رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر
الرصاصة اضربت في الكوباية اللي في ايد ديما و اتكسرت و كان في ضرب نار في كل حتة حوالين البيت، و ديما وطت على الارض و حطت رأسها بين ايديها و هي بتعيط... جاسر صحي على صوت ضرب النار و صريخ ديما بص حواليه ملقهاش.. جاسر: ديما.. جاسر خد مسدسه من الدرج اللي جمبه و نزل جري و كل اللي في البيت صحي و اتجمعوا في الصالة.. خالد: في ايه؟
جاسر راح على المطبخ مكان الصوت لقي الكوباية مكسورة و ديما ايديها مليانة دم و قاعدة مخبية وشها و بتعيط.. جاسر قرب منها و حط ايده على كتفها.. جاسر: ديما.. ديما شالت ايديها وحضنته بسرعة و هي بتعيط... ديما(بعياط): ضربوا نار هنا... جاسر(و هو بيملس على شعرها و ضهرها): اهدي.. جاسر: انا جمبك متخافيش... ديما(بعياط): انا خايفة... جاسر: لا متخافيش انا جمبك... خالد: ديما انتي كويسة؟
ديما(بعياط): لا لا، انا عايزة اروح عايزة اروح لبابا... حسن: خالد ايمن على علاء ورايا، خليك يا جاسر مع مراتك.. جاسر: تمام.. ديما(بعياط و صريخ): لا ارجوكوا خلوني ارجع لبابا، حازم حازم انت فين؟انا خايفة... جاسر شدد عليها جامد و هي في حضنه و باس رأسها... جاسر: اهدي اهدي يا ديما محدش هيقرب منك اهدي.. فتحية: استغفر الله العظيم... اسماء: ايه المصايب دي؟ دعاء(بخوف): هو مين دول؟ جملات: منعرفش يا بنتي..
فيروز: عايزين ايه دول؟ عبير: ممكن يقتلوا البت دي؟ سارة: و ممكن يرجعوا تاني.. ديما عند الجملتين دول عيطت اكتر، و جاسر اتعصب.. جاسر(بعصبية): اسكتي يا سارة، محدش يتكلم خالص.. ديما(بعياط): ارجوك متسبنيش، انا خايفة.. جاسر شالها بين ايديه و ديما حاوطته بايديها و دفنت وشها في رقبته و بتعيط... سارة(بغضب): بيزعق ليا علشان خاطر البت المصراوية.. فيروز: اكيد مش مراته... فتحية: خلاص كله يقعد يستني الحاج حسن..
عند الرجالة... حسن: لازم تعرفوا مين اللي وراها؟ علاء: ممكن قاصد يخوفنا او بينبهنا لحرب جاية... ايمن: مين ليه مصلحة يخوفنا؟ على: ممكن اي شخص عدونا... حسن: خالد روح شوف الحمير اللي بره دول... خالد: حاضر يا عمي.. عند جاسر و ديما.. جاسر لسة بيحط ديما على السرير لقاها ماسكة فيه جامد و مش عايزة تسيبه...
ديما(بعياط و خوف): ار جج وك اانن اا بخاف ممن ضض رررب النار النار ممتسب نييش ارجوك انا بخاف من ضرب النار متسبنيش.. جاسر(بحنية): خلاص اهدي مفيش ضرب نار تاني و مفيش حاجة هتحصل بطلي عياط.. جاسر حط ديما على السرير و هي لسة بتعيط بصمت و كل شوية بتشهق... جاسر لسة هيقوم لقاها مسكت ايده بسرعة و جامد.. ديما(بعياط): انت هتسبني؟ جاسر: لا اهدي هروح اجيب علبة الاسعافات الاولية اطهرلك الجرح... ديما(بعياط): ماشي..
جاسر قام بسرعة و جاب علبة الاسعافات الاولية، و بدأ يشيل الازاز اللي في ايديها.. ديما(بعياط): بتوجع.. جاسر: معلش.. جاسر شال الازاز من ايديها و طهر الجرح و لف ايديها بشاش... جاسر: خلاص بقي بطلي عياط... ديما(بعياط): و انا صغيرة خطفوني و كانوا خاطفين صحاب و قتلوا بنات كتير من صحابي قدام عيني و كان هيقتلني انا كمان، فانا بخاف من الرصاص و ضرب النار...
جاسر قرب منها و حضنها و هي مسكت فيه جامد لغاية ما نامت بين ايديه... جاسر نيمها و غطاها و باسها من رأسها، و بعدين شاف ملامحها الطفولية و الجميلة و اثار عياطها قرب منها و باسها جمب شفايفها... جاسر نزل من الاوضة و راح للباقي.. جاسر: خشوا انتوا ناموا.. فتحية: ديما عاملة ايه؟ جاسر: بخير نامت... فيروز: ينفع اشوفها؟ جاسر: فيروز ابقي شوفيها بكرة لما تصحي.. دعاء: طب نطلع ننام امان و لا ايه؟
جاسر: اه يلا يا جماعة ناموا... اسماء: مش هيغمض ليا جفن الا لما اعرف مين اللي عاملها انا مش حاسة بامان يا جاسر... جاسر قرب من اسماء و باس رأسها.. جاسر: متخافوش خير هنعرف مين قبل ما النهار ما يطلع... كل الستات طلعوا و حاولوا يناموا، سارة قبل ما تطلع وقفت في وش جاسر.. سارة: خليك فاكر يا جاسر.. جاسر(بتعب): انتي ليه مش مقدرة اني تعبان؟مش مقدرة اي حاجة..
سارة: لا انت اللي مش مقدر، يا ريتها كانت ماتت و ارتحنا يا جاسر علشان نتجوز.. جاسر: اطلعي على اوضتك يا سارة مش ناقصك.. جاسر سابها و راح للرجالة، و سارة بصتله بغيظ.. جاسر: ها عرفتوا مين؟ ايمن: طمنا على ديما الاول.. جاسر: بخير يا عمي.. حسن: تفتكر مين ممكن يعمل كدة يا جاسر؟ جاسر: محروس الكلب.. علاء: معتقدش ليه متكونش عائلة صقر... خالد: الغفر بيقولوا انهم ضربوا من على بعد...
على: هنعمل ايه؟الستات بقت في رعب انت شوفت ديما و دي مش متعودة على كدة يا حسن يا خوي.. حسن: اومال انا مجوزها لجاسر ليه؟و لا ايه رأيك يا جاسر؟ جاسر: دي مراتي يا ابوي و حمايتها واجب.. خالد: ده العشم يا صاحبي... علاء: هنعمل ايه؟ حسن: مفيش هنصبر للصبح يجي، دلوقتي كله على اوضته.. جاسر: تمام يا حاج... خالد: عن اذنك يا عمي.. علاء: تصبحوا على خير.. ايمن: عن اذنك يا اخوي.. على: يلا بينا...
حسن: استني يا جاسر انت و خالد.. خالد: اؤمر يا عمي.. حسن: ديما امانة في رقبتك يا جاسر.. جاسر: اكيد يا ابوي.. حسن: انا مش واثق في علاء يا ولدي.. خالد: ليه كدة؟ حسن: مش عارف خدوا بالكوا.. جاسر: تمام يا حاج.. حسن: زودوا الغفر بكرة، و انت خلي بالك من ديما يا جاسر... جاسر: حاضر يا حاج.. حسن قام و راح لاوضته... خالد: خد يا صاحبي مسدسك... جاسر: تسلم... خالد: هتعرف تنام؟ جاسر: هحاول... خالد و جاسر كل واحد راح لاوضته...
جاسر دخل اوضته لقي ديما نايمة، و راح قعد على السرير من الناحية التانية لقاها اتقلبت... ديما(و هي مغمضة عنيها و نايمة): عايزة اشرب.. جاسر قام و راح اوضة الرياضة و فتح التلاجة و طلع ازازة ماية و صب في كوباية... جاسر: ديما ديما.. جاسر: قومي جبتلك ماية.. ديما قامت نص قعدة و هي مغمضة عنيها و جاسر شربها بايده و ديما اسااسا نايمة و مش حاسة بحاجة...
-في الصباح الباكر... فيروز: ايه منمتوش؟ فتحية: و مين يجيله نوم؟انا اللي صعبان عليا ديما.. سارة: تتعود.. اسماء: متنسيش انها ملهاش في الكلام ده.. سارة: مش عارفة هي او؟ر اوي يعني.. عبير: و مين سمعك يا بنتي؟ جملات: مش بتفهمي يا سارة.. دعاء: ديما بقت عاملة ايه؟ فتحية: معرفش منزلتش و لا هي و لا جاسر.. جاسر: صباح الخير.. اسماء: ديما عاملة ايه يا جاسر؟ جاسر: لسة نايمة.. فيروز: طب احنا هنعمل ايه؟
جاسر: متقلقوش يا جماعة خير، مش اول مرة يعني.. عبير: بنقولهم كدة.. جملات: بس اول مرة لديما يا جاسر احنا صعايدة متعودين.. جاسر: تمام... حسن: ايه الاخبار؟ جاسر: لسة.. خالد: لسة بشوف.. علاء: يا تري برضو هنشتغل.. جاسر: و يا تري عايزنا نقعد في البيت زي الستات.. علاء: مقصدش يا جاسر في ايه؟ خالد: خلاص.. ايمن: يلا الفطار فين يا جماعة؟ فتحية: مش هتصحوا ديما.. جاسر: سيبيها لما تفوق هتنزل.. جملات: ماشي..
الكل راح قعد على السفرة... عند ديما... ديما كانت بتحلم بيوم الخطف و كانت مشاهد البنات اللي قدها و هما بيتقتلوا بيتتكرر في دماغها.. ديما(بصريخ): بابااااااااا.. ديما قامت بسرعة و نزلت جري، و كان جاسر سمع صوتها كان لسة هيطلع ليها لقاها نازلة و مسكت فيه جامد قدام الكل... ديما(بعياط): عايزين يقتلوني ارجوك متسبهمش يقتلوني قتلوا صحابي قدام عيني... حسن: امشي يا علاء.. علاء: نعم!
حسن: انت مينفعش تشوف مرات ابن عمك كدة، قوم.. عبير: هو علشان الهانم لابسة لبس زبالة زيها تقوم الواد من الاكل.. ايمن(بحدة): قوم يا علاء.. علاء قام مشي بكل غضب، و جاسر كان بيهدئ ديما... سارة كانت بتموت من الغيظ... ديما(بعياط): هيقتلوني ارجوك ارجوك ابعدهم عني.. جاسر: مفيش حاجة الكلام ده كان زمان يا ديما مفيش حاجة اهدي، انا جمبك اهو... ديما(بعياط): انا خايفة...
خالد: لا يا حبيبتي متخافيش انا اهو و جاسر و كل اعمامك متخافيش... ديما(بعياط): شكرا... جاسر مسح ليها دموعها و باس رأسها و حط رأسها عند صدره.. جاسر: خلاص بطلي عياط احنا جمبك... ديما(بأحراج): شكرا.. فيروز: كدة برضو في قمر بيعيط... دعاء: قمر ايه دي بدر منور... ديما(بابتسامة خفيفة): شكرا.. ديما: هطلع اغير هدومي... جاسر: يا ريت يعني... ديما: حاضر.. ديما طلعت مع فيروز و دعاء على اوضتها...
فيروز: بس ايه البيجامات القمر دي؟ ديما: اتفضليها يا روحي.. دعاء: ده بابا لما شافك كدة خلي علاء يطلع بره.. ديما: بجد؟اصل انا كنت بحلم بكوابيس و نزلت جري بس مخدتش بالي، آسفة... فيروز: بتعتذري على ايه يا هبلة ده كويس احنا مش بنطقيه.. ديما: هخش اخد دوش و جاية.. ديما خدت دوش و خرجت دخلت اوضة الملابس..
ديما لبست جيبة لغاية الركبة منفوشة باللون الاسود و تي شيرت احمر بنص كم و كوتشي ابيض عالي، و رفعت شعرها على شكل ديل حصان، و حطت روچ خفيف... دعاء: يا بت انتي حلوة كدة لمين؟ ديما: شكرا يا روحي، بس انتي احلي.. فيروز: طب يلا ننزل... البنات نزلوا ملقوش حد غير الستات.. ديما: فين خالد و عمو؟ فتحية: كل الرجالة راحت شغلها و زودا رجالة على البيت و الخدامين رجعوا تاني... ديما: تمام..
سارة: و انتي بقي بتخافي من الرصاص حقيقي و لا بتستعبطي.. ديما: افندم! انا مش هرد عليكي حرفيا انتي بني آدمة رزلة و مقرفة... عبير: ما تلمي نفسك يا بت انتي.. ديما: طنط انا هطلع اكلم دنيا بره عن اذنك... فتحية: روحي يا حبيبتي.. ديما خدت تليفونها و طلعت الجنينة و قعدت على الكنبة، اتصلت بدنيا... الخط اتفتح... ديما: ازيك يا بيبي.. دنيا: عايزة ايه يا بت يا رخمة؟ ديما: قولت اتصل بدل ما تقولي صاحبتي عيلة واطية..
دنيا: لا ما انا جاية عندك بكرة عادي يعني.. ديما(بصدمة): بتهزري صح؟ دنيا: لا ابوكي و امك و ابويا و امي هيروحوا يصيعوا من غيري، و انا هاجي اصيع عندك.. ديما: ابقي قابليني ده انا مش عارفة اتفرج على البلد كل شوية اوامر متلبسيش كذا متكلميش ده متعمليش كدة، ده ناقص يقولي اتنفسي عشر مرات بس في اليوم، ايه ده؟ دنيا: ايوه يا حبيبتي انا عايزاه يربيكي... دنيا: بس انا عايزة اقولك حاجة.. ديما: ايه؟
دنيا(بضحك): حلبتي الجاموسة و لا لسة؟ ديما: اه يا واطية ما هو الحق مش عليكي الحق عليا لاني فكرت انك هتقولي حاجة مهمة، ينعل ابو شكلك غوري من وشي.. دنيا: طبعا هغور لاني هجهز شنطة سفرررررر كبييييييييرة هلشان اجي اقعد عمو لسة هيكلم عمك.. ديما: تمام يا روحي، جمبك بابا؟ دنيا: لا.. ديما: تمام خلي بالك من نفسك.. دنيا: ماشي يا كبدتي.. ديما: بيئة...
-في مكان تاني... شخص: مخافوش يعني؟ شخص2: دول نزلوا اشتغلوا عادي... شخص: لازم نقرص ودنهم بحاجة اكبر... شخص3: انا هتصرف بس بعد كام يوم او اسبوع بالكتير... شخص: جدع، يلا روح..
-في مكان تاني... خالد: بس ايه ديما بدأت تتعود عليك... جاسر: في ايه يا ابني مش مراتي؟ خالد: خلاص يا عم خلاص.. جاسر: المهم دلوقتي مين اللي عملها؟و كان قاصد يقتل حد و لا لا.. خالد: معرفش يا ابني و الله.. حسن: خالد.. خالد: نعم يا عمي.. حسن: بكرة هتسافر القاهرة هتجيب دنيا و ترجع بيها لهنا.. جاسر: هي دنيا جاية ليه؟
حسن: محسن و تسنيم و ابو دنيا و مراته رايحين مسافرين ضروري و هي مش هينفع تقعد لوحدها في القاهرة.. خالد: طيب حاضر يا عمي.. حسن: يلا ربنا معاكوا.. جاسر: حضرتك يا حاج هتعمل قعدة.. حسن: اه بس مش النهاردة لما نشوف هيتصرف هيعمل ايه تاني.. جاسر: تمام... حسن: انا همشي... خالد و جاسر: مع السلامة... شخص: يا جاسر بيه يا جاسر بيه.. جاسر: ايه؟ شخص: بيقولوا ان في خيل من الخيول تعبانة.. جاسر: طب جيب الدكتور بسرعة..
خالد: هفضل انا هنا.. جاسر: ماشي ماشي.. جاسر طلع جري على البيت بسرعة.. عند ديما... ديما: الله في صوت خيول.. ديما قامت ناحية الصوت و دخلت زي اسطبل جمب البيت لقت خيول كتير.. ديما: الله ايه الجمال ده؟ جاسر(بسرعة): في ايه؟ ديما(بخضة): في ايه؟ جاسر: انتي بتعملي ايه هنا؟ ديما(بتوتر): مفيش سمعت صوت خيول روحت جيت.. جاسر: طب روحي على البيت دلوقتي.. ديما: و النبي خليني هنا شوية.. جاسر: ديما كلمة روحي على البيت..
ديما: طب علشان خاطر عمو بليز.. الدكتور: جاسر بيه.. جاسر: ادخل.. شخص: اهي يا دكتور.. الدكتور بدأ يفحص الخيل، و ديما كانت هتمشي بس جاسر مسك ايديها و قربها منه.. ديما مفهمتش تصرفه و مكنتش عارفة تعمل ايه.. الدكتور: في حقنة انا و ديتها ليها و كمان 8 ساعات لازم تأخد واحدة غيرها.. جاسر: تمام شكرا يا دكتور، محمد روح مع الدكتور.. محمد: حاضر يا بيه.. جاسر: بتحبي الخيول؟ ديما: اه اوي...
جاسر مسك ايديها و لسة هيخليها تلمس الخيول شالت ايديها بسرعة وبعدت عنه... جاسر: مالك؟ ديما: الصراحة مرة و انا صغننة.. جاسر(باستغراب): صغننة! ديما: صغيرة يعني، لما كنت صغيرة ركبت خيل بس وقعت و رجلي و اتكسرت... جاسر: اه، انتي مع كل حاجة ليكي ذكري وحشة.. ديما: حاجة شبه كدة.. جاسر: نفسك تجربي؟ ديما: نفسي بس بخاف.. جاسر: محمد محمد... محمد: نعم يا بيه.. جاسر: قولنا ايه؟ محمد: نعم يا ابيه.. جاسر: شاطر..
جاسر: هات رعد.. محمد: حاضر.. ديما: رعد مين؟ جاسر: هتشوفي... محمد جاب خيل لونه اسود و شعره كثيف يعتبر خيل مثالي.. ديما: الله لونه حلو.. جاسر قعد يملس على الخيل و باسه.. جاسر: اطلعي.. ديما: لا لا بلاش انا.. جاسر: لا تعالي.. ديما: بليز سيبني.. جاسر: محمد جيب الكرسي.. محمد: حاضر.. محمد جاب كرسي و حطه عند الخيل بحيث ديما تطلع عليه... جاسر: متخافيش انا معاكي.. ديما: لو وقعت بجد هنزعل.. جاسر: متخافيش..
ديما كانت بتحاول تطلع بس مش عارفة لان ايديها مربوطة بشاش و ايديها التانية محروقة... و في اقل من لحظة لقت نفسها راكبة على الخيل.. ديما(بفرحة): الله، شكرا.. جاسر(بابتسامة): تاخدي جولة... ديما: ماشي، بس لا لا انا بخاف.. جاسر: اثقي فيا.. ديما: ماشي.. و بعدين ديما لقت جاسر ركب وراها و هي كانت خايفة و محرجة... جاسر: قولنا متخافيش.. ديما: تمام.. جاسر بدأ يمشي بالخيل براحة و ديما مبسوطة و بتضحك و صوت ضحكها عالي..
فتحية: دي ديما دي؟ دعاء(بفرحة): اه يا بختها جاسر مركبها الخيل بتاعه.. سارة(بغيظ): اشمعنا يعني ده بيرفض احنا نقرب عليه.. عبير: هتلاقي اتمحلست عليه... فيروز: الله شكلهم حلو اوي.. جملات: ربنا يديم سعادتهم... ديما(بفرحة): انا مبسوطة اوي... ديما طلعت تليفونها و قعد تتصور و تجيب جاسر معاها في الصور غصب عنه.. جاسر: يا بنتي مبحبش الصور.. ديما: طب ذكري الله.. جاسر: ماشي..
جاسر كان محاوط ديما و ديما ماسكة فيه و وشهم قريب من بعض و بيتصوروا... جاسر: جاهزة؟ ديما: لايه؟ جاسر سرع جامد و بقي الخيل يجري بسرعة... ديما(بصريخ): لا لا يا جاسر.. جاسر: هششششش اهدي غمضي عيونك و استمتعي باللحظة.. ديما غمضت عنيها و حست براحة شديدة.. جاسر: حاسة بأيه؟ ديما(بفرحة): مبسوطة اوي اوي اوي، شكرا جدا انت طلعت كيوت اوي... جاسر: على ما اعتقد من يومين كنت رزل و حقير صح؟
ديما: ايه ده انت زعلان يا جسورة لا اسفة.. جاسر: مقبولة يا ديما.. كان جاسر و ديما بعدوا عن المنطقة اللي فيها ناس.. و بعدين جاسر لاحظ ناس وراه راكبين خيول و ماسكين اسلحة... جاسر سرع اكتر بكتير، ديما غمضت عنيها و ماسكة في ايد جاسر... جاسر كان بيحاول يبعد عنهم بأي طريقة علشان ديما... جاسر: خليكي مغمضة عنيكي... ديما(بفرحة): حاضر...
جاسر بعد عن الرجالة بمسافة كبيرة و راح حتة مقطوعة تعتبر صحراء و مفهاش اي شخص... جاسر: افتحي.. ديما بدأت تفتح عنيها و شافت انها في صحراء.. ديما(بخوف): هو احنا فين؟ جاسر(بابتسامة): هنرتاح و هنريح رعد و هنرجع متخافيش.. ديما: ماشي.. جاسر نزل من على الخيل و شال ديما و نزلها هي كمان.. ديما: تعرف انك شبه رومانسي... جاسر بصلها بطرف عيونه و بعدين قال.. جاسر: ايه ناوية تكملي جوازنا؟
ديما(بتوتر و احراج): لا لا طبعا انت فهمت غلط... جاسر: تمام ماشي ليه اتحرجتي و اتوترتي اوي كدة.. -ديما و جاسر بدأوا يتكلموا و كان جاسر بيسمع ديما و هي بتتكلم، و هي بتتكلم عن ذكرياتها و تفضل تضحك..
-في مكان تاني.. سارة: يا اما انا خارجة اجيب ليا طلب.. عبير: لا حرجوا علينا محدش يخرج.. سارة: اومال اشمعنا ديما خرجت.. عبير: دي مع جاسر... سارة: و انا بمية راجل طبعا.. عبير: ماشي يا بنتي، خلي بالك من نفسك.. سارة: حاضر.. سارة سابتها و لبست عبايتها و خرجت من البيت و راحت لمكان قريب من البيت زي كوخ محدش بيروحه... سارة دخلت الكوخ و قلعت عبايتها... سارة(بدلع): اتأخرت عليك؟
رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر
شخص: جوي جوي.. سارة: وحشتني يا مازن.. مازن: و انتي اكتر يا قلب يا مازن، فاكرينه؟ مازن قام و حضنها و هي بادلته الحضن.. سارة: تعرف عمري ما حسيت بالامان مع حد غيرك من ساعة ما عرفتك.. مازن: طبعا يا بنتي انا الاصل.. سارة: ربنا يخليك ليا يا حبيبي.. مازن: الخطة ماشية تمام.. سارة: اه جاسر الاهبل فاكرني لسة بحبه.. مازن: محدش بيحبك غيري.. سارة: و انا مبحبش حد غيرك يا حبيبي...
عند ديما و جاسر... جاسر: يلا.. ديما: تمام.. جاسر ركب الخيل و بعدها مد ايده لديما.. ديما: انت يعني بتقولي يا اوزعة مثلا.. جاسر: ليه؟ ديما: انت طويل اوي.. جاسر: يا رب، اعمل ايه طيب انتي اللي قصيرة.. ديما: متقولش الكلمة دي تاني... جاسر: ديما انجزي الليل هيليل.. ديما: اوف تمام.. ديما مسكت ايد جاسر و من غير مجهود كانت قاعدة على الخيل قدام جاسر بفضل جاسر طبعا... ديما: انا عايزة انام اوي.. جاسر: لما نوصل..
ديما: تمام... جاسر بدأ يمشي بالخيل و ديما رجعت رأسها عليه و كانت مغمضة عنيها... جاسر(لنفسه): محسساني انك بنتي مش مراتي الصبر يا رب، طفلة انا اتجوزت طفلة... و بعد فترة جاسر وصل البيت و لقي ديما نامت، جاسر نزل براحة و شالها و دخل البيت.. فيروز: اه يا عم على الناس اللي بتخرج و تتأخر.. جاسر(بابتسامة): فين ناس هنا بتغير؟ ديما: جاسر.. جاسر: نعم.. ديما: عايزة اكل.. جاسر: تمام.. جاسر قعد ديما على الكنبة...
فيروز: احكي احكي حصل ايه؟ دعاء: ايه ده انتي جيتي احكي يا بنتي عملتوا ايه؟ ديما: و لا اي حاجة مستمتعتش خالص.. جاسر: تصدقي اني غلطان اني عبرتك و قولت اركبك حصان لا و مش اي حصان حصاني اللي مبخليش اختي تلمسه... ديما: في ايه يا ابني روق، بهزر انا كنت مبسوطة اوي اوي لدرجة اني نفسي اجرب تاني... خالد: اهلا بالناس اللي راجعة المغرب.. جاسر: تعالي معايا يا خالد.. خالد: تمام..
جاسر و خالد بعدوا عن البنات، و ديما حكت للبنات اللي حصل... خالد: في ايه؟ جاسر: كانوا فين ناس ورانا راكبة احصنة بس انا هربت منهم علشان كان معايا ديما... خالد: تفتكر نفس الاشخاص؟ جاسر: ليه لا؟ خالد: و ليه اه؟ جاسر: انت قاصد تتفلسف و خلاص.. خالد: انا واحد هيروح يجيب الاميرة من القاهرة قال ايه مينفعش تقعد لوحدها.. جاسر: متأكد انه هيبقي على قلبك زي العسل.. خالد: يا عم غور دي ماشية مع طوب الارض يا ابني..
جاسر: طب ما اختك كانت تعرف ولاد قد ايه، و مع ذلك تقبلتها عادي يعني.. خالد: ديما غير دنيا.. جاسر: هنشوف.. خالد: بس احكيلي عملتوا ايه؟ جاسر: اختك دي مسخرة يا ابني، تكون خايفة و بعدين تضحك و معاها مع كل حاجة ذكري وحشة.. خالد: اينعم انا معرفهاش كويس بس ممكن فعلا تكون عانت كتير... جاسر: ممكن.. ديما(بصوت عالي): عموووووووووو جااااااااسر خااااااااالد... جاسر: ايه صوتك عالي ليه؟ ديما: هتأكلوا..
حسن: في ايه يا مجنونة؟ ديما: انا غلطانة كنت بعمل خير... خالد: بعد كدة تقومي و تيجي تندهينا.. ديما: و النبي؟ يا ابني ده انا و حازم كنا نأكل و نخلص الاكل و بعدين نفتكر ننادي على بابا و ماما... جاسر(بهمس): يادي حازم يا شيخة اللي طالع في البخت... ديما: تسلم ايديكوا الاكل حلو اوي.. اسماء: بالهنا و الشفاء يا روحي.. جملات: ده انتي اللي قمر.. دعاء: عن اذنكوا هروح الدرس.. سارة: و من امتي في بنت بتخرج في الوقت ده؟
ديما بصت على الساعة برفعة حاجب... فيروز: ايه يا بنتي باصة كدة ليه؟ ديما: هو كدة وقت متأخر؟ فيروز: اه هنا... ديما: على كدة انا مشفتش ساعة واحدة تربية، انا كنت برجع البيت الساعة واحدة اتنين بليل و مرة وصلت البيت الساعة 6 الصبح... ايمن: كنتي بتعملي ايه؟
ديما: مرة كنت راجعة من رحلة بس العربية اتعطلت و دنيا كانت سكرانة و مش مركزة معايا و انا كنت واقفة في الشارع مستنية اي حد يعدي بس محدش عدى، و كان لازم حد يزق العربية و انا كنت خايفة، و بعدين على الساعة خمسة الفجر كان النهار بدأ يطلع، في عربيات بدأت تظهر و زقت معايا العربية و دنيا كانت في دنيا غير الدنيا، و انا وديت فلوس للناس و طلعت اجري بالعربية لغاية ما وصلت في ساعة و كنت بموت و اول ما دخلت بابا و ماما و عمو محمد و طنط اولفت قعدوا يزعقوا ليا و انا ساندة دنيا بين ايدي...
ديما(بضحك): رميت دنيا على الارض و طلعت جري على اوضتي و ققلت الباب و اترميت على السرير صحيت تاني يوم... عبير: انتي بتشربي خمرة؟ ديما: لا عمري ما جربتها، بس... جاسر: ايه؟ ديما: ها لا خلاص خلاص.. جاسر(بحدة): قولي كملي.. ديما: في واحد غصب عليا اشرب و ساعتها سكرت جامد و خدني لاوضة الديسكو بس امن المكان و دنيا لحقوني في اخر لحظة و اغمي عليا و عملولي غسيل معدة، و فضلت في المستشفي يومين.. جاسر: يا حلاوتك..
جاسر(بعصبية): و لو كان حصلك حاجة كنتي هترتاحي، ما تردي.. ديما: ده كان زمان و انا عندي 18 سنة.. جاسر: طفلة طول عمرك طفلة.. جاسر سابها و قام مشي... حسن: انتي غلطانة برضو يا بنتي.. ديما: كنت صغيرة.. خالد: عنده حق طول عمرك هتفضلي طفلة.. كل الرجالة قامت كل واحد ورا التاني.. ديما(بدموع): هما بيحاسبوني على حاجة قديمة، ما انا كان ممكن محكيش اي حاجة.. دعاء: معلش يا حبيبتي.. فيروز: ميقصدوش هما خايفين عليكي..
ديما قامت بسرعة جري و طلعت على اوضتها.. سارة: مش متربية.. فتحية: سارة ابعدي عن ديما علشان انا هقفلك.. عبير: هي سارة عملت حاجة.. فتحية: واضح واضح.. ديما طلعت اوضتها غسلت وشها و خرجت لقت جاسر واقف في البلكونة، قربت منه و حضنته من ضهره.. جاسر: سارة.. ديما: انا ديما.. جاسر اتصدم جدا لانه قال سارة و لان ديما حضناه.. ديما: آسفة.. جاسر: و لا يهمك..
ديما: مسامحني؟عارفة انك شخص صعيدي و في حاجات ممكن تضايقك و انا مش واخدة بالي.. ديما: انا آسفة.. جاسر: خلاص و لا يهمك.. جاسر باسها من رأسها و ديما حضنته... ديما(لنفسها): ايه الاحراج ده؟بس انا مبسوطة.. جاسر(لنفسه): حضنها دافئ زي الاطفال.. ديما: احم آسفة انفعلت، يعني اللي هو لما كنت بعتذر لحازم و كان يتقبل اعتذاري كنت بحضنه.. جاسر(بعصبية): رجعنا للزفت حازم تاني.. ديما: ده اخويا..
جاسر(بعصبية): مش اخوكي يا ديما هو بس متربي معاكي، انسي اي حاجة ليها علاقة بيه... ديما: بس.. جاسر(بعصبية): اسمها ايه يا ديما؟ ديما: معرفش و مش هقول، انا بحب حازم و حازم اخويا.. جاسر قعد يقرب من ديما و ديما ترجع لورا بتوتر.. جاسر: قولت ايه يا ديما؟اسمها ايه؟ردي؟ ديما: معرفش.. جاسر: برضو.. ديما: كفاية بقي هقع.. ديما فعلا كانت هتقع بس مسكت في قميص جاسر جامد و مغمضة عنيها... جاسر: افتحي عينك... ديما: فتحتهم...
جاسر: طيب، اسمها ايه بقي؟ ديما: معرفش.. ديما بتجري علشان تهرب من قدامه مسكها جامد و قربها منه اكتر... جاسر: مش هتعرفي تهربي.. ديما: اسمها حاضر خلاص اسمها حاضر.. جاسر: هو انا كنت بقول ايه اصلا.. ديما: انت مش عايزني اكلم حازم تاني، و انا بقولك اهو حاضر بس ابعد بليز.. جاسر يبعدها بعيد عنه، و يضحك باستفزاز... ديما: يا مستفز يا رزل.. جاسر: متشكر... ديما: ابقي قابلني لو سمعت كلامك...
ديما سابته و جريت على الحمام و هو ملحقهاش.. جاسر(بصوت عالي): ما انتي مش هتفضلي طول عمرك في الحمام يعني...
-عدي اليوم بدون احداث مهمة... لما ديما خرجت ملقتش جاسر و نامت و جاسر جه و راح نام جمبها.. دعاء ذاكرت و نامت، و فيروز كانت قاعدة معاها... و الباقي نام...
-في الصباح الباكر... خالد: مش عارف انا اسافر القاهرة ليه الخدام بتاعها.. فيروز(بضحك): يا ابني انت قولت الجملة دي مية مرة... خالد(بعصبية خفيفة): ابعدي عني يا فيروز ابعدي عني.. فيروز: خلاص خلاص، متزعلش.. فتحية: مالك متنرفز ليه؟ خالد: يا مرات عمي خليهم يبعدوا من وشي علشان مطلعش عصبيتي عليهم.. دعاء: انا عملتلك حاجة؟ فيروز(بضحك): خالد متنرفز علشان هيروح يجيب دنيا من القاهرة...
خالد(بعصبية): اه طبعا ما انا سواق الهانم... جملات: علشان خاطر اختك يا خالد.. خالد: ما تتزفت تقعد لوحدها و لا متقعدش هي دي بتفهم في العيب اساسا.. اسماء: خالد عيب نتكلم في اعراض الناس ممكن تكون احسن من مية واحدة محجبة.. خالد: انا غاير في داهية.. خالد: يا رب اروح الاقيها ماتت.. دعاء(بضحك): ده اتجنن.. خالد مشي ركب عربيته و راح على القاهرة... حسن: فتحية اسماء عبير جملات.. الكل: نعم يا حاج..
حسن: النهاردة في قعدة نشوف الرصاص اللي اضرب ده ايه... فتحية: ماشي يا حاج... حسن: و انتي يا سارة انتي و دعاء و فيروز تشتغلوا معاهم و تساعدوهم.. سارة: و يا تري السنيورة ديما هتشتغل معانا و لا ايه؟ حسن: لما يقوم جاسر و هي تشوف احتياجاته و تفطر لو قدرت تبقي تعمل... عبير: هي دي اساسا ست بيت او تعرف تشوف احتياجات زوجها... جملات: ملكيش فيه يا عبير طالما جاسر مرتاح خلاص... حسن: مش فاضي لكلام الستات...
حسن: فين على و ايمن؟ اسماء: على راح هو و الحاج ايمن للارض... حسن: ماشي، جهزوا نفسكوا.. حسن مشي... فتحية: سمعتوا يلا كل واحدة تتولي حاجة تعملها، و خلوا الخدامين يعملوا معاكوا، يلا..
عند ديما و جاسر... جاسر كان نايم و ديما نايمة على ايده.. ديما بدأت تفوق و قامت من جمب جاسر و دخلت الحمام، غسلت وشها و خرجت دخلت اوضة الملابس.. ديما لبست فستان ابيض قصير عند الركبة بحمالة عريضة و لبست صندل بكعب احمر و حطت روچ باللون الاحمر نفس لون الصندل و سيبت شعرها.. ديما لسة جاية تخرج من الاوضة لقت جاسر بيدخل.. ديما(بخضة): انت صحيت امتي؟ جاسر: مش وقته، وسعي يا ديما متأخر.. ديما: تمام ماشي..
ديما خرجت و جاسر لبس عباية باللون الزيتي و خرج... جاسر: انتي ناوية تنزلي كدة؟ ديما: اه.. جاسر: ماشي، بس متخرجيش بيه بره البيت و لا حتى الجنينة.. ديما: اشمعنا؟ جاسر: في البيت علاء مش موجود اليومين دول، لكن بره البيت في الجنينة في غفر خلاص.. ديما: تمام ماشي... جاسر نزل و ديما وراه.. جاسر: فين الفطار فين الحاج فين خالد؟ دعاء: ايه يا ابني نازل تسأل بس؟ جاسر: ملكيش دعوة يا لمضة...
اسماء: الفطار اهو كل انت و ديما، الحاج حسن راح الارض و خالد راح يجيب صاحبة ديما.. ديما: تمام، انا جعانة اوي.. جملات: جاسر الحاج بيقولك اجهز النهاردة القعدة.. جاسر: تمام... كل واحد راح شاف شغله و جاسر و ديما بيأكلوا.. ديما: قعدة ايه؟ جاسر: بصي يا ستي الحاج حسن هو يعتبر شيخ البلد هنا و هو اللي بيحل الامور و المشاكل مبندخلش البوليس في الموضوع..
جاسر: لازم نعمل قعدة نشوف مين ضرب نار و لو لقيناه بيبقي في تعويض و طالما غلطوا في عائلة القاضي هتبقي العقوبة كبيرة شوية.. ديما: زي ايه مثالا؟ جاسر: ما تسيبيني اكل يا ديما.. ديما: اوف حاضر، بحاول اعرف معلومات عن البلد علشان لو طولت في العيشة هنا.. جاسر: بصي هبقي اقعد معاكي وقت ما افضي و احكيلك عن البلد بتاعتنا.. ديما(بفرحة): اشطا و انا هكلمك عن القاهرة.. جاسر: تمام سيبيني اكل بقي.. ديما: خلاص كل، شكرا...
جاسر خلص اكل و قام باس رأس ديما و خرج على شغله، و ديما اتصدمت من اللي هو عمله بس محطتش في دماغها.. فيروز: ناس تقعد تأكل و تتباس و سيبانا بنتزفت نروق البيت.. دعاء: اه لولا انك عروسة جديدة بس.. ديما(بضحك): ايوه اشتغلوا اشتغلوا... سارة: قومي يا اختي اشتغلي شوية.. ديما قعدت و حطت رجل على رجل و بصت لسارة.. ديما(بتناكة): عروسة جديدة... سارة: و ربي لاربيك يا بت انتي.. ديما: روحي اتربي انتي الاول..
سارة: مش دايمة يا ديما.. دميا: تصدقي النغم حلو مش دايمة يا ديما... سارة بصت ليها بغضب و فيروز و دعاء بيضحكوا.. ديما: انا قايمة و جاية تاني.. ديما قامت و راحت على المطبخ.. ديما: يا اهلين اخباركوا؟ جملات: حبيبتي اخبارك انتي؟ ديما: فل، قوليلي بقي انا اعمل ايه؟ فتيحة: و لا اي حاجة روحي اقعدي انتي لسة جديدة، و صاحية كمان من النوم و كمان انتي لسة عروسة جديدة.. ديما: لا لا قولولي اعمل ايه؟
اسماء: ما تعملي بطة زي المرة اللي فااتت.. ديما: لا انا كفاية ايد محروقة و ايد مجروحة حرام... جملات(بضحك): علشان كدة بنقولك روحي اقعدي.. ديما: اه قولولي بقي اعمل ايه؟ عبير: حد يلاقي دلع و ميتدلعش.. ديما: اه لاني مدلعة لوحدي.. عبير: مش انتي عايزة تعملي حاجة تعالي احشي انتي الحمام.. ديما: لا يععع انا ادخل ايدي في الحمام و كدة و هو كمان نئ لا لا، انا اروح اقعد بكرامتي احسن..
ديما سابتهم و طلعت اوضتها و قعدت على النت.. و الكل في البيت بيتشغل... جاسر بيتشغل في الارض و تعبان و الكبار بيتكلموا..
-في مكان تاني.. عند خالد... خالد وصل القاهرة بعد فترة و راح على بيت محسن.. خالد لقي محسن و تسنيم واقفين في الجنينة.. خالد: احم احم.. محسن: اهلا يا خالد.. خالد: اهلا يا ابوي.. تسنيم: ازيك يا خالد.. خالد: الحمد لله.. محسن: ثانية دنيا هتيجي.. محمد: جهزت يا محسن؟ محسن: اه فين دنيا؟ اولفت: بتظبط لبسها.. تسنيم: ماشي... محمد: انت خالد؟ خالد: اه.. محمد: بنتي في عينك يا خالد.. خالد: اكيد يا عمي..
محمد: يلا ميعاد الطيارة هنتأخر... تسنيم: هي ديما عاملة ايه يا خالد؟ خالد: كويسة الحمد لله.. تسنيم: يعني عارفة تعيش هناك؟ خالد: اه حتى جاسر خدها و ركبها الحصان بتاعه.. اولفت: ديما بتخاف من الاحصنة من ساعة ما وقعت اتكسرت... محسن: البركة في جاسر، يلا احنا.. محمد: دنيا زمانها جاية.. خالد: تمام.. محسن و تسنيم و محمد و اولفت سافروا المانيا... خالد واقف مستني دنيا و على اخره...
خالد: طبعا من حقها تتزفت و تتاخر مش انا السواق الخصوصي بتاع جنابها.. دنيا: خالد.. خالد: اه زفت.. دنيا: كنت بتكلم نفسك؟ خالد: اه كنت بكلم نفسي، عندك اعتراض؟ دنيا: مالك يا ابني بتكلمني كدة ليه هو انا عاملة عملة.. خالد: انتي مالك؟خشي العربية انجزي.. دنيا: و لو مدخلتش؟ خالد: هسيبك و امشي و انا اساسا مش عايز اخدك معايا... دنيا: يا رزل.. خالد: هتركبي ولا امشي؟ دنيا: لولا انك اخو ديما بس، خد الشنطة..
خالد: مش الشيال بتاعك انا، شيليها ايه بسكوتة.. خالد سابها و راح ركب مكانه، و دنيا حاولت كتير تشيل الشنطة تحطها في العربية مش قادرة.. خالد نزل تاني و خد الشنطة حطها في العربية.. خالد: ايه جايبة برميل معاكي.. دنيا: افندم؟ خالد: مفيش.. خالد راح ركب و هي ركبت جمبه و طول الطريق ساكتين...
في الصعيد... ديما لقت تليفونها رن، مسكته و استغربت.. الخط اتفتح.. ديما: الو.. جاسر: ديما انا جاي كمان خمس دقايق و متأخر اختاري اي طقم بسرعة عقبال ما اجي.. ديما(بصدمة): ها؟ جاسر: انجزي القعدة فاضل عليها عشر دقايق انجزي.. ديما: طيب طيب، هتلبس ايه بالظبط؟ جاسر: عباية انجزي انا قربت اوصل.. ديما: اوف ايه ده؟اختارله انا إيه بقي؟
ديما قامت و دخلت اوضة الملابس و قعدت تدور بين الهدوم لقت ان العبايات نوعها غالي و نضيفة و لقت ساعات و اطقمة شيك اوي و بدل و جذم و حاجات كتير... ديما اختارت لجاسر عباية باللون الابيض و شال اسود فوقها{اللي هو بيبقي حاجة كدة طويلة زي الشال} و جذمة سوداء و ساعة شيك باللون الاسود.. ديما(بابتسامة): كدة تمام، الله عليا.. جاسر: اختارتي؟ ديما: اه اه.. ديما لقت جاسر بيبدأ يقلع عبايته..
ديما(بصدمة): ايه لا اهدي، لما اطلع.. جاسر: ما تخرجي انجزي متأخر.. ديما: ماشي.. ديما خرجت، و جاسر لبس الهدوم اللي ديما طلعتها و عجبه ذوقها و تنسيقها... جاسر: عايزة حاجة؟ ديما: اي حاجة اي حاجة؟ جاسر: قولي انجزي متأخر.. ديما: كيس مارشيملو.. جاسر(بكدب): اسمه ايه؟ ديما: مارشيملو.. ديما: استني هكتبهولك في ورقة.. جاسر: هبقي ابعتلك الولد تقوليله اسمه باي.. جاسر سابها و نزل، و ديما قعدت على السرير..
ديما: يعني لو كان متعلم ده مش كنت حبيته.. ديما: انتي غبية تحبي صعيدي ليه اتجننتي.. ديما: هو انا اسااسا لما احبه هحبه علشان تعليمه ايه الهبل ده؟ ديما: انا اساساا مستحيل احبه لان عيشته غير عيشتي، عاداته غير عاداتي.. ديما نزلت للستات تحت... دعاء: الله عليك يا جميل؟ ديما: في ايه؟ فيروز: ذوقك حلو يا قمر انتي.. ديما: حصل ايه؟حد يفهمني.. دعاء: يا بنتي ده اول ما جاسر نزل امي قالتله ايه الشياكة دي يا جاسر..
جاسر: قالها ذوق ديما.. ديما: اه طب فيها ايه؟ فيروز: عبير بقي قعدت تقول الطقم وحش اوي عليك ايه الذوق ده.. ديما: نفسي اعرف بتكرهني ليه؟ دعاء: سيبك منها، بس اخويا كان مز.. ديما: طب حلي عني انا هموت من الجوع.. طفل: ابلة ديما ابلة ديما... ديما(بستغراب): ابلة!، ايه يا ابني؟ طفل: انتي ابلة ديما؟ ديما: اه.. طفل: ابيه جاسر بعتلك الشنطة دي.. ديما: ايه دي؟ طفل: خدي.. ديما مسكت منه الشنطة و الطفل طلع يجري..
دعاء: فيها ايه ها فيها ايه؟ ديما: هشوف.. ديما فتحت الشنطة لقت اكياس مارشيملو كتير.. ديما(بفرحة): ايه ده ده جابهم، الله.. فيروز: اه يا قلبي، يا رب جوزني واحد زي جاسر.. دعاء: ده انا اخته و معبرنيش.. دعاء: هاتي يا بت الكيس ده.. دعاء خدت الكيس من ديما و طلعت تجري.. ديما(بصوت عالي): دعاااااء و ربي لو مسكتك هنفخك، هاتي الكيس ده بتاعي.. دعاء: لا ابقي خليه يجيب تاني ليكي، باي انا بذاكر..
دعاء دخلت اوضتها و قفلت الباب.. ديما: انا عايزة المارشيملو بتاعي.. فيروز: ده دخل في حجر الحكومة باي اطلع اكل مع دعاء... فيروز طلعت جري و ديما وراها... فيروز: افتحي يا دعاء دي جاية.. دعاء فتحت بسرعة و فيروز و دعاء دخلوا الاوضة و قفلوا الباب.. ديما: و ربي لو مفتحتوش لتاخدوا مني علقة.. دعاء: الله المارشيملو طعمه جميل اوي.. فيروز: هاتي واحد كدة اللي اللي لونها ابيض حلوة اوي.. ديما: طب هاتوا واحدة طيب...
دعاء: ابدا.. ديما قعدت جمب الباب مستنياهم يفتحوا، و هما خايفين يخرجوا، و دعاء ذاكرت و فيروز قاعدة على السرير... فتحية: يلا يا تهاني ودي الاكل للرجالة.. تهاني: حاضر يا ستي.. عند الرجالة.. محروس: انت كدة بتغلط يا حسن.. محروس: يعني ايه احنا اللي ممكن نكون عاملناها.. حسن: يعني انا شاكك فيك يا محروس.. محروس: اشهدوا يا رجالة الحاج حسن بيشك فيا.. جاسر: ايه هو انت ملاك يعني؟ مازن: لا مراتك هي اللي ملاك..
جاسر(بعصبية): انت بتقول ايه يا مازن؟انت اتجننت.. مازن: انا بقول الحقيقة هو في ايه؟ حسن(بحدة): خلاص، اي حد هنا يسمع الكلمتين دول مش عيلة القاضي اللي بتخاف و رجالتها تسد عين الشمس، و سواء كان اللي عمل كدة هعرفه و ساعتها ميلومش غير نفسه... على: سمعتوا و اي شخص عارف حاجة و خايف يتكلم ميخافش هيبقي في حماية كبيرنا.. ايمن: و ليه فلوس، لان الموضوع مش هيعدي بسهولة... حسن: خلاص كله على بيته.. و الكل كان قايم...
جاسر(بعصبية): مازن... مازن: نعم خير؟ جاسر ضربه بوكس في وشه و مسكه من عبايته.. جاسر: قسما بربي تجيب سيرة مراتي على لسانك لاكون قاطعهولك، فاهم؟ مازن: ابعد... على: خلاص يا جاسر... حسن: خلاص يا ولدي.. جاسر زق مازن في الارض و مشي جمب ابوه و اعمامه... و روحوا البيت و كل واحد طلع على اوضته و جاسر طلع لسة هيروح على اوضته.. جاسر: قاعدة عندك ليه؟ ديما(بحزن): دعاء و فيروز خدوا المارشيملو مني..
جاسر: طب انتي ليه زعلانة؟ ديما(بحزن): ما انا قولتلك اول ما فتحت الكيس و عرفوا انك جايب حاجة ليا خدوها و جريوا و قفلوا الباب عليهم و مش عايزين يودوها ليا.. جاسر: طب خلاص متزعليش هجبلك غيرهم... ديما(بحزن): انت كنت جايب كتير انا عايزة دلوقتي بس.. جاسر: ديما خلاص بكرة هجبلك... ديما(بحزن): لا.. جسار: عنك ما قومتي ده ايه القرف ده؟اتجوزت طفلة انا، بدل ما تبقي ست بيت تشيل مسئول..
جاسر ساب ديما و دخل اوضته و ديما دمعت.. سارة(بشماتة): ايه زهق منك و لا ايه؟ ديما: ابعدي عني يا سارة مش طيقاكي.. سارة: انتي مكانك في الارض زي ما انتي قاعدة.. ديما: ماشي شكرا.. سارة سابتها و مشيت، و بعدين ديما لقت اللي بيقعد جمبها في الارض.. ديما: خير؟ جاسر: عايزة ايه؟ ديما: شكرا مش عايزة منك حاجة.. ديما قامت و سابت جاسر قاعد مكانه في الارض..
عند خالد و دنيا.. دنيا: ما تشغل اي حاجة كدة.. خالد: بايظ.. دنيا: طب اعمل اي حاجة.. خالد: تحبي ارقصلك.. دنيا(بضحك): بتعرفي يا بيضة.. خالد: رزلة.. دنيا: يا ابني انا عملتلك ايه؟ خالد: اهو كيفي كدة.. دنيا: عيل رزل.. خالد من غير ما يأخد باله خبط في عمود..
رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر
دينا اتخبطت و اغمي عليها، و خالد برضو رأسه اتخبطت بس كان دايخ و مش قادر يوزن نفسه.. خالد: دنيا دنيا.. خالد: يا دنيا.. خالد حاول ينزل من العربية و راح ناحيتها حاول يفوقها لكن معرفش... و وقف بيحاول يوقف اي عربية.. سواق: ده خالد بيه؟ شخص: اه هو شكله عمل حادثة.. سواق: انزله بسرعة... شخص: خالد بيه.. خالد(بتعب): معتمد كويس انك هنا.. معتمد: ايه اللي حصل؟ خالد: مش وقته، جيب الشنطة من العربية.. معتمد: حاضر حاضر..
خالد قوم دنيا و سندها بأيده و مشي راح ناحية العربية.. سواق: اتفضل يا بيه.. خالد ركب دنيا و ركب جمبها، و معتمد جاب شنطة دنيا و حطها في الميكروباص و مشيوا... معتمد: اجبلك اي حاجة يا خالد بيه؟ خالد(بتعب): لا وصلني لبيتي يا معتمد... معتمد: حاضر حاضر...
في الصعيد... فتحية: دعاء اطلعي نادي ديما من فوق.. دعاء: انا لا.. فتحية: خلاص انتي يا فيروز.. فيروز: ابدا.. سارة: ايه مالكوا قلبتوا عليها كدة؟هي اساسا متتعاشرش.. دعاء: لا طبعا احنا بس خدنا منها المارشيملو و هي كانت عايزاه.. دعاء لقت ايد ضربتها على قفاها... جاسر: هو مش انا جايب الحاجة دي لديما خدتوها ليه؟ فيروز: ما انت مش بتعبرنا، من ساعة ما جت ديما و انت بتجيب كل حاجة ليها و تخليها تركب على رعد..
جاسر: بطلوا غيرة و اوعدكوا حاضر هركبكوا على رعد و هجيب ليكوا حاجات حلوة كتير، بس يلا اطلعوا صالحوها... اسماء: اه يا ولاد ال يعني مزعلينها... عبير: ما تخبط دماغها في الحيطة.. سارة: مهتمين بيها ليه؟ايه ده؟ جملات: هو خالد اتأخر ليه؟ جاسر: هتلاقيه زمانه جاي... جاسر: اومال فين الحاج و اعمامي؟ فتحية: خرجوا هيتغدوا بره، و قالي اقولك خليك انت هنا لانك راجل و هتقدر تحميهم...
جاسر: تمام، انجزوا يا عيال اطلعوا صالحوها.. فيروز: هواء.. فيروز و دعاء طلعوا بسرعة لاوضة ديما و دخلوا.. فيروز: دودو متزعليش مننا.. دعاء: احنا آسفين... ديما(بخوف): استنوا بس.. دعاء: مالك؟ ديما(بدموع): بكلم دنيا و خالد مش بيردوا... فيروز: جاسر قال زمانهم على وصول.. ديما: لا بس انا لما بتصل بدنيا بترد عليا علطول و انا اتصلت عليها عشر مرات و مردتش... دعاء: اهدي خير خير... فيروز: ايوه استني نص ساعة هتلاقيهم جم..
ديما: تمام، ايه ده و بعدين اصلا انا مش بكلمكوا.. فيروز: خلاص بقي يا دودي قلبك كبير.. دعاء: اسفين، بس كنا بنعمل كدة علشان نخلي ابيه جاسر يجيب لينا احنا كمان... ديما: هبقي افكر... فيروز: هو احنا هنسيبك... فيروز و دعاء قعدوا يزغزغوا لغاية ما صوت ضحكها وصل للكل تحت... سارة: بنت مايصة.. فتحية: جاسر قول كلمة عبير و بنتها بيفضلوا يحبطوا و يشتموا في مراتك علطول...
جاسر: مرات عمي ديما مراتي و معني انك بتغلطي فيها يعني بتغلطي فيا و اعتقد ميصحش تعملي كدة، و انتي يا سارة دي قدك و جديدة لازم تحترميها برضو.. سارة: انا معملتش حاجة، انت ظالمني.. جملات: جاسر مبيعرفش الظلم.. سارة: اه ما انا عارفة.. ديما(بضحك): مساء الفل... فتحية: مساء الهنا و السرور يا حبيبتي.. جملات: اخبارك يا حبيبتي؟ دعاء: شايفة ضحكتها لغاية ودانها لغاية ما بقت عاملة زي الهبلة..
ديما: اه يا حيوانة انا هبلة يا هاطلة.. فيروز: لا يا حبيبتي طبعا انتي مش هبلة.. ديما: قلبي.. فيروز: انتي مجنونة.. ديما: اه يا زبالة.. ديما قعدت تجري ورا فيروز و دعاء.. جاسر: خلاص بقي اقعدوا كلوا... فيروز: ريحتنا منها.. ديما: يا بت هزعلك... و الكل بدأ يقعد على السفرة و يبدأوا يأكلوا... تليفون ديما رن... ديما(بقرف): يا ربي مش بطقيك يا زفت انت... جاسر: مين؟ ديما: الو.. شخص: ازيك يا ديما اخبارك وحشتيني..
ديما: اعتقد ازيك هي هي اخبارك فملهاش لازمة الكلمتين، و انت موحشتنيش خالص.. شخص: مالك يا ديما مش مدياني ريق حلو ليه؟ ديما: يا ابني هو انا خلفتك و نسيتك، مش انت اتقدمت خمس مرات و انا رفضتك و جيت قدام الناس و طلبت ايدي و انا احرجتك انا غيرت رقمي تلات مرات و انت جبته اعملك ايه بقي، انت مش بتفهم ليه؟ شخص: طب سبب يخليكي ترفضيني؟ ديما: متجوزة.. شخص: ايه انتي كدابة؟
ديما: هكدب ليه انا متجوزة و عن اذنك بقي و امسح رقمي لو عندك كرامة ينعل ابو معرفتك يا شيخ... جاسر: مين ده؟! ديما: شخص رزل و عايز يتجوزني و انا برفضه... اسماء: طب قبل ما تعرفي جاسر كنتي بترفضيه ليه؟ ديما: شخص متملك، و انا مبحبش الاشخاص المتملكين، ده مرة انا اتأخرت خمس دقايق لما روحت كنا مجموعة صحاب كلمني بغضب و قالي انتي اتأخرتي ليه و افرضي كان حصلك حاجة و بلا بلا بلا، روحت قولتله خلصت انت مالك بقي..
ديما: و بعدين قولت لباقي صحابنا انا ماشية معرفة زبالة و قطعت علاقتي بيهم كلهم... جاسر: اديني رقمه.. ديما: ليه؟ جاسر: ملكيش فيه.. ديما طلعت ودته الرقم و هو خده... و بعدين الباب اتفتح... تهاني(بصريخ): الحقووووني... الكل قام و راح ناحية الصوت.. ديما(بخضة): دنيا خالد.. جاسر قرب من خالد و مسكه، و ديما حضنت دنيا.. ديما(بدموع): دنيا دنيا سمعاني... جاسر: حصل ايه يا خالد؟ جملات(بدموع): ابني حصلك ايه؟
خالد(بتعب): طب دخلونا... الستات ساعدت ديما و قعدوا دنيا على الكنبة.. ديما: دنيا حبيبتي فوقي، دنيا.. خالد: خبطت في العمود و هي اغمي عليها بسرعة.. خالد: معتمد معاه شنطتها يا جاسر.. ديما(بدموع): يا دنيا بليز فتحي عينك... ديما(بدموع): انت كويس يا خالد؟ خالد(بابتسامة باهتة): اه يا حبيبتي.. جملات: طب ابعتوا الدكتور... ديما: لا انا واخدة كورس اسعافات اولية... ديما: هاتوا بس علبة الاسعافات الاولية..
جابوا ليها علبة الاسعافات، و ديما بدأت تلف رأس خالد بشاش و بدأت تفوق دنيا و خيطت ليها الجرح اللي في رأسها... ديما: تمام، بس حاليا دنيا مش هتفوق الا بكرة الصبح ان شاء الله... ديما: تعالي يا فيروز اسنديها معاايا.. و بدأوا يطلعوا دنيا اوضة ليها و طلعوا شنطتها و خالد طلع ينام... اسماء: الحاج حسن و الحاج على و الحاج ايمن مش راجعين لمدة اسبوع و انت يا جاسر هتبقي كبير العائلة...
جاسر: تمام يا مرات عمي، كله يروح على اوضته.. جاسر: ديما تعالي ورايا.. جاسر طلع و ديما وراه.. ديما: ممكن طلب؟ جاسر: اتفضلي.. ديما: لو سمحت كنت عايزة اقعد مع دنيا لغاية ما تفوق.. جاسر: صعب يا ديما.. جاسر(بابتسامة خفيفة): بس معنديش مانع.. ديما(بابتسامة): شكرا.. ديما جريت و حضنته و هو بادلها الحضن و باس رأسها... جاسر: بس تصحي من بدري تشوفي احتياجاتي علشان هبقي الكبير هنا لغاية ما الحاج ما يرجع...
ديما: هو عمو رايح فين؟ جاسر: هيحلوا قضية في مكان تاني مش في البلد دي.. ديما: تمام.. جاسر: و تلبسي محترم علشان علاء راجع بليل.. ديما: حاضر.. جاسر: طب ما انتي بتعرفي تقولي حاضر اهو من غير حاجة.. ديما: ايه الاحراج ده؟ ديما: عن اذنك.. ديما خرجت و قابلت فتحية.. فتحية: ديما.. ديما: نعم يا طنط.. فتحية: تعالي معايا.. ديما: تمام.. ديما راحت مع فتحية اوضتها.. فتحية: اقفلي الباب.. ديما: تمام..
ديما(لنفسها): هي عايزاني في ايه انا بدأت اخاف.. فتحية: اقعدي يا ديما.. ديما: ها؟تمام تمام... فتحية: انا عارفة انك متوترة بس متتوتريش انا امك زي ما قولتلك.. ديما: لا خالص، اكيد يعني حضرتك زي مامتي اتفضلي.. فتحية: عارفة ان بنات مصر و القاهرة ساعات بيأجلوا الخلفة لوقت سنة او سنتين.. ديما(بصدمة): اه بس بس ايه اللي جاب الموضوع ده يعني؟
فتحية: انا عايزة اشوف ابن لجاسر يا ديما، يعني في اقرب وقت تحملي انتي بنتي و هو ابني بس عايزة اشوف ابنه نفسي اشوف حفيد... ديما كل الكلام بيدور في دماغها و هي مصدومة و مش عارفة ترد... فتحية: شكلك من النوع اللي بيتحرج، متتكسفيش مني انا امك يا بنتي.. ديما(بتوتر): لا لا ابدا، عن اذن حضرتك.. فتحية: فرحيني قريب يا ديما.. ديما: ان شاء الله.. ديما كانت هتمشي بس رجعت تاني.. ديما: هو انا لو مش بخلف هيحصل ايه؟
فتحية: اسفة يا بنتي بس عمك هيخليه يتجوز تاني.. ديما(بابتسامة باهتة): تمام، عن اذنك.. ديما مشيت و هي مصدومة و مرتبكة.. ديما: آسفة.. علاء: لا لا عادي و لا يهمك، بس مالك مصدومة؟ ديما: لا مفيش عن اذنك.. علاء مسك ايديها... علاء: استني بس ده احنا برضو ولاد عم و لا ايه؟ ديما: عايز ايه يا علاء انجز؟ علاء: انتي قمر اوي.. ديما: تمام شكرا.. علاء: مالك مودياني وش خشب ليه كدة ما تفكي؟
ديما: لما ابقي مش متجوزة ابقي اقف معاك براحتي.. علاء: و لا يهمك جاسر مش هيعمل حاجة... ديما: تمام سيب ايدي بقي.. علاء: لا انا يا ديما.. ديما(بعصبية): سيب ايدي يا علاء انت استحليت الموضوع و لا ايه؟ فيروز: في ايه؟انت ازاي ماسك ايديها انت اتجننت يا علاء؟ علاء: مش دايمة.. علاء سابهم و مشي... ديما: هو ايه اللي مش دايمة الله... فيروز: علاء و سارة دول من يومهم و هما كدة.. ديما: انا مالي انا فيا اللي مكفيني..
فيروز: مالك؟ ديما: سيبيني و النبي مش قادرة اتكلم عن اذنك.. ديما سابتها و مشيت.. ديما(لنفسها): يا ربي اتصرف دلوقتي ازاي هي كانت جوازة منيلة قال اخلف قال هو انا قادرة اشيل مسئوليتي لما اشيل مسئولية طفل لا و كمان ابوه يبقي جاسر مستحيل.. ديما طلعت فضلت قاعدة مع دنيا و تروح كل شوية تشوف خالد اخوها...
-في مكان تاني... في ألمانيا، في الفندق.. اوضة محمد و اولفت.. اولفت: دنيا زمانها وصلت.. محمد: اه... اولفت: صعبانة عليا ديما لانها متعرفش.. محمد: ديما عارفة يا اولفت.. اولفت(بصدمة): ازاي و من فين؟ محمد: محدش يعرف بس المهم دلوقتي انها اتجوزت جاسر علشان محسن يعمل العملية.. اولفت: طب بعد ما يعمل العملية ممكن ديما تطلق... محمد: محسن مش هيوافق ابدا و لا حسن.. اولفت: في حاجة انتوا مخبينها عننا صح؟
محمد: اه بس مش دلوقتي يا اولفت في الوقت المناسب.. اولفت: امتي يعني؟ محمد: معرفش، دلوقتي نامي و بكرة هنروح للدكتور علشان يحدد ميعاد العملية..
اوضة محسن و تسنيم... محسن: انا خايف العملية تفشل يا تسنيم.. تسنيم: متخافش يا حبيبي خير، و العملية هتنجح.. محسن: يا رب... محسن: تفتكري ديما هتحب جاسر؟ تسنيم: جاسر شخص طيب و حنين بس برضو طباعه و عاداته مش هتمشي على هوا ديما... محسن: بس برضو ديما بتغلط كتير و يعتبر جاسر بيربيها... تسنيم: تفتكر ديما هتعمل ايه لو نجحت العملية؟ محسن: مضمنش تصرفها، بس يا رب تحب العيشة هناك في الفترة دي...
تسنيم: يا رب يا محسن... محسن: طيب انا هنام.. تسنيم: ماشي يا حبيبي، تصبح على خير.. محسن: و انتي من اهله..
-في مكان تاني... محروس: جاسر ده عايز اضربه عيارين و يموت... مازن: مامتش ابن القاضي لما حاولت اقتله، كنا زمانا خلصنا منه من زمان من و هو طفل... محروس: بس برضو مين اللي ضرب نار عليهم في بيتهم.. مازن: معرفش، بس كل اللي اعرفه انه مغصوب على البت المصراوية دي.. محروس: و انت عرفت منين؟ مازن(بخبث): عيب عليك يا حاج.. محروس: البت بت علي؟ مازن: لا بنت الحاج ايمن... محروس: عفارم عليك يا مازن، اتأكدت انك راجل..
مازن: عيب عليك، المهم دلوقتي هو مغصوب على البت المصراوية دي و بيحب سارة نعمل ايه؟ محروس: يبقي سهل نوقع بينه و بين البت المصراوية، و سارة نستفيد منها في الموضوع ده.. مازن: بس خلي بالك انا مبشوفهاش كتير يعني وقت ما اقولك تمام و الفترة دي حاليا مش هعرف اقابلها.. محروس: مش مشكلة لسة الايام جاية كتير... مازن: تمام يا حاج.. محروس: الكبير عايز سلاح بنص مليون جنيه..
مازن: تمام هروح المخازن و اتصرف انا في الموضوع ده...
في بيت عائلة القاضي.. جاسر كان في اوضته لقي الباب بيخبط.. جاسر: ادخل.. سارة: حبيبي وحشتني.. جاسر: انتي ايه اللي جابك دلوقتي يا سارة؟ سارة: استغليت ان البت المصراوية دي مش هنا و قولت اجي اقعد معاك شوية.. جاسر: سارة ارجعي اوضتك حالا، عيب كدة.. سارة: يرضيك... جاسر: يا سارة امشي دلوقتي... سارة: ماشي يا جاسر... جاسر: يا حبيبتي امشي دلوقتي.. سارة: ماشي... سارة مشيت و جاسر خد شهيق و زفير و كان متعصب...
و بعدين لقي حد فتح الباب و دخل... جاسر(بعصبية): مش قولتلك امشي.. فتحية: قولت لمين يا جاسر؟ جاسر: ها لا مفيش، خير يا امي في حاجة؟ فتحية: جاية اتكلم معاك في موضوع.. جاسر: اتفضلي اقعدي.. فتحية قعدت و جاسر قعد قدامها.. فتحية: ديما.. جاسر: مالها؟ فتحية: انت و ديما لازم تحطوا موضوع الخلفة في دماغكم.. جاسر(لنفسه): الصبر يا رب.. جاسر: لما ربنا يريد يا امي...
فتحية: و نعمة بالله، بس برضو انا مش بشوفكوا بتقعدوا مع بعض خالص، ده هي طول اليوم معانا و انت طول اليوم في الشغل.. جاسر: يعني اعمل ايه مشتغلش.. فتحية: لا وفق بين ده و ده يا جاسر.. جاسر: حاضر يا امي، ان شاء الله.. فتحية: ما ديما برضو قالت نفس الكلام.. جاسر(بصدمة): انتي كلمتيها هي كمان؟ فتحية: طبعا.. جاسر: ماشي يا امي، حاجة تاني؟ فتحية: لم عبير و سارة يا جاسر... جاسر: تمام يا امي..
فتحية: بس انا شايفة انك مايل لسارة شويتين.. جاسر: ليه بتقولي كدة؟ فتحية: انت ابني يا جاسر و هحس بيك، ديما احسن من سارة بكتير اسمع مني.. جاسر(ببرود): ماشي يا امي.. فتحية: في اقرب وقت يا جاسر.. جاسر: تمام يا امي..
-في الصباح الباكر.. في حدود الساعة 5 الفجر.. ديما في اوضة دنيا و لسة منامتش و كل شوية تروح تشوف خالد و ترجع تقعد مع دنيا... ديما قامت و راحت على اوضتها لقت جاسر نايم.. ديما(بسخرية): نايم بسلام الباشا.. ديما دخلت و طلعت لجاسر.. عباية باللون الزيتي و جذمة باللون الاسود و ساعة ديما خرجت و راحت عند جاسر.. ديما: جاسر جاسر.. ديما: جاسر.. جاسر فتح عيونه براحة و شاف ديما قدامه و ابتسم..
ديما: ايه موت و شايف الجنة.. جاسر كشر و بعدين تدارك الموقف.. جاسر: لا كنت فاكر الجنة بس طلعت جهنم.. ديما: طيب قوم.. جاسر: لا ديما هانم بنفسها جاية تصحيني من نومي.. ديما: مش فايقالك، هدومك على الكنبة انا راحة لدنيا.. جاسر مسك ايديها قبل ما تمشي، و قام وقف.. جاسر: طب ايه مش هتحميني؟ ديما(بصدمة): انت قولت ايه! جاسر: ايه مسمعتيش؟ ديما: شكلك فايق و بتهزر و انا منمتش من امبارح فسبني اروح..
جاسر: انتي مش ملتزمة بكلام الحاجة فتحية و لا ايه؟ ديما: اه فهمت، طب بص بقي يا بابا مش معني اني من القاهرة و مصراوية و بعيط من اقل حاجة ابقي ضعيفة تمام، لا اللي طنط فتحية قالته مستحيل يحصل و لو فيها موتي... جاسر: و يا تري ايه الحل؟ ديما: لسة مفكرتش بس من هنا لغاية ما افكر متذكرش الموضوع تاني... جاسر: تمام بس يا ريت في اسرع وقت علشان مبحبش اكسر كلام امي الصراحة.. ديما: شخص رزل، انا ماشية..
جاسر: اصبري لغاية ما اغير هدومي و البس و اظبط نفسي.. ديما: ليه لاكون خدامتك و انا معرفش، و كمان انا مش فاضية انا لسة ورايا حاجات كتير ابعد عني.. ديما لسة هتمشي من قدام جاسر مسك ايديها.. جاسر: ايه هي الحاجات دي؟ ديما: مش لازم تعرف.. جاسر(بحدة): ردي..
ديما: هغير هدومي و هروح اطمن على خالد و بعدين هطمن على دنيا و بعدين هتصل على بابا اطمن عليه و هنزل لطنط فتحية و هعمل اكل معاهم و بعدين اساعد دعاء في المذاكرة لو في حاجة واقفة قدامها، و بعدين هتصل بحازم اشوف اخباره.. جاسر: و انا اللي فاكر هتعملي حاجة مهمة، و بعدين انا قولتلك متكلميش الزفت حازم ده تاني... ديما(بصدمة): انا جبت سيرة حازم.. جاسر: انتي مش فاكرة؟
جاسر(بحدة): بصي يا بنت الناس تحترمي نفسك بقي و تتظبطي معايا كدة و مش كل شوية تقولي همشي هطلق مش بتهدد انا انتي ممكن تلاقيني في ثواني طلقتك، فهمتي؟ ديما: خلصت كلامك؟ جاسر سابها و راح الحمام، و ديما دخلت غيرت هدومها.. ديما لبست بنطلون اسود و تي شيرت باللون الدهبي ب ¾ كم و مبين جزء من بطنها قدام و مقفول من ورا و جاكت اسود جلد و كوتشي ابيض، و لمت شعرها على شكل كحكة مش مظبوطة بس مودياها شكل جميل..
ديما نزلت قبل جاسر ما يطلع و راحت لخالد.. جاسر طلع غير هدومه و راح لخالد... خالد: انتي هنا؟ ديما: اه يا حبيبي.. خالد: انتي شربتيني مايه امبارح؟ ديما: اه انت كنت تعبان و انا كنت بايتة مع دنيا و بأجي كل شوية.. خالد: انتي منمتيش لغاية دلوقتي؟ ديما: لا.. خالد: جاسر صحي؟ ديما: اه بيلبس هدومه.. خالد: طيب يا حبيبتي، دنيا عاملة ايه؟ ديما: فاقت بليل و بعديها نامت.. خالد: تمام، انتي اخبارك ايه؟ ديما: بخير... خالد: مالك؟
ديما: مفيش.. الباب خبط.. جاسر(بابتسامة): صحيت يا صاحبي؟ خالد(بابتسامة): اه.. جاسر دخل و حضن خالد و قعد جمبه.. جاسر: ايه ناوية تتفرجي علينا؟ ديما كانت مودياه ضهرها و بتشتمه في سرها.. ديما: غايره.. جاسر: مبدأيا لما اكلمك متودنيش ضهرك، و روحي يلا شوفي الاكل.. ديما(بهمس): ربنا يأخدك.. خالد(و هو بيكتم ضحكه): يلا اسمعي كلام جوزك.. جاسر(بحدة): يلا... ديما مشيت بكل غضب و هي بتدبدب في الارض..
جاسر(بصوت عالي): دبدبي حلو دبدبي.. ديما كانت خارجة و هي متعصبة.. خالد(بضحك): لا مش قادر... جاسر: اعملك ايه اختك مش بتيجي غير كدة.. خالد: لا معلم يا ابني، استمر عايزها تطلع من تحت ايدك مولودة في الصعيد.. جاسر(بضحك): عنيا.. جاسر: المهم طمني عليك.. خالد: بخير الحمد لله، انا اساسا مكنتش عايز اروح.. جاسر: معلش حصل خير..
-عند دنيا.. ديما: يا ست البنات قومي.. ديما(بصوت عالي): يا كلب البحر قومي.. دنيا(بازعاج): في ايه؟ ديما: قومي ده انتي نمتي نوم يلا يا بت قومي.. دنيا: شوية كمان و النبي يا ديما.. ديما: قومي بس يلا يا حبيبتي.. دنيا: ليه طيب؟ ديما: قومي افطري يلا... دنيا: طب استني شوية طيب.. ديما: لا.. دنيا: اوف حاضر، دقيقة.. ديما قعدت جمبها و بدأت تقومها و تدخلها الحمام.. دنيا: آآآآه يا قلبي.. ديما: ايه حبيتي و لا ايه؟
دنيا: اخرسي، جتك مصيبة في شكلك.. ديما: شكرا، غوري تحبي ادخل معاكي؟ دنيا: امشي يا بت من قدامي.. ديما طلعت هدوم لدنيا و دنيا طلعت.. دنيا: هلبس انا.. ديما: ماشي انا نازلة.. دنيا دخلت و لبست شورت جينز و تي شيرت ابيض بنص كم و كوتشي اسود في ابيض و سيبت شعرها.. و بعدين نزلت... -عند ديما.. ديما: رايحة فين يا طنط؟ اسماء: هحلب الجاموسة يا بنتي، عايزة حاجة؟ ديما: اجي معاكي؟ اسماء: لا يا حبيبتي.. ديما: هروح لطنط فتحية..
اسماء: ماشي.. اسماء مشيت و سارة جت من ورا ديما.. سارة: ايه شيفاكي بتحاولي تتأقلمي على الوضع.. ديما: حد بيتكلم؟ سارة: انتي مالك يا بت شايفة نفسك عليا كدة ليه؟ ديما ربعت ايديها و بصت لسارة ببرود... ديما: اه انا شايفة نفسي انا مغرورة، انتي شاغلة نفسك بيا ليه؟ سارة: متحاوليش يا بت انتي تعملي نفسك الكل في الكل مش هتعرفي.. ديما: تمام شكرا على المعلومة.. ديما لسة هتمشي سارة زقتها بإيديها..
ديما: انتي قد اللي انتي عملتيه ده؟ سارة: انتي عارفة مكانك فين؟مكانك في الزبالة.. ديما زقت سارة وقعتها على السلالم.. جاسر(بصوت عالي): ديمااااااا.. سارة(بدموع): شوفت يا جاسر عملت ايه؟ دنيا: ديما متعملش كدة الا لما انتي تجري شكل.. جاسر نزل بسرعة و مسك سارة و قومها.. جاسر(بغضب): عملتي كدة ليه؟ ديما(بتوتر): هي اللي غلطانة زقتني الاول.. جاسر(بصوت عالي): مش عايز اسمع صوتك.. جملات: في ايه يا جاسر؟
دنيا: سارة علفكرة هي اللي بتعمل كدة علشان بتكره ديما.. جملات: طب سارة عملت ايه و بتعيط ليه؟ ديما: مش مهم، و مش فارق معايا خليها تموت و ارتاح منها... ديما لسة هتمشي جاسر مسك ايديها جامد و ضربها قلم على وشها و حرفيا القلم كان بكل غل.. ديما غصب عنها عيطت و سابتهم و طلعت على اوضتها... علاء(بفرحة): ايه ده؟ جاسر(بعصبية): كل واحد يروح مكانه... دنيا: غبي.. دنيا طلعت و راحت ورا ديما.. جملات: انت عملت ايه يا جاسر؟
جاسر(بحدة): انا قولت كله على مكانه يلا.. جملات طلعت ورا دنيا و ديما... خالد: في ايه صوتك عالي ليه؟ جاسر: مفيش... جاسر سابهم و مشي راح على الشغل.. خالد: في ايه يا سارة؟ دعاء: صباح الخير، ايه مالكوا؟ سارة(بشماتة): جاسر ضرب ديما قلم... خالد: و ده ليه بقي؟ سارة: اصلها زقتني و وقعتني على السلم.. خالد(بعصبية): و المفروض اصدقك.. علاء: ما تهدي علينا احنا هنكدب ليه؟ سارة: كان الكلام ده قدام جاسر..
اسماء: مالكوا متجمعين كدة ليه؟ فتحية: مش بتشتغلوا ليه؟ خالد: قسما بربي يا مرات عمي لو جاسر غلطان متزعليش من اللي هعمله فيه.. فتحية: في ايه؟و جاسر عمل ايه؟ خالد سابهم و مشي... فتحية(بزعيق): انطقوا حصل ايه؟ سارة: جاسر ضرب ديما قلم.. اسماء: ليه هي عملت ايه؟ علاء: زقت اختي.. فتحية: و ربي يا سارة لو وقعتي تحت ايدي لاكون كسراكي نصين.. عبير: تكسري مين يا فتحية؟ اسماء: بنتك اكيد... فتحية: تعالي يا اسماء...
فتحية و اسماء طلعوا لديما... عند ديما... دنيا: خلاص يا ديما اهدي بلاش تعيطي.. ديما(بعياط): ده شخص حقير و رجعي و بيستخدم سلطته عليا... جملات: يا حبيبتي هتلاقيه مش فاهم.. ديما(بعياط): حتى لو مش فاهم المفروض يسمع مني ومنها و يحكم، انا مستحيل كنت ازقها الا لما هي زقتني... -فيروز و دعاء كانوا شافوا ديما بتعيط جم هما كمان.. فيروز: خلاص هي مش سالكة اسااسا..
دعاء: و الله يا ديما دي عايزة جاز و كبريت و نولع فيها... ديما(بعياط): مليش فيه انا مستحيل اكمل حياتي مع الشخص الزبالة ده، انا عايزة اطلق مليش فيه... جملات: يا بنتي متزعليش اهدي دي ساعة غضب... ديما(بعياط): و انا بقي صممت على رأيي الشخص اللي ميحترمنيش و ميعمليش قيمة وسط الناس و القريب قبل الغريب مستحيل اقبل انه يكون جوزي و اماني حتى لو اسم بس.. دنيا: يا ديما هو بس فهم الموقف غلط... ديما: و لو..
الباب خبط... اسماء: مالك يا ست البنات؟ ديما(بعياط): انا عايزة اطلق... فتحية: مش للدرجة دي يا ديما.. ديما(بعياط و حدة خفيفة): ده مد ايده عليا، ده راجل ده.. فتحية: ياما ستات بتضرب وبتسكت علشان تعيش و تعمر بيتها يا ديما.. ديما: و انا اساسا البيت كدة كدة مخروب مش عايزة. دعاء: و الله ابيه جاسر طيب بس هو انفعل بس.. فيروز: اهدي كدة و فكري كويس... جملات: ايوه يا بنتي مينفعش تطلقي و انتي مكملتيش اسبوع جواز...
فتحية: اغزي الشيطان يا بنتي.. اسماء: ها بقي يا ست البنات ورينا ضحكتك القمر.. دنيا: لا دي مش بتضحك كدة.. فيروز: اومال؟ دنيا(و هي بتلعب في خدود ديما): يا اختي كميلة يا اختي جمر يا ناس جمر.. ديما ضحكت غصب عنها.. اسماء: ايوه بقي ده انتي قمر والله.. فيروز: انتي طفلة انتي يا مزة.. ديما: بس بقي.. فتحية: خلاص بقي يا ديما فكي كدة، و يلا انزلوا هنحضر الفطار جاسر مشي من غير ما يفطر..
ديما: ان شاء الله عن اهله ما كل، لا سيرته بتعصب.. ديما(بعصبية): محدش يجيب سيرته قدامي علشان هتعصب اكتر تمام، قال البيه ماكلش ما ان شاء الله ما كل ان شاء الله يا شيخة ما يأكل خالص، ضربه في قلبه... جملات(بضحك): خلاص يا بنتي، ده انتي بتتحولي خالص.. ديما: لا ما انا مش علطول كيوت يعني.. دنيا: و مين قال انك كيوت؟ دعاء: دي قمر.. فيروز: بالستر.. ديما: نعم يا اختي منك ليها؟
فتحية: طب يلا نحضر الفطار عقبال ما تغسلي وشك يلا.. كل الستات نزلوا و هما بيفكروا هيحصل ايه... ديما: قولتي بقي مين اللي مش كيوت يا اختي.. دنيا: انتي.. ديما قعدت تجري ورا دنيا.. دنيا: الحقيني يا فيروز.. ديما: لا ما الست فيروز بتقول اني مش قمر و ربي لاوريها... ديما بدأت تجري ورا دنيا و فيروز.. دعاء: انا انا في صف مين؟ ديما: معايا انا يا جمر... و البنات قعدت تهزر و تضحك...
عند جاسر... جاسر مشي بكل غضب و راح الارض و هو على اخره و كل شوية يفتكر و هو بيضرب ديما و يتعصب اكتر... خالد(بعصبية): انت يا ابني فين جاسر؟ شاب: جاسر بيه مشي الناحية دي.. خالد راح ناحية ما الشاب قاله و لقي جاسر.. خالد(بعصبية): جاسر.. جاسر لف ليه و لسة هيتكلم لقي اللي بيضربه بوكس في وشه... جاسر(بعصبية): انت غبي... خالد(بعصبية): انت اغبي انت بتمد ايدك على اختي يا جاسر..
جاسر: ما اختك اللي غلطت و انت عارف ان محدش يقدر يحاسب زوج بيحاسب مراته... خالد: مش لما تغلط الاول... جاسر: و الله اومال هي كانت بتزق سارة كدة هزار و سارة هتعيط.. خالد: لان نظرتك ضيقة، لانك لسة بتحب سارة يا جاسر... جاسر: انا نسيتها.. خالد(بسخرية): واضح يا صاحبي، تيجي على مراتك علشان بنت عمك و نعمة النسيان... جاسر: خالد انا مسمحلكش... خالد: تسمح متسمحش مش مهم.. جاسر: انت عايز ايه انا مش طايق نفسي اساسا...
خالد: انت مش من نفس نوعية ديما انت صعيدي و هي مصراوية هي بنت قلبها نضيف و ممكن تحبك اما انت مستحيل تحبها لانك بتحب سارة و انا مش هسيب اختي ليك يا جاسر... جاسر: يعني ايه؟ خالد: يعني تطلق ديما يا صاحبي...