رواية نيران أشعلت الحب الجزء الثالث للكاتبة أسماء صلاح الفصل العاشر
( عشق في مهب الريح )
تركتهم سارة و ذهبت لتقف على الشاطئ ظلت تسير إلى داعبت المياه قدميها آدم قرب منها و قال هدومك هتبل كدا؟ انتبهت له سارة و قالت بتوتر طيب... ابتسم آدم و قال هو أنتي مش حابه اتكلم معاكي؟ ابتلعت سارة ريقها و قالت بجدية استاذ آدم انا شاغلة في شركتك و...
قطعها آدم و قال عارف و انا معنديش مشكلة خالص سارة بتعجب انا مبحبش الطريقة دي... و همت بالذهاب و لكن امسك يدها ليوقفها و قال رايحه فين؟ سحبت يدها و قالت همشي الشغل بتاعي خلص -هتروحي لوحدك استنى سارة بامتناع لا شكرا و غادرت و تركته زفر آدم بضيق و قالت إيه البرود دا؟
وضع يونس يده علي كتفه و قال مالك يا عم؟ آدم بضيق بنت خنيقة اوي ابتسم يونس و قال معلش بقا في مرات لازم تخيب ضحك آدم و قال مستحيل.. -والله مش هتعرف تجيب معاها سكة خالص مقفلة و اللي اعرفه من نسرين أن أهلها ناس محترمة ابتسم آدم و قال بجد و اومال هي جايه هنا ليه؟، كلام فارغ بس اتقل على الحلو لحد ما يستوي...
ازح أسر القماش التي وضعت على عينها و جلس على المقعد الذي أمامها و قال اختك فين؟ مليكة مش فاهمه حاجه و لا تعرف مين دا و قالت انت مين؟ أسر بعصبية اختك شهد فين؟ مليكة باستغراب انت بتسأل عنها ليه؟
أسر بنرفزة بصي يا بت انا بزهق بسرعة فانجزي و قولي اختك فين؟ مليكة فضلت تتحرك عشان تفك نفسها بس طبعا كانت مربوطة جامد و قاعدة على كرسي و قالت بغضب اقسم بالله لو ما خليتني امشي من هنا لأوديك أسر بدهشه انتي هبله يا بت، بصي انا هسيبك تفكري بس بعد كدا هزعلك اوي فاهمه...
عشق و يارا و جني كانوا بيدوروا على الفساتين عشان الفرح جني مكنتش فرحانة خالص و عشق و يارا كانوا ملاحظين دا تنهدت عشق و قالت جني احنا روحنا تلت محلات و لحد دلوقتي مش عجبك حاجه و كمان مش حاسة انك فرحانه خالص و لا أكنك العروسة جني ابتسمت و قالت عادى متوترة شوية بس و بعدين مكنش في حاجه حلوة يارا بعدم اقتناع انتي هتكدبي علينا...
تنهدت جني و قالت والله مفيش حاجه انا تمام بس عشان كل حاجه جات بسرعة و بعدين الفرح ناقص عليه ٢٤ ساعة عشق بحزن هو انتي مغصوبة هزت جني رأسها وقالت لا طبعا و بعدين أدهم مش وحش ابتسمت عشق و قالت مز اوي الصراحة طويل و عينه خضرا كدا و شعره الناعم دا بصراحة قمر جني نظرت لها و قالت دي معاكسة ولا ايه؟
ضحكت عشق و قالت لا دي الحقيقة هو قمر اوي... يارا بحدة ننجز يا حلوة انتي و هي عشان رحيم و انس اللي قاعدين مستنيين في الكافية دول خبطت عشق جبنها و قالت نسيت تعالوا نروح ليهم نشرب حاجه و بعدين نكمل لف في المول و لا إيه رايكم؟ يارا بحماس فكرة حلوة و بالمرة نرتاح شوية... نزلوا ليهم و قعدوا و طلبت كل واحدة فيهم حاجه... رحيم بتساؤل حد لاقي حاجه؟
يارا بحزن لا مفيش و بابا قايل مفيش فستاتين قصيرة و زهقت ابتسم رحيم و قال احسن مش لازم يعني يارا نظرت له بضيق و قالت طيب أنس كان بيبص للجني بحزن و كان قاعد ساكت... وصل العصير و جني كانت طالبة ليمون بنعناع و عشق و يارا مانجا عشق بيأس هموت و اعرف بتشربي ازاي يا بنتي..
ابتسمت جني و قالت بحبه و على فكرة طعمه حلو اوي ردت جني بتلقائية زي أدهم بظبط تقريبا انتم الاتنين اللي في العيلة بتشربوه أنس ملامحه اتغيرت و اضايق و قال انا هخرج برا اشوف العربية... طبعا كلهم ساكتين و محدش علق عشان جني متحسيش بحاجه أدهم رن عليها و رددت الو. -انتي فين؟
-في المول بشوف فستان -انا جاي جني بتعجب نعم -ابعتلي مكانك قفلت جني و نظرت لهم باستغراب و قالت بيقول انه جاي رحيم بتعجب ليه؟! يارا مستغربة و قالت اكيد في حاجه بعد شوية أدهم وصل ليهم و انس كان رجع و قعد معاهم أدهم سلم عليهم و قال انا هاخد جني و هنمشي عشق بدهشه ليه؟! و بعدين انت هتتصرف كدا من اولها عقد أدهم حاجبه بدهشة و قال قصدك ايه؟
-و لا حاجه يا اخويا بس ماشي هعديها ابتسم أدهم و قال ماشي يا عشق متزعليش بقا اخد أدهم جني و غادروا، و ركبوا العربية جني باستغراب ليه؟ آدهم بضيق حوار الفستان مش مستاهل رحيم و انس معاكي على فكرة جني بدهشة عادي و بعدين ما انت عارف ان انا و عشق و يارا و رحيم و انس صحاب أدهم بضيق و انتي المفروض تعرفي انك اسمك مراتي..
زفرت جني بضيق و قالت أدهم انا معملتش حاجه غلط علي فكرة و ماما عارفه اني رايحه معاهم و بعدين رحيم و انس زي اخواتي أدهم بغضب شغل الخروج و الكلام الفاضي دا انسى جني بضيق أدهم لما تشوفني غلطت ابقى اتكلم -بجد انتي شايفه كدا يعني؟ تنهدت جني و قالت اهااا بصراحه مفيش مبرر خالص و كمان لو مش عايزني اشتري الفستان عادي زفر أدهم بضيق و طلع بالسيارة وصل إلى شقته و قال انزلي جني بتوتر ليه؟!
أدهم نظر لها بدهشه و قال عادي ايه المشكلة جني برفض مش هينفع انزل معاك و نبقى في مكان لوحدنا... أدهم نزل من العربية و سحبها من داخلها بغضب و طلعوا... قفل باب الشقة و قال ادخلي الاوضه و شوفي الفستان... نظرت له و قالت فستان ايه؟ -ادخلي يا جني...
دخلت جني إلى الغرفة و وجدت الفستان، جلست على الفراش و مررت يدها عليه و ابتسمت و تذكرت هذا الموقف... فتحت جني اوضه أدهم و دخلت و قالت أدهم... -يا بنتي عيب كدا ابقى خبطي جني بضيق انا غلطانة اني طالعة اسأل عليك... ابتسم أدهم و قال خير يا ستي -جايه اخد رايك في الفستان دا...
فتحت جني تليفونها عشان يشوفه، أدهم استغرب طبعا لأنها كانت بتوري فستان فرح و هي اصلا لسه في ستة ابتدائي -بس دا عايز عروسه و أنتي لسه صغيرة... -اهااا عارفه بس انا هلبس واحد زيه لما ابقي عروسه... ابتسم أدهم و قال و انا هجبلك احلى فستان ابتسمت جني بسعادة و قالت يعني احنا هنتجوز؟ أقترب منها و قال مفيش واحد بيتجوز اخته... جني بحزن بس انا عايزة اتجوزك...
ابتسم و قال لما تكبري هتفهمي كلامي انتي لسه صغيرة دلوقتي... فاقت جني من شرودها و تنهدت بحزن و قالت للأسف فهمته... طرق أدهم الباب و دخل و قال ايه رايك؟ ابتسمت جني و قالت جميل اوي شبه فستان أحلامي ابتسم أدهم و قال اممم أقرب حاجه لي والله -سوري على اللي عملته يا أدهم اتنهد أدهم و قال عادي يا جني، يلا عشان اروحك...
جاء موعد الزفاف و كلهم كانوا بيجهزوا لي و جني كانت انتهيت من وضع الميك اب عشق بانبهار بجد شكلك قمر اوي ابتسمت جني و قالت ميرسي عشق استأذنت و خرجت من الغرفة و ردت على هاتفها قائلة سوري يا حبيبي رد عليها الطرف الآخر بضيق بعد كدا ابقى ردي او على الاقل ابعتلي مسدج انا بقلق عليكي ابتسمت عشق و قالت حاضر يا حبيبي بس والله عشان مشغولة مع البنات -عقبال فرحنا..
ابتسمت عشق و ردت بخجل اممم انا هقفل بقا... دخلت عشق ليهم تاني و قالت هو أدهم هيجي امتى؟ دارين بحيرة مش عارفة تقريبا كلنا خلصنا... بعد مرور دقائق طرق مازن الباب و اخذ جني و باقي البنات نزلوا وراها...
استلمها منه أدهم... سيف طبعا كان منبه عليه انه يتصرف عادي و نفس الكلام كان لجني خصوصا عشان عيون الناس اللي مراقبهم... جلس آدهم و جني على الكوشة...، أدهم كان يشعر بالضيق نوعا ما و جني كذلك زفرت جني و قالت أدهم لو سمحت حاول تفك شوية آدهم بضيق حاضر و قومي عشان نرقص جني باقتضاب و نخلص بسرعه ماشي امسك أدهم يدها و قامت معه و كل واحد فيهم كان على وجه ابتسامه مزيفة شعرت جني بالتوتر عندما قرب منها و حاوط خصرها...
أدهم همس لها قائلا جني مش وقته... رفعت نظرها له و قالت قصدك ايه؟ -يعني هي رقصة و خلاص مفهاش حاجه و كل الناس مركزة معانا وضعت جني رأسها على كتفه و ظلت تتمايل معه على نغمات الموسيقى، لم تنكر سعادة قلبها في تلك اللحظة فهي معه الان، كانت تشعر بطبول قلبها تدق بشدة... انتهى الفرح، و ذهب أدهم و جني إلى شقتهم دخلت جني إلى الغرفة و دفنت وجهها بين كفيها و تساقطت دموعها...
استمع أدهم الي صوت بكائها، دق الباب و دخل... مسحت دموعها و نظرت إلى الجهة الأخرى آدهم بضيق خير يا جني بتعيطي ليه؟ نظرت له و قالت مفيش حاجه... عقد حاجبه و قال طيب جعانه؟ هزت رأسها نافيه و قالت هغير هدومي و انام عشان بكرا عندي جامعه أدهم بغضب و انتي شايفه انك ينفع تنزلي الجامعة بكرا؟! -اهاا عادي...
أدهم بضيق اعملي اللي انتي عايزها براحتك...، اخذ ملابسه من الخزانة و ترك الغرفة، ابدل ملابسه في الخارج و ارتدى سرواله فقط و تمدد على الاريكة جني قامت تغير فستانها و طبعا وجدت صعوبة في ذلك و لكنها لم تطلب مساعدته و ارتديت بجامتها و خرجت من الغرفة، كان أدهم ممدد على الكنبة و وضع ذراعه أسفل راسه، جلست على طرف الاريكة و قالت بخفوت أدهم...
فتح عينه و قال ايه؟ -انا بخاف انام لوحدي... أدهم بدهشه نعم؟! جني بتوتر دارين كانت بتنام معايا في الاوضه أدهم بتردد يعني انا المفروض انام معاكي في الاوضه جني بيأس اهاا عشان انا مش هعرف انام تنهد أدهم و قال طيب ادخلي و انا هاجي وراكي هزت جني رأسها و دخلت إلى الغرفة و استقلت على الفراش...
أدهم مكنش عايز طبعا و قال لنفسه عادي يعني مفهاش حاجه لحد ما هي تنام بس.. دخل أدهم و تمدد بجوارها على الفراش و لكنه ترك مسافة بينهم...، نامت جني على جانبها و أعطيت له ظهرها استغرب أدهم و قال بصوت خافت جنان دا و لا إيه؟!
جني نامت و أدهم كان قاعد يتقلب في السرير، تقلبت جني و نامت على جانبها و وضعت يدها على خصره و احدي قدمها على قدمه أدهم اوصد عينه و قال ليله سودة ربنا يسامحكم...، ابعد يدها عنه برفق لكي لا يوقظها و سحب الغطاء و وضعه عليها... فتحت جني عينها في الصباح و وجدت بانها تنام بين أحضانه، ابتسمت و ظنت أن ذلك حلماً و اغمضت عينها مره تانيه و هي تسبح في بحور خيالها...
افاقها أدهم قائلا يا جني اصحى جني فتحت عينها و بعدت عنه و قالت بتوتر أدهم في ايه؟ قام أدهم و فرك عينه و قال في انك حاضنني طول الليل جني ابتلعت ريقها و قالت بتوتر سوري بس انا كنت نايمه -لا واضح ان كان نفسك في حضني من زمان احمر وجهها بخجل و قامت مسرعة ابتسم أدهم و قال خجولة اوي..
دلفت جني إلى المرحاض و غسلت وجهها و بعدين خرجت -على فكرة مش هينفع تنزلي انهاردة جني بضيق طيب خلينا قاعدين... عقد أدهم حاجبه و قال ليه محاسسني اني غريب عنك ابتلعت جني ريقها و نظرت له بحزن و قالت يعني انت عجبك اللي بيحصل دا؟
تنهد أدهم و قال لا بس مكنش في حل تاني -ماشي يا أدهم حاوط وجهها بين كفيه و قال حقك عليا تنهدت جني و ابتعدت عنه و قالت هو ماما هتيجي انهاردة؟ -مش عارف بس احتمال متجيش
استيقظت رنا و خرجت عن الغرفة و نزلت إلى الأسفل و وجدت سيف يجلس و أمامه اللاب توب -صاحي بدري ليه؟ تنهد سيف و قال معرفتش انام اصلا حاسس ان المصايب هتيجي كلها مرة واحدة جلست رنا بجواره و رتبت عليه و قالت مفيش حاجه و خلاص أدهم اتجوز جني -و انتي شايفه ان دا جواز كدا احنا ظلمنا جني و أدهم بس مكنش قدامي حل... تنهدت رنا و قالت عندك حق بس للأسف مفيش حل تاني...
-على رأيك -أسر مشي سيف بحيرة اهااا بس حاسس ان أسر عامل مصيبة تنهدت رنا و قالت و انا كمان بس أسر مش صغير -انا هروح الشغل و انتي خدي بالك من بابا -ماشي يا حبيبي...
رغدة بحزن اهدي يا هاجر هتموتي نفسك يا اختي هاجر ببكاء بناتي معرفش راحوا فين...؟ رتبت رغدة عليها و قالت تعالى نبلغ البوليس هاجر باكية و تفتكري هلاقيهم انا كدا معنديش غير حل واحد بس رغدة بتعجب ايه هو؟ -هروح لسيف ابن عمك شهقت رغدة بصدمة نعم ازاي؟
-لازم حد يكون معايا يا رغدة، جوزي و معرفش فين؟ و انتي مش ذنبك حاجه تسيبي بيتك و تيجي كل يوم و التاني دخلت سارة لهم و قالت انا حضرت الفطار يا ماما ابتسمت رغدة و قالت طيب يا حبيبتي امشي انتي بقا و روحي البيت شوفي ابوكي و اخوكي محتاجين حاجه و لا... غادرت سارة و نظرت رغدة لها و قالت هتروحي تقولي ايه يا هاجر؟ هاجر بحزن خلاص مبقاش عندي حاجه اخبيها...
رغدة بحيرة ازاي؟ انتي عارفة احنا بقالنا قد ايه... دا حتى عيالك ميعرفوش حاجه عن عيلتك و لا عايز تروحي اللي رماكي و اتجوز اللي قتلت ابوكي و لا نسيتي و لا اخوك اللي اتقتل و محدش جاب حقه هاجر اتنهدت و قالت مش عارفه بس دول بناتي يا رغدة رغدة بامتناع شديد سيف البنهاوي مش هيعملك حاجه يا اختي بنت السويفي هي اللي بتمشي -و انا خلاص يا رغدة معنديش حاجه ابقى عليها و لازم الاقي بناتي رغدة بحيرة براحتك يا اختي بس انا بالنسبالي مليش أهل و لو هتروحي متجبيش سيرتي خالص
دارين دخلت لسيف المكتب و قالت اتاخرت؟ ابتسم سيف و قال والله يا دارين بحس انك مراتي التانيه ضحكت دارين و قالت ياريت بس للأسف خالي و جوز عمتي ابتسم سيف و قال و لو عمتك سمعتك ممكن تقتلك فيها دارين ضاحكة اجبلك قهوة -ماشي يا حبيبتي..
-نسيت اقولك البنت اللي اسمها مليكة مجتش بقالها يومين و معرفتش اوصل ليها تنهد سيف و قال مش مشكلة يمكن عندها ظروف... رد على هاتفه و أخبرته السكرتيرة بوجود احد يريد مقابلته... -مين؟ -واحدة بتقول انها هاجر البنهاوي سيف بصدمة مين؟
رواية نيران أشعلت الحب الجزء الثالث للكاتبة أسماء صلاح الفصل الحادي عشر
( عشق في مهب الريح )
دارين استغربت و قالت باستفسار في ايه؟ سيف كان مصدوم جدا و قال دارين روحي على شغلك دلوقتي دارين اندهشت و خرجت و قابلتها و هي قادمة إلى الباب... دارين بصيت ليها باستغراب و اندهاش و مشيت دخلت هاجر إلى المكتب عندما رأته شعرت باضطراب روحها فحبيبها الأول و الأخير أمام عينها بعد مرور الكثير و الكثير...
قام سيف من مقعده و وقف أمامها و قال هاجر اتفضلي شعرت بالدموع تتجمع بعينها و قالت محتاجة منك خدمة... -اقعدي الأول بس جلست هاجر على الاريكة و جلس سيف علي المقعد بجوارها و قالت كنتي فين كل دا...؟ هاجر بحزن مش دا المهم يا سيف -عايزني اعملك ايه طيب؟
-بناتي اختفوا فجأة و معرفش راحوا فين و جوزي راجل بتاع مخدرات و عليه قضية و مشى و معرفش مكانه و انا مليش غير البنتين دول... سيف بدهشه هما راحوا فين؟ و من امتي -شهد مختفية بقالها اسبوعين و مليكة من يومين سيف بحيرة يعني تفتكري مين ممكن يعمل معاكي حاجه زي دي -مفيش يا سيف انا من ساعة ما خرجت من البلد و محدش يعرف ان من عيله البنهاوي، مجرد اسم في شهادة الميلاد و خلاص... حتى عيالي عمري ما جبت سيرة الموضوع دا ليهم..
-لازم ابويا يعرف هاجر برفض لا يا سيف انا مش عايزة حد يعرف -عمك بيدور عليكم لازم يعرف هاجر اتنهدت و قالت بلاش يا سيف انا خلاص ظبطت حياتي على قد انا عايزك بس تساعدني -ماشي يا بنت عمي بس لازم تاخدي حقك و ترجعي لأهلك -الحوار دا خلص من زمان يا ابن عمي -و رغدة فين؟
-رغدة مش عايزة تظهر و هي حياتها كويسه و مستقرة سيف باستغراب مش فاهمك بس على الاقل اديني عنوانك و معلومات عن بناتك و اوعدك اني هلاقيهم...
عدي بدهشه انت اتجننت يا أسر أسر بنرفزة ونبي محدش يعدل عليا انا فيا اللي مكفيني آدم بضيق لا يا أسر انت غلطان مينفعش تخطف بنت أسر بحنق اهو دا اللي حصل عدي بهدوء طب البنت دي فين و عملت معاها ايه؟ أسر بغضب ولا جات جنبها سيبتها في شقة الصحراوي...
آدم بتعجب حته بنت ماسكها في شقة مخليك مش على بعضك أسر بزمجرة مش وقته يا آدم المهم اوصلها ذهب أسر و ذهب معه عدي و أدم... دخلوا إلى الشقة و أدم سأله عنها و قاله في الاوضه، اتنهد آدم و دخل ليها مليكة كانت نايمه و طبعا رقبتها كانت مش معدولة بسبب جلوسها على الكرسي زفر آدم بضيق و فكها، انتفضت بخوف عندما شعرت به و قالت بذعر انت مين؟
أبتعد آدم عنها و قال متخافيش... دخل أسر و عدي، أسر بعصبية انت فكيتها ليه؟ مليكة قامت و نظرت الي أسر بثبات و قالت انت عايز مني إيه؟ أسر باستهزاء هعوز منك ايه؟ انا عايز اختك الشمال رفعت مليكة يدها لتصفعه و لكن امسكها أسر بغضب و صاح في وجهها أسر البنهاوي مفيش واحدة تقدر تمد ايدها عليه فاهمه...
عدي ابعده عنها و قال أسر اهدي شوية و نظر إلى مليكة و الذي اندهش من جراءتها و قال و انتي لو تعرفي اختك فين قولي مليكة بغضب معرفش حاجه و عايزة امشي أسر بزمجرة مفيش مشي من غيرها، اخده آدم و خرج خوفا عليها فهو لا يريده أن يقع في مشكلة أخرى عدي بص ليها و قال يعني متعرفيش حاجه؟..
-اعرف ان اللي برا دا حيوان عدي بدهشة ممكن بس تبطلي غلط و من الأفضل انك تقولي مكانها مليكة ببكاء والله انا معرفش عنها حاجه، و لا اعرف ايه حاجه لوسمحتي انا عايزة اروح ماما زمانها تعبت تنهد عدي و تركها و خرج و قال أسر خليها تمشي حرام يا أخي أسر اتعصب انا بتصرف بطريقتي و مش عايز اسمع من حد حاجه تمام...
دارين روحت البيت بس طبعا كانت مستغربة خصوصا بعد ما سألت السكرتيرة و قالت إن اسمها هاجر البنهاوي... دينا بابتسامة ايه يا حبيبتي مالك؟ ابتسمت دارين و قالت و لا حاجه يا ماما دينا بعدم تصديق طيب انا هروح اطمن على جني -دلوقتي؟
-لازم يا بنتي على الأقل اعرف ايه اللي حصل بينهم امبارح هزت دارين و قالت ماشي يا ماما، غادرت دينا و جلست دارين على الاريكة و ظلت في تفكر -مين هاجر البنهاوي دي؟ مفيش في العيلة غير امي و خالتي...؟! اكيد من العيلة بس محدش جاب سيرتها و ليه راحت لخالو قطع أفكارها صوت عمر و هو يقول الحلو سرحان ليه؟ انتبهت له و قالت عمر جيت امتى؟
-حالا يا حبيبتي انتي مالك بقا دارين بحيرة انهاردة حصل حاجه غريبة اوي عمر شعر بالفضول تجاه ذلك و قال حاجه ايه؟ -واحدة اسمها هاجر البنهاوي جات لخالو في المكتب عمر بدهشة قريبته يعني؟! -اكيد بس انا بصراحه مترددة اسأل حد -ممكن نسأل بابا لما يجي... تنهدت دارين و قالت لا بلاش نجيب سيرة لحد خالص...
ذهبت دينا إليهم... -قولت اجي متأخر عشان تكونوا براحتكم ابتسمت جني باقتضاب و قالت امممم نظرت دينا إليهم و قالت أدهم انا معنديش أغلى من بناتي سواء كانت دارين و لا جني... شعر أدهم بالأحراج و قال جني في عينا يا عمتي -يعني انا و لا هقبل بجوازك عليها و لا حتى تكون خاطب و اظن انكم متجوزين و لا سايب بنتي زي البيت الوقف ملهاش لأزمة..
جني اتحرجت من كلام والدتها و قالت ماما مينفعش كدا ابتلع أدهم ريقه و رد بتوتر ممكن ناجل الكلام دا يا عمتي تنهدت دينا و قالت بص يا أدهم انت ابن اخويا و زيك زي عمر ابني بس مينفعش تبقى امبارح دخلتك على بنتي و متجيش جنبها و لا انت ناوي تسيبها كدا جني شعرت باحتقان الدماء في وجهها و ارتفاع درجة حرارتها و اكنها على وشك الانفجار و أدهم مكنش عارف يرد نهائي...
أكملت دينا و قالت بنتي مش هتفضل على ذمتك بالطريقة دي انا يهمني راحتها و لو ابوها و ابوك قرروا كدا خوفا من الفضيحة فأنا مش هضيع مستقبلها و لو انت حابب تكمل مع خطيبتك فمحدش يقدر يلومك بس خلال شهر بنتي تكون أطلقت و بعدها تتجوز و تشوف حياتها... أدهم مكنش لاقي حاجه يقولها دينا احرجته جدا و كذلك جني... دينا استأذنت و مشيت، جني دخلت الأوضة و فضلت قاعدة بتفكر في كلام والدتها... دخل أدهم و قال قاعدة لوحدك ليه؟
جني كانت تشعر بالأحراج منه و ردت بتوتر عادي -كلام عمتي صح يا جني نظرت جني له و كانت تشعر بالحيرة فهي لم تفهم ماذا قصد و قالت قصدك ايه؟ تنهد أدهم فهو لا يريد أن يجرحها و قال يعني لازم حياتنا تكون طبيعي و... فهمت جني قصده و قطعت حديثه و قالت بحزم مش مشكلة با أدهم و زي ما ماما قالت شهر و نطلق...
ملك كانت قاعدة مع نفين و منه بعد ما خلصوا المحاضرات نفخت ملك لشعورها بالضيق و قالت: يا جماعه احنا هنفضل قاعدين كدا مش معقول منه بتفكير هنعمل إيه يعني؟ ردت نفين بيأس القعدة مش وحشة اوي و بعدين الدكتور اللي يتشل عايزنا نعمل أبحاث ابتسمت ملك و قالت على فكرة دكتور عمار عسل و بعدين دا متفاهم اوي لم يروقها الحديث و لوت فمها باستنكار و قالت عسل إيه بس دا هزقني قدام المدرج كله ملك ضحكت و قالت والله انتي اللي ظلمها يا نفين
عادت دينا إلى منزلها و لاقيت مازن في انتظارها -جيت امتى؟ -لسه جاي انتي روحتي ليه؟ نظرت دينا له بدهشه و جلست على الاريكة و قالت اطمن على بنتي و لا بلاش مازن استغرب من حدتها و قال انا بسألك عادى يا دينا و بعدين بنتك متجوزه أدهم مش واحد من الشارع زفرت دينا بحنق و قالت ايوه ابن اخويا اللي خاطب واحدة تانية اصلا؟! و حياتي بنتي معاه مستحيلة و لا اخرتها عايزني أقبل أن بنتي تبقى ليها ضرة..
-دينا على فكرة جني بنتي انا كمان و بعدين انا مش فرحان و لا سعيد باللي حصل بس برضو مكنش هفرح لو سمعه بنتك اتشوهت اهتزت نبرة صوتها و قالت ببكاء و بنتي في الاخر هطلق أدهم ميفرقش حاجه عن سيف اخويا مازن بتعجب ماله اخوكي يا دينا و بعدين ما هو جوز رنا اختي تنهدت دينا و قالت يعني سيف كان متجوز بنت عمي و سبها و لا أهتم بيها مش عايزة بنتي تظلم رتبت عليها و قال دينا ممكن تهدي كدا و بعدين جني ممكن تطلق و تعيش حياتها عادي -انت بتقول كدا عادي يعني تبقى لسه عيلة و تطلق -بعدين يبقى يحلها ربنا يا دينا.
عدي كان قاعد مع مليكة في الاوضه بعد ما جاب ليها اكل و قال ممكن تأكلي نظرت له مليكة و زفرت بضيق و قالت مش عايزة تنهد عدي و قال انتي بقالك يومين مكلتيش حاجه و دا غلط عليكي مليكة باقتضاب شكرا انا عايزة امشي عدي بيأس بصي يا مليكة دلوقتي أسر عايز شهد اختك فانتي لو تعرفي حاجه عنها قولي و اوعدك انه مش هياذيها -انتم كدابين أصلا...
-والله العظيم مش بكدب مليكة شعرت بصدقه بس انا فعلا معرفش عنها حاجه و تليفونها مقفول و مش عارفه اوصل ليها و آخر حاجه كانت لما بعتت ليا مسدج و قالتلي بلاش افتحها... عدي بدهشه مسدج ايه و فين؟ -على الواتساب ريكود بس انا مفتحتهوش -طب افتحي... نظرت له مليكة بشك و قالت بس هي طلبت مني اني مجيش جنبه -بس هي اختفيت و ممكن تكون في مشكلة... احضر لها هاتفها و اعطه لها و قال افتحي كدا فتحت مليكة الهاتف و كانت تشعر بالتوتر، فتحت الريكود و اتصدمت بل و شعرت بأن قلبها سوف يتوقف - مستفاد ايه من اللي بتعمله دا ؟! -عاجبني..
شهد بسخرية بجد يعني ايه واحد يعجب بواحدة يتعدى عليها دا مهمتك يا حضرة الظابط... نظر لها و بعدين نظر إلى طريقه مرة أخرى و قال كنت بحسبك شمال -دمرت حياتي... عشان افتراض حضرتك بس اقسم بالله مش هسيبك و هاخد حقي منك و هخليك عبره لكل راجل زباله و لا اقولك انت متستحقش كلمة راجل ضغط أسر إلى مكابح السيارة فجأة و قال بغضب اخرسي... -اخرس؟! هو عشان انت من عيله و ليك سلطة تدوس على الناس... -ممكن نتجوز...
ضحكت شهد بسخرية و سرعان ما اختلطت الدموع بعينها و قالت نتجوز بجد؟! عرفي بقا و لا إيه؟... و لا هتروح تقول لأهلك انا اغتصبت واحدة و هتجوزها عشان الفضيحة و لا هترميني في الشقة المقطوعة بتاعك؟!... أسر بغرور انتي مش عاجبك اني بقولك اتجوزك انتي مش عارفه انا مين؟ -انت و لا حاجه...
-كل كلمة قولتها هتندمي عليها -معنديش حاجه اندم عليها حتى شرفي و خدته مليكة بانهيار يعني هو اغتصابها؟! و صاحت بصوت عالي دا حيوان عدي طبعا كان مقدر موقفها و قال مليكة اهدي و... قطعته بعصبية و قالت اهدي ازاي؟! -والله انا مقدر موقفك بس فعلا الموضوع كله غلط في غلط و المهم اننا نلاقي اختك
رد أسر على هاتفه و قال ايوه يا افندم -عايزك أسر استغرب و قال نعم يا بابا و بعدين ليه متصل على تليفون الشغل -في بنت اسمها شهد مسعد محمد رجب عايزك تدوري عليها أسر بصدمة اسمها ايه؟ -شهد مسعد محمد رجب، ابوها عليه قضية مخدرات -حضرتك تعرفها سيف بنرفزة بعدين يا أسر المهم تلاقي البنت دي وكمان ليها اخت اسمها مليكة اختفيت من يومين...
قفل أسر معه و كان يشعر بالصدمة و قال مستحيل يعرفها يعني... اكيد مستحيل... و اتصل بعدي و قال البت اللي عندك دي قالت حاجه -هي فعلا متعرفش و اختها دي سجلت ليك و انت معترف بالاغتصاب أسر بغضب أبويا عايزني ادور عليهم انا مش فاهم حاجه... عدي بدهشة نعم و عمي يعرفهم منين؟ -معرفش بقا... انا جايلك..
عشق ركنت سيارتها و دخلت إلى الفندق و صعدت إلى الغرفة...، طرقت الباب و كانت تشعر بقليل من التوتر... فتح لها و علي ثغره ابتسامة خبيثة و قال ادخلي يا حبيبتي...
دخل الحارس لها و قال ميعادك قرب يا حلوة بس تعترفي اني مستخسرك في الموت اوي نظرت له شهد بتوجس و قالت من فضلك خليني امشي ضحك و قال محمود بيه أمر بقتلك يا حلوة بس انا قررت اتسلي شوية قبل ما اخلص عليكي... ابتلعت شهد ريقها و قالت يعني ايه؟
ابتسم بسخرية و قال زي أسر باشا كدا و لا انا مليش نفس... ذرفت الدموع من عينها و قالت بخوف و بكاء لوسمحت خليني امشي...
رواية نيران أشعلت الحب الجزء الثالث للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني عشر
( عشق في مهب الريح )
ذهب أسر إلى عدي و دخل إلى مليكة و اخذ منها الهاتف و أستمع له و قال بغضب بنت ال****بتسجلي... مليكة بعصبية انت اللي حيوان و مش راجل أسر بغضب انتي... قطعه عدي و قال خلاص يا أسر مش وقته خالص، شهد كانت سايبه مسدج تانيه كاتبه فيها أن واحد اسمه محمود خدها و كمان بتقول انهم قصدنك انت أسر بدهشه فين الرسالة دي؟
تنهد عدي و قال هي بعتت التسجيل بتاعك و بعده ريكود ليها و مسدج بعضهم فهمت مليكة انها متفتحش حاجه منهم غير لما تبلغ البوليس أسر نظر إلى مليكة و قال ليها حاجه تاني و لا؟ مليكة ببكاء لا مفيش والله معرفش حاجه تانيه و عدي سمع الريكود كله زاده ذلك جنونا فهو لم يعلم من محمود و شهد التي اختفيت و لم تظهر و قال يعني مفيش ايه حاجه توصلنا ليها مليكة بيأس لا مفيش انا معرفش هي فين و احنا منعرفش حد اسمه محمود... أسر بتفكير و لا انا...
فك الحارس قيودها و قال لو عجبتني هخليكي تعيشي ابتلعت شهد ريقها و قالت بتوسل انا عايزة امشي من هنا... زفر بحنق و قال بصي انا ممكن اقطع رقبتك و اخلص، بس قولت خسارة اهو نتمتع شوية هزت رأسها و قالت بخوف طيب بس انا جعانه حك ذقنه و قال ما انتي اللي مبتكليش -عشان كنت مربوطة دلوقتي لا...
تنهد و قال تمام هنزل اجيب أكلة حلوه كدا ابتسمت باقتضاب و قالت ماشي... خرج من الغرفة و نزل شهد كانت عايزة تهرب أو تكلم ايه حد، و لاقيته ناسي تليفونه أمسكته بسرعه و كتبت رقم مليكة و ارسلت لها الموقع برساله بلغي البوليس بسرعه يا مليكة و تعالى على المكان دا... وصلت الرسالة لهم... أسر بدهشه فين؟
اعطيت له مليكة الهاتف...، أخذه أسر و نزل على طول لحق به عدي و أصرت مليكة أن تذهب معه رجعت شهد الهاتف مكانه و مسحت الرسالة و لاقيته راجع شهد بتساؤل فين الاكل؟ -نسيت التليفون -طيب... الحارس بشك انتي قومتي؟
-لا هروح فين و بعدين هو هنا في محلات اكل -اهااا في، اقترب منها ابتعدت شهد عنه و قالت ليه الاستعجال قطعهم رنين هاتفه و كان المتصل محمود رد عليه خير يا باشا -البت اللي عندك خلصت عليها و لا لسه؟ رد بتردد لسه محمود بعصبية طب انجز سيف البنهاوي بنفسه بيدور عليها و انا مش عايز حد يوصلى فاهم..
-محدش هيلاقها -جثتها تتحرق مفهوم... و قفل معه نظر لها و قال واضح ان سكتك سودة شهد باستغراب ازاي؟ اقترب منها و قال خلي الأكل بعدين بقا... دفعته شهد عنها و ذهبت و لكنه سحبها من شعرها بقوة و دفعها على الأرض و جث فوقها و قال لا اظبطي كدا يا بت و بلاش الشغل دا معايا...
بالخارج كان أسر وصل و ركل الباب بقوة و دخل، سمع هو صوت كسر الباب و كتم نفسها و وضع سلاحه على رقبتها أسر دخل و لاقها ماسكها -لو قربت مني هقتلها شهد كانت مرعوبه و بتعيط، أسر نظر له و قال سيبها و امشي الحارس بسخرية لا ما انا مش عبيط و بعدين البت دي لو خرجت كلنا هنروح في داهية... نزل سلاحك... انحني أسر ليضع سلاحه على الأرض و رفع يده و قال تمام كدا...
تقدم هو بخطوات بطيئة و هو يقبض عليها ليمر من أمامه و لكن وضع أسر قدمه حاجزا و تعسرت قدمه و سقط، تخلصت شهد منه و ابتعدت عنه...، نظر إلى أسر بغل و قال ملحوقة يا أسر بيه و صوب سلاحه عليه ابتسم أسر ببرود و قال تعرف اني افضل قناص و أسرع من الفهد و دا بشهادة كل المجرمين... نظر له و قال و ماله بس انا هخلص عليك...
وضع أسر يده خلف ظهره و اخرج سلاحه و قال و ديما بكون مأمن نفسي... و إطلاق عليه الرصاص مرة واحده فاستقرت في رأسه... اتفزعت شهد و أدارت وجهها، نظر لها أسر و قال اتفضلي شهد بخوف لو سمحت خليني اروح انا والله مش هعمل حاجه بس خليني اروح بيتي اقترب أسر منها و قال اختك تحت شهد بصدمة اختي بتعمل ايه معاك !؟
امسك يدها و سحبها خلفه...،و لكن وجد يدها مجروحة فابعد يده و قال إيه دا؟ -ملكش دعوه شهد كانت علامات التعذيب ظاهرة على جسمها و معصميها و قدمها أسر نظر لها بدهشه و قال هو مين الناس دي؟
شهد بحنق انا معرفش و مش عايزة اعرف حاجه و لوسمحت سارت شهد من امامه و لكن كان إحدى قدميها بها عرج خفيف بسبب الجروح التي بيهم تنهد اسر و حملها، شهقت شهد بصدمة و قالت انت بتعمل ايه؟ نزلني نزل أسر من العمارة و اتجه إلى سيارة عدي، مليكة اول ما شافتهم نزلت بسرعه انزلها أسر برفق و قال لازم تروحي مستشفى احتضنتها مليكة و قالت و هي تبكي انتي كويسه صح...
رتبت عليها شهد و قالت الحمد الله.. عدي نظر إلى أسر و قال انا هوصلهم المستشفى أسر برفض لا انت خد مليكة روحها و انا هاخد شهد... ازدارت شهد ريقها و قالت شكرا انا هاخد اختي و نروح أسر بحدة عدي خد مليكة و أمشوا .. عدي مكنش عايز أسر يتورط في مشاكل خصوصا بعد ما عرف ان سيف بيدور عليها لكن أسر نظر له بحدة...
مليكة قالت بغضب انت ملكش دعوه بينا فاهم شهد بوهن امشي انتي يا مليكة هزت رأسها نافية و قالت مش هسيبك معاه شهد كانت عارفه انها اختها عنيدة و مش هتسكت و طبعا خايفه عليها من أسر و قالت مليكة اسمعي الكلام انا هبقي اكلمك... و أكملت حديثها إلى عدي لو سمحت وصلها البيت... و نظرت إلى أسر و قالت اتفضل..
اتنهد أسر و اسندها و لكنها رفضت و سارت بمفردها إلى أن ركبت السيارة ركب أسر و طلع بالعربية و قال الحساب بينا زفرت شهد و قالت اختي سيبك منها تمام ابتسم بخبث و قال يبقى انتي تنفذي كل طلباتي تنهدت شهد بيأس و قالت انت مجنون صح؟! انا هبلغ عنك ابتسم و قال التسجيل اتمسح خالص و انتي هتموتي... ابتلعت شهد ريقها بخوف يعني هتقتلني...
زفرت عشق بحنق و قالت كل دا؟ ابتسم أوس و قال اعمل ايه طيب كنت نايم عقبال ما انتي تيجي ابتسمت عشق و قالت طب يلا عشان نمشي جلس أوس بجانبها، فابتعدت عشق بتوتر و قامت قائلة مش يلا -متوترة ليه؟ -عادي بس مينفعش اننا نكون مع بعض و كدا -اممم صح بس انتي مش واثقه فيا؟
-لا واثقه فيك يا حبيبي بس برضو قطعهم رنين هاتفه، فرد أوس و قال نعم؟ محمود بنرفزة أسر ابن *******خد البت و قتل الراجل أوس بصدمة نعم دا كله حصل امتى؟ -معرفش بس البت دي اكيد هتحكي عننا فالازم نوصلها و تموت اوس بارتكاب طيب..
فهم محمود و قال انت مع عشق -اممممم ابتسم محمود بشر و قال تمام عايز افرح في تقي البنهاوي قريب بقا... قفل معه، نظرت له عشق و قالت كنت بتكلم مين؟ ابتسم و قال صاحبي اصلا في قضية مهمه اوي باظت...
جاءت تقي و دينا لزيارة والدهم.. رنا استأذنت و قامت عشان تسيبهم مع بعض تقي بابتسامة ما تخليك معانا يا حج ابتسم حسن معرفش اسيب بيتي يا بنتي دينا بحزن تعالي عندي طيب ضحك حسن و قال مين قالك اني مش مرتاح هنا؟! بس انا مش برتاح غير في بلدي و بيتي تنهدت تقي و قالت هتمشي امتى؟
-مش عارف لسه... و اكمل حديثه قائلا و انتي يا دينا ايه اخبار بنتك؟ تغيرت ملامحها و قالت تمام يا بابا حسن بعدم اقتناع مش مصدق بس عايزين نفرح بأول حفيد في العيلة ابتسمت دينا و قالت اكيد ان شاء الله...
سيف راح الشركه لسليم و حكيلي اللي حصل... سليم بدهشه هاجر راحتلك المكتب -اهاا والله و كمان قالت ان بناتها مختفين سليم مش مصدق و قال اقسم بالله انا مش مصدق و بعدين لازم ابوك يعرف تنهد سيف و قال هي قالت مش عايزة حد يعرف حتى مجبتش سيرة رغدة..
سليم بحزن والله الواحد ديما بيحس انه ظلمهم -فعلا بس على الاقل تاخد ورثها سليم بجدية فعلا و على فكرة لازم ابوك يعرف -بعدين هقوله المهم الاقي مليكة و شهد ابتسم سليم و قال معاها بنتين -اهااا بس الغريب مجبتش سيرة جوزها...؟!
سليم بدهشه ازاي؟! يمكن ميت مثلا؟! -ممكن انا هقوم اروح بقا... -ما تيجي عندي البيت نتغدي مع بعض -لا هروح بقا عشان رنا و ابوك...
فتحت مليكة باب السيارة لتنزل، اوقفها عدي و قال هتقولي لامك ايه؟ نظرت له مليكة و قال لازم ابلغ عنه عدي بضيق يفضل متقوليش حاجه و اللي هتقولي لأمك انك عملتي حادثه، عربيه خبطتك و الناس وديتك المستشفى مليكة نظرت له و قالت و اختي؟ -سيبك منها و خليكي في نفسك و امك و بعدين مش كفاية واحده...
نظرت له باستحقار و قالت بجد أنت ترضى على اختك كدا؟ -مش دا حوارنا المهم انك متجبيش سيرة حاجه عشان اختك تفضل في أمان و كمان عشان الفضيحة نزلت مليكة و صفعت الباب خلفها و صعدت إلى المنزل، طرقت الباب و فتحت هاجر لها ارتمت مليكة في حضنها و قال ببكاء اسفه يا ماما حقك عليا ابتعدت هاجر عنها و سألتها كنتي فين؟ مسحت مليكة دموعها و قالت في عربية خبطتني و كنت في المستشفي...
ذهب أدهم الي نهال في منزلها، ابتسمت نهال و قال خوفت متجيش ابتسم و قال وحشتني -و انت اكتر يا حبيبي... جلس أدهم على المقعد و جلست هي على ذراع الكرسي و قالت عامل ايه في جني؟ تنهد أدهم و قال نهال ممكن متجبيش سيرة جني خالص الفترة دي... -بجد؟ مش كفاية انك معاها كل يوم -نهال كلمه تاني و هقوم امشي...
وضعت رغدة الطعام على المائدة و جلست... و بدأت العائلة في تناول الطعام منصور بابتسامة عندي ليكم خبر حلو وليد باستفسار خير يا بابا؟ -سارة متقدملها عريس تركت سارة المعلقة من يدها و قالت مش موافقه؟ رغدة بجدية استنى يا بت لما نفهم الأول، هو مين يا حج؟
-ابن جارتنا مديحة اللي كانت ساكنه هنا و عزلت بالصدفة ركبت معايا التاكسي و الكلام جاب بعضه و قالت إنها عايزة سارة لابنها رغدة بسعادة والله فرصة زي الفل وليد كان مرحب بالموضوع و قال حلو الصراحه سارة ببكاء انا مش عايزة... و قامت دخلت اوضتها منصور بضيق عجبك كلام بنتك دا؟ -لسه عيله يا ابو وليد بكرا تكبر و انا هتكلم معاها...
فاق سيف من نومه على رنين هاتفه و قال بصدمه نعم؟! استيقظت رنا على صوته و قالت بقلق في ايه يا سيف مين اللي بيكلمك دلوقتي؟ -مفيش يا حبيبتي متهم في قضية لاقوه مقتول رنا باستغراب و انت مالك؟ -القضية في مكتبي...
قام سيف لبس و خرج متجها إلى غرفه أسر و طرق الباب و دخل استيقظ أسر و قال وهو يرفك عينه في ايه؟ -البنت اللي مطلوب منك تدور عليها قالوا إنهم لاقوه جثتها أسر بصدمة نعم؟! و بعدين حضرتك بدور عليها ليه؟ سيف بضيق قوم ألبس بسرعه و يلا عشان نروح المشرحة نتأكد...