتي ...نور عرضت على مؤمن و وافق إن أبوها ياخدها ويقعد فيها وهو ونور اتنقلوا بيت كريم ..ناهد بلغته إنه يجي هنا ياكل معاهم لو يحب أو يشوف نور عايزة تعمل ايه ! أو مثلا يتغدى معاهم المهم الوضع اللي يريحه يعمله ..الصبح اتجمعوا كلهم على سفرة واحدة وكريم بص لمؤمن: أخيرا رجعت تفطر معانا يا واطي .. بقى عرفت تعيش برا البيت ده !مؤمن ابتسم: كان دايما في حاجة ناقصاني يا كريم .نور اتدخلت بتريقة: هو احنا سيبنا البيت ده يا كريم ! ده احنا كل يوم كنا هنا ! يا بنفطر يا بنتغدى يا بنتعشى .ناهد بحب: وماله ده بيتكم .. وياريت يا نور تاكلوا معانا هنا على طول ويوم ما تحبي تعملي حاجة مميزة يا ستي ابقي كلي في بيتك بس خلي الأساس هنا .زينب دخلت في حوارهم: أنا لو مكانك يا نور وشايفة الحب ده كله هفضل هنا .نور ابتسمت: وأنا مبسوطة بالحب ده كله يا عمتو .كريم بص لعمته: طيب ما تخليكي معانا يا عمتو طالما بتنصحيها بده !زينب ابتسمت: اديني معاكم اهو يا كريم .. بس ساعات بحن لبيتي بروحه .في السجن عند سمر كل الأيام زي بعض .. بتقوم من النوم تشتغل بذل وإهانة لحد الليل .. مابقتش قادرة تتحمل الوضع ده ولا الذل ده .. بتحاول تفتكر أيام جامعتها وازاي كانت غبية .. وافتكرت اليوم اللي قفلت فيه باب الحمام على أمل دي كانت أبشع حاجة عملتها في حياتها لأن لولا عملتها دي كان زمان أمل متجوزة شريف وهي ؟ هي أكيد حالها هيكون أفضل من السجن ده ..كل يوم إهانة، ذل، ضرب، شتيمة، مرمطة .. خلاص مابقتش قادرة تتحمل وبعدين كل ده ومقدرين إنها حامل مابالك لما تولد هيعملوا فيها ايه ؟سمر تعبت جامد ونقلوها المستشفى وطلبت يتصلوا بأبوها ويبلغوه ومحمد بالرغم من زعله منها إلا إنه جالها وزارها في المستشفى وقعد معاها شوية يسمع كلام كتير منها اد ايه هي ندمانة وزعلانة بس ماقدرش يحس كلامها ده ولا يحس إنها فعلا ندمانة ..عبدالله اتصل بأمل عرفها إن محمد عندها في القاهرة وإنه هينزل في فندقأمل قفلت مع أبوها وهي محتارة تقول لكريم ولا تسكت .. كريم لاحظ حيرتها دي وسألها واتهربت بس أصر يعرف وقالتله إن عمها هنا في القاهرة ونازل في فندق ..كريم بصلها باستغراب: وليه الحيرة دي كلها إنك تعرفيني ؟قرب منها ومسك كتافها الاتنين: أمل أنا مش ضد عمك محمد في أي حاجة بالعكس ده راجل طيب وبحبه .أمل بحيرة: مش أنت اللي طلبت أفصلك عن مشاكل العيلة أو تحديدا مشاكل سمر ؟ هو جاي علشان سمر تعبانة وفي المستشفى .كريم اتنهد: ماليش دعوة بسبب زيارته المهم إنه هنا وفي فندق .. أنا هروح أجيبه هنا أما سبب زيارته فده ماليش علاقة بيه .كريم اتصل بعم محمد وعرف هو نازل فين وراح جابه ومهما يعترض إلا إنه رفض يسمع منه أي اعتراض ..الكل رحب بمحمد وخصوصا زينب اللي استغربت إنها مبسوطة إنها شافته ..كان في الجنينة برا وناهد عملت شاي وبصت لزينب: زوزا بقولك يا حبيبتي خدي الشاي لأبو سهر برا معلش أنا هدخل القهوة لحسن .زينب ابتسمت وأخدته منها وطلعته عند محمد اللي وقف بحرج: يا خبر جايباه بنفسك .. تسلم ايديكي .زينب اتحرجت منه وحطت الشاي قدامه وغيرت الموضوع: سمر أخبارها ايه ! سمعت إنها تعبانة !محمد اتنهد: فعلا تعبانة وفي المستشفى واحتمال تولد .. الصبح هروحلها مع إني مش عارف هعملها ايه أو أتصرف معاها ازاي .زينب بصتله بتعاطف: دي بنتك يا أبو سهر والمفروض تحن عليها وتسامحها مهما يكون غلطها .. الأب بيسامح .محمد بحزن: مابقيتش قادر أسامح يا أم أنس .. قسمت ظهري وكسرتني .زينب بزعل: ولا عاش ولا كان وبعد الشر عليك .. أنت ليه محسسني إن دي نهاية الكون الدنيا لسة قدامك .ممد بصلها بذهول: قدامي ؟ قدامي فين ! وازاي ؟ أنا حياتي كلها اتهدت مراتي وطلقتها وبنتي واتبريت منها وحتى لو ما اتبريتش هي اتحبست فحياة ايه اللي قدامي !زينب بصتله: طول ما أنت لسة عايش فحياتك قدامك .. اعمل حياة جديدة حلوة شكلها باللي أنت عايزه.محمد بحزن: حياة جديدة ؟ يلا حسن الختام مش تقولي حياة جديدة .زينب كشرت: حسن ختام ايه ؟ الحياة قدامك عيشها بقى ! ليه ما تفكرش إن اللي حصل ده هموم على ظهرك واتخلصت منها ودلوقتي بقيت حر تعيش بقى شوية .محمد بصلها باستغراب: أعيش ؟ أنا نسيت يعني ايه الجملة دي أصلا ونسيت يعني ايه أعيش ! أنا عامل زي التور اللي مربوط في ساقية بيلف وخلاص ومفيش خط نهاية لأنه بيلف حوالين نفسه .زينب بصتله بتعب: بعد الشر عليك أنت لسة عايش يا أبو سهر .. فكر نفسك كل شوية إنك عايش لحد ما تصدق وتعيش بجد .. أنا هسيبك دلوقتي براحتك .مشيت خطوة ورجعتله: لو محتاجني الصبح اجي معاك المستشفى هاجي الصبح بلغني .سابته ودخلت وهو فضل محتار كتير بيفكر في كل كلامها ولقى نفسه بيفكر فيها هي شخصيا .. استغرب ليه بيرتاح في الكلام معاها ؟ ليه حابب يتكلم معاها .. ليه قلبه بيدق بالشكل ده وهو معاها؟سمر تعبت جامد وبعد كده ولدت وحطولها ابنها في حضنها بصتله كتير ودموعها نزلت ولأول تحس بالندم .. الندم إنها مش في حضن جوزها يفرح ويشاركها فرحتها دي..ليه عملت في نفسها كده !دلوقتي المفروض تعمل ايه ؟ تاخد ابنها معاها السجن ! وتخليه يفتح عينيه جوا سجن ! والسجينات اللي كل شوية يذلوها يستغلوا ابنها ومش بعيد يأذوه منها ! لا مش هتقدر تعيش كده ولا تعيشه كده أبدا .. يعني أقل شيء تقدمهوله إنها تعيشه حياة نظيفة مش جوا زنزانة .. كفاية أوي إنها أم سيئة وحرمته من أبوه من قبل ما يتولد كمان مش هتسجنه أول ما يتولد ..فكرت وأخدت قرارها وانتظرت أبوها يجي الصبح يزورها ..الصبح زينب وهي بتفطر بصت لحسن أخوها بتردد وحاولت تتكلم بس ماقدرتش وسكتت لحد ما خلصوا فطار وقام يشرب قهوته في مكتبه كعادته وقبل ما ناهد تدخله استأذنتها تدخل هي وتتكلم معاه وناهد ابتسمت وادتها القهوة تدخلها هيزينب ادت أخوها القهوة وقعدت قصاده وهو لاحظ إنها عايزة تتكلم: خير يا زوزا !زينب بتردد: كنت عايزة أستأذنك أروح مع أبو سهر يزور سمر في المستشفى .حسن بصلها باستغراب شديد: عايزة تزوري سمر يا زينب ؟زينب بسرعة: لا لا مش عايزة أزورها .حسن بحيرة: امال ايه طيب !زينب سكتت ومش عارفة تقول ايه لأخوها ؟ تقوله إنها عايزة تكون دعم لمحمد المكسور ! تقوله إنها عايزة تجبر بخاطره ! تقوله إنها عايزة تفضل جنبه ! طيب أبسط حاجة هيقولها ليه ؟هتقوله ايه ؟قامت وقفت: خلاص يا حسن انسى إني قلتلك حاجة .جت تخرج بس حسن وقفها لأنه افتكر كلام مراته إنها حست إنهم بيقربوا لبعض وهو هيكون أكتر من مبسوط لو أخته فتحت قلبها للحياة من تاني لأن كفاية عليها وحدة لحد كده بص لأخته: أنتي عايزة تروحي علشان تدعميه ! صح كده !زينب هزت دماغها بحرج وهو ابتسم: خلاص هاجي معاكم ونكون أنا وأنتي جنبه ايه رأيك !زينب ابتسمت أوي: ربنا ما يحرمني منك أبدا يا حسن .حسن ضمها: ولا منك .. روحي بلغيه ولا أبلغه أنا ؟ وكمان عايزين نقول لكريم ليزعل مننا .زينب ابتسمت: أنا هقول لكريم وأنت بلغ محمد إننا هنروح معاه .حسن بهزار: محمد كده بدون ألقاب .زينب كشرت وخرجت من عنده بس بعدها ابتسمت وبصت لناهد وكشرت تاني: كريم فين !ناهد شاورت على الباب: يدوب قافل الباب اجري لو عايزاه ضروري .زينب بالفعل جريت تلحقه كان هيركب عربيته فنادت عليه وأمل سمعتها: كريم عمتك بتنادي .كريم بصلها ورجع وبص لأمل وحدفلها المفتاح: دوري العربية .رجع لعمته اللي مسكته من الياقة بتعدلهاله ومتبسمة: بقولك يا حبيبي .كريم ابتسم لحركتها: قولي يا قلبي وسيبي الياقة معدولة هي .زينب خبطته في كتفه وهو ضحك فكشرت: بطل رخامة .كريم بطل ضحك وحاول يكون جاد: هبطل اتفضلي يا عمتو خير يا قمر .زينب بصت لعينيه: أنت تزعل مني أنا أو أبوك لو روحنا مع محمد يزور سمر في المستشفى ! احنا مش هنروح لسمر نفسها احنا بس هنروح معاه .كريم ابتسم وافتكر يوم فرحه وضحكة عمته مع محمد وافتكر كل أيام وحدتها وحزنها وافتكر اد ايه بتكون مبسوطة لما يكون عم أمل موجود فابتسم: لا يا عمتو مش هتضايق .. روحوا معاه وخليكم جنبه .. على الأقل بدل أمل لأني صراحة مش عايزها تروح لأي مكان موجود فيه سمر .. فأنتوا أفضل .زينب باست كريم في خده: حبيبي العاقل ده ربنا يحميه ويقوم مراته بالسلامة .كريم ابتسم: اللهم آمين .. هروح الشركة وأنتي ابقي كلميني طمنيني .ركب العربية وأمل بصتله فضول فقالها وهي استغربت وبعدها ابتسمت إن زينب بتفكر في مشاعر عمها وفرحتمحمد اتفاجىء بحسن وزينب هيروحوا معاه بس نوعا ما استمد منهم القوة شوية .. وصلوا وانتظروه برا أوضتها وهو دخل عندها وسمر أول ما شافته عيطت وهو قرب منها بزعل: ليه عملتي في نفسك كده ؟ استفدتي ايه ؟ ياما حذرتك وما سمعتيش أبدا مني .سمر بعياط: سامحني أرجوك .. بس سامحني يا بابا .. سامحني وادعيلي .محمد بأسف: ادعي ربنا اللي يسامحك يا سمر مش أنا .سمر بتعيط ومسحت دموعها وبصت لأبوها: خد ابني يا بابا .محمد باستغراب: اخده ؟ اخده ازاي ! اديه لشريف يعني !سمر بسرعة: لا مش شريف .. أنا مضيت ورق إنك تاخده وتكون أنت الوصي عليه وأنا هنا .. بابا أنا مش هقدر أبدا أخليه معايا في السجن .. مش عايزاه يفتح عينيه جوا سجن .. فخده علشان خاطري .. ربيه بالحنية اللي جواك والطيبة اللي جواك .. أنا لو خليته معايا هنا في السجن هخليه أسوأ مني بمراحل أنا مش هقدر أقدمله حاجة غير إني أديهولك أنت .. على الأقل أنت هتزرع جواه شوية طيبة .أرجوك خده يا بابا .. أنت مش عارف شكل حياتي ايه جوا السجن وأنا ما أرضاش أبدا ابني يعيش معايا الحياة دي حتى لو صغير ومش فاهم .. خده .فضل شوية معاها يحاول يقنعها تخلي ابنها في حضنها بس رفضت تماما ومحمد استسلم لقرارها وبصلها: اسمه ايه ؟سمر ابتسمت بحزن: معرفش ومش عايزة أعرف أنت سميه .خرج من أوضتها بابنها في ايده وهو محتارحسن وزينب وقفوا مستغربين فبصلهم بحيرة: مش عايزاه معاها واديتهولي .. أعمل ايه أنا بعيل لسة مولود ! أربيه ازاي لوحدي !حسن بحيرة: اديه لأبوه .محمد بزعل: رفضت أبوه ياخده .قاطعهم ضابط طلب من محمد يمضي على شوية أوراق وبصله بحيرة فزينب قربت منه ومدت ايديها: هاته خليه معايا وأنت شوف الأوراق دي ايه .محمد اداها البيبي وحسن راح معاه خلصوا كل المطلوب منه قبل ما يمشي بالبيبي وزينب طول الوقت شايلاه وهما مروحين بصت لحسن: اقف عند صيدلية يا حسن نجيب لبن وببرونات .حسن وقف وزينب نزلت وادت البيبي لمحمد ودخلت هي الصيدلية واشترت كل اللي ممكن يحتاجه البيبي ..روحوا البيت والكل مذهول بابن سمر ومحمد قاعد تايه مش عارف هيعمل ايه أو هيتصرف ازاي !زينب طلبت من ناهد تساعدها يجيبوا هدوم للبيبي فاقترحت نوجا واتصلوا بيها وقالولها تجهزلهم حاجات ولبس لبيبي لسة مولود .. تبعت كل احتياجاته وناهد نزلت جابت الحاجة كلها وزينب شايلة البيبي ..آخر النهار كريم وأمل اتفاجئوا باللي حصل وكريم نوعا ما اتضايق وداخل عند عمته متغاظ بس شافها شايلة البيبي ومبسوطة بيه وبتكلمه وبصت لكريم وابتسمت وشاورتله يجي يقعد جنبها بصمتكريم قعد قصادها وبص للبيبي في حضنها فابتسمت: نام أخيرا .. يا عيني محروم من حضن مامته .كريم بتريقة: أمه ماعندهاش حضن أصلا يا عمتو .زينب كشرت: هو ما يفهمش ده هو كل اللي فاهمه إنه محروم من حضن مامته وضمتها ومراعاتها .. شوف اد ايه بريء بصله وحاول تشوف فيه قسوة أو حقارة سمر .. بصله .كريم بصله بغيظ بس اتفاجىء بــبيبي صغير لا حول له ولا قوة .. حاول يشوف أي شبه بينه وبين سمر بس مالقاش وزينب كملت بهمس: زي أنس ابني .. كان جميل كده وهو صغير .. ( بصت لكريم بحماس ) بفكر أسميه أنس ايه رأيك ؟كريم مسك ايد عمته: عمتو .. ما تعلقيش نفسك به .. جده هياخده أو أبوه هياخده .زينب كشرت: أبوه مش هياخده .. ( ابتسمت ) هيفضل مع جده .كريم سكت وهو مش عارف عمته بتفكر ازاي أو في ايه !حاول يتكلم أو ينطق بس معرفش يقولها ايه ! فانسحب بهدوءأما أمل فهي حست بالشفقة على الولد وماعرفتش أبدا تكرهه بسبب اللي أمه عملته فيها بالعكس حست إنه برئ من كل ذنوب أمه وأبوه.زينب اقترحت على محمد اسم أنس وهو عجبه الاسم جدا وقرر إنه يسميه أنس بالفعل ..بدأت تعلمه ازاي يرضعه وازاي يشيله !حاولت تعلمه ازاي يحميه بس كان صعب وما قدرش ولا عرف يعمل ده لوحده ولازم حد يساعده ..قعد معاهم أسبوع وزينب مش بتفارق أنس أبدا ومحمد بتحاول تعلمه على اد ما تقدر ازاي يتعامل معاه لوحدهحسن متابع اللي بيحصل وعينيه طول الوقت عليهم وناهد معاهمحسن بص لمراته: وبعدين يا ناهد ! زينب بتتعلق بأنس كل يوم .. هتعمل ايه لما يمشي !ناهد بصت لجوزها كتير: محمد مش هيقدر يربي الولد لوحده .حسن كشر: وبعدين ياخد أختي تربيهوله يعني ولا ايه !ناهد مسكت ايد جوزها: حبيبي اهدا وفكر بعقلك مع قلبك .. أختك اتحرمت من ابنها وجوزها .. مش يمكن ربنا يكون سبب كل الأسباب دي عوض ليها .. واهو بيعوضها بزوج وابن تاني .حسن بضيق: يا ناهد محمد لا يمكن يجي ويطلب ايدها مني .. وحطي الف خط تحت لا يمكن دي .. واحد بكل الأزمات اللي مر بيها والمصايب دي وحالته دي لا يمكن يفكر أصلا يتجوز وحتى لو فكر مش هيقدر يجي ويفاتحني أبدا .. أنتي ناسية بنته اد ايه أذتنا ! متخيلة إنه بعد كل ده يكون عنده عين يطلبها مني .ناهد كشرت بتفكير: لا فعلا مش هيجي يطلبها .سكتت وحسن بصلها: بتخططي لايه يا ناهد ؟ عارفك لما بتسكتي كده يبقى بتخططي لحاجة وبقولك اهو ما تخططيش وما تتدخليش .ناهد ابتسمت وبصتله: مش بخطط أبدا لأي حاجة .محمد طول الوقت عينيه على زينب وحركاتها وتصرفاتها وكل شوية بيطلب منها أي طلب بالرغم من إنه بيعرف يتعامل كويس مع أنس بس هو حابب قربها منه بس وبعدين ! وآخر القرب ده ايه ؟ هل ممكن ... ؟ لا مش ممكن لا هو عنده الجرأة يطلب أكتر من كده ولا أخوها وعيلتها هيوافقوا أصلا لأي قرب بينهم يبقى المفروض ياخد حفيده ويمشي من هنا ..زينب بتفكر ممكن تعيش ازاي لو محمد أخد أنس منها ومشي ! طيب ممكن تطلب منه يخليه معاها ؟ ايه الغباء ده ازاي تطلب منه يسيبلها حفيده ! بس حتى لو سابه هي مش عايزة أنس بس هي كمان بتحب قرب محمد نفسه .. اد ايه بتحس بالراحة وهي بتتكلم معاهبتحس بالطمأنينة .. بترتاح فقط وهو موجود في نفس المكان معاها .. ايه الأحاسيس الغريبة اللي جواها دي ! معقول ممكن تكون...بصتله كتير تحاول تعرف إجابة السؤال اللي ماعندهاش الجرأة تفكر حتى فيه !ناهد انتظرت رجوع الشباب آخر النهار البيت وراحت عند ملحق مؤمن وطلبت منه يكلم كريم يجي عنده وبالفعل خلال دقايق كان موجود وقعدوا التلاتة مع بعض ومؤمن بهزار: الاجتماع المغلق ده هنغتال فيه مين !ناهد خبطته في دماغه: اسكت ياض واسمع .مؤمن سكت وناهد مش عارفة تبدأ كلامها منين وبصت لكريم اللي بحيرة: بتبصيلي ليه ؟ عايزة تقولي ايه ! فكري بصوت عالي واحنا نساعدك .ناهد أخدت نفس طويل وبصتلهم: عايزة أجوز زينب لمحمد .الاتنين بصولها بذهول شوية وبعدها كريم نطق: تجوزيهم ازاي يعني !ناهد كشرت: زي الخلق ايه أجوزهم ازاي دي ؟ هي الناس بتتجوز ازاي ؟مؤمن علّق: يا عمتو هو يقصد عايزة تعملي ايه ؟ يعني هل هو طلب ايدها ؟ناهد بغيظ: هيطلب ايدها ازاي بعد كل اللي بنته عملته فينا ؟ وفي أمل وكريم ؟ متخيل أنت شخصية محمد دي تيجي تطلب من حسن إنه يتجوز أخته ؟كريم بتفكير: لا مش هيعملها أبدا .ناهد بصت لابنها: بالظبط مش هيعملها .مؤمن: والمطلوب ؟ أكيد مش هنروح نقوله تعال اتجوز عمتنا !ناهد كشرت بتفكير: أكيد بس هنعمل ايه ؟ ده اللي جمعتكم علشانه، نفكر مع بعض هنعمل ايه ! ازاي نقنعه يتكلم ويطلب ايدها أو ياخد أي خطوة ناحيتها !نور كانت نازلة: عايزين تجوزوا مين كده !مؤمن بصلها: ما تروحي تشوفي أمل فين واقعدي معاها .نور ابتسمت: بتوزعني ماشي ! هروح لأمل .. بس اللي عايزينه ياخد خطوة ده حسسوه إنها هتروح منه لغيره ساعتها هيقول أنا أولى من غيري .سابتهم وخرجت وكلهم بصوا لبعض وكريم اتكلم: تصدق عندها حق ! احنا ممكن نتكلم قدامه إن في عرسان متقدمينلها وإننا بنفكر نوافق علشان مش عاجبنا قعدتها لوحدها كده فبكده نعرفه إن المبدأ نفسه مش مرفوض .مؤمن ابتسم: وأكيد ساعتها هيقول أنا أولى من غيري وياخد خطوة .ناهد بقلق: ولو اتحرج برضه ينطق وقال لنفسه أنا مش اد المقام .مؤمن بغيظ: ساعتها هقوله اتحرك وخدها وانطق .كلهم ضحكوا وكريم بصله: خلينا ناخد أول خطوة ونشوف رد فعله الأول .رجعوا البيت وكريم بيدور على البنات وقبل ما يدخل أوضته خبط وردت عليه نور: استنىكريم وقف منتظر وبص لمؤمن من فوق: تعال يا ابني اطلع خد مراتك من عند مراتي .. مش هنقطع على بعض هاه .مؤمن ضحك وطلع عنده فوق وانتظروا مع بعض لحد ما نور قالت يدخل وكريم خبط وبص لأمل: مؤمن معايا !أمل ابتسمت: اتوقعت كده، أنا لابسة خليه يدخل .كريم فتح الباب وشاور لمؤمن: اسحب مراتك يلا .. أوضتك هناك اهيه خدها .نور ابتسمت وهي قاعدة جنب أمل في السرير: أنا مرتاحة هنا جنب أمل حبيبتي .. روحوا أنتوا الأوضة التانية .كريم بصلها بذهول: لا اوعي تحلمي تفضلي هنا .. يلا يا مرات مؤمن من هنا .. أوضتي ( restricted area) ( منطقة محظورة ) .نور ضحكت وتجاهلته وبصت لأمل: ماعندكيش حاجة تتاكل يا أمل ! مش حابة أي أكل.أمل كشرت: ولا أنا وحياتك حابة أي أكل .. الله يرحم أيامي .. فضلوا يقروا عليا يقروا عليا لحد ما جابوني الأرض .مؤمن بص لكريم: هي بتلمح لحد معين ؟كريم مكشر: لا ما تاخدش في بالك .أمل ابتسمت ومكملة: ودلوقتي فرحانين فيا إني مش باكل .نور بزعل مصطنع: حرام عليهم اللي بيعملوه فينا ده .. مش عايزين يآكلونا ولا يتعبوا علشانا .مؤمن دوره في الذهول: مين دول اللي مش عايزين يتعبوا علشانكم ! أنتوا هتعملوا زي القطط تاكل وتنكر ؟ أنتي يا بت مصحياني الساعة ٣ الفجر أعملك أكل وماعجبكيش حاجة والصبح نزلت اتلطعت قدام بيتزا هُت لحد ما فتحوا علشان أجيبلك وفي الآخر أخدتي قطمة وقلتي مش قادرة .أمل علقت وعينيها على كريم: مش أنت لوحدك اهو ! علشان بس ما تقوليش إني غريبة وبتاع .كريم رفع ايديه لفوق: اللهم لا اعتراض .نور ابتسمت: مش عيالكم دول ؟ يبقى تتحملوا اللي يحصل .. قومي يا بنتي نشوف أم فتحي عندها ايه !كريم بصلهم: طيب بدل أم فتحي تحبوا تخرجوا نتعشى براالاتنين بصوا لبعض و وافقوا وخرجوا كلهم مع بعض وناهد بصتلهم وهم خارجين ودعت من قلبها ان ربنا يحميهم لان قلبها اتقبض مرة واحدة وكانت عايزه توقفهم بس استغفرت وسابتهم يسهروا براحتهم...
رواية العاصفة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد الفصل السادس والأربعونكريم ومؤمن أخدوا البنات مطعم يتعشوا فيه .. أمل ونور مسكوا المنيو وفضلوا يقولوا اد ايه جعانين وبعدها كل واحدة طلبت ساندوتش وسط ذهول مؤمن وكريممؤمن بهمس: هما مش بقالهم ساعة بيقولوا جعانين ! أنا تخيلت هيطلبوا أكل المطعم كله والمطاعم المجاورة ؟كريم بنفس الهمس: كان عندي نفس الإحساس وحياتكأمل بفضول: بتقولوا ايه ؟كريم ببراءة مصطنعة: ولا حاجة بس بقالك ساعة بتقولي جعانة هاتي أكل يا أملأمل ببراءة: ماهو ده كفاية .. يا ريتني أرجع لطبيعتينور لأمل: طول ما باصينلنا في الأكل هيفضل أكلنا ضعيف كده ! أنا مش عارفة لو أكلنا بجد هيعملوا فينا ايه ؟مؤمن بتريقة: الندالة هتشتغل بقى صح .. ده احنا مش عارفين نعمل معاكم ايه !أخيرا وصل الأكل وأمل ونور أكلوا حاجات بسيطة .. ومش قادرين يخلصوا الساندوتش اليتيم اللي طلبوهكريم بتريقة: امال جعانين جعانين وفي الآخر ساندوتش يتيم مش هتخلصوه ؟مؤمن بصله: تقريبا بيشتغلونا ولا ايه ؟نور بتهكم: من القر علينا نفسنا اتسدتأمل بتأييد: فعلا يا بنتي عندك حق..نور بتعاطف: ربنا يكون في عوننا ياحبيبتيمؤمن بذهول: هو كل حاجة ترموها علينا ولا ايه !كريم بتأييد: واضح إن الستات بيحبوا دور المظلومين كتيرقضوا السهرة كلها في هزار وتهكم الشباب على البنات ..خرجوا من المطعم ومروحين ومؤمن بص لكريم: ما تقف نجيب حاجة نشربها ! احنا بناكل ونشرب فيهم ومش بنجيب حاجة لنفسنانور بتريقة: هو أنت جيبت وحد منعك يعني !كريم بصله: عايز تجيب منين !مؤمن قاله المكان و كريم راح عنده..مؤمن بص حواليه: اركن بعيد يا كريم الدنيا زحمة مش هتلاقي ركنة .. اركن هناك كده الجو هاديكريم بعد وركن في مكان هادي وبصله: عايز ايه بقى يا سيدي !مؤمن بتفكير: الكوكتيل بتاعهم تحفة ( بص للبنات ) نور هتاخدي ايه أنتي وأمل ؟نور بتفكير: زيك ( بصت لأمل اللي قالت زيهاكريم: ٤ كوكتيل .. هنزل أجيبهم ولا تنزلوا نروح هناك؟أمل بتعب: لا لا خلينا هنا .. مش هننزل بقى ولا حابة تنزلي يا نور ؟نور بصتلها: ولا قادرة أتحرك .. هنا أفضلكريم هز دماغه: تمام .. هنزل أجيبهم وأنت خليك معاهمكريم نزل وراح للمحل ومؤمن فضل مع البنات ..نور بصتله: مؤمن ! أنا مش هقدر اخد كوباية كاملة لوحدي .. خليني اخد من كوبايتك معلقة وخلاص .. مش هقدر معدتي متضايقة .. كلم كريم قوله بلاش يعمل حسابي..أمل بصتلها: وأنا كمان ( بصت لمؤمن ) اتصل بيه وقوله بلاش حرام نجيب وتترميمؤمن ابتسم: الله يرحم أيام ما كنا بنضرب الكشري وراه العصير وراه الدرة المشويأمل ابتسمت: أيام بقىمؤمن طلع موبايله وبيرن بس لقى كريم سايب موبايله جنبهم .. بصلهم: هنزله دقيقة وراجع اوكناهد في البيت قاعدة متوترة ومش قادرة تنام وهم برا .. حسن لاحظ توترها: خير يا نونا مالك ! ما تيجي ترتاحيناهد بصتله: ارتاح أنت يا حسن .. أنا شوية وهاجيحسن ابتسم: العيال كبرت وبقت رجالة مش صغيرين هتقلقي عليهمناهد ابتسمت: لسة شايفاهم عيال صغيرين ولسة بقلق عليهم أعمل ايه بقي !حسن ابتسم: هيجوا ما تقلقيش تعالي ارتاحيقعدت جنبه بس من جواها مش قادرة تتطمن أبدا ..أمل ونور بيتكلموا ومرة واحدة حد فتح باب أمل وفي ايده مطواة: اللي معاكم أنتي وهي !البنات هتصرخ بس زعق: نفس واحد وهخلي المطواة تعمل في وشكم شوارع .. طلعوا اللي معاكم بهدوء كده وخلينا حلوينمؤمن راح لكريم اللي اتفاجيء بيه:أنت سيبت البنات لوحدهم يا مؤمن ؟مؤمن كشر: ما سيادتك سايب الموبايل في العربية ! المهم هات اتنين كوكتيل بس مش أربعة .. البنات مش عايزينكريم هز دماغه بموافقة وبص ناحية العربية ولمح إنها منورة ولما ركز لقى باب أمل مفتوح وحد واقف فيه فطلع يجري ومؤمن بص وبدون تفكير طلع وراهالراجل بص لمح كريم ومؤمن جايين جري عليه واتوتر وبدون تفكير قفل باب أمل وركب مكان كريم ودور العربية واتحرك بيها بسرعة ..كريم ومؤمن الاتنين جريوا ورا العربية بس بعدت و وقفوا الاتنين في حالة صدمة ومش مستوعبين اللي حصل ولا عقلهم حاول يفكر ايه اللي هيحصل ؟كريم بغضب: نزلت من العربية ليه يا مؤمن !مؤمن ما ردش لأنه مش قادر يفكر إن مراته اتخطفت منه قدام عينيه !واقفين الاتنين في نص الطريق وتاكسي معدي فبيزمر علشان يوسعوا وهنا الاتنين بصوا لبعض و وقفوا في النص فالتاكسي وقف غصب عنه وكريم فتح باب السواق: محتاج عربيتك دي بسرعةالسواق زعق: لا أنتوا فاكرين نفسكم هتسرقوني ولا ايه !كريم زعق: اتحرك يا تنزل يا توسع محتاج عربيتك .. انقل نفسك ورا يا هنزلك الشارع اتحركمؤمن زعق: اتحرك يا بني آدم .. عربيتنا اتاخدت وفيها مرتاتنا انجز..السواق خاف وفكر ينزل بس اتراجع ورجع في الكنبة ورا وكريم ركب مكانه وجنبه مؤمن واتحركواكريم بخوف: موبايلك معاك !مؤمن: اه معايا اهوكريم بسرعة: اتبع موبايلي .. موبايلي شغال .. بسرعة يا مؤمنمؤمن بيزعق: اهو لحظة بس .. بيشتغل..كريم بعصبية: مش عارف ايه اللي نزلك من العربية .. هجيب كوبايتين زيادة ويترموا ! مافي داهيةمؤمن زعق: علشان كنت غبي .. خلاص .. رنيت عليك ما ردتش نزلتلك .. ما تخيلتش إن حد هياخدهم بالعربية .. ما فكرتش يا كريمسكتوا الاتنين والسواق ورا متابعهم ومش فاهم حاجة بس نوعا ما اتطمن إنهم مش حرامية ومش هيسرقوه .. شكلهم ما يقولش إنهم حرامية ..أمل ونور في العربية مصدومين ومرعوبين من اللي بيحصل ونور بتعيط: طيب نزلنا وخد العربية باللي فيهاأمل بخوف: اه اقف خلينا نزل وأنت امشيالحرامي: اسكتي أنتي وهي خليني أفكر في المصيبة دي ..اتصل بزمايله وقالهم إنه سرق عربية وقالهم يقابلوه واتفقوا على المكان..أمل بإصرار: اقف نزلنا وامشي بالعربية براحتك .. الدنيا هتتقلب عليك طول ما احنا معاكالحرامي زعق ورفع المطواة: اخرسي أنتي وهي واسكتوا ..أمل ونور ماسكين ايدين بعض برعب وخوف وكل واحدة فيهم بتفكر ايه اللي هيتم ويحصل .. نور كانت مرعوبة ومش عارفة تفكر وأمل بتطمن نفسها وتطمنها: كريم هيجي .. كريم هيجي يا نور ..مؤمن بص لكريم بلهفة: موبايلك ظهر اهو .. ادخل يمين ..فضلوا ماشيين ورا البرنامج اللي بيتتبع موبايل كريمكريم بسرعة: اتصل ببابا خليه يكلم البوليس يكون معانا .. محدش عارف هو هياخدهم فين ؟مؤمن اتصل بحسن اللي أول ما موبايله رن ناهد بسرعة: مين يا حسن ؟حسن باستغراب: مؤمنناهد بقلق: رد بسرعة في حاجة حصلت رد عليهمحسن رد: خير يا ابني أنتوا فين !مؤمن بتوتر فتح الأسبيكر: عمي مش خير .. نزلنا من العربية لحظة بنجيب عصير و واحد خد العربيةحسن بسرعة: في داهية العربية المهم إنكم بخير ! أنتوا فين وأنا هجيلكمكريم بسرعة: بابا اللي أخد العربية خدها بالبنات .. أمل ونور فيها..هنا الصمت خيم على الكل وناهد بتتنفس بالعافية وبتحاول تتماسك كان لازم تمنعهم يخرجوا .. كان قلبها حاسس إن في حاجة هتحصل ..حسن أخيرا نطق: أعمل ايه يا كريم ! قولي أتصرف ازاي !كريم بتوتر: بلغ البوليس يجوا معانا أنا بتتبع موبايلي لأنه في العربية وماشيين وراه بس مش عارف هو رايح بيهم فين فممكن نحتاج البوليس معانا ..حسن بسرعة: حاضر هقلب الدنيا ما تقلقش .. بلغني بس مكانك وأنا هتصرف يا كريم ..كريم بتوتر: اللاب بتاعي في أوضتي فيه برنامج يقدر يتتبع موبايلي وعربيتي كمان يا بابا .. هاته وهتعرف مكان العربية كمانحسن بسرعة قام: حاضر هتتبع موبايلك وهجيب البوليس معايا وأنت معانا علي التليفون .. بس كريم ما تتهوروش أرجوكم .. خلينا نتعامل بعقلنا مش بعواطفنا .. علشان نرجعهمقفل وبص لناهد: مش وقت انهيار يا ناهدناهد بصتله: لو البنات جرالهم حاجة متخيل كريم ومؤمن هيحصلهم ايه ؟حسن بتفاؤل: مش هيحصلهم حاجةحسن اتصل بالبوليس وبمعارفه علشان يتحركوا بسرعة وطلع هو كمان بسرعة جاب اللاب بتاع كريم وشغله وشغل البرنامج ك اللي كريم قال عليه وبالفعل كان زي ال GPS بيحدد مكان الموبايلاتحرك وقابل قوة البوليس اللي هتتحرك وادالهم اللاب علشان يتتبعوا العربيةواتحرك هو معاهم ..مؤمن بص لكريم: الموبايل مش بيتحرك، وقفوا شكلهم !كريم متوتر: وقفوا فين !مؤمن مرعوب على البنات: بعد حوالين ٢٠٠ متر منناكريم هدئ السرعة وبيقرب بحذر لحد ما مؤمن شاورله: مش هي اللي مدية انتظار دي ؟كريم بهدوء مرعب: هي فعلاركن على جنب وطفى العربية وبصوا لبعض واتصلوا بحسن بلغوه مكانهمحسن نبههم: كريم احنا قريبين منكم جدا ما تتهوروش ..كريم بقلق: حاضر بسرعة بسفضلوا مراقبين الوضع والسواق همس: دي عربيتكم !مؤمن رد: اه هي ..كانوا أربع شباب وبيتخانقوا تقريبا وكريم بص لمؤمن بعصبية: هنفضل نتفرج عليهم ! البنات في العربية ! قبل ما ينزلوهم والوضع يتأزممؤمن: يلا ننزلالسواق وقفهم: مش البوليس جاي استنوهكريم بصله بنرفزة: لو مراتك في العربية دي هتستنى !السواق بصلهم: لا مش هستنىنزلوا واتفاجئوا بالسواق نازل معاهم فبصوله فهو ابتسم: أمي ربتني راجل أنا اسمي محمود على فكرةاتحركوا التلاتة بحذر مع بعض وبيحاولوا ما يظهروش لحد ما يقربوا..الشباب قابلوا الحرامي وهيصوله أول ما شافوا العربية اللي سارقها وفجأة واحد فيهم لمح أمل ونور وزعق: ايه دول !الحرامي: مالحقتش أنزلهم أعمل ايه يعني !&تقوم تجيبهم هنا ! ما نزلتهمش في أي مصيبة ليه ؟ العربية نتعامل فيها لكن دول نهبب فيهم ايه !الحرامي: نطلب فدية فيهم أنت مش متخيل هيدفعوا فيهم كام وبعدين دول حوامل يعني أربع رءوس مش راسين وهيعملوا أي حاجة علشان يرجعوهم@ بس لو اتقفشنا هنتعلق على حبل المشنقة .. احنا حرامية محافظ، عربيات، شقق لكن خطف وستاتبيتخانقوا والسواق قرب منهم وظهر نفسه: هاي في ايه ! بتتخانقوا ليه !الشباب بصوله: خليك في حالكقربوا منه وهنا واحد فيهم لمح كريم ومؤمن اللي بيقربوا من العربية فصرخ عليهم والوضع اتأزم في لحظاتكريم زعق: اتحركي يا أمل بالعربية اطلعيكريم ومؤمن هجموا على الشباب وأمل بصتلهم وبصت لنور بخوف: هنسيبهم ازاي لا مش هقدرنور بتوتر: احنا هنلبخهم اطلعي مكان كريم..أمل طلعت ودورت العربية وهي مش قادرة تتحرك وتسيبهم بيتخانقوا بالشكل دهواحد فيهم من الشباب بيحاول يكسر الشباك جنب نور اللي بتصرخ ومؤمن شده وزعق: اطلعي بالعربيةأمل داست بنزين ودموعها نازلة واتحركت وهنا كان الوضع أفضل بالنسبة للشباب لأن خوفهم علي البنات هدي شوية ..لحظات والبوليس وصل وحسن نزل يجري واتطمن لما شافهم بس بيبص حواليه ما شافش عربية كريمالبوليس قبض على الشباب كلهم وحسن جري عليهم: البنات فين !كريم أخد نفس طويل: أمل اتحركت بالعربية .. ما تقلقشحسن بتوتر: متأكد إنهم بخير ! مؤمن أنت كويس ! ايه الدم دههنا كريم التفت له ومسك ايده: اتعورت ازاي !مؤمن: أنا كويس .. خلينا نتطمن على البنات ..طلع موبايله واداه لكريم: اتصل على موبايلككريم بيتلفت حواليه وهنا محمود فك الكوفية اللي على رقبته: تنفع دي !كريم ابتسم: تنفعشدها منه وربط بيها دراع مؤمن اللي بينزفحسن اتصل بموبايل كريم وردت نور بعياط: عميحسن باطمئنان: نور اطمني يا بنتي أنا والبوليس وصلنا وقبضنا عليهم ..أمل بعياط: كريم كويس يا عميحسن: الاتنين كويسين المهم طمنوني عنكم أنتوا فين !أمل بتسمح دموعها: قريبين لسة ما بعدناشحسن: طيب هلحقكم استنوا ما تقفوش أنتوا ..أمل بعياط: عمي أنا مش عارفة أنا فين أصلا ولا أمشي ازاي ! أنا هرجع الشارع ده .. مش هعرف أروح فينكريم أخد الموبايل من أبوه: ارجعي يا أمل .. ارجعي أنا مستنيكي ياحبيبتيأمل بلهفة: أنت كويسكريم باطمئنان: أنا كويس .. أنتي بخير !؟ حد ضايقك فيهم ؟أمل هزت دماغها وهو ابتسم: أمل ما تهزيش دماغك أنا مش شايفكأمل ضحكت بعياط: محدش ضايقني أنا لفيت ورجعت ..نور مسكت دراعها وأمل ابتسمت: كريم هو مؤمن كويس !كريم بصله: كويس قدامي اهو يلا مستنيينكم..ادى الموبايل لمؤمن يطمن نور وهو راح للظابط اللي أبوه واقف معاه وبلغهم ملخص اللي حصل وكان عايزهم يروحوا معاه بس كريم طلب منه الصبح يروحولهم لأن دلوقتي هياخدوا مؤمن المستشفي والبنات علشان يتطمنوا لأنهم حوامل ..أمل وصلت عندهم وهنا كريم سكت وراح ناحية عربيته بسرعه وأمل وقفت فتحت الباب ورمت نفسها في حضنه وعيطت كتير وهو بيضمها وبيحاول يطمنها .. بصت لحاجبه: انت كويس ! الجرح دهكريم: ده جرح خفيف يا امل ما تقلقيش..نور حاولت تنزل من العربية بس ماقدرتش ومؤمن جري عليها بيطمنها وهي بتعيط ولمحت الدم ودراعه ومسكته بعياط أكتر وهو بيطمنها: يا بنتي ده مجرد جرح سطحي أنا كويس ! نور اهدي وبطلي عياط .. حقك عليا ماكانش المفروض نزلت من العربية أبدا ..حسن قرب منهم وبص لأمل: حبيبتي أنتي بخير ! في حاجة حصلت ! حد ضايقك أي حاجةأمل بتتماسك: أنا كويسة يا عمي .. أنا كويسةحسن راح لمؤمن ونور وبصلهم: نور طمنيني أنتي بخيرنور بتعيط وبتشاور بدماغها ومؤمن شدها عليه وقفها: يا بنتي أنا كويس !قربوا كلهم من بعض وحسن: يلا نطلع على المستشفي نطمن علي دراعك يا مؤمن ونطمن على البنات دي ..البنات ركبوا وكريم راح لمحمود مسكه قبل ما يمشي: أنت رايح فين كده !محمود ابتسم: هاخد التاكسي وأروح بيتناكريم شده: مش هيحصل .. أنت متعور في دماغك ! يلا معانا المستشفي..حسن قرب وكريم فهمه الوضع: يلا يا ابني تعال معايا عربيتي .. عربيتك اقفلها والصبح هجيبهالك .. يلامحمود رفض يروح معاهم وصمم يطلع بيته علشان اهله بس حسن اصر انه على الاقل يطلع معاهم المستشفي ..كريم اتحرك بعربيته ورا أبوه و وراهم تاكسي محمود ..حسن اتصل بناهد طمنها إن كله بخير والموضوع انتهى .. وهيعدي يتطمن على البنات ويرجع ..كريم اتصل برضه بناهد وطمنها أكتر وخلاها تكلم البنات ..راحوا المستشفي ومؤمن دخل عند دكتور يخيط دراعه ونور أول ما شافت حجم الجرح اللي في دراعه أغمى عليها ..أخدوها وفوقوها وخلوهم في أوضة يرتاحوا فيها وكريم طلع لمؤمن وقف معاه لحد ما خلص وبعدها اتطمنوا على محمود اللي يدوب أخد غرزتين في دماغه وكريم برضه اتعور فوق حاجبه بس ما أخدش غرز مجرد لزقة طبية..الدكتورة اتطمنت على نور وأمل وقالت إنهم بخير ..محمود اصر يروح بيته واتفق يقابلهم الصبح ..أخيرا روحوا بيتهم وناهد استقبلتهم وفضلت تعيط كتير والبنات حواليها بيطمنوهاكريم قعد قصادها في الأرض على ركبه ومسك ايديها: بتعيطي ليه دلوقتي ما احنا كلنا حواليكي بخير ؟ناهد بعياط: علشان كنت حاسة من قبل ما تخرجوا إن في حاجة هتحصل وكدبت إحساسي وسيبتكم تخرجواكريم باس راسها وايديها: حبيبة قلبي حصل خير واحنا كويسين بعدين حتى لو قلتي كنت هخرج برضه .. ما تلوميش نفسك بقىحسن هنا وقف وكلهم بصوله: أنا عايز أفهم نقطة ازاي الولد ده أخد عربيتكم والبنات فيها !هنا كريم ومؤمن بصوا لبعض وحسن كمل بعتاب: واحد فيكم نزل يشتري حاجة التاني يفضل في العربية ! بعدين ازاي أخد العربية ؟ ( بص لكريم ) سيادتك نزلت وسيبت العربية دايرة والمفتاح فيها .. بتقدمها سيادتك على طبق من دهب لأي حرامي .. قلتلك الف مرة قبل كده قبل ما تنزل مفتاحك في ايدك وبرضه بتسيبه مكانهكريم أخد نفس طويل: أنا على طول بسيب المفتاح في العربية علشان الأمن بيركنوها في الشركة واتعودت على ده..حسن بغيظ: واديك اهو سيبته و واحد أخد مراتك اللي جوا العربية ولولا سيادتك نسيت موبايلك في العربية الله أعلم كان جرى ايه دلوقتي ؟ ولا كنا هنعمل ايه ؟مؤمن بأسف: عمي أنا اللي غلطان كريم نزل وسابني في العربية وأنا اللي نزلت وراه .. أنا اللي غلطان..حسن بصلهم الاتنين: أنا ما يهمنيش مين فيكم غلطان .. يهمني إن تصرفكم أنتوا الاتنين غلط .. هو غلط ينزل ويسيب عربيته مفتوحة والمفتاح فيها وأنت غلط تنزل وتسيب البنات لوحدها .. أنتوا الاتنين غلط .. تصرفكم غلط وكنتوا هتخسروا فيه كل حاجةناهد مسحت دموعها: كفاية يا حسن العيال مش ناقصة عتاب .. الحمد لله ربنا سترها .. يلا كل واحد ياخد مراته ويدخل أوضته .. يلا اطلعوا .. مؤمن اطلع أوضتك فوق خليك وسطنا الليلة..كل واحد أخد مراته ودخل أوضتهكريم أول ما دخل أخد أمل في حضنه بخوف: لو كان جرالكقاطعته أمل: ما جراليش حاجة .. الحمد لله كلنا بخير .. موقف وعدىكريم مسك وشها فضل يبصلها بحب: ماكنتش هسامح نفسي أبداأمل ابتسمت: أنا بخير ..ضمها جامد وكأنه عايز يخبيها جواه وهي بعدت عن حضنه بصتله: أصعب حاجة لما طلبت مني أتحرك بالعربيةكريم بتأثر: خوفتي ؟أمل بصتله أوي بصدق: خوفت عليك .. كنت عايزة أفضل معاك ما أسيبكش كده أبداكريم ابتسم: بس لما مشيتي اتطمنت عليكي وقدرنا نتصرفأمل: وده اللي شجعني أمشي إنكم تعرفوا تتحركوا بدون ما تخافوا علينا أو الكلاب دول يستغلوناكريم أخدها في حضنه تاني باطمئنان: المهم إنك بخير ..أمل رددت: المهم إني بخير .. ( لمست اللزقة بلهفة ) بتوجعك ؟كريم ابتسم وهز دماغه: لا يا قلبي دي حاجة بسيطةأمل ابتسمت: مؤمن دراعه كويس ؟ ولا وضعه ايه !كريم: أخد شوية غرز فيه بس هيكون كويس بإذن الله .. روحي اتردتلي لما اتطمنت عليكي ماتتصوريش كمية الأفكار السودا اللي جتلي لما الزفت خطفكم حسيت إني ضايع ياأمل زي العيل التايه ولما خدتك في حضني حسيت بالأمان..أمل حضنته وبحنان: موقف وعدى ياكريم احنا كلنا كويسين واحنا سواغيروا هدومهم وأخدها في حضنه الوقت كله مش عايزها تبعد عنه وهو بيفكر كام مرة أبوه حذره من المفتاح في العربية بس عمره ما تخيل إن ده يحصله أبدا .. كل ما بيفتكر اللحظة اللي شاف العربية بتتحرك وفيها قلبه بيضمها بتلقائية لحضنه..مؤمن دخل أوضته وقعد على السرير وشه للأرض ونور قعدت قصاده مسكت وشه فهو بزعل: أنا السبب .. ماكانش المفروض أبدا نزلت من العربيةنور مسكت ايديه:أنا اللي طلبت منك تنزل .. لو في حد السبب فالحد ده أنا يا مؤمن مش أنتمؤمن شدها لحضنه: لو جرالك حاجة كنت أموت فيها..نور دموعها نزلوا: أنا بخير يا حبيبي صدقني بخير .. بس أنت دراعكمؤمن بسرعة: في داهية دراعينور مسكت دراعه: بعد الشر عليك .. بعد الشر عليك يا حبيبيأخدها في حضنه وفضلوا يطمنوا في بعض الاتنين ..الصبح كلهم اتجمعوا على الفطار وناهد بتحمد ربنا إنه نجاهم وحفظهم ودعت من قلبها يفضلوا متجمعين بخير دايما .. محمد نزل بحرج وحسن أخده ينضملهممحمد بصلهم: صباح الخيرالكل ردوا: صباح النورناهد ابتسمت: فين أنسمحمد بإحراج: الحجة معاه صممت تآكله الأولناهد ابتسمت ومحمد قعد بس اتصدم من منظر كريم اللي متعور في حاجبه: خير في ايه ؟حسن بابتسامة: مشكلة بسيطة واتحلتمؤمن بيحرك دراعة علشان ياكل فاتوجعمحمد: مالك ياابني حصل حاجة ولا ايه !زينب جت على الكلمة دي وبخوف: في ايه مين حصله حاجة ؟حسن بهدوء: اهدي حادثة بسيطة وحكلهم اللي حصلزينب بلوم: يعني احنا آخر من يعلم .. اخص عليكي يا نونا مش تصحيني معاكي !ناهد بصتلها بتعاطف: كنت قلقانة الأول وبعدها الموضوع خلص على طول الحمد لله .. هقلقك ليه يا قلبي .. اتطمنت عليهم على طولمحمد بعتاب: مالكش حق ياأبو كريم كنت صحينيحسن بابتسامة: مارضيتش أزعج حد أنا أصلا ماكنتش عارف أفكركريم وضح: فعلا الموقف ماكانش فيه أي تفكير بس الحمدللهزينب بتوتر: طب وجروحكم ايه خطيرة؟مؤمن طمنها: لا ياعمتو غرز مش أكتركريم ابتسم: وأنا مجرد خدش يعني بخيرمحمد بص لبنت أخوه بخوف: أمل أنتي كويسة يابنتي ؟ وبص لنور: وأنتي يابنتي كويسة ؟أمل ونور: ماتقلقش كويسينأمل طمنت عمها وقعدوا كلهم مع بعضوالرجالة خلصوا فطارهم وطلعوا للقسم يخلصوا المحضر ومحمود جالهم زي ما اتفق معاهم ومجدي قابلهم خلص الإجراءات بسرعة ..محمود شكروه بطريقتهم الخاصة لدرجة إنه فرح إنهم قطعوا طريقه وبعد ما كان خايف إنه بيتسرق طلع إن دي أجمل حاجة حصلتله في حياته إن عربيته تتسرق من كريم ومؤمن ويقطعوا عليه طريقه ..محمود بيهزر: بعد كده أي حد هيوقفني في نص الطريق بالليل هقفلهكريم ضحك: مش كل قطاعين الطرق ظراف زينا هاه خلي بالكمؤمن ابتسم: أيوة نحن نتميز عن الآخرين .. خلي بالكمحمود شكرهم وهم شكروه جدا وحاولوا يعوضوه على اد ما يقدروا وهو شكرهم وقالهم إنه يكفيه معرفتهم فقط ..مؤمن كلم كريم على السفر وعرض عليه هو كمان ووافق و كلهم اتجمعوامؤمن: أنا بفكر أروح النهارده المنيا علشان نقولهم على حمل نور ونقعد يومين ..ناهد بعتاب: اخص عليك يا مؤمن ما قلتلهمش لدلوقتي !مؤمن بحرج: يا نونا كنت عايز اخد نور ونروح نبلغهم بنفسنا وأعملها مفاجأة وكل يوم أقول النهارده بكرا ومطحون في الشركة بس اهو لما ربنا أراد .. هسافر النهارده باذن الله وأبلغهم ..حسن ابتسم: مفيش مشكلة روحوا غيروا جو وبلغ عيلتك وفرحهممؤمن بتردد: احم كنا عايزين نسافر وكريم وأمل يجوا معاناحسن باستنكار: والشغل ؟ أنا في إجازة المفروضكريم بسرعة: ماتقلقش علياء قايمة بالواجب وهنتابعها بالتليفون وبعدين دول يومين واهو أمل تشوف البلدأمل بابتسامة: فعلا نفسي أشوفها..نور بحماس: هتبقى فسحة تحفة .. عمي ارجوك وافق عايزين كلنا نكون مع بعض !ناهد بتعاطف: سيبهم يروحوا ياحسن يغيروا جو الشغل مش هيطيرحسن بقلة حيلة: يومين وألاقيكم عنديكريم ومؤمن بفرحة: طبعا ماتقلقش.نور اتصلت بأهلها تعرفهم بسفرهم وماقالتش على اللي حصل علشان محدش يقلق وخصوصا نادر اللي ممكن يقلب الدنيا ..بدأوا يستعدوا وركبوا الأربعة العربية واتوتروا أول ما ركبوا وبصوا كلهم لبعض وكريم بصلهم بابتسامة مرح: لا بقولكم ايه مش هنخلي اللي حصل يأثر علينا .. احنا كلنا بخير .. نتوكل على الله يلا بينا .. واه مالوش لازمة أي حد يعرف باللي حصل .. ودراعك لو حد سألك هتقول وقعت اتعورت لأي سببمؤمن: تمام هنقول وقعت في الجنينة واتعورتاتحرك وشوية وكلهم اندمجوا ورجعوا لطبيعتهم وسافروا الأربعة في أجواء كلها مرح وكريم كان سايق بحرص والطريق كان مريح وكل ما كريم يقف يشيل المفتاح من العربية وبيضحكوا عليه ..وصلوا الفيلا بتاعة أهل مؤمن وأمل ونور بيتفرجوا حواليهم على الأرض وفرحانين بالأجواءسناء فتحت الباب وأول ماشافتهم اتلجمت لحظة من المفاجأة وبعدها حضنت مؤمن جامد وهي بتزغرط وطلعوا البنات اللي بيشتغلوا عندها وقالتلهم يزغرطوا كلهم .. وبعدها سلمت على كريم والبنات وقفوا لحد ماخلصت وسلموا عليها جامدسناء بفرحة: ايه المفاجأة الحلوة دي نورتوا البلد كلها .. يا الف نهار ابيض..مؤمن بسعادة: منورة بيكم أنا جعان جداكريم بضحك: طفس دايما كدانور بمرح: وقال ايه بتاكلي كتير يانورسناء بابتسامة: هو كدا كل مايجي يقول جعان تعالوا ادخلوا ريحوا من الطريق تعالوا يا حبيباتي ..دخلوا وقعدوا كلهم واستقروا وسناء بترحب بيهم والفرحة مش سايعاها واتصلت بعاصم بلغته واتصلت ببنتها مها قالتلها ومش عارفة تعمل ايه من فرحتها لحد ما مؤمن بصلها: يا اما جعان ما هتآكلينا ولا ايه !سناء وقفت: دقيقة يا حبيبيأمل ونور وقفوا وهي بصتلهم وحلفت عليهم ما يتحركوا وقالت في بنات جوا يساعدوهاأمل بابتسامة: زينة وحشتني مش هتيجي..سناء بابتسامة: دلوقتي تيجي وتاخد جوزك منكعاصم جه وفرح بيهم جدا وسلم عليهم: البيت نور كنتوا قلتوا إنكم جايينمؤمن بمرح: حبينا نخليها مفاجأة ياحاجشوية ومها انضمتلهم ودخلت تزغرط وسلمت عليهم كلهم بفرحة وزينة راحت لكريم أول واحد وكالعادة هو ومؤمن بيتخانقوا عليهاأمل جاية تهمس لكريم بحاجة وبتقرب منه اتفاجئت بزينة بتبعدها وتحضن كريم: كيم بيبي..أمل شهقت بذهول وكريم اتصدم وبعدها انفجر في الضحك هو وكل اللي قاعدين: بتغير عليا منك ياأملأمل بتذمر طفولي: ايه يازينة ده أنا بحبك وبعدين كريم بتاعي أنامؤمن بضحك: بيتخانقوا عليكزينة بعدم فهم: كيم بيبي..كريم باسها من خدها وضحك: بس يازينة لأمل تعيط أنتي ماتعرفيش مخها أصغر منك في الغيرةأمل بصتله بغيظ وقرصته فاتأوه: لا وايدها تقيلةزينة باست كريم وحضنته وأمل بتمثل إنها متغاظة وزينة مانعاها تقرب من كريمفضلوا يتريقوا على طفولة أمل وزينة واستفزاز كريم لأملشوية وراحت لمؤمن خالها اللي ضحك: قولي نور حبيبي..زينة بصتله وضحكت وسكتت ومؤمن بيحاول معاها وبص لكريم: الواطية مش هتقول علشان المرة دي مش هيهمني مش هتقولكريم بضحك: الله يرحم وأنت عمال تحفظها قولي أمل قولي أملكلهم ضحكوا وحكوا لنور الموقف اللي فات وقت كتب كتاب كريممها دخلت عليهم تقولهم الأكل جاهز وشافت مؤمن بيحاول يخليها تتكلم: يا واد مالك بالبنت .. نور حبيبتك عرفنا خلاص .. سيب البت في حالها بقى..قاموا اتغدوا كلهم مع بعض في جو مرح جدا ومؤمن أعلن بعد الغدا عن حمل مراته فسناء قامت تزغرط وتحضن نور وتبوسها وعاصم ومها باركولهم وقعدوا كلهم في حالة بهجة والفرحة مش سايعاهمقعدوا بعدها يتكلموا وسناء لاحظت إن ابنها مش بيحرك دراعه أوي: مؤمن أنت دراعك ماله يا حبيبي !مؤمن بص لكريم اللي رد هو بهزار: كنت بنجري كعادتنا ورا بعض في الجنينة وسيادته وقع..مؤمن بغيظ: أنت زقتني على فكرةكريم شهق: أنا ! أنت ياض بتمشي خطوتين وتقع تقولي زقيتك ! لا ياعم أنت وقعت لوحدكفضلوا يتناقروا وعاصم وقفهم: المهم وقع ايه اللي حصل !مؤمن ابتسم: اتعورت .. جرح خفيفسناء بصت لنور: بجد جرح خفيف !نور حاولت تبتسم: اه جرح خفيفسناء بصت لكريم ولاحظت اللزقة اللي في دماغه: وأنت دماغك !مؤمن كمل: ماهو أنا لما وقعت شديته معاياعاصم بصلهم: وقعتوا أنتوا الاتنين !كريم: اه يا خالو وقعنا احنا الاتنينعاصم بصلهم وهو مش مصدق ولا حرف من اللي بيقولوه بس سكت علشان سناء ما تقلقش..سناء لاحظت تعب البنات وبصت للشباب: طلعوا مرتاتكم ترتاح شوية أوضكم جاهزة يلا .. قوموا خليهم يرتاحوا من الطريقعاصم وقفهم: طلعوا مرتاتكم وتعالوا عايزكم لحظةسناء بصتله: سيبهم يرتاحواعاصم بصلها: هسيبهم .. أتطمن عليهم بس الأول..سناء ابتسمت وطلعت تشوف اللي وراها وكل واحد أخد مراته وطلع أوضته ورجعوا لعاصم اللي بصلهم: طبعا أنا ما بلعتش ولا حرف من اللي قلتوه .. دراعك ماله يا مؤمن وأنت دماغك مالها ! اتخانقتوا مع مين !كريم ومؤمن بصوا لبعض وحكوله اللي حصل وهو حمد ربنا إنها عدت على خير وطلب فعلا ما يعرفوش سناء ولا مها علشان ما يقلقوش..عاصم بلوم: طبعا أنتوا الاتنين كنتوا غلط .. سيادتك ما تسيبش مفتاح العربية فيها وتنزل وسيادتك ما تسيبش البنات لوحدها .. أنتوا بتسافروا كتير وبتتحركوا كتير يا ريت تكونوا اتعلمتوا الدرس كويس وبعد كده تنتبهوا أكتر من كده .. يلا الحمد لله إنها عدت على خير .. هدبح حاجة لله بكرا باذن الله وأشكر ربنا إنه نجاكم وحفظكم .. اطلعوا ارتاحوا يلا وزي ما قلتوا ما تعرفوش حد باللي حصل .. هقول لوالدتك إني هدبح بمناسبة زيارتكم للبلد وفرحتي بيكم .. اطلعوا ارتاحوا..سابهم يطلعوا أوضهم يرتاحوا وناموا كلهم من التعب وآخر النهار صحيوا كلهمأمل وكريم نزلوا لقوا الكل متجمع وكريم أخد زينة وحطها في حضنهشوية ومؤمن نزل هو ونورسناء جابت طبق فاكهة كبير وبدأت تآكل البناتسناء: كلوا يابنات واتغذوا أنتوا بتخسوا كدا ليه ؟ العيال دول مش بيهتموا بأكلكم ليه..مها بضحك: كريم ومؤمن بيحرموهم من الأكلنور بتأييد: أيوة أخوكي بيعد عليا الأكلأمل بابتسامة: وكريم كل ماأقوله أكلني يقولي كفايةعاصم بذهول: أنتوا صحيح بتعملوا كدا ؟كريم ومؤمن بصوا لبعض باستنكار ورجعوا بصوله: أنت بتصدقهم !عاصم ابتسم: وماأصدقهمش ليه ماأنتوا الواحد يتوقع منكم أي حاجةكريم بغيظ: والله ده ظلم..مؤمن بحسرة: حتى أمي وأبويا ضدناأمل ونور ماأكلوش كتير وسناء مش عاجبهاكريم بمكر: والنبي يامها تجيبي لبن لأمل بتحبه جدامها بسرعة: من عينياأمل بصدمة: أنا لالالاكريم بلوم مزيف: ايه ياحبيبتي بتتكسفي ؟ ده احنا هنا في بيتنا التانيأمل جت تعترض بس سناء اتدخلت: ايه يابنتي أنتي في بيت غريب ولا ايه هاتيلها يامها وهاتي لنور معاهانور باستنكار: لا أنا لا..مؤمن بشماتة: هتتكسفي أنتي كمان ؟ ده بيتك يا قلبيسناء سابتهم وراحت تجيب اللبن وسط غيظ أمل ونور من اجوزاهمرجعت بكوبايتين لبن كبار وبتناولهم اضطروا ياخدوهم منهاأمل بصت للكوباية بحسرة: هشربك ازاي مش بحبككريم سمعها: حرام تكرهي نعمة ربنا على فكرة..أمل بتذمر: اسكت علشان مش طايقاككريم ببراءة مصطنعة: أنا يابنتي؟هو أنا عملتلك حاجةأمل: برئ ياحبيبيمؤمن لنور: يلا يانور اشربينور حاولت تشربه كتحدي بس ماقدرتشالاتنين ماقدروش يشربوا وسناء ماضغطتش عليهم..شوية والشباب خرجوا برا وقعدوا في الجنينة كريم جاله تليفون شغل راح يتكلم بعيد ونور قامت تروح الحمام ومؤمن راح يكلم أبوهأمل قاعدة مستنية كريم وفجأة لقت حاجة جنبها بتبص طلع فار اتفزعت من مكانها وجريت بتصرخ وبتتنططكريم جه بفزع: ايه في ايه هتولدي وأنتي بتنطي كده بطلي تنطي وكلمينيأمل بصراخ: فار ياكريم فار..كريم بعدم استيعاب: فار ايه بعدها سكت واستوعب: فار ؟ قطعتيلي الخلف وتقولي فار؟أمل بخوف: شكله يخوف ولا شنبه وكان قاعد جنبيكريم بسخرية: بيونسكأمل ضربته على كتفه بغيظ: مش وقته روح شوف حلكريم بتهكم: أعمل ايه أدور عليه في الجنينة كلها ؟أمل بخوف: اتصرف أنا بخاف منهمكريم بضحك: الفار بصريخك ده هيخاف منكأمل بتوتر: افرض جالي تانيكريم بص جنبها وبسرعة: حاسبي الفار ياأملأمل بصريخ وهي بتجري تقف وراه: فين اقتله اقتله..كريم فضل يضحك ومش قادر يتكلم من كتر الضحك وهي بصتله بغيظ إنه بيعمل مقلب فيها وفضلت تعضه من كتفه وسط ضحكهتاني يوم فطروا في جو عائلي وبعدها عاصم خرج بالفعل جاب عجل يدبحه ويوزعه لله وقال علشان زيارة عياله لاول مرة بعد جوازهم ..الشباب خرجوا يتفرجوا على الأرض ومنظر..الأشجار اللي فيها فاكهة جاذب أمل جداأمل بانبهار: الله الموز شكله حلو هاتلي موز ياكريمكريم: حاضر هجيبلكأمل بتصميم: لا أنا أقصد من على الشجرةمؤمن بضحك: موز وشجرة ناقص تجيبيله سودانيكريم بسخرية: ياخفيف.نور: وبتضحك ليه ماأنت هتعمل زيه ياحبيبي دلوقتيمؤمن باستنكار: نعم يااختي أعمل زي ميننور: زيه و تجيبلي من الشجرةكريم بضحك: علشان تتريق كويسأمل ونور صمموا إنهم يجيبوا موز وفعلا كل واحد نفذ والبنات بتصورهم من غير مايعرفواأمل بمرح: اديني موزة..كريم اداها موزة: يابنتي محسساني إن مفيش موز غير هناأمل بضحك: الله ياكيمو شكله عجبنيمؤمن بدل مايدي لنور الموز قاعد بياكل هونور بتذمر: يامؤمن هات موزمؤمن باستفزاز: بدوقه يا قلبي الاول اطمن انه سليم قبل ما اديهولك..كريم بصله بتهكم: ايوه ايوه بتدوقه صح .. بتدوق عشر موزات هاهمؤمن باستفزاز: مش هرد عليك بس الموز تحفة فعلاكريم وأمل ضحكوا على منظره ونور هتطق منهقضوا يومين كلهم مرح ووعدوهم يكرروها تاني وسافروا القاهرة بعد طبعا مااخدوا زيارة لناهد وحسنوصلوا وناموا من تعبهم..ناهد فكرت كريم انه يكلم محمد زي ما اتفقوا وينفذوا خططهم اللي اجلتها الحادثة اللي اتعرضولهاالصبح بعد ما الكل فطر كريم أخد قهوته وقعد جنب عم محمد وناهد فضتله الجو علشان محدش يقعد معاهم .. اتكلموا شوية كلام عادي وكريم مكشر وبيظهر إنه مهموممحمد باهتمام: كريم يا ابني أنا حاسك مش طبيعي في ايه شاغلك ! ولا مش حابب تتكلم ؟كريم بصله بهم: والله يا عمي مش عارف أقولك ايه ! حضرتك مش غريب و واحد مننا .. الموضوع يخص عمتي .محمد قلبه دق بعنف وخاف يكونوا متضايقين منه أو ملاحظين إحساسه ناحيتها وحس إنه متلخبط وبتوتر: خير مالها ؟ ولا تقصد ايه !كريم لاحظ توتره أول ما اتفتحت سيرتها وحاول يكمل دوره: كل يوم بيتقدملها عريس وهي مصرة ترفض .. لحد امتى هتفضل عايشة لوحدها تبكي على الأطلال ! على ذكرى ناس ماتت من زمان .. أيوة الناس دي كانت غالية بس هي لسة عايشة ومن حقها تعيش .. من حقها تفرح من تاني وتتجوز تاني .. مش كفاية عليها حزن لحد كده ! أخدت نصيبها كفاية !محمد استغرب كلامه وحس إنه مربوط ومش عارف يقوله ايه !كريم كمل: والله ساعات بفكر إني أطلب من بابا يجبرها تتجوز ويبطل يسمع رفضها .. وبفكر جديا أعمل ده دلوقتي ! طول ما هتفضل ترفض يبقى احنا نجبرها .محمد كشر: تجبرها ازاي يعني ! هي مش صغيرة يا كريم هتجبرها ! لازم يكون اختيارها ونابع من جواها .. هي اللي هتعيش مش أنتوا .كريم بصله: يبقى تختار واحنا نقول آمين، توافق على أي حد واللي هتشاور عليه هنوافق بس تتحرك وتبطل بقى تضيع عمرها وكفاية أصلا اللي ضاع لحد دلوقتي .محمد سكت وبيوزن الكلام وكريم عرف إنه رمى الطعم الباقي على محمد نفسه .. قام وقف وبصله: أنا اتآخرت على الشركة .. هطلع أشوف أمل جهزت ولا لسة .. عمي لو اتكلمت معاها قولها كفاية تضيع عمرها وتلحق الباقي .. بعد اذنك .كريم انسحب وحسن جه وقعد مع محمد وهو حاسس إنهم بيعملوا حاجة من وراه وخصوصا لما شاف محمد سرحان تماما ومش بيتكلم ولا ينطق ..حسن مش بيروح الشركة وبيقعد هو ومحمد واستغل وجوده إنه يرتاح شوية من الشغل ويسيب كريم ومؤمن يعتمدوا على نفسهم شوية ..زينب كانت مع أنس وغيرتله هدومه ونزلته عند محمد وادتهوله وناهد نادت على حسن اللي كشر لأنه مش بيحب يسيبهم لوحدهم بس ناهد اصرت فقام راحلهاحسن بغيظ: ليه بتنادي ؟ناهد شدته لجوا: النهارده هو هيطلب ايدها اديه فرصه بس يتكلم معاها .حسن بصلها: عملتي ايه يا ناهد اوعي تكوني قولتيله حاجة ؟ناهد ببراءة: ولا نطقت حرف أنا .. وحياتك أنت ما اتكلمت مع محمد ولا لمحتله حتى بأي حاجة .حسن طلع وعينيه عليهم بدون ما يظهروناهد ماسكاه ومنتظرينهم ينطقوا.محمد بيتكلم مع زينب وبيتناقشوا عن أنس ومرة واحدة بصلها: أنتي ليه ما وافقتيش على أي حد من اللي بيتقدمولك لحد دلوقتي ! بتنصحيني أبدأ حياة جديدة وأعيش ليه مش بتطبقي النصيحة دي !زنيب أخدت نفس طويل: ماكانش في حد يستاهل أعيش معاه .. زي ما قولتلك زمان طمعانين فيا .. دلوقتي محدش دخل في دماغي أصلا .. ماحسيتش بإني عايزة أرتبط بحد .. ( كملت بهزار ) دلوقتي كفاية عليا أنس قلبي أنا .محمد ابتسم واتشجع: للدرجة دي بتحبيه يا أم أنس !زينب ابتسمت وبصتله بصدق: اتعلقت بيه كأنه أنس ابني .. ربنا يحميه .محمد كشر وافتكر: الواد لازم أبوه يسجله باسمه .. أنا لازم أرجع البلد يا زينب وابوه يشوفه .. دي أبسط حقوقه وربنا يستر ما يعملش مشاكل .زينب زعلت وبصتله: بجد هتسافر بيه ! طيب ازاي ! هتعرف تشيل مسئوليته لوحدك ! هتعرف تراعيه ! هتقدر تقف في وش شريف ! هتمنعه ياخده منك !محمد هز دماغه بحيرة: ما أعرفش كل ده .. وماعنديش إجابة لكل أسئلتك دي .زينب بهم: لازم يكون عندك إجابة .محمد بيأس: مش يمكن أديه لأبوه ! أبوه و معاه والدته يساعدوا بعض في تربيته .زينب بغضب: لا طبعا .. بنتك أمنتك أنت عليه .محمد بصلها وحاول يرمي طعم لزينب: بس أنا لوحدي ازاي هربيه لوحدي ! هشتغل ولا أربيه ولا أعمل ايه ! مين هيساعدني ؟زينب بغضب وتهور: أنا أساعدك .محمد بصلها وهي بصتله والاتنين سكتوا شوية ومحمد باهتمام: لو اتجرأت وسألتك بتعرضي تساعديني علشان بس أنس ؟ ولا في سبب تاني ؟زينب بصتله كتير وبتحاول ترتب أفكارها وكلامها: ولو قلبنا الوضع وسألتك أنت عايز مساعدتي علشان بس أنس ولا في سبب تاني هتقولي ايه ؟محمد اتنهد: هقولك إن من يوم فرح كريم وأنا كياني اتلخبط وكانت أول مرة في حياتي كلها أتوتر وأكون زي العيل الصغير اللي مش عارف ينطق جملة بسيطة ويقول أنا عم أمل .. ماعرفتش أقول الجملة دي .. وفي كل مرة بتكوني موجودة فيها مابعرفش أتكلم ولا أنطق، أنس مجرد حجة علشان أتكلم معاكي، أنا بعرف أتعامل كويس معاه لكن بسألك الف مرة علشان عايز أسمع صوتك الف مرة وأشوف ابتسامتك الف مرة .. ونفسي لو تفضلي قصادي الف مرة أو لا مش الف مرة عايزك قصادي العمر كله أو اللي باقي من العمر .زينب ابتسمت ومش مصدقة أبدا إنها بتسمع الكلام ده من محمد اللي قاطع أفكارها: كده جاوبتك ! جاوبيني أنتي .زينب بحرج: عملت زيك وأخدت أنس سبب إني أفضل قريبة من جده .. ودلوقتي بشجعه ما يديهوش لأبوه وبعرض مساعدتي .. فأكيد تصرفاتي جاوبت عني .. بس ده ما يمنعش إني برضه بحب أنس وعايزاه جنبي .محمد ابتسم وسكت شوية وبعدها بصلها: ينفع تسافري معايا البلد يا زينب ؟زينب بصتله بذهول: استأذن حسن وخدني منه .محمد بتوتر: هل ممكن يوافق ! هو أو كريم ! بعد كل المشاكل اللي بنتي سببتها للعيلة دي ممكن يوافقوا ؟زينب ابتسمت: احنا مش بناخد حد بذنب حد وبعدين دول تقبلوا ابنها هنا ازاي متخيل إنهم ممكن يرفضوا ! بعدين حسن قدامك كلمه وشوف .حسن جوا مع ناهد وقف: أعتقد سيبتهم بما فيه الكفاية .. بعد اذنك .خرج وقعد معاهم وحس بالتوتر في الجو وزينب انسحبت ودخلت عند ناهد تحكيلها اللي حصل وناهد فرحت إن خطتها جابت نتيجة ..محمد فضل متوتر بس تغلب على توتره وفاتح حسن وفضل يلف ويدور لحد ما حسن طلب منه كلام صريح ومباشر بدون لف ودوران فمحمد اضطر يقوله إنه عايز يتجوز زينب ..حسن بالرغم من إنه متوقع بس برضه اتفاجىء بالطلب الصريح ده وطلب منه مهلة يفكر ويرد عليه ..محمد اتصل بعبدالله أخوه وبلغه باللي حصل وإنه عايز ياخد الخطوة دي واستغرب إن عبدالله مرحب جدا ..حسن فاتح كريم ومؤمن والاتنين هيصوا أول ما قالهم وكل واحد رفع كفه في كف التاني وحسن بصلهم باستغراب: أنتوا مش مستغربين ليه ! أنتوا عملتوا ايه ونونا خططت لايه ؟ انطقوا !ناهد بتشاورلهم لا وهو بصلها فابتسمت وبعدها بص لكريم: أنت قعدت معاه الصبح قولتله ايه ؟ وانطق واياك تخبي .كريم بصلهم وبيفكر يقول ايه بدون ما يكدب: ما قلتلهوش غير إن الإنسان من حقه يعيش وما يقفلش ويندب حظه العمر كله .. بس اديته نور أخضر فقط إنه لو عايز يتكلم احنا مش هنعارض .حسن بتأكيد: بس يا كريم ! مجرد نور أخضر ! ما قلتش من كرامة عمتك !كريم بصدق: عمري أبدا ولا أي حد في البيت ده ممكن يقل منها .. بابا احنا كلنا بنحبها وملاحظين اهتمامهم ببعض .. ف اديناهم دفعة بسيطة مش أكتر .. مجرد ضوء إنه لو عايز يتكلم ولا أكتر ولا أقل .حسن اتنهد: يعني نوافق عليه ! ونقول ده عوض ربنا ليها على صبرها وحرمانها السنين اللي فاتت دي !مؤمن وكريم: طبعا توافق.حسن بعدها اتصل بعاصم ياخد رأيه وعاصم كان هيعترض بس حسن قاله رأيه وقاله إنه فرحان لحاجة زي دي وإن محمد غلبان وهيعوض زينب عن الحرمان والوحدة اللي عاشت فيهم .. كمان بلغ ابتسام أخته اللي اتفاجئت بس فرحت إن أختها أخيرا هيكون عندها عيلة صغيرة وطلب منهم يجوا علشان يعملوا حفلة صغيرة يعلنوا فيها ارتباطهم ببعض وبالفعل عاصم جه بعيلته وابتسام جت علشان يحضروا فرحهم البسيط ..حسن بلغ محمد بموافقته ومحمد اتصل بعبدالله وطلب منه يجي وبالفعل جه هو وسميرة وقرروا يعملوا حفلة بسيطة على قدهم بس ..اتجمعوا كلهم في حفلة بسيطة وجابوا المأذون يكتب كتابهم في جو عائلي .. وزينب ومحمد فرحتهم كانت غير محدودة .. الكل شايفها وفرحان بيهم وابتسام بصتلها بحب إن ربنا عوضها بعد السنين دي كلها .. الاتنين فعلا كانوا أحلى عوض لبعض ..محمد رجع بزينب بعد ما خلى عبدالله يغيرله أوضة النوم في البيت رجعوا ومعاهم عبدالله وسميرة اللي زغرطت في دخلتهم والجيران اتجمعوا يشوفوا في ايه وسميرة بلغتهم إن محمد اتجوز وراجع بعروسته وعملوا حفلة بسيطة علشان يشهروا جوازه ..بدرية عرفت وماكانتش مصدقة أبدا إن جوزها يتجوز .. كانت هتموت من القهر والغيظ والندم ..كريم معاه مؤمن في العربية راجعين البيت بعد الشغل موبايله رن كان المحامي بتاع العيلة رد عليه واتفاجئ بكلامه إن بكرا النطق بالحكم في قضيته هو وأملكريم قفل معاه بملامح كلها توترمؤمن بقلق: في ايه ؟حكاله اللي حصل وطلب منه ما يعرفش حد لأنه مش عايز يقول لأمل علشان مايأثرش على نفسيتها خصوصا إنها حاملمؤمن حاول يهديه وإنهم يقعدوا مع حسن ويشوفوا حلوصلوا لقوا البنات قاعدين قاموا يستقبلوهم وقعدوا مع بعض شويةاتغدوا كلهم مع ناهد وحسن وسط صمت مش طبيعي من كريم ومؤمنبعد الغدا كريم طلب من حسن يكلمه هو ومؤمن في موضوع خاص بالشركة ودخلوا التلاتة أوضة المكتب تحت نظرات الاندهاش من ناهد والبنات...في المكتبحسن بقلق: وشكم ماله قلقتوني ؟كريم حكاله كلام المحامي وحسن سمعهم بانتباه: طيب ماتشوف لو ينفع بلاش نودي أمل .. كلم مجدي واسألهكريم بلهفة: صح نجرباتصل بالمحامي وسأله ينفع أمل ماتحضرش علشان ظروف تعبها والمحامي قاله ينفع طالما عادي لأن دي جلسة نطق الحكم بس ..قفل معاه واتنهد بس برضه متوتر قالهم اللي قاله المحامي فارتاحوامؤمن بيطمنه: طيب ايه المشكلة دلوقتي !كريم بضيق: شايل هم إني هشوفهم قدامي كل ماأشوفهم ببقى عايز أقتلهمحسن بتنبيه: اوعى بكرا تتوتر علشان مش في مصلحتك هياخدوا عقابهم والقضية تتقفل ونقفل الصفحة دي من حياتنا ..خرجوا التلاتة وكل واحدة راحت تسأل جوزها في ايه بس ماأخدوش إجابة تريحهم وبلغوهم إن مشكلة في الشغل واتجمعوا يتناقشوا فيها مش أكتر ..كانت ليلة صعبة خصوصا على كريم اللي مش عارف ينام وكل مابيفتكر اسم الشباب دول ذكريات العاصفة تيجي قدامهأمل متابعة تعابير وشه اللي كلها قلق ومش عارفة مالهأمل قربت منه: مالك ياكريم في حاجة في الشغل ؟كريم ابتسم باطمئنان: مفيش ياحبيبتي حاجة بسيطة وهنحلها يلا ننام ..مثل إنه نايم علشان هي تنام وبالفعل فضل قاعد ونومه كان متقطعصحي الصبح بدري لبس بدون ماتحس وخرج من الأوضة نزل لقى حسن مستنيه تحت هو وناهد اللي قامت تطمنه بعد ماحسن حكالها: ماتقلقش ياحبيبي هياخدوا جزاءهمكريم بمحاولة ابتسام: ربنا يسهل ياست الكل المهم أمل لما تصحى ما تخليهاش تعرف وخليكي طبيعية معاها ..الباب خبط أم فتحي فتحت كان مؤمناللي بصلهم: أنا جاهز هاجي معاكم يلاحسن: وأنا كمان يلا قبل ما أمل تصحى وتسألخرجوا التلاتة في صمت تام وكريم قلقانشوية وأمل صحيت مالقتش كريم جنبها لبست و نزلت مالقتهوشناهد بابتسامة: تعالي ياحبيبتيأمل باستغراب: صباح الخير هو كريم نزل الشركة خلاص !ناهد ابتسمت: اه نزل بدري هو وحسن ومؤمن بيقولوا وراهم اجتماعأمل بصتلها بعدم اقتناع بس سكتت وشوية وانضمتلهم نور سألت عليهم وعرفت ان كلهم مشيوا بدري واستغربت برضه ان مؤمن مقلهاش قبل ماينزل زي عادته ..أمل مسكت موبايلها وحاولت تكلم كريم اللي رد عليها وحاول إنه يكون طبيعي: صباح الخير ياحبيبي..أمل بعتاب: صباح النور ماصحيتنيش ليه ؟ مش بحب أبدأ يومي من غير ما أشوفك أول حاجةابتسم: ماحبيتش أزعجك عامة مش هتآخرأمل ابتسمت: تحب أساعدك في حاجة ؟جاوبها بسرعة: ماتحرمش منك أنا مش هتآخر هخلص واجيقفلت معاه ولقت نور جت و زيها ملاحظة تغيير الرجالة قعدوا الاتنين مش عارفين في ايه !وصلوا المحكمة وقابلوا المحامي اللي طمنهم ودخلوا قعدوا وشوية والمتهمين جمكريم بصلهم بكره والمرة دي حمادة وزكريا باين عليهم الخوف.القضاة دخلوا وسماع مرافعة المدعي العام والمحاميينجه وقت إصدار الحكم وسط إحساس كريم بالقلق والتوتر وخوفه من إنهم ياخدوا حكم مخففحسن ومؤمن كانوا متوترين وبيحاولوا يهونوا على كريمنطق القاضي بالحكم وسط ترقب الكل.خلصت المحاكمة وروحوا التلاتة الفيلا وأمل أول ماشافتهم جريت على كريم بقلق: أنتوا في حاجة بتخبوها ايه هيكريم بصلها شوية بدون ملامح وبعدها:...
رواية العاصفة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد الفصل السابع والأربعونكريم بص لامل شوية بدون ملامح وبعدها أمل اتفاجئت إنه ضمها بسعادة: الكابوس انتهى يا حبيبيأمل بعدم فهم: أنا مش فاهمة حاجة في ايه ؟ وكابوس ايه اللي انتهى !كريم بفرحة: القضية انتهت النطق بالحكم كان النهاردهأمل بصدمة: الحكمكريم: أيوة واتعاقبوا ماتتصوريش شكلهم كان عامل ازايناهد بفرحة: الحمدلله تعالوا اقعدوا واحكولنا..كريم شد أمل اللي مش مستوعبة حاجة وراحوا كلهم يقعدوا وبدأوا يحكواكريم: امبارح جالي مكالمة من المحامي إن الحكم النهارده فاتوترت زي ماشوفتيني وقلقان عليكي لما تعرفي فعرفت إن مفيش داعي أقولك وروحنا احنامؤمن: فعلا ومارضيناش نقول حتى قدام نور علشان ممكن تقولكنور ضربته في كتفه بغيظ: أنتوا قعدتونا بنضرب أخماس في أسداسأمل لكريم بلهفة: طب ايه اتحكم عليهم بايه ؟كريم بابتسامة: حمادة وزكريا الاتنين اتوجهتلهم تهمة محاولة هتك العرض والشروع في القتل ودي حكمها ١٥ سنة سجن مشدد مع الشغل والنفاذ بس حمادة اتوجهله كمان جنحة حيازة سلاح أبيض بدون ترخيص اللي هي السكينة اللي ضربتي بيها وده يصنف طوارئ أمن دولة وأخد فيها ٣ سنين زيادةمؤمن كمل: يعني زكريا أخد ١٥ سنة وحمادة أخد ١٨ سنة ..أمل بفرحة وعدم استيعاب: يعني خلاص القضية خلصت ؟ العاصفة انتهت ؟كريم بتأييد: العاصفة انتهت فعلا بس في الجانب الوحش أما الجانب الحلو اللي عرفنا على بعض مش هينتهي أبداأمل من فرحتها حضنت كريم ونسيت إنهم قدام أهله: الحمدلله ده كان كابوس وانزاحناهد سألت: طب والواد التالت ده عمل ايه ؟حسن بصلها: ده بما إنه اتحول لشاهد وإنه ماشاركش معاهم وساعد كريم أخد براءةنور بصت لأمل: مبرووووك ياأمل مبروووك ياكريم..أمل وكريم: الله يبارك فيكيحسن: ماشوفتيش وشهم وهما مرعوبين وفضلوا يزعقوا على الحكممؤمن بفرحة: نحتفل بقىكريم بسعادة: طبعا كلنا هنخرج نتعشى برا ونعمل حفلة بالمناسبة ديشريف عرف برجوع محمد بابنه فأخد ميادة وراحوا عند محمد اللي استقبلهم وعرفهم بزينب مراته اللي نزلت بأنس ومترددة تديه لشريف أو لاالكل كان قاعد متوتر ومحدش فيهم عارف يقطع الصمت ده ..ميادة عايزة تقوم تاخد حفيدها بس في نفس الوقت متربطة مكانها وعقلها بيعيد كل حياتها مع سمر وبدرية فانتظرت تشوف رد فعل ابنها وهيعمل ايه أو هيقول ايه !شريف باصص ناحية ابنه وجواه أحاسيس كتيرة متلخبطة .. كره وغيظ وحسرة وحزن .. كل أحاسيسه ناحية سمر ظهرت وبيحاول يقنع نفسه إن الطفل ده بريء من كل تصرفات أمه وفضايحها اللي وصمته بيهم بس برضه ده حتة منها ..محمد قطع أفكار الكل و وجه كلامه لشريف: شريف يا ابني سمر كان ممكن تخلي أنس معاها لمدة سنتين بس ماحبتش ابنها يفتح عنيه في السجن ويتربى هناك وطلبت مني أخليه معايا، أنا عارف إنه ابنك بس خليه معايا .. أنا وزينب هنديله الحب اللي محتاجه .. أنت قفلت صفحتك مع سمر وكلنا عارفين علاقتكم كان شكلها ايه والمشاكل اللي كانت بينكم .. وده غصب عنكم هيأثر على حبكم له .. فاعمل زي ما عملت سمر .. هي عرفت إنها مش هتقدر تديله الحب اللي يستاهله فاديتهولي .. أنت كمان مش هتحبه كفاية يا شريف .. مش هتشوف فيه غير سمر اللي أهانتك وجرحتك .. لكن أنا وزينب هنديله كل الحب اللي يستاهله لأنه بريء من كل حاجة .شريف أخد نفس طويل وبيفكر وهو مش عارف يعمل ايه !عقله بيقوله ياخد ابنه بس قلبه كمان مقتنع بكل حرف نطقه محمد .. هو مش هيشوف فيه غير سمر وكل اللي عملته .. معقول سمر تكون أعقل منه وتعرف إن مصلحة أنس يكون مع أبوها !ماقدرش يقعد أكتر من كده وقف وبص لمحمد: عمي أنا مش قادر اخد قرار دلوقتي .. خليه معاك وأنا واثق إنك هتديله الحب اللي يستاهله .. هو للأسف هيشيل ذنب إن سمر أمه .. خليني اخد قرار على مهلي .. بس مصاريفه كلها أنا متكفل بيها .زينب كشرت: احنا مش محتاجين لمساعدتك دي متشكرين .شريف بصلها: ده ابني وأنا مسئول عنه .زينب بتريقة: ده أنت حتى ما شيلتوش وأخدته في حضنك .ميادة هتنطق بس شريف منعها وبص لزينب: أنا عارف إنه مالوش ذنب وإنه بريء من كل تصرفات أمه .. بس ...معرفش ينطق وقرب من زينب وعينيه على أنس ..مشاعره اتحركت وحس إنه عايز يشيله أو يضمه بس خاف .. خاف يتعلق بيه فرجع خطوة لورا وبصلهم: هبلغكم بقراري إن شاء الله .. يلا يا أمي .ميادة وقفته عايزة تشيل حفيدها فبصلها: هستناكي بره وانسحب في صمت وميادة شالت حفيدها وبصتله وحست بقلبها ومشاعرها بيتحركوا ناحيته .. عايزه تاخده لقلبها ..غصب عنها رجعت أنس لزينب وخرجت لابنها واول ما ركبت جنبه اتحركوصلوا بيتهم وميادة بصت لابنها: أنت مش هتجيب أنس هنا ؟شريف بصلها: ابن سمر ! أنتي شايفة إني أروح أتخانق وأرفع قضية حضانة علشان اخده !ميادة اتنهدت بتعب وقررت تسيب ابنها براحته: طيب عايز تعمل ايه ؟شريف بهدوء: عمي محمد اتجوز ومعاه اللي تساعده في تربية أنس وأنا هتكفل بكل مصاريفه .. وهتابعه وهكون موجود في حياته بس خليه معاه هو مبسوط معاه والاتنين بيحبوه وده كان واضح جدا .. علي الأقل هيلاقي الحب منهم لأني دايما هشوفه ابن سمر وأنتي هتشوفيه ابن سمر .. فخلينا على الأقل نقدمله الحب ده ما نحرمهوش منه .ميادة بمكابرة: بس يا شريف ...شريف مسك ايدها: ما بسش ياأمي، أرجوكي أنا مش عايز مشاكل وبعدين الحضانة لسمر ولو سمر مش عايزاه الحضانة لأمها، الموال طويل وأنا مش حمل خناق ومحاكم.. فأرجوكي .ميادة بصت للأرض وسكتت يمكن كلام ابنها صح .. هو مابقاش حمل مشاكل تانية ويكفي إنه يكون موجود في حياة ابنه بهدوء أفضل من المشاكل والمحاكمشريف دخل أوضته بيفتكر شكل ابنه الصغير بين ايدين زينب وشيء لا إرادي خلاه طلع موبايله وفتح الصور اللي مش عارف محتفظ بيهم ليه .. قلب في صور سمر مع عمرو وعلاقتهم اللي مستمرة من أيام الجامعة لحد آخر سفرية وهي حامل وبتاخد فلوس .. طيب بتاخد الفلوس دي ليه ؟ وفجأة برز سؤال في خياله ! مش يمكن العيل ده مش ابنه أصلا ! وعلشان كده الشاب ده بيديها فلوس علشان يسكتها !لازم يعمل تحليل DNA للبيبي قبل ما ياخد أي قرار ...بدرية قررت تروح عند محمد وتشوف بعينيها يمكن تصدق ..خبطت وفتحلها محمد اللي ذُهلت أول ما شافته .. شافته صغير وبيضحك وكأنه صغر عشرين سنة ! فين الراجل الغلبان اللي كانت متجوزاه ؟ فين اللي كانت بتقارنه على طول بعبدالله وشايفاه ولا حاجة ؟ فين الراجل المهموم والمحني ! مين ده اللي قدامها ! بقى ده اللي هي كانت ليل نهار تتخانق معاه ؟ ازاي عمرها ما شافته كده؟محمد كشر: خير يا بدرية عايزة ايه !بدرية بلخبطة: أنت اتجوزت بجد ؟محمد باقتضاب: عندك مانع !؟بدرية دموعها لمعت وما ردتش فهو بصلها: طيب بعد اذنك .يدوب هيقفل الباب بس نطقت بسرعة: عايزة أشوف حفيدي بس .محمد بحيرة وتردد وافق ودخلها وزينب من فوق: مين يا محمد !محمد بصلها: بدرية عايزة تشوف أنس .. هاتيه بعد اذنك.زينب أخدت نفس طويل وبعد ما كانت هتلبس وتحط طرحة على شعرها نزلت زي ما هي بجلبيتها اللي بنص كوم وشعرها مفكوك ..نزلت وبدرية عينيها عليها مصدومة أكتر وأكتر .. الاتنين بصوا لبعض كتير .. الدموع لمعت في عنين بدرية وهي بتقارن نفسها بزينب .. جميلة، رقيقة، مبتسمةبصت لجوزها بحزن وقهر وقربت من زينب أخدت منها أنس وباسته وعيطت .. عيطت على حالها اللي وصلتله .. عيطت على حفيدها اللي مش هتعرف تربيه .. عيطت على بنتها اللي مرمية في الحبس .. كل ده كان ليه ! بصت لمحمد اللي واقف جنب زينب وكانت عايزة تضرب نفسها إنها فرطت فيه بالشكل ده ..بدرية بعياط وترجي: اديني حفيدي يا محمد .. أنا هربيه .محمد بذهول: أديلك ايه ؟ أنتي الظاهر اتجننتي يا بدرية .. أنتي تحمدي ربنا لو سمحتلك تشوفيه من فترة للتانية مش تقولي اربيه .. هو انتي من امتى بتعرفي تربي ! كنتي ربيتي بنتك اللي مرمية في السجن بدل ما شبعتيها كره وحقد .. قال أديها حفيدها قال .. انسي .بدرية كشرت: أنا الأولى بيه على فكرة .. الجدة أولى بتربيته ( بصت لزينب ) من الغُرب .محمد كشر: مفيش حد غريب في البيت ده غيرك .. بقولك ايه بنتك اللي طلبت مني أربيه .. ووصتني عليه أنا مش أنتي .. وأنا مضيت ورق استلامه من أمه والقانون بيقول أديهولك لكن ده بعينك مش هديهولك والمحاكم أبوابها مفتوحة وأعلى ما في خيلك اركبيه أمه وصتني أنا عليه وحذرتني أديهولك تربيه على الكره والحقد اللي ربيتيها عليهم .. فانسي يا بدرية .بدرية بتفكير: هروحلها وأقنعها أربيه أنا .. هقنعها .محمد ابتسم: ومن هنا لحد ما تقنعيها كل واحد في طريقه .بدرية مشيت وهي كلها غضب وقهر وغباء ازاي فرطت في كل اللي كانت تملكه ! ازاي عمرها ما شافت محمد غير دلوقتي ! طول عمرها باصة لعبدالله وبتتمناه وضيعت من ايدها محمد ليه كانت غبية كده ! ليه كانت عامية كده والأهم ليه محمد اتغير كده ! ازاي بقى بالشكل ده ! ازاي وشه منور كده ! ازاي صغر بالشكل ده !لازم تسافر لسمر وتطلب منها تخلي أنس معاها هي ..كريم كان مروح ومؤمن عدى عليه وقفه: بقولك عندي مشكلة في الكمبيوتر بتاعي ومش عارف أتعامل معاها .كريم ابتسم: بجد ولا بتهزر !مؤمن ابتسم: ههزر ليه ! أنت عارف أنا ماليش طولة بال أبدا أفضل ورا الجهاز لحد ما ينطق .. كفاية عليه أوي ليلة واحدة فالدور عليك .كريم افتكر: عملت ايه صح في البرنامج اللي قلتلك تخلصه ؟مؤمن بغيظ: ماهو أم البرنامج ده اللي عفرتلي الجهاز .. من ساعة ما حملته على الجهاز عندي وكأني حملت عفريت الجهاز بيشتغل ويقفل ويخرج وبيعمل كل حاجة بمزاجه .. أنا ماعنديش أي كنترول عليه .كريم ضحك كتير ومؤمن بغيظ: اوعى تكون بتحضر عفاريت يا كريم .. اوعى يا كريم .كريم بضحك: أحضر عفاريت ؟ بجد ؟مؤمن بجدية: أنا بعتبر أي نوع من أنواع artificial intelligence( الذكاء الصناعي ) نوع من أنواع العفاريت .كريم: الذكاء الصناعي بتشبهه بالعفاريت ؟مؤمن بصله: أيوة .. لما الجهاز يفكر ويقرر عني أصبح نوع من أنواع العفاريت .. مش بحب الأجهزة تفكر يا كريم .كريم بصله: أنا ما بخليش الجهاز يفكر يا مؤمن .. أنا بس بسهل تعاملك معاه مش أكتر .. يعني بتعرفه بصمة صوتك بتديله أوامر وهو بينفذها .. بيستجيب بس لصوتك .مؤمن وقف وبصله: البرامج اللي بتستجيب للصوت اوريدي موجودة يا كريم .كريم ابتسم بدهاء: موجودة بس محدودة .. أنا بس هوسع الأفق بتاعتها مش أكتر .مؤمن هز دماغه: وسع وماله .. المهم تصرف عفريتك من على جهازي أول ما نروح البيت .روحوا مع بعض وكريم دخل معاه الملحق .. مؤمن بينادي على نور بس الدنيا هادية ..طلع شافها فوق مش موجودة فبص لكريم من فوق: تعال شكلها عندكم مش هنا .كريم بصله: اجي ليه ما توريني فين الجهاز أنا جعان .مؤمن بغيظ: ما الجهاز هنا اطلع .كريم طلع: يعني ماله اللاب ! ايه سر حبك للكمبيوترمؤمن ببساطة: أنت بتحب اللاب أنا بحب الكمبيوتر كل واحد ومزاجه .كريم بصله: كمان في أوضة النوم ! ما تعملك أوضة مكتب في أصلا عندك تحت أوضة مكتب .مؤمن أخد نفس طويل: أنت بتشتغل في أوضة مكتبك !كريم ابتسم: شوفت بقى ميزة اللاب .. بشتغل وأنا في السرير .مؤمن بغيظ: ماهو أنا برضه بشتغل وأنا في السرير بس ما بحبش اللاب أنا حر .. اتنيل ادخل .دخل وضحك لما شاف الكمبيوتر على ترابيزة بعجل جنب السرير وبصله: أنت بجد حاطه جنب السرير !مؤمن اتنهد: اه عندك مانع !مؤمن زقه وقعدوا على الانتريه وبيشغل الجهاز ومرة واحدة وقف: لتكون نور هنا استنى أتأكد .قام وبيفتح الدولاب وبيتأكد وكريم بصله بذهول لحد ما قعد جنبه فمؤمن بصله: مالك ! مش موجودة خلاص .كريم بذهول: أنت فتحت الدولاب !مؤمن ابتسم من شكل كريم: اه فيها ايه ؟كريم بنفس الذهول: أنت بتدور على مراتك في الدولاب ؟مؤمن ضحك: أنت ما تعرفش نور .. أنا ممكن ألاقيها جوا التلاجة ! تحت السرير ! ورا ستارة .مؤمن بيتكلم وكريم فتح في الضحك: أنت بتهزر صح !مؤمن بغيظ: أنا عايز أقولك إن نور مبهدلاني .. نور بتستخبى في أي مكان يخطر على بالك .كريم مكمل ضحك وبص للجهاز قدامه وبدأ يشتغل عليه ومرة واحدة بصله تاني: اتصل بيها شوفها فين لتكون مستخبية هنا ولا هنا ونلاقيها طالعة من تحت الكنبة .مؤمن خبطه بغيظ: بطل رخامة وشوف الجهاز .ضحك وكمل شغله في الجهاز ومؤمن بالفعل قام اتصل بنور لتكون فعلا مستخبية وتطلع وتتفاجىء بكريم معاه ..خرج برا ورجع: قاعدة مع مراتك .كريم وقف وبصله: طيب يلا نتغدى .مؤمن كشر: واد أنت تتغدى بعد ما تخلص .كريم ابتسم: خلصت .. شيلت البرنامج .. هو اللي عملك المشكلة وحذفته خلاص .مؤمن راح وبص لجهازه وبيجربه وبالفعل رجع لطبيعته وبص لكريم: أنا حاولت أحذفه ومعرفتش أنت حذفته ازاي !كريم ابتسم: أنا عامل للبرنامج قلب بينبض وعلشان تحذفه لازم توصل لقلبه .. مش مجرد حذف للأيقونة بتاعته .مؤمن انتبه: فهمني أكتر .. ازاي حذفته .بصله: البرنامج لما بتحمله بيدخل على السوفت وير بتاع جهازك وبيسيطر عليه كله ولما يكمل البرنامج يا مؤمن المفروض إنك بمجرد ما هتطلب هو هينفذ وهيديلك حلول منطقية أو يكون عنده آراء خاصة بيه .. يعني يفكر معاك فعلشان تحذفه لازم تعرف تفصله عن النظام بتاع جهازك .مؤمن: ولو سيطر عليه وغير نظامك أنت وبدأ ياخد قراراته الخاصة وخرج عن سيطرتك هتعمل ايه !ابتسم: برنامج أنا أعمله مش هيكون أذكى مني يا مؤمن .. عندي kill switchما تقلقش بعرف أقتله وقت ما أحب مهما يطور نفسه .. يلا نتغدى بقى .راحوا الاتنين وكريم طلع يشوفهم فين ولقاهم قاعدين مع نونا في أوضتها .. خبط وسمحوله يدخل فابتسم ونادى على مؤمن طلع هو كمان ودخلوا سلموا على نونا وكل واحد قعد جنب مراتهكريم: بابا فين يا نونا !ناهد: خالد كلمه وراحله علشان قضية فايزة وبيتفقوا مع المحامي هيعترف إنه أخد رشوة من عيلة القتيل .نور ابتسمت: أخيرا اسمها هيتبرأ .مؤمن ايده على كتفها: الحق بيبان مهما يتآخر ظهوره .نور بزعل: بس بعد ايه ؟ ٣٠ سنة فاتوا .مؤمن ابتسم: والله يا نور اتعلمنا نبص للمنحة جوا المحنة .نور باستغراب: وايه بقى المنحة من هروبها سنين عمرها كلها ؟مؤمن ابتسم: تخيلي كده لو اتعملت قضية دفاع عن النفس كان ايه اللي هيحصل !نور: كانت هتعيش في النور رافعة راسها .أمل ابتسمت: بس ماكانتش ساعتها هتحتاج حد يساعدها وماكانتش هتتجوز خالد أبوكي .كريم مبتسم: وماكانتش هتخلفكم أنتي ونادر يا نور .مؤمن كمل: وماكنتش هعرفك وأتجوزك .. شوفتي بقى إنها دايرة كاملة وكل جزء فيها مهم وله غرضناهد ابتسمت: ربنا دايما بيكون رحيم علينا .. ومهما نشوف إن اللي حصل صعب أو قاسي بس بيكون في حكمة بنعرفها مع الوقت أو ممكن ما نعرفهاش .. بس دايما ربنا رحيم بعباده .نور ابتسمت: أنا عمري ما فكرت كده أبدا .. تفكيركم غريب أوي .. ( بصت لأمل وكريم ) زي العاصفة بتاعتكم اللي جمعتكم ! دي كانت عاصفة ماما وبابا اللي جمعتهم فعلا .اتكلموا شوية وكريم بصلهم: هو مفيش أكل النهارده؟ أنا واقع .ناهد ابتسمت: حسن على وصول ولا تتغدوا أنتواكريم ابتسم: لا نستاه طالما على وصول .يدوب دقايق وحسن سمع ضحكهم فخبط قبل ما يدخل .. دخل كانوا كلهم قاعدين في السرير جنب نونا فبصلهم بابتسامة: اه جوزتكم علشان ترجعولي وتقرفوني في أوضتي .. كل واحد ياخد مراته ويمشي !كريم بصله بلوم مزيف: احنا مستنينك من بدري علشان نتغدى وفي الآخر بتطردنا ! ماكانش العشم يا أبو كريم !كلهم ضحكوا وحسن ابتسم بسعادة داخلية ورضا إن عيلته متجمعة وبص لناهد اللي بتبادله الابتسامة ..حسن طلع موبايله: زي ما أنتم .صورهم كلهم صورة جماعية وابتسم برضا .. دخلت أم فتحي خبطت: الغدا جاهز بما إن الكل موجود .حسن بصلها: بقولك يا أم فتحي تعالي صورينا صورة جماعية تعالي .أم فتحي ابتسمت وأخدت منه الموبايل وهو راح قعد وخلاهم يوسعوا علشان يقعد جنب ناهد وكريم ضم أمل ناحيته وأم فتحي صورتهم كذا صورة وسط جو ضحك وهزار وكمان اتصورت هي معاهم لأنهم بيعتبروها منهم ..شريف راح لعم محمد المعرض وبلغه إنه عايز يعمل تحليل حمض نووي قبل ما يسجل أنس باسمه ..محمد كان هيزعق ويعترض بس عبدالله منعه وبص لشريف و وافقله يعمل التحليل واتفق يجي بالليل ياخد العينة اللي عايزها ..بعد ما مشي محمد بغيظ: ليه وافقت ؟ مش من حقه أصلا .عبدالله بهدوء: لا من حقه يا محمد .. بعد الصور اللي شافها من حقه يا أخويا .. خليه يتأكد بدل ما يفضل الشك مسيطر عليه .. كده أفضل .شريف بالليل راح وأخد عينة من أنس واعتذر عن تصرفه بس محتاج يعمل ده ..أخد العينة و سلمها للمعمل وطلب منهم يستعجلوها ..الصبح بدري نيرة صحيت من نومها كان رامي نبطشية وبيرجع على الظهر فقامت جهزت فطار وعملت شاي وأخدته وراحت لجوزها المستشفى ..رامي كان يدوب خارج من العمليات هو وشريف وقابلوا نيرة وشريف حضنها: واحشاني كتير يا نيرو .ابتسمت: وأنت كمان يا شريف .راحت لجوزها اللي ضمها برضه واتطمن عليهابصت لأخوها: شوفت أنس ! طمني أخباره ايه وهتعمل ايه !شريف أخد نفس طويل: هعمل تحليل DNA قبل أي حاجة .نيرة بضيق: مش للدرجة دي يا شريف ده ابنك .رامي حط ايده على كتفها: سيبيه يعمل اللي يريحه خليه يكون مطمئن أفضل .شريف ابتسم: بقولكم ايه أنا هسيبكم وأروح أرتاح شوية علشان عندي عملية تانية بعد ساعتين .. سلام .. نيرة خلينا نشوفك يا قلبي . انسحب وسابهم ورامي أخدها لأوضته اللي بيرتاح فيها وأول ما دخلوا قفل الباب بالمفتاح فاستغربت: ليه كده ؟رامي باستغراب: ليه ايه !نيرة: ليه قفلته بالمفتاح ؟ابتسم: علشان أتحرش بيكي براحتي ( ضحكوا ) يعني هقفله ليه يا نيرة ! علشان محدش يدخل بدون استئذان .قرب منها وشدها عليه: واحشاني كتير .. الليلة اللي ببات فيها هنا بتبقى دمها تقيل وبتوحشيني فيها .حطت ايديها حوالين رقبته: وأنت كمان بتوحشني ومش بعرف أنام .. المهم أنا جبت فطار قلت نفطر مع بعض .ابتسم: أنا واقع من الجوع تعالي .قعدوا وهي طلعت ورق السفرة وبدأت تحط الفطار وقعدوا جنب بعض ورامي بيهزر: ياه بقى لو كوباية شاي مع الفطار !ابتسمت وبتطلع ترمس صغير: عاملة حسابي .طلعته وطلعت كوبايتين وبتصب الشاي ورامي باصصلها مبهور وعاشق وكل معاني الحب حاسسها: هو أنا قلتلك إني بعشقك النهارده؟كشرت بهزار: ولا امبارح .مسك ايديها باسهم: غلطان وماليش حق أزعل القمر ده .. أنا بعشقك يا نيرة وبعشق اليوم اللي عرفتك فيه واليوم اللي اتجوزتك فيه .. وبعشق كل حاجة تخصك .ابتسمت بحرج: وأنا أسعد إنسانة بالعشق ده يا رامي ويكفي إنك وقفت جنبي لما طلبت اتفهمت نفسيتي وخليتني أتابع مع دكتور نفسيرامي بصلها بابتسامة وهي بادلته بيها.بعد أيام نتيجة تحليل ال DNA طلعت وشريف استلمها وفتحها بتوتر ولقى إن أنس ابنه اتنهد براحة وبعد كده راح سجله وعمله شهادة ميلاد وراح لمحمد البيت اداه الشهادة والورق اللازم بتاعه: شهادته .. وده جدول تطعيماته وأنا هفضل متابع معاك أي حاجة تخصه .محمد بصله كتير: وقت ما تحب تشوفه في أي وقت بيتي مفتوح .شريف أخد نفس طويل: عارف يا عمي .. عارف ينفع أشوفه دلوقتي !محمد دخل جاب أنس واداه لشريف اللي حس بأحاسيس مختلفة كتير وماقدرش يشوف سمر في ابنه .. شاف بس بيبي صغير بريء محتاج لحب وحنان .. اتأكد ساعتها إن قراره صح إنه يسيبه مع محمد لأنه مش هيقدر يديله الحب اللي يستاهله أبدا ..شاله وقربه منه أوي وهمسله: سامحني يا أنس .. كان نفسي تكون ظروفك وحظك مختلفين بس أمك دمرت كل حاجة حلوة جوايا .. دمرتني .. ما بقاش عندي طاقة أبدا أحب أو أدي .. كان نفسي تفضل في حضني بس ماعنديش حاجة أقدمهالك .. الشيء الوحيد اللي ممكن أقدمهولك هو حب جدك ومراته .. هيعوضوك عن حبنا اللي هتخسره .. ربنا يسعدك يارب .اداه لجده وانسحب بسرعة قبل ما يضعف قدامه ..كان في المستشفى تاني يوم وقاعد سرحان وانتبه على حد بيكلمه: نعم ! قولتي حاجة يا دكتورة !إلهام بصتله: اللي واخد عقلك .شريف أخد نفس طويل: امبارح عملت كل الأوراق بتاعة أنس .قعدت قصاده: هتاخده ولا هتسيبه مع جده ؟بصلها كتير: مش عارف .. قولتله إني هسيبه .. بس مش عارف يا إلهام .. لما شيلته حسيت .. حسيت...كملت: حسيت بحب ناحيته لأنه ابنك يا شريف وإحساسك طبيعي جدا .اتنهد: ولأني حبيته حاسس إنه الصح أسيبه مع جده .. جده ومراته بيحبوه جدا وحنينين جدا عليه .. أحن من أمي أنا وأكيد مني لأني طول الوقت هنا .. فلو أخدته عندي هلاقي نفسي سايبه طول الوقت مع أمي وهي ماعندهاش طولة بال .. فكان الصح أسيبه .همست: شريف أنت مش محتاج تقنعني أو تقنع أي حد بقرارك .. أنت بتحب ابنك ومش معني إنك سيبته مع جده إن حد يشكك في حبك .. أنت اخترت الأفضل لكل الأطراف .. بطل تعمل حساب للناس لأنك أنت اللي عايش .. فاعمل اللي يريحك واللي في مصلحتك ومصلحة ابنك .. طالما شايف إنه مش هيتحرم من الحب والحنان فسيبه .. أفضل ما تجيبه عندك لوالدتك اللي زي ما بتقول مالهاش طولة بال وأنت مشغول .. فقرارك كده صح يا شريف .بصلها أوي وبيكرر الجملة يقنع نفسه: قراري صح .ابتسمت وأكدتله: قرارك صح .بصلها كتير وابتسم: أتمنى فعلا يا إلهام إنه يكون صح .ابتسمت وغيرت الموضوع: طمني عن نيرة .. ماليش كلام أوي مع د/ رامي فقلت أتطمن عليها منك .ابتسم: كويسة ومبسوطة في بيتها الحمد لله .. رامي راجل محترم وشخصية جميلة .. على الأقل أفضل مني بكتير .إلهام بتعاطف: شريف كفاية تجلد نفسك بقى .. كفاية والتفت لنفسك ولمستقبلك ولشغلك .. التأنيب ده مش هيفيدك أبدا .شريف بخنقة: ماقداميش غيره للأسف يا إلهام دلوقتي .إلهام بإصرار: لا قدامك .. قوم يلا واهتم بمرضاك وعملياتك .. اهتم بشغلك وادي لنفسك ولروحك فرصة تلتئم جروحها .. وبعدها افتح ايديك للحياة من تاني .أخد نفس طويل: هو أنا ليه لما بتكلم معاكي بتغمريني بطاقتك الإيجابية ! بتحسسيني إني أقدر أهد الدنيا .ابتسمت: لأنك تقدر فعلا .. يلا استغل شوية الطاقة الإيجابية دي وقوم شوف مريض عالجه واديله شوية طاقة إيجابية أنت كمان يلا .قام معاها وكل واحد دخل أوضة الكشف بتاعته ..الأيام بتمر وأنس استقر مع زينب ومحمد اللي ربنا عوضهم ببعض وبأنس كمانشهور الحمل بتعدي علي نور وأمل بهدوء وبساطة وعلاقتهم الاتنين بتزيد مع الأيام وتقوى واحدة واحدة ..كريم كان في مكتبه وفجأة دخلت أمل وهو استغرب دخولها كده وبصلها ومنتظر إنها تتكلم بس لقاها واقفة بتفكر وبصتله بتفكير عميق وسألته: أنت حليت المشكلة اللي كلمتني عنها امبارح بالليل ؟ابتسم: لا يا حبيبي .. بحاول بس عقلي متبنج قصادها .قربت منه وشدت اللاب من قدامه: طيب فكر معايا بصوت عالي .. لو عملنا كده .بدأت تتكلم معاه وهو متابعها وبيفكروا بصوت عالي مع بعض وكريم مبهور بتفكيرها لأنها بتكمل النقط اللي بيقف فيها وكأن عقولهم مكملة لبعض ..أمل تعبت من الوقفة كده فشدها قعدها على رجله وهي ابتسمت وبصتله: كده مش هنشتغل يا حبيبي .مع اعتراضها قاموا وقعدوا جنب بعض على الكنبة وكملوا شغلهم لحد ما تعبوا الاتنين ..أمل استرخت في قعدتها وبصتله بإرهاق: الحمل رخم أوي يا كريم .ابتسم بتعاطف: معلش يا عمري .. بس لأجل الورد .ابتسمت: ماشي بس ده ما يمنعش إنه رخم برضه أنا قربت أخلص الخامس ولسة برجع .. ايه الرخامة دي ! ابنك غلس جدا .كريم بابتسامة: ابني ! أنتي أجزمتي إنه ولد خلاص !ابتسمت: مش هتفرق كتير .كريم حط ايديه على بطنها وقرب منها وبيكلمه بمرح: واد أنت .. اهدا كده على مامتك وبطل تتعبها علشان نكون حلوين مع بعض .. فاهم ولا ايه ؟كريم حس بحركة تحت ايده وهنا بص لأمل بعيون واسعة: ايه اللي حصل دلوقتي ده !ابتسمت وبحماس: أخيرا اتحرك وأنت موجود .. كل مرة ببقى عايزاك تحس بحركته ومش عارفة .كريم بذهول: دي حركته هو .. بجد بيتحرك .. ( بص لبطنها ) اتحرك تاني يلا .. ( زعق بغيظ) أنت ياض اتحرك .حس بحركة تاني فابتسم بذهول وبصلها: أنا مش مصدق .ابتسمت بحب: مش مصدق ليه .. هو عارف صوتك وبيستجيبله .. معروف إن الجنين بيسمع من وهو في بطن مامته .. وبيميز الأصوات والروائح اللي حواليه .. وأنت أبوه فهو عارف صوتك وبيستجيبله .ضمها لحضنه: أنا عارف الكلام ده علميا بس إني أحسه بجد أو أعيشه فده إحساس مختلف يا حبيبي .ايده على بطنها: هيتحرك تاني ؟ابتسمت: سيبه ينام بقى .بصلها بانتباه: بيتعبك لما بيتحرك كده !أمل بحب: لا يا حبيبي .. بحس بحركته بس مش تعب لا .كريم حاسس إنه فرحان جدا ومبسوط وخصوصا لما بتكون أمل في حضنه كده: ما تيجي نروح للدكتورة النهارده ونشوفه ! على الأقل نتأكد ولد ولا بنت !بصتله بذهول: أنت مش قلت مش هنعرف ولد ولا بنت وهنستنى لما أولد ؟ضحك: عيل ورجع في كلامه .. عايز أعرف .. عايز أحدد أنا بتكلم مع ابني ولا بنتي .. عايز ننزل نشتري لبسه ولا لبسها، عايز أعرف أحضرله أوضته سماوي ولا بينك ! عايز أعرف وبس .أمل ابتسمت: ماشي نروح ونعرف .قامت رجعت مكتبها وهو رجع لشغله وشوية ودخله مؤمن: بقولك يا كريم أنا ماشي رايح لنور .كريم بانتباه: خير تعبانة ولا حاجة ؟مؤمن: لا لا مش تعبانة بس النهارده ميعادها مع الدكتورة فهروح أوديها .كريم وقف وطلع من ورا مكتبه وسند عليه: أنا هروح بأمل النهارده برضه .. هعرف ولد ولا بنت .مؤمن بذهول: يا ابني مش قلت مش عايزين نعرف واتفقنا نتفاجىء أنا وأنت يوم ما يقوموا بالسلامة !كريم بصله بابتسامة: لا مش عايز أستنى .. مش عارف أستنى عايز أعرف أصلا دلوقتي .. النهارده أول مرة أحس بحركته وحسيت إن في تواصل بيني وبينه .. عايز أكون عارف هو ولد ولا بنت .مؤمن ابتسم: دي أول مرة تحس بحركته ؟كريم هز دماغه وسأله: وأنت ؟مؤمن ابتسم: امبارح بالليل كانت أول مرة .. كنا بنتفرج على ماتش وبهيص كعادتي وتقريبا صوتي أزعجه لأن ساعتها نور مسكت ايدي وحطتها على بطنها ( ابتسم ) وكان بيتحرك .كريم بصله بابتسامة: بجد بيتأثروا بصوتنا ! يعني أنا عارف الكلام ده بس إني ...ماكانش لاقي كلام يعبر بيه فمؤمن كمل: إنك تعيشه وتحسه بنفسك إحساس مختلف تماما .كريم بصله: فعلا مختلف .. مؤمن أنا وقعت في غرام العيل ده سواء ولد أو بنت أنا بحبه من دلوقتي .مؤمن ابتسم وقعد جنبه على حرف المكتب: أكلم نور تأجل ميعادها لآخر النهار ونروح مع بعض ؟كريم بصله: اه يا ريت .. بس هعرف .مؤمن ابتسم: خلينا نعرف ونشوف هنجيب زي بعض ولا هنختلف .كريم بصله بحماس: زي بعض .. إحساس كبير جوايا إنهم يا بنات زي بعض يا أولاد زي بعض .. دول توأم يا مؤمن .. زيي أنا وأنت كده .آخر النهار راحوا مع بعض عند الدكتورة اللي بصتلهم: طبعا أجلتوا الميعاد علشان تيجوا مع بعض .. يا خوفي لتولدوا أنتوا الاتنين مع بعض .كريم ابتسم: احنا من ساعة ما اتولدنا للنهارده كل حاجة بنعملها مع بعض .الدكتورة: ما اتجوزتوش مع بعض .كريم ابتسم: بس انتظرته لحد ما اتجوز هو وهنخلف مع بعض بإذن الله .فضلوا يتعازموا على بعض مين هتكشف الأول لحد ما الدكتورة زعقت بهزار: اللي اتجوزت الأول تكشف الأول يلا .أمل دخلت وكريم معاها أوضة الكشف والدكتورة بتطمنهم على الوضع وبصتلهم: هتعرفوا ولا برضه مُصرين مش عايزين .كريم بسرعة: لا غيرنا رأينا قولي .الدكتورة ابتسمت: معاكم ولد يا باشمهندس .الاتنين ابتسموا وفرحوا وكريم حمد ربنا وبص لأمل بسعادة وهي بادلته سعادته وعيونهم بتلمع من فرحتهموبعدها دخل مؤمن ونور وخلصوا كشف وخرجوا كلهم والدكتورة واقفة معاهمكريم عنده فضول يعرف مؤمن معاه ايه ومؤمن كذلكالدكتورة بصتلهم ولاحظت فضولهم فابتسمت: أنتوا الاتنين زي بعض معاكم أولاد .الاتنين ضحكوا وكريم: مش قلتلك توأممؤمن: كريم ومؤمن تانيين .خرجوا ومروحين وكريم بصلهم في المرايا: مش هنروح أي مكان ناكل فيه قبل ما نروح ؟أمل ونور بصوا لبعض وبيفكروا يروحوا فين وبيقترحواأمل مرة واحدة: كريم عايزة اكل مانجة .كريم بصلها في المرايا بمرح: مانجة ! الحمل غيرك يا أمل .. أنتي من يوم ما عرفتي إنك حامل ما أكلتيش أي فاكهة حمرا .نور بصتلها: صح يا أمل بطلتي الفواكه الحمرا ! والكرز فاكهتك المفضلة ! بطلتي تحبيه ؟كريم ومؤمن بصوا لبعض وسكتوا وكل واحد مش عايز يضحكردت ببراءة: لا مازال برضه فاكهتي المفضلة .. بس واخد إجازة لبعد الحمل إن شاء الله .مؤمن بضحك: تعال نروح نجيبلها مانجة ( بص لنور ) وأنتي يا قلبي مش نفسك في حاجة !نور بتفكير: لا للأسف .. بس نمشيها مانجة .أمل فجأة: نفسي أشوفك يا كريم يا مرشدي وأنت بتاكل مانجة .بصلها باستغراب ومؤمن ضحك: ليه يعني ! بياكلها زي الناس، هياكلها ازاي يعني ؟أمل بحماس: أصل المانجة دي الفاكهة الوحيدة اللي بتضيع برستيچ الكل .. فعايزة أشوفه بياكلها ازاي !كريم بصلها بابتسامة: متخيلة ازاي يعني ؟أمل بتتخيله وبتضحك: عايزة أشوفك ماسك منجاية في ايدك وبتاكلها بقى ومستمتع بيها وايديك ووشك كله مانجة .مؤمن ضحك بصوته كله: أنا متخيلهكريم خبطه في كتفه: فاكر لما كنا في البلد وكان منظرنا زي ما هي بتقول كده !نور ضحكت: ما اتصورتوش ساعتها ؟مؤمن بضحك: مدهولين مانجة ؟ لا طبعا ما اتصورناش .. تقريبا دي الفضيحة الوحيدة اللي مش موثقة بصورة .كريم بضحك: أصلا نونا أول ما شافت شكلنا فضلت تصوت ما صورتش .مؤمن بيفتكر ويضحك: يا نهار على حتة ده يوم .نور: نونا اتفاجئت ليه مش هي اللي مدياكم المانجة ؟كريم ضحك: لا طبعا كنا سارقينها .مؤمن فتح في الضحك: أبويا يومها كان هيتجنن مننا .. وفضل يزعق وراح للراجل صاحب الجنينة اعتذرله وحب يدفعله فلوس بس رفض تماما واتعلقنا يومها .كريم بصله وافتكر بحزن: كانت آخر إجازة انبسطنا فيها .أمل انتبهت للهجته: ليه آخرها ايه؟كريم اتنهد: تعبت بعدها وبطلت أروح البلد .مؤمن كمل: وبقيت أنا اللي بجيله .. قضينا الإجازة كلها هنا في المستشفى .كريم بصله: ولما الدراسة جت خالو كان عايزك ترجع وأنت رفضت .. فضلت معايامؤمن بصلهم ورجع يهزر: ومن هنا بدأت حكاية كريم ومؤمن ..أمل بصت لكريم بابتسامة حب تشيل عنه ذكرى حزنه وهو بادلها بالابتسامةمؤمن: يلا نجيبلكم المانجة..كريم ( بص لأمل ) للأسف يا أمل هتحبطي من كريم وهو بياكل المانجة لأنه بياكلها وبيحافظ على برستيجه .أمل بصت لجوزها بفضول: لازم تعملني ازاي أحافظ على برستيجي معاها .كريم ضحك: من عينيا يا قلبي كله إلا برستيجك .اشتروا المانجة وبعدها اتعشوا برا وروحوا وكل واحد دخل مكانهوقبل ما يناموا أمل وقفت: أنا هنزل أجيب مانجة مش معقول هنشتريها ومش هناكلها .كريم وقف: خليكي مرتاحة هنزل أنا يا حبيبي .نزل جاب واحدة وهي بصتله باستغراب: واحدة بس !كريم بصلها بضحك: يا حبيبي خلصيها بس .. أنتي أكلك أصلا بقى صعب جدا .. يعني بجد بعرف إن الواحدة أكلها بيتضاعف وقت الحمل أنتي شبه بطلتي تاكلي يا أمل .أمل كشرت: أنا فعلا بطلت أحب الأكل أصلا يا كريم .. المهم وريني هتآكلهالي ازاي !كريم باستغراب: هو أنا اللي هآكلهالك ؟أمل بضحك: اماااال .كريم ابتسم وقعد جنبها والصينية على رجليه وهي متابعاه بحماسمسك السكينة وقطعها نصين داير مايدور وشدهم من بعض وجاب المعلقة واداها نص وجواه المعلقة: اتفضلي كلي بقت طبق اهيهأمل بصتله: يا سلام ؟ أنا ليه عمري ما فكرت أقسمها كده ! بس البذرة بتاعتها في الناحية التانية هتطلعها ازاي ؟كريم مسك الناحية التانية وبالسكينة بالراحة خلص البذرة وشدها وبصلها بمرح: طلعت اهيه .أمل ابتسمت وبدأوا ياكلوها ويدوب خلصوا واحدة بالعافية..ملك كانت في اجتماع هي ونادر والاتنين اختلفوا مع بعض .. ملك رفضت مشروع ونادر موافق عليه .. كل واحد فيهم أصر على موقفه .. خالد اضطر ينهي الاجتماع علشان ما يتخانقوش قدام الناس ..ملك انسحبت لمكتبها ونادر راح وراها ودخل ورزع الباب: أنا محتاج إمضتك يا ملك .بصتله:آسفة مش همضي .. المشروع ده مرفوض يا نادر .نادر بغيظ: بس أنا موافق .. الشركة دي كويسة يا ملك وقدامها مستقبل كويس والاستثمار فيها...قاطعته: مالهاش مستقبل وسمعتهم زي الزفت وليهم مشاكل كتير .. أنا شغالة في المجال ده قبلك .. وأعرف الناس هنا أكتر منك .. بعدين سبق وشركة المرشدي رفضت التعامل معاهم وشركة عمرو العزيزي رفضتهم فجاي عندنا احنا ! احنا هنقع في فخهم يا نادر ! لا يمكن .كشر: يا ملك .قاطعته بصرامة: نادر ثق فيا شوية .. اهدا واستعمل معارفك واسأل عنها .. كلم مؤمن أو كريم أو حتى عمو حسن نفسه واسمع منهم .. بلاش تسمع مني أنا .سابها وخرج بغيظ ومروة دخلت عنده حاولت تهديه وتتكلم معاه وهو على آخرهمروة: طيب ما تكلم مؤمن فعلا ولا كريم .. ولا خايف تطلع غلطان وتكون مديون باعتذار لملك ؟كشر أكتر: وأنتي متخيلة إني خايف أعتذرلها !ابتسمت: مش حكاية خوف بس أنت ما بتحبش تطلع غلطان يا نادر .. وما بتحبش تعتذر لحد .بغيظ: أنا بعتذرلك صح !مروة: علشان أنا مراتك مش حد .. بس ملك كمان أختك مش حد يا نادر .. اتأكد من كلامها ولو غلطان اعتذرلها .. بعدين المفروض تكون فرحان إن ملك رجعت لشغفها وحبها للشغل واندمجت فيه .. المفروض تشجعها أكتر من كده .نادر بيفكر في كلام مروة ومكشر: بس...قاطعته: ما بسش يا نادر .. اتأكد من كلام أختك ولو غلطان روحلها وتطيب خاطرها وما تزعلهاش .انسحبت وسابته لوحده وهو فضل شوية مكانه وبعدها كمل شغله وقرر يهدا الأول وبعدها يبقى يكلم مؤمن أو كريم يستفسر منهم ..على العصر كده كريم قام وراح لمؤمن مكتبه: بقولك ما تيجي ناخد البنات ونطلع نتغدى برا أنا جعان ومش حابب أطلب أكل هنا !مؤمن بص لساعته: اه أفضل .. طيب هروح أجيب نور وشوف هنروح فين ! اسبقني وهحصلك .كريم ابتسم: كلم نادر برضه يجيب مروة .مؤمن ابتسم: اوك هبلغه .كريم طلع أخد أمل وطلب منها تكلم مروة تبلغها وهو اتصل بنادر بيبلغه بس لقى مؤمن سبقه ونادر بلغه إنه هيقابلهماتجمعوا كلهم يتغدوا مع بعض ..فضلوا يتكلموا كلهم عن الشغل شوية لحد ما نادر سأل عن الشركة اللي ملك رافضة التعامل معاها وسألهم ليه رفضوها هما كمانمؤمن بصله: شركة مش مظبوطة يا نادر ومحدش عارف راس مالهم مصدره ايه ! وبعدين شاركوا كذا حد قبل كده بس بعد ما بيشاركوا أي شركة بفترة بسيطة بتلاقي الشركة دي اتدمرت وأعلنت إفلاسها .نادر باستغراب: بتعملهم ايه يعني !مؤمن بحيرة: الله أعلم .نادر كشر: ممكن صدفة ! ليه مفترضين إن الشركة مش كويسة .كريم بصله: لأنها فعلا مش كويسة يا نادر .. آخر شركة أفلست بعد شراكتهم اتهموا صاحبها بالتهريب مع إنه كان شخص محترم جدا جدا .. فده مالوش غير معنى واحد إنهم بيشتغلوا بالتهريب وبيستغلوا الشركات اللي ليها اسمها ولما بيتكشفوا بيكونوا في السليم والشركة التانية بتشيل اللوم .نادر بإصرار: كل دي تكهنات .كريم باستغراب: سبحان الله يا نادر ( اجتنبوا مواطن الشبهات ) يعني شركة سمعتها زفت وكل اللي شاركوها اتدمروا .مروة اتدخلت: عايز أدلة ايه تاني ؟ الكلام واضح يا نادر .نور بصت لنادر: هي دي الشركة اللي اتخانقت مع ملك بسببها ؟مروة هزت دماغها بأهنادر بصلهم: عرضهم كويس .كريم بانتباه: ولو! بس ما يستاهلش مخاطرتك باسم شركتك وسمعتها مهما يكون عرضهم كويس يا نادر .مؤمن نصحه: بلاش يا نادر شراكة زي دي .. هتخسرك مش هتفيدك أبدا .نادر هز دماغه: ربنا يسهل .. مش هنتغدى ولا ايه !كريم شاور للجرسون اللي جه وأخد طلباتهم ..اتغدوا وكل واحد روح بيته ونادر بعد ما وصل مروة بصلها: ادخلي وأنا ورايا مشوار الأول .بصتله: قولي إن المشوار ده لملك تتأسفلها على قسوتك عليها ونرفزتك !ابتسم: هروحلها أيوة .مروة بحب: ربنا يخليك ليا يا أحن راجل في الدنيا .بصلها بحب: ويخليكي ليا يا قلبي وما يحرمني منك أبدا ..نادر اتصل بملك وعرف إنها لسة في الشركة ما روحتش فراحلها واتفاجئت بيه داخل مكتبهابصتله باستغراب: أنت مش روحت ؟ رجعت تاني ليه ؟قرب منها: رجعت لحبيبة قلبي أتآسفلها على غبائي ونرفزتي .ملك بذهول: الموضوع مش مستاهل كل ده يا نادر .مسك ايديها: أنا اتنرفزت عليكي وأنتي كان عندك حق .. سمعة الشركة مش كويسة .. فاعذري غبائي يا ملوك .ابتسمت: الموضوع منتهي مش مستاهل خالص اعتذار يا نادر .نادر بإصرار: برضه حقك عليا علشان اتنرفزت عليكي .ملك بحب: ولا يهمك أبدا .. ما زعلتش منك .. كنت عارفة إنك هتسأل وهتعرف بنفسك والموضوع هينتهي واهو عرفت وانتهى .. ( ضمها وهي بضحك ) بس بعد كده ابقى خد كلامي ثقة يا نادر .نادر بهزار بيعمل تعظيم سلام: علم وينفذ يا باشا .. أنتي تشاوري .ضحكت: ربنا يخليك ليا .. بس بما إنك جيت تعال اخد رأيك في برنامج كده .أخدته وبدأت تشرحله وهو باصصلها باستغراب وذهول وفخر إن الشخصية الجميلة دي والذكية دي أخته .. هي دي الشخصية اللي كان أبوه بيحكي عنها طول الوقت زمان .. ملك رجعت أخيرا لملك ..خالد و حسن مع مجدي المحامي فضلوا ورا المحامي اللي أخد الرشوة من عيلة حمدي القتيل ومجدي حاول يقنعه انه يعترف وفكره إن القضية سقطت بالتقادم ومفيش أي ضرر عليه أبدا لأن لو هتترفع ضده دعوة فالمفروض تترفع خلال ٣ شهور أكتر من كده ما ينفعش .. الموضوع بس رد شرف واعتبار مش أكتر ..المحامي فكري رفض تماما إنه يعترف لأنه كدا بيحط اسمه واسم عياله اللي متجوزين ومستقرين في بيوتهم في وضع صعب ده لو بيوتهم ما اتهدتش أصلا بعد ما الكل يعرف إنه محامي مرتشي وماعندوش ضمير .. فهز دماغه ورفض تماما الحل ده حتى لو مش هيتحاكم ولا يتسجن إلا إن الفكرة مرفوضة ..وخالد مش بييأس وبيحاول إنه يقنعه .. خلال ده فكر مجدي كتير وفي الآخر اتكلم: طيب يا أستاذ فكري عندي اقتراح يرضي الطرفين .. خالد بيه ينقذ سمعة مراته ويظهر برائتها وأنت مش هتظهر في الصورة نهائيا ومش هتيجي سيرتك أبدا .خالد بسرعة وأمل اتسرب ليه: الحقنا بيه بسرعة .المحامي فكري بسرعة: أي حل يتضمن إني أعترف انسى .المحامي مجدي بهدوء بص لفكري: أنت كان عندك قرائن تثبت إن مدام فايزة بريئة كان مقدمها خالد بيه لحضرتك أيام القضية وهي دي القرائن اللي أنت أخفيتها عن المحكمة وقدمتها لوالد القتيل حمدي تمام ؟ هل عندك أي صور أو أي قرينة من القرائن دي ؟خالد انتبه وافتكر وبص لفكري: أيوة وقتها أنا كنت مركب كاميرا في مكتبي كنت جيبتها معايا من أمريكا .. وفرغت شريط الفيديو اللي صور الحادثة كاملة بالكاميرا الخاصة بمكتبي وقدمتهالك .المحامي مجدي بحيرة: مفيش في محضر القضية أي فيديوهات .. أنا شوفت كل ورقة فيه .المحامي فكري نزل راسه بخزي: ده لأني أخفيت الفيديو ده واديته لوالد حمدي .. وماذكرتهوش في قرائن الدفاع اللي كنت أنا مسئول عنها بحكم التوكيل اللي عملتهولي مدام فايزة .خالد بيأس: الله لا يسامحك يا شيخ دمرتنا .المحامي مجدي مسك دراع خالد اللي لف وشه مش طايق المحامي الحقير ده واتكلم يدور على فرصة أخيرة: طيب أي دلائل تانية حتى لو ورقة صغيرة أو شاهد ممكن نتكلم معاه .. أي حاجة نمسك بيها طرف خيط .المحامي فكري اتنهد: في .خالد لفله تاني ومسك ايده وحسن انتبه معاه: قول أرجوك وأنا مستعد لأي طلب تطلبه .المحامي فكري: الفيديو قبل ما أديه لوالد حمدي سحبت منه نسخة واحتفظت بيها عشان لو احتجتها في يوم .. بس والد حمدي كان كل يوم عضمه بيكبر ونابه بيزرق وخفت أساومه عليه وفضلت محتفظ بيه لحد اللحظة دي .حسن جه يتكلم فمجدي وقفه واتكلم هو: طيب كلام حلو .. مقابل ايه ؟ تدينا الفيديو ومش هنقول حصلنا عليه ازاي ولا نجيب سيرتك أبدا .المحامي فكري: كدا ممكن نتكلم .. بصوا أكيد قبل ما تيجوا عندي سألتوا عني وعرفتوا كل حاجة تخصني .. وأكيد عرفتوا بالديون اللي عليا والقروض اللي مش عارف أخلص نفسي منها .. الفيديو مقابل كل الديون دي .. وفوقيها كمان حاجة أقدر أكمل بيها حياتي .. أنا زي ما أنتوا عارفين سبت المحاماة والشغل وعايز كام قرش يسندوني باللي فاضلي من عمري .خالد وحسن بصوله باحتقار وخالد بص لمجدي إنه موافق فمجدي بصله بهدوء لأنه مر عليه من عينة البني آدم ده كتير وعارف مدى جشعهم وحقارتهم وبيعرف يتعامل معاهم فاتكلم: تمام الديون والقروض تتقدّر بكام ؟ ومن غير لف ودوران لأني هكون موجود على كل قرض أو شيك يتسدد مش هغلب يعني .فكري لعن مجدي في سره لأنه عارف إنه مش هيقدر ياخد أكتر من الدين الحقيقي مجدي معروف بفطنته وذكائه يعني داهية من الآخر وفكر فترة يجمع المبلغ ككل ونطق أخيرا: الديون والقروض حوالي مليون ونص .. وكمان مليون ونص ليا يبقى المبلغ كامل تلاتة مليون جنيه .حاول مجدي وحسن يعترضوا إلا إن خالد وقفه عايز يخلص بأي تمن: موافق .مجدي هز دماغه لتسرع خالد بس استسلم لموافقته وحسن اتكلم: الأول نشوف الفيديو ونتأكد إنه موجود فعلا .. مش يمكن...قاطعه فكري: موجود اتطمن وشغال .. أول ما كلمتوني وطلبتوا تقابلوني طلعته وشيكت عليه .. كنت عارف إني هحتاجه في كلامي معاكم خصوصا بعد ما شوفت خبر جواز مدام فايزة وخالد بيه وعرفت إن حكم الإعدام سقط .مجدي بعملية: تمام النهارده بالليل نتجمع هنا تاني احنا معانا الفلوس مليون ونص ليك وأنت معاك الفيديو ( حاول فكري يقاطعه إلا إنه منعه بايده وكمل ) وبكرا الصبح نتقابل أنا وأنت ونمر على البنك سوا وهنسدد القروض وبعدها هنقفل الشيكات اللي عليك .. بالمليم يا أستاذ فكري ها بالمليم .فكري هز دماغه بموافقة مش عايز يخسر صفقة كسبانة كان فاكرها ماتت واتدفنت وسابوا بعض واتحركوا على وعد يتقابلوا بالليل .وفعلا اتقابلوا تاني بالليل وخالد اتأكد من الفيديو بعد ما رفض إن حسن ومجدي يشوفوه ويشوفوا مراته وهي بتنتهك وفكري عد المليون ونص .خالد وهو خارج معاه الفيديو وبيشد عليه بايده وكأنه كنز وخايف عليه يضيع وقفه حسن اللي بص لفكري باحتقار وقاله: يمكن قدرت تهرب من عقاب أو فضيحة الدنيا ..لأن الدنيا دنيا و مش دايما فيها عدل .. لكن قدام العادل اللي لا بيغفل ولا بينام تفتكر هتقدر تنفذ أو تهرب .. حقه ( وشاور على خالد اللي واقف غايب عن الدنيا ومشغول باللي في ايده وبيفتكر اللي شافه فيه ) هو و مراته هيطالبوك بيه يوم الحساب .. ويا ويلك ساعتها من رب العزة والجبروت .فكري اتنفض للحظة من الرهبة وقشعر جسمه بس اللي شيطانه غالبه بيغمض عيونه ويهدي نفسه ويمرر اللحظة فاكر إن الدنيا دايمة وإن الآخرة مجرد كلام أو على الأقل شيطانه هيساعده فيها لكن هيهات .وخرجوا وحسن في الآسانسير كلمهم وطلب منهم إن الموضوع وكل اللي حصل يفضل بينهم هم التلاتة وبلاش يعرفوا الولاد خصوصا نادر لأنه متهور وممكن يعمل حاجة يندموا عليها واتفقوا على كدا فعلا .. وكل واحد روح بيتهوتاني يوم فعلا مجدي وفكري فعلا عدوا على البنك وأصحاب الديون وخلصوا كل حاجة .. وبعدها وفي نفس اليوم بسبب إلحاح خالد بالاستعجال مجدي قدم طلب بفتح القضية لظهور أدلة جديدة وعمل كل إجراءاته القانونية وبرأ اسم فايزة ..مفيش أي إجراء قانوني اتعمل ضد المحامي المرتشي فكري .خالد عمل مؤتمر صحفي يعلن عن براءة اسم مراته...كان في الشركة مبسوط والكل بيباركله ببراءة اسم فايزة مراته ..مكتبه خبط واتفاجىء برقية قدامه فوقف: نعم ! عايزة ايه ؟رقية دخلت بانكسار: كفاية يا خالد .خالد بصلها باستغراب: كفاية ايه بالظبط يا رقية !رقية بعياط: عقاب فيا .. رجعني ليك يا خالد..