رواية حبيبي عبر الزمن للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والعشرونمر أسبوع ولا شي جديد مر فى حياتهم ولكن غدا فهو يوم مميز لابطالنا لأنه الخير وبعد عذاب شهور سيتوحد جسدين بجسد واحد كما تجمع قلوبهم بقلب واحداستيقظت ميرال وفعلت روتينها وايقظت كينان وفطرو وغادر الى الشركةبعد فترة الباب خبط وعندما فتحت وجدت محمد الحارس ومعه 4 أشخاص متخصصين لتزين الأماكن وعربية تحمل اشيائهم.محمد: صباح الخير مدامميرال: صباح النورمحمد: دول من مكتب التزين تحبي يدخلوميرال بخوف: طيب انت هتدخل معاهم صحمحمد: اكيد طبعا بلاش تقلقيميرال: تمام اتفضلودخل الشباب وصعدو الى الأعلى حيثو الغرفة الرئيسيه وبتدو يباشرو أعمالهم وبعد اكثر من 3 ساعات انتهو من عملهم ونال رضي واعجاب ميرال على شغلهم واعطتهم المال وغادرو.وبعد فترة جاء بنات البيوتي سنتر الذي اشرفو عليها فى الفرح وتوجهو معها الى غرفة اخري وبتدو فى عمل شعرها وشافو الفستان الساحر والجميل وبتدو يعملو المكياج الخاص بيها وبعد انتهاء عملهم غادرودخلت ميرال الغرفة وتممت على الاكل وعلى كل شي وذهبت حتى ترتدي الفستان لان كينان على وصولوبالفعل بعد مرور ساعة وصل كينان وراته ميرال من الأعلى فتوجهت الى غرفتهم وجلست فى انتظارة.في الأسفلوصل كينان الفيلا ودخل وجد ممر من الورود و الشموع يصل إلى السلم فمشي عليه وصعد السلم الذي تتناثر عليه الورود وصار بممر آخر مصنوع من الورود الى غرفتهم وفتح ودخل ولكن تسمر مكانه عندما رأي حوريته ترتدي فستان باللون الابيض على شكل عروسة البحرشورتله يدخل فدخل وهو مسحور من منظر طفلته ومنظر الغرفة.اقترب من ميرال وضمها لحضنة وباس شفايفهاميرال بفرحة: كل سنة وانت طيب وعقبال مليار سنة ونكون مع بعض يا عمريكينان بستغراب: بس عيد ميلاد فات بقاله 3 شهورميرال بسعادة: لا ده تعويض هتقبل بيه ولا ايهكينان بسعادة: ده أحلى عيد ميلاد فى حياتي كلهاميرال: تعالى ناكل وبعد كده نطفي الشمعكينان: بس انا عاوز حاجة تانيةميرال: حاجة ايهكينان: تعالى ناكل علشان منقعيش مني.وبالفعل نظر كينان على التربيزة وكانت فى منتهى الرقيوبعد انتهاء الاكل توجهت ميرال واحضرت التورته الرائعة.ميرال: يالا اتمني امنيه وطفى الشمعكينان بحب: بس انا امنيتي اتحققت من زمانميرال بدلع: طيب ينفع اتمنى انا امنيهكينان بحب: طبعا ينفع ولو منفعش انا هخليه ينفعميرال بحب: أتمني بعد 9 شهور من دلوقتي يكون عندي نونه حلوة ذي ابوهاكينان بحب: ان شاء اللهميرال: يالا اطفى الشمعطفى كينان الشمع وقربت ميرال منه واعطته هديه وكانت عبارة عن ساعة قمه من الرقي والجمال.ميرال بحب: كل سنة وانتى حبيبي وعمري وحياتيوباست شفايفه فضمها كينان لحضنه وتعمق بشده فى القبله وبعدو عن بعضكينان برغبة: نفسي المسك وتشيلي صق ملكيتي ذي قلبك وعقلك مبقو ملكي نفسي فى جسمك يبقي ملكيميرال بحب: انا كلي ملكك حبيبيكينان بحب ورغبة وهو يقبلها: قوليها ميرال عاوز اسمعها منكميرال برغبة وكسوف: نفسي ايدك تمشي على جسمي ويبقي ملكه انا ملك حبيبي ذي مانتا ملكي انا عوزه ابقي مراتك بجد.وقربت منه ونزعت جاكت البدله والكرافته وفتحت زراير القميص فضمها كينان لحضنه وفضل يقبلها بعمق على شفايفها وعلى رقبتها ومرر ايده على ظهرها وفتح سوسته الفستان ولم تفارق شفايفه شفايفها وحملها ووضعها على السرير كأنها قطعة كرستالة يخاف عليها من الكسر وإلى هنا تسكت شهرزاد عن الكلام المباح ( كوكوكوكوووو مولاي ).فى اليوم التالى استيقظ كينان ونظر بجواره وجد حبيبته بين احضانه ولكن تلك المرة تفرق بشده لأنه وأخيرا أصبح يملك جسدها كما يملك قلبها وعقلها فضل ينظر إليها وتذكر كيف أخذها أكثر من مرة ولم يتركها الى بعد الفجر و نامت بسبب الإرهاق والتعب فقام بتقبيل شفايفها الحمره والمنتفخه من أثر قبولاته المجنونة ورقبتها التى تحولت إلى لوحة فنية فضحك اذا كانت رقبتها هكذا فما حال جسدها فوضعها على السرير وقام بهدوء وتوجه الى الحمام واخذ دش وخرج يرتدي شورت وعاري الصدر فلتقت التيشرت ونزل الى الاسفل وجهز الفطار وعندما نظر وجده الوقت العصر فضحك وصعد الى الأعلى ووضع الفطار على التربيزه وخلع التيشرت وبتدي يوزع قبولها حانيه على وجهها وعلى طول ذراعها وظهرها الى ان فاقت ميرال ونظرت له بحب.ميرال بحب: صباح الخير حبيبيكينان بحب: صباحية مباركة يا عروسة يا احلى عروسة واجمل نساء الكون كله صباح الفل والورد على اجمل عيون فى الدنيا صباح الشهد و العسل على احلى شفايف مغريه.اصبح وجهها يكسوه الحمرا والخجل و السعادة وخبت وشها فى الملايهكينان برغبة: انا من رائ تقومي تاكلي علشان عاوزك بصحتكميرال بدلع وهى تلعب فى صدره بعد ان شاهدت الطعام: وانا عوزه افطر حاجة تانيةكينان برغبة: انتى الى اخترتيميرال بدلع: كيناني استني بولكن قطع كلامها عندما أخذ كينان شفايفها فى جوله مرة آخر وسكتت شهرزاد على الكلام المباح.مر يومين ولم يرحمها كينان وفى صباح اليوم التالى استيقظت ميرال ولم تجد كينان فنظر فى المكان ووجدت قميص كينان فلبسته ونزلت الى الاسفل وجدت كينان يقف فى المطبخ يجهز الفطار فضمته من الخلف فلفها كينان إليه وقبلها ورفعها على رخامة المطبخ.كينان: حلو قميصي عليكي بس للاسف انا عاوزهميرال بخضة: كينان بلاش هزار انا مش لبسه حاجةكينان بغمزة: وهو ده المطلوب تعالى بس انا هبستطكجريت ميرال وخلفها كينان الى ان مسكها وفضل يزغزغها وهى تضحك بكل صوتها الى ان ضمها لحضنة وقبلها وحملها وذهب بيها الى المطبخ وجلس وهى فوق قدمة.اخذ يأكلها و هي تطعمه الى ان انتهو فحملها وتوجه بيها الى التلفزيون وجلس وهى بين احضانه.كينان: بكرا هكلم حد يبعت خدامةميرال: لا كينان انا مش عاوزة انا هعمل كل حاجة ولو احتجت مساعدة هخلي واحدة من عند البنات تيجي تساعدنيكينان: ليه بس يا قلبيميرال: عاوزة اقعد براحتي يعني انا نازلة من فوق بقميصك لكن لو فى حد هنا انا مش هعرف اقعد براحتي ونبي بلاشكينان: ماشي يا عمري بس لو تعبتي هجيب واحدة مفهومميرال: مفهومكينان برغبة: تعالي بقي احكيلك على موضوع مهم.ميرال: لااااااا انت بتضحك عليا وبقيت مش مادبكينان بغمزة: فى حد يبقي معاه الصغنن ده ويبقى مؤدب والله عيب فى حقيوضعها كينان على السرير وجاءت لتبتعد ولكن كان كينان أسرع منها وفضل يقبلها الى ان ذابت بين احضانه وسكتت شهرزاد عن الكلام المباح.مرت الأيام و الليالي بين الجميع- كانت ليلي حامل فى الشهر الأخير- كانت نورا حامل فى الشهر 7- كانت مريم حامل فى الشهر 7- لم تحمل ميرال حتى الآن منذو الجواز الفعلى بينهم وقد مر على اتحادهم 3 شهور- كان كينان يسعد ميرال بأي شي وكانت ميرال تفعل أي شي لاسعادة وكانت ترسل له الطعام ولكن منعها كينان واصبح يتناول الغداء معها- كانت ميرال تذهب فقط حتى تأتي بالمحاضرات كما كانت تفعل من قبل.في فيلا كينانكانت تشعر ميرال بالتعب والإرهاق ولكن لم تبين لكينان لاحظ كينان ذلك وعدم رغبتها فى الطعامكينان: لااااا بقي انتى بقالك فترة تعبانة ومفيش اكل بيقعد فى بطنك تعالى هنروح للدكتورميرال: لا مش هروح هو دور برد وكمان انت السببكينان بصدمة: انا السبب اذاي بقيميرال: ايوه يا بيه انت السبب كل شوية مخليني بلبس خفيف وانا بسقع بسرعةكينان: خلاص يا عمري تعالى ادفيميرال: لا انا مش مستريحة ليك.كينان: عيب عليكي والله هدفيكي تعالى بقيميرال: ماشينامت ميرال فى حضنه وكان دافئ وفضل يمسح على شعرها ويقبلها الى ان ذابت بين ايده وغمزلها واخذها الى بحر الحب والعشق والرومانسية.وبعد مرور وقت كانت تنام ميرال بين احضانه وفضل كينان يضحك بشدة عليهاكينان بضحكة: شوفتي دفيتك اذايميرال بدلع: واحلي دفي صحيح هنسافر امتي وحشني جدو و مامي فوفا اويكينان: يوم الخميس وهنقعد أسبوع اشطاميرال بفرحة: اشطات كينانيكينان: نامي يالاميرال بدلع: كيناني حبيبيكينان: عيون كينانكميرال: عوزة ايس كريمكينان: دلوقتيميرال بطفولية لزيزة: ايوةكينان: حاضر يا عمري.نزل كينان وتحضر علبة الايس كريم وصعد مرة أخري واعطها لميرال فضلت تاكل وتتلزز بيها وهو ينظر لها ويضحك على زوجته الطفله وبعد ذلك نامت بين احضانه.مر يومين وجاء موعد السفر وكانت ميرال مجهزة الشنط وسافرو وعندما وصلو كانت ميرال نايمة فحملها كينان ودخل الى البيت وصعد الى غرفته ووضعها على السرير وقام بخلع حذائها وخلع الفستان ونام بجوارها واخذها بين احضانه ومر باقي الليل.فى الصباح استيقظ كينان وميرال على صوت عفاف وهى تصرخ لأحدكينان بحب: صباح القمر ياقمريميرال: صبا النور حبيبيكينان بغمزة: متيجي ناخد دش مع بعضميرال بسرعة: لا انت كل مرة بتضحك عليا وبقيت سافل اويكينان بغمزة: بزمتك مش حلوة سافلتي يعني مبقتيش تحبيهاميرال بكسوف: بس بقي كينان روح خد دش عقبال مطلع هدوم ليناكينان: انتى اللى خسرانه والنعمه هبسطكميرال بضحكة: بصراحة اه انا عاوزة اخي وانت مالك.دخل كينان الحمام وخرج ودخلت ميرال وجهزو ونزلو الى الاسفلكينان: صباح الفل يا اميعفاف: صباح الورد يا قلبيميرال: صباح الخير مامي فوفاعفاف بابتسامة: يسعد صباحك يا قلب فوفاكينان بسعادة: احلى واجمل اتنين فى حياتي كلهاميرال: فين جدوعفاف: برا يا حبيبتي رحيلهذهبت ميرال الى الجد ونظر كينان الى امهكينان: هممممممم سامعكعفاف: مفيش حاجةكينان: انا صاحي على صوتك في ايه.عفاف: ابقي اقفل بابك عليك انت و مراتك بالمفتاحكينان: في ايهعفاف: مها طلعت تصحيك وشافتك انت و مراتك فى حضن بعض ومن غير هدوم ونزلت قالت ادام الخدم وانت عارف انك فى الصعيدكينان: ماشي بس محصلش حاجة امبارح هي كانت نايمة وانا شلتها ونمنا عاديعفاف: يا حبيبي ده عادى بينكم وانا فرحانه هى طيبة وحنينة وطفله وتتحبكينان: امرك يا موزة تعالى بقي علشان انا جعان وممكن اروح أكلها.عفاف بضحكة: كل ده ولسه مكلتهاش كفاية البت خلصتكينان بضحكة: لا متخفيش انا باكلها ورجع أكلها يالاذهبو الى السفرة ووجدو ميرال تجلس بجوار الجد ويضحكو جلس الباقي وتناولت الفطار وبعد كده ذهب الرجال الى المندرة وتركو النساء.ذهبت عفاف حتى تجهز القهوة لعمها و لابنها وفضلت ميرال تساعد الباقيماجدة بغل: واحدة ناقصة رباية نايمة من غير هدومميرال: هى مين ديهماجدة بغضب: وانتى مالك مش ناقص غير الخدم يدخلو فى كلام أسيادهمميرال وهى تضع الاطباق مكانها: عندك حق ابقي شيلي الاطباق اصلي تعبانة اوي وكينان وحشني وغادرتماجدة بغيظ: ماشي يا مقشفة والله لوريكي.فى المطبخجلست ميرال مع عفاف و الخدم فى المطبخام فرح الخادمة: هو لسه ربنا مردشميرال بجهل: يعني ايهعفاف بابتسامة حنينة: هي تقصد انك لسه محملتيش فى طفلميرال بحزن: والله نفسي فى بيبي من كينان بس لسه ربنا محنش علياماجدة بغل: وهى هتعرف تشيل عيل وكمان هيبقي فاشل ذي امه.كينان من خلفها: مراتي لسه صغيره وانا مش عاوز عيال دلوقتي اهم حاجة طفلتي تفضل كويسة وبخير كمان لو هتجيب عيل هيبقي راجل وجدع وفخر ابوه و امهوسحب ميرال خلفه وخرج برا المطبخ وصعد بيها الى غرفته وفضل يهز معاها حتي تنسي ما حصل بالأسفلمر الوقت وكانت ميرال تجلس مع ليلي الى ان اتي كينان و جمال وجلسو بجوارهم و ضم كل شاب زوجته الى حضنه.ميرال: ابيه جمال هتسمي النونة ايهجمال: هسميها لواحظ جمال عبدونليلي: ده عندها يا روحي انا هقتلك وسمي بنتي براحتىميرال: لواحظ ايه حرام عليك هتسميها ايه لي ليليلي بفخر: سيبك منه هسميها شمس جمال عبدونماجدة: لا طبعا هتبقي اسمها ماجدة على اسميميرال: بس اسم ماجدة وحش وقديم لكن اسم شمس حلوماجدة بغضب: وانتى مال أهلك صح هما فين مانتى يتيمة واخوكى متبري منك.نزلت دموع ميرال على وشها وجاءت لتقوم ولكن أسرع كينان وجعلها تجلس على رجله وضمها لحضنه.كينان بنظرة مرعبة: والله يا مرات عمي طفلتي ليها الجنة وهتبقي بصحبة الرسول الكريم علشان هو وصي باليتيم وكمان ليه يتيمه وانا موجود ابوها وجدها محمد موجود وامها عفاف موجودة وعندها بدأ الاخ 4 وعندها بدل الأخت 3 وعندها عم يبقي اذاي يتيمة وهى عندها عيلة كبيرة وجميلة وكمان انتى ليه صوتك عالى عليهاماجدة برعب: انا مقصدش حاجة انا كنت جاية اقولكم الغدا جاهز.توجه الجميع الى الغداء وفضل كينان يمشي ايده على رجليها وهى كانت تجلس بجوارة فقامت بتوقيع الكوباية المياة على ملابسة فقام بسرعة وهى تضحك عليه بهدوء فنظر ليها بشر ولكن نظرت ليه بضحك.كينان بغيظ: ميرال ممكن تيجي تساعدينيليلي بخبث: ايه كينان مش هتعرف تجيب و تلبس البنطلونكينان بغيظ: وانتي مالك وايوه مش بعرف طريق حاجةعفاف بخبث: روحى ميرال ساعديه يا بنتيميرال بسرعة: لا انا جعانة وكمان جدو عاوزنيالحاج محمد: لا يا بنتي انا مش عاوزكميرال بصدمة: يعني مش عاوزني خلاص اكل بقيكينان وهو يتجه ليها: معلش بقي عاوز مراتي.حمل كينان ميرال على كتفة وصعد بيها الى الاعلى وطلب من امه ان ترسل له بعض الطعام.مر يومين واستيقظ الجميع على صوت صراخ ليلي التى جاء موعد ولادتها فلبس للكل وتوجهو الى المستشفيبعد حوالى ساعتين تم ولاده ليلي على خير وخرجت الممرضة وهى تحمل الطفلة واعطتها لجمال الذي بدوره أعطاها لجده الذي كبر وسم عليها وأطلق عليها اسم شمس كما ترغب ليلي.ميرال بفرحة: جدو جدو عوزة اشيلها ونبيالممرضة بضحكة: بصي هناخدها للدكتور وبعد كده هجبها تلعبي معاها ماشيميرال: ماشي شكراالممرضة: العفو يا طفلةكان جميع الممرضين و الأطباء ينظرون لها على انها بالفعل طفله كانت ميرال ترفع شعرها على شكل قططتين وترتدي سلوبيت وبدي ابيض { بدي غير إللى فى الصورة }.كينان بستغراب: هو انتى عمله كده ليهميرال: في ايهكينان: حبيبتي انتى متأكده انك عندك 19 سنه مش 5 سنينميرال: والله عندي 19كينان: طفله تعالى يا روحي قربيقربت ميرال فقام كينان بفك شعرها وتركه حر على ظهرها وطبع قبله على شفايفها بهدوء وقرص خدها.مر الوقت وانتقلت ليلي الى غرفة خاصة واحضرو لها طفلتهابعد مرور وقت خرج الرجال وجلسو فى الخارج وفضلت النساء مع ليليميرال: بس النونة وحشة اوي لي ليليلي: لا يا روحى انا بنتي حلوةميرال: لا وحشةليلي: لا حلوةميرال بعند: لا وحشةليلي: لا شمسي حلوةميرال بضحكة: لا وحشةماجدة بغضب: وانتي مالك حفيتي حلوة مش احسن منك أرض بور ملهاش خلفة ومش هتعرف تخلف بلا نيلة فيكي.ميرال بصوت عالى: حرام عليكي بقي انتى ليه بتعمليني كده وانا مش بور بكرا هجيب بيبي حلو هيبقي شبهي وشبه كينانماجدة بغضب: انتى بتعلي صوتك عليا يا و*****قامت ماجدة بضرب ميرال بالاقلم تحت صراخ ليلي وامها ودخول الرجالة الذين شاهدو ميرال فى الأرض وتضع اديها على وشها وتنظر بصدمة ودموع لماجدة.
رواية حبيبي عبر الزمن للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع والعشرونتوقفنا عندما دخل الرجاله الى غرفة ليلي وشاهدو ميرال على الارض ودموعها تنزل بغزارة أسرع كينان لها وحملها وضمها لحضنه وفضل يهدي فيها ولكن فى لحظة استكانت بين احضانة نظر كينان لماجدة بغضب.كينان بغضب: ورحمة ابويا لدفعك تمن القلم ده غالي اويالحاج محمد ( الجد ): اهدي كينان ديه مرات عمككينان بغضب: أهدى اذاي وهى ضربت مراتي ومحترمتش انها مراتيعمه صلاح: خلاص يعني اهو قلم وخلاصكينان بغضب: قلم وخلاص وانا بقي هعرفها اذاي ترفع اديها على مرات كينان عبدونالحاج محمد ( الجد ): خد مراتك دلوقتي وروح البيتكينان: انا فعلا هروح بس هرجع بمراتي مصر مش هفضل هنا.ذهب كينان وهو يحمل ميرال وغادر المستشفي وأصرت ليلي على الخروج من المستشفي للإسراع الى البيت ووقف كينان وعدم مغادرته فوافق جمال وساعدها وقام بحملها وحملت ام ليلي ابنتها وغادرو.في القصروصل كينان الى القصر ونزل وهو يحمل ميرال وصعد الى غرفتهم ووضعها على السرير وباس شفايفها وغطها وتوجه الى الدولاب واخذ يلم ملابسهم ويضعها فى الشنطة ولم يترك شئ وقام بالاتصال على الحرس حتى ياتو وياخذو الشنط وبالفعل صعد الحرس وحملو الشنط وتوجه كينان الى ميرال وبدل ملابسها لفستان وبعد ذلك حملها بين احضانه ولكن فتحت عيونها.ميرال بصوت نايم: كينان انت رايح فينكينان بحب: نامي يا عمري لسه الطريق طويلميرال: طريق ايه وكقطع كلامهم دخول العائلة وقام جمال بوضع ليلي على الكرسى حاولت ميرال النزول من ايد كينان ولكن رفض نزولهم ولكن أصرت عليه حتى وضعها فى الأرض وفضلت بين احضانه.ليلي بدموع: كينان علشان خاطري أفضل معايا بلاش تسافرعفاف: خليك يا بني بلاش تزعل اختكجمال: انا اسف يا كينان اسف ميرال على الى حصلكينان بغضب: انتهي الكلام وانا و مراتي هنمشي من هناميرال: كينان خلاص محصلش حاجة لكل دهكينان بغضب: محصلش حاجة والقلم إلي نزل على وشك ملهوش لزمة معندكيش كرامةميرال برعب ودموع متحجرة: انت شايف كده ربنا يسامحك بس انا مش عاوزة مشاكل والى تامر بيه هنفذه.الجد بحده: انت اتجننت يا واد اوع تفتكر ان رجليك شالتك هتكبر عليا هتفضل قاعد هنا وخلاص انا هتصرفامر الجد الحرس بأن يعيدو الشنط الى الأعلى مرة أخري وأمر الجميع بالصعود إلى غرفهمامسك كينان يد ميرال بغضب وسحبها وراه وصعد إلى غرفته ولم يستمع لكلام و رجاء امه بتركها.فى غرفة كينان- صعد كينان الى الغرفة وقام برمي ميرال وسقطت على السرير وضمت رجليها الى صدرها وتساقطت دموعها- قام كينان اغلاق الباب بالمفتاح واخذ يمشي فى الغرفة كالاسد الهائج الذي فى انتظار الانقضاء على فريسته.- كانت ميرال مرعوبة من منظرة ولكن قررت أن تتكلم معه فذهبت اليهميرال بصوت خافض: كينان كينان حبيبيكينان بصوت عالى: عاوزة ايهميرال برعب: اسفة حبيبيكينان بغضب وهو يمسك ايديها بشده: اسفه اسفة صح اذاي تسمحلها انها تضربكميرال بدموع والم: كينان كينان أيديكينان بغضب: وانا كمان اسفميرال: على ايه كينانكينان: على الى هيحصل.قام كينان برميها على السرير وشرع فى تقبيلها بعنف وغضب وقام بتقطيع ملابسها وشرع فى الاعتداء عليها وهى تبكي وتصرخ ولكن توقف كينان فى اللحظة الأخيرة وشاهد طفلته الجميلة التى تبكي وتصرخ بين ايده فقام بتهدئتها وتقبيلها بهدوء ونعومة وفى لحظات كانت تذوب ميرال بين ايده وضمها لحضنة واخذ يهمس فى اذنها بكلامت حب و اعتزار وكانت ميرال تبادله القبولات والى هنا تسكت شهرزاد على الكلام المباح.في الاسفلبحثت عفاف عن ماجدة لم تجدها فتنهدت وذهبت إلى المطبخ ووقفت تجهز الاكل وهى تتوعد لماجدة بالهلاكمر باقي اليوم ولم يخرج كينان من الغرفة وكانت ميرال بين احضانه نائمة وكان يغرقها فى قبلاته الجميلة.في مكان ماشخص 1: جيه وقت التنفيذشخص 2: اخيرا تمام اويشخص 1: مش عاوز غلطشخص 2: ومن امتي وانا بعمل الغلطشخص 1: عارف لو فرحت قلبي هبسطكشخص 2: طول عمري هبستطكشخص 1: التنفيذ اول ميرجعو على طول.مر أسبوع على خير وجاء يوم سبوع ليلي وقام الحاج محمد بذبح المواشي وعمل ليلة لأهل البلد كان الرجال في الخارج والحريم فى الداخل وكان الهزار و الضحك مستمر و عملو السبوع وبعد انتهائه شعرت ميرال بدوخة شديدة ولم تشعر بنفسها غير بسقوط الكوبيات من ايديها وسقوطها على الارض وسط صراخ النساء فأسرع الرجالة بالدخول وجدة عفاف تجلس على الارض وتحاول ايفاقة ميرال فأسرع كينان اليهم وحمل ميرال بين احضانه وصعد بسرعة الى الغرفة ووضعها على السرير حاول افاقتها ولكن لم يعرف.بعد قليل دخلت عفاف وخلفها الدكتور وأراد كينان ان يفضل بجوارها ولكن قام جمال و مصطفي بسحبة الى الخارج.بعد فترة خرج الدكتور ونظر للكلكينان بلهفة: فيها ايهالدكتور بهدوء: انت أخوها صحمصطفي: انا أخوها فيها ايهالدكتور: بصو بهدوء كده لازم تتعاملو مع الموضوع بهدوءالجد: في ايه يا دكتور قول على طولالدكتور: بصراحة البنت حامل فى 3 شهوركينان بصدمة: ايه حامل ودخل بسرعة الى الداخلالجد بفرحة: الحمد لله اخيرا هشوف حفيدي تشكر يا دكتورالدكتور بصدمة: هو الى دخل ده جوزهامصطفي: ايوة ليه.الدكتور: ولا حاجة المهم مبروك وياريت تتابع مع دكتور متخصصجمال: اكيد شكرا يا دكتوردخل كينان وأسرع وضم ميرال لحضنه وفضل يبوسهاعفاف بفرحة: مبروك يا بني يتربي فى عزك و عز امهكينان بفرحة: الله يبارك فيكي ويخليكي يا اميعفاف بفرحة: هنزل أجهز اكل ليها لازم تاكل كويسكينان بفرحة: ماشي يا حبيبتيخرجت عفاف وأخذت تطلق الزغاريط وعلم الجميع بأن زوجه كينان حامل وانتشر الخبر وفرح الجميع بذلك الخبر.دخل الجميع وبارك لميرال التى كانت سعيده بذلك الخبر واعلمهم الجد بأنه طلب دكتور نسا حتى يطمانهم عليها وخرج الجميع فقام كينان بغلق الباب بالمفتاح وتوجه الى صغيرته وضمها بشده لحضنه.كينان بفرحة: مبروك يا عمري هتبقي احلى ماميميرال بحزن: انا زعلانة منككينان بسرعة: ليه يا عمريميرال: انا طفلتك اللزيزة والنونة ديه هتحبها وهتبقي طفلتك وانا لق ومش هتحبني تانى صحكينان بضحكة: انتى طفلتي الأولى والأخيرة ولا جبتي مليون عيل هتفضلي طفلتي وحببتي وعشقتي وبنتي وكل حاجة لياميرال بسعادة: عارفة حبيبي ربنا يخليك لياكينان بغمزة: طيب مش هبركلك بقيميرال: مانتا بركتلي.كينان وهو يقلع القميص: لا فى طريقة تانيةميرال بضحكة: وانا عوزاها بصراحةكينان بضحكة: بقيتي صايعة يا عمريميرال بضحكة: مانتا المدرس ولازم أحفظ وطبق عمليفضل كينان يقبلها وسكت شهرزاد عن الكلام المباح ومر الليل بسعادة على الجميع ولم يترك كينان ميرال من حضنه.مر أسبوع وعاد كينان و ميرال الى القاهرة وتابعت مع دكتور واخبرهم بأنها تحمل فى 3 شهور ولابد لها من الراحة لمدة شهر وقام بعمل تحاليل ليها فذهبو الى المعمل.الدكتورة بهيام: هو حضرتك تعبانكينان: لا مش انا هىالدكتورة: اه اخت حضرتك الف سلامة عليهاميرال برتح: لا يا روحى انا مراته و حامل كمانالدكتورة بغل: عجباك ديه ومليا عينكميرال: نعم نعم يا دلعدي ماليه عينه لا يا عمرو انا ماليه عينه وقلبه وحياتة وعجباه مش احسن منك وانتى شبه السلعوة المطلقةالدكتورة: ياااااي لوكلميرال: انا بقي هوريكي اللوكل هتعمل ايه.قامت ميرال بضرب الدكتورة وجاءت الشرطة واخذوها على القسمكينان بغضب مصطنع: عجبك كدهميرال بحده: انت تسكت لسه حسابنا فى البيتالعسكري: بس كفاية كلام وادامي على مكتب حضرة الضابطدخل الجميع الى المكتب ونظر الضابط لهمالضابط: في ايهالدكتورة: البنت البيئة ديه ضربتني يا فندمالضابط: انتى ضربتيهاميرال بأدب: يعني يا عمو الضابط اذاي هضرب طنط وانا صغيرة وسفيفة وضعيفة وكمان حامل.الضابط باقناع: بصراحة عندك حق طيب ايه حصلميرال: طنط كانت بتعاكس جوزي وبتقوله هى عجباك وماليه عينك طيب اذاي وانا حامل منه فى 3 شهور يبقي اكيد عحباه صحالضابط: صح يا عسل انتى عندك كام سنةميرال: عندي 19 سنة بس وهتم 20 آخر شهر 12الضابط: بصراحة صغننة بس عسلكينان بغضب: انت بتعاكس مراتي وانا واقف انت عارف انا مين انا كينان عبدونالضابط بسرعة: والله مقصد يا فندم وحضرتك غني عن التعريف وانا اسف.كينان: لم الموضوع والمحضر هيتقفل وانت يا دكتورة احسلك تعتذري للهانم علشان مقعدكيش فى بيتكالدكتورة برعب: انا اسفة يا مداماخذ كينان ايد ميرال وغادر القسم ورماها فى العربية وساق بسرعة حتى وصل الى البيت ودخلو ومسك ايديها وصعد ليها الى الغرفة ورماها على السرير فصرخت ميرال بشدة لسقوطها على بطنها.ميرال بصراخ: كينان ابنيكينان برعب: اسف اسف والله مقصد حقك علياميرال بدموع: أبعد عني وسبني لوحديكينان بحزن: طفلتي انا اسفميرال بصراخ: اطلع برا وسبني.خاف كينان عليها فأسرع بالخروج ونزل الى مكتبة فضلت ميرال تبكي وبعد فترة أخذت دش ولبست إحدى قمصان كينان ونزلت الى الاسفل ودخلت المكتب وجدته يجلس حزين ويبكي فاسرعت ليه وجلست على رجله وفضلت تعتذر وتقبله الى ان بادلها كينان القبولات والاحضان وحملها وصعد بيها الى الاعلي وسكتت شهرزاد على الكلام المباح.
رواية حبيبي عبر الزمن للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس والعشرونمر شهر على خير وكان كينان يدلع ميرال ولا يرفض اى طلب ليها ولكن تعبت مما يجعل كينان يتحدث مع مكتب حتى يرسل له خادمةكينان: صباح الورد و الياسمين طفلتي الحلوةميرال: صباح النور طفلي الشقيكينان: بإذن الله مكتب الخدم هيبعت خدامة لينا بعد يومينميرال: ليه بس هو انا قصرت في حاجةكينان بحب: لا طبعا ياريت الستات كلها ذيك بيتك نظيف ومهتمية باكلي وهدومي وكل حاجة بس انا عاوز اريحك.ميرال: طيب انا عوزة واحدة ينفعكينان: امري وانا هنفذميرال بسرعة: عوزة فرحكينان بستغراب: فرح مينميرال: فرح بنت عم عوض الى عند جدو في القصركينان: اشمعنا هياميرال: بصراحة كده هي عوزة تكمل تعلمها وانا نفسي اساعدها فبقول تيجي هنا منها تدرس ومنها تساعدني قولت ايهكينان: مش عارفميرال بدلع: وحياتي عندك وافقكينان: مش عارف.جلست ميرال على قدمة بحيث وجهها امام وجه فحاوطها بذراعه وفضلت تبوسه وهو يبادلها قبولاتها المجنونة وحملها ووضعها على السرير وفضل يقبلها ولم يفصل قبلاتهم المجنونة غير رنين هاتفة وكان مالك وبعد اكثر من مرة رد عليه.كينان بغيظ: نعم ايه رن رن رن رن عاوز ايهمالك بضحك: هو انا عطلتك عن حاجةكينان: وانت مال أهلكمالك بضحكة رنانة: يبقي كنت بتعمل حاجة يا خلبوصكينان بنرفزة: قسما بالله لو مقولتش لضربكمالك: تعالى يا خويا عوزينك في الشركةكينان بخنقة: خلاص جاي بلا ارفمالك: لااااااا ميرال غيرتك خالصكينان: أقفل يا زفتقفل كينان معه وعاد الى طفلته يكمل ما وقف عنده.في فيلا كينان- اتصل كينان بجده وطلب منه احضار فرح حتى تعتني بميرال فوافق الجد على طلبه- جائت فرح وهي كارهه لميرال لطلبها لخدمتها ولكن عندما جائت فؤجات بالاحداث الاتيه.ميرال بفرحة: فرح حمدلله على السلامةفرح: الله يسلملك يا ست هانمميرال: بصي انتى هتستريحي النهاردة علشان بكرا ورانا شغل كتيرفرح بغل مخفي: امركميرال: يالا خشي أوضتك استريحي تصبحي على خير فروحةدخلت فرح الغرفة وفتكرت كلام ماجدةفلاش باك.ماجدة بخبث: شوفتي يا فرحة الى كنتى بتقولي عليها طيبة أهي هتشغلك خدامة عندها وانتى كنتى بتيجي هنا مجردة مساعدة بس هي هتوريكي الويلفرح بغل: طيب اعمل ايه يستحيل اخليها تعمل كدهماجدة: عوزاكي تنقليلي كل حاجة بتحصل هناك لحظة بلحظة علشان اعرف اتصرف معاهافرح: ماشي يا ست ماجدة تامريماجدة: الأمر لله يا فرح ربنا ييسر امركباك.فرح بغل: والله لوريكي يا ميرالنامت فرح وهي تتوعد لميرال.في غرفة ميرالميرال: كيمو كيموكينان: نعم يا روح كيموميرال: عوزة فلوسكينان: اتفضلي يا طفلتي الفيزاميرال: مش هتسال ليهكينان بتعجب: وسأل ليه انتى عاوزة حاجة خديهاميرال بفرحة: طيب كينان انا هنزل بكرا مع فرح نشتري شوية هدوم ليها علشان الجامعة عوزاها تروح سعيدة وفرحانةكينان بحب: كنت عارف علشان كده براحتك وكمان لو انتى عاوزة حاجة هتيهاميرال بدلع: كيناني كينانيكينان: نعمميرال بدلع: وحشتني.كينان بغمزة: وانتى وحشتيني اكترذهب الاثنين في جو ملئ بالحب والعشق والسعادة.في صباح اليوم التالى استيقظت ميرال وأخذت دش ولبست وصلت وصحت كينان ونزلت الى الاسفل وحضرت الفطار كما تفعل ووضعته على السفرة وتوجهت الى غرفة فرح وخبطت وفتحت ليها فرح.ميرال: صباح الورد فرحفرح: صباح النور يا هانمميرال: بصي اجهزى علشان ورانا حاجات كتير اويفرح: حاضر هجهز الفطار ليكمميرال بضحكة: فطار ايه يا بنتي انا جهزت خلاص وهنفطر وجهزتلك فطارك على تربيزة المطبخ روحى افطري وجهزيفرح بغباء: فطار ايه الى انتى جهزتيهميرال بضحكة: لااا شكلها راحت منك بصي روحى خدي دش وفطري وجهزى نفسك يالا بسرعة.توجهت ميرال الى كينان وفطرو وغادر صعدت ميرال الى غرفتها ولبست فستان اسود وعليه جاكت نبيتي وجذمة سوده وشنطة سودة واخذت الفيزا والتليفون ونزلت.توجهت إلى غرفة فرح وخبطت عليها وفتحتميرال وهي تلعب بالتليفون: جاهزة يا موزةفرح بغل: جاهزة عاوزة تعملي ايهميرال وهي تنظر ليها بصدمة: ايه ده الى انتى لبساهفرح: علشان اشتغل في الفيلاميرال: روحى غيري هدومك ولبسي علشان هنخرجفرح: يعني هنروح السوقميرال بزهق: تعالى معايا.دخلت ميرال الغرفة وبحثت عن ملابس ولكن لم تجد ملابس تليق بالمكان فتركتها وصعدت الى غرفتها واحضرت هدوم ونزلت واعطتها لفرح وامرتها باللبس وكانت عبارة عن بنطلون ازرق غامق وقميص ابيض وجاكت بيج ولبست وخرجت.فرح بسعادة: شكلي حلوميرال: ايوه عسل بس اقلعي الطرحة ديه وتعالي اجهز شعركانتهت ميرال من تجهيز فرح وغادرو الفيلا وصعدو الى السيارة ومعهم محمد الحارس وتوجهو الى المول.اشترت ميرال لفرح ملابس كتير وتوجهو الى بيوتي سنتر وعملو شعرهم وشوية مسكات وعادو الى المنزل.عادو الى المنزل فرتمت فرح في حضن ميرال وأخذت تشكرهافرح: شكرا شكراميرال بفرحة: بطلي هبل المهم كينان هيقدم ليكي في الجامعة معايا تمامفرح بصدمة: يعني انتي هتوديني الجامعة كمانميرال: طبعا وهتروحى معايا وهتيجي معايا ولو مرحتش في يوم العربية هتوديكي وهترجعكفرح: ينفع اسالك سؤالميرال: انجزي عوزة اطلع اغير ونزل اعمل الاكل ولا اقولك هطلع اغير وهنزل بسرعة وانتى كمانفرح: ماشي.صعدت ميرال وابدلت ملابسها ونزلت المطبخ لعمل الاكل وبعد قليل جائت فرحفرح: انتى بتعملي ايهميرال: بعمل الاكل لكينان المهم اسالي عاوزة ايهفرح: انتى ليه جبتيني هناميرال: بصراحة عوزاكي تدخلي الجامعة وتدرسي وتنجحي وتفرحيفرح بتانيب ضمير: طيب وسعي كده اعمل الاكلميرال: لا انا بحب اعمل كل حاجةفرح: طيب وانا.ميرال: بصي لو عوزت مساعدة ممكن تسعديني يعني في شيل سجاد او مسح وكمان السجاد بيروح مغسله والهدوم ليها غسالة بس انتى عارفة انى حامل وهحتاج مساعدة وانا يتيمة وانا حبيتك ذي اختي علشان كده المطلوب منك لو عوزت مساعدة هتسعديني وغير كده تذاكري وتجتهدي وتبقي مهمة وتسعدي امك وتبقي فخر لابوكيفرح بدموع: شكرا شكرا يا هانم.ميرال: كمان ليه بتقوليلي يا هانم اسمي ميرال وبس يالا امسحي دموعك وخشي رتبي الهدوم وانا خلصت الاكل وهطلع اخد دش.وباست خدها وصعدت الى غرفتها وتركت فرح تبكي بشدة وبعد قليل وصل كينان وسمع صوت بكاء شديد من جهه المطبخ فذهب بسرعة الى الداخل وجد فرح تبكيكينان: فرح مالك في ايهفرح بدموع: مفيش يا بيهكينان: ميرال كويسةفرح: ايوة هي فوقكينان: انتى متأكدة انك كويسةفرح: ايوةكينان: طيب جهزي نفسك من اول الاسبوع هتروحي الجامعة مبروك يا صغنن بعد اذنك.صعد كينان الى الأعلى ووجد ميرال تخرج من الحمام وكانت مغرية بطريقة جذابة فتوجه إليها وضمها لحضنة وفضل يقبلها وحملها وذهب بيها الى السرير وغامو في سعادة وهنا.مر باقي اليوم ونزل كينان الى غرفة المكتب وبعد قليل وفؤجي بطرق على باب المكتب فسمح للطارق بالدخول فدخلت فرح وهي تبكي وجلست أمامهكينان: مالك يا فرح مين مزعلكفرح: محدشكينان: انتى عارفة انك ذي اختي الصغيرة في ايه مزعلك ميرال قالتلك حاجةفرح بسرعة: لا طبعا ميرال بتحبني جدا بس بصراحة كده الست ماجدة قومتني على ميرال.وحكت فرح لكينان كل شي حصل معها وفضلت تعتذر من كينانكينان بغضب مكتوم: خلاص فرح ولو عاوزة تعملي كده نفذي بفرح بسرعة: لا والله انا بحبها اوي ومن يوم مجت هناك وهي محترمة وانا بحبها بس والله غصب عنيكينان: خلاص فرح روحي نامي.غادرت فرح وجلس كينان يغلي من الغضب من زوجه عمه وليس فرح فاغمض عيونه بشدة فشعر بحبيبتة و طفلته وصغيرته تجلس على رجله ووضعت راسها على صدره فضمها لحضنه وهو يتوعد لكل شخص يريد اذيه طفلته اللزيزة وحملها وصعد بيها الى الاعلي وكانت نايمة فوضعها على السرير ونام بجوارها.في مكان ماالشخص 1: التنفيذ خلال أسبوعالشخص 2: تمام يا كبيرالشخص 1: عاوزة فرامل العربية تبوظ وتموتالشخص 2: تمام هتموت وتشبع موتغادر الشخص 2 وفضل الشخص 1 وهو يتوعد بالخراب والموت.