logo




أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .




اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد

الصفحة 5 من 18 < 1 7 8 9 10 11 12 13 18 > الأخيرة



look/images/icons/i1.gif رواية زينة الحب لا يعترف بقناعاتك
  10-11-2021 03:05 صباحاً   [28]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية زينة للكاتبة أسماء سليمان الفصل التاسع والعشرون

بعد دقايق امجد اخد من مصطفي مسدسه ومسدس كمان واخد منه طلقات كتير، في نفس الوقت عابد لقي كل الطرق مقفوله بالعساكر والامن ومفيش طريق مفتوح ادامه يمشي فيه غير انه يطلع الكوبري.

عابد بعد شويه قصيرة: ليه محدش ماشي علي الكوبري دا غيرنا - لف وارجع يا حمار دا كمين
احد الافراد: عابد باشا المحطة سليمة والاخبار والنت ما اعلنوش الخبر
عربيات عابد ورجالته لفت ورجعت تاني وقابلهم حسن بعربيات الشرطة قبل ما ينزلوا من الكوبري وكمان العربيه اللي اخدت امجد داخله عليهم ووقفوا قصاد بعض
عابد: والله هقتلك يا امجد واحرق دمك بوظت كل خططي - وشد زينة من هدومها ونزلها بره العربيه وعملها ساتر ليه.

كل الفرق امجد ومصطفي وحسن و فرقته وعابد ورجالته نزلوا من العربيات وعملوها ساتر وبدا الضرب بالنار بين الطرفين واستمر لمده نصف ساعة
عابد لقي نص رجالته وقعوا ولازم يتصرف بسرعة - ندا بعلو صوته وقال: امجد وقف الضرب
امجد: سلم نفسك يا عابد
عابد: بعينك يا امجد متنساش زينة معايا - لو فيه رصاصه طلعت منك او من رجالتك هاقتلها حتي لو هموت بعدها
امجد لفرق الشرطة: كله يبطل ضرب
عابد طلع من مكانه وزينة ادامه والمسدس علي راسها - وبينادي علي امجد علشان يطلع له.

امجد طلع من مكانه وقرب من عابد وزينة ووقف علي بعد مترين منهم - وعابد طلب منه ان يرمي المسدس وزينة في الوقت دا جسمها بينتفض من الخوف وعيونها منزلتش من علي امجد
عابد: انت الموت خسارة فيك انا هحرك قلبك الاول هقتل الامورة وبعدين اقتلك بعدها
امجد: خليك عاقل يا عابد انت كدا كدا ميت سلم نفسك وكفايا بقه دم
عابد: انت بوظت كل خططي هقتلها ادام عنيك.

زينة كانت مستسلمة وبتقرا ايه الكرسي وبتستشهد بس جت ليها فكره ضربت عابد علي مناخيرة وفقد توازنه وايده سابتها وطلعت تجري علي امجد
عابد ضرب نار عليها وامجد وهوبيجري ناحيتها طلع مسدس من وراء ضهرة وضرب علي عابد اللي وقع علي الارض وامجد اخد الطلقة في كتفة الشمال بدل زينة ووقع علي الارض.

الثلاثاء 8 مساءا في غرفة امجد بالمستشفي
امجد في سره الحمد لله كان كابوس وانتهي علي خير – واخيرا لقي زينة بتتحرك وبتفوق
امجد بنظرة رقيقه: حمد الله علي السلامه
زينة: الله يسلمك انا فين
امجد: معايا وجنبي ومش هسيبك تاني يا حبيتي
زينة بامل: يعني الكلام الي قلته وانت مجروح كان بجد مش تخاريف
امجد: دي الحقيقة الوحيدة اللي في حياتي كلها - انا اسف سامحيني غصب عني
زينة: ليه عملت فيا كدا

امجد: دا واجبي وشغلي بس لما اتاكدت انك برئية كنت --
زينة: ليه مصارحتنيش وقولتي الحقيقة ساعتها
امجد: خفت اخسرك
زينة: انا اللي خفت اخسرك لما انضربت بالنار مكاني ودعيت ربنا انه يقومك منها بالسلامة حتي لو مش هتكون معايا وسامحتك من كل قلبي وكل اللي فكرت فيه هو سلامتك وبس مش مهم نكون سواء المهم تكون موجود وبخير.

امجد: ربنا يبارك ليا فيكي وما يحرمني منك ابدا، ونفضل طول العمر مع بعض
زينة: انت عملت اللعبة دي علشان كنت فاكر اني بساعد عابد في مخططاته – بس هو ليه خطفني
امجد: دي حكايه طويله يا قلبي هحكيهالك بعدين
حسن خبط علي الباب ودخل سلم تاني علي صاحبة وسلم علي زينة
زينة: انا اسفة اني كنت قليله الذوق معاك بس لما امجد كان في العمليات كنت بموت
حسن بهزار: ولا يهمك انا مقدر - وبعدين صاحبي غلث ودمه تقليل فلازم يوم ما يحب يحب واحدة دمها تقيل زيه
امجد: اتلم يا حسن وقولي كله تمام
حسن: عيب عليك ابو علي لما يعمل حاجة لازم تبقي صح الصح
زينة: هو فيه ايه

امجد: بعدين هقولك كل حاجة - عملتوا ايه يا حسن في الواد اللي شبهي وخرج من المول مكاني
حسن: انا مشيت وراه لحد كوبري قصر النيل وبعدين وقف فجاه ونط في النيل حته نطه انا شخصيا انبهرت بيها كان في انتظارة مركب واختفي عن الانظار
رجعت تاني عند المول ولفيت حوليه لقيت خالد مرمي علي الارض وكان لابس لبس زينة ولسه بيفوق اظاهر كانوا مخدرينه قبضت عليه وحبسته - وعربيتك ركنتها في مقر القطاع في انتظارك.

امجد: بس اول ما سمعتوا صوتي في جهاز التنصت، فهمتوا الليله
حسن: عابد دا دماغة بنت لذينا
امجد: بس تسلم اخترعاتك يا ابو علي
حسن: انا مش عارف المخاربرات من غيري هتعمل ايه
ضحكوا وحسن وامجد حضنوا بعض كتير وقال حسن بس الجهاز لسه محتاج اطوره ويبقي صوت وصورة وكمان عايز استخدمه في تحديد الاماكن
في اللحظة دي دخل ابو زينة وماماتها وزين اللي حكي ليهم علي كل حاجة - وجريوا علي بنتهم وحضنوها وباسوها واتاكدوا انها بخير.

الحاج سالم: زين شيل اختك ويله من هنا
امجد: مفيش حمد الله علي السلامه
الحاج سالم مردش
أمينه: حمد الله علي السلامه يا ابني و الحمد لله انك بخير
الحاج سالم: يله يا زين شيل اختك
امجد: عمي انا طالب ايد زينة بس المرة دي للمقدم امجد محمد عبد الرحمن
الحاج سالم: مش وقته الكلام لما تخف ان شاء الله

امجد: دا وقته المناسب يا عمي
الحاج سالم لف وبص له بشرار طالع من عينه: معنديش بنات للجواز
امجد: انا عارف انك زعلان مني وليك مليون حق
الحاج سالم: تدخل بيتنا وتضحك علينا كلنا، تخدع بنتنا باسم الحب والجواز، وكمان تعرضها للبهدله والخطف والضرب وكانت هتموت بسببك وعايز تخطبها تاني
حسن: يا حاج سالم بردوا متنساش ان امجد خد الرصاصه بدل زينة، وكمان امجد كان البديل اللي عايزة الجماعة علشان تفرج عن زينة وسلم نفسه فداها وكان ممكن يموت فيها.

الحاج سالم بنرفزة: هو اللي دخلها في الحوار دا، يله يا زين
امجد: يا حاج سالم دا شغل
الحاج سالم: شغلك مش اهم عندي من بنتي انت فاهم
اللواء فهمي دخل علي كلامه: اهدي يا حاج سالم
اللواء فهمي: انا قائد امجد في الشغل وامجد مكنش موافق علي الطريقة دي بس لازم ينفذ دا أمن بلد مش هزار واحنا كنا شاكين ان زينة مع الجماعة الارهاربيه وكان لازم نتاكد باي طريقه والحمد لله عديت علي خير، وانا دلوقتي اللي بطب ايد زينة لابني امجد.

الحاج سالم اتحرج من كلام اللواء فهمي وحسن وقال: مش وقته يا جماعة وبعدين الراي راي زينة في الاخر
زين: خلاص يا بابا ناخد راي زينة دلوقتي، وقرب من اخته واخدها في حضنه لانه عارف رائها من الاساس، وكمان اتاكد من حب امجد ليها في الفترة الاخيرة
امجد: ايوه ناخد راي زينة - وشيل ايد ك يا زين من عليها
الجميع ضحك علي امجد اللي غيران من زين اخوها.

زينة: بابا بعد اذنك انت عارف اني مش بعمل اي حاجة الا بموافقتك ورضاك
الحاج سالم: يعني موافقة
زينة: اوعدك اني هطلع عليه الجديد والقديم وهطلع عنيه كمان
الحاج سالم: يعني موافقة
صوت من الخلف طبعا موافقة دا خاطبها من وهيا في اللفة
فاطمة: ازيك يا حاج سالم ازيك يا أمينه
أمينه وفاطمة باسوا وحضنوا بعض والحاج سالم مش مصدق عيونه.

الحاج سالم: ازيك يا ست الكل امال الباشا محمد فين
فاطمة: ربنا رحمه من 15 سنة وامجد ابنه اهو وانا بطلب ايد زينة لامجد ابني، وننفذ الاتفاق القديم فاكر يا حاج وعدك، ايه بقي هتخلف وعدك متوعدناش منك علي كدا
زين وزينة في نفس واحد انا مش فاهم حاجة
امجد: بكرة هفهمك يا روحي
زين: طلعت روحك لسه مبقتش مراتك
امجد: هتبقي يا زين وهتشوف ومش هخليك حتي تشارو عليها مش تحضنها وتبوسها
الحاج سالم: الله يرحمه، بعد ما رجعنا من السعوديه الدنيا خدتنا في مشاكلها ومحدش اتصل لا احنا ولا انتم والكلام دا كانوا لسه صغيرين.

اللواء فهمي: في ايه بقي يا حاج الكل موافق واحنا عايزين نفرح ونقول مبروك
الحاج سالم: اسمعها من زينة لانها المسئوله عن اختيارتها
الجميع بص لزينة وفي نفس واحد قالوا: ايه يا زينة
زينة بدلع: خلاص انا هوافق علشان صعبتوا عليا

أمينه وفاطمة زغرطوا وزين عمال يبوس اخته ويغيظ في امجد اللي هيتجنن من زين وبيحاول يمسك نفسه بالعافيه بس مسك ايد زينة وباسها
زين: سيب ايدها لسه مبقتش مراتك قلت - وطلع زين علي السرير وقعد بين امجد وزينة
امجد ماشي يا زين وغمز لحسن اللي خرج وبعد ثواني رجع ومعاه الماذون
امجد: بعد اذنك يا حاج انا عايز اكتب الكتاب دلوقتي
الحاج سالم: يا ابني لما تخفوا انتم الاتنين انت مستعجل علي ايه
امجد: خير البر عاجله
وتحت ضغط الجميع الحاج سالم وافق، وبعد المباركات
امجد: في طلب كمان
الحاج سالم: خير


look/images/icons/i1.gif رواية زينة الحب لا يعترف بقناعاتك
  10-11-2021 03:06 صباحاً   [29]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية زينة للكاتبة أسماء سليمان الفصل الثلاثون والأخير

امجد ماشي يا زين وغمز لحسن اللي خرج وبعد ثواني رجع ومعاه الماذون
امجد: بعد اذنك يا حاج انا عايز اكتب الكتاب دلوقتي
الحاج سالم: يا ابني لما تخفوا انتم الاتنين انت مستعجل علي ايه

امجد: خير البر عاجله
وتحت ضغط الجميع الحاج سالم وافق، وبعد المباركات
امجد: في طلب كمان
الحاج سالم: خير
امجد: الفرح يوم الجمعة ان شاء الله
أمينه: اي جمعة
امجد: الجمعة الجايه
أمينه: النهارده الثلاثاء، انت تقصد بعد يومين
امجد: ايوه اليوم الثالث الجمعة.

أمينه: بص يا ابني انا بحبك من ساعة ما دخلت بيتنا - بس انا عايزة افرح ببنتي اديني وقتي اجهزها كويس
امجد: كل اللي انت عايزة هيتم بس الجمعة الجايه
الحاج سالم: ازاي يعني النهاردة الثلاثاء ودخلين علي نصف الليل، هيا الطلقه اثرت علي عقلك
امجد: انا وحسن وزين هنرتب كل حاجة، انتم بس حضروا نفسكم للفرح يوم الجمعة
الحاج سالم: بس
اللواء فهمي: مبسش بقه.

الحاج سالم: امرنا لله يله يا زين شيل زينة خلينا نروح ولا امجد عايز حاجة تاني
امجد: نفسي اقول سبوها ليوم الجمعة بس مينفعش
زين شال زينة وهيا ماشية عنيها ما فرقتش عيون امجد والكل سلم وبارك ومشي وفضل في الاوضه مع امجد فاطمة وحسن ويحيي اللي متكلمش خالص
حسن: كتبوا كتابك يا نواقه عني- وابتسمي عايزك تترسمي كتبوكي علي اسمي – بقي رسمي ويحيي قعد يغني ويرقص معاه.

امجد: بس يله انا العريس مش العروسه ويله ورانا شغل كتير
فاطمة: ريح شويه يا حبيتي
امجد: هظبط الامور وانام متقلقيش
امجد ( ليحيي ): روح ماما علي البيت وتلغي شغلك وتكون عندي في خلال ساعة
يحيي: هههههه حاضر دا يوم المني، وباس اخوه وحضنه وحمد ربنا انه بخير
امجد: بتضحك علي ايه

يحيي: فاكر لما دعيت عليك وقلت - يارب اشوفك محتار وحيران وسهران وبتفكر في بنت تطلع القديم والجديد اللي عملته في بنات الناس
فاطمة بضحك: وانا قلت يارب يرزقك يا امجد بزوجة صالحة وتعرفك ان كل كلامك غلط وتحبها من كل قبلك وافرح فيك واضحك عليك
حسن: وانا دعيت عليه يتجوز بدل المرة مليون.

فاطمة: صدقت يا امجد
امجد: ايون - انتم اتفقتم عليا، بس بصراحه كان عندكم مليون حق – وزينة غيرت كل حياتي
والكل جري عليه واخدهوه بالحضن وضحكوا عليه وامجد ضحك معاهم وقال اي اي الغرز
زينة روحت مع اهلها الثلاثا ء بعد منتصف الليل واخدت شاور ورمت الهدوم اللي كانت لبساها في الزباله واكلت واخدت دواها ونامت لحد يوم الخميس الظهر - أمينه دخلت تصحي فيها.

أمينه: زينة قومي، يا عيني علي الناس اللي نايمة واحنا مشغولين
زينة: اما يا ماما انا كنت بحلم حته حلم
أمينه: اتخطبتي لواحد اسمة امجد وضحك عليكي وطلع ظابط واتصاب علشانك وانكتب كتابك
زينة: انت كنت معايا في الحلم ولا ايه يا ماما
أمينه: دا حقيقة يا قلب ماما
زينة: عارفة يا ماما بس انا خفت اكون بحلم
أمينه: لا يا قلبي مش حلم، قومي علشان فيه واحدة بره عايزكي بتقول انها تست
زينة: تست ايه يا ماما
دخل زين عليهم وقال: ميكب ارتست يا ماما
أمينه: انا اعرف بقه، الفطار اهو افطري وخدي الدواء الاول
زينة: ايه اللي حصل وانا نايمة يا زيزو

زين: ولا حاجة مهمة - بعد ما روحنا من المستشفي بساعة لقينا حسن جايب كروت الفرح - وامجد حاجز حته قاعة يا بنتي وهم وخيال
زينة: لحق يطبعها امتي
زين: الاربعاء بعت لينا عربيات وانا اتصلت علي كل زمايلي واخدنا الكروت ووزعناها علي كل قريبنا واصحابنا وكمان روحت عندك في الشغل
زينة: في الشغل كمان يا مجانين
زين: امبارح بالليل روحت مع حسن القاعة واتفقنا علي الاكل والبوفيه والاغاني، وحسن دا طلع مسخرة ودمه عسل وبيحب امجد بجد
زينة: عارفة ربنا يخليهم لبعض، وايه كمان فاتني
زين: امجد بعت ليا حته بدله وقالي اني زي اخوة الصغير وزي ما جاب ليحيي جاب ليا وقبلتها ومحبتش اكسفه
زينة: وبعدين ما تقول يله الكلام مرة واحدة انا كل شويه هقولك بعدين
زين: اخر حاجة يحيي وامه شغالين بيعملوا تعديلات في الدور بتاع امجد في الفيلا علي حسب توجيهات الباشا امجد
زينة: في حاجة تاني.

زين: بصراحة منساش كمان كحك الفرح والبسكوت وبعت كميات رهيبة علشان ماما ماتتعبش وتعمل كحك ومفيش وقت للكلام دا
زينة: حتي الكحك يا مجنو منستهوش
زين: انا هخلع بقه علشان الناس اللي جايه تركب الزينة ادام البيت علشان نعملك احلي حنه يا قمر - سلام
زينة بتدور علي تليفونها ( مصطفي سلم التليفون وشنطة زينة في المستشفي لحسن اللي سلمهم لزين بعد ما لقوهم في المكان اللي كان عابد خطفها فيه ) لقت اتصالات كتير ورسايل واتس اب وماسنجر ولسه هتشوف مين لقت امجد بيرن.

امجد: حبيتي صباح الخير
زينة: حبيتي وصباح الخير مع بعض لا مش مصدقه - انا لحد دلوقتي حاسة اني بحلم
امجد: نور عيني تحلم بس وانا احقق احلامك
زينة: بس انت ازاي لحقت تعمل كل دا وكمان انت تعبان وطالع من العمليات ودا كتير عليك
امجد: علي فكرة انا لسه في المستشفي وشغلت حسن وزين ويحيي ومصطفي وبعدين التكنولوجيا مخلتش اي حاجة مستحليه، المهم انت عامله ايه
زينة: الحمد لله بس شكلي لسه تعبان دا احنا هنبقي مسخرة بكرة في الكوشه، انا تعبانه وانت دراعك متعلق
امجد: سيبك من الكلام دا المهم ان احنا مع بعض، الميكب ارتست وصلت عندك صح.

زينة: ايوه
امجد: معاها فستان انا اللي اخترته بنفسي وانبسطي النهاردة في الحنه وزين عارف هيعمل ايه في الزينة والمزيكا والاضاءة وهيظبط الشارع كله
زينة: وفستان الفرح وال
امجد: حبيتي مش عاريزك تفكري في حاجة انبسطي لحظة بلحظة بس - علي الفكرة دعوات الفرح زين وصلها الكليه واول واحد راحت له الدعوة لاسر طبعا
زينة: وانت مالك بيه بس.

امجد: لازم يعرف انك خلاض مرات مقدم امجد عبد الرحمن علشان يحترم نفسه وانا مستني له علي غلطة ونفسي يعملها
زينة: طيب هتروح البيت امتي ولا هتقعد في المستشفي لبكرة كمان
امجد: هروح النهاردة علشان اشوف التعديلات اللي طلبتها اتعملت زي ما طلبت - يله روحي امك بتنادي عليكي وخدي بالك من نفسك
زينة: عرفت منين اني ماما بتنادي
امجد: انا ظابط وعلي فكرة كنت بسمع كل كلامك عني بقه انا مغرور وتنك ماشي يا زنزون
زينة: زنزون - ماشي يا زين والله لاضربك
امجد: ههههه - زين مقلش علي حاجة، انا بعرف اقرا الشفايف وعرفت لما دخل علينا بالفاكهة في اول يوم كنت فيه عندكم.

زينة: بحبك سلام
امجد: سلام يا عمري
امجد اتصل تاني
امجد: هو انت قلتي ايه
زينة: مقلتش حاجة
امجد: لا انت قلت حاجة
زينة: ابدا كنت بسمعك
امجد: وانا كمان بحبك وبعشقك
زينة بكسوف: امشي يله ماما بتنادي سلام
امجد: كدابه امك مش بتنادي بس بردوا بحبك وسلام.

زينة قضت ليله الحنة في غناء ورقص وضحك بين اهلها وزمايلها والليله كانت حلوة جدا والناس مشيت بعد منتصف الليل - ودخل الحاج سالم وزين يناموا وام زينة جابت ليها اكل
أمينه: اشربي اللبن وكلي وخدي دواكي قبل ما تنامي
زينة: انا مليش نفس، تصبحي علي خير
أمينه: طيب حتي اشربي اللبن،وانت من اهله.

زينة من التعب فكت دبابيس الحجاب ونامت علي السرير ومش قادرة تقوم تغير فستانها اللي طلع علي مقاسها وشكله حلو جدا وغالي
زينة قامت تبص علي نفسها في المرايه لقت وشها بهتنان وتعبان وقالت مش كنا نستني شويه يا مجنو، ورن تليفونها رنه صغيرة جدا
زينة لقت امجد اللي اتصل فاتصلت بيه
زينة: الو السلام عليكم
امجد: وعليكم السلم يا زينتي - انت لسه صاحية
زينة: لسه الناس مايشه من شويه ومش قادرة - ايه انت قلت ايه
امجد: قلت زينتي دلع زينة
زينة: زينتي - حلو قوي.

امجد: ابوكي قال انك زينة حياته زي ما الكوكب زينة السماء، انت بقه زينتي اللي زينت حياتي وغيرت حالي - انت زينتي وبس
زينة: بحبك
امجد: بعشقك، عملت ايه في الحنه والفستان اخبارة ايه ذوقي حلو طبعا
زينة: رقصنا وغنينا انا وزمايلي واهلي واليوم كان حلو خالص، اما الفستان يجنن وكاني اميرة وانا لبساها وطلع مقاسي بالظبط
زينة سكت وقعدت في الارض وقالت في همس: امجد في حد معايا في الاوضه، ولقت ايد علي بقها منعنتها من النفس والكلام وبتقول ليها.

اهدي
قومي
اقفي
متقلقيش
انا امجد
زينه قامت ولفت بجسمها ولسه ايده علي بقها واول ما شافته حضنته جامد من كتر خوفها ان يكون حد من جماعة عابد وحياتها هتبوظ تاني
امجد كمان حضنها قوي للحظات بس عدت عليهم كانها سنين، كان خايف عليها قوي وكان بيموت وهيا مخطوفه.

زينه: انت مجنون انا خفت
امجد: اعمل ايه وحشيني من يوم الثلاثاء مشفتكيش
زينه: منا بكرة هبقي معاك وملكك
امجد: مش قادر اصبر لبكرة
زينه: مش خايف حد يشوفك
امجد: متقلقيش انا مظبط الدنيا - تعالي نقعد في البلكونه
زينه: هجيب الاكل دا وناكل سواء
امجد وزينه بداو ياكلوا.

زينه: انت عملت ايه في اللي الزفت عابد كان عايزك تعمله وتفجر محطة مصر، الحمد لله المحطة متفجرتش
امجد وهو بياكل: عابد مات دلوقتي - وحكي علي كل حاجة من ساعة ما خروجها وهيا بتقوله قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا لحد ما انضرب بالنار
زينه: طيب ازاي زمايلك عرفوا وجهزوا محطة مصر وكان فيه ناس بتعرف تفجر القنابل موجودة في المحطة.

امجد وهو بيمد ايده: لانهم كانوا سمعنا
زينه بعدت عنه وقالت: انت هتعمل ايه
امجد: العمايل بكرة مش دلوقتي متخفيش ومد ايه وحطها علي ودانها وملس بحنيه عليهم
زينه: امجد انت بتعمل ايه والله لاصوت
امجد: دا جهاز تنصت، قبل ما امشي واسيبك طلبت من عابد اني اسلم عليكي ومن كتر الزعيق بتاعك ادوكي منوم، قربت منك وبوستك في راسك وثبته ورا ودانك
زينه: يعني كانوا سامعين كل حاجة حصلت معك
امجد: وبنعمل تعديلات علي الخطة وفقا للمستجدات.

زينه: وليه سبته معايا
امجد: علي شان اعرف اطمن عليكي ولاني مكنتش واثق في عابد
زينه: ازاي هما مكشفوش الجهاز دا
امجد: تقنية جديدة وواخد كمان لون الجسم وخفيف جدا فمن الصعب كشفه، ولسه حسن بيطور فيه بحيث نقدر نسمع ونحدد المكان
زينه: الحمد لله فاضل حاجة ازاي والدتك تعرف ماما وبابا
امجد حكي ليها كلام اللواء فهمي والدته اكدت ليه
زينه: انا حاسة اني في فيلم
امجد وزينه فضلوا يتكلموا لحد ما قران الفجر بدا، امجد انا هقوم قبل ما حد يصحي
زينه: هتروح ازاي
امجد: العربيه مركونه بعيد شويه وحسن مستني فيها
زينه: حسن معاك
امجد: طبعا علي شان يسوق، وبعدين لازم امرمطه، ومتسبيش تاني باب البكونه مفتوح احسن يدخل حرامي زي منا دخلت دلوقتي - سلام يا حبيتي.

زينه: حاضر - مع السلامه
الجمعة يوم الفرح
زينه والجميع قاموا من النوم متاخر - بعد العصر عربيه BMW اخدت زينه علي بيوتي سنتر ولقت هناك فستان فرح حلو جدا في انتظارها وبدات في اللبس والميكب
عند الحاج سالم بدات الناس تتجمع وامجد بعت ليهم عربيات علي شان تنقلهم علي القاعة
عند امجد ومعاه حسن ومصطفي اللي اعتذر له تاني واتمني انه يبقي صاحبة ويحيي والكل بيساعدوا في اللبس، وكمان والدته لبست و اخته ريحانه وجوزها وولادهم كمان وصلوا من امريكا علي شان يحضروا فرح امجد
امجد راح علي مركز التجميل واخد زينه واتصورا عملوا وشو بالعربيات.

اما في القاعة الفرح كان خيالي واتعملت ليله ولا الف ليه وبدا الفرح بالرقصة الهاديه وبعدين اتعمل ليهم عرض عسكري علي انغام الموسيقي وحسن ويحيي وزين فضلوا يرقصوا
امجد مسك الميك وقال: زينتي حسن وزين هما اللي اختاروا كل اغاتي الفرح بس الاغنيه دي قلبي اللي اختارها ليكي وبدا يغنيها باجمل احساس في الدنيا.

Would you dance if I asked you to dance?
Or would you run and never look back?
Would you cry if you saw me crying?
And would you save my soul tonight?
Would you tremble if I touched your lips?
Or would you laugh? Oh, please tell me this
now would you die for the one you love?
Oh hold me in your arms tonight
I can be your hero baby
I can kiss away the pain
I will stand by you forever
You can take my breath away

زينه في اوضتهم بعد ما روحوا: مجنو انا بفكر اكتب اللي حصل لينا في روايه بس مش عرفه اسميها ايه
امجد: موافق جدا بس اللي هيحصل دلوقتي مينكتبش
زينه: هو ايه اللي هيحصل
امجد: تعالي اقولك
زينه: بس يا امجد

واحتمع الاثنان الحب ثالثهما
وطاب اللقاء بعد الجفاء
وساد الوفاء محملا بالعشق
يهطل كحبات المطر
علي وجوه العاشقين
كنور القمر في ليل السماء
فما اجمله من لقاء.

تحياتي اسماء سليمان
تمت
الجزء التالي
رواية زينة الجزء الثاني للكاتبة أسماء سليمان كاملة جميع الفصول
اسفل


look/images/icons/i1.gif رواية زينة الحب لا يعترف بقناعاتك
  10-11-2021 03:08 صباحاً   [30]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية زينة الجزء الثاني للكاتبة أسماء سليمان كاملة جميع الفصول
مقدمة الرواية

عندما شرعت في كتابة الجزء الثاني من رواية زينة - أعتقدت انني سأكتب رواية عن الشجاعة والمعجزات ومغامرة رائعة تداعب واقعك وخيالك - وتحلم بأبطالها في يقظتك ومنامك – وتعيش معهم ادق تفاصيل حياتهم تضحك لضحكاتهم وتبكي لحزنهم - وتدفعك للسؤال كيف ولماذا ومتي وتتفاجأ بنهاية بعيدة كل البعد عن توقعاتك وهيا فعلا كذلك .

ولكن بعد ان تمت كتابتها اكتشف انني كتب مجرد رواية بسيطة عن الحب وقدر غير منتهي جمع بين ابطالها برباطه . واكتشفت ان الشجاعة اساسها الحب والمعجزة تستند علي الحب - والمغامرة واقعها الحب . ولو بحثت عن دافعك للشجاعة والمغامرة فلو اجابت بصدق لقلت نعم انه الحب، ربما حب الذات او حب الفضول وحب الشهرة او حب اكتشاف الاشياء، فمهما كان الدافع فبدايته ومنتهاه الحب .

تصورت ان الحب عملة واحدة ووجه واحد . ولكن من انا او من نحن لندرك معني الحب، فكما انه لا يقبل بقناعاتك الشخصية - فانه يبهرك بصورهه المختلفة حب الله ورسوله وحب والاخ والام والاب والزوجة والصاحب والوطن وحب الذات . ولكن ايهم اسمي واعمق وجدت ايضا ان كل حالة حب هيا حاله فريدة بذاتها اسمي واعمق فيما عدا حب الله ورسوله فهو منارة وقبلة العاشقين والحب الذي لا يعلوه حبا .

نلوم الحب عندما يتاخر او لا يحدث وكنت مخطئة في هذا ايضا لان لكل حب وقته الخاص ولا يوجد شئ علي وجه الارض ولا حتي مفاعل نووي يمنعة من الحدوث .

يقول نزار قباني ان الحب ليس رواية شرقيه بختامها يتزوج الابطال – فالحب درب من الخيال ايقظني وجوده في الواقع – فالحب كالموت لا يعترف بالطبقات ولا الفوارق – فالحب كالحياة يوهب الجميع ولكن يا سعد من اكتشفة ونعم به - فالحب لا يوجد قاموس يستطيع شرحه ووصفه او حتي اتفق علي معناه يا لا صعوبته ويسره في بدايته ومنتهاه – فالحب كلمة من اربع حروف قد تغير عالمك وشكلك وطباعك وتفكيرك وشعورك – الحب ببساطة يدفعك الي فعل لم يكن في حسبانك ان تفعله – جنون عاقل او عاقل مجنون لا يهم .

فالحب هو الشعور بالامان والالم في ذات الوقت – هو سهم مغروز في القلب ليس بواسطة كيوبيد بل بايدينا نحن – هو القلق من البعد والخوف من الفراق والوفاء بعد الموت – هو سيف شطر القلب نصفين بينك وبين من تحب - يقرب ويبعد – يبكي ويفرح – يغضب ويهدي – ينقبض وينبسط – النضوج والطيش - الادراك والجهل في أن واحد فما هذا الجنون .

يدور الجزء الثاني من رواية زينة في اطار بوليسي تشويقي رومانسي كوميدي من خلال مغامرة جديدة يقوم بها ابطال الجزء الاول وابطال اخرين – وهذه المغامرة قد حدثت بدافع الحب وحلت جميع شفراتها بالحب وانتهت بالحب – فانه الحب ولا شيء سوي الحب
ابطال رواية زينة ج2

امجد مش مقتنع ان الحب موجود وبيقول انه انقرض من الدنيا، عايش حياته بالطول والعرض، وشايف ان مفيش واحدة تستاهل واحد زيه، بس يا تري لما يقابل الحب هيعترف بيه ولا هينكره ( دا في الجزء الاول ) انما في الجزء التاني هيكون عامل ايه ؟

زينة زيها زي بنات كتير بتحلم بالفارس اللي يخطفها علي حصانه الابيض، بتحلم بأمير يقدر يخترق حصون وجدران قلبها، بتحلم بفارس اول ما تشوفه تقول هو دا ( دا بردوا في الجزء الاول ) بس يا تري امجد كان هو الفارس اللي خطفها ولا

زين اخو زينة وسندها وضهرها وحبيبها الاول ودايما بتقول عليه عشق زينة – بس يا تري هيفضل عشقها وسندها ولا
حسن صاحب امجد الوحيد وشهم وبيحب الحب بس مع مراته ريهام – ياتري شخصيته هتتغير عن الجزء الاول ولا

طارق بيغير من امجد موت ودايما بيكرهه وبيتمني يكون احسن منه – وتم استبعاده عن العمل لانه ضرب زينة في اواخر الجزء الاول - تفتكروا هيسكت ولا هينتقم

مصطفي كان دايما بياخد صف طارق وبيمشي وراه حتي في الغلط – ياتري في الجزء التاني هيعمل ايه

نبيل هيطل علينا في الجزء التاني – ظابط ذكي وطموح وروحة حلوة

باقي الابطال هنعرفهم مع احداث الرواية

ياتري ايه اللي هيحصل في الجزء التاني – دا اللي هنعرفة يوميا كما جرت العادة في زينة الجزء التاني

لمراجعو الجزء الأول: رواية زينة للكاتبة أسماء سليمان كاملة جميع الفصول
فصول رواية زينة الجزء الثاني

اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد
الصفحة 5 من 18 < 1 7 8 9 10 11 12 13 18 > الأخيرة




المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
أجمل المجوهرات المزينة بالمورجانيت لعاشقات الحب والرومانسية زمرده
0 267 زمرده
اجمل عبارات عن الحب والحزن والفراق عيون تبكي دم عيون تبكي الم,عيون مشتاقة..عيون جريحة,عيون متالمة.. عيون حزينة essam
0 1090 essam

الكلمات الدلالية
رواية ، زينة ، الحب ، يعترف ، بقناعاتك ،











الساعة الآن 01:37 AM