logo



أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .






look/images/icons/i1.gif رواية موعد مع القدر
  27-11-2021 04:34 صباحاً   [10]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية موعد مع القدر للكاتبة الشيماء محمد الفصل الحادي عشر

فضلت ياسمين اليوم كله في السرير من غير غدا او عشا كانت عايزه تخرج بس ماقدرتش تتحرك عرفت ان تعبها مش جسدي لكن نفسي.
كمان محمود مرجعش المقصوره من ساعه ما اتخانقوا تاني اكيد هو نسيها واكيد هو مع جيهان مبسوط...
الباب خبط على ياسمين وقامت فتحت لقت جيهان قدامها
جيهان: مساء الخير ياسمين، ماشفناكيش على العشا
ياسمين: اصلي مش جعانه.

جيهان: اه علشان كده، ممكن ادخل عايزه اتكلم معاكي شويه اتضايقت وسمحتلها تدخل جيهان دخلت وقعدت على الكنبه وحطت رجل على رجل بكل برود
ياسمين: ايوه سامعاكي
جيهان: في الحقيقه محمود هو اللي بعتني ليكي.
هو شايف ان احنا ستات زي بعض ونفهم بعض
ياسمين: وهو عايزيك تقوليلي ايه بقى؟
جيهان: طبعا انتي مش غبيه واكيد فاهمه ان اللي بيني وبين محمود مش مجرد صداقه حست ياسمين بمراره ببقها بس تماسكت
ياسمين: بس هو راجل متجوز.

ضحكت جيهان: اه يا حبيبتي اوعي تكوني فاكره ان كل ده دايم ليكي...
شهر العسل والمقصوره البيضاء، فاكره ان دي هتكون حياتك للابد
ياسمين: انا ما قلتش...

قاطعتها جيهان: ما تقسيش على نفسك يا حبيبتي انتي لسه شباب وصحتك زي الفل وانا عارفه محمود...
نقدر نقول انه راجل قادر ومليان حيويه
ياسمين: قصدك انكم لسه على علاقه ببعض لحد دلوقتي.

جيهان: ونقطع علاقتنا ليه؟ انتي فاكره ان محمود هينهي علاقه عمرها سنين لمجرد انك مراته؟ ياسمين فكرت ان محمود وصلت بيه الوقاحه انه يبعت عشيقته تقنعها انه راجل متعدد العلاقات وانها تقبل مصيرها وتسكت، حست باهانه وانها ملهاش قيمه، اتكلمت جيهان وفوقتها من احلامها
جيهان: محمود عنده حق انتي هتكوني ام مثاليه لعياله...

هو قالي انك كنتي عذراء، نوعك انقرض من زمان، صدقيني هو بيحترم مسؤلياته كلها وهيكافئك مدي الحياه لو خلفتيله وريث قلب ياسمين اتحول لقطعه من ثلج، نفس كلامه، هي بنت، عايز وريث...
يا ربي هو بيقول لعشيقته كل حاجه وبيخططوا مع بعض وقفت وبان الغضب عليها.

ياسمين: قولي لجوزي ان رسالته وصلت ودلوقتي اتفضلي من غير مطرود وقفت وابتسمت: غلطانه لو فاكره انك هتعرفي تحافظي عليه هو راجل بيحب التنوع، بيحب الست تكون خبره مش خام زيك كده.
ست تعرف تبسطه مش لوح ثلج...
انتي يا حبيبتي واجهه لعياله مش اكتر بس مش زوجه فاهمه...

ههههههههههه هنا بقى ياسمين فقدت كل قدرتها على السيطره على نفسها ومسكت جيهان وفضلت تضرب فيها بالاقلام وتشتم فيها وجيهان من كتر مفاجئتها معرفتش تدافع عن نفسها وقعتها على الارض وجرجرتها من شعرها وشدتها بره المقصوره وفضت غلها كله عليها ورمتها بره الباب.

ياسمين: يالا يا ساقطه من هنا انتي اللي زيك المفروض مكانه مش هنا بره بره يا واطيه يا بتاعته الرجاله بره رمتها وقفلت الباب وفضلت تنهج من المجهود وتتنفس بصوت عالي وهيا مش عارفه هيا عملت كده ازاي بس هيا تستاهل اكتر من كده مشيت بالعافيه ورمت نفسها على السرير واستنت انها تعيط بس دموعها ما نزلتش...

نروح لسمر ( اكيد وحشوكم) صحيت سمر من النوم وحطت ايدها جنبها بس كان المكان فاضي قامت دورت عليه بس لقت نفسها لوحدها في البيت، فضلت كسلانه تفتكر اللي فات هما نامو متأخرين.
خالد خلاها تحس احاسيس جديده عليها وهيا تجاوبت من غير قيود.
لمساته كانت بتلمسها من جوه.
فضلت نايمه في السرير بكسل وخبت وشها تحت المخده هيا اتكسفت من احاسيسها...
هيا خرجت بنتيجه واحده من ليله امبارح...
هيا بتحب خالد...

بتحب جوزها والاكتشاف ده عكس توقعها خلاها فرحانه، فرحانه جدا اتخضت سمر اول ما حست بشفايف خالد على ظهرها بتوزع قبلات صغيره.

لفت نفسها علشان تواجهه وهو استغل الفرصه وباسها بكل الحب اللي جواه وهيا اتجاوبت بعد اكتشافها انها بتحبه ونسيبهم مع بعض صحيت تاني من النوم وحست انها جعانه قوي وخصوصا انها كانت شامه ريحه اكل لذيذه جدا قامت وفضلت تلم هدومها المرميه في كل حته في الاوضه ولبستها وطلعت بره الاوضه لقت خالد بيجهزلها الغدا ( اوعدنا يارب بحد يجهزلنا الغدا)
سمر: الريحه جامده صحتني من احلي نومه.

بتعمل ايه؟ خالد كشر زعمل نفسه متضايق
خالد: وانا اللي كنت فاكر ان شوقك ليا هو اللي جابك
سمر: ما تبالغش كده
قرب منها بيهددها: بجد انتي شايفه كده وشدها وضمها لصدره فقالتله
سمر: انت عارف اني مشتاقالك.
انت معرفتش ده من امبارح او النهارده الصبح؟
اتنهد وقربها اكتر: لا مش واخد بالي اقنعيني اكتر
سمر: خالد انا جعانه، انت ما اكتفتش مني.

خالد: انا عارف انك ايه للاكل همك على بطنك، على فكره الزوجه الشاطره تهتم بجوزها مش تسيبه جعان
سمر: ما الاكل قدامك اهوه كل،
ضحك خالد من سذاجتها: قصدي جوع تاني يا حياتي اتكسفت لما فهمت قصده بس تجاهلته
سمر: ماشي تعالي نتفق،
خالد: نتفق على ايه؟
سمر: انت تهتم بجوعي الاول وانا اهتم بجوعك بعد كده
ابتسم خالد: اه افكر...

عرض مثير فعلا (كفايه عليهم بقى نخليهم في حالهم عرسان بقى) تعالو نروح لمحمود محمود ساب ياسمين ومشي بعد خناقتهم وطلع على سطح السفينه لوحده واتهرب من اي حد يعرفه كان عايز يفضل لوحده، اول مره تكون مشاعره متلخبطه كده، مش عارف يحكم عليها، ممكن تكون بريئه ومش شريكه لابوها؟ لأ هيا كانت بتقول للناس انها متجوزه؟ ايوه علشان مش هتعرف تفسر لاي حد عايز يرتبط بيها، تقول ايه انها متجوزه؟هيا كانت عارفه؟ايوه كانت عارفه؟هيا عايزه تفضل كده محدش يحكمها، تعرف اي حد براحتها واهي جوزها بعيد ومحدش يعرفه...

لألألأ انا اول راجل يلمسها محدش لمسها قبلي، هيا بتاعتي انا وبس.
انا ممكن اخدها ونعيش انا وهيا بعيد عن الدنيا كلها.
اعيش في حضنها هيا وبس، لألأ هيا نصابه حتى سمر كانت هتساعدها علشان تنصب عليا لولا ان خالد طلع انسان محترم وقالي الحقيقه مكنتش عارف ايه هيحصل، فوق يا محمود من وهمك هيا نصابه مخادعه ومش شرط علشان هيا بنت تكون شريفه قوي، لازم تفوق من وهمك ده وما تنساش انتقامك.

مش انت على اخر الزمن تيجي عيله هيا وابوها النصاب يلعبو بيك نزل محمود البار وفضل يشرب ويشرب ويشرب وكل ما يفكر في عنيها او ابتسامتها او شكلها بقميص النوم القديم في بلكونتها يشرب زياده عايز يطلعها من افكاره مش عارف وشرب وششرب لحد ما سكر جتله جيهان واستغلت سكره واخدته مقصورتها وهيا تشد فيه وهو يزقها بعيد عني
محمود: ابعدي بقى عني انتي ايه.
لازقه فيا كده ليه كان هيقه وهيا مسكته.

جيهان: علشان بحبك وانت عارف اني بموت فيك
محمود: ههههه انتي ما تعرفيش تحبي؟انتي تحبي الفلوس تحبي نفسك لكن حد تاني لأ
جيهان: تعال بس الناس بتتفرج علينا تعال ادخل زقها محمود وهو بيطوح ووقعها على السرير
محمود: انتي ليه مش عايزه تفهمي اني عمري ما حبيتك.
مش عشان نمت معاكي مره او اتنين من كام سنه يبقى بحبك.
انت كنتي متعه لحظيه مش اكتر افهمييييييي حاول يخرج محمود بس هيا قامت بسرعه وقفلت الباب ومنعته يخرج.

جيهان: رايح فين رايحلها، متخيل انها مستنياك على نار هتعرف تعمل معاك زي.
هتعرف تبسطك
ضحك محمود بحسره: مستنياني على نار ههههههه اول مره افشل اني احرك مشاعر واحده كانت لوح ثلج مهما اعمل مش حساني (زعق بصوت عالي وكمل) مش حاسه بالنار اللي جوايا وقع مكحمود على الارض وهيا اخدته في حضنها
جيهان: انا اهوه طفي نارك زي ما انت عايز ومش هتندم وبعدين هيا فيها ايه زياده عن اي واحده تانيه هاه.

محمود: فيها ان انا اول راجل يلمسها فاهمه.

انا اول راجل في حياتها فيها انها اشرف بنت قابلتها في حياتي بنت عارفه يعني ايه بنت ولا انتي عمرك ماكنتي بنت علشان تعرفي معني الكلمه دي، ابعدي عني بقى حاول يقف تاني وفعلا سابها وخرج وهيا حست انها لازم تعمل حاجه فقامت وراحت لياسمين فاق محمود لقي نفسسه نايم على السطح والدنيا ليلت راح على قاعه العشا واستني ياسمي تيجي وخاب امله وهيا مظهرتش وفضل يشرب تاني ويشرب لحد ماجاتله جيهان متبهدله وشعرها متبهدل وعماله تعيط.

محمود سكران: ايه في ايه، عامله كده ليه؟
جيهان: مراتك، انا غلطانه، صعبت عليا في الظهر وقولت اروح اكلمها احنا ستات زي بعض.
اهئ اهئ اهئ، واقولها انكم تحاول تقربو من بعض بس هيا شوارعيه ونزلت ضرب فيا يرضيك كده اهئ اهئ
محمود: ههههههه ههههه كنت عارف انها قطه شرسه بس مش للدرجه دي بس تستاهلي انت بتدخلي ليه في اللي ملكيش فيه
جيهان: علشان بحبك ومش عايزه اشوفك كده حتى لو ساعدتك مع واحده غيري هو ده الحب.

محمود: ةهههه حب ايه اللي انت جاي تقول عليه ههههههههه قال حب قال قام وهو بيطوح ويغني في نفس الاغنيه وهيا بتنده عليه وهو مش بيرد راح لمقصورته واتضايق لما لقاها نايمه وهو سهران هيتجنن وعمال يشرب ويسكر وهيا نايمه مش حاسه بيه شد الغطا من فوقها وهيا قامت مفزوعه نطت بعيد ونزلت من على السرير محمود ههه زوجتي الجميله ما تخافيش عفتك محفوظه معايه وضحك بصوت عالي حست ياسمين انه مش طبيعي ويقع وهو بيمشي وبيخبط في كل حااجه.

ياسين: يالهوي انت سكران؟
محمود بضحك هستيريه: انتي ذكيه قوي يا روحي عرفتيها لوحدك ولا حد قالك...
اقولك على سر انا فعلا سكران ههههههههههههههههه
ياسمين: ما كانش لازم تيجي هنا وانت بالحاله دي
محمود: والمفروض اروح فين؟
ياسمين: السفينه كلها بتاعتك...
روح لجيهان وهيا هتفتح دراعتها ليك.

محمود: ما انا كنت عندها وزهقت خلاص منها انا عاوزك انتي حمدت ياسمين ربها ان الدنيا ضلمه علشان ما يشوفش دموعها وقف محمود فجأه ومسكها وهيا ملحقتش تهرب مسكها من شعرها وشدها
محمود: قلتلك قبل كده مش هسمحلك تقللي احترامي والظاهر انك محتاجه درس في الادب.


look/images/icons/i1.gif رواية موعد مع القدر
  27-11-2021 04:35 صباحاً   [11]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية موعد مع القدر للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثاني عشر

الحلقه ال 12 موعد مع القدر وقفنا لما محمود كان سكران ومسكها وقالها انه هيؤدبها فضلت ياسمين تضرب فيه وتشد نفسها بعيد ولانه كان سكران عرفت تفلت منه وصرخت فيه
ياسمين: انت عايز تضربني علشان الساقطه دي؟
محمود: اضربك اه بس مش علشانها علشان انتي بتقللي من احترامي.
وبعدين جيهان جت تبكي وتقول انك بهدلتيها وبعدين هيا مش ساقطه.

ياسمين بتريقه: اه تصدق صعبت عليا دي مسكينه دي ست طيبه وقلبها ابيض هيا بس بتنام مع راجل متجوز بس يا حرام، انا الشريره ههههه
محمود والشر بينط من عنيه: بطلي تريقه والا مش هيحصلك خير
ياسمين: بجد وهتعمل ايه هاه قولي هتعمل ايه؟

محمود: قلتلي كده قبل كده المره دي هوريكي هعمل ايه شدها جامد عليه وقبل ما تتكلم قفل بقها بشفايفه بغل وعنف وحست ان عظمها هيتكسر بين ايديه وفجأه اتحول من شده العنف لشده الرقه والدفء والتحول المفاجئ ده خلي كل دفاعتها تنهار واختفي كل الغل والحقد اللي كان جواها وكأنه لم يكن وما اعترضتش لما شالها وحطها على السرير وعكس المره اللي فاتت استسلمتله تماما وكأنها كانت في انتظار اللحظه دي من زمان، ضربت صفارات الانذار في عقلها بس هيا لاول مره ما تسمعش للصفارات دي وتجاهلتها، دابت بين ايديه وغابو في دوامه الشوق وكأنهم هما الاتنين روحين بيكملو بعض روحين في جسد واحد ولما انفصلا اخيرا حاولت تسترجع انفاسها وبصت لمحمود لقته نام تماما من كتر ما سكر، بصتله بحب وفضلت تلعب بايديها في شعره تبهدل فيه وتسرحه وحست انه ملكها هيا وبس حبيبها وجوزها، سمعته بيقول كلام مش مفهوم فقربت منه اكتر تسمعه.

جيهان...
جيهان: حست بشلل في جسمها كله وهي بتسمعه بيقول اسم عشيقته، بعد العاصفه اللي عاشوها مع بعض من كام دقيقه بيحلم بواحده غيرها حست بغيظ مالوش نهايه وفضلت تضرب فيه على صدره بس هو طبعا ماحسش سابته وقامت من جنبه لبست هدومها وطلعت الصالون ونامت على الكنبه بس حتى النوم هرب منها وفضلت تشتم نفسها
غبيه غبيه سلمتله نفسي وانا عارفه، عارفه انها جوازه لعبه...
غبيه غبيه بس انا بحبه...

بحبه وفضلت تعيط لحد ما نامت طلع النهار وفاق محمود وهو بيلعن الشرب واللي بيشربه بص حواليه وهو معندوش فكره اصلا هو وصل هنا ازاي الصداع كان هيفرتك دماغه لبس هدومه وقام لقي ياسمين قاعده وماسكها مجله بتفرج عليها تجاهلته هيا تماما وهو واقف قدامها بطوله ولما فضل واقف بصتله
محمود: انا جيت هنا ازاي امبارح؟
شهقت ياسمين: انت مش فاكر جيت ازاي؟
محمود: لا طبها مش فاكر
ياسمين بصوت واطي: مش فاكر حاجه خالص؟

محمود بضيق: لا مش فاكر مش فاكر حاجه خالص كل اللي فاكره اني كنت في البار مع كابتن السفينه وبشرب وبعدها ابيض كله ابيض
ياسمين: انت جيت لوحدك
محمود: وبعدين ايه اللي حصل بصتله وزكريات الليله لسه مالياها بس فرحت وزعلت، فرحت لان كرامتها محفوظه لانه مش فاكر استسلامها ليه وزعلت لان احلي ليله في حياتها زكري في خيالها لوحدها وحبيبها مشاركهاش فيها
محود: ايه رحت فين بقولك وبعدين؟
ياسمين: ولا حاجه محصلش حاجه.

محمود: محصلش اي حاجه محصلش حاجه خالص؟ متأكده؟
ياسمين: ايوه متأكده انت نمت جوه وانا نمت هنا
اتنهد بارتياح: احسن كده، ما تتخيليش التعقيدات اللي هتحصل لو انا...

قاطعته: لا ما تخافش مفيش حاجه حصلت، ولو انا مكانك كنت اقلل اشرب كده
محمود: انا مش سكير لو ده قصدك بس امبارح تقلت في الشرب وده عملي فجوه في دماغي، اخر مره شربت كده فقت لقيت نفسي متجوز، اه دماغي هتنفجر بعدت ياسمين وشهها علشان ما يشوفش دموعها وسابته وقامت الحمام وهو نام على الكنبه وغطي عنيه بايده وقبل ما تخرج سألته
ياسمين: انت فعلا بعت جيهان هنا تكلمني امبارح؟

محمود بخشونه: ايوه وانتي ما قدرتيهاش ولا قدرتي تعبها وبهدلتيها وهجمتي عليها زي بتوع الشوارع
ياسمين بتريق: اه اسفه على السنيورا...
بس انا متأكده انك اكيد قمت بالواجب وراضيتها ورجعت الميه لمجاريها
محمودبزعيق: اخرسي يا...

ياسمين: كمل...
قولها، لان انا بدأت احس فعلا باني استحقها علشان سبت نفسي لواحد...
بصلها وهو مش فاهم، وهيا حطت ايدها على بقها علشان شهقاتها ما تتطلعش ولسه هتبعد قالها
محمود: حضري نفسك هنوصل بكره الصبح دخلت الحمام وسابت دموعها تنزل، فعلا هو بعت جيهان وهيا مكدبتش كل الامل اللي اتولد جواها امبارح مات وجت فكره عمرو انها لازم تهرب...

محمود اول ما هيا دخلت الحمام وقفلت الباب ساب الاوضه وخرج وطلع على السطح وهو بيفكر في اللي حصل ليله امبارح واستغرب هيا ليه انكرت ان حاجه حصلت ما بينهم هو حس بيها جواه، عاش اجمل ليله في عمره، كانت ملكه وبس، كانت جواه، كانت حته من روحه، كانت روحه كلها، ممكن تكون ما استمتعش معاه؟اول مره كانت لوح ثلج يمكن برضه المره دي كانت كده بس لان هو كان عايز يحس بيها كده فالشرب صورله انها كانت فعلا متجاوبه معاه، حط ايديه على راسه وحس ان دماغه هتنفجر من الصداع والتفكير، بتحبه ولا بتكرهه، يعمل ايه، هيا بتكره جيهان والغيره اكتر حاجه بتجنن اللي بتحب فلو بتحبه هتغير يبقى ما قداموش غير جيهان يجنن بيها ياسمين رست السفينه والكل بدأ ينزل، ياسمين كانت واقفه مع عمرو في صمت.

وصوت ضحك جيهان اللي كانت لازقه في محمود، عمرو بصلهم وبعد كده بصلها وسألها: عامله ايه النهارده؟
ياسمين: انا كويسه
عمرو: مش باين خالص انك كويسه، اللي يشوفك يقول انك خارجه من جهنم ورايحه لجهنم افظع
ياسمين: مش يمكن يكون ده صح؟
عمرو: انتي مش مضطره تستحملي ده ما انا قلتلك خطتي
ياسمين: عارفه وفاكره
عمرو: ووصلتي لايه؟ فضلت تفكر وبصت للارض.

ياسمين: بس ده مش حل، ممكن الخطه تنجح بس لحد امتي هفضل هاربانه؟ قولي يا عمرو لحد امتي؟ وبعديم محمود مش سهل وهيعرف يلاقيني وبسهوله كمان هو لازم يسيبني امشي بارادته ده الحل افتكرت ابوها وهربها منه وشيلها هم اليوم اللي يلاقيها فيه بصت لقت ايد جيهان على ظهر جوزها فبصت للارض وعمرو اخد باله.

عمرو: ما تهتميش بيها، اه لو شفتيها امبارح وهيا داخله شعرها منكوش واخر بهدله صراحه انا اول ما شفتها معرفتش امسك نفسي وما بطلتش ضحك وضحك تاني بصوت عالي وياسمين معاه وده خلي محمود هيتجنن من صوت ضحكها معاه
عمرو: انا جيت اكلمها زقتني ورمت نفسها على جوزك وبتقوله مراتك هتقتلني عايزه تقتلني.

ياسمين: اقتلها اي نعم تستحق القتل بس كل اللي عملتهلها انب بوظتلها تسريحتهاة المنشيه دي وانفجروا ضحك هما الاتنين تاني ومحمود بدال ماهو يجننها هيا اللي بتجننه
عمرو: بس خلي بالك هيا شاطره في التمثيل قوي وممكن تخليكي تصدقي ان موسي بقى فرعون، خلي بالك منها كويس.

ياسمين: سيبك منها انا مش مهتمه اصلا بيها؟ معدش في حاجه تهمني، عايزه جوزي تاخده والقلب داعيلها معلقش عمرو عليها وركبوا كلهم عربيه واحده (عربيه ليموزين)مشيت بيهم العربيه في شوراع باريس وياسمين كانت مبهوره بكل حاجه بتشوفها ونسيت همومها مؤقتا بس اللي كان مضايقها انها قاعده قصاد محمود وحست ان نظراته مسلطه عليها وشويه والعربيه اخدت طريق جانبي وحست كأنها رجعت الريف تاني بسبب المزارع وعدت الرحله في صمت لحد ما اخيرا نطق محمود.

محمود: وصلنا مزرعه كلاريس نزل محمود وساعد ياسمين وهيا نازله واول ما رجلها وصلت الارض هربت من ايديه هو معلقش بس رفع حواجبه باستغراب جاء راجلان بسرعه ناحيه محمود حيوه وشالو الشنط وياسمين ودعت عمرو بنظره الم وصمت وحست انا فقدت صديقها الوحيد.

ومعبرتش جيهان لانها عارفه انها هتيجي كل شويه زي الافعي علشان جوزها وخصوصا محمود قالها ان المسافه بين مزارعهم ما تكملش نص ساعه بالعربيه، اتفاجئت لما لقت ايد محمود على دراعها وبيشدها وبيجرها وراه
ياسمين: اه انت بتوجعني، سيبني وقف محمود وبصلها وساب دراعها.

محمود: بصي بقى، هنا ناس بحبهم وبحترمهم وبيحترموني، ومن سنين كتير وهما نفسهم يشوفوني متجوز، علشان كده بنصحك ما تبوظيش الصوره اللي رسميناها قدامهم، عايزك تمثلي دور الزوجه السعيده مش عايزهم يشكوا في حاجه، كلامي واضح؟
ياسمين: واضح بس ما تنساش انت كمان اتفاقنا بصلها محمود من فوق لتحت.

محمود: ما تقلقيش لسه عند وعدي ,,مفيكيش حاجه تستهواني ابتسمت بتريقه وفكرت ان ده ما كانش كلامه امبارح وهو سكران لما هجم عليها استقبلتهم واحده عجوزه على المدخل واول ما شافت محمود حضنته وهو كمان حضنها وللحظه حست انه بني ادم.

محمود: ياسمين دي ماتيلدا مدبره البيت ومربيتي، ماتيلدا دي مراتي طبعا محمود ماكنش بيتكلم عربي كان بيتكلم انجليزي وياسمين عندها خبره بس مش كبيره قوي قربت ماتيلدا على ياسمين وسلمت عليها بحراره
ماتيلدا: انا مبسوطه اني شوفت اليوم اللي اتجوز فيه محمود كنت بدأت ايأس منه اخدتهم على جناحهم الخاص وسابتهم يرتاحوا اول ما دخلو محمود شاور على اوضه صغيرهوقال انه هينام فيها وكان في مفتاح.

محمود: اقفليها عليكي علشان تتأكدي من حسن نواياي قالها كده وسابها ومشي وعدي كام يوم وكل يوم شبه التاني.

نفس الروتين بيفطروا مع بعض بصمت واحترام، الصبح بتقضيه مع ماتيلدا وبعض الضهر بتروح الاسطبل وتركب حصان وتراقب القطعان وحبت كل العمال وكانت مشكلتها الوحيده هيا اللغه بس هما كانو صبورين وبيفهموها براحه واكتر واحد حبته كان العجوز هانك وهو اللي علم محمود ركوب الخيل سألت هانك هما ليه سموا المزرعه كلاريس فقالها ان ده كان اسم والده محمود.

ودي كانت اول مره تعرف ان والدته اجنبيه وعرفت كمان ان المزرعه دي كانت مهر كلاريس لان والد محمود كان بيحبها قوي كانت المزرعه ضخمه جدا فيها كل الحيوانات بس اخطرها كان الثيران اللي الكل كان بيحذرها تقرب منهم كانت حياتها جميله لولا تدخل جيهان كل شويه.

كانت بتيجي كل يوم وتقعد اكتر من ساعه لوحدها مع محمود في المكتب وتخرج مبتسمه بوقاحه وساعات محمود بيسهر بره ويرجع متأخر بالليل وتفضل مستنياه لحد ما تسمع خطواته في الاوضه اللي جنبها وينام، وفي ليلتها العشرين في مزرعه محمود فكرت انها اول ما ترجع بلدها هتبيع بيتها وتتنقل مكان تاني لانها مش هتستحمل تطلع البلكونه وتشوف قصره قصادها لازم تروح مكان ما فيهوش زكريات محمود صحيت الصبح على اصوات رجاله كتير وسمعت صوت هانك العجوز بسرعه...

بسرعه دخلوه، وانت بسرعه روح هات دكتور سمعت كمان ماتيلدا بتصرخ وبتبكي قامت تجري وهيا رجليها مش شيلاها وهيا حاسه ان في مصيبه حصلت اول ما نزلت شافت عمال كتير في مدخل البيت والكل باين عليه القلق وبتبصلهم باستفسار بس محدش عايز يرد عليها والكل منكس راسه في الارض، احست بقلبها وقع بين رجليها وفضلت تسألهم واحد واحد.

ياسمين: في ايه؟ايه اللي حصل؟ بس محدش رد عليها وحست ان في حاجه حصلت لمحمود، خرجت ماتيلدا من مكتب محمود وهيا بتبكي جريت عليها ياسمين وسألتها فضمتها ماتيلدا لحضنها
ماتيلدا: محمود حبيبي محمود...
وفضلت تبكي.


look/images/icons/i1.gif رواية موعد مع القدر
  27-11-2021 04:36 صباحاً   [12]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية موعد مع القدر للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثالث عشر

ماتيلدا قالت لياسمين انه محمود
ماتيلدا: محمود اتصاب وحالته خطيره ونزف كتير جدا حست ياسمين انها هيغمي عليها وفعلا كانت هتقع لولا هانك اللي جري عليها ولحقها وقعدها على كرسي...
وقفت
ياسمين: عايزه اشوفه...
لازم اشوفه.

هانك: مش هينفع تشوفيه، معاه بيتر وده واحد من العمال بس كان ممرض قبل كده وهيحاول يوقف النزيف لحد الاسعاف ما توصل حست ياسمين انها عايزه ترجع وفعلا جريت على الحمام ورجعت وقعدت مكانها في الارض ودخلتلها ماتيلدا فسألتها
ياسمين: ايه اللي حصل؟

ماتيلدا: كانوا بيسوقوا القطيع بتاع البقر علشان هيروح السوق ويتباع وواحد من العمال كان بيدخن ورمي سجاره ومشي وولعت في الحشيش اللي في الارض فهاج القطيع وبدأيجري في كل اتجاه وهما حاولو يسيطروا عليه وهانك كان في سكته القطيه فمحمود وقف قدامه علشان ينقذه لانه بيعتبره زي ابوه ويديله فرصه يبعد فاتصاب هو وانقذ هانك العجوز.

رجعوا مع بعض لقدام المكتب وياسمين حست بالانهيار لان حبها الوحيد في خطر وتمنت انها تكون مكانه جه الدكتور وشافه وقام بالواجب بس قال انه مش هينفع يحركه دلوقتي لازم حالته تستقر شويه لازم يستنو 24 ساعه تستقر حالته وبعد كده يودوه المستشفي لانه خايف ليكون في اصابه في العمود الفقري ولو اتحرك ممكن يتشل...

وعاشوا كلهم ليله قلق وهما مستنينه يفوق ويتحرك ولو حركه بسيطه بس تديهم امل، ياسمين فضلت طول الليل جنبه واخيرا عدت الليله وجه الدكتور في الصبح ونقلوه المستشفي.

فضل اسبوع في المستشفي وياسمين وماتيلدا بيتناوبوا عليه وهانك كل يوم بيزوره، بدأمحمود يستعيد قوته شويه شويه بس لسه ضعيف وشاحب، خرج من المستشفي وراح البيت وهيا حطتله سرير في المكتب علشان مش هيقدر يطلع السلم وفعلا اول ما دخل ولقي السرير فرح من اللفته الجميله دي وبص لماتيلدا بصه شكر فشاورتله ان دي فكره ياسمين
محمود: متشكر انك فكرت تريحيني بالشكل ه
ياسمين: لازم الواحد يساعد اي حد مريض طالما يقدر ولا ايه؟

محمود: اه...
اي حد مريض؟ فيكي الواجب طبعا الحوار ده كان بالعربي علشان ماتيلدا ما تفهمش حاجه ياسمين كانت بتدخل لمحمود مكتبه تديله الدوا او تغيرله على جروحه بمنتهي الهدوء من غير ماتتكلم...
وبتتجنب تدخل عليه لو جيهان موجوده لانها دخلت مره لقتها نايمه جنبه على السرير وراسها على كتفه، اتصدمت من المشهد ده بس استأذنت بهدوء وخرجت دخلت عليه بعد كده لقته قاعد على السرير فحطتله الغدا.

ياسمين: صحتك بقت احسن دلوقتي؟
محمود: ايوه، قالولي انك اهتميتي بيا وانا في المستشفي وما سيبتينيش
ياسمين: ايوه.
وده كان اخر عمل ليا كزوجه ليك...

اتجمد محمود وما عرفش يرد وحس ان قلبه هيخرج من مكانه من الانفعال ياسمين: فات شهر وانت وعدتني بحريتي ولا نسيت؟
محمود: لا ما نسيتش
ياسمين: يبقى تسيبني امشي، ارجوك يا محمود سيبني امشي محمود بخشونه او بامل كداب
محمود: ولو كنتي حامل؟
ياسمين: لا مش حامل على حد علمي...

وان حصل وطلعت حامل هقولك ولما اولد هديك وريثك اهتم بيه بنفسك لاني مش عايزه اي شيئ يربطني بيك حتى لو كان ابني حس بالضعف بيملاه وانه عجز فجأه للدرجه دي بتكرهني دور وشه بعيد عنها وقالها
محمود: انتي حره امشي لو عايزه مش همنعك خرجت ياسمين ومعرفتش ازاي وصلت لاوضتها علشان تسيب دموعها تنزل براحتها وبكت من كل قلبها بس لو يقول كلمه واحده؟لو يقولي خليكي...

اي كلمه منه هرضي، بس هو سبق وقال ان انا وسيله مش اكتر، ليه مكتوب عليها الحزن عمرها كله ليله سفرها كانت بتوضب شنطتها وماتيلدا معاها اللي محاولتش تسألها عن اي شيئ، مازراتش محمود في اخر يومين من ساعه حوارهم وهو كمان محاولش يشوفها او يطلبها وده اكدلها انه هيفرح بغيابه علشان يكون براحته وطلع النهار ووصلها هانك العجوز للمطار ولاخر لحظه مستنيه محمود يجي ويقولها انا اسف خليكي، لحد النداء الاخير لرحلتها فراحت وركبت الطياره ومشيت بدموعها وصل هانك البيت لقي محمود واقف مستنيه وسأله.

محمود: خلاص مشيت؟
هانك: اه وصلتها لحد جوه المطار وما سيبتهاش غير لما نادو على رحلتها راح محمود لاوضته وانهار اول ما بقى لوحده، خلاص مشيت، ومعرفش يخليها تفضل جنبه، حبه الوحيد راح منه، ليه مقدرتش اقولها خليكي جنبي؟ ليه مقولتلهاش انا محتاجلك وموضوع الوريث ده كان مجرد طريقه اوصلك بيها؟ ليه مقولتلهاش بحبك وحياتي من غيرلك ملهاش معني؟الف ليه وليه؟كل الاسئله دي كانت في دماغ محمود.

سمر بقت انسانه تانيه انسانه بتفكر في سعاده غيرها مش في سعادتها هيا وبس بقت بتحاول تصحي بدري وتعمل لخالد فطار، اه هيا مش بتعرف تعمل حاجه بس اهي بتحاول على قد ما بتقدر وهو كمان بيساعدها صحيت من نومها وجريت على المطبخ وبدأت تعمل لحبيبها فطار حبه بيض على حبه جبنه على خيار متقطع مفيش قطعه قد التانيه على شويه فول وطعميه اللي بقت بتحبهم جدا واتعلمت تاكلهم وحمرت كمان حبه بطاطس نصهم محروقين صحي خالد ووقف يراقبها من بعيد وهو مش مصدق ان دي سمر المنشيه اللي كانت بتقرف انها تمشي على الارض.

سمر: ايه واقف كده ليه مش تيجي وتصبح على حبيبتك قرب خالد عليها وضمها وهيا مدياله ضهرها وواقفه على البوتجاز
خالد: صباح الخير يا اجمل حد دخل حياتي
سمر: انت اللي اجمل حد دخل حياتي وغيرها كمان، تعال نفطر
خالد: ايه ده كله؟
سمر: علشان اسد جوعك وبعد كده انت تسد جوعي لحبيبي
خالد: هههههههه هيا الادوار اتقلبت ولا ايه؟ وبعدين ده انتي لسه قايمه حالا من حضني لحقتي تجوعي امتي؟

سمر: انا بجوع من قبل حتى ما اقوم من حضنك فطروا واخدها خالد يشبع حبيبته، وهي نايمه على صدره
سمر: ما تخيلتش يوم يجي واعيش في بيت زي ده؟
خالد: يعني ندمانه انك اتجوزتيني.

سمر: لأ طبعا ده انت وريتني ازاي اعيش، انا مستعده اعيش معاك في خيمه ولا اني ابعد عنك لحظه، ايه يعني الواحد يكون عنده فلوس وعمره ما عاش لحظه واحده سعيده، كنت فاكره ان السعاده اني البس فستان لاشهر مصمم ازياء او اني اركب عربيه اخر موديل بس طول عمري بعمل الحاجات دي وعمري ماكنت مبسوطه، انت علمتيني ازاي اكون مبسوطه
خالد: ومحمود لسه بتفكري فيه؟

سمر: اقولك وما تزعلش، انا عمري ما حبيت محمود هو قريبي مش اكتر بس كنت عايزه اتجوزه علشان يمكن لما ابقي الكل في الكل وانا صاحبه كل حاجه اكون سعيده لكن عمري ما حبيته كراجل ابدا، طول عمره كان اخ ليا بس انا كنت غبيه
خالد: وانا، هتعيش معايا على الحلوه والمره ومش هتزهقي من البيت الحقير ده
سمر: انت لسه فاكر، انسي بقى ده احلي بيت في الدنيا، ايه اللي ناقصنا فيه هاه قولي، اهم حاجه موجوده فيه
خالد: ايه هيا؟

سمر: السرير طبعا
خالد: هههههههههههههههههه، لا بجد
سمر: انت اهم حاجه فيه انت وبس اي مكان معاك جنه
خالد: انا بحبك قوي
سمر: وانا بموت في التراب اللي بتمشي عليه
ركبت ياسمين الطياره وهيا بتفكر في حبيبها، وبتفكر في ابنه اللي جواها انا ممكن اسلمه ابني وامشي كده بسهوله؟ لا طبعا انا مكانش قصدي اقول اللي انا قولته ده...

كرامتي هيا اللي كانت بتتكلم مش انا؟ اه يا محمود لولا كرامتي كنت وطيت على رجليك علشان بس تخليني جنبك، بس لو تحبني وصلت ياسمين اخيرا بيتها وهيا حاسه انها خلاص على اخرها واول ما دخلت من البوابه اتفاجئت لما لقت الجنينه كلها زباله ومتبهدله وكل الورد ميت، واستغربت ان امها بتحب الورد جدا ازاي تهمل في الورد بالمنظر ده؟قربت اكتر من البيت سمعت صوت مكتوم ووراه صوت حاجه بتتكسر حست بالقلق والتوتر وهيا بتفتح الباب اللي اصلا كان مفتوح صرخت اول ما شافت واحده واقفه شعرها منكوش ولابسه فستان مقطع وعلى وشها اثار ضرب وتعذيب...

استحاله تكون دي امها وشافت وراها راجل ضخم ودقنه رمادي وشعره طويل، عمرها ما هتنسي النظره دي، نظره الغضب...
افتكرت كل الاوقات اللي كانت بتخاف فيها وحست انها اثبتت مكانها لانها بتواجه اسوء كوابيسها اهلا اهلا...
اخيرا رجعت بنتي الحبيبه...

اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد
الصفحة 3 من 5 < 1 2 3 4 5 >




المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية موعد مع الموت زهرة الصبار
0 556 زهرة الصبار
نصائح مجربة لاختيار الإطلالة المناسبة لاول موعد مع حبيبك لهلوبة
0 355 لهلوبة
12 علامة على نجاح أول موعد مع حبيبك.. وهناك موعد آخر لهلوبة
0 393 لهلوبة
خطوات للعناية بشعر العروس عليك تجربتها قبل موعد زفافك WALAA
0 342 WALAA
أطعمة صحية لكل عروس قبل موعد زفافها WALAA
0 420 WALAA

الكلمات الدلالية
رواية ، موعد ، القدر ،












الساعة الآن 01:05 PM